Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Pystyy mutta ei mitään tolkkua hassata BFG:tä siihen

Tämä on se juttu.

"When the Doom Slayer is close to the Marauder, he will use his super shotgun to deal nigh-instant damage in a small area in front of him. If the Doom Slayer is farther from the Marauder, he can fire a beam projectile from his axe, or alternatively rush into melee range. If he is at mid-range, he can use one of several powerful slashing attacks with his axe. He can also summon a glowing orange wolf minion that will lunge at the player with biting attacks which momentarily obscure the screen and slow the Slayer's movement."

...

"Marauders take minimal damage from "superweapons," though how the game classifies this is not clear. At the very least, the BFG 9000 and Unmaykr have strong damage debuffs and are best saved for other targets, and the Crucible is not a one-hit kill against this demon if he is shielded. The Super Shotgun is a strong choice since most of a Marauder's mid-range attacks involve lunging to close range."


 
Pystyy mutta ei mitään tolkkua hassata BFG:tä siihen, olen parhaimmilaan lahdannut Marauderin yhdessä syklissä super shotgun+ballista combolla, previous weapon bindattuna hiiren rullaan alaspäin ja sitten vaan vuorottelee LMB-wheeldown-LMB-wheeldown jne. Jos hyvä tuuri käy niin Marauder ei pääse siitä ns. stunlockista ulos ja kuolee jopa sillä yhdellä rotaatiolla. Useimmiten kyllä kahdella syklillä max kolmella. Tietty tämä vaatii että weapon quick swap on Praetor tokeneilla avattu.

Loppupään kentissä tulee paikkoja joissa Marauderia vastaan joutuu sillä lailla että alueella on medium-heavy tason vihulaisia vielä hengissä perus chainsaw fodderin lisäksi. Lopunperin aika kapea se vaara koko Marauderista, se paiskoo kirveellä kauempaa minkä väistää leikiten, lähelle ei auta laskea koska muuten tulee Super Shotgunnia naamaan. Hieman havainnointikykyä ympäristön toiminnasta niin se vaaditun ns medium tason taisteluetäisyys on helppo pitää oli siellä mitä tahansa elossa ympärillä. Paikallaanhan ei saa seistä hetkeäkään. Itse pakittelen lyhyitä nytkäyksiä pitääkseni asianomaisen peijoonin sellaisella etäisyydellä että ne silmien vihreä vilautukset ovat taattuja. Katsonut niin monen pelaamista että jäävät seisomaan paikalleen odottamaan, tällöin saa kahden piipun annoksen haulikkoa naamaan.

Pahoittelut että puhun osaltaan englanninkielisillä termeillä mutta en näe mitään syytä alkaa kääntämään tiettyjä pelinsisäisiä termejä suomeksi. (Ainakin minulle) crucible on crucible eikä mikään miekka, assault rifle on assault rifle eikä mikään rynkky jne - eri asia jos pelistä olisi lokalisoitu käännös suomeksi. Oletan että kaikki kuitenkin pelaamme englanninkielistä versiota niin termit joita käyttää voidaan suoraan ottaa pelistä jolloin kellekään ei jää epäselväksi mistä puhutaan. Tästä vielä puuttuisi että joku puhuisi marauderista rosvona :facepalm:

Niin no. Meitä on eri tasoisia pelaajia. Itselle se kaikkein vaikein homm on juurikin ne muut vihut. Jos voisi keskittyä pelkkään marauderiin, niin olisi ihan OK haastava vastus. Edellisessä kohtaamisessa muodostu ongelmaksi patit. Olin just edellisessä areenamätössä tuhlannu melkein kaikki haulikon patit ja energy cellit. Pääsi aina hyvään vauhtiin stunlockin kanssa, heti kun Marauder spawnasi, mut sit loppu patit. Sitte ku lähin sahailee niitä, niin Marauder pääsi iholle. Sitte ku taas sai marauderin stunnattua, niin viereen/ taakse oli jo kerenny cacodemoneita ym. ja sr saatanan susi. Sen olis voinu ainaki ottaa siltä pois. Tai sekin olis ihan OK, jos sitä vastaan taisteltais aina 1v1.

Oli vielä siinä chekcpointissa armori 0:ssa ja helaakin vaan 90 tms. Lopulta lukuisten yritysten jälkeen vaan sitte vedin heti yhden stunnin supershottyllä ja BFG naamaan.
 
On kyl ihan käsittämätöntä paskaa nää tasohyppelyt. Kenen idea tää on voinukaan olla! Viis leveliä vetäny mut ny tuli stoppi, ei pysty enää vaikka kerranki tällänen meno maistuis ku muutoin on nii hyvin toteutettu.
 
On kyl ihan käsittämätöntä paskaa nää tasohyppelyt. Kenen idea tää on voinukaan olla! Viis leveliä vetäny mut ny tuli stoppi, ei pysty enää vaikka kerranki tällänen meno maistuis ku muutoin on nii hyvin toteutettu.

Täysin samaa mieltä.

Tasohyppelyä on pelissä aivan liikaa. Varsinkin viimeinen taso. Ensin upeaa areena taistelua, sitten olenkin jumissa pidempää kun en pysty venyttämään äärimmäisyyksiin:

jump

jump

dash

dash

crap

huoh... :/ on ikävää että niin potentiaalinen peli pilattu. Viimeinen taso ottanut jo vaikutteita Destinystä. Jään odottelemaan uutta Haloa. Miksi id menit pilaamaan hienon pelin. Valaistus toinen joka epäonnistunut. Ehkä HDR parempi.
 
On kyl ihan käsittämätöntä paskaa nää tasohyppelyt. Kenen idea tää on voinukaan olla! Viis leveliä vetäny mut ny tuli stoppi, ei pysty enää vaikka kerranki tällänen meno maistuis ku muutoin on nii hyvin toteutettu.

Itse en täysin ymmärrä tätä valitusta noista tadohyppelyistä. Rangaistusta putoamisesta ei juuri ole ja muutenkin sujuvaa ja helppoa. Ja suht lyhyitä nuo on podemmötkin kohdat. Ei pääse kyllä mitään turhautumista aiheuttamaan.

Toki ymmärrän, että niistä ei kaikki tykkää, mut noi on niin sujuvia, helppoja ja pieni osuus kuitenkin, että ei noiden kanssa kauaa mene ja sen takia pitäisi jättää koko peli pelaamatta, jos muuten tykkää.
 
Moninpelistä ei oikein kukaan ole vielä sanonut mitään. Itse eilen pari matsia nätin ja hauskaa oli. Mitäs mieltä muut?
 
Toki ymmärrän, että niistä ei kaikki tykkää, mut noi on niin sujuvia, helppoja ja pieni osuus kuitenkin, että ei noiden kanssa kauaa mene ja sen takia pitäisi jättää koko peli pelaamatta, jos muuten tykkää.

Joo, en oo siis ikinä ollu tasohyppylyiden ystävä varsinkin jos ne toteutetaan first personista. Varmaan se aiheuttaa eniten vitutusta. Eikä noi turhautumista aiheuta sikäli pl. pari kohtaa vaan tylsyyttä pikemminkin. Mieluummin sitä tanssis aseiden kans tonki ajan ku se on niin kivasti toteutettu, toisin ku nää random ilmassa leijuvat objektit joista otetaan "vauhtia" jne.
 
Joo, en oo siis ikinä ollu tasohyppylyiden ystävä varsinkin jos ne toteutetaan first personista. Varmaan se aiheuttaa eniten vitutusta. Eikä noi turhautumista aiheuta sikäli pl. pari kohtaa vaan tylsyyttä pikemminkin. Mieluummin sitä tanssis aseiden kans tonki ajan ku se on niin kivasti toteutettu, toisin ku nää random ilmassa leijuvat objektit joista otetaan "vauhtia" jne.

Joo en itsekkään yleensä mitenkää rakasta mitään first person tasohyppelyä, mutta tässä se on vaan toteutettu todella hyvin ja ei oo mitään penaltia, vaikka putoaa. Itse jopa nautin noista kohdista tässä pelissä.
 
Urdak on ainut kenttä jossa on liikaa noita pomppimis osuuksia muuten ne on aika pienessä roolissa. Ja olin huomaavinani et aina kun hyppää niistä seiniltä pois kannattaa katsoa ylöspäin jos katsoo alaspäin edes vähäsen niin menetät korkeutta jo ekassa hypyssä ja silloin et välttämättä seuraavaan seinään yllä. Ja onhan toi combatti paljon monipuolisempaa mitä oli 2016:sta. Hetkihän siinä meni et alko tulee selkärangas käyttää jatkuvasti flamee, sahaa ja granuja. Varsinkin sahaa alussa tuli noutaja ihan jatkuvasti mutta nightmare opetti käyttämään sahaa ettei skodet lopu kesken tappeluiden. Ja loppua kohden vaikka peli kai olisi pitäny "vaikeentua" kuolin vähemmän. 9/10
 
Idioottimaiset ja täysin tarpeettomat hyppypuzzlet latistaa pelin tunnelmaa. Eivät sinänsä ole vaikeita, mutta vaativat tiukkaa ajoitusta, eikä peli mielestäni anna riittävän selkeitä visuaalisia apuja näissä tilanteissa. Vain jotain epämääräisiä railoja seinissä.

Tämän pelin kohdalla oli viimeinkin edessäni siirtyminen 120 Hz näyttöön, kun jo ensimetreillä tuli selväksi se ettei kaltaiseni keskinkertainen pelaaja tätä voi millään ihmeellä 60 Hz paneelilla pelata. Ero vanhaan onkin kieltämättä kuin yöllä ja päivällä :cool:
 
Läpi meni peli eilen ja olihan tämä mahtava peli ja parani vain viimeisiin kenttiin. Finaali mähinä oli juuri niin eeppinen kuin sen Doomissa pitääkin olla, ihan parhautta. Tasohyppely kun olisi korvattu jollain muulla rauhallisemmalla seikkailulla niin kokonaisuus olisi tuntunut vieläkin paremmalta.

Testasin tuossa pystyykö peliä pelaamaan pädillä kun on niin nopea tempoinen.
 
Tasohyppely kun olisi korvattu jollain muulla rauhallisemmalla seikkailulla niin kokonaisuus olisi tuntunut vieläkin paremmalta.

Minusta id on yksiselitteisesti hakenut nuorempaa yleisöä.

Tekijäkaksikko painotti useissa haastattelussa että uuden Doomin pitää olla hauska, sellainen jota heidän 15-vuotias haluaa pelata. (lue: Fortnite suurkuluttaja). Todella ikävää että jotkut tasot (lue: lähes kaikki) on pilattu tasohyppelyllä.

Areena > hypi pompi liidä > etsi salaisuuksia > areena > pompi > areena > pompi lisää ... huoh :/ hiljaiseksi vetää. Mikä menetetty tilaisuus.
 
Huomautus - jätä tällainen provosoiva sävy pois
@Eternal64 / testudo80

Oliko tämä nyt sun mielipide vaiko kehittäjien myöntämä?

Eikö tämä olekaan enää 100/100 peli?
 
Missään ei ole tainnut erityisemmin olla vielä kirjoitettu, mutta Doom Eternal sisältää
Doom 1 ja Doom 2 WAD tiedostot ja niitä voi pelata myös pelin ulkopuolella esimerkiksi GZDoomilla ja Brutal Doom modilla, jos on jäänyt kokematta.
 
Eikö tämä olekaan enää 100/100 peli?

No ensinnäkin, en ole vielä läpäissyt peliä. Varmasti palaan tiettyihin kenttiin yhä uudestaan, toivottavasti. Mutta tämä on epätasainen kokonaisuus joka koostuu:

- areena taisteluista 100/100
- salaisuuksien ja muiden etsimisestä 100/100
- sekä tasohyppelystä

... joka pilaa melkeimpä koko pelin. Jos tasohyppelyä olisi kevyesti silloin tällöin osana vaikka sitä taistelua / salaisuuksien etsimistä, mutta kun peli on vähintään 50 % tätä pomppimista. Hiljaiseksi vetää. Pomppiminen korostuu joissakin kentissä. Viimeisessä tuli fiilis että pelaan Destinya.

Tämä on osin 15-vuotiaille suunnattu peli. En ihmettelisi jos seuraava Doom menisi entistä enemmän tällaiseen pompi, pompi suuntaan. Tämä on sääli koska osittain puhutaan aivan ennen näkemättömästä toiminnasta ja hienosta säätämisestä, viilaamisesta, tunnelmasta.
 
Tämä on osin 15-vuotiaille suunnattu peli. En ihmettelisi jos seuraava Doom menisi entistä enemmän tällaiseen pompi, pompi suuntaan. Tämä on sääli koska osittain puhutaan aivan ennen näkemättömästä toiminnasta ja hienosta säätämisestä, viilaamisesta, tunnelmasta.
Pelit ovat evoluutioita ja varmasti tekijät hakevat omaa paikkaansa muuttuvassa maailmassa(tyyliä mikä myisi eniten) jotkut kehitykset ovat hyvästä ja jotkut pahasta.

Tarkoitan tällä sitä että jos Doom ei muuttuisi yhtään vuosien varrella niin olisko se hyvä asia?
Joillekin ei ja joillekin kyllä.

Tomb Raiderit, Resident Evilit, Assassins Creedit ovat olleet myös aikamoisessa evoluutiossa pyörteessä, jotkut enemmän tai vähäemmän oikeilla raiteilla omaan makuun mutta pelien pitäisi pystyä jotenkin uudistua ja fanithan eivät tästä välttämättä tykkää mutta omasta mielestäni parempi se kuin junnaa paikallaan.

Uskoisin että Bethesda on tämän suuntauksen takana koska jos katsoo uusinta wolfenstein peliä niin muutoksia oli sielläkin tullut.

Itse pelasin Doomin läpi viime vuonna ja olihan se sitä itseänsä(hauskaa) mutta itse en niin perusta näistä nopeatempoisista fps peleistä.
 
Se haulikko + jousipyssy combo on kyllä aika ylivoimanen kaikkiin isompiin vihollisiin ja sillä Marauderi tipahtaa hyvin helposti(Ultra Violence).
Peli muuten yhdessä vaiheessa itsekkin ehdottaa tuota comboa.

Ylempänä mainittu hiiren rulla alaspäin bindaus edelliseen aseeseen oli protip @83kY :thumbsup:
 
Itse en täysin ymmärrä tätä valitusta noista tadohyppelyistä. Rangaistusta putoamisesta ei juuri ole ja muutenkin sujuvaa ja helppoa. Ja suht lyhyitä nuo on podemmötkin kohdat. Ei pääse kyllä mitään turhautumista aiheuttamaan.

Toki ymmärrän, että niistä ei kaikki tykkää, mut noi on niin sujuvia, helppoja ja pieni osuus kuitenkin, että ei noiden kanssa kauaa mene ja sen takia pitäisi jättää koko peli pelaamatta, jos muuten tykkää.
Samaa mieltä.

En tiedä pelaako jengi täällä miten paljon pädillä, sillä varmaan vaikeampaa tuo hyppely. Ei tullut ite kuin muutamat kerrat tipahdettua ja muistaakseni yhden lisäelämän hukkasin hyppelykohdissa. Eka halffis ja Xenin osio varsinkin oli hypyiltään huomattavasti vaativampaa mitä tää Eternal. Hyppyjä tässä on helppo kontrolloida ja miettii edes sen viitisen sekuntia käyttääkö dashia vai tuplahyppyä ensin jos ilmassa heiluu se dash powerup... :whistling: Railoiset seinät näkyy harmaina tolppina kartassa niin niistäkin voinee laskea 1+1 mihin mahdollisesti täytyy mennä. Mut kukin tyylillään.

Itseä jäi se rosvo (Marauder :happy:) eniten kaivelemaan kun jotenkin epädoomimainen, soulsbornemainen vastus. Ei vain istu tämän pelin rytmiin imo, ennemmin tilalle vaikka pari paronia ja Arch-Vile. Täytyy ajella tää seuraavaksi Nightmarella lävitse, UN-rundiin tuskin tulee hetkeen lähdettyä.
 
Tulikin jo alkumetreiltä tätä seurattua ettei ole niin vakuuttava, vaan ennemmin jonneille suunnattu "isommat örkit ja isommat aseet" meiningillä tehty. En väitä että olisi silti huono, mutta mielenkiintoisen alkuperäisistä Doom-peleistä teki kenttäsuunnittelu ja sopiva haaste. Huomasi jo aikaa sitten ettei Eternalilla ole oikein visiota muuta kuin esitellä "edgympää" asetta ja sen sellaista, kun olisi uuden erittäin onnistuneen moottorin saattelemana mahdollisuutta ollut vaikka mihin. Saa nähdä tuleeko pelattua, ei ainakaan 30 € kalliimmalla tule ostettua.
 
Joo aika pitkälle BOTin kanssa samoilla linjoilla. Eka 45min oli kivaa tykitystä, mutta loppu vaan samaa toistoa. No juu toki vois sanoa "tää on DOOM, mitä muuta odotit?", mutta silti. Oma suosikki onkin Doom 3 :)

Johonkin typerään tasoloikkaan sitten paloi hermot ja annoin pelille deleteä.
 
Tulikin jo alkumetreiltä tätä seurattua ettei ole niin vakuuttava, vaan ennemmin jonneille suunnattu "isommat örkit ja isommat aseet" meiningillä tehty. En väitä että olisi silti huono, mutta mielenkiintoisen alkuperäisistä Doom-peleistä teki kenttäsuunnittelu ja sopiva haaste. Huomasi jo aikaa sitten ettei Eternalilla ole oikein visiota muuta kuin esitellä "edgympää" asetta ja sen sellaista, kun olisi uuden erittäin onnistuneen moottorin saattelemana mahdollisuutta ollut vaikka mihin. Saa nähdä tuleeko pelattua, ei ainakaan 30 € kalliimmalla tule ostettua.

Minusta tässä on sitä totuutta. Eli ei ole kyse siitä etteikö Doom Eternal olisi täynnä mageita juttuja, mutta sekoitus:

- tasohyppelyä
- areena räiskintää

Ei vain toimi. Olet välillä kuin toisessa pelissä. Täällä on myös kritisoitu aiheesta kenttäsuunnittelua. Lisäksi on selvää että peli on suunnattu nuoremmalle yleisölle. Siksi odotankin että jatkossa saattaa olla entistä enemmän tällaista paikasta toiseen hyppimistä ja pomppimista.

En ihmettelisi lainkaan jos peliin lisätään jossain vaiheessa Jet-Backeja sekä Fortnite ja vastaavat -pelit nähtyjä juttuja. Skinit tulevat olemaan silkkaa pelleilyä jatkossa. Pääsiäis teemoista Halloweeniin. Pelissä oli valtava potentiaali. Nyt miellytetään kaikkia tai lähinnä yritetään. Siitä seuraa valtava sotku.

Oikeastaan nämä demonitkin ovat osoitus siitä ettei oikein tiedetä missä mennään. Esimerkiksi viimeisen kentän sci-fi-olento. Aivan kuin eri pelistä. Taivas jäi ainakin itselle aivan mystiseksi paikaksi. Mitä toi peliin?

En sano että Eternalin pitäisi olla Doom 64 paremmalla grafiikalla, mutta sillä pelillä on sielu. Mitä Eternalilla on? Nyt yritän tämän läpäistä. Palaan vielä tutkimaan niitä kenttiä joista pidin, mutta näyttää vakavasti siltä että jään odottamaan pelejä:

- Cyberpunk 2007
- Halo Infinite

Tämä on sääli jos näin käy.
 
Minusta tässä on sitä totuutta. Eli ei ole kyse siitä etteikö Doom Eternal olisi täynnä mageita juttuja, mutta sekoitus:

- tasohyppelyä
- areena räiskintää

Ei vain toimi. Olet välillä kuin toisessa pelissä. Täällä on myös kritisoitu aiheesta kenttäsuunnittelua. Lisäksi on selvää että peli on suunnattu nuoremmalle yleisölle. Siksi odotankin että jatkossa saattaa olla entistä enemmän tällaista paikasta toiseen hyppimistä ja pomppimista.

En ihmettelisi lainkaan jos peliin lisätään jossain vaiheessa Jet-Backeja sekä Fortnite ja vastaavat -pelit nähtyjä juttuja. Skinit tulevat olemaan silkkaa pelleilyä jatkossa. Pääsiäis teemoista Halloweeniin. Pelissä oli valtava potentiaali. Nyt miellytetään kaikkia tai lähinnä yritetään. Siitä seuraa valtava sotku.

Oikeastaan nämä demonitkin ovat osoitus siitä ettei oikein tiedetä missä mennään. Esimerkiksi viimeisen kentän sci-fi-olento. Aivan kuin eri pelistä. Taivas jäi ainakin itselle aivan mystiseksi paikaksi. Mitä toi peliin?

En sano että Eternalin pitäisi olla Doom 64 paremmalla grafiikalla, mutta sillä pelillä on sielu. Mitä Eternalilla on? Nyt yritän tämän läpäistä. Palaan vielä tutkimaan niitä kenttiä joista pidin, mutta näyttää vakavasti siltä että jään odottamaan pelejä:

- Cyberpunk 2007
- Halo Infinite

Tämä on sääli jos näin käy.

Ei muuta kun leuka rintaan, ylihypettämään itsensä, ja kohti uusia pettymyksiä siis testudo. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Joo aika pitkälle BOTin kanssa samoilla linjoilla. Eka 45min oli kivaa tykitystä, mutta loppu vaan samaa toistoa. No juu toki vois sanoa "tää on DOOM, mitä muuta odotit?", mutta silti. Oma suosikki onkin Doom 3 :)

Johonkin typerään tasoloikkaan sitten paloi hermot ja annoin pelille deleteä.
Tunteisiin meni täälläkin. Tuo marauder oli minulle vihoviimeinen tikki, ja heitin pelille vesilintua n+10 kertaa tuota yritettyäni. Ei tämä ole normaali ihmisille tehty peli vaan 2% top kilpapelaajille suunnattu.

Onneksi en pelistä läheskään täyttä hintaa maksanut. Olisi kyllä tuon 36 € voinut silti käyttää ennemmin vaikka vessapaperiin.
 
Kyllä, hurjia arvioita tuolla Metacriticsissä.

Overhyped piece of generic crap. 4/10
I don´t find it interesting, innovative, neither exiting. I´m amazed how low the press is always promoting garbage like this. Enemies are the crappiest design. This game is just another fps and inferior that the previous. I don´t giving a 0 because theres sh1t worse around, but this game is mediocre and more of the stupid same thing.
 
Peli meni läpi, saatanan kova! Mutta yksi asia jäi harmittamaan näin jälkikäteen, sain kaikki aseet tappiin mutta silti yksi haaste (ja myös achi) jäi saamatta. Ballista aseen toinen modin maksimointi jäi pelin mukaan tekemättä vaikka se on tehty. Eihän tuota nyt saa tekemättömäksi joten ehkä se on uusi kierros vain aloitettava :lol:
No, pieni vaiva mutta silti meni ihon alle.

Ja tasohyppelyt on aika yksinkertaisia tässä ja istuu peliin loistavasti. Loppukenttän "buustereiden" läpi kun menee niin koko ajan painaa eteenpäin niin lentää kuin kiskoilla ilman pelkoa putoamisesta. Huikea tekele joka osa-alueella. Aluksi vähän petyin kun oli niin erinlainen loistavaan Doom 2016 verrattuna mutta molemmat tekeleet loistavat rinnakkain, kumpaakaan en lähtisi muokkaamaan mihinkään! Hieno myös oli huomata kun pari kenttää tahkosi uudestaan että tatsi on aika erinlainen, ekaa kertaa kun jopa impit ahisti uudella käyttäytymisellä vs 2016 mutta kun niihin perkeleihin oppi niin samaa ammuslaatikkoa nekin olivat normi zombin rinnalla.

EDIT: Ja HDR on rikki (PC) , kartta ei näy kunnolla. Harmi kun muuten näyttää hemmetin hyvälle.
Noi tekemättä jääneet jutut saa vielä läpivedon jälkeen kyllä suoritettua. Ei muuta kuin Mission Selectistä vaan valitsemaan kartta ja pelaamaan.
 
Kyllä, hurjia arvioita tuolla Metacriticsissä.

Overhyped piece of generic crap. 4/10
I don´t find it interesting, innovative, neither exiting. I´m amazed how low the press is always promoting garbage like this. Enemies are the crappiest design. This game is just another fps and inferior that the previous. I don´t giving a 0 because theres sh1t worse around, but this game is mediocre and more of the stupid same thing.
Nyt on kyllä niin hurjaa tekstiä, että pitää laittaa lätkäkypärä päähän! :eek:
 
Minä olen äärimmäisen tyytyväinen, että avainten metsästys ja back trackays oltiin korvattu hyppelyillä :)

Eilen oli 17 tuntia pelattuna ilman teknisiä ongelmia (paitsi HDR ja kartta). Windowsin päivityksen jälkeen peli kuitenkin kaatui vähän mystisesti siniseen ruutuun 3 kertaa n. 2 tunnin sisään. Eka kaatuminen tuli heti Marauderin kuoleman jälkeen kun näppis lopetti toimintansa. Hetken ihmettelin loppuiko siitä paristot kun hiirellä peliä kuitenkin pystyi ohjaamaan, mutta lopulta tuli watchdog blue screen. Vika kaatuminen tuli loppupääkkiksen kuoleman jälkeen, cut scene ehti pyöriä ehkä n. 5 sekuntia kun ruutu pysähtyi ja taas hetken päästä sama blue screen.

Onneksi peli oli tallentanut juuri bossin kuoleman jälkeen niin pääsi katsomaan cut scenen ilman taistelun uusintaa... mielestäni loppupääkkis oli aika puuduttava taistelu eikä niinkään hauska.
 
No niin peli läpi Ultra Violencellä. Helpottui huomattavasti ja jopa liiankin helpoksi, kun oppi käyttämään tuota tuplahaulikko/jousipyssy comboa. Sillä saa Pelin kaikki örkit yhdellä combolla kuoliaaksi, jopa sen ison sinkohepun.

Pelasin vielä sitten samaan putkeen sen ekan master levelin läpi Ultra Violencellä ja flown kum oppimut niin se meni heittämällä läpi. Ruvettava kokeilemaan noita mission selecting kautta Nightmarella;)

Vaikka väin vannoutunut Arma pelaaja olenkin, niin Doomit ovat aina olleet lähellä sydäntä ja 9/10 tällä annan. Yksi piste pois siitä että kentät loppu kesken:)
 
30h läpipeluuseen kun pelasin kaikki Slayer gatet ja pelin Nightmarella. Helpompaan ei tullut koskettua, ei sisu antanut periksi. Sentinel Armorin kytkin heti kättelyssä pois enkä sitä käyttänyt. Kaikki aseet masteroitu, pari minor secretiä pitäs vielä hakea.

Peli itsessään oli viihdyttävä ja hauska, kun sitä ei vertaa originaaleihin doomeihin; peli on uskollinen ajatusmaailmalle mutta täysin uudenlainen pelattavuus. Fiilis oli hyvä. Secretien jälkeen sitten master levelit tai battlemodea.

Mitä tulee tekniseen puoleen, edelleen on bugi joka estää launchin jos ei mGPU ole päällä. Muuten ei ole kaatumisia, sammumisia, glitchejä tai erroreita. Uusimmilla punaisilla ajureilla, 2x RVII koneessa (peli käyttää vain yhtä).
 
Tuossa Cyberdemon haulikko&jousipyssy combolla Ultra Violencellä master levelissä

Tässä myös toinen Master Level combat Ultra Violencellä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen äärimmäisen tyytyväinen, että avainten metsästys ja back trackays oltiin korvattu hyppelyillä :)
Tämä on itseasiassa helvetin hyvä pointti.. Jotain viestäjä kun täältä lukee niin saa käsityksen et nämä hyppely "puzzlet" vaatii jotain ilmiömäistä neroutta et pääsee etenemään :D Ja yks streameri sano hyvin et hän ehdottomasti vaihtaa 2016 pistoolin mootorisaha mekaniikkaan. Onpahan aina kunnon tykkei millä ampua ilman pelkoa et panokset loppuuu.
 
Mikähän piru tätä Eternalia vaivaa. FPS tippuu jokaisen levelin jälkeen. Pelin kun aloitti niin iloisesti pyöri 130-140 FPS, nyt hiljalleen laskenut sinne 70-80 tienoille. Ei nyt ainakaan graafisesti näytä hirveän vaativilta nämä tuoreimmat levelit. Samoilla ajuriversioilla menty alusta asti ja Steam overlay poistettu käytöstä. Tuntuu suorituskyky taantuvan joka kertaa kun pelin käynnistää, vaikka konettakin käytetty alhaalla monesti.
 
Onkos tämän nettipeli suhteessa parempi kuin edellisen ilmestyessään?
Pelasin sitäkin ihan mielelläni (kamppanja toki myös läpi) vaikkei sitä yksinpelin tasolle kehuttukaan :)

Tarkoitus tämä ostaa viimeistään kunhan saan Witcher 3:sen alta pois.
 
9/10. Kovaa meininkiä, ultra violencella läpi ja ihan mukavasti oli jo haastetta loppupuolella peliä jo tämmöiselle pitempäänkin räiskintöjä mättäneelle mutta mitään turhautumista ei tullut vaikka välissä pari kertaa kuolinkin. Seuraava Doom lienee sitten pelaillaan suoraan nightmarella. SSG/Ballista combottelua en harrastanut kun en moisesta tiennyt mutta tuntuis vähän samalta kuin vanhoissa NHL peleissä joissa tietyllä kikalla sai 100% aina maalin... ei niin hauskaa. Olisi muuten mukava palata slayer gateja mättämään nightmarella, mutta näköjään vaatii koko kentän uudelleenpeluun läpi jos meinaa niihin päästä... Olisi kiva päästä fortressista läpipeluun jälkeen suoraan noihin slayer gateihin niin voisi kokeilla miten homma luistaa vielä vaikeammalla vaikeustasolla.
 
Missä kohtaa pelin pitäisi ehdottaa sentinel armoria jos kuolee monta kertaa peräkkäin? Yhtä slayer gatea tahkonnut nyt ja kuollut yli 10 kertaa... vai eikö sitä saa noihin käyttöön?
 
9/10 , alkuun tasohyppyhommat aiheutti pään raapimista ja kummastelua, mutta kun hoksasi oikean taktiikan, muuttuivat helpoksi :

väärä taktiikka "hyppy hyppy dash dash fail" , oikea taktiikka "hyppy -pieni tauko- hyppy -pieni tauko- dash -pieni tauko- dash -onnistunut suoritus"

Toinen mikä jelppasi hirmuisesti, oli FOV nosto 90 -> 110 , näkee paljon paremmin minne hyppää. Jotenkin olin kokonaan unohtanut FOV asetuksen, sellaista se on kun pelaaminen jää vähälle. Huomasin vasta @Paztak videosta , että hetkinen, tässähän näkyy enemmän, kirottua, unohdin suurentaa FOVia :D

Paras ase : Super Shotgun, totta toki , kehnoin ase : unmakyr tjsp jonka saa avaimilla , kyllä nyt mielummin BFGtä käyttää kuin tuota...

Viholliset kaikki helppoja/melko helppoja, paitsi se kirottu Marauder johon piti oikein youtubesta koettaa etsiä taktiikkaa, mutta silti noin 50 % Marauder tappeluista kuolin siihen ukkoon pari kertaa aina tavatessamme. En vain onnistunut jotenkin siinä komboamisessa hyvin.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peli, saatan poikkeuksellisesti jopa kokeilla moninpeliä :thumbsup:
 
Missä kohtaa pelin pitäisi ehdottaa sentinel armoria jos kuolee monta kertaa peräkkäin? Yhtä slayer gatea tahkonnut nyt ja kuollut yli 10 kertaa... vai eikö sitä saa noihin käyttöön?

Ei toimi Slayer gateissa. Eihän noissa muuten olisi haastetta :)
 
Eilen tuli tykiteltyä läpi Ultra Violencella. Ai herranjumala mitä menoa oli toi Final Sin... Ihan mielipuolista touhua, mutta silti niin upeeta :nb::devilish:

En uskalla edes miettiä, miten tuosta selviää Nightmarella... Just ku pääsi edellisessä mapissa tulemaan jo semmone pieni hyvän olon fiilis, että nythän nää marauderitkin menee ym. että eihän se Nightmare nyt nin paha varmaan oo... Sitte Eternal heittää haasteen ihan uudelle levelille... :x3:

Angry Joe sanoikin sen oiken hyvin: poor poor ignorant innocent you



Hitto, että ketutti, kun en tajunnu avata sitä Unmakyria ennen ku lähdin vikan kerran sieltä DOOM Fortressista... Se olis ollu ihan kiva siinä lppotaistelussa...

Nyt eI muuta ku Nightmare päälle ja Rip and Tear. :devilish:
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä sanoa tämä ääneen, mutta Doom Eternal on:

- parasta FPS pelaamista ikinä
- kenttäsuunnittelu on mokattu

Siinäpä se. Parhaillaan taistelut ovat aivan mielipuolisia. Jotain peleissä ennen näkemätöntä. Kuitenkin kun mietit kriittisemmin niin tasoissa pompitaan ja loikitaan ja eikä niissä oikeastaan ole suurimmalta osalta päätä eikä häntää. Tämä toimii osalle. Pitkä, sekava, putki vailla järjen hiventä, mutta se miksi itsellä edelleen esim. Halo1 menee rajusti tästä ohi ja yli on se tasojen suunnittelu.

Vaikka pelaaminen / pelattavuus onkin niin uskomattoman hienosti toteutettu.
 
Loikkailut nimenomaan disruptasi pelin muuten vallan mainiota flow:ta omalla kohdallani hyvinkin pahasti. Tuli sellainen fiilis että nuo parkour-kohdat on pelin kehityksen loppuvaiheessa tapahtunut jonkun devin typerä päähänpisto joka päässyt QA-prosessista jotenkin läpi. Todella todella harmillinen juttu. Lisäpanostuksella ja paremmalla suunnittelulla noista olisi mahdollisesti voitu saada toimivaakin vastapainoa päättömään ammuskeluun mutta tuollaisenaan eivät toimi.

Yhteisön modia odotellessa.
 
Lisäpanostuksella ja paremmalla suunnittelulla noista olisi mahdollisesti voitu saada toimivaakin vastapainoa päättömään ammuskeluun mutta tuollaisenaan eivät toimi.

Yhteisön modia odotellessa.

Mielenkiinnolla kuulisin, miten noista olisi voitu tehdä parempia... Nimenomaan tuo "parkour" oli tässä toteutettu juuri niin sujuvasti, että hyppely oli tarkkaa ja kontrollien puolesta eivät aiheuttaneet mitään turhautumista. Yli 3 kertaa ei tarvinnu mitään kohtaa yrittää.

Se on selvää, että kaikki noista ei tykkää, mutta ei niitä kyllä paremmaksi ihan helpolla saa.
 
Noniin peli läpi. Ultra violencella pelasin, alussa vähän oli haasteita sitten menikin jo normaalille tasolla.

Kovaa tykitystä oli varsinkin loppu. Lore jutuistakin tykkäsin vaikka muutama asia jäi kaivelemaa. Joutuu varmaa codexit lukea läpi tai katsoa joku youtube video.
Oikein mukava peli ja muutenkin vaihtelua perus fps peleihin mitä tulee itse pelattua. Suosittelen.
 
Onkos tämän nettipeli suhteessa parempi kuin edellisen ilmestyessään?
Pelasin sitäkin ihan mielelläni (kamppanja toki myös läpi) vaikkei sitä yksinpelin tasolle kehuttukaan :)

Itse olen ainakin tykännyt demoneilla pelata. Slayerilla tulee vain ja ainoastaan turpaan. Nettipeli tuntuu aluksi vähän monimutkaiselta (ihan oikeasti :)), mutta eipä tuo lopulta vie kun pari matsia, että pääsee sisälle.

Yksinpelissä ei ole minulla tullut vastaan mitään teknisiä ongelmia, mutta moninpeli on pari kertaa jostain syystä kaatunut. Käynyt vaan niin, että yhtä äkkiä peli pamahtaa kiinni ilman varoitteluja.
 
Parkour - - - > Doom Eternal - - - > vuoden peli? Hmm... ei näin. Kyllä id otti nyt valtavan riskin ja muutti kerralla pelaajakantansa sinne noin 15 vee ikäluokkaan. Siinä heille tulevaisuuden sukupolvi pelaamaan 2020 luvun Doomia.



Onko tosiaan yhteistä enää vain nimi... sairaaksi mennyt maailma.
 
Viimeksi muokattu:
Parkour - - - > Doom Eternal - - - > vuoden peli? Hmm... ei näin. Kyllä id otti nyt valtavan riskin ja muutti kerralla pelaajakantansa sinne noin 15 vee ikäluokkaan. Siinä heille tulevaisuuden sukupolvi pelaamaan 2020 luvun Doomia.



Onko tosiaan yhteistä enää vain nimi... sairaaksi mennyt maailma.


Jokohan olis aika siirtyä vaikka sinne CP 2077 ketjuun hyPETTYMÄÄN...

Se on jo tullut täysin selväksi, että sinä et tykkää Etenalista. Nää sun viestit toistaa jo aika pahasti itteään.
 
Jokohan olis aika siirtyä vaikka sinne CP 2077 ketjuun hyPETTYMÄÄN...

Se on jo tullut täysin selväksi, että sinä et tykkää Etenalista. Nää sun viestit toistaa jo aika pahasti itteään.

Mielestäni tässä oli potentiaali kaikkien aikojen parhaaksi FPS peliksi. Mutta jos kentät on muokattu parkouria varten, niin eikai silloin voida puhua enää Doomista?

Jos kohdeyleisö on +15 vee, niin kyllä Doomin ydin on siinä matkalla myös hukattu. Tietenkin harmittaa sillä pelissä olisi vieläkin potentiaalia vaikka ja mihin. Nyt tuntuu että tarkoitus on täyttää kentät toinen toistaan suuremmilla hirviöillä. Kun olet pelannut 1-tason läpi niin olet käytännössä nähnyt jo koko pelin.

Siinä ihan alussa, (merirosvolaiva) niin on tunnelmaa. Peli jatkuu hienolla taistelulla demonien ja zombi-solttujen välillä. Mutta sitten iskee nopeasti tunne kenttäsuunnittelusta. Mitä ihmettä tapahtuu... te jotka olette hulluna peliin, niin ettekö huomaa mitään oleellista eroa vaikka 2016 DOOMin ensimmäisiin 3 kenttään?

Valaistus on myös yksi asia joka harmittaa kun se edellisessä oli niin hieno etenkin näissä ekoissa kentissä.
 
Joko testudolla on se 200h pelimittarissa että voi oikeasti sanoa mielipiteen pelistä, niin kuin sanoit tuolla joskus ~julkaisun aikoihin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom