Minulla onkin juuri kaksi negatiivista palautetta näihin liittyen.. (yökaupat ja hidas postitus)
Ensimmäinen oli semmoinen, että:
Keskiviikko: osti tuotteen.
Torstai: arkipyhä ja lomapäivä.
Perjantai: normaali työpäivä.
Lauantai: normaali lauantai.
Sunnuntai: normaali sunnuntai.
Maanantai: normaali maanantai.
Sain kuulemma maksun keskiviikkona. Ei näkynyt tilillä torstaina. Ei näkynyt tilillä perjantaina. Ei näkynyt tilillä lauantaina. Ei näkynyt tilillä sunnuntaina. Joka päivä kyllä ostaja kyseli rahojen perään ja sanoi tulevansa Riihimäeltä hakemaan tavaran oveltani. Tähän vastasin, että voisit vähän vähemmän lähettää viestejä ja et saa, ennenkuin rahat näkyy tililläni. Minulla ei ollut aikomustakaan lähettää pakettia, ennenkuin näen rahat. Viestejä tuli YV:nä ja kännykkään, ja ei niitä nyt viikonloppuna olisi tarvinnut lähettää.
Sunnuntaina valvoin keskiyön yli ja rahoja ei silloin vielä näkynyt. Taisin lähettää vielä tilistä kuvankaappauksen ostajalle. Maanantaina, kun tarkistin lounastauolla asian, näkyi rahat. Sitten olin kuitenkin valvonut edellisenä yönä ja posti meni silloin kiinni kello 19, niin käytännössä olisi ollut puoli tuntia aikaa viedä se postiin. Posti myös aukaisi ovet klo 9 , jolloin pitäisi olla jo töissä. Tiistaina taas usean "miksei jo ole postissa????" viestin jälkeen päätin perua kaupat. Sitten hirveä haloo tästäkin nousi, vaikka ostajan puolelta oli myös huudettu rahoja takaisin (jotka siis olivat tililläni edellisenä päivänä).
Ostaja sai rahansa takaisin keskiviikkona (maksu lähtenyt tiistaina), ja täällä mietittiin, kuinka paljon sitä myyjää saa häiritä, kun ei ole edes käytännössä mahdollista saada niitä rahoja viikonloppuna. Itse näen asian niin, että ainoa virheeni oli se, etten maanantaina nopeasti juossut postiin ja siihen vaikutti osaltaan se, että olin ärsyyntynyt jatkuvasta viestipommituksesta.
Nykyään, MobilePayn aikakaudella tällaista ei enää tapahdu niin usein, mutta tilinsiirto kyllä ei etene arkipyhien aikaan yhtään sen paremmin. Ja enpä tiedä, maksoiko se kaveri sittenkään keskiviikkona.. En lähetä, enkä suosittele lähettämään pakettia, ennenkuin rahat on saatu.
--
Toinen oli semmoinen, että olin ostamassa(vaihtamassa) Windowsin lisenssiavainta illalla. Se oli kokoamaani koneeseeen. Sain koodin, se ei toiminut. Säädin sen kanssa 1-2h ja huomasin, että Microsoftin tuki oli kiinni tältä päivältä. Sanoin myyjälle, että soitan sinne huomenna ja hän "saa maksun", kun koodi toimii. Sitten pistin juuri kokoamani koneen kiinni ja katselin jotain elokuvaa Netflixistä pääkoneella.
Sitten kun näkyi, että olen paikalla (selaimen toisessa ikkunassa), niin myyjä pisti toisen koodin ja käski koettamaan sitä. Se kone oli suljettu ja oli leffa kesken. Vastailin jotain "koetan huomenna" ja ehkä myös "joo joo", mutta tämä koettiin v***uiluksi ja minusta tehtiin huijari, joka otti koodin ja juoksi. Seuraavana päivänä sitten koetin koodin ja kaikki meni niinkuin pitikin, mutta meidän palautteet jäi pitkäksi aikaa noin. Koska keskellä yötä oli huonoa kommunikaatiota ja toinen vaan katsoi väsyneenä elokuvaa ennen nukkumaanmenoa.
Öisin ei vaan kannata tehdä kauppaa. Tietenkin joidenkin mielestä minun olisi pitänyt keskeyttää elokuva, pistää toinen kone päälle ja syöttää siihen se aktivointikoodi, viedä Windowsin asennus loppuun ja hoitaa kaupat loppuun. Eikä mahdollisia päivätöitä saa käyttää tekosyynä
--
Ennen koronaa työpaikalla piti oikeasti olla fyysisesti ja io-techin alkuaikoina postit olivat auki ainakin täällä huonosti ja niissä oli vuodenvaihteessa (toinen kauppa) hirveät jonot. Nyt asiamiesposti on avoinna melkein joka päivä 8-21 ja pakettiautomaattiin voi jättää käymättä postissa suunnilleen samalla aikataululla.
--
Joskus kyllä tuntuu, että kaupanteosta on tehty turhan vaikeaa. Tietenkin on niitä huijareita, mutta suurin osa on normaaleja ihmisiä, jotka vaan yrittävät saada vanhasta tavarasta rahaa.
Tätä ketjua kun lukee, niin jos emolevystäni puuttuu johtoja, niin myyn sen jollekin trokarille alihintaan ja kukaan ei valita. Kaikki käytetty tavarani on ollut oikeasti käytössä, paria poikkeusta lukuunottamatta (emolevy oli liian iso, prosessori ostettu varalle/bios-päivityksiin).