Elcare (InfoCare) kokemuksia.

Jep, pariin kertaan ite resetoin, löytyy uusin firmis ja sama ongelma toistuu kaikilla laitteilla. Unohtu laittaa nää ekaan viestiin, sori :)

Kyllähän toi sitten kuulostaa siltä, että jotain vikaa noissa tosiaan on.
 
Airpodseissa (pro v2) softavikaa, ääni "ajelehtii" parin minuutin välein kuulokkeelta toiselle. Kävin laittamassa huoltoon, no eihän ne sitä ongelmaa siellä pystyneet toisintamaan. Nyt 29,5e köyhempänä mietin että mitä seuraavaksi keksisi, ei noita viitsisi roskikseenkaan heittää. Pyysin kuitenkin laittamaan jonkun kuvauksen siitä että miten ne on sitä siellä huollossa yrittäneet toisintaa, onko joku oikeasti laittanut noi napit korviinsa. Sillä tota ongelmaa ei voi olla havaitsematta kun pari minuuttia kuuntelee.
Tuosta äänen ajelehtimisesta tuli ensimmäisenä mieleen tuo tilaääni -asetus ja/tai pään seuranta, että onhan ne pois päältä?
Lienee laitteeseen tallentuva asetus, joten kuulokkeiden nollaus ei taida auttaa poistamaan näitä.

IMG_2657.png
IMG_2658.jpeg
 
Tuosta äänen ajelehtimisesta tuli ensimmäisenä mieleen tuo tilaääni -asetus ja/tai pään seuranta, että onhan ne pois päältä?
Lienee laitteeseen tallentuva asetus, joten kuulokkeiden nollaus ei taida auttaa poistamaan näitä.

IMG_2657.png
IMG_2658.jpeg
Jep, tota epäilin itsekin ekana, mutta ongelma toistuu kaikilla kolmella noista asetuksista, eli myös tilaääni pois päältä. En myöskään usko ongelman liittyvän mihinkään muuhunkaan asetukseen, sillä ongelma toistuu eri laitteilla.
 
Jep, tota epäilin itsekin ekana, mutta ongelma toistuu kaikilla kolmella noista asetuksista, eli myös tilaääni pois päältä. En myöskään usko ongelman liittyvän mihinkään muuhunkaan asetukseen, sillä ongelma toistuu eri laitteilla.
Joku softaongelma tosiaan. Mulla samat napit iPhonen kanssa käytössä, ja jos jotain puhepitoistakin kuunteli, niin ääni ajelehti välillä, ihan kuin head tracking olis mennyt hetkeksi päälle itellään. Softavika se useimmilla vissiin on, kun ongelma on pari vuotta vanha jo eikä varsinaista korjausta ole tullut, redditissä ihmiset yrittänyt tätä ratkoa ja toiset siinä onnistuneet. Jos käyttää iPhonea, niin monilla ongelma poistuu kun pistää ääniasetuksista monoäänen päälle, joka kytkee päänseurannan pois (vaikka se olis jo pois), ja sit laittaa monoäänen pois. Samaten automaattinen mikrofonin valinta on (ehkä) auttanut, eli se pois ja vaan toiseen kuulokkeeseen.

Päänseurannan asetus löytyy myös vähän oudosta paikasta, eli käyttöapu -> airpods -> seuraa iPhonea. Se näyttää jäävän päälle vaikka tilaäänen ottaa pois. Toi täppä pois niin saattaa auttaa. Nää siis olettaen, että ei ole ihan vaan rikkinäinen kuulokepari.

Huoltoon lähettämisen sijaan ite kokeilin näistä ohjeista mikrofonin laittoa vaan toiseen nappiin ja sit tuolta käyttöavusta seuraa iPhonea pois. En oo nyt ainakaan hetkeen huomannut ajelehtimista.
 
Pari viikkoa meni huollossa, olivat vaihtaneet oikean nappikuulokkeen uuteen ja onneksi mainitsin vaahtomuovitulppien olevan huonossa hapessa ja olivat nekin vaihtaneet uusiin. Nyt huomaa että vasen nappi ei ole enää uuden vertainen, kestää sen 4h meluisassa tehtaassa ANC päällä kun tuo uusi nappi kestää 6h. Eipä siinä mitään, aika normaalia kulumista melkein 2v vanhoille kuulokkeille.

Ihan tyytyväinen onnistuneeseen huoltoon, joka tosin oli aika simppeli.

Olisi varmaan kannattanut valittaa myös vasemmasta napista ja latauskotelosta koska nyt pari kuukautta huollon jälkeen myös vasen nappi kestää enää 2h ANC päällä meluisassa tehtaassa, ja latauskotelokin vaatii kesken työpäivän latauksen. Sekin aiemmin kesti reilusti koko työpäivän ja vähän päälle. Eli lähti takaisin huoltoon. Tässäkin tulisi Sonylle halvemmaksi vain heittää uudet kuulokkeet asiakkaalle takuutilanteissa.
 
Laitoin tuotteen huoltoon liitteenä tuotteen mukana tullut lappu jossa lukee "Säilytä tämä lähete takuukuittina".

Nyt sieltä pyydettiin ostokuittia jossa pitää näkyä tuotteen hinta. Oli aika outoa, mutta laitoin sitten tilausvahvistuksen menemään, siinä näkyy ostohinta. Mitään muuta erillistä kuittiahan tuosta ei ole.

Onko muilla kokemusta tälläisestä? Tuntuu vain kummalliselta, miten ostohinta vaikuttaa tuotteen huoltoon jos takuukuitti kuitenkin on lähetetty :hmm:
 
Laitoin tuotteen huoltoon liitteenä tuotteen mukana tullut lappu jossa lukee "Säilytä tämä lähete takuukuittina".

Nyt sieltä pyydettiin ostokuittia jossa pitää näkyä tuotteen hinta. Oli aika outoa, mutta laitoin sitten tilausvahvistuksen menemään, siinä näkyy ostohinta. Mitään muuta erillistä kuittiahan tuosta ei ole.

Onko muilla kokemusta tälläisestä? Tuntuu vain kummalliselta, miten ostohinta vaikuttaa tuotteen huoltoon jos takuukuitti kuitenkin on lähetetty :hmm:
Ainakin ennen kun itse olin huoltotiskillä ottamassa tuotteita vastaan, niin esim. tietyn valmistajan kuulokkeista tyyliin alle 100€ kuulokkeet vaihdettiin uuteen ja kalliimmat sitten eteenpäin valmistajalle korjattavaksi. Liekö jostain vastaavasta kyse.
 
Ainakin ennen kun itse olin huoltotiskillä ottamassa tuotteita vastaan, niin esim. tietyn valmistajan kuulokkeista tyyliin alle 100€ kuulokkeet vaihdettiin uuteen ja kalliimmat sitten eteenpäin valmistajalle korjattavaksi. Liekö jostain vastaavasta kyse.
Aivan joo, tämä käy järkeen. Nämä juurikin ovat Sonyn WH-1000XM4 (ostettu hintaan 249€) jotka alkoivat katkomaan Bluetooth yhteyttä yllättäen. Eli varmaan sitten lähettävät muualle huoltoon, voi kökkö.

Toki luulisi olevan helpompiakin keinoja tarkistaa ovh kuin kysellä kuitteja asiakkaalta ja täten hidastaa prosessia esim. tässäkin tapauksessa nyt tulee viikonloppu väliin kun edelleen odottelevat kuittia jonka toimitin jo tunnin sisään pyynnöstä :D
 
Sain vihdoin omatkin sonyn WF-1000XM4 huoltoon asti akkuhaasteiden takia. Näyttäisi huollon seuranta että olisi tilattu alla mainitut osat huoltoa varten. Äkkiseltään netistä kaivamalla, varaosanumeron perusteella vaikuttaisi siltä, että vaihtavat molemmat napit uusiin?

YY2948_L(S)_CE7_SVZ55H
YY2948_R(S)_CE7_SVZ55H

Jos näin näppärästi onnistuu, niin yllätyn kyllä positiivisesti. Takuuta jäljellä about 1kk.

Edit. Ei omalla kohdalla pahaa sanottavaa elcaren toiminnasta. 4 päivää meni kuulokkeiden lähetyksestä että tulivat toimivana takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla tekkiläisillä kokemusta tuosta että elcare ei löydä vikaa? Onko muuta vaihtoehtoa kuin pulittaa kiltisti, ja heittää laite roskiin.
 
Onko muilla tekkiläisillä kokemusta tuosta että elcare ei löydä vikaa? Onko muuta vaihtoehtoa kuin pulittaa kiltisti, ja heittää laite roskiin.
Eikö ole keinoa todistaa virhettä mitenkään kuvalla/videolla, myyjän lausunnolla tms?
 
Roboimuri kävi tuolla, ei imumoottori pyörinyt lainkaan... Tuli takaisin nootilla 'no fault found', vain joku tehdasresetti tehty. No kuntoon se tuli tällä kertaa. Mutta enskerralla videota, kuvaa yms taidan ottaa varmuudeksi jos jotain rahaa muka turhasta takuuhuollosta keksivät vaatia.
 
Tosiaan ylläoleva pitää paikkansa, vianetsinnästä voi laskuttaa ainoastaan siinä tapauksessa että laite on toimitettu sinne "selvästi turhaan". Asiasta on olemassa KKV:n ohjeistus ja jokaisen laskun vianetsinnästä voi kiistää sen perusteella. Käytännössä "selvästi turhaan" tarkoittaa esim. laitetta joka on esim. kastunut tai tippunut ja selkeästi hajonnut sen seurauksena, mutta sitä yritetään silti saada takuuhuoltoon

Oman perseensä tässä suojaa parhaiten aina dokumentoimalla vian mahdollisimman tarkasti, kuvista ja videoista on aina kovasti hyötyä. Kun selittää asian riittävän tarkkaan kun vie/lähettää laitetta huoltoon niin käytännössä sen vastaanottajan pitäis jo osata sanoa että on turha keikka ja tästä tulee lasku jotta syntyisi oikeus laskuttaa työstä asiakasta. Se mitä huoltofirma laskuttaa myyjältä on niiden välinen asia ja lasku saattaa jäädä myyjän vahingoksi, mutta asiakkaalta sitä ei kovin helposti saa perittyä ellei asiakas maksa suoraan kun nätisti pyytää.

Takuukorjaus on ostajalle maksuton
Takuunantaja vastaa korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan muun muassa kuluttajalle tavaran toimittamisesta korjattavaksi aiheutuneet kulut, varaosat sekä korjaajan työ- ja matkakulut.

Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.
 
Se mitä huoltofirma laskuttaa myyjältä on niiden välinen asia ja lasku saattaa jäädä myyjän vahingoksi, mutta asiakkaalta sitä ei kovin helposti saa perittyä ellei asiakas maksa suoraan kun nätisti pyytää.
Joskushan muistaakseni yleisesti rutistuna ongelmana oli, että asiakasta harhautettiin tai kiristettiin jälleenmyyjän tiskillä allekirjoittamaan tällaisen ***caren tms. huijausfirman paperi. Toisin sanoen joko ostat maksullisen palvelun tai meenyvittuu mutta ei takuuta.
 
Joskushan muistaakseni yleisesti rutistuna ongelmana oli, että asiakasta harhautettiin tai kiristettiin jälleenmyyjän tiskillä allekirjoittamaan tällaisen ***caren tms. huijausfirman paperi. Toisin sanoen joko ostat maksullisen palvelun tai meenyvittuu mutta ei takuuta.
Juu, joku tollainen huoltosopimus tuli allekirjoitettua. Olisiko siinä joku kikka millä voisi säästyä allekirjoittamiselta?

Toisekseen, kuinkakohan laillista on allekirjoituttaa tollanen haistapaskasoppari asiakkaalla kun takuun pitäisi olla ilmaineno_O Onkohan tuon sopimuksen tarkoitus vain huijata asiakas luopumaan oikeuksistaan.
 
Toisekseen, kuinkakohan laillista on allekirjoituttaa tollanen haistapaskasoppari asiakkaalla
Niin, en oikein tiedä. Lähtökohtana pitäisin, että asiakkaan pitäisi voida hoitaa takuuasioita allekirjoittamatta mitään akuankkasopimuksia. Toisin sanoen jos menen johonkin verkkokauppacomin tiskille ja allekirjoitusta tivattaessa vaan häivyn ja jätän romut siihen, asian pitäisi edetä omalla painollaan.
 
Juu, joku tollainen huoltosopimus tuli allekirjoitettua. Olisiko siinä joku kikka millä voisi säästyä allekirjoittamiselta?

Toisekseen, kuinkakohan laillista on allekirjoituttaa tollanen haistapaskasoppari asiakkaalla kun takuun pitäisi olla ilmaineno_O Onkohan tuon sopimuksen tarkoitus vain huijata asiakas luopumaan oikeuksistaan.
Nyt ei olla jenkeissä, joten tuskin tuollaisella sopimuksella on mitään virkaa.
 
Juu, joku tollainen huoltosopimus tuli allekirjoitettua. Olisiko siinä joku kikka millä voisi säästyä allekirjoittamiselta?

Toisekseen, kuinkakohan laillista on allekirjoituttaa tollanen haistapaskasoppari asiakkaalla kun takuun pitäisi olla ilmaineno_O Onkohan tuon sopimuksen tarkoitus vain huijata asiakas luopumaan oikeuksistaan.
No eihän sinulle mitään laskua tule koska he korjasivat takuun puitteissa imurin (tekemällä resetin).
 
Imurikeissi oli minun, siinä vaan tuli mieleen että jos tuo 'nff' on yleinen tapa niin pitää varautua todistamaan että vikaa siinä oikeasti oli. Tuossa se oli varsin selvä, kulkee imemättä sen pari metriä ja pyssää siihen jotain höpöttäen, mutta todisteita en tullut ottaneeksi...
 
Tulipas törmättyä tähän ketjuun. Olen ollut kyseisessä yrityksessä huoltoteknikkona vuosia takaperin. En osaa toki sanoa nykytilanteesta, mutta jotain juttuja tulee mieleen varsinkin noista tapauksista kun vikaa ei löydetä.

Laitteita tuli usein huoltoon syystä ”DOA” eli death on arrival. Eli rikki asiakkaalla suoraan paketista. Yhden sellaisen Philipsin TVn otin taas testiin työpisteelle, laitoin virrat ja laite lähti heti toimimaan. Kaksi viikkoa pyörittelin dvd soittimen kautta elokuvaa eikä laitteessa ollut mitään ongelmaa. Tähän aikaan DOA tuotteet valmistaja vaihdatti suoraan uusiin ja meille jäi niiden korjaus ja myyntiinlaitto B-koneina. Tämän kyseisen Death on arrival TVn ostin itselleni, tekemättä mitään korjauksia ja kymmenen vuotta se palveli omassa olohuoneessa.

Tota kamaa tuli oikeasti paljon missä ei ole vikaa, vaan kyse on käyttäjävirheestä tai jonkun velmuilun kautta palautuksesta.

Huoltoon tuli myös paljon laitteita viosta mitkä ei ole vikoja. Esim. TVn kuorista kuuluu naksahdus kun on ollut päällä noin tunnin. Kyllä, näin tapahtuu, johtuen muovin lämpölaajenemisesta.

Vastaavia esimerkkejä on paljon, kaukosäädin ei toimi kun patterit on loppu, tv on rikki tulee vain musta näyttö (tv on päällä tyhjällä kanavapaikalla), elektroniikka lämmetessään pitää pientä sirinää (käämit). Jne.

Paneeleissa taas valovuotojen ja kuolleiden pikseleiden määrissä on tarkat rajat valmistajilla mitkä ovat normaalia. Lcd paneelia missä ei ole yhtään valovuotoa on käytännössä mahdoton löytää. Vinkkinä kotikonstina valovuotoja ja kuolleita pikseleitä voi saada elvytettyä paineen ja pyyhkimisen avulla, esim tasaisesti keskeltä reunoille liinan kanssa painaen pyykimällä, kuolleita pikseleitä saa joskus herätettyä samalla taktiikalla pyyhekumilla.
 
Tota kamaa tuli oikeasti paljon missä ei ole vikaa, vaan kyse on käyttäjävirheestä tai jonkun velmuilun kautta palautuksesta.
Tämä taitaa olla yleistä elektroniikkahuollossa ylipäänsä. Mutta tämä yhtiöhän on erikoistapauksena tunnettu erittäin huonosta palvelusta ja työn jäljestä.

Tapasitko urallasi tällaisia tapauksia joissa joku ilmiselvästi ainoana vianmäärityksenä rikkoo tuotteen vasaralla tai kuulokkeet huoltoon lähettäneelle ilmoitetaan "leivänpaahtimenne on aivan kunnossa, maksakaa 60 euroa tarkastusmaksua niin saatte sen takaisin"?
 
Tämä taitaa olla yleistä elektroniikkahuollossa ylipäänsä. Mutta tämä yhtiöhän on erikoistapauksena tunnettu erittäin huonosta palvelusta ja työn jäljestä.

Tapasitko urallasi tällaisia tapauksia joissa joku ilmiselvästi ainoana vianmäärityksenä rikkoo tuotteen vasaralla tai kuulokkeet huoltoon lähettäneelle ilmoitetaan "leivänpaahtimenne on aivan kunnossa, maksakaa 60 euroa tarkastusmaksua niin saatte sen takaisin"?
Tarkoitat siis että huollossa on tahalleen hajotettu asiakkaan laite? Ei kyllä tietääkseni tapahtunut.

Sellasta kyllä ajoittain sattui, että huoltotoimenpiteen aikana joku laitteen ehjä osa hajoaa ja tämä tuottaa asiakkaalle ikävää lisäodottelua, kun joudutaan taas osia tilaamaan. Hyllyssä niitä osia ei juuri ollut vaan iso osa osista pitää tilata valmistajalta.

Joku tapaus ainakin omalla kohdalla tulee mieleen kun vaihdoin paneelin TVseen ja takakantta kiinnittäessä ruuvi oli mennyt sekaisin (takakannessa saattaa olla useita eri pituisia ruuveja) ja tuli etupaneelista läpi. Siinä ei auta kuin tilata uusi etukehys ja pistää viestiä huollon viivästymisestä.

Täällä myös oli juttua huollossa naarmutetuista laitteista. En sano että se olisi mahdotonta, mutta tiskille tuodut asiakastilaukset kuvattiin huoltoon ottaessa, ja liikkeiden kautta tulleissa huollon vastaanottajan piti kirjata aina kaikki mahdolliset viat ja naarmut. Työpöydät olivat myös päällystetty esd matoilla / telineet suojattu, että ei niitä missään hiekkalaatikossa pyöritetty. Sama homma päti myös tässä tilanteessa kuin ylemmässä esimerkissä, että jos teknikko naarmutti vahingossa vaikka läppärin kannen, niin sitten tilattiin ja vaihdettiin uusi saman tien, ei niitä koitettu salailla vaan ilmoitettiin tiimin esimiehelle.

En myöskään muista omalle kohdalleni osuneen laitetta mikä näyttäisi tahalleen asiakkaan hajoittamalta. Paitsi jotain ”Wiin kapula näytöstä läpi” vakuutusyhtiö keissejä.

Turhien huoltojen tarkastusmaksut olivat sillonkin käytössä, jotka olisi pitänyt aina velottaa jos vikaa ei ole. Näissä tapauksissa (takuu aika voimassa) yleensä etsin valmistajan päivitysraportista vähänkään kuvattua vikaa muistuttavan ongelmakorjauksen, ajoin päivitykset ja laitoin takaisin ja näin asiakas välttyi tarkastusmaksulta.

Vikojen etsimisestä vielä, että joskus viat voivat olla todella vaikea toistaa huollossa ja huoltoa ei voi suorittaa jos vikaa ei saada esiin. Muistuu mieleen ajoittainen kuvan välkkyminen HDMIn kautta Playstationia käyttäessä pimeässä huoneessa. Istu siinä sitten viikko pimiössä (sellainenkin oli) tuijottamassa välkähtääkö se kuva joskus. Ja sitten kun se välkähtää niin pitää selvittää onko vika kaapelissa, pleikassa vai tvssä.

Ei se ole aina helppoa siellä huollon suorittavassa päässä.
 
Tämä taitaa olla yleistä elektroniikkahuollossa ylipäänsä. Mutta tämä yhtiöhän on erikoistapauksena tunnettu erittäin huonosta palvelusta ja työn jäljestä.

Tapasitko urallasi tällaisia tapauksia joissa joku ilmiselvästi ainoana vianmäärityksenä rikkoo tuotteen vasaralla tai kuulokkeet huoltoon lähettäneelle ilmoitetaan "leivänpaahtimenne on aivan kunnossa, maksakaa 60 euroa tarkastusmaksua niin saatte sen takaisin"?
Niin ja vielä työn jäljestä ja laadusta en enempää kommentoi kuin että huoltomäärät vuositasolla oli valtavat. Puhutaan siis kymmenistä ja sadoista tuhansista korjauksista vuodessa. Niin jos 150 000 huollettuun laitteeseen vuodessa osuu muutama sata ”epäonnistunut” huolto, puhutaan aika pienestä epäonnistumisprosentista. Netissä vaan se parisataa ihmistä saa paljon ääntä aikaiseksi.
 
Philipsin TV:n infocarella huollattaneena mielenkiinnosta kysyn että miten huollon/remontin jälkeinen testaus? Siihen luultavasti olemassa ihan proseduurit?
Oma kävi muutaman viikon käytön jälkeen jonkin piirilevyn vaihdossa. Saatuani laitteen korjauksesta vika kyllä oli korjattu mutta mikään painike TV:n takana ei toiminut. Kiusaus oli kova avata kuoret ja kytkeä irti jäänyt lattakaapeli mutta minkäs teet, pakko oli palauttaa.
Kuinka usein tällaisia tapahtui?
 
Tarkoitat siis että huollossa on tahalleen hajotettu asiakkaan laite? Ei kyllä tietääkseni tapahtunut.

Sellasta kyllä ajoittain sattui, että huoltotoimenpiteen aikana joku laitteen ehjä osa hajoaa ja tämä tuottaa asiakkaalle ikävää lisäodottelua, kun joudutaan taas osia tilaamaan. Hyllyssä niitä osia ei juuri ollut vaan iso osa osista pitää tilata valmistajalta.

Joku tapaus ainakin omalla kohdalla tulee mieleen kun vaihdoin paneelin TVseen ja takakantta kiinnittäessä ruuvi oli mennyt sekaisin (takakannessa saattaa olla useita eri pituisia ruuveja) ja tuli etupaneelista läpi. Siinä ei auta kuin tilata uusi etukehys ja pistää viestiä huollon viivästymisestä.

Täällä myös oli juttua huollossa naarmutetuista laitteista. En sano että se olisi mahdotonta, mutta tiskille tuodut asiakastilaukset kuvattiin huoltoon ottaessa, ja liikkeiden kautta tulleissa huollon vastaanottajan piti kirjata aina kaikki mahdolliset viat ja naarmut. Työpöydät olivat myös päällystetty esd matoilla / telineet suojattu, että ei niitä missään hiekkalaatikossa pyöritetty. Sama homma päti myös tässä tilanteessa kuin ylemmässä esimerkissä, että jos teknikko naarmutti vahingossa vaikka läppärin kannen, niin sitten tilattiin ja vaihdettiin uusi saman tien, ei niitä koitettu salailla vaan ilmoitettiin tiimin esimiehelle.

En myöskään muista omalle kohdalleni osuneen laitetta mikä näyttäisi tahalleen asiakkaan hajoittamalta. Paitsi jotain ”Wiin kapula näytöstä läpi” vakuutusyhtiö keissejä.

Turhien huoltojen tarkastusmaksut olivat sillonkin käytössä, jotka olisi pitänyt aina velottaa jos vikaa ei ole. Näissä tapauksissa (takuu aika voimassa) yleensä etsin valmistajan päivitysraportista vähänkään kuvattua vikaa muistuttavan ongelmakorjauksen, ajoin päivitykset ja laitoin takaisin ja näin asiakas välttyi tarkastusmaksulta.

Vikojen etsimisestä vielä, että joskus viat voivat olla todella vaikea toistaa huollossa ja huoltoa ei voi suorittaa jos vikaa ei saada esiin. Muistuu mieleen ajoittainen kuvan välkkyminen HDMIn kautta Playstationia käyttäessä pimeässä huoneessa. Istu siinä sitten viikko pimiössä (sellainenkin oli) tuijottamassa välkähtääkö se kuva joskus. Ja sitten kun se välkähtää niin pitää selvittää onko vika kaapelissa, pleikassa vai tvssä.

Ei se ole aina helppoa siellä huollon suorittavassa päässä.

Tähän pitänee lisätä naarmuuntumista koskien että meillä ainakin opastettiin ja muistuteltiin hyvinkin usein sitä että telkku tms. muovikuorinen laite pitää pakata ensin siihen mukaan tulleeseen muovi/kangas tms. pussukkaan ennen kuin se laitetaan laatikkoon sillä ne styroksit hinkkaa pinnat naarmuille.
 
Philipsin TV:n infocarella huollattaneena mielenkiinnosta kysyn että miten huollon/remontin jälkeinen testaus? Siihen luultavasti olemassa ihan proseduurit?
Oma kävi muutaman viikon käytön jälkeen jonkin piirilevyn vaihdossa. Saatuani laitteen korjauksesta vika kyllä oli korjattu mutta mikään painike TV:n takana ei toiminut. Kiusaus oli kova avata kuoret ja kytkeä irti jäänyt lattakaapeli mutta minkäs teet, pakko oli palauttaa.
Kuinka usein tällaisia tapahtui?
Kyllä ne testata piti. En omana aikana muista tollasia keissejä. Mutta voin kyllä samaistua että epähuomiossa jää näppäimet testaamatta, ei niitä kukaan huoltoteknikon suorittaman työn jälkeen erikseen testannut. Yleensä siinä saattoi olla vaikka viisikin konetta samaan aikaan pöydällä eri vaiheissa menossa (testissä, tarkastuksessa, korjauksessa, päivityksessä) yms.

Ihmisethän vaan näitä tekee.

Käyhän noita muuallakin esim. autohuollossa. Muistan kun tuulilasin vaihdon jälkeen omat pyyhkijät ei toiminut kun olivat unohtaneet kiristää varret moottoreihin.

Ainiin, jossain laitteissa missä oli sinetti, niin sinetin rikkoutuminen (asiakas on avannut itse laitteen kuoret) eväsi takuun. Näitä oli ainakin jossain digibokseissa.
 
Ainiin, jossain laitteissa missä oli sinetti, niin sinetin rikkoutuminen (asiakas on avannut itse laitteen kuoret) eväsi takuun. Näitä oli ainakin jossain digibokseissa.
Sinetin rikkominen ei evää takuuta Suomessa tai EU:ssa. Siis todellakin Elcaressa rikotaan lakia?
 
Viimeksi muokattu:
Sinetin rikkominen ei evää takuuta Suomessa tai EU:ssa. Siis todellakin teidän huoltofirmassa rikotaan lakia? Mikä on firman nimi?
Lue edelliset viestit niin löydät vastauksen. Niin tietokoneen sinetti ei evää takuuta. Siellä on sisällä komponentteja mitkä on tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi. Digiboksissa taas ei ole sisällä mitään semmoista mihin Matti meikäläisen pitäisi koskea tai telkkarissa. Ja valmistaja ne takuuehdot määrittää ja huolto noudattaa niitä. Oikea osoite kitinälle on valmistaja jos ei joku ehto miellytä.
 
Oikea osoite kitinälle on valmistaja jos ei joku ehto miellytä.
Sinänsä jos takuu on huonompi kuin lakisääteinen virhevastuu niin tavaran myyjä on vastuussa virhevastuun mukaisesta korjauksesta. Myyjä voi sit toki kitistä valmistajalle jos omasta pussista joutuu huollattamaan.

Toki kuluttajan kannalta on kivempi kun ei tarvi vääntää, joten sikäli kannattaa valikoida sellainen valmistaja jonka takuuehdot miellyttää. Raha puhuu paljon paremmin kuin kitinä.
 
Lue edelliset viestit niin löydät vastauksen. Niin tietokoneen sinetti ei evää takuuta. Siellä on sisällä komponentteja mitkä on tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi. Digiboksissa taas ei ole sisällä mitään semmoista mihin Matti meikäläisen pitäisi koskea tai telkkarissa. Ja valmistaja ne takuuehdot määrittää ja huolto noudattaa niitä. Oikea osoite kitinälle on valmistaja jos ei joku ehto miellytä.
Kyseessä näyttäisi olevan juurikin topicin firma Elcare.

Ei ole mitään väliä onko kyseessä tietokone, digiboksi tai muukaan. Ainoastaan silloin sillä on merkitystä, jos sinetin rikkominen aiheutti vian tai vaikutti siihen. Ja loppupeleissä sen valmistajan mielipide takuusta on myös irrelevantti koska virhevastuun takia se pitää yhtälaisesti korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos pitää laittaa tuollainen laittomuuksia harrastava firma boikottiin.
Mikäs firma nyt siis oli edes kyseessä? Se ei myöskään ole huoltofirma joka tekee jotain väärin, puhumattakaan että laittomasti, jos kieltäytyy korjaamasta jotain, josta kukaan ei ko. firmalle suostu maksamaan.

Eli käytännössä jos korjaus joudutaan tekemään virhevastuun puitteissa, niin sen joutuu maksamaan laitteen myyjä, maahantuoja tai valmistaja, ei huoltofirma itse. Jos valmistaja kieltäytyy maksamasta niin se on sitten näiden kolmen välistä tappelua miten kustannukset hoidetaan. Plus että paska myyjä voi vielä koittaa luikerrella vastuustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs firma nyt siis oli edes kyseessä? Se ei myöskään ole huoltofirma joka tekee jotain väärin, jos kieltäytyy korjaamasta jotain, josta kukaan ei ko. firmalle suostu maksamaan.

Eli käytännössä jos korjaus joudutaan tekemään virhevastuun puitteissa, niin sen joutuu maksamaan laitteen myyjä, tukku tai valmistaja, ei huoltofirma itse. Jos valmistaja kieltäytyy maksamasta niin se on sitten näiden kolmen välistä tappelua miten kustannukset hoidetaan.
Näyttäisi olevan Elcare. Ei ylläri.

Joo virhevastuun tilanteessa se on heidän asia, kuka sen huollon maksaa. Ei ole asiakkaan ongelma. Jokatapauksessa huollon evääminen rikotun sinetin takia on laitonta.

Tulipas törmättyä tähän ketjuun. Olen ollut kyseisessä yrityksessä huoltoteknikkona vuosia takaperin.
 
Näyttäisi olevan Elcare. Ei ylläri.
Niin sanoit pistäväsi Pertti_Pasanen_Speden viestin perusteella firman boikottiin joten en tiedä miten 1hty:n ex-työpaikka liittyy asiaan.

Mutta kerropas mikä huoltofirma huoltaa sellaiset laitteet omaan pikkiin, joiden huoltoa ei tehdas, maahantuoja tai myyjä suostu maksamaan?

Väitän ettei sellaista olekaan ja pointti on siis: Jos syytät tilanteesta huoltoa niin sormi osoittaa väärään suuntaan.
 
No kerropas mikä huoltofirma huoltaa sellaiset laitteet omaan pikkiin, joiden huoltoa ei tehdas, maahantuoja tai myyjä suostu maksamaan?

Väitän ettei sellaista olekaan ja pointti on siis: Jos syytät tilanteesta huoltoa niin sormi osoittaa väärään suuntaan.
Mistä sinä revit tuon omaan piikkiin ja miksi se mielestäsi on relevanttia? Kuten itsekkin mainitsit, se on heidän asia selvittää kuka sen lopulta maksaa. Huoltoa ei voi evätä rikotun sinetin takia, vaikka valmistaja olisi eri mieltä.

Tässä viesti mistä puhe:
Ainiin, jossain laitteissa missä oli sinetti, niin sinetin rikkoutuminen (asiakas on avannut itse laitteen kuoret) eväsi takuun. Näitä oli ainakin jossain digibokseissa.
 
No minäpä toimitan kaikki sellaiset rikkinäiset laitteet, jotka kuuluisi virhevastuun piiriin mutta josta myyjä yrittää vedota siihen ettei ole takuun piirissä, sinulle niin voit korjata ne ja selvittää sitten kuka maksaa. Kuulostaa hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Älä viitsi vetää pelleilyksi tätä. Korjasin vain virheellisiä väittämiä sinetistä.
En mielestäni ole vetänyt mitään pelleilyksi. Oma väitteesi että se on huoltofirman vika jos valmistaja ei suostu kustantamaan sinettirikkonaisten laitteiden huoltoja on nähdäkseni ainoa virheellinen väittämä ja koitin havainnollistaa, että se johtaisi aivan absurdiin tilanteeseen jos huoltofirma olisi asiasta vastuussa.

Siis tosiasiassa se menee niin että myyjä usein ohjeistaa toimittamaan vialliset laitteet suoraan johonkin huoltoon. Laite sitten toimitetaan ko. huoltoon ja huoltoliike kieltäytyy huoltamasta laitetta syystä että valmistaja ei suostu siitä huoltofirmalle maksamaan (olkoon nyt sitten se sinetti vaikka). Huoltofirma ilmoittaa myyjälle tilanteen ja myyjä miettii että miten homma saadaan kuluttajan kannalta nätisti maaliin. Myyjällä yksi (mutta ei ainoa) vaihtoehto on suostua siihen että he itse maksavat huollon.

Nyt tuossa edellisessä sinun mielestäsi huoltofirma on tehnyt jonkun suuren laittomuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 927
Viestejä
4 652 408
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
bepo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom