Ensimmäiset 12V-2x6-liittimet sulaneet GeForce RTX 5090:n parina

No joo kai, mutta vähän hassulta tuntuu höpöttää tuota samaa vielä, jos ei oo ees ajan tasalla saagassa :D
Mua kiinnostaa mitä tarvitsee, että speksien mukainen kortti,kaapeli,virtalähde kombo saadaan hajoamaan. Tällaisen hajoamisen toistaminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Moni yrittänyt, yksi kaveri tekee videoita ja klikkejä.
 
Olihan siellä ns. vielä toimivalla laitteistolla yli 10A virtoja mittailtu muidenkin toimesta. Ei se vielä.pala, mutta speksin ylittää kuitenkin. Muutenkin jos testissä piuhaa kytkemällä (samalla kuormalla) amppeerimäärä oli esim. 2A jossain piuhassa ja uudelleen kytkemällä 7A samalla piuhalla niin noita kortteja tulee NVIDIAn toteutuksella palamaan kun resistanssi on liian herkällä ja turvamarginaalit olemattomia.
 
Oma mutu: jos vastakappaleessa ei olisi jousi ominaisuutta niin urospinni kairaisi tuon pilalle jo ensimmäisellä liitäntäkerralla.
Joo, tottakai siinä pitää jousivoimaa olla. Toistan itseäni: tuo messinki ei ole erityisen joustavaa, vaan myötää helposti ja väsyy nopeasti - eli kun johtoa taivuttaa sivusuunnassa, se vääntää tuon terminaalin paskaksi - se sauma aukeaa ja messinki myötää, menettäen sen alkuperäisen jousitoimintansa. Sama käy verrattain nopeasti liitintä meitatessa, siksikään tuo ei kestä kun sen 20-30 mating cycleä - messinki väsyy ja menettää jousivoimansa.
Sama tapahtuu terminaalin ylikuumentuessa - messinki ”löijääntyy” eli pehmenee (kvg hehkutettu messinki/kupari) ja menettää jousivoimansa aivan kokonaan.

Toistan itseäni toistamiseen: hyvissä liittimissä on erikseen teräsjouset terminaaleissa.


Tein pikaisen googlailun ja 16 AWG kaapelia näyttää muuten löytyvän ainakin 24 ampeerin virroille asti speksattuna (linkki). En tosin oo alan ammattilainen, mutta maallikkona tuon ainakin näin tulkitsen.
Johtimia ei yleensä speksata vain ”tietylle virralle”. Ne speksataan tyyliin ”tietylle virralle lämpötilannousulla X olosuhteessa Y” ja sen lisäksi sallitulle maksimilämpötilalle.

Kiinteistöissä, joissa johtimet on suljettu putkiin jne. (eli lämpö kumuloituu, eikä pääse jäähtymään kunnolla) 16awg eli 1,5mm2 johdolle sallitaan 10A jatkuvaa virtaa - en muista paljonko se sai lämmetä, muistelisin 30-40 astetta (siis ambientin päälle).

Tuossa sun linkissä mainitulle johtimelle sallitaan 24A virta johdin yksinään vapaassa ilmassa ilmassa jäähtyen, 30 asteen ambientilla ja 90 asteen lämpötilannousulla - se johdin siis loimottaa free airina 120-asteisena, siinä käytetty eriste kestää tuon hyvin, samoin johtimessa käytetty kupariseos.

Tuon jos sulkee putkeen, teippaa nippuun muiden kanssa ja vetää vaikka vielä eristävän lasikuitubraidin päälle, on lämpötilannousu ”ihan pikkusen” enemmän kuin 90 astetta 24A:lla… hyvä jos ei tuplat.
 
Mieluusti katsois että joku toinen toistaa ja mieluusti ns. speksin mukaisella laitteistolla joka ei ole valmiiksi rikki
Just sitähän der8auer tuolla videolla osoittaa eli uudella kaapelilla kuormat jakautuvat tasaisesti ollen noin 8 A per johdin. Lisäksi näyttää muun muassa, että 16 AWG kestää ainakin hetkellisesti noin 25 A virran sulamatta tarkoituksellisesti katkaisemalla neljä johdinta kuudesta.

Eli summa summarum, oot vaan saanut päähäsi ajatuksen, että tuo der8auerin laitteisto on muutenkin rikki ja mikään hänen tuottama tieto ei ole relevanttia. Katsomalla videon näkisit, että hänen laitteistossaan ei ole mitään vikaa, vaan se on täysin toimiva ja speksien mukainen. Ongelma oli (tod. näk.) käytetty kaapeli, jolla kuormat sattuivat jakautumaan epätasaisesti.
 
nVidian olisi syytä vetää koko 5000-sarja takaisin ja aloittaa alusta. Tuollaisia palovaarallisia kortteja ei varmaan edes saisi myydä euroopassa laillisesti. Ja bonuksena valmistaja varmasti on tiennyt asiasta, mutta laittoi ne silti myyntiin mikä ei näytä hyvältä
No ei kyllä omasta mielestä ainakaan saisi. Eihän tuollainen voi olla mitenkään hyväksytty kuluttajatuote (ja miten ylipäätään edes on?) että täytyy ottaa miljoona asiaa huomioon ja siltikin voi sun talo syttyä palamaan koska biljoona luokan yritys on liian nuuka laittamaan kunnon komponenttia näykändereihin. :dead:
 
Mieluusti katsois että joku toinen toistaa ja mieluusti ns. speksin mukaisella laitteistolla joka ei ole valmiiksi rikki
No tuossa DerBauerin videolla hän myös mittaa ehjällä kaapelilla samalla näytönohjaimella ja ilmeisesti samalla powerilla. Ehjällä kaapelilla virrat olivat tasaisia. Eli varmasti hyvällä kaapelilla toimii. Joko nyt voit katsoa tuon DerBauerin videon?

Nyt sitten täytyisi mitata ne amppeerit rikkinäisellä kaapelilla ja 300w näytönohjaimella ja mitata ne yksittäiset virrat.
 
Just sitähän der8auer tuolla videolla osoittaa eli uudella kaapelilla kuormat jakautuvat tasaisesti ollen noin 8 A per johdin. Lisäksi näyttää muun muassa, että 16 AWG kestää ainakin hetkellisesti noin 25 A virran sulamatta tarkoituksellisesti katkaisemalla neljä johdinta kuudesta.

Eli summa summarum, oot vaan saanut päähäsi ajatuksen, että tuo der8auerin laitteisto on muutenkin rikki ja mikään hänen tuottama tieto ei ole relevanttia. Katsomalla videon näkisit, että hänen laitteistossaan ei ole mitään vikaa, vaan se on täysin toimiva ja speksien mukainen. Ongelma oli (tod. näk.) käytetty kaapeli, jolla kuormat sattuivat jakautumaan epätasaisesti.
Vai onko kyse jostain muusta, ken tietää. En itse kyennyt havaitsemaan selvästi rikkinäisiä testaus laitteita joita bauer käytti/näytti mutta näköjään joku pystyi. Eli bauer käyttää rikkinäisiä testauslaitteita ilmeisen tahallisesti ja tekee disinformaatio videoita kuluttajille myydyistä tuotteista youtubeen. Eikö tuo ole täysin youtuben sääntöjen vastaista toimintaa ja varmaan ihan lainvastaistakin. Onko käyttäjä(t) joka on havainnut tämän selvän ongelman ottanut yhteyttä jo youtubeen bauerista ja hänen ilmiselvästi epäeettisestä ja luultavasti tahallisesta lainvastaisesta toiminnasta ?
 
En mä usko, että der8auer käyttäisi rikkinäisi vehkeitä. Mutta noin periaatteesta yksi lähde on vain yksi lähde. Nähtiin jo 4090:en kanssa, että oli kaikenlaista selittelijää kertomassa syytä x,y,z ja totuus oli aika paljon monimutkaisempi kuin mitä clickbaittaajat yrittivät väittää. Pitäisi olla malttia odotella eikä hypätä johtopäätöksiin.

Jos nyt haluaa toistella niin rikkinäisellä kaapelilla varmasti saa kaikenlaista aikaan mutta mitä se vaatii että menee rikki jos oli lähtöönsä toimiva hyvälaatuinen virtalähde, hyvälaatuinen ehjä kaapeli ja 5090:en.
 
Toistan itseäni toistamiseen: hyvissä liittimissä on erikseen teräsjouset terminaaleissa.
Hyviä liittimiä (noilla kriteereillä) taas ei ole koskaan(?) käytetty tietokoneiden sisäisissä komponenteissa. Ulkoisissa liittimissäkin aniharvoin.

Silti vasta nämä nvidian näyttikset on käytännössä näyttäny toteen että liittimet ei ole sitä parasta mahdollista luokkaa.
 
Mua kiinnostaa mitä tarvitsee, että speksien mukainen kortti,kaapeli,virtalähde kombo saadaan hajoamaan. Tällaisen hajoamisen toistaminen tuntuu olevan aika vaikeaa.
Joo, sama se meitä kaikkia kiinnostaa. Ei tosiaan ole selvillä vielä ja todennäköinen vastaus on: ei yhtä syytä. Varmaa kuitenkin on se, että Nvidian design-päätös jättää 3090Ti ollut kuormantasaus pois varsin virheherkällä uudella liittimellä varustetuista korteista on ollut huono idea.

Sillä välin voidaan tehdä vain havaintoja siitä mitä rikki menneistä korteista ja piuhoista tiedetään. Sellaisestahan der8auerin molemmissa videoissa on kyse. Moni muu sen sijaan tuntuu sen sijaan vetäneen hyvin itsevarmoja johtopäätöksiä aiheesta, mm. turhaan käyttäjien omaa hölmöyttä syyttämällä.
 
Tuossa sun linkissä mainitulle johtimelle sallitaan 24A virta johdin yksinään vapaassa ilmassa ilmassa jäähtyen, 30 asteen ambientilla ja 90 asteen lämpötilannousulla - se johdin siis loimottaa free airina 120-asteisena, siinä käytetty eriste kestää tuon hyvin, samoin johtimessa käytetty kupariseos.

Tuon jos sulkee putkeen, teippaa nippuun muiden kanssa ja vetää vaikka vielä eristävän lasikuitubraidin päälle, on lämpötilannousu ”ihan pikkusen” enemmän kuin 90 astetta 24A:lla… hyvä jos ei tuplat.
Kiitos, tämä oli oikein valaisevaa!
 
En mä usko, että der8auer käyttäisi rikkinäisi vehkeitä. Mutta noin periaatteesta yksi lähde on vain yksi lähde. Nähtiin jo 4090:en kanssa, että oli kaikenlaista selittelijää kertomassa syytä x,y,z ja totuus oli aika paljon monimutkaisempi kuin mitä clickbaittaajat yrittivät väittää. Pitäisi olla malttia odotella eikä hypätä johtopäätöksiin.

Jos nyt haluaa toistella niin rikkinäisellä kaapelilla varmasti saa kaikenlaista aikaan mutta mitä se vaatii että menee rikki jos oli lähtöönsä toimiva hyvälaatuinen virtalähde, hyvälaatuinen ehjä kaapeli ja 5090:en.
Klikkauksia haetaan ties millä keinolla. Kaikki tietävät ne pääkeinot, kaikki esim. tietävät että jos pistää isolla lärvinsä youtube thumbnailiin ja ottaa vielä hassun ilmeen naamalle niin saa enemmän klikkauksia. Bauerin video thumbnailit ja itse kanavan sisältö on aika lepsua ja normaalia verrattuna moniin muihin sisällön tuottajiin. En näkisi baueria erityisen klikkaushakuisena tai sensaatiohakuisena youtube kanavana. Edes verrattuna moniin muihin pc juttuihin keskittyviin kanaviin.
 
Vai onko kyse jostain muusta, ken tietää. En itse kyennyt havaitsemaan selvästi rikkinäisiä testaus laitteita joita bauer käytti/näytti mutta näköjään joku pystyi. Eli bauer käyttää rikkinäisiä testauslaitteita ilmeisen tahallisesti ja tekee disinformaatio videoita kuluttajille myydyistä tuotteista youtubeen. Eikö tuo ole täysin youtuben sääntöjen vastaista toimintaa ja varmaan ihan lainvastaistakin. Onko käyttäjä(t) joka on havainnut tämän selvän ongelman ottanut yhteyttä jo youtubeen bauerista ja hänen ilmiselvästi epäeettisestä ja luultavasti tahallisesta lainvastaisesta toiminnasta ?
No nyt on kyllä sellaista BS:ää ettet varmasti itsekään usko tuota.

Mitä ihmeen tarvetta der8auerilla olisi vääristellä tuloksia? Se ei ole keneltäkään pois, että hän nostaa esille asian, joka voi sattua potentiaalisesti kenelle tahansa 4090 ja 5090 käyttäjälle.
 
No nyt on kyllä sellaista BS:ää ettet varmasti itsekään usko tuota.

Mitä ihmeen tarvetta der8auerilla olisi vääristellä tuloksia? Se ei ole keneltäkään pois, että hän nostaa esille asian, joka voi sattua potentiaalisesti kenelle tahansa 4090 ja 5090 käyttäjälle.
En ole syyttänyt baueria mistään. Mutta jos jotkut tietävät että bauer testaa rikkinäisillä laitteilla ja/tai tarvikkeilla kuluttajatuotteita tarkoituksenaan vain että saa klikkauksia ja sensaatioita/draamaa aikaseksi niin pakkohan siitä olisi ilmoittaa youtubelle. Se olisi epäeettistä toimintaa ja se on youtuben sääntöjen vastaista.
 
Jos nää olisi jotain 30e pyyhekuivaimia niin olisi aikapäiviä sitten vedetty myynnistä.

Se, että deeBauer käyttää 6kk "vanhalla" piuhalla tuotetta ja toteaa että se jostain syystä lämpiää. Tästä sitten kuvaa tuotetta flir kameralla ja toteaa korkeat lämmöt. Tämän jälkeen mittaa amppeerit.

Joo, toki julkaisi nyt toisen videon ja vastaili kritiikkiin ja ekasta videosta tulleeseen palautteeseen. Mitään pahantahtoista en tässä kuitenkaan näe.

derBauer on ollut toki koko ajan ko. liittimen turvamarginaaleista huolissaan, mutta.lähinnä nämä videot mielestäni osoittavat että ihan syystä.

DerBauer myös suoraan toteaa myös miksi näistä keskustelee. Siksi, että NVIDIA korjaisi toteutuksensa ettei näistä tarvitsisi enää keskustella, laitteet eivät kärähtäisi ja kaikki voittaisivat (myös NVIDIA kun voitaisiin keskustella näyttiksistä suorituskyvyn yms. osalta positiivisemmassa valossa).
 
En ole syyttänyt baueria mistään. Mutta jos jotkut tietävät että bauer testaa rikkinäisillä laitteilla ja/tai tarvikkeilla kuluttajatuotteita tarkoituksenaan vain että saa klikkauksia ja sensaatioita/draamaa aikaseksi niin pakkohan siitä olisi ilmoittaa youtubelle. Se olisi epäeettistä toimintaa ja se on youtuben sääntöjen vastaista.
Totta kai jos sellaista toimintaa olisi selvästi havaittavissa, mutta der8auerin kohdalla sellaisesta ei ole mitään näyttöä, en ainakaan itse ole nähnyt. Jos sullaa parempaa tietoa, niin mielellään jotain lähteitä kehiin. Tuollainen "jotkut tietävät" menee kategoriaan salaliittoteoriat, jos ei oo mitään lähteitä.
 
Aris Hardware Bustersista laittoi ulos videon vastauksena Derbauerin uusimmalle videolle.
Onkohan jonkin tasoista kielimuuria, koska ei vaikuttanut ymmärtävän Derbauerin videon pointtia.
Käy aika kuumana esim. siitä että ei ole turvallista ajaa noin isolla virralla, mitä Derbauer ei missään vaiheessa edes väittänyt.


Derbauer vastasikin jo kommentissa videoon.
Pitäisi löytyä helposti myös videon alta

1739565498791.png
 
Arishan itse väitti, että tuollaista virtaa ei voi 16 AWG kaapelin läpi mennä, että se sulaa heti (tai jotain sinne päin). Ei ilmeisesti kestä sitä, että todistettiin hänen olevan väärässä. Pitää tosin jossain kohtaa katsoa tarkemmin nuo Arisin höpinät, kun on aikaa.
 
Tästä nyt on ikävästi tulossa soppa, jonka aiheuttajina on YouTuben kommenttiosiossa drive-by laukauksia heittelevät fanipojat.
Eri tubettajien seuraajat lähtevät kommentoimaan näiden eri tekijöiden videoihin, joka aiheuttaa eripuraa, kun juurikin pitäisi saada kaikki nämä puhaltamaan yhteen hiileen painostamaan Nvidiaa.
Viitaten siis Arisin paluukommenttiin tuohon ylempään:

1739566960999.png
 
Aris Hardware Bustersista laittoi ulos videon vastauksena Derbauerin uusimmalle videolle.
Onkohan jonkin tasoista kielimuuria, koska ei vaikuttanut ymmärtävän Derbauerin videon pointtia.
Käy aika kuumana esim. siitä että ei ole turvallista ajaa noin isolla virralla, mitä Derbauer ei missään vaiheessa edes väittänyt.


Derbauer vastasikin jo kommentissa videoon.
Pitäisi löytyä helposti myös videon alta

1739565498791.png

Katsoin tota Arisin videota hetken. On kyllä aika vouhkaaja, ja hän ilmeisesti haluaa noita clickbaitteja. Eikö äijä tajua, että ei se kaapeli heti kärähdä vaan lämpeää ajan kuluessa. Niiden kaapeleiden ja muidenkin komponenttien täytyy kuitenkin sietää virtapiikki, kun laite kytketään päälle. Jatkuva speksin ylittävä virta tunnin ajan ei ole turvallista, mutta tuo unohtaa tälläiset asiat kokonaan. Ekaa kerran katsoin äijän antia ja toiste ei tartte. Muuten jatkuvan 10A virroille suunnitellut kodin kaapelit on pinta-alaltaan muistaakseni 1.5mm2 (Saattoi olla 16A virtojen kaapeli, en muista). Minkäs pinta -alasia tämän kyseisen lisävirtajohtimen johdot on? Ja toi kodin kaapelikin saa hetken aikaa lämmetä, että alkaa jotain palamaan.
 
Jonnyguru saanut redditissä palautetta kommenteistaan, mutta nyt on niin kiireinen ettei jouda katsoa derbauerin uutta videota tai muutenkaan enää setviä kaapelihommia. Oli lisäksi joku hakkeroitunut reddit tililleen ja käynyt postaamassa yhden viestin missä linkkailee jollekin Corsairin asiakkaalle älykkyystestiä. Nyt on salasana onneksi vaihdettu.

Aikamoinen sankari kyllä tämä

 
Tästä nyt on ikävästi tulossa soppa, jonka aiheuttajina on YouTuben kommenttiosiossa drive-by laukauksia heittelevät fanipojat.
Eri tubettajien seuraajat lähtevät kommentoimaan näiden eri tekijöiden videoihin, joka aiheuttaa eripuraa, kun juurikin pitäisi saada kaikki nämä puhaltamaan yhteen hiileen painostamaan Nvidiaa.
Viitaten siis Arisin paluukommenttiin tuohon ylempään:

1739566960999.png
Kielimuuri + tulinen ja jääräpäinen kreikkalainen veri niin sillä lähtee. :comp2:
 
Der8auerilta uutta videota, jossa testaa mm. katkaista neljä piuhaa, jotta saa todistettua, ettei ne kaapelit heti sula yli 20 ampeerin virroilla (niin kuin ilmeisesti ensimmäisen videon kommenteissa oli jotkut luulleet). Ja samalla näyttää, että hänen käyttämät mittarit näyttää oikeita lukemia.



Tein pikaisen googlailun ja 16 AWG kaapelia näyttää muuten löytyvän ainakin 24 ampeerin virroille asti speksattuna (linkki). En tosin oo alan ammattilainen, mutta maallikkona tuon ainakin näin tulkitsen.

Voi olla että eristemateriaalin lämmönsieto asettaa ensimmäisen rajan kaapelin maksimivirralle.

Joissain naruissa taitaa suoraan lukea mikä on max. käyttölämpötila olisiko jotain ~60-105°C väliltä. PVC alkaa sulamaan ~100-260°C välimaastossa, silikoni ja teflon eristeet taitaa kestää vähän paremmin mutta käytetäänkö niitä halvoissa kaapeleissa? Olisihan tuossa taas jollekin pajalle tapa erottua muista, kaapelit happivapaata kuparia, eristeet teflonia, liittimet lasikuituvahvistettua nylonia, 120€.
 
Voi olla että eristemateriaalin lämmönsieto asettaa ensimmäisen rajan kaapelin maksimivirralle.

Joissain naruissa taitaa suoraan lukea mikä on max. käyttölämpötila olisiko jotain ~60-105°C väliltä. PVC alkaa sulamaan ~100-260°C välimaastossa, silikoni ja teflon eristeet taitaa kestää vähän paremmin mutta käytetäänkö niitä halvoissa kaapeleissa? Olisihan tuossa taas jollekin pajalle tapa erottua muista, kaapelit happivapaata kuparia, eristeet teflonia, liittimet lasikuituvahvistettua nylonia, 120€.
Eipä se piuha paljoa auta, kun liittimet sulaa jo ennen sitä 🤔
 
Lisäksi näyttää muun muassa, että 16 AWG kestää ainakin hetkellisesti noin 25 A virran sulamatta tarkoituksellisesti katkaisemalla neljä johdinta kuudesta.

En vaan käsitä mistä ihmeestä tämä ”ei voi olla yli 20 A tuossa johdossa sulamatta” -idiotismi tulee.

Lähde: Suunnitellut laitteita, ja virtaliittimiä, joissa menee hetkellisesti rapeat 10,000 ampeeria, toistettuna satoja kertoja lyhyissä pulsseissa... tuonkin virran saa mahtumaan (hyvin) hetkellisesti jopa hieman alle AWG13 naruun, mikä tekee rapeat 5000 A per AWG16 kokoinen osuus johtimesta. Tätä virtaa ei toki kannata ylläpitää turhan pitkään... samoin sen voi viedä läpi yllättävän pienestä kontaktialasta virtaliittimessä, eikä vielä tässäkään kohtaa tarvitse mitään teräsjousia, vaan ihan perus virtalliitinpronssia nikkelöitynä ja kullattuna (ja jollain taikuudella laatia pintaeristysetäisyyttä päälle 60 mm vaikka liittimen pinnit haluttiin mahdollisimman lähelle toisiaan ahtaaseen kädessä pidettävään kokeelliseen lääkintälaitteeseen).

Mutta, että 25 A olisi liikaa... Tuota virtaa voi pitää johdossa vähintään sen muutaman minuutin ennen kun se johto tuhoutuu. Saattaa jopa onnistua ihan jatkuvana virtana, kun johdot on noin nätisti toisistaan erillään ja luultavasti vielä hyvänlaatuisella eristeellä, joka kestänee päälle 100 °C lämpötilan. AWG14 kohdalla tuota voisi jo ajaa ”huoletta” huomiseen ja johto pysyisi alle 100 °C lämmöissä jopa virallisten taulukkojen mukaan.

-

Ongelmana on, että tuo 25 A on aivan liian paljon kun katsotaan sitä huonointa vielä virallisesti standardinmukaista liitintä. Tuossa kohtaa siinä yksittäisessä liitinpinnissä saa syntyä hieman yli 6 W lämpöä. Ja, tämä määrä ei sieltä liittimestä johdu sinne kaapeliin (ja piirilevylle) riittävän hyvin, etteikö tuossa mennä pitkälle päälle 100 °C lämpöihin.

Toisaalta, hyvä liitinyksilö voi luultavasti jopa tuon 25 A hoitaa, etenkin jos se on se piirilevyä lähin pinni, eikä se kaikkein kauimmainen, jolla on pisin matka saattaa lämpöä piirilevyn kuparitasoihin. Tai, no, tämä on mutua. En jaksa nyt mallintaa lämmönjohtumista tuossa pystyasennossa olevassa liittimessä, että tekeekö se isoa eroa vai ei. Oletan vain, että se liitin on mitoitettu riittäväksi sille liitinvalmistajan suosittelemalle 9.5 A maksimikeskivirralle kaikissa pinneissä, jollain tolkun varmuusvaralla, mutta ei varmaan silti tuolla noin 7 kertaisella tehohäviöllä yhdessä pisteessä.

-

Pidempi virtajohto luultavasti auttaisi tasaamaan virtoja, mutta ei tuo oikein ole kuluttajalaitteessa hyvä olla tuollaista piilevää pommia. Ei se toki tule taaskaan koskettamaan kuin ”pientä osaa” käyttäjistä. Mutta, luultavasti paljon isompaa pientä osaa kuin jos siellä olisi virrantasaus, tai edes vinovirtatunnistus ja tehorajain.
 
Jonnyguru saanut redditissä palautetta kommenteistaan, mutta nyt on niin kiireinen ettei jouda katsoa derbauerin uutta videota tai muutenkaan enää setviä kaapelihommia. Oli lisäksi joku hakkeroitunut reddit tililleen ja käynyt postaamassa yhden viestin missä linkkailee jollekin Corsairin asiakkaalle älykkyystestiä. Nyt on salasana onneksi vaihdettu.

Aikamoinen sankari kyllä tämä


Ei hän nyt väärässäkään ollut. Ei se liitin sen varmemmin muilla merkeillä saavu toimivana. Juurikin näiden idioottien takia pitäisi aina pitää tuotemerkit piilossa jollei ole tuotemerkin ongelmasta kyse.
 
Eipä tuossa uudessa liittimessä välttämättä vikaa ole vaan nvidian aivopierussa vetää noi kaikki johdot kortin päästä samaan pisteeseen jolloin on todennäköistä resistansseista johtuen ettei kuorma jakaudu lähellekkään tasan. tuo nykyinen korttien suunittelu on vain aivan väärin tehty. itse räpeltänyt 2080ti sarjaa ja niissä jokaisessa on virranmittaus shuntit + liittimien määärästä riippuen siis 2 tai 3 x 8 pin niin jokainen 12v linja syöttää eri osia kortista jolloin vinokuormaa ei johtimiin pääse syntymään vaan kortti sammuttaa itsensä. ei kukaan joka sähkötekniikkaa tuntee tekisi ratkaisun jossa tuodaan monta johtoa ja laitetaan ne samaan pisteeseen. tilan säästämiseksi tuohon olisi voinut laittaaa 2 napaisen trukki liittimen niin ei varmaan sulaisi :D. tarkoitan että tuo 12 johdinta on aivan turhaa jos ne samaan pisteeseen vedetään ja tuohon olisi voinut laittaa esim xt90 liittimet kumpaankin päähän jolloin tilaa säästyy ja ei varmasti sula. ja saataisiin monen mm2 olevat kaapelit väliin eikä mitään paukkulankaa
 
Aris Hardware Bustersista laittoi ulos videon vastauksena Derbauerin uusimmalle videolle.
Ihme munanmittailut päällä porukalla, ei voi muuta sanoa. Henk. koht. ihmettelen lähinnä että miksi Aris päätyi käyttämään shunttipohjaisia virtamittareita vinokuorman mittaamiseen. Tyypin piti olla joku psu testauksen kruunaamaton kuningas. Bauerin ekan videon sekoilut, esim. että ei kokeillu eri virtalähteellä/kaapelilla, voi ehkä laittaa algoritmin ruokkimisen piikkiin vielä. Eipä toisaalta kaapelia vaihtamalla juurisyy olisi muuksi muuttunut, vaikka tasaiset virrat olisikin saanut näkymään.
 
Ongelmahan nimenomaan on, että se "rikkinäisyys" ei näy päällepäin ja tavallinen kuluttaja näkee tai pikemminkin haistaa sen vasta kun muovi jo sulaa ja käryää.
Mitä "tavallinen" kuluttaja nyt voisi sitten tehdä. Jos on laittanut korttiin sen 2000-3500 rahaa kiinni niin hakee vielä 60€ pihtimittarin ja vatkaa asennuksen jälkeen piuhoja/liittimiä ja mittaa narut yksitellen? Vai luottaako siihen että todennäköisyys katastrofille omalle kohdalle on aivan käsittämättömän pieni. Joko IO-TECHiltä on tulossa vertailu alle 100€ pihdeistä lähiviikkoina 😉
 
Eipä tuossa uudessa liittimessä välttämättä vikaa ole vaan nvidian aivopierussa vetää noi kaikki johdot kortin päästä samaan pisteeseen jolloin on todennäköistä resistansseista johtuen ettei kuorma jakaudu lähellekkään tasan. tuo nykyinen korttien suunittelu on vain aivan väärin tehty. itse räpeltänyt 2080ti sarjaa ja niissä jokaisessa on virranmittaus shuntit + liittimien määärästä riippuen siis 2 tai 3 x 8 pin niin jokainen 12v linja syöttää eri osia kortista jolloin vinokuormaa ei johtimiin pääse syntymään vaan kortti sammuttaa itsensä. ei kukaan joka sähkötekniikkaa tuntee tekisi ratkaisun jossa tuodaan monta johtoa ja laitetaan ne samaan pisteeseen. tilan säästämiseksi tuohon olisi voinut laittaaa 2 napaisen trukki liittimen niin ei varmaan sulaisi :D. tarkoitan että tuo 12 johdinta on aivan turhaa jos ne samaan pisteeseen vedetään ja tuohon olisi voinut laittaa esim xt90 liittimet kumpaankin päähän jolloin tilaa säästyy ja ei varmasti sula. ja saataisiin monen mm2 olevat kaapelit väliin eikä mitään paukkulankaa

On tuohon monipinniseen liittimeen ihan hyvä syy. Ei tuo XT90 toimisi tässä välttämättä sen paremmin, koska ei tuo piirilevylle kiinnitettävä XT90 taida kestää virallisesti kuin 30 A jatkuvan virran jos näin nopeasti ulkomuistista. Eikä edes johdosta johtoon -versiona kuin 45 A jatkuvaa, joka on sekin vähemmän kuin mitä edes tämän 12VHPWR-liittimen 55 A. Tuo 90 A on hetkellinen, vaikka toki sen voi melko reilusti ylittää todella lyhytaikaisesti.

Se monipinninen liitin sallii paljon paremmin levittää sen virran hieman isommalta alalta siihen piirilevyyn. Tai, no, siis, sallisi jos se ei olisi pystyasennossa, mutta tässä kohtaa uskon, että tuo pystyasentoinenkin liitin on hieman leveämmin levyssä kiinni kuin ne kaksi huomattavan isoa pinniä siitä XT90 piirilevyversiosta olisivat. Vaikka siellä on tehty selvästi hieman tyhmyyksiä, niin ei siellä kuitenkaan ihan täysiä idiootteja ole oltu tuota suunnitellessa.

Mitä "tavallinen" kuluttaja nyt voisi sitten tehdä. Jos on laittanut korttiin sen 2000-3500 rahaa kiinni niin hakee vielä 60€ pihtimittarin ja vatkaa asennuksen jälkeen piuhoja/liittimiä ja mittaa narut yksitellen? Vai luottaako siihen että todennäköisyys katastrofille omalle kohdalle on aivan käsittämättömän pieni. Joko IO-TECHiltä on tulossa vertailu alle 100€ pihdeistä lähiviikkoina 😉
1. Älä turhaan irrota ja uudelleenliitä sitä liitintä. Jos se ei ole vielä rikki, niin se on luultavasti ihan hyvä. Eli, älä ainakaan vatkaa sitä.
2. Katso, että mikään muu johto ei paina sitä liittimen läheltä vinoon, tai kotelon seinä, tai mikään muukaan. Eli, älä ainakaan vatkaa sitä.
3. Kokeile noin 5-10 minuutin rankan mutta lyhyen pelisession (tai karvarinkulatestin) jälkeen kädellä, että yksikään johdoista ei tunnu selvästi lämpimältä käteen (jos kaikki ovat hieman lämpimiä, niin tämä ei ole ongelma, erot ovat ongelma). Tee tämä riittävän kaukana liittimestä, että et riko kohtaa 2 vääntämällä asioita. Pihtivirtamittarikin toki toimii, mutta ei liene tarpeen. Yksi kerta riittää per näytönohjaimen asentaminen kokoonpanoon, ei tarvitse toistaa säännöllisesti, kun ei se luultavasti itsestään men huonoksi jos ne liittimet asettuivat hyvin alunperin.

Kohdat 1 ja 2 pätevät molemmissa päissä, siis näytönohjain ja virtalähde.
 
On tuohon monipinniseen liittimeen ihan hyvä syy. Ei tuo XT90 toimisi tässä välttämättä sen paremmin, koska ei tuo piirilevylle kiinnitettävä XT90 taida kestää virallisesti kuin 30 A jatkuvan virran jos näin nopeasti ulkomuistista. Eikä edes johdosta johtoon -versiona kuin 45 A jatkuvaa, joka on sekin vähemmän kuin mitä edes tämän 12VHPWR-liittimen 55 A. Tuo 90 A on hetkellinen, vaikka toki sen voi melko reilusti ylittää todella lyhytaikaisesti.

Se monipinninen liitin sallii paljon paremmin levittää sen virran hieman isommalta alalta siihen piirilevyyn. Tai, no, siis, sallisi jos se ei olisi pystyasennossa, mutta tässä kohtaa uskon, että tuo pystyasentoinenkin liitin on hieman leveämmin levyssä kiinni kuin ne kaksi huomattavan isoa pinniä siitä XT90 piirilevyversiosta olisivat. Vaikka siellä on tehty selvästi hieman tyhmyyksiä, niin ei siellä kuitenkaan ihan täysiä idiootteja ole oltu tuota suunnitellessa.


1. Älä turhaan irrota ja uudelleenliitä sitä liitintä. Jos se ei ole vielä rikki, niin se on luultavasti ihan hyvä. Eli, älä ainakaan vatkaa sitä.
2. Katso, että mikään muu johto ei paina sitä liittimen läheltä vinoon, tai kotelon seinä, tai mikään muukaan. Eli, älä ainakaan vatkaa sitä.
3. Kokeile noin 5-10 minuutin rankan mutta lyhyen pelisession (tai karvarinkulatestin) jälkeen kädellä, että yksikään johdoista ei tunnu selvästi lämpimältä käteen (jos kaikki ovat hieman lämpimiä, niin tämä ei ole ongelma, erot ovat ongelma). Tee tämä riittävän kaukana liittimestä, että et riko kohtaa 2 vääntämällä asioita. Pihtivirtamittarikin toki toimii, mutta ei liene tarpeen. Yksi kerta riittää per näytönohjaimen asentaminen kokoonpanoon, ei tarvitse toistaa säännöllisesti, kun ei se luultavasti itsestään men huonoksi jos ne liittimet asettuivat hyvin alunperin.

Kohdat 1 ja 2 pätevät molemmissa päissä, siis näytönohjain ja virtalähde.
Vatkaamisella ajoin takaa sitä että potentiaalinen huono kontakti paljastaisi itsensä mutta voi tietenkin juurikin rikkoa liitintä.

Pähkin tuota pitäisikö liittimet kytkeä vain kerran vai räpätä kiinni/auki vaikka kolmesti. Jos kontaktipinnoissa on jotain kontaminaatiota tai oksidoitumista niin uudelllen kytkeminen periaatteessa kairaa pintoja puhtaaksi mutta jos käy huonosti niin pökäleet jää juuri väärään paikkaan huonontaen kontaktia entisestään.

Suhteessa näyttiksen hintaan halpa pihtimittari ei olisi suuri investointi mielenrauhaan, edellyttäen että halppis pihdit oikeasti toimii riittävällä tarkkuudella.
 
Jonnyguru saanut redditissä palautetta kommenteistaan, mutta nyt on niin kiireinen ettei jouda katsoa derbauerin uutta videota tai muutenkaan enää setviä kaapelihommia. Oli lisäksi joku hakkeroitunut reddit tililleen ja käynyt postaamassa yhden viestin missä linkkailee jollekin Corsairin asiakkaalle älykkyystestiä. Nyt on salasana onneksi vaihdettu.

Aikamoinen sankari kyllä tämä
Joo mitä enemmän hänen juttuja lukee niin sitä enemmän pettymys kasvaa. Vaikea taito näköjään ottaa palautetta ja myöntää mitään joka viittaisi että olisi (ollut) väärässä. Ja ei tosiaan aikaa katsoa videota johon käyttäjät viittaavat, samalla tietysti aikaa on redditissä olla :)

Asiasta: tässä tarvitsisi olla joku varatoimenpide jolla oletuksena kortin menoa rajoitetaan, jolloin olisi turvallista vaikka yhdellä piuhalla.
Jos halutaan tehoa yli oletusrajan joka on 100% turvallinen tilanteessa kun tilanteessa, niin sitten pitäisi varmistua että korkeampi teho jakautuu tasaisesti, eikä nyt kuten näissä esimerkeissä on nähty.

Turvallisempi olisi niin että käyttäjä sanoo että pelit lagaavat, sitten neuvotaan katsomaan mikä on "GPU PWR" ja kun se on 150W niin voisi heti sanoa että kytke kaapeli uudelleen tms. Ja tarvittaessa sitten kokonaan uusi kaapeli. Ei niin että toimii tilanteessa kuin tilanteessa joka saattaa olla turvallisuusriski, eli imaistaan 600W vaikka yhden piuhan läpi.

Tässä on kuitenkin nyt kuluttajatuotte kyseessä joita käytetään vielä kymmenienkien vuosien päästä erilaisilla kokoonpanoilla, mahdollisilla adaptereilla, yms... pitääkö 15v varastossa olevasta tuotteesta nyt lähteä soittamaan entisille käyttäjille että montakos kertaa kaapelia olet kytkenyt? Ettei vaan mene "30 rajan yli". Jokainen joka näiden teknisten laitteiden kanssa on ollut tekemisissä niin tietää että niitä käytetään vuosien jälkeenkin. Löydät jonkun 10v+ vanhan puhelimen niin ensimmäinen ajatus on testata vieläkö lähtee käyntiin, onko laturi jossain.
 
Mitä "tavallinen" kuluttaja nyt voisi sitten tehdä. Jos on laittanut korttiin sen 2000-3500 rahaa kiinni niin hakee vielä 60€ pihtimittarin ja vatkaa asennuksen jälkeen piuhoja/liittimiä ja mittaa narut yksitellen? Vai luottaako siihen että todennäköisyys katastrofille omalle kohdalle on aivan käsittämättömän pieni. Joko IO-TECHiltä on tulossa vertailu alle 100€ pihdeistä lähiviikkoina 😉
Tavallinen kuluttaja ei mittaile piuhojen virtoja tai lämpöjä, koska tavallisen kuluttajan ei tarvitse!! Kyseinen homma kuuluu KORTIN, PIUHAN / VIRTALÄHTEEN valmistajan laaduntestausosastolle, ei tavalliselle kuluttajalle.

Tavallinen kuluttaja voi jättää ostamatta selkeästi rikkinäisen, kalliin tuotteen. Rikkihän nuo 5090:t täysin selkeästi ovat, siitä ei nyt mihinkään pääse.

Tai ostaa ja pistää kasaan ja kovaa ajoa. Toki palo ym vakuutukset kannattaa olla kunnossa tai sammutin kädenulottuvilla, jos on itse jatkuvasti paikalla, kun kone on päällä..
 
Itse ollut siinä uskossa että xt90 on 90 jatkuvaa ja ainakin partcon sivut mainostaa 90a lukemaa. XT90 AKKULIITINPARI (UROS+NAARAS) - PARTCO

Tosin eipä sen tarttis just XT liitin olla mutta se aivopieru että monen pinnin kautta viedään sähköä jotka yhdistyy liittimen jälkeen on se ongelma ei itse liitin välttämättä
 
Totta kai jos sellaista toimintaa olisi selvästi havaittavissa, mutta der8auerin kohdalla sellaisesta ei ole mitään näyttöä, en ainakaan itse ole nähnyt. Jos sullaa parempaa tietoa, niin mielellään jotain lähteitä kehiin. Tuollainen "jotkut tietävät" menee kategoriaan salaliittoteoriat, jos ei oo mitään lähteitä.
En ole edelleenkään syyttänyt baueria mistään. Kysyin vain että jos jollakulla on varmaa tietoa josko baueri käyttää rikkinäisiä/vääriä testereitä ja tarvikkeita että saisi tehtyä click bait ja internet draama videoita/thumbnaileja. Jos ei ole tietoa niin on ihan turhaa ruveta edes vihjailemaan että näin olisi.
 
Eipä tuossa uudessa liittimessä välttämättä vikaa ole
Ei ole jos liittimen tehonkäyttö rajoitetaan sinne 300w hujakoille. Jos tarvii enemmän pitäis käyttää kahta. Nyt liittimestä ajetaan aivan liikaa virtaa sisään suhteessa turvamarginaaliin. Tämä on mahdollista vain paskan standardin takia jota ei haluta nyt muuttaa/korjata. Standardin "päivittäminen" ei tosiasiallisesti korjannut yhtään mitään kuten kaikki tiesivät. Nyt kun liittimiä ja kaapeleita alkanut jälleen kärähtelemään tulee totuus jälleen ilmi.

Toki itse suosisin edelleen vanhempaa liitintä koska siinä on turvamarginaali ja jonka seurauksena se kestää myös pidempään kuluneenakin tai huonompi laatuisena. Näitä uusia 12v liittimiä voi joutua silti vaihtamaan herkemmin vaikka käytettäisikin maltillisella 300w teholla. Tämän uuden liittimien taittosäde on edelleen huonompi vs vanha liitin. Vaikapa puhtaasti jäykemmän rakenteen takia.

Lisäksi näiden kaapeleiden vianetsintä ja kunnon tarkkailuhan rajoittuu kotikäytössä monesti lähinnä visuaaliseen tarkasteluun. Harvempi alkaa pihtimittareita tai erillisiä virranmittaus dongeleita asentelemaan laitteiden välille varmistuakseen kaapelin ja liitännän laadusta. Pelkästään tämän takia jo puhtaasti käytetyissä liittimissä tulisi olla isompi turvamarginaali.
 
Viimeksi muokattu:
Aris Hardware Bustersista laittoi ulos videon vastauksena Derbauerin uusimmalle videolle.
Onkohan jonkin tasoista kielimuuria, koska ei vaikuttanut ymmärtävän Derbauerin videon pointtia.
Käy aika kuumana esim. siitä että ei ole turvallista ajaa noin isolla virralla, mitä Derbauer ei missään vaiheessa edes väittänyt.


Derbauer vastasikin jo kommentissa videoon.
Pitäisi löytyä helposti myös videon alta

1739565498791.png

Katoin ton videon ja tuli sellanen fiilis että Aris samaa mieltä kaikkien kanssa mutta tosi paha kielimuuri tässä välissä. Aris kai tarkoitti alunperin että sitä 20 ei voi TURVALLISESTI vetää piuhan läpi ja oli kai itse ymmärtänyt että muut on tarkoittanut että 20A piuhan läpi on fine vaikka kaikki on sanonut että tää ei oo hyvä homma.
 
Itse ollut siinä uskossa että xt90 on 90 jatkuvaa ja ainakin partcon sivut mainostaa 90a lukemaa. XT90 AKKULIITINPARI (UROS+NAARAS) - PARTCO

Tosin eipä sen tarttis just XT liitin olla mutta se aivopieru että monen pinnin kautta viedään sähköä jotka yhdistyy liittimen jälkeen on se ongelma ei itse liitin välttämättä

Vaikka meneekin ehkä hieman ohi aiheen:

Ei tuolla Partcon sivuilla ole datalehteä, niin ei voi sanoa oikein juuta tai jaata. Ainakin osalla XT60 on sen sijaan se kiinankielinen datalehti, joka sanoo 30 A jatkuvaa ja 60 A hetkellistä.

Nopea googlaus antoi ainakin RS PRO XT90H (siis ”kloonille”, ksoka ei virallinen kiinalainen Amass brändiliitin, mutta RS on laadukas elektroniikkamyyjä) vain 40 A jatkuvaa, ja toki 90 A hetkellistä. Tämä siis tuolle johto-johtoon liittimelle. Piirilevymallin pitäisi olla vielä hieman huonompi.

Tuo on oikein hyvä liitin akkuun: paljon liitäntäkertoja ja reilusti tuota hetkellistä virrankestoa. Ei sieltä akusta voi kuitenkaan määräänsä kauempaa kiskoa sitä yli 40 ampeerin virtaa. Näytönohjaimen osalla ongelma on toinen, tarvitaan massiivinen jatkuva virrankesto, koska pelisessiot voivat kestää helposti yli tunnin putkeen. Liitäntäkertoja ei puolestaan tarvita tuota XT-liittimien 1000 toistoa. Ja, toki lisäksi se virta pitäisi saada levitettyä piirilevyn sisäisiin kuparitasoihin nätisti, mikä on hieman vaikeampaa kun saada se johdosta johtoon.

Nämä toki molemmat olisi ollut ratkaistavissa pitämällä se 3090Ti kohdalla hyväksi todettu virransyöttöratkaisu...
 
Tästä nyt on ikävästi tulossa soppa, jonka aiheuttajina on YouTuben kommenttiosiossa drive-by laukauksia heittelevät fanipojat.
Eri tubettajien seuraajat lähtevät kommentoimaan näiden eri tekijöiden videoihin, joka aiheuttaa eripuraa, kun juurikin pitäisi saada kaikki nämä puhaltamaan yhteen hiileen painostamaan Nvidiaa.
Viitaten siis Arisin paluukommenttiin tuohon ylempään:

1739566960999.png
Tuo Aris ei kyllä ole katsonut videota kunnolla ja on sen päälle vielä missannut pointin kilometrillä. En voi käsittää miten sen videon voi noin pieleen ymmärtää kun siinä erikseen sanotaan, että se 2 piuhaa ei ole turvallinen vaan tulee kuumenemaan ja palamaan jos testiä jatkaa muutamaa minuuttia kauempaa.
 
Käy aika kuumana esim. siitä että ei ole turvallista ajaa noin isolla virralla, mitä Derbauer ei missään vaiheessa edes väittänyt.
Aris kävi videolla kuumana kuin sulava 12vhpwr liitin ja piti kovempaa mekkalaa kuin palohälytin tietokonehuoneessa. Noloa katsottavaa kaiken kaikkiaan, ainakaan oma mielipide tästä kuumakallesta ei mennyt tuon videon ansiosta parempaan suuntaan.
 
Eipä tuossa uudessa liittimessä välttämättä vikaa ole vaan nvidian aivopierussa vetää noi kaikki johdot kortin päästä samaan pisteeseen jolloin on todennäköistä resistansseista johtuen ettei kuorma jakaudu lähellekkään tasan. tuo nykyinen korttien suunittelu on vain aivan väärin tehty. itse räpeltänyt 2080ti sarjaa ja niissä jokaisessa on virranmittaus shuntit + liittimien määärästä riippuen siis 2 tai 3 x 8 pin niin jokainen 12v linja syöttää eri osia kortista jolloin vinokuormaa ei johtimiin pääse syntymään vaan kortti sammuttaa itsensä. ei kukaan joka sähkötekniikkaa tuntee tekisi ratkaisun jossa tuodaan monta johtoa ja laitetaan ne samaan pisteeseen. tilan säästämiseksi tuohon olisi voinut laittaaa 2 napaisen trukki liittimen niin ei varmaan sulaisi :D. tarkoitan että tuo 12 johdinta on aivan turhaa jos ne samaan pisteeseen vedetään ja tuohon olisi voinut laittaa esim xt90 liittimet kumpaankin päähän jolloin tilaa säästyy ja ei varmasti sula. ja saataisiin monen mm2 olevat kaapelit väliin eikä mitään paukkulankaa
Jokainen joka tuntee sähkötekniikkaa ja on oikeasti tehnyt sähköalan töitä tietää, että rinnakkainen kaapelointi on ihan normaalia. Tietää myös, että virran jakaantuminen tasaisesti on ongelma ja en itse pidä tuosta asennuksesta. Alumiini vain on niin paljon kuparia halvempaa ettei ole monesti vaihtoehtoa ja silloin monesti joudutaan kaapeloimaan rinnakkain useammalla kaapelilla. Keskusten säännöllinen tarkastus lämpökameralla mekaanisen ja lämpörasituksen vuoksi on tärkeää ja käytön aikana tehdään yleensä lämpökameralla. Erot näkee hyvin ja jos on kaikki johtimet rupeaa olemaan niin kuumana että on huolestuttavaa niin voidaan suojalaite asettelun pohjalta laskea miten paljon voisi vielä lämmetä. Jos menee yli kaapelien keston niin kannattaa ehkä tehdä jotain ennenkuin on myöhäistä...... Sori OT. Ei tästä enempää.

Erikoista, että edes tarvitsee argumentoida onko tämä liitin hyvä vai huono kun faktat ovat selvät.

Jo testeissä ennenkuin liitin oli laajassa käytössä havaittiin ongelmia. Tämän jälkeen tehtiin naurettavia ohjeita, että älä taita kaapeleita liian läheltä liitintä mikä on ATX komponenttien kanssa vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Hyvää suunnittelua tähän käyttöön eikö? Standardiin tehtiin pientä säätöä että käyttäjän mahdollisesti tekemä virhe ei aiheuttaisi ongelmia. Oliko tuo oikeasti muka juurisyy sulamiselle? Ei todellakaan. DFMEA? Onko edes tehty oikein tai peräti lainkaan. Jos käyttäjän tekemä virhe on syynä niin DFMEA on vituillaan. Riskin minimoimiseksi olisi tehtävä liitin joka eliminoi käyttäjän virheen mahdollisuuden. Onhan kyseessä kuitenkin kuluttajamarkkinoille suunnattu tuote. Silloin on ilmeinen riski käyttäjän tekemään virheeseen. Rpf siis korkea.

Standardin liitin toimii optimaalisissa olosuhteissa, mutta ei todellisissa asennusolosuhteissa??? Testissä jo pettivät...... mssä olosuhteissa testattiin? Mikä on ollut normaali asennusolosuhde kun standardia mietitty? Yleensä liittimien ja kaapelin oletus kuormitettavuus määritelty 30°C lämpötilassa. Nyt esim de8bauer testaa huoneenlämmössä ja silloin korjauskerroin on xxA*1.X. jos mennään yli 30°C niin xxA*0.X. Eli testaus mahdollisesti tapahtuu olosuhteissa joka parantaa kuormitettavuutta! Intel muistaakseni lisäsi standardiin vaatimuksen, että yksittäisen pinnin kuormankesto on määritelty "ambient +30°C." Tuo on vähän ongelmallinen...... Korjauskerroin valitaan asennusolosuhteissa olevan lämpötilan eli "ambient temperaturen mukaan". Sähkötekniikkaa ymmärtävät luultavasti jo asian jota haen takaa kun tehdään tarkastelua kuormituksen kestosta ja korjauskertoimista. Mitoitus tehdään aina turvallisuus edellä!

Niin kauan kuin tämä liitin on ollut käytössä niitä on sulanut. Vain yhdelle korjaajalle on tullut pahimmillan satoja kortteja kuukaudessa liittimen vaihtoon. Silti tämä liitin on muka ok? Onko joku oikeasti sitä mieltä? Nvidian, tämän "laadukkamman valmistajan" perseily vielä kortin PCB suunnittelussa on sitten jo taidetta! 🤣
 
Tuli ihan huvikseen, lauantain kunniaksi :sbeer:, vielä laskettua että mikä on suurin mahdollinen virta yhdelle johtimelle tolla nvidian rakenteella silloin kun kaikki liittimet on speksatun kontaktiresistanssin sisällä. Täällä kuitenkin useampi esittänyt että pakko olis olla viallinen kaapeli jotta vois 20A virran saada aikaiseksi.

50cm 16AWG piuhaa on noin 7,5mOhm.
Aphenolin liittimen max. kontaktiresistanssi on määritetty datasheetissä 10mOhm. Kaapelissa liitimet molemmissa päissä. Oletetaan minimikontaktiresistanssi 0mOhm. Näillä parametreilla saadaan johdinkohtaiseksi resistanssiksi 7,5-27,5mOhm. Kaapeli ja liittimet täysin speksin sisällä.

Nyt sit lasketaan pahin mahdollinen tilanne tälle täysin ehjälle ja speksin täyttävälle kaapelille. 7,5mOhm yhdelle johtimelle ja 27,5mOhm lopuille. Virraksi saadaan 21 ampeeria yhdelle johtimelle ja vajaa 6 ampeeria lopuille.

Liittimen speksi sanoo että absolute max yhdelle pinnille on 12 A. Tuota ei siis voida taata edes täysin ehjille speksin mukaisille kaapeleille, jos ei toteuteta vähintään kahden pinnin ryppäissä tapahtuvaa kuormantasausta.

Rip.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen joka tuntee sähkötekniikkaa ja on oikeasti tehnyt sähköalan töitä tietää, että rinnakkainen kaapelointi on ihan normaalia. Tietää myös, että virran jakaantuminen tasaisesti on ongelma ja en itse pidä tuosta asennuksesta. Alumiini vain on niin paljon kuparia halvempaa ettei ole monesti vaihtoehtoa ja silloin monesti joudutaan kaapeloimaan rinnakkain useammalla kaapelilla. Keskusten säännöllinen tarkastus lämpökameralla mekaanisen ja lämpörasituksen vuoksi on tärkeää ja käytön aikana tehdään yleensä lämpökameralla. Erot näkee hyvin ja jos on kaikki johtimet rupeaa olemaan niin kuumana että on huolestuttavaa niin voidaan suojalaite asettelun pohjalta laskea miten paljon voisi vielä lämmetä. Jos menee yli kaapelien keston niin kannattaa ehkä tehdä jotain ennenkuin on myöhäistä...... Sori OT. Ei tästä enempää.

Erikoista, että edes tarvitsee argumentoida onko tämä liitin hyvä vai huono kun faktat ovat selvät.

Jo testeissä ennenkuin liitin oli laajassa käytössä havaittiin ongelmia. Tämän jälkeen tehtiin naurettavia ohjeita, että älä taita kaapeleita liian läheltä liitintä mikä on ATX komponenttien kanssa vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Hyvää suunnittelua tähän käyttöön eikö? Standardiin tehtiin pientä säätöä että käyttäjän mahdollisesti tekemä virhe ei aiheuttaisi ongelmia. Oliko tuo oikeasti muka juurisyy sulamiselle? Ei todellakaan. DFMEA? Onko edes tehty oikein tai peräti lainkaan. Jos käyttäjän tekemä virhe on syynä niin DFMEA on vituillaan. Riskin minimoimiseksi olisi tehtävä liitin joka eliminoi käyttäjän virheen mahdollisuuden. Onhan kyseessä kuitenkin kuluttajamarkkinoille suunnattu tuote. Silloin on ilmeinen riski käyttäjän tekemään virheeseen. Rpf siis korkea.

Standardin liitin toimii optimaalisissa olosuhteissa, mutta ei todellisissa asennusolosuhteissa??? Testissä jo pettivät...... mssä olosuhteissa testattiin? Mikä on ollut normaali asennusolosuhde kun standardia mietitty? Yleensä liittimien ja kaapelin oletus kuormitettavuus määritelty 30°C lämpötilassa. Nyt esim de8bauer testaa huoneenlämmössä ja silloin korjauskerroin on xxA*1.X. jos mennään yli 30°C niin xxA*0.X. Eli testaus mahdollisesti tapahtuu olosuhteissa joka parantaa kuormitettavuutta! Intel muistaakseni lisäsi standardiin vaatimuksen, että yksittäisen pinnin kuormankesto on määritelty "ambient +30°C." Tuo on vähän ongelmallinen...... Korjauskerroin valitaan asennusolosuhteissa olevan lämpötilan eli "ambient temperaturen mukaan". Sähkötekniikkaa ymmärtävät luultavasti jo asian jota haen takaa kun tehdään tarkastelua kuormituksen kestosta ja korjauskertoimista. Mitoitus tehdään aina turvallisuus edellä!

Niin kauan kuin tämä liitin on ollut käytössä niitä on sulanut. Vain yhdelle korjaajalle on tullut pahimmillan satoja kortteja kuukaudessa liittimen vaihtoon. Silti tämä liitin on muka ok? Onko joku oikeasti sitä mieltä? Nvidian, tämän "laadukkamman valmistajan" perseily vielä kortin PCB suunnittelussa on sitten jo taidetta! 🤣
Tuolla on listaa molexin testeistä joita liitin käy läpi, kohdass 6.1.5 puhutaan kuormituksen aikaisesta sallitusta lämpötilanoususta ja viitataan edelleen EIA-364-70 jota ei nyt pika kooklettamalla löydy suoraan.

https://www.molex.com/content/dam/m...ificationpdf/219/219116/2191160001-PS-000.pdf

Maksimi virralla liittimelle sallitaan 30°C lämpötilan nousu ja yhdessä 105°C max. komponentin käyttölämpötilan kanssa rajoittaa sitten maksimi ympäristölämpötilan jossa liitintä voisi käyttää. Vai miten tätä tulisi ajatella?
 
Tuolla on listaa molexin testeistä joita liitin käy läpi, kohdass 6.1.5 puhutaan kuormituksen aikaisesta sallitusta lämpötilanoususta ja viitataan edelleen EIA-364-70 jota ei nyt pika kooklettamalla löydy suoraan.

https://www.molex.com/content/dam/m...ificationpdf/219/219116/2191160001-PS-000.pdf

Maksimi virralla liittimelle sallitaan 30°C lämpötilan nousu ja yhdessä 105°C max. komponentin käyttölämpötilan kanssa rajoittaa sitten maksimi ympäristölämpötilan jossa liitintä voisi käyttää. Vai miten tätä tulisi ajatella?


30°C:n muutosrajoitus liittyy arvatenkin lämpölaajenemiseen, jolloin kontakti heikkenee ja resistanssi kasvaa.

Tämä pätee missä tahansa käyttölämpötilassa.

Ja viimeisin rajoittava tekijä on tuo 105°C, jota ei saa ylittää.

Esim: kotelon sisällä on 70°C lämmintä ja liitin lämpenee tästä vielä 30°C, eli itse liitin on 100°C, joka on vielä marginaalin sisällä.
 
Joo, tottakai siinä pitää jousivoimaa olla. Toistan itseäni: tuo messinki ei ole erityisen joustavaa, vaan myötää helposti ja väsyy nopeasti - eli kun johtoa taivuttaa sivusuunnassa, se vääntää tuon terminaalin paskaksi - se sauma aukeaa ja messinki myötää, menettäen sen alkuperäisen jousitoimintansa. Sama käy verrattain nopeasti liitintä meitatessa, siksikään tuo ei kestä kun sen 20-30 mating cycleä - messinki väsyy ja menettää jousivoimansa.
Sama tapahtuu terminaalin ylikuumentuessa - messinki ”löijääntyy” eli pehmenee (kvg hehkutettu messinki/kupari) ja menettää jousivoimansa aivan kokonaan.

Toistan itseäni toistamiseen: hyvissä liittimissä on erikseen teräsjouset terminaaleissa.



Johtimia ei yleensä speksata vain ”tietylle virralle”. Ne speksataan tyyliin ”tietylle virralle lämpötilannousulla X olosuhteessa Y” ja sen lisäksi sallitulle maksimilämpötilalle.

Kiinteistöissä, joissa johtimet on suljettu putkiin jne. (eli lämpö kumuloituu, eikä pääse jäähtymään kunnolla) 16awg eli 1,5mm2 johdolle sallitaan 10A jatkuvaa virtaa - en muista paljonko se sai lämmetä, muistelisin 30-40 astetta (siis ambientin päälle).

Tuossa sun linkissä mainitulle johtimelle sallitaan 24A virta johdin yksinään vapaassa ilmassa ilmassa jäähtyen, 30 asteen ambientilla ja 90 asteen lämpötilannousulla - se johdin siis loimottaa free airina 120-asteisena, siinä käytetty eriste kestää tuon hyvin, samoin johtimessa käytetty kupariseos.

Tuon jos sulkee putkeen, teippaa nippuun muiden kanssa ja vetää vaikka vielä eristävän lasikuitubraidin päälle, on lämpötilannousu ”ihan pikkusen” enemmän kuin 90 astetta 24A:lla… hyvä jos ei tuplat.

Ei se 16awg ole edes 1.5mm² vaan noin 1.3mm² ja virran kesto 12voltilla 10ampeerin luokkaa mieluusti ei yli 8amp eli on noi johdotkin jo pirun alimitotetut max kuormalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 245
Viestejä
4 640 178
Jäsenet
76 176
Uusin jäsen
Hirvosen_Tiina77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom