Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Jokainen saa hinnoitella tuotteensa ja siten myös myymänsä polttoaineensa haluamallaan tavalla. Kuluttajan tehtäväksi jää päättää ostaako vai eikö osta.

Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin
 
Osalla taas kulutus lisääntyy 25% luokkaa verrattuna 95E10 ja kannattavuudessa se kertoimeksi. Silti erot kokonaiskuluissa nykyisellään jää pieniksi.
 
Jokainen saa hinnoitella tuotteensa ja siten myös myymänsä polttoaineensa haluamallaan tavalla. Kuluttajan tehtäväksi jää päättää ostaako vai eikö osta.

Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin
Mielenkiintoinen ilmiö tuolla St1 nettisivulla: Lukeekohan siellä joku tätä palstaa vai onko joku valittanut, kun sieltä on nyt siivottu pois kaikki maininnat että E85 ajaminen tulisi halvemmaksi. Siinä taisi mennä viimeinen vipuvarsi mistä niitä olisi voinut vääntää. Nyt voivat ilmeisesti säätää hintaa niin ylös kuin huvittaa.


ST1:llä bensaa ollut pitkälti 30% RE85:n sekoitettuna, että se on enemmänkin RE70
Tuolla minun kyhäämällä kaavalla laskettuna 70% etanolia antaisi 0.7 x 0.373 + 0.963 = 1.22 kertaisen kulutuksen 95E10 verrattuna.
(Ja tuo Juhen mainitsema 25% kulutuslisä tulisi 77% etanolipitoisuudella.)
 
Viimeksi muokattu:
Kenelläkään kokemuksia Autoethanol E85 purkista?

Viime kesänä tuli purkki autoon asennettua ja muutoskatsastettua, kyseessä E85 Ethanol Conversion Kit Bosch-EV1 v4.2

Useampi päivä meni ymmärtää miten boksia ohjelmoidaan kun tuesta ei tullut vastausta, mutta kun tajusi niin helppoa hommaa. Viime vuoden heinäkuussa laitoin spostia, ole tullut vastausta vieläkään :hmm:
Suuttimien aukioloajan lisäykselle on perus arvot joka ohjelmassa. Kaikki paitsi bensa ohjelma on muokattavissa, koska bensa ohjelma ei tee mitään muutoksia.

Rikastus karttaa voi siirtää lämpötilan mukaan, mutta itse karttaa ei ymmärtääkseni voi muokata. Rikastus toimii defaulttina lämpötilan mukaan, boksissa lämpötila anturi (rengasliittimellinen johto). Rikastuksen voi myös virittää aktivoitumaan vasta kun 30s on ollut virrat päällä tai tarvittaessa kokonaan pois päältä. Rikastus on ollut suurin ongelma tämän boksin kanssa. En ole vielä löytänyt asetusta millä auto toimii moitteitta kylmä ja lämmin käynnistyksissä. Jommassa kummassa päässä on ongelma aina. Lämpötila anturin paikkaakin kerran jo vaihdoin, ei vaikutusta. Ajossa boksi pelaa hyvin kun auto on lämmennyt.

Pari kuukautta jaksoin ajella etanolilla. Siirryin bensaan kun kelit alkoivat jäähtymään alle 10 asteen. Boksista on bensa ohjelma päällä. Ens kesänä etsiä motivaatiota etanoliajoon uudestaan.
 
ST1:llä bensaa ollut pitkälti 30% RE85:n sekoitettuna, että se on enemmänkin RE70

Jätän tämän tähän, koska edelleenkin näköjään on järkevämpää tankata E10 tankkiin...
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
En oo nyt saappiin ihan toviin tankkaillut viinaa (kuukauteen), mutta pitosuudet on olleet lähempänä 80% kun 70%. Bensapitosuushan vähentää kulutusta eli pelkkää hyötyä tuo bensamäärän nousu.
 
EIlen tuli laitettu tuo eFlexFuel autoon kiinni, kivasti tuo E85 hinta nousee samalla kuin bensakin mutta kaipa se odotettavissa oli... mutta onhan tuo vielä ainakin Salon hinnoilla kannattavaa viinalla ajaa. Tänään E85 tankkiin niin näkee että kaikki toimii OK.
 
En oo nyt saappiin ihan toviin tankkaillut viinaa (kuukauteen), mutta pitosuudet on olleet lähempänä 80% kun 70%. Bensapitosuushan vähentää kulutusta eli pelkkää hyötyä tuo bensamäärän nousu.
Lisää saasteen määrää ja vähentää hieman tehoa, joten ei pelkkää hyötyä.
 
Mitä nuo viinaboxit tekee tarkalleen? Lisää sopan määrää? Säätääkö sytytystä? Meinaan jos rukkais tota Ryxin ruiskutuskarttaa ja pistäs RE85 tankkiin.
 
Mitä nuo viinaboxit tekee tarkalleen? Lisää sopan määrää? Säätääkö sytytystä? Meinaan jos rukkais tota Ryxin ruiskutuskarttaa ja pistäs RE85 tankkiin.
Lisää sopan määrää. Määräytyy etanolipitoisuuden ja moottorinlämpötilan mukaan. Boksihan kytketään vain suuttimien johtoihin kiinni ja se muokkaa autolta suuttimille menevää signaalia. Näin omassa eFlexfuel kitissa, varmasti löytyy myös fiksumpia ja tyhmempiä bokseja.
 
Lisää sopan määrää. Määräytyy etanolipitoisuuden ja moottorinlämpötilan mukaan. Boksihan kytketään vain suuttimien johtoihin kiinni ja se muokkaa autolta suuttimille menevää signaalia. Näin omassa eFlexfuel kitissa, varmasti löytyy myös fiksumpia ja tyhmempiä bokseja.

Eflexistä saa just tuota joka tulee bensalinjaan ja suuttimien väliin, sekä pro-mallia joka sitten säätää myös sytytystä.
 
Lisää saasteen määrää ja vähentää hieman tehoa, joten ei pelkkää hyötyä.
Teoriassa muttei käytännössä. Esim trionic painaa samalla kartalla tehoa koneeseen kunhan se viinaprosentti saadaan sinne 60 tuntumaan tai ylitse. Saasteiden määrä toki lisääntyy mutta nykyisen hallituksen ilmastopolitiikalla päästöt ovat kyllä viimenen asia mitä mä mietin autolla ajaessa. Omat korret on kannettu kekoon jo muilla osa-alueilla.
 
Saab biopower-softalla oli kyllä loistava auto. Lähti aina käyntiin ja toimi täydellisesti millä seoksella vain. Kulutus oli 2.3 litran ahdetulle koneelle noin 10 litraa sataselle maantiellä viinalla ja tehoa oli, sanotaanko riittävästi. Oli hauska ja kohtuu taloudellinen hupiauto, jossa oli kuitenkin käytännölliset tilat ja mukavuus kohdallaan.
 
Kiinnostaisi laittaa Nissan Note vm 2006:een muunnossarja, mutta minkälainen? 1.4 bensakonehan siinä on. Vai onko edes mahdollista? En näistä oikein mitään tiedä.
 
Eflexfuel


Tai

Fuelflex etanolianturilla

 
Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
 
Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
Tohon uuteen tais tulla jotain säädettävyyttäkin. Mulla se edellinen versio, jossa näkee vaan dataa. Toki toiminut tuokin, ja oli alle 150€ Motonetin poistoissa.

Asennushan on ihan nipsnaps liittimet kiinni ja ajoa. Ainakin volvossa bensalinjakin pikaliittimillä.
 
Mikäs virtanappi tuossa kuvassa on?
0935a4d031afadae92589c463c904c4995da17d6.jpg
 
Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?

Eflexfuel perusversiossa ei saa käytännössä muuta dataa kuin anturin lämpötilan, etanoliprosentin, ja suuttimien käyttöasteen. Mitään ei voi säätää etkä näe rikastusastetta mistään. Softa yhdistää boksiin kuun asennon mukaan, eli tuurista kiinni pääseekö vai ei. Lisäksi oma laatikko nyt vaikuttaisi olevan 20% rikastuksella etanoliprosentista riippumatta, pitänee viedä tarkastettavaksi. Asiakaspalvelusta ei ainakaan mitään saanut irti, ilmeisesti käyttäjän ei ole tarve tietää rikastusprosenttia ja piste. Tähän ylimääräiseen rikastukseen pelkällä bensalla ei tullut mitään vastausta. Ei ole nyt vain jaksanut repiä irti kun pitänee purkaa jonkin verran että pääsee suuttimiin käsiksi.
 
Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
Toi Eflex plus (mikä taitaa olla halvin Suomessa myytävä versio) antaa säätää kylmäkäynnistysrikastusta, ja siihen on tehty kolme eri vakio-ajotilaa (eko, sport ja rata), jotka ilmeisesti vaikuttaa kulutukseen ja suorituskykyyn. Lisäksi siihen voi eflex tuner-ohjelmistolla muokata yhden custom-profiilin esim. dynodatan perusteella.
 
Tässä on mielessä pyörinyt vanha 20v kakkosauto päivittää viina-autoksi. Mitään kauheita säästöjä tuolla ei saavuta, mutta enemmän tässä on mielenkiinto tekniikkaa kohtaan + työpaikan vierestä huoltsikalta saapi re85 tankkiin.

Tässä nyt pari vaihtoehtoa pyörinyt pöydällä:


Tuossa jälkimmäisessä on polttoaineletkuun tuleva viina-anturi mutta on sen 100€ kalliimpi. Onko täällä kokemusta että kannattaako suoraan ottaa tuo ns. parempi versio ?
 
Tässä on mielessä pyörinyt vanha 20v kakkosauto päivittää viina-autoksi. Mitään kauheita säästöjä tuolla ei saavuta, mutta enemmän tässä on mielenkiinto tekniikkaa kohtaan + työpaikan vierestä huoltsikalta saapi re85 tankkiin.

Tässä nyt pari vaihtoehtoa pyörinyt pöydällä:


Tuossa jälkimmäisessä on polttoaineletkuun tuleva viina-anturi mutta on sen 100€ kalliimpi. Onko täällä kokemusta että kannattaako suoraan ottaa tuo ns. parempi versio ?
Ei ole kokemusta fuelflexistä mutta arvaan että eka antaa rikastuksen jonnekin puoleenväliin tarvittavasta esim. 1.2x, ja sitten auton moottorinohjauksen pitäisi kurottaa 1.28 asti ja bensiinillä palauttaa 1.0.
Jos moottorinohjauksessa riittää sen verran varaa niin sama kai se on ottaa halvempi.
Jos ei tule vikakoodia eikä varoitusvaloa niin silloinhan se toimii. :cool:
 
Kerronpa tänne omat tuoreet kokemukset:
Viikko sitten autoon (vm. 2004 Toyota Corolla 1,4-litraisella koneella) asennettiin eFlexFuel Plus. Kävin samoin tein tankkaamassa etanolia tankkiin, vaikka oli bensiiniä ennestään jäljellä.
Viikon ajot nyt ajettu, mobiiliappi sanoi pitkin viikkoa että polttoaineen etanoliprosentti oli 46%.
Bensan (tai siis etanolin) kulutusta seurasin myös. Tuon Corollan bensankulutus kesärenkailla työmatka-ajossa on ollut viime keväänä noin 6,5 litraa satasella, kuten myös viimeisimmällä tankkauksella ennen eFlexFuelin asennusta.
Tässä viikon aikana kilometrejä kertyi melkein 600: työmatka, lasten kuskaus harrasteisiin ja viikonloppuna täyden painon halkokuorman vetäminen peräkärryllä 75km matkan, joka kyllä näkyi auton hetkellisen kulutuksen lukemassa. :D
Auton kulutusmittari näytti kulutukseksi tasan 6 litraa satasella, mutta kun jakaa tankatut litrat ajetuilla kilometreillä, niin kulutus on oikeasti ollut 7,5 litraa sataselle. (Hämääkö tuo etanoli auton kulutusmittaria noin pahasti? On se ennenkin antanut "aurinkoisia" lukemia muttei noin hurjalla heitolla.)
Tämä ensimmäinen viikko ei nyt ole oikein vertailukelpoinen, kun mukana on tuo peräkärrykeikka. Tankkasin tänään ja nyt tankissa on 70% etanoliseos. Ehkä seuraavalla tankkauksella näkee mitä kulutus etanolilla on.
(Käytössä on koko viikon ollut eFlexFuelin "Dynamic" tila, eli se "sporttisempaan ajoon" tarkoitettu.)
 
Kerronpa tänne omat tuoreet kokemukset:
Viikko sitten autoon (vm. 2004 Toyota Corolla 1,4-litraisella koneella) asennettiin eFlexFuel Plus. Kävin samoin tein tankkaamassa etanolia tankkiin, vaikka oli bensiiniä ennestään jäljellä.
Viikon ajot nyt ajettu, mobiiliappi sanoi pitkin viikkoa että polttoaineen etanoliprosentti oli 46%.
Bensan (tai siis etanolin) kulutusta seurasin myös. Tuon Corollan bensankulutus kesärenkailla työmatka-ajossa on ollut viime keväänä noin 6,5 litraa satasella, kuten myös viimeisimmällä tankkauksella ennen eFlexFuelin asennusta.
Tässä viikon aikana kilometrejä kertyi melkein 600: työmatka, lasten kuskaus harrasteisiin ja viikonloppuna täyden painon halkokuorman vetäminen peräkärryllä 75km matkan, joka kyllä näkyi auton hetkellisen kulutuksen lukemassa. :D
Auton kulutusmittari näytti kulutukseksi tasan 6 litraa satasella, mutta kun jakaa tankatut litrat ajetuilla kilometreillä, niin kulutus on oikeasti ollut 7,5 litraa sataselle. (Hämääkö tuo etanoli auton kulutusmittaria noin pahasti? On se ennenkin antanut "aurinkoisia" lukemia muttei noin hurjalla heitolla.)
Tämä ensimmäinen viikko ei nyt ole oikein vertailukelpoinen, kun mukana on tuo peräkärrykeikka. Tankkasin tänään ja nyt tankissa on 70% etanoliseos. Ehkä seuraavalla tankkauksella näkee mitä kulutus etanolilla on.
(Käytössä on koko viikon ollut eFlexFuelin "Dynamic" tila, eli se "sporttisempaan ajoon" tarkoitettu.)
Auto ei tosiaan tiedä, että Eflexfuel manipuloi suuttimia ja syöttää enemmän soppaa => ajotietokone näyttää vääriä kulutuslukemia.
 
Tässä on mielessä pyörinyt vanha 20v kakkosauto päivittää viina-autoksi. Mitään kauheita säästöjä tuolla ei saavuta, mutta enemmän tässä on mielenkiinto tekniikkaa kohtaan + työpaikan vierestä huoltsikalta saapi re85 tankkiin.

Tässä nyt pari vaihtoehtoa pyörinyt pöydällä:


Tuossa jälkimmäisessä on polttoaineletkuun tuleva viina-anturi mutta on sen 100€ kalliimpi. Onko täällä kokemusta että kannattaako suoraan ottaa tuo ns. parempi versio ?



Mulla on toi eka noist eikä se ainakaan Audi A6:ssa toiminu riittävän hyvin että viittis etanolill ajaa. Voi jossain autos toimiakkin toki.
 
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa. :D ):
  • +1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
  • +2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
  • +3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.

EDIT:
Siltä riskiltä että joku aloitteleva etanoliautoilija päätyy lukemaan tätä, tuota asetusta päädyin lopulta pitämään asennossa "oletus" ja starttaan vain autoa useamman kerran. Muutoin tyhjäkäynti oli aika villi 2000 RPM kun eFlexFuel "tarjosi ryyppyä" moottorille. :D
 
Viimeksi muokattu:
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa. :D ):
  • +1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
  • +2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
  • +3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.

Eflexin pitäisi oppia rikastus eri lämpötilojen mukaan. Lyhyt starttaus, jos moottori ei jää käymään, lisätään rikastusta, toisto. Kun moottori jää käymään eflexin pitäisi osata käyttää tätä rikastusta samoilla reunaehdoilla. (Siksi aika monta pitäisi-sanaa, koska rouvan autossa vanhempi eflexi ei osaa rikastaa kunnolla)
 
Eflexin pitäisi oppia rikastus eri lämpötilojen mukaan. Lyhyt starttaus, jos moottori ei jää käymään, lisätään rikastusta, toisto. Kun moottori jää käymään eflexin pitäisi osata käyttää tätä rikastusta samoilla reunaehdoilla. (Siksi aika monta pitäisi-sanaa, koska rouvan autossa vanhempi eflexi ei osaa rikastaa kunnolla)
Siis tarkoittaako sanoa että asetuksiin koskematta vain sitkeästi toistetaan käynnistystä kunnes laite oppii itsestään että mitä se startti tarvitsee?
 
Siis tarkoittaako sanoa että asetuksiin koskematta vain sitkeästi toistetaan käynnistystä kunnes laite oppii itsestään että mitä se startti tarvitsee?

Näin teoriassa. Omalla kohdalla purkki, joko ei opi, tai kerkiä tallentamaan asetuksia johtuen virransyötöstä. Tosiasia kuitenkin on etanolin kanssa se, että sitä pitää oikeasti kaataa sylinteriin, että edes osa höyrystyy ja muodostaa syttyvän seoksen. Lisää rohkeasti rikastusta sellaiseksi, että moottori syttyy kerrasta.
 
Näin teoriassa. Omalla kohdalla purkki, joko ei opi, tai kerkiä tallentamaan asetuksia johtuen virransyötöstä. Tosiasia kuitenkin on etanolin kanssa se, että sitä pitää oikeasti kaataa sylinteriin, että edes osa höyrystyy ja muodostaa syttyvän seoksen. Lisää rohkeasti rikastusta sellaiseksi, että moottori syttyy kerrasta.
Mun kiinaboksilla kanssa joutuu isommalla pakkasella sahailemaan (säätönuppi tapissa), saiskohan sitä jonkun ryyppynapin rakenneltua jolla ruikataan ekana aineet koneeseen ja sitten turautetaan tulille?
 
Mun kiinaboksilla kanssa joutuu isommalla pakkasella sahailemaan (säätönuppi tapissa), saiskohan sitä jonkun ryyppynapin rakenneltua jolla ruikataan ekana aineet koneeseen ja sitten turautetaan tulille?

ryyppy pitää olla sitten aika tarkka, vähän liikaa ja kastelet tulpat.

esim itellä on n. 6,5ms ruiskaus ennen starttia (hoidettu ecumasterilla tosin, ei millään napilla)

Kai tollasen tekee jos vähän osaa elektroniikkaa.
 
ryyppy pitää olla sitten aika tarkka, vähän liikaa ja kastelet tulpat.

esim itellä on n. 6,5ms ruiskaus ennen starttia (hoidettu ecumasterilla tosin, ei millään napilla)

Kai tollasen tekee jos vähän osaa elektroniikkaa.

Tai jos sopivasti pääsisi kertomaan moottorinohjaimelle kovempaa pakkasta (säätörajoissa). Itselle pitäisi viedä kaapelipari kabiiniin, jossa potentiometri sarjassa lämpöanturin kanssa. Siitä vain pakkasta ohjaimelle..
 
Tai jos sopivasti pääsisi kertomaan moottorinohjaimelle kovempaa pakkasta (säätörajoissa). Itselle pitäisi viedä kaapelipari kabiiniin, jossa potentiometri sarjassa lämpöanturin kanssa. Siitä vain pakkasta ohjaimelle..
Se vaan kun kinkkiboksissahan on oma lämpöantura? En tiiä miten sitä huijaisi.

Oon koneelta kyllä -10 kelissä napannu engine coolant temp sensorin irti, yhtälailla sahuuttaa vaikka sillon auton oma ecu rikastaa -40 pakkasen mukaan.

Voi toki olla että mulla ei suuttimissa yksinkertasesti riitä virtaukset noihin kovien pakkasten kylmäkäynnistyksiin ilman että sahaa koneeseen tavaraa. Ajossa toimii hienosti ja on menty jo varmaan 20tkm viinalla.
 
Se vaan kun kinkkiboksissahan on oma lämpöantura? En tiiä miten sitä huijaisi.

Oon koneelta kyllä -10 kelissä napannu engine coolant temp sensorin irti, yhtälailla sahuuttaa vaikka sillon auton oma ecu rikastaa -40 pakkasen mukaan.

Voi toki olla että mulla ei suuttimissa yksinkertasesti riitä virtaukset noihin kovien pakkasten kylmäkäynnistyksiin ilman että sahaa koneeseen tavaraa. Ajossa toimii hienosti ja on menty jo varmaan 20tkm viinalla.

Tuokin mahdollista. Rouvan ranskalainen (206 1.4 2005) ei siedä edes lämpöisenä kesäpäivänä täyttä etanoliseosta, vaan aina pitää jatkaa bensiinillä. Oma (406 V6 1998) sietää hienosti (pl kylmäkäynnistys nollan tuntumassa).
 
Näin teoriassa. Omalla kohdalla purkki, joko ei opi, tai kerkiä tallentamaan asetuksia johtuen virransyötöstä.
Laitoin tekniseen tukeen kysmyksen että olisiko pitänyt opettaa boksia starttailemalla vai oliko oikein alkaa käsin laittamaan säätöä?
Vastaus alla:
tekninen tuki sanoi:
Juurikin tälläisia tilanteita varten tuo säätömahdollisuus lisättiin
uusimpaan laiteversioon.
Jokainen auto on yksilö, varsinkin vanhemmat kuluneet autot.

Tällöin alkuperäinen rikastus ei välttämättä riitä ja tuota
säätöominaisuutta käyttämällä ei tarvitse antaa laitteen oppia
kompensointia itsekseen.

Lyhyt vastaus: teit täysin oikein.
Rivien välistä luen että molemmat keinot toimivat. ;)
 
Nyt olen "päässyt" muutaman kerran kokeilemaan tehdastekoisen Saab 9-5 2,3t Biopowerin kylmäkäynnistyvyyttä etanolilla pikkupakkasilla (-5 °C), hyvinhän tuo toimii, ei mitään rötäämistä yms.
Viina haisee kylmästä tallista lähtiessä just samaan malliin, kuin Saab-harrastajien kehittämillä jälkiasennus-biopower -softilla :wtf:
Juu, tehtaan versiosta ne viinakartat on kopsattu jälkiasenteisiin, mutta on niitä käsittääkseni hienosäädetty fiksummiksi.
 
Nyt olen "päässyt" muutaman kerran kokeilemaan tehdastekoisen Saab 9-5 2,3t Biopowerin kylmäkäynnistyvyyttä etanolilla pikkupakkasilla (-5 °C), hyvinhän tuo toimii, ei mitään rötäämistä yms.
Viina haisee kylmästä tallista lähtiessä just samaan malliin, kuin Saab-harrastajien kehittämillä jälkiasennus-biopower -softilla :wtf:
Juu, tehtaan versiosta ne viinakartat on kopsattu jälkiasenteisiin, mutta on niitä käsittääkseni hienosäädetty fiksummiksi.
Mitenhän nää fiksusti säädetyt kartat toimii sitten sielä -30 pakkasissa, suokon ohjelmilla ainakin lähtee ihan näyttämällä tulille. Pontikka kyllä haisee ja savupilvi on iso.
 
Mitenhän nää fiksusti säädetyt kartat toimii sitten sielä -30 pakkasissa, suokon ohjelmilla ainakin lähtee ihan näyttämällä tulille. Pontikka kyllä haisee ja savupilvi on iso.
Samoin JC:n softalla, 9 vuotta ollut 9-5 Aerossa tuo.

Tehtaan Biopowerin talvitestit taitaa jäädä tekemättä, on niin ikävä SID-Infoa, että kait se on softa hommattava tuohon.
Saisihan SID-Infon ruksittua vakiosoftaankin, mutta kun hommaan ryhtyy, niin ottaa sitten tarjolla olevat 30Hv/90Nm talteen :tongue:
 
  • +1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
  • +2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
  • +3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.
Kelin lämmittyä ongelmaksi tuli että startin jälkeen syötti liikaa tavaraa tyhjäkäynnillä. Eli palautin asetuksen takaisin oletukseen.
Joskus pitäisi vain luottaa valmistajan asetuksiin.
(Sytystulppien vaihtoa voisi toki harkita.)
 
Kelin lämmittyä ongelmaksi tuli että startin jälkeen syötti liikaa tavaraa tyhjäkäynnillä. Eli palautin asetuksen takaisin oletukseen.
Joskus pitäisi vain luottaa valmistajan asetuksiin.
(Sytystulppien vaihtoa voisi toki harkita.)
Onhan sulla vielä tuolla eflextunerilla mahdollisuus koittaa säätää lisää.
 
Huvittaisi tuommoinen Audi A5:n hankkia, 12-16 vm. Tällä hetkellä on taloudessa -09 diesel A4. Yritin katsella netin syövereistä, että saisiko tälle etanoli konversiota mutta en löytänyt varmaa tietoa. Tuolla Eflexfuelin sivuilla lukee vain, että ei ole varmistettu yhteensopivuutta. Audi A4:sta löytyy vähän nykyistä uudempaa tehtaan flexfuelina ja rapakon takana on tätä A5:kin tehtaan flexfuel versiona kahden litran moottorilla.
 
Huvittaisi tuommoinen Audi A5:n hankkia, 12-16 vm. Tällä hetkellä on taloudessa -09 diesel A4. Yritin katsella netin syövereistä, että saisiko tälle etanoli konversiota mutta en löytänyt varmaa tietoa. Tuolla Eflexfuelin sivuilla lukee vain, että ei ole varmistettu yhteensopivuutta. Audi A4:sta löytyy vähän nykyistä uudempaa tehtaan flexfuelina ja rapakon takana on tätä A5:kin tehtaan flexfuel versiona kahden litran moottorilla.
Taitaa olla TFSI moottori sellaisessa, eli kannattaa säästää pysymällä erossa.
 
Taitaa olla TFSI moottori sellaisessa, eli kannattaa säästää pysymällä erossa.
Kyllä on joo mutta mikäs siinä on ongelma? Öljyä söi ilmeisesti tuohon -12 vuosimalliin asti mutta muista ongelmista en tiedä. Laitoin asiasta viestiä tuonne eflexfuelille, että tarkoittaako tuo 'ei testattu' sitä että mahdollista mutta ei tosiaan vielä testattu. Ehkä kuitenkin laitan vain sähköauton ja hommaan tuommoisen A5:n ihan leluksi sitten. :D
 
Kun katselee miten harvassa noita etanolia myyviä asemia on niin voi todeta että on puhdasta idiotismia laittaa auto kulkemaan pelkällä RE85:lla jos on oikeasti tarkoitus liikkua sillä autolla. Puhumattakaan siitä että maksaisi 500e siitä lystistä koska polttoainekustannukset pysyvät samoina RE85:n matalamman energiasisällön vuoksi.
 
Elämä on valintoja. Riippuu vähän missä asuu.
Jos asuu korvessa, hankkii 1000 litran IBC-Kontin.

Pari jerrykannua boksissa niin pääsee aina seuraavalle E85 asemalle.

Taloudellisesti tuossa mitään järkeä olekkaan, mutta jos haluaa leikkiä mukana ja vähentää dino öljyn käyttöä.

Sähköautoilu jne. raiskaa loputkin maapallosta.

" Nykyiset mineraalivarat eivät riitä fossiilittomaan energiaan pohjautuvan infrastruktuurin rakentamiseen"


Tuolla asiaa avattu enemmän lontooksi:


Suomi on jo luonnontieteellisesti hiilineutraali, mutta poliittisesti ei. Hyvää rahastus bisnestä vain.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 074
Viestejä
4 893 769
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
Anqrew

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom