- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 714
No ei suositella. Ei ole olemassa mitään yleistä auktoriteettia, jota voisi tällaisessa asiassa siteerata. Riippuu vastaajasta, suositteleeko. Minä en ainakaan suosittele, siis tekniikan kestävyyden, toiminnan tai taloudellisuuden takia. En siis suosittele olemaan käyttämättä vaan jätän vain ottamatta kantaa. Pölhöä sellaista kovin painokkaasti olisikin suositella, mikä ei kovin usein ole edes mahdollista. Harvoissa maastonkohdissa on sähköä tarjolla, ja verrattain harvoissa autoissa sähköstä riippumatonta esilämmitystä. Monessa ei ole minkäänlaista, ja moneen ei ole järkevästi edes tarjolla sellaista, josta olisi apua kuin nimeksi.Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.
Toisaalta ajan säästämiseksi, mukavuussyistä ja liikenneturvallisuuden takia kyllä suosittelen ohjaamon esilämmitystä aina kun se on mahdollista. Samoin suosittelen kunnollista moottoriöljyä, hyvää akkua, toimivaa moottorinohjausta ja mekaanisesti asiallista moottoria.
Henkilöauto on jotain niin yksinkertaista perusrojua, että sen täytyy toimia vailla huolta myös esilämmittelemättä normaalissa miedossa suomalaisessa talvessa. Muuten se on epäkurantti. Niitä tekniikan hyvinvointia ja päästöjä koskevia suosituksia voi sitten tarkemmin filosofoida vaativampien ja hienompien koneiden ja laitteiden aihepiirissä, eivätkä rajoitu moottoriin. Jotta se tulee aiheelliseksi, pitää vähintään koneessa olla päästöjä tai aito kylmävaurion riski. Henkilöautossa ei käytännöllisessä mielessä ole kumpaakaan.