Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Uskallan väittää, että posti ei tule kyllä palauttamaan mitään rahoja tuon suhteen etenkään, jos rahat on keretty siirtää vastaanottajan tilille.
Joo, mutta jos rahoja ei ole siirretty vastaanottajan tilille, voisi posti tällöin ehkä palauttaa rahat.
 
Joo, mutta jos rahoja ei ole siirretty vastaanottajan tilille, voisi posti tällöin ehkä palauttaa rahat.

Jotenkin vaikea kuvitella, että pysäyttäisi vaikka voisi. Eiköhän ne mene automaatti maksuun samantien. Ja vaikka ei ja sinne joku paketinlunastaja tulisi suoraan autolta takaisin, että lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon ettei pakettini sisältö ollut sitä mitä piti. Niin miksi ihmeessä posti ottaisi riskin sotkeentua tuollaiseen leikkiin. Hyvällä tuurilla kusetettaisiin vaan toiseen suuntaan (se paketissa ollut näyttis on autossa ja esitellään tädille tyhjää loottaa) ja tällöin posti ottaa osaa kauppatapahtumaan ja vastuuta siitä. Ei mitään järkeä postin kannalta. Sen takia ne sen tiskillä avaus leikinkin on lopettaneet kun työllistää ihan liikaa. Joonkun 15€ postiennakko rahan takia kannata ottaa yhtään enempää töitä firmaan sisään.
 
Posti itsekin antaa vähän väärän kuvan tuosta postiennakosta mielestäni.

Myyjän plussat
- Turvaa etenkin arvokkaampien kauppojen tekemiseen

En kyllä ymmärrä miten?
- Paketti luovutetaan vastaanottajalle vasta maksun jälkeen
Järkevä myyjä ei lähetä pakettia, ennenkuin maksu näkyy tilillä, eli sama asia

Ostajan plussat
- Et lähetä rahaa etukäteen kenellekään tuntemattomalle

Mitä hyötyä, koska et kuitenkaan voi varmistaa paketin sisältöä ennakkkoon ilman maksamista, joka sentään mainitaan tuolla sivulla myöhemmin.
- Pienempi riski tulla huijatuksi
Mitenkähän muka pienempi riski, taitaa vaan kiinnostaa tuo palvelusta saatu lisämaksu Postia.

Ja tosiaan näyttäisi olevan täysin automatisoitu prosessi, joten ei taida Postin henkilökuntaa alkaa kiinnostaa pysäyttelee maksuja jälkikäteen, etenkin kun ei voi mitenkään todistaa paketin sisällön aitoutta.
Summa siirtyy automaattisesti Postilta lähettäjälle 2-4 pankkipäivän kuluessa.


Periaatteessa postiennakko vaatii huijarilta enemmän vaivannäköä, eli pakko se paketti tehdä, pakata sinne edes jotain ja lähettää se, mikä saattaa vähentää intoa yrittää huijata, kuin ns. "perinteisellä" tavalla, eli ei lähetä maksun jälkeen mitään. Eli voihan tuolla vähän kai saada "turvaa", mutta toisaalta lisää sitten rehdin myyjän riskiä, että ostaja tulee "katumapäälle" eikä haekaan pakettia ja tulee turhia kustannuksia. Tuota voi tietenkin myyjänä yrittää vähentää pyytämällä ennakkoon ylimääräisiä maksuja varalta, joka taasen mahdollistaa myös huijarin pyytämään niitä ja ei ikinä lähetä pakettia.
Summa summarum, ei ole mitään varmaa keinoa, jolla voisi huijareilta suojautua, aina jokin "porsaanreikä" löytyy käytetystä metodista, joita Posti mahdollistaa...
 
Viimeksi muokattu:
Sovittiin kyseisen henkilön kanssa kaupat myymästäni näytönohjaimesta lauantaina 16.10.2021. Myynti-ilmoitus: https://bbs.io-tech.fi/threads/pali...b-fullcover-blokki-rauma.347788/#post-9618897

Tätä kirjoittaessa tiistaina 19.10.2021 en ole saanut vieläkään rahoja näytönohjaimesta, enkä selitystä sille miksi maksua ei ole tullut. Kalis ei ole myöskään ilmoittanut aikeista perua kauppoja. Kalis on viimeisen viestin kirjoittamisen jälkeen ollut foorumilla paikalla, joten mahdollisuus vastaamiseen on ollut Myös muilla on ollut henkilön kanssa ongelmia mikä entisestään vahvistaa epäilyjä.

Alla yksityisviestikeskustelu (henkilökohtaiset tiedot poistettu):

Kalis_edited.png

Kalis2.PNG


Kalisin antamat osoitetiedot ovat olemassa olevia, eivät kuitenkaan välttämättä henkilön oikea osoite. Annettu puhelinnumero ja kaupunki matchaavat Fonecta Callerin mukaan, mutta Fonecta antaa eri katuosoitteen.
Annettu osoite on Google Mapsin mukaan olemassa oleva osoite ja sijaitsee n. 3.5km päässä Fonectan antamasta osoitteesta.

Kalis on myös muiden henkilöiden kanssa sopinut kauppoja ilman aikeita saattaa kauppoja loppuun, alla olevat lainaukset ovat Kalisin viime lauantaina ja sunnuntaina sopimista kaupoista.

Lainaus ketjusta: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus...aming-turku-haemeenlinna.349452/#post-9618822


Lainaus ketjusta: Myydään - DDR4 Muistikitti - G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ - AKAA

Tosiaan muutama henkilö tuli kyseleen mitenkä on Kalis:sin kanssa kaupat sujuneet ja pyysivät pistää tänne ketjuun lopputuloksen. Joten siis myin kyseiselle herralle näyttiksen ja lähetin sen postiennakolla sunnuntaina ja nyt keskiviikkona makso postiennakon ja nouti näyttiksen postista, joten minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä herrasta. Eli toisin sanoen kaupat onnistu.
 
ymmärtäähän sen ettei postilla ole halua lisätä työtunteja setviäkseen kusetuscaseja mutta eikö tota postiennakkomaksua vois säilytellä sen 24h ennenkuin se lähtee postilta eteenpäin?

ainiin, jokuhan siihenkin pitää palkata.

ja miten tää sit toimis ku jotkut rupeis käymään kotona lisäämässä ne tiiliskivet pakettiin ja menis rahoja lunastamaan takaisin, näyttiksen ollessa jo koneessa kiinni :smoke:
 
ymmärtäähän sen ettei postilla ole halua lisätä työtunteja setviäkseen kusetuscaseja mutta eikö tota postiennakkomaksua vois säilytellä sen 24h ennenkuin se lähtee postilta eteenpäin?

ainiin, jokuhan siihenkin pitää palkata.

ja miten tää sit toimis ku jotkut rupeis käymään kotona lisäämässä ne tiiliskivet pakettiin ja menis rahoja lunastamaan takaisin, näyttiksen ollessa jo koneessa kiinni :smoke:
Homma pitäisi mennä niin että noudettaessa saisi myyjän silmien alla tarkistaa paketin sisällön ennen maksua ja päättää lunastaako vai eikö lunasta. Ja tämä olisi palvelu jota posti myy haluamallaan hinnalla. Nykyinen postiennakko pitäisi poistaa, koska siitä ei hyödy kukaan muu kuin posti.
 
Mulla sujui Kaliksen kanssa kaupat hyvin, maksu tuli nopeasti ja on noutanut tuotteen juuri Postista. Myin 1070 näytönohjaimen:

Tosiaan muutama henkilö tuli kyseleen mitenkä on Kalis:sin kanssa kaupat sujuneet ja pyysivät pistää tänne ketjuun lopputuloksen. Joten siis myin kyseiselle herralle näyttiksen ja lähetin sen postiennakolla sunnuntaina ja nyt keskiviikkona makso postiennakon ja nouti näyttiksen postista, joten minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä herrasta. Eli toisin sanoen kaupat onnistu.

Nyt kun olen kuullut Kalis :ta enemmän positiivista palautetta, eikä kenelläkään ole ollut suuria ongelmia hänen kanssaan, myönnän että oma reaktioni tilanteeseen oli ylimitoitettu ja pyydän anteeksi Kalisille aiheuttamaani mainehaittaa. En usko että hänellä on ollut aikomuksena huijata keneltäkään rahaa. Kalis on kertonut yksityisviestillä että kaupankäyntisäännöt tarjousten tekemisten suhteen eivät olleet hänelle täysin selvät ja tulevaisuudessa ei tee tarjouksia jos ei ole sitoutunut ostamaan tuotetta. Uskon että tulevaisuudessa hän pitää kiinni tästä periaatteesta ja kaupankäynti hänen kanssaan sujuu ilman ongelmia. :kippis:
 
Nyt kun olen kuullut Kalis :ta enemmän positiivista palautetta, eikä kenelläkään ole ollut suuria ongelmia hänen kanssaan, myönnän että oma reaktioni tilanteeseen oli ylimitoitettu ja pyydän anteeksi Kalisille aiheuttamaani mainehaittaa. En usko että hänellä on ollut aikomuksena huijata keneltäkään rahaa. Kalis on kertonut yksityisviestillä että kaupankäyntisäännöt tarjousten tekemisten suhteen eivät olleet hänelle täysin selvät ja tulevaisuudessa ei tee tarjouksia jos ei ole sitoutunut ostamaan tuotetta. Uskon että tulevaisuudessa hän pitää kiinni tästä periaatteesta ja kaupankäynti hänen kanssaan sujuu ilman ongelmia. :kippis:
Muista käydä antamassa kauppiaspalaute.
 
Hieman erikoinen case tällä kertaa. Liekköhän kellään kokemuksia vastaavasta: Elikkäs möin tietokoneen oheislaitteen, ostaja maksoi tuotteen nopsaan, laittoi yhteystietonsa jne, ja seuraavana päivänä pistin paketin postiin. Seurantakoodin tietenkin lähetin ostajalle. Paketti on seurantatietojen mukaan ollut noudettavissa 5 päivää, ja viikon noutoaikahan noissa on ennenkuin paketti palautetaan takaisin minulle. Noh, olen pariin otteeseen muistutellut ostajaa, että noutaisi pakettinsa jottei se palaudu bumerangina takaisin itselleni. Ostaja on nähnyt viestit muttei reagoi niihin mitenkään. Seurannan mukaan vastaanottajalle on lähetetty myös muistutusviesti paketin noudosta eilen. Mitähän ostaja tässä tilanteessa suunnittelee? Koettaako väittää etten ole lähettänyt pakettia vai mikä homma? Kaikki yksityisviestikeskustelut on tallessa, jossa antoi yhteystietonsa, ja lähetin vastaanottajalle myös kuvan paketin lähetyksestä, jossa näkyy automaatilla omat, sekä hänen yhteystietonsa. Ja tosiaan tuo seurantahan nyt on kokonaisuudessaan OmaPostissani. Hankala uskoa, että tässä jotain jekutusta yritettäisiin, ellei ostaja koita alkaa vaatia rahojaan takaisin tai jotain muuta vastaavaa. Noh, katsellaan parin päivän kuluttua onko paketti noudettu vai lähteekö tulemaan takaisin päin!
Kaikki eivät niin hätäisiä ole että heti paketin hakisivat vaikka suotavaahan se varsinkin noiden automaattien kanssa olisi että kierto olisi nopeaa, välillä kun tuppaavat olemaan täynnä. Eikä kaikkia myöskään kiinnosta pitää yhteyttä sen jälkeen kun suurimmat muodollisuudet on tehty (lukee viestit muttei reagoi). Itse en siis tälläinen todellakaan ole mutta tiedän että tälläisiä ihmisiä on, kun heitä olen kohdannut. Joten en tältä pohjalta usko että tapauksessasi on mitään erikoista tekeillä, ostaja ei vain ole kerennyt pakettia syystä tai toisesta vielä noutaa.
 
Hieman erikoinen case tällä kertaa. Liekköhän kellään kokemuksia vastaavasta: Elikkäs möin tietokoneen oheislaitteen, ostaja maksoi tuotteen nopsaan, laittoi yhteystietonsa jne, ja seuraavana päivänä pistin paketin postiin. Seurantakoodin tietenkin lähetin ostajalle. Paketti on seurantatietojen mukaan ollut noudettavissa 5 päivää, ja viikon noutoaikahan noissa on ennenkuin paketti palautetaan takaisin minulle. Noh, olen pariin otteeseen muistutellut ostajaa, että noutaisi pakettinsa jottei se palaudu bumerangina takaisin itselleni. Ostaja on nähnyt viestit muttei reagoi niihin mitenkään. Seurannan mukaan vastaanottajalle on lähetetty myös muistutusviesti paketin noudosta eilen. Mitähän ostaja tässä tilanteessa suunnittelee? Koettaako väittää etten ole lähettänyt pakettia vai mikä homma? Kaikki yksityisviestikeskustelut on tallessa, jossa antoi yhteystietonsa, ja lähetin vastaanottajalle myös kuvan paketin lähetyksestä, jossa näkyy automaatilla omat, sekä hänen yhteystietonsa. Ja tosiaan tuo seurantahan nyt on kokonaisuudessaan OmaPostissani. Hankala uskoa, että tässä jotain jekutusta yritettäisiin, ellei ostaja koita alkaa vaatia rahojaan takaisin tai jotain muuta vastaavaa. Noh, katsellaan parin päivän kuluttua onko paketti noudettu vai lähteekö tulemaan takaisin päin!

Itselleni heräisi lähinnä mieleen kysymys että miten pitäisi toimia pitkällä tähtäimellä.
Eli kun olet kuitenkin rahat saanut ja paketin lähettänyt, jos paketti tulee takaisin etkä nouda sitä (eihän se ole enää sinun eikä sinulla ole oikeastaan oikeutta noutaa sitä.. ..koska toinen on sen maksanut) voiko hän valittaa asiasta tai mitä siitä voi seurata?

Toisaalta teoriassa jos noudat tuotteen takaisin ja säilytät sitä niin jos esim. vuosien kuluttua tulee haastetta oikeuteen että ostaja ei ole saanut tuotettaan voitko sitten pyytää häneltä vuosien varastointi maksuja tms. varsinkin jos sinulla on kaikki viestittely tallessa...

Hieman hankalaksi menee. Eli jos et nouda pakettia takaisin sellaisen palautuessa voidaanko siitä sitten syytellä ja valittaa? Toisaalta jos noudat oletko silloin syyllistynyt johonkin, koska teoriassa otat silloin vastaan toisen omaisuutta vaikka posti sen sinulle tuokin.

Mietin ihan lakiteknisesti, mitä voi tehdä jos toinen ei vain hae pakettia ja alkaa myöhemmin vaatimaan ties mitä?
 
Kaikki helpoin jos tulee takas ja jotain kuluja niin kulut pois ja summa takasin ostajan tilille. Sen jälkeen kun rahat on palautunut ostajalle niin tuotehaun on sun taas. Ja siitä että ei ole saanut tuotetta ei voi syyttää kun itseään.
 
Elikkäs möin tietokoneen oheislaitteen, ostaja maksoi tuotteen nopsaan, laittoi yhteystietonsa jne, ja seuraavana päivänä pistin paketin postiin. Seurantakoodin tietenkin lähetin ostajalle. Paketti on seurantatietojen mukaan ollut noudettavissa 5 päivää, ja viikon noutoaikahan noissa on ennenkuin paketti palautetaan takaisin minulle. Noh, olen pariin otteeseen muistutellut ostajaa, että noutaisi pakettinsa jottei se palaudu bumerangina takaisin itselleni. Ostaja on nähnyt viestit muttei reagoi niihin mitenkään. Seurannan mukaan vastaanottajalle on lähetetty myös muistutusviesti paketin noudosta eilen. Mitähän ostaja tässä tilanteessa suunnittelee?

Ei kannata kehitellä ongelmia asioista, jotka eivät oikeasti ole ongelmia. Sitä voi jossitella niin monesta muustakin asiasta, mutta yleensä aivan turhaan. Sä olet omat velvollisuutesi hoitanut ja 99,9 prosentin varmuudella osta kyllä käy hakemassa sen paketin, kunhan kiireiltään ehtii. Turha rakentaa etukäteen mitään skenaariota, että mitähän ostaja tässä mahtaa suunnitella.

Jos oikeasti kävisi niin, että paketti palautuu sinulle, eikä ostaja enää vastaa viesteihin, niin palataan siinä kohtaa uudestaan asiaan :-)
 
Itselleni heräisi lähinnä mieleen kysymys että miten pitäisi toimia pitkällä tähtäimellä.
Eli kun olet kuitenkin rahat saanut ja paketin lähettänyt, jos paketti tulee takaisin etkä nouda sitä
Jätä paketti postin huoleksi, he kyllä sen osaavat hävittää.
Entä jos tekee kauppaa juuri ennen reissuun lähtöä ja paketti palautuukin reissun aikana? Eihän se minun ongelma enää ole. Toki voin auttaa asian selvityksessä, mutten itse koe olevani velvollinen tuollaisessa tapauksessa a) noutamaan pakettia (ja ehkä lähettämään uudelleen) b) palauttamaan rahoja, mikäli en ole lähettämääni tuotetta myöskään saanut takaisin.
Mutta tämähän on täysin hypoteettista spekulointia.
 
Jätä paketti postin huoleksi, he kyllä sen osaavat hävittää.
Entä jos tekee kauppaa juuri ennen reissuun lähtöä ja paketti palautuukin reissun aikana? Eihän se minun ongelma enää ole. Toki voin auttaa asian selvityksessä, mutten itse koe olevani velvollinen tuollaisessa tapauksessa a) noutamaan pakettia (ja ehkä lähettämään uudelleen) b) palauttamaan rahoja, mikäli en ole lähettämääni tuotetta myöskään saanut takaisin.
Mutta tämähän on täysin hypoteettista spekulointia.
Eikös se tavaran omistajuus vaihdu silloin kun rahat ovat tilillä, joten myyjän ei tarvitse enää toisen tavaroista huolehtia kunhan postitusvelvoitteesta huolehtinut? No joka tapauksessa turha kuumotella asiasta kun näissä asioissa kukaan ei ole halukas oikeuteen viemään asiaa jonka häviää varmasti.
 
Mielestäni ihmisillä on jonkinlainen asennevamma, jos eivät palautunutta pakettia suostu lähettämään uudelleen, jos ostaja korvaa siitä aiheutuneet kulut. Mitään huijausmahdollisuutta ei tuossa kuitenkaan suoraan ole.

Yleensä sille voi olla jokin erittäin hyvä syy, jos joku ei hae pakettia postista. Nyt vähän inhimillisyysabilityä kehiin niin kaikilla on mukavampaa tehdä kauppaa. :tup:

Toivoisin myös (ja luultavasti moni muukin), että skenaariospekulaatiot hoidetaan jossakin toisessa ketjussa ja että tähän ketjuun ilmoitetaan ensisijaisesti Huonot kauppiaskokemukset Nimimerkin kera - eikä niinkään yleistä spekulointia, jos joku ei hae pakettiaan heti.
 
Eikös se tavaran omistajuus vaihdu silloin kun rahat ovat tilillä, joten myyjän ei tarvitse enää toisen tavaroista huolehtia kunhan postitusvelvoitteesta huolehtinut? No joka tapauksessa turha kuumotella asiasta kun näissä asioissa kukaan ei ole halukas oikeuteen viemään asiaa jonka häviää varmasti.
Tuo tuotteen omistajuuden vaihdos postikaupoissa ei ole ihan noin yksinkertainen. Postin näkökulmasta lähettäjä on paketin omistaja kunnes paketti on luovutettu vastaanottajalle. Itseasiassa taitaa mennä samalla lailla myös lainopillisessa mielessä ajatusleikkinä jos lähettäisit (vaikka satunnaiselle) vastaanottajalle jotain laitonta.
Vastaanottajan vastuu ja velvollisuudet tuotetta kohtaan alkavat vasta vastaanottamisen jälkeen.
Mikäli tuotetta ei nouda postista niin tuotteen toimittamisyrityksestä ja säilyttämisestä aiheutuneet kulut voi vähentää mahdollisesti palautettavasta ennakkomaksusta.

Onhan tuo tilanne mahdollinen jos posti/mh vie paketin noudettavaksi esim 5km päähän ja vastaanottajalla ei ole järkevää mahdollisuutta pakettia noutaa. Nimimerkillä viimeisimmän pakettini jouduin hakemaan noin 5km päästä jossa ei muuten olisi tullut käytyä. Onneksi on auto taloudessa.
 
Tuo tuotteen omistajuuden vaihdos postikaupoissa ei ole ihan noin yksinkertainen. Postin näkökulmasta lähettäjä on paketin omistaja kunnes paketti on luovutettu vastaanottajalle. Itseasiassa taitaa mennä samalla lailla myös lainopillisessa mielessä ajatusleikkinä jos lähettäisit (vaikka satunnaiselle) vastaanottajalle jotain laitonta.
Vastaanottajan vastuu ja velvollisuudet tuotetta kohtaan alkavat vasta vastaanottamisen jälkeen.
Mikäli tuotetta ei nouda postista niin tuotteen toimittamisyrityksestä ja säilyttämisestä aiheutuneet kulut voi vähentää mahdollisesti palautettavasta ennakkomaksusta.

Onhan tuo tilanne mahdollinen jos posti/mh vie paketin noudettavaksi esim 5km päähän ja vastaanottajalla ei ole järkevää mahdollisuutta pakettia noutaa. Nimimerkillä viimeisimmän pakettini jouduin hakemaan noin 5km päästä jossa ei muuten olisi tullut käytyä. Onneksi on auto taloudessa.
Kaksi toisistaan irralla olevaa asiaa:
Kauppalain mukaan tavarariski ja omistajuus siirtyy ostajalle, kun tavara on asetettu ostajan käytettäväksi sovittuna aikana.
15 §

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan. Myyjä vastaa kuitenkin aina menetyksestä tai vahingosta, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää kaupantekohetkellä mutta josta hän ei ole ilmoittanut ostajalle.
Huumepaketin lähettäjälle seuraamukset tulevat rikoslain perusteella.

Myyjä voi postittaa tuon kuluja vastaan uudestaan, tai vaan jättää postin hoitoon. Voi olla ostajalle tullut vaikka sairaalareissu, tai vaikka jäänyt ryyppyputki päälle. Harvemmin kuitenkaan maksettua tavaraa ilman syytä jätetään noutamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuohon Kalis:n tarjoukseen tulee, niin omasta puolestani vain ajattelin, että asia oli häneltä unohtunut tms.
Missään vaiheessa ei mitään huijauksen yritystä edes käynyt mielessä, joten no hätä. :thumbsup: Näitä sattuu aina sillontällön.
 
Noutamatta jääneestä paketista tulee 2x postikulut. Tämän takia postiennakko on syvältä.

Eli jos ostaja jättää noutamatta paketin postista, siitä tulee 3x postikulut (lähetys-palautus-lähetys). Tämä on varmasti maksettu hinnassa, ja tavara on palautuessaan mielestäni vielä ostajan omaisuutta.

Ihan ehdotuksena, itse hoitaisin asian näin: säilytän pakettia kuukauden ja ostaja voi sinä aikana maksaa minulle 2x postikulut, että lähetän uudelleen. Jos ostaja ei halua, niin palautan rahat -10€ (vaivasta ja postikuluista takaisinpäin). Jos ostaja ei ole missään yhteydessä, tästä tulee vaikeampaa, mutta se on niinkuin hänen tavara ja jos sen myy eteenpäin, niin pitää rahat palauttaa (-kulut).

Joka tapauksessa, kannattaa tässä tapauksessa stressata paljon vähemmän, kun rahat sait jo. Pahin tapaus on, että se sieltä palautuu ja joudut ostajaa potkimaan, että saat rahat (-kulut) palautettua. Silti, sinulta meni vain aikaa - ja tietenkin se stressi siitä paketinnoutamisesta. En itse stressaisi.

Posti voi lähettää sen paketin vaikka minne. Itse olen hakenut paketteja tänä syksynä parista etnisestä kaupasta ja viime kesänä kirpputorilta 5km päästä (oli iso paketti).

Kannattaa vaan tehdä siitä kaupankäynnistä helppo kokemus, eikä stressata turhasta. Kyllä se siitä.
 
Offtopic nrm.2:
Jos kukaan on tietoinen komponenti kusetuksista ja haluaisi asiaa hieman minulle avata olisin kiitollinen
Olen itse pohtinut, mitä kautta helpoimmin onnistuisi ns. sosiaalinen verkostoituminen eri puolella maata asuvien sellaisten henkilöiden kanssa, jotka pystyn profiloimaan luotettaviksi. Käytin tätä optiota kesällä, kun Oulussa oli tuote, jonka tahdoin, ja tiesin discord-palvelun kautta luotettavan henkilön joka asuu siellä. Hän nouti tuotteen puolestani ja lähetti sen minulle. Siirsin hänelle ennakolta tuotteen hinnan sekä muutaman kympin vaivannäön palkkaa.

Käytin samaa menetelmää kerran myös Helsingin osalta. Itse asun Tampereella joten maksamani noin viidenkympin vaivanpalkka oli tosin käytännössä sama kuin jos olisin itse autolla hakenut. Mutta säästin viiden tunnin ajomatkat ja autoani.

Tämä foorumi sekä huuto.net helpottaa kauppiaspalaute-ominaisuuden takia luotettavuutta, mutta koska merkittävä osa kiinnostavista laitteista on myynnissä Torissa, niin olen pohtinut, miten olisi helpointa luoda sosiaalinen verkosto - joka koostuu riittävän luotettavista henkilöistä - noutaman tuote paikallisesti ja edelleenlähettämään se ostajalle. Luulisin, että monikin olisi viitseliäs muutaman kympin vaivan palkalla sen suorittamaan.

Tällä hetkellä sosiaalisten kontaktien luominen netin välityksellä vieraista maakunnista on itse kunkin oman kekseliäisyyden varassa. Mahtaisiko millekään yhtenäisemmälle "luotettavien noutajien ja edelleenlähettäjien" hakufoorumille olla nostetta.

Tämä tuli vain mieleen.
 
Mahtaisiko millekään yhtenäisemmälle "luotettavien noutajien ja edelleenlähettäjien" hakufoorumille olla nostetta
Tälläinen postituspalveluketju on jo luotu.


Sieltä kokeilemaan onnea, jos on tarvetta.
 
Koitan tätä, kiitos
Itse olen saanut kerran peruttua tilisiirron käymällä suoraan pankissa ja selittämässä tilanteen. Oli se kyllä aika moista veivaamista, että suostuivat perumaan, mutta onnistui kuitenkin. Epäilen myös että posti ei tee asialle mitään, mutta pankki voisi jäädyttää/perua siirron, jos raha ei ole vielä vaihtanut omistajaa. Ainakin näin jatkoja ajatellen, jos muille sattuu samanmoinen ongelma eteen.

Edit: Jatkossa Torin kautta kauppoja tekeville tipsi. Jos tili on tehty kuluvan kuukauden aikana tai 1-2kk aiemmin niin suosittelen suurta varovaisuutta. Ainakin lapin alueella on sama kaveri luonut tilejä varmaan kymmenkunta ja postaa samoja tuotteita eri kuvakulmista myyntiin eri tiedoilla ja aina 1-2kk välein tekee uuden tilin, kun aiempi poistettu. Ihmettelen suuresti, miksi Tori ei vielä ole ottanut käyttöön esim. suomi.fi tunnistusta profiilin luomisen yhteyteen.
 
Itse olen saanut kerran peruttua tilisiirron käymällä suoraan pankissa ja selittämässä tilanteen. Oli se kyllä aika moista veivaamista, että suostuivat perumaan, mutta onnistui kuitenkin. Epäilen myös että posti ei tee asialle mitään, mutta pankki voisi jäädyttää/perua siirron, jos raha ei ole vielä vaihtanut omistajaa. Ainakin näin jatkoja ajatellen, jos muille sattuu samanmoinen ongelma eteen.

Edit: Jatkossa Torin kautta kauppoja tekeville tipsi. Jos tili on tehty kuluvan kuukauden aikana tai 1-2kk aiemmin niin suosittelen suurta varovaisuutta. Ainakin lapin alueella on sama kaveri luonut tilejä varmaan kymmenkunta ja postaa samoja tuotteita eri kuvakulmista myyntiin eri tiedoilla ja aina 1-2kk välein tekee uuden tilin, kun aiempi poistettu. Ihmettelen suuresti, miksi Tori ei vielä ole ottanut käyttöön esim. suomi.fi tunnistusta profiilin luomisen yhteyteen.
olen useaan kertaan ollut toriin yhteydessä tästä tunnistautumis käyttöön otosta ja aina sama laulu: se niitten mukaan vaikeuttaa ilmoitusten tekemistä siinä osin että eivät ole sitä ottaneet käyttöön vaikka itse siis tiedostaa huijareiden ison määrän, torin kun pitää olla pienen vaivan kauppapaikka missä tavaran saa helposti ilmoitettua. ja paskanmarjat, mobiili/netti pankilla tähän toimenpiteeseen ei montaa sekunttia kuluisi aikaa...
 
Ihmettelen suuresti, miksi Tori ei vielä ole ottanut käyttöön esim. suomi.fi tunnistusta profiilin luomisen yhteyteen.
Todennäköisesti ylläpidolliset seikat ja kustannukset ovat syynä. Tuo henkilötietorekisteri -laki tuo omat velvoitteensa ja sitten, kun puhutaan henkilön tunnistautumisesta niin entistä enemmän tarkkuutta lisää. Käsittääkseni tuo suomi.fi on myös lisenssoitu järjestelmä, eli sekin maksaa jonkin verran torille. Toivon toki, että tuommonen joskus tulisi, mutta voi mennä hetki.
 
Itse olen saanut kerran peruttua tilisiirron käymällä suoraan pankissa ja selittämässä tilanteen. Oli se kyllä aika moista veivaamista, että suostuivat perumaan, mutta onnistui kuitenkin. Epäilen myös että posti ei tee asialle mitään, mutta pankki voisi jäädyttää/perua siirron, jos raha ei ole vielä vaihtanut omistajaa. Ainakin näin jatkoja ajatellen, jos muille sattuu samanmoinen ongelma eteen.
Toivon todella, että tuo oli vain yksittäisen pankkivirkailijan epäpätevyyttä. Ei paljoa naurattaisi, jos omat postiennakkorahat jäädytettäisiin, kun joku roudaisi vanhoja dvd-levyjä pankkiin ja selittäisi, että häntä on ”huijattu”.

Enkä missään nimessä väitä sinua huijariksi, mutta ymmärrät varmaan itsekin mikä ongelma tuossa on, jos tilisiirtoja voisi perua vain yksipuolisesti yhden ihmisen tarinoiden perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Toivon todella, että tuo oli vain yksittäisen pankkivirkailijan epäpätemättömyyttä. Ei paljoa naurattaisi, jos omat postiennakkorahat jäädytettäisiin, kun joku roudaisi vanhoja dvd-levyjä pankkiin ja selittäisi, että häntä on ”huijattu”.

Enkä missään nimessä väitä sinua huijariksi, mutta ymmärrät varmaan itsekin mikä ongelma tuossa on, jos tilisiirtoja voisi perua vain yksipuolisesti yhden ihmisen tarinoiden perusteella.
Kyseessä oli tosiaan tilisiirto kyseessä ei siis suoranaisesti postiennakon maksaminen, vaan tässä tapauksessa eri aiheeseen täysin liittyvä ja tästäkin taitanee olla jo se useampi vuosi aikaa. En tiedä mitkä käytännöt pankeilla nykysin on. Jos nyt ajatellaan tilanne, että asiakas x ostaa tuotteen ja maksaa sen postiennakolla ja noutaa tuotteen. Paketin sisältö paljastuu aivan eriksi, kuin mistä sovittu. Asiakas x tekee asiasta rikosilmoituksen ja lompsii tämän jälkeen rikosilmoituksen kera pankinvirkailijan luokse, niin jännällä odottaisin mitenhän tähän suhtauduttaisiin?
 
Kyseessä oli tosiaan tilisiirto kyseessä ei siis suoranaisesti postiennakon maksaminen, vaan tässä tapauksessa eri aiheeseen täysin liittyvä ja tästäkin taitanee olla jo se useampi vuosi aikaa. En tiedä mitkä käytännöt pankeilla nykysin on. Jos nyt ajatellaan tilanne, että asiakas x ostaa tuotteen ja maksaa sen postiennakolla ja noutaa tuotteen. Paketin sisältö paljastuu aivan eriksi, kuin mistä sovittu. Asiakas x tekee asiasta rikosilmoituksen ja lompsii tämän jälkeen rikosilmoituksen kera pankinvirkailijan luokse, niin jännällä odottaisin mitenhän tähän suhtauduttaisiin?

Rikosilmoitksen voi tehdä mistä vaan ja peruuttaa vaikka seuraavana päivänä. Eiköhän ne pankissakin tiedä, että vain virkavallan virallisia reittejä pitkin tulevat rahaliikenteen katkaisut ja vastaavat noteerataan eikä mitään yksityishenkilöiden räpellyksiä. Erikoista tosiaan, että olet joskus näin saanut tehtyä. Voisi olla virkailijalla kuumottavat paikat työnpuolesta jos olisi avittanut huijaria sekaantumalla tilisiirtoihin.
 
Rikosilmoitksen voi tehdä mistä vaan ja peruuttaa vaikka seuraavana päivänä. Eiköhän ne pankissakin tiedä, että vain virkavallan virallisia reittejä pitkin tulevat rahaliikenteen katkaisut ja vastaavat noteerataan eikä mitään yksityishenkilöiden räpellyksiä. Erikoista tosiaan, että olet joskus näin saanut tehtyä. Voisi olla virkailijalla kuumottavat paikat työnpuolesta jos olisi avittanut huijaria sekaantumalla tilisiirtoihin.
Merkillistä tosiaan että vaikka nettikaupat ja maksuliikenne muuten kuin käteilessä on arkipäivää aikan monella näyttää olevan tuo toiminta aika hakusessa jos tulee on gelmia:)

Oishan se aika huimaa jos pankkivirkailija voisi noin vain mennä toesten tileille maksuja perumaan tai muuttelemaan ja toinen juttu sekin että jos joku huijaa niin tuskin sellaisella on edes rahaa sen jälkeen tilillä kun se on sinne mennyt vaan melko var masti nostettu jo tai siirrety toiselle tilille.
 
Tätä triidiä varmaan moni lukee useammin kuin tori triidiä niin pistetään tänne. Vaikka ei koske tätä foorumia.

Nyt on 3x parin kk sisään osunut todennäköinen rahat eri tililtä ja tuote mulle heti huijari. Joten älkää luovuttako ennen kuin oikeasti näkyy tilillä.

Eka perinteinen muokattu screenshotti minkä euroja ei koskaan näkynyt ja ostaja myönsi huijauksen.

Toinen nouto, mutta maksu vain handelsbankkenista. Pivoa ei saanut asennettua ja kun vastasin, että hätätapauksessa käteinenkin käy ettei jää kaupat siitä kiinni niin radiohiljaisuus.

Tänään yksi pyysi tuomaan lohjan suuntaan +50€ toimitusmaksua vastaan. Kun vastasin ok ja kerroin mitkä maksutavat ilmoitettiin taas, että handelsbankkenista onnistuu tilisiirto. Kuittasin, että ei valitettavasti onnistu tuotteen luovutus ennen kuin rahat näkyy tilillä niin toivotettiin onnea kun en luota arkistotunnuksiin... Pivoon tai käteiseen ei tälläkertaa regoitu mitenkään.

Hinnat olleet yli 1000€ ja itselle ei käy mobilepay joten sitä en ole edes tarjonnut. Varmaksi noita paria ei tietenkään voi sano, mutta jos pivon asennus on ylivoimainen tai käteiseen siiryminen omien digitaalisen rajoitteiden takia ja edellytetään myyjältä sokeaa luottamista tilisiirtoon mikä ei näy tilillä niin kyllä se 95% omissa silmissä huijjari on.
 
Tätä triidiä varmaan moni lukee useammin kuin tori triidiä niin pistetään tänne. Vaikka ei koske tätä foorumia.

Nyt on 3x parin kk sisään osunut todennäköinen rahat eri tililtä ja tuote mulle heti huijari. Joten älkää luovuttako ennen kuin oikeasti näkyy tilillä.

Eka perinteinen muokattu screenshotti minkä euroja ei koskaan näkynyt ja ostaja myönsi huijauksen.

Toinen nouto, mutta maksu vain handelsbankkenista. Pivoa ei saanut asennettua ja kun vastasin, että hätätapauksessa käteinenkin käy ettei jää kaupat siitä kiinni niin radiohiljaisuus.

Tänään yksi pyysi tuomaan lohjan suuntaan +50€ toimitusmaksua vastaan. Kun vastasin ok ja kerroin mitkä maksutavat ilmoitettiin taas, että handelsbankkenista onnistuu tilisiirto. Kuittasin, että ei valitettavasti onnistu tuotteen luovutus ennen kuin rahat näkyy tilillä niin toivotettiin onnea kun en luota arkistotunnuksiin... Pivoon tai käteiseen ei tälläkertaa regoitu mitenkään.

Hinnat olleet yli 1000€ ja itselle ei käy mobilepay joten sitä en ole edes tarjonnut. Varmaksi noita paria ei tietenkään voi sano, mutta jos pivon asennus on ylivoimainen tai käteiseen siiryminen omien digitaalisen rajoitteiden takia ja edellytetään myyjältä sokeaa luottamista tilisiirtoon mikä ei näy tilillä niin kyllä se 95% omissa silmissä huijjari on.
Pakko tuohon käteiseenkin ottaa kantaa. Eräälle kaverilleni nimittäin kävi myyntitilanteessa siten, että ostaja maksoi väärennetyllä rahalla. Seteli oli erittäin hyvin kopioitu (poliisikin totesi saman), mutta tietokone tunnisti väärennetyn rahan. Tuossakin kyseessä oli reilu tonni. Tuon takia itse suhtaudun myös käteiseen jo nykyisin hieman epäillen, jollei sitten ole laitetta jolla testata rahan aitous. Kaverikin joutui melkoisen selvityksen kohteeksi tuon takia, vaikka itse hän ei ollut mitään rikosta tehnytkään.
 
Möin näyttökortin omasta puolesta toimivana, mutta uusi käyttäjä totesi testailun jälkeen rikkinäiseksi ja lähetti takuuseen ja vaatii minulta 400€ hyvitystä, kun möin rikkinäisen kortin hänen mielestä omalla testailulla.(mikä itsellä kyllä omissa peleissä toimi)

Sanoin et voin rahat palauttaa ja ottaa kortin takaisin, mutta sanoi ettei anna rikkinäisen tilalle uutta, eli siis jimssille lähtenyt rma:han.

Kortissa takuu voimassa ja kuitit yms. annettu uudelle omistajalle.

Vein kortin vielä hänelle suoraan kotiin, siitä tuli mieleen hassu seikka: Tökkäs kortin silloin suoraan koneeseen kiinni kun oli virtapiuha kiinni ja psu 1 asennossa. Näyttiksestä sytty virtapiuha paikkoihin punaset valot, kun lisävirtapiuhat eivät olleet kiinni. Tästä en kyllä sanonut mitään. Superpositionia ajeli ja totesi toimivaksi.

Vähän nyt kyllä ihmetyttää tämä ajatusmailma miksi olisin tässä tilanteessa millään tavalla korvausvelvollinen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211027-111629~2.png
    Screenshot_20211027-111629~2.png
    366,6 KB · Luettu: 526
Viimeksi muokattu:
Möin näyttökortin omasta puolesta toimivana, mutta uusi käyttäjä totesi testailun jälkeen rikkinäiseksi ja lähetti takuuseen ja vaatii minulta 400€ hyvitystä, kun möin rikkinäisen kortin hänen mielestä omalla testailulla.(mikä itsellä kyllä omissa peleissä toimi)

Sanoin et voin rahat palauttaa ja ottaa kortin takaisin, mutta sanoi ettei anna rikkinäisen tilalle uutta, eli siis jimssille lähtenyt rma:han.

Kortissa takuu voimassa ja kuitit yms. annettu uudelle omistajalle.

Vein kortin vielä hänelle suoraan kotiin, siitä tuli mieleen hassu seikka: Tökkäs kortin silloin suoraan koneeseen kiinni kun oli virtapiuha kiinni ja psu 1 asennossa. Näyttiksestä sytty virtapiuha paikkoihin punaset valot, kun lisävirtapiuhat eivät olleet kiinni. Tästä en kyllä sanonut mitään. Superpositionia ajeli ja totesi toimivaksi.

Vähän nyt kyllä ihmetyttää tämä ajatusmailma miksi olisin tässä tilanteessa millään tavalla korvausvelvollinen.

katso liitettä 714721
Melekonen epeli. Jättäisin kyllä kaverin vaatimukset omaan arvoonsa ja jos alkaa enemmän spammaan/häriköimään niin ignoreen. Jos kortti todettu ostajankin puolesta toimvaksi ja testattu paikan päällä niin eipä tuossa mitään jälkivaatimuksia voi esittää.
 
Vaadi korvausta turhuuteen käytetystä ajastasi.
Varmaan negatiivisen kokemuksen tuollaisesta voisi jättää
 
Käyttäjä nimi Bommero_90. Myynyt minulle tietoisesti rikkinäisen näytönohjaimen, toimivan hinnalla ilmoittamatta missään kohtaan että kyseessä on tosiaan rikkinäinen näytönohjain. Jonka jälkeen hän on tehnyt minusta vääriä ilmoituksia.
 
Käyttäjä nimi Bommero_90. Myynyt minulle tietoisesti rikkinäisen näytönohjaimen, toimivan hinnalla ilmoittamatta missään kohtaan että kyseessä on tosiaan rikkinäinen näytönohjain. Jonka jälkeen hän on tehnyt minusta vääriä ilmoituksia.
Jos testasit sen itse ostohetkellä ja toimi niin ei se silloin mikään rikkinäinen ollut.
 
Itse testasi superpositionilla korttia eikä edes käynnistänyt mitään peliä tms. Enkä mie mitekää estelly ku ei ollu kiire mihinkään, ja vaikutti ihan mukavalta kaverilta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 769
Viestejä
4 872 939
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom