Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan noita purettu, Henkoa ja DW:tä ainakin, hiilet yleensä kaputt. Oma DW200 on aukaisematta.

Mutta se ei ollut mun pointti etanolikeskusteluun tässä kohtaa. Lainasin nimerkki Hemi:n viestiä ja otin kantaa hänen kommenttiinsa.

Editoin tässä välissä kyllä jotain juttua myös etanolinkestävistä letkuista.
Kiinnosti vaan tietää mikä niissä pumpuissa hajonnut. Toi hiilien loppuminen kun ei ole etanoliin liittyvä seikka.
 
Kiinnosti vaan tietää mikä niissä pumpuissa hajonnut. Toi hiilien loppuminen kun ei ole etanoliin liittyvä seikka.
Juu, koitan vaan keskustella kulloinkin lainaamieni viestien sisällöstä :)

Hiilien kuluminen on justiinsa sitä surkeaa laadunvalvontaa. Myydään pumppuja isolla kapasiteetilla ja kyllä kestää kaikki polttoaineet, jepjep.

Koita sitten markkinoida etanolia kaiken kansan polttoaineeksi, kun harrastajatkin painivat osien keston kanssa. Golf, Octavia ja Auris olivat myydyimpiä autoja 2018, tankkaisitko itse ko. automallien bensaversioihin säännöllisesti etanolia? Ja mikä on kustannus, jos noihin yrittää vaihtaa paremmin etanolille sopivan pumpun :eek:

Voihan se alkuperänen pumppukin tietty kestää kohtuullisesti, 9-5 Saabin alkuperäinen Walbro on tuosta hyvä esimerkki. Kestää etanolia melkein saman kuin bensaa, hajoaa kuitenkin laakista tuossa 200tkm paikkella :rofl:

Mutta faktahan on se, että etanolin maine järkevänä polttoaineena pilattiin lööppilehtien toimesta silloin kun 95 E10 lanseerattiin markkinoille.
Sehän rikkoi lähes kaikkien uusienkin autojen moottorit viinapitoisuuden takia :darra:

Lähde: Esson Baari ja vale media :D
 
Viimeksi muokattu:
Juu, koitan vaan keskustella kulloinkin lainaamieni viestien sisällöstä :)

Hiilien kuluminen on justiinsa sitä surkeaa laadunvalvontaa. Myydään pumppuja isolla kapasiteetilla ja kyllä kestää kaikki polttoaineet, jepjep.

Koita sitten markkinoida etanolia kaiken kansan polttoaineeksi, kun harrastajatkin painivat osien keston kanssa. Golf, Octavia ja Auris olivat myydyimpiä autoja 2018, tankkaisitko itse ko. automallien bensaversioihin säännöllisesti etanolia? Ja mikä on kustannus, jos noihin yrittää vaihtaa paremmin etanolille sopivan pumpun :eek:

Niin. Jospa vaan se alkuperäisosa lyötäisiin paikalleen eikä vouhotettaisi. Noi bensapumput on aina olleet alue jossa sillä bensallakin tarvikkemallien kanssa saanut painia. Siinä missä alkuperäisillä malleilla mennään todennäköisesti ongelmitta tai ainakin vähemmän kuin kilpailuedun saamiseksi tarvike merkattuna e85 ystävälliseksi. Aivan samaa kuin lambdojen kanssa että osta tarvike ja vaihda vuoden päästä uudelleen. Jos uskoo joka tarvikevalmistajan hölynpölyt niin kukin miettikööt mitä syyttää. Kyllä ne vähissä on autot joissa on materiaalia joka ei oikeasti kestä etanolia. Etanolilla kun toi kestämättömien muovien ja kumien lista on pienempi kuin bensalla ja melkein kaikki käytetyt on juuri molempia kestäviä. Metalliosiinkin nyky E85 sisältää lisäaineet suojatakseen niitä.

Ihan ihme leganda väitteitä polttoainesuodattimien sulamisestakin ollut.

Ainakin muutama mainitsemaasi on VDO:n pumppuja käyttäviä jotka kestää etanolin kun ostaa nimenomaan sen VDO:n pumpun. Johon tosin yksi poikkeus jolloin se Boschin romu.
 
Viimeksi muokattu:
Asiatekstiä, mutta kehtaan vielä olla eri mieltä pumppujen keston suhteen.
Saat osavoiton, jos femman AEM pumppaa vielä vuoden etanolia :D
 
Eihän noi pumpun hajoamiset liittyneet mitenkään etanoliin, vaan luokattomiin pumppuihin. Hiilien loppuminen ei ole millään tavoin yhteydessä etanoliin.
 
Etanoli ei vaan ole ihan ongelmaton polttoaine. 10 000 kilometriä ei ole mikään mittari, jos ajatellaan tavallista perheenkuljetuskinneriä, jonka omistajaa ei kinnerin ropaaminen kiinnosta yhtään.

Mulla taitaa olla aika tarkkaan 125 000 etanolikilometriä Saabilla, jossa perusvirit, eli etanolilla 285Hv/450Nm. Polttoainepumput ja tankin sisäiset letkut on se riesa. Eka etanolille speksattu DeatschWerks DW200 -pumppu kesti just 10 000 kilsaa ja kuoli laakista. Toisella ajoin tonnin ja siirsin varapumpuksi. Aika ikävää tuollaisia on liikenteessä testata.

Nykyinen AEM 50-1200 on pumpannut etanolia noin 110 000 kilometrin verran, on jo pelko persiissä, että koska jäädään välille.
Näillä etanolille speksatuille pumpuille ei ole oikein sitä oikeaa. Laatu vaihtelee luvattoman paljon.
Saabisteilla on ryhmänä varmaan eniten kokemusta etanolista kotimaan kamaralla, eikä sitä takuulla luotettavaa pumppua ole vieläkään löytynyt.

Ei se perhekinnerin omistaja sulata tuollaisia riskejä, että etanoli rikkoo osia. Vaikka sen kinnerin motti saattaa sanoa moido jo pienemmilläkin kilometreillä, ihan ilman viinan tippaa tankissa :sori:

EDIT. Niistä letkuista: Jos ja kun se pumppu siellä tankissa porsii, niin yleensä joudutaan korvaamaan kovamuovisia putkia (jotka yleensä sietää etanolia) pehmeillä letkuilla.
Onhan siihen hyvä tuote, etanoliin uppoasennusta kestävä Cohline 2190. Vaan mitä nyt sen saatavuutta viimeksi katoin, niin ei ole helppoa.

Gates myi aikoinaan etanoliin uppoasennettavaa letkua, löytyi esmes Motonetistä, mutta se sulasi klemmareiden alta viikoissa. Nykytilannetta Gatesin suhteen en tiedä.

Nyt mun täytyy suuresti hämmästellä, vai ei Saappi kestä viinaa?! :rofl:

Oman kulkineen virkaa on toimittanut osaltaan Nissan Almera, jolla on kohta 21 vuotta ikää ja mittarissa nyt 355 000km

- Tästä 140 000km on ajettu lähes poikkeuksetta RE85:llä
- Bensanpainetta nostettu n. 1,2 bar, erillinen kiinan säädin :D ja letkua vähän jatkettu Gatesin viinan kestävällä
- Alkuperäinen bensapumppu
- Alkuperäiset bensaputket
- Alkuperäiset bensaletkut
- Muutenkin paineensäädintä lukuunottamatta kaikki alkuperäistä
- Paitsi bensansuodatin vaihdettu kahdesti koko 355tkm aikana
- Ei syö öljyä, vaihtuu 10tkm välein
- Alkuperäinen jakopää :D
- Alkuperäinen lambda-anturi ja katalysaattorit :D

- Valmistaja/maahantuoja ei anna lupaa käyttää edes E10 bensaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Halpis pumput ei kestä pumppasi niillä sitten ihan mitä vaan. Aivan samoin diiselissä menee noita vinkuvonkuja siirtopumppuja todella pienillä ajosuoritteilla. Alkuperäistä/OEM osaa kun ei hinnan takia sinne laiteta, vaan ostetaan motonetistä se halvin rimpula. Jos pumpusta loppuu hiilet, niin ei se johdu polttoaineesta.
 
Voiko wanhaa (-91) autoa muutoskatsastaa re85 käyttöseksi, ja vaikuttaako se verotukseen tms mitenkään?
 
Voiko wanhaa (-91) autoa muutoskatsastaa re85 käyttöseksi, ja vaikuttaako se verotukseen tms mitenkään?

Tuo on sen verran vanha vehje eli tuo on pahimmassa tapauksessa kaasarilla/yksipisteruiskulla. Eli ei onnistu ja jos se on monipisteruiskulla, sitten pieni mahdollisuus. Mutta letkut ei pakolla kestä etanolia
 
Nyt mun täytyy suuresti hämmästellä, vai ei Saappi kestä viinaa?! :rofl:

Oman kulkineen virkaa on toimittanut osaltaan Nissan Almera, jolla on kohta 21 vuotta ikää ja mittarissa nyt 355 000km

- Tästä 140 000km on ajettu lähes poikkeuksetta RE85:llä
- Bensanpainetta nostettu n. 1,2 bar, erillinen kiinan säädin :D ja letkua vähän jatkettu Gatesin viinan kestävällä
- Alkuperäinen bensapumppu
- Alkuperäiset bensaputket
- Alkuperäiset bensaletkut
- Muutenkin paineensäädintä lukuunottamatta kaikki alkuperäistä
- Paitsi bensansuodatin vaihdettu kahdesti koko 355tkm aikana
- Ei syö öljyä, vaihtuu 10tkm välein
- Alkuperäinen jakopää :D
- Alkuperäinen lambda-anturi ja katalysaattorit :D

- Valmistaja/maahantuoja ei anna lupaa käyttää edes E10 bensaa :D

Onko kenties GA16 moottorina?

E85 toimii melkein missä ikäluokan autossa kun vain muutoksia tekee.
Polttoaine ei ole paras mahdollinen todella matalapuristeisiin
moottoreihin/todella väljät moottorit.

Etanolin kanssa on tärkeää, että seos on juuri oikea, ei laiha eikä liian rikas esim. rikas seos rikkoo männänrenkaat ja kuluttaa sylinterit (huutelee sylinterit ja öljykalvo häviää.)
Etanolin kanssa kannattaa käyttää yläpään voiteluainetta, estää sylintereiden ja poltoainelinjojen/pumpun syöpymistä. Saa esim. motonetistä (Red Line Four-Cycle Alcohol Fuel Lubricant) Tai (SI-Alcohol E85)

Eloksoitu alumiini kestää hyvin etanolia polttoaine osissa.
Talviteloille autoa laitaessa on hyvä tyhjentää tankki ja kaasutin, koska se hapettaa aika tehokkaasti, jos aine seisoo koko talvikauden, etanoli imee itseensä vettä.

Etanolia tarvitaan noin 20-30% enemmän kuin bensaa (riippuu ihan moottorista).
Tarvitsee sytytysennakkoa enemmän. (Palaa hitaamin)
Ahdetuissa toimii todella hyvin poltoaineena ja voimaa saadan helposti lisää (ahdettussa ruiskussa on tehokkain hyöty suhde).
Vakio vapareissa ei ole muuta hyötyä kun että polttoaine on halvempaa, ei lisää tehoa.
Viritetyissä vapareissa laulu on ihan toinen, kun puristussuhteen nostaa ja kaikki palikat on kohillaan, niin voimaa kyllä tulee.
Toimii hyvin kilpabensan korvikkeena, kun on 105 oktanista.
Mutta ainetta palaa todella paljon, kun aletaan voimaa ottaa ulos.

Etanoli pitää moottorin hyvin puhtaana.
E85:sä on 80-85% etanolia 15-20% on bensaa ja lisä aineita joilla varmistetaan kylmä käynnistys.
Talvilaadullisessa E85:sä on kuulema on 75% etanolia ja jotain lisä ainetta/enemmän bensaa että ei jäädy kovilla pakkasilla ja helpottaa moottorin kylmä käynnistystä.


Lähde: RE85 Polttoaine. - FinnShark
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenties GA16 moottorina?

E85 toimii melkein missä ikäluokan autossa kun vain muutoksia tekee.
Polttoaine ei ole paras mahdollinen todella matalapuristeisiin
moottoreihin/todella väljät moottorit.

Etanolin kanssa on tärkeää, että seos on juuri oikea, ei laiha eikä liian rikas esim. rikas seos rikkoo männänrenkaat ja kuluttaa sylinterit (huutelee sylinterit ja öljykalvo häviää.)
Etanolin kanssa kannattaa käyttää yläpään voiteluainetta, estää sylintereiden ja poltoainelinjojen/pumpun syöpymistä. Saa esim. motonetistä (Red Line Four-Cycle Alcohol Fuel Lubricant) Tai (SI-Alcohol E85)

Eloksoitu alumiini kestää hyvin etanolia polttoaine osissa.
Talviteloille autoa laitaessa on hyvä tyhjentää tankki ja kaasutin, koska se hapettaa aika tehokkaasti, jos aine seisoo koko talvikauden, etanoli imee itseensä vettä.

Etanolia tarvitaan noin 20-30% enemmän kuin bensaa (riippuu ihan moottorista).
Tarvitsee sytytysennakkoa enemmän. (Palaa hitaamin)
Ahdetuissa toimii todella hyvin poltoaineena ja voimaa saadan helposti lisää (ahdettussa ruiskussa on tehokkain hyöty suhde).
Vakio vapareissa ei ole muuta hyötyä kun että polttoaine on halvempaa, ei lisää tehoa.
Viritetyissä vapareissa laulu on ihan toinen, kun puristussuhteen nostaa ja kaikki palikat on kohillaan, niin voimaa kyllä tulee.
Toimii hyvin kilpabensan korvikkeena, kun on 105 oktanista.
Mutta ainetta palaa todella paljon, kun aletaan voimaa ottaa ulos.

Etanoli pitää moottorin hyvin puhtaana.
E85:sä on 80-85% etanolia 15-20% on bensaa ja lisä aineita joilla varmistetaan kylmä käynnistys.
Talvilaadullisessa E85:sä on kuulema on 75% etanolia ja jotain lisä ainetta/enemmän bensaa että ei jäädy kovilla pakkasilla ja helpottaa moottorin kylmä käynnistystä.
Spoilerissa oleville varmaan löytyy lähde?

Tuo on sen verran vanha vehje eli tuo on pahimmassa tapauksessa kaasarilla/yksipisteruiskulla. Eli ei onnistu ja jos se on monipisteruiskulla, sitten pieni mahdollisuus. Mutta letkut ei pakolla kestä etanolia
Kaasutin on vain säätämisestä kiinni. Ryyppy kannattaa melkeimpä muuttaa automaatista vaijerille. Ja onhan yksipisteruiskujakin muunnossarjoina ollut. Yksisylinterisenkin sarja pitäisi suoraan käydä.

Ruoholeikkurin vanha kaasuttimen kalvo esimerkiksi ollut likoomassa re85 eikä ole mennyt miksikään. Kyseistä kalvoa juuri vaihdetaan sen venymisen takia niin kokeilumielessä pistin muutama vuosi sitten etanolipurkkiin likoomaan. Näyttäisi tuon perusteella siltä että B&B ruoholeikkuri olisi pelkällä seossäädöllä etanolikelpoinen. Pakokaasut olisi miellyttävämpiä, mutta itse polttoaineen haku ikävämpi. Tietysti vastis sen SN öljyn B&B oman kuran sijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota väitettä että etanoli jäätyisi helposti en kyllä ymmärrä, puhtaan etanolin jäätymispiste on kuitenkin -114 astetta celsiusta. Vaikka olisi puolet vettä niin jäätymispiste olisi silti 57 astetta. Mistä tuo jäätymispelko tulee?
 
Kaasutin on vain säätämisestä kiinni. Ryyppy kannattaa melkeimpä muuttaa automaatista vaijerille. Ja onhan yksipisteruiskujakin muunnossarjoina ollut. Yksisylinterisenkin sarja pitäisi suoraan käydä.

Katsoin ton eFlexFuelin sivulta esim. Nissan Sunny -91 ja siellä oli kaasarin sekä yksipisteruiskulle sana ei.
 
Katsoin ton eFlexFuelin sivulta esim. Nissan Sunny -91 ja siellä oli kaasarin sekä yksipisteruiskulle sana ei.
No efluxfuel sarjaa ei kaasariin saa kun mekaaninen laite eikä ruiskusuuttimia. Heidän sarjat ei taida pelata yhden suuttimen kanssa.

Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö muunnosta voi tehdä. Kaasutin mennään säätään ruuvamalla arvot kohdalleen. Saa vaikka itsekin tehtyä jos hommaa laajakaistalamdan säätämistä varten.

Ja yhden ruiskun muunnosta saa etsiä vähän isommalla hommalla mistä sattuisi löytymään. Jollei sitten ohjelmoida uusiksi auton omaa ohjainta.
 
Viimeksi muokattu:
Spoilerissa oleville varmaan löytyy lähde?


Kaasutin on vain säätämisestä kiinni. Ryyppy kannattaa melkeimpä muuttaa automaatista vaijerille. Ja onhan yksipisteruiskujakin muunnossarjoina ollut. Yksisylinterisenkin sarja pitäisi suoraan käydä.

Ruoholeikkurin vanha kaasuttimen kalvo esimerkiksi ollut likoomassa re85 eikä ole mennyt miksikään. Kyseistä kalvoa juuri vaihdetaan sen venymisen takia niin kokeilumielessä pistin muutama vuosi sitten etanolipurkkiin likoomaan. Näyttäisi tuon perusteella siltä että B&B ruoholeikkuri olisi pelkällä seossäädöllä etanolikelpoinen. Pakokaasut olisi miellyttävämpiä, mutta itse polttoaineen haku ikävämpi. Tietysti vastis sen SN öljyn B&B oman kuran sijasta.

Toki.. Lisätty.

Tässä myös ST1:n sivuilta napattua asiaa
Ryhdy etanoliautoilijaksi
 
No efluxfuel sarjaa ei kaasariin saa kun mekaaninen laite eikä ruiskusuuttimia. Heidän sarjat taida palata yhden suuttimen kanssa.

Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö muunnosta voi tehdä. Kaasutin mennään säätään ruuvamalla arvot kohdalleen. Saa vaikka itsekin tehtyä jos hommaa laajakaistalamdan säätämistä varten.

Ja yhden ruiskun muunnosta saa etsiä vähän isommalla hommalla mistä sattuisi löytymään. Jollei sitten ohjelmoida uusiksi auton omaa ohjainta.

Ihmettelen koko juttua kaasarin kanssa, kun jotkut käytti jäänestoa -80luvulla kaasariautoissa ja hyvin toimi.
 
^^ ST1:n asia lisätty.

Forumin käyttäjä on varsin hyvin perillä kun lähes samat lukee ihan ST1:n omissakin jutuissa.
St1 ja eFlexfuel on sama sarja.. tekevät yhteistyötä. Motonettikin ettei sitä tarvi lisätä. Yhden valmistajan tuoteen sopivuuksista siis puhut.

Sit on sekin että ovat ilmeisesti vaihdelleet lisäaineistuksia tuossa E85 kunnei kenelläkään enää suuttimiin kerry punaista tahmaa. Olisko juuri niitä korrosioestoaineita ollut joita käytetään nykyisin ja jotka jenkeiltä vissiin aluks puuttu.
 
St1 ja eFlexfuel on sama sarja.. tekevät yhteistyötä.
Siis? Mikä juttu? :shifty:

Emmä oo puhunu eFlexfuelista mitään. Kommentoin epätodeksi väittämääsi asiaa forumin käyttäjän tietämyksestä jota vahvistin ST1:n sivuilta löytyvillä tiedoilla.
 
Siis? Mikä juttu? :shifty:

Emmä oo puhunu eFlexfuelista mitään. Kommentoin epätodeksi väittämääsi asiaa forumin käyttäjän tietämyksestä jota vahvistin ST1:n sivuilta löytyvillä tiedoilla.
Ei niissä kyllä kovin paljoa saamaa ollut. Aikamoni foorumin väite kumottiinkin ST1:n sivuilla.

Sylinterin kulunisesta ainakin joskus sekoittivat metaanin etanoliksi puhuessaan alkoholeists. Metaanin sylinterin kuluttavuus on rajua siinä missä etanoli ja bensa oli samoissa.

Koitan hakea linkkiä tähän..



Ja suora linkki dokumenttiin joka videon pohjana.
The Effects of Alcohol Fuels and Fully Formulated Lubricants on Engine Wear
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on sen verran vanha vehje eli tuo on pahimmassa tapauksessa kaasarilla/yksipisteruiskulla. Eli ei onnistu ja jos se on monipisteruiskulla, sitten pieni mahdollisuus. Mutta letkut ei pakolla kestä etanolia
Kaasarilla on tuo vuosimalli harvinaista. Seuraavana vuonna ei ainakaan olisi enää onnistunut ja suurin osa autoista EU:n alueella -90 lähtien on vähintään yksipisteruiskulla ja katilla. Auton alkuperäisestä hinnasta/arvosta riippuen on sitten yksi tai monipiste. Monipisteruiskulla helppo muutos, kaasarilla helppo muutos ja yksipisteruiskulla mahdollinen mutta lähimarketista et saa valmista plug n play settiä.

Eikä mitenkään "pakolla" kestä. Ihan hyvin 80 luvun kamppeissakin on vakioletkut kestäneet. Riippuu täysin materiaalista, sitä ei vuosimalli mysteerisesti määrää. On 80 luvun kamppeita ja kenties vanhempiakin joitten linjastot kestää etanolia, ja on 90 luvun lopun, jopa 2000 luvun vehkeitä joissa letkut ei kestä.
Tästä oli jossain taulukko testatuista automalleista etanolin suhteen. Taisi olla valmistajien lupauksista koottu eli varsin konservatiivinen siis.

Asiahan toki selviää kun alkaa ajamaan ja kattoo milloin valuu maahan. Sitten vaihtaa kyseisen pätkän etanolinkestävään. Ja muistaa käyttää suodatinta loppupäässä ettei mene paskat suuttimiin.
 
Kaasarilla on tuo vuosimalli harvinaista. Seuraavana vuonna ei ainakaan olisi enää onnistunut ja suurin osa autoista EU:n alueella -90 lähtien on vähintään yksipisteruiskulla ja katilla. Auton alkuperäisestä hinnasta/arvosta riippuen on sitten yksi tai monipiste. Monipisteruiskulla helppo muutos, kaasarilla helppo muutos ja yksipisteruiskulla mahdollinen mutta lähimarketista et saa valmista plug n play settiä.

Eikä mitenkään "pakolla" kestä. Ihan hyvin 80 luvun kamppeissakin on vakioletkut kestäneet. Riippuu täysin materiaalista, sitä ei vuosimalli mysteerisesti määrää. On 80 luvun kamppeita ja kenties vanhempiakin joitten linjastot kestää etanolia, ja on 90 luvun lopun, jopa 2000 luvun vehkeitä joissa letkut ei kestä.
Tästä oli jossain taulukko testatuista automalleista etanolin suhteen. Taisi olla valmistajien lupauksista koottu eli varsin konservatiivinen siis.

Asiahan toki selviää kun alkaa ajamaan ja kattoo milloin valuu maahan. Sitten vaihtaa kyseisen pätkän etanolinkestävään. Ja muistaa käyttää suodatinta loppupäässä ettei mene paskat suuttimiin.

On kaasuttimella. Alunperin Keihin joka vaihdettu Weber DGV:hen.

Joten isompia suuttimia yms kyllä löytyy helposti.

Lähinnä että mitä niinkun tarvii tehdä että auto on laillisesti re85 käyttöinen? Tuleeko käyttövoimavero? Saako muutostukea?

Parashan ois jos sais flexfueliksi tehtyä, niin ei olisi riippuvainen re85-asemista...
 
Viimeksi muokattu:
On kaasuttimella. Alunperin Keihin joka vaihdettu Weber DGV:hen.

Joten isompia suuttimia yms kyllä löytyy helposti.

Lähinnä että mitä niinkun tarvii tehdä että auto on laillisesti re85 käyttöinen? Tuleeko käyttövoimavero? Saako muutostukea?

Parashan ois jos sais flexfueliksi tehtyä, niin ei olisi riippuvainen re85-asemista...
Traficom

Sieltä ohjeet. Sivun alalaidasta löytyy linkki lomakkeeseen, jonka täytät tukea varten ja joko lähetät traficomille postissa tai skannaat ja lähetät sähköpostilla kirjaamo(at)traficom.fi.

Toistaiseksi ei ole mitään ylimääräistä veroa, mutta mikään ei estä sellaisen tulemista lähivuosina. Toisaalta mikään ei taida estää auton katsastamista takaisin pelkälle bensalle. Muutostukea saa 200e (kerran per kansalainen per vuosi)

Eli lyhyesti:
1. Muuta auto etanolille
2. Muutoskatsasta auto etanolille katsastusasemalla
  • autosta mitataan käynninaikaiset päästöt
  • rekisteriotteeseen tulee merkintä "muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta"
  • katsastus maksaa noin 50e
3. Täytä yllämainittu lomake ja toimita se traficomille
  • muutoksen tekijä -kohtaan voi laittaa itsensä, jos itse teki
  • muutossarja-kohtaan voi laittaa vaikka että säädetty etanolille kiertämällä seosruuvia
4. Odota kunnes muutostuki kolahtaa tilille.
 
Ja käynninaikaiset päästöt tarkoittaa sitä samaa päästömittausta joka jokaisella leimalla tehdään. Eli muutoksen jälkeen ei saa pompata leimalta päästöistä. Kaasarista on hankala tehdä flexfuelia kylläkin, paitsi jos kantaa ruuvimeisseliä ja vaihtosuuttimia hanskalokerossa.
 
Juu kaasarin kanssa pakko olla vaihtosuuttimet mukana, jos meinasi flexfuelia. Eli ei mikään kovin kätevä kylmällä kelillä huoltoasemalla ruuvaamaan..
 
Tulipa vastaan juttu etanolin vaikutuksesta moottoriöljyn ominaisuuksiin:

Effect of gasoline–bioethanol blends on the properties and lubrication characteristics of commercial engine oil - RSC Advances (RSC Publishing) DOI:10.1039/C7RA00357A

Korkean TBN-lukeman omaavia öljyjä kannattaa suosia sillä etanoli happamoittaa öljyä, aiheuttaen syöpymiskulumista muun kulumisen lisäksi ja korkeampi emäsluku torjuu sitä.

Tämän takia, esim. Saabeissa suositellaan öljynvaihdon lyhentämistä käytettäessä E85 polttoainetta.
 
Tämän takia, esim. Saabeissa suositellaan öljynvaihdon lyhentämistä käytettäessä E85 polttoainetta.
Tulipa vastaan juttu etanolin vaikutuksesta moottoriöljyn ominaisuuksiin:

Effect of gasoline–bioethanol blends on the properties and lubrication characteristics of commercial engine oil - RSC Advances (RSC Publishing) DOI:10.1039/C7RA00357A

Korkean TBN-lukeman omaavia öljyjä kannattaa suosia sillä etanoli happamoittaa öljyä, aiheuttaen syöpymiskulumista muun kulumisen lisäksi ja korkeampi emäsluku torjuu sitä.

Senpä takia kannattaa niitä nykyiaikaisia SN luokituksen öljyjä käyttää joissa on happamoituminen stabiloitu ja suunniteltu kestämään E85. Edellinenkin luokitus jota vielä myynnissä sisälsi stabiloinnin mutta ei ollut E85 käyttöön ajateltu. Saabin aikaan noita stabilointeja öljyissä ei ollut ja siitä ratkaisu että vaihdetaan useammin. SN öljyjen kanssa ihan turhaa. Vois sanoa koskevan kaikkia autoja jotka ennen 2010 vuotta tehty ja öljysuositus heikompi kuin SN puhumattakaan SM.

  • SM (Käytössä): Vuonna 2004 esitelty luokitus, joka parantaa hapettumisenkestoa, liansitomiskykyä, kulumissuojaa ja alhaisten lämpötilojen suorituskykyä koko moottoriöljyn elinkaaren aikana.
  • SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan nykyäänkin vaihdetaan useammin ne öljyt ainakin t7 koneisiin. Itse en viinalla yli 10tkm ajaisi samoilla litkuilla.
 
Ihan nykyäänkin vaihdetaan useammin ne öljyt ainakin t7 koneisiin. Itse en viinalla yli 10tkm ajaisi samoilla litkuilla.
On tosiaan niin pieni vaiva vaihtaa öljyt 10tkm välein. Ei ehkä kannata ottaa säästösyistä turhaan riskiä moottorin kestolle. Korkeintaan venyttää johonkin 15tkm asti, jos ajaa oikein paljon. Muutenhan nuo öljynvaihtovälit alkaa olla jopa 30tkm tai 2 vuotta. Ja jos ajaa oikein paljon, niin sitten diesel saattaa olla etanolia aavistuksen halvempi.

Tuo oli näppärää, kun muutostuen saa aika vaivattomasti. Täytyy pitää mielessä, jos vaihtuu joskus bensa-autoon. Etanoli on kumminkin puhtaampi polttoaine.

Toisaalta ajan niin vähän, ja bensa olisi moottorille vähän ystävällisempi aine. Ei oikein tule säästöjä, kun polttoainekulut on muutenkin niin olemattomat. Siihen flexfuel olisi kaikista paras, kun tankissa voisi pitää E10:ä.
 
On tosiaan niin pieni vaiva vaihtaa öljyt 10tkm välein. Ei ehkä kannata ottaa säästösyistä turhaan riskiä moottorin kestolle. Korkeintaan venyttää johonkin 15tkm asti, jos ajaa oikein paljon. Muutenhan nuo öljynvaihtovälit alkaa olla jopa 30tkm tai 2 vuotta. Ja jos ajaa oikein paljon, niin sitten diesel saattaa olla etanolia aavistuksen halvempi.

Tuo oli näppärää, kun muutostuen saa aika vaivattomasti. Täytyy pitää mielessä, jos vaihtuu joskus bensa-autoon. Etanoli on kumminkin puhtaampi polttoaine.

Toisaalta ajan niin vähän, ja bensa olisi moottorille vähän ystävällisempi aine. Ei oikein tule säästöjä, kun polttoainekulut on muutenkin niin olemattomat. Siihen flexfuel olisi kaikista paras, kun tankissa voisi pitää E10:ä.
Jos tuota dokumenttia minkä aikasemmin laitoin niin E85 olisi laakereille jopa parempi kuin bensa. Päätellen siitä että vähemmän laakerimetalleja ollut öljyn seassa. Nokka-akselin kuluma oli muistaakseni vähäisempää E85. Nostimis oli aavistuksen toisinpäin.
 
Tuosta tutkimuksesta ilmeni, että e85 öljyn seassa voitelee paremmin aluksi koska se on bensaa liukkaampaa tavaraa mutta reagoidessaan muuttaa öljyn ominaisuuksia myöhemmin bensaa enemmän. Voi hyvinkin vaikuttaa kitkapintoihin eri tavalla ympäri moottoria.

Overall, it can be stated that a small amount of ethanol in lubricant may help increase the lubricity of the lubricant temporarily, but increase friction when it interacts with lubricant and oil additives. There might be also oxidation between oxygenated component (bioethanol) and lubricant (SO) additives, which can destroy the oil lubricating performance.

40kg kuormalla ajan kanssa kitka kasvaa eniten e85:sella öljyn seassa
c7ra00357a-f4.gif


Toisaalta, tuossa on vain testipenkki pöydällä. Moottori tuossa 1200s eli 20min kohdalla alkaa olla jo melko käyntilämpöinen ja etanoli alkaa haihtumaan öljyn seasta nopeasti 75c jälkeen kuten tutkimuksessakin mainittiin.

Kylmäkäynnistykset talvella varmaan isoin ongelma etanoliautoilussa. Sitä tavaraa voi päästä aika reippaastikkin öljyyn. Itse vähän kahden vaiheilla kannattaako talvella ollenkaan.
 
Tuosta tutkimuksesta ilmeni, että e85 öljyn seassa voitelee paremmin aluksi koska se on bensaa liukkaampaa tavaraa mutta reagoidessaan muuttaa öljyn ominaisuuksia myöhemmin bensaa enemmän. Voi hyvinkin vaikuttaa kitkapintoihin eri tavalla ympäri moottoria.

Overall, it can be stated that a small amount of ethanol in lubricant may help increase the lubricity of the lubricant temporarily, but increase friction when it interacts with lubricant and oil additives. There might be also oxidation between oxygenated component (bioethanol) and lubricant (SO) additives, which can destroy the oil lubricating performance.

40kg kuormalla ajan kanssa kitka kasvaa eniten e85:sella öljyn seassa
c7ra00357a-f4.gif


Toisaalta, tuossa on vain testipenkki pöydällä. Moottori tuossa 1200s eli 20min kohdalla alkaa olla jo melko käyntilämpöinen ja etanoli alkaa haihtumaan öljyn seasta nopeasti 75c jälkeen kuten tutkimuksessakin mainittiin.

Kylmäkäynnistykset talvella varmaan isoin ongelma etanoliautoilussa. Sitä tavaraa voi päästä aika reippaastikkin öljyyn. Itse vähän kahden vaiheilla kannattaako talvella ollenkaan.
En huomannut mainintaa missään oliko tuo Malesialaisesta marketista ostettu synteettinen SAE 5W40 öljy SM vai SN luokituksen öljyä tai edes kumpaakaan. Periaatteessa voit löytää vielä SJ ja SL luokitustakin vaikkei esimerkiksi suomessa taida enää olla myynnissä missään.

Melko olennainen asia kuluvuus testissä jäänyt mainitsematta onko öljy lisäaineistettu ajatellen E85 vai ei. Jos E85 kuluttavuutta testataan pitäisi olla mainuttu että öljy on sille tarkoitettua eikä vaan että yleisintä markettiöljyä.
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut mainintaa missään oliko tuo Malesialaisesta marketista ostettu synteettinen SAE 5W40 öljy SM vai SN luokituksen öljyä tai edes kumpaakaan. Periaatteessa voit löytää vielä SJ ja SL luokitustakin vaikkei esimerkiksi suomessa taida enää missään olla myynnissä missään.

Joo, tuota itsekkin etsin mutta ei tainnut luokituksista olla mitään mainintaa. Aika kummallista sinänsä, aika oleellinen tieto.
 
Onko kenties GA16 moottorina?

E85 toimii melkein missä ikäluokan autossa kun vain muutoksia tekee.
Polttoaine ei ole paras mahdollinen todella matalapuristeisiin
moottoreihin/todella väljät moottorit.

Etanolin kanssa on tärkeää, että seos on juuri oikea, ei laiha eikä liian rikas esim. rikas seos rikkoo männänrenkaat ja kuluttaa sylinterit (huutelee sylinterit ja öljykalvo häviää.)
Etanolin kanssa kannattaa käyttää yläpään voiteluainetta, estää sylintereiden ja poltoainelinjojen/pumpun syöpymistä. Saa esim. motonetistä (Red Line Four-Cycle Alcohol Fuel Lubricant) Tai (SI-Alcohol E85)

Eloksoitu alumiini kestää hyvin etanolia polttoaine osissa.
Talviteloille autoa laitaessa on hyvä tyhjentää tankki ja kaasutin, koska se hapettaa aika tehokkaasti, jos aine seisoo koko talvikauden, etanoli imee itseensä vettä.

Etanolia tarvitaan noin 20-30% enemmän kuin bensaa (riippuu ihan moottorista).
Tarvitsee sytytysennakkoa enemmän. (Palaa hitaamin)
Ahdetuissa toimii todella hyvin poltoaineena ja voimaa saadan helposti lisää (ahdettussa ruiskussa on tehokkain hyöty suhde).
Vakio vapareissa ei ole muuta hyötyä kun että polttoaine on halvempaa, ei lisää tehoa.
Viritetyissä vapareissa laulu on ihan toinen, kun puristussuhteen nostaa ja kaikki palikat on kohillaan, niin voimaa kyllä tulee.
Toimii hyvin kilpabensan korvikkeena, kun on 105 oktanista.
Mutta ainetta palaa todella paljon, kun aletaan voimaa ottaa ulos.

Etanoli pitää moottorin hyvin puhtaana.
E85:sä on 80-85% etanolia 15-20% on bensaa ja lisä aineita joilla varmistetaan kylmä käynnistys.
Talvilaadullisessa E85:sä on kuulema on 75% etanolia ja jotain lisä ainetta/enemmän bensaa että ei jäädy kovilla pakkasilla ja helpottaa moottorin kylmä käynnistystä.


Lähde: RE85 Polttoaine. - FinnShark

GA14DE

Ei se seos rikkaalle mene, mutta hieman laihalle mahdollisesti kun polkimen survaisee lattiaan, ei kuitenkaan nyi tai mitään, käy joka tilanteessa nätisti ja liikkuu riittävästi.

En ole koskaan käyttänyt mitään etanolin voiteluaineita, ei ole tarvinnut, eikä ole mennyt rahaa hukkaan.

Autoa ei seisoteta pitkiä aikoja.

Etanoli palaa nopeammin kuin bensiini, joten ennakkoa ei välttämättä tarvita (paljoa) lisää.

RE85 on kotimainen tuote, se on ympäristöystävällisempää, se pitää moottorin puhtaampana, sillä säästää vähän rahaa ja tulee parempi mieli. :)

Nyt 30 asteen pakkasilla tankkasin 50/60 niin lähtee nätisti käymään tarvittaessa ilman esilämmitystäkin. Kun vähän lauhtuu, niin siirryn takaisin 100% RE85.
 
Tulipa vastaan juttu etanolin vaikutuksesta moottoriöljyn ominaisuuksiin:

Effect of gasoline–bioethanol blends on the properties and lubrication characteristics of commercial engine oil - RSC Advances (RSC Publishing) DOI:10.1039/C7RA00357A

Korkean TBN-lukeman omaavia öljyjä kannattaa suosia sillä etanoli happamoittaa öljyä, aiheuttaen syöpymiskulumista muun kulumisen lisäksi ja korkeampi emäsluku torjuu sitä.

Käyttää API SN -öljyä, se on "E85 yhteensopivaa" tai sitten diesel öljyä.

SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta,
mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus,
parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.

Moottoriöljy – Wikipedia

Näitä öljyjä saa joka marketista. :)
 
-21c ja ei ongelmia käynnistellä ilman esilämmitystä.

Itse käytän Teboil Diamond Dieseliä.
 
GM:n Dexos2 20e/5l täyttää tuon API SN luokituksen, välillä näkyy muiden merkkien API SN litkuja tarjouksessa samaan hintaan, mutta Dexos tuntuu olevan joka putiikissa saman kaks kymppiä vuoden ympäri.

Oletteko joutuneet laittamaan pahvia syylärin eteen etanolin kanssa? Tänä aamuna rapiat 28 pakkasta, 3h oli Saab roikassa eikä siltikään lämmöt nousseet kokonaan ylös työmatkan aikana (20km, 15km motaria).
 
GM:n Dexos2 20e/5l täyttää tuon API SN luokituksen, välillä näkyy muiden merkkien API SN litkuja tarjouksessa samaan hintaan, mutta Dexos tuntuu olevan joka putiikissa saman kaks kymppiä vuoden ympäri.

Oletteko joutuneet laittamaan pahvia syylärin eteen etanolin kanssa? Tänä aamuna rapiat 28 pakkasta, 3h oli Saab roikassa eikä siltikään lämmöt nousseet kokonaan ylös työmatkan aikana (20km, 15km motaria).

Termari(t) sulla rikki. Kyllä ehjä auto lämpiää ihan normaalisti etanolillakin.
 
GM:n Dexos2 20e/5l täyttää tuon API SN luokituksen, välillä näkyy muiden merkkien API SN litkuja tarjouksessa samaan hintaan, mutta Dexos tuntuu olevan joka putiikissa saman kaks kymppiä vuoden ympäri.

Oletteko joutuneet laittamaan pahvia syylärin eteen etanolin kanssa? Tänä aamuna rapiat 28 pakkasta, 3h oli Saab roikassa eikä siltikään lämmöt nousseet kokonaan ylös työmatkan aikana (20km, 15km motaria).

Onkohan termari kunnossa? Itsellä ainakin menee parin vuoden välein uusiks. Noilla pakkasilla voi toki olla vaan että ei lämpene tarpeeks.
 
Käyttää API SN -öljyä, se on "E85 yhteensopivaa" tai sitten diesel öljyä.

Monessa SN-luokituksen öljyssä tuo TBN lukema voi olla ihan eri luokkaa, tyyliin 50% eroja. Käytännön merkityksestä ei sitten taas mitään tietoa.
Itse SN-luokituksesta, lueskelin joskus näistä öljyistä ja mielestäni tämä api SN on aika harhaanjohtava, sillä todella monessa paikassa toistetaan että pelkkä SN-merkintä takaa E85-yhteensopivuuden, kun taas itse standardoimisjärjestön verkkosivuilla mainitaan, että tarvitaan SN-RC. Tällaista SN-RC merkintää en ole kuitenkaan yhdessäkään öljyssä nähnyt. Onko SN siis aina myös SN-RC? Miksi moinen lisäluokitus edes on sitten olemassa?

Oil Categories

"API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85."

Ilsac GF-5:stä sanotaan näin:
"Introduced in October 2010, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons and turbochargers, more stringent sludge control, improved fuel economy, enhanced emission control system compatibility, seal compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85."

Eli itse luokituksen laatija sanoo suoraan, että pelkkä SN ei vastaa Ilsac gf-5:sta, joka taas takaisi E85 yhteensopivuuden. Tarvitaan SN "with resource conserving" eli RC.

"
The Resource Conserving supplemental category requires further properties. The former supplemental category, which was called Energy Conserving required only fuel saving properties from the oil. Resource Conserving requires further properties like:

  • emission system protection
  • turbocharger protection
  • compatibility with engines operating on ethanol containing fuels, up to E-85
The requirements of API SN with the Resource Conserving supplemental category are identical to the requirements of the ILSAC GF-5 standard.
"
API SN Engine Oil Category - oilspecifications.org


Täällä myös puhutaan tuosta RC -luokasta selvästi omana lisäyksenään tuohon SN-luokitukseen. Latest Oil Classifications

e: Ei ole suomessa tullut vastaan mutta löytyipä ihan etiketti jossa tuo RC mainitaan: https://www.penriteoil.com.au/assets/img/product_images/web/EPLUSGF5005.png
 
Viimeksi muokattu:
Emäsvaraus:

Moottorin käydessä öljyn sekaan joutuu polttoaineen palamisesta syntyviä happamia yhdisteitä, jotka on neutraloitava metalliosien syöpymisen estämiseksi.
Moottoriöljyissä on tämän vuoksi lisäaineita, joilla saadaan aikaan emäsvaraus. Sen määrä ilmaistaan kokonaisemäslukuna (TBN).
Mitä korkeampi kokonaisemäsluku on, sitä paremmin voiteluöljy neutraloi happamia ainesosia.

Dieselöljyissä on käsittääkseni korkeampi TBN -luku.

Voiteluaineet pähkinänkuoressa
 
Oma lämpenee noin viidentoista kilometrin matkalla 65-70 asteeseen. Sama ominaisuus oli edellisessä autossa, johon vaihdettiin myös termari. Lämmitys lohkolämppärillä ennen liikkeellelähtöä.
 
Oma lämpenee noin viidentoista kilometrin matkalla 65-70 asteeseen. Sama ominaisuus oli edellisessä autossa, johon vaihdettiin myös termari. Lämmitys lohkolämppärillä ennen liikkeellelähtöä.

Ihmeen pienet lämpötilat, kun mulla nousee sinne reippaasti yli 80-asteeseen lämpötilat eli mahdollisesti ilmalukko jossain päin moottoria/lämpöanturi entinen?
 
Ihmeen pienet lämpötilat, kun mulla nousee sinne reippaasti yli 80-asteeseen lämpötilat eli mahdollisesti ilmalukko jossain päin moottoria/lämpöanturi entinen?
Lämmöt nousee kyllä 90 asteeseen ja pysyy siellä, mutta se vaatii hieman pidemmän matkan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 336
Viestejä
4 504 828
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom