Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Puhtaammin palaa ilman nokea. Näkyy kun tulpanreiästä katsoo kameralla et karstan määräkin vähenee koneessa etanolilla ajaessa.

Sinällään co² päästöt on samat putken päästä katsottuna, mutta uusiutuvana kokonaispäästöt 80% pienemmät.

Ei ehkä niin paras video esitteleen kun korostaa tuota noen muodostumista tuolla tavalla polttaminen. Mutta hieman osviittaa.


Siinä toinen yhtä epätieteellinen..

Itsekin oli pakko katsoa niin löyty ihan tutkimuskin:
Request Rejected

upload_2018-7-25_22-57-45.png

upload_2018-7-25_22-58-1.png


On se siis hiukan puhtaampi suuressa osassa tapauksia ja joissain taas saattaa olla enemmän päästöjä. Riippuu siis tapauksesta. Aika raakoja nuo kun on jossakin yksittäisissä yli 1000% lisääntynyt päästöt :wtf:
 
Eikös etanolin ongelmat ole lähinnä formaldehydi, asetaldehydi, metaani ja vaikutukset otsoonin muodostumiseen. Ei nuo "perinteiset" ongelmakaasut, jotka on valikoituneet mitattaviksi sen takia, että ne ovat bensiinillä ja dieselillä olleet ne ongelmat.
 
Eikös etanolin ongelmat ole lähinnä formaldehydi, asetaldehydi, metaani ja vaikutukset otsoonin muodostumiseen. Ei nuo "perinteiset" ongelmakaasut, jotka on valikoituneet mitattaviksi sen takia, että ne ovat bensiinillä ja dieselillä olleet ne ongelmat.
Sama tutkimus:
upload_2018-7-25_23-24-5.png
 
Eikös etanolin ongelmat ole lähinnä formaldehydi, asetaldehydi, metaani ja vaikutukset otsoonin muodostumiseen. Ei nuo "perinteiset" ongelmakaasut, jotka on valikoituneet mitattaviksi sen takia, että ne ovat bensiinillä ja dieselillä olleet ne ongelmat.
Minun tietojen mukaan etanoli ei vaikuta otsonikerrokseen. Jos olen väärässä, toivoisin luotettavaa lähdettä. En ole tätä väitettä ennen kuullut enkä siihen täten perehtynyt. Jos meinaat NOx:iin liittyen (joka lisää alailmakehän otsonia ja jossain määrin taisi vaikuttaa myös yläilmakehän otsoniin, joskaan en tarkalleen enää muista), niin mitään lähteitä tarkistamatta äkkiseltään veikkaisin että etanoli niitä laskisi, koska NOxia muodostuu sitä enemmän mitä enemmän on lämpöä ja aikaa. Aika on suhteellinen kierrosnopeuteen tässä tapauksessa mutta polttoaine vaikuttaa lämpöön, ja etanolimoottorin sylinterilämmöt ovat alhaisemmat kuin bensiinimoottorin, täten uskallan väittää että NOxit laskevat, ja täten parantavat otsonikerroksen tilaa.
Persojetin linkkaama tutkimus sanoi:
The evidence gathered to date suggests that the use of E85 will reduce benzene and 1,3-butadiene at a rate approximately proportional to the amount of ethanol in the fuel, although this conclusion is based on tests of only seven vehicles. Acetaldehyde and ethanol emissions will increase by a large amount and formaldehyde by a lesser amount. On the basis of these results, others have concluded that total toxic compound mass emissions are likely to increase, but potency-weighted toxicity will be reduced. There may be no clear effect on cancer rates, because the greater toxicity of benzene and 1,3-butadiene is balanced by large increases formaldehyde, acetaldehyde, and ethanol emissions.
Pitää lukea ajan kanssa tuo tutkimus mutta äkkiseltään jäi epäselväksi että oliko tämä mitattu päästölaitteiden kanssa vai ilman, eli ns. raakapäästöinä. Veikkaisin jälkimmäistä mutta eihän sitä tiedä. En myöskään tiedä kuinka hyvin Wallan mainitsemat aineet katalysaattorissa muuttuisi harmittomiksi ja missä määrin. Sen kuitenkin tiedän että formaldehydi hajoaa luonnossa nopeasti.
 
Minun tietojen mukaan etanoli ei vaikuta otsonikerrokseen. Jos olen väärässä, toivoisin luotettavaa lähdettä. En ole tätä väitettä ennen kuullut enkä siihen täten perehtynyt. Jos meinaat NOx:iin liittyen (joka lisää alailmakehän otsonia ja jossain määrin taisi vaikuttaa myös yläilmakehän otsoniin, joskaan en tarkalleen enää muista), niin mitään lähteitä tarkistamatta äkkiseltään veikkaisin että etanoli niitä laskisi, koska NOxia muodostuu sitä enemmän mitä enemmän on lämpöä ja aikaa. Aika on suhteellinen kierrosnopeuteen tässä tapauksessa mutta polttoaine vaikuttaa lämpöön, ja etanolimoottorin sylinterilämmöt ovat alhaisemmat kuin bensiinimoottorin, täten uskallan väittää että NOxit laskevat, ja täten parantavat otsonikerroksen tilaa.
En ole mikään asiantuntija, mutta näin olen lukenut. Esim. Stanford researchers: Ethanol results in higher ozone concentrations than gasoline

Sitä en lähde arvailemaan kumpi on kokonaisuutena parempi, mutta pointti oli, että vertailussa pitää tottakai huomioida myös ne etanolin ongelmat, ei vain ne perinteiset bensiinin tai dieselin ongelmat.

Kaikkien vaihtoehtoisten kokonaisvaikutusten arviointi on haastavaa, koska ne varsinaiset ongelmat ilmenevät vasta kun tekniikka on valtavirtaa ja ongelmien skaala paisuu. Jos kuvitellaan vaihtoehtoinen tilanne, jossa sähköautot olisivat valtavirtaa ja polttomoottori uusi keksintö, niin varmasti hehkutettaisiin kuinka miljardien ja miljardien akkujen ympäristöongelmista päästään eroon puhtaalla dieselin poltolla, josta ei tule kuin hiilidioksidia ja mitätön määrä muita kaasuja yms (NOx hiukkaset ei olisi mikään ongelma jos näitä olisi pienen pieni osa).
 
Viimeksi muokattu:
En ole mikään asiantuntija, mutta näin olen lukenut. Esim. Stanford researchers: Ethanol results in higher ozone concentrations than gasoline

Sitä en lähde arvailemaan kumpi on kokonaisuutena parempi, mutta pointti oli, että vertailussa pitää tottakai huomioida myös ne etanolin ongelmat, ei vain ne perinteiset bensiinin tai dieselin ongelmat.

Kaikkien vaihtoehtoisten kokonaisvaikutusten arviointi on haastavaa, koska ne varsinaiset ongelmat ilmenevät vasta kun tekniikka on valtavirtaa ja ongelmien skaala paisuu. Jos kuvitellaan vaihtoehtoinen tilanne, jossa sähköautot olisivat valtavirtaa ja polttomoottori uusi keksintö, niin varmasti hehkutettaisiin kuinka miljardien ja miljardien akkujen ympäristöongelmista päästään eroon puhtaalla dieselin poltolla, josta ei tule kuin hiilidioksidia ja mitätön määrä muita kaasuja yms (NOx hiukkaset ei olisi mikään ongelma jos näitä olisi pienen pieni osa).


Lähes 10 vuotta vanha tutkimus.

"
Because E85 is only now beginning to be used in mass-produced vehicles, the researchers projected for the year 2020, when more "flex fuel" vehicles, which can run on E85, will likely be in use. They estimated that vehicle emissions would be about 60 percent less than today, because automotive technology likely will continue to become cleaner over time. They investigated two scenarios, one that had all the vehicles running on E85 and another in which the vehicles all ran on gasoline.

Running a complex computer simulation, the researchers found that at warm temperatures, from freezing up to 41 degrees Celsius (from 32 to 106 degrees Fahrenheit), in bright sunlight, E85 raised the concentration of ozone in the air by up to 7 parts per billion more than produced by gasoline. At cold temperatures, from freezing down to minus 37 degrees Celsius (32 to minus 35 degrees Fahrenheit), they found E85 raised ozone concentrations by up to 39 parts per billion more than gasoline."

Mitähän tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Mikä on noiden miljardisosien merkitys?
 
Onko 9v nyt sitten vanha, kun puhutaan yli 10 vuotiaista autoista, uusissahan flexejä on käytännössä 0 %.

Mitähän tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Mikä on noiden miljardisosien merkitys?

Tuosta saa vähän skaalaa: Ozone in the Air - Ozone levels and their effects

Nuo on siis ppm mutta helppo muunnos.

Tosin tuossa ei sanota millä liikennemäärillä ja missä nuo mainitut erot syntyisivät.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään vertailuahan tuossa ei käytännössä ole, kun molemmissa on samat luvut jokaisessa kohdassa. Se, että tavara tulee samasta tehtaasta ei automaattisesti tietenkään tarkoita sitä, että molempien myymä tavara olisi samaa. On mahdollista, että abc:lle myytäisiin juuri ja juuri raja-arvot täyttävää polttoainetta ja st1 ottaisi priimalaatuisin. Joka tapauksessa oletan, että samasta säiliöstä ne aineet kummankin ketjun pumpuille tiensä löytää.
 
Juu mutta kun juu ei.
E85 tulee samasta tehtaasta ja sama tavara lähtee kaikille jakelijoille. Lisäaineustus on sama ja ainostaan pienet erot koko erien välillä on mahdollisia mutta edelleen sama kura kulkeutuu kaikille jakelijoille eli st1, Shell ja abc.

Olen itse käynyt Kajaanin cellunonix- tehtaalla ja nähnyt koko tuotantolinjan. Nythän st1 on jo useampia tehtaita tuottamassa etanolia ja muita biohajoavia litkua.

Sitten kun menet vaikkapa sköldvikin jakeluterminaaliin katsomaan miten fortumin bensiini ja diesel lähtee eri yhtiöille niin tuolla sitten on eroja, ne lisäaineet kun sekoitetaan vasta kun tankkiauto lastaa lastia.ja riippuen yhtiöstä mille bensiini sekoitetaan niin lisäaineustus se on se mikä erottaa bensat, pohjana aina silti sama perusbensiini.

Toki bensiiniä tulee tuontinakin.
 
Vähän ollut ongelmia eflexfuelin käyttöönoton kanssa. Autona Peugeot 406 1.8 (ew7).
Hankin sarjan jo tämän vuoden alkukeväästä, ja alkuun näyttikin toimivan hienosti. Kuitenkin auto alkoi sytyttämään vikavaloa kun nopeus nousi yli 100km/h, mikä teki jo kesärajoituksin moottoritiellä ajosta mahdotonta. Vikakoodi viittasi suuttimien virtapiirin olevan avoin, eli ilmeisesti jokin aiheutti oikosulun tms tuossa etanoliboksissa. Tämän kävin eflexfuelin tuen kanssa läpi ja laite vaihdettiin uudempaan versioon jonka myötä tuo vika hävisi.

Tuon uudemman version kanssa hankaluudet alkoivat surkeasta kylmäkäynnistyvyydestä. Vaikka lämmintä olisi ollut 25 astetta, autoa sai pyörittää 3-4 kertaa käyntiin, ja sittenkin ensimmäiset sadat metrit olivat todella nykivää menoa. Lämpimänä toimi ihan ok.
Kännykkä-appin vikakoodeista katsottuna etanolipurkki osasi kertoa ettei etanolianturi ole kytkettynä ja sieltä näkyi myös että etanolipitoisuutena käytettiin (ilmeisesti backup-arvoa) ~50%, ja kun tankissa oli puhdasta e85:ttä, ei säätö tietenkään mennyt kohdilleen mistä käynnistymis- ja käyntiongelmat johtunevat. Samalla huomasin että moottorin lämpötilaksi näytettiin kylmäkäynnistyksessä lähemmäs 100c vaikka koneen pitäisi olla kylmä, eli ilmeisesti lämpötila-anturiinkiakaan ei saatu luettua. Kävin kaikki eflexfuelin kytkennät läpi, ja mielestäni liitokset olivat ihan kohdillaan. Kokeilin myös vaihtaa boksin maadoitusjohdon paikkaa pariin eri kohtaan. Näistäkin ongelmista olen eflexfuelin tuen kanssa jutellut mutta mitään suoraa ratkaisua ei ole vielä löytynyt.

Tuo kännykkä-appi on myös vähän epäluotettavan oloinen, yhteys boksiin onnistuu "aina välillä", eli ehkä noin puolella kerroista. Joskus yhteys muodostuu mutta mitään arvoja ei saada luettua vaan kaikki mittarit näyttävät nollaa. Onko tähän jotain kokemuksia? Puhelimena Honor 7 ja android 6.
Nyt olen ajellut ilman eflexfuelia ihan vaan bensalla tai 50-50 e95/e85-seoksella, auto toimii noinkin korkealla etanolipitoisuudella näköjään vielä hyvin ilman mitään muunnosboksia välissä :lol: Mutta kiva olisi tietysti saada tuo muunnossarjakin pelittämään niin olisi jotain hyötyä sen hankkimisesta.
 
Niin no siitä näkee mitä sisältää.

Tuo vertailu ei voi pitää paikkaansa, kun olen keväästä saakka tankannut 85:ta ja etanolianturi ei koskaan ole näyttänyt 77 % enempää, vai valehteleeko tuo kotimaansarjan anturi?
Tankkauspaikka on Vaasan Kivihaan Shell asema.

Ja mitä tuohon käynnistyvyyteen tulee niin kesäkuumallakin joutuu tekemään 2 starttia, talvella lohkon päästä lähti ekalla käyntiin.
Tuo appi ei toimi uudella 7plus luurilla vaan joutuu mittaamaan vanhalla Samsungilla.
Auto muuten kyllä toimii ja kulkee hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se E85 ole erästä riippuen aina 85/15...
Talvilaadussa esim. on enemmän bensiiniä.Joten vaasassa tartte olla kun "vanhaa# talvilaatua alla ja pieni menekki niin etanolin osuus menee alle tuon maksimin eli 85%

Löytyy ihan st1 e85 tuotekortista nuo rajat minkä sisälle tuo e85 menee.ja kausirajat myös.

Olen itse tankannut nyt kohta 5 vuotta samalla/samoilla ABC:n asemilla ja aina näyttää molempien autojen sopeutumiset samaa, siinä 83-85.

Autoina siis Saabit, toinen orkkis biopower ja toinen softattu.(tosin eroahan ei ole )
 
Tyypillinen arvo ;)

Ja sitten noissahan taitaa olla ilmoitettu vaihteluväli, missä se sitten on.

Eli saa maksimoitua voiton, jos pitää etanolipitoisuuden mahd alhaalla.
 
Tuo vertailu ei voi pitää paikkaansa, kun olen keväästä saakka tankannut 85:ta ja etanolianturi ei koskaan ole näyttänyt 77 astetta enempää, vai valehteleeko tuo kotimaansarjan anturi?
Tankkauspaikka on Vaasan Kivihaan Shell asema.

Ja mitä tuohon käynnistyvyyteen tulee niin kesäkuumallakin joutuu tekemään 2 starttia, talvella lohkon päästä lähti ekalla käyntiin.
Tuo appi ei toimi uudella 7plus luurilla vaan joutuu mittaamaan vanhalla Samsungilla.
Auto muuten kyllä toimii ja kulkee hyvin.
Omassa autossakin vain 76.4% eFlexFuelin anturin ennätyslukema vaikka puolitoista vuotta tankannut Oulussa.
Tuosta käynnistyvyydestä: rikastaako boxi kylmäkäynnistyksessä starttauksen aikana, eli välkkyykö silloin valo?
+ näyttääkö lämpöanturi oikein?

edit. Jos kyseessä uusi malli niin ehkei siinä edes ole lediä joka välkkyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossakin vain 76.4% eFlexFuelin anturin ennätyslukema vaikka puolitoista vuotta tankannut Oulussa.
Tuosta käynnistyvyydestä: rikastaako boxi kylmäkäynnistyksessä starttauksen aikana, eli välkkyykö silloin valo?
+ näyttääkö lämpöanturi oikein?

edit. Jos kyseessä uusi malli niin ehkei siinä edes ole lediä joka välkkyisi.

Kyllä tuon kuuluu rikastaa kylmänä siksihän siinä on tuo oppimiskyky kylmästarteissa.
Minulla on uudempi malli jossa ei enää mitään valoja ole, vanhemmassa vissiinkin oli.
Lämpoanturin toimivuutta en tiedä mutta näin kesä aikaan näyttää 70-80 astetta,
moottorin käydessä, sijoituspaikka kannessa kiinni kuumassa paikassa.
 
Kyllä tuon kuuluu rikastaa kylmänä siksihän siinä on tuo oppimiskyky kylmästarteissa.
Minulla on uudempi malli jossa ei enää mitään valoja ole, vanhemmassa vissiinkin oli.
Lämpoanturin toimivuutta en tiedä mutta näin kesä aikaan näyttää 70-80 astetta,
moottorin käydessä, sijoituspaikka kannessa kiinni kuumassa paikassa.
Itsestä kyllä tuntuu ettei tuo kylmäkäynnistys opi eFlexfuelissa mitään ainakaan vm 2000 audissa, jossa virrat joutuu käyttämään pois kokonaan starttiyritysten välillä. Aina saa sen kaksi kertaa vähintään starttaa. Lämpimällä koneella sitten ykkösellä lähtee. Ei kyllä itsellä enää tuo auto mutta perhepiirissä pyörii vielä.
 
Jos käynnistys vaatii pari yritystä kesällä ja ei lähde ilman lämmitystä käyntiin -10c talvella, niin tuskin sieltä tulee rikastusta ollenkaan.
Noin juuri toimi omassa autossa kun boxi ei saanut virtaa starttauksen aikana. (auto vaatii erillisen virtajohtimen boxille kun suuttimista ei saa kuin 6 volttia, ja virranotto oli ensin huonosta paikasta)
 
Suosittelen softaamaan auton (varsinkin jos turbo) samaan hintaan kun tuollainen muutossarja. Ei tosin välttämättä saa flexfuelia, mutta oma audi lähtenyt -25C kylmäkäynnistyksellä ongelmitta. Oikeastaan jokaisessa tilanteessa.

Softalla saadaan myös teho/vääntöhyödyt irti.
 
Minun tietojen mukaan etanoli ei vaikuta otsonikerrokseen. Jos olen väärässä, toivoisin luotettavaa lähdettä. ...
Otsoonin muodostus palamisprosessissa on täysineriasia kuin yläilmakehän Otsoonikerros, Otsooni on hyväjuttu yläilmakehässä mutta huonojuttu maanpinnantasolla.

Ja ei maanpinnantasolle tupruteltu Otsooni ei kulkeudu yläilmakehään joten siten ei korjata mitään Otsooniaukkoa yläilmakehässä.
 
Ihan hyvä tulos, ei varmaan bensallakaan olisi ollut mitään ongelmia. Mitenkä uudet saastalaitteet autossa?
 
Hinta vaan on noussut 10c/l keväästä ainakin Vaasassa, tietenkin muutkin aineet.
Niin on noussut Oulussakin yli 5c/l. Kuitenkin 95E alle 1.5 useimmissa paikoissa. Olenkin ajatellut että ehkä muunnostuet päätyneet hintoihin?
 
Kuhanpahan nostavat katteita. Etanolin hinta nousee aina kun nousee bensankin, eroa pyrkivät oman käsityksen mukaan pitämään suurinpiirtein vakiona.
 
Kuhanpahan nostavat katteita. Etanolin hinta nousee aina kun nousee bensankin, eroa pyrkivät oman käsityksen mukaan pitämään suurinpiirtein vakiona.
Etanolilla ajamisen pitää olla hieman halvempaa kuin bensalla ajamisen, koska muutoin ihmiset siirtyisivät ajamaan bensalla. Erotuksen ei kannata olla suuri, jotta kate maksimoituu. Eli siis etanolin hinta seuraa bensan hintaa.
 
Ei käy ilmi että olisi bensiiniä, mutta oletan että on, kun kaikki niin aina sanoo. (paitsi Super Hessu)
Samalla tavallahan tuo nimeäminen menee kuin muissa bensapohjaisissa eli e85 = enintään 85% etanolia ja loput bensaa.
 
Ei käy ilmi että olisi bensiiniä, mutta oletan että on, kun kaikki niin aina sanoo. (paitsi Super Hessu)

Määritelmänsä mukaisesti tuo E85 on bensiini-etanolisekoitus, jossa on maksimissaan 85% etanolia. Vähän kuin 95E10, jossa on maksimissaan kymmenen pinnaa etanolia. Ärrä lisätään siihen eteen, jos etanoli on biotavaraa, eli "renewable" :tup:.

Edit: hups, persojet kerkesi ensin.
 
Viimeksi muokattu:
kesälaadussa vähemmän ja talvilaadussa enemmän bensaa joukossa.

helpottaa kylmäkäynnistystä niissä vehkeissä mitkä eivät ole tehtaalta ulostullessa ns.yhteensopivia.
 
kesälaadussa vähemmän ja talvilaadussa enemmän bensaa joukossa.

helpottaa kylmäkäynnistystä niissä vehkeissä mitkä eivät ole tehtaalta ulostullessa ns.yhteensopivia.
Tarkemmin sanottuna helpottaa kylmäkäynnistystä niissä vehkeissä joissa ei ole polttoaineen lämmitintä (esim. jakotukissa) tai joissa on bensalle mitoitettu puristussuhde (eli liian alhainen kehittämään riittävästi lämpöä höyrystääkseen etanolia kylmässä moottorissa).

Ja jos nyt tarkkoja ollaan ja oikein pilkkua viilataan niin eihän se ihan samaa tavaraa ole kuin bensa, vaan tuo noin 20% on oma sekoituksensa herkästi syttyviä erinäisiä hiilivetyjä, joita bensiinikin sisältää mitä todennäköisemmin joissain määrin. Reseptit ikävä kyllä salaisia ja valmistajakohtaisia.

Oliko tämä pilkunviilaus se mitä @Super Hessu meinasi kommentillaan?
 
Mun mielestä kun RE85 joskus tuli niin ei ollu bensaa lainkaan vaan muuttivat sitä jossain vaiheessa. Harrasteautoon tankkasin ekan kerran RE85 kun hinta oli 80c/litra ja oli vain 3 asemaa mistä sai.
 
Ja jos nyt tarkkoja ollaan ja oikein pilkkua viilataan niin eihän se ihan samaa tavaraa ole kuin bensa, vaan tuo noin 20% on oma sekoituksensa
herkästi syttyviä erinäisiä hiilivetyjä
, joita bensiinikin sisältää mitä todennäköisemmin joissain määrin. Reseptit ikävä kyllä salaisia ja valmistajakohtaisia.

Oliko tämä pilkunviilaus se mitä @Super Hessu meinasi kommentillaan?

Joo.

Katoin St1:n tuotetietoja RE85 ja E10, niin 95E10:ssä on monta ainesosaa, jota RE85:ssä ei ole.

Eli RE85:ssä ei ole ~20% bensiiniä, vaan bensiinin komponentteja.

Jotenkin tälleen tämän ajattelin. :)
 
Joo.

Katoin St1:n tuotetietoja RE85 ja E10, niin 95E10:ssä on monta ainesosaa, jota RE85:ssä ei ole.

Eli RE85:ssä ei ole ~20% bensiiniä, vaan bensiinin komponentteja.

Jotenkin tälleen tämän ajattelin. :)
Juuri näin se on. Puhekielessä monesti viitataan että se loppuosa olisi bensaa, kun onhan se vähän sinneppäin kuitenkin. Ulkomuistista parraimmat komponentit höyrystyy jo pakkasen puolella.
Bensallehan ei varsinaisesti mitään reseptiä ole, se on vain nimitys seokselle erinäisiä hiilivetyjä ja resepti on monimutkainen. Muistelen että keskivertoseos sisältäisi satoja eri komponentteja.
Etanolista tämä eroaa siten että etanoli on aina C2H6O. Jos ei ole, se ei ole etanolia.

Itse näistä syttyvyyskomponenteista niin välitä, vaikka se mahdollistaakin kaikenmaailman flexifuelien olemassaolon. RE100:sta odotellessa...
 
höpö höpö, samaa sekoituskuraa se on normi "bensakin" eli kyllä se ihan "bensaa" siellä etanolin joukossa on.

Suomessa ole tehty js myyty krakkaamalla tehtyä "raakabensiiniä" vuosikymmeniin vaan se normi bensakin on melkomoinen koktaili eri tisleitä ja lisäaineita eli lyhyesti e85 sisältämä bensa on ihan bensaa.

venäjältä saa vielä sitä oikeaa eli ihan lämpökrakkaamalla tehtyä oikeaa raakabensaa...
 
höpö höpö, samaa sekoituskuraa se on normi "bensakin" eli kyllä se ihan "bensaa" siellä etanolin joukossa on.


Suomessa ole tehty js myyty krakkaamalla tehtyä "raakabensiiniä" vuosikymmeniin vaan se normi bensakin on melkomoinen
koktaili eri tisleitä ja lisäaineita eli lyhyesti e85 sisältämä bensa on ihan bensaa.

Höpö höpö.
 
Juuri näin se on. Puhekielessä monesti viitataan että se loppuosa olisi bensaa, kun onhan se vähän sinneppäin kuitenkin. Ulkomuistista parraimmat komponentit höyrystyy jo pakkasen puolella.
Bensallehan ei varsinaisesti mitään reseptiä ole, se on vain nimitys seokselle erinäisiä hiilivetyjä ja resepti on monimutkainen. Muistelen että keskivertoseos sisältäisi satoja eri komponentteja.
Etanolista tämä eroaa siten että etanoli on aina C2H6O. Jos ei ole, se ei ole etanolia.

Itse näistä syttyvyyskomponenteista niin välitä, vaikka se mahdollistaakin kaikenmaailman flexifuelien olemassaolon. RE100:sta odotellessa...

Eetterit ovat ilmeisesti herkästi höyrystyviä/syttyviä, mutta mitä ovat nämä C3-C8 alkoholit RE85:den seassa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 392
Viestejä
4 506 458
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom