Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.
TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen
@MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.
Sovin kaupat käyttäjätunnuksen
@MatRix kanssa tietokoneen (
Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.
Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.
Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.
Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.
Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.
Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".
(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).
Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.
Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.
En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.
En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.