Ja hupaisa anekddootti KD:sta ja persuista. Kristillisten puheenjohtajana nykyisin jo pitkään persuissa ollut ja yhtenä PS neuvottelijana toimiva Toimi Kankaanniemi oli aikanaan hallitusneuvotteluissa vaatimassa Suomea kantamaan kristillistä vastuuta pakolaisista ja lisäksi mahdollistamaan heille työnteko heti kun ovat Suomessa ja hakemus jätetty.
Nyt on sitten vaatimassa tasan päinvastaisia.
Mieli voi oikeasti muuttua matkan aikana. Olen samalla tavalla "käännynnäinen" kuin Toimi, joskus Tony Halmeen aikoihin olin kovaääninen suvakki.
Ehkä suurin muutos minussa tapahtui kun ymmärsin etteivät kaikki Suomeen tulleet turvapaikanhakijat sittenkään ole esim. Geneven sopimuksessa mainittuja pakolaisia, ja kuinka helppoa turvapaikkasysteemiä on käyttää väärin. Kuvittelin asian olevan toisin.
Sen verran suvakki edelleen olen että kyllä mielestäni Suomeen voidaan ottaa vastaan itse valittuja pakolaisryhmiä edelleen, aivan kuten aikoinaan otettiin vietnamilais- ja chileläispakolaisia avosylin vastaan. Heidän vastaanottamisensa ei ole jälkikäteenkään ajateltuna mielestäni virhe. Lisäksi ns. etnonationalismi, eli että esim. ihonvärillä pitäisi olla jotain merkitystä, on edelleen mielestäni täysin arsesterista. Hyvä että Halla-ahokin tuntuu ajan myötä tulleen tuollaisiin aatoksiin (totesi jo joskus ettei PS:ssä ole tarvetta ja sijaa etnonationalismille, entisen "mitä pahaa neekeri-sanan sanomisessa on?"-paasamiseen sijaan).
Suurin muutos suhtautumisessani liittyy esim. näihin:
1. Suomalainen ja eurooppalainen turvapaikanhakusysteemi on rikki, ja sitä käytetään räikeästi väärin. Lähtökohdaksi pitäisi ottaa että turvapaikkaa haetaan pääasiassa ulkomailta käsin, ei niin että ensin tullaan valtion alueelle tuhansien kilometrien päästä ns. paperittomina ihmissalakuljettajien avustuksella, ja sitten haetaan turvapaikkaa.
2. Suomen kansalaisuuden saamista maahanmuuttajille tulisi pikemminkin vaikeuttaa, kuin helpottaa. Pysyvällä oleskeluluvalla voi kuka tahansa ulkomaalainen elää Suomessa aivan hyvin, vaikka koko loppuelämänsä.
3. Ehkä suurin muutos mielipiteissäni: maailmalla on ihan oikeasti kulttuuritaustoja jotka ovat kovin epäyhteensopivia suomalaisen ja länsimaalaisen elämänmenon kanssa. Eli ns. monikulttuurisuus on useammin haitta kuin rikkaus, vähintäänkin ne monimutkaistavat asioita (mukaanlukien lainsäädäntö) negatiivisessa mielessä.
Yksi helppo esimerkki esim. siitä kuinka joiltakin tahoilta on "hämmästelty" sitä ettei Suomessa ole jo vuosikymmeniä tai -satoja sitten kriminalisoitu naisten ympärileikkauksia. Öööö, johtuisiko siitä ettei se ole perinteisesti kuulunut suomalaiseen ja länsimaalaiseen kulttuuriin, joten sitä ei ole ollut tarve kriminalisoida?
Tai sitten alemman tason esimerkkinä joidenkin kunnallisten uimahallien järjestämät vain naisille tarkoitetut uimavuorot... joiden syynä ovat olleet Suomelle vieraat kulttuurit joissa ei suvaita eri sukupuolia samassa uima-altaassa.
Maahanmuuttajien tulee sopeutua suomalaiseen kulttuuriin, ei toisinpäin.