• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Kiitos. Eli itse lataus lähtee tulille mutta appi saattaa kiukutella? Onko muuten mitään käsitystä kuinka pitkään tuon valmistajan 4g / LTE (vai mikä siellä onkaan) pitäisi toimia?
Ei itseasiassa tullut testattua ollenkaan ilman appia, mentiin ohjekirjan mukaan että saatiin laturiin "vihreä valo" (app yhteys) ja sitten vasta kokeiltiin latausta. Ei tietoa että miten kauan LTE toimii, mut onneksi on myös wifi vaihtoehtona.
 
Loggasin nyt tuota RS485-väylää tällaisella ESPhome konffalla:

---8<---

Tässä tulee joitain freimejä peräkkäin välillä, mutta on luettavissa mitä touhuaa.
Näyttäisi muutaman kerran sekunnissa kyselevän virrat idlenä ollessaan.

Kuuntelit siis laturin ja kulutusmittarin välistä liikennettä? Kyseleekö se sieltä kokonaiskulutukset ym. säännöllisesti myös - tuleeko se kumulatiivinen kWh tieto siis myös sieltä ulos säännöllisesti? Riittäisikö tuo salakuuntelu siis siihen, että saisi sen todellisen kulutustiedon kulkemaan HA:lle?
 
Kuuntelit siis laturin ja kulutusmittarin välistä liikennettä? Kyseleekö se sieltä kokonaiskulutukset ym. säännöllisesti myös - tuleeko se kumulatiivinen kWh tieto siis myös sieltä ulos säännöllisesti? Riittäisikö tuo salakuuntelu siis siihen, että saisi sen todellisen kulutustiedon kulkemaan HA:lle?

Juu laturin ja mittarin välistä. En nähnyt muuta kuin virtamittauksia, joskaan en kovin kauaa katsellut enkä autoa kokeillut laittaa kiinni.
Kyllähän se joskus ne kulutukset sieltä varmaan kysyy, joten ne voi sieltä kuunnella kyllä.
Jos pelkkä kuuntelu kiinnostaa, niin se onnistunee mahdollisesti ilman RS485-sovitintakin kun ESP32:n RX-pinnin laittaa B-karvaan kiinni. Ehkä joku jännitejako kahdella vastuksella tai level shifterillä hyvä, koska pitää tiputtaa 5V -> 3V3.
 
Juu laturin ja mittarin välistä. En nähnyt muuta kuin virtamittauksia, joskaan en kovin kauaa katsellut enkä autoa kokeillut laittaa kiinni.
Kyllähän se joskus ne kulutukset sieltä varmaan kysyy, joten ne voi sieltä kuunnella kyllä.
Jos pelkkä kuuntelu kiinnostaa, niin se onnistunee mahdollisesti ilman RS485-sovitintakin kun ESP32:n RX-pinnin laittaa B-karvaan kiinni. Ehkä joku jännitejako kahdella vastuksella tai level shifterillä hyvä, koska pitää tiputtaa 5V -> 3V3.

Joo, siis mietin että minimissään semmonen utility meter -tyyppinen kasvava kWh -lukema home assistantille riittäisi. Toisaalta taas jo tollaista alkaa värkkään, lienee samalla vauhdilla sama laittaa sitten tehot ym. tulemaan sieltä ulospäin myös. Saapa nähdä milloin tuota jaksaa alkaa väkkään :).
 
Saako udella mitä asennus maksoi?
Normaalisti olisi ollut 350€ avaimet käteen, mutta hankalampi asennusreitti ja muuta pientä niin loppusumma 470€. Varmaan olisi saanut jostain halvemmallakin jos olisi jaksanut kysellä (tai tehnyt osan itse)
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, nyt on laturi sähköissä ja ensimmäinen latausyritys ja "maavuoto" eli vasenta punaisena.
Auto lataa Go-e - laturista vieressä hyvin ja muutenkin aina ladannut kaikkialla muualla.

EDIT: Kerkesin kipasta kaverilta jo toisen johdonkin, mutta ilmeisesti oli vain huono kontakti.
Laturi lataa ja EVCC komentaa hienosti. Kiitokset useille esimerkkiconffeja laittaneelle :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut tallissa tuo Pro-malli (Audi-brändättynä) käytössä kolmisen kuukautta. Lataus lähtee päälle ilman RFID lukijoita ja toimii myös ilman verkkoa.
App on ladattuna, mutta sille ei ole ollut minkäänlaista käyttöä. Kaapeli vain kiinni autoon, ajastukset olen tehnyt auton päästä.
Hinta on nyt sellainen että tilasin itselle jo toisen.
Onko näitä saanut myös Audi brändättynä vai ootko laittanut jonkin virityksen logon päälle? Ja onko tietoa MyAudi appiin yhdistämisestä? Käsittääkseni Audin oma latausasema käytyää MyAudia...
 
Onko näitä saanut myös Audi brändättynä vai ootko laittanut jonkin virityksen logon päälle? Ja onko tietoa MyAudi appiin yhdistämisestä? Käsittääkseni Audin oma latausasema käytyää MyAudia...

Näitä on Elli, VW, Audi, Cupra ja Skoda brändättyinä. Halvalla tais saada vain VW ja Cupra.
 
Olipa miinusmerkkistä sähköä viimeyö, ja ajastelin siihen latauksen. Lataus alkoi hyvin, mutta joskus muutamaa tuntia myöhemmin ilmeisesti EVCC:n ja Ellin yhteys katkennut, ja laturi pudottanut lataustehon 6A tasolle.

Käytössä on nyt laturin tyyppinä se Eebus - olikohan tuossa nyt toiminnassa ne eri purkkaratkaisut yhteyden palauttamiseksi, vai onkohan ne vaan jos määrittelee laturin Elliksi?
 
Olipa miinusmerkkistä sähköä viimeyö, ja ajastelin siihen latauksen. Lataus alkoi hyvin, mutta joskus muutamaa tuntia myöhemmin ilmeisesti EVCC:n ja Ellin yhteys katkennut, ja laturi pudottanut lataustehon 6A tasolle.

Käytössä on nyt laturin tyyppinä se Eebus - olikohan tuossa nyt toiminnassa ne eri purkkaratkaisut yhteyden palauttamiseksi, vai onkohan ne vaan jos määrittelee laturin Elliksi?
Mulla kans nyt uusin 8 loppuinen versio on aikapihalla.. ei saa ees laturistatietoja. Ja on määritelty laturiksi elli, ei eebussilla... Tähän saakka toiminut kyllä hyvin
 
Mulla kans nyt uusin 8 loppuinen versio on aikapihalla.. ei saa ees laturistatietoja. Ja on määritelty laturiksi elli, ei eebussilla... Tähän saakka toiminut kyllä hyvin

Hmm, ajattelin kokeilla Ellin konffia, mutta varmaan turhaa jos sekin toimii noin huonosti...
 
Hmm, ajattelin kokeilla Ellin konffia, mutta varmaan turhaa jos sekin toimii noin huonosti...
Tää alko ny tosta viimisimmästä versiosta
Edit: näyttäis ettei kykene lukemaan nyt niitä tietoja joita abb:n mittari antaa ja siks bugaa. Ainakin sitä valittaa kokoajan ja näyttää nollaa vaikka shellystä saa kyllä tiedon et koti kuluttaa paljon (kun lataus päällä) mutta evcc luulee laturin olevan 0 kuormalla
 
Viimeksi muokattu:
Viimeyö meni taas 6A nilkutellessa, EVCC näytti ettei lataa ja välissä että lataa ... boottasin purkin ja softat, ei vaikutusta. Vaihdoin nyt takaisin Elli-integraatioon testimielessä, josko se yhtään paremmin pelaisi, mutta autossa on nyt akku täynnä niin ei heti pääse testaan :).
 
Omat kokemukset VAG lataus asemasta aiheuttaa hampaan kiristystä. Maa vikaa heitää heti latauksen alkuun.

Boottaamalla et saa häiriötä pois kuin satunnaisesti. Raivostuttava vika.

Päällisin puolin ei näytä olevan vikaa. Lataus toimii silloin kun toimii lähes 11kW teholla.
IMG_6242.jpeg
IMG_6254.jpeg
IMG_6255.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Omat kokemukset VAG lataus asemasta aiheuttaa hampaan kiristystä. Maa vikaa heitää heti latauksen alkuun.

Boottaamalla et saa häiriötä pois kuin satunnaisesti. Raivostuttava vika.

Päällisin puolin ei näytä olevan vikaa. Lataus toimii silloin kun toimii lähes 11kW teholla.

Ongelma varmaankin ratkeaa lukemalla ohje ja konffaamalla asema oikein.
Suomessa tuota maadoitusvian valvontaa ei vaadita, vikavirtasuoja riittää.
 
Viimeyö meni taas 6A nilkutellessa, EVCC näytti ettei lataa ja välissä että lataa ... boottasin purkin ja softat, ei vaikutusta. Vaihdoin nyt takaisin Elli-integraatioon testimielessä, josko se yhtään paremmin pelaisi, mutta autossa on nyt akku täynnä niin ei heti pääse testaan :).
Kuinka sulla kävi? Oma evcc tuntuu olevan ihan tiedoton ny laturin ja auton kanssa.. manuaalisesti laitoin latamaan ja evcc tiedä mitään. Lataus kyl vaan 6a ko se lienee minimi jonka evcc saanu asetettua elliin.. mut riittää mulle onneks.. jollain muilla kans onhelmia eri laturinkaa nyt x.8 versiossa mitä nopsaan luin ja jaksoin kääntää saksasta
 
Kuinka sulla kävi? Oma evcc tuntuu olevan ihan tiedoton ny laturin ja auton kanssa.. manuaalisesti laitoin latamaan ja evcc tiedä mitään. Lataus kyl vaan 6a ko se lienee minimi jonka evcc saanu asetettua elliin.. mut riittää mulle onneks.. jollain muilla kans onhelmia eri laturinkaa nyt x.8 versiossa mitä nopsaan luin ja jaksoin kääntää saksasta

Ei ole tullut ajoa, akku täynnä edelleen perkl :D. Tuo 6A lataushan tapahtuu jos Elli on paritettuna energianhallintasysteemiin (EVCC) ja yhteyttä ei saada, se silloin ottaa fallbackina sen 6A latauksen käyttöön. Kuulostaa samalta kuin mullakin, paitsi että välissä se EVCC näki että lataus tapahtuu, mutta kykenemättä sitä nopeutta kuitenkaan nostamaan, ja sitten taas kadotti näkyvyyden laturiin. Tämä siis edellisellä parilla latauskerralla, konffina se EEBUS - ja sen jälkeen olen vaihtanut konffin Elliin mutten päässyt vielä kokeilemaan.
 
Kuullostaa kyllä siltä, että kannattaa tuo kuormanhallinta tehdä suosiolla noilla virtamuuntimilla.
 
Hyvin on pelittänyt .8, eilen päivitin myös .9. Wifillä kiinni
Yksinkertainen kuormanhallinta niin, että kun toinen laturi lataa niin EVCC komentaa 6A tilaan ja jos ei niin työntää 16A (enempiä ei tällä erää tarvitse).
 
Kuullostaa kyllä siltä, että kannattaa tuo kuormanhallinta tehdä suosiolla noilla virtamuuntimilla.

Mietin taannoin samaa, mutta tarvisin myös mahdollisuuden ohjata milloin laturi saa ladata. Alkaa olla vähän hapokasta jos kuormanhallinta pitää tehdä keloilla, latauksen mittaus erillisellä mittarilla ja latauksen ohjaus autosta :rolleyes:
 
Tuossa edellisellä sivulla oli juttua, että EVCC ei käyttäisi, tai ainakaan jossain välissä ei käyttänyt, laturin sisäistä kulutusmittaria vaan teki päätelmät muulla tavoin. Mikä on tilanne nyt, ja saako siis Home Assistanttiin tuotua sen todellisen energiankulutuslukeman? Lähinnä mietin, että tilaanko turhaan Pro-version jos kuitenkin joudun laittaa Shellyn mittaamaan todellista kulutusta.
 
Ei ole tullut ajoa, akku täynnä edelleen perkl :D. Tuo 6A lataushan tapahtuu jos Elli on paritettuna energianhallintasysteemiin (EVCC) ja yhteyttä ei saada, se silloin ottaa fallbackina sen 6A latauksen käyttöön. Kuulostaa samalta kuin mullakin, paitsi että välissä se EVCC näki että lataus tapahtuu, mutta kykenemättä sitä nopeutta kuitenkaan nostamaan, ja sitten taas kadotti näkyvyyden laturiin. Tämä siis edellisellä parilla latauskerralla, konffina se EEBUS - ja sen jälkeen olen vaihtanut konffin Elliin mutten päässyt vielä kokeilemaan.
Päivitin tänään 9 loppuseen versioon ja nyt taas juttelee nätisti :thumbsup:
 
Tuossa edellisellä sivulla oli juttua, että EVCC ei käyttäisi, tai ainakaan jossain välissä ei käyttänyt, laturin sisäistä kulutusmittaria vaan teki päätelmät muulla tavoin. Mikä on tilanne nyt, ja saako siis Home Assistanttiin tuotua sen todellisen energiankulutuslukeman? Lähinnä mietin, että tilaanko turhaan Pro-version jos kuitenkin joudun laittaa Shellyn mittaamaan todellista kulutusta.
Kyllä se lukee sitä mittaria, mutta laskee itse jotenkin ne lukemat si kuitenkin, ja eivät täsmää ihan 1=1 ellin raportinkanssa..
Ja kuormanhallinan takia tarvitsee jokatapauksessa jonkun mittauksen keskukseen tai niiden klampien vedon elliin.
Pro kandee nyt jokatapauksessa tilata mielummin, sisällä oleva mittari on kalliimpi tukusta 0alvilla ko pro kotio tuotuna
 
Lähinnä mietin, että tilaanko turhaan Pro-version jos kuitenkin joudun laittaa Shellyn mittaamaan todellista kulutusta.

Voin ostella perusmallin ja Pro-mallin erotuksella sen mittarin sisältä pois, jos ei käyttöä ole
Jää siihen LTE-yhteys extrana vielä.

Halvemmaksi varmaan tulee ostaa Pro-malli ja laittaa ESP32 lukemaan sisäistä mittaria kuin Shellyn osto.
 
Pro kandee nyt jokatapauksessa tilata mielummin, sisällä oleva mittari on kalliimpi tukusta 0alvilla ko pro kotio tuotuna

Tän takia itsekin otin Pro-mallin (tai kaksikin).
Noille mittareille on ainakin käyttöä vaikkei itse laturille olisikaan.
 
Täällä olisi yksi pro mallin laturi 4.5m piuhalla jos joku vielä kaipailee?
Ei tullutkaan käyttöön joten omakustannehinnalla voi Tampereelta hakea pois jos tarvetta...
 
Tänään kävi sähkäri asentamassa id. Charger Pron taloyhtiön seinään 1-vaiheeseen 16 A. Asennus näytti menevän kaikinpuolin ok, Ellin appi yhdistyi laturiin mutta lataus autoon ei kuitenkaan lähde toimimaan. Koti symbooli tasaisen punaisena. Piti keskeyttää säätöyritykset kun tuli rankkasade. Täytyy jatkaa yrityksiä mutta jos jollakin on hyviä ehdotuksia mitä on voinut unohtua, kertokaa.
Nyt manuaalia lueskellessani näyttäisi siltä, että laturissa ei olekaan sisäistä LTE-yhteyttä kuten olen monesta yhteydessä lukenut ja antanut itseni ymmärtää? Taloyhtiön pihalla yhdistäminen omaan tai johonkin muuhun wifiin ei taida onnistua....
 
Tänään kävi sähkäri asentamassa id. Charger Pron taloyhtiön seinään 1-vaiheeseen 16 A. Asennus näytti menevän kaikinpuolin ok, Ellin appi yhdistyi laturiin mutta lataus autoon ei kuitenkaan lähde toimimaan. Koti symbooli tasaisen punaisena. Piti keskeyttää säätöyritykset kun tuli rankkasade. Täytyy jatkaa yrityksiä mutta jos jollakin on hyviä ehdotuksia mitä on voinut unohtua, kertokaa.
Nyt manuaalia lueskellessani näyttäisi siltä, että laturissa ei olekaan sisäistä LTE-yhteyttä kuten olen monesta yhteydessä lukenut ja antanut itseni ymmärtää? Taloyhtiön pihalla yhdistäminen omaan tai johonkin muuhun wifiin ei taida onnistua....
Kyllä siinä LTE on, mutta virtojen kytkemisenjälkeen ainakin omalla meni hyvän tovin ennen ko pääs linjoille
 
Kyllä siinä LTE on, mutta virtojen kytkemisenjälkeen ainakin omalla meni hyvän tovin ennen ko pääs linjoille
Ok. Pitääkö configuration managerin kautta tehdä joitain asetuksia? Nyt siis oikean puoleisin kotikuvake palaa jatkuvana punaisena. Manuaalin kehottaa tarkistamaan DIP-kytkimien asetukset. DIP-asetukset on määritelty seuraavan taulukko kohdan mukaan....*virranmuunninkelaa ei ole liitetty * aseman enimmäisvirta * 32 A 1-vaiheinen * 16 A.
 
Ellin omaan sovellukseen on tullut päivityksenä dynaaminen sähkötariffiin perustuva lataus. Onko kukaan vielä kokeillut miten hyvin se toimii?IMG_7123.jpg
 
Jos jollain 7,5m pro versio tyhjän panttina uudellamaalla voin ostaa pois. Tarviisi tiistaiksi, kun on ilmanen sähkömies kylässä.
 
Ei näytä keltään löytyvän. Tilaukseen menee kamppeet kuitenkin joten kysytään vielä hölmönä mitä iloa tuosta pro versiosta on muutakuin, että siinä on sisällä mittari? En tarvitse muutta kuin laturista virtaa autoon. Kannattaako siis ottaa perusmalli?
 
Ei näytä keltään löytyvän. Tilaukseen menee kamppeet kuitenkin joten kysytään vielä hölmönä mitä iloa tuosta pro versiosta on muutakuin, että siinä on sisällä mittari? En tarvitse muutta kuin laturista virtaa autoon. Kannattaako siis ottaa perusmalli?
Ota siltipro.. kuorman hallinta on si mahollista tai purkaat asennuksen yhteydessä mittarin ja laitat mittaa jotain muuta/myyt pois
 
Onko joku saanut noita id charger pron mukana tulevia RFID-kortteja toimimaan Ellin oman appin kanssa?
 
Ota siltipro.. kuorman hallinta on si mahollista tai purkaat asennuksen yhteydessä mittarin ja laitat mittaa jotain muuta/myyt pois

Oliko niin että tulevaisuudessa jos haluaa kuormanhallinnan conffata, niin reijästä olis hyvä vetää joku vanha cat kaapeli seuraksi?
 
Oliko niin että tulevaisuudessa jos haluaa kuormanhallinnan conffata, niin reijästä olis hyvä vetää joku vanha cat kaapeli seuraksi?
Jos haluaa ellin oman kuormanhallinnan niin joo.. koska ne mittapäät pitää saada keskukselta siihen jollain kytkettyä fyysisesti.. jos ottaa esim evcc:n käyttöön ni ei tarvetta. Mutta se vaatii hiukan si muutakin laittoa/serveriä jne
 
Ja vielä vimonen. Prossa tais olla vikavirta joten sitäkään ei tartte asentaa?
 
Ja vielä vimonen. Prossa tais olla vikavirta joten sitäkään ei tartte asentaa?
Tarvii A tyypin silti
Edit siinävaan dc puolelle
Edit 2 jos siin muistan oikein ko en oo laillistettu sähkäri.. mut sähkäri tietää ko näkee speksit mitä tarvetaan :thumbsup:
Edit 3.. elli prokin niinnhalpa ny et johdotus lisäosat ja työt on pal enempi ko ite elli..
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Elli sovellukseen tullut "hintaoptimoitu lataaminen". Onko joku jo ehtinyt testaamaan kuinka tuo toimii.
 
Mulla on täsmälleen sama tilanne P1-mittarin ja evcc:n kanssa. Kerrohan, jos ehdit selvittää miten tuo pitäisi EVCC:hen konffata.

Sain evcc:ssä näkymään slimmelezerin kulutuksen ja vaiheiden virrat tällaisella custom meter konffalla, evcc.yaml:iin näin:
Koodi:
meters:
- name: slimmelezer
  type: custom
  power:
      source: http
      uri: http://IP_OSOITE/sensor/momentary_active_import
      headers:
        - content-type: application/json
      jq: .value
      scale: 1000
  currents:
    - source: http
      uri: http://IP_OSOITE/sensor/current_phase_1
      headers:
        - content-type: application/json
      jq: .value
      scale: 1
    - source: http
      uri: http://IP_OSOITE/sensor/current_phase_2
      headers:
        - content-type: application/json
      jq: .value
      scale: 1
    - source: http
      uri: http://IP_OSOITE/sensor/current_phase_3
      headers:
        - content-type: application/json
      jq: .value
      scale: 1

Sitten site kohtaan pitää laittaa:
Koodi:
  meters:
    grid: slimmelezer

Ja logissa alkaa näkymään:
Koodi:
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 charge currents: [0 0 0]A
[site ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 grid meter: 5207W
[site ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 grid currents: [6.6 4.7 10.8]A
[site ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 pv power: 0W
[site ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 site power: 5207W
[lp-1 ] DEBUG 2024/09/19 00:16:40 charger status: A
 
Oletus ->Joku teistä on kuitenkin sähkäri.

Mökillä päätaulusta lähtee kolmivaiheisena linja varastoon. Kaapeli kiertää ulkovalojen kautta johon on kaapattu yksi vaihe. Varastoon saapuu siis kaksi vaihetta. Voiko ellin kytkeä tuohon suoraan ja saako siitä silloin nimellisen tehon 7,4kw?

Laturi
1726742855627.png

Auto

1726743954150.png
 
Viimeksi muokattu:
25 pääsulakkeet.
Tuo tarkoittaa että saat vaiheesta 25A ulos. Laturissa ei näy että voisi ottaa kaksi vaihetta mutta yhden 25A saat laitettua. Jos otat sen kokonaan käyttöön niin saat vajaa 6kw. Toki huomioi silloin että jos joku muu käyttää samaa vaihetta sulake sanoo poks.

Joku voi vielä tarkentaa kellä Elli on, että onko vaihtoehdot vain 1 tai 3 vaihetta.
 
Elli Pro asennettu, mutta lataa jostain syystä vain 3,6kW. Työpaikan laturi lataa täydellä nopeudella. Mikä tuossa voisi olla vikana? Sähkömiehen mukaan kytkennät on kunnossa (3x16A). Kuormanhallintaa ei ole kytketty. Pääsulakkeet 3x25.
Laturin dip-kytkinet seuraavasti:
IMG_3376.jpeg
IMG_3375.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 541
Viestejä
4 539 681
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom