Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Minusta tässä on sitä totuutta. Eli ei ole kyse siitä etteikö Doom Eternal olisi täynnä mageita juttuja, mutta sekoitus:

- tasohyppelyä
- areena räiskintää

Ei vain toimi. Olet välillä kuin toisessa pelissä. Täällä on myös kritisoitu aiheesta kenttäsuunnittelua. Lisäksi on selvää että peli on suunnattu nuoremmalle yleisölle. Siksi odotankin että jatkossa saattaa olla entistä enemmän tällaista paikasta toiseen hyppimistä ja pomppimista.

En ihmettelisi lainkaan jos peliin lisätään jossain vaiheessa Jet-Backeja sekä Fortnite ja vastaavat -pelit nähtyjä juttuja. Skinit tulevat olemaan silkkaa pelleilyä jatkossa. Pääsiäis teemoista Halloweeniin. Pelissä oli valtava potentiaali. Nyt miellytetään kaikkia tai lähinnä yritetään. Siitä seuraa valtava sotku.

Oikeastaan nämä demonitkin ovat osoitus siitä ettei oikein tiedetä missä mennään. Esimerkiksi viimeisen kentän sci-fi-olento. Aivan kuin eri pelistä. Taivas jäi ainakin itselle aivan mystiseksi paikaksi. Mitä toi peliin?

En sano että Eternalin pitäisi olla Doom 64 paremmalla grafiikalla, mutta sillä pelillä on sielu. Mitä Eternalilla on? Nyt yritän tämän läpäistä. Palaan vielä tutkimaan niitä kenttiä joista pidin, mutta näyttää vakavasti siltä että jään odottamaan pelejä:

- Cyberpunk 2007
- Halo Infinite

Tämä on sääli jos näin käy.

Ei muuta kun leuka rintaan, ylihypettämään itsensä, ja kohti uusia pettymyksiä siis testudo. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Joo aika pitkälle BOTin kanssa samoilla linjoilla. Eka 45min oli kivaa tykitystä, mutta loppu vaan samaa toistoa. No juu toki vois sanoa "tää on DOOM, mitä muuta odotit?", mutta silti. Oma suosikki onkin Doom 3 :)

Johonkin typerään tasoloikkaan sitten paloi hermot ja annoin pelille deleteä.
Tunteisiin meni täälläkin. Tuo marauder oli minulle vihoviimeinen tikki, ja heitin pelille vesilintua n+10 kertaa tuota yritettyäni. Ei tämä ole normaali ihmisille tehty peli vaan 2% top kilpapelaajille suunnattu.

Onneksi en pelistä läheskään täyttä hintaa maksanut. Olisi kyllä tuon 36 € voinut silti käyttää ennemmin vaikka vessapaperiin.
 
Kyllä, hurjia arvioita tuolla Metacriticsissä.

Overhyped piece of generic crap. 4/10
I don´t find it interesting, innovative, neither exiting. I´m amazed how low the press is always promoting garbage like this. Enemies are the crappiest design. This game is just another fps and inferior that the previous. I don´t giving a 0 because theres sh1t worse around, but this game is mediocre and more of the stupid same thing.
 
Peli meni läpi, saatanan kova! Mutta yksi asia jäi harmittamaan näin jälkikäteen, sain kaikki aseet tappiin mutta silti yksi haaste (ja myös achi) jäi saamatta. Ballista aseen toinen modin maksimointi jäi pelin mukaan tekemättä vaikka se on tehty. Eihän tuota nyt saa tekemättömäksi joten ehkä se on uusi kierros vain aloitettava :lol:
No, pieni vaiva mutta silti meni ihon alle.

Ja tasohyppelyt on aika yksinkertaisia tässä ja istuu peliin loistavasti. Loppukenttän "buustereiden" läpi kun menee niin koko ajan painaa eteenpäin niin lentää kuin kiskoilla ilman pelkoa putoamisesta. Huikea tekele joka osa-alueella. Aluksi vähän petyin kun oli niin erinlainen loistavaan Doom 2016 verrattuna mutta molemmat tekeleet loistavat rinnakkain, kumpaakaan en lähtisi muokkaamaan mihinkään! Hieno myös oli huomata kun pari kenttää tahkosi uudestaan että tatsi on aika erinlainen, ekaa kertaa kun jopa impit ahisti uudella käyttäytymisellä vs 2016 mutta kun niihin perkeleihin oppi niin samaa ammuslaatikkoa nekin olivat normi zombin rinnalla.

EDIT: Ja HDR on rikki (PC) , kartta ei näy kunnolla. Harmi kun muuten näyttää hemmetin hyvälle.
Noi tekemättä jääneet jutut saa vielä läpivedon jälkeen kyllä suoritettua. Ei muuta kuin Mission Selectistä vaan valitsemaan kartta ja pelaamaan.
 
Kyllä, hurjia arvioita tuolla Metacriticsissä.

Overhyped piece of generic crap. 4/10
I don´t find it interesting, innovative, neither exiting. I´m amazed how low the press is always promoting garbage like this. Enemies are the crappiest design. This game is just another fps and inferior that the previous. I don´t giving a 0 because theres sh1t worse around, but this game is mediocre and more of the stupid same thing.
Nyt on kyllä niin hurjaa tekstiä, että pitää laittaa lätkäkypärä päähän! :eek:
 
Minä olen äärimmäisen tyytyväinen, että avainten metsästys ja back trackays oltiin korvattu hyppelyillä :)

Eilen oli 17 tuntia pelattuna ilman teknisiä ongelmia (paitsi HDR ja kartta). Windowsin päivityksen jälkeen peli kuitenkin kaatui vähän mystisesti siniseen ruutuun 3 kertaa n. 2 tunnin sisään. Eka kaatuminen tuli heti Marauderin kuoleman jälkeen kun näppis lopetti toimintansa. Hetken ihmettelin loppuiko siitä paristot kun hiirellä peliä kuitenkin pystyi ohjaamaan, mutta lopulta tuli watchdog blue screen. Vika kaatuminen tuli loppupääkkiksen kuoleman jälkeen, cut scene ehti pyöriä ehkä n. 5 sekuntia kun ruutu pysähtyi ja taas hetken päästä sama blue screen.

Onneksi peli oli tallentanut juuri bossin kuoleman jälkeen niin pääsi katsomaan cut scenen ilman taistelun uusintaa... mielestäni loppupääkkis oli aika puuduttava taistelu eikä niinkään hauska.
 
30h läpipeluuseen kun pelasin kaikki Slayer gatet ja pelin Nightmarella. Helpompaan ei tullut koskettua, ei sisu antanut periksi. Sentinel Armorin kytkin heti kättelyssä pois enkä sitä käyttänyt. Kaikki aseet masteroitu, pari minor secretiä pitäs vielä hakea.

Peli itsessään oli viihdyttävä ja hauska, kun sitä ei vertaa originaaleihin doomeihin; peli on uskollinen ajatusmaailmalle mutta täysin uudenlainen pelattavuus. Fiilis oli hyvä. Secretien jälkeen sitten master levelit tai battlemodea.

Mitä tulee tekniseen puoleen, edelleen on bugi joka estää launchin jos ei mGPU ole päällä. Muuten ei ole kaatumisia, sammumisia, glitchejä tai erroreita. Uusimmilla punaisilla ajureilla, 2x RVII koneessa (peli käyttää vain yhtä).
 
Minä olen äärimmäisen tyytyväinen, että avainten metsästys ja back trackays oltiin korvattu hyppelyillä :)
Tämä on itseasiassa helvetin hyvä pointti.. Jotain viestäjä kun täältä lukee niin saa käsityksen et nämä hyppely "puzzlet" vaatii jotain ilmiömäistä neroutta et pääsee etenemään :D Ja yks streameri sano hyvin et hän ehdottomasti vaihtaa 2016 pistoolin mootorisaha mekaniikkaan. Onpahan aina kunnon tykkei millä ampua ilman pelkoa et panokset loppuuu.
 
Mikähän piru tätä Eternalia vaivaa. FPS tippuu jokaisen levelin jälkeen. Pelin kun aloitti niin iloisesti pyöri 130-140 FPS, nyt hiljalleen laskenut sinne 70-80 tienoille. Ei nyt ainakaan graafisesti näytä hirveän vaativilta nämä tuoreimmat levelit. Samoilla ajuriversioilla menty alusta asti ja Steam overlay poistettu käytöstä. Tuntuu suorituskyky taantuvan joka kertaa kun pelin käynnistää, vaikka konettakin käytetty alhaalla monesti.
 
Onkos tämän nettipeli suhteessa parempi kuin edellisen ilmestyessään?
Pelasin sitäkin ihan mielelläni (kamppanja toki myös läpi) vaikkei sitä yksinpelin tasolle kehuttukaan :)

Tarkoitus tämä ostaa viimeistään kunhan saan Witcher 3:sen alta pois.
 
9/10. Kovaa meininkiä, ultra violencella läpi ja ihan mukavasti oli jo haastetta loppupuolella peliä jo tämmöiselle pitempäänkin räiskintöjä mättäneelle mutta mitään turhautumista ei tullut vaikka välissä pari kertaa kuolinkin. Seuraava Doom lienee sitten pelaillaan suoraan nightmarella. SSG/Ballista combottelua en harrastanut kun en moisesta tiennyt mutta tuntuis vähän samalta kuin vanhoissa NHL peleissä joissa tietyllä kikalla sai 100% aina maalin... ei niin hauskaa. Olisi muuten mukava palata slayer gateja mättämään nightmarella, mutta näköjään vaatii koko kentän uudelleenpeluun läpi jos meinaa niihin päästä... Olisi kiva päästä fortressista läpipeluun jälkeen suoraan noihin slayer gateihin niin voisi kokeilla miten homma luistaa vielä vaikeammalla vaikeustasolla.
 
Missä kohtaa pelin pitäisi ehdottaa sentinel armoria jos kuolee monta kertaa peräkkäin? Yhtä slayer gatea tahkonnut nyt ja kuollut yli 10 kertaa... vai eikö sitä saa noihin käyttöön?
 
9/10 , alkuun tasohyppyhommat aiheutti pään raapimista ja kummastelua, mutta kun hoksasi oikean taktiikan, muuttuivat helpoksi :

väärä taktiikka "hyppy hyppy dash dash fail" , oikea taktiikka "hyppy -pieni tauko- hyppy -pieni tauko- dash -pieni tauko- dash -onnistunut suoritus"

Toinen mikä jelppasi hirmuisesti, oli FOV nosto 90 -> 110 , näkee paljon paremmin minne hyppää. Jotenkin olin kokonaan unohtanut FOV asetuksen, sellaista se on kun pelaaminen jää vähälle. Huomasin vasta @Paztak videosta , että hetkinen, tässähän näkyy enemmän, kirottua, unohdin suurentaa FOVia :D

Paras ase : Super Shotgun, totta toki , kehnoin ase : unmakyr tjsp jonka saa avaimilla , kyllä nyt mielummin BFGtä käyttää kuin tuota...

Viholliset kaikki helppoja/melko helppoja, paitsi se kirottu Marauder johon piti oikein youtubesta koettaa etsiä taktiikkaa, mutta silti noin 50 % Marauder tappeluista kuolin siihen ukkoon pari kertaa aina tavatessamme. En vain onnistunut jotenkin siinä komboamisessa hyvin.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peli, saatan poikkeuksellisesti jopa kokeilla moninpeliä :thumbsup:
 
Missä kohtaa pelin pitäisi ehdottaa sentinel armoria jos kuolee monta kertaa peräkkäin? Yhtä slayer gatea tahkonnut nyt ja kuollut yli 10 kertaa... vai eikö sitä saa noihin käyttöön?

Ei toimi Slayer gateissa. Eihän noissa muuten olisi haastetta :)
 
Eilen tuli tykiteltyä läpi Ultra Violencella. Ai herranjumala mitä menoa oli toi Final Sin... Ihan mielipuolista touhua, mutta silti niin upeeta :nb::devilish:

En uskalla edes miettiä, miten tuosta selviää Nightmarella... Just ku pääsi edellisessä mapissa tulemaan jo semmone pieni hyvän olon fiilis, että nythän nää marauderitkin menee ym. että eihän se Nightmare nyt nin paha varmaan oo... Sitte Eternal heittää haasteen ihan uudelle levelille... :x3:

Angry Joe sanoikin sen oiken hyvin: poor poor ignorant innocent you



Hitto, että ketutti, kun en tajunnu avata sitä Unmakyria ennen ku lähdin vikan kerran sieltä DOOM Fortressista... Se olis ollu ihan kiva siinä lppotaistelussa...

Nyt eI muuta ku Nightmare päälle ja Rip and Tear. :devilish:
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä sanoa tämä ääneen, mutta Doom Eternal on:

- parasta FPS pelaamista ikinä
- kenttäsuunnittelu on mokattu

Siinäpä se. Parhaillaan taistelut ovat aivan mielipuolisia. Jotain peleissä ennen näkemätöntä. Kuitenkin kun mietit kriittisemmin niin tasoissa pompitaan ja loikitaan ja eikä niissä oikeastaan ole suurimmalta osalta päätä eikä häntää. Tämä toimii osalle. Pitkä, sekava, putki vailla järjen hiventä, mutta se miksi itsellä edelleen esim. Halo1 menee rajusti tästä ohi ja yli on se tasojen suunnittelu.

Vaikka pelaaminen / pelattavuus onkin niin uskomattoman hienosti toteutettu.
 
Loikkailut nimenomaan disruptasi pelin muuten vallan mainiota flow:ta omalla kohdallani hyvinkin pahasti. Tuli sellainen fiilis että nuo parkour-kohdat on pelin kehityksen loppuvaiheessa tapahtunut jonkun devin typerä päähänpisto joka päässyt QA-prosessista jotenkin läpi. Todella todella harmillinen juttu. Lisäpanostuksella ja paremmalla suunnittelulla noista olisi mahdollisesti voitu saada toimivaakin vastapainoa päättömään ammuskeluun mutta tuollaisenaan eivät toimi.

Yhteisön modia odotellessa.
 
Lisäpanostuksella ja paremmalla suunnittelulla noista olisi mahdollisesti voitu saada toimivaakin vastapainoa päättömään ammuskeluun mutta tuollaisenaan eivät toimi.

Yhteisön modia odotellessa.

Mielenkiinnolla kuulisin, miten noista olisi voitu tehdä parempia... Nimenomaan tuo "parkour" oli tässä toteutettu juuri niin sujuvasti, että hyppely oli tarkkaa ja kontrollien puolesta eivät aiheuttaneet mitään turhautumista. Yli 3 kertaa ei tarvinnu mitään kohtaa yrittää.

Se on selvää, että kaikki noista ei tykkää, mutta ei niitä kyllä paremmaksi ihan helpolla saa.
 
Noniin peli läpi. Ultra violencella pelasin, alussa vähän oli haasteita sitten menikin jo normaalille tasolla.

Kovaa tykitystä oli varsinkin loppu. Lore jutuistakin tykkäsin vaikka muutama asia jäi kaivelemaa. Joutuu varmaa codexit lukea läpi tai katsoa joku youtube video.
Oikein mukava peli ja muutenkin vaihtelua perus fps peleihin mitä tulee itse pelattua. Suosittelen.
 
Onkos tämän nettipeli suhteessa parempi kuin edellisen ilmestyessään?
Pelasin sitäkin ihan mielelläni (kamppanja toki myös läpi) vaikkei sitä yksinpelin tasolle kehuttukaan :)

Itse olen ainakin tykännyt demoneilla pelata. Slayerilla tulee vain ja ainoastaan turpaan. Nettipeli tuntuu aluksi vähän monimutkaiselta (ihan oikeasti :)), mutta eipä tuo lopulta vie kun pari matsia, että pääsee sisälle.

Yksinpelissä ei ole minulla tullut vastaan mitään teknisiä ongelmia, mutta moninpeli on pari kertaa jostain syystä kaatunut. Käynyt vaan niin, että yhtä äkkiä peli pamahtaa kiinni ilman varoitteluja.
 
Parkour - - - > Doom Eternal - - - > vuoden peli? Hmm... ei näin. Kyllä id otti nyt valtavan riskin ja muutti kerralla pelaajakantansa sinne noin 15 vee ikäluokkaan. Siinä heille tulevaisuuden sukupolvi pelaamaan 2020 luvun Doomia.



Onko tosiaan yhteistä enää vain nimi... sairaaksi mennyt maailma.
 
Viimeksi muokattu:
Parkour - - - > Doom Eternal - - - > vuoden peli? Hmm... ei näin. Kyllä id otti nyt valtavan riskin ja muutti kerralla pelaajakantansa sinne noin 15 vee ikäluokkaan. Siinä heille tulevaisuuden sukupolvi pelaamaan 2020 luvun Doomia.



Onko tosiaan yhteistä enää vain nimi... sairaaksi mennyt maailma.


Jokohan olis aika siirtyä vaikka sinne CP 2077 ketjuun hyPETTYMÄÄN...

Se on jo tullut täysin selväksi, että sinä et tykkää Etenalista. Nää sun viestit toistaa jo aika pahasti itteään.
 
Jokohan olis aika siirtyä vaikka sinne CP 2077 ketjuun hyPETTYMÄÄN...

Se on jo tullut täysin selväksi, että sinä et tykkää Etenalista. Nää sun viestit toistaa jo aika pahasti itteään.

Mielestäni tässä oli potentiaali kaikkien aikojen parhaaksi FPS peliksi. Mutta jos kentät on muokattu parkouria varten, niin eikai silloin voida puhua enää Doomista?

Jos kohdeyleisö on +15 vee, niin kyllä Doomin ydin on siinä matkalla myös hukattu. Tietenkin harmittaa sillä pelissä olisi vieläkin potentiaalia vaikka ja mihin. Nyt tuntuu että tarkoitus on täyttää kentät toinen toistaan suuremmilla hirviöillä. Kun olet pelannut 1-tason läpi niin olet käytännössä nähnyt jo koko pelin.

Siinä ihan alussa, (merirosvolaiva) niin on tunnelmaa. Peli jatkuu hienolla taistelulla demonien ja zombi-solttujen välillä. Mutta sitten iskee nopeasti tunne kenttäsuunnittelusta. Mitä ihmettä tapahtuu... te jotka olette hulluna peliin, niin ettekö huomaa mitään oleellista eroa vaikka 2016 DOOMin ensimmäisiin 3 kenttään?

Valaistus on myös yksi asia joka harmittaa kun se edellisessä oli niin hieno etenkin näissä ekoissa kentissä.
 
Joko testudolla on se 200h pelimittarissa että voi oikeasti sanoa mielipiteen pelistä, niin kuin sanoit tuolla joskus ~julkaisun aikoihin?
 
Minusta tämä on parasta FPS-pelaamista sitten Halo1.

Se on paljon sanottu. Toki Doom on PC herkkua ja vertaankin vuoden 2016 Doomiin. Siitäkin on pistetty reilusti paremmaksi mikä lienee jonkin sortin maailman ennätys.
Paljon on mieli muuttunut...
 
Mielestäni tässä oli potentiaali kaikkien aikojen parhaaksi FPS peliksi. Mutta jos kentät on muokattu parkouria varten, niin eikai silloin voida puhua enää Doomista?

Jos kohdeyleisö on +15 vee, niin kyllä Doomin ydin on siinä matkalla myös hukattu. Tietenkin harmittaa sillä pelissä olisi vieläkin potentiaalia vaikka ja mihin. Nyt tuntuu että tarkoitus on täyttää kentät toinen toistaan suuremmilla hirviöillä. Kun olet pelannut 1-tason läpi niin olet käytännössä nähnyt jo koko pelin.

Siinä ihan alussa, (merirosvolaiva) niin on tunnelmaa. Peli jatkuu hienolla taistelulla demonien ja zombi-solttujen välillä. Mutta sitten iskee nopeasti tunne kenttäsuunnittelusta. Mitä ihmettä tapahtuu... te jotka olette hulluna peliin, niin ettekö huomaa mitään oleellista eroa vaikka 2016 DOOMin ensimmäisiin 3 kenttään?

Valaistus on myös yksi asia joka harmittaa kun se edellisessä oli niin hieno etenkin näissä ekoissa kentissä.

No itse olen 39v ja hyvin maistuu Eternal.

Miten se alkupeäinen DOOM nyt niin ihmeellisesti muttui alun jälkeen. Tuli isompia kenttiä, enemmän ja pahempia vihuja... Eli siitäkin voi sanoa, että kun olet pelannut 1 kentän olet nähnyt kaiken...

Omasta mielestä ainoa pieni valituksen aihe Eternalin kentissä on se, että osa on mielestäni hieman turhan pitkiä. Olisi voinut pilkkoa vähän kompaktimpiin palasiin. Toki edellinen DOOM 2016 oli selkeämpi linjainen kenttäsuunnittelussaan, kun siellä oltiin melkein koko peli siellä Mars tukikohdassa, kun tässä hypitään ympäri "galaxia" ja sitte Eternalin kentätä on raknnettu enemmän arcademaiseksi tukemaan paremmin areenamaista combattia.

Sinä et selvästi tykkää Eternalin enemmän Arcademaisesta tyylistä vs Doom 2016 ja se Ok ja tullut ho hyvinkin selväksi.
 
Muuten on timanttinen peli mutta Marauderien kanssa on vihollissuunnittelu mennyt metsään niin että raikaa. Näitä vastaan taisteleminen aiheuttaa vain vitutusta ja rikkoo muuten niin hyvän flown pahasti. Kyseessä oli siis tämä mulkvisti johon pitää yrittää pitää tietty etäisyys ja johon voi tehdä vahinkoa vain hyvin satunnaisesti sen hyökätessä tietyllä tavalla. Homma menee aina siihen että ensin tapetaan kaikki muut isommat vihut jotta voi keskittyä näiden tiputtamiseen.
 
Muuten on timanttinen peli mutta Marauderien kanssa on vihollissuunnittelu mennyt metsään niin että raikaa. Näitä vastaan taisteleminen aiheuttaa vain vitutusta ja rikkoo muuten niin hyvän flown pahasti. Kyseessä oli siis tämä mulkvisti johon pitää yrittää pitää tietty etäisyys ja johon voi tehdä vahinkoa vain hyvin satunnaisesti sen hyökätessä tietyllä tavalla. Homma menee aina siihen että ensin tapetaan kaikki muut isommat vihut jotta voi keskittyä näiden tiputtamiseen.

Kyllä,

Marauderi oli kyllä sellainen kyrpä, että piti pitää yksi panos BFG:ssä aina siltä varalta jos joutui sen kanssa tappelemaan. Sitten tuota paskiletta viljeltiin ainakin Nightmare:lla juuri jonkun nopeatempoisen ja pitkän mähinän jälkeen, että varmasti kävi vituttamaan.
Paljoa kiinostanut jäädä kattelemaan sen silmien vilkkumista kun olit juuri säntäillyt pitkin kenttää essoissa olevan rusakon tapaan. Hulikosta naamaan, BFG:stä perään, heippa ja soitellaan.... Täällä ei tytöt pidä hauskaa.
 
Kyllä,

Marauderi oli kyllä sellainen kyrpä, että piti pitää yksi panos BFG:ssä aina siltä varalta jos joutui sen kanssa tappelemaan. Sitten tuota paskiletta viljeltiin ainakin Nightmare:lla juuri jonkun nopeatempoisen ja pitkän mähinän jälkeen, että varmasti kävi vituttamaan.
Paljoa kiinostanut jäädä kattelemaan sen silmien vilkkumista kun olit juuri säntäillyt pitkin kenttää essoissa olevan rusakon tapaan. Hulikosta naamaan, BFG:stä perään, heippa ja soitellaan.... Täällä ei tytöt pidä hauskaa.

Juurikin näin. Onneksi nuo tulevat yleensä kohtuu alussa pitempää mähinän alkuvaiheissa, ainakin ne muutamat mitkä ovat tulleet vastaan. En ole vielä pelannut läpi mutta ilmeisesti suht. lähellä loppua.
 
Mitä runeja porukka käytti? Air control oli kyllä must, toisena oli Dazed and Confused. Kolmatta vaihtelin glory kill speed boostin, pidemmältä matkalta glory killauksen ja hidastuksen väliltä.
 
Mitä runeja porukka käytti? Air control oli kyllä must, toisena oli Dazed and Confused. Kolmatta vaihtelin glory kill speed boostin, pidemmältä matkalta glory killauksen ja hidastuksen väliltä.

Ikinä en ole kokenyt itse tarvetta Air Controlille. Dashi teki koko hommasta mielestäni aika tarpeettoman. Dazed and Confused (Pidentää huomattavsti aikaa, kuinka kauan demonit voi viimeistellä) on hyvä ja Chrono Strike (ajan hidastus) myös. Savagery (Glory kill nopeutus) on Eternalissa aika tuhnu, kun tässä olet kuolematon Glory Killin ajan, toisin kun DOOM 2016:ssa, jossa tuo oli ihan must have rune. Itse pidin koko ajan Dazed Confused + Chrono Strike. Sitten kolmantena vaihtelin Saving Throw (Lisäelämä + 5 sek hidastus) ja Seek and Destroyn (Glory Killin voi triggeröidä kauempaa) välillä.
 
Juurikin näin. Onneksi nuo tulevat yleensä kohtuu alussa pitempää mähinän alkuvaiheissa, ainakin ne muutamat mitkä ovat tulleet vastaan. En ole vielä pelannut läpi mutta ilmeisesti suht. lähellä loppua.

Vikassa kentässä on yksi aika haastava battle, missä tuo tulee aika lopussa vasta.. Siinä pääs muutama ärräpää. Sit se mähinä ei des vielä loppunu siihen, kun sen sai hengiltä... :nb:
 
Jos kohdeyleisö on +15 vee, niin kyllä Doomin ydin on siinä matkalla myös hukattu. Tietenkin harmittaa sillä pelissä olisi vieläkin potentiaalia vaikka ja mihin. Nyt tuntuu että tarkoitus on täyttää kentät toinen toistaan suuremmilla hirviöillä. Kun olet pelannut 1-tason läpi niin olet käytännössä nähnyt jo koko pelin.

Asiat, jopa Doom, muuttuvat. Todennäköisesti on vain niin, että kaupallisesta vinkkelistä pelien tekeminen ensisijaisesti meille keski-ikäistyville herrasmiehille ja -naisille ei tuo kirstuun tarpeeksi täytettä.

Jos tämän kohderyhmä on 15-vuotiaat, niin aikanaan alkuperäisellä Doomilla se oli varmaan 10-vuotiaat. Silloinhan kuitenkin elettiin vielä aikaa, kun pelaaminen oli etupäässä lasten puuhia. Itsekin muistan kun sitä alaluokilla pelattiin.
 
Sinä et selvästi tykkää Eternalin enemmän Arcademaisesta tyylistä vs Doom 2016 ja se Ok ja tullut ho hyvinkin selväksi.

Minä en voi sietää sitä että Doom Eternalilla oli valtava potentiaali olla kaikkien aikojen paras FPS peli.

id lähti hakemaan kohdeyleisöä - - - > 15-vuotiaat. Kun tarkemmin muistelen tekijä kaksikko sanoi toistuvasti haastatteluissa että he haluavat pelin olevan hauska, sellainen jota heidän omat lapsensa haluaisivat pelata.

Juontaja tiesi lasten olevan lapsia, eli alle 18 vee. Tähän väkivaltaisuuteen perusteltiin, ei hätää, demoneita voi kyllä listiä mielin määrin, ei ihmisiä. Mutta se mitä ei sanottu on "Fortnite" tai "CoD" ... eli kyllä Doom Eternal haluaa kilpailla näitä vastaan, jotka vievät koko nuoruuden.

Parkour on hyvä vertaus tälle touhulle. Täysin aivottomia jaksoja ja sitten hypätään hienosti tehdylle areenalle. Kyllä Doomin identiteetti on täysin hukassa.

Muuten on timanttinen peli mutta Marauderien kanssa on vihollissuunnittelu mennyt metsään niin että raikaa.

Erittäin hyvä pointti. Tämä oranssi hologrammi susi, joka epäsymmetrisesti pomppii pelaajan luo. Tuohon Marouderin täysin naurettava liikkuminen. Noh...

Asiat, jopa Doom, muuttuvat. Todennäköisesti on vain niin, että kaupallisesta vinkkelistä pelien tekeminen ensisijaisesti meille keski-ikäistyville herrasmiehille ja -naisille ei tuo kirstuun tarpeeksi täytettä.

Jos tämän kohderyhmä on 15-vuotiaat, niin aikanaan alkuperäisellä Doomilla se oli varmaan 10-vuotiaat. Silloinhan kuitenkin elettiin vielä aikaa, kun pelaaminen oli etupäässä lasten puuhia. Itsekin muistan kun sitä alaluokilla pelattiin.

Ihan totta. Maailma muuttuu. Siksi onkin typerän huvittavaa kun jokaisen Doom arvostelun yhteydessä on historiikki. Siitä mitä Doom oli ja mitä siitä tuli. Nyt väitän että täällä ei kovinkaan moni osaa kertoa sitä mikä ihmeen peli tämä on?

Kentät ovat kuin jotain parkour ratoja? Hypit ja pompit aivottomasti sinne tänne vain päästäksesi seuraavalle areenalle.

Lumimaa on yksi suuri FPS puzzle. Paitsi että ne puzzlet puuttuvat ja tajuat että olet parkour radalla etsimässä salaisuuksia. En voi riittävästi painottaa että kyllä tässä nyt hukattiin valtava mahdollisuus. Pelin identiteetti on täysin hukassa. Oliko idea tarjota vanhoille jääkäreille rajua, parasta FPS pelaamista ja uusille:

dash, dash, jump, shoot, jump ... kokemus... aion jatkossa seurata hyvinkin tarkkaa tuota Doom Eternal player counttia. Onko tosiaan niin että tällainen riittää nykyajan pelaajille.

...

Palaan takaisin CIV 6 pariin. 1382 tuntia takana. Olisin kyllä mielelläni pelannut uusinta Doomia, mutta kun se jokin puuttuu täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeiset kentät menossa ja olen kyllä tykännyt pelistä. Pelimekaniikka hieman poikkeaa 2016 Doomista, mutta mielestäni parempaan suuntaan. Tasohyppelyosuudet eivät mielestäni riko peliä, ne tuo ihan hyvää hengähdystä taisteluiden väliin eivätkä missään nimessä ole mitenkään hankalia. Edellinen Doom meni "Hurt Me Plenty" -vaikeusasteella ja nyt olen pelannut Ultra-Violencella. Joitain kohtia on täytynyt muutaman kerran uusia ja parissa kohtaa olen hetkellisesti pudottanut vaikeustasoa kun on alkanut turhauttamaan, mutta esim. kaikki slayer gatet meni ultra-violencella enimmäkseen sujuvasti läpi. Yleensä kuolemat on johtuneet omasta huolimattomuudesta, mutta välillä tulee ärsyttäviä jumiutumisia demonien ja seinien väliin ja niissä lähtee nopeasti henki. Moninpeliä ei ole vielä tullut testattua, täytyy kokeilla kun saa tarinan pelattua läpi.
Antaisin arvosanaksi 9/10. Plussaa tulee jälleen erinomaisesti optimoidusta pelistä, ei paljoa häviä 2016 Doomille ruudunpäivityksessä vaikka grafiikat on parantuneet selvästi.
 
Edellinen Doom meni "Hurt Me Plenty" -vaikeusasteella ja nyt olen pelannut Ultra-Violencella. Joitain kohtia on täytynyt muutaman kerran uusia ja parissa kohtaa olen hetkellisesti pudottanut vaikeustasoa kun on alkanut turhauttamaan, mutta esim. kaikki slayer gatet meni ultra-violencella enimmäkseen sujuvasti läpi.

Iso ero noissa sulla kyllä, kun omasta mielestä Eternalin Ultra Violence on selvästi vaikeampi, kun DOOM 2016 Nightmare.

Final Sin on sit aika tykitystä. o_O
 
Mikähän on kun ei onlinepelejä tunnu tänään löytyvän ollenkaan...

Doom Eternal Player Count ei näytä hyvältä. Vaikka täälläkin osa hehkuttaa peliä kovasti, niin peli on jakanut vanhan yleisön täysin kahtia. Tämä on arvostelu menestys, mutta peliyhteisö menee 66/33. Aika suuri osa ei vaan voi sietää nykyistä kenttäsuunnittelua.

Tämä näkyy myös moninpelissä, joka oli alkujaan yksi suuri vitsi, 2 vs 1 peleineen.

Suosittelen myös sinulle - - - > Quake Champions


ilmainen
 
Suosittelen myös sinulle - - - > Quake Champions


ilmainen

On sitä tullut lähemmäs 300 tuntia mätettyä. Siitä peheenollen näkyy tulleen päivitystäkin taas peliin...
 
Aika vähän ollut keskustelua eri alustoilla pelaamisesta. Mielestäni ainakin Doom 2016 oli hyvin konsolimainen peli vihollisen lopetusnäppäimineen. Onko tämä kokemus aidoimmillaan mimenomaan konsolilla? Ja Xboxillako tämä nyt on sit paras?
 
Aika vähän ollut keskustelua eri alustoilla pelaamisesta. Mielestäni ainakin Doom 2016 oli hyvin konsolimainen peli vihollisen lopetusnäppäimineen. Onko tämä kokemus aidoimmillaan mimenomaan konsolilla? Ja Xboxillako tämä nyt on sit paras?

Eiköhän se paras ole PC:llä ja stte XBX versio seuraava.
 
Eiköhän se paras ole PC:llä ja stte XBX versio seuraava.

Jaa, millä perusteella? Parkour hiirellä ja näppiksellä ei ole luontevaa. Mistä päästäänkin siihen... huoh... että...

Kun tekijä kaksikolta aikanaan kysyttiin, onko PC versio paras? Tehty ensisijaisesti PC:lle? Alkoivat kaverukset kehuskelemaan kuinka id:n studiolla köökissä on Xbox. Siellä järjestävät viikottain turnauksia ja porukka ihmettelee kuinka COOLia Doomia on pelata konsolilla.

Ajat tosiaan ovat muuttuneet :/ ja pysyvästi.
 
Jaa, millä perusteella? Parkour hiirellä ja näppiksellä ei ole luontevaa. Mistä päästäänkin siihen... huoh... että...

Kun tekijä kaksikolta aikanaan kysyttiin, onko PC versio paras? Tehty ensisijaisesti PC:lle? Alkoivat kaverukset kehuskelemaan kuinka id:n studiolla köökissä on Xbox. Siellä järjestävät viikottain turnauksia ja porukka ihmettelee kuinka COOLia Doomia on pelata konsolilla.

Ajat tosiaan ovat muuttuneet :/ ja pysyvästi.


Ihan sillä perusteella, että PC:llä saat pelata millä ohjaimella haluat ja teknisesti ylivertainen kokemus konsoliversioihin verrattuna.

Ei tulis mieleekään pelata Eternalia 60 FPS lukolla, jos on mahdollisuus parempaan. Saat vielä paremmata Graffat kaupan pääälle.
 
Ihan sillä perusteella, että PC:llä saat pelata millä ohjaimella haluat ja teknisesti ylivertainen kokemus konsoliversioihin verrattuna.

Ei tulis mieleekään pelata Eternalia 60 FPS lukolla, jos on mahdollisuus parempaan. Saat vielä paremmata Graffat kaupan pääälle.

Jaahas, eli pelaat siis PC:llä ja peliohjaimella Doom Eternalia? No... kyllä tämä maailma tosiaan on muuttunut. Aikanaan 2016 Doom oli vielä PC peli. Ei paljoa pohdittu miltä näyttää ja tuntuu konsoleilla.
 
Jaahas, eli pelaat siis PC:llä ja peliohjaimella Doom Eternalia? No... kyllä tämä maailma tosiaan on muuttunut. Aikanaan 2016 Doom oli vielä PC peli. Ei paljoa pohdittu miltä näyttää ja tuntuu konsoleilla.

:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Kuka on sanonut, että minä pelaan peliohjaimella....


PC-versio on teknissä mielessä ylivoimaisesti paras versio. Ja jos sinusta/ toi jostain muusta on luontevampaa pelata Padilla, niin pc MAHDOLLISTAA myös sen. Joko alkaa valjeta.
 
Toisin sanoen Doom Eternal tehtiin konsoleille. Johan tuo pomppiminen sen jo todistaa. Sekä nuoremmalle yleisölle. Saa nähdä palaanko vielä pelin pariin.
 
Taidetaan useammat nykypelit tehdä konsoleille ja PC versio sitten perässä. Mutta kyllä komppaan vahvasti pclayeriä että PC versio on ylivoimainen, voit pelata millä ohjaustavalla haluat ja parhailla grafiikoilla(jos kone antaa myöten)

Minä en ainakaan löydä tästä pelistä syitä mitkä puhuisi sen puolesta, että se on lapsille tehty.
-K18
-vauhdikasta menoa Doomit olleet aina
Joo itse hain kysymykselläni juuri tuota pelimekaniikkaa... En niinkään pc vs konsoli teknistä suorituskykyä. Suorituskyky xbox vs ps taas kiinnosti...
 
Toisin sanoen Doom Eternal tehtiin konsoleille. Johan tuo pomppiminen sen jo todistaa. Sekä nuoremmalle yleisölle. Saa nähdä palaanko vielä pelin pariin.


Voi jessus taas... Miten pomppiminen liittyy mitenkään siihen, mille alustalle peli on tehty?

Ohjaus on ihan yhtä sujuvaa, pelasi sitten padilla tai KB+M. Se nyt on ihan pelaajasta kiini, miten tykkää pelata...

Sinun mielestä pelin pitäisi olla ilmeisesti paska pelata padilla, että sen voisi sanoa olleen kehitetty PC:lle...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 992
Viestejä
4 616 976
Jäsenet
75 967
Uusin jäsen
54kke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom