Muu ruoka on jo korjattu pelloilta kauan sitten, eikä polttoaineen hinta vaikuta siihen enää.
Tässä on yleinen väärinkäsitys elintarvikelogistiikasta. Toki työkonepolttoaine ja lämmityspolttoöljy on jo savuna ilmassa - ja varmuussyistä ostettu pirun kallista tilalle mutta vain osa tarpeesta ensi kauden aloitukseen.
Energiatuotteiden tarve ei lopu siinä kohdassa. Joidenkin tuotteiden säilytys kuluttaa energiaa - satoa on jätetty päättyneenä vuonna korjaamatta energian hintojen vuoksi - mutta puutarhataloudesta kertoo ehkä joku joka enemmän tietää.
Kun ostamme leipää maaliskuussa tai viinapullon vapuksi, mistä se tulee? Yksinkertaistetaan kotimaisiin raaka-aineisiin jotta rahtilaivat jäävät vain nimeltä mainittaviksi. Niin, se kotimainen vilja ei kulje siten että se ajetaan syyskuun aikana hirveää munaravia johonkin jättisiiloihin lepäämään. Joillakin suurviljelijöillä ei tietysti ole kapasiteettia säilyttää teoriassakaan kuin pieni osa, ja jotkut pienviljelijätkin myyvät etukäteen tai kassavajeeseen heti syksyllä. Monilla on kuitenkin koko sato myymättä omissa tiloissa. Kuulun itsekin näihin bisnesneroihin, ja onhan hinta tässä jo ehtinyt mukavasti laskea.

Ja siis miten hyvänsä homma hoidetaan, mitä kukin kenelle maksaa, niin maajussien pihoista sitä tavaraa ajetaan ympäri vuoden. Se nyt vaan on logistisesti järkevää. Toki on erilaisia välivarastoja, varavarastoja ja isoja siiloja, mutta niitähän ei ole tarkoitus pitää tyhjänä vaan tekevät varmuusvarastositoumuksia jne.
Lyhyemmin ja yksinkertaisemmin asian voi esittää siten, että markkinahinta tosiaan vaihtelee myös satojen välillä eikä elintarviketeollisuus osta kaikkea ennakkoon. Eikä heidän kannata eikä missään myytäisi tarpeeksi. (E: ja sama periaate sitten sovellettavissa rehualan toimintaan) Käytännössä moni alkutuottajakaan ei voi varmuudella lukita kuin osan vaikka haluaisi. Viljelysuunnitelma voi muuttua esimerkiksi kevään aikana byrokratian vuoksi tai kesäkuussa säätilan takia.
Viljaahan voi käyttää myös energiapolttoaineeksi puupolttoaineiden sekaan tai niiden tilalla. Eikä siis pelkästään homeista, sekoittunutta tai vähän kevyttä vaan ihan priimaakin. Sekin kun voi olla halvempaa. Ihmettelen jos moni ei ole keksinyt tätä uutena juttuna tänäkin talvena jo oikean polttoaineen saatavuusongelmankin takia. Jotkut pellettikattilat on ihan alunperin speksattu tällaiselle optiolle. Pidän moista jonkinasteisena häväistyksenä jos menee muuta kuin kelpaamatonta, mutta minkäs markkinoille ja pakkaselle tekee.
Kaiken hyvän päälle se kallein logistiikka eli kullan arvoiseksi muuttunut äitien tekemä pilaantuvat einari pitää kuskata eri kokoisiin myymiöihin ja mielellään aina ajallaan ettei mikään hylly tyhjene. Siinä menee energia aina päivän hintaan.