Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
RE85-asemia saisi olla enemmän niin hinnoilla kilpailtaisiin edes vähän. Lahdessa kaksi asemaa, hinta pyörinyt jossain 1.13 paikkeilla. Jyväskylässä sama tavara alle euron litra, taitaa olla viisi asemaa aika lailla kaupungin alueella. Tavallisissa polttoaineissa Lahti on usein ollut halpa paikka verrattuna muihin.
 
RE85-asemia saisi olla enemmän niin hinnoilla kilpailtaisiin edes vähän. Lahdessa kaksi asemaa, hinta pyörinyt jossain 1.13 paikkeilla. Jyväskylässä sama tavara alle euron litra, taitaa olla viisi asemaa aika lailla kaupungin alueella. Tavallisissa polttoaineissa Lahti on usein ollut halpa paikka verrattuna muihin.

E85 ei ole hintakilpailua, koska:
a) ST1 omistaa kaikki suomalaiset tuotantolaitokset ja myös ABC:n e85 on siis heiltä ostettua.
b) E85 hinnanmuodostus, samoin verokohtelu liittyy enimmäkseen sekoitevelvoitteeseen, logistiikkaan ja asemien etanolikelpoiseksitekemisen investointien kuoletukseen.
Sekoitevelvoite on direktiivi- ja lainsäädäntöpohjainen poliittinen ohjauskeino ja bioetanoli nähdään nollasummapelinä: kun tavoite on vain ja ainoastaan täyttää sekoitevelvoite, niin kaikki bioetanoli joka myydään, nähdään olevan pois biopohjaisesta dieselkomponentista, joka taas on niukkuushyödyke.

Toki silti olisi kiva, jos asemia olisi enemmän. On rasittavaa, kun joutuu suunnittelemaan reittejä sen mukaan mistä etanolia saa vain, koska haluaa autoilussa ottaa ympäristötekijätkin huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Itekki oon ajanu eri harrastevehkeissä E85 jo 2009 lähtien kun oli vain 3 asemaa. Oli hinnatki vähä eri.

mO6xzit.jpg

"Hieman" on hinnat nouseet ja kesällähän tulee se 6-7 senttiä lisää. :eek:
 
E85 ei ole hintakilpailua, koska:
a) ST1 omistaa kaikki suomalaiset tuotantolaitokset ja myös ABC:n e85 on siis heiltä ostettua.
b) E85 hinnanmuodostus, samoin verokohtelu liittyy enimmäkseen sekoitevelvoitteeseen, logistiikkaan ja asemien etanolikelpoiseksitekemisen investointien kuoletukseen.
Sekoitevelvoite on direktiivi- ja lainsäädäntöpohjainen poliittinen ohjauskeino ja bioetanoli nähdään nollasummapelinä: kun tavoite on vain ja ainoastaan täyttää sekoitevelvoite, niin kaikki bioetanoli joka myydään, nähdään olevan pois biopohjaisesta dieselkomponentista, joka taas on niukkuushyödyke.

Toki silti olisi kiva, jos asemia olisi enemmän. On rasittavaa, kun joutuu suunnittelemaan reittejä sen mukaan mistä etanolia saa vain, koska haluaa autoilussa ottaa ympäristötekijätkin huomioon.
Ihmeellisesti vaan se hinta oli esimerkiksi tuossa Jyväskylän alueella kaikilla asemilla tasan sama reilu viikko sitten, samoin täällä Lahden suunnalla on aivan sama, kummalle asemalle ajelee. Hintaero on silti kahden kaupungin kesken yli 10c/litra vaikka samaa St1:n tavaraa ne kaikki toki jakelee.
 
Kaikenlaisista seoksistahan on paljon juteltu, mutta oletteko käyttäneet E85-polttoainetta pienenä(esim. 5-7%) lisäyksenä 98E5 sekaan? Tällähän saisi nähdäkseni parempaa E10-polttoainetta kuin meillä myytävä 95E10, koska ymmärrykseni ja hattuvakiointini mukaan tällaisen seoksen oktaaniluvuksi tulee 98-99.
Tämän kesän olen ajanut nyt 50%-50% suhteella niin, että puolet tankista E85 ja puolet E95. Hyvin on toiminut, ei mitään moitittavaa. Autona Toyota Alphard 2004vm. Nyt leutoina talvikeleillä olen ajanut samalla suhteella eikä ongelmia. Täytyy kokeilla missä se kylmäkäynnistyksen raja menee ettei enää lähde tuolla seoksella käyntiin :D
 
Tämän kesän olen ajanut nyt 50%-50% suhteella niin, että puolet tankista E85 ja puolet E95.
Hyvin on toiminut, ei mitään moitittavaa. Autona Toyota Alphard 2004vm. Nyt leutoina talvikeleillä olen ajanut samalla suhteella eikä ongelmia.
Täytyy kokeilla missä se kylmäkäynnistyksen raja menee ettei enää lähde tuolla seoksella käyntiin :D

Ei sellaista rajaa tule. :)
 
En tiedä onko tää möhnä tullu varsinaisesti E85 joukossa vai huohotuksen. Kuitenkin ajoin pullollisen Red Linen SI-alcohol yhteen tankilliseen sekoitettuna (66L tankki) ei näyttäny olevan mitään vaikutusta. edelliskerralla ehkä 20tkm sitten tarkastaessa suuttimet oli ihan puhtaat. Sitä ennen oli möhnässä jonka puhdistin liinalla ja brake cleanerilla tms. Ajattelin seuraavaksi ajaa tankillisen Vpoweria läpi. Kilsoja on E85 tullu about 40tkm ja muutaman tankin bensaa olen satunnaisesti ajanu, osa pakosta pohjoisessa ja osa testausmielessä. Yksi suutin oli hieman puhtaampi mutta tässä pahin

Ennen SI-alcohol:

lxovev0.jpg


Jälkeen:

DWKCt9R.jpg


Tässä yksi mikä oli puhtaampi, ei ollu muutosta tässäkään:

2kRVPkC.jpg

N. 120km vpowerilla ajettuna kaikki näytti tältä:

20200111_163751.jpg
 
N. 120km vpowerilla ajettuna kaikki näytti tältä:

20200111_163751.jpg
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.

Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.
 
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.

Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.

Muijalla näkyi selvästi.
Möhnaiset suuttimet = huono tyhjäkäynti, fuel cuttingia kovassa kiihdytyksessä ja vasemmanpuoleisin pytty (jonka suutin oli ihan saatanallisessa möhnässä) kävi ihan miten sattuu. Kulutus etanolilla karvan yli 13 litraa/100 (keskimääräinen).
Vaihdettiin suuttimet (se koko kisko systeemi missä ovat kiinni), kaikki nuo "viat poistuivat" ja keskimääräinen kulutus laski etanolilla about 2.5 litraa, reippaasti alle 11. Kokeilin erilaisia lisäaineita ensin ja tankata bensaa, mutta ne eivät auttaneet.
Kaikki vanhat suuttimet oli ihan paskassa. Vaihdon jälkeen puolitoista vuotaa on muija nyt tankannut aina joka 5 tankin bensaa niin ei ainakaan vielä ole ilmestynyt noita ongelmia.
 
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.

Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.

Ei näkyny ja muutenki toimi normaalisti, lähti hyvin käymään aina - 5c asti, siitä kylmempää ei oo ollu.
 
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta
vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.

Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.

Tai joku jarruista laahaa, tarkistaa pidemmän ajon jälkeen että, samalla akselilla olevat vanteen ovat samanlämpöisiä.
 
Onkohan iso riski tankata etanolia kun ennen ajettu bensalla? Tuo ilmeisesti saa karstan yms. paskan liikkeelle?
 
Onkohan iso riski tankata etanolia kun ennen ajettu bensalla? Tuo ilmeisesti saa karstan yms. paskan liikkeelle?

Ei ole, jos et ole ajanut ns. "long-life" öljynvaihtovälejä. :facepalm:
Etanolilla suositeltu öljynvaihtoväli on 10-15tkm, itse en ajaisi pidempiä edes bensalla.
Etanolilla öljyn vaativuusluokka on API SN, joka nyt ei ole kenellekään ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, jos et ole ajanut ns. "long-life" öljynvaihtovälejä. :facepalm:
Etanolilla suositeltu öljynvaihtoväli on 10-15tkm, itse en ajaisi pidempiä edes bensalla.
Etanolilla öljyn vaativuusluokka on API SN, joka nyt ei ole kenellekään ongelma.
Ei ole ajettu longlife väleillä. Jossain ainakin suositeltiin polttoainesuodattimen vaihtoa jos aloittaa etanolin käytön.
 
Ei ole ajettu longlife väleillä. Jossain ainakin suositeltiin polttoainesuodattimen vaihtoa jos aloittaa etanolin käytön.

Polttoainesuodattimen vaihto ei ole huono idea, ajoit vaikka pelkällä bensalla. Tankkauksen yhteydessä tankkiin pääsee epäpuhtauksia ja pumppu ne sieltä imee. Omaani vaihdoin suodattimen, kun oli useampi kymmenentuhatta ajettu etanolilla.
 
Jos on vanha suodatin, niin hyvähän se joka tapauksessa on vaihtaa. Ajaa vaikka pari-kolme tankillista RE85:llä ja vaihtaa sitten.
 
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.
 
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.

Jos sitä autoa ei ole suunniteltu e85 polttoaineelle, niin valmistaja ei lupaa tukea sille. Nimenomaan noissa etanoliautoissa huomioitu kestävyys.
 
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.

On tuon perusteella aika lailla selvää, että tekniikkaa ei ole tehty etanolille. Pääset varmaan uusimaan loputkin sulaneet muoviosat ja tiivisteet jollain aikavälillä.
 
Ooppeli kestää sitten sen ajan minkä kestää.Lähdin tähän viina kokeiluun ihan vaan mielenkiinnosta ja ehkä myös ympäristö syistä.Rahaa on astrassa kiinni uudet renkaat,akku,flexfuel boksi hmmm..Siinä ne sitten onkin.Ei ylhäältä tiputa jos etanoli sulattaa kulkineen.Kunhan ei palamaan syty.Olisiko täällä muita alkoholisoituneita opeli kuskia.Kiinnostais kuulla kuinka olette pärjänneet tämän polttoaineen kanssa.
 
Kun tietäs kestääkö se viinaa tästä eteenpäin 1/2 vuotta ,vuosi ,kaksi .Muuten hyvä käyttöauto.Pari vuotta jos pelasi vielä ja ks. ainetta polttamalla liikkuis loppuun asti.Sitten seuraava vanha astra alle.
 
Tossa naapuri on ajellut vanhalla farkku-astralla etanolilla ainakin sen puolitoista vuotta mitä oon tässä asunut. Kilsoista en tiedä. Eflexfuel-boksi kiinni.
 
Olipa edellinen täystankillinen etanolia jotain totaalista kuraa mitä Länsiporin ABC:ltä tuli.

Käyntiongelmat alkoi heti mittarilta lähtiessä. Tyhjäkäyntiä kävi usein osalla sylintereistä ja viina haisi. Hetkittäin maantielläkin tuntu ravistusta kun jäi sytyttämättä. Tankin kun viimein sai tyhjäksi niin tuli vähän tankattua uutta E85. Heti mittarilta lähties käynti taas tasaista ja käynnistyvyys hyvä kaikkien ongelmien kadoten.

Nyt sitten kun tuo pikkusen lisää tankkaus oli loppu niin pisti vaiihteeksi täyden tankin 98E5. Ajettu kymmeniä tuhansia pelkällä etanolilla niin ei se huonoakaan tee lioittaa jos jotain kertymiä jäänyt.

Ei ole koskaan ennempää tuollaista erää tankkiin tullut. Epäilin jo tulppien alkaneen hajota tms. kun varsinkin kuumana ilman rikastuksia niin kaamea tyhkäkäynti oli.
 
Olipa edellinen täystankillinen etanolia jotain totaalista kuraa mitä Länsiporin ABC:ltä tuli.

Käyntiongelmat alkoi heti mittarilta lähtiessä. Tyhjäkäyntiä kävi usein osalla sylintereistä ja viina haisi. Hetkittäin maantielläkin tuntu ravistusta kun jäi sytyttämättä. Tankin kun viimein sai tyhjäksi niin tuli vähän tankattua uutta E85. Heti mittarilta lähties käynti taas tasaista ja käynnistyvyys hyvä kaikkien ongelmien kadoten.

Nyt sitten kun tuo pikkusen lisää tankkaus oli loppu niin pisti vaiihteeksi täyden tankin 98E5. Ajettu kymmeniä tuhansia pelkällä etanolilla niin ei se huonoakaan tee lioittaa jos jotain kertymiä jäänyt.

Ei ole koskaan ennempää tuollaista erää tankkiin tullut. Epäilin jo tulppien alkaneen hajota tms. kun varsinkin kuumana ilman rikastuksia niin kaamea tyhkäkäynti oli.

Eipä tuo nyt mitenkään ihmeellistä olisi, että joskus tankatessa osuu kohdalle vähän heikompi tuuri ja tavara ei olekkaan ihan sitä mitä pitäisi. Etanolilla tähän vielä suurempi riski kun etanoli autoja on aika vähän, joten voi olla pitkä väli säiliön täytöissä ja pidempi aikaa kertyä vettä ym. sinne säiliöön.
 
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.

Tuo lima on jännä juttu, oletko käyttänyt mitään bensiinin/etanolin lisäainetta?

Tankillinen bensaa silloin tällöin, niin pysyy paikat puhtaana. Varmaan puoli vuosittain riittää.

Muovi ei ole sulanut, näin uskallan väittää, etanoli on huono liuotin verrattuna bensaan, eiköhän muovit ole kaikki ihan hyvässä kunnossa, kunhan pyyhit sen ihme mönjän pois.

Tosin joku asetoni ja ksyleeni sitten saattaakin sulattaa sen muovin!

Mä olen ajanut vanhemmalla Nissanilla ~6 vuotta lähes puhtaasti RE85:llä, eikä mitään ongelmaa, alkuperäinen pumppu ja mittarilukema lähestyy 400tkm. :D

Talvisin tankannut enemmän bensaa, kun paremmat kylmäominaisuudet, sekä katsastukseen, kun ei ole vielä virallinen flexi. :)

Pari kertaa suodain vaihdettu, kun on konehuoneessa helpossa paikassa. Fiksu voisi ajatella, että jos erillistä suodatinta ei ole, niin lisää sellaisen johonkin kohtaa linjastoa. :)


Kuvia limasta?
 
Viimeksi muokattu:
Talvisin tankannut myös bensaa, kun paremmat kylmäominaisuudet, sekä katsastukseen, kun ei ole virallinen flexi. :)
Tuosta tuli mieleen, että voisiko sitä etanolia käyttää, vaikka ei olekaan muutoskatsastettu? Eli saako katsastaa, kun on etanolia tankissa? Fiat Punto 2005 kokeilin kanssa laittaa 50% e10 ja 50% e85.
 
Tuosta tuli mieleen, että voisiko sitä etanolia käyttää, vaikka ei olekaan muutoskatsastettu?
Eli saako katsastaa, kun on etanolia tankissa? Fiat Punto 2005 kokeilin kanssa laittaa 50% e10 ja 50% e85.

Miksi ei voisi? E85 rinnastetaan bensiiniin, eikä siinä ole mitään käyttövoimaveroa.

Jos on parempaa tietoa, niin korjatkaa toki. :)
 
Miksi ei voisi? E85 rinnastetaan bensiiniin, eikä siinä ole mitään käyttövoimaveroa.

Jos on parempaa tietoa, niin korjatkaa toki. :)
Totta. Katsastuksessa voisi ihmetellä pienempiä pakokaasupäästöjä, mutta sehän pitäisi olla vain hyvä asia. Lisäksi jos tankkaakin vain 50/50 E85, niin onhan siellä bensaakin. Olisi jotain E48 seosta :)
 
Viimeksi muokattu:
Juu, sillon kun päästömittaukset tuli ja alla oli vähän vanha tojota niin varmuuden vuoksi aina ennen katsastusta ajoin tankin suht tyhjäksi, tankkasin 5 litraa bensaa ja laitoin litran jäänestoa perään tankkiin. Aina tuli sellaiset arvot että läpi meni.
Mamman saappi on nyt katsastettu aina etanolit tuvassa vaikka ei olla muutoskatsastettu, ei ole koskaan inssi mitään sanonut.
 
Totta. Katsastuksessa voisi ihmetellä pienempiä pakokaasupäästöjä, mutta sehän pitäisi olla vain hyvä asia. Lisäksi jos tankkaakin vain 50/50 E85, niin onhan siellä bensaakin. Olisi jotain E48 seosta :)

Ei se mitään alempia päästöjä ihmettele, korkeintaa toteaa arvojen olevan hyvät. Itsekin katsastin auton ennen etanoli muutosta kun seos on suunnilleen 50/50 98/E85. Seuraavana vuonna sitten muutoskatsastin ensin ja muutomaa viikko myöhemmin sitten määräaikaiskatsastus. Kun tekee ensin muutoskatsastuksen, niin ei tarvitse päästöistä maksaa määräaikaiskatsastuksen (ainakin tuolla kuului muutoskatsastuksen 50€ hintaan päästöt). Olisi ne voinut toki samalla käynnillä tehdä, mutta piti vielä koiranluu jne pientä katsastus remppaa tehdä ennen määräaikaiskatsastusta.
 
Tuo lima on jännä juttu, oletko käyttänyt mitään bensiinin/etanolin lisäainetta?

Tankillinen bensaa silloin tällöin, niin pysyy paikat puhtaana. Varmaan puoli vuosittain riittää.

Muovi ei ole sulanut, näin uskallan väittää, etanoli on huono liuotin verrattuna bensaan, eiköhän muovit ole kaikki ihan hyvässä kunnossa, kunhan pyyhit sen ihme mönjän pois.

Tosin joku asetoni ja ksyleeni sitten saattaakin sulattaa sen muovin!

Mä olen ajanut vanhemmalla Nissanilla ~6 vuotta lähes pelkästään RE85:llä, eikä mitään ongelmaa, alkuperäinen pumppu ja mittarilukema lähestyy 400tkm. :D

Talvisin tankannut myös bensaa, kun paremmat kylmäominaisuudet, sekä katsastukseen, kun ei ole virallinen flexi. :)

Pari kertaa suodain vaihdettu, kun on konehuoneessa helpossa paikassa. Fiksu voisi ajatella, että jos erillistä suodatinta ei ole, niin lisää sellaisen johonkin kohtaa linjastoa. :)


Kuvia limasta?
Ei tullut otettua fotoa.15 tkm takana pelkällä e85 lla.Seuraavaksi ns.tavallista bensaa tankki täyteen.Joka kymmenes täyttö vois olla tästä eteen päin ysivitosta.Niin ja joo astran mittaris 280tkm.
Aina näistä jotain oppii ja etanolilla mennään tästä eteenpäin.
 
..
Muovi ei ole sulanut, näin uskallan väittää, etanoli on huono liuotin verrattuna bensaan, eiköhän muovit ole kaikki ihan hyvässä kunnossa, kunhan pyyhit sen ihme mönjän pois.

..

Onhan noit muoveja jotka sulaa etanolista. Suurin osa juuri it-laitteis käytettyjä kumiselta tuntuvat muovit on juuri etanolista sulavia. Muutaman vanhemman hiiren ja usb-tikun pinnoitteen pyyhkinyt sinolilla pois kun limottunut. Noita muoveja ei tosin tankissa ole kun eivät kestä bensaakaan pitkiä aikoja.

Joissakin ollut tankissa olevat liimat sellaista ettei kestä etanolia. Eli satulatankkien sisällä olevat putket lähtenet irti. Siitä ei hajua että onko joku jälkiasennus tankki ollut kun toisilla samat tankit ilman ongelmia.
 
85 hinnasta.Aivan sata varma ole ,mut eilen ohi ajaes Kauhavan abc tolpas 1.21.Hoh,hoijaa.Pitäkööt tunkkinsa.
 
85 hinnasta.Aivan sata varma ole ,mut eilen ohi ajaes Kauhavan abc tolpas 1.21.Hoh,hoijaa.Pitäkööt tunkkinsa.

Suhteutettuna kulutusnousuun niin toi huitelee jo 1.54€/litra hinnassa. Eli melko korkealla.

L-Porin ABC näyttää 1,149€ olevan eli 1,47€ kulutuskorjattuna. Bensat on 1,519€ 95E10 ja 1,609€ 98E5.

Toisin näin lauhoilla ilmoilla toi +28% kulutuskorjaus on ehkä vähän liikaakin.
 
Ite ainakin tankkaan etanolia ihan ympäristösyistä. Toki on kiva jos, säästääkin, mutta oma päämotivaattori on pienempi hiilijalanjälki.
Btw. Tänään Imatralla ABC:lla e85eko 1.256. Joensuussa St1 re85 1.162.

Toki kiusaa ajatus alkaa tankkaamaan bensaa itärajan tuolla puolen. Siellä 95 liikkuu 60-65 snt/litra hinnoissa... Ja vuosiviisumi kumminkin sen n. 130-140€.
Mutta siitä ei kyllä luontoäiti tjsp. diggailisi.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ei ole ollenkaan etanolia sekoitettu mukaan itänaapurissa. Ysivitosesta on tavallinen ja 95G lisäaineistettu premium-versio. Ja toki 98.
Jotkut uskaltaa sieltä tankata 92 bensaakin, mikäs siinä, jos ei nakuta.

Mutta sitten takaisin tämän palstan aiheeseen. Hesari tänään esittelee ansiokkaasti suomalaiseen sekoitevelvoitteeseen perustuvan mallin ongelmia, samoin verrokkina Ruotsin mallin.

Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista

Ja jatkoa

Kommentti: Biopolttoaineen tankkaaminen ei vähennä liikenteen päästöjä – entä sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ei ole ollenkaan etanolia sekoitettu mukaan itänaapurissa. Ysivitosesta on tavallinen ja 95G lisäaineistettu premium-versio. Ja toki 98.
Jotkut uskaltaa sieltä tankata 92 bensaakin, mikäs siinä, jos ei nakuta.

Mutta sitten takaisin tämän palstan aiheeseen. Hesari tänään esittelee ansiokkaasti suomalaiseen sekoitevelvoitteeseen perustuvan mallin ongelmia, samoin verrokkina Ruotsin mallin.

Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista

Ja jatkoa

Kommentti: Biopolttoaineen tankkaaminen ei vähennä liikenteen päästöjä – entä sitten?
Mielenkiintoista.

"Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin."

Vastaavalla tavalla kuluttajia huijataan myös ostamaan aurinko-, tuuli- ja vesisähköä. Kuluttajan puhtaan omantunnon vastineena teollisuus käyttää vastaavasti enemmän perusvoimaa, joka on tuotettu ydinvoimalla, tuotu Venäjältä tai jotain muuta.

Mutta biopolttoaineisiin. Tuossa HS:n artikkelissa puhuttiin käytännössä vain biodieselistä ja sen sekoitusvelvoitteesta. Biodieselihän on mittarilla kalliimpaa kuin perinteinen fossiilinen diesel ja tältä osin artikkeli vaikuttaa järkevältä. Mutta päteekö tämä sama myös bioetanoliin? Etanoli taas on fossiilista bensaa halvempaa, joskin se sisältää vähemmän energiaa. Vähän hintatasosta riippuen etanolina sama energiamäärä on likimain samanhintainen tai halvempi kuin bensana. Mielestäni jo tästä syystä bensan myyjän/jakelijan kannattaa sekoittaa bensaan mahdollisimman suuri määrä biokomponenttia, koska tällöin halvemman litrahinnan etanolia saadaan myytyä kuluttajille kalliimman bensan litrahinnalla mahdollisimman paljon. Harmittavasti tätä ei kuitenkaan tuotu artikkelissa esiin, minkä toki ymmärtää kun etanolille soveltuvat autot ovat marginaalissa.
 
Jotkut uskaltaa sieltä tankata 92 bensaakin, mikäs siinä, jos ei nakuta.

Ohjekirjassa yleensä kerrotaan minimi oktaaniluku. Nakutusanturit/moottorinohjaus on nykyään aika kehittyneitä, niin uudemmat autot saattavat sietää esim. 92 oktaanista paremmin kuin vanhat.
Ahdettuissa todennäköisesti kovemmat vaatimukset.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa multifuel passatissa oli ongelmana nakutus lämpimällä koneella raskaasti kuormitettuna, eli jos esim. ylämäkeen lähti kiihdyttelemään isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla niin kone saattoi nakutella vaikka olen ajanut pelkästään 98/99 -oktaanisilla. Nyt tankillisen verran E85 ajaneena kone ei nakuta pätkääkään eikä kiihdyttäessä tunnu minkäänlaisia vääntökuoppia. Myös tyhjäkäynnillä tuli perinteisiä tsi-katkoksia mutta etanolilla kone käy kuin kello.
 
Peugeot 406 v6 (es4j9), keskikulutus 9.7 välillä Jyväskylä-Vantaa-Jyväskylä. Ajonopeus suurinta sallittua. Ei minun mielestä paha vapari kolmelitraiselle etanolilla. Muutoin pyörii 10-11 välissä kulutus, kun työmatka typerää kiihdyttelyä ja jarruttelua.
 
Nyt Joensuussa ollaan tilanteessa, missä etanolitankkauksesta ei oikeastaan saa enää järkevää taloudellista hyötyä. No ehkä ympäristö kiittää sentään.
E85 1,154
95E10 1,487
1.154*1.28=1,477

(Toki kun kanta-asiakaskortilla on kaikille laaduille sama senttimääräinen alennus/litra, on siinä halvemmalla tavaralle isompi suhteellinen alennus.)
 
Viimeksi muokattu:
Aika lailla samaa katselin Lahdessa eilen. Melkein sama, kumpaa tankkaa mutta otin nyt kuitenkin E85-tankillisen.. täytyy vaan ennen kohta häämöttävää huoltoa ajella yksi 95E-tankillinen läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika lailla samaa katselin Lahdessa eilen. Melkein sama, kumpaa tankkaa mutta otin nyt kuitenkin E85-tankillisen.. täytyy vaan ennen kohta häämöttävää huoltoa ajella yksi E95-tankillinen läpi.

Mistä tuota E95 saa, erikseen tilaamalla vai :confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 501 666
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom