Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos on käynyt pankkiautomaatilla nostamassa 50 €?Miten ei voi olla 50e tilillä jos sinne on laitettu 50e terv. serlokholmes
Mikä sunnuntai ajattelit?Mobilepayllä on tarkoitus siirtää tämä 50e takaisin sunnuntaina kun auto on paketissa.
Mikä sunnuntai ajattelit?
Melko useassa paikassa on automaatti jolla saa käteisen takaisin tilille.Jos on käynyt pankkiautomaatilla nostamassa 50 €?
Periaate syistä kannattaisi tehdä rikosilmoitus.Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.
TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.
Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.
Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.
Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.
Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.
Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.
Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".
(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).
Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.
Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.
En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.
En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.
Jos kyseessä olisi vähänkään räikeämpi tapaus niin tekisinkin. Tässä tapauksessa myyjä voisi väittää että tavara oli ehjää kun hän sen myi koska en sitä testannut paikan päällä.Periaate syistä kannattaisi tehdä rikosilmoitus.
Ei sentään ole kyse 180€ kokoisesta menetyksestä minulle. Mukana on myös toimivaa tavaraa, mm. RX570 näytönohjain, emolevy, suoritin (joka tosin ei tarkalleen se malli kuin piti).On tuo nyt kuitenkin 180€ ja myyjä ei vastaa enää yhteydenottoon joten kyllä tekisin rikosilmoitusta. Ei se riitä että jotain tavaraa antaa vaihdossa rahaan jos prosessori on eri (toki voi olla rehellinen erehdys) mutta jos on useita rikkinäisiä osia tullut vaikka pitäisi olla ehjiä sanoisin että tarkoituksella tehty huijaus.
Jos kyse olisi vain kympistä tai parista etkä viitsisi mennä enää luovuttamaan tavaroita takaisin asia olisi eri, mutta nyt selkeästi on viikonloppua varten tehty källi ja sitten lopetetaan yhteydenpito toivoen että et tee rikoisilmoitusta ja häly laantuu. Kyseessä kuitenkin päälle 1000 mummon markkaa hajonneista tai vääristä osista.
Ei sentään ole kyse 180€ kokoisesta menetyksestä minulle. Mukana on myös toimivaa tavaraa, mm. RX570 näytönohjain, emolevy, suoritin (joka tosin ei tarkalleen se malli kuin piti).
Minun menetykseni tässä on n. 40-50€ arviolta ja sen lisäksi ehkä vaiva siitä että piti alkaa selvittämään viallista komponenttia koneesta jonka piti olla heti toimiva.
Tosiaan jos tahallisuus olisi räikeämpi tai selkeämpi niin tekisin rikosilmoituksen, vaikka kyse olisikin pienestä summasta.
EDIT: Katsotaan nyt ainakin ensin onko myyjällä jotain sanottavaa puolustuksekseen kirjoitukseeni tällä palstalla vai jatkuuko radiohiljaisuus edelleen.
No nyt ei ihan kommentti osunut kohdilleen. Mitä väliä sillä on mitä myydään, jos tuote ei vastaa myynti-ilmoitusta?Kymmenen vuotta vanha perävalotakuulla myyty serri ei syystä tai toisesta toimikaan ja täällä jo ollaan rikosilmoituksia rustaamassa, kun myyjä ei suostu hyvittämään kymppiä jostain muinaisesta kiinanpommi virtalähteestä
Prossu ei vastannut kuvausta. Muuten on poliisin näkökulmasta sana sanaa vastaan.No nyt ei ihan kommentti osunut kohdilleen. Mitä väliä sillä on mitä myydään, jos tuote ei vastaa myynti-ilmoitusta?
Prossu ei vastannut kuvausta. Muuten on poliisin näkökulmasta sana sanaa vastaan.
Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570
edit. Speksien puolesta vielä käytännössä samat prossut ja eBayssa näytti olevan suurin piirtein samoissa hinnoissa. Juu, ilmoituksessa oli väärä prossu ja siitä voi sen negan laittaa, jos oikein paljon harmittaa, mutta että jotain rikosilmoitusta tuon pohjalta laatimaan.
Kymmenen vuotta vanha perävalotakuulla myyty serri ei syystä tai toisesta toimikaan ja täällä jo ollaan rikosilmoituksia rustaamassa, kun myyjä ei suostu hyvittämään kymppiä jostain muinaisesta kiinanpommi virtalähteestä
Jännästi viimeksi tuli varoitus, kun kehoitin heti vaan tekemään rikosilmoa jonkun yhtä tyhjänpäiväisen asian tiimoilta, mut nyt vissiin ihan ok rustailla rikosilmoa, kun myyty 4460:llä kun piti olla 4570
Rikosilmoituksen tekoa pohtiessa on aina hyvä muistaa, että pienestäkin tai pieneltä tuntuvasta huijauksesta on syytä tehdä se rikosilmoitus aina, sillä tällä tavoin saadaan mahdolliset sarjahuijaajat kiikkiin. Jos näistä ei ilmoiteta, tällainen toiminta saattaa jatkua pitkäänkin ja kokonaisuus painuu äkkiä tuhansiin - kymmeniin tuhansiin euroihin.
Voisi kyllä väärinkäsityksien välttämiseksi tuoda esille sen, mikä on muille itsestäänselvää:
Jos tavarassa ei erikseen lue: "se on rikki", "ei ole testattu toimivaksi", niin ostajat täällä ei osaa sitä olettaa, vaikka hinta olisi 2€ 5600X-prosessorista.
Kannattaa laittaa otsikkoon "rikki?" ja jos hinta on ok, niin kyllä se kuitenkin jollekin kelpaa. Itse olen myynyt puolitoimivan emolevyn 66% hintaan ja se toimi hyvin, kunhan ei käyttänyt muistipaikkoja A2 ja B2. Ehkä ostaja jopa korjasi sen (todennäköisesti joku pinni vinossa) ja myi eteenpäin. Täällä on fiksuja kavereita, jotka noita osaa/jaksaa korjata.
Itse tavallaan ymmärrän myyjää, että ei jaksa pikkurojusta lähteä vääntämään, mutta palauttaisi sitten rahat.. Puhutaan parista kympistä.
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
...
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa
Epätodennäköistä, mutta mahdollista, varsinkin näissä yli 10v vanhoissa komponenteissa, jotka vielä sai rikki kömpelöllä käsittelyllä. Muovikassissa kuljetus kuulostaa huolimattomalta.
Jos olisi kyse siitä että myyjä ei vain jaksaisi vääntää "pikkurojuista" (huomioidaan taas jälleen vähättely), niin olisi voinut edes sanoa niin eikä vain vältellä yhteydenottoja.
Niin siis oma mielipide on, että myyjänä olisin jo "maksanut sinut hiljaiseksi", vaikka olisit itse rikkonut pari komponenttia. Lisäksi se cpu:n malli meni väärin, ja sinulla saattaa olla vaikka bios-lukittu pakettikoneen emolevy.
Juu näin minäkin sen ymmärsin mutta tosiaan tätä lukee luultavasti sadat ellei tuhannet ihmiset niin tarkensin koska en halunnut että joku väärinkäsityksen saanut trolli saisi aiheen trollailuun.Varmaankin salonen tarkoitti tuolla hiljaiseksi maksamisella sitä, että asian käsittely loppuisi siihen, ts. "sopuraha".
Ilmoitan tässä epärehellisestä kaupankävijästä:
Pahoittelen pitkää viestiä mutta yritin sisällyttää siihen kaiken oleellisen.
TLDR Varo kaupankäyntiä käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa koska komponentit eivät olleet mitä luvattu ja myi rikkinäistä tavaraa ehjänä.
Sovin kaupat käyttäjätunnuksen @MatRix kanssa tietokoneen ( Myyty - Reilusti päivitelty Levono Erazer X310 *Hki* ) ja erillisen virtalähteen ( 650W Chieftec ) ostamisesta yhteishintaan 170€. Ilmoituksista sai ymmärryksen että kyseessä olisi ollut toimiva kone ja toimiva virtalähde. Menin tekemään kaupat paikan päälle kaverin kyydillä ja siellä sovittiin että ostan vielä i5-2500k suorittimen ja emolevyn jossa kyseinen suoritin oli kiinni (emolevystä tiedettiin että se on rikkinäinen), sekä jäähdyttimen hintaan 20€. Yhteishinta siis koneelle ja erillisille komponenteille tässä kohtaa 190€.
Myyjä purki siinä paikan päällä näitä komponentteja eri kokonaisuuksista ja sitten selvisi ettei tuohon erilliseen virtalähteeseen löytynyt yhtään PCIe-modulaarikaapelia. Sovittiin että voin ostaa sen silti mutta alennetaan hintaa 10€:lla (yhteishinta siis nyt 180€). Maksoin sovitun summan käteisellä (myyjälle ei käynyt MobilePay) ja keräilin irtokomponentit myyjän antamaan kassiin ja lähdin takaisin autolle koska kaveri oli jo odottanut ulkona minua jonkin aikaa.
Kun sitten pääsin kotiin ja kokeilin ensin erillistä virtalähdetta virtalähdetesterillä, se käynnistyi parin sekunnin ajaksi ja sitten sammui itsestään. Sammutin virtalähteen siinä olevasta kytkimestä ja kokeilin hetken päästä uudestaan samalla tuloksella. Kokeilin vielä muutaman kerran varmuuden vuoksi ja sama tulos joka kerta: virtalähde käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui sitten uudestaan. Virtalähteessä ei ollut testauksessa kiinni minulla yhtään modulaarikaapelia, joten kyse ei voinut olla viallisesta modulaarikaapelistakaan vaan virtalähde oli siis rikkinäinen.
Seuraavaksi kokeilin ostettua tietokonetta. Koneen virtavalo syttyi mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Avasin koneen kylkipaneelin ja kokeilin uudestaan ja huomasin että koneen tuulettimet pyörähtivät vain hetken ja lakkasivat sitten heti pyörimästä kun konetta yritti käynnistää, koneen virtavalo jäi palamaan, mutta ruudulle ei tullut kuvaa. Koneessa oli kaksi muistikampaa joten kokeilin vielä varmuuden vuoksi käynnistää sen yhdellä muistikammalla kerrallaan. Tämä ei vaikuttanut ongelmaan vaan kuvaa ei ruudulle edelleenkään tullut.
Kirjoitin löydöistäni sitten yksityisviestiä myyjälle täällä. En saanut siihen vastausta noin tuntiin joten ajattelin tutkia ongelmaa vähän tarkemmin koneen osalta. Olin ottamassa välttämättömien komponenttien virtajohtoja ym. irti kun koneessa olleen 2,5" SSD:n SATA-liitin murtui vaikka mielestäni en siihen mitenkään kovakouraisesti koskenut. Tässä vaiheessa en halunnut enempää koskea koneeseen ennen kuin olin saanut yhteyden myyjään joten soitin hänelle.
Myyjä vastasi puheluun ja ilmoitin näistä kaikista havainnoistani ja että epäilin koneen osalta että joko virtalähde, emolevy tai suoritin on rikkinäinen ja ehdotin kaupan purkua koneen ja virtalähteen osalta. Sitä erillistä suoritinta ja rikkinäiseksi tiedettyä emolevyä en ollut vielä kokeillut mutta sanoin että minun puolestani niiden osalta ei tarvitse kauppaa purkaa, toimivat tai eivät. Sanoin myös että sen SSD:n osalta jossa se liitin meni vikoja selvitellessä rikki minä korvaan sen joko 20€:lla (käytettyjä 240 Gt 2,5" SSD:tä ostan yleensä täältä 15€ hintaan joten mielestä 20€ oli varsin kohtuullinen ehdotus), tai voin vaihtaa sen tilalle minulta löytyvän saman valmistajan (Kingston) samalla kapasiteetilla varustetun (240 Gt) 2,5" SSD-levyn. (Olisin siis voinut periaatteessa ihan yhtä hyvin olla mainitsematta tästä ja vain vaihtaa tilalle ehjän SSD:n mutta halusin olla asiasta mahdollisimman läpinäkyvä ja antaa myyjän valita kumman hän haluaisi).
Myyjä alkoi ehdottelemaan että minä olisin rikkonut koneen ja virtalähteen kuljetuksessa ja loukkaantui tuosta ehdotuksestani hyvittää 20€ SSD-levystä jonka olin mahdollisesti rikkonut (tai jonka liitin oli mahdollisesti jo ennestään hauras tai rikkinäinen). Yritin selittää että tarjosin sitä 20€ hyvitystä vain vaihtoehtona, ja että voin ihan yhtä hyvin toisiaan vaihtaa sen levyn tilalle korvaavan levyn. Myyjä kieltäytyi vihaisesti osittaisestakaan kaupan purkamisesta joten ehdotin että hän voi antaa vastaehdotuksen toki asiaan. Myyjä sanoi tarvitsevansa mietintäaikaa. Sanoin että hän voi miettiä rauhassa ja että jos hän haluaa niin voin sillä välillä tutkia tarkemmin koneen osalta mikä siinä on rikki jos hän vapauttaa minut vastuusta että jos joku muu liitin koneessa on hauras ja menee rikki että en joudu korvaamaan enempiä. Tai voin olla koskematta enempää koneeseen jos hän niin haluaa. Myyjä sanoi että "tutki huoletta" ja että "ei se nyt enempää haittaa jos jotain menee rikki tässä vaiheessa".
(En varsinaisesti siis ollut ostamassa korjattavaa projektia itselleni vaan ehjän koneen koska myynti-ilmoituksesta sai käsityksen että kone olisi toimiva sellaisenaan, mutta ajattelin että olen reilu ja voin tutkia ongelmaa jos se voidaan hoitaa jolllain muulla tavalla kuin kaupan purkamisella, esimerkiksi hinnan alennuksella rikkinäisen komponentin osalta kun selviää mikä on rikki).
Otin sitten ensimmäisenä kaikki virtalähteen liitimet irti koneen puolelta ja testasin koneessa olleen virtalähteen testerilläni. Testeriin syttyi valot alle sekunnin ajaksi ja sitten se sammui. Kokeilin useaan kertaan uudestaan ja sama tulos: valot syttyivät hetkeksi ja sitten sammuivat. Ajattelin sitten varmuuden vuoksi testata itse testerin minulta löytyvällä varmasti toimivalla virtalähteellä ja testeri toimi sillä ja antoi asiallisia lukemia heti. Vaihdoin sitten tuon oman varmasti toimivan virtalähteeni koneeseen ja se alkoi toimimaan. Asensin koneeseen sitten toisen SSD:n sen rikkinäisen tilalle ja asensin Windows 10:n siihen. Sitten tarkistin Windowsista ja huomasin että koneen suoritin oli i5-4460, vaikka olin tätä myyjältä erityisesti kysynyt ilmoituksessa ja hän sanoi koneessa olevan i5-4570 ja hän oli saman kirjoittanut tuon jälkeen myös alkuperäiseen postaukseen (se lukee siellä edelleen jos postausta ei ole muokattu). Tarkistin myös koneessa olleen erillisen kiintolevyn kunnon Crystal Disk Info -ohjelmalla ja se näytti että kiintolevyssä on siirrettyjä sektoreita.
Yritin tämän jälkeen soittaa myyjälle kertoakseni näistä löydöistä, mutta hän ei vastannut puheluuni. Kirjoitin sitten tekstiviestillä nämä asiat hänelle, ja hän ei vastannut tekstiviestiinikään. Yritin vielä muutaman kerran parin päivän aikana soittaa ja viestitellä kysyäkseni että mikä hänen ehdotuksensa olisi että mitä tehdään tässä tilanteessa kun molemmat virtalähteet olivat rikkinäisiä ja suoritin ei ollut se malli mikä piti.
En ole myyjästä kuullut siis nyt vajaaseen viikkoon huolimatta siitä että olen hänelle yrittänyt soittaa ja viestitellä muutaman kerran.
En ole rikosilmoitusta tekemässä näin pienestä asiasta eikä minua oikeastaan enää kiinnosta mikään korvauskaan (kyseessä olisi kuitenkin korkeintaan muutaman kymmenen euron korvaus) mutta varoitan tässä muita joko käymästä kauppaa tällaisen epärehellisen myyjän kanssa tai vähintään vaatimaan ennen ostoa että kaikki komponentit saa nähdä kattavasti toiminnassa ja varmistua että ne ovat sitä mitä on luvattu.
Yleensä testaisinkin ostamani koneen paikan päällä jos siihen annetaan mahdollisuus. Olin kyllä tässä tapauksessa kaverin kyydillä noutamassa noita tavaroita joissa oli muutakin kun vain se kone, ja myyjällä meni komponenttien irrotteluun ja kaapelien etsimiseen ym. sen verran aikaa että en halunnut antaa kaverin odottaa autossa enempää vaan ajattelin luottaa myyjän sanaan siitä että kone on toimiva. Hän oli myös nostanut koneen jo valmiiksi eteiseen ja sanoi juuri asentaneensa siihen Windowsin joten ajattelin että voisi luottaa sanaan kun tunnuksella oli muutama positiivinen kauppiaspalautekin täällä.Jos toimivan tietokoneen käy ostamassa noudolla, olisi järkevää kokeilla sen toimivuus paikan päällä. Jos ehjänä myyty virtalähde onkin rikki niin se on syytä palauttaa ja myyjän korvata. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa olisi hyvä olla selvää kaikki kaupantekohetkellä, eikä jälkikäteen. Aika paljon tässä on nyt ylimääräistä säätöä ollut kaupantekoon liittyen.
Jaahas, tarinaa on isketty sitten ostajan puolelta ihan huolella.
Ensiksikin tarjosin välittömästi hepun tultua ovelle mahdollisuutta iskeä kone töllöön kiinni ja tsekata se. Ei kokenut tätä tarpeelliseksi joten ei siinä tilanteessa sitä käynnistty.
Hauskinta tässä on, että olin edellisenä (tai sitä edellisenä) iltana asennellut winukan uusiksi ja pistänyt testisoftia hwm cpuz gpuz kovolle. Konetta olin käytellyt silloin tällöin satunnaiseen säätöön.
Myös toinen 650w psu oli ollut mun matx koneessa kiinni (normaalisti toimien) siihen asti kunnes myin siitä cpun ja emon).
Vastasin (kuten yleensä tapana kun luuri soi) ja ostaja esitteli aivan asiallisesti itsensä. Sen jälkeinen syyttely, asiantuntijana esiintyminen, mua huijariksi ja valehtelijaksi syytteleminen ja saman asian toistaminen loputtomiin alkoi pidemmän päälle ketuttaa.
Kun sitten ehdotin, että "tämä vuosikymmenen " koneita kasannut ottaisi jäähyn irti ja asettaisi uudelleen, oii vastaus ettei uskalla ettei RIKO ENEMPÄÄ!
Siitä hetkestä eteenpäin tiesin että kaverin kanssa on turha jatkaa. Mitään uutta ei kuulu, samaa aina uudelleen.
Tuon puhelun jälkeen ei kiinnostanut enempää kaverin kanssa kommunikoida.
Ja mtn takuita ei sovittu enkä koskaan anna ellei kyseessä tuttu tyyppi. Ikinä ei voi tietää mitä kohtelua kone/komponentit saavat sen jälkeen kun ostajan perästä ovi sulkeutuu. Tämän vuoksi tarjoan aina mahdollisuutta testata sen mitä on ostamassa ja arvokkaammissa vermeissä vaadin että ostaja näkee sen toimivan.
No nyt tuli kyllä valheita. Missään vaiheessa en sinua huijariksi puhelussa syytellyt. Tässä viestiketjussa kyllä kutsuin valehtelijaksi koska valehtelit siitä että palaat asiaan kun olet miettinyt mielestäsi sopivan vastaehdotuksen kaupan purkamiselle rikkinäisen koneen ja virtalähteen osalta jonka minä ehdotin.
Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Nyt joko muistat jotain ihan väärin tai valehtelet tahallasi. Minä nimenomaan sanoin että jos haluat niin voin selvittää ongelmaa tarkemmin ja niin myös tein. Voin lähettää ylläpidolle kopiot lähettämistäni tekstiviesteistä joista käy ilmi kuinka ilmoitin sinulle heti kun sain tarkistettua mikä vika koneessa on.
Missään vaiheessa et ehdottanut jäähdyttimen irrottamista ja uudelleen asettamista eikä se olisi muutenkaan vikaan vaikuttanut koska vika oli virtalähteessä, jonka sanoin puhelussa tarkastavani ensin ja niin myös tein.
Lähetän tosiaan mielelläni kopiot sinulle lähettämistäni tekstiviesteistä ylläpidolle ja he näkevät siitä selvästi että uutta kuului, kun ilmoitin miten olin vikaa tutkinut. Sinusta sen sijaan ei kuulunut uutta eikä vanhaa.
Puhelusta kului ehkä tunti (Puhdas arvio) ja olin koko ajan duunissa. Kun pommitus alkoi viestein ja puheluin.
Miksi sitten valehtelit sanoen että mietit asiaan sopivan vastaehdotuksen jos aikeina oli lopettaa kommunikaatio kokonaan?
Et tarjonnut mahdollisuutta testata paikan päällä, mutta en minäkään sitä toisaalta ymmärtänyt ehdottaa. Mitään takuita en ole edes vaatinut mutta kyllä sen verran pitää tosiaan selkärankaa löytyä että voi asiat neuvotella eikä vain lähde ongelmiaan pakoon.
En valehdellut, sillä en ollut uhrannut ajatustakaan koko asialle ja kun sun pommitus alkoi, rupesi siinä määrin ketuttaa, että päätin siirtää asian myöhempään ajankohtaan kun en enää ole lievästi ilmaistuna ärtynyt sun puhelussa ja pommituksesta.
Pakoon lähteminen ei ole koskaan ollut mun juttu, yleensä päinvastoin.
[...]
On vain henkilöitä joiden kanssa ei yhden ja saman asian loputtomiin toistamisen jälkeen jaksa Enää edes yrittää puhua.
Sä et ota huomioon, että olisit itse rikkonut jotain. Sanoit ettet uskalla testata komponentteja ettet riko lisää.
Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.Ensimmäinen huono kauppakokemus minulle. #Sepander hyväksyi kaupan, mutta möi jälkeen tulleelle HP: tarjoajalle.
Myyty - 5800X3D + Gigabyte B550I ITX + 2x16GB Kingston Fury Renegade 3600 CL16 DDR4 (Kjä)
Myytävä tuote: Ryzen 7 5800X3D + Gigabyte B550I Aorus PRO AX ITX-emolevy + Kingston Fury Renegade 2x16GB kit 3600MHz CL16 DDR4 dual rank Hinta: 525€ sis. postit. Myydään ensisijaisesti koko setti. Tuote ostettu (mistä ja milloin): - Prossu Jimms 30.9.2022 - Emo Jimms 23.10.2020 - Muistit...bbs.io-tech.fi
Niin siis tuo myytiin ohi koska myyjä oletti että hänen täytyy myydä hintapyynnön tarjoajalle vaikka olisi jo hyväksynyt hintapyyntöä alemman tarjouksen. Negahan tuo silti juu on.Laita vaan negaa menemään. Sinulta tuli tarjous ja yv:n kautta hyväksyttiin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Myytiin ohi paremman tarjouksen takia.
Niin siis tuo myytiin ohi koska myyjä oletti että hänen täytyy myydä hintapyynnön tarjoajalle vaikka olisi jo hyväksynyt hintapyyntöä alemman tarjouksen. Negahan tuo silti juu on.
Ei noi säännöt tunnu olevan selvät kaikille että voi tuossa ihan vahingostakin olla kyse.Tai myyjä käytti lähinnä tuota tekosyynä että pystyi myymään ohi
Ei noi säännöt tunnu olevan selvät kaikille että voi tuossa ihan vahingostakin olla kyse.
Eihän täällä kukaan ole millään tavalla mistään trokaamisesta nyt puhunut? Siis muu kuin sinä.Toivottavasti jhp:n tarjonnut saakin osat ja ottaa omaan käyttöön, eikä trokaile tuotteita eteenpäin, kuten Teidän viesteistä saa käsityksen..
En nyt äkkiseltään nähnyt mitään muuta viitettä trokaamisesta, kuin teikäläisen väitteen tuossa ketjussa..?Toivottavasti jhp:n tarjonnut saakin osat ja ottaa omaan käyttöön, eikä trokaile tuotteita eteenpäin, kuten Teidän viesteistä saa käsityksen..
Ei tarvitse myydä alle HP, mutta hyvien kauppatapojen mukaisesti jos sovit kaupat alle HP:n niin silloin ne on sovittu siihen hintaan eikä tähän tarvita mitään erillisiä sääntöjä.
Näinhän se minustakin on, mutta valitettavasti tässä asiassa on ollut useamminkin epäselvyyksiä ja erilaisia tulkintoja palstalla.
Olisihan se kaikille kai selkeämpi jos säännöissä esimerkiksi tuossa kohdassa jossa sanotaan:
"Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla"
sanottaisiin sen alla myös
"Jos hyväksyt ostajan sitovan tarjouksen, sitoudut myymään tuotteen sovitulla hinnalla ostajalle vaikka jälkeenpäin tulisi parempi tarjous tai vaikka hintapyyntö tarjottaisiin"
Tämä vain toki ehdotuksena.
Hyvien kauppatapojen mukaisia toimintamalleja säännöissä on eritelty ja listattu muutoinkin, niin eikö tätä voisi lisätä ja samalla välttyä tulkinnanvaraisuudesta.Ei tarvitse myydä alle HP, mutta hyvien kauppatapojen mukaisesti jos sovit kaupat alle HP:n niin silloin ne on sovittu siihen hintaan eikä tähän tarvita mitään erillisiä sääntöjä.
Hyvä. Nyt on tämäkin itsestään selvyys kirjattu sääntöihin.Kauppa-alueen sääntöihin lisätty:
"Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla"
Hyvien kauppatapojen mukaisia toimintamalleja säännöissä on eritelty ja listattu muutoinkin, niin eikö tätä voisi lisätä ja samalla välttyä tulkinnanvaraisuudesta.
Eipä muuta tämän tiimoilta.