Kirjoitan toisen kokemukseni Elcaresta melkein 10kk takautuvasti, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan
Touhu vitutti sen ollessa ajankohtainen sen verran isosti, etten ihan kasettiteknillisistä syistä kirjoittanut tätä reaaliajassa, ja myöhemmin työkiireet ajoi sen edelle.
Eli kyseessä oli jo melko lailla tasan vuotta aiemmin kertaalleen Elcarella korjattavana käynyt Acerin ProDesigner-sarjan näyttö.
Aiemman reissun tapahtumat ja sillä tulleet "kolhut" voi lukea tästä
#145
Acerin monitoreilla on mallisarjasta riippuen 24-36kk takuu. Tämä kyseinen näyttö kuuluu yrityssegmentin P-mallisarjaan, eli sillä on
36kk takuu.
Takuun pituus selviää myös näytön mukana toimitettavasta takuukirjasesta sekä jälleenmyyjän sivuilta (Gigantti), vaikkakaan kuitissa sitä ei tuttuun tyyliin luekaan.
Joka tapauksessa, tällä viimeisimmällä, toisella hajoamiskerralla näytöllä oli reilu 4kk takuuta jäljellä tuosta valmistajan myöntämästä alkuperäisestä 36kk takuuajasta.
Näytön hajottua kaikki sujui alkuun täysin normaalisti, tein huoltotilauksen ja pakkasin näytön Vantaan toimipisteeseen toimitusta varten.
Näyttöä toimipisteeseen vietäessä, huoltotöitä vastaanottava vanhempi herrasmies totesi suoraan faktana, että kaikilla Acerin näytöillä on 24kk takuu ja että näytöllä ei siten nyt n. 32kk ikäisenä ole enää takuuta.
Koska jälleenmyyjän kuitissa ei takuuaikaa lue, eikä Acerin sivuilta tuota takuuaikalistausta heti tuolloin löytynyt niin kyseinen herra tyytyi väittelyn jälkeen kuitenkin ottamaan palautuksen vastaan, mutta merkitsi sen ehdollisena, eli että "takuun voimassaolo
selvitetään ja korjauksesta annetaan kustannusarvio, mikäli laite ei ole takuunalainen"
Vajaa 2 viikkoa laitteen toimituksesta huoltoon Elcarelta tuli tämännäköinen meili:
Tiedustelin vielä saman päivän aikana, että mikä mahtaa olla syynä takuun epäämiseen, kun sekä valmistajan että jälleenmyyjän mukaan laitteella on 36kk takuu, joka on edelleen voimassa.
Toimitin meilissä linkit sekä Acerin, että Gigantin sivuille josta takuuaika selviää ja mainitsin myös laitteen mukana toimitetun takuutodistuksen olemassaolosta.
Jo aiemmalta huoltokerralta tuttuun tapaan, tähänkään tiedusteluun ei tullut ikinä tullut mitään vastausta. Sen sijaan pari päivää viestin lähettämisen jälkeen huoltostatus muuttui "odottaa varaosaa" tilaan ja reilu viikko siitä laite palautettiin korjattuna
takaisin postitse.
Laitteen saavuttua takaisin testasin sen toiminnan välittömästi, koska luotto tämän puulaakin toimintaan ei voisi olla mitenkään alhaisempi.
Alkuperäinen vika oli kyllä korjattu, sillä näyttö käynnistyi heti virtakaapelin kytkemisen jälkeen ja antoi kuvan, mutta vastaavasti se vaihteli sisääntuloja itsestään, erittäin nopeaan tahtiin. Jotain mitä näyttö ei ikinä aiemmin ole tehnyt, ei edes tehdasasetusten palauttamisen jälkeen .
Samassa yhteydessä totesin, ettei näytön takana olevat kytkimet tai joystick tee mitään, virtakytkintä lukuun ottamatta
Pakkasin näytön samaan pakettiin jossa se oli tullutkin ja näyttö toimitettiin takaisin Elcaren osaaviin käsiin.
Muutamaa päivää myöhemmin sain Elcarelta uuden sähköpostin, jossa kerrottiin että A) laite on matkalla takaisin ja B) laitteessa ei ole kuvattua vikaa ja että ongelman syynä oli "Fast Mode", johon näyttö oli asetettu.
Ainoa ongelma tuon käytökseen syynä olleen "Fast Moden" kanssa on se, että en vielä tänäkään päivänä tiedä mikä asetus mahtaa olla kyseessä. Näytön manuaalista tai valikoista ei löydy mitään tuolla nimellä olevaa asetusta, enkä myöskään ole mitään tuollaista käytöstä väitetysti aiheuttavaa asetusta muutenkaan löytänyt
Näyttö palautui parin päivän sisällä ja toimi nyt myös sen kytkinpaneelinsa osalta. Laitteen mukana olisi ilmeisesti kuulunut tulla myös lasku aiheettomasta takuupalautuksesta (yhteensä 76€), mutta jostain syystä laskua ei ollut mukana ja sain sitten aikanaan suoraan viivästyskorolla varustetun muistutusmaksun. Tulin tulokseen että kun näyttö
on vihdoin, ainakin toistaiseksi taas toimivana pöydällä niin tuon "aiheettomasta takuupalautuksesta" vaaditun tarkastusmaksun riitauttamisella ei ole pelkoa tuntipalkalle pääsemisestä, pyllistin (maksoin) ja annoin olla
Jokainen voi vetää omat johtopäätökset siitä, että oliko tuo valmistajan takuuhuolloista vastaavan yrityksen tietämättömyys asiakkaansa takuuaikojen pituudesta vilpitön erehdys, vai jotain muuta.
Tuota mallisarjaa johon oma näyttöni kuuluu ei epäilemättä tule jatkuvasti vastaan, mutta tuo pidempi takuu löytyy myös monesta muusta mallisarjasta, myös alle 200€ hintaluokan laitteista, joten sen perusteella väite ettei 36kk takuuta ole Acerilla
yleensäkään olemassa on aika mielenkiintoinen siltä kantilta.
Näiden kokemusten perusteella en tule ikinä ostamaan ainuttakaan laitetta, joiden takuusta vastaa Elcare.