eli siis etanolin hinta * 1,28
vai etanolin hinta / 0,72
E85*1.28 = bensiinivertailukelpoinen hinta.
Siihen liittyen, 1.254 oli e85:n litrahinta tänään kun tankkasin. Vähän pompannut..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
eli siis etanolin hinta * 1,28
vai etanolin hinta / 0,72
Muuten kysyntään tulee häiriöitä.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.
Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.
Osa ihmisistä luulee E85:n olevan aina halvempaa kun tuijottaa pelkkää pumppuhintaa, joten tankkaavat iloisesti helvetin kallista etanoliseosta. Kate kohdallaanAivan törkeää ainakin Jyväskylän seudulle.Juuri tuo 1.254, on jo kalliimpaa kuin 98, joka oli 1.58.Siis juuri tuolla 1.28kertoimella.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
Osa ihmisistä luulee E85:n olevan aina halvempaa kun tuijottaa pelkkää pumppuhintaa, joten tankkaavat iloisesti helvetin kallista etanoliseosta. Kate kohdallaan
Sivukorvalla olen ehtinyt havaita, että enemmistö.Joku varmaan myös luulee, että E85 on 85 oktaanista..
Tammikuusta ollut E85 käyttäjä, mersun B170 vm2006 autona ja kaikki on toiminut vallan mainiosti. Kulutus nurkka-ajossa 10,1L. Bensaa meni 8-9L sataselle, sinällään tuo kulutuksen nousu ihan toleranssissa.
Mitä muutoksia tehty, jotta toimii kunnolla?
Pelkkä muutossarja on laitettu.Eikös tuollaiseen riitä muutossarja (eflexfuel)?
Pelkkä muutossarja on laitettu.
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori. Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.
Joihinkin autoihin on joutunut vaihtamaan isommat polttoainesuuttimet.Itse sen asensin. Tulpat tiedossa. Nyt auttanut kun vähän 98:a liruttaa joukkoon.
Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori.
Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta.Jostain jäänyt mieleen jonkun sanoneen, että jos on huonot puristukset, niin lähtee RE85:llä kylmänä huonommin käyntiin.
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta.
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?Noh, tuo on wanha moottorikonstruktio johon tuotu (turhaan) modernin moottorin ominaisuuksia (sähkökaasu ym)..
Aika tyypillistä ainakin niissä omissa autoissa, joissa on ollut sähköinen kaasupoljin. Viive ei ole ollut mitenkään häiritsevä, mutta kyllä sen huomaa. Hondassa oli selvempi viive kuin Golfissa. Golfissa on lähtö helppoa kun automaattinen käsijarru on käytössä, siinä ei niinkään pelota tuo hyökkäily ahtaissa väleissä.Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
Viime ”talvena” vaati 4 starttausta kylmänä kuuden asteen pakkasessa, kun ei ollut kunnollista moottorilämmitintä (säteilylämmitin). Jos sovellus näytti polttoaineseokselle alle 65% niin lähti aina ekalla käyntiin, eli jos oli vähän bensaa joukossa. Tulevaksi talveksi laitan pumpullisen lämmittimen ja kokeilen miten pärjää läpi talven pelkällä etanolilla.
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.Ei kovin vakuuttavaa muutossarjalta, kun itselläni vaatii myös tuon neljä lyhyttä starttausta tai vähemmän kun on lisätty vain 50€:n paineensäädin.
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.
Etanolipohjainen polttoaine on siitä hankala, ettei se höyrysty kunnolla viileässä.
Joo ja kansankielisesti sanottuna myös "bensaa", joka on halpaa. Mikään ei tee sille ihmeitä. Korkeaseosetanoli kuten myös alkylaattibensiini on selvästi heikompi vaihtoehto kylmissä oloissa ennen kuin saadaan lämpötalous pyörimään. Muita vahvuuksia niillä kyllä on.Siksi siihen lisätään eettereitä?
Aika paljon on sitä valtion varaamaa muutostukirahaa hakematta. On ihmeellistä miten E85:sta kampanjoidaan niin huonosti, moni on asiasta täysin tietämätön.
Ja kuva vinossakatso liitettä 439334
TT-Thermo asennettu, käyttökokemuksia odotellessa
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.katso liitettä 439334
TT-Thermo asennettu, käyttökokemuksia odotellessa
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.
”Voidaan käyttää myös etanolia käyttävissä autoissa lämmittämään polttoainetta kylmissä olosuhteissa.”
Arctic Fuel Heater Junior polttoaineen esilämmitin
Jännite- ja termostaattiohjattu. Tarkoitettu pitkille polttoainelinjoille, joissa halutaan varmistaa polttoaineen virtaus kylmissä olosuhteissa. Sopii erityisesti dieselkäyttöisten lisälämmittimien (Webasto, Eberspächer, Ardic, Mikuni jne.) polttoainepumpuille menevän polttoaineen...arcticheat.fi
Kauppanimiä en muista, mutta tässä ketjussa taisi olla jonkin korkeaseosetanolin datalehti, jossa kerrottiin erikseen raja etanolimäärän vaihtelulle kesä- ja talviaikaan.Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.No juu, jos oikein haluaa harrastaa. Lähes aina kuitenkin riittää hyvat tulpat, akku ja 0W- öljyt etanolillakin.
Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
Siksi siihen lisätään eettereitä?
No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.
Itselläni on Arctic Heaterin akkulämmitin, sain Motonetin poistoista parilla kympillä.
Tuo polttoaineen esilämmitin on kenties hyvä ratkaisu Pohjois-Suomessa asuville.
Seison korjattuna. Ero on tosiaan minimaalinen, mutta se on.No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.
No kai etanolianturin lukemaan kuitenkin jollain tasolla voi luottaa.Sellainen käsitys käyttäjien tarinoista on minullekin jäänyt, että seosvaihtelu on ilmeisesti vähentynyt aiemmasta. Tosin havaintodata on hajanaista ja perustuu kai enimmäkseen moottorinohjauksen antamaan epämääräisee arvioon, johon vaikuttaa muukin seoskoostumus kuin etanolin pitoisuus.
Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.Kyllä se viinakin käynnistyy ilman mitään esilämmitystä vaikka -30 pakkasessa jos systeemit ja rikastukset on kunnossa. Saapilla ei esim. mitään ongelmaa, mutta noilla bokseilla tuntuu välillä olevan.
Omassa Corollassa on eFlexfuel E85-muutossarja. Ja pelkällä etanolilla lähtee huonosti aamuisin jo näillä keleillä. Joskus kuusikin kertaa saa käynnistellä. Silti tämänhetkisillä hinnoilla kulutuskorjattu säästö per tankillinen on 6-7 €. Ja tankillisia menee kuukaudessa pari. Ja jos käynnistykseen menee puoli minuuttia enemmän per päivä, tulee ylimääräisten käynnistelyiden tuntipalkaksi yli 50 € verottomana käteen.Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.
Todella älytöntä pelleilyä on, että joku hyväksyy päivittäisessä käyttöautossa useita epäonnistuneita käynnistysyrityksiä. Ruohonleikkurinikin lähtee laakista vaikka sitten talviseen siirtoon 7 sekunnin startilla vaikka tankissa on mitä, kun osaan käyttää vipuja oikein. Mikään päivittäinen bugiclitchistartti ei ole muuta kuin väärin.
Tai tarkkaan ottaen mikään "viina" ei kyllä käytännössä pakkasessa käynnisty, mutta E85-korkeaseos tietyin ehdoin kyllä. Vedellinen spriikin on ihan relevantti polttoaine, mutta vain trooppisissa lämpötiloissa. Bensasta tässä on puhe vaikka viinaa väliin heitellään.