Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Metacritics arviot vaikuttavat siltä että Doom Eternal jakaa pelaajat. 66 % tykkää paljonkin, mutta aika iso osa ei voi sietää. Arvostelumenestys kylläkin.

"Looks like Fortnite mod (in a bad way) to DOOM 2016. Eternal more arcade and complex in the same way, and that bad for me."
 
Pakko myöntää ,että nyt rupee menemään tää telinevoimistelu ja hyppiminen täysin ööveriksi.
Jos tää vielä tästä lisääntyy ,ni se on uninstallin paikat. Ja se harmittaa,kun tässä on paljon hyvääkin.
 
Surkea konsoli porttaus... liikaa tasohyppelyä, miljoona eri näppäintä mitkä pitää muistaa taistelun tuoksinassa.
Grafiikka on kohtalaista max asetuksilla. 2h peliä takana ja alkaa riittämään.
Samoilla linjoilla edellisen kanssa.
 
Itse tykkään noista hyppelyistä todella paljon. Meinasin lopettaa Doom 2016 kesken kun se oli aika tylsä, mutta onneksi jatkoin ja double jumpin jälkeen siitäkin tuli oikein hyvä peli.

Aikamoinen kokemus kyllä 4k HDR Ultra Nightmare 77" OLEDilla. Onneksi pelin kentissä on nyt muitakin värejä kuin punainen ja ruskea. Aurinko on ainut syy olla pelaamatta tällä hetkellä kun en saa huonetta kunnolla pimennettyä :)
 
Kyllä on ollut huippu peli ihan hyppelyitä myöden. Vaikeuttakin mukavasti löytyy.
 
@KtK Olisi kiinnostava tietää kuinka pitkälle jaksoit Doom Eternalia pelata? Lihakoukku?

 
Master levelit on aikamoisia, siellä ei turhaan passaa patsastella :D
 
Hypnoottinen peli. Meinasi kyllä vaikeusaste nousta pystyyn Nightmare-tasolla, alussa jäi ihan kunnolla jumiin moneen kohtaan. Onneksi kuitenkin jatkoin samalla tasolla, koska hyvin peli kouluttaa, kun tahkoaa menemään. Ei ole yksikään kuolema tuntunut epäreilulta, vaikka nopesti tuleekin. Aina se kuolo johtunut siitä, että ei liiku tarpeeksi lujaa ja isolla säteellä ja vihu pääsee niputtamaan.
 
Ei oo kyllä haitannu hyppykohdat vielä yhtään. Omasta mielestäni ne tahdittaa hyvin pelin kulkua isojen mähinöiden välissä.
 
Olisi hyvä että porukka kirjoittaisi arvioihin, kuinka monta tuntia peliä takana. Itsellä 9 t. Se ei ole paljoa, mutta kun osa valittaa että peli huono ja pelitunteja 2.

On sanomattakin selvää että tähän tarvitaan se 30 tuntia ainakin että alkaa päästä kunnolla sisään peliin. Esimerkkeinä RUNET. Peli muuttuu todella paljon kun tekee Glory Killsseistä todella nopeita.

Itse jouduin laittamaan vaikeustason alas oikein kunnolla kun ei luonnistu vielä niin hyvin näppis + hiiri. Lähinnä tuo:

Q = naatti
E = isku
R = liekkari
Shift = syöksy

Tuossa on itsellä vaikeuksia muistaa / osua C = moottorisaha. Puhumattakaan Weapon Wheel (asehyrrä) käytöstä. Jostain syystä itsellä on ollut turhan kiire pelatessa enkä ole niin paljoa karttaa tutkinut. Siis TABin kautta, muuten kyllä. Minusta suuremmat areenataistelut ovat parasta FPS pelaamista ikinä. Mennään jopa legendaarisen Halo1 ohi jos puhutaan intesiteetistä.

Sellaisesta FLOW efektistä.

Lihakoukkua en osaa vielä kunnolla käyttää, esim. niin että liitäisin vihun ohi sen taakse. Käytän mm. sellaista RUNEa että aseen / modin vaihto on nopeampaa. Välillä käy kuitenkin niin että en huomaa että ase on vaihtunut. On tässä valtavasti opittavaa.

Jos et voi sietää tasohyppelyä niin ei kannata hankkia Doom Eternalia. Sitä on todella paljon. Tämä 2.maa. Niin se on tavallaan sellainen valtava FPS Puzzle koko leveli. Siinä täytyy rauhassa tutkia ja arvuutella. Nauttia siitä arvoituksesta. Jos kiire ja miettii milloin tämä tasohyppely loppuu niin vain uuvuttaa itsensä.

Tuntuu että tekijät ovat luoneet koko tason / maailman tämän liikkumisen harjoitteluun. Kun liikkuminen on kunnossa niin loppu pelistä varmasti nauttii valtavasti ja Doom Eternal alkaa ihan kunnolla nousta loistoonsa. Kuvittelisin.
 
Jotain kummallista jäätymistä tapahtuu aika ajoin.. mikään muu peli ei oireile, peli toimii oikein hyvin muuten ja viimeisimmät ajurit + päivitykset ovat asennettuina.

Kuva vaan yht'äkkiä jää paikalleen. Kone ei sinänsä "crashaa", kun pelin voi pakottaa lopettamaan tuon sattuessa. Outoa.
 
Eka läpipeluu tullut suoritettua hurt me plenty vaikeustasolla ja olihan tuo aivan älyttömän hauskaa. Tosiaan pelihän ei edes vielä ala ekan kahden tunnin aikana. Jos pelaa vain 2h ja haukkuu paskaksi niin voi vain syyttää itseänsä. About 10 tunnin kohdalla alkaa peli näyttämään parhaita puoliansa.

Parempaa FPS-peliä ei ole ikinä tehty. Pitänee joku päivä suorittaa toinen läpipeluu ultra-violencellä.
 
Jotain kummallista jäätymistä tapahtuu aika ajoin.. mikään muu peli ei oireile, peli toimii oikein hyvin muuten ja viimeisimmät ajurit + päivitykset ovat asennettuina.

Kuva vaan yht'äkkiä jää paikalleen. Kone ei sinänsä "crashaa", kun pelin voi pakottaa lopettamaan tuon sattuessa. Outoa.

Pahoittelut. Pelissä on varmasti siellä täällä mini bugeja joita korjaillaan jatkuvasti, mutta tuo mitä sanot kuulostaa että rauta / softa puoli ei ole kunnossa. Eternal on todella viimeistellyn oloinen peli ylipäätään.

Eka läpipeluu tullut suoritettua hurt me plenty vaikeustasolla ja olihan tuo aivan älyttömän hauskaa. Tosiaan pelihän ei edes vielä ala ekan kahden tunnin aikana. Jos pelaa vain 2h ja haukkuu paskaksi niin voi vain syyttää itseänsä. About 10 tunnin kohdalla alkaa peli näyttämään parhaita puoliansa.

Parempaa FPS-peliä ei ole ikinä tehty. Pitänee joku päivä suorittaa toinen läpipeluu ultra-violencellä.

Onnittelut! Hienoa (jos) maistui.

Voitko kertoa oman suosikki maasi ja mistä syystä? Mitä olet ollut ylipäätään mieltä kenttä suunnittelusta? Mikä pielessä, onko mikään?

Mielestäni tällaista FPS-pelaamista, taistelut, ei ole koskaan tehty aiemmin. Aivan hurjaa suorastaan, välillä, osa suuremmista areena-taisteluista esim. On muitakin kohtia.

...

Huom!

Olisi tärkeää että jokainen joka arvioi peliä laittaisi:

  1. alusta
  2. pelitunnit
Esimerkiksi uskallan väittää että pelin PC-versio on eri tasolla konsoleihin nähden. Se joka on pelannut +30 tuntia tietää niin paljon enemmän näihin 2 tunnin kokeilijoihin verrattuna. PC Gamer 96/100.
 
Viimeksi muokattu:
Niille jotka halusivat esim. loputtomat ammukset tai että yleisö hurraa kun pelaat:

aYfWF78NQeix6rJtFVHwbe-970-80.png.webp
 
Pahoittelut. Pelissä on varmasti siellä täällä mini bugeja joita korjaillaan jatkuvasti, mutta tuo mitä sanot kuulostaa että rauta / softa puoli ei ole kunnossa. Eternal on todella viimeistellyn oloinen peli ylipäätään.



Onnittelut! Hienoa (jos) maistui.

Voitko kertoa oman suosikki maasi ja mistä syystä? Mitä olet ollut ylipäätään mieltä kenttä suunnittelusta? Mikä pielessä, onko mikään?

Mielestäni tällaista FPS-pelaamista, taistelut, ei ole koskaan tehty aiemmin. Aivan hurjaa suorastaan, välillä, osa suuremmista areena-taisteluista esim. On muitakin kohtia.

...

Huom!

Olisi tärkeää että jokainen joka arvioi peliä laittaisi:

  1. alusta
  2. pelitunnit
Esimerkiksi uskallan väittää että pelin PC-versio on eri tasolla konsoleihin nähden. Se joka on pelannut +30 tuntia tietää niin paljon enemmän näihin 2 tunnin kokeilijoihin verrattuna. PC Gamer 96/100.

Moi,

Siis pelissä ei ole mitään vikaa varmasti omasta mielestäni. Oon aivan varma, että tykkään pelistä, mutta tein vain "havainnon", kun olen sen pienen hetken ehtinyt pelata, että minulla peli on pari kertaa jäätynyt / jumittunut ja se viitannee jotenkin näytönohjaimen / ajureiden / pelin väliseen ongelmaan.

Lisäksi kun olen pelannut nyt diablo 3, witcher 3 ja muita pelejä (parinkin tunnin sessioita), ei kone ole käyttäytynyt kuten doom. Kyllä tuo varmasti korjataan, mutta kuten sanottua - totesin vain näin käyvän ottamatta kantaa pelin laatuun sinänsä.
 
Hei, nyt tullut viestiä että, eniten suorituskykyyn vaikuttavat asetukset olisivat:

- veden taso
- heijastuksien taso

Tuolla video asiasta:

Lisäksi prossun muistilla suuri rooli miten peli pyörii.
 
Hei, nyt tullut viestiä että, eniten suorituskykyyn vaikuttavat asetukset olisivat:

- veden taso
- heijastuksien taso

Tuolla video asiasta:

Lisäksi prossun muistilla suuri rooli miten peli pyörii.
Mitkä ovat sun koneen speksit ja millaisilla FPS:lla peli pyörii?
 
Mitkä ovat sun koneen speksit ja millaisilla FPS:lla peli pyörii?

No kuten aikaisemmin kerroin. Nuhapumppu kone, 1060 ja matalin prossu eli tuo i7. Peli pyörii ihan hienosti 1080p / High -asetuksilla, mutta kyllä tuo silmäkarkki kiinnostaisi. Peli nousee eri tasolle 1440p / Ultra-Nightmare asetuksilla, jos saa pelin vielä pyörimään 144fps.

Pohdin olisiko tämä sellainen peli että panostaisi tuohon rautaan. 4K pelaamiseen en oikein usko koska näytöt pieniä 24" ja 27" kokoluokkaa. Kuva on jo todella hyvää 1440p / 27" koossa. Eli tarkoitan näitä tulevan sukupolven näyttiksiä joiden hinnat 1500 euroa.

Olisi kiva tietää mitä vaatisi Doom Eternal:

prossu - näyttis - emo

1440p / Ultra grafiikat / 120fps
 
Kovasti itse tykkään pelistä ja olen kyllä samaa mieltä, että nämä voimisteluparkourit ei kyllä passaa yhtään tähän.
Taistelussa noi on mukava lisä, mutta että erikseen pitäisi vielä edetä voimistelemalla :cautious:

Sattu tulemaan hauska"no gravity" bugi juuri kun hyppyboostasin heti epäonnistuneen hypyn jälkeen.



Ja toinen Slayer Gate sileeks Nigthmare:lla

 
Viimeksi muokattu:
No kuten aikaisemmin kerroin. Nuhapumppu kone, 1060 ja matalin prossu eli tuo i7. Peli pyörii ihan hienosti 1080p / High -asetuksilla, mutta kyllä tuo silmäkarkki kiinnostaisi. Peli nousee eri tasolle 1440p / Ultra-Nightmare asetuksilla, jos saa pelin vielä pyörimään 144fps.

Pohdin olisiko tämä sellainen peli että panostaisi tuohon rautaan. 4K pelaamiseen en oikein usko koska näytöt pieniä 24" ja 27" kokoluokkaa. Kuva on jo todella hyvää 1440p / 27" koossa. Eli tarkoitan näitä tulevan sukupolven näyttiksiä joiden hinnat 1500 euroa.

Olisi kiva tietää mitä vaatisi Doom Eternal:

prossu - näyttis - emo

1440p / Ultra grafiikat / 120fps
Mikä i7? Keskusmuistin määrä?
 
Tavallaa hauska toi gravity bugi, slayer superman :D.Mutta on kyllää kohtuu hengästyttävää mättöö :srock:
 
Tuolla kirjottaa ”What I found extremely annoying was the lack of ammunition throughout the game.”
Ei ilmeisesti osannu käyttää moottorisahaa lainkaan. Tossa mulla ainakaan Ultra Violencellä ole ollut mitään pulaa ammuksista, kun aina voi sahata kun niitä tarviaa.

Varmaan oikea paikka tuolle palautteellesi olisi Techpowerupin omat foorumit, siinä on kuitenkin testaaja tehnyt aika kasan hommia kun testaa 26 eri näytönohjainta ja 3 eri resoluutiota vielä päälle. :thumbsup:
 
Varmaan oikea paikka tuolle palautteellesi olisi Techpowerupin omat foorumit, siinä on kuitenkin testaaja tehnyt aika kasan hommia kun testaa 26 eri näytönohjainta ja 3 eri resoluutiota vielä päälle. :thumbsup:
Juu tuota en mitenkään sinulle suunnannut vaikka sinua lainasin. Kunhan mietteitä tuohon kirjoittelin :)
 
Juu, mutta mitä vaatisi Doom Eternal, 1440p / Ultra / 120fps.

näyttis - prossu - emo
Tuo i7 6700 ja 16GB keskusmuistia riittää hienosti. Hanki vaikka käytetty 1080Ti tai vähintään RTX 2070 jos sattuu sopuisasti löytymään niin saanee kokoonpano varmasti riittävän potkun tuohon luokkaan. Virtalähde sitten oltava vähintään se 600w. Hankitun näytönohjaimen ympärille voi sitten myöhemmin päivittää loppukoneen lähemmäksi tätä päivää jos käy suorituskyky nuhaiseksi.
 
Laittaa performance metricsin päälle niin sieltä näkee numeroina sen että kumpi komponentti ruudunpäivitysnopeutta rajoittaa.

1584877362316.png


Numerot on siis millisekunteja että kaupanko yhden ruudun piirtäminen on kestänyt. Kuva omasta setupista, 3950X ja GTX1070 ultra nightmare asetuksilla.
 
Hankitun näytönohjaimen ympärille voi sitten myöhemmin päivittää loppukoneen lähemmäksi tätä päivää jos käy suorituskyky nuhaiseksi.

Apuva!!! Eikö i7-6700K ole tätä päivää? Itse olen kuvitellut pärjääväni i7-7700K:lla vielä vallan mainiosti. :D
 
Vajaa 20 tuntia meni läpäisyyn. Suhteellisen haastavia kohtia oli paikoin! Oikein mukavaa mättöä muutamaa tasoloikkakohtaa lukuunottamatta. 4/5!
 
RTX 2080 hinnat vaihtelevat 800-1600 euron välillä. Ota niistä nyt sitten selvää mikä sitä Doomia pyörittäisi. Minä voisin panostaa 800 euroa, mutta 1600 tuntuu kovalta.
 
Oma RTX 2080 pyörittää Doom Eternalia Ultra Nightmare grafiikoilla 1440p tuon yli 120fps aina. Käytännössä noin 140-200fps. Tosin ehkä tämä i9 9900k auttaa siinä.

Doom Eternalin mapit ovat hyviä, mistään mapista ei jäänyt paha maku suuhun, toki jotkut olivat keskinkertaisia, mutta jotkut olivat huikeita. Edelleenkin loppua kohden vain paranee ja vaikenee. Viimeisissä mapeissa sitten onkin Hurt Me Plenty - vaikeustasolla jo niin paljon demonia tulossa päälle, että heikompaa hirvittää ja paniikki tulee päälle. Niistä kun kuitenkin selviää, jää mahtava helpotuksen tunne.
 
Oma RTX 2080 pyörittää Doom Eternalia Ultra Nightmare grafiikoilla 1440p tuon yli 120fps aina. Käytännössä noin 140-200fps. Tosin ehkä tämä i9 9900k auttaa siinä.

Doom Eternalin mapit ovat hyviä, mistään mapista ei jäänyt paha maku suuhun, toki jotkut olivat keskinkertaisia, mutta jotkut olivat huikeita. Edelleenkin loppua kohden vain paranee ja vaikenee. Viimeisissä mapeissa sitten onkin Hurt Me Plenty - vaikeustasolla jo niin paljon demonia tulossa päälle, että heikompaa hirvittää ja paniikki tulee päälle. Niistä kun kuitenkin selviää, jää mahtava helpotuksen tunne.

Hei, voitko kertoa mikä näyttis sinulla on, tarkemmin?

Tuo on hieno homma, minusta jo maailma: Super Gore Nest on tasosuunnittelultaan huikea. Ja tosiaan tuo että vihuja on niin paljon että joutuu laittamaan alhaisimman vaikeustason, joka vain hyvä asia.

Toki tulevaisuudessa pelaajat oppivat hyödyntämään paremmin RUNEja, puvun perkkejä, aseiden modeja ja muutenkin hallitsemaan sitä valtavaa liikevalikoimaa. On lihakoukkua ja muuta taktiikkaa tarjolla. Huikea peli kylläkin. Vaikka ymmärrän että monelle tasohyppely vaikeaa ja turhauttavaa.

Peli kuitenkin paranee merkittävästi loppua kohden. Uskon että viikon kahden päästä uudelleen peluu kerrat ovat silkkaa nirvanaa. (biisilistaa kasaan).
 
Nyt pelailin jonkin aikaa high-asetuksilla (testasin siis vain onko sillä vaikutusta, kun aiemmin oli vähän korkeammat yksitellen säädetyt asetukset ja peli satunnaisesti jumitti kesken kaiken). Noh ei kaatuilua, pitää kokeilla vaikka noilla "preset-asetuksilla" sen sijaan, että itse klikkailee totuttuun tapaan kuten aiemmissa peleissä.

Raudan osalta siis ei pitäisi olla mitään ongelmaa toimivuuden kannalta.
 
RTX 2080 hinnat vaihtelevat 800-1600 euron välillä. Ota niistä nyt sitten selvää mikä sitä Doomia pyörittäisi. Minä voisin panostaa 800 euroa, mutta 1600 tuntuu kovalta.
Ei noiden mallien välillä ole kovin merkittävää eroa tehossa. Jäähdytysratkaisut, tehdasylikello ja ulkonäkö vaihtelevat. Hinta.fi tämän hetken halvin 2080 S on jo hyvä: MSI RTX 2080 SUPER GAMING TRIO, 760€ | Hinta.fi

1600 kuulostaa yksittäisen kaupan sooloilulta, kalleimmat mallit kuten Hall of Fame sisältävät kuluttajakäyttöön ylispeksattua virransyöttöä ym. sälää, joista nestetypellä ylikellottavat hyötyvät.

Edit: Nestetypellä, ei nestemetallilla :D
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tutkia noita näyttiksiä. Tämä olisi juuri sellainen peli joka on parempi jos grafiikka Nightmare tasoa. Ruudunpäivitys voisi olla siellä lähellä 144fps, sen verran kovaa mennään. Minusta tämä on parasta FPS-pelaamista sitten Halo1.

Se on paljon sanottu. Toki Doom on PC herkkua ja vertaankin vuoden 2016 Doomiin. Siitäkin on pistetty reilusti paremmaksi mikä lienee jonkin sortin maailman ennätys.
 
Hyvää:
-Pyörii hyvin kaikki asetukset tapissa 3440x1440
-Grafiikka ihan asiallista
-Äänet ok

Huonoa:
-Tasohyppelymäisyys
-Nuo kaikki keltaisella loistavat itemit ja ammukset
-Valaistus ja pimeyden puute
-Tyhjyyteen haihtuvat örvelöiden ruumiit ja areenamaisuus taisteluissa

Nämä ensitunnelmia tunnin peluun jälkeen. Katsotaan paraaneko nämä fiilikset vielä, muttei kauheasti vakuuttanut vielä.
 
Äänimaailma on minusta aivan huikeaa. Vielä kun saisi alkuperäisen doomin äänet vaikkapa dlc:nä. :comp:
 
Pitää kyllä itsekin vähän naputtaa tosta tasohyppelyhommasta. Ärsyttävää, kun pariin kertaan ovat lisäelämät huvenneet hyppiessä rotkoon. Onneksi räiskintä on kuitenkin erittäin herkullista.
 
Tuntuu menevän tämän pelin kanssa pitkälti niin että jos joku kohta tuntuu kohtuuttoman hankalalta niin ei ole kaikkia pelimekaniikan juttuja vielä oppinut :D
 
Tuntuu menevän tämän pelin kanssa pitkälti niin että jos joku kohta tuntuu kohtuuttoman hankalalta niin ei ole kaikkia pelimekaniikan juttuja vielä oppinut :D

Juuri näin + oppinut hyödyntämään maastoa. Esimerkkinä taso: Super Gore Nest. Tuossa kannattaa paikoin esim. pohtia mitä virkaa on violeteilla kalloilla tai violetilla power uppilla. Ampuuko snipulla hämikseltä turretin ja läskiltä liekkarit.

Käyttääkö varsijousta isompiin otuksiin ja tiputtaako lentävät pallokalat singolla. Mistä löytyy healthia / armoria vai onko aika laittaa oma panssari kuntoon kunnon liekki merellä, jälkiruoaksi luotisade. Kilvet tuhotaan energia-aseella ja sitä rataa.

Siinä on myös eroa viskoa 2 naattia niskaan, tai antaa jäätä, sitten rikkoa se. Pitää pysyä liikkeessä ja siihen nuo keltaiset tangot ovat hyvä lisä. Dashit ja tuplahypyt täytyy tulla lihasmuistista jos säätää vaikeustasoa ylöspäin. Pelin vaikeus on selkeästi yllättänyt monet.

Lisäksi kentistä löytyy valtava määrä erilaisia salaisuuksia. Tämä peli huokuu uudelleen peluu arvoa. Uskallan väittää että puhumme jo nyt klassikko pelistä. Kaikki eivät ole tätä vielä tajunneet vaan ovat turhautuneet "haastavaan" tasohyppelyyn.

Kun se alkaa tulla selkärangasta niin kaikki muukin muuttuu. Toki jos ei voi sietää sitä piirrettä pelissä niin sitten. Se joka valitti areenamaisuudesta niin juu mitäpä tuohon sanoisi. Quake, Doom, Unreal... ja sitä rataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 289
Viestejä
4 486 425
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom