• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Niistä lähiöistä nyt vähemmän äänestetään Kokoomusta, joten ei sellaisilla asioilla ole painoarvoa. Kaupunkien keskustaa lähestyessä tilanne sitten vaihtuu.
Muutenkaan ei kannata sekoittaa keskenään humanitaarista ja työperäistä maahanmuuttoa. Työperäisesti tulleiden työllisyysaste on yleisesti ottaen kuitenkin meitäkin korkeampi.
...Ja sosiaaliperäinen aiheuttaa ongelmia. Hyvä että nämä asiat osataan sielläkin erottaa.
 
...Ja sosiaaliperäinen aiheuttaa ongelmia. Hyvä että nämä asiat osataan sielläkin erottaa.
Edistystä tapahtuu.

Sitten taas toisaalla, missä tämä yritysmaailma ja tietyt puolueet (ns. kollektiivinen oikeisto) aivan kuten täälläkin on vaatinut lähes avoimia rajoja, mahdollisimman paljon halpaa työvoimaa, että voidaan polkea oikeuksia ja palkkoja. Kuulostaako tutulta?

Maahanmuutto | Britannia kipuilee paisuneen maahanmuuton kanssa – ei ratkaissutkaan työvoimapulaa

Yksi syy on se, että yritysmaailma on vaatinut kovaan ääneen edullista työvoimaa. Tulijoita on tarvittu maatalouden ja teollisuuden lisäksi etenkin terveydenhuolto- ja muille hoiva-aloille, joille ei muuten riitä työntekijöitä.

Löysä maahanmuuttopolitiikka ei ole silti sekään ratkaissut työntekijäpulaa. Britanniassa on yhä noin miljoona avointa työpaikkaa, vaikka työmarkkinat ovatkin kiristymässä.

Tietyillä työvoimapulasta kärsivillä aloilla maahanmuuttajille voi maksaa jopa vain noin 80 prosenttia käyvästä palkkatasosta.

Vaikka minimipalkan alle ei saakaan mennä, on ale-taso tehnyt kotimaisista työntekijöistä (eli briteistä ja maassa jo asuvista ulkomaalaisista) suhteessa paljon kalliimpia.



edit: Britanniassa hoiva-aloilla on aika samanlaiset palkat kuin täällä (hieman paremmat), jostain syystä kuvitellaan, että niitä hoitajia ilmestyy tyhjästä ovelle tekemään puoli-ilmaiseksi töitä...
 
Viimeksi muokattu:
Edistystä tapahtuu.

Sitten taas toisaalla, missä tämä yritysmaailma ja tietyt puolueet (ns. kollektiivinen oikeisto) aivan kuten täälläkin on vaatinut lähes avoimia rajoja, mahdollisimman paljon halpaa työvoimaa, että voidaan polkea oikeuksia ja palkkoja. Kuulostaako tutulta?

Maahanmuutto | Britannia kipuilee paisuneen maahanmuuton kanssa – ei ratkaissutkaan työvoimapulaa

Yksi syy on se, että yritysmaailma on vaatinut kovaan ääneen edullista työvoimaa. Tulijoita on tarvittu maatalouden ja teollisuuden lisäksi etenkin terveydenhuolto- ja muille hoiva-aloille, joille ei muuten riitä työntekijöitä.

Löysä maahanmuuttopolitiikka ei ole silti sekään ratkaissut työntekijäpulaa. Britanniassa on yhä noin miljoona avointa työpaikkaa, vaikka työmarkkinat ovatkin kiristymässä.

Tietyillä työvoimapulasta kärsivillä aloilla maahanmuuttajille voi maksaa jopa vain noin 80 prosenttia käyvästä palkkatasosta.

Vaikka minimipalkan alle ei saakaan mennä, on ale-taso tehnyt kotimaisista työntekijöistä (eli briteistä ja maassa jo asuvista ulkomaalaisista) suhteessa paljon kalliimpia.
Tuosta kannattaa ottaa oppia. Ei mitään halpatyövoimaa vaan samoin ehdoin kuin natiiveille.
 
Kannattaisi ottaa oppia joo. Saksassa on ollut työperäistä maahanmuuttoa jo todella kauan, mutta yksi ongelman aiheuttaja onkin se toinen sukupolvi millä on vaikeuksia sopeutua sen enempää omaan kuin asuinmaankaan kulttuuriin. Eli ongelmaa ei todennäköisesti ole mahdollista täysin välttää edes rajaamalla maahanmuuttoa työperäiseen sellaiseen. Siksi määrillä ja laadulla on merkitystä, vaikka sen sanominen on jollain tasolla vähän ilkeää.
 
Tuosta kannattaa ottaa oppia. Ei mitään halpatyövoimaa vaan samoin ehdoin kuin natiiveille.
Suomessa olisi jo kannattanut ottaa opiksi samoista virheistä, tätä samaa paskaa tapahtuu esimerkiksi noissa marjanpoimijoissa joka kevät... Milloin on elinolot kuin sialla tai palkasta katoaa puolet matkan varrelle, vaikkapa sen yhden sängyn vuokraamiseen sikalassa... Ikävä kyllä, en usko, että mitään opitaan.
 
Palatakseni tähän.

Korjausliikkeestä ollaan mitä ilmeisimmin pääsemässä eroon lopullisesti, sillä sen hallitus on esittänyt jäsenkokoukselle toiminnan lopettamista ja pj. Roininenkin liittyi Keskustapuolueeseen.

”Korjausliikkeen hallitus on jo aiemmin esittänyt jäsenkokoukselle yhdistyksen toiminnan lopettamista.”



Ensiksi ajattelin että onko Roininen ihan seonnut? Suomen oikeistolaisin politiikko hyppää äärioikealta (taloudellisesti) vasemmistokeskustaan.

Mutta, Suomen koko poliittinen järjestelmä on aivan liian vasemmalla. Yrittämällä edistää politiikkaa marginaaliporukassa taloudellisessa äärioikeistossa ei saavuta mitään. Sen sijaan jos menee keskellä, ja pyrkii sieltä käsin muuttamaan järjestelmää, on jo paremmat edellytykset. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko tästä mahalasku vai jotain muuta.

Edistystä tapahtuu.

Sitten taas toisaalla, missä tämä yritysmaailma ja tietyt puolueet (ns. kollektiivinen oikeisto) aivan kuten täälläkin on vaatinut lähes avoimia rajoja, mahdollisimman paljon halpaa työvoimaa, että voidaan polkea oikeuksia ja palkkoja. Kuulostaako tutulta?

Maahanmuutto | Britannia kipuilee paisuneen maahanmuuton kanssa – ei ratkaissutkaan työvoimapulaa

Yksi syy on se, että yritysmaailma on vaatinut kovaan ääneen edullista työvoimaa. Tulijoita on tarvittu maatalouden ja teollisuuden lisäksi etenkin terveydenhuolto- ja muille hoiva-aloille, joille ei muuten riitä työntekijöitä.

Löysä maahanmuuttopolitiikka ei ole silti sekään ratkaissut työntekijäpulaa. Britanniassa on yhä noin miljoona avointa työpaikkaa, vaikka työmarkkinat ovatkin kiristymässä.

Tietyillä työvoimapulasta kärsivillä aloilla maahanmuuttajille voi maksaa jopa vain noin 80 prosenttia käyvästä palkkatasosta.

Vaikka minimipalkan alle ei saakaan mennä, on ale-taso tehnyt kotimaisista työntekijöistä (eli briteistä ja maassa jo asuvista ulkomaalaisista) suhteessa paljon kalliimpia.



edit: Britanniassa hoiva-aloilla on aika samanlaiset palkat kuin täällä (hieman paremmat), jostain syystä kuvitellaan, että niitä hoitajia ilmestyy tyhjästä ovelle tekemään puoli-ilmaiseksi töitä...


Hetkinen, miten sanat kollektiivinen ja oikeisto mahtuu yhteen? No ei mitenkään. Jompi kumpi sanoista ei ole totta. :D
 
Ensiksi ajattelin että onko Roininen ihan seonnut? Suomen oikeistolaisin politiikko hyppää äärioikealta (taloudellisesti) vasemmistokeskustaan.

Mutta, Suomen koko poliittinen järjestelmä on aivan liian vasemmalla. Yrittämällä edistää politiikkaa marginaaliporukassa taloudellisessa äärioikeistossa ei saavuta mitään. Sen sijaan jos menee keskellä, ja pyrkii sieltä käsin muuttamaan järjestelmää, on jo paremmat edellytykset. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko tästä mahalasku vai jotain muuta.
No siinä mielessä varmaan tulee mahalasku, että eihän nyt Helsingin vaalipiiristä Kepun listoilta mennä eduskuntaan. Kuntapolitiikka sitten eri asia, jos H:ki kaupunginvaltuusto on se tavoite.
 
Nyt ollaan kiinnostavassa tilanteessa. Huomiseen mennessä (tai tähän iltaan) luultavasti selviää, että jatkaako tämä porukka vielä neuvotteluja yhdessä, vai onko maahanmuutossa ja ilmastossa niin isot näkemyserot, ettei kompromissia saada syntymään. Kello 18 ilmeisesti käydään tilannetta läpi ja päätetään, onko jatkolle edellytyksiä. Jännän äärellä ollaan!

Neuvottelulähteistä kerrotaan kuitenkin Iltalehdelle, että hallituksen muodostaja kokoomuksen mielestä kello 18 ei ole sellainen aikarajana, jolloin ratkeaa, jatkuvat hallitusneuvottelut tällä kokoonpanolla. Tuolloin on tarkoitus käydä tilannetta vielä läpi.

Myös Purra myönsi olevan mahdollista, että maahanmuuttopöydän neuvottelijoille annettaisiin vielä lisäaikaa toistamiseen.

 
En kyllä olisi tuosta yhtään varma, nykyään huudetaan joka väliin persua.

No nyt menee jo naurattavaksi selittelyksi ja puolestaloukkaantumiseksi. Millä tapaa se vihervasemmistolainen on enemmän halventava termi kuin persu? Sehän kuvastaa vallanmainiosti vasemmistolaisuutta ja vihreyttä. Koska selvästikin seuraat politiikkaa, muistat varmaan, että perussuomalaiset eivät oikein perusta "persu"-nimityksen käytöstä, vaan pitävät sitä halventavana, näin ainakin jokunen vuosi sitten. Mutta ihan hyvä, että ovat kasvattaneet paksumman nahan ja päässeet tuosta yli, samaa soisi muillekin, vaikka sitten vihervasemmistolaiseksi kutsutuksi tulleelle.
Minulle nykyisenä persuäänestäjänä "persu" on eräänlainen hellittelynimi, ja tosiaan verrattavissa vaikka kokkareihin tai kepuleihin. Tiedän että monet persujen vastustajat käyttävät sitä haukkumanimenä ja luulevat persujen olevan ihan persuuntuneita kuullessaan sanan, mutta yksi ja sama. Veikkaan ettei moni vasemmistolainenkaan oikeasti paljoa välitä vaikka heitä kuinka haukuttaisiin kommareiksi tai jopa suvakeiksi, enintään näyttelevät loukkaantunutta.

Hamassa menneisyydessä (niihin aikoihin kun Tony Halme nousi eduskuntaan ja Halla-ahon scripta alkoi saada julkisuutta) olin piinkova persujen vastustaja ja vapaan maahanmuuton puolustaja, ja keksinkin esim. Halla-aholle kaikenlaisia hauskoja ja halventavia pilkkanimiä kuten "Hullu-uho" ja "Issuj Oha-allah" (nimi väärinpäin kuulostaa ihan joltain arabin- tai persiankieliseltä nimeltä varsinkin kun siinä on "allah", heh heh tikahdun nauruun). Nykyään keskityn vääntämään Biaudetia Bideeksi jne. mutta se ei kuulosta yhtä nokkelalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki syyttää toisiaan niin on jälleen yhteistyökykyinen hallitus seuraavaksi neljäksi vuodeksi kasassa.

Purra sentään osasi olla asiallinen, hyvä etteivät ole päästäneet Peltokangasta tai Tynkkystä tiedottamaan. :D

Noh, joka tapauksessa mielenkiintoista nähdä mihin se kaatuu jos kaatuu. Onko persut oikeasti vaatinut mahdottomia vai "mahdottomia" (eli eivät suostuneet ottamaan hillotolppaa ahteriin) vai tuleeko ylläri ja RKP olisi oikeasti torpannut persujen vaatimukset.
 
Veikkaan että homma jatkuu eri kokoonpanolla. Orpo pelasi sen piikkiin että persut joustaa, mutta Purra pistääkin kovaa vaatimusta.
 
Kaikki syyttää toisiaan niin on jälleen yhteistyökykyinen hallitus seuraavaksi neljäksi vuodeksi kasassa.
Hallitukseen osallistumisen kynnyskysymysten idea on, että ne ovat puolueelle niin tärkeitä ydinarvokysymyksiä, että niissä ei jousteta missään olosuhteessa. Muuten ne ei olisi kynnyskysymyksiä. Vaan tavallisia toiveiden tynnyrin tavoitteita.

Nyt kun RKP ja PS on hallitusneuvotteluissa vastakkaisella kynnyskysymyksillä, niin jos sopua ei löytyisi ja neuvottelut kariutuisi, juurisyy olisi siinä, että hallituksenmuodostaja toiveikkaasti valitsi hallituskumppaniehdokkaiksi ko. puolueet huolimatta siitä, että he kertoivat kynnyskysymyksistään etukäteen.

Jos hallitus saadaan kasaan siten, että jompi kumpi joustaa kynnyskysymyksestään, herää kysymys voiko ko. puolueeseen jatkossa luottaa missään asiassa kun siinä heille tärkeimmässäkään ei näytä voivan.

Toki Orpon puolustukseksi on todettava, että ko. riski oli ilman muuta otettava, jos halusi omaa talouspolitiikkansa läpi. SDP oli niin kaukana siitä, ja niin vailla hallituskiimaa, että neuvottelut heidän kanssaan olisi ennustettavasti olleet tuomassa Kokoomukselle hyvin laihaa kompromissia.

Nyt jos tämä hallituspohja kariutuu, se sama on saatavissa demarien kanssa joka tapauksessa. Siksi tässä ps, rkp, kd
yritelmässä kokoomus ei oikeastaan voi hävitä mitään, mutta voi voittaa, jos hallitus nyt saadaankin pystyyn. Eli siinä mielessä ei mitenkään huonosti pelattu - tähän asti.
 
Nyt jos tämä hallituspohja kariutuu, se sama on saatavissa demarien kanssa joka tapauksessa. Siksi tässä ps, rkp, kd
yritelmässä kokoomus ei oikeastaan voi hävitä mitään, mutta voi voittaa, jos hallitus nyt saadaankin pystyyn. Eli siinä mielessä ei mitenkään huonosti pelattu - tähän asti.

Entä mitä sitten jos nämä neuvottelut kariutuvat eikä Kokoomus suostukaan tekemään demareille isoja myönnytyksiä talousasioissa? Sittenhän Kokoomus ei saisi hallitusta muodostettua, mutta ei saisi kukaan muukaan. :hmm:
 
Entä mitä sitten jos nämä neuvottelut kariutuvat eikä Kokoomus suostukaan tekemään demareille isoja myönnytyksiä talousasioissa? Sittenhän Kokoomus ei saisi hallitusta muodostettua, mutta ei saisi kukaan muukaan. :hmm:

Joka tapauksessa Kokoomuksen täytyy joustaa. PS:n kanssa talous ottaa pataan jos maahanmuuttajien palkkaminimiä nostetaan merkittävästi. SDP:n kanssa tätä ei tapahdu, mutta toisaalta julkisen talouden säästöt jäävät pienemmiksi ja erityisesti sosiaaliturvaa/ansiosidonnaista ei saada leikattua kunnolla.

Mutta en tiedä, onko se Kokoomus vai ehkä kuitenkin RKP jonka on vielä vaikeampi tulla tarpeeksi vastaan PS:ää.
 
Entä mitä sitten jos nämä neuvottelut kariutuvat eikä Kokoomus suostukaan tekemään demareille isoja myönnytyksiä talousasioissa? Sittenhän Kokoomus ei saisi hallitusta muodostettua, mutta ei saisi kukaan muukaan. :hmm:
Kyllä siellä realiteetit tiedetään. Lisäksi tuo sota Ukrainan suunnalla on melkoinen lisäapu neuvotteluun. Kokoomus ja demarit on valtionhoitajapuolueita. He kykenee tarvittaessa reaalipolitiikkaan nimissä muodostamaan hallituksen apupuolueiden kanssa.
Se vaan sitten on sellainen hallitus, missä talouspolitiikassa kummankaan osapuolen oma väki ja tärkeimmät taustayhteisö ei tulisi olemaan tyytyväistä. Monella muulla osa-alueella kyllä.

Itse uskon kuitenkin vielä, että todennäiköisempi on tämä nykyinen neuvottelupohja. Mutta pidän hyvin mahdollisena, että neuvottelut keskeytyy ensin persujen toimesta.
Siis viikonlopuksi.
Koska teatterista siinä on kyse. Ensi viikolla sitten jatketaan.

Siksi juuri tuo sanavalinta Purralta. Keskeytyy. Keskeytyyhän ne viikonlopuksi yleensä muutenkin
Mutta siinä on hänelle ikään kuin aikataulun tarjoama momentum hyödynnettäväksi, ihan niin kuin tässä aikaisemmassakin stuntissa.
 
"
HALLITUSNEUVOTTELUIDEN maahanmuuttopolitiikkaan liittyvät kiistakysymykset ovat IS:n tietojen mukaan yhä ratkaisematta."

Eipä yllätä. Kohta kosahtaa neuvottelut.
Hienoa että PS alkoi vaatia kipukohtien nopeampaa käsittelyä.

Kyllä se alkaa vaikuttaa ihan taktiselta vedolta Orpolta että jätetään kiistakysymykset aivan loppumetreille, ja pyritään loppukiireeseen vedoten saamaan osapuolet (lähinnä siis persut) nielemään myrkky eli pettämään äänestäjänsä, kuten Timo Soini aikoinaan teki. Persuilla on hyvä pointti että parempi hoitaa kiistakysymykset ensin alta pois, jos ne edes ovat hoidettavissa. Jos eivät, sitten kaikki muu jo tehty työ oli käytännössä turhaa.
 
Joka tapauksessa Kokoomuksen täytyy joustaa. PS:n kanssa talous ottaa pataan jos maahanmuuttajien palkkaminimiä nostetaan merkittävästi. SDP:n kanssa tätä ei tapahdu, mutta toisaalta julkisen talouden säästöt jäävät pienemmiksi ja erityisesti sosiaaliturvaa/ansiosidonnaista ei saada leikattua kunnolla.

Mutta en tiedä, onko se Kokoomus vai ehkä kuitenkin RKP jonka on vielä vaikeampi tulla tarpeeksi vastaan PS:ää.

Olen ymmärtänyt etteivät demaritkaan ole erityisen innokkaita halpaduunarien maahanmuutosta. Heille humanitäärinen maahanmuutto on vaan lähellä sydäntä.
 
Olen ymmärtänyt etteivät demaritkaan ole erityisen innokkaita halpaduunarien maahanmuutosta. Heille humanitäärinen maahanmuutto on vaan lähellä sydäntä.

Itse taas en ole törmännyt SDP:n puolelta mihinkään vaatimukseen korottaa maahanmuuttajien tulorajoja. Mutta en ehkä ole huomannut. Jos on linkkiä tuollaiseen vaatimukseen, niin laita ihmeessä. Mennyt ohi.
 
Hienoa että PS alkoi vaatia kipukohtien nopeampaa käsittelyä.

Kyllä se alkaa vaikuttaa ihan taktiselta vedolta Orpolta että jätetään kiistakysymykset aivan loppumetreille, ja pyritään loppukiireeseen vedoten saamaan osapuolet (lähinnä siis persut) nielemään myrkky eli pettämään äänestäjänsä, kuten Timo Soini aikoinaan teki. Persuilla on hyvä pointti että parempi hoitaa kiistakysymykset ensin alta pois, jos ne edes ovat hoidettavissa. Jos eivät, sitten kaikki muu jo tehty työ oli käytännössä turhaa.
Ei suinkaan. Tai no. Persuille ehkä turhaa.
Sen sijaan Kokoomuksen kannalta RKP:n ja KD:n kanssa tehty työ olisi hyödynnettävissä myös yrityksessä demarien kanssa - jos ne siinä pohjassa mukana jatkaisivat.
Olen ymmärtänyt etteivät demaritkaan ole erityisen innokkaita halpaduunarien maahanmuutosta. Heille humanitäärinen maahanmuutto on vaan lähellä sydäntä.
Demarien vastaus ja tilannekuva hallitustunnusteluissa oli yksiselitteisesti työperäisen maahanmuuton kasvattamisen kannalla.
 
Itse taas en ole törmännyt SDP:n puolelta mihinkään vaatimukseen korottaa maahanmuuttajien tulorajoja. Mutta en ehkä ole huomannut. Jos on linkkiä tuollaiseen vaatimukseen, niin laita ihmeessä. Mennyt ohi.
Demarien vastaus ja tilannekuva hallitustunnusteluissa oli yksiselitteisesti työperäisen maahanmuuton kasvattamisen kannalla.

Eikös demarit aiemmin vastustaneet tarveharkinnan purkua, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Ja eikö korkeamman tulorajan tarkoitus ole nimenomaan mahdollistaa byrokratian (tarveharkinnan) keventäminen ilman että palkkoja aletaan polkea?
 
Ja hupaisa anekddootti KD:sta ja persuista. Kristillisten puheenjohtajana nykyisin jo pitkään persuissa ollut ja yhtenä PS neuvottelijana toimiva Toimi Kankaanniemi oli aikanaan hallitusneuvotteluissa vaatimassa Suomea kantamaan kristillistä vastuuta pakolaisista ja lisäksi mahdollistamaan heille työnteko heti kun ovat Suomessa ja hakemus jätetty.
Nyt on sitten vaatimassa tasan päinvastaisia.
Mieli voi oikeasti muuttua matkan aikana. Olen samalla tavalla "käännynnäinen" kuin Toimi, joskus Tony Halmeen aikoihin olin kovaääninen suvakki.

Ehkä suurin muutos minussa tapahtui kun ymmärsin etteivät kaikki Suomeen tulleet turvapaikanhakijat sittenkään ole esim. Geneven sopimuksessa mainittuja pakolaisia, ja kuinka helppoa turvapaikkasysteemiä on käyttää väärin. Kuvittelin asian olevan toisin.

Sen verran suvakki edelleen olen että kyllä mielestäni Suomeen voidaan ottaa vastaan itse valittuja pakolaisryhmiä edelleen, aivan kuten aikoinaan otettiin vietnamilais- ja chileläispakolaisia avosylin vastaan. Heidän vastaanottamisensa ei ole jälkikäteenkään ajateltuna mielestäni virhe. Lisäksi ns. etnonationalismi, eli että esim. ihonvärillä pitäisi olla jotain merkitystä, on edelleen mielestäni täysin arsesterista. Hyvä että Halla-ahokin tuntuu ajan myötä tulleen tuollaisiin aatoksiin (totesi jo joskus ettei PS:ssä ole tarvetta ja sijaa etnonationalismille, entisen "mitä pahaa neekeri-sanan sanomisessa on?"-paasamiseen sijaan).

Suurin muutos suhtautumisessani liittyy esim. näihin:

1. Suomalainen ja eurooppalainen turvapaikanhakusysteemi on rikki, ja sitä käytetään räikeästi väärin. Lähtökohdaksi pitäisi ottaa että turvapaikkaa haetaan pääasiassa ulkomailta käsin, ei niin että ensin tullaan valtion alueelle tuhansien kilometrien päästä ns. paperittomina ihmissalakuljettajien avustuksella, ja sitten haetaan turvapaikkaa.

2. Suomen kansalaisuuden saamista maahanmuuttajille tulisi pikemminkin vaikeuttaa, kuin helpottaa. Pysyvällä oleskeluluvalla voi kuka tahansa ulkomaalainen elää Suomessa aivan hyvin, vaikka koko loppuelämänsä.

3. Ehkä suurin muutos mielipiteissäni: maailmalla on ihan oikeasti kulttuuritaustoja jotka ovat kovin epäyhteensopivia suomalaisen ja länsimaalaisen elämänmenon kanssa. Eli ns. monikulttuurisuus on useammin haitta kuin rikkaus, vähintäänkin ne monimutkaistavat asioita (mukaanlukien lainsäädäntö) negatiivisessa mielessä.

Yksi helppo esimerkki esim. siitä kuinka joiltakin tahoilta on "hämmästelty" sitä ettei Suomessa ole jo vuosikymmeniä tai -satoja sitten kriminalisoitu naisten ympärileikkauksia. Öööö, johtuisiko siitä ettei se ole perinteisesti kuulunut suomalaiseen ja länsimaalaiseen kulttuuriin, joten sitä ei ole ollut tarve kriminalisoida?

Tai sitten alemman tason esimerkkinä joidenkin kunnallisten uimahallien järjestämät vain naisille tarkoitetut uimavuorot... joiden syynä ovat olleet Suomelle vieraat kulttuurit joissa ei suvaita eri sukupuolia samassa uima-altaassa.

Maahanmuuttajien tulee sopeutua suomalaiseen kulttuuriin, ei toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös demarit aiemmin vastustaneet tarveharkinnan purkua, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Ja eikö korkeamman tulorajan tarkoitus ole nimenomaan mahdollistaa byrokratian (tarveharkinnan) keventäminen ilman että palkkoja aletaan polkea?
On kyllä juu menneisyydessä, mutta hallitusten, joissa demarit on olleet, aikana on silti tehty erilaisia lievennyksiä ja poikkeuksia. Ay-liike on niin vahva vaikuttaja puolueessa, että vaikka tekisi yhtä, on vaan sanottava toista.

Joka tapauksessa he esitti nyt hallitustunnusteluissa yksiselitteisen valmiuden työperäisen maahanmuuton kasvattamiseen.
Taustalla on tietysti tilannekuva, missä ymmärretään työvoimapulan, väestön ikääntymisen, matalan syntyvyyden ja hoitajapulan vaikutus tulevaisuuteen sekä se, että kansantalous ei voi kasvaa, jos työntekijät ei riitä. Ja demarien visio hyvinvointiyhteiskunnan palvelurakenteesta tietenkin edellyttää sitä talouskasvua.
 
Demarien vastaus ja tilannekuva hallitustunnusteluissa oli yksiselitteisesti työperäisen maahanmuuton kasvattamisen kannalla.
Tarkoittaako tuo myös työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista, kuten RKP, Kokoomus ja käsittääkseni Vihreät ovat esittäneet, perusteluna juurikin työvoimapula? Sitten on kyllä SDP:n kannassa nopeasti jotain muuttunut.


Jotenkin kuvio tuntuu aina menevän siten että SDP ja SAK:n alaiset järjestöt peruvat aiempia puheitaan saatavuusharkinnasta tai mitä ongelmia ulkomaisten hoitajien tuominen maahan tuo, kun joku persuliini älyää käyttää heidän sanomisiaan vaaleissa esimerkkinä. Persujen vastustus ajaa muiden aiempien mielipiteiden ohi.
 
Siksi juuri tuo sanavalinta Purralta. Keskeytyy.

Ainakin siinä haastattelussa, jonka näin, hän puhui "katkeamisesta" eikä "keskeytymisestä". Eli hiukan voimakkaampi retoriikka. Mutta toisaalta ei sanonut että "neuvottelut päättyvät". No, ei näitä liikaa kannata tulkita. Kohta selviää.
 
Tarkoittaako tuo myös työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista, kuten RKP, Kokoomus ja käsittääkseni Vihreät ovat esittäneet, perusteluna juurikin työvoimapula? Sitten on kyllä SDP:n kannassa nopeasti jotain muuttunut.


Jotenkin kuvio tuntuu aina menevän siten että SDP ja SAK:n alaiset järjestöt peruvat aiempia puheitaan saatavuusharkinnasta tai mitä ongelmia ulkomaisten hoitajien tuominen maahan tuo, kun joku persuliini älyää käyttää heidän sanomisiaan vaaleissa esimerkkinä. Persujen vastustus ajaa muiden aiempien mielipiteiden ohi.
Eihän he sanojaan tai kantaansa peruisi, tietenkään. Kun Kokoomuksen + muiden kanssa olisi sorvattu sopivat kompromissiratkaisut, niin etsittäisiin sopivat sanamuodot. Tai sitten ikään kuin syyllistettäisiin hallituskumppanit, jotka ”pakotti” joustamaan näissä.

Luulenpa, että myös nykyinen hallitusneuvottelupohja pyrkii toimimaan samaan tapaan. Etsimään ratkaisua, jonka mahdollisimman moni puolue voi esittää omilleen voittona, tai vähintään syyllistää muut mutta taipua koska esim. saavat asian x ja y sitten läpi.
 
Tuosta kannattaa ottaa oppia. Ei mitään halpatyövoimaa vaan samoin ehdoin kuin natiiveille.
Olisipa se noin helppoa, mutta todellisuudessa työnantaja voi keksiä nollatuntisopimuksia, ketjutettuja määräaikaisuuksia tai että työntekijä onkin yksityisyrittäjä joka vain myy palveluksiaan työnantajalle.

Tällaisiin soppareihin köyhistä maista tulevat maahanmuuttajat ovat valmiimpia, ainakin niin kauan kunnes pysyvä oleskelulupa on myönnetty. Sen jälkeen voi aivan hyvin (ja mielestäni oikeutetustikin) ryhtyä yhtä nirsoilevaksi työn suhteen, kuin Suomessa jo asuvat työttömät.
 
Olisipa se noin helppoa, mutta todellisuudessa työnantaja voi keksiä nollatuntisopimuksia, ketjutettuja määräaikaisuuksia tai että työntekijä onkin yksityisyrittäjä joka vain myy palveluksiaan työnantajalle.

Tällaisiin soppareihin köyhistä maista tulevat maahanmuuttajat ovat valmiimpia, ainakin niin kauan kunnes pysyvä oleskelulupa on myönnetty. Sen jälkeen voi aivan hyvin (ja mielestäni oikeutetustikin) ryhtyä yhtä nirsoilevaksi työn suhteen, kuin Suomessa jo asuvat työttömät.
Omalla kohdallani näissä ovat juuri ne isoimmat ongelmat, joille iso osa puolueista tuntuu viittaavan kintaalla. Pitäisi saada järjestelmän väärinkäyttäjät kuriin ja sen jälkeen avata enemmän työmarkkinoita yms. Humanitäärisen maahanmuuton osalta jos edes Milan Jaffia ei saada hänen rikosrekisterillään maasta ulos niin puolestani kaikki humanitääriset maahanmuuttajat voivat etsiä jonkun muun maan kunnes nämä epäkohdat on korjattu.
 
Sen jälkeen voi aivan hyvin (ja mielestäni oikeutetustikin) ryhtyä yhtä nirsoilevaksi työn suhteen, kuin Suomessa jo asuvat työttömät.

Ei kai voi. Oleskelulupa vaatii sen työn ja se raukeaa jos työt loppuvat. En tiedä, kuinka nopeasti pitää palata, mutta joka tapauksessa työ on se edellytys oleskeluluvalle. Eli nirsoilu ei oikein toimi.
 
Olisipa se noin helppoa, mutta todellisuudessa työnantaja voi keksiä nollatuntisopimuksia, ketjutettuja määräaikaisuuksia tai että työntekijä onkin yksityisyrittäjä joka vain myy palveluksiaan työnantajalle.

Tällaisiin soppareihin köyhistä maista tulevat maahanmuuttajat ovat valmiimpia, ainakin niin kauan kunnes pysyvä oleskelulupa on myönnetty. Sen jälkeen voi aivan hyvin (ja mielestäni oikeutetustikin) ryhtyä yhtä nirsoilevaksi työn suhteen, kuin Suomessa jo asuvat työttömät.
Lopulta aika harva työperäisistä maahanmuuttajista jää Suomeen pysyvästi. Suurin osa lähtee muutaman vuoden kuluttua. Se ei toki sinällään työmarkkinoita haittaa, koska työmarkkinat ylipäätään perustuu sellaiseen isoon kiertoon.

Tietysti olisi hyödyllistä, jos mahdollisimman moni jäisi Suomeen ja kontribuoisi syntyvyydelle. Se onkin yksi kehitystavoite.
 
Muutenkaan ei kannata sekoittaa keskenään humanitaarista ja työperäistä maahanmuuttoa. Työperäisesti tulleiden työllisyysaste on yleisesti ottaen kuitenkin meitäkin korkeampi.
Valitettavasti nuo menevät jatkuvasti sekaisin, esim. kun vihreiden kansanedustaja oli sitä mieltä että kaikille 2015 Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille olisi samantien pitänyt myöntää työlupa (=oleskelulupa työn perusteella) jotta pääsevät röihin, vaikka turvapaikkapäätös olisi kielteinen.

Tai, RKP:n Henriksson taisi alkuviikosta tai viime viikolla puolustaa humanitääristä maahanmuuttoa juuri sillä että tarvitsemme kipeästi työväkeä. Pahus kun en laittanut kyseistä uutista bookmarkkeihin, mielessä kävi.
 
Valitettavasti nuo menevät jatkuvasti sekaisin, esim. kun vihreiden kansanedustaja oli sitä mieltä että kaikille 2015 Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille olisi samantien pitänyt myöntää työlupa (=oleskelulupa työn perusteella) jotta pääsevät röihin, vaikka turvapaikkapäätös olisi kielteinen.
Työlupa humanitäärisille pitäisi antaa heti eikä makuuttaa. Tuossa en tarkoita oleskelulupaa työn perusteella vaan että saa työskennellä sen ajan kun on Suomessa muista syistä. Eikö vihreä tarkoittanut samaa?
 
Ei kai voi. Oleskelulupa vaatii sen työn ja se raukeaa jos työt loppuvat. En tiedä, kuinka nopeasti pitää palata, mutta joka tapauksessa työ on se edellytys oleskeluluvalle. Eli nirsoilu ei oikein toimi.
Puhut määräaikaisesta oleskeluluvasta, minä puhuin pysyvästä oleskeluluvasta. Jälkimmäinen ei raukea vaikka jäisi työttömäksi (tai vaikka tulisi avioero, jos on saanut oleskeluluvan perhesiteen perusteella esim. avioiduttuaan Suomessa pysyvästi asuvan kanssa).

Siksi sanoinkin että motivaatiota kyllä riittää niin kauan (tehdä paskatöitä tai olla naimisissa jonkun paikallisen inhotuksen kanssa) kun odottaa pysyvää oleskelulupaa. Sinä odotteluaikana maahanmuuttajalla on määräaikainen oleskelulupa, tarkemmin sanottuna ns. jatkuva oleskelulupa.

Käsittääkseni pysyvä oleskelulupa saatetaan perua tahtosi vastaisesti lähinnä vain jos syyllistyt joihinkin todella vakaviin rikoksiin Suomessa. Saattoi olla jotain muitakin syitä, esim. jos vaikuttaa että olet muuttanut ulkomaille (pois Suomesta) jokseenkin pysyvästi.
 
Viimeksi muokattu:
En tajua miten kannattaa porukkaa makuuttaa sohvalla ja olla palkkoja nostamatta ja tänne raahata halpa työvoimaa. No se on varmaan sitä korkeampaa matematiikkaa.
Sieltä kotisohvalta pääsee kyllä sitä prismaa siivoamaan tai postia jakaan jos näin haluaa. Suomalainen mielellään myös tekee ostokset puhtaassa kaupassa ja katteet noissa hommissa on niin pienet ettei siellä noin vain palkkoja nostella. Ei tähän yhtälöön kovin pitkää matikkaa tarvita.
 
Työlupa humanitäärisille pitäisi antaa heti eikä makuuttaa. Tuossa en tarkoita oleskelulupaa työn perusteella vaan että saa työskennellä sen ajan kun on Suomessa muista syistä. Eikö vihreä tarkoittanut samaa?
Tarina ei pääty tuohon, vaan kun henkilö saa kielteisen turvapaikkapäätöksen, aletaan nillittää ettei häntä saisi häätää pois Suomesta kun hän on löytänyt työpaikankin ja kaikkea. Näin ne asiat linkittyvät yhteen.

Toisekseen, kuinka monen työnantajan uskot olevan valmiita palkkaamaan henkilöä jolla voi olla lähtö pois Suomesta jo muutamankin kuukauden kuluttua? Oletettavasti työntekijääkin pitää alkukuukaudet kouluttaa sisäsiistiksi ja talon tavoille, jne. Meilläkin on nyt uusi työntekijä koulun penkiltä, oletan hänen olevan tuottava työntekijä ehkä n. puolen vuoden kuluttua. Sisäsiisti se ei ole vieläkään.
 
Puhut määräaikaisesta oleskeluluvasta, minä puhuin pysyvästä oleskeluluvasta.

Mun käsittääkseni tässä puhuttiin työperäisestä maahanmuutosta eli työntekijän oleskeluluvista ja niiden ehdoista ja juuri näille ehdotetusta älyttömästä tulorajasta. Perheenyhdistämiset on sitten oma lukunsa ja perheen parissa tänne muuttava ei ole työperäistä maahanmuuttoa ainakaan minun mielestäni.

Työntekijän oleskelulupa siis vaatii työpaikan. Muita oleskelulupaehtoja voi mainiosti mielestäni tiukentaa, myös perheenyhdistämisiä. Eli niin, että työpaikkaa vaadittaisiin enemmän.
 
Nyt jos tämä hallituspohja kariutuu, se sama on saatavissa demarien kanssa joka tapauksessa. Siksi tässä ps, rkp, kd
yritelmässä kokoomus ei oikeastaan voi hävitä mitään, mutta voi voittaa, jos hallitus nyt saadaankin pystyyn. Eli siinä mielessä ei mitenkään huonosti pelattu - tähän asti.
Ihan hyvä analyysi.

Minua vain kiinnostaa, mitkä RKP:lle ovat ne oikeat kynnyskysymykset, miksi he haluavat hallitukseen? Koska he ilmiselvästi ovat valmiita hallitukseen vuorotellen SDP:n ja kokoomuksen kanssa, ilmeisesti se ei liity ainakaan talouspolitiikkaan? Lisää velkaa tai leikkauslistoja, ihan sama RKP:lle? (En hauku tässä, PS:lle talouspolitiikka lienee samalla tavalla, ei mitätön, mutta toissijainen, kysymys ainakin ideologiselta kannalta.).

Kuvittelin että RKP:lle ydinkysymys on ruotsinkielisten etujen vaaliminen (pakkoruotsi suomenkielisille, ruotsinkieliset palvelut, ruotsinkielisille omat (korkea)koulut jotta eivät liikaa sekoitu iljettäviin suomenkielisiin ja ala käyttää suomea puhekielenään), myös aluepolitiikan keinoin eli keskussairaalan pitäminen ruotsinkielisessä Vaasassa ja mitä noita on.

Koska PS ei ole esittänyt aikeita heikentää ruotsinkielisten asemaa Orpon hallituksessa, luulisi että RKP olisi valmis antamaan persuille siimaa maahanmuutossa, ilmastonmuutostavoitteissa ja kehitysavun suhteen? Mutta ei, ovatko nuo uusia kynnyskysymyksiä joissa RKP ei voi perääntyä ollenkaan? Vai, haluaako RKP vain kettuilla persuille, ehkä estää heidän hallitukseen pääsynsä ainakaan niin että saavat omia tavoitteitaan läpi?

Sen kun tietäisi, mutta PS ja RKP samassa hallituksessa tuntuu olevan yhtä huono idea kuin vihreät ja kepu samassa hallituksessa.
 
Olisi mielenkiintoista joskus saada selville pakkoruotsin hinta, niin saisi ehkä perspektiiviä sen hyödyttömyyteen. Kenenkään puolueen etuna ei ole ajaa pakkoruotsia, ei edes RKP:n. Pakkoruotsin poistaminen tarkoittaisi edelleen, että toisena kotimaisena kielenä olisi ruotsin kieli, mutta sitä ei tarvitsisi opiskella jossain Kajaanissa tai muussa kaupungissa, jossa ei ainuttakaan ruotsinkielistä asuisi. Pakottaminen pakkoruotsiin ei tuota kielitaitoa yhtään sen enempää, nimimerkillä ruotsista kiitettävät ja hyvät arvosanat peruskoulu- ja lukioajoilta ja virkamiesruotsin suullisestakin kokeesta täydet pisteet. Sen kokeen jälkeen ruotsia en ole kertaakaan puhunut, ja hädin tuskin osaisin edes tilata oluen Tukholmassa.

Pakkoruotsin poistamisen jälkeen, virastot tarjoaisivat edelleen palvelut suomen ja englannin lisäksi toisella kotimaisella kielellä eli ruotsilla. Sillä toinen kotimainen kieli olisi edelleen se ruotsi. Rantaruottalaisten kaupungeissa palvelut olisivat edelleen saatavissa todennäköisemmin ruotsiksi kuin suomeksi.
 
En tajua miten kannattaa porukkaa makuuttaa sohvalla ja olla palkkoja nostamatta ja tänne raahata halpa työvoimaa. No se on varmaan sitä korkeampaa matematiikkaa.
Sitä se onkin. Jos työnantaja löytää työntekijän (vaikkapa ulkomailta), niin silloin niin kansantalous, verokertymä ja kerätyt veroluonteiset maksut kasvaa.

Jos vaihtoehtona on se, että työnantajan pitäisikin maksaa esim. mansikan poiminnasta 15 euroa Suomalaiselle, niin tällöin yrityksen ei ehkä kannata teetättää samaa määrää työtä, minkä myötä yrityksestä saatava täysi potentiaali saattaa jäädä hyödyntämättä ja työllistymisen hyödyt keräämättä.

Vain tehty työ luo uutta työtä kansantalouteen. Ulkomaalaisen työvoiman lisääntyminen tarkoittaa kantaväestön työllisyyden vähenemistä vain silloin, jos alalle sopivia työntekijöitä on jo enemmän kuin tarpeeksi, he ovat valmiita matkustamaan kyseiselle työpaikalle, ja yritys pystyy tarjoamaan sen tasoista korvausta, että kantaväestöön kuuluvat henkilöt ovat kiinnostuneita ottamaan paikat vastaan ja siten mahdollistamaan yrityksen täyden kapasiteetin käyttöönottamisen.

Itse mielummin teetättäisin matalan tuottavuuden työtä ulkomaalaisella työvoimalla kuin lähtisin TES kikkailuilla nostamaan matalapalkka-alojen palkkausta ja siten laskemaan tuotantokapasiteettia. Suomalaiset kannattaa ensisijaisesti kouluttaa korkeamman tuottavuuden töihin, mutta jos tämä ei jonkun henkilön kohdalla onnistu, niin sitten jäljelle jää vaikka se mansikan poiminta pienellä palkalla + mahdolliset sosiaalietuudet.
 
Muistutuksena täällä hyvä ketju yleiselle pakkoruotsikeskustelulle:

 
Tarina ei pääty tuohon, vaan kun henkilö saa kielteisen turvapaikkapäätöksen, aletaan nillittää ettei häntä saisi häätää pois Suomesta kun hän on löytänyt työpaikankin ja kaikkea. Näin ne asiat linkittyvät yhteen.

Toisekseen, kuinka monen työnantajan uskot olevan valmiita palkkaamaan henkilöä jolla voi olla lähtö pois Suomesta jo muutamankin kuukauden kuluttua? Oletettavasti työntekijääkin pitää alkukuukaudet kouluttaa sisäsiistiksi ja talon tavoille, jne. Meilläkin on nyt uusi työntekijä koulun penkiltä, oletan hänen olevan tuottava työntekijä ehkä n. puolen vuoden kuluttua. Sisäsiisti se ei ole vieläkään.
Tuossa täsmälleen kaksi tilannetta joissa toisessa käydään töissä ja toisessa maataan jouten. Joutenolo taas johtaa häiriökäyttäytymiseen. Kumpi on sinusta parempi?

Suurin osa tuskin saisi töitä mutta jokainen työn saanut olisi plussaa. Mikä syy olisi kieltää työnteko?
 
Ihan hyvä analyysi.

Minua vain kiinnostaa, mitkä RKP:lle ovat ne oikeat kynnyskysymykset, miksi he haluavat hallitukseen? Koska he ilmiselvästi ovat valmiita hallitukseen vuorotellen SDP:n ja kokoomuksen kanssa, ilmeisesti se ei liity ainakaan talouspolitiikkaan? Lisää velkaa tai leikkauslistoja, ihan sama RKP:lle? (En hauku tässä, PS:lle talouspolitiikka lienee samalla tavalla, ei mitätön, mutta toissijainen, kysymys ainakin ideologiselta kannalta.).

Kuvittelin että RKP:lle ydinkysymys on ruotsinkielisten etujen vaaliminen (pakkoruotsi suomenkielisille, ruotsinkieliset palvelut, ruotsinkielisille omat (korkea)koulut jotta eivät liikaa sekoitu iljettäviin suomenkielisiin ja ala käyttää suomea puhekielenään), myös aluepolitiikan keinoin eli keskussairaalan pitäminen ruotsinkielisessä Vaasassa ja mitä noita on.

Koska PS ei ole esittänyt aikeita heikentää ruotsinkielisten asemaa Orpon hallituksessa, luulisi että RKP olisi valmis antamaan persuille siimaa maahanmuutossa, ilmastonmuutostavoitteissa ja kehitysavun suhteen? Mutta ei, ovatko nuo uusia kynnyskysymyksiä joissa RKP ei voi perääntyä ollenkaan? Vai, haluaako RKP vain kettuilla persuille, ehkä estää heidän hallitukseen pääsynsä ainakaan niin että saavat omia tavoitteitaan läpi?

Sen kun tietäisi, mutta PS ja RKP samassa hallituksessa tuntuu olevan yhtä huono idea kuin vihreät ja kepu samassa hallituksessa.
RKP kynnyskysymykset:

- Suomen tulee olla aktiivinen ja kiinteä osa kansainvälistä yhteisöä. Suomi noudattaa ja kunnioittaa kansainvälisiä sopimuksia, perus- ja ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa. Näiden arvojen tulee näkyä hallituksen harjoittamassa politiikassa.
- Suomen tulee jatkaa pitkän linjan EU-politiikkaansa, joka pyrkii rakentavan, vaikuttavan ja aktiivisen yhteistyön kautta kehittämään EU:ta.
- Suomen tulee pysyä ilmastolain mukaisessa ilmastotavoitteessaan vuodelle 2035 ja konkreettisin toimin edistää sen toteutumista.
- Suomen kaksikielisyyttä on vaalittava ja edistettävä. Ruotsin kielen asemaa Suomessa ei saa heikentää lainsäädännöllä, rakenteellisilla uudistuksilla tai muilla keinoilla.

Kynnyskysymyksissä nimenomaan ei pitäisi antaa siimaa, yhtään. Sama toki koskee persuja, kd:ta ja kokoomusta. Joiden osalta tosin hyvin kokeneena porukkana kokoomus muotoili niin, että heidän kynnyskysymyksensä eivät oikeastaan ole kovin ehdottomia tai tarkkarajaisia.
 
Sieltä kotisohvalta pääsee kyllä sitä prismaa siivoamaan tai postia jakaan jos näin haluaa. Suomalainen mielellään myös tekee ostokset puhtaassa kaupassa ja katteet noissa hommissa on niin pienet ettei siellä noin vain palkkoja nostella. Ei tähän yhtälöön kovin pitkää matikkaa tarvita.
Se vaan ihmetyttää kuinka muka on hyödyllistä tuoda ulkomailta ummikkoja Suomeen opettelemaan suomenkielen alkeita ja opiskelemaan lähihoitajaksi, sen sijaan että näin tehtäisiin edes osalle Suomessa jo asuvista 260.000 kielitaitoisesta suomalaisesta työttömästä työnhakijasta.

Haluaisin jonkin analyyttisen tutkimuksen tästä tilanteesta, miksi Suomessa asuvien työttömien uudelleenkoulutus ei onnistu, mutta ummikkojen maahantuonti ja koulutus Suomessa onnistuu? Kuka haraa vastaan, eivätkö suomalaiset työttömät halua uudelleenkouluttautua lähihoitajiksi ja päästä sitä kautta irti työttömyydestä, vai onko suomalainen sosiaaliturvamalli sellainen ettei uudelleenkouluttautuminen ole yksilön kannalta järkevää (putoaa työttömyysturvasta opintotuen piiriin tms.), vai mikä ihme on?

Joku täällä esitti että suurin osa työttömistä työnhakijoista olisi oikeasti työkyvyttömiä rappioalkoholisteja tai pahempaa. Itse en omien kokemusteni perusteella jaksa millään uskoa siihen koska puhutaan työttömistä työnhakijoista, ei esim. työkyvyttömyyseläkkeellä tai sairaslomalla olevista henkilöistä. Jokainen tietenkin puhuu tässä omien luulojensa perusteella, mutta mielestäni työttöminä työnhakijoina on läjäpäin ihan täyspäisiäkin henkilöitä joille syystä tai toisesta uuden työn löytäminen ainakaan omalta osaamisalueeltaan on hankalaa, syynä voi olla esim. korkea ikä jota työnantajat vieroksuvat (esim. jos rekrytoiva esimies on 25 vuotta nuorempi kuin työnhakija, voi kokea isänsä ikäisen alaisen uhaksi tai vähintään oudoksi asetelmaksi itselleen), tai vanhentunut tietotaito (varsinkin IT-alalla) jne.

Jos työmarkkinoissa, sosiaaliturvassa tai töissä itsessään on jotain valuvirheitä mikä selittää tätä ns. kohtaanto-ongelmaa, ne eivät valitettavasti poistu sillä että Suomeen tuotetaan köyhistä maista tänne ammattitaidotonta väkeä oppimaan ja tekemään kyseisiä töitä. Pääpyrkimys pitäisi olla noiden valuvikojen korjaaminen ja nykyisten työttömien saaminen työn piiriin, jopa itsenäisinä yrittäjinä.
 
Kuvittelin että RKP:lle ydinkysymys on ruotsinkielisten etujen vaaliminen (pakkoruotsi suomenkielisille, ruotsinkieliset palvelut, ruotsinkielisille omat (korkea)koulut jotta eivät liikaa sekoitu iljettäviin suomenkielisiin ja ala käyttää suomea puhekielenään), myös aluepolitiikan keinoin eli keskussairaalan pitäminen ruotsinkielisessä Vaasassa ja mitä noita on.
Tuota moni kuvitteli ja sanoi että ei kannata äänestää rkp:tä muun kuin kielen takia. Oikeasti kyseessä on liberaali oikeistopuolue jossa tosin mukana myös vasemmalla olevia. Ihmisoikeudet ovat heille tärkeitä vaikka eivät ole holhouspolitiikan takana. Ehkä suurempi osa tajuaa tämän ja äänestää ensi kerralla heitä demareiden taikka kokoomuksen sijaan.

Taikka sitten keskittävät vielä lisää ääniä persujen pelossa noille kahdelle suurelle. Meillä olisi tarvetta viherliberaalille oikeistopuolueelle. Vihreät ovat luisuneet vasemmalle ja RKP mielletään liikaa kielipuolueeksi. Kieli on heidän tärkein asia mutta ei ainut.
 
Se vaan ihmetyttää kuinka muka on hyödyllistä tuoda ulkomailta ummikkoja Suomeen opettelemaan suomenkielen alkeita ja opiskelemaan lähihoitajaksi, sen sijaan että näin tehtäisiin edes osalle Suomessa jo asuvista 260.000 kielitaitoisesta suomalaisesta työttömästä työnhakijasta.

Haluaisin jonkin analyyttisen tutkimuksen tästä tilanteesta, miksi Suomessa asuvien työttömien uudelleenkoulutus ei onnistu, mutta ummikkojen maahantuonti ja koulutus Suomessa onnistuu? Kuka haraa vastaan, eivätkö suomalaiset työttömät halua uudelleenkouluttautua lähihoitajiksi ja päästä sitä kautta irti työttömyydestä, vai onko suomalainen sosiaaliturvamalli sellainen ettei uudelleenkouluttautuminen ole yksilön kannalta järkevää (putoaa työttömyysturvasta opintotuen piiriin tms.), vai mikä ihme on?

Joku täällä esitti että suurin osa työttömistä työnhakijoista olisi oikeasti työkyvyttömiä rappioalkoholisteja tai pahempaa. Itse en omien kokemusteni perusteella jaksa millään uskoa siihen koska puhutaan työttömistä työnhakijoista, ei esim. työkyvyttömyyseläkkeellä tai sairaslomalla olevista henkilöistä. Jokainen tietenkin puhuu tässä omien luulojensa perusteella, mutta mielestäni työttöminä työnhakijoina on läjäpäin ihan täyspäisiäkin henkilöitä joille syystä tai toisesta uuden työn löytäminen ainakaan omalta osaamisalueeltaan on hankalaa, syynä voi olla esim. korkea ikä jota työnantajat vieroksuvat (esim. jos rekrytoiva esimies on 25 vuotta nuorempi kuin työnhakija, voi kokea isänsä ikäisen alaisen uhaksi tai vähintään oudoksi asetelmaksi itselleen), tai vanhentunut tietotaito (varsinkin IT-alalla) jne.

Jos työmarkkinoissa, sosiaaliturvassa tai töissä itsessään on jotain valuvirheitä mikä selittää tätä ns. kohtaanto-ongelmaa, ne eivät valitettavasti poistu sillä että Suomeen tuotetaan köyhistä maista tänne ammattitaidotonta väkeä oppimaan ja tekemään kyseisiä töitä. Pääpyrkimys pitäisi olla noiden valuvikojen korjaaminen ja nykyisten työttömien saaminen työn piiriin, jopa itsenäisinä yrittäjinä.
Meillä koetettiin tuota, eli poistaa soveltuvuusarviointi ja lykätä lähärikoulutukseen kaikki mahdolliset ihmiset. Ei toiminut. Seuraukset oli katastrofaaliset ja soveltuvuusarviointikin jouduttiin palauttamaan.
Nyt ulkomailta rekryttävät on pääosin jo alan koulutuksen saaneita. Joten heillä on selvästi paremmat lähtökohdat, lähinnä vain se kieli pitää oppia ja tutkinto päivittää suomalaiseksi.

Vähän OT, mutta esim. Filippiineiltä tulijoita riittää siksikin, että siellä (jostain syystä) Suomi on erittäin hyvässä maineessa. Ja raadollisesti siksi, että se on Vatikaanin ohella yksi kahdesta maasta maailmassa, missä ei tunneta ollenkaan avioeroa. Ulkomaille muutto on monelle myös tie uuteen elämään.
 
Tuossa täsmälleen kaksi tilannetta joissa toisessa käydään töissä ja toisessa maataan jouten. Joutenolo taas johtaa häiriökäyttäytymiseen. Kumpi on sinusta parempi?
Minun ratkaisuni kielteistä turvapaikkapäätöstä odottelevalle joutenolijalle olisi se että hänen tulisi hakea turvapaikkaa Suomesta ulkomailta käsin (ellei sitten ole venäläinen oppositiopoliitikko Pietarista, jolle Suomi oli lähin ja luonnollisin pakomaa Putinin vainoa pakoon). Olkoon jouten jossain toisessa maassa odotteluajan, vaikka sitten Ruotsissa jos sitä kautta oli Suomeen pyrkimässä mutta ei jostain syystä halunnut hakea turvapaikkaa Ruotsista.

Suurin osa tuskin saisi töitä mutta jokainen työn saanut olisi plussaa. Mikä syy olisi kieltää työnteko?
Syynä se että tuollainen linjaus ruokkii ajatusta turvapaikkasysteemin väärinkäytöstä. Eli, haetaan Suomeen turvapaikkaa, vaikka pidetään jo ennalta todennäköisenä ettei sitä tulla saamaan, ja kielteistä turvapaikkapäätöstä sitten vastustetaan lukuisilla valituskierroksilla, ja sillä että ollaan löydetty työpaikka Wolt-kuskina tai paikallisessa pizzeriassa ja pitäisi saada jäädä edelleen Suomeen työn perusteella.

Asiaa pitää selkeyttää sen osalta ettei turvapaikan haku väärin perustein enää olisi niin kannattavaa. Parhaiten tämä onnistuu sillä että turvapaikkaa pitäisi pääsääntöisesti hakea ulkomailta käsin, ja esim. Ruotsista ei saa tulla Suomeen hakemaan turvapaikkaa, koska Ruotsista kukaan ei uskottavasti pakene vainoa Suomeen. Tarkoittaa että Ruotsin rajalta Suomeen pyrkivät paperittomat EU:n ulkopuoliset henkilöt tulisi oitis käännyttää rajalla takaisin. Sama minkä esim. Tanska teki omalla etelärajallaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom