• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksesä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

nyt on Elli pro asennettu kuormanhallinnalla. Laite näyttää vihreää valoa wallboxille ja talolle, manuaali ei tätä tilaa mainitse. Onko muilla kokemusta tästä ja onko homma ok?
Tuo mökki meinaa, että kuormanhallinta on käytössä. Muuttunee keltaiseksi jos Elli rajoittaa kuormaa.
 
  • Tykkää
Reactions: KKL
Olikos nyt ihmisille jo kertynyt kokemuksia asennuksen hinnasta tai suoraan ehdottaa Tampereelle kohtuullisen hintaista asentajaa. Jospa sittenkin sen vieraita varten hankkisin vaikka itsellä ei vielä ladattavaa autoa ole.

Edit: Pro-mallista olen siis kiinnostunut, eli virtamittaukset jne tarvitaan.
 
Olikos nyt ihmisille jo kertynyt kokemuksia asennuksen hinnasta tai suoraan ehdottaa Tampereelle kohtuullisen hintaista asentajaa. Jospa sittenkin sen vieraita varten hankkisin vaikka itsellä ei vielä ladattavaa autoa ole.

Edit: Pro-mallista olen siis kiinnostunut, eli virtamittaukset jne tarvitaan.

Tämä kiinnostaisi minuakin, sain juuri tarjouksen:
Asennus ilman kuormanhallintaa 730€ (Työn osuus 425€) Sisältäen:

-11kW asennus
- kaapelointi
- keskustyöt ja tarvittaessa keskuslaajennus
- suojakojeet, vikavirtasuojaus A, johdoonsuojakatkaisijat
- kytkentä, konfigurointi, käyttöönottomittaukset, asennuspöytäkirja

Asennus kuormanhallinnalla 770€ (Työn osuus 465€)

Kaverille oli joku asentanut hintaan 170€, en tosin tiedä millaisia tarvikkeita tämä piti sisällään
 
Jahans viimeisimpien päivitysten myötä EVCC taantunut sen verran, ettei enää tiedä onko auto 1- vai 3-vaiheinen. Näyttää laskevan kolmella vaiheella, vaikka tuo konan ripulihan ei tue kuin yhtä vaihetta. Samaten nyt on näköjään aurinkoenergiaakin käytettävissä :rofl:
1724501260368.png


Edit: kuormanhallinta pelaa edelleen, ja sehän se tärkeintä on :)
1724501360639.png
 
Onko tuohon lääkettä olemassa että jos EVCC ei saa yhteyttä laturiin, niin osaisi laturi kuitenkin ladata täydellä 16A eikä 6A.

edit. Itsellä toinen ID-charger pro siis kumikaapelin päässä "matka" laturina ja mökillä tällä latailen EVCC:n kautta. Työpaikalla sitten kun ei tietenkään laturi ole EVCC yhteyksissä niin olisi mukavaa latailla nopeammin kuin 6A.
 
Jahans viimeisimpien päivitysten myötä EVCC taantunut sen verran, ettei enää tiedä onko auto 1- vai 3-vaiheinen. Näyttää laskevan kolmella vaiheella, vaikka tuo konan ripulihan ei tue kuin yhtä vaihetta. Samaten nyt on näköjään aurinkoenergiaakin käytettävissä :rofl:
1724501260368.png


Edit: kuormanhallinta pelaa edelleen, ja sehän se tärkeintä on :)
1724501360639.png
Huomasin saman. Ottaa nykyään laskennallisen tehon suoraan siitä minkä on säätänyt asetuksista vaihemääräksi +& max virta asetukseksi. Toivottavasti korjaantuu seuraavassa päivityksessä...
 
Huomasin saman. Ottaa nykyään laskennallisen tehon suoraan siitä minkä on säätänyt asetuksista vaihemääräksi +& max virta asetukseksi. Toivottavasti korjaantuu seuraavassa päivityksessä...
Tuo on tietoisesti tehty muutos näiden Elli Gen 1 latausasemien osalta, ei siis ole varsinaisesti korjausta odotettavissa. Tuolla Slayerin aiemmin linkkaamassa keskustelussa on kerrottu tarkemmin siihen johtaneista syistä: Elli Gen 1 (Connect/Pro) Support Status · evcc-io evcc · Discussion #15367

Evcc ei siis enää huomioi Ellin ilmoittamia lataukseen liittyviä mittauksia niihin liittyvien ongelmien vuoksi, vaan suositus on käyttää erillistä mittaria, joka kertoo luotettavasti Ellin kautta autolle menevän virran/tehon. Ellin ilmoittamat mittaukset saa kuitenkin halutessaan takaisin käyttöön muuttamalla evcc:n configiin alla olevat rivit. Tällöin on kuitenkaan turha raportoida bugeista tai odottaa tukea ongelmatilanteessa:

Koodi:
chargers:
  - name: my_charger
    type: eebus
    ski: # SKI (Subject Key Identifier)
    meter: true
    chargedEnergy: false

Itse otin tuon konfiguraation nyt ainakin toistaiseksi käyttöön, kun en ollut havainnut aiemmin mitään isompia ongelmia Ellin toiminnassa. Etenkin sen jälkeen kun vaihdoin yhteyden WLANista LANiin, on EEBUS-yhteyskin toiminut luotettavasti.

Jos tuon erillisen mittarin haluaisi jossain vaiheessa toteuttaa, niin kaipa tuota Ellin sisäistä ABB:n mittaria olisi mahdollista hyödyntää siihen? Voisi samalla siirtää sen Ellin sisältä keskukseen, niin näkisi sen mittarin näytönkin halutessaan, ja olisi ainakin helpompi kytkeytyä siihen mittarin RS485-porttiin, kuin Ellin sisällä ollessa. Toki tällöin varmaan menettäisi Ellin/VW:n sovelluksen kulutusseurannan, mutta sinänsä sille ei olisi enää itsellä tuon muutoksen jälkeen tarvettakaan.
 
Onko tuohon lääkettä olemassa että jos EVCC ei saa yhteyttä laturiin, niin osaisi laturi kuitenkin ladata täydellä 16A eikä 6A.

edit. Itsellä toinen ID-charger pro siis kumikaapelin päässä "matka" laturina ja mökillä tällä latailen EVCC:n kautta. Työpaikalla sitten kun ei tietenkään laturi ole EVCC yhteyksissä niin olisi mukavaa latailla nopeammin kuin 6A.

Itselleni vastaten.. Taitaa olla ainoa keino aina poistaa väyläparitus laturin hallintasivulta silloin kun ei ole mahdollisuutta käyttää EVCC:tä latauksen ohjailuun, muuten lataa tosiaa 6A.
Ainakin yhden testi perusteella paritus onnistui uudelleen helposti hallintasivulta eikä EVCC conffia tarvinnut muuttaa certificate pysyi.
Onhan tämä vähän kömpelöä näin mutta ompa ainakin joku keino.
 
Kovin ainakin EVCC päivittyy, harvasenpäivä tulee päivitys. Onneksi meillä se on 3x6A tai 3x16A joita tarvitsee, eikä 3x6A sinänsä ole ongelmana sekään.
 
Saakos tästä nyt home assistanttiin reaaliaikaisen energiamittaustiedon ja että käytettyä energiamäärää pystyisi sitten HA:sta katsomaan päivä, viikko, kuukausi ja vuositasolla?
 
Saakos tästä nyt home assistanttiin reaaliaikaisen energiamittaustiedon ja että käytettyä energiamäärää pystyisi sitten HA:sta katsomaan päivä, viikko, kuukausi ja vuositasolla?
Saa evcc:n kanssa. Ja itseasiassa se jo raportoi itsekin sessiokohtaiset listat yms
 
Saa evcc:n kanssa. Ja itseasiassa se jo raportoi itsekin sessiokohtaiset listat yms

Sellaisella tarkennuksella (kuten aiemmissa viesteissä käsitelty) että tuo tieto kulutuksesta ei perustu mittaukseen, vaan EVCC:n päätelmiin lataustehosta & ajasta. Ellin appista katsottuna kulutukset heittää hieman EVCC:n raportoimiin kulutuksiin varmaan juuri tästä syystä.
 
Tässä arvon vain että menenkö Innohome Charlie EV1 + Shelly Pro EM kombolla, vai tuolla Pro mallin ID chargerilla. Toki tuohon saa kuormanohjauksen, joka saattaisi olla myöhemmin ohan hyvä lisä. 1-vaihe plugari käytössä nyt. Paneelitkin varmaan jossain vaiheessa tulossa katolle.
 
Tässä arvon vain että menenkö Innohome Charlie EV1 + Shelly Pro EM kombolla, vai tuolla Pro mallin ID chargerilla. Toki tuohon saa kuormanohjauksen, joka saattaisi olla myöhemmin ohan hyvä lisä. 1-vaihe plugari käytössä nyt. Paneelitkin varmaan jossain vaiheessa tulossa katolle.
160kwh, näyttää ladanneen nyt 13.8-29.8 välisellä ajalla kuormanhallinnalla, pelkästään kun paneeleista tullut, ei yhtään ostosähköä mennyt, ja ajan elliä myös yhdellä vaiheella pelkästään, riittää omiin tarpeisiin, tarvittaessa si voi ottaa 11kw ulos.. et en voi ko suositella ko ellin saa viellä niin edullisesti tällähetkellä
 
Taloyhtiöön on näillä näkymin tulossa parkkipaikalle pylväsadapterit (tämän tyylinen, eri merkkinen jota en tähän hätään muista; Sähköauton latausasema pylväadapteri kaksipuoleinen - Tiikman Verkkokauppa), joihin voi tuoda soveltuvin osin myös oman latauspöntön tai hankkia taloyhtiön kautta kohtalaisen arvokkaan laitteen. Eparking tulee todnäk olemaan järjestelmä taustalla.

Ketjun perusteella näitä ostetaan omakotitaloihin jne, mutta sopisikohan tämmöinen halpaboksi tähän käyttötapaukseen...? Fyysisen asennuksen osalta veikkaisin olevan ok, mutta miten Ellit ja Eparkit yms pelaa yhteen, vai tarviiko pelatakaan?
 
Elli 2 tulossa, mahtaako loput Elli Prot lähteä poistoon vielä halvemmalla?

Hello,

We’re excited to share some great news with you: the official sale of the brand new Elli Charger 2 starts on September 25th. You’ll receive an email on that day with your personal voucher code that you can use to order the next-generation smart charger in our web shop.  

The wait has certainly been worth it: you can soon take advantage of the Elli Charger 2’s smart charging features and reduce your charging costs to a minimum.  

Pro tip: we’ve made it even easier for you to maximize the savings potential of solar surplus charging and experience a seamless ecosystem for sustainable mobility and energy. We’ve partnered with the solar panel marketplace OTOVO to help you use the power of the sun to charge your EV. Find out more info here:  


Energetic greetings,
Elli
 
Testasin tuota Ellin sisällä olevan ABB:n B23 energiamittarin lukemista. Aika simppeli hommahan tuo kun standardia Modbusia juttelee.
Käytin ESP32 palikkaa, XY-017 RS485 moduulia ja ESPhomea Modbus Controller komponentilla.
Linkissä esimerkkikonffa. Paljon muutakin tietoa tuo mittari antaa, mutten jaksanut kaikkia laitella.
Toimii kytkettynä myös laturiin, mutta törmäyksiä voi tulla. Paras tapa olisi tehdä tuosta "repeater" laturin ja mittarin väliin.

Mittarin manuaali, jossa Modbus rekisterit:
B21_User_Manual.pdf

Esim. konffa:
abb-b23.yaml

XY-017 (eka esimerkki eBaysta), jostain syystä vaati A/B ristiin:
2pcs XY-017 UART Serial Port to RS485 Board Module RS485 to TTL Converter Module | eBay

ESP32 (eka esimerkki eBaysta):
Espressif ESP32 WLAN Dev Kit Board Development Bluetooth Wifi v1 WROOM32 NodeMCU | eBay
 
Onkos kukaan saanu Zuidwijk Slimmelezer+ toimimaan evcc:n ja Ellin kanssa? Tarkoitus olisi rakennella "köyhän miehen kuormanhallinta" niin että Ellin max virta rajoitettaisiin 6A kun on vaikka lattialämmitys tai sauna päällä. Tilanne tällä hetkellä niin että evcc konffattu toimimaan Elli Charger Pro:n kanssa. Elli on kiinni ethernet piuhalla ja yhteys tuntuu olevan luotettava, koska Elli:n kolmas kuormanhallinnan valo on jatkuvasti vihreänä, jne. Slimmelezer on Elenian mittarin P1 portissa ja toimii luotettavasti Home Asiistantint:n kanssa, eli näen koko ajan kulutuksen, vaiheet, jne. Uudessa evcc nighlyssä on experimental featureita, jonka mukaan Grid meteriksi hyväksyttäisiin Slimmelezer+. Enpäs vaan kuitenkaan saa tuota menemään läpi Slimmelezerin ip osoitteella, vaikka ko. osoitteessa laite näyttää hienosti mittauksia. Yritin myös tehdä "custom meter":in tuonne evcc.yaml fileen, ja sitten "evcc migrate" niin että saisin tuon custom mittarin menemään tietokantaan, mutta tämäkään ei nyt onnistunut. Kenellekään ideoita mitä voisi kokeilla? Ohessa vähän screenshotteja miten homma tällä hetkellä toimii.. tai siis ei toimi :)
 

Liitteet

  • evcc_ui.png
    evcc_ui.png
    42,3 KB · Luettu: 24
  • add_grid_meter.png
    add_grid_meter.png
    30,4 KB · Luettu: 24
  • slimmelezer_ui.png
    slimmelezer_ui.png
    196,8 KB · Luettu: 24
Onkos kukaan saanu Zuidwijk Slimmelezer+ toimimaan evcc:n ja Ellin kanssa? Tarkoitus olisi rakennella "köyhän miehen kuormanhallinta" niin että Ellin max virta rajoitettaisiin 6A kun on vaikka lattialämmitys tai sauna päällä. Tilanne tällä hetkellä niin että evcc konffattu toimimaan Elli Charger Pro:n kanssa. Elli on kiinni ethernet piuhalla ja yhteys tuntuu olevan luotettava, koska Elli:n kolmas kuormanhallinnan valo on jatkuvasti vihreänä, jne. Slimmelezer on Elenian mittarin P1 portissa ja toimii luotettavasti Home Asiistantint:n kanssa, eli näen koko ajan kulutuksen, vaiheet, jne. Uudessa evcc nighlyssä on experimental featureita, jonka mukaan Grid meteriksi hyväksyttäisiin Slimmelezer+. Enpäs vaan kuitenkaan saa tuota menemään läpi Slimmelezerin ip osoitteella, vaikka ko. osoitteessa laite näyttää hienosti mittauksia. Yritin myös tehdä "custom meter":in tuonne evcc.yaml fileen, ja sitten "evcc migrate" niin että saisin tuon custom mittarin menemään tietokantaan, mutta tämäkään ei nyt onnistunut. Kenellekään ideoita mitä voisi kokeilla? Ohessa vähän screenshotteja miten homma tällä hetkellä toimii.. tai siis ei toimi :)

Noita SlimmeLezereitä on ilmeisesti kahta eri versiota ainakin. Onko sinulla V1 vai V2?

 
Itseasiassa en edes tällä hetkellä enää tiedä kumpi versio tuo on. Konffasin tuon slimmelezerin n. 1,5 vuotta sitten ja nyt kun muisti alkaa palailemaan pätkittäin niin asia alkaa hieman selviämään.

Eli, slimmelezer (v1 tai v2 konfiguraatio) ei sellaisenaan toimi Elenian mittarin kanssa kuten se esim. Hollannissa toimii. Netin syövereistä löysin aikanaan (ilmeisesti ruotsista peräisin olevat) P1reader.h ja slimmelezer.yaml filet "Aidon" mittaria varten, jonka avulla sain päivitettyä tuon laitteen niin että oikea data alkoi näkymään Elenian mittarilla. Ja sain ne myös näkymään hienosti Home Assistantin Energy sivulla. Tässä yhteydessä noiden sensorien nimet on kuitenkin mulla muuttuneet vrt. siihen mitä on tuolla evcc slimmelezer templaateissa. Esim. "power_consumed" on muutunut -> "momentary_active_import", jne.

Eli komento "curl http://192.168.1.237/sensor/power_consumed" ei tuota slimmelezeriltä kysyttäessä vastauksena minulla mitään dataa, mutta "curl http://192.168.1.237/sensor/momentary_active_import" tuottaa oikein vastauksen {"id":"sensor-momentary_active_import","value":0.458,"state":"0.458 kW"}.

Eli nyt minun pitää sitten jotenkin saada tehtyä "custom meter" kuntoon vastaamaan tuota nykyistä slimmelezer konfiguraatiota, ja saada vielä evcc jotenkin tajuamaan että tuo mittari on valittuna, jne.. Asiaa ei helpota yhtään se että evcc:n nykyinen kehitysversio näyttää olevan jonkinlaisessa siirtymävaiheessa yaml tiedostoista tietokannan käyttöön, ja tuo "evcc migrate" ei tällä hetkellä tue yaml tiedostosta custom mittarin siirtoa tietokantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisella tarkennuksella (kuten aiemmissa viesteissä käsitelty) että tuo tieto kulutuksesta ei perustu mittaukseen, vaan EVCC:n päätelmiin lataustehosta & ajasta. Ellin appista katsottuna kulutukset heittää hieman EVCC:n raportoimiin kulutuksiin varmaan juuri tästä syystä.
niin ja heittää myös evcc:n laskemat hinnatkin yms hiukan, kun ota nettovarttia huomioon, niin jos paneelit tuottaa vaikka hetken vähempi ni alkaa kerään hintaa, vaikka todellisuudessa ei niin käy. samalla si vähentää aurinkoenergian määrää, vaikka käytännössä silti on auringolla ladattu.
myös jos koittaa käyttää energia sivulla evcc kwh:ta osoittamaan kuinka paljon on autoon kulunut, heittää sekin taas erilukeamia. mutta heitot aika pienia mutta silti.
edit: josta tulikin mieleen et saishan ha:n lukemaan suoraan abb:n mittaria :hmm: pitääkin tänään koittaa jaksaa jos sais sen konfattua siihen
 
Viimeksi muokattu:
niin ja heittää myös evcc:n laskemat hinnatkin yms hiukan, kun ota nettovarttia huomioon, niin jos paneelit tuottaa vaikka hetken vähempi ni alkaa kerään hintaa, vaikka todellisuudessa ei niin käy. samalla si vähentää aurinkoenergian määrää, vaikka käytännössä silti on auringolla ladattu.
myös jos koittaa käyttää energia sivulla evcc kwh:ta osoittamaan kuinka paljon on autoon kulunut, heittää sekin taas erilukeamia. mutta heitot aika pienia mutta silti.
edit: josta tulikin mieleen et saishan ha:n lukemaan suoraan abb:n mittaria :hmm: pitääkin tänään koittaa jaksaa jos sais sen konfattua siihen
Ilmoittele miten kävi tuon kanssa. M-bus tuosta löytyy, niin eiköhän tuon saisi toimimaan. Itse täysin noviisi mitä tulee HomeAssistanttiin ja vasta hankinta asteella kyseinen kapistus, mutta millä palikalla tuo HA osaa ottaa pulssitietoa vastaan?
 
mutta heitot aika pienia mutta silti.
edit: josta tulikin mieleen et saishan ha:n lukemaan suoraan abb:n mittaria :hmm: pitääkin tänään koittaa jaksaa jos sais sen konfattua siihen

Riippuu miten se on konffattu, että miten se ynnäilee kulutuksen. Tuosta muutama viesti taaksepäin Muut - Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€ näkyy miten "vähän" se voi heittää :). Auto tukee vain 1-vaiheista latausta ja akku on 39kWh mut EVCC kertoo ladatun yli 50kWh liki 11kW teholla :). Mistä lie se tuon aurinkoenergiankin keksi, kun sitä ei ole määritelty mulla ollenkaan.

Millä tavalla suunnittelit sitä ABB:n mittaria lukea? Tuossa Johras juuri kertoi kokeilleensa mittarin lukua Muut - Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Ellillähän on myös omat APIt, tuolla näyttää olevan kutsut ainakin lataustapahtumien hakemiselle... tuolta siis saisi tarkat tiedot kulutuksesta, mutta HA:lle ei taida olla valmista kikkulaa joka noita osaisi lukea https://developer.elli.eco/apis
 
edit: josta tulikin mieleen et saishan ha:n lukemaan suoraan abb:n mittaria :hmm: pitääkin tänään koittaa jaksaa jos sais sen konfattua siihen

Tuolla hieman ylempänä on valmiit konffat ESPhome:lla toteutettuna
Mittari on asetettu RS485/Modbus 19200 kbps 8E1 address 1.

Tässä vois olla mielenkiintoisia palikoita raudaksi:

tai
 
Tuolla hieman ylempänä on valmiit konffat ESPhome:lla toteutettuna

Olisi hieno saada pulikka ethernetin perään - ja virrat ilman ulkoista poweria. Löysitkö Ellin sisästä käyttöjännitteen ESPille?

Jos ruokkisi PoE:lla... hmm. Jotain PoE shieldejä ja valmiita ESPejäkin löytyy kaupoista, mutta pitäisi myös jakaa pönttöön tuleva ethernetti kahdeksi (toinen Ellille ja toinen ESPille). PoE kykyinen pienikin kytkin on vähän ehkä overkilli ja kallis. Hm hm.
 
Varmaan helpoin olisi laittaa PoE-splitteri, josta virrat USB:llä ESP:lle ja switchille. Erillinen power myös helppo ja halpa. DIN-kiskossa on tilaa sen verran.
Tuossa 5V, mutta jos kytkimenkin sinne haluaa, niin ne voi vaatia enemmän jänöä, samalta valmistajalta löytyy niitäkin.


230 V tuolle powerille on sisällä helppo järjestää rivarilta.
DIN-kiskoon tulevia switchejäkin kyllä löytyy.
 
Näyttää taas viimeisimmässä EVCC-päivityksessä tulleen takaisin tuki Ellin sisäisen mittarin luennalle?

Hieman on poukkoilevan oloista tuo kehitys :whistling:
 
Riippuu miten se on konffattu, että miten se ynnäilee kulutuksen. Tuosta muutama viesti taaksepäin Muut - Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€ näkyy miten "vähän" se voi heittää :). Auto tukee vain 1-vaiheista latausta ja akku on 39kWh mut EVCC kertoo ladatun yli 50kWh liki 11kW teholla :). Mistä lie se tuon aurinkoenergiankin keksi, kun sitä ei ole määritelty mulla ollenkaan.

Millä tavalla suunnittelit sitä ABB:n mittaria lukea? Tuossa Johras juuri kertoi kokeilleensa mittarin lukua Muut - Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Ellillähän on myös omat APIt, tuolla näyttää olevan kutsut ainakin lataustapahtumien hakemiselle... tuolta siis saisi tarkat tiedot kulutuksesta, mutta HA:lle ei taida olla valmista kikkulaa joka noita osaisi lukea https://developer.elli.eco/apis
Huomanutkaan johraksen viestejä.. kiitos vinkauksesta
Tuolla hieman ylempänä on valmiit konffat ESPhome:lla toteutettuna
Mittari on asetettu RS485/Modbus 19200 kbps 8E1 address 1.

Tässä vois olla mielenkiintoisia palikoita raudaksi:

tai
Luulin et mul ois ollu kotona vastaava ttl-486 mut en heti löytänyt, ni laitoin tilaukseen pari.
Noita din kiskoon tulevia 5vdc onkin jo pari varastossa ko harmitellu monasti mikeivät voi keksiä poe uusiks et ois pow langaton sähkö ois kiva monasti... Vesittää monelta ideaa ko si pitää alkaa saada jostain hituvirtaa
@johras millasella määrällä törmäsit niihin törmäilyihin? Olivatko haitaksi? Ko eikö noista ne kulutetut ole kuitenkin vaan kasvavia? Ni vaikka joku arvo jäis tulematta ni ei haittaa.. hetkellinen watti tms ei kiinosta niinkään j kerkee ees huomaan jos eroa
Edit 2. Mun elli on wlanilla.. ja ei mitään ongelmia evcc:nkään kanssa.. samoin si espin siellä meinasin antaa mennä wlanilla (yksi mesh wlan purkki noin metrin päässä sähkökaapissa. Zigbeetä löytyy kans aika momtakymmentä laitetta.. osa reitittävänä toimivista sen vieressä)
Edit 3.. hiukan kerkesin ottaa olutta jos tajunnan virta menee ohi :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
@johras millasella määrällä törmäsit niihin törmäilyihin? Olivatko haitaksi? Ko eikö noista ne kulutetut ole kuitenkin vaan kasvavia? Ni vaikka joku arvo jäis tulematta ni ei haittaa.. hetkellinen watti tms ei kiinosta niinkään j kerkee ees huomaan jos eroa
Edit 2. Mun elli on wlanilla.. ja ei mitään ongelmia evcc:nkään kanssa.. samoin si espin siellä meinasin antaa mennä wlanilla (yksi mesh wlan purkki noin metrin päässä sähkökaapissa. Zigbeetä löytyy kans aika momtakymmentä laitetta.. osa reitittävänä toimivista sen vieressä)

Ei ole tuo purkki aktiivisessa käytössä niin en osaa sanoa kuin paljon Elli sitä mittaria kyselee. Ostin toisen ku kerran halvalla sai (nyt tuosta alehinnasta vielä 50% pois) :D. Minulla on tuossa pollaus 10s välein ja oli lokeihin muutama CRC errori tullut.

Edit 3.. hiukan kerkesin ottaa olutta jos tajunnan virta menee ohi :rofl:

Kyllä hiukan pitää asennuskaljaa olla :D
 
Ei ole tuo purkki aktiivisessa käytössä niin en osaa sanoa kuin paljon Elli sitä mittaria kyselee. Ostin toisen ku kerran halvalla sai (nyt tuosta alehinnasta vielä 50% pois) :D. Minulla on tuossa pollaus 10s välein ja oli lokeihin muutama CRC errori tullut.



Kyllä hiukan pitää asennuskaljaa olla :D
Aika vähillä erroreilla siis silti, ja ko kulutus se kasvava kuitenkin ni tärkein toimii si seuraavalla checkillä...
Ja juuh jollei asennuskaljaa oo ni mitään ei täällä tapahdu disclaimer.. isot sähköt eka ja kalja si palkintona... Hitu sähöissä voi hiukan ottaa.. siel pala ko korkeintaan parin egen kiinan härö joita muutenkin aina tilataan extraa samalla tilauksella
 
Morjens. Tuli sitten hommattua sähköauto ja nyt pitäis saada taloyhtiön parkkikselle 1-vaihe laturi (16A). Itse en ymmärrä konffauksista enkä EVCC:stä yhtään mitään mutta seuraavat asiat olisivat tarpeellisia:

1. Sähkö alkaa siirtymään autoon kun piuhan laittaa kiinni.
2. Laitteesta saa jonkinlaisen raportin käytetystä energiasta kk- / vuosi-tasolla taloyhtiölle laskutusta varten.

Ei tarvitse ajastuksia kun taloyhtiöllä on kiinteä sähkönhinta. Tarvitseeko laturipaketin lisäksi jotakin muuta?

Toimiiko ID Charger Pro tähän käyttöön ilman ylimääräistä säätämistä?

Kiitos jos jaksatte vastata
 
Morjens. Tuli sitten hommattua sähköauto ja nyt pitäis saada taloyhtiön parkkikselle 1-vaihe laturi (16A). Itse en ymmärrä konffauksista enkä EVCC:stä yhtään mitään mutta seuraavat asiat olisivat tarpeellisia:

1. Sähkö alkaa siirtymään autoon kun piuhan laittaa kiinni.
2. Laitteesta saa jonkinlaisen raportin käytetystä energiasta kk- / vuosi-tasolla taloyhtiölle laskutusta varten.

Ei tarvitse ajastuksia kun taloyhtiöllä on kiinteä sähkönhinta. Tarvitseeko laturipaketin lisäksi jotakin muuta?

Toimiiko ID Charger Pro tähän käyttöön ilman ylimääräistä säätämistä?

Kiitos jos jaksatte vastata
Toimii! Ihan ilman evcc:tä. Ellin oma softa antaa si tilastot, jotka tarkempia ko evcc:n.
 
Hienoa, kiitos. Vielä....tarvitseeko mitään muita palikoita asennusta varten?
ainoastaan ne joilla saa talon kulutuksen mitattua jos haluat kuorman hallinnan mukaan
shellyn käy ja oli jonkun kympin kappale.. tarveet kolme.. en jaksa ny etsiä linkiä niille (sorry:()
 
ainoastaan ne joilla saa talon kulutuksen mitattua jos haluat kuorman hallinnan mukaan
shellyn käy ja oli jonkun kympin kappale.. tarveet kolme.. en jaksa ny etsiä linkiä niille (sorry:()
Eli jos ei tarvetta kuorman hallinnalle, ei tarvitse muuta....?
 
3-vaihe Vikavirtasuojan tarvitset keskukseen, muistaakseni A-tyypin 30mA suoja riittää (n.60€). Toki yksivaihelataukselle sitten riittää myös yksivaiheinen suoja.
Ok, kiitoksia. Laitoin laitteen tilaukseen ja sähkäri saa hoitaa loput (kunhan löydän sopivan kaverin).
 
Eikös tässä laturissa ole tuo jo?
Integroitu DC-vikavirta-anturi A-tyypin vikavirtasuojakytkimelle
 
Eikös tässä laturissa ole tuo jo?
Integroitu DC-vikavirta-anturi A-tyypin vikavirtasuojakytkimelle
Dc virtapiiripuolen suoja löytyy, mutta vaihtovirtasuojaus uupuu. Eli tarvitsee vaihtovirralle omansa.

En nyt muista enää tarkasti googlaamatta, mutta jos DC puoli uupuisi niin olisi käsittääkseni vaade B-tyypin suojalle (n. 250€)
 
Dc virtapiiripuolen suoja löytyy, mutta vaihtovirtasuojaus uupuu. Eli tarvitsee vaihtovirralle omansa.

En nyt muista enää tarkasti googlaamatta, mutta jos DC puoli uupuisi niin olisi käsittääkseni vaade B-tyypin suojalle (n. 250€)
Näin! Ac vaatii sen vikarin viellä
Edit ja siis pal halvempi ko b tyyppi
 
Dc virtapiiripuolen suoja löytyy, mutta vaihtovirtasuojaus uupuu. Eli tarvitsee vaihtovirralle omansa.

En nyt muista enää tarkasti googlaamatta, mutta jos DC puoli uupuisi niin olisi käsittääkseni vaade B-tyypin suojalle (n. 250€)
Jaahas. Mitähän tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa...jos tuollainen tarvitaan, mihin se pitäisi asentaa? Latauslaitteelle otetaan virran syöttö olemassa olevasta auton "lämpötolpasta".
 
Jaahas. Mitähän tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa...jos tuollainen tarvitaan, mihin se pitäisi asentaa? Latauslaitteelle otetaan virran syöttö olemassa olevasta auton "lämpötolpasta".
Sinne mistä syöttö tulee tolpaan jollei tolpaan mahu jota epäilen.. mutta tolppa saattaa olla jo vikarin takana jolloin ei tarvee enää mitään
 
@johras millasella määrällä törmäsit niihin törmäilyihin? Olivatko haitaksi? Ko eikö noista ne kulutetut ole kuitenkin vaan kasvavia? Ni vaikka joku arvo jäis tulematta ni ei haittaa.. hetkellinen watti tms ei kiinosta niinkään j kerkee ees huomaan jos eroa

Loggasin nyt tuota RS485-väylää tällaisella ESPhome konffalla:

uart:
id: modbus_uart
tx_pin: GPIO1
rx_pin: GPIO3
baud_rate: 19200
parity: EVEN
stop_bits: 1
debug:
direction: BOTH
dummy_receiver: true
after:
timeout: 1ms
sequence:
- lambda: UARTDebug::log_hex(direction, bytes, 0x20);

Tässä tulee joitain freimejä peräkkäin välillä, mutta on luettavissa mitä touhuaa.
Näyttäisi muutaman kerran sekunnissa kyselevän virrat idlenä ollessaan.
 
ID Charger Pro asennettu tänään, softa yhä versiossa v.2.14.4 ; v3.16.7. Manuaalisesti ei saa päivitettyä, lukee vaan "Päivitetään..."

Saa nähdä milloin päivittyy automaattisesti (jos päivittyy)
 
ID Charger Pro asennettu tänään, softa yhä versiossa v.2.14.4 ; v3.16.7. Manuaalisesti ei saa päivitettyä, lukee vaan "Päivitetään..."

Saa nähdä milloin päivittyy automaattisesti (jos päivittyy)
Kun nyt juuri äsken tilasin ko. laitteen, on pakko kysyä...vaikuttaako vanha softa versio jollain tavalla toimivuuteen?
 
Kun nyt juuri äsken tilasin ko. laitteen, on pakko kysyä...vaikuttaako vanha softa versio jollain tavalla toimivuuteen?
Ihan hyvinhän tuo toimii, pieniä bugeja kun vanha softa. Näyttää välillä "laite offlinessa" mutta ei vaikuta mihinkään. Ja jos käyttää virrat pois laturista, niin pitää käydä hallintasivulla täppäämässä lte pois ja takas. Tilaisin uudestaankin näistä pikkujutuista huolimatta
 
Ihan hyvinhän tuo toimii, pieniä bugeja kun vanha softa. Näyttää välillä "laite offlinessa" mutta ei vaikuta mihinkään. Ja jos käyttää virrat pois laturista, niin pitää käydä hallintasivulla täppäämässä lte pois ja takas. Tilaisin uudestaankin näistä pikkujutuista huolimatta
Kiitos. Eli itse lataus lähtee tulille mutta appi saattaa kiukutella? Onko muuten mitään käsitystä kuinka pitkään tuon valmistajan 4g / LTE (vai mikä siellä onkaan) pitäisi toimia?
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom