Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
GM:n Dexos2 20e/5l täyttää tuon API SN luokituksen, välillä näkyy muiden merkkien API SN litkuja tarjouksessa samaan hintaan, mutta Dexos tuntuu olevan joka putiikissa saman kaks kymppiä vuoden ympäri.

Oletteko joutuneet laittamaan pahvia syylärin eteen etanolin kanssa? Tänä aamuna rapiat 28 pakkasta, 3h oli Saab roikassa eikä siltikään lämmöt nousseet kokonaan ylös työmatkan aikana (20km, 15km motaria).
En ole laittanut. Syksyllä koetin, oma 9-5 ei nollakelillä tästä tykännyt, flekti kävi kokoajan.

Viinalla ainakin Saabin T7 kone lämpeää jonkinverran hitaammin. Myöskin termari kannattaa pitää kunnossa, 9-5 vakiotermarin saa käytännössä vaihtaa vuoden välein että on täysin kunnossa.

Itsellä lämpeämisvaikeuksia on eniten 60-80kmh ajeluissa, mutta motaria ei kyllä tarvitse ajaa kuin 5km -20 kelissä niin on se 90 koneessa. Eli vaihda termari vaan.

Lämmöt nousee kyllä 90 asteeseen ja pysyy siellä, mutta se vaatii hieman pidemmän matkan.
Juurikin näin, tuntuu nousu tökkäävän siihen 70-80 asteeseen omassa saapikkaassa. Tästä ylöspäin mennään sitten hitaasti.

Kuitenkin, kun 90c saavutettu pysyy lämpö siellä. Saavuttiin lapista tänne etelään sunnuntaina, ulkona oli pakkasta -25 - -28c koko matkan, sisällä olisi tarjennut vaikka munasillaan. Ei myöskään vaikeuksia -25 ilman roikkaa startissa.

Muoniossa olisi ollut tarjolla -36 pakkasta, mutta eipä satuttu silloin siellä liikkumaan. :hungry:
 
Ehkä se on ison moottorin etuja kun muutama kilsa ja 90 astees viisari. Ja noissa lämmöissä ei viina saa pysymään öljyn seassa

Voisi ajatela ihan asiaa katsella lähempänä 90 asteen termareit jos ovat kovin matalillla lämmöillä. Yksi on kanssa miten se pikkuinen ohivuoto reikä on joissain termareis. Ne joissa ei ole reikää tai on tukkiva helmi lämpeää hiukan nopeammin. Mut täysin reiätön on sitten helpolla myös ilmalukolla. Tarvikkeena tulee kaikkia kolmea eri mallia vastaan useampiin eri autoihin.

Ne viinan takia matalammat lämmöt näkyy lähinnä pakosarjan pienempänä kuumuutena. Katalysaattorit ja niiden jälkeen on kuumempaa eikä huomaa. Mitä noit viimeks mittailin lämpömittarilla osoitellen tarkistaen että katalysaattori toimii ja kuumenee kuumemmaksi kuin tuloputki. Hyvin epätieteellinen eri säällä ja mahdollisesti eri käyntiajoillakin mitattuna. Moottorin lämpeämises ei tuota eroa huomaa
 
Katselin moottorin lämpötiloja nyt kovilla -28 asteen pakkasilla. Etanolilla saavuttaa 95 astetta noin 10-15min ajon jälkeen ja sitten pysyy siellä. Kone on 5.7l V8.
 
Katselin moottorin lämpötiloja nyt kovilla -28 asteen pakkasilla. Etanolilla saavuttaa 95 astetta noin 10-15min ajon jälkeen ja sitten pysyy siellä. Kone on 5.7l V8.

Onko Hemi?

Yllättävän hyvin RE85 toiminut nyt kovemmillakin pakkasilla (kylmäkäynnistyvyys), liekö koostumusta muutettu..?
 
Onko Hemi?

Yllättävän hyvin RE85 toiminut nyt kovemmillakin pakkasilla (kylmäkäynnistyvyys), liekö koostumusta muutettu..?
Eikö se ole ihan yleistä että pakkasten lisääntyessä hilaavat bensamäärää ylös. Kun itse ajelin pari vuotta sitten niin harvoin yli 55 prosentin oli etanoli talvella.
 
75-85 kesäisin, 70-85 talvisin. Muistelisin että kesät talvet on todettu about 80% olevan sisältö.
 
Juuri kävin Vaasan Kivihaan Shellillä tankilla ja appi näyttää etanolia olevan 76%.
Koko viime kesän on ollut tuossa samassa arvossa.
 
Oma saab taas näyttää aina 82-85 etanoliprosentiksi. Joko on alueellisia eroja tai sitten anturit heittää.
 
Eikö se ole ihan yleistä että pakkasten lisääntyessä hilaavat bensamäärää ylös. Kun itse ajelin pari vuotta sitten niin harvoin yli 55 prosentin oli etanoli talvella.
Millä tämä pitoisuus on todettu?

Oma saab taas näyttää aina 82-85 etanoliprosentiksi. Joko on alueellisia eroja tai sitten anturit heittää.
OpedSID on ilmeisesti hyvin luotettava etanolipitoisuuden suhteen
 
Eflexfuel oli siinä autossa.
Se näyttää jostain syystä vähemmän prosentteja kuin muut mittarit. Järjellä ajateltuna olisi aika ihmeellistä toimintaa polttoaineen jakelijalta, jos halvempaan tavaraan sekotettaisiin kalliimpaa ja myytäisiin halvemman hinnalla.

E55 alkaa jo olla niin laimeaa tavaraa, että ollaan lähestymässä rajaa, jolloin pelkällä etanolilla toimiva auto ei enää toimi niin kuin pitäisi.
 
Kyllä ne prosentit olleet itsellä 80% paikkeilla. Seuraavan kerran kun tankkaan niin katsellaan mitä eflexfuel ilmoittelee.

Käynnistynyt yhtään takeltelematta -27.7 asteen kylmäkäynnistyksissäkin. Eiköhän toi ole enemmän sitä että nykyisin osataan paremmin noi muutokset tehdä.
 
Missäpäin maata käyt tankilla?

Pirkanmaalla ja Hämeessä. Omien huomioiden mukaan etanoliprosentit on hyvin lähellä 85 ympäri vuoden. Sillä tullut katsottua kun SID ilmoittaa adaptaation tankkaamisen jälkeen. Alhaiset etanoliprosentit voi periaatteessa johtua myös ilmavuodosta, ainakin Saabissa.
 
Eikö se ole ihan yleistä että pakkasten lisääntyessä hilaavat bensamäärää ylös. Kun itse ajelin pari vuotta sitten niin harvoin yli 55 prosentin oli etanoli talvella.
Kyllä täällä ainakin mennään 80% yläpuolella vuoden ympäri. Tampere/Hämeenlinna akselilla ja st1 tulee tehtyä täyttö.

Millä tämä pitoisuus on todettu?


OpedSID on ilmeisesti hyvin luotettava etanolipitoisuuden suhteen
OpenSid ei joo ole tyhmimmästä päästä, joskus oli pari litraa bensaa pohjalla kun löin viinat päälle niin näkyi heti pitoisuudessa kun jäi 70% puolelle.

Saabin järjestelmässä ymmärtääkseni lambda haistelee seosta ja tämän perusteella auto päättelee mitä on tankissa. Myöskin maffilla (ja siten ilmavuodoilla) on suuri vaikutus. Tämän enempää en itsekään kys. järjestelmästä tajua.
 
Pirkanmaalla ja Hämeessä. Omien huomioiden mukaan etanoliprosentit on hyvin lähellä 85 ympäri vuoden. Sillä tullut katsottua kun SID ilmoittaa adaptaation tankkaamisen jälkeen. Alhaiset etanoliprosentit voi periaatteessa johtua myös ilmavuodosta, ainakin Saabissa.

Siis minun autossani on tämä eFlexifuel muutossarja joka mittaa suoraan tankista tulevaa tavaraa tuolla anturilla joka on bensan tuloputkessa joten ilmalla ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa.
Saabissa lienee jokin ohjelmoitu systeemi käytössä, ainakin näin olen ymmärtänyt?
 
Siis minun autossani on tämä eFlexifuel muutossarja joka mittaa suoraan tankista tulevaa tavaraa tuolla anturilla joka on bensan tuloputkessa joten ilmalla ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa.
Saabissa lienee jokin ohjelmoitu systeemi käytössä, ainakin näin olen ymmärtänyt?
Ymmärsit oikein. Saabeissa ei harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole mitään etanoliantureita. Etanolipitoisuuden haistelu ja tarvittava säätö etanolin ja bensan välillä tehdään lambda-korjauksella.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsit oikein. Saabeissa ei harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole mitään etanoliantureita. Etanolipitoisuuden haistelu ja tarvittava säätö välillä tehdään lambda-korjauksella.
Joka saadaankin sitten sekaisin monella tapaa. Vuotava jarrutehostinkin riittää jo ongelmiin.
 
No vaikka etanolianturilla? Niinkuin noissa perus konversiokiteissä on. Saabi tekee sen (siis etanoli% haistelun) taas ihan normaalilla lambdalla.
 
Millä sitä seosta sitten säädetään, jos ei lambda-anturilla?
Kuten bindi asian ilmaisi. Saapissa ei vaan tuota anturaa syystä tai toisesta ole, toisaalta konversio on helppoa kun lyö vain softan purkkiin ja viinat tankkiin. Toimivana tuo lamdasysteemi on hyvinkin tarkka ja hyvä, mutta vikakohteita on helvetisti, vs. irrallinen viina-anturi joka taas on ainoa komponentti joka vaikuttaa tuohon adaptaatioon.
 
Esim vanhemmissa audeissa jossa laajakaistalambda, varmaan sama anturi kuin saabissa, adaptiorajat on +-25% ja jo 20% korjaus lyö "laiha seos" vikakoodia. Tuskin kuitenkaan riittävästi rikastaa kylmäkäynnistyksiin pakkasilla ym. Periaatteessa noita maksimeita pystyisi muokkaamaan, mutta tällä hetkellä olen säätänyt vain e85 käyttöön auton ni saa samalla sytkäennakoita nostettua huomattavasti, jo vakiona 98 ajaessa vetää ennakoita pois ahdoilla, ja tietysti 95 meno vaan puutuu entisestään. Esim omassa ecussa seokselle ei ole mitään erillistä karttaa vaan lambda-arvon pyynti ja siihen lukuisia eri kompensaatioita sekä viiveitä jne.
 
Eihän laajakaista lambda ja adabtiorajat liity mitenkään toisiinsa. Adabtiorajat on vaan valmistajan päättämät jolloin viheltää pelin poikki kun ylensä tarkoittaa jotain vikaa autossa. Viina näyttää samalta kuin imuvuoto.

Et tarvi laajakaistaa siihen että auto oppii etanolille. Tarvit vaan sen että se on adabtiorajojen sisällä.

Eihän edes välttämättä tarvi viinamäärä tietää. Ennen oppimista helpottaa toki se erillinen anturi joka mittaa. Lambdalla riittävä rikastuksen opettaminen vaatii käyvän lämpimän moottorin. Joka voi olla haastavaa jos olettaa saavansa bensaa. Ainoa mikä tuossa saabissa siis varsinaisesti eroaa on että adabtio sallii etanolin vaatimaan saakka. Se mitä arvoja se käyttäjää varten arvioi etanolipitoisuudeksi siitä paljonko joutuu suuttimia käyttää enemmän auki ei oikeastaan ole mitään merkkaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa negatiivinen asia minkä olen Saabin lambdalla toimivan adaptaatiojärjstelmän kanssa huomannut on käynnistäminen kun tankissa on eri seosta kun ECU luulee. Tällainen tilanne tulee mm. aina kun softan vaihtaa ECU:n, jos tankissa on etanolia. Autoa voi joko startata niin pitkään, että ecu hoksaa tehdä pakkoadaptaation, tai sitten vaihtaa diagnostiikkalaitteella tieto vastaamaan tankin sisältöä.

Laajakaistalambdaa taidetaan Saabeissakin käyttää lähinnä virityshommissa, kun halutaan säätää vielä astetta tarkemmin ja saada viimeiset hevoset irti.
 
No vaikka etanolianturilla? Niinkuin noissa perus konversiokiteissä on. Saabi tekee sen (siis etanoli% haistelun) taas ihan normaalilla lambdalla.
Sen verran korjausta tähän, että ihan perusmallin konversiokitti ei tee muuta kuin pidentää suuttimien aukioloaikaa kolmanneksella. Tämän pitäisi riittää siihen, että etanolia syötetään moottoriin tarpeeksi. Auton oma moottorinohjaus säätää sitten lopun lambdan avulla.

eflexfuelin setissä on sitten lisänä myös etanolianturi.
 
Eihän laajakaista lambda ja adabtiorajat liity mitenkään toisiinsa. Adabtiorajat on vaan valmistajan päättämät jolloin viheltää pelin poikki kun ylensä tarkoittaa jotain vikaa autossa. Viina näyttää samalta kuin imuvuoto.

Et tarvi laajakaistaa siihen että auto oppii etanolille. Tarvit vaan sen että se on adabtiorajojen sisällä.

Eihän edes välttämättä tarvi viinamäärä tietää. Ennen oppimista helpottaa toki se erillinen anturi joka mittaa. Lambdalla riittävä rikastuksen opettaminen vaatii käyvän lämpimän moottorin. Joka voi olla haastavaa jos olettaa saavansa bensaa. Ainoa mikä tuossa saabissa siis varsinaisesti eroaa on että adabtio sallii etanolin vaatimaan saakka. Se mitä arvoja se käyttäjää varten arvioi etanolipitoisuudeksi siitä paljonko joutuu suuttimia käyttää enemmän auki ei oikeastaan ole mitään merkkaavaa.

Tarkoitus oli et jos adaptio rajat on riittävän suuret vois ajaa flexfuelina. Mulla on kuitenkin tankkauspaikkoja sopivasti e85 ni ei tarvi bensaa tankata ellei lappiin lähe.
 
Tarkoitus oli et jos adaptio rajat on riittävän suuret vois ajaa flexfuelina. Mulla on kuitenkin tankkauspaikkoja sopivasti e85 ni ei tarvi bensaa tankata ellei lappiin lähe.
Vag konsernilla alkaa herjata vikaa kun säätö ylittää 10 prossaa ja maksimi on 25 prosenttia mihin vaan suuntaan ilman modauksia.
 
Vag konsernilla alkaa herjata vikaa kun säätö ylittää 10 prossaa ja maksimi on 25 prosenttia mihin vaan suuntaan ilman modauksia.

Mun mielestä mulla tuli vasta 20%. Mulla on suuttimet 645cc mukaan skaalattu, 550cc suuttimet mut 4bar paine. Nykysäädöillä se on lambda adaptio on jotain 2% luokkaa, kuitenkin 50/50 suhteella voi myös ajella ilman mitään ongelmia.
 
Suuttimien vaihto ja/tai säädettävä painesäädin sekä lämpötilahuijaus niin saattaa saada rajojen sisään niin että bensa on toisellä äärilaidalla ja etanoli toisella. Muutossarja helpoin jos mahdollista.
 
Meinasin et olis nostanu noita rajoja:

dHTTQS6.png
 
Sen verran korjausta tähän, että ihan perusmallin konversiokitti ei tee muuta kuin pidentää suuttimien aukioloaikaa kolmanneksella.

Puhe oli kuitenkin etanolihaisteluista niin meinasin kittejä joissa sellainen on. "Perus flexfuel kitit" olisi varmaan pitänyt sanoa.
 
Juttua löytyy ettei e85 kävis suorasuihkutus koneisiin. Mikäs tuossa hommassa sitten kusee? Esim Tojotan 2az fse mikä löytyis pihalla olevasta anjoviksesta.
 
Ja volkkarin nokalla on 1.4 TSI flexifuelina. Muutossarjat ei käy suoraruiskutuskoneisiin.
 
Juttua löytyy ettei e85 kävis suorasuihkutus koneisiin. Mikäs tuossa hommassa sitten kusee? Esim Tojotan 2az fse mikä löytyis pihalla olevasta anjoviksesta.

Kuten tuossa jo todettiin niin kyllä käy, mutta flexfuel muutossarja ei käy suoraruiskutuksen kanssa. Vaatii siis uuden softan moottorinohjaimeen ja mahdollisesti muitakin muutoksia.
 
Villi veikkaus että luo liikaa viivettä suoraruiskuun joka ei sitä siedä yhtään.
 
Etanolin hinta on näköjään noussut jo 1,07e/l. Hintaero 95:n on aikalailla 25% joten turhapa tuota lienee sitten tankkailla enään kun myös kuluu sen 25% enemmän..
 
Etanolin hinta on näköjään noussut jo 1,07e/l. Hintaero 95:n on aikalailla 25% joten turhapa tuota lienee sitten tankkailla enään kun myös kuluu sen 25% enemmän..
1.069€/l juu. 95E10 1,444€/l ja 98E5 1,494€/l.
Noista sitten S-bonuksien mukaisesti pois et jos joku muuasema halvempi niin bonuksien jälkeen ei. Bonuksien jälkeen jää siis 1,015€/l hinnaksi.
 
Vaasa Kivihaka Shell 1,015 - ST1 Mastercard alennus 0,03=0,985.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin -94 W202 Mercedekseen (C200 2.0, nelilovinen automaatti) eflexfuel-sarjan Motonetistä ja ensi viikolla olisi asennus. Autolla on ajettu 183 000 km ja on merkkihuollettu aina ajallaan ainoan omistajan toimesta.

Polttoainesuodatin ja öljyt on juuri vaihdettu pitkän seisonnan päätteeksi. Kauhutarinoiden perusteella taidan vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen uudelleen molemmat?

On peloteltu veden kertymisestä tankin pohjalle talviaikaan ja tämän aiheuttavan tankin ruostumista? Onko tällä totuuspohjaa?

Motivaationa konversioon toimii ainakin polttoaineen saatavuuden varmuus poikkeusolosuhteissa sekä väännön lisääntyminen teoriassa josko pehmentäisi vaihdelaatikon toimintaa.

Kellään kokemuksia vanhemman mesen toiminnasta em. vehkeillä?
 
Ostin -94 W202 Mercedekseen (C200 2.0, nelilovinen automaatti) eflexfuel-sarjan Motonetistä ja ensi viikolla olisi asennus. Autolla on ajettu 183 000 km ja on merkkihuollettu aina ajallaan ainoan omistajan toimesta.

Polttoainesuodatin ja öljyt on juuri vaihdettu pitkän seisonnan päätteeksi. Kauhutarinoiden perusteella taidan vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen uudelleen molemmat?

On peloteltu veden kertymisestä tankin pohjalle talviaikaan ja tämän aiheuttavan tankin ruostumista? Onko tällä totuuspohjaa?

Motivaationa konversioon toimii ainakin polttoaineen saatavuuden varmuus poikkeusolosuhteissa sekä väännön lisääntyminen teoriassa josko pehmentäisi vaihdelaatikon toimintaa.

Kellään kokemuksia vanhemman mesen toiminnasta em. vehkeillä?

Eihän sinne tankin pohjalle voi mitenkään kertyä vettä, jos tankkaa E85:sta, koska vesi sitoutuu etanoliin ja polttoaineen mukana menee sitten suodattimen läpi moottoriin. Ennen juuri laitettiin etanolia tankkiin veden kertymisen estämiseksi.. Puhtaan bensan kanssa vettä voi kertyä tankin pohjalle, koska vesi ja bensa eivät sekoitu. Viina ja vesi tunnetusti sekoittuvat.
 
Miten se vesi pysyisi erottuneena jos polttoainepumppu sitä auton käydes sekoittaa jatkuvasti. Kaikki ylimääräinen kun palaa pumpulta takaisin tankkiin joten kiertää aika vauhdilla tankin sisältö pumpun läpi.
 
Miten se vesi pysyisi erottuneena jos polttoainepumppu sitä auton käydes sekoittaa jatkuvasti. Kaikki ylimääräinen kun palaa pumpulta takaisin tankkiin joten kiertää aika vauhdilla tankin sisältö pumpun läpi.
Lähinnä ongelma kun auto seisoo ja sitten starttaat, jolloin koneelle menee pelkkää vettä pohjalta.
 
Lähtökohtasesti bensatankki on suljettu systeemi joten ei sinne mitenkään tule vettä lisää mistään, ellei esim korkin tiiviste vuoda
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom