Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
E85 ja E9510 laskennallinen energiasisällön ero on 28%.Kellään tietoa kulutuserosta/L 98/95?
Ei ole, koska ero on sen verran pieni, ettei sitä oikein luotettavasti saada mitattua todellisissa olosuhteissa.Kellään tietoa kulutuserosta/L 98/95?
Biopolttoaineet on välimallin väliaikainen ratkaisu.Tulevaisuuden näkymiä tarjoaa ST1:n Anttonen:
- Biopolttoaineisiin ei riitä raaka-aineet maailmassa.
- Skaalautuva ratkaisu on power-to-x, eli synteettiset polttoaineet, jotka valmistetaan uusiutuvalla energialla.
St1:n Mika Anttonen uskoo nyt vain yhteen skaalautuvaan energiaratkaisuun: ”Tieto lisää tuskaa”
Hybriditalous yhdistää puheen taloudesta, videon ja podcastin. Jaakko Lindgrenin ja Eero Vassisen haastattelussa on St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen. Puheenaiheina on tietysti energiateollisuus ja ilmastonmuutos.www.kauppalehti.fi
Luulen että hän on ihan oikeassa näissä kommenteissaan - RE85:n ja biodieselin tekoon ei riitä materiaalia. Minusta on hienoa, että Anttonen kertoo avoimesti julkisuudessa näkemystä tulevaisuudesta, eikä vaan pyöri piilossa kabineteissa. Toki pitää muistaa että bensakauppiaana Anttosen näkemys on varmaankin värittynyt, sillä suora sähköautoilu vie häneltä tulot.
Voi olla. Olihan tuossa itselläkin puoli vuotta painia siitä, tankatakko bensaa vai etanolia. Syksyn ja alkutalven E9510 oli täällä päin Suomea hinnaltaan edullisempaa kuin E85*1.28. Nyt toki korona-ajan etanoli on ollut taas taloudellisestikin kannattavaa.Epäilen, että suurimman osan kuluttajista vihreys loppuisi niin sähkössä kuin auton polttoaineessa siinä kohtaa, kun vihreydestä pitäisi maksaa lisää. Nythän etanolilla on halvempaa ajella kuin bensalla ja ilmastosähköä tarjotaan monista sähköyhtiöistä ilman fossiilista vaihtoehtoa. Täysfossiilisähköä ei taida saada mistään sähköyhtiöstä ja tiedän vain yhden sähköyhtiön, jolta löytyy kokonaan uusiutumaton sähkötuote: ydinsähkö.
Asiaa voidaan tarkastella myös nykyisin saatavilla olevia fossiilisia kalliimpia biopolttoaineita tarkastelemalla. Näitä ovat auton polttoaineina biodiesel ja biokaasu. En ole myyntilukuja tutkinut, mutta epäilen suurimman osan dieselin tankkaajista valitsevan halvemman fossiilisen vaihtoehdon, vaikka viereisestä pistoolista saisi biodieseliä. Samoin epäilen, että suurin osa tankkaa kaasuautoonsa halvempaa maakaasua biokaasun sijaan.
Oma arvaukseni on, että tulevaisuudessa autot liikkuvat joko hyvin erilaisilla käyttövoimilla tai sitten pääosin sähköllä. Ensimmäiseen vaihtoehtoon voi hyvinkin sisältyä bioetanolia, etanolidieseliä ja biokaasua ja sähköä. Toinen vaihtoehto edellyttää sen tosiasian ymmärtämistä, että jokaisen omistusautolla ei ole tarvetta tehdä lapinmatkaa yhdellä latauksella. Eli omalla 100-200 km rangen omistussähkärillä päivittäiset ajot ja vuokratulla hybridi-/polttis-/x-autolla lapinmatka. Polttiksen tankkiin tietysti menee jotain biopohjaista, kun fossiiliset on kulutettu loppuun.
Joo, eipä tuossa isommin vääntämistä ole, pienihän tuo ero on näemmä juuri tällä hetkellä. Kun itse kilpailutin viimeksi sopimuksia keväällä, ero oli vielä pikkuisen suurempi (3.97/kWh vrt. n. 4.24 snt/kWh, molemmissa 0€ kk-maksu, ja juuri samainen palvelu). Mutta hyvin pieni anyway.Aika marginaalista se vihreästä sähköstä enemmän maksaminen on. Katsoin nyt kilpailuttajan kautta 24 kk sopimuksia (sähkön hinta alhaalla, kannattaa tehdä pitkä määräaikainen soppari):
Random-alkuperäsähkö Väreeltä: 4,64 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: uusiutuvat, fossiiliset ja ydinvoima)*
Uusiutuva energia Vattenfallilta: 4,65 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: vesivoima)
Hinnassa ei siis mitään käytännön eroa ole, mutta vertailu on vähän hankalaa, kun hinnat muuttuvat päivittäin.
*2018 Väreen myymän sähkön alkuperä jakaantui seuraavasti: uusiutuvat 35 %, fossiiliset 29 %, ydinvoima 36 %. Tästä sähköasiasta voidaan mennä vääntämään haluttaessa sähköenergian hinta -ketjuun
Itse en ole oikein innostunut laittamaan flexfuel-sarjaa oikeastaan mihinkään autoon sen vuoksi, että pelkään bensapumpun yms. osien hajoavan etanolin vaikutuksesta. Tietysti jos kyseisestä automallista (esim. saabit) on paljon hyviä kokemuksia etanolilla ajamisesta, niin siinä tapauksessa en näe ongelmaa. Omiin ajoihin joku ladattava hybridi olisi varmasti paras, mutta hankintahinta nousee kynnyskysymykseksi.
Asiaa voidaan tarkastella myös nykyisin saatavilla olevia fossiilisia kalliimpia biopolttoaineita tarkastelemalla. Näitä ovat auton polttoaineina biodiesel ja biokaasu. En ole myyntilukuja tutkinut, mutta epäilen suurimman osan dieselin tankkaajista valitsevan halvemman fossiilisen vaihtoehdon, vaikka viereisestä pistoolista saisi biodieseliä. Samoin epäilen, että suurin osa tankkaa kaasuautoonsa halvempaa maakaasua biokaasun sijaan.
Suomessa hyväksyttiin helmikuussa lakimuutos, jonka mukaan biopolttoaineiden osuus kaikesta tieliikenteessä myydystä polttoaineesta nostetaan asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Velvoite vuodelle 2020 on 20 prosenttia.
Kaasuasemaverkosto ei vieläkään oo sinnepäinkään, kun tullaan pois Etelä-Suomesta. Esim. täällä susirajalla ei ole kaasuasemia. Ja kaasuautoissa on myös usein vaan joku 15-20 litran bensatankki, ellei ole jälkiasennusvehje.Eikö biokaasu ole kuitenkin halvempaa kuin bensiini..?
Biovelvoite kasvaa koko ajan ja sitä sekoitetaan myös fossiilisen sekaan:
"Ilmasto ei näillä pelastu, mutta pykälät täyttyvät" – Kestävistä biopolttoaineista tulee kova pula, mutta tehtaita on rakenteilla vasta kourallinen
Sähköautojen määrän kovakaan kasvu tai dieselautojen käyttökiellot eivät muuta kotimaisten biopolttoaineiden tehdassuunnitelmia.www.aamulehti.fi
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.Joo, eipä tuossa isommin vääntämistä ole, pienihän tuo ero on näemmä juuri tällä hetkellä. Kun itse kilpailutin viimeksi sopimuksia keväällä, ero oli vielä pikkuisen suurempi (3.97/kWh vrt. n. 4.24 snt/kWh, molemmissa 0€ kk-maksu, ja juuri samainen palvelu). Mutta hyvin pieni anyway.
Meillä on -99 1.4 almera ja 2006 1.6 focus etanolilla. yht. yli 150 tuhatta etanolikilsaa noilla takana, kummassakaan ei vielä ole ollut mitään ongelmia.
Almeran kanssa vaan alkaa olla joka katsastukseen joku paikka hitsauteuttavaksi, niin sillä tekis mieli vaihtaa se pois.
Mun budjetti on 5-7 tuhatta (haluan käteiskaupan ilman rahoituksia), se on käytännössä se valinta mulla silloin 140-180 tuhatta ajettu bensahybridi tai 100-150 tuhatta ajettu tavallinen diesel + sen mukana vuosittaiset käyttövoimaverot maksettavaksi.
Plugariin mulla ei oo varaa.
On halvempaa, mutta jos on kaasuauto, niin vaihtoehtona on myös biokaasua halvempi maakaasu. Käytännössä käsittääkseni täysin samaa ainetta, mutta alkuperä on eri. Vantaan Petikon aseman hinnat:Eikö biokaasu ole kuitenkin halvempaa kuin bensiini..?
Biovelvoite kasvaa koko ajan ja sitä sekoitetaan myös fossiilisen sekaan:
Mielenkiintoista, voi olla muuntotuki tarjolla Oli tästä jossain jo mustaa valkoisella?Sellainen muutos on tulossa vielä tämän vuoden aikana, että etanolimuutosten kevennetyn muutoskatsastusmenettelyn rajaa siirretään vuodesta 2007 vuoteen 2009
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.
On halvempaa, mutta jos on kaasuauto, niin vaihtoehtona on myös biokaasua halvempi maakaasu. Käytännössä käsittääkseni täysin samaa ainetta, mutta alkuperä on eri. Vantaan Petikon aseman hinnat:
biokaasu 0,917 €
maakaasu 0,724 €
Mielenkiintoista, voi olla muuntotuki tarjolla Oli tästä jossain jo mustaa valkoisella?
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.
Ja omalla kohdalla autoistani tuon Almeran ei olisi pitänyt kestää edes 95E10 bensaaOnko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
RE85 konversio Boraan - ffpOnko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. ?
RE85 konversio Boraan - ffp
Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.
RE85 konversio Boraan - ffp
Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta,
niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
No mä olen ajanut vanhalla Nissan Almeralla RE85:llä 150tkm, kokonaismittarilukeman lähennellessä 390tkm. Ja alkuperäinen pumppu siellä edelleen surisee.
Tän voi vahvistaa ainakin saappipuolelta. Alkup bensalle tarkotettu pumppu kestää lähes parhaiten, viinallekkin tarkoitetut aftermarkettipumput laukeavat nopsempaan ja odottamatta monilla...Alkuperäistä pumppua ei kannata mennä vaihtamaan uuteen tarvikkeeseen, jos ajaa RE85, ei ne kestä sen paremmin.
Optimointifirmat tarjoaa myös etanolisoftausta, ja lisätehoja samalla kertaa.Onko tietoa? Saako Audi A4 CJEB 125kW TSFI:n muunnettua myös etanolille. Muunnossarjat eivät lupaa.
Bensa-osuuden vero nousee, niin varmasti nousee myös re85 hinta.Onko vielä tietoa nouseeko ensi viikolla etanolin hinta kuinka paljon?
Varmaan myydään jopa tappiolla, jotta saadaan sekoitevelvoitetta täytettyä?
Jaahas pitää käydä täytöllä näemmä. Kiitoksia tiedostaHuomenna bensantai st1 etukortilla, -5snt/l
Paljonko hintaeron pitikään olla, että kannattaa tankata RE85 ?
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.
Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.