Elcare (InfoCare) kokemuksia.

Gigantin ja El Caren pääomistaja on norjalainen sijoitusyhtiö.
Elkjop Nordic,joka omistaa myös Elgiganten firmat ruotsissa ja tanskassa.

Taitaa suurin osa kaikkien laitteiden ja hilavitkuttimien
huolloista ulkoistettu tolle El Care puulaakille.:whistling::hungry:
 
Muutamia huoltoja nähneenä, niin kai nekin joskus onnistuu. Tiedä sitten monta %-onnistuu ja monta %-ei onnistu.
 
Muutamia huoltoja nähneenä, niin kai nekin joskus onnistuu. Tiedä sitten monta %-onnistuu ja monta %-ei onnistu.
Itelle osu onnistunut kokemus. Uudessa telsussa ilmestyi paneeliin musta ohut viiva. Yhteys Sonyyn, tuomio oli, ElCare hoitaa huollon/korjauksen. Voi v****. Soitti vkon päästä, että tulossa huoltamaan sinä ja sinä päivänä. Heebo saapui, kyseli vähän viasta, tutkaili itsekin ja totesi ”en ala vaihtamaan paneelia, kun telsu vasta 3 vkoa ollut käytössä ja on-site takuullinen, joten haen autosta uuden telsun tilalle ja vien vanhan pois”. Huoltokeikka kesti 30 minsaa ja voisin sanoa onnistuneeksi.
 
Itelle osu onnistunut kokemus. Uudessa telsussa ilmestyi paneeliin musta ohut viiva. Yhteys Sonyyn, tuomio oli, ElCare hoitaa huollon/korjauksen. Voi v****. Soitti vkon päästä, että tulossa huoltamaan sinä ja sinä päivänä. Heebo saapui, kyseli vähän viasta, tutkaili itsekin ja totesi ”en ala vaihtamaan paneelia, kun telsu vasta 3 vkoa ollut käytössä ja on-site takuullinen, joten haen autosta uuden telsun tilalle ja vien vanhan pois”. Huoltokeikka kesti 30 minsaa ja voisin sanoa onnistuneeksi.
Tosin tuossahan ei nyt varsinaisesri huollettu mitään.
 
Tosin tuossahan ei nyt varsinaisesri huollettu mitään.

Siis kyllähän tuo on huoltopalvelua parhaimmillaan - hyödynnetään tehdasvikaa molempien eduksi siten, että kuluttaja saa uuden yksilön tehtaasta ja huoltaja pääsee itsekin helpommalla. Vaihto uuteen yksilöön on lähtökohtaisesti parasta huoltopalvelua, koska uusi on aina uusi korjattuun verrattuna.
 
Aikoinaan tuotakin paskatyötä, paskalla palkalla, tehneenä. Ja kutakuinkin hinnaston tiedän, joka paremminkin laskee. Niin motivaatio ei hirveän korkealla ollut.

MUTTA sen verran oli kuitenkin "ammattiylpeyttä", että jos nyt jonkun naarmun kiireessä sai johonkin tehtyä. Niin suosiolla tilasin uuden osan tilalle. Läppäreitäkin muutaman vuoden korjasin. Niin näytön jos/kun joutui vaihtamaan, tilasin usein suosiolla siihen kehykset mukaan (bezel). 99,9% Niihin jää purkaessa aina jotain jälkiä ja/tai ne murtuu.

Muistanpa yhden tarinankin ;)
~20vee nuoripari raahasi bussilla ~37" LG:n telkkarin huoltoon. Mun työpiste oli sen verran lähellä kassaa, että kuuli mitä siellä puhuttiin. Olivat muuttamassa johonkin jumalan selän taakse, ja jalustan ruuvit jumahtanut kiinni. Eivät olleet niitä saanut irti. Ja kassalla suoraan kysyivät hintaa niiden irrottamisesta jne. jne.
Perjantai ja sääkin oli hyvä. Huikkasin kassalle että tuo se telkku samantien tänne, ja menkää te (asiakkaat) naapuriin kahville. Ruuvit lähti ilman isompaa väkivaltaa irti. Sekametelilaatikosta uudet ruuvit pussiin. Uusin firmware sisään ja LG:lle takuuhuolto lasku perään. Asiakkaille hyvien viikonloppujen toivotukset jne. Ilmeet oli 0€ huoltolaskun jälkeen sellaset, että tuli ittelle, ja tulee vieläkin, mukava olo :giggle:

Edit: Vaikka paskalla palkalla tulikin tehtyä, ja sen verran jo aikaa, että VHS:kin useamman vuoden tuli korjattua. Jos/kun asiakas halusi vanhan videonauhurinsa korjauttaa. Niin yleensä kerroin että työnhinta ei muutu, mutta mä haluaisin vaihtaa ennakkoon samalla läjän muitankin osia. Riippuen vähän valmistajasta ja iästä, niin hintaa ei tullut kuin max 5-10€ lisää. Yleensä minimissään kannatti vaihtaa samalla painorulla, ja virtaläheen ensiöpuolen pikkukonkka. Yleensä vielä samalla toision konkat samaan sotkuun. Philipsin turbodrive:n sitten vielä latausmoottorin akselit.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tää hyvä vai huono merkki, perjantaina saapui oma HDMI-vikainen LG OLED C1 elcarelle huoltoon, tänään jo lähettävät sitä takaisin. (Olisko ne ottaneet yhteyttä, jos jotain vikaa olisi? Vai meneekö automaattisesti takuukorjauksena?)
Mitään tietoa mistään en ole saanut missään kohtaa, huoltotyön seurantaan sain koodit eikä sielläkään näy kuin työnro ja korjaamo.

Hyvin pessimistinen olo viikkojen sähköpostien vaihtelun ja täällä olevien kommenttien jälkeen, varmaan ovat tyrkänneet kaapelin koneeseen ja kuva tulee ruutuun niin lähettävät takaisin... Noh, päivittelen sitten miten kävi, kunhan TV saapuu.

Mutta milläpä mä lähden todistamaan että vika on TV:ssä, kolme eri kaapelia kokeillut mutta ei mulla ole kuin yksi HDMI 2.1-kykenevä näytönohjain.
 
Onkohan tää hyvä vai huono merkki, perjantaina saapui oma HDMI-vikainen LG OLED C1 elcarelle huoltoon, tänään jo lähettävät sitä takaisin. (Olisko ne ottaneet yhteyttä, jos jotain vikaa olisi? Vai meneekö automaattisesti takuukorjauksena?)
Mitään tietoa mistään en ole saanut missään kohtaa, huoltotyön seurantaan sain koodit eikä sielläkään näy kuin työnro ja korjaamo.

Hyvin pessimistinen olo viikkojen sähköpostien vaihtelun ja täällä olevien kommenttien jälkeen, varmaan ovat tyrkänneet kaapelin koneeseen ja kuva tulee ruutuun niin lähettävät takaisin... Noh, päivittelen sitten miten kävi, kunhan TV saapuu.

Mutta milläpä mä lähden todistamaan että vika on TV:ssä, kolme eri kaapelia kokeillut mutta ei mulla ole kuin yksi HDMI 2.1-kykenevä näytönohjain.

No aikoinaan kun noita romuja tuli korjattua. Paskalla palkalla. Niin ei niihin vikailmoituksiin pahemmin tuhlattu aikaa. Jos portti oli fyysisesti ehjä, niin ei muuta kuin suoraan emoa tilaukseen. Jos/kun nuonkin nopeasti on onnistunut, niin emo on ollut hyllyssä valmiiksi. Tai siellä on softassa jotain vikaa.
 
Pikkasen hirvittää laittaa Philipsin OLEDi pikseliongelmien takia tuonne takuuhuoltoon kun tätä palstaa lueskelee...mutta pakko se kai on kun laitevalmistajan kautta tuota tarjosivat...

Tämähän meni hyvin tällä kertaa, laite (55OLED854/12) lähti huoltoon, muutaman päivän päästä tuli kyselyä että varaosia ei saatavilla kelpaako tilalle uusi 55OLED877/12. No mikä ettei olihan tolla entisellä jo ikää reilu 3.5 vuotta. Posti tosin oli yrittänyt vielä viime metreillä ajaa paketin kyljestä sisään jollakin mutta onni onnettomuudessa, uusi töllö oli säilynyt ehjänä.
 
E: Näemmä Sonylla ainakin seuraavat huoltoprosessin kulkua. Hetki tämän viestin jälkeen tuli kyselyä Sony europelta, että miten Elcare onnistui takuuhuollossa ja miten koko prosessi ylipäätään sujui.
Jahas, ei ne kovin montaa kuukautta kestänytkään huollon jälkeen. Taas on omat Sony WF-1000XM4:t huollossa Elcarella, onneks on edes toi 2 vuoden takuu. Tällä kertaa hajos vasen kuuloke, akku kuoli "yhdessä illassa" ihan täysin (kuumeni aika kiitettävästi samalla). Aiemman 4+ tunnin keston sijaan vasemman napin kesto tipahti 45-90 minuutin kestolle. Samaten ei ladannut täyteen vaan jäi satunnaisesti johonkin 70-90% välille vaikka toinen nappi latautuu normaalisti. Pienellä googletuksella näissä on ollut viallisia akkuja /akkuongelmia enemmänkin. Vähän mietin, että mahtavatko huoltaa koska "akkuvika", mutta Sonyn aspassa käskivät vaan laittamaan elcarelle. Ongelma on vissiin vähän isompikin ja Sony on satunnaisesti hyväksynyt takuuajan ulkopuolisiakin kuulokkeita vaihtoon tän ongelman takia.

Napit mennyt Elcarelle 11.7. Seurannassa olevien osanumeroiden perusteella vaihtavat jostain syystä molemmat napit uusiin, mutta varastossa oli vaan oikeanpuoleista ja vasempaa nappia piti odottaa 19.7. asti, eli ei paha. Nyt odottaa vapaata huoltoteknikkoa, eli hyvällä tuurilla ensviikolla lähtis takas tähän suuntaan. Eli hyvällä tuurilla voi selvitä 2 viikon huoltoajalla, mitä en pidä ollenkaan huonona lähes 2 vuotta vanhalle tuotteelle (takuuta reilu 2kk jäljellä), käyttöä ollut joku 1500-2000 tuntia sonyn sovelluksen mukaan eli ei paljoa.

Sonyn kuulokkeiden laatu/kestävyys on kyl aika kyseenalaista nykyään, että pitää pari kertaa miettiä ostanko XM5:t. Toisaalta, takuu tuntuu toimivan hyvin vielä toistaiseksi.
 
Jahas, ei ne kovin montaa kuukautta kestänytkään huollon jälkeen. Taas on omat Sony WF-1000XM4:t huollossa Elcarella, onneks on edes toi 2 vuoden takuu. Tällä kertaa hajos vasen kuuloke
...
Tasan 2 viikkoa meni huollossa eikä tullut mitään valituksia, että akkuvikoja ei korjattais. Molemmat napit oli tosiaan vaihdettu uusiin, mikä on ihan jees. En tiedä onko näissä akkutoimittaja vaihtunut laajojen ongelmien takia, mut nyt n. 2,5 tunnin kuuntelun jälkeen molemmissa napeissa vielä 70 % jäljellä. Aiemmin "uutena" lukema olis ollut jossain lähempänä 50 %, koska käytän kodekkina LDAC + ANC täysillä.

Eli vielä ei ole omalle kohdalle osunut Elcaren kanssa huonoja kokemuksia.
 
Onkos porukalla minkälaisia kokemuksia Infocaren tarjoamasta lähituesta yrityksille?
Hyvät kokemukset on harvassa tämän yrityksen kanssa 6 viikoa sitten lähettämäni pöytäkone taitaa tarvita vielä pari päivää ehkä viikoa valohoitoa huolto on valmis mutta kuljetus liikettä ei näy eikä kuulu saa naähdä kuinka pitkään se valohoitoa tarvitsee teen updaten kun saan sen takaisin kohta 2 päivää nyt
 
Hyvät kokemukset on harvassa tämän yrityksen kanssa 6 viikoa sitten lähettämäni pöytäkone taitaa tarvita vielä pari päivää ehkä viikoa valohoitoa huolto on valmis mutta kuljetus liikettä ei näy eikä kuulu saa naähdä kuinka pitkään se valohoitoa tarvitsee teen updaten kun saan sen takaisin kohta 2 päivää nyt

Tekijät vaihtuu firman sisällä aika hyvää tahtia, pyöröovet-meininki. Vaikea tuollaisessa tilanteessa tosiaan pitää yllä minkäänlaista tasoa. Sääliks käy duunareita.
 
Philipsin 70" töllöön tuli pikselimössöä, takuuta 1,5kk jäljellä ja Verkkis neuvoi Elcaren kanssa asioimaan. Pahvilaatikko saapumassa kotiin ja sitten lähtee pajalle kun paketoitu. Ainoa miinus tosiaan että 6.11 oltu yhteydessä Elcareen ja laatikko saapuu 13.11, että tuskaisen hidasta toimintaa. Elcaren asiakaspalvelu tähän mennessä ollut ihan jees.
 
Lähetin kuulokkeet takuuhuoltoon ja sain samat kuulokkeet (korjaamattomina) takaisin, vaikka kuitissa lukee "Left earphone replaced." Asiakaspalvelusta neuvoivat tekemään uuden huoltokutsun.
 
Lähetin kuulokkeet takuuhuoltoon ja sain samat kuulokkeet (korjaamattomina) takaisin, vaikka kuitissa lukee "Left earphone replaced." Asiakaspalvelusta neuvoivat tekemään uuden huoltokutsun.
Sehän meni sitten keskivertoa paremmin, jos tuli oma tuote takaisin eikä vaurioita tullut lisää. Tämän ketjun tarinoiden perusteella tuolta voisi yhtä hyvin tulla jonkun toisen erilaiset kuulokkeet, leivänpaahdin tai rikottu TV.
 
Sehän meni sitten keskivertoa paremmin, jos tuli oma tuote takaisin eikä vaurioita tullut lisää. Tämän ketjun tarinoiden perusteella tuolta voisi yhtä hyvin tulla jonkun toisen erilaiset kuulokkeet, leivänpaahdin tai rikottu TV.
Joo, ei tullut lisää vaurioita ja kuulokkeen täytyy olla se, jonka lähetin, koska sitä ei tarvinnut parittaa puhelimeen ja siinä oli samat säädöt, mitä lähetettäessä.
 
Tasan 2 viikkoa meni huollossa eikä tullut mitään valituksia, että akkuvikoja ei korjattais. Molemmat napit oli tosiaan vaihdettu uusiin, mikä on ihan jees. En tiedä onko näissä akkutoimittaja vaihtunut laajojen ongelmien takia, mut nyt n. 2,5 tunnin kuuntelun jälkeen molemmissa napeissa vielä 70 % jäljellä. Aiemmin "uutena" lukema olis ollut jossain lähempänä 50 %, koska käytän kodekkina LDAC + ANC täysillä.

Eli vielä ei ole omalle kohdalle osunut Elcaren kanssa huonoja kokemuksia.

Ite käytin viime kesänä huollos omiani kun oikea kuuloke ei lähtenyt enää päälle kuin ehkä 1/10 kerrasta. Noh saatuani ne takasin sain kyllä päälle, mutta alkoi akkuongelmat. Vasen nappi toiminut kokoajan ihan täydellisesti, mutta oikea tuntui ettei oikein halua ottaa virtaa vastaan. Eli alko kokoajan hyvin nopeasti pienentymään käyttöaika. Nyt ennen huoltoa väitti et 80% on virtaa mut noin 2,5min kuuntelun jälkeen sammui. Onneksi on elokuuhun asti takuuta vielä, mutta pelonsekaisin tuntein odotan missä kunnossa tulee tällä kertaa.
 
2,5k€ hintainen "Optoma" 4K laser projektorini lähetettiin verkkokaupasta jätkäsaaresta 20.11.2023 Elcarelle takuuhuoltoon (laitteessa alkoi ilmetä mm. värintoistossa ongelmia & sekavuutta 1 vuoden kuluessa ostosta).

7 viikon hiljaisuuden jälkeen laite palautettiin minulle tammikuun alkupuoliskolla "emolevy vaihdettu"na. Noh, käynnistin laitteen ja tämä ei toistanut enää liikkuvaa kuvaa lainkaan. Lisäksi laitteen kaukosäätimen signaali (ei ole bluetooth) ei toiminut enää huollon jälkeen (kaukosäädin on ainoa tapa ohjata projektoria / projektorissa ei ole nappeja muuten kuin on/off).

Olivat Elcarella saaneet laitteen käyttökelvottomaan kuntoon ja lähettäneet sen "huollettuna" takaisin. Kokemukseni perusteella he eivät testaa laitteita lainkaan ennen tai jälkeen, mm. vaikka komponenttien vaihdon / "huoltoprosessien". Laite lähetettiin takaisin Elcarelle huoltoon 22.1.2024 ja siellä se edelleen on. Nyt lähes 3 kuukautta odottaneena olen vaatinut kaupan purkua ja tästä asia on kesken.
 
Ite käytin viime kesänä huollos omiani kun oikea kuuloke ei lähtenyt enää päälle kuin ehkä 1/10 kerrasta. Noh saatuani ne takasin sain kyllä päälle, mutta alkoi akkuongelmat. Vasen nappi toiminut kokoajan ihan täydellisesti, mutta oikea tuntui ettei oikein halua ottaa virtaa vastaan. Eli alko kokoajan hyvin nopeasti pienentymään käyttöaika. Nyt ennen huoltoa väitti et 80% on virtaa mut noin 2,5min kuuntelun jälkeen sammui. Onneksi on elokuuhun asti takuuta vielä, mutta pelonsekaisin tuntein odotan missä kunnossa tulee tällä kertaa.
Samaa rataa siis meni kun itelläkin. Ekassa huollossa hoidettiin outoja vikoja, toisessa akkuongelmat. Noita ongelma-akkuja oli sonylla vissiin iso erä, ja on jotenkin käsittämätöntä että noin heikkoa laatua päästettiin valmiisiin tuotteisiin. Omat napit toiminut sentään nyt ihan hyvin. Toivottavasti menee sullakin menee uus huolto ilman ongelmia.
 
2 vuotta ja 8 kuukautta vanhasta LG:n 65 tuuman OLED telkkarista hajosi paneeli (ilmestyi kirkas ruudun läpi menevä viiva). Ilmeisesti myös virtalähteessä tai emolevyssä on jotain vikaa, kun ei enää lähde edes joka yrityksellä päälle. Ostettu Verkkokauppa.comista ja valmistajan oma takuu on loppunut, mutta tällä on VK:n kolmen vuoden "lisätakuu". Olin VK:hon yhteydessä chatin kautta ja sieltä annettiin tämän Elcaren yhteystiedot ja laitoin sinne mailia.

Osaako kukaan arvailla, että millaisella viiveellä nämä vastaa maileihin (vai vastaako?) ja kannattaako parin päivän päästä kysellä perään, jos mitään ei kuulu? Samoin tietysti kiinnostaa, että onko kokemuksia, että päättyykö tämmöiset keissit useinkin siihen, että laite huolletaan vai onko lopputulos se, että Verkkokauppa jonkun puolen vuoden kirjelmöinnin päätteeksi antaa minulle jonkun 200 euron "hyvityksen"? Televisiossahan olisi todennäköisesti edessä sekä paneelin että emolevyn ja/tai virtalähteen vaihto ja kun kyseessä on markkinoilta poistunut malli, niin näinköhän tulee tapahtumaan.

Kuluttajana tietysti näkisin, että laite pitäisi saada kuntoon, mutta ymmärrän, että jos korjaus on kallis suhteessa laitteen tämänhetkiseen arvoon tai myyntihintaan, niin sitä ei tehdä. Ärsyttää ajatella, että tässä saa olla parhaassakin tapauksessa viikkokausia ilman televisiota ja jos huonosti käy, niin show kestää näiden ketjun tarinoiden perusteella kuukausia. Juuri uusittu pleikkarille ja switchille onlinepalveluiden tilaukset ja samoin suoratoistoista menee maksut, niin kyllähän tuo harmittaa. Melkein tekisi mieli ostaa vaan uusi televisio ja kärrätä tämä keväällä kaatopaikalle puutarhajätteen mukana, mutta periaatteesta en taida sitä tehdä.
 
2 vuotta ja 8 kuukautta vanhasta LG:n 65 tuuman OLED telkkarista hajosi paneeli (ilmestyi kirkas ruudun läpi menevä viiva). Ilmeisesti myös virtalähteessä tai emolevyssä on jotain vikaa, kun ei enää lähde edes joka yrityksellä päälle. Ostettu Verkkokauppa.comista ja valmistajan oma takuu on loppunut, mutta tällä on VK:n kolmen vuoden "lisätakuu". Olin VK:hon yhteydessä chatin kautta ja sieltä annettiin tämän Elcaren yhteystiedot ja laitoin sinne mailia.

Osaako kukaan arvailla, että millaisella viiveellä nämä vastaa maileihin (vai vastaako?) ja kannattaako parin päivän päästä kysellä perään, jos mitään ei kuulu? Samoin tietysti kiinnostaa, että onko kokemuksia, että päättyykö tämmöiset keissit useinkin siihen, että laite huolletaan vai onko lopputulos se, että Verkkokauppa jonkun puolen vuoden kirjelmöinnin päätteeksi antaa minulle jonkun 200 euron "hyvityksen"? Televisiossahan olisi todennäköisesti edessä sekä paneelin että emolevyn ja/tai virtalähteen vaihto ja kun kyseessä on markkinoilta poistunut malli, niin näinköhän tulee tapahtumaan.

Kuluttajana tietysti näkisin, että laite pitäisi saada kuntoon, mutta ymmärrän, että jos korjaus on kallis suhteessa laitteen tämänhetkiseen arvoon tai myyntihintaan, niin sitä ei tehdä. Ärsyttää ajatella, että tässä saa olla parhaassakin tapauksessa viikkokausia ilman televisiota ja jos huonosti käy, niin show kestää näiden ketjun tarinoiden perusteella kuukausia. Juuri uusittu pleikkarille ja switchille onlinepalveluiden tilaukset ja samoin suoratoistoista menee maksut, niin kyllähän tuo harmittaa. Melkein tekisi mieli ostaa vaan uusi televisio ja kärrätä tämä keväällä kaatopaikalle puutarhajätteen mukana, mutta periaatteesta en taida sitä tehdä.
Viime kesänä kun C9:n paneelin kanssa oli ongelmia, niin perjantaina kun huoltokirjaus oli Gigantin tiskillä tehty (Elcare siis nykyisin Gigantin omistama yhtiö) tuli lisätietokysely sähköpostilla seuraavana tiistaina.
Ja kyllä näihin edelleen rautaa vaihdetaan, vaikka onkin poistuneita malleja. Tuon C9:n paneeli todennäköisesti tuli ihan Koreasta asti, kun kesti kuukauden verran saapua, onneksi paneelin vika ei ollut niin paha etteikö sitä olisi pystynyt käyttämään sen aikaa.

VK:n 3 vuoden takuuehdoissa löytyy melko sopiva esimerkki paljonko korvaus olisi, jos korjaus katsotaan kannattamattomaksi (32kk ostosta, 1499€ laite, korvaus 770€).
Huomioitavaa lienee myös kohta "Tuotteessa oleva virhe pyritään ensisijaisesti korjaamaan", mutta tosiaan kun paneeli ja mahdollisesti vielä piirikortteja jos joutuu vaihtamaan, niin korjaus lienee melko tyyristä.
 
2,5k€ hintainen "Optoma" 4K laser projektorini lähetettiin verkkokaupasta jätkäsaaresta 20.11.2023 Elcarelle takuuhuoltoon (laitteessa alkoi ilmetä mm. värintoistossa ongelmia & sekavuutta 1 vuoden kuluessa ostosta).

7 viikon hiljaisuuden jälkeen laite palautettiin minulle tammikuun alkupuoliskolla "emolevy vaihdettu"na. Noh, käynnistin laitteen ja tämä ei toistanut enää liikkuvaa kuvaa lainkaan. Lisäksi laitteen kaukosäätimen signaali (ei ole bluetooth) ei toiminut enää huollon jälkeen (kaukosäädin on ainoa tapa ohjata projektoria / projektorissa ei ole nappeja muuten kuin on/off).

Olivat Elcarella saaneet laitteen käyttökelvottomaan kuntoon ja lähettäneet sen "huollettuna" takaisin. Kokemukseni perusteella he eivät testaa laitteita lainkaan ennen tai jälkeen, mm. vaikka komponenttien vaihdon / "huoltoprosessien". Laite lähetettiin takaisin Elcarelle huoltoon 22.1.2024 ja siellä se edelleen on. Nyt lähes 3 kuukautta odottaneena olen vaatinut kaupan purkua ja tästä asia on kesken.

Tänään hyvittivät projektorin ja kauppa purettiin. Viikkoa vaille 3 kuukautta kun laite alunperin vietiin Elcarelle. Lämpimästi suosittelen :cool:
 
Viime kesänä kun C9:n paneelin kanssa oli ongelmia, niin perjantaina kun huoltokirjaus oli Gigantin tiskillä tehty (Elcare siis nykyisin Gigantin omistama yhtiö) tuli lisätietokysely sähköpostilla seuraavana tiistaina.
Ja kyllä näihin edelleen rautaa vaihdetaan, vaikka onkin poistuneita malleja. Tuon C9:n paneeli todennäköisesti tuli ihan Koreasta asti, kun kesti kuukauden verran saapua, onneksi paneelin vika ei ollut niin paha etteikö sitä olisi pystynyt käyttämään sen aikaa.

VK:n 3 vuoden takuuehdoissa löytyy melko sopiva esimerkki paljonko korvaus olisi, jos korjaus katsotaan kannattamattomaksi (32kk ostosta, 1499€ laite, korvaus 770€).
Huomioitavaa lienee myös kohta "Tuotteessa oleva virhe pyritään ensisijaisesti korjaamaan", mutta tosiaan kun paneeli ja mahdollisesti vielä piirikortteja jos joutuu vaihtamaan, niin korjaus lienee melko tyyristä.

Joo, minulla on tässä tosiaan se tilanne, että aina ei lähde edes koko telkkari päälle ja on tuo rantu sen verran häiritsevä, että ei tuolla paljon aamutelevision katselua kummempaa kehtaa tehdä silloinkaan, kun käynnistyy. Laite vielä sijaitsee noin 500 km päässä PK-seudulta eli sitä ei saisi Elcarelle kuin postilla. Sitäkään en tiedä, että millä tuon kokoisen ruudun sinne postiin asti kiikuttaisin.

Noita takuuehtoja kyllä katselin, mutta suhtaudun noihin lähinnä markkinointihömppänä. Vaikea kuvitella, että VK minulle ilman hirveää vääntöä olisi 700€ tilisiirtoa tekemässä.

@elcare Tohtiiko kysyä, että paljonko sait hyvitystä ja mitä kautta asioit VK:n kanssa?
 
Joo, minulla on tässä tosiaan se tilanne, että aina ei lähde edes koko telkkari päälle ja on tuo rantu sen verran häiritsevä, että ei tuolla paljon aamutelevision katselua kummempaa kehtaa tehdä silloinkaan, kun käynnistyy. Laite vielä sijaitsee noin 500 km päässä PK-seudulta eli sitä ei saisi Elcarelle kuin postilla. Sitäkään en tiedä, että millä tuon kokoisen ruudun sinne postiin asti kiikuttaisin.

Noita takuuehtoja kyllä katselin, mutta suhtaudun noihin lähinnä markkinointihömppänä. Vaikea kuvitella, että VK minulle ilman hirveää vääntöä olisi 700€ tilisiirtoa tekemässä.

@elcare Tohtiiko kysyä, että paljonko sait hyvitystä ja mitä kautta asioit VK:n kanssa?
VK ei tosiaan suoraan kerro miten paljon tuo käyttöhyötyvähennys on ja se ilmeisesti aina katsotaan tapauskohtaisesti, mutta tuskin tuossa erityisiä ongelmia on saada tuon suuruista korvausta. Maksunopeudesta ei ole tosin tietoa.
Korjaus-/korvauspäätös todennäköisesti saa melko nopeastikin, kunhan huoltoyhtiö on antanut korjausarvionsa.

Kannattanee tosin myös varmaan katsoa mitä kotivakuutus tuosta korvaisi, täysin esimerkkinä IF:n taulukon mukaan 2021 ostetun 1499€ hintaisen laitteen korvaus olisi 1499€*0,73-150€ = 944€ (olettaen 150€ omavastuulla). Jos on kattavampi LaajaPlus sopimus, niin ikävähennystä ei 2021 ostetusta vielä menisi.

Käyttäjän elcare Optoman kanssa ilmeisesti saatu täysi summa takaisin, koska ollut vielä normaalin takuun sisällä (vuoden vanha laite ja valmistajalta ilmeisesti 36kk takuu)
"Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
 
VK ei tosiaan suoraan kerro miten paljon tuo käyttöhyötyvähennys on ja se ilmeisesti aina katsotaan tapauskohtaisesti, mutta tuskin tuossa erityisiä ongelmia on saada tuon suuruista korvausta. Maksunopeudesta ei ole tosin tietoa.
Korjaus-/korvauspäätös todennäköisesti saa melko nopeastikin, kunhan huoltoyhtiö on antanut korjausarvionsa.

Kannattanee tosin myös varmaan katsoa mitä kotivakuutus tuosta korvaisi, täysin esimerkkinä IF:n taulukon mukaan 2021 ostetun 1499€ hintaisen laitteen korvaus olisi 1499€*0,73-150€ = 944€ (olettaen 150€ omavastuulla). Jos on kattavampi LaajaPlus sopimus, niin ikävähennystä ei 2021 ostetusta vielä menisi.

Käsittääkseni, jotta jotain korvattaisiin kotivakuutuksesta, pitäisi kyseessä olla vahinkotapahtuma. Eli jos vaikka lapsi pudottaisi television tai siihen osuisi jotain tms, niin se olisi kotivakuutuksesta korvattava vahinko, mutta jos kyseessä on valmistusvirhe tai laitteen kuluminen tms, niin ei vakuutusyhtiö sellaista ota kontolleen, kun ne kuuluvat myyjän / maahantuojan vastuulle, jollei sitten ole jotain erityistä lisämaksullista laitevakuutusta, mitä meillä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni, jotta jotain korvattaisiin kotivakuutuksesta, pitäisi kyseessä olla vahinkotapahtuma. Eli jos vaikka lapsi pudottaisi television tai siihen osuisi jotain tms, niin se olisi kotivakuutuksesta korvattava vahinko, mutta jos kyseessä on valmistusvirhe tai laitteen kuluminen tms, niin ei vakuutusyhtiö sellaista ota kontolleen, kun ne kuuluvat myyjän / maahantuojan vastuulle, jollei sitten ole jotain erityistä lisämaksullista laitevakuutusta, mitä meillä ei ole.
Riippunee varmaan sopimuksen sisällöstä, eli yhtiökohtaista miten tuo määritellään.
Esim. OP-Pohjolalla ei erikseen nimetä, että pitäisi olla vahinko, vaan kuhan rikkoutuminen on "äkillinen" ja/tai "yllättävä", niin kuuluu vakuutuksen piiriin
"5.1.3 Laiterikkoturva Laiterikkoturvasta korvataan koneen, laitteen, putkiston tai johdon rikkoutuminen, jonka ensisijaisena syynä on koneen, laitteen, putkiston tai johdon sisäinen rikkoutuminen äkillisen ja ennalta arvaamattoman sähköilmiön tai mekaanisen syyn takia."

Tosin tuossa IF:n sivuillakin lukee, että jos laite on vielä takuun piirissä (joksi tämä VK:n lisävuosi kaiketi lasketaan), niin pitää olla ensisijaisesti yhteydessä myyjään/valmistajaan ja hakea korjausta/korvausta sieltä.
 
Riippunee varmaan sopimuksen sisällöstä, eli yhtiökohtaista miten tuo määritellään.
Esim. OP-Pohjolalla ei erikseen nimetä, että pitäisi olla vahinko, vaan kuhan rikkoutuminen on "äkillinen" ja/tai "yllättävä", niin kuuluu vakuutuksen piiriin
"5.1.3 Laiterikkoturva Laiterikkoturvasta korvataan koneen, laitteen, putkiston tai johdon rikkoutuminen, jonka ensisijaisena syynä on koneen, laitteen, putkiston tai johdon sisäinen rikkoutuminen äkillisen ja ennalta arvaamattoman sähköilmiön tai mekaanisen syyn takia."

Tosin tuossa IF:n sivuillakin lukee, että jos laite on vielä takuun piirissä (joksi tämä VK:n lisävuosi kaiketi lasketaan), niin pitää olla ensisijaisesti yhteydessä myyjään/valmistajaan ja hakea korjausta/korvausta sieltä.

Joo kyllä pidän varmana, että oli vakuutus mikä hyvänsä, niin jos jonkinlainen takuu löytyy, niin se on aina ensisijainen. Lisäksi varmastikin pitäisi olla myös vakuutusyhtiölle huollon tekemä laskelma korjauskustannuksista, mitä varten olisi edessä vähintään television lähetysrumba sinne Elcarelle ja korjauskustannusarvion maksaminen omasta pussista. Tuokaan nyt ei niin hirveää olisi, jos asuisi kaupunkialueella, missä posti on kulman takana, mutta kun tässä tapauksessa pitäisi aloitella peräkärryn vuokraamisella, että saisi ajettua koko koneen lähimpään postikonttoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä pidän varmana, että oli vakuutus mikä hyvänsä, niin jos jonkinlainen takuu löytyy, niin se on aina ensisijainen. Lisäksi varmastikin pitäisi olla myös vakuutusyhtiölle huollon tekemä laskelma korjauskustannuksista, mitä varten olisi edessä vähintään television lähetysrumba sinne Elcarelle ja korjauskustannusarvion maksaminen omasta pussista. Tuokaan nyt ei niin hirveää olisi, jos asuisi kaupunkialueella, missä posti on kulman takana, mutta kun tässä tapauksessa pitäisi aloitella peräkärryn vuokraamisella, että saisi ajettua koko koneen lähimpään postikonttoriin.

Katso mitä sieltä huollosta kuuluu ja miten asia menee, mun käsityksen mukaan pitäisi saada myös laatikko kuljetusta varten, toki en tiedä kuinka suojaava se sitten on. En ole joutunut asioimaan, mutta kannattanee myös kysyä onnistuuko kuriiri heidän kautta ja mitä tämä järjestely maksaa. Edelleen aika monen standardeille tuo 65" on iso, ja kiistatta hankala kuljettaa, kyllä noilla puljuilla on kuitenkin sopimukset kuriirien ja kuljetusliikkeiden kanssa. Lähtökohtaisestihan ei saa koitua kuluja takuusta, mutta mikäli kyseessä on erityisjärjestely mikä ei kuulu normaalin takuun / kuljetuksen piiriin, kuten tuo kuriiri tjs. niin en ole täysin varma miten asia menee.

Vakuutuksesta kyllä korvataan laitteen äkillinen rikkoutuminen, kannattaa kurkata niitä omia vakuutusehtoja / opasta vakuutustiedoista. Toki tässä nyt on avainsana tuo että takuu on voimassa, se on aina ensisijainen ja vakuutukseen rinnastettava keino hoitaa kyseinen asia koska menee takuun alle, kuten itsekin totesit.

Kyllä se takuuseen kuitenkin menee, toki pieni jumppa siinä voi olla pitkän etäisyyden vuoksi.
 
Ite käytin viime kesänä huollos omiani kun oikea kuuloke ei lähtenyt enää päälle kuin ehkä 1/10 kerrasta. Noh saatuani ne takasin sain kyllä päälle, mutta alkoi akkuongelmat. Vasen nappi toiminut kokoajan ihan täydellisesti, mutta oikea tuntui ettei oikein halua ottaa virtaa vastaan. Eli alko kokoajan hyvin nopeasti pienentymään käyttöaika. Nyt ennen huoltoa väitti et 80% on virtaa mut noin 2,5min kuuntelun jälkeen sammui. Onneksi on elokuuhun asti takuuta vielä, mutta pelonsekaisin tuntein odotan missä kunnossa tulee tällä kertaa.

Noniih, eilen alko huolto ja tännää valmista. Right earpiece replaced. Software updated, tested ok. Varmaa ens alkuviikost saapuu kotia. Päivittelenpäs sit lisää.
 
Sonyn objektiivissa pieni tarkennusongelma. Laite pari viikkoa vanha. Sain ohjeen lähettää laitteen elcarelle korjaukseen. Nyt mietin että kannattaako, tuleekohan takaisin linssit likaisena tai muuta? Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä asiakaspalautus ja hankkia toinen yksilö muualta.
 
Sonyn objektiivissa pieni tarkennusongelma. Laite pari viikkoa vanha. Sain ohjeen lähettää laitteen elcarelle korjaukseen. Nyt mietin että kannattaako, tuleekohan takaisin linssit likaisena tai muuta? Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä asiakaspalautus ja hankkia toinen yksilö muualta.

Jos olet jo asiasta ollut yhteydessä liikkeeseen, niin sehän ei välttämättä enää normaalina palautuksena mene läpi. Sony on kyllä aina ollut tarkka noissa vaihdoissa. Muistaakseni ennen oli ns. DOA-aika 7 päivää. Sen yli jos meni, niin huoltoon.
 
Jos olet jo asiasta ollut yhteydessä liikkeeseen, niin sehän ei välttämättä enää normaalina palautuksena mene läpi. Sony on kyllä aina ollut tarkka noissa vaihdoissa. Muistaakseni ennen oli ns. DOA-aika 7 päivää. Sen yli jos meni, niin huoltoon.

Tämä oli arvokas vinkki. Tuo DOA-käsittely tuntuisi tässä oikeudenmukaisimmalta. Viallinen tämä oli saapuessaan. Tein kirjallisen ilmoituksen myyjäliikkeelle tasan 6 päivää tuotteen vastaanottamisen jälkeen, joten tämä voisi edelleen mennä Sonyn DOA-käsittelyyn, jos tuo 7 päivän sääntö edelleen pätee Sonyllä.
 
Tämä oli arvokas vinkki. Tuo DOA-käsittely tuntuisi tässä oikeudenmukaisimmalta. Viallinen tämä oli saapuessaan. Tein kirjallisen ilmoituksen myyjäliikkeelle tasan 6 päivää tuotteen vastaanottamisen jälkeen, joten tämä voisi edelleen mennä Sonyn DOA-käsittelyyn, jos tuo 7 päivän sääntö edelleen pätee Sonyllä.

Joo kannattaa varmistella, koska en ole varma, että kuinka nämä nykyään menee. Vuosia sitten, kun itse möin elektroniikkaa, oli Sonylla tuo 7 päivän raja. Myyjäliikehän ei varmaankaan halua viallista tuotetta tavallisena palautuksena ottaa, koska se ei viallisuudesta johtuen ole myyntikuntoinen ja jää näin ollen heidän tappiokseen, koska Sonyn/maahantuojan puolelta ei hyvitystä heru, jos on toimittu vastoin heidän sääntöjään. Ketjuhan menee niin, että asiakas anelee myyjää ja myyjä anelee maahantuojaa/valmistajaa.
 
Mikäänhän ei estä asiakasta ohittamaan myyjää ja olemalla suoraan maahantuojaan/valmistajaan yhteydessä.

Ei tietenkään ja monestihan sitä suositellaankin, kun myyjä on vaan hidastavana välikätenä. Viittasinkin tuolla vaan siihen, että otettaisiin takaisin normaalina palautuksena viallinen tuote. Silloin voi jäädä myyjä nuolemaan näppejänsä.
 
Noniih, eilen alko huolto ja tännää valmista. Right earpiece replaced. Software updated, tested ok. Varmaa ens alkuviikost saapuu kotia. Päivittelenpäs sit lisää.

Joo tällä kertaa meni kyllä 5/5. Oikea nappi vaihdettu uuteen ja lisäksi uudet tulppatyynyt. Lisäksi todella nopea palvelu.
 
Joo kannattaa varmistella, koska en ole varma, että kuinka nämä nykyään menee. Vuosia sitten, kun itse möin elektroniikkaa, oli Sonylla tuo 7 päivän raja. Myyjäliikehän ei varmaankaan halua viallista tuotetta tavallisena palautuksena ottaa, koska se ei viallisuudesta johtuen ole myyntikuntoinen ja jää näin ollen heidän tappiokseen, koska Sonyn/maahantuojan puolelta ei hyvitystä heru, jos on toimittu vastoin heidän sääntöjään. Ketjuhan menee niin, että asiakas anelee myyjää ja myyjä anelee maahantuojaa/valmistajaa.

Yllättäen myyjä otti tuotteen viallisena takaisin ja lupasi lähettää minulle uuden. Jihuu. Saan edelleen jatkaa elämääni Elcare-neitsyyteni kanssa.
 
Tänne lähti Sony WF-1000XM4 nappikuulokkeet huoltoon välillä tulikuumaksi kuumenevan oikean puolen napin akun takia, joka myös kestää enää max pari tuntia käyttöä (uutena 6 tuntia). Toivottavasti ei enää saa osia ja tulisi uudet jos kerta huolto on arpapeliä...
 
Ei ollut tietääkseni Infocare kyseessä mutta yksi tuttu oli vienyt konepaketin myyjäliikkeen kautta huoltoon. Emolevy oli lahonnut, joten se oli otettu irti kokoonpanosta prosessorin kanssa, ja laitettu testipenkkiin. Huoltoliikkeen tiloissa oli käynyt ulkopuolista jengiä, ja seuraavana päivänä loput konepaketista olivat kadonneet teille tietämättömille. Tilanne ilmeni, kun asiakas oli käynyt noutamassa konepakettia myyjäliikkeestä, jossa konepaketista oli jäljellä enää vaihdettu emolevy ja prosessori. Huollosta oltiin tehty rikosilmoitus, mutta huoltoliike saati myyjäliike eivät ota vastuuta kadonneista komponenteista ja kotelosta, vaan ohjasivat olemaan yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön. Tämä kuulostaa hyvin kyseenalaiselta, erityisesti kun on todennäköistä ettei mitään osia saada enää takaisin, kun tiloissa ei ole ollut valvontakameroita. Kovalevyllä on myös ollut korvaamattoman arvoisia digikuvia ja videoita, joista läheskään kaikista ei ole varmuuskopioita pilvessä.
 
Tänne lähti Sony WF-1000XM4 nappikuulokkeet huoltoon välillä tulikuumaksi kuumenevan oikean puolen napin akun takia, joka myös kestää enää max pari tuntia käyttöä (uutena 6 tuntia). Toivottavasti ei enää saa osia ja tulisi uudet jos kerta huolto on arpapeliä...
Pari viikkoa meni huollossa, olivat vaihtaneet oikean nappikuulokkeen uuteen ja onneksi mainitsin vaahtomuovitulppien olevan huonossa hapessa ja olivat nekin vaihtaneet uusiin. Nyt huomaa että vasen nappi ei ole enää uuden vertainen, kestää sen 4h meluisassa tehtaassa ANC päällä kun tuo uusi nappi kestää 6h. Eipä siinä mitään, aika normaalia kulumista melkein 2v vanhoille kuulokkeille.

Ihan tyytyväinen onnistuneeseen huoltoon, joka tosin oli aika simppeli.
 
Itse lähetin WF-1000XM4:set huoltoon kun kummastakin kuului häiritsevän paljon resonaatiota (tyyppivika), oikeasta enemmän. Olivat vaihtaneet pelkän vasemman napin uuteen. :rolleyes:

Nyt uudella kierroksella, katotaan miten menee. Kolmatta en kyl jaksa, soikoot nappi sitten. Aikataulullisesti ihan ok suoritus, sain palautuspaketin viikon päästä kun olivat saapuneet pajalle. Mutta väkisinkin menee tässä nyt vielä ainakin toinen viikko eli miten sen nyt ottaa.
 
Itse lähetin WF-1000XM4:set huoltoon kun kummastakin kuului häiritsevän paljon resonaatiota (tyyppivika), oikeasta enemmän. Olivat vaihtaneet pelkän vasemman napin uuteen. :rolleyes:

Nyt uudella kierroksella, katotaan miten menee. Kolmatta en kyl jaksa, soikoot nappi sitten. Aikataulullisesti ihan ok suoritus, sain palautuspaketin viikon päästä kun olivat saapuneet pajalle. Mutta väkisinkin menee tässä nyt vielä ainakin toinen viikko eli miten sen nyt ottaa.
Jos ne ei löydä vikaa siitä oikeasta napista laittavat laskun perään "aiheettomasta huoltopyynnöstä"
 
Pari viikkoa meni huollossa, olivat vaihtaneet oikean nappikuulokkeen uuteen ja onneksi mainitsin vaahtomuovitulppien olevan huonossa hapessa ja olivat nekin vaihtaneet uusiin. Nyt huomaa että vasen nappi ei ole enää uuden vertainen, kestää sen 4h meluisassa tehtaassa ANC päällä kun tuo uusi nappi kestää 6h. Eipä siinä mitään, aika normaalia kulumista melkein 2v vanhoille kuulokkeille.

Ihan tyytyväinen onnistuneeseen huoltoon, joka tosin oli aika simppeli.
Mä lopulta kyllästyin tähän toisen napin nopeampaan tyhenemiseen kuin vaihdettu nappi. Käyttöaika oli vaan sen verran "pitkä" edelleen eli joku 3,5 tuntia niin ei saa viallisen akun perusteella uudelleen huoltoon, joten jätin suosiolla nää varanapeiksi ja (ehkä vähän hölmönä) hain kaupasta XM5:t. Toivottavasti uusia ei tarvitse yhtä usein takuuhuoltaa, vaikka Infocare nää suht hyvin on hoitanutkin. Varmuuden vuoks kyllä mukaan lähti toisetkin napit, kun luotto sonyyn ei ole enää yhtä vahva kuin joskus.
 
Jos ne ei löydä vikaa siitä oikeasta napista laittavat laskun perään "aiheettomasta huoltopyynnöstä"
Eip, tänään palautui kuulokkeet ja oikea nappi oli myös vaihdettu. Vähän verkkaisempi keikka tällä kertaa, mutta kokonaisuudessaan olen ihan tyytyväinen.
 
Airpodseissa (pro v2) softavikaa, ääni "ajelehtii" parin minuutin välein kuulokkeelta toiselle. Kävin laittamassa huoltoon, no eihän ne sitä ongelmaa siellä pystyneet toisintamaan. Nyt 29,5e köyhempänä mietin että mitä seuraavaksi keksisi, ei noita viitsisi roskikseenkaan heittää. Pyysin kuitenkin laittamaan jonkun kuvauksen siitä että miten ne on sitä siellä huollossa yrittäneet toisintaa, onko joku oikeasti laittanut noi napit korviinsa. Sillä tota ongelmaa ei voi olla havaitsematta kun pari minuuttia kuuntelee.
 
Airpodseissa (pro v2) softavikaa, ääni "ajelehtii" parin minuutin välein kuulokkeelta toiselle. Kävin laittamassa huoltoon, no eihän ne sitä ongelmaa siellä pystyneet toisintamaan. Nyt 29,5e köyhempänä mietin että mitä seuraavaksi keksisi, ei noita viitsisi roskikseenkaan heittää. Pyysin kuitenkin laittamaan jonkun kuvauksen siitä että miten ne on sitä siellä huollossa yrittäneet toisintaa, onko joku oikeasti laittanut noi napit korviinsa. Sillä tota ongelmaa ei voi olla havaitsematta kun pari minuuttia kuuntelee.

Testattu resetoida? Uusin firmware sisällä? Toimiiko muilla laitteilla ongelmitta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 252
Viestejä
4 501 806
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom