Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Aivan törkeää ainakin Jyväskylän seudulle.Juuri tuo 1.254, on jo kalliimpaa kuin 98, joka oli 1.58.Siis juuri tuolla 1.28kertoimella.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
 
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.

Verrattuna 95E10 vai 98E5 ?
 
Aivan törkeää ainakin Jyväskylän seudulle.Juuri tuo 1.254, on jo kalliimpaa kuin 98, joka oli 1.58.Siis juuri tuolla 1.28kertoimella.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
Osa ihmisistä luulee E85:n olevan aina halvempaa kun tuijottaa pelkkää pumppuhintaa, joten tankkaavat iloisesti helvetin kallista etanoliseosta. Kate kohdallaan :)

Jyväskylässä on tainnut olla pitkään maan halvimmat hinnat E85:llä, mikähän siellä on nyt sotkenut kuviot.
 
Nyt onkin hyvä tilaisuus tankata välillä 95:sta. Nykyautoni tosin ei muuta syökkään.
 
Erikoinen ilmiö paikallisella kylmäasemalla, viime viikolla hinnat nousi ja E95 maksoi 1,50 litra ja E85 nousi hintaan 1,10. Tänään bensiinien ja dieselien hinnat oli pudonneet sentin litralta ja etanoli oli pudonnut 8 senttiä (ei haittaa) :-) eli E85 putosi siihen missä olikin, mutta muut ei.
Tammikuusta ollut E85 käyttäjä, mersun B170 vm2006 autona ja kaikki on toiminut vallan mainiosti. Kulutus nurkka-ajossa 10,1L. Bensaa meni 8-9L sataselle, sinällään tuo kulutuksen nousu ihan toleranssissa.
 
Tammikuusta ollut E85 käyttäjä, mersun B170 vm2006 autona ja kaikki on toiminut vallan mainiosti. Kulutus nurkka-ajossa 10,1L. Bensaa meni 8-9L sataselle, sinällään tuo kulutuksen nousu ihan toleranssissa.

Mitä muutoksia tehty, jotta toimii kunnolla?
 
Pelkkä muutossarja on laitettu.

Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori. Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
 
Viime ”talvena” vaati 4 starttausta kylmänä kuuden asteen pakkasessa, kun ei ollut kunnollista moottorilämmitintä (säteilylämmitin). Jos sovellus näytti polttoaineseokselle alle 65% niin lähti aina ekalla käyntiin, eli jos oli vähän bensaa joukossa. Tulevaksi talveksi laitan pumpullisen lämmittimen ja kokeilen miten pärjää läpi talven pelkällä etanolilla.
 
Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori. Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.
 
Aika paljon on sitä valtion varaamaa muutostukirahaa hakematta. On ihmeellistä miten E85:sta kampanjoidaan niin huonosti, moni on asiasta täysin tietämätön.
 
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.

Itse sen asensin. Tulpat tiedossa. Nyt auttanut kun vähän 98:a liruttaa joukkoon.
 
Tämä on totta ,sytytti moottorivalon mutta isommilla siittimillä poistui ja vakiosofta ilman boxeja.
 
Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori.
Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.

Jostain jäänyt mieleen jonkun sanoneen, että jos on huonot puristukset, niin lähtee RE85:llä kylmänä huonommin käyntiin.
 
Jostain jäänyt mieleen jonkun sanoneen, että jos on huonot puristukset, niin lähtee RE85:llä kylmänä huonommin käyntiin.
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta. :)
 
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta. :)

Noh, tuo on wanha moottorikonstruktio johon tuotu (turhaan) modernin moottorin ominaisuuksia (sähkökaasu ym)..
 
Toi jyväskylän 1.25 on kyllä hieno. Halvemmalla sai bensaa pari kk takaperin. Onkohan siellä uusnatsit tms kaupunginhallituksessa?

Hämeenlinnassa 1.01 viina bensa 1.45 tienoilla.
 
Noh, tuo on wanha moottorikonstruktio johon tuotu (turhaan) modernin moottorin ominaisuuksia (sähkökaasu ym)..
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
 
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
Aika tyypillistä ainakin niissä omissa autoissa, joissa on ollut sähköinen kaasupoljin. Viive ei ole ollut mitenkään häiritsevä, mutta kyllä sen huomaa. Hondassa oli selvempi viive kuin Golfissa. Golfissa on lähtö helppoa kun automaattinen käsijarru on käytössä, siinä ei niinkään pelota tuo hyökkäily ahtaissa väleissä.
 
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?

Asia selviää tutkimalla kaasuläppää. Jos tulee vain johtoja, se on sähköinen ja jos tulee vaijeri, kyseessä on perinteinen vaijerilaite.
 
Viime ”talvena” vaati 4 starttausta kylmänä kuuden asteen pakkasessa, kun ei ollut kunnollista moottorilämmitintä (säteilylämmitin). Jos sovellus näytti polttoaineseokselle alle 65% niin lähti aina ekalla käyntiin, eli jos oli vähän bensaa joukossa. Tulevaksi talveksi laitan pumpullisen lämmittimen ja kokeilen miten pärjää läpi talven pelkällä etanolilla.

Ei kovin vakuuttavaa muutossarjalta, kun itselläni vaatii myös tuon neljä lyhyttä starttausta tai vähemmän kun on lisätty vain 50€:n paineensäädin.
 
Ei kovin vakuuttavaa muutossarjalta, kun itselläni vaatii myös tuon neljä lyhyttä starttausta tai vähemmän kun on lisätty vain 50€:n paineensäädin.
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.
 
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.

Etanolipohjainen polttoaine on siitä hankala, ettei se höyrysty kunnolla viileässä. Rikastusta joutuu lisäämään reilusti ja "toivoa" että riittävä osa siitä höyrystyy.
 
Joo ja kansankielisesti sanottuna myös "bensaa", joka on halpaa. Mikään ei tee sille ihmeitä. Korkeaseosetanoli kuten myös alkylaattibensiini on selvästi heikompi vaihtoehto kylmissä oloissa ennen kuin saadaan lämpötalous pyörimään. Muita vahvuuksia niillä kyllä on.

Voihan sitä moottoripolttoaineena käyttää vaikka vedellistä pirtua, jos kylmäkäynnistys tehdään aina helteessä eikä haittaa sahata käyntiin vähän avaimen näyttämistä pidempään.
 

Liitteet

  • 69FEF0BC-D3F3-4A8E-96B0-492C22CB4B79.jpeg
    69FEF0BC-D3F3-4A8E-96B0-492C22CB4B79.jpeg
    30,8 KB · Luettu: 80
katso liitettä 439334
TT-Thermo asennettu, käyttökokemuksia odotellessa
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.
”Voidaan käyttää myös etanolia käyttävissä autoissa lämmittämään polttoainetta kylmissä olosuhteissa.”
 
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.
”Voidaan käyttää myös etanolia käyttävissä autoissa lämmittämään polttoainetta kylmissä olosuhteissa.”

No juu, jos oikein haluaa harrastaa. Lähes aina kuitenkin riittää hyvat tulpat, akku ja 0W- öljyt etanolillakin.
Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
 
No juu, jos oikein haluaa harrastaa. Lähes aina kuitenkin riittää hyvat tulpat, akku ja 0W- öljyt etanolillakin.
Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.
Itselläni on Arctic Heaterin akkulämmitin, sain Motonetin poistoista parilla kympillä.
Tuo polttoaineen esilämmitin on kenties hyvä ratkaisu Pohjois-Suomessa asuville.
 
Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.
Itselläni on Arctic Heaterin akkulämmitin, sain Motonetin poistoista parilla kympillä.
Tuo polttoaineen esilämmitin on kenties hyvä ratkaisu Pohjois-Suomessa asuville.
No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. :) Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.
 
No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. :) Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.
Seison korjattuna. Ero on tosiaan minimaalinen, mutta se on.
Etanolipitoisuudessa sitä ilmeisesti ei käytännössä sitten vaan tarvitse olla kun mennään toleransseissa, muistaisin tässä ketjussa aiemmin jonkun muunkin käyttäjän tehneen havainnon, että se ei vaihtele ollenkaan.
 
Sellainen käsitys käyttäjien tarinoista on minullekin jäänyt, että seosvaihtelu on ilmeisesti vähentynyt aiemmasta. Tosin havaintodata on hajanaista ja perustuu kai enimmäkseen moottorinohjauksen antamaan epämääräisee arvioon, johon vaikuttaa muukin seoskoostumus kuin etanolin pitoisuus.
 
Sellainen käsitys käyttäjien tarinoista on minullekin jäänyt, että seosvaihtelu on ilmeisesti vähentynyt aiemmasta. Tosin havaintodata on hajanaista ja perustuu kai enimmäkseen moottorinohjauksen antamaan epämääräisee arvioon, johon vaikuttaa muukin seoskoostumus kuin etanolin pitoisuus.
No kai etanolianturin lukemaan kuitenkin jollain tasolla voi luottaa.
 
Kyllä se viinakin käynnistyy ilman mitään esilämmitystä vaikka -30 pakkasessa jos systeemit ja rikastukset on kunnossa. Saapilla ei esim. mitään ongelmaa, mutta noilla bokseilla tuntuu välillä olevan.
 
Kyllä se viinakin käynnistyy ilman mitään esilämmitystä vaikka -30 pakkasessa jos systeemit ja rikastukset on kunnossa. Saapilla ei esim. mitään ongelmaa, mutta noilla bokseilla tuntuu välillä olevan.
Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.

Todella älytöntä pelleilyä on, että joku hyväksyy päivittäisessä käyttöautossa useita epäonnistuneita käynnistysyrityksiä. Ruohonleikkurinikin lähtee laakista vaikka sitten talviseen siirtoon 7 sekunnin startilla vaikka tankissa on mitä, kun osaan käyttää vipuja oikein. Mikään päivittäinen bugiclitchistartti ei ole muuta kuin väärin.

Tai tarkkaan ottaen mikään "viina" ei kyllä käytännössä pakkasessa käynnisty, mutta E85-korkeaseos tietyin ehdoin kyllä. Vedellinen spriikin on ihan relevantti polttoaine, mutta vain trooppisissa lämpötiloissa. Bensasta tässä on puhe vaikka viinaa väliin heitellään.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.

Todella älytöntä pelleilyä on, että joku hyväksyy päivittäisessä käyttöautossa useita epäonnistuneita käynnistysyrityksiä. Ruohonleikkurinikin lähtee laakista vaikka sitten talviseen siirtoon 7 sekunnin startilla vaikka tankissa on mitä, kun osaan käyttää vipuja oikein. Mikään päivittäinen bugiclitchistartti ei ole muuta kuin väärin.

Tai tarkkaan ottaen mikään "viina" ei kyllä käytännössä pakkasessa käynnisty, mutta E85-korkeaseos tietyin ehdoin kyllä. Vedellinen spriikin on ihan relevantti polttoaine, mutta vain trooppisissa lämpötiloissa. Bensasta tässä on puhe vaikka viinaa väliin heitellään.
Omassa Corollassa on eFlexfuel E85-muutossarja. Ja pelkällä etanolilla lähtee huonosti aamuisin jo näillä keleillä. Joskus kuusikin kertaa saa käynnistellä. Silti tämänhetkisillä hinnoilla kulutuskorjattu säästö per tankillinen on 6-7 €. Ja tankillisia menee kuukaudessa pari. Ja jos käynnistykseen menee puoli minuuttia enemmän per päivä, tulee ylimääräisten käynnistelyiden tuntipalkaksi yli 50 € verottomana käteen.
 
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.
 
Omalla työpaikalla olen talvisin seurannut tuota kuinka ihmiset käyttää tuota esilämmitystä. Muutamat autot ovat aina tolpassa nauttimassa ennen lähtöä esilämmitystä, myös omani. Sitten muutamat alkaa käyttää tolppaa kun mennään lähelle 5 pakkasastetta, mutta yli kymmenen asteen pakkasilla ei enää tolppapaikat meinaa riittää :) suurimmalla osalla työmatka vielä aika lyhyt niin silloin luulisi käyttävän esilämmitystä herkemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 669
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom