Etanoli ei vaan ole ihan ongelmaton polttoaine. 10 000 kilometriä ei ole mikään mittari, jos ajatellaan tavallista perheenkuljetuskinneriä, jonka omistajaa ei kinnerin ropaaminen kiinnosta yhtään.
Mulla taitaa olla aika tarkkaan 125 000 etanolikilometriä Saabilla, jossa perusvirit, eli etanolilla 285Hv/450Nm. Polttoainepumput ja tankin sisäiset letkut on se riesa. Eka etanolille speksattu DeatschWerks DW200 -pumppu kesti just 10 000 kilsaa ja kuoli laakista. Toisella ajoin tonnin ja siirsin varapumpuksi. Aika ikävää tuollaisia on liikenteessä testata.
Nykyinen AEM 50-1200 on pumpannut etanolia noin 110 000 kilometrin verran, on jo pelko persiissä, että koska jäädään välille.
Näillä etanolille speksatuille pumpuille ei ole oikein sitä oikeaa. Laatu vaihtelee luvattoman paljon.
Saabisteilla on ryhmänä varmaan eniten kokemusta etanolista kotimaan kamaralla, eikä sitä takuulla luotettavaa pumppua ole vieläkään löytynyt.
Ei se perhekinnerin omistaja sulata tuollaisia riskejä, että etanoli rikkoo osia. Vaikka sen kinnerin motti saattaa sanoa moido jo pienemmilläkin kilometreillä, ihan ilman viinan tippaa tankissa
EDIT. Niistä letkuista: Jos ja kun se pumppu siellä tankissa porsii, niin yleensä joudutaan korvaamaan kovamuovisia putkia (jotka yleensä sietää etanolia) pehmeillä letkuilla.
Onhan siihen hyvä tuote, etanoliin uppoasennusta kestävä Cohline 2190. Vaan mitä nyt sen saatavuutta viimeksi katoin, niin ei ole helppoa.
Gates myi aikoinaan etanoliin uppoasennettavaa letkua, löytyi esmes Motonetistä, mutta se sulasi klemmareiden alta viikoissa. Nykytilannetta Gatesin suhteen en tiedä.