Ja kuinkakohan moni näistä on jimmZin työntekijöitä tai heidän perheenjäseniä, tai muita joilla on jotain taloudellisia intressejä kyseisen firman suuntaan?
On myös mahdollista että joku yritys voisi joskus käyttää jopa rahaa mielipidevaikuttajien palkitsemiseen. Tällöin varmaan annettaisiin jokin ohje jonka mukaisia asioita kuuluu mainita, esimerkiksi turhuus, vanha juttu, ei tapahtunut, ei tuomiota asiasta x(vaikka asiasta y olisikin).
En nyt sano että juuri tässä tapauksessa olisi näin, mutta jossain joskus on tällaistakin tapahtunut eikä se olisi aivan ainutlaatuista. Voi toki myös olla, että jimmssin ystävät ovat muuten vaan jimmz-työntekijöitä tai jimmzin toimintaa kannattavia.
Mitä tulee puheena olevan firman työntekijöihin, tämä joukko lienee nykyään melko valikoitunutta. En osaa kuvitella että kovinkaan moni rehellinen ja hyvämaineinen suomalainen jatkaisi tapahtuneen jälkeen kovin pitkään. Tässähän on ollut jo yli vuosi aikaa hankkia vähemmän paha ja nolo työpaikka.
Vaikka Jimm'siä boikotoinkin itse, niin ei nyt niiden työntekijöiden voi olettaa suoraan eroavan myös protestina johdon virheiden takia.. Tässä taloustilanteessa voi olla monelle ainoa vaihtoehto olla siellä töissä - ja jos oma rautainen osaaminen on koneiden kokoamista ja tykkää asua Turussa, niin ei siinä paljoa vaihtoehtoja ole. Lisäksi ne muut työntekijät voivat olla hyviä tyyppejä ja niitä kaikkia rangaistaan johdon ahneudesta. On se vähän ikävää olla tuollaisessa firmassa töissä, mutta jos siellä on oma ura, omat tutut työkaverit ja oma osaaminen..
Tässä nyt vaan pitäisi Jimm'sin myöntää virheensä, tehdä jonkunnäköinen ele tilanteen korjaamiseksi (esim. apua Ukrainaan) ja voisi paljon paremmalla omatunnolla jatkaa toimintaansa ja yhteistyökuvioita esim. tänne foorumille. Mutta siellä tosiaan "ei ole tehty mitään väärää" ja tätä toistetaan niin kauan, että heikkomieliset alkavat uskomaan. Tai iskee ostohuuma, jolloin moraalilla ei ole mitään väliä. Kuitenkaan ei näytä siltä, että tässä edes yritetään korjata tilannetta.
Moraaliton voi olla ilman että syyllistyy rikokseen. Ryssille sotatarvikkeiden myynti on ainakin omissa silmissä, ja omilla aivoilla ajateltuna, sen verran moraalitonta että en halua millään tavalla tukea moista toimintaa, eikä haittaisi lainkaan jos joutuisi täysin lopettamaan toimintansa.
En ole eri mieltä. Minua kuitenkin hävettäisi. Lisäksi todennäköisesti en olisi ainoa ja porukka ympärillä alkaisi jalostua koko ajan enemmän z-osastoksi joten tuskin muutenkaan viihtyisin.
Tässä taloustilanteessa voi olla monelle ainoa vaihtoehto olla siellä töissä - ja jos oma rautainen osaaminen on koneiden kokoamista ja tykkää asua Turussa, niin ei siinä paljoa vaihtoehtoja ole. Lisäksi ne muut työntekijät voivat olla hyviä tyyppejä ja niitä kaikkia rangaistaan johdon ahneudesta. On se vähän ikävää olla tuollaisessa firmassa töissä, mutta jos siellä on oma ura, omat tutut työkaverit ja oma osaaminen..
Joo, ihmisillä on eri prioriteetit ja eri kykypaletit. Vuosi on kuitenkin pitkä aika kehittää itseään. En yhtään ihmettele jos moni on tehnyt johtopäätöksensä.
Tässä nyt vaan pitäisi Jimm'sin myöntää virheensä, tehdä jonkunnäköinen ele tilanteen korjaamiseksi (esim. apua Ukrainaan) ja voisi paljon paremmalla omatunnolla jatkaa toimintaansa ja yhteistyökuvioita esim. tänne foorumille. Mutta siellä tosiaan "ei ole tehty mitään väärää" ja tätä toistetaan niin kauan, että heikkomieliset alkavat uskomaan. Tai iskee ostohuuma, jolloin moraalilla ei ole mitään väliä. Kuitenkaan ei näytä siltä, että tässä edes yritetään korjata tilannetta.
Luulen, että JimmZin tapauksessa on lähinnä tehty valinta ylimielisen "kyllä ne unohtaa" viestinnän ja teeskentelevän uusiutumisen välillä. Virheiden myöntäminen tuskin on ollut pöydällä lainkaan. Olen viime mainitusta aivan samaa mieltä oman mutukäsitykseni pohjalta. Pahimmillaan saattavat osua oikeaan siinä, ettei mitään tarvitse tehdä eikä ketään enää hetken päästä kiinnosta. Toivoisin kyllä että kiinnostaisi sen verran, että päätös yhteistyön lopettamisesta olisi mahdollisimman monella lopullinen ja ei-neuvoteltava.
Drone-ostaja Teminiä varoitettiin venäläisestä puhelinliittymästä venäjän kielellä siitä, että Verkkokauppa.com:n tietojärjestelmä varoitti tilausten tulevan venäläisestä nettiliittymästä. Niinpä Temin päätyi tilaamaan parilla miljoonalla eurolla droneja löyhämoraalisesta turkulaisesta Jimmsistä. Ehkä niin kaukana itärajasta tuntui turvalliselta luovuttaa sotaisan naapurin käyttöön 3500 kpl tiedusteluun/räjähteiden kuljettamiseen sopivaa dronea, kun eihän naapuri edes just nyt ollut suoraan meidän kimpussa vaan ukrainalaisten. Kenties ajattelivat, että tokkopa asevelvolliset asiakkaatkaan kovin paljon kyttyrää tykkäävät, jos Jimms vähän käärii hilloa Venäjän rintamaa varustaessaan.
En usko, että hetkeäkään
kuvittelivat minkään muun tahon tilaavan miljoonilla euroilla suomalaisen jälleenmyyjän ylihintaista tavaraa, kuin pakotteiden alaisen Venäjän. Ennen pakotteita Teminin tavara olikin mennyt aivan avoimesti Venäjälle, mutta niiden astuessa voimaan osoitteeksi vaihdettiin Turkki.
En toivo Jimmsin konkurssia, mutta vähintään kymmenkertaista menetystä suhteessa moraalittoman myynnin avulla saavutettuun hyötyyn. Vähempikin riittäisi, jos pukkaisivat ulos suoraselkäisemmän tiedotteen ja avustaisivat vaihteeksi Ukrainaa. Kaikkien kolmen toteutuessa voisin palata asiakkaaksi.
Vaikka jokin asia ei olisikaan laitonta, niin asiakkaiden muroihin ei kannata kukkuralleen kusta. Semmosta bisnes on.
Käräjäoikeus ei löytänyt riittävää näyttöä, että Suomesta lähetetyt tuhannet droonit ja kymmenet droonien pudottamiseen tarkoitetut laitteet olisivat päätyneet Venäjälle. Yhdysvaltojen viranomaiset uskovat toista.
Aikalailla tasan kymmenen vuotta on tullut jimmsin kanssa asioitua mutta viimeiaikaiset toimet ovat kyllä aiheuttaneet useampia pettymyksiä liittyen yrityksen imagoon ja käytänteisiin. Aikaisemmin mielestäni kohtuulliset alennuskäytännöt on onnistuttu myös pilaamaan. Isosta summastahan ei ole kyse mutta periaatehan on se, mikä saa eniten harmitusta aikaiseksi. Hiljattain on tullut nimittäin tarpeelliseksi hankkia kahta monitoria kannatteleva pöytäteline. Jimmsiltä löytyi sopiva Deltacon pöytäteline mutta jostain syystä kiinnitin normaalia tarkempaa huomiota ilmoitettuihin hintoihin.
Tuotteen hinta on ilmoitettu "62,90€ 87,90€" mutta silti alempana joulutarjous sarakkeessa kerrotaan "Tarjoushinta 62,90€ on voimassa 21.12.2025 klo 23:59 asti. Tuotteen 30pv alin hinta on ollut 57,90€." Mielestäni tämä on suoraan vastaan kkv:n sivustolla kohdassa "4.5. Hinnanalennuksen laskeminen" ilmoitettua ohjeistusta "Ilmoitettu hinnanalennus on laskettava alimmasta hinnasta, jota on peritty viimeisen 30 päivän aikana. (Unionin tuomioistuimen ratkaisu asiassa C330/23)" vastaan. Myös mainittu unionin tuomioistuimen ratkaisu antaa kohdassa 27 yksiselitteiset ohjeet hinnanalennusten laskemiseen. Kohdassa 27 kerrotaan: "...tuotteen myyntihinnan alennusta koskevassa ilmoituksessa kyseinen alennus on määritettävä - - tuotteen aiemman hinnan perusteella. Tästä seuraa, että tuotteen myyntihinta, joka esitetään ilmoituksessa alennettuna hintana, ei saa tosiasiassa olla sama kuin aiempi hinta, saati sitä korkeampi." Käytännössä siis tuotteessa ei ole voimassaolevaa alennusta vaan tuotteen hinta on 5€ korkeampi verrattuna viimeisen 30pv alimpaan hintaan. Nyt kuitenkin ilmoituksessa verrataan myyntihintaa johonkin muuhun hintaan, kenties ohjevähittäismyyntihintaan, mitä ei saisi tehdä.
Alla vielä kuvakaappaus myyntisivulta. Mitä mieltä itse olet? Onko hinnat ilmoitettu mielestäsi kohtuullisella tavalla?
P.S tämä on ensimmäinen oikea foorumipostaukseni eli nyt voin käyttää kauppa-aluetta hyvällä omallatunnolla
Aikalailla tasan kymmenen vuotta on tullut jimmsin kanssa asioitua mutta viimeiaikaiset toimet ovat kyllä aiheuttaneet useampia pettymyksiä liittyen yrityksen imagoon ja käytänteisiin.
Melkoisia pettymyksiä ovat tosiaan viime vuosina tarjoilleet. Sanoisin kuitenkin ettei firman pahin tyriminen ole mahdollinen väitetty muotoseikkavirhe kuuden kympin näyttötelineen alennushinnan ilmoittamisessa. Muistelisin jotain vähän kyseenalaisempaakin kuulleeni.
Aikalailla tasan kymmenen vuotta on tullut jimmsin kanssa asioitua mutta viimeiaikaiset toimet ovat kyllä aiheuttaneet useampia pettymyksiä liittyen yrityksen imagoon ja käytänteisiin. Aikaisemmin mielestäni kohtuulliset alennuskäytännöt on onnistuttu myös pilaamaan. Isosta summastahan ei ole kyse mutta periaatehan on se, mikä saa eniten harmitusta aikaiseksi. Hiljattain on tullut nimittäin tarpeelliseksi hankkia kahta monitoria kannatteleva pöytäteline. Jimmsiltä löytyi sopiva Deltacon pöytäteline mutta jostain syystä kiinnitin normaalia tarkempaa huomiota ilmoitettuihin hintoihin.
Tuotteen hinta on ilmoitettu "62,90€ 87,90€" mutta silti alempana joulutarjous sarakkeessa kerrotaan "Tarjoushinta 62,90€ on voimassa 21.12.2025 klo 23:59 asti. Tuotteen 30pv alin hinta on ollut 57,90€." Mielestäni tämä on suoraan vastaan kkv:n sivustolla kohdassa "4.5. Hinnanalennuksen laskeminen" ilmoitettua ohjeistusta "Ilmoitettu hinnanalennus on laskettava alimmasta hinnasta, jota on peritty viimeisen 30 päivän aikana. (Unionin tuomioistuimen ratkaisu asiassa C330/23)" vastaan. Myös mainittu unionin tuomioistuimen ratkaisu antaa kohdassa 27 yksiselitteiset ohjeet hinnanalennusten laskemiseen. Kohdassa 27 kerrotaan: "...tuotteen myyntihinnan alennusta koskevassa ilmoituksessa kyseinen alennus on määritettävä - - tuotteen aiemman hinnan perusteella. Tästä seuraa, että tuotteen myyntihinta, joka esitetään ilmoituksessa alennettuna hintana, ei saa tosiasiassa olla sama kuin aiempi hinta, saati sitä korkeampi." Käytännössä siis tuotteessa ei ole voimassaolevaa alennusta vaan tuotteen hinta on 5€ korkeampi verrattuna viimeisen 30pv alimpaan hintaan. Nyt kuitenkin ilmoituksessa verrataan myyntihintaa johonkin muuhun hintaan, kenties ohjevähittäismyyntihintaan, mitä ei saisi tehdä.
Alla vielä kuvakaappaus myyntisivulta. Mitä mieltä itse olet? Onko hinnat ilmoitettu mielestäsi kohtuullisella tavalla?
P.S tämä on ensimmäinen oikea foorumipostaukseni eli nyt voin käyttää kauppa-aluetta hyvällä omallatunnolla
Luulen, että JimmZin tapauksessa on lähinnä tehty valinta ylimielisen "kyllä ne unohtaa" viestinnän ja teeskentelevän uusiutumisen välillä. Virheiden myöntäminen tuskin on ollut pöydällä lainkaan.
Tämä taktiikka vaikuttaisi myös toimivan. Koko ajan saa täälläkin lukea etenkin muisti- ja näytönohjainketjuissa miten porukka kattelee, tilailee ja suosittelee ostamista tuolta vailla minkäänlaista moraalista taakkaa tai ongelmaa.
Tämä taktiikka vaikuttaisi myös toimivan. Koko ajan saa täälläkin lukea etenkin muisti- ja näytönohjainketjuissa miten porukka kattelee, tilailee ja suosittelee ostamista tuolta vailla minkäänlaista moraalista taakkaa tai ongelmaa.
Jimm'sissä oli juuri ehkä Euroopan halvimmat hinnat RX 9000-sarjalle. Tämä vielä samaan aikaan, kun muualta oli BF-tarjoukset loppuneet. Siinä on helppo sortua.
Sitten, kun kynnyksen yli on kävelty, niin koko oma boikotti on helppo unohtaa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ei ole mitään kivaa tarjouksessa, niin boikotti vaan menee taustalla, mutta sitten kuin omasta tarjoustuotteesta säästäisi kymppejä tai satasen - siinä se oma mielen lujuus testataan.
Jos jotain "pommitarjouksia" tulisi kuten sillon hyvinä aikoina sai tuurilla muutamalla kympillä prossun niin voisi "boikotti" loppua. Mutta ei vois kyllä vähempää tää pulju kiinnostaa enään kun joskus kusettivat multa muutaman euron.
Kun halusin vaihtaa asuksen z87-a emolevyn vähän parempaan z97 asus maximus rangeriin, tuo z87-a emolevy kesti joku 1-2kk ennen ku se meni vaan yhtäkkiä rikki. Eivät myöskään huolineet "asuksen" vinkuvaa paska poweria takuuseen.
Viimesin ostos mulla on tuolta zowie ec2-cw hiiri ja logitech g pro langattomaan hiireen uudet tassut 14.12.2023.
EDIT: Lisätään nyt tähän vielä että ei ole kyllä tehnyt mieli tilata yhtään mitään noiden drone sekoilujen jälkeen ja enkä olisi tilaamassa vaikka saisi sen kahden kympin prossun/jotain muuta.
Jimm'sissä oli juuri ehkä Euroopan halvimmat hinnat RX 9000-sarjalle. Tämä vielä samaan aikaan, kun muualta oli BF-tarjoukset loppuneet. Siinä on helppo sortua.
Sitten, kun kynnyksen yli on kävelty, niin koko oma boikotti on helppo unohtaa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ei ole mitään kivaa tarjouksessa, niin boikotti vaan menee taustalla, mutta sitten kuin omasta tarjoustuotteesta säästäisi kymppejä tai satasen - siinä se oma mielen lujuus testataan.
Jos ihmisen moraali on myytävänä jollain kympeillä tai satasella, on kyllä syytä kysyä/miettiä että oliko sitä moraalia alunperinkään edes olemassa, vai oliko kyse silkasta jeesustelusta ja boikotoinnista ”koska muutkin” tai haluttiinko vain itsestä esittää kiiltokuvaa.
Jäi tuosta edellisestä postauksesta kirjoittamatta, että ainakin itseäni ärsyttää foorumillakin inhottavan yleinen tapa/tyyli, että porukka suorastaan naureskelee et ”hehheh ostinpa dronekaupasta”, ihan kuin venäjän tukeminen olisi joku vitsi.
Minusta tuo on erittäin mautonta ja vastenmielistä.
Jimm'sissä oli juuri ehkä Euroopan halvimmat hinnat RX 9000-sarjalle. Tämä vielä samaan aikaan, kun muualta oli BF-tarjoukset loppuneet. Siinä on helppo sortua.
Sitten, kun kynnyksen yli on kävelty, niin koko oma boikotti on helppo unohtaa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ei ole mitään kivaa tarjouksessa, niin boikotti vaan menee taustalla, mutta sitten kuin omasta tarjoustuotteesta säästäisi kymppejä tai satasen - siinä se oma mielen lujuus testataan.
No kuka tahansa voi nyyminä sanoa netissä boikotoivansa vaikka mitä firmoja ja olla olevinaan parempi ihminen. Jos minä sanon olevani Alex Stubb, niin miten todistat etten ole?
Jos jotain "pommitarjouksia" tulisi kuten sillon hyvinä aikoina sai tuurilla muutamalla kympillä prossun niin voisi "boikotti" loppua. Mutta ei vois kyllä vähempää tää pulju kiinnostaa enään kun joskus kusettivat multa muutaman euron.
Kun halusin vaihtaa asuksen z87-a emolevyn vähän parempaan z97 asus maximus rangeriin, tuo z87-a emolevy kesti joku 1-2kk ennen ku se meni vaan yhtäkkiä rikki. Eivät myöskään huolineet "asuksen" vinkuvaa paska poweria takuuseen.
Viimesin ostos mulla on tuolta zowie ec2-cw hiiri ja logitech g pro langattomaan hiireen uudet tassut 14.12.2023.
Ai se on sulla ongelma että hävisit muutaman euron, mutta se ei ole minkäänlainen ongelma että JimmZ trokasi tuhansia pakotteiden alaisia tuotteita venäjälle, viattomien ukrainalaisten tappamiseen?
Ai se on sulla ongelma että hävisit muutaman euron, mutta se ei ole minkäänlainen ongelma että JimmZ trokasi tuhansia pakotteiden alaisia tuotteita venäjälle, viattomien ukrainalaisten tappamiseen?
No Kyllä se on ongelma jos kauppa kusettaa multa ylimäärästä ja miksi pistät sanoja mun suuhun kun en tuolla mun viestillä tarkoittanut tuollaista, nuo dronejen trokaaminen oli mulle aikalailla viimeinen naula arkkuun.
Että en ostanu tuolta enään mitään.
Heikosti menee jos kolmen kympin säästöllä näytönohjaimesta päätyy Jimmsille, kun just melkeen kuukauden saanut lukuisia eri malleja sen 30e kalliimmalla ja cashbackia muutenkin joudut odottelemaan jokusen aikaa.
Parempaa oston jälkeistä ja jopa ennen ostamisen asiakaspalvelua ite saanut jopa verkkikseltä, gigantilta ja powerilta, joten sekin kääntää noihin.
No Kyllä se on ongelma jos kauppa kusettaa multa ylimäärästä ja miksi pistät sanoja mun suuhun kun en tuolla mun viestillä tarkoittanut tuollaista, nuo dronejen trokaaminen oli mulle aikalailla viimeinen naula arkkuun.
Että en ostanu tuolta enään mitään.
Jimm'sissä oli juuri ehkä Euroopan halvimmat hinnat RX 9000-sarjalle. Tämä vielä samaan aikaan, kun muualta oli BF-tarjoukset loppuneet. Siinä on helppo sortua.
Sitten, kun kynnyksen yli on kävelty, niin koko oma boikotti on helppo unohtaa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ei ole mitään kivaa tarjouksessa, niin boikotti vaan menee taustalla, mutta sitten kuin omasta tarjoustuotteesta säästäisi kymppejä tai satasen - siinä se oma mielen lujuus testataan.
Meitä on moneen junaan. Tunnen toimeentulotuella eläviä jotka eivät ikinä enää Turun Droonikaupassa asioi sen jälkeen kun ryssien kanssa suhmuroivat, olkoonkin millaiset tarjoukset tahansa, mutta hämmästykseksi täällä näkyy DDR5 saatavuusketjussakin hyvää liksaa tienaavia, jotka mielellään luovuttavat euronsa tuohon paskafirmaan. Jotkut selkärangat on setelin vahvuisia, jotkut ei.
Ja loppujen lopuksi kyse on tietokoneiden komponenteista, mitkä ei ole millään tasolla elämiseen pakollisia tarvikkeita. Ei oma järki käsitä.
Meitä on moneen junaan. Tunnen toimeentulotuella eläviä jotka eivät ikinä enää Turun Droonikaupassa asioi sen jälkeen kun ryssien kanssa suhmuroivat, olkoonkin millaiset tarjoukset tahansa, mutta hämmästykseksi täällä näkyy DDR5 saatavuusketjussakin hyvää liksaa tienaavia, jotka mielellään luovuttavat euronsa tuohon paskafirmaan. Jotkut selkärangat on setelin vahvuisia, jotkut ei.
Itse katson, että yli 1½ vuotta kestänyt boikotti menisi ihan hukkaan, jos nyt sortuisin tilaamaan. Ei sillä väliä, kauan se kesti, jos se kuitenkin petti.
..mutta varsinkin täällä ketjussa unohtuu usein, että Jimm's on harvoja Suomessa toimivia (niinkuin niillä on liike täällä) ketjuja, jotka on noissa kampanjoissa mukana, viimeisimpänä juuri Gigabyten Cashback. Joka siis on Proshopilla huonommin ja hinnassa kymppejä lisää muutenkin. Ei ole tarkoitus puolustella Jimm'siä, totean vaan edelleen, että siellä on nyt halpoja näytönohjaimia.
Datatronic lienee liian pieni, Gigantti on satunnaisesti näissä mukana ja Verkkokauppa.com ei ole halpa. Tässä vaan tuppaa välillä unohtumaan, että Jimm's on aika suuri toimija. Tosin, liikevaihto/voitto otti aika paljon osumaa 2024 - ja ehkä saamme vielä tietää 2025 luvut joskus. Kuitenkin, voi tarjouksissa olla sitä pientä epätoivoa, että koetetaan parilla pommitarjouksella houkutella niitä asiakkaita takaisin -> sillä mielellä, että kun kerran jotain ostavat, palaavat sitten maksaviksi asiakkaiksi.
z97 asus maximus rangeriin, tuo z87-a emolevy kesti joku 1-2kk ennen ku se meni vaan yhtäkkiä rikki. Eivät myöskään huolineet "asuksen" vinkuvaa paska poweria takuuseen.
No kyseisen liikkeen takiako se emolevy hajosi ja vastaavaa ei olisi muualta ostaessa tapahtunu?
Ja mitä tulee takuisiin niin yksikään jälleenmyyjä ei sitä takuuta tarjoa vaan se on aina valmistaja ja jämyt toimivat välikätenä takuuasian hoidossa ja loppuviimein se valmistaja on se joka sanoo onko vika takuunalainen vai ei. Tämä ei liity nyt ainoastaan jimmsiin vaan kaikkiin liikkeisiin ja aika monta takuucasea itsekki nähny kun asiakas alkaa tinkaamaan heti alussa "kyllähän tämä nyt takuuna menee" No ei mene koska me olemme jälleenmyyjiä ja meidän pitää konsultoida tämä valmistajalta koska he hoitavat takuun
No kyseisen liikkeen takiako se emolevy hajosi ja vastaavaa ei olisi muualta ostaessa tapahtunu?
Ja mitä tulee takuisiin niin yksikään jälleenmyyjä ei sitä takuuta tarjoa vaan se on aina valmistaja ja jämyt toimivat välikätenä takuuasian hoidossa ja loppuviimein se valmistaja on se joka sanoo onko vika takuunalainen vai ei. Tämä ei liity nyt ainoastaan jimmsiin vaan kaikkiin liikkeisiin ja aika monta takuucasea itsekki nähny kun asiakas alkaa tinkaamaan heti alussa "kyllähän tämä nyt takuuna menee" No ei mene koska me olemme jälleenmyyjiä ja meidän pitää konsultoida tämä valmistajalta koska he hoitavat takuun
Tässähän meni heti aika monta asiaa väärin. Nimittäin tuossa lainaamassasi tapauksessa tai monissa itse näkemissäsi se on kyllä juurikin jälleenmyyjä joka hoitaa ja tarvittaessa vastaa kustannuksista jos sille jää pekka käteen. Asiakasta ei tarvitse ollenkaan edes kiinnostaa, onko kyseessä takuu vai virhevastuu ja tarjoaako valmistaja vai meneekö homma juuri hänen tapauksessaan jälleenmyyjän tappioksi. Kuukauden ikäisenä hajonnut emolevy hoidetaan siten, että jälleenmyyjä joko korjaa tai vaihtaa tai hyvittää, asiakas saa korjauksen tai uuden tuotteen tai hyvityksen. Ihan sama vaihdetaanko valmistajan organisaation kautta, korjataanko maahantuojan nimeämässä paikassa vai antaako jälleenmyyjä tappiokseen uuden hyllystä tilalle. Kunhan hoidetaan.
Lisäksi takuun tarjoaa se, joka sen myöntää. Ei se aina ole lakisääteisen virhevastuun lisäksi pelkästään tehtaan takuu, jossa jälleenmyyjä tosiaan toimii vain välikätenä, jos toimii. Myös jälleenmyyjä tai maahantuoja voi antaa velvollisuutensa ylittäviä lupauksia, jotka myös takuuna tunnetaan ja se on velvollinen ne hoitamaan.
Vanhastaan tiedetään, että Jimms ei ole reilun reklamaatioiden käsittelijan ja takuuasioiden hoitajan maineessa ollut koskaan.
Aivan totaalisen väärin. Suomessa se on aina, vain ja ainoastaan myyjä, joka tarjoaa ja vastaa takuusta kuluttaja-asiakkaalle.
Joo, tiedän että useimmat kusettavat tässä ja pakoilevat vastuutaan. Sama kun pelottelevat asiakkaita laittomilla ”tarkastusmaksuilla” jos ei vikaa löydetä. JimmZ;hän näitä harrastaa ahkerasti myös.
No kyseisen liikkeen takiako se emolevy hajosi ja vastaavaa ei olisi muualta ostaessa tapahtunu?
Ja mitä tulee takuisiin niin yksikään jälleenmyyjä ei sitä takuuta tarjoa vaan se on aina valmistaja ja jämyt toimivat välikätenä takuuasian hoidossa ja loppuviimein se valmistaja on se joka sanoo onko vika takuunalainen vai ei. Tämä ei liity nyt ainoastaan jimmsiin vaan kaikkiin liikkeisiin ja aika monta takuucasea itsekki nähny kun asiakas alkaa tinkaamaan heti alussa "kyllähän tämä nyt takuuna menee" No ei mene koska me olemme jälleenmyyjiä ja meidän pitää konsultoida tämä valmistajalta koska he hoitavat takuun
En kirjottanut että se olisi ollut sillon aikoinaan jimmssin vika että emolevy meni niin nopeasti rikki, kai nyt jokaisesta liikkeestä voi saada maanantaikappaleita. Huonoa tuuria. Tarvitseeko sitä pilkkuanussia se on ihan sama minulle asiakkaana miten myyjäliike sen hoitaa takuu/virhevastuu.
Jimmssin vika oli se että he kusettivat asiakasta enny muista mitä maksoin tosta asus z87-a emolevystä kai joku 140-150€ ja kun halusin sen vaihtaa vähän parempaan niin jouduin maksamaan hieman enemmän väliä, kun tuon rikkinäisen emolevyn hinta oli tippunut jollakin kympillä. Tuo z97 asus maximus vii ranger oli kai joku 170€ emolevy.
Mutta oma vika kun en osannut silloin nuorempana vaatia että en olisi joutunut maksamaan niin paljoa väliä tuosta vaihdosta.
EDIT: Emolevy hajosi 1-2kk aikana pyysin vaihtoa parempaan. Vanha maksoi 150€ ja uusi 170€, vanhan hinta oli tippunut kaupassa 140 euroon. Niin jouduin maksamaan 10€ enemmän väliä, kymppi sinne tai tänne joo ei mikään iso raha ollut ja turha tätä asiaa on puida sen enenmpää kun on niin vanha juttu.
En kirjottanut että se olisi ollut sillon aikoinaan jimmssin vika että emolevy meni niin nopeasti rikki, kai nyt jokaisesta liikkeestä voi saada maanantaikappaleita. Huonoa tuuria. Tarvitseeko sitä pilkkuanussia se on ihan sama minulle asiakkaana miten myyjäliike sen hoitaa takuu/virhevastuu.
Jimmssin vika oli se että he kusettivat asiakasta enny muista mitä maksoin tosta asus z87-a emolevystä kai joku 140-150€ ja kun halusin sen vaihtaa vähän parempaan niin jouduin maksamaan hieman enemmän väliä, kun tuon rikkinäisen emolevyn hinta oli tippunut jollakin kympillä. Tuo z97 asus maximus vii ranger oli kai joku 170€ emolevy.
Mutta oma vika kun en osannut silloin nuorempana vaatia että en olisi joutunut maksamaan niin paljoa väliä tuosta vaihdosta.
JimmZ syyllistyi tuossa sitten aika selkeästi petokseen, takuuasioissa se hinta/summa on se mikä kuitissa lukee ja takuuaikana on laitonta tehdä minkäänlaisia käyttöhyöty- tms. vähennyksiä.
Myyjä vastaa omasta myöntämästään takuusta, ja aiempien portaiden myntämistä takuista jos ei ole niistä irtisanoutunut ennen kauppaa.
Eli riippuu vähän tilanteesta, eli markkinoilla on myyjiä ja tai eriä joista jälleenmyyjä on selkeästi irtautunut valmistajan, maahantuoja myntämistä takuista, valmistaja, maahantuoja kyllä silloinkin hoitamat omat takuunsa.
Voi se valmistajan takuukin olla selalinen ettei siinä paljoa roolia myyjällä.
Myyjänkautta tyypillisesti kannattaa mennä, vedota myyjän vastuuseen, vaikka menisi eteenpäin valmistajan takuu prosessiin, ihan siltä varalta että tulee jotain hässäkkää, viivästymistä niin on osoittaa että myyjälle reklamoitu heti.
Jimmsin sivuilta pikainen kokeilu tilata emolevyä, niin 3v takuuta luvattiin, ei matkalla maksamiseen osunut silmään että olisiva irtaantuneet valmistajan takuusta, sama homma 5v takuullisen muistitikun kanssa. Sille ei mitään erillisiä takuuehtoja, joten yleisillä kai, tosin vähän epämääräiset.
Tämä "pääsääntöisesti"
Pääsääntöisesti vaihdamme viallisen tuotteen samanlaiseen tai korvaavaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuun tuotteeseen.
Yleisesti tuotteillamme on vähintään 1 vuoden takuu. Tuotekohtaisen takuun näet tuotekuvauksesta ja ostokuitista. Poikkeuksena kuitenkin erikoistuotteet kuten esim. esitestatut tuotteet (prosessorit, näytönohjaimet, muistit, ym...), sekä esiasennetut korvatut jäähdytysratkaisut (esim. näytönohjaimet), joiden takuu on rajattu kolmeen kuukauteen ellei erikseen muuta mainita. Katso myös valmiiksi viriteltyjen konepakettien erityiset takuuehdot tuotekuvauksesta.
Takuu alkaa aina ostopäivästä (Matkahuollon tai Postin kautta toimitettavat tuotteet) tai kun tuote noudetaan meiltä tai tuote kuljetetaan asiakkaalle. Pääsääntöisesti vaihdamme viallisen tuotteen samanlaiseen tai korvaavaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuun tuotteeseen.
Vaihdetun tuotteen takuu ei ala alusta, vaan jatkuu alkuperäisen ostopäivän mukaisesti.
Takuu ei korvaa kulumisesta, ohjelmisto-, asiakkaan omasta asennus- tai käyttövirheestä aiheutuneita vikoja.
Takuutuotteen tulee aina olla alkuperäisessä kunnossa. Kaikki asiakkaan suorittamat tuotteeseen kohdistuvat modifikaatiot eväävät takuun kyseiseltä tuotteelta (esim. jäähdytyselementti poistettu/vaihdettu, sarjanumero- tai muu tunnistetarra puuttuu kokonaan tai osittain).
Kootuissa konepaketeissa vastuu viallisen osan selvittämisestä aiheutuvista kustannuksista on paketin kasaajalla.
Takuupalautuksissa on aina ensin täytettävä internet sivuiltamme löytyvä RMA hakulomake mahdollisen vian selvittämiseksi. Saat paluuviestissä tarkemmat palautusohjeet. Tarkastamme aina ensin tuotteen kerrotun vian osalta. Palautuksiin on liitettävä yhteystiedot, vikaseloste ja kopio kuitista. Palautukset on pakattava huolella!
Mikäli tuotteella on oma valtuutettu takuuhuolto, veloitamme mahdolliset huoltoliikkeen kulut.
Jimm's PC-store Oy ei ota mitään vastuuta erikoistuotteiden kuten ilma-, vesi- ja kompressorijäähdytys tuotteiden kotiasennuksessa tai -käytössä sattuneista tapaturmista tai aineellisista vahingoista. Tuotteet on tarkoitettu asiantuntijoiden ja ammattilaisten asennettavaksi ja asianmukaisesti käytettäväksi. Huomaa myös, että kaikkien muiden nesteiden, paitsi sivuitamme löytyvien jäähdytysnesteiden ja tislatun veden käyttö purkaa vesijäähdytystuotteiden takuun!
Aivan totaalisen väärin. Suomessa se on aina, vain ja ainoastaan myyjä, joka tarjoaa ja vastaa takuusta kuluttaja-asiakkaalle.
Joo, tiedän että useimmat kusettavat tässä ja pakoilevat vastuutaan. Sama kun pelottelevat asiakkaita laittomilla ”tarkastusmaksuilla” jos ei vikaa löydetä. JimmZ;hän näitä harrastaa ahkerasti myös.
Olet totaallisesti väärässä ja esim asuksella siinä paketissa joka tulee tehtaalta lukee esim "10year warrantly" tms niin se on valmistajan myöntämä takuu eikä jälleenmyyjän mutta lähtökohtaisesti jälleenmyyjä on se taho kuka hoitaa välikätenä nuo takuucaset eli tekee alustavan tarkastuksen ja sit hoitaa paperityöt ja jos on selvä tapaus heittää uuden tuotteen asiakkaalle ja sit saa valmistajalta jossain vaiheessa korvaavan tuotteen. Ja kyllä olen ottanut aika monta lähetystä vastaanottanut valmistajalta ja viitteenä "reklamaatio".
Kyllä se on vain ja ainoastaan jälleenmyyjän ja kuluttaja-asiakkaan välinen kauppa. Jälleenmyyjä vastaa takuu-asioista (ja virhevastuusta). Se on sitten jälleenmyyjän ja maahantuojan välinen ongelma, kuka tapauksen maksaa. Viimekädessä jälleenmyyjä, eikä se kuulu sille kuluttaja-asiakkaalle millään tavoin. Jos maahantuoja sanoo, ettei heitä kiinnosta, niin se ei ole kuluttaja-asiakkaan ongelma.
Fiksu jälleenmyyjä toki tekee tässä kohtaa johtopäätöksiä, että kannattaako sellaisen maahantuojan kanssa tehdä businessta. Jos vastaus on että kannattaa, niin nuo omaan piikkiin menevät tapaukset on sitten sitä yrittäjäriskiä.
Tuossa aiemmassa tapauksessa sen sijaan Jimm's tuskin kusetti ketään, jos ei suostunut alkuperäisellä kauppahinnalla vaihtamaan viallista tuotetta toiseen. Sellaista oikeutta kuluttaja-asiakkaalla ole, ja se on sitten jälleenmyyjän hyvää hyvyyttä jos siihen suostuu ja osapuolten neuvottelun tulos, millä ehdoin. Kusettamisen puolelle mennään, jos ei suostu korjaamaan, vaihtamaan samanlaiseen eikä hyvittämään. Jälleenmyyjä saa kuitenkin päättää mikä noista kolmesta on ratkaisuvaihtoehto.
Kyllä se on vain ja ainoastaan jälleenmyyjän ja kuluttaja-asiakkaan välinen kauppa. Jälleenmyyjä vastaa takuu-asioista (ja virhevastuusta). Se on sitten jälleenmyyjän ja maahantuojan välinen ongelma, kuka tapauksen maksaa. Viimekädessä jälleenmyyjä, eikä se kuulu sille kuluttaja-asiakkaalle millään tavoin. Jos maahantuoja sanoo, ettei heitä kiinnosta, niin se ei ole kuluttaja-asiakkaan ongelma.
Fiksu jälleenmyyjä toki tekee tässä kohtaa johtopäätöksiä, että kannattaako sellaisen maahantuojan kanssa tehdä businessta. Jos vastaus on että kannattaa, niin nuo omaan piikkiin menevät tapaukset on sitten sitä yrittäjäriskiä.
Tuossa aiemmassa tapauksessa sen sijaan Jimm's tuskin kusetti ketään, jos ei suostunut alkuperäisellä kauppahinnalla vaihtamaan viallista tuotetta toiseen. Sellaista oikeutta kuluttaja-asiakkaalla ole, ja se on sitten jälleenmyyjän hyvää hyvyyttä jos siihen suostuu ja osapuolten neuvottelun tulos, millä ehdoin. Kusettamisen puolelle mennään, jos ei suostu korjaamaan, vaihtamaan samanlaiseen eikä hyvittämään. Jälleenmyyjä saa kuitenkin päättää mikä noista kolmesta on ratkaisuvaihtoehto.
"Antamalla takuun yritys sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Takuunantaja vastaa takuuaikana ilmenevistä vioista ja muista takuussa määritellyistä asioista."
Jos valmistaja myöntää takuun on se valmistajan vastattava ja se on se taho joka tekee lopullisen päätöksen takuusta. Toki jälleenmyyjä voi sen hyvää hyvyyttä ottaa omasta tuotostaan mutta tähän ei ihan helpolla aleta ainaskaan kovin hövelisti
Kyllä se on vain ja ainoastaan jälleenmyyjän ja kuluttaja-asiakkaan välinen kauppa. Jälleenmyyjä vastaa takuu-asioista (ja virhevastuusta). Se on sitten jälleenmyyjän ja maahantuojan välinen ongelma, kuka tapauksen maksaa. Viimekädessä jälleenmyyjä, eikä se kuulu sille kuluttaja-asiakkaalle millään tavoin. Jos maahantuoja sanoo, ettei heitä kiinnosta, niin se ei ole kuluttaja-asiakkaan ongelma
Kauppa, sopimus on toki kuluttajan ja myyjän välinen,(* ei se esteä valmistajaa tarjoamasta loppuasiakkaalle takuuta.
Ja ymmärtääkseni edelleenkin jälleenmyyjä voi irtisanoutua valmistajan takuista , jos valmistaja markkinoi elinikäinen takuu, uusi tilalle jos hajoaa, niin jos myyjä ennen kaupan sopimista ilmoittaa että se on sitten valmistajan ei hänen, eikä hän valmistajan takuisiin puutu.
Kuluttaviranomaiset ymmärtääkseni ottaneet vaativamman linjan miten noista aiemman portaan takuista voi irtaantua. eli vain kuittiin tulostettuna on vähän myöhäistä.
Käytännössähän kunnon brändien takuu ehdot on selkeät ja valmistajat niitä noudattaa ja heillä on prosessi miten ne hoidetaan. Jälleenmyyjälli ihan hyvä juttu. Ongelmaa, vaivaa on niistä joissa takuut on lyhyitä, tai jotain ylipitkiä mutta prosessi yliraskas vaikea myyjälle.
(*
Nykyään toki valmistaja ja loppukäyttäjät tekee entistä useammin oman sopimuksen, ja jo pitkään valmistajilla/maahntuojilla ollut tarjolla loppukäyttäjälle ohi jälleen myyjän esim takuu pidennyksiä kaupanteon jälkeen.
Jos valmistaja myöntää takuun on se valmistajan vastattava ja se on se taho joka tekee lopullisen päätöksen takuusta. Toki jälleenmyyjä voi sen hyvää hyvyyttä ottaa omasta tuotostaan mutta tähän ei ihan helpolla aleta ainaskaan kovin hövelisti
Ei se ihan noinkaan toimi. Eli jos ostat tuotteen Suomesta (sanotaan nyt vaikka Lidlistä tai Gigantista) ja sitten se ei enää kuukauden kuluttua toimi ei se kauppa voi vaan todeta "jaa-a, ota yhteyttä kiinaan, ei koske mua, mä vaan myyn näitä. Tossa lukee "Made in China" laita postia sinne".
Suomessa on ihan lain määräämä takuu mikä koskee kauppaa joka MYY tuotetta. Siksi esim. monesti kun kauppa menee konkurssiin myydään tuotteita missä ei ehkä ole takuuta halvemmalla (koska asiakas voi itse YRITTÄÄ ottaa yhteyttä myöhemmin eri maahan tms. mutta jos sitä kauppaa ei enää ole olemassa se kaupan takuu ei paljoa auta)
Ei se oikeasti niin toimi että jos ostan esim. prosessorin (AMD:n) niin minun pitäisi lähettää Lisa Su:lle Santa Claraan, Kaliforniaan sähköpostia jos tuote ei toimi ja kysellä häneltä mitenkäs takuu ja tuleeko ehkä Kaliforniasta tms. huoltomies käymään...
"Antamalla takuun yritys sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Takuunantaja vastaa takuuaikana ilmenevistä vioista ja muista takuussa määritellyistä asioista."
Jos valmistaja myöntää takuun on se valmistajan vastattava ja se on se taho joka tekee lopullisen päätöksen takuusta. Toki jälleenmyyjä voi sen hyvää hyvyyttä ottaa omasta tuotostaan mutta tähän ei ihan helpolla aleta ainaskaan kovin hövelisti
”Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa.”
Olen törmännyt lähinnä tapauksiin, että esim. muistien yms. tuotesivulla sanotaan selkeästi, että ”valmistajalta elinikäinen takuu, meiltä 3v”. Mun AEG pesukone taisi olla myös tyyliin kaupasta 2v, valmistajalta 10v kun rekisteröit tuotteen. Nuo on selkeitä.
Mutta JimmZ kun aikanaan möi minulle viallisia vesijäähyosia, he kehottivat minua ottamaan suoraan yhteyttä Alphacooliin. Tuo meni väärin JimmZin osalta, mutta käytännössä pääsin helpommalla AC:n kanssa ja lähettivät mulle koko vesiblokin asennuspaketin kaikkine tilpehööreineen..
Ei se ihan noinkaan toimi. Eli jos ostat tuotteen Suomesta (sanotaan nyt vaikka Lidlistä tai Gigantista) ja sitten se ei enää kuukauden kuluttua toimi ei se kauppa voi vaan todeta "jaa-a, ota yhteyttä kiinaan, ei koske mua, mä vaan myyn näitä. Tossa lukee "Made in China" laita postia sinne".
Suomessa on ihan lain määräämä takuu mikä koskee kauppaa joka MYY tuotetta. ....
Takuu on lisäarvoa, lisä etu, se ei ole pakollinen. Myyjällä on kuluttajakaupassa virhevastuu, kaikkissa tuotteissa ei markkinoida takuuta, eikä niissä sitä ole.
Toki monissa tuotteissa on joku valmistajan yleismailmallinen takuu ja sen ehdot, se voi olla heikompi kuin kuluttajasuojan minimit. Kuluttajalle se voi olla arvotonta, mutta muussa käytössä sillä voi olla merkitystä.
Mainitsit konkurssin, niin maahantuont/valmistaja <-> jälleenmyyjä ketjussa eri portaat joutuu ottamaan koppia toisen vastuista, jos sontaa myynyt maahantuoja myöntäny takuun ja tekee konkurssin, niin se voi olla ikävämpi tilanne jälleenmyyjälle
Soppaa sekoittaa sitten puhekieli, vaikka virhevastuu lainsäädäöön historia on jostain viimevuosisadalta, niin puhekielessä takuu sanalla saatetaan edelleen tarkoittaa myös myyjän virhevastuuta.
Ei se ihan noinkaan toimi. Eli jos ostat tuotteen Suomesta (sanotaan nyt vaikka Lidlistä tai Gigantista) ja sitten se ei enää kuukauden kuluttua toimi ei se kauppa voi vaan todeta "jaa-a, ota yhteyttä kiinaan, ei koske mua, mä vaan myyn näitä. Tossa lukee "Made in China" laita postia sinne".
Suomessa on ihan lain määräämä takuu mikä koskee kauppaa joka MYY tuotetta. Siksi esim. monesti kun kauppa menee konkurssiin myydään tuotteita missä ei ehkä ole takuuta halvemmalla (koska asiakas voi itse YRITTÄÄ ottaa yhteyttä myöhemmin eri maahan tms. mutta jos sitä kauppaa ei enää ole olemassa se kaupan takuu ei paljoa auta)
Ei se oikeasti niin toimi että jos ostan esim. prosessorin (AMD:n) niin minun pitäisi lähettää Lisa Su:lle Santa Claraan, Kaliforniaan sähköpostia jos tuote ei toimi ja kysellä häneltä mitenkäs takuu ja tuleeko ehkä Kaliforniasta tms. huoltomies käymään...
Nyt ehkä ensimmäisenä kannattaisi huomata että minä kirjoitan asiasta kuka vastaa takuusta ja kuka hoitaa takuukäsittelyjä. Vaikka sinä kuluttaja otat yhteyttä jälleenmyyjään niin ei tarkoita että se jälleenmyyjä vastaa siitä takuusta vaan se toimii vain välikätenä jos valmistaja myöntää tuotteelle jonku takuun. Selvissä tapauksissa nämä on kuluttajalla kivuttomia eli parhaillaan jämy työntää suoriltaan uuden hyllystä tilalle ja painaa rikkinäisen reklamaatiohyllyyn odottelemaan maahantuojan tai tehtaan edustajan käyntiä josta sit homma pyörii omalla painollaan. Jos taas hankalampi case niin sit se tuote lähetetään eteenpäin ja jälleenmyyjä on välikätenä viestintuojana/viejänä.
Minä en ole sanonut missään vaiheessa että kuluttajan tarvitsee olla yhteydessä maahantuojaan tai valmistajaan vaan että jälleenmyyjä ei maksa nuita omasta pussistaan ihan helpolla(ellei ole heidän myöntämä lisätakuu joka on pidempi kuin valmistajan ja valmistajan myöntämä takuu on loppunut). Aina kun laite X vioittuu niin ensisijainen yhteydenotto on jälleenmyyjälle ellei sitten valmistajalla ole itsellään suora yhteydenottotapa kuten esim mikkisoftalla on xbox tuotteiden suhteen
Olisit nyt edes avannut tuon minun linkin niin tietäisit edes jollain tasolla mistä puhut kun heti ensimmäisenä lukee "Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet."