Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570 :kahvi:

Melkoinen marttyyriksi tekeytyminen. Sarkastiset nollapostaukset ei kai oikein kuulu tähän ketjuun ja jos et muka postannut sitä aiempaa rikosilmoitukseen kehottamista sarkastisesti trollausmielessä niin kannattaa miettiä josko itseään voisi tuoda ilmi selkeämmin. :kahvi:
 
Voisi kyllä väärinkäsityksien välttämiseksi tuoda esille sen, mikä on muille itsestäänselvää:
Jos tavarassa ei erikseen lue: "se on rikki", "ei ole testattu toimivaksi", niin ostajat täällä ei osaa sitä olettaa, vaikka hinta olisi 2€ 5600X-prosessorista.

Kannattaa laittaa otsikkoon "rikki?" ja jos hinta on ok, niin kyllä se kuitenkin jollekin kelpaa. Itse olen myynyt puolitoimivan emolevyn 66% hintaan ja se toimi hyvin, kunhan ei käyttänyt muistipaikkoja A2 ja B2. Ehkä ostaja jopa korjasi sen (todennäköisesti joku pinni vinossa) ja myi eteenpäin. Täällä on fiksuja kavereita, jotka noita osaa/jaksaa korjata.

Itse tavallaan ymmärrän myyjää, että ei jaksa pikkurojusta lähteä vääntämään, mutta palauttaisi sitten rahat.. Puhutaan parista kympistä.
 
Rikosilmoituksen tekoa pohtiessa on aina hyvä muistaa, että pienestäkin tai pieneltä tuntuvasta huijauksesta on syytä tehdä se rikosilmoitus aina, sillä tällä tavoin saadaan mahdolliset sarjahuijaajat kiikkiin. Jos näistä ei ilmoiteta, tällainen toiminta saattaa jatkua pitkäänkin ja kokonaisuus painuu äkkiä tuhansiin - kymmeniin tuhansiin euroihin.

Tämäpä juuri. Eräs koijasi täällä satasen multa, tein rikosilmon ja reilu puolen vuoden päästä tuli käräjiltä kirje että tekijä tuomittu. Oli koijannut ympäri internettiä reilu 50 tyypiltä. Kyse oli isommassa kaavassa kympeistä sinne tänne per nassu eli juurikin näin että koijataan pieniä summia sillä toivolla ettei kukaan rustaa ilmoitusta.
 
Voisi kyllä väärinkäsityksien välttämiseksi tuoda esille sen, mikä on muille itsestäänselvää:
Jos tavarassa ei erikseen lue: "se on rikki", "ei ole testattu toimivaksi", niin ostajat täällä ei osaa sitä olettaa, vaikka hinta olisi 2€ 5600X-prosessorista.

Kannattaa laittaa otsikkoon "rikki?" ja jos hinta on ok, niin kyllä se kuitenkin jollekin kelpaa. Itse olen myynyt puolitoimivan emolevyn 66% hintaan ja se toimi hyvin, kunhan ei käyttänyt muistipaikkoja A2 ja B2. Ehkä ostaja jopa korjasi sen (todennäköisesti joku pinni vinossa) ja myi eteenpäin. Täällä on fiksuja kavereita, jotka noita osaa/jaksaa korjata.

Ostajan ei edes pitäisi joutua arvailemaan että tavara on mahdollisesti rikki tai testaamaton. Jos toisin ei ole ilmoitettu niin tavaran oletetaan olevan ehjää. Eli jos on ilmoitettu etukäteen että kyseessä on rikkinäinen tai testaamaton tavara niin silloin on eri asia koska kaupan molemmat osapuolet sen tietävät kauppaa tehdessä. Itse olen myös monesti ostanut osittain toimimatonta tai jopa täysin rikkinäiseksi tiedettyä tavaraa täällä ja se on tietenkin täysin ok kunhan sen tietää etukäteen ja voi antaa hintaehdotukset sen tiedon mukaan.

Tässä kyseisessä tapauksessa ei tosin ollut kyse tuosta eikä edes siitä että myyjä olisi jättänyt esimerkiksi epähuomiossa merkitsemättä että tavara on testaamatonta vaan hän nimen omaan sanoi puhelussa tavaran olevan ehjää mutta se ei sitä ollutkaan.

Itse tavallaan ymmärrän myyjää, että ei jaksa pikkurojusta lähteä vääntämään, mutta palauttaisi sitten rahat.. Puhutaan parista kympistä.

Pitäisi silti pystyä vastaamaan yhteydenottoihin ja pitämään edes kiinni siitä mitä on luvannut eli että ottaa yhteyttä kun on miettinyt ehdotuksen tilanteen korjaamiseksi. Minua ei edes niin kiinnostanut se korvauksen määrä tässä vaan se että myyjä valehteli ja katosi tietämättömiin. Itse siis ehdotin kaupan purkua rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta, ja kun se ei myyjälle kelvannut niin sanoin että hän voi ehdottaa vastaehdotuksen. Tähän hän sanoi miettivänsä asiaa ja sitten pakeni tavoittamattomiin.

Ei ollut siis edes mistään väännöstä kyse vaan minä olin avoin käytännössä melkein mille tahansa ehdotukselle. Ja itse selvitin tarkemmin koneen vikaa myyjän ehdotuksesta ja viestitin hänelle kun sain selville että vika oli virtalähteessä, eli näin kuitenkin omalta osaltani vaivaa tilanteen korjaamiseksi. Mutta myyjä vain lakkasi kokonaan vastaamasta yhteydenottoihin. Tämä ei ole missään tapauksessa asiallista.

Jos olisi kyse siitä että myyjä ei vain jaksaisi vääntää "pikkurojuista" (huomioidaan taas jälleen vähättely), niin olisi voinut edes sanoa niin eikä vain vältellä yhteydenottoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
...
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa

Epätodennäköistä, mutta mahdollista, varsinkin näissä yli 10v vanhoissa komponenteissa, jotka vielä sai rikki kömpelöllä käsittelyllä. Muovikassissa kuljetus kuulostaa huolimattomalta.

Vaikka yksityisissä kaupoissa myyjälläkin on oikeuksia, komponenttien myyminen väärillä mallinumeroilla oikeuttanee suoraan kaupan purkuun.
 
Epätodennäköistä, mutta mahdollista, varsinkin näissä yli 10v vanhoissa komponenteissa, jotka vielä sai rikki kömpelöllä käsittelyllä. Muovikassissa kuljetus kuulostaa huolimattomalta.

Menisi läpi ehkä jonkun emolevyn osalta mutta virtalähteessä on teräskuoret. Sitä paitsi missä nuo pitäisi autossa kuljettaa mielestäsi jos myyjän antamassa muovikassissa auton penkillä kuulostaa huolimattomalta ja jos myyjä ei anna alkuperäistä laatikkoa mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisi kyse siitä että myyjä ei vain jaksaisi vääntää "pikkurojuista" (huomioidaan taas jälleen vähättely), niin olisi voinut edes sanoa niin eikä vain vältellä yhteydenottoja.

Niin siis oma mielipide on, että myyjänä olisin jo "maksanut sinut hiljaiseksi", vaikka olisit itse rikkonut pari komponenttia. Lisäksi se cpu:n malli meni väärin, ja sinulla saattaa olla vaikka bios-lukittu pakettikoneen emolevy.
Tässä vähätellään vaan niitä summia, eikä sinun koijaustasi.
Täysin oikeutettu olet nostamaan asiasta metelin ja tekemään sen rikosilmoituksen.

Myyjänä vaan en olisi antanut tämän mennä näin pitkälle. Tietenkin, jos minulla olisi jotain todisteita, että kaikki toimi ja annoin oikean prosessorin, niin ehkä, mutta eiköhän tässä tullut klassinen inventaariovirhe, eli muisti väärin, mikä 10v vanha komponentti siellä hyllyssä on. Tässä ei vielä ole kuultu kauppiaan @MatRix mielipidettä, mutta eiköhän se ole pääpiirteittäin niinkuin @ppe sanoo. Eiköhän myyjä olisi täällä kertomassa, jos @ppe ei kerro totuutta.

--

edit: ei koske mitenkään käyttäjää @ppe , mutta täällä on välillä käynyt niin, että kun myyjä on kertonut oman puolensa asiasta, niin koko juttu on muuttunut täysin. Sen takia vähän varauksella katsotaan noita kertomuksia, mutta ei tätä tapausta myyjä kyllä saa mitenkään selitettyä.. Ei ole minun kauppani, niin lopetan tähän. Kuitenkin, sen verran negatiivista julkisuutta nyt tulee myyjälle, että kannattaisi hoitaa asia kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis oma mielipide on, että myyjänä olisin jo "maksanut sinut hiljaiseksi", vaikka olisit itse rikkonut pari komponenttia. Lisäksi se cpu:n malli meni väärin, ja sinulla saattaa olla vaikka bios-lukittu pakettikoneen emolevy.

Haluan tarkentaa yhden asian ettei tulisi väärinkäsitystä. En siis ollut mitään meteliä pitämässä enkä häiriköinyt tai muutenkaan ollut asiaton myyjää kohtaan, jonka käsityksen voi joku trolli saada tuosta "maksanut hiljaiseksi" ehdotuksesta (en usko että tämä oli @hsalonen tarkoituskaan mutta täällä on toisinaan trolleja ja niitä jotka vetävät omat johtopäätöksensä).

Päinvastoin olin mielestäni erittäin asiallinen ja joustava, koska niin kuin sanoin, en ollut odottamassa mitään tiettyä korvausta tai välttämättä mitään. Oman arvioni mukaan tuossa oli virheellisiä ja rikkinäisiä osia tosiaan n. 40-50€ edestä mutta olisin tyytynyt pienempäänkin korvaukseen tai vaikka ei mihinkään korvaukseen kunhan myyjällä olisi ollut joku looginen perustelu sille tai olisi edes vastannut yhteydenottoihin. Ja tosiaan yhteydenottoyrityksiä ei ollut mitään lukemattomia määriä joten minään häiriköintinä tms. ei sitä voi pitää, sillä yhteensä soitin myyjälle kolme kertaa kahden päivän aikana joista ensimmäiseen puheluun hän vastasi. Lisäksi lähetin neljä tekstiviestiä joissa kerroin mitä sain tutkittua koneen viaksi ja joissa kysyin mikä on myyjän mielipide siitä mitä asiassa pitäisi tehdä.

Ei minua siis olisi mitenkään hiljaiseksi tarvinnut maksaa. Sanon tämän siis siksi ettei tuosta joku saa sitä väärinkäsitystä.

Eikä minua edelleenkään kiinnosta mitään "meteliä" varsinaisesta asiasta nostaa vaikka usean viestin nyt olen tähän kirjoittanutkin. Alkuperäisen viestini jälkeen olen ainoastaan vastannut muiden viesteihin joissa on ollut kysymyksiä tai asioihin jotka ovat vaatineet mielestäni tarkennusta tai uudelleenmainintaa ettei tulisi epäselvyyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaankin salonen tarkoitti tuolla hiljaiseksi maksamisella sitä, että asian käsittely loppuisi siihen, ts. "sopuraha".
Juu näin minäkin sen ymmärsin mutta tosiaan tätä lukee luultavasti sadat ellei tuhannet ihmiset niin tarkensin koska en halunnut että joku väärinkäsityksen saanut trolli saisi aiheen trollailuun.
 
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:

Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.

TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.


Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.

Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.

Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.

Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.

Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.

Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).

Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".

(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).

Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.

Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.

En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.

En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.

Jos toimivan tietokoneen käy ostamassa noudolla, olisi järkevää kokeilla sen toimivuus paikan päällä. Jos ehjänä myyty virtalähde onkin rikki niin se on syytä palauttaa ja myyjän korvata. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa olisi hyvä olla selvää kaikki kaupantekohetkellä, eikä jälkikäteen. Aika paljon tässä on nyt ylimääräistä säätöä ollut kaupantekoon liittyen.
 
Jos toimivan tietokoneen käy ostamassa noudolla, olisi järkevää kokeilla sen toimivuus paikan päällä. Jos ehjänä myyty virtalähde onkin rikki niin se on syytä palauttaa ja myyjän korvata. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa olisi hyvä olla selvää kaikki kaupantekohetkellä, eikä jälkikäteen. Aika paljon tässä on nyt ylimääräistä säätöä ollut kaupantekoon liittyen.
Yleensä testaisinkin ostamani koneen paikan päällä jos siihen annetaan mahdollisuus. Olin kyllä tässä tapauksessa kaverin kyydillä noutamassa noita tavaroita joissa oli muutakin kun vain se kone, ja myyjällä meni komponenttien irrotteluun ja kaapelien etsimiseen ym. sen verran aikaa että en halunnut antaa kaverin odottaa autossa enempää vaan ajattelin luottaa myyjän sanaan siitä että kone on toimiva. Hän oli myös nostanut koneen jo valmiiksi eteiseen ja sanoi juuri asentaneensa siihen Windowsin joten ajattelin että voisi luottaa sanaan kun tunnuksella oli muutama positiivinen kauppiaspalautekin täällä.

Itse teen kyllä kokonaista konetta myydessä niin että laitan sen valmiiksi niin että ostaja voi sen testata kun saapuu paikalle. Mutta useimmat eivät näin tee eikä kaikilla ole välttämättä mahdollisuutta järjestää myymälleen koneelle testausmahdollisuutta ilman vähintään jonkinlaista vaivaa. Minulle se on helppoa koska minulla on siihen eritysesti varattu pöytä näyttöineen, näppäimistöineen ja hiirineen. Mutta tosiaan useimmat varmaankin joutuisivat ryömimnään pöydän alle irrottamaan oman käyttökoneensa kaapelit ja liittämään ne testattavaan koneeseen. Joskus tällaisissa reilun sadan euron koneissa sitä vain ajattelee että voi tosiaan luottaa sen verran myyjän sanaan ettei vaivaa häntä moisella varsinkin kun myyjällä on positiivisia kauppiaspalautteita.
 
Viimeksi muokattu:
On joo ylimääräistä säätöä, koska on taas myyjän osalta ihme venkoilua. Itse myin aikoinaan näyttiksen täällä, josta ostaja otti sitten jälkikäteen yhteyttä rikkinäisten RGB-valojen takia. Itse olin luullut, että kyseisessä kortissa on vain surkeat valot, mutta todellisuudessa sieltä olikin suurin osa valoista mennyt pimeäksi. Yhteydenotto ei edes ollut muistaakseni hirveän asiallinen, tyyliin "menit sitten myymään rikkinäisen tuotteen mulle saatana" mutta kun selitin tilanteen (etten oikeasti tiennyt niiden olevan rikki) ja hyvitin kaupasta jokusen kympin niin se oli sillä selvä, hetkessä hoidettu pois alta.
 
Jaahas, tarinaa on isketty sitten ostajan puolelta ihan huolella.
Ensiksikin tarjosin välittömästi hepun tultua ovelle mahdollisuutta iskeä kone töllöön kiinni ja tsekata se. Ei kokenut tätä tarpeelliseksi joten ei siinä tilanteessa sitä käynnistty.

"En halunnut antaa kyydin odottaa" joo o, virta/hdmipiuha kiinni ja push power (arvio 37sek).

Hauskinta tässä on, että olin edellisenä (tai sitä edellisenä) iltana asennellut winukan uusiksi ja pistänyt testisoftia hwm cpuz gpuz kovolle. Konetta olin käytellyt silloin tällöin satunnaiseen säätöön.
Myös toinen 650w psu oli ollut mun matx koneessa kiinni (normaalisti toimien) siihen asti kunnes myin siitä cpun ja emon).

Kaverin soittaessa vastasin (kuten yleensä tapana kun luuri soi) ja ostaja esitteli aivan asiallisesti itsensä. Sen jälkeinen syyttely, asiantuntijana esiintyminen, mua huijariksi ja valehtelijaksi syytteleminen ja saman asian toistaminen loputtomiin alkoi pidemmän päälle ketuttaa.
Kun sitten ehdotin, että "tämä vuosikymmenen " koneita kasannut ottaisi jäähyn irti ja asettaisi uudelleen, oii vastaus ettei uskalla ettei RIKO ENEMPÄÄ!

Siitä hetkestä eteenpäin tiesin että kaverin kanssa on turha jatkaa. Mitään uutta ei kuulu, samaa aina uudelleen.

Kaikki oli toimivia laitteita. Yksi moka oli mun ja se oli cpun malli jonka muistin väärin.

Tuon puhelun jälkeen ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida.

Ja mtn takuita ei sovittu enkä koskaan anna ellei kyseessä tuttu tyyppi. Ikinä ei voi tietää mitä kohtelua kone/komponentit saavat sen jälkeen kun ostajan perästä ovi sulkeutuu. Tämän vuoksi tarjoan aina mahdollisuutta testata sen mitä on ostamassa ja arvokkaammissa vermeissä vaadin että ostaja näkee sen toimivan.

Edit:
Nykyään en jaksa enää niin paljoa pöytäkoneiden kansaa säätää, mutta on multa länsipasilasta käynyt tämänkin foorumin henkilöitä about 100 vähän alle tai päälle ostamassa pc/hifi ym tavaraa. Kaikki paskaa saaneet voivat mun puolesta lisätä valehteluni ja viallisen kaman myymisen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, tarinaa on isketty sitten ostajan puolelta ihan huolella.
Ensiksikin tarjosin välittömästi hepun tultua ovelle mahdollisuutta iskeä kone töllöön kiinni ja tsekata se. Ei kokenut tätä tarpeelliseksi joten ei siinä tilanteessa sitä käynnistty.

Hauskinta tässä on, että olin edellisenä (tai sitä edellisenä) iltana asennellut winukan uusiksi ja pistänyt testisoftia hwm cpuz gpuz kovolle. Konetta olin käytellyt silloin tällöin satunnaiseen säätöön.
Myös toinen 650w psu oli ollut mun matx koneessa kiinni (normaalisti toimien) siihen asti kunnes myin siitä cpun ja emon).

Vastasin (kuten yleensä tapana kun luuri soi) ja ostaja esitteli aivan asiallisesti itsensä. Sen jälkeinen syyttely, asiantuntijana esiintyminen, mua huijariksi ja valehtelijaksi syytteleminen ja saman asian toistaminen loputtomiin alkoi pidemmän päälle ketuttaa.

No nyt tuli kyllä valheita. Missään vaiheessa en sinua huijariksi puhelussa syytellyt. Sanoin että kuvittelin ostaneeni ehjää tavaraa mutta kun sitä testasin niin se ei ollutkaan ehjää. Tässä viestiketjussa kyllä kutsuin valehtelijaksi koska valehtelit siitä että palaat asiaan kun olet miettinyt mielestäsi sopivan vastaehdotuksen kaupan purkamiselle rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta jota minä ehdotin.

Kun sitten ehdotin, että "tämä vuosikymmenen " koneita kasannut ottaisi jäähyn irti ja asettaisi uudelleen, oii vastaus ettei uskalla ettei RIKO ENEMPÄÄ!

Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Nyt joko muistat jotain ihan väärin tai valehtelet tahallasi. Minä nimenomaan sanoin että jos haluat niin voin selvittää ongelmaa tarkemmin ja niin myös tein. Voin lähettää ylläpidolle kopiot lähettämistäni tekstiviesteistä joista käy ilmi kuinka ilmoitin sinulle heti kun sain tarkistettua mikä vika koneessa on.

Missään vaiheessa et ehdottanut jäähdyttimen irrottamista ja uudelleen asettamista eikä se olisi muutenkaan vikaan vaikuttanut koska vika oli virtalähteessä, jonka sanoin puhelussa tarkastavani ensin ja niin myös tein.

Siitä hetkestä eteenpäin tiesin että kaverin kanssa on turha jatkaa. Mitään uutta ei kuulu, samaa aina uudelleen.

Lähetän tosiaan mielelläni kopiot sinulle lähettämistäni tekstiviesteistä ylläpidolle ja he näkevät siitä selvästi että uutta kuului, kun ilmoitin miten olin vikaa tutkinut. Sinusta sen sijaan ei kuulunut uutta eikä vanhaa lupauksestasi huolimatta.

Tuon puhelun jälkeen ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida.

Miksi sitten valehtelit sanoen että mietit asiaan sopivan vastaehdotuksen jos aikeina oli lopettaa kommunikaatio kokonaan?

Ja mtn takuita ei sovittu enkä koskaan anna ellei kyseessä tuttu tyyppi. Ikinä ei voi tietää mitä kohtelua kone/komponentit saavat sen jälkeen kun ostajan perästä ovi sulkeutuu. Tämän vuoksi tarjoan aina mahdollisuutta testata sen mitä on ostamassa ja arvokkaammissa vermeissä vaadin että ostaja näkee sen toimivan.

En kyllä muista sinun tarjonneen mahdollisuutta testata konetta, mutta en minäkään sitä toisaalta ymmärtänyt ehdottaa kun en halunnut odotuttaa kyytiä tarjonnutta kaveria enempiä. Mitään takuita en ole edes vaatinut mutta kyllä sen verran pitää tosiaan selkärankaa löytyä että voi asiat neuvotella eikä vain lähde ongelmiaan pakoon. Varsinkin jos on sanonut palaavansa asiaan.

Ja juuri tämän takia en ole mitään vaatimuksia tehnyt vaan neuvoin ainoastaan tässä viestiketjussa että jatkossa jos joku käy sinun kanssasi kauppaa täällä että vaatisi aina nähdä laitteet etukäteen käytössä ja tarkistaisi varmasti että tavara on sitä mitä on luvattu. Täällä foorumilla on nimittäin paljon sellaisia luotettaviakin kauppamiehiä jotka seisovat myymiensä tavaroiden takana ilman tekosyitä ja mm. itse pyrin näin tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt tuli kyllä valheita. Missään vaiheessa en sinua huijariksi puhelussa syytellyt. Tässä viestiketjussa kyllä kutsuin valehtelijaksi koska valehtelit siitä että palaat asiaan kun olet miettinyt mielestäsi sopivan vastaehdotuksen kaupan purkamiselle rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta jonka minä ehdotin.



Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Nyt joko muistat jotain ihan väärin tai valehtelet tahallasi. Minä nimenomaan sanoin että jos haluat niin voin selvittää ongelmaa tarkemmin ja niin myös tein. Voin lähettää ylläpidolle kopiot lähettämistäni tekstiviesteistä joista käy ilmi kuinka ilmoitin sinulle heti kun sain tarkistettua mikä vika koneessa on.

Missään vaiheessa et ehdottanut jäähdyttimen irrottamista ja uudelleen asettamista eikä se olisi muutenkaan vikaan vaikuttanut koska vika oli virtalähteessä, jonka sanoin puhelussa tarkastavani ensin ja niin myös tein.



Lähetän tosiaan mielelläni kopiot sinulle lähettämistäni tekstiviesteistä ylläpidolle ja he näkevät siitä selvästi että uutta kuului, kun ilmoitin miten olin vikaa tutkinut. Sinusta sen sijaan ei kuulunut uutta eikä vanhaa.

Puhelusta kului ehkä tunti (Puhdas arvio) ja olin koko ajan duunissa. Kun pommitus alkoi viestein ja puheluin.


Miksi sitten valehtelit sanoen että mietit asiaan sopivan vastaehdotuksen jos aikeina oli lopettaa kommunikaatio kokonaan?



Et tarjonnut mahdollisuutta testata paikan päällä, mutta en minäkään sitä toisaalta ymmärtänyt ehdottaa. Mitään takuita en ole edes vaatinut mutta kyllä sen verran pitää tosiaan selkärankaa löytyä että voi asiat neuvotella eikä vain lähde ongelmiaan pakoon.

Ja todellakin tarjosin, KUTEN AINA.

En valehdellut, sillä en ollut uhrannut ajatustakaan koko asialle ja kun sun pommitus alkoi, rupesi siinä määrin ketuttaa, että päätin siirtää asian myöhempään ajankohtaan kun en enää ole lievästi ilmaistuna ärtynyt sun puhelussa ja pommituksesta.

Pakoon lähteminen ei ole koskaan ollut mun juttu, yleensä päinvastoin.

Sä et ota huomioon, että olisit itse rikkonut jotain. Sanoit ettet uskalla testata komponentteja ettet riko lisää.

On vain henkilöitä joiden kanssa ei yhden ja saman asian loputtomiin toistamisen jälkeen jaksa Enää edes yrittää puhua.
 
En valehdellut, sillä en ollut uhrannut ajatustakaan koko asialle ja kun sun pommitus alkoi, rupesi siinä määrin ketuttaa, että päätin siirtää asian myöhempään ajankohtaan kun en enää ole lievästi ilmaistuna ärtynyt sun puhelussa ja pommituksesta.

Pakoon lähteminen ei ole koskaan ollut mun juttu, yleensä päinvastoin.
[...]
On vain henkilöitä joiden kanssa ei yhden ja saman asian loputtomiin toistamisen jälkeen jaksa Enää edes yrittää puhua.

Kyllä se että jos sanoo jotain tekevänsä ja sitten ei tee on valehtelemista. Aikaa sinulla oli tosiaan vastata lähes viikko, ja jos sekään ei olisi riittänyt niin ei pitäisi olla iso vaiva ainakin vastata että mietit edelleen asiaa.

Tässä asiassa ainakin lähdit selvästi pakoon. En usko että sinusta olisi mitään kuulunut ellen olisi tänne tätä varoitusta toiminnastasi kirjoittanut. Lisäksi jos tuo pakoon lähteminen ei ole se sinun juttusi niin miksiköhän viimeisimmässä ostopalautteessasi sanotaan myös näin: "Tarjosi hintapyynnön SER-tietokoneesta ja rupesi puhelun jälkeen välttelemään ja ei vastaa viesteihin. Jonkin sortin konekoijarilta vaikutti. "? Kyllä tuo pakeneminen sinun jutulta vaikuttaa.

Eikä olut kyse "yhden ja saman asian loputtomiin toistamisesta" vaan kyllä tuo asia oli etenemässä sillä minä sen ainoan asiasta puhutun puhelun jälkeen tutkin ongelmaa tarkemmin sinun pyynnöstäsi. Edelleenkin lähetän ylläpidolle mielelläni tekstiviestit ja puhelulokin kanssasi joista käy ilmi että en ollut "pommittanut" vaan ihan asiallisesti muutaman kerran koitin soittaa ja lähetin muutaman lyhyehkön ja asiallisen tekstiviestin joissa kerroin mitä löysin kun koneen vikaa tutkin sekä kysyin että miten haluaisit että toimitaan seuraavaksi.


Sä et ota huomioon, että olisit itse rikkonut jotain. Sanoit ettet uskalla testata komponentteja ettet riko lisää.

Ehdottomasti otan huomioon sen missä olen voinut itse rikkoa jotain. Ja juuri sen takia minä heti otinkin omaksi syykseni sen murtuneen SSD:n liittimen vaikka en ollut varma oliko se minun syytäni.

Kone ei sen sijaan käynnistynyt kertaakaan vaikka en ollut sille alunperin tehnyt mitään muuta kuin laittanut virtajohdon, näppäimistön, hiiren ja näyttökaapelin siihen kiinni. Näiden asioiden en voi uskoa konetta rikkoneen. En ollut edes avannut koneen kylkipaneelia ennen ensimmäistä kokeilua. Sen jälkeen vasta avasin kylkipaneelin että näkisin tarkemmin mitä koneen sisällä tapahtuu ja huomasin että tuulettimet pyörähtävät vain hetkeksi mutta kuvaa ei tule. Lähetin tästä myös sinulle yksityisviestin heti täällä ja odotin siihen vastausta muistaakseni reilun tunnin. Se SSD:n liitin murtui vasta sen jälkeen kun aloin vikaa tarkemmin tutkimaan odoteltuani aikani vastaustasi ja siksi soitinkin sinulle heti ja sanoin puhelussa että korvaan levyn haluamallasi tavalla (ja annoin kaksi vähintään kohtuullista vaihtoehtoa esimerkkiehdotuksena) päädyttiinpä sitten mihin ratkaisuun tahansa ja että jos haluat miettiä omaa ehdotusta asiaan niin en koske koneeseen ennen ehdotustasi sen enempää etten riko sitä enempää ellet erityisesti halua sitä. Mutta toimimaton kone oli jo tosiaan ennen kuin olin sille mitään tehnyt. Ja puhelussa sinun kanssasi päädyttiin siihen tulokseen että sinä halusit minun tutkivan kuitenkin asiaa ja sanoit ettei tarvitse huolehtia siitä että jotain muuta menee rikki vaan että "tutki vain rauhassa".

Eli kyllä - sanoin ensin etten välttämättä haluaisi koskea koneeseen enempää ellet vapauta minua vastuusta että jotain enempää menee rikki, johon sinä vastasit melko sanatarkasti että "joo, tutki vaan rauhassa, ei se nyt tässä vaiheessa enää kiinnosta jos jotain muuta menee rikki" ja sanoit että mietit sitä omaa ehdotustasi tarkemmin jos ja kun selviää paremmin missä komponentissa ongelma on. Ja tuon jälkeen minä tutkin ongelmaa tarkemmin niin kuin sovittiin mutta sinä lakkasit täysin vastaamasta yhteydenottoihin.

Et voi vain ottaa yhtä lausetta irti asiayhteydestään ja jättää välittämättä siitä mitä sen jälkeen sovittiin ja tehtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen huono kauppakokemus minulle. #Sepander hyväksyi kaupan, mutta möi jälkeen tulleelle HP: tarjoajalle.

 
Ensimmäinen huono kauppakokemus minulle. #Sepander hyväksyi kaupan, mutta möi jälkeen tulleelle HP: tarjoajalle.

Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.
 
Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.
Niin siis tuo myytiin ohi koska myyjä oletti että hänen täytyy myydä hintapyynnön tarjoajalle vaikka olisi jo hyväksynyt hintapyyntöä alemman tarjouksen. Negahan tuo silti juu on.
 
Ei tarvitse myydä alle HP, mutta hyvien kauppatapojen mukaisesti jos sovit kaupat alle HP:n niin silloin ne on sovittu siihen hintaan eikä tähän tarvita mitään erillisiä sääntöjä.

Näinhän se minustakin on, mutta valitettavasti tässä asiassa on ollut useamminkin epäselvyyksiä ja erilaisia tulkintoja palstalla.

Olisihan se kaikille kai selkeämpi jos säännöissä esimerkiksi tuossa kohdassa jossa sanotaan:

"Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla"
sanottaisiin sen alla myös
"Jos hyväksyt ostajan sitovan tarjouksen, sitoudut myymään tuotteen sovitulla hinnalla ostajalle vaikka jälkeenpäin tulisi parempi tarjous tai vaikka hintapyyntö tarjottaisiin"

Tämä vain toki ehdotuksena.
 
Näinhän se minustakin on, mutta valitettavasti tässä asiassa on ollut useamminkin epäselvyyksiä ja erilaisia tulkintoja palstalla.

Olisihan se kaikille kai selkeämpi jos säännöissä esimerkiksi tuossa kohdassa jossa sanotaan:

"Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla"
sanottaisiin sen alla myös
"Jos hyväksyt ostajan sitovan tarjouksen, sitoudut myymään tuotteen sovitulla hinnalla ostajalle vaikka jälkeenpäin tulisi parempi tarjous tai vaikka hintapyyntö tarjottaisiin"

Tämä vain toki ehdotuksena.

Kauppa-alueen sääntöihin lisätty:

"Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla"
 
Ei tarvitse myydä alle HP, mutta hyvien kauppatapojen mukaisesti jos sovit kaupat alle HP:n niin silloin ne on sovittu siihen hintaan eikä tähän tarvita mitään erillisiä sääntöjä.
Hyvien kauppatapojen mukaisia toimintamalleja säännöissä on eritelty ja listattu muutoinkin, niin eikö tätä voisi lisätä ja samalla välttyä tulkinnanvaraisuudesta.

Eipä muuta tämän tiimoilta.
 
Hyvien kauppatapojen mukaisia toimintamalleja säännöissä on eritelty ja listattu muutoinkin, niin eikö tätä voisi lisätä ja samalla välttyä tulkinnanvaraisuudesta.

Eipä muuta tämän tiimoilta.

On lisätty jo.
 
Kaikki itsestäänselvyydet sitä pitää sääntöihin näemmä kirjata ja sitten valitetaan, kun säännöt on niin pitkät ettei niitä kukaan ymmärrä ja jaksa lukea :facepalm: Millonkohan pitää kirjata se ylös, että jos ostaa tuotteen, niin siitä pitää myös maksaa?:btooth:

Jos ITSE hyväksyy saamansa tarjouksen asiasta x, niin ei siinä voi kyllä kuin peiliin katsoa, jos kauppa ei sen jälkeen ole harvinaisen yksioikoisesti selvä. Ja sellaista kaupankäyntiä ei ainakaan tällä alustalla kaivata, jossa ei sovitusta pidetä kiinni. Päähän sattuu tällainen touhu taas.
 
Melkoinen marttyyriksi tekeytyminen. Sarkastiset nollapostaukset ei kai oikein kuulu tähän ketjuun ja jos et muka postannut sitä aiempaa rikosilmoitukseen kehottamista sarkastisesti trollausmielessä niin kannattaa miettiä josko itseään voisi tuoda ilmi selkeämmin. :kahvi:
Juu, olet ihan oikeassa.

Pikku hiljaa alkaa vaan käymään väsyneeksi tämä, että rikosilmoituksia kehotetaan tekemään ennen kuin on edes kuultu mitä toisella puolella on sanottavana. Kuten tässäkin tapauksessa totuus olikin ihan muuta mitä ostaja väitti. Kusettajaksi ja pikavippailijaksi leimaaminen välittömästi, kun joku tulee tänne esittämään oman näkemyksensä kaupankäynnistä ei mielestäni ole kovin reilua. Toki selviäkin tapauksia on ja niissä voi käyttää huijarista vähän värikkäämpäänkin kieltä. Ei kaikkia selityksiä tarvitse niellä, mutta voi nyt vähän siimaa antaa, ainakin vanhoille käyttäjille joilla suurimmaksi osaksi positiivisia palautteita, ennen kuin täällä ”raati” lynkkaa suoriltaan. Enkä mä tiedä, että kuinka tosissaan nämä rikosilmojen huutelijat olivat tästä prossu/virtalähde/SSD jutussa, mutta aika absurdilta tuntui kyllä omasta mielestä nuo kehotukset.

Eikä ollut sulle @Nom tämä kritiikki. Koitin vain ilmaista itseäni selkeämmin niin kuin ehdotit :tup:
 
Kuten tässäkin tapauksessa totuus olikin ihan muuta mitä ostaja väitti.

Mikä tuossa muka oli "ihan muuta" kuin mitä väitin?

1. Myyjä sanoi tavaran olevan ehjää
2. Kun kotona kokeilin sitä se ei ollut ehjää ja sisälsi eri suorittimen kuin mitä myynti-ilmoituksessa oli sanottu
3. Ehdotin kaupan purkamista virtalähteen ja koneen osalta jota myyjä ei halunnut
4. Myyjän kanssa sovittiin että minä tutkin koneen osalta ongelmaa tarkemmin ja ilmoitan hänelle löydöistäni että voisi miettiä kevyemmän ratkaisun sen osalta
5. Myyjä lupasi palata asiaan kun on miettinyt sopivan vastaehdotuksen
6. Minä selvitin että ongelma on virtalähteessä ja ilmoitin asiasta myyjälle tekstiviestillä kun en saanut soittamalla yhteyttä
7. Myyjä ei vastannut enää yhteydenottoihini (ja odotin n. viikon ennen kuin kirjoitin asiasta tänne joten aikaa olisi ollut)

Mikä noista kohdista ei pitänyt mielestäsi paikkaansa? Kannattaa lukea viestit ajatuksella ennen kuin tulee väittämään tuollaisia.

Huomaa että jos luet tarkkaan ensimmäisen postaukseni minä sanon siinä ihan suoraan että en ole rikosilmoitusta tekemässä enkä edes korvausta vaatimassa. Ja että sanoin että on edelleen mielenkiintoista saada myyjän vastaus siihen miksi hän valehteli palaavansa asiaan ja sitten ei ainoastaan ollut ottamatta yhteyttä vaan lakkasi myös täysin vastaamasta yhteydenottoyrityksiin myös häneen päin.

Vai oliko tässä kyse siitä että "Retaleen" raati haluaisi lynkata suoriltaan vanhan käyttäjän jolla ainoastaan positiivisia palautteita? ;)

EDIT: Kirjoitusvirheen korjaus ja pieni tarkennus
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, koen saaneeni perusteetta negatiivisen kauppiaspalautteen ja tilanne yksinkertaisesti selitettynä näin.

Pistin myynti-ilmoituksen ram-kammoista, sovittiin alustavasti kauppa käyttäjän kanssa
Sovittu noutopäivä sunnuntaille, muut päivät ei minulle sovi. = tästä jatko postilla tai kauppoja ei synny.
Kohteliaasti ilmoitettu että tarvitsen tarkempia aikataulutietoja mielellään edellisenä päivänä noudosta, annettu myös puhnro johon voi ilmoittaa.
Ilmoituksia ei tule, kysytty yksityisviestillä kohteliaasti onko infoa tarkemmasta aikataulusta.
Sunnuntaina ilmoitetaan aluksi että paikkakunnalla n. klo 16, tämä ok ja kysytty infoa kerkeisikö ennen klo 17?
Ilmoitettu että sunnuntai ei onnistukkaan.

Ilmoitin että jees kiitos, postihommia sitten jos muuten kiinnostaa,
Tottakai jos olisi sovittu että joku toinen päivä käy niin lets go, mutta kun ei käy ja tämä infottu

Yv-keskustelut ja muut ylläpidolle jos tälle tarvetta.
Aiheellista ?

* edit : typoja
 
Moikka, koen saaneeni perusteetta negatiivisen kauppiaspalautteen ja tilanne yksinkertaisesti selitettynä näin.

Pistin myynti-ilmoituksen ram-kammoista, sovittiin alustavasti kauppa käyttäjän kanssa
Sovittu noutopäivä sunnuntaille, muut päivät ei minulle sovi. = tästä jatko postilla tai kauppoja ei synny.
Kohteliaasti ilmoitettu että tarvitsen tarkempia aikataulutietoja mielellään edellisenä päivänä noudosta, annettu myös puhnro johon voi ilmoittaa.
Ilmoituksia ei tule, kysytty yksityisviestillä kohteliaasti onko infoa tarkemmasta aikataulusta.
Sunnuntaina ilmoitetaan aluksi että paikkakunnalla n. klo 16, tämä ok ja kysytty infoa kerkeisikö ennen klo 17?
Ilmoitettu että sunnuntai ei onnistukkaan.

Ilmoitin että jees kiitos, postihommia sitten jos muuten kiinnostaa,
Tottakai jos olisi sovittu että joku toinen päivä käy niin lets go, mutta kun ei käy ja tämä infottu

Yv-keskustelut ja muut ylläpidolle jos tälle tarvetta.
Aiheellista ?

* edit : typoja

Tässä on varmaan se, että postista tulisi +50% kuluja noin halpojen asioiden kaupassa - eikä niitä haluta maksaa.

Näyttää kyllä siitä, että sovitusta ei pidetty kiinni (ei sinä) ja negatiivinen palautteesi on aiheeton. Voisit kyllä riidan toisen osapuolen kutsua tänne, eli ehkä @Ylppademlg ? Poistan, jos meni väärin, mutta jokainen voi oman mielipiteensä kertoa; tarinoilla on kaksi puolta.

Kannattaa @Rantakemisti tagata ketjuun näiden palautemuutosten kanssa.
 
Mikä tuossa muka oli "ihan muuta" kuin mitä väitin?

1. Myyjä sanoi tavaran olevan ehjää
2. Kun kotona kokeilin sitä se ei ollut ehjää ja sisälsi eri suorittimen kuin mitä myynti-ilmoituksessa oli sanottu
3. Ehdotin kaupan purkamista virtalähteen ja koneen osalta jota myyjä ei halunnut
4. Myyjän kanssa sovittiin että minä tutkin koneen osalta ongelmaa tarkemmin ja ilmoitan hänelle löydöistäni että voisi miettiä kevyemmän ratkaisun sen osalta
5. Myyjä lupasi palata asiaan kun on miettinyt sopivan vastaehdotuksen
6. Minä selvitin että ongelma on virtalähteessä ja ilmoitin asiasta myyjälle tekstiviestillä kun en saanut soittamalla yhteyttä
7. Myyjä ei vastannut enää yhteydenottoihini (ja odotin n. viikon ennen kuin kirjoitin asiasta tänne joten aikaa olisi ollut)

Mikä noista kohdista ei pitänyt mielestäsi paikkaansa? Kannattaa lukea viestit ajatuksella ennen kuin tulee väittämään tuollaisia.

Huomaa että jos luet tarkkaan ensimmäisen postaukseni minä sanon siinä ihan suoraan että en ole rikosilmoitusta tekemässä enkä edes korvausta vaatimassa. Ja että sanoin että on edelleen mielenkiintoista saada myyjän vastaus siihen miksi hän valehteli palaavansa asiaan ja sitten ei ainoastaan ollut ottamatta yhteyttä vaan lakkasi myös täysin vastaamasta yhteydenottoyrityksiin myös häneen päin.

Vai oliko tässä kyse siitä että "Retaleen" raati haluaisi lynkata suoriltaan vanhan käyttäjän jolla ainoastaan positiivisia palautteita? ;)

EDIT: Kirjoitusvirheen korjaus ja pieni tarkennus
Semi sekava keissi kyllä. Paljolta kieltämättä olisi vältytty jos testaus olisi paikan päällä tehty. Itsekään en jaksaisi keskustella asiata myyjänä jos olisin tarjonnut testausmahdollisuutta paikan päällä ja ostaja sitten kieltäytynyt. Sitten jälkikäteen kuulla että osat ei toimi. Vaikeahan ottaa kantaa kun ei tiedetä totuutta onko tarjottu mahdollisuutta kun toinen sanoo että antoi mahiksen ja toinen että ei saanut.
 
Semi sekava keissi kyllä. Paljolta kieltämättä olisi vältytty jos testaus olisi paikan päällä tehty. Itsekään en jaksaisi keskustella asiata myyjänä jos olisin tarjonnut testausmahdollisuutta paikan päällä ja ostaja sitten kieltäytynyt. Sitten jälkikäteen kuulla että osat ei toimi. Vaikeahan ottaa kantaa kun ei tiedetä totuutta onko tarjottu mahdollisuutta kun toinen sanoo että antoi mahiksen ja toinen että ei saanut ei saanut.
Minä listasin väitteeni edellisessä viestissä ja mielestäni ne ovat melko selkeät ja yksiselitteiset ja pitävät edelleen paikkansa. Yksikään noista väitteistä ei ole että testausmahdollisuutta ei olisi annettu, enkä sellaista voi varmuudella väittääkään siksi että ei minulla ole valokuvantarkkaa muistia eikä tallennetta keskustelusta joka myyjän eteiskäytävällä käytiin. Sanoin vain että en muista tuollaista mahdollisuutta tarjottaneen mutta en sitä ainakaan itse ymmärtänyt pyytää. Testausmahdollisuuden puuttumisesta en ole joka tapauksessa edes missään vaiheessa valittanut eikä se ole syy siihen miksi minä muita myyjän kanssa kauppaa käyviä kehoitin sitä jatkossa vaatimaan.

Sillä vaikka oletetaan tämä sinun teoreettinen tapaus jossa olisit itse tarjonnut testausmahdollisuutta josta ostaja olisi kieltäytynyt ja jälkikäteen kuulisit että osat ei toimi:

1. Sopisitko ostajan kanssa silti jälkeenpäin puhelussa että ostaja tutkii tarkemmin mikä koneessa on rikki?
2. Lupaisitko miettiä sopivan vastaehdotuksen osittaiselle kaupan purkamiselle kun ostaja on tutkinut vikaa tarkemmin?
3. Lakkaisitko vasta näiden asioiden sopimisen jälkeen pitämästä yhteyttä?

Eli jos vaikka teoreettisesti oletettaisiinkin että testausmahdollisuus olisi tarjottu niin onko mielestäsi myyjän sen perusteella hyväksyttävää rikkoa sopimus joka on hyvässä uskossa suullisesti sovittu vian havaitsemisen jälkeen vain siksi että myyjän omien sanojen mukaan "ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida"? Sanoisitko miettiväsi vastaehdotusta ja palaavasi asiaan jos sinulla ei olisi aikomusta palata asiaan? Ei tässä ole kyse siitä onko testausmahdollisuutta annettu vai ei vaan siitä että seisooko mies sen jälkeisen sanansa takana vai ei.

En kyllä ymmärrä miksi tätä juttua pitää edelleen ruotia kun se on ollut selvitetty jo käytännössä ensimmäisestä viestistä lähtien. Myyjä lupasi palata asiaan ja sen jälkeen lähti pakoon, ja halusin siitä varoittaa tulevia kauppakumppaneita. Toivoin että myyjä vastaisi asiaan ja kertoisi miksi lakkasi pitämästä yhteyttä kun oli luvannut päinvastoin ja se vastaus saatiin. Vastaus oli että vaikka oli luvannut ottaa yhteyttä niin ei kiinnostanut (ja ilmeisesti vaikka tuo ei minulle kelvollinen tekosyy olisi valehteluun niin joillekin se on). Ja vaikka en itse hyväksyisi tuollaista toimintaa tai tekosyytä itseltäni myyjänä niin ainakin hän antoi jonkun vastauksen. Jokainen voi itsekseen miettiä sitten onko mikä tahansa vastaus kelvollinen vastaus.

Ja tosiaan alusta alkaen en ole ollut vaatimassa korvausta enkä tekemässä rikosimoitusta mutta varoitin vain tulevia kauppakumppaneita että huomaisivat vaatia jatkossa kyseiseltä myyjältä testausmahdollisuutta, sillä niin kuin itsekin sanoit "Paljolta kieltämättä olisi vältytty jos testaus olisi paikan päällä tehty". Ja tuon pitäisi olla kaikin puolin myös myyjän kannalta iloinen ratkaisu koska:

1. Myyjä ei joudu mitään korvaamaan joka oli se mitä hän halusi
2. Myyjä itse sanoi että AINA tarjoaa testausmahdollisuuden (myyjän painotus, ei minun)
3. Myyjä sanoi ettei koskaan anna mitään takuita ellei kyseessä ole tuttu tyyppi (vaikka tätä ei missään ennen kaupankäyntiä mainittu)

Vaatimukseni (joita ei ole) ja väitteeni eivät siis ensimmäisestä viestistäni ole mihinkään muuttuneet niin kuin ei ole noiden väitteiden paikkansapitävyyskään. Ainoa mitä on tapahtunut on että sivulliset ovat ehkä tehneet asiasta epäselvää kommenteilla ja mielipiteillä. Miksi siis jatkaa edelleen jo käsitellyn asian vatvomista asiassa sivullisten osalta? Jos on jotain tarkennettavaa kysyttävää niin kysykää toki ja vastaan mutta eiköhän tässä ole tarpeeksi virheellisten oletusten perusteella annettuja mielipiteitä kuultu.

EDIT: Koitin tehdä asiasta selkämmän. En tiedä onnistuinko vai vieläkö joku löytää tekosyyn hyväksyä huonoja kauppatapoja, valehtelemista ja tyhjiä lupauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, koen saaneeni perusteetta negatiivisen kauppiaspalautteen ja tilanne yksinkertaisesti selitettynä näin.

Pistin myynti-ilmoituksen ram-kammoista, sovittiin alustavasti kauppa käyttäjän kanssa
Sovittu noutopäivä sunnuntaille, muut päivät ei minulle sovi. = tästä jatko postilla tai kauppoja ei synny.
Kohteliaasti ilmoitettu että tarvitsen tarkempia aikataulutietoja mielellään edellisenä päivänä noudosta, annettu myös puhnro johon voi ilmoittaa.
Ilmoituksia ei tule, kysytty yksityisviestillä kohteliaasti onko infoa tarkemmasta aikataulusta.
Sunnuntaina ilmoitetaan aluksi että paikkakunnalla n. klo 16, tämä ok ja kysytty infoa kerkeisikö ennen klo 17?
Ilmoitettu että sunnuntai ei onnistukkaan.

Ilmoitin että jees kiitos, postihommia sitten jos muuten kiinnostaa,
Tottakai jos olisi sovittu että joku toinen päivä käy niin lets go, mutta kun ei käy ja tämä infottu

Yv-keskustelut ja muut ylläpidolle jos tälle tarvetta.
Aiheellista ?

* edit : typoja
Kävin poistamassa palautteen, sillä ainakin tämän kertomuksen pohjalta kuulostaa perusteettomalta. @Ylppademlg voit tietenkin tulla kertomaan oman versiosi ja tarvittaessa jättää uuden palautteen.
 
Myyjä ei odottanut vastaustani, vaasn laittoi tylysti että ”eiköhän tämä ollut täss” hyvää kevättä”

tämän jälkeen olin itsekkin vaikeana, alkoi epäilyttää että myyjä haluaa nopeasti eroon viallisesta tuotteest kun tyrkytti sitä niin kovasti.
 
Ei kannata vetää skenaariointeja liian laukalle myynnin syistä, pitää kauppatapahtuma helppona, noutaa sovitusti. Myyjän roolissa ja ostajanakin annan toisen osapuolen sanoa treffiajat, sovitan omat menoni sen mukaan, enkä pallottele asialla enempiä. :tup: En myöskään kysele mitään absurdeja 1970-luvun fraaseja "Miksi myyt?", täysin irrelevantti kysymys mielestäni; Ymmärtääkseni myyjä myy siksi, ettei tarvitse kampsua enää ja ei aio perustaa wanhan tawaran museota. Mikäli tuotteen kohdalla ei mainita vioista, se on yksiselitteisesti toimiva ja sellainen kuten kuuluu. Siihen ei auta argumentti myyjän osalta, että "En myöskään luvannut että se toimii, vaikka jätin viat mainitsematta". :) :kahvi: Ei se ole ostajan vastuulla osata kysyä juuri ne oikeat kysymykset, vaan myyjän oltava tietoinen puutteista ja tuotava ne ilmi, jonka perusteella hintakin määräytyy. Ostajalle jääköön toki vastuu silmämääräisestä tarkastelusta, mikäli kauppakohteen toimintaa ei voida testata, piilevä vika ei ole ostajan vastuulla.

Mitä vähemmän kirjeenvaihtoa, sen parempi. Harva täällä kirjekavereita etsii. Ostajat ostaa ja myyjät myy.
Kyllä minä kaupan käynnin periaattet tiedän, täätäkin yli 10kauppaa maaliin joka kuukausi, mutta sen verta kärsivällisyyttä pitää olla että vastauksen odottaa eikä ala perumaan kauppaa, ilman parempaa tarjousta tai muuta pätevää syytä
 
Enpä kyllä itsekkään jaksaisi asioida "juupas-eipäs" ostajien kanssa, jos niinkin yksinkertainen asia kun yhteydenpito ja ajan sopiminen tuottaa vaikeuksia
Ei ollut juupas, eipäs tapauksesta tässäkään kyse.. kerroin että veljeni lähtee hänen suuntaansa 400km päästä sunnuntaina ja voi noutaa tuotteen. Hän vastaa, normaalisti suuntanumerolla jne. Vastaan ja kerron missä veljeni asustaa, mikäli nouto ei onnistu meno matkalla, voi hän myös hakea myöhemmin. Tässä vaiheessa katoaa kunnioitus ja hän aloittaa ”ettei mua kiinnosta missä ja kuka asuu,” törkeästi sanoittaa kysymyksen koska hän tulee ja miten + vain sunnuntaina klo 17 ja. Hän siis tietää että kaupassa on välikäsi, koska asun itse 400km päässä. Hän ei viitsinyt vastausta odottaa vaan laittoi välissä, että tämä oli tässä hyvää kevättä ‍. Tässä vaiheessa jo syntyi itselle suuri epäilys enkä enää kauppaa halunnut maaliin viedäkkään.
Veljeni kertoi minulle klo 16 olevansa kotona ja että on valmis hakemaan tuotteen. Olisi hyvin kerinnyt klo 17 kun myyjä olisi vaan hillinnyt itsensä. Negatiivinen palaute mielestäni ansaittu.
 
Kyllä, nopeita päätöksiä omalta osalta mutta myös paikalla olo ja vastaamattomuus vaikuttaa päätöksiin, mulla on viikossa yksi vapaapäivä ja se on sunnuntai, olin omasta mielestäni kysellyt jo aivan tarpeeksi mahdollista noutoaikaa ja kyllä, ehkä töykeästi todettu että en minä sinun veljesi asuinpaikalla tee mitään varsinkaan kun en sitä ole kysynyt. tässä nyt henkilötiedot poistaen screenit tästä lyhyestä ja nopeasta epäonnistuneesta kauppatilanteesta.
 

Liitteet

  • 111.jpg
    111.jpg
    138 KB · Luettu: 465
  • 3367376.png
    3367376.png
    272,6 KB · Luettu: 462
Eihän tuossa nyt ollut mitään ihmeellistä. Eli veli ei kerkeä tänään ja mukana 0 ja 2v lapset. Sitten tarjotaan postia mikä ei ilmeisesti kiinnostanut joten menee seuraavalle joka on kiinnostunut?

Ei tuosta nyt negatiivista voi antaa, ellei sitten myyjä halua antaa sellaista? Kun kaikki tiedon on kertonut eikä soiteta, ei oteta yhteyttä ja joutuu tivaamaan saaden vastauksen ettei kerkeä tänään => tarjoaa posteja mikä ei myöskään käy = oltaisi ostettu mutta ei ostetakaan = hupi huutelija?
 
Kyllä minä kaupan käynnin periaattet tiedän, täätäkin yli 10kauppaa maaliin joka kuukausi, mutta sen verta kärsivällisyyttä pitää olla että vastauksen odottaa eikä ala perumaan kauppaa, ilman parempaa tarjousta tai muuta pätevää syytä
Etkös se sinä ollut joka kaupat tuossa peruutti? Ensin peruutit sovitun ajan noudolle ja myyjä ymmärtääkseni tarjosi vaihtoehtona tuota postitusta kun ei saatu aikatauluja sopimaan.

Oli tuossa vähän tylympiä viestejä myyjältä kuin mitä itse olisin käyttänyt ja hieman kärsimätön asenne kun kahteen tuntiin ei lounasaikaan tullut vastausta jos ymmärsin oikein mutta ei hän mitään negatiiviseen palautteeseen oikeuttavaa tuossa kyllä tehnyt mielestäni.

Asiaan ehkä vähän liittymättömänä mutta hieman liittyvänä onko tosiaan niin että muuten kuin yhtenä päivänä viikossa @Jedimon on niin kiireinen ettei ehdi noutoihin?
 
Asiaan ehkä vähän liittymättömänä mutta hieman liittyvänä onko tosiaan niin että muuten kuin yhtenä päivänä viikossa @Jedimon on niin kiireinen ettei ehdi noutoihin?

Miksi hemmetissä pitäisi ostajalle saati tänne tulla kertomaan miksei muulloin sovi kuin ilmoitetuna päivänä... Jotain rajaa näihin uteluihin.
 
Miksi hemmetissä pitäisi ostajalle saati tänne tulla kertomaan miksei muulloin sovi kuin ilmoitetuna päivänä... Jotain rajaa näihin uteluihin.
En kysynyt syytä, kysyin vaan että onko tosiaan näin. Ja tuohonkin saa tietenkin jättää vastaamatta jos ei halua. Turhaa vetää alushousut nippuun noin pienestä. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 288
Viestejä
4 898 074
Jäsenet
78 962
Uusin jäsen
KaiserSoze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom