• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Meillä koetettiin tuota, eli poistaa soveltuvuusarviointi ja lykätä lähärikoulutukseen kaikki mahdolliset ihmiset. Ei toiminut. Seuraukset oli katastrofaaliset ja soveltuvuusarviointikin jouduttiin palauttamaan.
En ehdottanut soveltuvuusarvioista luopumista. Onko väitteesi että suurin osa Suomessa asuvista työttömistä työntekijöistä on lähihoitajiksi soveltumattomia? Mistä lähinnä kiikastaa`sen soveltuvuuden osalta?

Nyt ulkomailta rekryttävät on pääosin jo alan koulutuksen saaneita. Joten heillä on selvästi paremmat lähtökohdat, lähinnä vain se kieli pitää oppia ja tutkinto päivittää suomalaiseksi.
Jokin aika sitten luin hesarista tai muualta artikkelin missä mainittiin esimerkkinä Suomeen ulkomailta tuotavista lähihoitajista, ilmeisesti suomalaisen rekrytointifirman kautta (liekö jopa vuokratyöfirma, tiedä häntää).

Siinä tapauksessa tuli kylläkin kuva ettei tulijoilla pääsääntöisesti ole ns. alan koulutusta valmiiksi lähtömaassaan. Homma meni jotenkin siihen malliin että heille annetaan jonkinlainen avustava alkukoulutus lähtömaassaan (en tiedä kenen laskuun, onko tuo rekryfirma vai lähtömään pikkiin vai Suomen valtioko maksaa) ja samalla suomenkielen alkeet, ja Suomeen rekryfirman kautta tultuaan he jatkavat Suomessa lähihoitajaopintoja ja jatkavat suomenkielen opiskelua, mahdollisesti jo työskennellen samalla.

Miksei esim. tuossa tapauksessa oltaisi voitu tehdä samanlaista projektia edes murto-osalle Suomen 260.000 työttömästä? Vaikea uskoa että heistä lähes kaikki ovat lähihoitajakoulutukseen soveltumattomia. Ex-vaimonikin oli lähihoitaja eikä hän ollut mitenkään erityisen kummoinen ihminen.
 
En ehdottanut soveltuvuusarvioista luopumista. Onko väitteesi että suurin osa Suomessa asuvista työttömistä työntekijöistä on lähihoitajiksi soveltumattomia? Mistä lähinnä kiikastaa`sen soveltuvuuden osalta?


Jokin aika sitten luin hesarista tai muualta artikkelin missä mainittiin esimerkkinä Suomeen ulkomailta tuotavista lähihoitajista, ilmeisesti suomalaisen rekrytointifirman kautta (liekö jopa vuokratyöfirma, tiedä häntää).

Siinä tapauksessa tuli kylläkin kuva ettei tulijoilla pääsääntöisesti ole ns. alan koulutusta valmiiksi lähtömaassaan. Homma meni jotenkin siihen malliin että heille annetaan jonkinlainen avustava alkukoulutus lähtömaassaan (en tiedä kenen laskuun, onko tuo rekryfirma vai lähtömään pikkiin vai Suomen valtioko maksaa) ja samalla suomenkielen alkeet, ja Suomeen rekryfirman kautta tultuaan he jatkavat Suomessa lähihoitajaopintoja ja jatkavat suomenkielen opiskelua, mahdollisesti jo työskennellen samalla.

Miksei esim. tuossa tapauksessa oltaisi voitu tehdä samanlaista projektia edes murto-osalle Suomen 260.000 työttömästä? Vaikea uskoa että heistä lähes kaikki ovat lähihoitajakoulutukseen soveltumattomia. Ex-vaimonikin oli lähihoitaja eikä hän ollut mitenkään erityisen kummoinen ihminen.
Minä en henkilökohtaisesti tietenkään osaa sanoa, mikä tekee tai ei tee ihmisestä soveltuvaa hoitoalalle. Mutta en usko, että ihan kevyin perustein tuollaista kustannuksiltaan ja työmäärältään varsin isoa asiaa olisi pyöräytetty takaisin lähtöpisteeseen ainakaan juuri Sipilän Kepu, Kok, Ps hallituksen päätöksellä, kuten tehtiin.
Käsittääkseni silloin hyvin laajasti kaikki alan toimijat, koulutuksenjärjestäjät, työntekijä- ja työnantajajärjestöt, potilasjörjestöt sekä STM olivat asiassa hyvin yksimielisiä OKM:n ja poliitikkojen suuntaan, että tämä virhe on korjattava.

Mutta kun tuo parempi puolisko on työurallaan ollut tem:lläkin töissä (toki vuosia sitten), niin olen hänen kokemuksistaan oppinut varsin kyyniseksi: tervejärkiset työttömät, joilla elämänhallinta on kunnossa, mahdollisuus muuttaa työn perässä (ja ikää alle 50-vuotta) kyllä työllistyy.
Valtava määrä työttömistä ja pitkäaikaistyöttömistä, jotka ei työllisty, on joko elämänhallinta-, päihde-, mt-ongelmaisia tai fyysisesti sairaita, ikääntyneitä tai yhdistelmiä näistä - eikä yksinkertaisesti kelpaa työnantajille.
Jos sattuukin pääsemään haastatteluun ja nämä tulee ilmi, putoaa pois. Jos ei tule ilmi haastattelussa, niin tuleehan ne koeajan kuluessa, ja putoaa pois.
Aika monen osalla myös ns. toimenpiteet, eli koulutus, kuntoutus tai tuki- tai 9€ tempputyöllistäminen tuppaa keskeytymään syystä tai toisesta kerta toisensa jälkeen.

Sen lisäksi siellä on iso määrä työttömiä, jotka on todellisuudessa työkyvyttömiä. Nyt esillä olleet arviot on parin kuukauden aikana nousseet n. viidesosasta pitkäaikaistyöttömiä jo vähintään neljäsosaan. En hämmästyisi, vaikka haastatteluiden jatkuessa todellinen lopputulos olisi jossain yli kolmasosan ja puolen välissä.
Mutta se toki on erillinen tilastointi- ja järjestelmäongelma meillä.

Toivottavasti kyynisyyteni ei pahoita kovin monen mieltä, mutta lopulta en minä ainakaan itselleni haluaisi tuollaisesta aineksesta hoitajaa. Mieluummin kyllä otan suomenkieltä osaamattoman hoitajan, varsinkin kun noista nykyisistä kohdemaista esim. filippiiniläiset ja intialaiset kuitenkin puhuu useimmiten englantia vaikkakin hauskasti murtaen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on iso ongelma, täysin järjetöntä, että eniten rahaa saa kun ei tee mitään. Opiskelu työttömyysetuudella on toki mahdollista, mutta aika nihkeästi näytetään jakavan lupia siihen.

Onko tästä jotain dataa, että jakaisivat nihkeästi? (Tai yleensä että paljonko tuota haetaan ja jaetaan?) Osasyy vähäisille hauille voi myös olla se, että 1. ei tiedetä tuosta mahdollisuudesta ja 2. ei edes haluta kouluttautua uudelleen, vaan jättäydytään työttömäksi siinä omassa tutussa lokerossa.

Täällä niitä ehtoja:
 
Se vaan ihmetyttää kuinka muka on hyödyllistä tuoda ulkomailta ummikkoja Suomeen opettelemaan suomenkielen alkeita ja opiskelemaan lähihoitajaksi, sen sijaan että näin tehtäisiin edes osalle Suomessa jo asuvista 260.000 kielitaitoisesta suomalaisesta työttömästä työnhakijasta.

Haluaisin jonkin analyyttisen tutkimuksen tästä tilanteesta, miksi Suomessa asuvien työttömien uudelleenkoulutus ei onnistu, mutta ummikkojen maahantuonti ja koulutus Suomessa onnistuu? Kuka haraa vastaan, eivätkö suomalaiset työttömät halua uudelleenkouluttautua lähihoitajiksi ja päästä sitä kautta irti työttömyydestä, vai onko suomalainen sosiaaliturvamalli sellainen ettei uudelleenkouluttautuminen ole yksilön kannalta järkevää (putoaa työttömyysturvasta opintotuen piiriin tms.), vai mikä ihme on?

Joku täällä esitti että suurin osa työttömistä työnhakijoista olisi oikeasti työkyvyttömiä rappioalkoholisteja tai pahempaa. Itse en omien kokemusteni perusteella jaksa millään uskoa siihen koska puhutaan työttömistä työnhakijoista, ei esim. työkyvyttömyyseläkkeellä tai sairaslomalla olevista henkilöistä. Jokainen tietenkin puhuu tässä omien luulojensa perusteella, mutta mielestäni työttöminä työnhakijoina on läjäpäin ihan täyspäisiäkin henkilöitä joille syystä tai toisesta uuden työn löytäminen ainakaan omalta osaamisalueeltaan on hankalaa, syynä voi olla esim. korkea ikä jota työnantajat vieroksuvat (esim. jos rekrytoiva esimies on 25 vuotta nuorempi kuin työnhakija, voi kokea isänsä ikäisen alaisen uhaksi tai vähintään oudoksi asetelmaksi itselleen), tai vanhentunut tietotaito (varsinkin IT-alalla) jne.

Jos työmarkkinoissa, sosiaaliturvassa tai töissä itsessään on jotain valuvirheitä mikä selittää tätä ns. kohtaanto-ongelmaa, ne eivät valitettavasti poistu sillä että Suomeen tuotetaan köyhistä maista tänne ammattitaidotonta väkeä oppimaan ja tekemään kyseisiä töitä. Pääpyrkimys pitäisi olla noiden valuvikojen korjaaminen ja nykyisten työttömien saaminen työn piiriin, jopa itsenäisinä yrittäjinä.
Menee jo pikkasen ohi virren, mutta lähihoitajaksi ei todellakaan kaikki suomen työttömät sovellu. Jos ollaan ihan rehellisiä itsellemme niin miksi ihmeessä kukaan tuolle alalle kouluttautuisi? Veikkaan, että säkin saat tällä hetkellä enemmän liksaa ja työkin on helpompaa. Ainakaan minä en uudelleenkouluttaisi itseäni lähäriksi jos nykyinen alani katoaisi. Varmaan olisin myös ennemmin toimeentuella jos valinta olisi näiden kahden kesken.
 
Näyttää siltä, että Perussuomalaiset on ajaneet RKP:n tilanteeseen, mihin he ei varmasti haluaisi.

Mielenkiintoisin lause jutussa on kuitenkin ”RKP on keskeisissä asiakysymyksissä lähellä kokoomusta, jonka puheenjohtaja Petteri Orpo johtaa hallitusneuvotteluita.”


Edit. Toki Hesari on aiemmin hieman taustoittanut tilannetta. PS yksinkertaisesti on täysin eri linjoilla kuin muut.

Edit 2. Persujen vaalilupaus bensan hinnan alentamisesta on karahtamassa kiville.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä, että Perussuomalaiset on ajaneet RKP:n tilanteeseen, mihin he ei varmasti haluaisi.

Mielenkiintoisin lause jutussa on kuitenkin ”RKP on keskeisissä asiakysymyksissä lähellä kokoomusta, jonka puheenjohtaja Petteri Orpo johtaa hallitusneuvotteluita.”


Edit. Toki Hesari on aiemmin hieman taustoittanut tilannetta. PS yksinkertaisesti on täysin eri linjoilla kuin muut.

Hesarin jutussahan kerrotaan että mitä persut haluaisivat tehdä, ei että mitä he ovat vaatineet hallitusneuvotteluissa. Eli sikäli IS:n ja HS:n jutut eivät ole ristiriidassa keskenään.

Sinänsä kyllä mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos RKP kävelee ulos neuvotteluista. :hmm:
 
Hesarin jutussahan kerrotaan että mitä persut haluaisivat tehdä, ei että mitä he ovat vaatineet hallitusneuvotteluissa. Eli sikäli IS:n ja HS:n jutut eivät ole ristiriidassa keskenään.

Sinänsä kyllä mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos RKP kävelee ulos neuvotteluista. :hmm:
Toimisiko RKP niin, että kävelisi ulos neuvotteluista? Vai toimisiko niin, että ilmoittaisi Orpolle, että yhteistyö PS kanssa ei onnistu, jolloin Orpo joutuisi valintatilanteeseen: kumman puolueen kanssa yrittäisi jatkaa ja etsiä jostain puolueesta lisäpohjaa - vai päätyisikö katkaisemaan koko hallitusneuvotteluprosessin.

Kun kerran RKP ja Kokoomus näyttäisi olevan samansuuntaisilla linjoilla, niin RKP:n varmaan kannattaisi toimia ko. tavalla. He kun ei sinällään tarvitse omille kannattajilleen näyttäviä mediastuntteja, kuten PS näyttää tarvitsevan.
 
Toimisiko RKP niin, että kävelisi ulos neuvotteluista? Vai toimisiko niin, että ilmoittaisi Orpolle, että yhteistyö PS kanssa ei onnistu, jolloin Orpo joutuisi valintatilanteeseen: kumman puolueen kanssa yrittäisi jatkaa ja etsiä jostain puolueesta lisäpohjaa - vai päätyisikö katkaisemaan koko hallitusneuvotteluprosessin.

Kun kerran RKP ja Kokoomus näyttäisi olevan samansuuntaisilla linjoilla, niin RKP:n varmaan kannattaisi toimia ko. tavalla. He kun ei sinällään tarvitse omille kannattajilleen näyttäviä mediastuntteja, kuten PS näyttää tarvitsevan.

Lopputulos olisi Kokoomukselle sama, vaikka RKP asian todennäköisesti hoitaakin tahdikkaammin kuin persut. Eli kokoomuksen talouslinja lentäisi roskiin, jos he meinaavat saada hallituksen kasaan demareiden kanssa.

Sixpack edellyttäisi nimensä mukaisesti kuutta puoluetta. Nyt ei varmasti olisi tarvetta, halua tai edes edellytyksiä sellaiseen. 4-5 on todennäköisin.
En usko että tarvitaan 6 puolueen hallitusta.

Kuusi on varmaan liikaa, mutta eiköhän demarit halua joko Vasemmistoliiton tai vihreät kaveriksi. Eli kyllä siitä 5 vähintään tulisi.

Mutta meinasin enemmän Sixpäkin henkistä jatkajaa yleisen aikaansaavuuden suhteen.
 
Lopputulos olisi Kokoomukselle sama, vaikka RKP asian todennäköisesti hoitaakin tahdikkaammin kuin persut. Eli kokoomuksen talouslinja lentäisi roskiin, jos he meinaavat saada hallituksen kasaan demareiden kanssa.




Kuusi on varmaan liikaa, mutta eiköhän demarit halua joko Vasemmistoliiton tai vihreät kaveriksi. Eli kyllä siitä 5 vähintään tulisi.

Mutta meinasin enemmän Sixpäkin henkistä jatkajaa yleisen aikaansaavuuden suhteen.
Se on vähän mistä kulmasta sitä aikaansaamista katsoo. Joidenkin mielestä viime hallitus ei saanut mitään aikaan, mutta Sipilän hallitus sai. Kun taas hallitusohjelmien toteutumista katsoo, niin Marinin hallitus oli kahdesta isosta kriisistä huolimatta tämän vuosituhannen tehokkaimpia ja Sipilän… no… varsin tehoton.

Kyllä sieltä voi tulla millä tahansa pohjalla tehokas tai tehoton hallitus. Se riippuu aina niin monesta asiasta, määrätietoisuudesta, hallituksen sisäisestä koheesiosta, yhteiskunnallisesta tilanteesta ajassa, opposition taidosta ja voimasta jarruttaa etenemisiä valiokunnissa, jopa unionilla ja ulkoisilla asioilla (sota, korona) on vaikutuksensa. Mutta se vaikutus on sitten kiinni sitä, osaako kriisin käyttää hyväkseen vai halvaantuuko siihen. Marinin hallituksen paras taito oli ajaa hankkeita eteenpäin hiljaa siellä taustalla sillä aikaa, kun media ja politiikkapuhe keskittyi noihin kriiseihin.
 
Ehkäpä SDP pitää järjestää joku isompi kriisi niin pystyvät hoitamaan taas asioita mallikkaasti eteenpäin? Jakopolitiikan puolueiden on aika helppoa saada "aikaiseksi", kun otetaan sitä lainaa ja jaellaan mihin luvattiin.
 
Ehkäpä SDP pitää järjestää joku isompi kriisi niin pystyvät hoitamaan taas asioita mallikkaasti eteenpäin? Jakopolitiikan puolueiden on aika helppoa saada "aikaiseksi", kun otetaan sitä lainaa ja jaellaan mihin luvattiin.
Heh. Tässähän ei varmaankaan yritetä vihjailla, että Korona tai Venäjän hyökkäys Ukrainaan olisi demarien järjestämä, tai että joku puolue ylipäätään kykenisi vastaavia järjestämään,
 
Mutta kun tuo parempi puolisko on työurallaan ollut tem:lläkin töissä (toki vuosia sitten), niin olen hänen kokemuksistaan oppinut varsin kyyniseksi: tervejärkiset työttömät, joilla elämänhallinta on kunnossa, mahdollisuus muuttaa työn perässä (ja ikää alle 50-vuotta) kyllä työllistyy.
Olisiko puoliskollasi sitten samanlainen näkemysharha kuin esim. vartijoilla ja poliiseilla on maahanmuuttajien/etnisten suhteen, ja raiskaustukikeskuksissa ja perheväkivallan uhrien tukipisteissä toimivilla miesten suhteen, eli koska omassa työssä törmää ja joutuu tekemisiin lähinnä kyseisten ihmisryhmien "pohjasakan" kanssa, vääristyy kuva heistä joukkona?

Minä taas lähestyn asiaa sitä kautta että olin aikoinaan itse lähes kaksi vuotta työttömänä IT-alalta potkittuna, ja tunsin paljon ex-kollegoita jotka minun tavoin etsivät uusia töitä. Joillakin oli uusi työpaikka tiedossa jo siinä vaiheessa kun tieto YT:eistä tuli, ja joitakin näin (joko livenä kursseilla tms., tai LinkedIn:stä seuraamalla) vielä pitkän ajan kuluttua edelleen etsimässä töitä, myös silloin kun minä olin onnistunut vihdoinkin työllistymään lukuisten kurssitusten ja satojen lähetettyjen työhakemusten jälkeen. Mistään elämänhallintaongelmista tms. ei mielestäni juuri kenenkään kohdalla ollut kyse vaan aivan muista esteistä ja hidasteista.

Jos Suomen 260.000 työttömän työnhakijan joukossa oikeasti on erittäin suuri määrä työkyvyttömiä rappioalkoholisteja ja mielisairaita, eikö puoliskosi tehtävänä olisi yrittänyt saada heitä pois kyseisestä joukosta, esim. työkyvyttömyyseläkkeelle tai jonkinlaiseen kuntoutukseen?

Oli miten oli, en jaksa millään uskoa että Suomen isosta työttömien armeijasta, jossa on paljon myös maahanmuuttajia, edes puolet olisi tarkoittamallasi tavalla kykenemättömiä tekemään vaikka sitten lähihoitajan töitä. Syyt sille etteivät he sinne ohjaudu ovat jossain aivan muualla, luultavasti useita eri syitä.

Tuota väitettäsi en hyväksy ollenkaan että muka kaikille (edes alle viisikymppisillä, mutta miksi pitää edes mainita tuollainen ikäraja?) elämänhallintansa säilyttäneille uuden työpaikan löytäminen on helppoa. Omat kokemukseni ja mitä olen nähnyt kertovat muuta.

Tässä välissä mainitsen myös sen oudon ristiriidan kuinka väitetysti työnantajat vinkuvat tarveharkinnan poistoa ja että rajat pitäisi saada auki EU:n ulkopuolisille työvoimalle... mutta samanaikaisesti jotkut poliitikot ja aktivistit väittävät että Suomessa on paljon työttömiä maahanmuuttajia koska rasistiset työnantajat eivät palkkaa heitä?

Miten nuo kaksi ristiriitaista asiaa voivat olla totta samanaikaisesti? Työnantajat vaativat Suomeen lisää ulkomaista työvoimaa, mutta eivät suostu palkkaamaan heitä rasismin ja ennakkoluulojen takia?
 
Viimeksi muokattu:
Kriisien varjolla ajetaan läpi asioita mihin kansalaiset eivät muuten suostuisi, joten kaipa jatkossa pitää aina olla joku kriisi päällä... Marinin hallitus oli joissain asioissa tehokas, mutta valitettavasti siinä oli vähän liikaa sitä porukkaa missä oli poliitikolle ei-toivotuin ominaisuusyhdistelmä (tyhmä ja ahkera). Ilman koronaa ja sotaa tilanne olisi kyllä näyttäytynyt todennäköisesti aika erilaiselta.

Kokoomuksen kannalta tilanne on sikäli hankala että sen eturyhmät haluavat halpatyövoimaa seurauksista välittämättä ja Bättre Folkelle rajoittamaton maahanmuutto mielellään mahdollisimman eksoottisista maista on taas osa jonkinlaista "sivistynyttä" identiteettiä, mistä heidän ydinkannatusalueensa eivät kuitenkaan joudu sanottavammin kärsimään (mikä osaltaan selittää miksi se on heille niin tärkeää). PS taas muistaa hyvin hallitus"kavereiden" menon viime kerralla, joten se haluaa luonnollisesti omille kannattajilleen tärkeitä asioita läpi. Toki asia on niinkin että monet asiat edeltävät hallitukset ovat pyrkineet naulaamaan sellaisiksi, että niiden muuttaminen olisi mahdollisimman vaikeaa (kuten nähdään polttoaineen hintojen osalta). Eikä se nyt ensimmäinen kerta ole kun pitää tehdä jotain kevätjuhlaliikkeitä jotta voidaan lunastaa edes joku vaalilupaus (jos joku muistaa vaikka "takuutukset").

Tietysti jos poliitikot jatkossa lupaisivat vain rehellisiä asioita niin päästäisiin valitsemaan lähinnä ruton ja koleran väliltä ilman välisamppanjaa... :)
 
Toivottavasti kyynisyyteni ei pahoita kovin monen mieltä, mutta lopulta en minä ainakaan itselleni haluaisi tuollaisesta aineksesta hoitajaa. Mieluummin kyllä otan suomenkieltä osaamattoman hoitajan, varsinkin kun noista nykyisistä kohdemaista esim. filippiiniläiset ja intialaiset kuitenkin puhuu useimmiten englantia vaikkakin hauskasti murtaen.

Todennäköisesti olet tuon arviosi kanssa ihan oikeassa. Pitkäaikaistyöttömille on usein kasaantunut erilaisia ongelmia ja hoitoala on luonteeltaan vähän sellainen ettei sinne ihan kaikkia voi päästää. Varsinkaan niihin tehtäviin missä puljataan lääkeannosten ym. kanssa. Ongelmana hoitoalalla on sen huono houkuttelevuus työpaikkana, joten aika moni kynnelle kykenevä pyrkii valitsemaan jotain muuta. Itse olen jäänyt siihen käsitykseen, että alan ongelmat ovat vähän sen sorttisia ettei niitä ole mahdollista ratkaista kaatamalla vain järjestelmään lisää rahaa. Se ei kuitenkaan korjaa johtamisen, järjestelmien, työn sisällön ja järjestelmien ongelmia (ilmapiiriongelmista puhumattakaan). Sen takia en välttämättä näe että edes hoitajien roudaaminen ulkomailta ratkaisee niitä ongelmia pidemmän päälle.
 
Onko tästä jotain dataa, että jakaisivat nihkeästi? (Tai yleensä että paljonko tuota haetaan ja jaetaan?) Osasyy vähäisille hauille voi myös olla se, että 1. ei tiedetä tuosta mahdollisuudesta ja 2. ei edes haluta kouluttautua uudelleen, vaan jättäydytään työttömäksi siinä omassa tutussa lokerossa.

Täällä niitä ehtoja:
En tiedä onko tuo muuttunut viime vuosina helpompaan suuntaan, mutta ainakin vuosia sitten työllisyyskursseilla yms. kun tästä mahdollisuudesta puhuttiin, tuli kuva ettei ole mikään läpihuutojuttu. Tuossahan mainitaan että TE-toimiston asiantuntijan pitää olla sitä mieltä että oikeasti tarvitset ko. koulutusta ja että se on paras tapa työllistymisesi edistämiseen.

Lisäksi, se on rajoitettu kahteen vuoteen, joka ei välttämättä riitä edes lähihoitajan tutkinnon suorittamiseen (2-3 vuotta yleensä), saati sitten jos haluaa ummikkona opiskella fullstack development javakikkareohjelmoijaksi tai aivokirurgiksi, joista molemmista on kuulemma aivan kurkku suorana karjuva pula.
 
Pitkäaikaistyöttömille on usein kasaantunut erilaisia ongelmia ja hoitoala on luonteeltaan vähän sellainen ettei sinne ihan kaikkia voi päästää.
Tiedän läjäpäin esim. Nokialta (se firma) aikoinaan ulospotkittuja telekommunikaatioalan insinöörejä joille työn löytäminen jopa vuosien jälkeen tuntui olevan jostain syystä hankalaa.

Mistään rappioalkoholismista tai piilevästä skitsofreniasta ei heidän kohdallaan ollut kyse, vaan tyypillisimmillään:
1. Telekommunikaatioalan tuntemus ei ole kovinta osaamisshittiä työmarkkinoilla, paitsi jos pyrkii töihin Nokialle (josta jo potkittiin ulos) ja ehkä puhelinoperaattoreille.
2. Ikä. On se kumma kun 50 alkaa lähestyä tai on jopa ylitetty, muuttuu useimpien työnantajien silmissä biojätteeksi. Varsinkin IT-alalla. Siitä on kuitenkin vielä aika pitkä aika eläkeikään.

Jollain työttömyyskursseilla näin paljon täysin selväpäisiä ja koulutettujakin ihmisiä, joilla oli kummallisen suuria haasteita työnhaussa. Eräs siististi pukeutunut viisikymppinen nainen, koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, kertoi eräällä kurssilla kuinka työhaastattelija oli suoraan todennut että hänen tutkintonsa on niin monen vuoden takaa ettei se ko. työnantajan silmissä ole enää minkään arvoinen. Ikäänkuin kyseinen nainen olisi sitten ollut täysin kouluja käymätön tms.

Luulen tosin että haastattelija pyrki sillä tavoin vain sanomaan naiselle että sori, jos olisit 20-30 vuotta nuorempi, sitten ehkä saisit paikan.
 
Näemmä persut ovatkin antaneet yllättävän paljon periksi - RKP onkin se, josta neuvottelut on nyt kiinni. Sinänsä kyllä yllättävää että persut menivät 1600e/kk asti, kun kyllä Suomessa saisi saada kaksi tonnia kokoaikaisesta työstä, ja tuo tulee olemaan se minimi, millä varmasti saa jonkun... :smoke:

Rkp on kutsunut edustakuntaryhmänsä koolle lauantaina aamupäivällä. HS:n tietojen mukaan sopu on nyt paljolti Rkp:stä kiinni.

HS:n tietojen mukaan perussuomalaiset ovat antamassa periksi työperäisen maahanmuuton tulorajasta. Puolue on puhui vaaleissa 3000 eurosta, mutta sittemmin 2500 eurosta. Se on todennäköisesti asetettumassa 1600 euroon mikäli muista asioista päästään sopuun. Lopullista päätöstä asiasta ei siis ole eikä perussuomalaisten ole helppo hyväksyä ehdotusta.

Rkp:lle on erityisen vaikea asia pakolaiskiintiön koko, jota on perussuomalaisten vaatimuksesta alentamassa selvästi nykyistä pienemmäksi.

 
Viimeksi muokattu:
[
Olisiko puoliskollasi sitten samanlainen näkemysharha kuin esim. vartijoilla ja poliiseilla on maahanmuuttajien/etnisten suhteen, ja raiskaustukikeskuksissa ja perheväkivallan uhrien tukipisteissä toimivilla miesten suhteen, eli koska omassa työssä törmää ja joutuu tekemisiin lähinnä kyseisten ihmisryhmien "pohjasakan" kanssa, vääristyy kuva heistä joukkona?

Minä taas lähestyn asiaa sitä kautta että olin aikoinaan itse lähes kaksi vuotta työttömänä IT-alalta potkittuna, ja tunsin paljon ex-kollegoita jotka minun tavoin etsivät uusia töitä. Joillakin oli uusi työpaikka tiedossa jo siinä vaiheessa kun tieto YT:eistä tuli, ja joitakin näin (joko livenä kursseilla tms., tai LinkedIn:stä seuraamalla) vielä pitkän ajan kuluttua edelleen etsimässä töitä, myös silloin kun minä olin onnistunut vihdoinkin työllistymään lukuisten kurssitusten ja satojen lähetettyjen työhakemusten jälkeen. Mistään elämänhallintaongelmista tms. ei mielestäni juuri kenenkään kohdalla ollut kyse vaan aivan muista esteistä ja hidasteista.

Jos Suomen 260.000 työttömän työnhakijan joukossa oikeasti on erittäin suuri määrä työkyvyttömiä rappioalkoholisteja ja mielisairaita, eikö puoliskosi tehtävänä olisi yrittänyt saada heitä pois kyseisestä joukosta, esim. työkyvyttömyyseläkkeelle tai jonkinlaiseen kuntoutukseen?

Oli miten oli, en jaksa millään uskoa että Suomen isosta työttömien armeijasta, jossa on paljon myös maahanmuuttajia, edes puolet olisi tarkoittamallasi tavalla kykenemättömiä tekemään vaikka sitten lähihoitajan töitä. Syyt sille etteivät he sinne ohjaudu ovat jossain aivan muualla, luultavasti useita eri syitä.

Tuota väitettäsi en hyväksy ollenkaan että muka kaikille (edes alle viisikymppisillä, mutta miksi pitää edes mainita tuollainen ikäraja?) elämänhallintansa säilyttäneille uuden työpaikan löytäminen on helppoa. Omat kokemukseni ja mitä olen nähnyt kertovat muuta.

Tässä välissä mainitsen myös sen oudon ristiriidan kuinka väitetysti työnantajat vinkuvat tarveharkinnan poistoa ja että rajat pitäisi saada auki EU:n ulkopuolisille työvoimalle... mutta samanaikaisesti jotkut poliitikot ja aktivistit väittävät että Suomessa on paljon työttömiä maahanmuuttajia koska rasistiset työnantajat eivät palkkaa heitä?

Miten nuo kaksi ristiriitaista asiaa voivat olla totta samanaikaisesti? Työnantajat vaativat Suomeen lisää ulkomaista työvoimaa, mutta eivät suostu palkkaamaan heitä rasismin ja ennakkoluulojen takia?
Tuskinpa. Ei hän missään asiakasrajapintatasolla ole työskennellyt.

Mutta ei. Edes siellä TE-toimiston asiakasrajapinnassa tosiaan ei ole tehtävänä työntää todellisuudessa työkyvyttömiä mihinkään. Heillä on toki luokittelukoodeja, joista pari sopii hyvin osalle tästä porukasta eli kertoo sen, että ei aktiivisesti tarjota työtä. Meidän järjestelmässä se TE-on se paikka, mikä ottaa nämä vastaan. Tai nyt kuntakokeilussa ne kunnat. Poliitikkojen homma on muuttaa järjestelmää, jos he sen katsovat tärkeäksi. Kuntakokeilu on osa sellaista muutosta.

Ikä jonka mainitsin on yleisen käsityksen ja myös työllistymistilastojen mukainen suomalaiseen ikärasismin perustuva suure. Työllistyminen ko. iän jälkeen hankaloituu suuresti, ja kun aletaan lähestyä siitä kuuttakymppiä, niin joka vuosi lisää. Valitettavasti. En pidä sitä hyvänä asiana, mutta tunnistan ilmiön.

Otin aikanaan itsekin kultaisen kädenpuristuksen ja jäin toista vuosikymmentä ympäri maailmaa konsulttina reissanneena työttömäksi. Samaan aikaan kuin todella moni muukin. Heti kun sain oikeuden ansiosidonnaiseen, hain maisteriohjelmaan tekemään toista tutkintoa sekä opettajan pedagogisia ja omaehtoisen koulutuksen tukea työttömyysetuudella. Nämä natsasi ja itse koin lähinnä työttömyyden ja järjestelmän hyvät puolet (puolison järjestelmätuntemus toki antoi mulle ne työkalut, eli miten, millä sanoilla, missä vaiheessa haen).
Toisaalta sitten sen jälkeen oli tarkoitus alkaa tehdä väikkäriä, mutta päädyinkin takaisin työelämään. Jossa onneksi sain nyt sitten tehdä vielä emba:n työantajan piikkiin. Kuitenkin vastineeksi siitä olen nyt sitoutunut joksikin aikaa pysymään vakanssillani. Mutta vaikka itselläni ikää jo onkin, niin varmaan vielä ainakin yhden pompun teen eteenpäin.

Työttömiä on monenlaisia. Mutta nyt on, toisin kuin aikanaan, ollut täystyöllisyys ja monen alan työvoimapula vieläpä lähes kaikkialla Suomessa, niin kyllä sieltä ne kelvolliset on pääosin työllistyneet.

Pitkäaikaistyöttömiä on siis n. 85 tuhatta. Joista yli kaksi vuotta työttöminä olleita n. 50 tuhatta. Nämä on se porukka, josta ei kannata odottaa liikoja.

Juhana Vartianen aikanaan (2017) kirjoitti taloustieteen näkökulmasta aiheesta. Tärkeintä on ymmärtää työttömien ja työpaikkojen välinen virtaus. Se iso työttömien joukko ei ole sama, vaan jatkuvassa muutoksessa. Vaikka Vartiainen näkee, että vaikka joukosta vain 40 tuhatta voi todellisuudessa työllistyä, niin ymmärtämällä rakenteen, teoriaa ja virtausta voi myös ymmärtää, että se ei suinkaan tarkoita sitä, että yli kaksisataatuhatta ihmistä olisi kelpaamattomia hylkiöitä. Ei. Ne vaihtuvat jatkuvasti.

Sen sijaan pitkäaikaistyöötömien virtaus on hitaampaa. Yli kaksi vuotta työttömänä olleista siirrytään sitten usein lähinnä toimenpiteeseen, vankeusrangaistukseen, työkyvyttömyyseläkkeelle, eläkkeelle tai hautaan, valitettavasti. Sairaalaankin siirrytään, mutta jos syy olla työtön on se, että sairaspäivärahapäivät on loppuneet, niin pysyy edelleen työttömänä. Valitettavasti. Valuvika järjestelmässämme.

Vartiaisen mukaan siis n. 40 tuhatta oli se potentiaali. Kuin sattumalta - tai ei se tekstin valossa sattumaa ole - nykyinen työttömien määrä onkin lähestynyt juuri sitä lukua, muutaman tuhannen päässä ollaan.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä SDP spekulaatiossa unohdetaan täysin se, mikä on juuri Sanna Marinin demareiden motivaatio lähteä hallitukseen mukaan? Lindtmanin kohdalla tilanne olisi ehkä toinen, mutta demareiden torikokous on vasta tulevaisuudessa. Ja mikä sen hinta on Kokoomukselle, veikkaan helvetin suureksi ja 6+3 konkreettisesti vesittyy tilastokikkailuksi.
 
Tässä SDP spekulaatiossa unohdetaan täysin se, mikä on juuri Sanna Marinin demareiden motivaatio lähteä hallitukseen mukaan? Lindtmanin kohdalla tilanne olisi ehkä toinen, mutta demareiden torikokous on vasta tulevaisuudessa. Ja mikä sen hinta on Kokoomukselle, veikkaan helvetin suureksi ja 6+3 konkreettisesti vesittyy tilastokikkailuksi.
Se talouskompromissi on iso. Mutta samaan aikaan kaikki tiedostaa, että Suomi on kiinni juhannuksesta elokuun alkuun. Ja demarien puoluekokous on syyskuun taitteessa, siellä Lindtmanista se pj. tehdään.

Itse luulen, että tästä nykyneuvottelukokoonpanosta se hallitus syntyy, kunhan vähän tuulettelevat. Mutta ei se sinipunakaan mitenkään mahdoton rasti olisi. Pirun nolo vaan Orpolle.

Maallemme saattaisi silti olla parempikin, koska jos saisivat järkevän hallitusohjelman sovittua, demarien kanssa sitä olisi kuitenkin edelleenkin helpompi ajaa läpi korporaatioiden. Iso jos kuitenkin siinäkin.
 
Tässä SDP spekulaatiossa unohdetaan täysin se, mikä on juuri Sanna Marinin demareiden motivaatio lähteä hallitukseen mukaan?
SDP:n idea taisi olla vaaleissa ettei päästetä persuja sinne tekemään persujuttuja, tai hallituksesta tulemaan pelkkää oikeistohallitusta. Näyttäisi pikkuhiljaa onnistuneelta taktiikalta.
 
SDP:n idea taisi olla vaaleissa ettei päästetä persuja sinne tekemään persujuttuja, tai hallituksesta tulemaan pelkkää oikeistohallitusta. Näyttäisi pikkuhiljaa onnistuneelta taktiikalta.
No siinä tapauksessa, siinä ei ole paljon ideaa, että valitaan kyseinen puolue silmätikuksi ja käytännössä haukutaan mitä erikoisimmilla termeillä kyseinen puolue maanrakoon. Jos he oikeasti haluaisivat pelata PS paitsioon, se onnistuisi ihan vain lähentymällä Kokoomusta, ei siltoja rikkomalla.
 
Itse luulen, että tästä nykyneuvottelukokoonpanosta se hallitus syntyy, kunhan vähän tuulettelevat.
Niin, tällainen spektaakkeli on hyvä tapa myydä myönnytyksiä äänestäjilleen, ollaan mukamas marssimassa ulos, mutta isänmaan eteen on tehtävä kaikki ja se toinen vaihtoehto olisi niin ja näin paljon huonompi vaihtoehto.

Nyt tulleiden asioiden perusteella, se ongelma taitaa olla enemmän RKP:n päässä, käytännössä mitään ei olla antamassa periksi.
 
Niin, tällainen spektaakkeli on hyvä tapa myydä myönnytyksiä äänestäjilleen, ollaan mukamas marssimassa ulos, mutta isänmaan eteen on tehtävä kaikki ja se toinen vaihtoehto olisi niin ja näin paljon huonompi vaihtoehto.

Nyt tulleiden asioiden perusteella, se ongelma taitaa olla RKP:n päässä, käytännössä mitään ei olla antamassa periksi.
Kynnyskysymyksistä ei edelleenkään pidäkään antaa mitään periksi. Muista voi tietysti neuvotella.

Se on lähinnä hallitustunnustelijan virhearvio, jos etukäteen kerrotut kynnyskysymykset kaataa neuvottelut.
 
Näemmä persut ovatkin antaneet yllättävän paljon periksi - RKP onkin se, josta neuvottelut on nyt kiinni. Sinänsä kyllä yllättävää että persut menivät 1600e/kk asti, kun kyllä Suomessa saisi saada kaksi tonnia kokoaikaisesta työstä, ja tuo tulee olemaan se minimi, millä varmasti saa jonkun... :smoke:




Toi olisi kyllä yllättävä ja loistava uutinen jos raja ei tuosta nouse. Tuo raja ei uhkaa juurikaan esim. Sote-alan työvoiman hankintaa. Ja muutoinkin on nykyisessä inflaatioympäristössä lähes merkityksetön nosto. Ja toisaalta olisi käsittämätöntä jos RKP ei tuota voisi hyväksyä.

Mutta tuo on vasta ehkä huhu eikä koko totuus. Varmasti siellä on muitakin asioita ollut neuvottelupöydällä.
 
IL tietojen mukaan muut puolueet ovat sovussa maahanmuutossa, koko paletissa haraa vastaan RKP.

IL:n tiedot: Puolueet RKP:tä lukuun ottamatta sovussa maahanmuutosta, puheenjohtajat astuvat median eteen kello 19
Tuo ei ehkä ole täysin kynnyskysymysten vastainen. RKP joutunee kuitenkin selvittämään, mikä on maatalous- ja puutarhatyöntekijöiden vuosiansio. Jos se on alle rajan, hyväksymisellä suututtaisi omistaan sekä etelän liberaalit että pampaksen viljelijät.

Edit: Tai kai he sen on jo selvittäneet, ja se on yli tuon.
 
Viimeksi muokattu:
HS:n tietojen mukaan jakeluvelvoite ei olisi muuttumassa mihinkään.


Tosin, Purra sanoi hyvin osuvasti tällä viikolla (öbaut näin): "mistään ei ole sovittu ennen kuin kaikesta on sovittu". Eli vasta lopputuloksesta nähdään, mitä kompromisseja on jouduttu puolin ja toisin tekemään.
 
HS:n tietojen mukaan jakeluvelvoite ei olisi muuttumassa mihinkään.


Tosin, Purra sanoi hyvin osuvasti tällä viikolla (öbaut näin): "mistään ei ole sovittu ennen kuin kaikesta on sovittu". Eli vasta lopputuloksesta nähdään, mitä kompromisseja on jouduttu puolin ja toisin tekemään.
Kai tuon torjuntavoitoksi voi sanoa, ei nouse sieltä 13% pinnasta 28%.
 
Henriksson kertoi, että eduskuntaryhmä päättää, voiko nämä paperit hyväksyä, vai ei. Ja jos ei, he ovat valmiita neuvottelemaan lisää. Purra kuitenkin joko linjasi tai sitten lipsahti, että mikäli RKP ei hyväksy kokonaisuudessaan, vaan haluaa neuvotella lisää, päättyy hallitusneuvottelut Perussuomalaisten osalta siihen.
Petteri Orpolta kysyttiin tarkoittaisiko se hallitusneuvottelujen kariutumista, kuten Purra tulkitsi, valitsi Orpo sanansa harkitummin, että jos sellainen tilanne tulee eteen, katsotaan sitten siinä yhteydessä voidaanko edetä vai ei, mutta ei näin etukäteen.

Periaatteessa, siis jos katsoo pelin kannalta (mitä politiikka ei ole), Purra antoi tahallaan tai tahattomasti RKP:lle mahdollisuuden pakottaa Perussuomalaiset tekemään ratkaisu. Jos politiikan ajattelee peliksi, RKP:n eduskuntaryhmän ei kannattaisi näitä esityksiä nyt ilman varauksia hyväksyä. Vaan edellyttää lisäneuvottelua jostakin yksityiskohdasta.

Varmaan kuitenkin hyväksyvät. Siihen sitä eduskuntaryhmää tarvitaan. Jos Henriksson itse hyväksyisi puheenjohtajan mandaatilla, saattaisi sielläkin omat ajatella, että ministeripestin vuoksi antoi periksi.
 
Henriksson kertoi, että eduskuntaryhmä päättää, voiko nämä paperit hyväksyä, vai ei. Ja jos ei, he ovat valmiita neuvottelemaan lisää. Purra kuitenkin joko linjasi tai sitten lipsahti, että mikäli RKP ei hyväksy kokonaisuudessaan, vaan haluaa neuvotella lisää, päättyy hallitusneuvottelut Perussuomalaisten osalta siihen.
Petteri Orpolta kysyttiin tarkoittaisiko se hallitusneuvottelujen kariutumista, kuten Purra tulkitsi, valitsi Orpo sanansa harkitummin, että jos sellainen tilanne tulee eteen, katsotaan sitten siinä yhteydessä voidaanko edetä vai ei, mutta ei näin etukäteen.

Periaatteessa, siis jos katsoo pelin kannalta (mitä politiikka ei ole), Purra antoi tahallaan tai tahattomasti RKP:lle mahdollisuuden pakottaa Perussuomalaiset tekemään ratkaisu. Jos politiikan ajattelee peliksi, RKP:n eduskuntaryhmän ei kannattaisi näitä esityksiä nyt ilman varauksia hyväksyä. Vaan edellyttää lisäneuvottelua jostakin yksityiskohdasta.

Varmaan kuitenkin hyväksyvät. Siihen sitä eduskuntaryhmää tarvitaan. Jos Henriksson itse hyväksyisi puheenjohtajan mandaatilla, saattaisi sielläkin omat ajatella, että ministeripestin vuoksi antoi periksi.
Purra löi lisää painetta RKP:n päätyyn, ota tai jätä. Jos homma kaatuu, se kaatuu nimenomaan RKP:n kompromissihaluttomuuteen. (muut ovat jo sovussa keskenään jatkamaan)
 
Bensan hinta alas. PISTE.
Bensan hinta ei saa nousta!

Bensan hinta ei saa nousta paljoa!


peltokangas.png


3000 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
2500 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle

1600 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle

tynkkysenlista.jpg


Kaikkien aikojen 180 no scope?
 
RKP on paska puolue. Ylimielistä ja vastenmielistä sakkia. Sinänsä huvittavaa että tuollainen marginaliväestön marginaalipuolue heiluu hallituksessa vuodesta toiseen pakkoruotsia pakottaen kun se leimasinpuolue tarvitaan muodostamaan hallitus.
 
Bensan hinta alas. PISTE.
Bensan hinta ei saa nousta!

Bensan hinta ei saa nousta paljoa!


peltokangas.png


3000 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
2500 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle

1600 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle

tynkkysenlista.jpg


Kaikkien aikojen 180 no scope?
Muiden puolueiden kohdalla tätä kutsuttaisiin neuvottelutaktiikaksi mutta persujen kohdalla tämä on kakkoseen ottamista kuivana.
 
Bensan hinta alas. PISTE.
Bensan hinta ei saa nousta!

Bensan hinta ei saa nousta paljoa!
Jakeluvelvoite ei nouse 28%, vaan pysyy 13.5%, torjuntavoitto Persussuomalaisille.

3000 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
2500 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle

1600 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
Itse olisin ollut tyytyväinen 2000-2500€ väliin, mutta työperäisessä annettiin periksi, että saadaan humanitääristä kiristettyä.

edit: tosin odotetaan nyt virallisia papereita tai jatkuuko touhu RKP:n osalta
 
Minä en henkilökohtaisesti tietenkään osaa sanoa, mikä tekee tai ei tee ihmisestä soveltuvaa hoitoalalle. Mutta en usko, että ihan kevyin perustein tuollaista kustannuksiltaan ja työmäärältään varsin isoa asiaa olisi pyöräytetty takaisin lähtöpisteeseen ainakaan juuri Sipilän Kepu, Kok, Ps hallituksen päätöksellä, kuten tehtiin.
Käsittääkseni silloin hyvin laajasti kaikki alan toimijat, koulutuksenjärjestäjät, työntekijä- ja työnantajajärjestöt, potilasjörjestöt sekä STM olivat asiassa hyvin yksimielisiä OKM:n ja poliitikkojen suuntaan, että tämä virhe on korjattava.

Mutta kun tuo parempi puolisko on työurallaan ollut tem:lläkin töissä (toki vuosia sitten), niin olen hänen kokemuksistaan oppinut varsin kyyniseksi: tervejärkiset työttömät, joilla elämänhallinta on kunnossa, mahdollisuus muuttaa työn perässä (ja ikää alle 50-vuotta) kyllä työllistyy.
Valtava määrä työttömistä ja pitkäaikaistyöttömistä, jotka ei työllisty, on joko elämänhallinta-, päihde-, mt-ongelmaisia tai fyysisesti sairaita, ikääntyneitä tai yhdistelmiä näistä - eikä yksinkertaisesti kelpaa työnantajille.
Jos sattuukin pääsemään haastatteluun ja nämä tulee ilmi, putoaa pois. Jos ei tule ilmi haastattelussa, niin tuleehan ne koeajan kuluessa, ja putoaa pois.
Aika monen osalla myös ns. toimenpiteet, eli koulutus, kuntoutus tai tuki- tai 9€ tempputyöllistäminen tuppaa keskeytymään syystä tai toisesta kerta toisensa jälkeen.

Sen lisäksi siellä on iso määrä työttömiä, jotka on todellisuudessa työkyvyttömiä. Nyt esillä olleet arviot on parin kuukauden aikana nousseet n. viidesosasta pitkäaikaistyöttömiä jo vähintään neljäsosaan. En hämmästyisi, vaikka haastatteluiden jatkuessa todellinen lopputulos olisi jossain yli kolmasosan ja puolen välissä.
Mutta se toki on erillinen tilastointi- ja järjestelmäongelma meillä.

Toivottavasti kyynisyyteni ei pahoita kovin monen mieltä, mutta lopulta en minä ainakaan itselleni haluaisi tuollaisesta aineksesta hoitajaa. Mieluummin kyllä otan suomenkieltä osaamattoman hoitajan, varsinkin kun noista nykyisistä kohdemaista esim. filippiiniläiset ja intialaiset kuitenkin puhuu useimmiten englantia vaikkakin hauskasti murtaen.
Tartun tohon "ikää alle 50-vuotta". On jotenkin käsittämätöntä, että osa yrittäjistä syrjii 50-vuotiaita. Hehän ovat kokeneita ja ei olle pieniä lapsia ja nykyän terveyskin on
hyvällä tasolla ja monella nuoria kovempi motivaatio tehdä työtä.

Henriksson kertoi, että eduskuntaryhmä päättää, voiko nämä paperit hyväksyä, vai ei. Ja jos ei, he ovat valmiita neuvottelemaan lisää. Purra kuitenkin joko linjasi tai sitten lipsahti, että mikäli RKP ei hyväksy kokonaisuudessaan, vaan haluaa neuvotella lisää, päättyy hallitusneuvottelut Perussuomalaisten osalta siihen.
Petteri Orpolta kysyttiin tarkoittaisiko se hallitusneuvottelujen kariutumista, kuten Purra tulkitsi, valitsi Orpo sanansa harkitummin, että jos sellainen tilanne tulee eteen, katsotaan sitten siinä yhteydessä voidaanko edetä vai ei, mutta ei näin etukäteen.

Periaatteessa, siis jos katsoo pelin kannalta (mitä politiikka ei ole), Purra antoi tahallaan tai tahattomasti RKP:lle mahdollisuuden pakottaa Perussuomalaiset tekemään ratkaisu. Jos politiikan ajattelee peliksi, RKP:n eduskuntaryhmän ei kannattaisi näitä esityksiä nyt ilman varauksia hyväksyä. Vaan edellyttää lisäneuvottelua jostakin yksityiskohdasta.

Varmaan kuitenkin hyväksyvät. Siihen sitä eduskuntaryhmää tarvitaan. Jos Henriksson itse hyväksyisi puheenjohtajan mandaatilla, saattaisi sielläkin omat ajatella, että ministeripestin vuoksi antoi periksi.
Onhan? Orpolla vielä "valttikorttina" Jallis Harkimo, saavat 100 edustajaa eli enemmistön, kun luopuvat edeskunnan puheenjohtajuudesta.
=> Eli ei RKP välttämättä voi edes estää tältä pohjalta jatkamista. Olettaen, että Harkimoa ministerin virka kiinnostaa.
 
Purra löi lisää painetta RKP:n päätyyn, ota tai jätä. Jos homma kaatuu, se kaatuu nimenomaan RKP:n kompromissihaluttomuuteen.
Eihän se noin mene. PS voisi uskotella omilleen, että se on noin. Mutta Henrisson sanoi suoraan, että olisivat halunneet tänään neuvotella. Ja että jos eduskuntaryhmä hylkää, sitten haluamme neuvotella.

Vain hallitustunnustelijalla on asema, missä voi sanoa ota tai jätä.

Kaikilla muilla se on pelkkää rehentelyä ja pullistelua ulospäin. Jos et testaa sitä, vaan myönnyt, se tulee sitten myös hallitusvuosina eteen uudelleen ja uudelleen vähintäänkin aina budjettiriihissä. Kun annat ota tai jätä tyyppiseen uhkaukseen periksi, saat antaa periksi vielä monta kertaa muissakin asioissa.
 
Jakeluvelvoite ei nouse 28%, vaan pysyy 13.5%, torjuntavoitto Persussuomalaisille.


Itse olisin ollut tyytyväinen 2000-2500€ väliin, mutta työperäisessä annettiin periksi, että saadaan humanitääristä kiristettyä.

edit: tosin odotetaan nyt virallisia papereita tai jatkuuko touhu RKP:n osalta
RKP:n pitää tarkastaa että onko tomaattifarmareilla varaa maksaa työntekijöille rahaa vai halutaanko jatkaa orjalinjalla.
 
Onhan? Orpolla vielä "valttikorttina" Jallis Harkimo, saavat 100 edustajaa eli enemmistön, kun luopuvat edesukunnan puheenjohtajuudesta.
=> Eli ei RKP välttämättä voi edes estää tältäpohjalta jatkamista. Olettaen, että Harkimoa ministerin virka kiinnostaa.
Ei noin ohuella kukaan voi hallitusta kasata. Kaatuu ensimmäiseen flunssa-aallon aikaan tehtyyn välikysymykseen.
 
Jakeluvelvoite ei nouse 28%, vaan pysyy 13.5%, torjuntavoitto Persussuomalaisille.


Itse olisin ollut tyytyväinen 2000-2500€ väliin, mutta työperäisessä annettiin periksi, että saadaan humanitääristä kiristettyä.

edit: tosin odotetaan nyt virallisia papereita tai jatkuuko touhu RKP:n osalta
Halpatyövoiman maahantuonti on tietysti ikävää mutta sitä vastaan taistelu on nykyisessä tilanteessa liian vaikeaa. EKn propaganda on uponnut hienosti, toivottavasti maksavat vaikuttajille hyvästä työstä reilusti. Lobbauskone on erittäin hyvä.

Lopulta se millä on väliä on kansalaisuuden saaminen, niitä pitäisi antaa äärimmäisen tiukilla kriteereillä. Samapa se lopulta on oleskeluluvalla suomessa olla, mutta kansalaiseksi ei pitäisi käytännössä päästä. Noin niinkuin lähtökohtana.
 
Ei noin ohuella kukaan voi hallitusta kasata. Kaatuu ensimmäiseen flunssa-aallon aikaan tehtyyn välikysymykseen.
Pakon edessä voi ja hallituksen kaataminen vaatii myös niiltä kaatajilta sitä yksimielisyyttä ja paikalla oloa.
Eihän se noin mene. PS voisi uskotella omilleen, että se on noin. Mutta Henrisson sanoi suoraan, että olisivat halunneet tänään neuvotella. Ja että jos eduskuntaryhmä hylkää, sitten haluamme neuvotella.

Vain hallitustunnustelijalla on asema, missä voi sanoa ota tai jätä.

Kaikilla muilla se on pelkkää rehentelyä ja pullistelua ulospäin. Jos et testaa sitä, vaan myönnyt, se tulee sitten myös hallitusvuosina eteen uudelleen ja uudelleen vähintäänkin aina budjettiriihissä. Kun annat ota tai jätä tyyppiseen uhkaukseen periksi, saat antaa periksi vielä monta kertaa muissakin asioissa.
Kyllähän Persujen on pakko saada jotain olleelista läpi, muuten heille käy samoin kuin Siniselle puolueelle. Ja hehän jo tinkivät (tai ainakin näin oletan) pakkoruotsin poistamisen osalta, joka on pienpuolue RKP:lle kynnyskysymys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom