Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Esimerkiksi Audilla E10 soveltuu melkein kaikkiin 1992 ja uudempiin.
Audi - E10

Alfa Romeolla taas 156 ei käy, mutta osaan 159 malleista soveltuu.
Alfa Romeo - E10

Alfa Romeo kyllä toimi vanhalla 95 aivan hyvin, mutta virallisesti uudempi E10 ei siihen käynyt.
Ei tuossa listassa ollut yhtään isompaa konetta joissa 95 rajoitus. Esim isoimmat A6 koneet. Miten E10 voi soveltua jos 95 käyttö manuaalia myöten kertoo että tehoa rajoitetaan.

x6idttA.jpg


Muutenkin toi lista.. mulla on auto johon valmistaja sanonut ensin et käy ja sitten korjasi ettei käy ja se tuolla listalla pomppinut edes taas. Ja taas muka kävisi tuon listan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika minimalistiselta hyötysuhteen nousu vaikuttaisi. VTT:n jonkun testin mukaan:

Oikaistujen tulosten mukaan 95E10-bensiiniä kului keskimäärin 10,32 litraa sadalla kilometrillä ja 98E5-bensiiniä 10,21 litraa sadalla kilometrillä. Näin kulutusero oli yksi prosentti.

Lähde: Harhaluulo bensasta? – ”Tätä autoilijat eivät tiedä”

Testi on tehty kuudella 1999-2010 mallisella henkilöautolla.

95E10:n energiasisältö on noin 1,5 % pienempi kuin 98E5:n*. Näin ollen ainakin VTT:n tutkimuksessa autojen hyötysuhde pieneni 98E5-bensalla verrattuna 95E10-bensaan.

*Lähde: https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdfhttps://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf s. 22

Vastaava TM:ltä.. kuorma sama ja tiukemmat säädöt 3% erolla.
Tekniikan Maailma
 
Rohkenen kyllä väittää, että tulee mekaaniset muutokset niin kalliiksi, että ei kannata. Edelleen etanolissa on ~30% pienempi energiasisältö, siitä et pääse mihinkään. En näe miten voisit nostaan moottorin hyötysuhdetta 30%. Auton valmistajat on jo pitkään pyrkineet optimoimaan hyötysuhteen. Ahdetussa moottorissa virisoftalla varmaan vähän voi saada optimoitua, mutta vielä ollaan kyllä kaukana bensan kulutuksista (olettaen, että ajotapaa ei samalla muuteta). Itse omalla ajotyylillään voi niin paljon vaikuttaa kulutukseen, että itse mahdoton kovin tieteellisiä testetä tehdä yhdellä autolla. Talvella kannattaa myös muistuttaa, että etanolilla saa rikastaa kylmäkäynnistyksissä todella paljon, joka lyhyemmässä ajossa nostaa kulutusta. Etanoli muutoksella ahdetussa moottorissa saadaan reilusti lisää tehoa kunhan vaihdetaan pumppu, suuttimet, sopiva softa jne.
Kalliiksi toki tulee, siksi sitä harvoin tehdäänkään. En puhunut myöskään kannattavuudesta, vaan ihan puhtaasti litramääräisestä kulutuksesta.
30% kohotus hyötysuhteeseen on lähes mahdoton, mutta moottorien valmistuksessa on myös muitakin parametrejä kuin hyötysuhde, tärkein niistä on valmistuskustannukset. Kuitenkin täytyy mainita ettei asia ole niin suoraviivainen kuin että moottorin hyötysuhdetta täytyisi kohottaa yhtä paljon kuin on eroa energiasisällössä, tähän vaikuttaa todella moni muuttuja. Edelleenkään en väitä että etanolilla kulutuksen voisi saada alemmaksi kuin bensiinillä, sanon vain että kulutuksen kohoamista saa rajoitettua sillä etanoli on ominaisuuksiltaan lyhyesti sanottuna parempaa kuin bensiini ja tätä voidaan käyttää hyödyksi kulutuksen laskemiseen (tai vaihtoehtoisesti tehon lisäämiseen), jolloin etanoli vs. bensa kulutuseroa saadaan hieman kavennettua. En myöskään puhu mistään ajotietokonemittauksista, vaan dynossa tehdyistä ominaiskulutusmittauksista jotka kertovat totuuden tarkasti. Ajotietokonemittauksilla voi heittää vesilintua.
Talvella toki etanolia yleensä syötetään ylenpalttisesti, tähän on syynä se ettei polttoainetta esilämmitetä ja puristussuhteet ovat liian matalia, jolloin polttoaine ei höyrysty. Täten moottori uitetaan etanolissa ja toivotaan että riittävä osa siitä höyrystyy jotta jonkinsortin liekki saataisiin silloin tällöin syttymään.

Edelleenkään en sano että etanolilla kulutus tippuisi alle bensamoottorin, sanon vain että etenkin vanhoissa moottoreissa mekaanisin muutoksin kulutuseroa saa kavennettua x määrän. Se toki maksaa, mutta on sitä rahaa huonompiinkin harrastuksiin laitettu. Itse en etanolin kanssa pelleile rahallisista syistä, vaan ihan puhtaasti mielenkiinnosta.

Lähinnä tuolla optimoinnilla oletin tuossa yhteydessä lastutusta. Ei kyllä etanoli yksinään mitään tehoa tuo lisää eikä oikeastaan vaikuta päästöihinkään.
Itse asiassa tuo. Etanolin palonopeus on korkeampi jonka vuoksi enemmän polttoainetta palaa optimaalisessa kohdassa, samalla luoden suuremman paineen, joka kohottaa sekä vääntömomenttia että hyötysuhdetta. Mitätön vaikutus käytännössä mutta teoreettisesti vääntömomentti kasvaa.
 
Siis en koko ketjua ole läpi lukenut, mutta onkohan käytännössä mahdollista tehdä flexfuel auto siten, että ajaa 150hv tehoisella autolla vaikkapa 100hv tehoilla eli käyttää etanolia säästämään rahaa vaikkapa perus työmatkassa?
 
Siis en koko ketjua ole läpi lukenut, mutta onkohan käytännössä mahdollista tehdä flexfuel auto siten, että ajaa 150hv tehoisella autolla vaikkapa 100hv tehoilla eli käyttää etanolia säästämään rahaa vaikkapa perus työmatkassa?

Onhan se mahdollista, tosin ei mitään järkeä. Saman hyödyn saa kun ei aja sillä 150hv koneella korkeilla kierroksilla. Käytännössähän se ilmoitettu teho on huipputeho eikä koko kierrosalueella toteutuva tietenkään.
 
Siis en koko ketjua ole läpi lukenut, mutta onkohan käytännössä mahdollista tehdä flexfuel auto siten, että ajaa 150hv tehoisella autolla vaikkapa 100hv tehoilla eli käyttää etanolia säästämään rahaa vaikkapa perus työmatkassa?

150hv autoa voi ajaa 100hv teholla säätämällä kaasujalkaa.
 
Siis en koko ketjua ole läpi lukenut, mutta onkohan käytännössä mahdollista tehdä flexfuel auto siten, että ajaa 150hv tehoisella autolla vaikkapa 100hv tehoilla eli käyttää etanolia säästämään rahaa vaikkapa perus työmatkassa?
Perus työmatkassa tasaisella nopeudella tarvitsee jotain alle 50 hv tehoa, vaikka moottori tuottaisikin enemmän suuremmalla kierrosluvulla.

Säästöä voi syntyä siitä, kun E85 on vähän halvempaa kuin bensa.

Ohjelmoimalla taas voi saada moottoriin lisää tehoa ja samalla kulutus saattaa vähän laskea, kun hyötysuhde paranee. Omalla ajotyylillä sitten tai muutenkin voi vaikuttaa kulutukseen hyvin paljon.
Niin ja turbo moottorissa se ohjelmointi kannattaa enemmän kuin vaparissa.
 
Vastaava TM:ltä.. kuorma sama ja tiukemmat säädöt 3% erolla.
Tekniikan Maailma
Tuolta aiemmin linkkaamastani Uusi Suomen artikkelista:

"Tekniikan Maailman testissä 95 E10 -bensiinillä polttoaineenkulutus nousi kolme prosenttia 98 E5 -bensiinin kulutukseen verrattuna. Laurikolla on selitys erolle verrattuna VTT:n testiin.
Hänen mukaansa VTT:n koe tehtiin oikeilla autoilla, TM:n koemoottoreilla. TM:n testissä haettiin ääriarvoja, kun taas VTT tutki bensan vaikutusta normaalissa ajossa.
TM:n testissä siis tavallaan ajettiin kaasu pohjassa, jolloin ero oli suurempi. Normaalisti liikenteessä näin ei kuitenkaan toimita."

Toisin sanoen VTT:n testi (1 %) on lähempänä reaalimaailman totuutta, vaikka kummaskaan testissä ei mitään virhettä ole.

Siis en koko ketjua ole läpi lukenut, mutta onkohan käytännössä mahdollista tehdä flexfuel auto siten, että ajaa 150hv tehoisella autolla vaikkapa 100hv tehoilla eli käyttää etanolia säästämään rahaa vaikkapa perus työmatkassa?
Laita sopivankokoinen kivi kaasupolkimen alle ja saat autosta 100-hevosvoimaisen.
 
Noniin, muotoillaas vähän fiksummin, eli onko mahdollista ohjelmoida auto, joka syö vaikkapa 10l/100km 95 bensaa, niin että sama auto syö 10l/100km e85? Miksei tämä ole fiksua?
 
Noniin, muotoillaas vähän fiksummin, eli onko mahdollista ohjelmoida auto, joka syö vaikkapa 10l/100km 95 bensaa, niin että sama auto syö 10l/100km e85? Miksei tämä ole fiksua?
Jos tehoja tms ei muuta niin käy aika laihalla ja siinä on sitten omat riskinsä
 
Siis, ajatus nimen omaan oli, että tehoja lasketaan, että päästään tähän kulutukseen turvallisesti.
Ei silti kuulosta kauhean fiksulta rajoittaa konetta. Luulisi alkavan karstoittumaan aika pahasti jos ei koskaan pääse antamaan kaasua.
 
Eipä se oikein taida olla. Lambdan tehtävähän on säätää seos mahdollisimman "hyväksi" ainakin tehtaan mielestä. Voihan sitä laihemmaksi säätää, mutta vaatii kyllä enemmän mittauksia kun vaan sokkona kokeilun.
 
Toisaalta päästöihin vaikuttaminen on yleensä melko iso rike ja polttoaineen vaihto vaikuttaa päästöihin.
Usein unohdetaan etanolivehkeiden kylmäkäynnistyksessä muodostuvat korkeat päästöt, ennen kaikkea myrkylliset aldehydit.
Toisaalta ennen 2007 rekisteröidyn voi muuttaa virallisesti eikä silloinkaan oteta kantaa kylmäkäynnistyspäästöihin.

Miksi raja on vedetty juuri 2007?
 
Ei silti kuulosta kauhean fiksulta rajoittaa konetta. Luulisi alkavan karstoittumaan aika pahasti jos ei koskaan pääse antamaan kaasua.

Miksi kone karstoittuu, jos tehoa leikataan ruiskutusmäärillä, että sitä polttoainetta menee sen verran kuin tarvitsee?
 
Enpäs tiedä, eikä vastausta Trafin sivuiltakaan heti löytynyt. Euro-päästöluokituksetkaan eivät ole juuri tuona ajankohtana muuttuneet.

Hyviä päättäjien tekoja taas. Tuohan vanhentaa autokantaa, koska yksi jos toinen jättää uudemman ostamatta tai peräti ostaa vanhemman, jotta pääsee ajamaan viinalla.
 
Enpäs tiedä, eikä vastausta Trafin sivuiltakaan heti löytynyt. Euro-päästöluokituksetkaan eivät ole juuri tuona ajankohtana muuttuneet.
Bensiiniauton muutos voidaan muutoskatsastuttaa, jos se on otettu käyttöön ennen 1.1.2007 eli se täyttää Euro 1-, 2- tai 3päästönormin. (Motiva 2016; Trafi 2015)
Nuo käytössä alkaen ajat on eri päiviä kuin mistä asti niitä on vaadittu. Tuolloin 2007 muistaakseni tuli Euro 4 vähimmäisvaatimus josta tämä juontuu.
 
Nuo käytössä alkaen ajat on eri päiviä kuin mistä asti niitä on vaadittu. Tuolloin 2007 muistaakseni tuli Euro 4 vähimmäisvaatimus josta tämä juontuu.

(EURO 4) 1.1.2005 alkaen uusiin M1-luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä N1-luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin, 1.1.2006 alkaen kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin edellä tarkoitettuihin ajoneuvoihin ja uusiin N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M-luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä 1.1.2007 alkaen kaikkiin sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin, joiden tyyppihyväksyntävaatimukset tulevat edell‰ sanotun mukaisesti voimaan vuonna 2006.
 
Lämpötilat koneessa eivät saavuta koskaan suunniteltua arvoja vaan kone käy "kylmänä"

Siis jos polttoainetta syötetään koneeseen vain sen verran kuin tarvitaan ja vielä vähän laihalle säädetty, ni eikö lämmöt jopa vähän nouse? Eikös karstottuminen johdu epätäydellisestä palamisesta, en vieläkään hyväksy syytä etteikö ajatuksen ole viisas :D
 
Siis jos polttoainetta syötetään koneeseen vain sen verran kuin tarvitaan ja vielä vähän laihalle säädetty, ni eikö lämmöt jopa vähän nouse? Eikös karstottuminen johdu epätäydellisestä palamisesta, en vieläkään hyväksy syytä etteikö ajatuksen ole viisas :D
Jos sitä moottorin tehoa rajoitetaan, niin moottorin lämmöt ei koskaan nouse sinne aivan huippuun, josta moottori tykkäisi.

Tuo juttu on täystehoisista kevytautoista, joissa vain nopeutta rajoitetaan.
Nykyisin käytettävät bensiinit ja niiden lisäaineet vähentävät tehokkaasti moottorien karstoittumista.



–Imuventtiilien karstoittuminen voi olla ongelma suorasuihkutteisissa bensiinimoottoreissa, joissa imuventtiilin kautta moottoriin virtaa vain puhdasta ilmaa, Markku Ikonen arvioi.



–Tällöin polttoaineen ja sen lisäaineen liuottavat ominaisuudet eivät pääse kosketuksiin imuventtiilin yläpuolen kanssa.



Moderneja, suorasuihkutukseen perustuvia pieniä turboahdettuja bensiinimoottoreita nähtäisiin todennäköisesti runsaasti juuri nuorisoautojen voimanlähteinä.

Likaiset öljyt


Markku Ikonen on kirjoittanut aikaisemmin muun muassa kattavan taloudellisen ajamisen oppaan. Hän pitää mahdollisena, että kevytautoissa öljynvaihtovälin pitäisi olla suosituksia lyhyempi.

Öljyyn ja sitä kautta moottorin sisäosiin kertyvien epäpuhtauksien määrä voi lisääntyä, koska kuormitustaso ja öljyn lämpötila jäävät mataliksi.



–Sen vuoksi öljynpaineella toimivat venttiilien välysten tasaus ja joissakin moottoreissa käytettävä nokka-akselin ketjun kiristys saattaisivat alkaa ajan mittaan takerrella.
Kevytauton moottori voi kerätä karstaa, jos nopeus tiputetaan vuosiksi 45 kilometriin
 
Kalliiksi toki tulee, siksi sitä harvoin tehdäänkään. En puhunut myöskään kannattavuudesta, vaan ihan puhtaasti litramääräisestä kulutuksesta.
30% kohotus hyötysuhteeseen on lähes mahdoton, mutta moottorien valmistuksessa on myös muitakin parametrejä kuin hyötysuhde, tärkein niistä on valmistuskustannukset. Kuitenkin täytyy mainita ettei asia ole niin suoraviivainen kuin että moottorin hyötysuhdetta täytyisi kohottaa yhtä paljon kuin on eroa energiasisällössä, tähän vaikuttaa todella moni muuttuja. Edelleenkään en väitä että etanolilla kulutuksen voisi saada alemmaksi kuin bensiinillä, sanon vain että kulutuksen kohoamista saa rajoitettua sillä etanoli on ominaisuuksiltaan lyhyesti sanottuna parempaa kuin bensiini ja tätä voidaan käyttää hyödyksi kulutuksen laskemiseen (tai vaihtoehtoisesti tehon lisäämiseen), jolloin etanoli vs. bensa kulutuseroa saadaan hieman kavennettua. En myöskään puhu mistään ajotietokonemittauksista, vaan dynossa tehdyistä ominaiskulutusmittauksista jotka kertovat totuuden tarkasti. Ajotietokonemittauksilla voi heittää vesilintua.
Talvella toki etanolia yleensä syötetään ylenpalttisesti, tähän on syynä se ettei polttoainetta esilämmitetä ja puristussuhteet ovat liian matalia, jolloin polttoaine ei höyrysty. Täten moottori uitetaan etanolissa ja toivotaan että riittävä osa siitä höyrystyy jotta jonkinsortin liekki saataisiin silloin tällöin syttymään.

Edelleenkään en sano että etanolilla kulutus tippuisi alle bensamoottorin, sanon vain että etenkin vanhoissa moottoreissa mekaanisin muutoksin kulutuseroa saa kavennettua x määrän. Se toki maksaa, mutta on sitä rahaa huonompiinkin harrastuksiin laitettu. Itse en etanolin kanssa pelleile rahallisista syistä, vaan ihan puhtaasti mielenkiinnosta.

Itse asiassa tuo. Etanolin palonopeus on korkeampi jonka vuoksi enemmän polttoainetta palaa optimaalisessa kohdassa, samalla luoden suuremman paineen, joka kohottaa sekä vääntömomenttia että hyötysuhdetta. Mitätön vaikutus käytännössä mutta teoreettisesti vääntömomentti kasvaa.


No joo kai sitä voi harrastaa mitä vaan. Itse en kyllä näe mitään järkeä alkaa esim. puristussuhdetta nostamaan sen takia, että kulutusta saisi vähän etanolilla pienennettyä. Eikö idea kulutuksen pienentämisessä ole säästää? Oikeasti pienemmän kulutuksen saa kun hankkii jo valmiiksi vähemmän kuluttavan auton.. Jopa tehdas flexfuel autoissa suositellaan esilämmitystä tai sitten bensan tankkaamista joukkoon. Etanoli on vaan yksinkertaisesti huonompi polttoaine pakkasella.
 
Tuolta aiemmin linkkaamastani Uusi Suomen artikkelista:

"Tekniikan Maailman testissä 95 E10 -bensiinillä polttoaineenkulutus nousi kolme prosenttia 98 E5 -bensiinin kulutukseen verrattuna. Laurikolla on selitys erolle verrattuna VTT:n testiin.
Hänen mukaansa VTT:n koe tehtiin oikeilla autoilla, TM:n koemoottoreilla. TM:n testissä haettiin ääriarvoja, kun taas VTT tutki bensan vaikutusta normaalissa ajossa.
TM:n testissä siis tavallaan ajettiin kaasu pohjassa, jolloin ero oli suurempi. Normaalisti liikenteessä näin ei kuitenkaan toimita."

Toisin sanoen VTT:n testi (1 %) on lähempänä reaalimaailman totuutta, vaikka kummaskaan testissä ei mitään virhettä ole.


Laita sopivankokoinen kivi kaasupolkimen alle ja saat autosta 100-hevosvoimaisen.
VTT:n testistä jäi puolestaan annettiinko autolle aikaa riittävästi oppia tiukemmat arvot. Jos lyöt 95 ajettuun tankkiin 98 siellä ei heti nakuanturi huuda korjausta. Voi mennä satoja kilsoja ennenkuin saanut uudet säätönsä. Eli jollei resetoitu ajotietokonetta oppimaan ja oppimisen sykliä (50-200km) ajettu läpi niin mikään ihmekään jos eroja ei löydy. Eli Toi päin käy äkkiä kun 98 jälkeen 95 lyöminen saa nakuanturilta tietoa et väljennä arvoja.

Sama jos satunnaisesti sekaisin tankkailet niin huonoimman mukaan säädöt. Näkyy etanolillakin ajaessa kun sytytyksen arvot muuttuu jos laittaa 98E5 tankkiin osankin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siinä toisessa testissäkään ero ei ollut suuri. Ja siinä moottori oli säädetty toimimaan juuri sillä testattavalla polttoaineella.
 
VTT:n testistä jäi puolestaan annettiinko autolle aikaa riittävästi oppia tiukemmat arvot. Jos lyöt 95 ajettuun tankkiin 98 siellä ei heti nakuanturi huuda korjausta. Voi mennä satoja kilsoja ennenkuin saanut uudet säätönsä. Eli jollei resetoitu ajotietokonetta oppimaan ja oppimisen sykliä (50-200km) ajettu läpi niin mikään ihmekään jos eroja ei löydy. Eli Toi päin käy äkkiä kun 98 jälkeen 95 lyöminen saa nakuanturilta tietoa et väljennä arvoja.

Sama jos satunnaisesti sekaisin tankkailet niin huonoimman mukaan säädöt. Näkyy etanolillakin ajaessa kun sytytyksen arvot muuttuu jos laittaa 98E5 tankkiin osankin.
Voitaneen olettaa, että VTT:n kaltainen asiantuntijalaitos tietää, että autolle pitää antaa aikaa sopeutua uuteen polttoaineeseen ja että se on mittauksissa huomioitu.
 
Mutta siinä toisessa testissäkään ero ei ollut suuri. Ja siinä moottori oli säädetty toimimaan juuri sillä testattavalla polttoaineella.
Niinpä. Autosta riippuu paljon enemmän miten mikäkin reakoi.

Mut se että katsellaan hetkellistä halpuuspiikkiä bensan hinnassa ja lasketaan sillä piikkiä seuraamattomaan e85 hintaan nyt mitään saada myöskään. Ihan yhtäläillä niistä 95 huippu 1.6€/litra hintoja olis voinut laskiskella joissa piikkinä kävi samalla kun E85 ei lähellekkään samaa tahtia kivunnut. Ja jos 95 ei kelpaa niin se ei kelpaa. Liittymättä siihen että onko E0, E5 tai E10.

Voitaneen olettaa, että VTT:n kaltainen asiantuntijalaitos tietää, että autolle pitää antaa aikaa sopeutua uuteen polttoaineeseen ja että se on mittauksissa huomioitu.
Vois olettaa mutta kenen maksama tutkimus ja mitä haluttiin. Jos haluttiin kertoa että 95E10 vastaa 98E5 niin jättämällä opetukset tai valitsemalla autot jotka ei opi saadaan haluttu tulos. Jos halutaan saada 98E5 pumpuista pois, kuten tavoite, niin tulos oli juuri sen mukainen.
 
Viimeksi muokattu:
98E5 pumput voisi kyllä muuttaa 99E10 pumpuiksi.

Hinta todennäköisesti pysyisi samana tai laskisi kun kevyemmin verotettua bio-osuutta lisättäisiin.
 
95E15 ja 98E15 olisi ainakin omasta mielestä ihan hyviä aineita. Ja jos ei käy, niin vaikka toiseksi 98E10.

Mut se että katsellaan hetkellistä halpuuspiikkiä bensan hinnassa ja lasketaan sillä piikkiä seuraamattomaan e85 hintaan nyt mitään saada myöskään. Ihan yhtäläillä niistä 95 huippu 1.6€/litra hintoja olis voinut laskiskella joissa piikkinä kävi samalla kun E85 ei lähellekkään samaa tahtia kivunnut.
En muista miten kalliina se bensa ja diesel kävi, mutta luultavasti oli 1.55€.

Nyt raakaöljy on taas "halpaa", niin E10 hinta on 1.399€. Ja 15 eri asemaa paikkakunnalla myy sitä lähes samaan hintaan. E85 ei ole vielä ehtinyt halventua ja se on 1.005€. Diesel 1.375€.

Tuossa siis nuo nykyiset hinnat, mutta ainahan se vähän elää. 98E5 on vähän kalliimpaa 1.505€.

Itse tankkasin tankin täyteen dieseliä, kun se vielä oli aika halpaa, niin se polttoaineen hetkellinen hintahyppäys ohittui.
 
Edelleenkään en sano että etanolilla kulutus tippuisi alle bensamoottorin, sanon vain että etenkin vanhoissa moottoreissa mekaanisin muutoksin kulutuseroa saa kavennettua x määrän. Se toki maksaa, mutta on sitä rahaa huonompiinkin harrastuksiin laitettu. Itse en etanolin kanssa pelleile rahallisista syistä, vaan ihan puhtaasti mielenkiinnosta.
.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sitä moottorin tehoa rajoitetaan, niin moottorin lämmöt ei koskaan nouse sinne aivan huippuun, josta moottori tykkäisi.

Tuo juttu on täystehoisista kevytautoista, joissa vain nopeutta rajoitetaan.

Kevytauton moottori voi kerätä karstaa, jos nopeus tiputetaan vuosiksi 45 kilometriin

Ok, kysehän ei ole suorasuihkutus koneesta. Jos vaikka mietitään että kyseessä on turbokone, eikö ihan ahtopainetta nostamalla saada koneen lämpötila riittäväksi jottei karstaa muodostu? Ja edeleen kulutus samana, teho saa laskea? En vieläkään tajua logiikkaa? Ymmärrän kyllä sen, ettei se ole mikään kiinan paska boksin asennus, mutta miksei toi ajatus nyt muka toimi?

Edit. Ja miksei sitä karstaa muodostu sitten flexifuel autoihin joissa teho pysyy samana polttoaineesta riippumatta?

Edit2. Mistä lämmöistä tässävnyt puhututaan, moottorin lämmöt voidaan kyllä nostaa vaikka ihan niin koviksi, että koko konecon paskana?
 
Onhan autossa termostaatti sitä varten että ne lämmöt kyllä nousee ihan tarpeeksi.
 
95E15 ja 98E15 olisi ainakin omasta mielestä ihan hyviä aineita. Ja jos ei käy, niin vaikka toiseksi 98E10.


En muista miten kalliina se bensa ja diesel kävi, mutta luultavasti oli 1.55€.

Nyt raakaöljy on taas "halpaa", niin E10 hinta on 1.399€. Ja 15 eri asemaa paikkakunnalla myy sitä lähes samaan hintaan. E85 ei ole vielä ehtinyt halventua ja se on 1.005€. Diesel 1.375€.

Tuossa siis nuo nykyiset hinnat, mutta ainahan se vähän elää. 98E5 on vähän kalliimpaa 1.505€.

Itse tankkasin tankin täyteen dieseliä, kun se vielä oli aika halpaa, niin se polttoaineen hetkellinen hintahyppäys ohittui.

Tuollainen kuva löytyy tallesta eikä ollut korkein pyrähdys. Jäi vaan talteen kuva kun sama hinta bensalla ja dieselillä.
72divi5.jpg


Mitenhän ne alkaa asteittain tuota bensan hintaa kelaan ylemmäksi kuten lupailivat tavoitteissaan vähentää fossiilisia.

Ennen kesää muistasin kanssa olleen 50 sentin hintaeroa E85 vs. 98E5 ja normaalisti se ollut aika tasaiseen 40 senttiä. Kumpikin kun käy tankkiin niin turhaa se olis ostaa kalliimpaa. Ei ole todellakaan kauaa ollut alhaalla hinta kun seurannut tuota öljyn hinnan kehitystä juuri senkin takia että koska ostaa 3000l lämmitysöljyä. Useiden satsien säästö katsoa parempi hetki. Ja ei se taaskaan alhaalla tule pysymään. Eikä toi nyt vielä niin halpaa ole.. 300€ vieläkin enempi mitä viimeksi tilatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kysehän ei ole suorasuihkutus koneesta. Jos vaikka mietitään että kyseessä on turbokone, eikö ihan ahtopainetta nostamalla saada koneen lämpötila riittäväksi jottei karstaa muodostu? Ja edeleen kulutus samana, teho saa laskea? En vieläkään tajua logiikkaa? Ymmärrän kyllä sen, ettei se ole mikään kiinan paska boksin asennus, mutta miksei toi ajatus nyt muka toimi?
Jos nostaa ahtopainetta, pitää nostaa myös polttoaineen määrää, jotta lambda eli ilmaylimäärä pysyy ykkösen hujakoilla. Tästä seuraa kulutuksen (ja hetkellisen tehon) kasvu.

Edit. Ja miksei sitä karstaa muodostu sitten flexifuel autoihin joissa teho pysyy samana polttoaineesta riippumatta?
E85 palaa puhtaammalla liekillä kuin bensa. Siksi karstaa muodostuu vähemmän.
 
Onhan autossa termostaatti sitä varten että ne lämmöt kyllä nousee ihan tarpeeksi.
Termostaatti säätää jäähdytysnesteen lämpöä, sillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi palo- tai pakolämpötilan kanssa. Moottorin tietyt osat kuumenee useihin satoihin asteisiin eikä siinä ole termostaatilla juurikaan virkaa.

E85 luontaisesti myös jäähdyttää konetta kun sitä joudutaan käyttämään isompi määrä saman lambdan saamiseksi, näin lämpöenergiaa saadaan pois koneesta joka on erityisen hyödyllistä kilpakoneissa.
 
Noniin, muotoillaas vähän fiksummin, eli onko mahdollista ohjelmoida auto, joka syö vaikkapa 10l/100km 95 bensaa, niin että sama auto syö 10l/100km e85? Miksei tämä ole fiksua?
Moottorin polttoaineenkulutus on synonyymi sen hyötysuhteelle. Tehon ja hyötysuhteen välillä ei ole mitään periaatteellista korrelaatiota, jonka ansiosta huipputehoa pienentämällä kulutus pienenisi automaattisesti. Hyötysuhde eli kulutus riipuu todella monesta kiinteästä tekijästä, kuten moottorin puristussuhteesta, sisäisistä kitkoista yms sekä muuttuvista suureista esim. seossuhde, lämpötila, sytytysennakko jne. Suhteet eivät aina ole lineaarisia, esim. jos E85:llä yrittää vedättää liian laihalla seossuhteella, palamisreaktio kärsii jossain Lambda = 1,2 tienoilla ja kulutus kääntyy kasvuun.

Kulutusta saa tietysti pienemmäksi jos ei piittaa moottorin tehosta, päästöistä, äänekkyydestä, värinöistä, eliniästä, käyttökustannuksista, käytettävyydestä jne. Helpoin kikka olisi ajaa aina isoimmalla vaihteella kiihdyttäen matkavauhtiin ja tämän jälkeen sammuttaa moottori ja antaa auton liukua vapaalla kunnes vauhti on hidastunut riittävästi --> toista. Jos tämä tuntuu vaivalloiselta, voit esim. poistaa haluamasi määrän kiertokankia mäntineen ja suuttimineen, esim. puolet, jolloin teho varmasti laskee ja kulutuskin todennäköisesti pienenee jos vain moottorinohjausta saat huijattua uskomaan että kaikki on kunnossa.

30% hyötysuhteen parantamiseen et tule ikinä pääsemään ellei auto ole lähtökohtaisesti rikki. Ainoat realistiset "säätökeinot" moottorin hyötysuhteen parantamiseen ovat sytytysennakon optimointi, seossuhteen optimointi ja ohuemman öljyn käyttö. Jos joudut maksamaan näistä palveluista, et tule todennäköisesti säästämään rahaa.
 
Noita ilmaisia konsteja on ohuemman öljyn käyttö. Korkeat 3.5 bar rengaspaineet ja valitsemalla matalan vierintävastuksen renkaat. Auton keventäminen jollain konstilla. Katolla ei saa olla mitään, joka lisäisi ilmanvastusta. Hinnan takia E85:n käyttö. Opetteleminen ajamaan taloudellisesti. Toki se auto pitää olla jo alunperinkin sellainen, että se kuluttaa vähän bensaa tai dieseliä. Diesel farkun saa muutoskatsastettua pakettiautoksi.

Ohuemman öljyn käyttö ei varmaankaan ole fiksua, jos se öljy ei sovellu oman auton moottorille. Ohuempi öljy saattaa olla myös vähän kalliimpaa. Itse olen käyttänyt jotain halpaa tavallista 5W40 öljyä. Öljyn ja suodattimen vaihto riittävän usein, että moottori ei rikkoonnu.
 
Tuollainen kuva löytyy tallesta eikä ollut korkein pyrähdys. Jäi vaan talteen kuva kun sama hinta bensalla ja dieselillä.
72divi5.jpg


Mitenhän ne alkaa asteittain tuota bensan hintaa kelaan ylemmäksi kuten lupailivat tavoitteissaan vähentää fossiilisia.

Ennen kesää muistasin kanssa olleen 50 sentin hintaeroa E85 vs. 98E5 ja normaalisti se ollut aika tasaiseen 40 senttiä. Kumpikin kun käy tankkiin niin turhaa se olis ostaa kalliimpaa. Ei ole todellakaan kauaa ollut alhaalla hinta kun seurannut tuota öljyn hinnan kehitystä juuri senkin takia että koska ostaa 3000l lämmitysöljyä. Useiden satsien säästö katsoa parempi hetki. Ja ei se taaskaan alhaalla tule pysymään. Eikä toi nyt vielä niin halpaa ole.. 300€ vieläkin enempi mitä viimeksi tilatessa.
Itse säästin fossiilisia ja myös polttopuuta vaihtamalla maalämpöön 2014. 10kW ja 200 metriä. En ole sitten juurikaan keksinyt, että missä muualla enää voisi säästää. Äskettäin tuli kanssa naapuriin maalämpökaivo, kun ostivat sen talon. Ehtii siis hyötyä jo tämän talven.

Tosiaan nyt se diesel on kallista, kun on melkein samoissa hinnoissa bensan kanssa. Itsellä on niin painava auto, niin täytyy maksaa 400€ vuodessa veroa. Vaihtamalla kevyempään pystyisi säästää periaatteessa muutaman euron ainakin. Ei taida olla kumminkaan mitään järkeä vaihtaa toimivaa autoa pois, tai ostaa toista autoa "olemattoman" summan takia. Kun nykyinen auto tulee tiensä päähän, niin seuraavassa autossa varmaankin huomioin myös tuon veron. Halvimmat taitaa olla jotain 200-300€ vuodessa.
 
Noihin kulutuksen pienenemisiin niin E85 antaa kyllä vääntöä reippaasti enemmän sinne tyhjäkäynnin ja huippuväännön välille. Suurin vääntö ei montaa prosenttia kasva, mutta se 1-2krpm alueen kasvu voi olla merkittäväkin. Nähnyt yli 10% eroa dynolla väännössä etanolin ja 98 välillä vaikkei huippu väännöissä ja sitä 3% enempää olisikaan. Tuolla saattaa olla joissain tilanteissa kulutusta enempi laskeva merkitys kuin keskimääräisen kulutuksen muuttuminen koko kierrosaluella antaisi ymmärtää. Ei kuitenkaan 30% pienempään pääse tuollakaan.
 
Noihin kulutuksen pienenemisiin niin E85 antaa kyllä vääntöä reippaasti enemmän sinne tyhjäkäynnin ja huippuväännön välille. Suurin vääntö ei montaa prosenttia kasva, mutta se 1-2krpm alueen kasvu voi olla merkittäväkin. Nähnyt yli 10% eroa dynolla väännössä etanolin ja 98 välillä vaikkei huippu väännöissä ja sitä 3% enempää olisikaan. Tuolla saattaa olla joissain tilanteissa kulutusta enempi laskeva merkitys kuin keskimääräisen kulutuksen muuttuminen koko kierrosaluella antaisi ymmärtää. Ei kuitenkaan 30% pienempään pääse tuollakaan.
Turbollisissa vai turbottomissa? Muutossarjalla vai softauksella?
 
Turbollisissa vai turbottomissa? Muutossarjalla vai softauksella?
Vapareissa ja sarjalla sekä softauksella. Turboissa tulee muuttujia jo niin paljon ettei pysty sanomaan mistä mikäkin tulee. Turbollisissa ilmeisesti haittaa alhaisempi pakokaasun lämpötila.
 
Vapareissa ja sarjalla sekä softauksella. Turboissa tulee muuttujia jo niin paljon ettei pysty sanomaan mistä mikäkin tulee. Turbollisissa ilmeisesti haittaa alhaisempi pakokaasun lämpötila.
Jeps, turbollisissa kun tuota vääntöä saa lisää ihan pelkästään sillä softalla, vaikka polttoainetta ei vaihdettaisi.

Muutossarjalla muutetun vaparin vääntökäppyrä olisi mielenkiintoista nähdä ennen ja jälkeen muutoksen (tai jälkeen bensalla ja etanolilla). Varmaan löytyisi netin syövereistä, jos jaksaisi kaivella.
 
Jeps, turbollisissa kun tuota vääntöä saa lisää ihan pelkästään sillä softalla, vaikka polttoainetta ei vaihdettaisi.

Muutossarjalla muutetun vaparin vääntökäppyrä olisi mielenkiintoista nähdä ennen ja jälkeen muutoksen (tai jälkeen bensalla ja etanolilla). Varmaan löytyisi netin syövereistä, jos jaksaisi kaivella.
Sama käyrä se on kuin softatulla jossa vaan soppaa lisätty. Kahdella samanlaisellakin autolla samat sarjat erona vaan pakoputkisto niin pienemmän halkaisijan alkuperäis putkistolla nappas paremmat arvot kuin vähän isomman 3" tuplaputkiston omaava. Liekö juuri tuota pakokaasujen lämpöön liittyvää. Pienempi lämpö niin pienempi tilavuus. Ja eikä enää isommalla pulssien imuvaikutus toiminut tms. Ken tietää.

Toi ennen ja jälkeen niin noi omalla anturillaan etanolin määrän tunnistavat sarjat ei käytännössä tee mitään jos tankissa on bensaa. Ja etanolilla ajaes ne on helpompia kuin noi softaukset joissa kylmän rikastus on hankala saada sopivaksi. Sarjat kun perustuu oppimiseen epäonnistuneista starttauksista lisäten rikastusta uudelleen starttauksis. Joten oppivat jonkin ajan jälkeen riittävät kylmärikastukset. Lämpimänä ei eroa enää mitenkään softatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkään en sano että etanolilla kulutus tippuisi alle bensamoottorin, sanon vain että etenkin vanhoissa moottoreissa mekaanisin muutoksin kulutuseroa saa
kavennettua x määrän. Se toki maksaa, mutta on sitä rahaa huonompiinkin harrastuksiin laitettu. Itse en etanolin kanssa pelleile rahallisista syistä, vaan ihan puhtaasti mielenkiinnosta.

Itse asiassa tuo. Etanolin palonopeus on korkeampi jonka vuoksi enemmän polttoainetta palaa optimaalisessa kohdassa, samalla luoden suuremman paineen, joka kohottaa sekä vääntömomenttia että hyötysuhdetta. Mitätön vaikutus käytännössä mutta teoreettisesti vääntömomentti kasvaa.

Aika lailla sama, mutta kyllä moottori pysyy puhtaamapana ja pientä säästöäkin ajan mittaan kertyy. :)
 
Hei,

Nyt on ajettu n. 10 000 km etanolilla, auto on 2005 Chrysler 300c V8 Hemi 5.7l kilometrejä autossa karvan alle 150 000.
Maantieajossa syö etanolia n. 12-13l /100km, eikä kyseessä ole mikään säästöajotapa. Kaupungissa enemmän, oliskohan 23l/100km lähellä totuutta. Etanolin läsnäoloa en ole huomannut muulloin kuin tankatessa. Auto tuntuu pirteämmältä varsinkin alaväännön suhteen. Autoa on vähän viritetty softalla ja mekaanisesti. Kone antaa vakiona ulos 340 hp ja tällä hetkellä n. 390 hp.
Kireilläkään pakkasilla ei ole takunnut startatessa, joka kerta lähtenyt käyntiin eka startilla yhden pyörähdyksen jälkeen. Johtuneeko kahdeksasta sylinteristä ja siitä että niissä on kaksi tulppaa kaikissa. Tällöinhän kaksi sylinteriä on työvaiheessa aina yht'aikaisesti ja saa vielä tupla kipinää.

Mulle koko hommassa on tärkeintä se, että herra Putin ja nämä arabidiktaattorit ei tienaa mun tankatessa. Onhan tämä myös nettohiilipäästöiltään todella vähän saastuttava. Konekkin pysyy puhtaana. Kustannussäästökin on aikamoinen näillä kulutuslukemilla.

Öljynvaihdoissa olen tarkkailut vanhaa öljyä, ei ole tuoksunut alkoholilta tai vaahdonnut vedestä, on muutoinkin näyttänyt oikein kelvolliselta. Käyttämäni GULF 5W-20 sisältää vielä happoneutralisoivan komponentin, joten sekin asia on hoidettu. (Jossain olosuhteissa öljyn joukkoon voi kehittyä pieni määrä happoa käytettäessä etanolia.) En ole nähnyt tarpeelliseksi puolitella öljynvaihtovälejä em. syistä johtuen.

Nyt kun joka paikassa vaahdotaan hiilipäästöistä, herättää ihmetystä, ettei etanolista juuri puhuta. Biokaasusta ja sähköstä kylläkin. Suomalaisten vanhahkoon autokantaan etanolivaihtoehto passais vielä hirmu hyvin. Biokaasumuutos on vielä niin kallis, ettei se oikein kannata taloudellisesti, ellei aja valtavan paljon. Tankkaupisteitäkään ei juuri ole.
 
Nyt kun joka paikassa vaahdotaan hiilipäästöistä, herättää ihmetystä, ettei etanolista juuri puhuta. Biokaasusta ja sähköstä kylläkin. Suomalaisten vanhahkoon autokantaan etanolivaihtoehto passais vielä hirmu hyvin.

Etanoli ei vaan ole ihan ongelmaton polttoaine. 10 000 kilometriä ei ole mikään mittari, jos ajatellaan tavallista perheenkuljetuskinneriä, jonka omistajaa ei kinnerin ropaaminen kiinnosta yhtään.

Mulla taitaa olla aika tarkkaan 125 000 etanolikilometriä Saabilla, jossa perusvirit, eli etanolilla 285Hv/450Nm. Polttoainepumput ja tankin sisäiset letkut on se riesa. Eka etanolille speksattu DeatschWerks DW200 -pumppu kesti just 10 000 kilsaa ja kuoli laakista. Toisella ajoin tonnin ja siirsin varapumpuksi. Aika ikävää tuollaisia on liikenteessä testata.

Nykyinen AEM 50-1200 on pumpannut etanolia noin 110 000 kilometrin verran, on jo pelko persiissä, että koska jäädään välille.
Näillä etanolille speksatuille pumpuille ei ole oikein sitä oikeaa. Laatu vaihtelee luvattoman paljon.
Saabisteilla on ryhmänä varmaan eniten kokemusta etanolista kotimaan kamaralla, eikä sitä takuulla luotettavaa pumppua ole vieläkään löytynyt.

Ei se perhekinnerin omistaja sulata tuollaisia riskejä, että etanoli rikkoo osia. Vaikka sen kinnerin motti saattaa sanoa moido jo pienemmilläkin kilometreillä, ihan ilman viinan tippaa tankissa :sori:

EDIT. Niistä letkuista: Jos ja kun se pumppu siellä tankissa porsii, niin yleensä joudutaan korvaamaan kovamuovisia putkia (jotka yleensä sietää etanolia) pehmeillä letkuilla.
Onhan siihen hyvä tuote, etanoliin uppoasennusta kestävä Cohline 2190. Vaan mitä nyt sen saatavuutta viimeksi katoin, niin ei ole helppoa.

Gates myi aikoinaan etanoliin uppoasennettavaa letkua, löytyi esmes Motonetistä, mutta se sulasi klemmareiden alta viikoissa. Nykytilannetta Gatesin suhteen en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
..Mulla taitaa olla aika tarkkaan 125 000 etanolikilometriä Saabilla, jossa perusvirit, eli etanolilla 285Hv/450Nm. Polttoainepumput ja tankin sisäiset letkut on se riesa. Eka etanolille speksattu DeatschWerks DW200 -pumppu kesti just 10 000 kilsaa ja kuoli laakista. Toisella ajoin tonnin ja siirsin varapumpuksi. Aika ikävää tuollaisia on liikenteessä testata.

Nykyinen AEM 50-1200 on pumpannut etanolia noin 110 000 kilometrin verran, on jo pelko persiissä, että koska jäädään välille.
Näillä etanolille speksatuille pumpuille ei ole oikein sitä oikeaa. Laatu vaihtelee luvattoman paljon.
Saabisteilla on ryhmänä varmaan eniten kokemusta etanolista kotimaan kamaralla, eikä sitä takuulla luotettavaa pumppua ole vieläkään löytynyt.
...
Purettiinko pumput osiin katsoen mikä niistä petti. Hinnaltaan näyttää aika perushalpis tarvikepumpulta joita hajoilee jo bensastakin miten sattuu. Tai jos sattuu kestään niin niiden surinaa kuuntele pirukaan. 10tkm kuulostaa luokattomalta pumpulta tai sitten ne letkut päästäneet ilmaa kunnolla sekaan tai roskia. Selvää on kutenkin jos 200-400tkm ajetut vanhat pistetään viinalle niin niissä on pumppu jo muutenkin hiililtään kunnossa että voi mikä hetki vaan pysähtyä hiilien loppumisiin oli viinat tai bensat.

Tarvikeletkut olen kironnut jo bensallakin kun erehtynyt joskus käyttämään pettäen parissa vuodessa. Etanolin kanssa hain heti hydrauliikka-ammattiliikkeestä letkua enkä autovaraosaliikkeiden letkuihin koskenut pitkällä tikullakaan. Ovat ihan eri tavalla kärryillä asioista saaden oikeaa tavaraa.

Niin tai näin niin uudelle pumpulle ovat sisäänajoksi suositelleet joko bensalla ajelemaan muutaman tankin tai ajaleen E85 kanssa pullollisen Red Line SI-Alcohol E85 lisäaineistusta siihen 400 litraan polttoainetta.

Edit.. löysin noista Deatschwerks DW200 pumpuista mainintaa että joskus 2012 maissa vissiin ollut joku vika erä jossa pumpun sisäinen venttiili olis alkanut vuotaan takaisin imupuolelle. Liekö mitenkään tämä etanoliin liittyvä vika.
 
Viimeksi muokattu:
Purettiinko pumput osiin katsoen mikä niistä petti. Hinnaltaan näyttää aika perushalpis tarvikepumpulta joita hajoilee jo bensastakin miten sattuu. Tai jos sattuu kestään niin niiden surinaa kuuntele pirukaan. 10tkm kuulostaa luokattomalta pumpulta tai sitten ne letkut päästäneet ilmaa kunnolla sekaan tai roskia.

Onhan noita purettu, Henkoa ja DW:tä ainakin, hiilet yleensä kaputt. Oma DW200 on aukaisematta.

Mutta se ei ollut mun pointti etanolikeskusteluun tässä kohtaa. Lainasin nimerkki Hemi:n viestiä ja otin kantaa hänen kommenttiinsa.

Editoin tässä välissä kyllä jotain juttua myös etanolinkestävistä letkuista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 358
Viestejä
4 505 446
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom