Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kellään tietoa kulutuserosta/L 98/95?
E85 ja E9510 laskennallinen energiasisällön ero on 28%.
Mutta todellinen ero riippuu tietysti sun autosta, ajotavasta, maantie- ja kaupunkiajon suhteesta, talvi- ja kesäajon suhteesta.
Itsellä kirjanpidon mukaan ero on vähän laskennallista pienempi, mutta tankatessa teen yksinkertaisesti vertailun niin, että lasken E85 hinta * 1,28 ja vertaan E95 hintaan.
(Esim. tuolla @hede postaaman kuvan Joutsassa E85 1,28*0,949=1,214 vrt 95E10 1,385 todellakin kannattaa tankata etanolia.)
 
Viimeksi muokattu:
Kellään tietoa kulutuserosta/L 98/95?
Ei ole, koska ero on sen verran pieni, ettei sitä oikein luotettavasti saada mitattua todellisissa olosuhteissa.

Energiasisällössä on 2 %:n ero eli periaatteessa kulutusero pitäisi olla samaa luokkaa, mutta muuttujia on paljon.
 
Jep. Ainakin meidän 290 heppaiseksi piristetyllä 9-5 bensa-Saabilla tuo kulutusero kuittaa aika tarkkaan polttoaineen hintaeron. Ysikasia siihen on tullut tankkailtua.
 
Tulevaisuuden näkymiä tarjoaa ST1:n Anttonen:
- Biopolttoaineisiin ei riitä raaka-aineet maailmassa.
- Skaalautuva ratkaisu on power-to-x, eli synteettiset polttoaineet, jotka valmistetaan uusiutuvalla energialla.

Luulen että hän on ihan oikeassa näissä kommenteissaan - RE85:n ja biodieselin tekoon ei riitä materiaalia. Minusta on hienoa, että Anttonen kertoo avoimesti julkisuudessa näkemystä tulevaisuudesta, eikä vaan pyöri piilossa kabineteissa. Toki pitää muistaa että bensakauppiaana Anttosen näkemys on varmaankin värittynyt, sillä suora sähköautoilu vie häneltä tulot.
 
Tulevaisuuden näkymiä tarjoaa ST1:n Anttonen:
- Biopolttoaineisiin ei riitä raaka-aineet maailmassa.
- Skaalautuva ratkaisu on power-to-x, eli synteettiset polttoaineet, jotka valmistetaan uusiutuvalla energialla.

Luulen että hän on ihan oikeassa näissä kommenteissaan - RE85:n ja biodieselin tekoon ei riitä materiaalia. Minusta on hienoa, että Anttonen kertoo avoimesti julkisuudessa näkemystä tulevaisuudesta, eikä vaan pyöri piilossa kabineteissa. Toki pitää muistaa että bensakauppiaana Anttosen näkemys on varmaankin värittynyt, sillä suora sähköautoilu vie häneltä tulot.
Biopolttoaineet on välimallin väliaikainen ratkaisu.

Lappeenrannan yliopiston tutkijat tuota Power-to-X:ää on pitäneet esillä. Ja käsittääkseni kokeiluja jo on.
Vielä hieman enemmän scifiä on, että P2X-ratkaisulla nähdään potentiaalia myös ratkaista maailman ruoantuotannon ongelmat: etsinnässä on solu, joka käyttää ravinnokseen vetyä ja hiilidioksidia, ja joka kasvaa ja tuottaa vaikka proteiinia ravinnoksi samaan tapaan kuin proteiinikasvit.
 
Riippumatta tulvatko vai eivätkö biopolttoaineet tule ratkaisemaan globaalia autoilutarvetta, niin minua etanoliautoilijana kiinnostavampi kysymys olisi, onko bioetanoliksi käyttäminen ja tislaaminen järkevä tapa uusiokäyttää joka tapauksessa olemassaolevaa ja koko ajan enemmän syntyvää(?) biojätettä, tai onko ympäristöystävällisempää ajella 80% bioetanolilla kuin bensalla johon laki on pakottanut 10 % tuota etanolia.

Tähän vastatakseen pitäisi osata pohtia ainakin olisiko suomalaisen bioetanolin raaka-aineille ympäristön näkökulmasta parempaa käyttöä, paljonko tähän raaka-aineeseen perustuvaa tuotantopotentiaalia on, miten lainsäädäntö sekoitevelvoitteineen ja verokohteluineen kehittyy, ja millainen kysyntävaikutus etanoliautoilijalla sitten on tähän kokonaiskuvioon.

"Vihreän sähkön" kohdalla jos ostat "vihreää sähköä" niin lyhyellä tähtäimellä valinnalla ei ole pahemmin merkitystä, koska teollisuus ostaa "loput sähköt" joka tapauksessa, mutta pidemmällä aikavälillä massojen kasvava kulutuskysyntä tietysti on kannustanut sähköntuottajia investoimaan uusiutuvien tuotantoon. Sähkönkin suhteen kokonaisuus tuntuu vaikeasti hahmotettavalta ja bioetanolissa muuttujia on mielestäni vielä enemmän.
 
Epäilen, että suurimman osan kuluttajista vihreys loppuisi niin sähkössä kuin auton polttoaineessa siinä kohtaa, kun vihreydestä pitäisi maksaa lisää. Nythän etanolilla on halvempaa ajella kuin bensalla ja ilmastosähköä tarjotaan monista sähköyhtiöistä ilman fossiilista vaihtoehtoa. Täysfossiilisähköä ei taida saada mistään sähköyhtiöstä ja tiedän vain yhden sähköyhtiön, jolta löytyy kokonaan uusiutumaton sähkötuote: ydinsähkö.

Asiaa voidaan tarkastella myös nykyisin saatavilla olevia fossiilisia kalliimpia biopolttoaineita tarkastelemalla. Näitä ovat auton polttoaineina biodiesel ja biokaasu. En ole myyntilukuja tutkinut, mutta epäilen suurimman osan dieselin tankkaajista valitsevan halvemman fossiilisen vaihtoehdon, vaikka viereisestä pistoolista saisi biodieseliä. Samoin epäilen, että suurin osa tankkaa kaasuautoonsa halvempaa maakaasua biokaasun sijaan.

Oma arvaukseni on, että tulevaisuudessa autot liikkuvat joko hyvin erilaisilla käyttövoimilla tai sitten pääosin sähköllä. Ensimmäiseen vaihtoehtoon voi hyvinkin sisältyä bioetanolia, etanolidieseliä ja biokaasua ja sähköä. Toinen vaihtoehto edellyttää sen tosiasian ymmärtämistä, että jokaisen omistusautolla ei ole tarvetta tehdä lapinmatkaa yhdellä latauksella. Eli omalla 100-200 km rangen omistussähkärillä päivittäiset ajot ja vuokratulla hybridi-/polttis-/x-autolla lapinmatka. Polttiksen tankkiin tietysti menee jotain biopohjaista, kun fossiiliset on kulutettu loppuun.
 
Epäilen, että suurimman osan kuluttajista vihreys loppuisi niin sähkössä kuin auton polttoaineessa siinä kohtaa, kun vihreydestä pitäisi maksaa lisää. Nythän etanolilla on halvempaa ajella kuin bensalla ja ilmastosähköä tarjotaan monista sähköyhtiöistä ilman fossiilista vaihtoehtoa. Täysfossiilisähköä ei taida saada mistään sähköyhtiöstä ja tiedän vain yhden sähköyhtiön, jolta löytyy kokonaan uusiutumaton sähkötuote: ydinsähkö.

Asiaa voidaan tarkastella myös nykyisin saatavilla olevia fossiilisia kalliimpia biopolttoaineita tarkastelemalla. Näitä ovat auton polttoaineina biodiesel ja biokaasu. En ole myyntilukuja tutkinut, mutta epäilen suurimman osan dieselin tankkaajista valitsevan halvemman fossiilisen vaihtoehdon, vaikka viereisestä pistoolista saisi biodieseliä. Samoin epäilen, että suurin osa tankkaa kaasuautoonsa halvempaa maakaasua biokaasun sijaan.

Oma arvaukseni on, että tulevaisuudessa autot liikkuvat joko hyvin erilaisilla käyttövoimilla tai sitten pääosin sähköllä. Ensimmäiseen vaihtoehtoon voi hyvinkin sisältyä bioetanolia, etanolidieseliä ja biokaasua ja sähköä. Toinen vaihtoehto edellyttää sen tosiasian ymmärtämistä, että jokaisen omistusautolla ei ole tarvetta tehdä lapinmatkaa yhdellä latauksella. Eli omalla 100-200 km rangen omistussähkärillä päivittäiset ajot ja vuokratulla hybridi-/polttis-/x-autolla lapinmatka. Polttiksen tankkiin tietysti menee jotain biopohjaista, kun fossiiliset on kulutettu loppuun.
Voi olla. Olihan tuossa itselläkin puoli vuotta painia siitä, tankatakko bensaa vai etanolia. Syksyn ja alkutalven E9510 oli täällä päin Suomea hinnaltaan edullisempaa kuin E85*1.28. Nyt toki korona-ajan etanoli on ollut taas taloudellisestikin kannattavaa.
Vihreästä sähköstä kyllä on koko ajan joutunut maksamaan enemmän. Onneksi se ero on ollut suhteellisen pieni.

En keskimääräisestä kuluttajasta tiedä, mutta itsellä on tässä hieman ollut harkinnassa sellainen välimuoto, että ostaisi Hybridin, vaikka Toyota Priuksen tai Honda Insightin tai Civic hybridin ja laittaisi sen etanolille vaikkei sitä muutoskatsastettua saakaan.
Ainakin eflexfuel-sivujen mukaan nämä on yhteensopivia.

Edit: Priuksia toki on niin vanhojakin, että saisi muutoskatsastettuakin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika marginaalista se vihreästä sähköstä enemmän maksaminen on. Katsoin nyt kilpailuttajan kautta 24 kk sopimuksia (sähkön hinta alhaalla, kannattaa tehdä pitkä määräaikainen soppari):
Random-alkuperäsähkö Väreeltä: 4,64 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: uusiutuvat, fossiiliset ja ydinvoima)*
Uusiutuva energia Vattenfallilta: 4,65 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: vesivoima)

Hinnassa ei siis mitään käytännön eroa ole, mutta vertailu on vähän hankalaa, kun hinnat muuttuvat päivittäin.

*2018 Väreen myymän sähkön alkuperä jakaantui seuraavasti: uusiutuvat 35 %, fossiiliset 29 %, ydinvoima 36 %. Tästä sähköasiasta voidaan mennä vääntämään haluttaessa sähköenergian hinta -ketjuun :)

Itse en ole oikein innostunut laittamaan flexfuel-sarjaa oikeastaan mihinkään autoon sen vuoksi, että pelkään bensapumpun yms. osien hajoavan etanolin vaikutuksesta. Tietysti jos kyseisestä automallista (esim. saabit) on paljon hyviä kokemuksia etanolilla ajamisesta, niin siinä tapauksessa en näe ongelmaa. Omiin ajoihin joku ladattava hybridi olisi varmasti paras, mutta hankintahinta nousee kynnyskysymykseksi.
 
Aika marginaalista se vihreästä sähköstä enemmän maksaminen on. Katsoin nyt kilpailuttajan kautta 24 kk sopimuksia (sähkön hinta alhaalla, kannattaa tehdä pitkä määräaikainen soppari):
Random-alkuperäsähkö Väreeltä: 4,64 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: uusiutuvat, fossiiliset ja ydinvoima)*
Uusiutuva energia Vattenfallilta: 4,65 snt/kWh, 0e/kk (alkuperä: vesivoima)

Hinnassa ei siis mitään käytännön eroa ole, mutta vertailu on vähän hankalaa, kun hinnat muuttuvat päivittäin.

*2018 Väreen myymän sähkön alkuperä jakaantui seuraavasti: uusiutuvat 35 %, fossiiliset 29 %, ydinvoima 36 %. Tästä sähköasiasta voidaan mennä vääntämään haluttaessa sähköenergian hinta -ketjuun :)

Itse en ole oikein innostunut laittamaan flexfuel-sarjaa oikeastaan mihinkään autoon sen vuoksi, että pelkään bensapumpun yms. osien hajoavan etanolin vaikutuksesta. Tietysti jos kyseisestä automallista (esim. saabit) on paljon hyviä kokemuksia etanolilla ajamisesta, niin siinä tapauksessa en näe ongelmaa. Omiin ajoihin joku ladattava hybridi olisi varmasti paras, mutta hankintahinta nousee kynnyskysymykseksi.
Joo, eipä tuossa isommin vääntämistä ole, pienihän tuo ero on näemmä juuri tällä hetkellä. Kun itse kilpailutin viimeksi sopimuksia keväällä, ero oli vielä pikkuisen suurempi (3.97/kWh vrt. n. 4.24 snt/kWh, molemmissa 0€ kk-maksu, ja juuri samainen palvelu). Mutta hyvin pieni anyway.

Meillä on -99 1.4 almera ja 2006 1.6 focus etanolilla. yht. yli 150 tuhatta etanolikilsaa noilla takana, kummassakaan ei vielä ole ollut mitään ongelmia.
Almeran kanssa vaan alkaa olla joka katsastukseen joku paikka hitsauteuttavaksi, niin sillä tekis mieli vaihtaa se pois.
Mun budjetti on 5-7 tuhatta (haluan käteiskaupan ilman rahoituksia), se on käytännössä se valinta mulla silloin 140-180 tuhatta ajettu bensahybridi tai 100-150 tuhatta ajettu tavallinen diesel + sen mukana vuosittaiset käyttövoimaverot maksettavaksi.
Plugariin mulla ei oo varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa voidaan tarkastella myös nykyisin saatavilla olevia fossiilisia kalliimpia biopolttoaineita tarkastelemalla. Näitä ovat auton polttoaineina biodiesel ja biokaasu. En ole myyntilukuja tutkinut, mutta epäilen suurimman osan dieselin tankkaajista valitsevan halvemman fossiilisen vaihtoehdon, vaikka viereisestä pistoolista saisi biodieseliä. Samoin epäilen, että suurin osa tankkaa kaasuautoonsa halvempaa maakaasua biokaasun sijaan.

Eikö biokaasu ole kuitenkin halvempaa kuin bensiini..?

Biovelvoite kasvaa koko ajan ja sitä sekoitetaan myös fossiilisen sekaan:
Suomessa hyväksyttiin helmikuussa lakimuutos, jonka mukaan biopolttoaineiden osuus kaikesta tieliikenteessä myydystä polttoaineesta nostetaan asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Velvoite vuodelle 2020 on 20 prosenttia.

 
Eikö biokaasu ole kuitenkin halvempaa kuin bensiini..?

Biovelvoite kasvaa koko ajan ja sitä sekoitetaan myös fossiilisen sekaan:


Kaasuasemaverkosto ei vieläkään oo sinnepäinkään, kun tullaan pois Etelä-Suomesta. Esim. täällä susirajalla ei ole kaasuasemia. Ja kaasuautoissa on myös usein vaan joku 15-20 litran bensatankki, ellei ole jälkiasennusvehje.
Etelä-Suomessa jos asuisi, niin käytetty kaasuauto Ruotsista ja se kiinteähintainen alennus-kk-tankkausdiili ekaksi vuodeksi gasumilta olisi itsellä aivan selvä ratkaisu.

Sekoitevelvoitteen ongelma on, että Anttoselle on ihan se ja sama paljonko menee bioetanolina ja paljonko bensan seassa, koska ainoa mittari on, että jos myyt x määrän bensaa, pitää myydä y määrä etanoliaSe meneekö RE85:na vai 95/98 seassa on merkityksetöntä.

Tämä on ollut lainsäätäjän tahto. Jos lainsäätäjällä olisi ollut halu edistää juuri etanoliautoilua, olisi re85:na myytävälle bioetanolille voinut antaa jonkinlaisen sitä suosivan kertoimen e9510 / e98 sekoitukseen käytettyyn verrattuna.
Suomessa kuitenkin katsottiin, että sekoitevelvoite itsessään on pääasiallinen ohjauskeino.

Se on oikeasti hyvä kysymys, riittääkö Suomessa tarpeeksi raaka-ainetta biopolttoaineille (biojätteet, leipomojätteet, panimoteollisuuden jätteet, teollisuuden sivuvirrat).
Samoin se, saisiko näistä biopolttoaineiden lähtömateriaaleista valmistettua jotain vaikuttavuudeltaan vielä suurempaa, kuin polttoaineella saa.

Sellainen muutos on tulossa vielä tämän vuoden aikana, että etanolimuutosten kevennetyn muutoskatsastusmenettelyn rajaa siirretään vuodesta 2007 vuoteen 2009.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuva 400tkm ajetun V6 2.8 4motion Passatin öljysihdistä, kun ajoa etanolilla takana 10tkm.

IMG_20190501_133508.jpg

Ostin kyseisen Passatin purkuautoksi syksyllä, mutta päädyin katsastamaan sen ja samalla muutoskatsastin etanolille tukirahojen takia. Muunnos onnistui moottoriohjauksen adaptaatiotarvoja muuttamalla Unisettings ohjelmalla. Ajoin vaihtelevilla seoksilla etanolilla noin 10tkm ennen auton purkua. Kylmäkäynnistysrikastuksen nostaminen adaptaatiokanavan kautta ei toiminut, joten auto piti aina lämmittää lohkolämmittimella ennen ajoa ulkolämpötilan ollessa alle +15c. Alemmissa lämpötiloissa vaati useamman startin ja pakkasella tuskin olisi edes käynnistynyt, jos tankissa puhdasta E85. Kylmäkäynnistys parani huomattavasti sekoittamalla 10-20% 95E10 polttoainetta sekaan. Long term fuel trim pysyi sallituissa vaiheluväleissä ja ajoin viimeiset 3tkm. ennen purkua puhtalla E85:lla.
 
Joo, eipä tuossa isommin vääntämistä ole, pienihän tuo ero on näemmä juuri tällä hetkellä. Kun itse kilpailutin viimeksi sopimuksia keväällä, ero oli vielä pikkuisen suurempi (3.97/kWh vrt. n. 4.24 snt/kWh, molemmissa 0€ kk-maksu, ja juuri samainen palvelu). Mutta hyvin pieni anyway.

Meillä on -99 1.4 almera ja 2006 1.6 focus etanolilla. yht. yli 150 tuhatta etanolikilsaa noilla takana, kummassakaan ei vielä ole ollut mitään ongelmia.
Almeran kanssa vaan alkaa olla joka katsastukseen joku paikka hitsauteuttavaksi, niin sillä tekis mieli vaihtaa se pois.
Mun budjetti on 5-7 tuhatta (haluan käteiskaupan ilman rahoituksia), se on käytännössä se valinta mulla silloin 140-180 tuhatta ajettu bensahybridi tai 100-150 tuhatta ajettu tavallinen diesel + sen mukana vuosittaiset käyttövoimaverot maksettavaksi.
Plugariin mulla ei oo varaa.
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.

Eikö biokaasu ole kuitenkin halvempaa kuin bensiini..?

Biovelvoite kasvaa koko ajan ja sitä sekoitetaan myös fossiilisen sekaan:
On halvempaa, mutta jos on kaasuauto, niin vaihtoehtona on myös biokaasua halvempi maakaasu. Käytännössä käsittääkseni täysin samaa ainetta, mutta alkuperä on eri. Vantaan Petikon aseman hinnat:
biokaasu 0,917 €
maakaasu 0,724 €

Sellainen muutos on tulossa vielä tämän vuoden aikana, että etanolimuutosten kevennetyn muutoskatsastusmenettelyn rajaa siirretään vuodesta 2007 vuoteen 2009
Mielenkiintoista, voi olla muuntotuki tarjolla :cool: Oli tästä jossain jo mustaa valkoisella?
 
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.


On halvempaa, mutta jos on kaasuauto, niin vaihtoehtona on myös biokaasua halvempi maakaasu. Käytännössä käsittääkseni täysin samaa ainetta, mutta alkuperä on eri. Vantaan Petikon aseman hinnat:
biokaasu 0,917 €
maakaasu 0,724 €


Mielenkiintoista, voi olla muuntotuki tarjolla :cool: Oli tästä jossain jo mustaa valkoisella?

Joo, spostilistalta sain tiedon.

Etanolikonversioiden muutoskatsastuksen vuosimallirajoitteeseen odotettavissa muutoksia

Nykyinen vuosimallirajoite etanolikonversioiden kevyelle muutoskatsastukselle on pian muuttumassa. Tällä hetkellä etanolikonvertoitujen autojen muutoskatsastamista on säännelty niin, että vain ennen 1.1.2007 ensirekisteröidyt autot on mahdollista muutoskatsastaa kevyellä menettelyllä, jossa lähipäästöt todetaan normaalin vuosikatsastuksen yhteydessä. Tätä uudemmilta autoilta vaaditaan muutoskatsastusta varten testilaitoksen todistus päästöistä muutoskatsastusta varten.

Traficomilta on kuitenkin näillä näkymin syyskuun alussa tulossa uusi määräys ajoneuvojen muuttamisesta. Tässä määräyksessä kevyen menettelyn vuosimallirajoite siirtyisi ennen 1.9.2009 ensirekisteröityihin autoihin. Vielä ei ole täysin varmaa, että tuleeko määräys voimaan syyskuussa vai myöhemmin. Määräys on kytketty ajoneuvolain uudistusprosessiin ja sen aikataulut ja lainsäädäntösuunnitelmat vaikuttavat määräyksen voimaanastumiseen ratkaisevasti. Oletettavaa on, että määräys tulisi voimaan vuoden loppuun mennessä.

Etanoliautoilijat ry keskustelee tällä hetkellä Traficomin kanssa etanolikonversioiden muutoskatsastuksen kehittämisestä konversioita tukevaan suuntaan. Traficom teetätti tänä keväänä tutkimuksen liikenteen lähipäästöistä, jossa etanoliautoilu todettiin pääsääntöisesti vähäpäästöiseksi. Myös tältä saralta on odotettavissa tuloksia mahdollisesti jo tämän vuoden aikana. Yhdistys tiedottaa tästä kun asiat etenevät siihen malliin, että tiedämme milloin etanoliautoilijat voivat odottaa helpotuksia sääntelyyn

Oikein hyvää kesää!

Vilhartti Hanhilahti
Toiminnanjohtaja
Etanoliautoilijat Ry
 
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.

Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
 
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
Ja omalla kohdalla autoistani tuon Almeran ei olisi pitänyt kestää edes 95E10 bensaa ;)
Alkuperäisellä polttoainepumpulla vielä mennään.
Täällähän muuten taisi jollain muullakin, joka on vielä minua kauemman ajellut etanolilla, olla samanlainen Almera.

Huom. Motonetista nyt muuten hyvään hintaan! 249€
6C03094E-AB60-4519-8B01-E475D243077A.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.
 
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. ?

Ainakaan 2015 valmistettu 3-pyttyinen ecoboosteri ei ollut silloin aikanaan, ei ole nyt ollut tarvetta tarkistaa. Mallille ei ollut saatavilla konversiosarjaa, ei ollut muistaakseni sopiva.
 
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.

Kuten sanoin vanhoissa autoissa voi ne alkuperäiset pumput hajota ihan vaan iän ja kilometrien takia. Toki kait vag on voinut tässäkin asiassa kusta hommat. Yleensä pumput ei vaan hajoa heti, kaveripiirissä kuitenkin melko moni ajellut vakiopumpuilla ilman ongelmia, kyseessä ei tosin vag tuotokset.
 
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.

Ainakin IV koppa Golffi 1.4l koneella kesti e85 ajoa hienosti 3kk aikoinaan kun Unisettingsillä säädin sen toimimaan e85:lla.
Tuntui jopa ripeämmältä E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.
 
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta,
niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.

No mä olen ajanut vanhalla Nissan Almeralla RE85:llä 150tkm, kokonaismittarilukeman lähennellessä 390tkm. Ja alkuperäinen pumppu siellä edelleen surisee. :D
 
No mä olen ajanut vanhalla Nissan Almeralla RE85:llä 150tkm, kokonaismittarilukeman lähennellessä 390tkm. Ja alkuperäinen pumppu siellä edelleen surisee. :D

Kyllähän se voi hyvin kestää vaikka koko auton iän, pointti oli, että vanhemmassa autossa se voi hajota ihan vanhuuttaa. Monet on ajaneet sillä alkuperäisellä pumpuolla vuosia viinallakin, joten suurimmassa osassa autoista se pumppu kestää myös viinaa.
 
Alkuperäistä pumppua ei kannata mennä vaihtamaan uuteen tarvikkeeseen, jos ajaa RE85, ei ne kestä sen paremmin. :hmm:
 
Alkuperäistä pumppua ei kannata mennä vaihtamaan uuteen tarvikkeeseen, jos ajaa RE85, ei ne kestä sen paremmin. :hmm:
Tän voi vahvistaa ainakin saappipuolelta. Alkup bensalle tarkotettu pumppu kestää lähes parhaiten, viinallekkin tarkoitetut aftermarkettipumput laukeavat nopsempaan ja odottamatta monilla...
 
Vanha Audi A6:teni (C5) on isälläni kulkenut vuodesta 2016 etanolilla ja sillä rullattu reilu 100tkm sen jälkeen. Ei ole kertaakaan koskettu polttoainejärjestelmän osiin, eikä ole mitään hajonnutkaan. Ei voi siis kyllä väittää että jotenkin mystisesti VAG pumput vaan leviäisi joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Vai nouseeko lainkaan? Mikä päivä noi hinnat nyt nousi niin tietää mennä tankille?
 
Onko tietoa? Saako Audi A4 CJEB 125kW TSFI:n muunnettua myös etanolille. Muunnossarjat eivät lupaa.
 
Onko vielä tietoa nouseeko ensi viikolla etanolin hinta kuinka paljon?
Bensa-osuuden vero nousee, niin varmasti nousee myös re85 hinta.
Vero kuitenkin nousee vain vähän toista senttiä litra re85/e85eko:ssa, että vaikutusta ei välttämättä etanolin hinnoissa sillä tavalla edes huomaa, kun hinnoissa on eroa muutenkin jo niin, että esim. täällä mun mökkikunnassa saa 0.919€/litra ja asuinkaupungissa on 1.089€/l (tankille.fi).

95e10 kohdalla on kuitenkin tilanne toisin päin. Eli se on asuinkaupungissani halvempaa, kuin täällä mökkipaikkakunnalla.

En ole koskaan oikein päässyt kiinni siihen, mikä on bioetanolin hinnoitteluperuste. Kilpailu tai markkinalogiikka se ei voi olla, kun kaikki bioetanoli myös ABC:lla on ST1 tuottamaa.
Kenties jonkinlainen tankkauspisteen rakennus-/remontti-/ylläpitokustannusten tasaaminen pitkällä tähtäimellä ja logistiikkakulu yhdistettynä biokomponentin ja raakaöljyn hintavaihteluihin.

Varmaan myydään jopa tappiolla, jotta saadaan sekoitevelvoitetta täytettyä?
 
Keväästä lähtien olen ajanut 95E10 bensalla, mutta nyt tuli tankattua E85 säiliöön kun oli jo kannattavuus plussan puolella. Pumppu on 15v vanha alkuperäinen josta viinalla on ajettu 2,5 v, vielä toimii hyvin.
 
Miten bioetanolin kävi polttoaineen veronkorotuksessa?




Polttoaineen valmisteverotusta korotettiin hallitusohjelman mukaisesti 1.8.2020. Kyseessä oli polttoaineen valmisteverotuksen indeksitarkistus, jossa moottoribensiinin valmistevero nousi noin 5,71 senttiä per litra ja kestävän bioetanolin 1,05 senttiä per litra. Mittarihinnoissa laskennallinen kasvu on suurempi koska hintoihin lasketaan mukaan arvonlisävero, ja E85 -polttoaineessahan on tunnetusti myös bensiiniä, joten sen osuus vaikuttaa myytävän polttoaineen kokonaishintaan.

Polttoaineen valmisteverotus perustuu kahteen erilliseen verokomponenttiin, jonka pohjalta vero lasketaan; energiasisältöveroon ja hiilidioksidiveroon. Kestävän bioetanolin energiasisältö on alhaisempi kuin moottorinbensiinin ja kun etanoli on valmistettu jätteistä, sen laskennallinen hiilidioksidiarvo on nolla. Yleisesti voidaan siis sanoa, että fossiilisten polttoaineiden ja kestävän bioetanolin hintaero kasvoi jälleen bioetanolin hyväksi.

Polttoaineiden hinnoissa on kuitenkin voimakkaita eroja alueellisesti. E85 -polttoaineen hintoihin vaikuttaa muun muassa alueellinen kilpailu ja etanolin kysyntä ja saatavuus, joten veronkorotuksen lopulliset vaikutukset voidaan arvioida vasta pitemmällä aikajänteellä. Keskimääräinen veronkorotuksen vaikutus mittarihintoihin on noin 2–3 senttiä per litra kun otetaan huomioon arvonlisävero ja muut maksut.

Vaikka etanolin kulutus on korkeampi, niin on selvää kuitenkin se, että tulet säästämään entistä enemmän rahaa myös jatkossa, kun ajat E85-polttoaineella ja samalla teet todellisen ilmastoteon.

Voit käydä arvioimassa omia säästömahdollisuuksiasi osoitteessa Eko E85 | Polttoaineet | FI | ABC-asemat .

Vilhartti Hanhilahti
Toiminnanjohtaja
Etanoliautoilijat ry

 
Aika iso ero on hinnoissa tällä hetkellä, tai kun toissapäivänä tankkasin. RE85 1.038 ja 95E 1.38 euroa litralta. Nyt kelpaa taas olla juopottelevan auton omistaja.
 
Paljonko hintaeron pitikään olla, että kannattaa tankata RE85 ?

Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.
 
Saabin aikana laskin että 0,83€ on suhde. Eli kaupungissa etanolilla 12,8l/100km ja bensalla 10,2, matkalla 10,0 ja bensalla 7,8. Noin lukuja ja raskaalla kaasulla. Muutos oli halpa 150€. Nythän sillä ei saa kuin hieman hymyä.
 
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.

eli siis etanolin hinta * 1,28

vai etanolin hinta / 0,72
 
Lisäksi mikäli E85-polttoaineen seossuhteet vaihtelevat merkittävän osankin siitä, paljonko voisivat vaihdella, energiasisältökin vaihtelee jonkin verran.
 
Eipä siinä taida ikinä 85-prosenttista seosta olla, joten 28% on jonkinlaisella varmuuskertoimella varustettu luku. Omassa autossa anturi on näyttänyt maksimissaan 78-prosenttista menovettä.
 
Suhde on näköjään lähempänä 0,9. (12,8*1,1)/(10,2*1,5). Jos RE85 on alle €, niin kannattavampaa. Turbolle lisäheppojen(180>230) ja väännön(280>400)kanssa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 453
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom