Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.
No ei suositella. Ei ole olemassa mitään yleistä auktoriteettia, jota voisi tällaisessa asiassa siteerata. Riippuu vastaajasta, suositteleeko. Minä en ainakaan suosittele, siis tekniikan kestävyyden, toiminnan tai taloudellisuuden takia. En siis suosittele olemaan käyttämättä vaan jätän vain ottamatta kantaa. Pölhöä sellaista kovin painokkaasti olisikin suositella, mikä ei kovin usein ole edes mahdollista. Harvoissa maastonkohdissa on sähköä tarjolla, ja verrattain harvoissa autoissa sähköstä riippumatonta esilämmitystä. Monessa ei ole minkäänlaista, ja moneen ei ole järkevästi edes tarjolla sellaista, josta olisi apua kuin nimeksi.

Toisaalta ajan säästämiseksi, mukavuussyistä ja liikenneturvallisuuden takia kyllä suosittelen ohjaamon esilämmitystä aina kun se on mahdollista. Samoin suosittelen kunnollista moottoriöljyä, hyvää akkua, toimivaa moottorinohjausta ja mekaanisesti asiallista moottoria.

Henkilöauto on jotain niin yksinkertaista perusrojua, että sen täytyy toimia vailla huolta myös esilämmittelemättä normaalissa miedossa suomalaisessa talvessa. Muuten se on epäkurantti. Niitä tekniikan hyvinvointia ja päästöjä koskevia suosituksia voi sitten tarkemmin filosofoida vaativampien ja hienompien koneiden ja laitteiden aihepiirissä, eivätkä rajoitu moottoriin. Jotta se tulee aiheelliseksi, pitää vähintään koneessa olla päästöjä tai aito kylmävaurion riski. Henkilöautossa ei käytännöllisessä mielessä ole kumpaakaan.
 
No ei suositella. Ei ole olemassa mitään yleistä auktoriteettia, jota voisi tällaisessa asiassa siteerata. Riippuu vastaajasta, suositteleeko. Minä en ainakaan suosittele, siis tekniikan kestävyyden, toiminnan tai taloudellisuuden takia. En siis suosittele olemaan käyttämättä vaan jätän vain ottamatta kantaa. Pölhöä sellaista kovin painokkaasti olisikin suositella, mikä ei kovin usein ole edes mahdollista. Harvoissa maastonkohdissa on sähköä tarjolla, ja verrattain harvoissa autoissa sähköstä riippumatonta esilämmitystä. Monessa ei ole minkäänlaista, ja moneen ei ole järkevästi edes tarjolla sellaista, josta olisi apua kuin nimeksi.

Toisaalta ajan säästämiseksi, mukavuussyistä ja liikenneturvallisuuden takia kyllä suosittelen ohjaamon esilämmitystä aina kun se on mahdollista. Samoin suosittelen kunnollista moottoriöljyä, hyvää akkua, toimivaa moottorinohjausta ja mekaanisesti asiallista moottoria.

Henkilöauto on jotain niin yksinkertaista perusrojua, että sen täytyy toimia vailla huolta myös esilämmittelemättä normaalissa miedossa suomalaisessa talvessa. Muuten se on epäkurantti. Niitä tekniikan hyvinvointia ja päästöjä koskevia suosituksia voi sitten tarkemmin filosofoida vaativampien ja hienompien koneiden ja laitteiden aihepiirissä, eivätkä rajoitu moottoriin. Jotta se tulee aiheelliseksi, pitää vähintään koneessa olla päästöjä tai aito kylmävaurion riski. Henkilöautossa ei käytännöllisessä mielessä ole kumpaakaan.
No juu, jokainen tietysti taaplaa tyylillään niin turhaa keskustelua on sitten sekin lähteekö laakista käyntiin tai seitsemännellä vasta. Väittelyksi nämä keskustelupalstajutut tahtoo aina mennä. :)
 
Omassa Corollassa on eFlexfuel E85-muutossarja. Ja pelkällä etanolilla lähtee huonosti aamuisin jo näillä keleillä. Joskus kuusikin kertaa saa käynnistellä. Silti tämänhetkisillä hinnoilla kulutuskorjattu säästö per tankillinen on 6-7 €. Ja tankillisia menee kuukaudessa pari. Ja jos käynnistykseen menee puoli minuuttia enemmän per päivä, tulee ylimääräisten käynnistelyiden tuntipalkaksi yli 50 € verottomana käteen.

Onkohan se muutossarja oikeasti toiminnassa, jos esim. +10 asteessa vaatii jopa kuusi starttauskertaa... ?
Mitenkä lie tulppien kunto?
 
Onkohan se muutossarja oikeasti toiminnassa, jos esim. +10 asteessa vaatii jopa kuusi starttauskertaa... ?
Mitenkä lie tulppien kunto?
Tulpat vaihdoin viimekesänä, samalla kun asensin muutossarjan. Lisäksi uusin imusarjan tiivisteen ja putsasin ilmamassamittarin. Muutossarja toimii oikein. Ja bensalla käynnistyy ihan normaalisti, tosin joskus -30 keleillä saattaa pari starttia vaatia. Mitä netistä silloin luin niin, muillakin tällaiseen E12 Corollaan muunnossarjan asentaneilla käynnistyy yhtä huonosti.
 
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.

Miten Webaston saisi toimimaan etanolilla? Kokeilin re85:sta tankissa. Ei toimi. Tolppapaikkaa ei itsellä ole.
 
Miten Webaston saisi toimimaan etanolilla? Kokeilin re85:sta tankissa. Ei toimi. Tolppapaikkaa ei itsellä ole.
Nettiä kun lukee niin on ne saaneet ne toimimaan, jotkut toimineet hyvin ilman mitään erityistoimenpiteitä. Joku on joutunut kesän jälkeen ilmaamaan polttoainelinjan. Etanoli palaa puhtaammin niin olisi siksi lämmittimellekin hyvää tavaraa, teho hieman putoo, mutta uskon, että on silti tehokkaampi kuin lohkolämmitin.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
Ihmeellistä tuo hintojen alue-erot. Täällä E95 on 1,484 ja E85 1,039.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin.
Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.

Mikä boxi käytössä? Pystyykö sitä säätämään?
Tulppien kunto?
Aika ihmeellistä tuo sahaaminen, mulla lähtee käyntiin kesällä 1-3 lyhyellä startilla, ei ole boxia, on vaan toisiaan se 50€:n paineensäädin.
 
Mikä boxi käytössä? Pystyykö sitä säätämään?
Tulppien kunto?
Aika ihmeellistä tuo sahaaminen, mulla lähtee käyntiin kesällä 1-3 lyhyellä startilla, ei ole boxia, on vaan toisiaan se 50€:n paineensäädin.
Boksi on kotimainen E Flexifuel ja siinä ei mitään säätömahdollisuutta. Tulpat on uudet Idiriumit.
Mikä tuo säädin on?
 
Mulla eFlexfuelin boxi ja huomasin kesän helteiden aikana sellaisen, että oikein lämpimänä päivänä tarvitsi joskus toisen starttauksen.:hmm: Nyt kun lämpötila aamuisin viileähkö niin lähtee laakista kylmänä eli tuo ilmeisemmin kuuluu siihen rikastuksen toimintaan jotenkin. Tulpat on lähes uudet mulla ja pelkkää E85 tankissa. Auton ajettavuudessa huomannut parantuneen väännön, kuin dieselillä ajelis:) auton ajotietokone näytti kulutukseksi >300km matkalle 8,1l/100km ja tankkauksesta laskettu oli 10,1. Eli nousu sen mukaan 24,7%, mutta tuo ajotietokone näytti aina bensallakin liian vähän, joten tuo nousu todellisuudessa hieman pienempi.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
Olisko siinä rikastuspuolessa jotain säädettävää? Ilmeisemmin myyjä pystyy sille jotain tekemään.
 
Boksi on kotimainen E Flexifuel ja siinä ei mitään säätömahdollisuutta. Tulpat on uudet Idiriumit.
Mikä tuo säädin on?
Oletko kokeillu tavallisilla kuparitulpilla? Jostain luin, että voisi toimia paremmin niillä. Mulle sanottiin boxin asennuksen yhteydessä ettei mitään erikoistulppia tarvita.
 
Oletko kokeillu tavallisilla kuparitulpilla? Jostain luin, että voisi toimia paremmin niillä. Mulle sanottiin boxin asennuksen yhteydessä ettei mitään erikoistulppia tarvita.
Tulppa jumppa on käyty läpi eikä vaikutusta.
 
Nettiä kun lukee niin on ne saaneet ne toimimaan, jotkut toimineet hyvin ilman mitään erityistoimenpiteitä. Joku on joutunut kesän jälkeen ilmaamaan polttoainelinjan. Etanoli palaa puhtaammin niin olisi siksi lämmittimellekin hyvää tavaraa, teho hieman putoo, mutta uskon, että on silti tehokkaampi kuin lohkolämmitin.

Joo, joillain varmaan toiminu mutta ei ollut itsellä edes kokonaan re85:iä sisältönä, niin ei enää palanut webasto. Pelkällä bensalla toimii normaalisti.
 
No juu, jokainen tietysti taaplaa tyylillään niin turhaa keskustelua on sitten sekin lähteekö laakista käyntiin tai seitsemännellä vasta. Väittelyksi nämä keskustelupalstajutut tahtoo aina mennä. :)
Niin, makuasioitahan nämä. Se kuitenkin poikkeaa aika rankasti yleisestä normista, jos henkilöauto ei esilämmittämättäkin lähde laakista käyntiin(käyden melko nätisti heti alkuun) esimerkiksi -25 asteessa. Voihan se raaemmalta kuulostaa ja on suotavaakin käydä korotetulla nopeudella, mutta vähintään moottorin pitäisi käydä tasaisesti vailla pelkoa itsestään sammumisesta ja olla tarvittaessa jokseenkin heti valmis varovaiseen lähtöön. Jos nollakelistä alkaen joutuu raiskaamaan hermojaan ja starttia pyöräyttelemällä muutaman kerran, ei puhuta enää käyttöautosta vaan kikkailusta.

Toki etanolikäyttöisessä voidaan raja vetää johonkin tuohon välille, mutta sehän ei ole enää polttoainekysymys jos nollakeleillä joutuu pelleilemään. Se kertoo rumalla purkkavirityksellä modifioidusta laitteesta, jonka suorituskyky ei enää ole edes välttävä ja joka ei mahdollista käyttäjän verenpaineen säilymistä normaalina.
 
Justiinsa näin, kuten Tonnin Seteli yllä kirjoitti.

Itse olen pahimmillaan joutunut käynnistämään Saab 9-5 Aeron täydellä etanoliadaptiolla (ajettu siis useampi tankillinen ainoastaan etanolilla), kun jäähdytysnesteen lämpötila oli -26 astetta.
Laakista käyntiin ja saman tien liikenteeseen, viinankäry oli kyllä melkoinen :darra:

Reilu 150tkm on nyt menty Saabilla etanolilla, eikä tuo bensavehkeestä eroa millään tavalla käyttöominaisuuksiltaan. Tai noh, 450 Nm on ihan kiva :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän tuon, että joskus kovilla pakkasilla pohjois-Suomessa voi tulla tilanne, että auto tarvii saadaa käyntiin ilman esilämmitystä. Mutta E85 on ymmärtääkseni kehitetty nimenomaan päästösyistä vaihtoehdoksi fossiiliselle bensiinille ja auton esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta kaikilla polttoaineilla. Niin eikö voida hyväksyä, että se jonka tarvii saada auto käyntiin ilman esilämmitystä -25 lämpötilassa ei kannata käyttää E85 polttoainetta? Katselin erästä esilämmitystutkimusta niin myös diesel koneissakin saavutetaan esilämmityksellä huomattava polttoaineen säästö ja päästöt myös pienemmät. Sähköä tulee pistorasiasta:)
 
Varmaan tulpat katti sun muutkin kiittää kun seos on riittävän rikkaalla tai laihalla. Hyvä akkukin saa olla jos joka aamu sahataan auto käymään 7 kertaa ja ajetaan vaikka vähän matkaa töihin.

Valintoja kaikki, mutta itseä ei kiinnostaisi moinen souvi.

Tähän souviin tosin saattanee jokupäivä joutua jos intoutuu kokeilemaan tota viinaboksia jenkkibensaan.
 
Varmaan tulpat katti sun muutkin kiittää kun seos on riittävän rikkaalla tai laihalla. Hyvä akkukin saa olla jos joka aamu sahataan auto käymään 7 kertaa ja ajetaan vaikka vähän matkaa töihin.

Valintoja kaikki, mutta itseä ei kiinnostaisi moinen souvi.

Tähän souviin tosin saattanee jokupäivä joutua jos intoutuu kokeilemaan tota viinaboksia jenkkibensaan.
Tota, meillä on kaksi etanoliautoa. Yksi lähtee aina ekalla, keli kuin keli. Toisessa on sellainen ominaisuus, että kylmemmillä lähtee tokalla.
Nyt se huomio, joka on puhtaasti omaa päättelyä ja voi olla siis virheellistäkin: ilmeisesti eflexfuel ei muista suoraan lämpötiloista (lämpötila, polttoaineen lämpötila) paljonko pitää rikastaa, vaan lisää vasta toisella. Sillä ei näytä olevan merkitystä, onko eka startti lyhyt tai pitkä, ihan sekuntikin näyttää riittävän.

Ne jotka puhuu purkasta, on munkin mielestä siinä mielessä oikeassa, että tuossahan on selvästi säästetty. Mikäli eflexfuel ”oppisi” kaikista starteista kautta aikojen, ja tallentaisi ne muistiin, olisi sillä suhteellisen äkkiä eri olosuhteisiin oikeat rikastukset siellä muistissa.
Käsittääkseni tehdasetanoliautot toimivat näin.
 
Viimeksi muokattu:
Elokuussa polttoaineen verotusta kiristettiin ja E85 hinta nousi onneksi suhteessa huomattavasti vähemmän. Uusi budjettiriihi kai jo kehitteillä, tietää uutta veronkorotusta. Paljonkohan tällä kertaa? Etanolimuunnoksesta saa Trafilta 200€ ”kannustuspalkkiota”, mutta ajoneuvoveroa ei lasketa näistä autoista vaikka päästöt saattavat laskea. ”Kannustuspalkkiolla” nimenomaan autoja yritetään saada ilmastoystävällisemmiksi, mutta ajoneuvoveroa peritään bensiinipäästöjen perusteella sillä verukkeella, että autolla voidaan ajaa myös bensiinillä. No, kyllähän sinne tankataan sitä etanolia aina, jos hintaero bensiiniin on vähänkään järkevä. Olisi nyt laskettu näiden muutoskatsastettujen autojen ajoneuvoveroa edes muutama kymppi niin silloin se olisi moraalisesti oikein ja toimisi lisäkannustimena. Biodieseliä ei taida tankata kukaan? On 20 senttiä kalliimpaa kuin fossiilinen. Kyllä se hinta ohjaa sitä käyttöä.
 
”Kannustuspalkkiolla” nimenomaan autoja yritetään saada ilmastoystävällisemmiksi, mutta ajoneuvoveroa peritään bensiinipäästöjen perusteella sillä verukkeella, että autolla voidaan ajaa myös bensiinillä.

Samalla perusteellahan pistokehybridienkin verotus pitäisi olla bensiiniautojen tasoinen, koska niilläkin voi ajaa pelkästään bensalla, ja jotkut ajavatkin.

Vähän hullunkuriseltahan tämä kuulostaa, sillä ainakin minun mielestäni olisi ympäristösyistä järkevää tukea muitakin kuin sähköavusteisia menopelejä ympäristöystävällisyyden edistämisestä.
 
Samalla perusteellahan pistokehybridienkin verotus pitäisi olla bensiiniautojen tasoinen, koska niilläkin voi ajaa pelkästään bensalla, ja jotkut ajavatkin.

Vähän hullunkuriseltahan tämä kuulostaa, sillä ainakin minun mielestäni olisi ympäristösyistä järkevää tukea muitakin kuin sähköavusteisia menopelejä ympäristöystävällisyyden edistämisestä.
Onkohan mieltä sotkea tätä keskustelua tänne. Sähkön ympäristöystävällisyydestä kun on montaa kantaa ja tulosta. Uusiutuvien käyttö elinikä tarkastelussa näyttäisi monesti sähköä ympäristöystävällisemmältä jos vastuullisesti tuotettu uusiutuva ja sähkö tarkastelussa. Molemmat voidaan myös tuottaa huonosti jolloin vertailemalla saadaan tulokseksi juuri mitä halutaan puoleen ja toiseen. Suomi etanoli on jätteestä toisin kuin jenkki maissiviina.

Kun tarkastelussa käytetään vain putkesta tulevaa co2 eikä sitä kuinka uusiutuvaa se on ollut niin E85 tuottaa ihan yhtä paljon sitä. Se 80% vähemmän tarkoittaa vaan että saadaan nopeammin taas uusiokäyttöön se co2. Toki muut päästöt on myös hiukan pienempiä kun palaa puhtaammin.

Varmaan tulpat katti sun muutkin kiittää kun seos on riittävän rikkaalla tai laihalla. Hyvä akkukin saa olla jos joka aamu sahataan auto käymään 7 kertaa ja ajetaan vaikka vähän matkaa töihin.

Valintoja kaikki, mutta itseä ei kiinnostaisi moinen souvi.

Tähän souviin tosin saattanee jokupäivä joutua jos intoutuu kokeilemaan tota viinaboksia jenkkibensaan.

Talvikäytös niin itsellä kuin lähipiirissä muunnossarjalla lähtenyt autot ongelmitta isoimmillakin pakkasilla lämmittämättä ensimmäisellä sekunnin startilla. Pahin keli jolloin satunnaisesti alkuun huonohkoa käyntiä sellainen hiukan päälle nollan plussa keli ainut missä hörähtää kyllä ekalla mutta kannattanut heti sammuttaa ja uudelleen startata et kävisi tasaisesti. Ilman uudelleen starttia saattaa tuolloin ravistella joku 5-8 sekuntia ennen tasoittumista. Pahin pakkanen ollut -28 astetta missä noita yli 20 vuotiaita on ekalla sekunnin startilla saatu luotettavasti käymään. Mut niin tai näin muunnossarjoilla ei kannata sahata. Lyhyitä sekunnin startteja peräkkäin niin antaa lisää soppaa joka starttiin ja oppii riittävän määrän viikos ekaankin starttiin.
 
Viimeksi muokattu:
No tjaa, ehkä tämä politiikan puolelle pikkuisen pyörähtää, mutta en varsinaisesti näe, minkä takia tämmöistä keskustelua ei täällä(kin) voitaisi käydä. Suomen tilanteestahan tässä luonnollisesti puhutaan ja juurikin mainitsemastasi kokonaiskuvasta, jossa otetaan koko elinkaari huomioon eikä vain putkesta tulevasta suorasta päästöstä. En myöskään todellakaan ole sähköä vastaan missään muodossa, mutta yksipuolisesti sähköä tukeva politiikka on mielestäni pöllöä.

Omassa softatussa Saabissani pahimmat kelit ajoittuvat aina kevään ja syksyn nollakeleihin, jolloin auto saattaa jäädä hetkeksi täristämään ja käymään kolmella pytyllä. Mikä lie softabugi. Esilämmitystä talvella käyttävänä minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, eikä myöskään kesäkeleillä.
 
Ei kyllä enää mitään tolkkua esim. noissa eflex purkkien hinnoissa. Peruspurkki 429, plus versio 499 ja pro 899. Eihän tuossa ole mitään järkeä kun sytkää ei saa säädettyä noilla. Halvemmalla hankkii jo softan, jolla se auto käynnistyy ekalla ja sitä tehoakin saadaan lisää kun ennakot säädetään. Itse säädin oman auton viinalle ja muutoma kavereittein autoki on tullut säädettyä. Ei toki mikään dynossa ajettu hipo softa, mutta lähtee kerralla käyntiin jne.
 
Ei kyllä enää mitään tolkkua esim. noissa eflex purkkien hinnoissa. Peruspurkki 429, plus versio 499 ja pro 899. Eihän tuossa ole mitään järkeä kun sytkää ei saa säädettyä noilla. Halvemmalla hankkii jo softan, jolla se auto käynnistyy ekalla ja sitä tehoakin saadaan lisää kun ennakot säädetään. Itse säädin oman auton viinalle ja muutoma kavereittein autoki on tullut säädettyä. Ei toki mikään dynossa ajettu hipo softa, mutta lähtee kerralla käyntiin jne.
Tietysti softa ensisijainen, mutta niihin mihin ei saa softattua, niin Motonetissa se eflexfuel on 249€.
 
Tietysti softa ensisijainen, mutta niihin mihin ei saa softattua, niin Motonetissa se eflexfuel on 249€.

Lienee joku vanhan malli joka poistuu, kun tuollaista ei enää ole eflexfuel sivuilla ja näkyy olevan loppu jo useasta motonetistä. Tuohon lisäksi se asennussarja 29,90€/34,90€. Lisäksi tuntuu melkoista arpapeliä olevan toimiiko se omassa autossa vai ei.

Edit. Aika harvassa on ne autot, joita ei voi softata. Toki kaikkiin ei ole valmista softaa, mutta kyllä suurinosa ecuista on softattavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee joku vanhan malli joka poistuu, kun tuollaista ei enää ole eflexfuel sivuilla ja näkyy olevan loppu jo useasta motonetistä. Tuohon lisäksi se asennussarja 29,90€/34,90€. Lisäksi tuntuu melkoista arpapeliä olevan toimiiko se omassa autossa vai ei.
Edit. Aika harvassa on ne autot, joita ei voi softata. Toki kaikkiin ei ole valmista softaa, mutta kyllä suurinosa ecuista on softattavissa.
Asennussarja kyllä sisältyy pakettiin, vaikka niitä erikseenkin myyvät.
 
Kaikkia malleja vielä myynnissä ainakin tuon sivun mukaan. Hinta on on sitten kyllä eri.
Onhan tuolla tuo säädettävä mallikin mutta hinta on 499e joten kannattamaton sijoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Asennussarja kyllä sisältyy pakettiin, vaikka niitä erikseenkin myyvät.

Ainakaan tuotetiedoissa ei motonetissä sivulla mainita niiden kuuluvan:
Sisältö:
• eFlexFuel-ohjainyksikkö
• Etanolianturi
• Johtosarja
• Johtosarjat 5–8 sylintereille
• Nippusiteet
• Tuotetarrat
• Suomenkieliset ohjeet
• Muista tarkastaa autosi suutinliittimet: EV-1, EV-6, Nippon, Honda, Toyota, Delphi

Voi toki olla vain unohtunut tuotetiedoista.

Kaikkia malleja vielä myynnissä ainakin tuon sivun mukaan.

Motonetin myymässä boksissa lukee eflexfuel, valmistajan sivuilla olevissa lukee eflexeco, eflexplus jne. Eli veikkaisin, ettei ole sama boksi kyseessä. En oikein jaksa uskoa, että motonet voi myydä samaa 249€ kun valmistaja myy 429€. Myös tuossa laittamassasi linkissä puhutaan uudistetusta tuoteperheestä.
 
Minunkaan auto ei lähtenyt käyntiin eflexfuelin kanssa (talvella) kuin pitkän sahaamisen jälkeen, vanha akkukin siinä jo simahti.
Kävi ilmi että boksin virranotto oli laitettu paikkaan jossa ei ollut startin hetkellä jännitettä.
 
Ainakaan tuotetiedoissa ei motonetissä sivulla mainita niiden kuuluvan:
Sisältö:
• eFlexFuel-ohjainyksikkö
• Etanolianturi
• Johtosarja
• Johtosarjat 5–8 sylintereille
• Nippusiteet
• Tuotetarrat
• Suomenkieliset ohjeet
• Muista tarkastaa autosi suutinliittimet: EV-1, EV-6, Nippon, Honda, Toyota, Delphi

Voi toki olla vain unohtunut tuotetiedoista.
Motonetin myymässä boksissa lukee eflexfuel, valmistajan sivuilla olevissa lukee eflexeco, eflexplus jne. Eli veikkaisin, ettei ole sama boksi kyseessä. En oikein jaksa uskoa, että motonet voi myydä samaa 249€ kun valmistaja myy 429€. Myös tuossa laittamassasi linkissä puhutaan uudistetusta tuoteperheestä.
Off topic: Motonet on vaan poistamassa varastoaan, joko luopuvat tuotteesta tai siirtyvät tähän uudelleen nimettyyn mallisarjaan. Jatkuvastihan ne sellaista tekee, kun luopuvat jostain tuotteesta. Itse mm. ostin keväällä Arctic Battery Heater akkulämmittimen 29,90€, valmistaja myi silloin ja myy nyt 99,90€ täsmälleen samaa tuotetta omassa nettikaupassaan.

Tässä muuten vielä piheimmille protip. Jos joku perheenjäsen ei vielä ole liitetty Motonetin kanta-asiakkaaksi, niin 10 prosenttia lisää putoo hinnasta ekasta ostoksesta, kun liittää. Mikä tahansa kortti, missä on syntymäaika viivakoodilla, toimii kassalla jos ajokorttia ei ole (passi, henkilökortti, kelakortti jne.) ja sitten hintaa jää enää 225€.
 
Minunkaan auto ei lähtenyt käyntiin eflexfuelin kanssa (talvella) kuin pitkän sahaamisen jälkeen, vanha akkukin siinä jo simahti.
Kävi ilmi että boksin virranotto oli laitettu paikkaan jossa ei ollut startin hetkellä jännitettä.
Missä se virranotto sitten oli ja mihin se siirrettiin? Toimiko sen jälkeen?
 
Missä se virranotto sitten oli ja mihin se siirrettiin? Toimiko sen jälkeen?
En tiedä onko tästä vinkiksi, kun ysinelikymppisessä Volvossa ei saa boksiin virtaa suoraan suuttimista kun siellä ei ole kuin 6v.
Kait kaikissa muissa autoissa virta tulee sieltä suoraan?
Eli omassa autossa pitää ottaa virta muualta. Laittoivat oton laturin takaa, vaihdoin sen sitten virtalukkoon.

-15 astetta oli raja että sain vielä hinkattua käyntiin ilman rikastusta. Vaihdon jälkeen melkein yhtä hyvin lähtee kuin bensalla.
 
Off topic: Motonet on vaan poistamassa varastoaan, joko luopuvat tuotteesta tai siirtyvät tähän uudelleen nimettyyn mallisarjaan. Jatkuvastihan ne sellaista tekee, kun luopuvat jostain tuotteesta. Itse mm. ostin keväällä Arctic Battery Heater akkulämmittimen 29,90€, valmistaja myi silloin ja myy nyt 99,90€ täsmälleen samaa tuotetta omassa nettikaupassaan.

Toki silloin saa monesti aika edullisesti tuotteita. Tämä lähti nyt ihan siitä kun kommentoin tuon eflexfuel mielestäni järjetöntä hintaa kun osui se niiden uusi 429€ hinta silmään. Muualla näkyy yleisesti olevan tuota uudempaa myynnissä ja kaikkialla on se 429€ hinta, mitä nyt pikaisesti vilkaisin. Toinenkin suomalainen kilpailija nostanut näköjään purkkinsa hinnan samaan.
 
Tammikuussa oli tarjous Pirkkalassa asennettuna 449€, katsastus 60€ ja muutostuki -200€ = 309€
Ei mielestäni pahan hintainen muutos. Itse pidin tuon katsastuksen hintaa suurena, K1:llä olisi muutoskatsastuksen hinta ollut sama vaikka se olisi tehty vuosikatsastuksen yhteydessä. Pakokaasutesti ja kurkistus konepellin alle eikä varmaan edes huomannut missä laite on :)
 
Tota, meillä on kaksi etanoliautoa. Yksi lähtee aina ekalla, keli kuin keli. Toisessa on sellainen ominaisuus, että kylmemmillä lähtee tokalla.
Nyt se huomio, joka on puhtaasti omaa päättelyä ja voi olla siis virheellistäkin: ilmeisesti eflexfuel ei muista suoraan lämpötiloista (lämpötila, polttoaineen lämpötila) paljonko pitää rikastaa,
vaan lisää vasta toisella. Sillä ei näytä olevan merkitystä, onko eka startti lyhyt tai pitkä, ihan sekuntikin näyttää riittävän.

Ne jotka puhuu purkasta, on munkin mielestä siinä mielessä oikeassa, että tuossahan on selvästi säästetty. Mikäli eflexfuel ”oppisi” kaikista starteista kautta aikojen, ja tallentaisi ne muistiin,
olisi sillä suhteellisen äkkiä eri olosuhteisiin oikeat rikastukset siellä muistissa.
Käsittääkseni tehdasetanoliautot toimivat näin.

Voihan se olla, ettei jonkun tietyn rajan yli enää rikasteta? Ja tuo auto vaatii kuitenkin enemmän? Mista se boxi voi tietää jos rikastaa liikaa, eikä siksi käynnisty?
Boxithan ovat yleismallisia, tehdasetanolit ovat ihan eri asia. :hmm:
 
Tammikuussa oli tarjous Pirkkalassa asennettuna 449€, katsastus 60€ ja muutostuki -200€ = 309€
Ei mielestäni pahan hintainen muutos. Itse pidin tuon katsastuksen hintaa suurena, K1:llä olisi muutoskatsastuksen hinta ollut sama vaikka se olisi tehty vuosikatsastuksen yhteydessä. Pakokaasutesti ja kurkistus konepellin alle eikä varmaan edes huomannut missä laite on :)

Tarviikohan sitä edes katsoa konepellin alle? Ilmoittaa vaan vaikka suuremmat suuttimet ja sitten täytetään joku muutostukipaperi?
 
Tammikuussa oli tarjous Pirkkalassa asennettuna 449€, katsastus 60€ ja muutostuki -200€ = 309€
Ei mielestäni pahan hintainen muutos. Itse pidin tuon katsastuksen hintaa suurena, K1:llä olisi muutoskatsastuksen hinta ollut sama vaikka se olisi tehty vuosikatsastuksen yhteydessä. Pakokaasutesti ja kurkistus konepellin alle eikä varmaan edes huomannut missä laite on :)

Tuolla rahalla saa jo kunnon softan autoon, jossa on lisäksi ennakot säädetty, niin onhan tuo tuollaisesta purkista jo todella paljon.

Ei niiden tarvitse sitä purkkia nähdä. Itse vaihdoin isommat suuttimet ja tein softa muutokset oman auton. Tuosta ei siis inssi olisi edes voinut mitenkään todeta muutoksia kun suuttimet mahdoton nähdä ilman purkamista. Täytetiin vaan paperi ja toki päästöt mitattiin. On kyllä helppoa rahaa katsastusasemille.
 
Tuolla rahalla saa jo kunnon softan autoon, jossa on lisäksi ennakot säädetty, niin onhan tuo tuollaisesta purkista jo todella paljon.

Ei niiden tarvitse sitä purkkia nähdä. Itse vaihdoin isommat suuttimet ja tein softa muutokset oman auton. Tuosta ei siis inssi olisi edes voinut mitenkään todeta muutoksia kun suuttimet mahdoton nähdä ilman purkamista. Täytetiin vaan paperi ja toki päästöt mitattiin. On kyllä helppoa rahaa katsastusasemille.
Kun kesäkäynnistys viinalla lämmitysajan ulkopuolella on tuolla boxilla yhtä tuskaa, niin osaako joku tietäjä sanoa auttaako suuttimien suurentaminen tuohon jotenkin ja lisääkö se bensan/viinan kulutusta sitten muutenkin? Paljonko suuremmat suuttimet pitäisi olla?
 
Voisihan se suuttimien vaihtaminen auttaa, mutta saisiko sitten toisenlaisessa käynnistystilanteessa liikaa?
Ei se kulutusta lisää, purkki ja moottorinohjaus sitä säätää.
Suurentamisen tarpeen voi päätellä siitä, paljonko 1/3 bensan suhteessa on enemmän energiaa verrattuna puhtaaseen RE85:teen. :hmm:
 
Tuolla rahalla saa jo kunnon softan autoon, jossa on lisäksi ennakot säädetty, niin onhan tuo tuollaisesta purkista jo todella paljon.

Ei niiden tarvitse sitä purkkia nähdä. Itse vaihdoin isommat suuttimet ja tein softa muutokset oman auton. Tuosta ei siis inssi olisi edes voinut mitenkään todeta muutoksia kun suuttimet mahdoton nähdä ilman purkamista. Täytetiin vaan paperi ja toki päästöt mitattiin. On kyllä helppoa rahaa katsastusasemille.
Mitenkä nuo softat toimii, jos tankkaa välillä bensaa? Säätäkö se softa automaattisesti sen ennakon? Vai pitääkö välillä säätää läppärillä uudestaan? Mulla kun ei noista ole mitään tietoa.
 
Kun kesäkäynnistys viinalla lämmitysajan ulkopuolella on tuolla boxilla yhtä tuskaa, niin osaako joku tietäjä sanoa auttaako suuttimien suurentaminen tuohon jotenkin ja lisääkö se bensan/viinan kulutusta sitten muutenkin? Paljonko suuremmat suuttimet pitäisi olla?

Jos en ihan väärin miettinyt tuota suutin asiaa, kun tankissa on se 1/3 bensaa, niin 10% suurempien tai vähän yli pitäisi riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Kun kesäkäynnistys viinalla lämmitysajan ulkopuolella on tuolla boxilla yhtä tuskaa, niin osaako joku tietäjä sanoa auttaako suuttimien suurentaminen tuohon jotenkin ja lisääkö se bensan/viinan kulutusta sitten muutenkin? Paljonko suuremmat suuttimet pitäisi olla?

Isommat suuttimet sotkee sitten muutkin kartat, joten ei sillä voi oikein tuota kylmäkäynnistystä korjata. Vaatisi siis paremman boksin. Melkoisia purkkapatentteja nämä boksit on, kun yksi ja ainoa ei todellakaan toimi hyvin kaikissa, kuten tästäkin keskustelusta voi päätellä.


Mitenkä nuo softat toimii, jos tankkaa välillä bensaa? Säätäkö se softa automaattisesti sen ennakon? Vai pitääkö välillä säätää läppärillä uudestaan? Mulla kun ei noista ole mitään tietoa.

No riippuu todella paljon ecusta miten homma toimii. Jos haluaa välillä ajaa bensalla, niin sitten melkein optimoisin vaan ennakot 98:lle tai jättäisin vakiot. Osassa ecuista on eri sytytyskartat eri oktaaniluvun polttoaineille, jolloin ecu osaa itse vaihtaa karttaa tarpeen mukaan. Lamda säätörajoja muuttamalla ecu osaa säätää ajossa seoksen lambdan perusteella kohdalleen, toki kylmäkäynnistyksiä se ei osaa korjata. Kesällä saisi varmaan toimimaan ihan pelkällä lambdasäädöllä, pakkasella on niin suuri ero rikastus tarpeessa, että ei saa lambda säädöllä toimimaan. Yksivaihtoehto on heittää sinne vakiosofta läppärillä sisään, jos ajaa bensalla. Omassa autossa menee joku 90s kun kirjoittaa vakiosoftan karttaosan sisään. Onnistuu siis vaikka huoltiksen pihassa vaihtaa. Eli varsinaista säätöä ei tarvitse, vaihtaa vaan E85/bensasoftan välillä. Kun koneella on molemmat softat, niin voi itse vaihtaa halutessaan vaikka joka päivä noiden välillä.
 
Ymmärrän tuon, että joskus kovilla pakkasilla pohjois-Suomessa voi tulla tilanne, että auto tarvii saadaa käyntiin ilman esilämmitystä.
Et lainannut viestiäni, mutta koska vastaus oli viestini jatkona, niin kommentoin silti :cool:

Oma tilanteeni oli se, että jouduin työhommien takia parkkeeraamaan Saabin täpötäydelle Vaasan lentokentän parkkipaikalle. Oli muuten Vantaallakin tuolloin -24 Forecan mukaan :sad:
Normaalisti käytän kyllä esilämmitystä pakkaskeleillä, mutta kun puheenaiheena oli huono käynnistyvyys etanolilla, niin siihen väittämään kerroin tuon oman pahimman käynnistyskerran.

Niin, makuasioitahan nämä. Se kuitenkin poikkeaa aika rankasti yleisestä normista, jos henkilöauto ei esilämmittämättäkin lähde laakista käyntiin(käyden melko nätisti heti alkuun) esimerkiksi -25 asteessa. Voihan se raaemmalta kuulostaa ja on suotavaakin käydä korotetulla nopeudella, mutta vähintään moottorin pitäisi käydä tasaisesti vailla pelkoa itsestään sammumisesta ja olla tarvittaessa jokseenkin heti valmis varovaiseen lähtöön. Jos nollakelistä alkaen joutuu raiskaamaan hermojaan ja starttia pyöräyttelemällä muutaman kerran, ei puhuta enää käyttöautosta vaan kikkailusta.

Tähän siis viittasin ja olen just samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu kyllä kun näitä ketjuja lukee niin saapissa hintalaatu suhde on parhaimmillaan, saapeissa kun ei tarvitse viinatoimivuudesta murehtia. Saappihan haistelee lamdalla re85 pitoisuuden ja harvoin tuossa mitään ongelmia on ollut jos imuvuotoja ei ole. Ohjelma maksaa sen satasen ja toimii kun kello ainakin -30 ja +30 välissä.

Omassa 9-5 lohkolämppäri rikki mutta eipä tuo paljoa menoa haittaa.
 
Isommat suuttimet sotkee sitten muutkin kartat, joten ei sillä voi oikein tuota kylmäkäynnistystä korjata. Vaatisi siis paremman boksin. Melkoisia purkkapatentteja nämä boksit on, kun yksi ja ainoa ei todellakaan toimi hyvin kaikissa, kuten tästäkin keskustelusta voi päätellä.




No riippuu todella paljon ecusta miten homma toimii. Jos haluaa välillä ajaa bensalla, niin sitten melkein optimoisin vaan ennakot 98:lle tai jättäisin vakiot. Osassa ecuista on eri sytytyskartat eri oktaaniluvun polttoaineille, jolloin ecu osaa itse vaihtaa karttaa tarpeen mukaan. Lamda säätörajoja muuttamalla ecu osaa säätää ajossa seoksen lambdan perusteella kohdalleen, toki kylmäkäynnistyksiä se ei osaa korjata. Kesällä saisi varmaan toimimaan ihan pelkällä lambdasäädöllä, pakkasella on niin suuri ero rikastus tarpeessa, että ei saa lambda säädöllä toimimaan. Yksivaihtoehto on heittää sinne vakiosofta läppärillä sisään, jos ajaa bensalla. Omassa autossa menee joku 90s kun kirjoittaa vakiosoftan karttaosan sisään. Onnistuu siis vaikka huoltiksen pihassa vaihtaa. Eli varsinaista säätöä ei tarvitse, vaihtaa vaan E85/bensasoftan välillä. Kun koneella on molemmat softat, niin voi itse vaihtaa halutessaan vaikka joka päivä noiden välillä.
Eli ei onnistu ihan taviskäyttäjäjiltä. Tuollaisella ”purkkaboxilla” jossa on anturi niin voi käyttää molempia sekaisin miten haluaa.
Olen ihmetellyt tuota, että miksi E85 muutosten tekeminen ei ole kuitenkaan yleistynyt ja muutosrahaa on paljon hakematta, mutta nyt syy alkaa selvitä. Mitä ilmeisemmin, kun asiasta kiinnostunut tavisautoilija alkaa kuuklaamaan E85 hakusanalla ja lukee näitä keskusteluja niin tulee siihen tulokseen, että ei toimi, ei lähde käyntiin. Tai kokee asian niin vaikeaksi, että jatkaa bensalla ajelua. Jotta tämä yleistyisi vanhoissa autoissa niin positiivisempi ilmapiiri olisi paikallaan. Kyllähän nuo softaohjelmoinnit vaatii asiaan syvällistä perehtymistä ja ammattitaitoa ja hyvin harvalta onnistuu. Autoilijoista kuitenkin suurin osa on niitä jotka ei osaa sille autolle tehdä edes polttimon vaihtoa. Varmasti näissä boxeissakin on kehittämistä vielä.
 
Eli ei onnistu ihan taviskäyttäjäjiltä. Tuollaisella ”purkkaboxilla” jossa on anturi niin voi käyttää molempia sekaisin miten haluaa.
Olen ihmetellyt tuota, että miksi E85 muutosten tekeminen ei ole kuitenkaan yleistynyt ja muutosrahaa on paljon hakematta, mutta nyt syy alkaa selvitä. Mitä ilmeisemmin, kun asiasta kiinnostunut tavisautoilija alkaa kuuklaamaan E85 hakusanalla ja lukee näitä keskusteluja niin tulee siihen tulokseen, että ei toimi, ei lähde käyntiin. Tai kokee asian niin vaikeaksi, että jatkaa bensalla ajelua. Jotta tämä yleistyisi vanhoissa autoissa niin positiivisempi ilmapiiri olisi paikallaan. Kyllähän nuo softaohjelmoinnit vaatii asiaan syvällistä perehtymistä ja ammattitaitoa ja hyvin harvalta onnistuu. Autoilijoista kuitenkin suurin osa on niitä jotka ei osaa sille autolle tehdä edes polttimon vaihtoa. Varmasti näissä boxeissakin on kehittämistä vielä.

Näin kun ollaan tietotekniikka foorumilla, niin itse olettaisin täällä porukan osaavan tuon softan vaihdon tehdä sen jälkeen kun auto on ohjelmoitu. Softauksen jälkeen etanoli -> bensa tai bensa -> etanoli vaatii enää muutoman nappulan painamista läppärillä. Joihinkin autoihin homma onnistuu jopa kännykällä.

Mitä noihin bokseihin tulee, niin itse en ole koko aikana niistä innostunut juuri siksi, kun niitä ei räätälöidä mitenkään siihen sinun autoon joten toiminta on täysi arvoitus. Ne ovat myös täysiä purkkavirityksiä. Jos homman haluttaisiin tehdä kunnolla pitäisi sytysennakkoa myös muuttaa (eli softata). Jos homma tehtäisiin viimeisen päälle, niin Bosch myy etanolille tarkoitettuja suuttimia, joissa on lämmitys -> kylmäkäynnistys helpottuu todella paljon ja käynnistykseen tarvittava polttoaineen määrä tippuu talvella todella paljon. Monissa autoissa käynnistymiseen auttaa todella paljon, kun käynnistyksen aikaista ennakkoa lisätään ~20 asetetta. Etanoli muutokset ei houkuttele jo ihan hinnan takia. Monesti on ihan siinä ja siinä kannattaako etanolilla ajaa. Tuollaisen ~400-500€ insvestoinnin kuolettamisaika on melko pitkä jos polttoainekuluissa ei juuri tule säästöä. Etanoli saatavuus on monin paikoin myös todella huono. Etanoli ei myöskään ole se paras talvipolttoaine, joten soveltuu paremmin lämpimämpiin maihin. Kyllähän oikein säädettynä sen auton saa käyntiin ilman lämmitystä vielä -30c laakista, mutta lyhyessä ajossa kovilla pakkasilla ilman lämmitystä kulutus nousee niin kovaksi, että halvempi jo ajaa bensalla. Tottakai auton moottorin muutokset on tarkkaa puuhaa, koska väärin tehtynä sieltä koneesta tulee veivi kurkistamaan päivänvaloon.
 

Tuo uusi boxi on ohjelmalla säädettävä mutta onkohan siitä apua kylmäkäynnistykseen?
Hinta vain on niin suolainen 499:- joten taas pitäisi uusi boxi hankkia ja sitä ajamalla saada kuoletettua.
Oletko kokeillut eri boxilla sitä entistä, jos kyse oli eflexfuelista niin mulle lähettivät kokeiltavaksi toisen boxin vaikka takuu-aika oli umpeutunut. eflexfuelin vanhasta mallista ainakin näkee jos se on päällä ja rikastaa niin sininen valo vilkkuu. Ehtiskö vielä boxiin saada yhteydenkin app:lla kun starttaa pitkään niin näkisi kuinka paljon se rikastaa. :)
En usko että tuo rikastaa yhtään jos joutuu kesälläkin hinkkaan käyntiin. Jos se toimisi oikein, eroa bensiiniin ei edes huomaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 447
Viestejä
4 512 539
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom