Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
Noita ruiskuja tuon eflexfuelin pitäisi siis kai ohjata?
 
Noita ruiskuja tuon eflexfuelin pitäisi siis kai ohjata?
Kyllä, se pidentää suuttimien aukioloaikoja. Mutta jotta saataisiin täysi hyöty etanolin suuremmasta nakutuskestävyydestä niin samaan aikaan pitäisi saada sytytysennakkoakin lisättyä.
Disclaimer: Olen vain etanolin satunnainen viihdekäyttäjä alle 15 prosentin juomissa mutta ihan teknisestä mielenkiinnosta on tullut perehdyttyä aiheeseen teoriatasolla.
 
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
Ja riippuu autosta kuinka paljon vakio moottorinohjain ennakkoa säätää nakuanturin tiedon mukaan joka vaikuttaa hyötysuhteeseen e85sella.
 
Kokeilemalla kai sen saisi selville, että miten tuo eflexfuel toimii tuossa vapari moottorissa. Kun moottorin oma ECU ilmeisesti vaikuttaa tuon eflexfuelinkin kanssa, niin aika vaikea kai on sanoa etukäteen, että miten se käyttäytyy. Ärsyttää vain, jos tulee se laitettua, ja se ei sitten toimikaan hyvin. Silläpä koitinkin kysellä, että olisiko jollain täällä kokemusta.

Tehonlisäys ei nyt varsinaisesti ole tavoitteena, enemmän mietin taloudellisuutta ja ehkä hieman myös ekologisuutta. Kunhan teho ei nyt kuitenkaan ainakaan kauheasti laskisi. :)
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.
Tämän perusteella ei kyllä kuulosta kovin lupaavalta :hmm:
Minulla ei siis ole passattia, mutta vapari 2.0 bensa kuitenkin
 
Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.
Ajapa tankki lähes tyhjäksi, ja täysi tankillinen bensaa välillä. Saattaa lähteä tuo röpöttely. Itse ajelin kerran vuodessa tankillisen bensaa kun tuntui siitä tykkäävän.
 
Ajapa tankki lähes tyhjäksi, ja täysi tankillinen bensaa välillä. Saattaa lähteä tuo röpöttely. Itse ajelin kerran vuodessa tankillisen bensaa kun tuntui siitä tykkäävän.
Tulee pari tankillista peräjälkeen ajettua pelkällä bensalla vuosittain. Yleensä ajoittuu pitempien kesäloman reissujen aikaan. Jäänyt jostain neuvoista mieleen, että hyvä välillä ajaa bensalla. En tiedä onko tuolla oikeasti merkitystä. Mutta ei tuo hyvin pieni röpöttely ole haitannut.
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.

Jos suuttimet loppui RE85:llä jo 3000rpm kohdalla, niin miten se olisi jaksanut E10 bensalla vetää 6000rpm jos ajattelisi kulutuksen nousevan ~ kierrosten mukana?

"Jatkuvasti piti olla tankkaamassa" -Paljonko se toimintamatka sitten oli?

Mä ajelin ennen vanhalla Nissan Almeralla n.600km tankillisella kesällä.
 
Jos suuttimet loppui RE85:llä jo 3000rpm kohdalla, niin miten se olisi jaksanut E10 bensalla vetää 6000rpm jos ajattelisi kulutuksen nousevan ~ kierrosten mukana?

"Jatkuvasti piti olla tankkaamassa" -Paljonko se toimintamatka sitten oli?

Mä ajelin ennen vanhalla Nissan Almeralla n.600km tankillisella kesällä.
Ainakin eflexfuelin sivuilla sanottiin, että kulutuksen pitäisi kasvaa 15-25%. Kieltämättä kuulostaa aika oudolta, että tulisi noin äkkiä raja vastaan noiden suuttimien kanssa.

Jos ne ei ylipäätään riitä tuollaiseen maltilliseen kulutuksen kasvuun, niin kai ne on olleet jo valmiiksi aika äärirajoilla? :hmm:
 
Näkisin, että viinalla läträäminen on enemmän harrastus kuin keino säästää. Virivehkeessä saa lisää tehoa viinalle säätämällä ja se on jo itsessään hyvä perustelu, mutta peruskäytössä ihan turhaa säätämistä. Harrastuksen vuoksi sen sijaan voi tehdä paljon hölmömpiäkin asioita eli ei pidä ymmärtää väärin.

Etanolin plussat:
  • Säästö polttoainekuluissa (mahdollisesti marginaalinen)
  • Näennäinen ekologisuus (etanolia sekoitetaan vähemmän tavallisiin bensoihin, jos E85 kulutus on isompaa)
Miinukset:
  • Muutossarjan hinta
  • Tihentynyt tankkaustarve
  • Harvempi polttoaineen jakeluverkosto
  • Mahdolliset ongelmat polttoainelinjassa
  • Tiheämpi huoltoväli

Valmiiksi etanolille sopivat autot ovat sitten asia erikseen.
 
Mulla on nyt takana 19tkm eFlexFuelilla. 90% ajoista etanolilla ja keskikulutus 8,02l/100km. Ei oikeestaan mitään valittamista.
 
Sisältyykö tuohon ajosuoritteeseen myös talviajoa ja kunnon pakkaskelejä?
Kyllä mä talvellakin ajelin ihan hyvin. Kunnon pakkaskelit nyt riippuu varmaan keltä kysyy. Pirkanmaalla asustelen, et kyl tääl tais olla pari -30°c päivääkin.
Screenshot_2024-09-23-22-36-00-50_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg
 
Kyllä mä talvellakin ajelin ihan hyvin. Kunnon pakkaskelit nyt riippuu varmaan keltä kysyy. Pirkanmaalla asustelen, et kyl tääl tais olla pari -30°c päivääkin.
Screenshot_2024-09-23-22-36-00-50_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg
No millaiset kokemukset oli noiden -30 pakkasten kylmäkäynnistysten suhteen? Entä siellä -10 /-20 välillä, vaatiko yhtään ylimääräistä tuntia lohkolämppärin käyttöä?
 
No millaiset kokemukset oli noiden -30 pakkasten kylmäkäynnistysten suhteen? Entä siellä -10 /-20 välillä, vaatiko yhtään ylimääräistä tuntia lohkolämppärin käyttöä?
Kerran koko talven aikana oli tilanne, ettei lähtenyt ekalla. Tais olla -25°c sillon ja joutu äkkiseltää lähtee ilman lämppäriä. Muuten kiltisti lähti joka kerta. Pyrin toki pitämään aina piuhassa edes hetken, mutta kyl sitä kylmänäki sai käynnistellä.
 
Kerran koko talven aikana oli tilanne, ettei lähtenyt ekalla. Tais olla -25°c sillon ja joutu äkkiseltää lähtee ilman lämppäriä. Muuten kiltisti lähti joka kerta. Pyrin toki pitämään aina piuhassa edes hetken, mutta kyl sitä kylmänäki sai käynnistellä.
OK, siellä etanolimuunnosboksissa on sitten sopivat rikastuskartat kylmäkäynnistykselle. Tässä yhteydessä varmaan kannattaa mainita, että E85 on talviaikaan pikemminkin "E75" johtuen pienemmästä etanolimäärästä juurikin mahdollisten kylmäkäynnistysongelmien minimoimiseksi.
 
OK, siellä etanolimuunnosboksissa on sitten sopivat rikastuskartat kylmäkäynnistykselle. Tässä yhteydessä varmaan kannattaa mainita, että E85 on talviaikaan pikemminkin "E75" johtuen pienemmästä etanolimäärästä juurikin mahdollisten kylmäkäynnistysongelmien minimoimiseksi.
Ainakin oli, sen mitä Saabin trionicin pitoisuusmittaukseen voi luottaa niin ihan samaa soosia tulee pistoolista vuoden ympäri, 80-85% tavaraa. Joskus vuosia sitten tuli talvella ~70% soosia, huomasi kun kulutuskin laski ihan piirun.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Tilanne on juuri se. Mun oma v6 pösö toimii bensapainetta nostamalla hienosti etanolilla ja rouvan edellinen pösö (206 1.4 monipisteruisku) ei efelxilläkään pelannut täydellä etanoliannoksella kesäkuumallakaan..

Mikä auto sulla on ja millä moottorilla?
 
Tilanne on juuri se. Mun oma v6 pösö toimii bensapainetta nostamalla hienosti etanolilla ja rouvan edellinen pösö (206 1.4 monipisteruisku) ei efelxilläkään pelannut täydellä etanoliannoksella kesäkuumallakaan..

Mikä auto sulla on ja millä moottorilla?
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.
 
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.
Oletko kysynyt noilt boxivalmistajilta mielipidettä? Tokihan ne varmaan sanoo että "kaikissa toimii" mutta voihan niiltä tulla ihan järkevääkin?
 
Multa löytyy sitten päivittäisestä ajosta 94 4AFE tojota, voin huudella kokemuksia kun niitä tulee.

Toteutettu pelkällä bensapaineen nostolla, seos katottu mittarilla kohalleen. Nyt ajettu joku 3000km muutoksen jälkeen, talvi kokematta.
 
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.

Tuossa on kohtuullinen puristussuhde (10.2), joten etanoli pitäisi sopia ihan kivasti. Toki muut lisälaitteet vaikuttaa aika paljon (suuttimet ja moottorinohjain).
 
Tuossa on kohtuullinen puristussuhde (10.2), joten etanoli pitäisi sopia ihan kivasti. Toki muut lisälaitteet vaikuttaa aika paljon (suuttimet ja moottorinohjain).

Entisellä opettaja oli muutettu Subaru Impreza STI (turbolla) toimimaan e85-polttoaineelle, niin pakoputkea muutettu ja suuttimille ei oltu tehty mitään. Penkitetty 350heppaan ja suuttissa olisi riittänyt tuotto 400heppaan asti.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Mul on kohtalaisesti kokemusta E85:lla ajosta ja mitään isompia ongelmia ei oo ollu.

1. auto, Volvo 940 b230fk -> ~150 tkm viinalla, muutos toteutettu suuttimilla, bensapumpulla ja moottorinohjauksen muutoksella. Penkitettiin 250hp/440Nm. Auto kesti kokonaisuudessaan ~660 tkm kunnes lähti käymään kolmella pytyllä, jonka jälkeen neljäs tuli mukaan kun paino kaasua eikä mennyt enää päästöistä läpi. Tää lähti ekalla startilla käyntiin -26 pakkasessa täysin kylmällä koneella. -30 ja kylmempi niin kaks lyhyttä starttia.

2. auto, Nissan 350Z -> ~50 tkm viinalla. Kaikkein halvin eflexfuel boksi mitä ei ole enää edes saatavilla. Alkuperäisillä suuttimilla jäi täyskaasukiihdytyksessä hiukan laihalle. En muista AFR lukuja enää, mutta vaikutus moottorin elinikään täysin mitätön, käytännössä ihan täysiä tehoja ei saanut ulos vrt. 98 bensalla. Ongelma korjaantui bensapumpun vaihdolla isompaan. Pari lyhyttä starttia kylmällä kelillä niin jää käyntiin.

3. auto, Volvo V50 T5 -> 30 tkm viinalla. Tämän hetkinen perus eflexfuel boksi, ei ongelmia. Sama kuin nissanissa, talvella joutuu tekemään pari lyhyttä starttia oikein kylmällä kelillä

4. KX125 crossipyörä -> kaasarin suuttimet isommiksi ja luistin neulaa pykälä korkeammalle. Selkeä ero bensalla ajoon verrattuna. Alavääntöä tuli sen verran lisää että huomaa persdynollakin. Tulppa ei nokeennu vaikka ajaisi hidasta enskapolkua, mikä oli ongelma bensalla. Radalla kyselty yllättävän usein ajon jälkeen, että onks tää 250 2t. Miinuksena tässä, että pitkään tallissa säilöttynä tuppaa keräämään hyytelömäistä mömmöä kaasariin ja tukkimaan sen, niin joutuu putsaamaan keväällä ennen ekoja ajoja. Lisäksi pitää varmistaa, että 2t öljy oikeasti sekoittuu tasaisesti E85:n kanssa. Kaikki ei tee sitä, vaan jää erillisiksi pisaroiksi.
 
4. KX125 crossipyörä -> kaasarin suuttimet isommiksi ja luistin neulaa pykälä korkeammalle. Selkeä ero bensalla ajoon verrattuna. Alavääntöä tuli sen verran lisää että huomaa persdynollakin. Tulppa ei nokeennu vaikka ajaisi hidasta enskapolkua, mikä oli ongelma bensalla. Radalla kyselty yllättävän usein ajon jälkeen, että onks tää 250 2t. Miinuksena tässä, että pitkään tallissa säilöttynä tuppaa keräämään hyytelömäistä mömmöä kaasariin ja tukkimaan sen, niin joutuu putsaamaan keväällä ennen ekoja ajoja. Lisäksi pitää varmistaa, että 2t öljy oikeasti sekoittuu tasaisesti E85:n kanssa. Kaikki ei tee sitä, vaan jää erillisiksi pisaroiksi.

Liqui Moly bensiinin säilytysaine 250 ml | Motonet Oy

En sitten tiedä auttaisko tuo bensiinin säilytysaine, tuolla mainitaan hartsin muodostumista. Mutta tyhjentää kaikki mahdolliset paikat polttoaineesta, niin sitten ei pitäisi tätäkään ongelmaa olla.
 
Auttaisi varmaan. Ajattelin yksinkertaisesti tyhjentää kaasarin ennen talvisäilöön laittamista, kun se on näissä niin helposti saatavilla. Ei se nyt kuukaudessa, parissa ongelmaksi tullut, mutta puoli vuotta ja pitempään alkaa aiheuttamaan ongelmia. 98 bensalla se seisoi mulla kerran 4 vuotta tallissa ja toisella polkaisulla oli käynnissä, mitä kyllä ihmeteltiin kovasti veljen kanssa, koska hänellä 4t moottoripyörässä meni kaasari tukkoon joka talviseisonnan aikana.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Jos vaan mahollista, niin Facebookissa etanoliautoilijat ryhmään keskustelemaan tai vaihtoehtoisesti suoraan eFlexFuelin aspaan yhteyttä. Asennutin Pirkkalassa heidän asentamolla ja aspan kautta sain hyvin vastauksia mun kysymyksiin. Asentajan kanssa myös juteltiin hyvin aiheesta ja käytiin myös heittää yhdessä asennuksen jälkeen testilenkki ja katsottiin et kaikki skulaa.

Vielä tarkennuksena toki, että mulla auto seisoi koki viime vuoden parkkihallissa, jossa ei tosin ollut lämmitystä. En tiedä onko tolla vaikutusta käynnistykseen sen kummemmin, mutta kuitenkin.
 
Jos vaan mahollista, niin Facebookissa etanoliautoilijat ryhmään keskustelemaan tai vaihtoehtoisesti suoraan eFlexFuelin aspaan yhteyttä. Asennutin Pirkkalassa heidän asentamolla ja aspan kautta sain hyvin vastauksia mun kysymyksiin. Asentajan kanssa myös juteltiin hyvin aiheesta ja käytiin myös heittää yhdessä asennuksen jälkeen testilenkki ja katsottiin et kaikki skulaa.

Vielä tarkennuksena toki, että mulla auto seisoi koki viime vuoden parkkihallissa, jossa ei tosin ollut lämmitystä. En tiedä onko tolla vaikutusta käynnistykseen sen kummemmin, mutta kuitenkin.
Mihin tuossa tarvitsee asentajaa, kun setissä on valmiit liittimet kiinni, mitkä vaan tökitään paikalleen..?
Itsellä meni joku 20min kun s80 volvoon tuon laitoin...
 
Mihin tuossa tarvitsee asentajaa, kun setissä on valmiit liittimet kiinni, mitkä vaan tökitään paikalleen..?
Itsellä meni joku 20min kun s80 volvoon tuon laitoin...
Itse olen aika uuno näissä hommissa niin hieman kuitenkin arveluttaa. En ole huoltanut autoa itse muuten kuin lisännyt nesteitä ja vaihtanut polttimoita.
 
Itse olen aika uuno näissä hommissa niin hieman kuitenkin arveluttaa. En ole huoltanut autoa itse muuten kuin lisännyt nesteitä ja vaihtanut polttimoita.
Olet varmaan lapsena laittanut siihen laatikkoon palikoita, missä on yksi reikä neliskanttiselle, yksi kolmiolle ym... Ei tuo sen kummempaa ole.
Varmasti oma 10v tyttö tuon laittaisi paikalleen, kun löisin käteen...

Ei siinä ole kuin ottaa suuttimilta liittimet irti, toi väliin, akulta virta ja etanolianturi polttoaineletkuun. Siinäkin nykyään yleensä pikaliittimet, niin ei tarvi edes katkaista auton omia letkuja.
 
Olet varmaan lapsena laittanut siihen laatikkoon palikoita, missä on yksi reikä neliskanttiselle, yksi kolmiolle ym... Ei tuo sen kummempaa ole.
Varmasti oma 10v tyttö tuon laittaisi paikalleen, kun löisin käteen...

Ei siinä ole kuin ottaa suuttimilta liittimet irti, toi väliin, akulta virta ja etanolianturi polttoaineletkuun. Siinäkin nykyään yleensä pikaliittimet, niin ei tarvi edes katkaista auton omia letkuja.
No joo, kaipa tuon voisi ehkä laittaa itsekin, niin ei tarvisi turhaan maksaa liikkeelle tuosta :D
Pitänee katsoa joku video youtubesta.
 
No joo, kaipa tuon voisi ehkä laittaa itsekin, niin ei tarvisi turhaan maksaa liikkeelle tuosta :D
Pitänee katsoa joku video youtubesta.
On tosiaan, kun tilaa oikeaan autoon, niin kaikki tarvittava valmiina. itse ostin jostain jämämyynnistä 100€ uuden mersuun tarkoitetun, niin piti vaihtaa liittimet.
Mutta tosiaan, suuttimilta liittimet irti, toi johtosarja väliin, boksille virta ja etanolianturi polttoainelinjaan.
Volvossa ainakin jopa polttoainelinja pikaliittimillä, niin sekin on muoviputki irti, etanolianturi väliin ja sillä selvä.
 
Hiukan nyt toppuuttelen tuosta vaan -asennuksia. Kuitenkin hyvällä tuurilla bensaa lentää pitkin poikin ja se letkukin voi olla ties missä piilossa. Kannattaa jokin hätävarakumminkaima olla johon on yhteydessä jos sormi meneekin suuhun.
 
Hiukan nyt toppuuttelen tuosta vaan -asennuksia. Kuitenkin hyvällä tuurilla bensaa lentää pitkin poikin ja se letkukin voi olla ties missä piilossa. Kannattaa jokin hätävarakumminkaima olla johon on yhteydessä jos sormi meneekin suuhun.
Samaa mieltä. Sieltä voi jonkin verran joutua purkamaan ennen kuin löytyy suuttimien liittimet, eikä ne sittenkään välttämättä ole helpossa paikassa. Etanolianturia varten pitää osata paikallistaa polttoaineletku. Lisäksi sitä asentaessa olisi hyvä tyhjentää letju ennen sen irroittamista/katkaisua käyttämällä autoa ilman polttoainepumpun sulaketta - ainakin jos anturin asentaa tulolinjaan, eikä paluulinjaan.
 
Huomautus - jätä turhat provot pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Samaa mieltä. Sieltä voi jonkin verran joutua purkamaan ennen kuin löytyy suuttimien liittimet, eikä ne sittenkään välttämättä ole helpossa paikassa. Etanolianturia varten pitää osata paikallistaa polttoaineletku. Lisäksi sitä asentaessa olisi hyvä tyhjentää letju ennen sen irroittamista/katkaisua käyttämällä autoa ilman polttoainepumpun sulaketta - ainakin jos anturin asentaa tulolinjaan, eikä paluulinjaan.
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)
 
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)
Nää on näitä. Tulee mieleen kuinka yksi Suomen suosituimmista autojen kotikorjaajatubettajista oli katkaisemassa lasinpesunesteletkua, mutta katkaisikin konepellin avausvaijerin. Ei se aina ole niin yksinkertaista kuin tietokoneen näytön katveesta saattaa tuntua.
 
Nää on näitä. Tulee mieleen kuinka yksi Suomen suosituimmista autojen kotikorjaajatubettajista oli katkaisemassa lasinpesunesteletkua, mutta katkaisikin konepellin avausvaijerin. Ei se aina ole niin yksinkertaista kuin tietokoneen näytön katveesta saattaa tuntua.
Nyt tarvis linkkiä :)
 
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)

Hyvähän se on omat rajat tuntea, ihminen joka vain ajaa autolla, korkeintaan osaa lisätä lasinpesunestettä ja tankata, niin en suosittele tekemään mitään muuta konehuoneen puolella.


Naapuri tuossa juuri kysyi että eikö tuollainen vanhanaikainen kaasarimoottori ole hirveän hankala saada toimimaan kunnolla!? :facepalm: Öö, ei.
 
Hyvähän se on omat rajat tuntea, ihminen joka vain ajaa autolla, korkeintaan osaa lisätä lasinpesunestettä ja tankata, niin en suosittele tekemään mitään muuta konehuoneen puolella.


Naapuri tuossa juuri kysyi että eikö tuollainen vanhanaikainen kaasarimoottori ole hirveän hankala saada toimimaan kunnolla!? :facepalm: Öö, ei.

Oma naapuri täräyttää taas aina, kun näkee konepellin olevan auki (nähdessään pelkkiä muovisuojia), jokasen auton kohdalla että "EIKÖS TUOSSA JOUDU KOKO MOOTTORIN AINA TIPUTTAMAAN POIS JOS AIKOO JOTAIN KORJATA"

öÖ, EI. Ja sama virsi kaikkien autojen kanssa "KUN MITÄÄN EI NIILLE [nykyautoille] VOI ITSE TEHDÄ" :D Sama kaveri myös ajoi varmaan vuoden pätkivällä diesel-autolla kun ei uskonut että turbon VNT on jumissa ja se menee limp-tilaan. Vaihteli polttoainesuodatinta varmaan sataan kertaan. Lopulta vei korjaamolle ja diagnoosi oli tuo minkä kerroin vuosi sitten.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Autoholistin video siis

Oliko vahinko vai tarkoituksella, niin YouTube korjaajien kanssa kannattaa aina olla varuillaan. Autoholistin kanssa suurin ongelma taitaa olla huolellisuus, tekee ensin ja miettii vasta sen jälkeen.
 
Oliko vahinko vai tarkoituksella, niin YouTube korjaajien kanssa kannattaa aina olla varuillaan. Autoholistin kanssa suurin ongelma taitaa olla huolellisuus, tekee ensin ja miettii vasta sen jälkeen.
Mulla on jäänyt sama kuva, kun oon useamman videon katsellut kaverilta.
 
Oliko vahinko vai tarkoituksella, niin YouTube korjaajien kanssa kannattaa aina olla varuillaan. Autoholistin kanssa suurin ongelma taitaa olla huolellisuus, tekee ensin ja miettii vasta sen jälkeen.
Oli mikä oli, tuolla on kuitenkin kohtuu vaativia remontteja tehtynä. Eiköhän tuo täysin vahinko ollut, niin paljon sillä itselleen hallaa tekee.
 
Oli mikä oli, tuolla on kuitenkin kohtuu vaativia remontteja tehtynä. Eiköhän tuo täysin vahinko ollut, niin paljon sillä itselleen hallaa tekee.
Se tekee "vaativia" remontteja, mutta yksikään niistä ei meinaa onnistua, en itse pidä autoholistia minään ammattilaisena, mutta hyvää viihdettä saa aikaiseksi adhd menollaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Viestejä
4 898 836
Jäsenet
78 912
Uusin jäsen
RALE70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom