Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 587
Tämä on oikea ketju josta itsensä löytää tagattyna ja loppu on selittelyä ja turhaa spekulointia
Täällä sitä on kyllä heti kaikkien potkittavana jossei hoida hommiaan hyvin. Oppiipahan. :D

Onneksi isommat huijauskeissit ovat täällä aika harvinaisia nykyään, joskin "pikavippailu" vaikuttaa olevan yleistymässä kun niistä keisseistä saa aina välillä lukea.
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
670
Ei se kaupankäynti nyt niin saatanan vaikeaa ole, kommunikointi on kaiken a ja o.

"Hei, huomasin että auto ei käynnisty niin en saakaan tuotua näyttöä. Palautan maksamasi 50 euroa heti kun saan tilille sen verran / voin tuoda sen käteisenä bussilla / jotain muuta. Katsotaan jos on vielä näytölle tarvetta, kun olen saanut auton kuntoon?"

Ja näin ei varmaan olisi edes päädytty tähän ketjuun taas kirjoittelemaan.

Edit: niin ja tietysti ajoissa eikä 20 min sen jälkeen, kun olisi pitänyt jo olla kohteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 900
Ei se kaupankäynti nyt niin saatanan vaikeaa ole, kommunikointi on kaiken a ja o.
Kyllä se edes etäisesti järkevä ja sivistynyt kommunikointi tuntuu joillekkin olevan täysin vieras homma. Oma sakkinsa siihen päälle on sitten vielä ne joiden kommunikointi on tarkoituksellisesti liitoksissa johonkin puljaukseen.
 
Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
537
Vastaanotettu mobilepaylla 50e, mutta "pitäisi etsiä henkilö jolla on mobilepay"
Sun muut liirum laarumin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 338
Kuulostaa uskottavalta. Vaikka joskus varmasti on ihan päteviäkin syitä, miksi joku estyy tekemästä sovittua suoritetta, niin ei näissä pitäisi liian pitkämielinen olla. Usein kyllä jo myynti-ilmoitukset näyttää siltä, että itse ainakin skippaan jo ulosannin takia.

"Myynnissä peli konsoli ja kymmenen peli ostettu sieltä täältä ja tuolta kuitti löytyy uuden veroinen maksu mopilepay toimitus matka huolto"

Ainakin itselleni herää tuollaisista heti ajatus, että missä piripäissään noita ilmoituksia laaditaan.
 
Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
70
Jos on käynyt pankkiautomaatilla nostamassa 50 €? :tdown:
Melko useassa paikassa on automaatti jolla saa käteisen takaisin tilille.
Tässä tapauksessa otettu pikavipit ja odotellaan seuraavia tukiaisia mistä maksella, tai siis oletan...
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:

Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.

TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.


Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.

Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.

Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.

Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.

Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.

Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).

Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".

(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).

Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.

Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.

En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.

En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.
 

karvapeikko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.03.2023
Viestejä
67
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:

Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.

TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.


Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.

Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.

Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.

Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.

Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.

Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).

Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".

(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).

Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.

Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.

En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.

En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.
Periaate syistä kannattaisi tehdä rikosilmoitus.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Periaate syistä kannattaisi tehdä rikosilmoitus.
Jos kyseessä olisi vähänkään räikeämpi tapaus niin tekisinkin. Tässä tapauksessa myyjä voisi väittää että tavara oli ehjää kun hän sen myi koska en sitä testannut paikan päällä.

On myös muutenkin kaukaisesti mahdollista että virtalähteet ovat jotakuinkin toimineet myyjällä joskus aiemmin. Hänen ilmoituksistaan sain sellaisen käsityksen että olisi päivittänyt pariinkin emolevyyn BIOS:n ja emolevyt olisivat lakanneet toimimasta sen jälkeen. Nyt jälkeenpäin kun mietin asiaa niin nuo ovat saattaneet johtua nimenomaan virtalähteestä joka toimii epäluotettavasti. En tiedä mitä virtalähdettä hän on käyttänyt noiden emolevyjen BIOS-päivityksissä mutta jos se on ollut tuo minulle myyty nyt rikkinäinen, niin se selittäisi miksi nuo BIOS-päivitykset ovat epäonnistuneet.

En siis voi todistaa tahallisuutta tavaroiden rikkinäisenä myynnin osalta ja siksi en vaivaudu tässä asiassa rikosilmoitusta tekemään.

Mutta selkeää on että vaikka myyjä ei olisi tuossa mielessä epärehellinen niin hän on ainakin epärehellinen ja pelkuri siinä mielessä että lakkasi vastaamasta viesteihin ja puheluihin. Ja siksi varoitan ainakin täällä tosiaan muita käymästä kauppaa hänen kanssaan ilman erityistä varovaisuutta ja tarkkuutta.

EDIT: Negatiivisen kauppiaspalautteen jätin toki että mahdolliset tulevat kauppakumppanit osaisivat varoa
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
On tuo nyt kuitenkin 180€ ja myyjä ei vastaa enää yhteydenottoon joten kyllä tekisin rikosilmoitusta. Ei se riitä että jotain tavaraa antaa vaihdossa rahaan jos prosessori on eri (toki voi olla rehellinen erehdys) mutta jos on useita rikkinäisiä osia tullut vaikka pitäisi olla ehjiä sanoisin että tarkoituksella tehty huijaus.

Jos kyse olisi vain kympistä tai parista etkä viitsisi mennä enää luovuttamaan tavaroita takaisin asia olisi eri, mutta nyt selkeästi on viikonloppua varten tehty källi ja sitten lopetetaan yhteydenpito toivoen että et tee rikoisilmoitusta ja häly laantuu. Kyseessä kuitenkin päälle 1000 mummon markkaa hajonneista tai vääristä osista.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
On tuo nyt kuitenkin 180€ ja myyjä ei vastaa enää yhteydenottoon joten kyllä tekisin rikosilmoitusta. Ei se riitä että jotain tavaraa antaa vaihdossa rahaan jos prosessori on eri (toki voi olla rehellinen erehdys) mutta jos on useita rikkinäisiä osia tullut vaikka pitäisi olla ehjiä sanoisin että tarkoituksella tehty huijaus.

Jos kyse olisi vain kympistä tai parista etkä viitsisi mennä enää luovuttamaan tavaroita takaisin asia olisi eri, mutta nyt selkeästi on viikonloppua varten tehty källi ja sitten lopetetaan yhteydenpito toivoen että et tee rikoisilmoitusta ja häly laantuu. Kyseessä kuitenkin päälle 1000 mummon markkaa hajonneista tai vääristä osista.
Ei sentään ole kyse 180€ kokoisesta menetyksestä minulle. Mukana on myös toimivaa tavaraa, mm. RX570 näytönohjain, emolevy, suoritin (joka tosin ei tarkalleen se malli kuin piti).

Minun menetykseni tässä on n. 40-50€ arviolta ja sen lisäksi ehkä vaiva siitä että piti alkaa selvittämään viallista komponenttia koneesta jonka piti olla heti toimiva.

Tosiaan jos tahallisuus olisi räikeämpi tai selkeämpi niin tekisin rikosilmoituksen, vaikka kyse olisikin pienestä summasta.

EDIT: Katsotaan nyt ainakin ensin onko myyjällä jotain sanottavaa puolustuksekseen kirjoitukseeni tällä palstalla vai jatkuuko radiohiljaisuus edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
545
Ei sentään ole kyse 180€ kokoisesta menetyksestä minulle. Mukana on myös toimivaa tavaraa, mm. RX570 näytönohjain, emolevy, suoritin (joka tosin ei tarkalleen se malli kuin piti).

Minun menetykseni tässä on n. 40-50€ arviolta ja sen lisäksi ehkä vaiva siitä että piti alkaa selvittämään viallista komponenttia koneesta jonka piti olla heti toimiva.

Tosiaan jos tahallisuus olisi räikeämpi tai selkeämpi niin tekisin rikosilmoituksen, vaikka kyse olisikin pienestä summasta.

EDIT: Katsotaan nyt ainakin ensin onko myyjällä jotain sanottavaa puolustuksekseen kirjoitukseeni tällä palstalla vai jatkuuko radiohiljaisuus edelleen.
Onhan tuo todella harmittava tapaus, vaikka ei suuren suurista summista olekaan kyse. Itse ainakin vaatisin kaupan purkua, ellei nyt olisi todella hyvää syytä pitää noita romuja tai osaa niistä itsellä.
Voihan se olla että myyjä on myynyt rompetta tietämättömyyttään eikä oikeastaan edes ymmärrä mitä on myynyt, mutta joka tapauksessa pitäisi olla selkärankaa hoitaa asia loppuun asti kunnialla.

Kuitenkin hyvä että tämäkin tuotiin ilmi, niin nimimerkki jää mieleen ja ainakin itse mietin pariin kertaan lähtisinkö kyseisen kaverin kanssa kauppoja hieromaan, koska paikalla olostaan huolimatta ei ole asiaa hoitanut vaan väistelee yhteydenottoja.
 
  • Tykkää
Reactions: ppe

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Rikosilmoituksen tekoa pohtiessa on aina hyvä muistaa, että pienestäkin tai pieneltä tuntuvasta huijauksesta on syytä tehdä se rikosilmoitus aina, sillä tällä tavoin saadaan mahdolliset sarjahuijaajat kiikkiin. Jos näistä ei ilmoiteta, tällainen toiminta saattaa jatkua pitkäänkin ja kokonaisuus painuu äkkiä tuhansiin - kymmeniin tuhansiin euroihin.
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Kymmenen vuotta vanha perävalotakuulla myyty serri ei syystä tai toisesta toimikaan ja täällä jo ollaan rikosilmoituksia rustaamassa, kun myyjä ei suostu hyvittämään kymppiä jostain muinaisesta kiinanpommi virtalähteestä :cigarbeye:
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Kymmenen vuotta vanha perävalotakuulla myyty serri ei syystä tai toisesta toimikaan ja täällä jo ollaan rikosilmoituksia rustaamassa, kun myyjä ei suostu hyvittämään kymppiä jostain muinaisesta kiinanpommi virtalähteestä :cigarbeye:
No nyt ei ihan kommentti osunut kohdilleen. Mitä väliä sillä on mitä myydään, jos tuote ei vastaa myynti-ilmoitusta?
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
No nyt ei ihan kommentti osunut kohdilleen. Mitä väliä sillä on mitä myydään, jos tuote ei vastaa myynti-ilmoitusta?
Prossu ei vastannut kuvausta. Muuten on poliisin näkökulmasta sana sanaa vastaan.

Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570 :kahvi:

edit. Speksien puolesta vielä käytännössä samat prossut ja eBayssa näytti olevan suurin piirtein samoissa hinnoissa. Juu, ilmoituksessa oli väärä prossu ja siitä voi sen negan laittaa, jos oikein paljon harmittaa, mutta että jotain rikosilmoitusta tuon pohjalta laatimaan.
 
Viimeksi muokattu:

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Prossu ei vastannut kuvausta. Muuten on poliisin näkökulmasta sana sanaa vastaan.

Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570 :kahvi:
Tuotteet eivät myös vastanneet lisäksi kuvausta siksi että:

1. Koneen ilmoituksessa ei mainittu rikkinäisyydestä joten oletus on että se on toimiva
2. Erillisen virtalähteen rikkinäisyydestä ei ole mainittu joten oletus on että se on tomiva
3. Kiintolevyn rikkinäisyydestä ei ole mainittu joten oletus on että se on toimiva

Eli kyllä tuossa on enemmästä kuin vain vähän eri suorittimesta kyse, ja on tuo luvattu suoritin tehokkaampi kuin mikä koneessa lopulta oli vaikka ei nyt ihan järkyttävästä erosta olekaan kyse. Suorittimen eroavaisuus on kuitenkin vain yksi epäkohta useista epäkohdista jotka kaikki olivat tekijöitä tässä kaupassa. Pienet asiat voivat kasata suuremman kokonaisuuden. Jos itse ostaisit vaikka kokonaisen tietokoneen ja paljastuisi että melkein jokainen koneen komponentti on rikki niin erottelisitko ne myös erikseen ja sanoisit että ei ole isosta ongelmasta kyse kun on vain virtalähde rikki tai että ei ole isosta ongelmasta kyse kun on vain emolevy rikki jne?

edit. Speksien puolesta vielä käytännössä samat prossut ja eBayssa näytti olevan suurin piirtein samoissa hinnoissa. Juu, ilmoituksessa oli väärä prossu ja siitä voi sen negan laittaa, jos oikein paljon harmittaa, mutta että jotain rikosilmoitusta tuon pohjalta laatimaan.
Negatiivinen palaute on vähintä mitä tässä kuuluu tehdä, eikä niin että se jätetään vain jos "oikein harmittaa". Kyse on tosiaan enemmästä kuin vain vähän eri suorittimesta ja pienestä erehdyksestä (rikkinäiset virtalähteet ym.). Lisäksi ei ole epäilystäkään siitä että myyjä on vähintään valehtelija ja pelkuri koska katosi vaikka lupasi miettivänsä sopivan korjauksen tilanteeseen. Ainoa mikä on epäselvää on se miten tahallinen huijaus oli kyseessä ja onko hyödyllistä vaivautua tekemään rikosilmoitusta vai riittääkö tässä tapauksessa tuo negatiivinen palaute ja varoitus muille käyttäjille myyjästä.

Kymmenen vuotta vanha perävalotakuulla myyty serri ei syystä tai toisesta toimikaan ja täällä jo ollaan rikosilmoituksia rustaamassa, kun myyjä ei suostu hyvittämään kymppiä jostain muinaisesta kiinanpommi virtalähteestä
1. Kyse ei ole "kympistä" vaan vähintään muutaman kymmenen euron määrästä kokonaisuudessaan, joka on noin neljännes koko kauppahinnasta. Ja tuolla ei pitäisi edes olla merkitystä miten suuresta summasta on kyse.
2. Missään ei ollut mainintaa "perävalotakuusta" tai siitä että tietokone tai erillinen virtalähde saattaisivat olla rikkinäisiä. Päinvastoin, myyjä sanoi erityisesti puhelussa niiden olleen toimivia. Jos myyjä olisi myynti-ilmoituksessa tai missään vaiheessa ennen kaupan tekoa sanonut että osa komponenteista saattaa olla rikkinäisiä tai jos se olisi jotenkin muuten ollut asiallista olettaa niin tilanne olisi tietenkin toinen. Mutta silloin myös hintatarjoukseni olisi ollut toinen tai olisi kaupat jääneet tekemättä.
3. Virtalähde ja kone on siis myyty toimivana joten oletus on että ne ovat toimivia. Voit heitellä vähätteleviä muotisanoja kuten "kiinanpommi", mutta tavara ei saa olla rikkinäinen jos on ehjänä myyty
4. Myyjä lupasi miettivänsä ratkaisua ja palaavansa asiaan mutta lakkasi kokonaan vastaamasta soittoihin ja viesteihin. Tämä ainakin on joko tahallista valehtelemista tai vähintään täyttä selkärangattomuutta.

Ei se siis niinkään ole että "vähän saa huijata kunhan ei paljon huijaa" täällä, tai että kunhan joku pystyy sanoillaan vähättelemään rahallisen hyödyn merkitystä huijarille, eli en suosittele tuollaista asennetta ottamaan. Ja että kyllä selkärankaa pitää löytyä vastaamaan viesteihin ja puheluihin kun asiaa koitetaan selvitellä. Radiohiljaisuus on täysin asiatonta varsinkin kun myyjä on itse luvannut miettivänsä sopivaa ratkaisua asiaan. Oli kyse sitten sinun mielestäsi miten mitättömistä rahamääristä tahansa.

Itse en vain siksi kyseisessä tapauksessa tee rikosilmoitusta ja jätin vain negatiivisen palautteen ja varoituksen muille koska tässä olisi kyseessä lievä petos, ja tuon lievän petoksen tahallisuus on tässä kyseisessä tapauksessa vaikea tai mahdoton todistaa, eli niin kuin sanoitkin sana sanaa vastaan. Tiedän varmuudella että myyjä ei karta valehtelua koska hän valehteli siitä että palaisi asiaan kun on miettinyt sopivan ehdotuksen tilanteen korjaamiseksi. Olisi mielenkiintoista edelleen saada itse @MatRix :n vastaus asiaan miksi hän valehteli tuosta ja lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin.

Yleensä teen kyllä rikosilmoituksen pienestä rahamäärästäkin riippumatta silloin kun kyse on varmasti rikoksesta ja tässä asiassa olin sillä rajalla mutta tein päätöksen nyt olla toistaiseksi tekemättä. Ehdotukset rikosilmoituksen tekemisestä olivat siis täysin asiallisia kuitenkin. Kyllä päivittäistavarakaupatkin ilmoittavat esimerkiksi näpistämisen poliisille vaikka näpistyksen kohteena olisi vain joku tikkukaramelli. Ja tikkukaramelli on varmasti halvempi kuin muutaman kymmentä euroa ja esimerkiksi Kesko on varmasti minua rikkaampi.

Vähäisillä rahamäärillä tai "perävalotakuulla myydyllä serrillä" -tyyppisillä vähättelyillä teon merkityksellisyydestä tai hyödystä huijarille ei ole sijaa rikoksien ratkaisussa ja määrittelyssä ja sellaisten termien väläyttely on ainoastaan haitallista tässä. Itse asiassa monet tapahuijarit nimenomaan käyttävät tuollaista rikoksia puolustelevaa asennetta hyväkseen ja nimenomaan tekevät paljon pieniä petoksia koska niistä jää harvemmin kiinni ja ymmärtämättömät sekä rikolliset ovat helposti valmiita tuollaisia puolustelemaan ja jopa räikeimmissä tapauksissa syyttelemään sitä jota on huijattu.

Itse en voi käsittää miten yleensä joku on valmis puolustelemaan väärinkäytöksiä tällä tavalla että koska ei heidän mielestään ole kyse suuresta summasta tai uudesta tavarasta kaupasta niin silloin kaikki käy. Näiden puolustelijoiden täytyy luullakseni olla jotain kokemattomia lapsia tai sitten itsekin rikollisia jotka puolustelevat omanlaisiaan (toivottavasti enimmäkseen kokemattomia lapsia). Voin luvata että kun osuu omalle kohdalle se huijari ja vaikka kyse on jonkun toisen mielestä "serristä" ja "perävalotakuusta" ja "kiinanpommista", niin kyllä se vääryys on vääryys vaikka joku toinen sitä vähättälee. Se joka on vähäisessä epäluotettava on epäluotettava myös paljossa. Eikä siinä auta se että asiaan kuulumattomat tulevat puolustelemaan tekoa sen vähäisyydellä.

EDIT: Kirjoitusvirheiden korjausta ja tarkennuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Nom

homo debilis obēsus
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570 :kahvi:
Melkoinen marttyyriksi tekeytyminen. Sarkastiset nollapostaukset ei kai oikein kuulu tähän ketjuun ja jos et muka postannut sitä aiempaa rikosilmoitukseen kehottamista sarkastisesti trollausmielessä niin kannattaa miettiä josko itseään voisi tuoda ilmi selkeämmin. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Voisi kyllä väärinkäsityksien välttämiseksi tuoda esille sen, mikä on muille itsestäänselvää:
Jos tavarassa ei erikseen lue: "se on rikki", "ei ole testattu toimivaksi", niin ostajat täällä ei osaa sitä olettaa, vaikka hinta olisi 2€ 5600X-prosessorista.

Kannattaa laittaa otsikkoon "rikki?" ja jos hinta on ok, niin kyllä se kuitenkin jollekin kelpaa. Itse olen myynyt puolitoimivan emolevyn 66% hintaan ja se toimi hyvin, kunhan ei käyttänyt muistipaikkoja A2 ja B2. Ehkä ostaja jopa korjasi sen (todennäköisesti joku pinni vinossa) ja myi eteenpäin. Täällä on fiksuja kavereita, jotka noita osaa/jaksaa korjata.

Itse tavallaan ymmärrän myyjää, että ei jaksa pikkurojusta lähteä vääntämään, mutta palauttaisi sitten rahat.. Puhutaan parista kympistä.
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
997
Rikosilmoituksen tekoa pohtiessa on aina hyvä muistaa, että pienestäkin tai pieneltä tuntuvasta huijauksesta on syytä tehdä se rikosilmoitus aina, sillä tällä tavoin saadaan mahdolliset sarjahuijaajat kiikkiin. Jos näistä ei ilmoiteta, tällainen toiminta saattaa jatkua pitkäänkin ja kokonaisuus painuu äkkiä tuhansiin - kymmeniin tuhansiin euroihin.
Tämäpä juuri. Eräs koijasi täällä satasen multa, tein rikosilmon ja reilu puolen vuoden päästä tuli käräjiltä kirje että tekijä tuomittu. Oli koijannut ympäri internettiä reilu 50 tyypiltä. Kyse oli isommassa kaavassa kympeistä sinne tänne per nassu eli juurikin näin että koijataan pieniä summia sillä toivolla ettei kukaan rustaa ilmoitusta.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Voisi kyllä väärinkäsityksien välttämiseksi tuoda esille sen, mikä on muille itsestäänselvää:
Jos tavarassa ei erikseen lue: "se on rikki", "ei ole testattu toimivaksi", niin ostajat täällä ei osaa sitä olettaa, vaikka hinta olisi 2€ 5600X-prosessorista.

Kannattaa laittaa otsikkoon "rikki?" ja jos hinta on ok, niin kyllä se kuitenkin jollekin kelpaa. Itse olen myynyt puolitoimivan emolevyn 66% hintaan ja se toimi hyvin, kunhan ei käyttänyt muistipaikkoja A2 ja B2. Ehkä ostaja jopa korjasi sen (todennäköisesti joku pinni vinossa) ja myi eteenpäin. Täällä on fiksuja kavereita, jotka noita osaa/jaksaa korjata.
Ostajan ei edes pitäisi joutua arvailemaan että tavara on mahdollisesti rikki tai testaamaton. Jos toisin ei ole ilmoitettu niin tavaran oletetaan olevan ehjää. Eli jos on ilmoitettu etukäteen että kyseessä on rikkinäinen tai testaamaton tavara niin silloin on eri asia koska kaupan molemmat osapuolet sen tietävät kauppaa tehdessä. Itse olen myös monesti ostanut osittain toimimatonta tai jopa täysin rikkinäiseksi tiedettyä tavaraa täällä ja se on tietenkin täysin ok kunhan sen tietää etukäteen ja voi antaa hintaehdotukset sen tiedon mukaan.

Tässä kyseisessä tapauksessa ei tosin ollut kyse tuosta eikä edes siitä että myyjä olisi jättänyt esimerkiksi epähuomiossa merkitsemättä että tavara on testaamatonta vaan hän nimen omaan sanoi puhelussa tavaran olevan ehjää mutta se ei sitä ollutkaan.

Itse tavallaan ymmärrän myyjää, että ei jaksa pikkurojusta lähteä vääntämään, mutta palauttaisi sitten rahat.. Puhutaan parista kympistä.
Pitäisi silti pystyä vastaamaan yhteydenottoihin ja pitämään edes kiinni siitä mitä on luvannut eli että ottaa yhteyttä kun on miettinyt ehdotuksen tilanteen korjaamiseksi. Minua ei edes niin kiinnostanut se korvauksen määrä tässä vaan se että myyjä valehteli ja katosi tietämättömiin. Itse siis ehdotin kaupan purkua rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta, ja kun se ei myyjälle kelvannut niin sanoin että hän voi ehdottaa vastaehdotuksen. Tähän hän sanoi miettivänsä asiaa ja sitten pakeni tavoittamattomiin.

Ei ollut siis edes mistään väännöstä kyse vaan minä olin avoin käytännössä melkein mille tahansa ehdotukselle. Ja itse selvitin tarkemmin koneen vikaa myyjän ehdotuksesta ja viestitin hänelle kun sain selville että vika oli virtalähteessä, eli näin kuitenkin omalta osaltani vaivaa tilanteen korjaamiseksi. Mutta myyjä vain lakkasi kokonaan vastaamasta yhteydenottoihin. Tämä ei ole missään tapauksessa asiallista.

Jos olisi kyse siitä että myyjä ei vain jaksaisi vääntää "pikkurojuista" (huomioidaan taas jälleen vähättely), niin olisi voinut edes sanoa niin eikä vain vältellä yhteydenottoja.
 
Viimeksi muokattu:

gouca

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 497
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
...
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa
Epätodennäköistä, mutta mahdollista, varsinkin näissä yli 10v vanhoissa komponenteissa, jotka vielä sai rikki kömpelöllä käsittelyllä. Muovikassissa kuljetus kuulostaa huolimattomalta.

Vaikka yksityisissä kaupoissa myyjälläkin on oikeuksia, komponenttien myyminen väärillä mallinumeroilla oikeuttanee suoraan kaupan purkuun.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Epätodennäköistä, mutta mahdollista, varsinkin näissä yli 10v vanhoissa komponenteissa, jotka vielä sai rikki kömpelöllä käsittelyllä. Muovikassissa kuljetus kuulostaa huolimattomalta.
Menisi läpi ehkä jonkun emolevyn osalta mutta virtalähteessä on teräskuoret. Sitä paitsi missä nuo pitäisi autossa kuljettaa mielestäsi jos myyjän antamassa muovikassissa auton penkillä kuulostaa huolimattomalta ja jos myyjä ei anna alkuperäistä laatikkoa mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Jos olisi kyse siitä että myyjä ei vain jaksaisi vääntää "pikkurojuista" (huomioidaan taas jälleen vähättely), niin olisi voinut edes sanoa niin eikä vain vältellä yhteydenottoja.
Niin siis oma mielipide on, että myyjänä olisin jo "maksanut sinut hiljaiseksi", vaikka olisit itse rikkonut pari komponenttia. Lisäksi se cpu:n malli meni väärin, ja sinulla saattaa olla vaikka bios-lukittu pakettikoneen emolevy.
Tässä vähätellään vaan niitä summia, eikä sinun koijaustasi.
Täysin oikeutettu olet nostamaan asiasta metelin ja tekemään sen rikosilmoituksen.

Myyjänä vaan en olisi antanut tämän mennä näin pitkälle. Tietenkin, jos minulla olisi jotain todisteita, että kaikki toimi ja annoin oikean prosessorin, niin ehkä, mutta eiköhän tässä tullut klassinen inventaariovirhe, eli muisti väärin, mikä 10v vanha komponentti siellä hyllyssä on. Tässä ei vielä ole kuultu kauppiaan @MatRix mielipidettä, mutta eiköhän se ole pääpiirteittäin niinkuin @ppe sanoo. Eiköhän myyjä olisi täällä kertomassa, jos @ppe ei kerro totuutta.

--

edit: ei koske mitenkään käyttäjää @ppe , mutta täällä on välillä käynyt niin, että kun myyjä on kertonut oman puolensa asiasta, niin koko juttu on muuttunut täysin. Sen takia vähän varauksella katsotaan noita kertomuksia, mutta ei tätä tapausta myyjä kyllä saa mitenkään selitettyä.. Ei ole minun kauppani, niin lopetan tähän. Kuitenkin, sen verran negatiivista julkisuutta nyt tulee myyjälle, että kannattaisi hoitaa asia kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Niin siis oma mielipide on, että myyjänä olisin jo "maksanut sinut hiljaiseksi", vaikka olisit itse rikkonut pari komponenttia. Lisäksi se cpu:n malli meni väärin, ja sinulla saattaa olla vaikka bios-lukittu pakettikoneen emolevy.
Haluan tarkentaa yhden asian ettei tulisi väärinkäsitystä. En siis ollut mitään meteliä pitämässä enkä häiriköinyt tai muutenkaan ollut asiaton myyjää kohtaan, jonka käsityksen voi joku trolli saada tuosta "maksanut hiljaiseksi" ehdotuksesta (en usko että tämä oli @hsalonen tarkoituskaan mutta täällä on toisinaan trolleja ja niitä jotka vetävät omat johtopäätöksensä).

Päinvastoin olin mielestäni erittäin asiallinen ja joustava, koska niin kuin sanoin, en ollut odottamassa mitään tiettyä korvausta tai välttämättä mitään. Oman arvioni mukaan tuossa oli virheellisiä ja rikkinäisiä osia tosiaan n. 40-50€ edestä mutta olisin tyytynyt pienempäänkin korvaukseen tai vaikka ei mihinkään korvaukseen kunhan myyjällä olisi ollut joku looginen perustelu sille tai olisi edes vastannut yhteydenottoihin. Ja tosiaan yhteydenottoyrityksiä ei ollut mitään lukemattomia määriä joten minään häiriköintinä tms. ei sitä voi pitää, sillä yhteensä soitin myyjälle kolme kertaa kahden päivän aikana joista ensimmäiseen puheluun hän vastasi. Lisäksi lähetin neljä tekstiviestiä joissa kerroin mitä sain tutkittua koneen viaksi ja joissa kysyin mikä on myyjän mielipide siitä mitä asiassa pitäisi tehdä.

Ei minua siis olisi mitenkään hiljaiseksi tarvinnut maksaa. Sanon tämän siis siksi ettei tuosta joku saa sitä väärinkäsitystä.

Eikä minua edelleenkään kiinnosta mitään "meteliä" varsinaisesta asiasta nostaa vaikka usean viestin nyt olen tähän kirjoittanutkin. Alkuperäisen viestini jälkeen olen ainoastaan vastannut muiden viesteihin joissa on ollut kysymyksiä tai asioihin jotka ovat vaatineet mielestäni tarkennusta tai uudelleenmainintaa ettei tulisi epäselvyyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Varmaankin salonen tarkoitti tuolla hiljaiseksi maksamisella sitä, että asian käsittely loppuisi siihen, ts. "sopuraha".
Juu näin minäkin sen ymmärsin mutta tosiaan tätä lukee luultavasti sadat ellei tuhannet ihmiset niin tarkensin koska en halunnut että joku väärinkäsityksen saanut trolli saisi aiheen trollailuun.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 578
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:

Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.

TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.


Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.

Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.

Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.

Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.

Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.

Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).

Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".

(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).

Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.

Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.

En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.

En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.
Jos toimivan tietokoneen käy ostamassa noudolla, olisi järkevää kokeilla sen toimivuus paikan päällä. Jos ehjänä myyty virtalähde onkin rikki niin se on syytä palauttaa ja myyjän korvata. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa olisi hyvä olla selvää kaikki kaupantekohetkellä, eikä jälkikäteen. Aika paljon tässä on nyt ylimääräistä säätöä ollut kaupantekoon liittyen.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Jos toimivan tietokoneen käy ostamassa noudolla, olisi järkevää kokeilla sen toimivuus paikan päällä. Jos ehjänä myyty virtalähde onkin rikki niin se on syytä palauttaa ja myyjän korvata. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa olisi hyvä olla selvää kaikki kaupantekohetkellä, eikä jälkikäteen. Aika paljon tässä on nyt ylimääräistä säätöä ollut kaupantekoon liittyen.
Yleensä testaisinkin ostamani koneen paikan päällä jos siihen annetaan mahdollisuus. Olin kyllä tässä tapauksessa kaverin kyydillä noutamassa noita tavaroita joissa oli muutakin kun vain se kone, ja myyjällä meni komponenttien irrotteluun ja kaapelien etsimiseen ym. sen verran aikaa että en halunnut antaa kaverin odottaa autossa enempää vaan ajattelin luottaa myyjän sanaan siitä että kone on toimiva. Hän oli myös nostanut koneen jo valmiiksi eteiseen ja sanoi juuri asentaneensa siihen Windowsin joten ajattelin että voisi luottaa sanaan kun tunnuksella oli muutama positiivinen kauppiaspalautekin täällä.

Itse teen kyllä kokonaista konetta myydessä niin että laitan sen valmiiksi niin että ostaja voi sen testata kun saapuu paikalle. Mutta useimmat eivät näin tee eikä kaikilla ole välttämättä mahdollisuutta järjestää myymälleen koneelle testausmahdollisuutta ilman vähintään jonkinlaista vaivaa. Minulle se on helppoa koska minulla on siihen eritysesti varattu pöytä näyttöineen, näppäimistöineen ja hiirineen. Mutta tosiaan useimmat varmaankin joutuisivat ryömimnään pöydän alle irrottamaan oman käyttökoneensa kaapelit ja liittämään ne testattavaan koneeseen. Joskus tällaisissa reilun sadan euron koneissa sitä vain ajattelee että voi tosiaan luottaa sen verran myyjän sanaan ettei vaivaa häntä moisella varsinkin kun myyjällä on positiivisia kauppiaspalautteita.
 
Viimeksi muokattu:

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
670
On joo ylimääräistä säätöä, koska on taas myyjän osalta ihme venkoilua. Itse myin aikoinaan näyttiksen täällä, josta ostaja otti sitten jälkikäteen yhteyttä rikkinäisten RGB-valojen takia. Itse olin luullut, että kyseisessä kortissa on vain surkeat valot, mutta todellisuudessa sieltä olikin suurin osa valoista mennyt pimeäksi. Yhteydenotto ei edes ollut muistaakseni hirveän asiallinen, tyyliin "menit sitten myymään rikkinäisen tuotteen mulle saatana" mutta kun selitin tilanteen (etten oikeasti tiennyt niiden olevan rikki) ja hyvitin kaupasta jokusen kympin niin se oli sillä selvä, hetkessä hoidettu pois alta.
 
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
362
Jaahas, tarinaa on isketty sitten ostajan puolelta ihan huolella.
Ensiksikin tarjosin välittömästi hepun tultua ovelle mahdollisuutta iskeä kone töllöön kiinni ja tsekata se. Ei kokenut tätä tarpeelliseksi joten ei siinä tilanteessa sitä käynnistty.

"En halunnut antaa kyydin odottaa" joo o, virta/hdmipiuha kiinni ja push power (arvio 37sek).

Hauskinta tässä on, että olin edellisenä (tai sitä edellisenä) iltana asennellut winukan uusiksi ja pistänyt testisoftia hwm cpuz gpuz kovolle. Konetta olin käytellyt silloin tällöin satunnaiseen säätöön.
Myös toinen 650w psu oli ollut mun matx koneessa kiinni (normaalisti toimien) siihen asti kunnes myin siitä cpun ja emon).

Kaverin soittaessa vastasin (kuten yleensä tapana kun luuri soi) ja ostaja esitteli aivan asiallisesti itsensä. Sen jälkeinen syyttely, asiantuntijana esiintyminen, mua huijariksi ja valehtelijaksi syytteleminen ja saman asian toistaminen loputtomiin alkoi pidemmän päälle ketuttaa.
Kun sitten ehdotin, että "tämä vuosikymmenen " koneita kasannut ottaisi jäähyn irti ja asettaisi uudelleen, oii vastaus ettei uskalla ettei RIKO ENEMPÄÄ!

Siitä hetkestä eteenpäin tiesin että kaverin kanssa on turha jatkaa. Mitään uutta ei kuulu, samaa aina uudelleen.

Kaikki oli toimivia laitteita. Yksi moka oli mun ja se oli cpun malli jonka muistin väärin.

Tuon puhelun jälkeen ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida.

Ja mtn takuita ei sovittu enkä koskaan anna ellei kyseessä tuttu tyyppi. Ikinä ei voi tietää mitä kohtelua kone/komponentit saavat sen jälkeen kun ostajan perästä ovi sulkeutuu. Tämän vuoksi tarjoan aina mahdollisuutta testata sen mitä on ostamassa ja arvokkaammissa vermeissä vaadin että ostaja näkee sen toimivan.

Edit:
Nykyään en jaksa enää niin paljoa pöytäkoneiden kansaa säätää, mutta on multa länsipasilasta käynyt tämänkin foorumin henkilöitä about 100 vähän alle tai päälle ostamassa pc/hifi ym tavaraa. Kaikki paskaa saaneet voivat mun puolesta lisätä valehteluni ja viallisen kaman myymisen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Jaahas, tarinaa on isketty sitten ostajan puolelta ihan huolella.
Ensiksikin tarjosin välittömästi hepun tultua ovelle mahdollisuutta iskeä kone töllöön kiinni ja tsekata se. Ei kokenut tätä tarpeelliseksi joten ei siinä tilanteessa sitä käynnistty.

Hauskinta tässä on, että olin edellisenä (tai sitä edellisenä) iltana asennellut winukan uusiksi ja pistänyt testisoftia hwm cpuz gpuz kovolle. Konetta olin käytellyt silloin tällöin satunnaiseen säätöön.
Myös toinen 650w psu oli ollut mun matx koneessa kiinni (normaalisti toimien) siihen asti kunnes myin siitä cpun ja emon).

Vastasin (kuten yleensä tapana kun luuri soi) ja ostaja esitteli aivan asiallisesti itsensä. Sen jälkeinen syyttely, asiantuntijana esiintyminen, mua huijariksi ja valehtelijaksi syytteleminen ja saman asian toistaminen loputtomiin alkoi pidemmän päälle ketuttaa.
No nyt tuli kyllä valheita. Missään vaiheessa en sinua huijariksi puhelussa syytellyt. Sanoin että kuvittelin ostaneeni ehjää tavaraa mutta kun sitä testasin niin se ei ollutkaan ehjää. Tässä viestiketjussa kyllä kutsuin valehtelijaksi koska valehtelit siitä että palaat asiaan kun olet miettinyt mielestäsi sopivan vastaehdotuksen kaupan purkamiselle rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta jota minä ehdotin.

Kun sitten ehdotin, että "tämä vuosikymmenen " koneita kasannut ottaisi jäähyn irti ja asettaisi uudelleen, oii vastaus ettei uskalla ettei RIKO ENEMPÄÄ!
Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Nyt joko muistat jotain ihan väärin tai valehtelet tahallasi. Minä nimenomaan sanoin että jos haluat niin voin selvittää ongelmaa tarkemmin ja niin myös tein. Voin lähettää ylläpidolle kopiot lähettämistäni tekstiviesteistä joista käy ilmi kuinka ilmoitin sinulle heti kun sain tarkistettua mikä vika koneessa on.

Missään vaiheessa et ehdottanut jäähdyttimen irrottamista ja uudelleen asettamista eikä se olisi muutenkaan vikaan vaikuttanut koska vika oli virtalähteessä, jonka sanoin puhelussa tarkastavani ensin ja niin myös tein.

Siitä hetkestä eteenpäin tiesin että kaverin kanssa on turha jatkaa. Mitään uutta ei kuulu, samaa aina uudelleen.
Lähetän tosiaan mielelläni kopiot sinulle lähettämistäni tekstiviesteistä ylläpidolle ja he näkevät siitä selvästi että uutta kuului, kun ilmoitin miten olin vikaa tutkinut. Sinusta sen sijaan ei kuulunut uutta eikä vanhaa lupauksestasi huolimatta.

Tuon puhelun jälkeen ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida.
Miksi sitten valehtelit sanoen että mietit asiaan sopivan vastaehdotuksen jos aikeina oli lopettaa kommunikaatio kokonaan?

Ja mtn takuita ei sovittu enkä koskaan anna ellei kyseessä tuttu tyyppi. Ikinä ei voi tietää mitä kohtelua kone/komponentit saavat sen jälkeen kun ostajan perästä ovi sulkeutuu. Tämän vuoksi tarjoan aina mahdollisuutta testata sen mitä on ostamassa ja arvokkaammissa vermeissä vaadin että ostaja näkee sen toimivan.
En kyllä muista sinun tarjonneen mahdollisuutta testata konetta, mutta en minäkään sitä toisaalta ymmärtänyt ehdottaa kun en halunnut odotuttaa kyytiä tarjonnutta kaveria enempiä. Mitään takuita en ole edes vaatinut mutta kyllä sen verran pitää tosiaan selkärankaa löytyä että voi asiat neuvotella eikä vain lähde ongelmiaan pakoon. Varsinkin jos on sanonut palaavansa asiaan.

Ja juuri tämän takia en ole mitään vaatimuksia tehnyt vaan neuvoin ainoastaan tässä viestiketjussa että jatkossa jos joku käy sinun kanssasi kauppaa täällä että vaatisi aina nähdä laitteet etukäteen käytössä ja tarkistaisi varmasti että tavara on sitä mitä on luvattu. Täällä foorumilla on nimittäin paljon sellaisia luotettaviakin kauppamiehiä jotka seisovat myymiensä tavaroiden takana ilman tekosyitä ja mm. itse pyrin näin tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
362
No nyt tuli kyllä valheita. Missään vaiheessa en sinua huijariksi puhelussa syytellyt. Tässä viestiketjussa kyllä kutsuin valehtelijaksi koska valehtelit siitä että palaat asiaan kun olet miettinyt mielestäsi sopivan vastaehdotuksen kaupan purkamiselle rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta jonka minä ehdotin.



Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Nyt joko muistat jotain ihan väärin tai valehtelet tahallasi. Minä nimenomaan sanoin että jos haluat niin voin selvittää ongelmaa tarkemmin ja niin myös tein. Voin lähettää ylläpidolle kopiot lähettämistäni tekstiviesteistä joista käy ilmi kuinka ilmoitin sinulle heti kun sain tarkistettua mikä vika koneessa on.

Missään vaiheessa et ehdottanut jäähdyttimen irrottamista ja uudelleen asettamista eikä se olisi muutenkaan vikaan vaikuttanut koska vika oli virtalähteessä, jonka sanoin puhelussa tarkastavani ensin ja niin myös tein.



Lähetän tosiaan mielelläni kopiot sinulle lähettämistäni tekstiviesteistä ylläpidolle ja he näkevät siitä selvästi että uutta kuului, kun ilmoitin miten olin vikaa tutkinut. Sinusta sen sijaan ei kuulunut uutta eikä vanhaa.

Puhelusta kului ehkä tunti (Puhdas arvio) ja olin koko ajan duunissa. Kun pommitus alkoi viestein ja puheluin.


Miksi sitten valehtelit sanoen että mietit asiaan sopivan vastaehdotuksen jos aikeina oli lopettaa kommunikaatio kokonaan?



Et tarjonnut mahdollisuutta testata paikan päällä, mutta en minäkään sitä toisaalta ymmärtänyt ehdottaa. Mitään takuita en ole edes vaatinut mutta kyllä sen verran pitää tosiaan selkärankaa löytyä että voi asiat neuvotella eikä vain lähde ongelmiaan pakoon.
Ja todellakin tarjosin, KUTEN AINA.

En valehdellut, sillä en ollut uhrannut ajatustakaan koko asialle ja kun sun pommitus alkoi, rupesi siinä määrin ketuttaa, että päätin siirtää asian myöhempään ajankohtaan kun en enää ole lievästi ilmaistuna ärtynyt sun puhelussa ja pommituksesta.

Pakoon lähteminen ei ole koskaan ollut mun juttu, yleensä päinvastoin.

Sä et ota huomioon, että olisit itse rikkonut jotain. Sanoit ettet uskalla testata komponentteja ettet riko lisää.

On vain henkilöitä joiden kanssa ei yhden ja saman asian loputtomiin toistamisen jälkeen jaksa Enää edes yrittää puhua.
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
En valehdellut, sillä en ollut uhrannut ajatustakaan koko asialle ja kun sun pommitus alkoi, rupesi siinä määrin ketuttaa, että päätin siirtää asian myöhempään ajankohtaan kun en enää ole lievästi ilmaistuna ärtynyt sun puhelussa ja pommituksesta.

Pakoon lähteminen ei ole koskaan ollut mun juttu, yleensä päinvastoin.
[...]
On vain henkilöitä joiden kanssa ei yhden ja saman asian loputtomiin toistamisen jälkeen jaksa Enää edes yrittää puhua.
Kyllä se että jos sanoo jotain tekevänsä ja sitten ei tee on valehtelemista. Aikaa sinulla oli tosiaan vastata lähes viikko, ja jos sekään ei olisi riittänyt niin ei pitäisi olla iso vaiva ainakin vastata että mietit edelleen asiaa.

Tässä asiassa ainakin lähdit selvästi pakoon. En usko että sinusta olisi mitään kuulunut ellen olisi tänne tätä varoitusta toiminnastasi kirjoittanut. Lisäksi jos tuo pakoon lähteminen ei ole se sinun juttusi niin miksiköhän viimeisimmässä ostopalautteessasi sanotaan myös näin: "Tarjosi hintapyynnön SER-tietokoneesta ja rupesi puhelun jälkeen välttelemään ja ei vastaa viesteihin. Jonkin sortin konekoijarilta vaikutti. "? Kyllä tuo pakeneminen sinun jutulta vaikuttaa.

Eikä olut kyse "yhden ja saman asian loputtomiin toistamisesta" vaan kyllä tuo asia oli etenemässä sillä minä sen ainoan asiasta puhutun puhelun jälkeen tutkin ongelmaa tarkemmin sinun pyynnöstäsi. Edelleenkin lähetän ylläpidolle mielelläni tekstiviestit ja puhelulokin kanssasi joista käy ilmi että en ollut "pommittanut" vaan ihan asiallisesti muutaman kerran koitin soittaa ja lähetin muutaman lyhyehkön ja asiallisen tekstiviestin joissa kerroin mitä löysin kun koneen vikaa tutkin sekä kysyin että miten haluaisit että toimitaan seuraavaksi.


Sä et ota huomioon, että olisit itse rikkonut jotain. Sanoit ettet uskalla testata komponentteja ettet riko lisää.
Ehdottomasti otan huomioon sen missä olen voinut itse rikkoa jotain. Ja juuri sen takia minä heti otinkin omaksi syykseni sen murtuneen SSD:n liittimen vaikka en ollut varma oliko se minun syytäni.

Kone ei sen sijaan käynnistynyt kertaakaan vaikka en ollut sille alunperin tehnyt mitään muuta kuin laittanut virtajohdon, näppäimistön, hiiren ja näyttökaapelin siihen kiinni. Näiden asioiden en voi uskoa konetta rikkoneen. En ollut edes avannut koneen kylkipaneelia ennen ensimmäistä kokeilua. Sen jälkeen vasta avasin kylkipaneelin että näkisin tarkemmin mitä koneen sisällä tapahtuu ja huomasin että tuulettimet pyörähtävät vain hetkeksi mutta kuvaa ei tule. Lähetin tästä myös sinulle yksityisviestin heti täällä ja odotin siihen vastausta muistaakseni reilun tunnin. Se SSD:n liitin murtui vasta sen jälkeen kun aloin vikaa tarkemmin tutkimaan odoteltuani aikani vastaustasi ja siksi soitinkin sinulle heti ja sanoin puhelussa että korvaan levyn haluamallasi tavalla (ja annoin kaksi vähintään kohtuullista vaihtoehtoa esimerkkiehdotuksena) päädyttiinpä sitten mihin ratkaisuun tahansa ja että jos haluat miettiä omaa ehdotusta asiaan niin en koske koneeseen ennen ehdotustasi sen enempää etten riko sitä enempää ellet erityisesti halua sitä. Mutta toimimaton kone oli jo tosiaan ennen kuin olin sille mitään tehnyt. Ja puhelussa sinun kanssasi päädyttiin siihen tulokseen että sinä halusit minun tutkivan kuitenkin asiaa ja sanoit ettei tarvitse huolehtia siitä että jotain muuta menee rikki vaan että "tutki vain rauhassa".

Eli kyllä - sanoin ensin etten välttämättä haluaisi koskea koneeseen enempää ellet vapauta minua vastuusta että jotain enempää menee rikki, johon sinä vastasit melko sanatarkasti että "joo, tutki vaan rauhassa, ei se nyt tässä vaiheessa enää kiinnosta jos jotain muuta menee rikki" ja sanoit että mietit sitä omaa ehdotustasi tarkemmin jos ja kun selviää paremmin missä komponentissa ongelma on. Ja tuon jälkeen minä tutkin ongelmaa tarkemmin niin kuin sovittiin mutta sinä lakkasit täysin vastaamasta yhteydenottoihin.

Et voi vain ottaa yhtä lausetta irti asiayhteydestään ja jättää välittämättä siitä mitä sen jälkeen sovittiin ja tehtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
898
Ensimmäinen huono kauppakokemus minulle. #Sepander hyväksyi kaupan, mutta möi jälkeen tulleelle HP: tarjoajalle.

 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
804
Ensimmäinen huono kauppakokemus minulle. #Sepander hyväksyi kaupan, mutta möi jälkeen tulleelle HP: tarjoajalle.

Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.
Niin siis tuo myytiin ohi koska myyjä oletti että hänen täytyy myydä hintapyynnön tarjoajalle vaikka olisi jo hyväksynyt hintapyyntöä alemman tarjouksen. Negahan tuo silti juu on.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Toivottavasti jhp:n tarjonnut saakin osat ja ottaa omaan käyttöön, eikä trokaile tuotteita eteenpäin, kuten Teidän viesteistä saa käsityksen..
En nyt äkkiseltään nähnyt mitään muuta viitettä trokaamisesta, kuin teikäläisen väitteen tuossa ketjussa..? :think:
 

ppe

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
935
Ei tarvitse myydä alle HP, mutta hyvien kauppatapojen mukaisesti jos sovit kaupat alle HP:n niin silloin ne on sovittu siihen hintaan eikä tähän tarvita mitään erillisiä sääntöjä.
Näinhän se minustakin on, mutta valitettavasti tässä asiassa on ollut useamminkin epäselvyyksiä ja erilaisia tulkintoja palstalla.

Olisihan se kaikille kai selkeämpi jos säännöissä esimerkiksi tuossa kohdassa jossa sanotaan:

"Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla"
sanottaisiin sen alla myös
"Jos hyväksyt ostajan sitovan tarjouksen, sitoudut myymään tuotteen sovitulla hinnalla ostajalle vaikka jälkeenpäin tulisi parempi tarjous tai vaikka hintapyyntö tarjottaisiin"

Tämä vain toki ehdotuksena.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom