No miten sitten se todellinen FI määritetään?
Kyllä kai >99% ihmisistä oli FI, kun löytyy 10M€.
Esim. Noi lääkärikulutkin voi huonossa tapauksessa vaikka satoja tuhansia, riski siinäkin. Kaikkea tuskin valuutus kattaa. Tai erehdyt ostamaan hometalon ja miljoonakämppä jää käteen arvottomana tms.
Aina on riskejä, jotka voivat realisoitua, niiden todennäköisyys vain vaihtelee.
Kai sen jokainen loppupelissä itse määrittää ja vasta kuoleman jälkeen ne jotka jäljelle jäävät voivat todeta toteutuiko se FIRE vai ei.
Mutta itse sanoisin että ihan nimessä (taloudellinen itsenäisyys) piilee jo aika pitkälle se. Eli ei pelkästään "nyt" vaan myös tulevaisuudessa ja edes jonkinasteinen varautuminen siihen tulevaisuuteen.
Itselläni se tarkoittaa esim. sitä (mitä on varmaan tässäkin ketjussa tai ainakin tällä foorumilla jo aiemminkin tuotu esille) että mahdolliset lainat ja velat kannattaa hankkia sekä mieluusti myös hoitaa alta pois ennen töiden lopettamista.
Järkevä laskelma siitä mitä elämässä kuluu kun "tilanne on normaali" (ei lainaa) ja paljonko haluaa laittaa vuosittain "extraa" koska aina jotain täytyy hankkia / hajoaa.
(Itselläni esim. asunnon hankkiminen, laina ja sen pois maksaminen, olen nyt tuossa "pois maksaminen" kohdassa, noin puolet laina-ajasta takana ja nykyisillä koroilla lyhennykset noin 500€/kk koska korkojen noustessa käytin siihen varattua puskuria ja lyhensin lainaa => kun FIRE alkaa elämisen kustannukset ovat noin 500€/kk vähemmän kuin nyt).
Miten rahan arvo tulevaisuudessa (hinnat nousevat, enää ei saa Anttilasta 5 litraa täysmehua 10mk [noin 1.8€] vaan litrahinta voi helposti olla päälle 2€) ja miten oma terveys jne. eli kannattaa varautua myös myöhemmin nouseviin kuluihin (saako esim. sen asunnon myytyä / käänteinen asuntolaina tai muuten turvattua tulevaisuutta jos haluaa muuttaa vaikka vanhusten palvelutaloon tms. Nyt riittää hyvät vaelluskengät / sandaalit / bussilippu, ehkä tulevaisuudessa joutuu makselemaan taksia terveyskeskuksiin ja sairaaloihin, niihin täytyy kuitenkin varautua)
Tietysti kaikki toivovat että elävät terveinä ja kuolevat vanhoina nukkuessa tms. mutta kannattaa silti hieman varautua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö voisi olla "useita vähemmän käytettäviä kuluja elämässä". Esim. itselläni -50% "elinikäinen" HBO MAX tilaus mitä harvemmin muistaa avata ja katsoa. Mutta elämästä täytyy myös voida nauttia eikä vain elää päivittäistä elämää tuijottaen exel taulukkoa ja miettien miten voisi vielä säästää kuukaudessa jonkun 4€ lisää.
Ei se tietysti tarkoita sitä että jos jokin asia on sellainen mitä ei ns. "ikinä käytä" siitä kannattaa maksaa, puhelinliittymäni on joku alle 5€/kk eikä sisällä nettiä. Kotona ja töissä on wlan (mihin saan puhelimeni liitettyä, tietysti myös kiinteä netti), se riittää itselleni. En käytä sosiaalista mediaa kännykällä enkä ole koskaan kävellyt esim. kadulla siten että minulla on puhelin kädessä ja katson videota / kuuntelen musiikkia / kirjoitan viestiä yms.
Toki kääntäen tunnen kavereita jotka maksavat monia kymppejä kännykän liittymästä ja jakavat kyseisen netin sitten kotonaan käyttäen sitä läppäriinsä.. jokainen tyylillään. Kunhan itse on tyytyväinen.