Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

@JuMa94

Sovimme 21.9. näytönohjainkaupoista ja maksoin tämän heti. Korttia ei vieläkään ole postitettu toistuvista lupauksista huolimatta. Pidin alkuun selityksiä uskottavina ja hyväksyin viivästykset, mutta taidamme yhä mennä toistuvasti luvatusta postituspäivästä toiseen. Yhteydenpito heikkoa, kyselemällä saa vain vastauksia.

Teen henkilöstä pian rikosilmoituksen, jollei mitään ala tapahtumaan asian saralla.

Täällä myös vastaava ongelma kyseisen henkilön kanssa. Prossukaupat sovittu ja maksettu vajaa pari viikkoa sitten. Paketin piti lähteä liikkeelle samana päivänä (ei lähtenyt). Aina kysyttäessä ilmoittanut, että postittaa vielä samana päivänä tai seuraavana päivänä. Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Ilmoitusta lähtee myös täältä kunhan tuo pari viikkoa ensviikolla menee umpeen.
 
Pakko nyt tähän heittää @JuMa94 sta kommenttia, sunnuntaina maksettu ja lupaili jo tiistaina postiin heittää, ei oo vastauksia tullut enään sen jälkee.
 
Täällä myös vastaava ongelma kyseisen henkilön kanssa. Prossukaupat sovittu ja maksettu vajaa pari viikkoa sitten. Paketin piti lähteä liikkeelle samana päivänä (ei lähtenyt). Aina kysyttäessä ilmoittanut, että postittaa vielä samana päivänä tai seuraavana päivänä. Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Ilmoitusta lähtee myös täältä kunhan tuo pari viikkoa ensviikolla menee umpeen.

Se parin viikon aika on hihasta vedetty ohjeellinen aika. Jos henkilö on saanut rahat ja sanonut pistävänsä postiin, niin ei siinä paria viikkoa tarvitse odotella. Rikosilmoitus vetämään vaan, jos siitä ensimmäisestä "postitan nyt" on kulunut jo useampi arkipäivä (ja henkilöstä alkaa kertymään tänne negatiivisia uutisia).

Tuolla on tarkoitus estää sitä, että esim. äkillinen sairastuminen tai perhekriisi ei generoisi turhia rikosilmoituksia poliisille. Tai pahimmassa tapauksessa, että seuraavana päivänä heti tehdään rikosilmoitus "varmuuden vuoksi" ja poliisi hukkuu näihin rikosilmoituksiin. Jos poliisilla ei ole resursseja tutkimiseen, niin jää rahat saamatta ja voro pääsee kuin koira veräjästä.

Nyt tuosta henkilöstä on selvästi tehty jo rikosilmoitus, niin eiköhän siellä ole epärehellinen kaveri taustalla. Jos useampi henkilö tekee samasta henkilöstä rikosilmoituksen, niin poliisikin kiinnostuu enemmän.

Pakko nyt tähän heittää @JuMa94 sta kommenttia, sunnuntaina maksettu ja lupaili jo tiistaina postiin heittää, ei oo vastauksia tullut enään sen jälkee.

Laittakaa vaan tästä käyttäjästä se rikosilmoitus. Odottaminen on yleensä hyvää tapaa, mutta aika selvä huijari on kyseessä - ja monella muullakin on hänen kanssaan ongelma.

--

Jos mitään haluaa antaa hänelle mahdollisuuksia, niin aivan maksimissaan "maanantaina seurantakoodi kello 18 mennessä tai rikosilmoitus lähtee sillä kellonlyömällä". Tässä kyllä ihan kaikki sanoo, että huijarin uhriksi olette joutuneet.
 
Lisäksi kaupanteossa on oltava myös itse aktiivinen ja seuraavat asiat olisi hyvä selvittää ennen rahojen siirtämistä:

- Nimi
- Puhelinnumero
- Sähköpostiosoite
- Tilinumero (ostajana)

Itsehän annan nämä tiedot heti ostajana ja myyjänä ja se sujuvoittaa ja nopeuttaa kaupankäyntiä ja kummallekin osapuolelle jää heti hyvä tuntuma kaupankäynnistä.

Lisäksi tarkistan aina Fonectasta puhelinnumerolla täsmääkö osoite ja Googlaan nimen + tilinumeron.
 
Oma periaate aikalailla se, että jos itse olen tuotetta myymässä niin viimeistään kahden arkipäivän sisällä postiin. Tätä odotan myös toiselta myyjältä, ellei ole jokin painava syy miksi ei saa postitettua tuon ajan sisällä.
 
Oma periaate aikalailla se, että jos itse olen tuotetta myymässä niin viimeistään kahden arkipäivän sisällä postiin. Tätä odotan myös toiselta myyjältä, ellei ole jokin painava syy miksi ei saa postitettua tuon ajan sisällä.

Kannattaa ne rahat kuitenkin nähdä ensin:


Minulta ei lähde yhtään mitään, ennenkuin rahat ovat tulleet varmasti perille. Lisäksi postiennakko on käytännössä vähintään parikymppiä lisää kustannuksia myyjälle, jos kaupat menee pieleen, niin sekään ei kannata.

Ei yksityisten välisessä kaupassa ole käynyt mitään, mutta yksi Jimm'sin paketti on tuhottu Postissa ja pari muidenkin firmojen pakettia. Minun paketissani oli vain jäähy, mutta jollain meni näytönohjain.

 
Kannattaa ne rahat kuitenkin nähdä ensin:


Minulta ei lähde yhtään mitään, ennenkuin rahat ovat tulleet varmasti perille. Lisäksi postiennakko on käytännössä vähintään parikymppiä lisää kustannuksia myyjälle, jos kaupat menee pieleen, niin sekään ei kannata.

Ei yksityisten välisessä kaupassa ole käynyt mitään, mutta yksi Jimm'sin paketti on tuhottu Postissa ja pari muidenkin firmojen pakettia. Minun paketissani oli vain jäähy, mutta jollain meni näytönohjain.

Joo tottakai, unohdin lisätä että parin arkipäivän sisällä siitä kun rahat näkyy tilillä, oma moka :geek:
 
Myyjä: @JuMa94

Kaupan kohde: Myyty - ASUS P5Q3 [Raisio]

Palaute: Negatiivinen

Perusteet palautteelle:
1. Ostamassani emolevyssä oli vaurioituneita pinnejä, vaikka erikseen kysyttäessä hän oli sanonut pinnien olevan kunnossa.
2. Emolevyn selkäpuolelle oli kaatunut aftershavea tms.
3. Emolevyn reunassa oli johtimiin asti ulottuvia naarmuja.
4. Emolevyn verkko-ohjain oli rikki.
5. Perättömien väitteiden esittäminen:
Näistä on kuva lähetetty, takaisin tuli ilmoitus että yksi pinni on poikki?
Voin kyllä sulle lähettää ihan saman kuvan ja siitä kyllä näkee että ei ainoakaan pinni ole katkennut.

Ja tässä kuvat, jotka häneltä sain.
P5Q3 1.jpg
P5Q3 2.jpg
Kyllä ne vialliset pinnit tuolta erottuvat, varsinkin kun on nähnyt socketin omin silmin ja tietää mistä kohti etsiä.

6. Myyjä ei maksanut sovittua hyvitystä kauppahinnasta.

Siinäpä se. Tässä ketjussa aiemmin käydyn keskustelun pohjalta ruvettiin hakemaan kyseisen myyjän kanssa asiaan reilua ratkaisua yksityisviestein ja ehdotin hänelle, että hän hyvittää minulle puolet kauppahinnasta. Myyjä suostui tähän ratkaisuun ja sanoi 5.10 aamuyöllä käydyn keskustelun aikana hoitavansa maksun huomenna (eli ilmeisesti tiistaina). Nyt on 9.10 eikä maksua näy tililläni. Tässä on nyt muutama pankkipäivä odoteltu, eli jos maksu olisi hoidettu kuten sovittiin, niin se olisi jo tullut perille.

En suosittele kaupankäyntiä kyseisen myyjän kanssa.
 
@JuMa94 on blokannut puhelinnumeroni kun kerroin rikosilmoituksesta. Toisella puhelinnumerolla löytyi Tori.fi huijaushistoriaa. Voisiko @Juha Kokkonen kysellä ja lyödä käyttäjän Banniin?

Henkilöoletetut @Dekone @Ospa @Kalakukkokeisari ja muut asianomaiset saavat halutessaan/tarvittaessa käyttäjän yhteystietoja minulta kysymällä yksityisviestillä rikosilmoituksia varten (kaksi puhelinnumeroa, tilinumeron, nimen). En usko valitettavasti usko, että tulette puuttuvia tavaroita tai rahoja juuri näkemään. :sori:
 
pakko nyt näin ns. saunan jälkeen kommentoida että viime aikoina vähän lipsuneet nämä herrasmies-säännöt:tdown:

itse jatkan Muron linjoilla eli kun ilmoitus tehdään niin tuote on joko testissä taikka testattu ja laatikkokin silmämääräisesti mallaituna:cigar2:
 
En ole pitkään aikaan kelpuuttanut muuta maksutapaa kuin Mobilepayn, vaikka olisi noutokaupatkin kyseessä. Kaikki romut olen saanut kuitenkin myytyä. Jos tulee sairastumisia, äkillisiä menoja yms. niin rahat saa palautetuksi vielä samantien. Jotain postiennakko tai tilisiirto kyselyitä tulee välillä, mutta jos tavara kiinnostaa, niin kyllä se Mobilepay asennetaan.
 
Entä, jos ei pysty ottaa käyttöön mobilepaytä niinkuin esim minä, joka on joutunut laittamaan osoitetiedot salaiseksi.
 
Olen koittanut, mutta mä en saa jostain syystä, voipi olla jostai vanhoista osoitteista, koska postit tulee välil 12v vanhaa osotteesee
 

Mobilepayn sivuilla on kyllä ohjeet, miten palvelun saa tässäkin tapauksessa käyttöönsä: Miksi minun on lähetettävä asiakirjat osoitteen todentamista varten, kun osoitteeni on turvakiellossa?

Turvakieltoa ei kannata hankkia, ellei se ole todella välttämätön. Siitä tulee kaikenlaiseen asioimiseen lisävaivaa — ei pelkästään Mobilepayn käyttöön.
 
Pakko heittää tähän, että tehkää euron kusetuksistaki rikosilmoitus, koska ne syytteet kasaantuu ja sakot muuttuukin ehdottomaksi. Syyttäjä käyttää koventamisperusteena tuomiolle kun on välinpitämätön ja jatkaa petkujen kyhäilyy.
 
Perinteinen tapaus. Sama myyjä on näemmä ollut asialla täällä nyt muutenkin parin viikon sisään. Myyjä (@JuMa94) julkaisee ilmoituksen [1], hintapyyntö ok minulle ja myyjä suostuu kauppaan. Sovimme normaalikuvion
mukaisesti, että siirrän rahat Pivon kautta myyjän tilille. Myyjä ilmoittaa yrittävänsä saada GPU:n nopeasti postiin, mutta alkava flunssa voi viivyttää lähetystä.
Tämä on minulle ok, koska viikonloppuna tavarat ei postin kautta liiku muutenkaan.
Viikko 1: flunssa jatkuu, ei voi postittaa
Viikko 2: influenssa jatkuu, yrittää saada tällä viikolla postiin
Viikko 2: käyttäjä kirjautuu viimeisen kerran forumille keskiviikkona klo 12:34
Viikko 2: 2 viikkoa kaupan tekemisestä pyydän myyjää lähettämään kortin postitse välittömästi tai puramme kaupan ja hän palauttaa kauppasumman Pivon kautta takaisin
Viikko 3: Myyjästä ei kuulu mitään, joten teen tänään myöhemmin rikosilmoituksen

Minulla on myyjän nimi-, puhelin- ja osoitetiedot, joten tämä on ns. no brainer poliisille.


[1] https://bbs.io-tech.fi/threads/msi-r9-390-gaming-8gb-raisio.345507/
 
Itse tein rikosilmoituksen eilen.

Viiminen yhteydenotto viime keskiviikolta "Huomenna lähtee postiin, nyt olen käytännössä kunnossa.". Vähän oudoksuin tuota loppumainintaa, koska ei ollut mitään puhetta aiemmin että olisi minkäänlaisia ongelmia tai sairautta. Ehkä siellä on mennyt selitykset sekaisin eri uhreille.
 
Myin tuossa Torin kautta näyttiksen n. puolitoista viikkoa takaperin. Nyt tuli tänään ostajalta viestiä että laittanut aamupäivällä näyttiksen koneeseen kiinni, toiminut koko päivän pelaillessa mutta seuraavana aamuna kuvaa ei ole enää tullut eli näyttis ilmeisesti rikki. Ei toiminut kuulemma toisessakaan koneessa. Jonkinlaisen venkslaamisen jälkeen kuva kuitenkin ilmeisesti palasi mutta n. 5 minuutin jälkeen kadonnut taas.
Miten tälläisessä tilanteessa olisi hyvä menetellä mun puolelta, että kuuluuko hyviin tapoihin nyt korvata tuo myyntihinta ostajalle vaikka onkin toiminut ensimmäisen päivän? Minkäänlaista kärhämää ei ole ollut ja todella mukavalta vaikuttaa tämä ostaja että en mitään huijausta epäilisi kuitenkaan. Näyttiksen hinta vain 110e eli ei sinällään suuresta summasta kyse vaikka tuota rahaa ei yhtään ylimääräistä mulla olekaan.

Siirsin tänne. Vaikka tämäkään ei ole välttämättä oikea ketju. Jos olisi ollut huono kauppakokemus täällä, niin sitten olisi tähän ketjuun.

Lakisääteisesti tämä on niin harmaalla alueella, että mikään ei ole selvää. Paitsi yksityisten välisessä kaupassa ei ole mitään 14 pv peruuttamisia tai takuita.

  1. Et maksa ostajalle mitään ja haistattelet perään. Ostaja todennäköisesti tekee rikosilmoituksen petoksesta ja sitten sinulla pitää olla todisteet, että myit toimivan näytönohjaimen. Jos se on toiminut puoli päivää, niin todennäköisesti olet semivahvoilla. Tämä vaan jättää sinusta huonon kuvan myyjänä, enkä suosittele. Uskoisin kyllä, että tämä vaihtoehto onnistuisi, että mikään pakko ei ole maksaa - se on vaan omaa hyvyyttä ja reilua kauppiastapaa.
  2. Maksat ostajalle osan kuluista. Itse voisin maksaa 50-60€ ja sanoa, että "ota rahat , kunhan ei tarvitse tämän kanssa säätää". Tietenkin, silloin olen myynyt mielestäni toimivan näytönohjaimen ja haluan vaan maksaa, ettei tarvitse tuhlata omaa aikaa asian selvittelyihin ja vaivata muita tahoja, kuten poliisia tai ylläpitoa. Tämä on pelkästään hyvää tapaa myyjältä minun mielestä ja edellisessä vaihtoehdossa ostaja ei saisi yhtään mitään ja sekin on vaihtoehto, jos ostaja on erityisen ilkeä (ja olen myynyt toimivan kortin).
  3. Maksat ostajalle kaikki kulut, ehkä pientä säätöä postimaksuista. Tietenkin se kortti pitää saada takaisin. En maksaisi suoraan, pelkän puheen perusteella.
  4. Minä henkilökohtaisesti pyytäisin lähettämään kortin takaisin ja tutkisin sitä omilla koneilla, ennenkuin maksan mitään. Sitten neuvotellaan korvauksista. Huomauttaisin, että voit jäädä tyhjän päälle ja jos asiasta ruvetaan vääntämään, niin voin kallistua siihen, että en maksa mitään. Kyllä täällä on tapahtunut (jollekin muulle) niin, että ostajalla kortti mystisesti hajosi ja se oli kuulemma myyjän vika. Asiaa tarkemmin tutkiessa ei ollut.
  5. Jos kortissa on takuu ja annoit kuitin mukaan, niin ostaja voi asioida myyjäliikkeen kanssa. Tämän pitäisi olla ensimmäinen vaihtoehto, ja takuusta uusi kortti tilalle on kaikille paras vaihtoehto.

Kerran muualla myymäni kone oli kuulemma hajonnut, mutta kyselin lisätietoja ja tarjouduin korjaamaan sen itse, niin yhteydenpito loppui kuin seinään. (Lisäksi kerran USB-portit lakkasivat toimimasta emolevyssä (!) ja toinen ostaja oli sen verran uskottava, että hankin hänelle kortin , jossa oli USB-paikkoja. Että kyllä niitä ongelmia tulee.)
 
Lakisääteisesti tämä on niin harmaalla alueella, että mikään ei ole selvää. Paitsi yksityisten välisessä kaupassa ei ole mitään 14 pv peruuttamisia tai takuita.
Periaatteessa tavara voi hajota ostajan toimesta, vaikka hän ei sitä itse tiedostaisi. Esim. asennusvirhe, jokin staattinen purkaus, virtapiikki, tai katkos, kuten huonolaatuinen virtalähde joka vie mukanaan myös muita komponentteja.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi yksityisten välisessä kaupassa ei ole mitään 14 pv peruuttamisia tai takuita.

Tämä ei pidä paikkaansa. Yksityisten välisessä kaupassa käytetään kauppalakia ja siellä on tietyissä tapauksissa ostajalla oikeus purkaa kauppa. Tämä keissi ei siihen kuitenkaan taida osua, kun näytönohjain toimi jonkun aikaa ennen hajoamista, hajosi se sitten itsestään tai ostajan perseillessä jotain.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Yksityisten välisessä kaupassa käytetään kauppalakia ja siellä on tietyissä tapauksissa ostajalla oikeus purkaa kauppa. Tämä keissi ei siihen kuitenkaan taida osua, kun näytönohjain toimi jonkun aikaa ennen hajoamista, hajosi se sitten itsestään tai ostajan perseillessä jotain.

Kyllä. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että ei saa myydä toimimatonta tavaraa. Tämän takia kannattaa listata kaikki puutteet ilmoituksessa.

Itse olen sitä mieltä, että toimimattoman tuotteen myynti on petos. Siitä vaan rikosilmoitusta vetämään tai kauppoja purkamaan..

..mutta joskus voin dollarinkuvat silmissä ostaa vaikka 30€ hintaan tuhannen euron näytönohjaimen, vaikka ilmoituksessa kuinka lukee "rikki, takuu ei voimassa". Siinä voin haluta jäähyn tai kuvitella, että pystyn itse korjaamaan. Kunhan tämä on kerrottu ilmoituksessa, niin minulla ei ole mitään ongelmaa ostaa toimimatonta rautaa.. Enkä valita, vaikka ei toimi. Yleensäkin kaikesta pääsee eroon, kunhan on ilmoituksessa rehellinen. Ehjänä ei vaan saa myydä rikkinäistä rautaa.

Sitten on nämä tapaukset, kuten tässä, jossa myytiin ehjänä (ja toimi hetken), mutta sitten hajosi käytössä. Näissä ei ole selkeää ohjetta, miten toimitaan.
 
Kyllä. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että ei saa myydä toimimatonta tavaraa. Tämän takia kannattaa listata kaikki puutteet ilmoituksessa.

Itse olen sitä mieltä, että toimimattoman tuotteen myynti on petos. Siitä vaan rikosilmoitusta vetämään tai kauppoja purkamaan..

..mutta joskus voin dollarinkuvat silmissä ostaa vaikka 30€ hintaan tuhannen euron näytönohjaimen, vaikka ilmoituksessa kuinka lukee "rikki, takuu ei voimassa". Siinä voin haluta jäähyn tai kuvitella, että pystyn itse korjaamaan. Kunhan tämä on kerrottu ilmoituksessa, niin minulla ei ole mitään ongelmaa ostaa toimimatonta rautaa.. Enkä valita, vaikka ei toimi. Yleensäkin kaikesta pääsee eroon, kunhan on ilmoituksessa rehellinen. Ehjänä ei vaan saa myydä rikkinäistä rautaa.

Sitten on nämä tapaukset, kuten tässä, jossa myytiin ehjänä (ja toimi hetken), mutta sitten hajosi käytössä. Näissä ei ole selkeää ohjetta, miten toimitaan.
Nämä on kinkkisiä juttuja jo s iitäkin syystä että en tiedä onko kukaan niin etevä että osaa virittää risan kortin niin että se toimii hetken. Huijareita jotka myy rikkinäistä varmaan on ja sitten on niitä ikiaikaisia eksperttejä jotka vain luulee hallitsevansa tietokoneenkin kokoamisen vaikka itse ei osaisi autonsa pissapoikaa täyttää :)
Alalla ollessani huvittavin esimerkki oli kun mies tuli isoon ääneen firmaan valittamaan että myytte täysin toimimatonta osaa. Oli ostanut siis kaikki uudet komponentit ja kotelon,
Sanottiin että meillä on kyllä osille takuu eli tuo kone tänne niin tutkitaan.
Syy selvisikin ensi silmäyksellä kun katsoin että miksi ihmeessä ei edes kortit istu kunnolla koteloon ja mene pohjaan asti.
No eihän ne istu eikä kone toimi jos emo on ruuvattu kiinni peltiruuveilla suoraan pohjapeltiin :)
 
Jotain postiennakko tai tilisiirto kyselyitä tulee välillä, mutta jos tavara kiinnostaa, niin kyllä se Mobilepay asennetaan.
Normaali tilisiirron ymmärrän. Nykyään suhkot nopeaa siirtyy rahat pankkien välillä poislukien pyhät ja viikonloput.
Postiennakon käyttöä en ymmärrä lähinnä johtuen siitä että ostajalla ei ole enää valtuuksia tarkastaa lähetystä ennen lähetyksen maksamista. Ja myyjän kannalta myöskin huono jos pakettia noudetakkaan.
 
Sovittiin kyseisen henkilön kanssa kaupat myymästäni näytönohjaimesta lauantaina 16.10.2021. Myynti-ilmoitus: https://bbs.io-tech.fi/threads/pali...b-fullcover-blokki-rauma.347788/#post-9618897

Tätä kirjoittaessa tiistaina 19.10.2021 en ole saanut vieläkään rahoja näytönohjaimesta, enkä selitystä sille miksi maksua ei ole tullut. Kalis ei ole myöskään ilmoittanut aikeista perua kauppoja. Kalis on viimeisen viestin kirjoittamisen jälkeen ollut foorumilla paikalla, joten mahdollisuus vastaamiseen on ollut Myös muilla on ollut henkilön kanssa ongelmia mikä entisestään vahvistaa epäilyjä.

Alla yksityisviestikeskustelu (henkilökohtaiset tiedot poistettu):

Kalis_edited.png

Kalis2.PNG


Kalisin antamat osoitetiedot ovat olemassa olevia, eivät kuitenkaan välttämättä henkilön oikea osoite. Annettu puhelinnumero ja kaupunki matchaavat Fonecta Callerin mukaan, mutta Fonecta antaa eri katuosoitteen.
Annettu osoite on Google Mapsin mukaan olemassa oleva osoite ja sijaitsee n. 3.5km päässä Fonectan antamasta osoitteesta.

Kalis on myös muiden henkilöiden kanssa sopinut kauppoja ilman aikeita saattaa kauppoja loppuun, alla olevat lainaukset ovat Kalisin viime lauantaina ja sunnuntaina sopimista kaupoista.

Lainaus ketjusta: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus...aming-turku-haemeenlinna.349452/#post-9618822
Kalis:ta ei ole kuulunut mitään lauantain jälkeen. Menee Kert00lle jos tänään ei kuulu mitään.

Lainaus ketjusta: Myydään - DDR4 Muistikitti - G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ - AKAA
Edellinen tarjoaja ei vastaa joten muistit vielä myynnissä.
 
Kerro @Kalis mikä juttu?
Vastasin hagezille yksityisviestillä, olen tuotteen maksanut. Vastasin hänelle tänään 5 aikaan että tarkistan mikä on maksun osalta tilanne, muttei hän voinut odotta kahta tuntia vaan tuli tänne antamaan minusta palautetta.
Mitä jakkihärkä muistehin tulee, nämä hävisi viesteihini. Sen verran paljon tullut tässä ostettua ja myytyä ettei hänkään ole laittanut jatko viestiä minulle. Olenko siis jossain vaiheessa tässä toiminut väärin jotakin kohtaan ?

Moukkaus: Hänellä oli minun puhelinnumero, mihin olisi voinut soittaa ja tarkistaa mikä tilanne on. Onko täällä oletuksena että porukka vahtaa sivustoa 24/7 ?
 
Viimeksi muokattu:
Vastasin hagezille yksityisviestillä, olen tuotteen maksanut. Vastasin hänelle tänään 5 aikaan että tarkistan mikä on maksun osalta tilanne, muttei hän voinut odotta kahta tuntia vaan tuli tänne antamaan minusta palautetta.
Mitä jakkihärkä muistehin tulee, nämä hävisi viesteihini. Sen verran paljon tullut tässä ostettua ja myytyä ettei hänkään ole laittanut jatko viestiä minulle. Olenko siis jossain vaiheessa tässä toiminut väärin jotakin kohtaan ?

Moukkaus: Hänellä oli minun puhelinnumero, mihin olisi voinut soittaa ja tarkistaa mikä tilanne on. Onko täällä oletuksena että porukka vahtaa sivustoa 24/7 ?

Sain Kaliksilta kuvakaappauksen, jossa näkyy tilisiirto eri osoitteen kuin antamani tilinumero (viimeinen numero eri). En rupea spekuloimaan sillä onko kuvakaappaus oikea vai muokattu. Jos Kalisin toiminta muuten olisi moiteetonta, olisin antanut enemmän armon aikaa, mutta tässä tapauksessa myös toiminta muiden jäsenten kanssa herätti epäilyksiä.

Edit: Lisäyksenä vielä edelliseen. Tilinumero johon maksu on tehty ei ole mahdollinen IBAN-tarkistimen perusteella, joten rahat pitäisi palautua tilille. Luulisi että pankki ei antaisi edes tilisiirron lähteä virheelliseen osoitteeseen, mutta näin on tällä kertaa käynyt. Kalis on ilmeisesti halukas vielä jatkamaan kauppoja kortin kanssa, joten palataan asiaan kun tilanne etenee

Edit2: Ensin Kalis lupasi, että voi ostaa kortin jos rahat palautuu tilille. Nyt kun selvisi että väärää tilinumeroa ei voi olla olemassa ja rahat palautuu varmasti, löysi Kalis toisen näytönohjaimen joten kaupat minun kanssani peruuntui. Ystävällisenä eleenä Kalis lupasi kuitenkin laittaa postien verran hyvitystä jos en mene "valittamaan modeille". Tässä vaiheessa itselläni ei ole enempää sanottavaa. Muut Kalisin kanssa kauppaa käyneet ja modet jatkakoot tästä jos kokevat aiheelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
En ota kantaa muihin kauppoihin, mutta itsellä meni kaupat jouhevasti @Kalis:n kanssa, maksu näkyi seuraavana päivänä yv:stä, paketti postiin ja kaupat taputeltu.
 
En tiedä minne pitäisi laittaa, mutta ohjeistuksena nykyään olisi hyvä sellainen, ettei mihinkään kuvankaappaukseen nettipankista sun muista voi enää nykyään uskoa eikä luottaa. Ne on naurettavan helppo väärentää.

Enkä nyt tosiaankaan väitä, että tässä tapauksessa olisi niin, mutta ihan yleisenä varoituksena, ettei niihin kannata luottaa.
 
Salajuonet voi jättää sikseen, tililtäni lähti siirtämäni raha eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Pitää huomenna soittaa Nordeaan ja kysyä olenko nyt maksanu es-makelle viikkorahat.
Hagez kuitenki linkasi sivuston mistä pystyy tarkistamaan onko tilin iban olemassa, mikä kertoi ettei ole.

Nyt vielä offtopickina pankin vaihto on edessä, nordeasta ei ole muutakuin pelkkää harmia.
Mobiepaytä&siirtoa ja mitään muuta sovellusta en saa ladattua ilman että marsisin nordean kontorille passi käessä todentamaan henkilöllisyyden ja saamaan jonkun activointikoodin mobiili pankkiin, passia minulla ei ole koskaan ollut enkä jaksa tätä varten sitä hommata

Offtopic nrm.2:
Jos kukaan on tietoinen komponenti kusetuksista ja haluaisi asiaa hieman minulle avata olisin kiitollinen
Ostin torista viimeviikolla RTX 3070FE mallin hintaan 740e postiennakolla, myyjä laittoi whatsapissa timestampilla kortin pakkauksesta, sekä kaikki vaikutti siltä miten kaupan kuuluisi käydä, perjantaina kun posti saapui myyjä hiilosti minua se postista hakemaan, niinkuin olisin tehnyt muutenkin.
No maksoin 740e postienakko maksun netissä ja hain tuotteen ja tässä sen sisältö, eli ps2 ohjainta&laturia%kaukosäädinta sun muuta paskaa. Oli sentään vanhan mallin 2,5" samsung ssd sisällä. Paketissa myyjän osoite ja tiedot, asuu hämeenlissa johon kemistä on pitkä matka.
Mitään ilmoitusta en ole asiasta tehnyt vielä
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2021-10-15 at 19.12.53.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-15 at 19.12.53.jpeg
    184,9 KB · Luettu: 373
Offtopic nrm.2:
Jos kukaan on tietoinen komponenti kusetuksista ja haluaisi asiaa hieman minulle avata olisin kiitollinen
Ostin torista viimeviikolla RTX 3070FE mallin hintaan 740e postiennakolla, myyjä laittoi whatsapissa timestampilla kortin pakkauksesta, sekä kaikki vaikutti siltä miten kaupan kuuluisi käydä, perjantaina kun posti saapui myyjä hiilosti minua se postista hakemaan, niinkuin olisin tehnyt muutenkin.
No maksoin 740e postienakko maksun netissä ja hain tuotteen ja tässä sen sisältö, eli ps2 ohjainta&laturia%kaukosäädinta sun muuta paskaa. Oli sentään vanhan mallin 2,5" samsung ssd sisällä. Paketissa myyjän osoite ja tiedot, asuu hämeenlissa johon kemistä on pitkä matka.
Mitään ilmoitusta en ole asiasta tehnyt vielä
Ota yhteyttä myyjään ja kysy mikä on oikein homman nimi. Jos pystyt, ehkä kannattaa käydä myyjän luona paikan päällä juttelemassa. Vaadi rahoja takaisin ja uhkaa rikosilmoituksella ja jos ei rahoja näy niin rikosilmoitusta kehiin.

Niin ja ota viestinvaihto talteen VÄLITTÖMÄSTI, ennenkuin hän mahdollisesti kykenee poistamaan viestejä.
 
Myyjä siis asuu hämeenlinnassa ja minä torniossa, myyjä siis whatsapp viedeolla kyseli miten pakkaa näyttärin helpoiten, selitteli että lyön sen tuohon villasukan väliin ja että kylläse siinä pysyy tsm. No sama villasukka oli kyllä paketin mukana mutta paketin hän täytti kaikella paskalla, en usko että rikosilmoituksella uhkaaminen vaikuttaa yhtään mitään, hän varmasti myy kyseistä tuotetta useasti viikon aikana torissa

Käessä oli pääkallo tatuointi ja sormissa pistooli tai joku vastaava, saman facebook profiilin löysin myös
 
Tuntuu turhalta tehdä poliisille ilmoitus, kaverilla varmasti ulosotossa kymmeniätuhansia
 

Liitteet

  • kusetus.png
    kusetus.png
    638,9 KB · Luettu: 694
Tuntuu turhalta tehdä poliisille ilmoitus, kaverilla varmasti ulosotossa kymmeniätuhansia
Noh, kaverilla voi olla senverran petoksia alla, että jossainvaihessa tulisi ihan istumista :hmm: Ei tuo iso vaiva ole tehdä, varsinkin kun ihan merkittävästä summasta kyse.

Torista erittäin riskialtista ostaa näyttiksiä postilla: narkkeja, marokon prinssejä ja muita rinkanhiveltäjiä täynnä.
Ilmossa sanotaan muuten FE, mutta tuo kuvassa on OEM, mollemmissa tapauksissa reippaasti alle markkinahinnan on myymässä, aina hyvin epäilyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli juuri mieleen että posti voisi ehkä palauttaa rahat sulle, kun kerran postiennakolla maksoit. Eli postiin vain yhteyttä ja selität tilanteen sekä toivot parasta.
 
Saatoin itse muistaa vain väärin että oli fe, olisi pitänyt varmaan toimia heti su/ma käydä postin kontorilla jos he oisivat jotenkin voineet katkaista tuon maksun.
Tässä nyt näkee että ei sillä ole mitään väliä maksaako rahat ensin vai ottaako postiennakolla, vituttaa vaan enemmän kun postiennakko paketti on täynnä paskaa

Ne rahat on jo narkattu.
Mutta itse korttihäneltä kuitenkin löytyy, pitäisi keksiä joku muukin syy lähtä hämeenlinnaan käymään niin voisin käydä ovella, mulla kuitenkin kokoa löytyy sen verran että tekee tiukkaa noita customloop vehkeita kasata, enkä meinaa ylipainoa.
Muttei tällä mitään väliä kuinka iso kaappi sinne ovelle tulee kun jos tälläinen nisti kusettaa rahaa about 5k viikossa niin taitaa kaappikin ottaa puukosta muutaman iskun tai sitten sähkötolpan metalli runkosta itse tehdyn pumppu haulikon kudon vatsaan
 
Tuli juuri mieleen että posti voisi ehkä palauttaa rahat sulle, kun kerran postiennakolla maksoit. Eli postiin vain yhteyttä ja selität tilanteen sekä toivot parasta.
Uskallan väittää, että posti ei tule kyllä palauttamaan mitään rahoja tuon suhteen etenkään, jos rahat on keretty siirtää vastaanottajan tilille. Noista tulisi varmaan miljoonaluokan vahingot vuodessa postille, jos jokaisen postiennakkokusetuksen kohdalla alkaisivat palauttelemaan rahoja. Voihan sitä toki kysyä, mutta epäilen.
Tuossa on syy miksi torissa postikaupat on aina riski, etenkin kalliimpien ostosten kohdalla. En ainakaan itse uskaltaisi lähteä tuolla palautesysteemillä kalliille kaupoille postiste. F2F kaupat testauksen kanssa asia erikseen.
 
Eipä taida posti palautella mitään rahoja kun he toimivat vain maksunvälittäjänä kahden yksityishenkilön välisessä rahdinkuljetuksessa. Mikään mahdollinen huijaus joka tässä yhteydessä tapahtuu ei ole postin vastuulla eikä heiltä tule saamaan mitään takaisin vaikka avaisi paketin tiskillä ja se olisi täynnä pikkukiviä.

Postiennakoissa postin osuus on vastaanottaa maksu ennen kuin luovuttaa lähetyksen vastaanottajalle ja välittää rahat lähettäjälle, siinä se. Mitään lisäturvaa postiennakko ei tarjoa kummallekaan osapuolelle ennakkomaksuun verrattuna kun ei noita postiennakkoja enää nykyään saa avata ennen maksua.

Joskus aiemmin ku postiennakon sai avata ja sisällön todentaa ennen maksua siitä oli vielä jotain turvaa ostajalle, ettei nyt ihan vanhoja tyynyjä tai pikkukivia lähetelty, mutta nykyään kun pakettia ei saa aukaista ennen maksua, eikä maksun vastaanottamisen ja paketin luovuttamisen jälkeen posti ota enää mistään asiasta vastuuta mihinkään suuntaan ei tuosta ole enää mitään iloa.

Etenkin myyjän kannalta postiennakko on tänä päivänä ihan järjetön ratkaisu kun parhaimmillaankaan siitä ei ole muuta etua kuin se, että persaukinen ostaja voi vinguttaa postiennakon luottokortille, mutta pahimmillaan ostaja jättää paketin hakematta jolloin myyjän osaksi jää maksaa rahtikulut kahteen suuntaan sekä postiennakkomaksu ja hakea myymänsä tuote takaisin postista. Tämän takia itse en lähetä mitään postiennakolla ellei ostaja laita mulle 50 euroa ennakkosuoritusta tilille joka kattaa sitten postimaksut sekä vitutuslisän jos paketti jääkin lunastamatta.

Ongelmallista tässä on myös se, että todella monet ihmiset eivät tiedä että postiennakkoa ei saa enää nykyään tarkastaa ennen maksua. Posti on muuttanut tämän jo vuosia sitten mutta edelleenkin jos netistä hakee tietoa niin saa eteensä paljon linkkejä joissa posti, poliisi, nettikirppiksen pitäjä ja turun tuomiokapituli suosittelevat postiennakon käyttämistä koska sillä voi suojautua huijauksia vastaan ja lähetyksen saa avata ja tarkastaa ennen maksua...
 
Salajuonet voi jättää sikseen, tililtäni lähti siirtämäni raha eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Pitää huomenna soittaa Nordeaan ja kysyä olenko nyt maksanu es-makelle viikkorahat.
Hagez kuitenki linkasi sivuston mistä pystyy tarkistamaan onko tilin iban olemassa, mikä kertoi ettei ole.

Nyt vielä offtopickina pankin vaihto on edessä, nordeasta ei ole muutakuin pelkkää harmia.
Mobiepaytä&siirtoa ja mitään muuta sovellusta en saa ladattua ilman että marsisin nordean kontorille passi käessä todentamaan henkilöllisyyden ja saamaan jonkun activointikoodin mobiili pankkiin, passia minulla ei ole koskaan ollut enkä jaksa tätä varten sitä hommata

Offtopic nrm.2:
Jos kukaan on tietoinen komponenti kusetuksista ja haluaisi asiaa hieman minulle avata olisin kiitollinen
Ostin torista viimeviikolla RTX 3070FE mallin hintaan 740e postiennakolla, myyjä laittoi whatsapissa timestampilla kortin pakkauksesta, sekä kaikki vaikutti siltä miten kaupan kuuluisi käydä, perjantaina kun posti saapui myyjä hiilosti minua se postista hakemaan, niinkuin olisin tehnyt muutenkin.
No maksoin 740e postienakko maksun netissä ja hain tuotteen ja tässä sen sisältö, eli ps2 ohjainta&laturia%kaukosäädinta sun muuta paskaa. Oli sentään vanhan mallin 2,5" samsung ssd sisällä. Paketissa myyjän osoite ja tiedot, asuu hämeenlissa johon kemistä on pitkä matka.
Mitään ilmoitusta en ole asiasta tehnyt vielä

Muuhun en ota kantaa, mutta vaatiiko Mobilepay tosiaan mobiilipankin, eikä ihan vain verkkopankki kelpaa? Itse muistelen kun tuon otin joskus käyttöön, että lähinnä vaati kortin numeron, henkilötunnuksen ja tilinumeron.

Nykyiset vaatimukset on nähtävästi nämä:
  • Älypuhelin – katso tekniset vaatimukset.
  • Suomalainen matkapuhelinnumero (myös prepaid).
  • Suomalainen verkkopankkitunnus.
  • Suomalainen henkilötunnus.
  • Vakituinen osoite Euroopan talousalueella (EEA), jonka pystymme varmentamaan antamiesi tuntemistietojen perusteella.
  • Suomalainen Debit- tai Credit-kortti.
  • Suomalainen pankkitili.
  • Sähköpostiosoite.
  • Sinun on oltava vähintään 15-vuotias.
 
Muuhun en ota kantaa, mutta vaatiiko Mobilepay tosiaan mobiilipankin, eikä ihan vain verkkopankki kelpaa? Itse muistelen kun tuon otin joskus käyttöön, että lähinnä vaati kortin numeron, henkilötunnuksen ja tilinumeron.

Nykyiset vaatimukset on nähtävästi nämä:
  • Älypuhelin – katso tekniset vaatimukset.
  • Suomalainen matkapuhelinnumero (myös prepaid).
  • Suomalainen verkkopankkitunnus.
  • Suomalainen henkilötunnus.
  • Vakituinen osoite Euroopan talousalueella (EEA), jonka pystymme varmentamaan antamiesi tuntemistietojen perusteella.
  • Suomalainen Debit- tai Credit-kortti.
  • Suomalainen pankkitili.
  • Sähköpostiosoite.
  • Sinun on oltava vähintään 15-vuotias.
On mulla on mobileplay, siirto ja kaikki mahdolliset sovellukset useita kertoja, ainakun puhelin hajosi näiden sovellusten uusiminen ei ollutkaan niin helppoa vaan piti marssia nordean kontorille hakemaan jokin aktivointikoodi, sitten jossain vaiheessa se aktivointi koodi lähetettiin postissa pelkästään. Entiedä onnistuinko rikkomaan niin monta pankkikorttia, vai sitten hukkkaamaan itse tunnusluvut, nordea lähetti mulle tälläiset offline "laskimen" millä pääsen kirjautumaan nettipankkiin sisälle.
Tämän jälkeen en ilman passia saa lunastettua uutta aktivointikoodia nettipankkiin. Omasta huolimattomuudesta toki kysymys kun ei kysy kortit ehjänä mutta paska pankki jokatapauksessa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 274
Viestejä
4 897 591
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom