Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Jotain kummallista jäätymistä tapahtuu aika ajoin.. mikään muu peli ei oireile, peli toimii oikein hyvin muuten ja viimeisimmät ajurit + päivitykset ovat asennettuina.

Kuva vaan yht'äkkiä jää paikalleen. Kone ei sinänsä "crashaa", kun pelin voi pakottaa lopettamaan tuon sattuessa. Outoa.
 
Eka läpipeluu tullut suoritettua hurt me plenty vaikeustasolla ja olihan tuo aivan älyttömän hauskaa. Tosiaan pelihän ei edes vielä ala ekan kahden tunnin aikana. Jos pelaa vain 2h ja haukkuu paskaksi niin voi vain syyttää itseänsä. About 10 tunnin kohdalla alkaa peli näyttämään parhaita puoliansa.

Parempaa FPS-peliä ei ole ikinä tehty. Pitänee joku päivä suorittaa toinen läpipeluu ultra-violencellä.
 
Jotain kummallista jäätymistä tapahtuu aika ajoin.. mikään muu peli ei oireile, peli toimii oikein hyvin muuten ja viimeisimmät ajurit + päivitykset ovat asennettuina.

Kuva vaan yht'äkkiä jää paikalleen. Kone ei sinänsä "crashaa", kun pelin voi pakottaa lopettamaan tuon sattuessa. Outoa.

Pahoittelut. Pelissä on varmasti siellä täällä mini bugeja joita korjaillaan jatkuvasti, mutta tuo mitä sanot kuulostaa että rauta / softa puoli ei ole kunnossa. Eternal on todella viimeistellyn oloinen peli ylipäätään.

Eka läpipeluu tullut suoritettua hurt me plenty vaikeustasolla ja olihan tuo aivan älyttömän hauskaa. Tosiaan pelihän ei edes vielä ala ekan kahden tunnin aikana. Jos pelaa vain 2h ja haukkuu paskaksi niin voi vain syyttää itseänsä. About 10 tunnin kohdalla alkaa peli näyttämään parhaita puoliansa.

Parempaa FPS-peliä ei ole ikinä tehty. Pitänee joku päivä suorittaa toinen läpipeluu ultra-violencellä.

Onnittelut! Hienoa (jos) maistui.

Voitko kertoa oman suosikki maasi ja mistä syystä? Mitä olet ollut ylipäätään mieltä kenttä suunnittelusta? Mikä pielessä, onko mikään?

Mielestäni tällaista FPS-pelaamista, taistelut, ei ole koskaan tehty aiemmin. Aivan hurjaa suorastaan, välillä, osa suuremmista areena-taisteluista esim. On muitakin kohtia.

...

Huom!

Olisi tärkeää että jokainen joka arvioi peliä laittaisi:

  1. alusta
  2. pelitunnit
Esimerkiksi uskallan väittää että pelin PC-versio on eri tasolla konsoleihin nähden. Se joka on pelannut +30 tuntia tietää niin paljon enemmän näihin 2 tunnin kokeilijoihin verrattuna. PC Gamer 96/100.
 
Viimeksi muokattu:
Niille jotka halusivat esim. loputtomat ammukset tai että yleisö hurraa kun pelaat:

aYfWF78NQeix6rJtFVHwbe-970-80.png.webp
 
Pahoittelut. Pelissä on varmasti siellä täällä mini bugeja joita korjaillaan jatkuvasti, mutta tuo mitä sanot kuulostaa että rauta / softa puoli ei ole kunnossa. Eternal on todella viimeistellyn oloinen peli ylipäätään.



Onnittelut! Hienoa (jos) maistui.

Voitko kertoa oman suosikki maasi ja mistä syystä? Mitä olet ollut ylipäätään mieltä kenttä suunnittelusta? Mikä pielessä, onko mikään?

Mielestäni tällaista FPS-pelaamista, taistelut, ei ole koskaan tehty aiemmin. Aivan hurjaa suorastaan, välillä, osa suuremmista areena-taisteluista esim. On muitakin kohtia.

...

Huom!

Olisi tärkeää että jokainen joka arvioi peliä laittaisi:

  1. alusta
  2. pelitunnit
Esimerkiksi uskallan väittää että pelin PC-versio on eri tasolla konsoleihin nähden. Se joka on pelannut +30 tuntia tietää niin paljon enemmän näihin 2 tunnin kokeilijoihin verrattuna. PC Gamer 96/100.

Moi,

Siis pelissä ei ole mitään vikaa varmasti omasta mielestäni. Oon aivan varma, että tykkään pelistä, mutta tein vain "havainnon", kun olen sen pienen hetken ehtinyt pelata, että minulla peli on pari kertaa jäätynyt / jumittunut ja se viitannee jotenkin näytönohjaimen / ajureiden / pelin väliseen ongelmaan.

Lisäksi kun olen pelannut nyt diablo 3, witcher 3 ja muita pelejä (parinkin tunnin sessioita), ei kone ole käyttäytynyt kuten doom. Kyllä tuo varmasti korjataan, mutta kuten sanottua - totesin vain näin käyvän ottamatta kantaa pelin laatuun sinänsä.
 
Hei, nyt tullut viestiä että, eniten suorituskykyyn vaikuttavat asetukset olisivat:

- veden taso
- heijastuksien taso

Tuolla video asiasta:

Lisäksi prossun muistilla suuri rooli miten peli pyörii.
 
Hei, nyt tullut viestiä että, eniten suorituskykyyn vaikuttavat asetukset olisivat:

- veden taso
- heijastuksien taso

Tuolla video asiasta:

Lisäksi prossun muistilla suuri rooli miten peli pyörii.
Mitkä ovat sun koneen speksit ja millaisilla FPS:lla peli pyörii?
 
Mitkä ovat sun koneen speksit ja millaisilla FPS:lla peli pyörii?

No kuten aikaisemmin kerroin. Nuhapumppu kone, 1060 ja matalin prossu eli tuo i7. Peli pyörii ihan hienosti 1080p / High -asetuksilla, mutta kyllä tuo silmäkarkki kiinnostaisi. Peli nousee eri tasolle 1440p / Ultra-Nightmare asetuksilla, jos saa pelin vielä pyörimään 144fps.

Pohdin olisiko tämä sellainen peli että panostaisi tuohon rautaan. 4K pelaamiseen en oikein usko koska näytöt pieniä 24" ja 27" kokoluokkaa. Kuva on jo todella hyvää 1440p / 27" koossa. Eli tarkoitan näitä tulevan sukupolven näyttiksiä joiden hinnat 1500 euroa.

Olisi kiva tietää mitä vaatisi Doom Eternal:

prossu - näyttis - emo

1440p / Ultra grafiikat / 120fps
 
Kovasti itse tykkään pelistä ja olen kyllä samaa mieltä, että nämä voimisteluparkourit ei kyllä passaa yhtään tähän.
Taistelussa noi on mukava lisä, mutta että erikseen pitäisi vielä edetä voimistelemalla :cautious:

Sattu tulemaan hauska"no gravity" bugi juuri kun hyppyboostasin heti epäonnistuneen hypyn jälkeen.



Ja toinen Slayer Gate sileeks Nigthmare:lla

 
Viimeksi muokattu:
No kuten aikaisemmin kerroin. Nuhapumppu kone, 1060 ja matalin prossu eli tuo i7. Peli pyörii ihan hienosti 1080p / High -asetuksilla, mutta kyllä tuo silmäkarkki kiinnostaisi. Peli nousee eri tasolle 1440p / Ultra-Nightmare asetuksilla, jos saa pelin vielä pyörimään 144fps.

Pohdin olisiko tämä sellainen peli että panostaisi tuohon rautaan. 4K pelaamiseen en oikein usko koska näytöt pieniä 24" ja 27" kokoluokkaa. Kuva on jo todella hyvää 1440p / 27" koossa. Eli tarkoitan näitä tulevan sukupolven näyttiksiä joiden hinnat 1500 euroa.

Olisi kiva tietää mitä vaatisi Doom Eternal:

prossu - näyttis - emo

1440p / Ultra grafiikat / 120fps
Mikä i7? Keskusmuistin määrä?
 
Tavallaa hauska toi gravity bugi, slayer superman :D.Mutta on kyllää kohtuu hengästyttävää mättöö :srock:
 
Tuolla kirjottaa ”What I found extremely annoying was the lack of ammunition throughout the game.”
Ei ilmeisesti osannu käyttää moottorisahaa lainkaan. Tossa mulla ainakaan Ultra Violencellä ole ollut mitään pulaa ammuksista, kun aina voi sahata kun niitä tarviaa.

Varmaan oikea paikka tuolle palautteellesi olisi Techpowerupin omat foorumit, siinä on kuitenkin testaaja tehnyt aika kasan hommia kun testaa 26 eri näytönohjainta ja 3 eri resoluutiota vielä päälle. :thumbsup:
 
Juu, mutta mitä vaatisi Doom Eternal, 1440p / Ultra / 120fps.

näyttis - prossu - emo
Tuo i7 6700 ja 16GB keskusmuistia riittää hienosti. Hanki vaikka käytetty 1080Ti tai vähintään RTX 2070 jos sattuu sopuisasti löytymään niin saanee kokoonpano varmasti riittävän potkun tuohon luokkaan. Virtalähde sitten oltava vähintään se 600w. Hankitun näytönohjaimen ympärille voi sitten myöhemmin päivittää loppukoneen lähemmäksi tätä päivää jos käy suorituskyky nuhaiseksi.
 
Laittaa performance metricsin päälle niin sieltä näkee numeroina sen että kumpi komponentti ruudunpäivitysnopeutta rajoittaa.

1584877362316.png


Numerot on siis millisekunteja että kaupanko yhden ruudun piirtäminen on kestänyt. Kuva omasta setupista, 3950X ja GTX1070 ultra nightmare asetuksilla.
 
Hankitun näytönohjaimen ympärille voi sitten myöhemmin päivittää loppukoneen lähemmäksi tätä päivää jos käy suorituskyky nuhaiseksi.

Apuva!!! Eikö i7-6700K ole tätä päivää? Itse olen kuvitellut pärjääväni i7-7700K:lla vielä vallan mainiosti. :D
 
Vajaa 20 tuntia meni läpäisyyn. Suhteellisen haastavia kohtia oli paikoin! Oikein mukavaa mättöä muutamaa tasoloikkakohtaa lukuunottamatta. 4/5!
 
RTX 2080 hinnat vaihtelevat 800-1600 euron välillä. Ota niistä nyt sitten selvää mikä sitä Doomia pyörittäisi. Minä voisin panostaa 800 euroa, mutta 1600 tuntuu kovalta.
 
Oma RTX 2080 pyörittää Doom Eternalia Ultra Nightmare grafiikoilla 1440p tuon yli 120fps aina. Käytännössä noin 140-200fps. Tosin ehkä tämä i9 9900k auttaa siinä.

Doom Eternalin mapit ovat hyviä, mistään mapista ei jäänyt paha maku suuhun, toki jotkut olivat keskinkertaisia, mutta jotkut olivat huikeita. Edelleenkin loppua kohden vain paranee ja vaikenee. Viimeisissä mapeissa sitten onkin Hurt Me Plenty - vaikeustasolla jo niin paljon demonia tulossa päälle, että heikompaa hirvittää ja paniikki tulee päälle. Niistä kun kuitenkin selviää, jää mahtava helpotuksen tunne.
 
Oma RTX 2080 pyörittää Doom Eternalia Ultra Nightmare grafiikoilla 1440p tuon yli 120fps aina. Käytännössä noin 140-200fps. Tosin ehkä tämä i9 9900k auttaa siinä.

Doom Eternalin mapit ovat hyviä, mistään mapista ei jäänyt paha maku suuhun, toki jotkut olivat keskinkertaisia, mutta jotkut olivat huikeita. Edelleenkin loppua kohden vain paranee ja vaikenee. Viimeisissä mapeissa sitten onkin Hurt Me Plenty - vaikeustasolla jo niin paljon demonia tulossa päälle, että heikompaa hirvittää ja paniikki tulee päälle. Niistä kun kuitenkin selviää, jää mahtava helpotuksen tunne.

Hei, voitko kertoa mikä näyttis sinulla on, tarkemmin?

Tuo on hieno homma, minusta jo maailma: Super Gore Nest on tasosuunnittelultaan huikea. Ja tosiaan tuo että vihuja on niin paljon että joutuu laittamaan alhaisimman vaikeustason, joka vain hyvä asia.

Toki tulevaisuudessa pelaajat oppivat hyödyntämään paremmin RUNEja, puvun perkkejä, aseiden modeja ja muutenkin hallitsemaan sitä valtavaa liikevalikoimaa. On lihakoukkua ja muuta taktiikkaa tarjolla. Huikea peli kylläkin. Vaikka ymmärrän että monelle tasohyppely vaikeaa ja turhauttavaa.

Peli kuitenkin paranee merkittävästi loppua kohden. Uskon että viikon kahden päästä uudelleen peluu kerrat ovat silkkaa nirvanaa. (biisilistaa kasaan).
 
Nyt pelailin jonkin aikaa high-asetuksilla (testasin siis vain onko sillä vaikutusta, kun aiemmin oli vähän korkeammat yksitellen säädetyt asetukset ja peli satunnaisesti jumitti kesken kaiken). Noh ei kaatuilua, pitää kokeilla vaikka noilla "preset-asetuksilla" sen sijaan, että itse klikkailee totuttuun tapaan kuten aiemmissa peleissä.

Raudan osalta siis ei pitäisi olla mitään ongelmaa toimivuuden kannalta.
 
RTX 2080 hinnat vaihtelevat 800-1600 euron välillä. Ota niistä nyt sitten selvää mikä sitä Doomia pyörittäisi. Minä voisin panostaa 800 euroa, mutta 1600 tuntuu kovalta.
Ei noiden mallien välillä ole kovin merkittävää eroa tehossa. Jäähdytysratkaisut, tehdasylikello ja ulkonäkö vaihtelevat. Hinta.fi tämän hetken halvin 2080 S on jo hyvä: MSI RTX 2080 SUPER GAMING TRIO, 760€ | Hinta.fi

1600 kuulostaa yksittäisen kaupan sooloilulta, kalleimmat mallit kuten Hall of Fame sisältävät kuluttajakäyttöön ylispeksattua virransyöttöä ym. sälää, joista nestetypellä ylikellottavat hyötyvät.

Edit: Nestetypellä, ei nestemetallilla :D
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tutkia noita näyttiksiä. Tämä olisi juuri sellainen peli joka on parempi jos grafiikka Nightmare tasoa. Ruudunpäivitys voisi olla siellä lähellä 144fps, sen verran kovaa mennään. Minusta tämä on parasta FPS-pelaamista sitten Halo1.

Se on paljon sanottu. Toki Doom on PC herkkua ja vertaankin vuoden 2016 Doomiin. Siitäkin on pistetty reilusti paremmaksi mikä lienee jonkin sortin maailman ennätys.
 
Hyvää:
-Pyörii hyvin kaikki asetukset tapissa 3440x1440
-Grafiikka ihan asiallista
-Äänet ok

Huonoa:
-Tasohyppelymäisyys
-Nuo kaikki keltaisella loistavat itemit ja ammukset
-Valaistus ja pimeyden puute
-Tyhjyyteen haihtuvat örvelöiden ruumiit ja areenamaisuus taisteluissa

Nämä ensitunnelmia tunnin peluun jälkeen. Katsotaan paraaneko nämä fiilikset vielä, muttei kauheasti vakuuttanut vielä.
 
Äänimaailma on minusta aivan huikeaa. Vielä kun saisi alkuperäisen doomin äänet vaikkapa dlc:nä. :comp:
 
Pitää kyllä itsekin vähän naputtaa tosta tasohyppelyhommasta. Ärsyttävää, kun pariin kertaan ovat lisäelämät huvenneet hyppiessä rotkoon. Onneksi räiskintä on kuitenkin erittäin herkullista.
 
Tuntuu menevän tämän pelin kanssa pitkälti niin että jos joku kohta tuntuu kohtuuttoman hankalalta niin ei ole kaikkia pelimekaniikan juttuja vielä oppinut :D
 
Tuntuu menevän tämän pelin kanssa pitkälti niin että jos joku kohta tuntuu kohtuuttoman hankalalta niin ei ole kaikkia pelimekaniikan juttuja vielä oppinut :D

Juuri näin + oppinut hyödyntämään maastoa. Esimerkkinä taso: Super Gore Nest. Tuossa kannattaa paikoin esim. pohtia mitä virkaa on violeteilla kalloilla tai violetilla power uppilla. Ampuuko snipulla hämikseltä turretin ja läskiltä liekkarit.

Käyttääkö varsijousta isompiin otuksiin ja tiputtaako lentävät pallokalat singolla. Mistä löytyy healthia / armoria vai onko aika laittaa oma panssari kuntoon kunnon liekki merellä, jälkiruoaksi luotisade. Kilvet tuhotaan energia-aseella ja sitä rataa.

Siinä on myös eroa viskoa 2 naattia niskaan, tai antaa jäätä, sitten rikkoa se. Pitää pysyä liikkeessä ja siihen nuo keltaiset tangot ovat hyvä lisä. Dashit ja tuplahypyt täytyy tulla lihasmuistista jos säätää vaikeustasoa ylöspäin. Pelin vaikeus on selkeästi yllättänyt monet.

Lisäksi kentistä löytyy valtava määrä erilaisia salaisuuksia. Tämä peli huokuu uudelleen peluu arvoa. Uskallan väittää että puhumme jo nyt klassikko pelistä. Kaikki eivät ole tätä vielä tajunneet vaan ovat turhautuneet "haastavaan" tasohyppelyyn.

Kun se alkaa tulla selkärangasta niin kaikki muukin muuttuu. Toki jos ei voi sietää sitä piirrettä pelissä niin sitten. Se joka valitti areenamaisuudesta niin juu mitäpä tuohon sanoisi. Quake, Doom, Unreal... ja sitä rataa.
 
hemmetin bluescreenistä kesken pelin tuli corrupted save file. pitääpä koittaa fikasata ennenkun uskaltaa uusiks pelailla ettei käy uusiks
 
Ai saakeli että olikin aika kettumainen heti eka loppubossi... "Muutama" otto tuli vedettyä. Ei antanu luonto periks käyttää sentinel armoria... :lol:

Toisen mapin Slayer Gate oli omasta mielestä kyl selvästi helpompi, kun ekan.

Kaikkein ärsyttävimpiä vihuja on omasta mielestä ne saamerin kärmekset... Tulee iholle sekunnissa.

:sgottarun:

On tää vaan niin addiktoiva peli. Taistelu on vaan niin pirun hauskaa ja palkitsevaa. Upee tunne, kun saa vedettyä helvetin pahan taistelun läpi ja sitten vielä se, että uudelleen yritykset ei harmita/turhauta ollenkaan vaan päinvastoin.

Semmonen vinkki, että suit upgradeista kannattaa ottaa heti se, millä saa dashin cooldownin melkein pois kokonaan. Helpottaa kummasti, kun voi melekin non stoppina dashailla.
 
Viimeksi muokattu:
Ite oottelen että ray tracing -tuli tulee ennenku alan paukutteleen tätä. :) Kiinnostelee ehottomasti.
 
7 tuntia näyttää pelikello, eikä ole vielä kaatumisia tai muitakaan ongelmia ilmennyt. Kivasti rullaa nupit kaakossa. Resohan tosin on monen mielestä jo antiikkinen 1920 X 1080.
 
Täytyy tutkia noita näyttiksiä. Tämä olisi juuri sellainen peli joka on parempi jos grafiikka Nightmare tasoa. Ruudunpäivitys voisi olla siellä lähellä 144fps, sen verran kovaa mennään. Minusta tämä on parasta FPS-pelaamista sitten Halo1.

Se on paljon sanottu. Toki Doom on PC herkkua ja vertaankin vuoden 2016 Doomiin. Siitäkin on pistetty reilusti paremmaksi mikä lienee jonkin sortin maailman ennätys.
Itsellä i7-6700K kaverina palitin 2080 ja 1440p resolla FPS pyörii siinnä 120-220 välillä ultra nightmare asetuksilla. Ja tosiaan tämä sen jälkeen kun otti steam overlayn pois käytöstä doomin kanssa :)
 
Tuli tämä itsekin eilen hankittua. Ultra Violence vaikeusasteella mennään eka pelikerta ja nyt 1. mappi takana.

Hyvät fiilikset jäi. Itse tykkäsin 2016 ja tämä jatkaa samaa rataa. Saa kyllä Glory Kill ja moottorisahaa aika hanakasti hakata, muuten loppuu resurssit. Ei ainakaan eilen jaksanut vielä ihan joka kolkkaa koluta, mutta vaikutti hyvältä idealta - jos ymmärsin oikein - että mapin lopussa pääsee halutessaan teleporttaa alkuun ja sitä kautta vielä metsästää kaikki mapin secret ennen siirtymistä seuraavaan mappiin. En testannut kyllä toimivuutta.

Itsellä toimii preset Ultra asetuksilla 1440p avg. FPS n 130-140 koneella:
CPU: Ryzen 3700x
GPU: RX 5700 XT Red Dragon
RAM: 16Gb 3200MHz

Ainoa mikä tuli virheilmoituksena pelin alussa että AMD ei olisi saanut HDR tukea toimimaan - työstävät asiaa ilmoituksen mukaan.

Lisäksi häiritseekö jollakin MAP:n (TAB) epäloogisuus sen selaamisessa - liikutan kokoajan väärään suuntaan sitä karttaa mihin haluaisin mennä. En tiedä saako sitä vaihdettua toisin toimimaan niin kuin kosketusnäytön logiikalla.
 
Ai helvetti että miten hyvä tuntuma tuossa taistelussa on ja viholliset tuntuisivat toimivan fiksusti. Turpaan tulee vaikeimmalla niin että meinaa tukka lähteä. Etenkin nuo hemmetin käärmeet meinaa syödä miestä. Ainoa valituksen aihe on että tämä ei ehkä ole tunnelmaltaan sellainen peli mitä Doomilta odotan vaan hommat on vedetty humoristisempaan suuntaan.
 
On kyllä tosiaan aivan huikean hyvä pelattavuus tässä. Kontrollit toimii kuin ajatus ja meno on niin intensiivistä että fiilis on katossa.

Harmi, ettei tässä uudessa ole mukana perinteistä Deathmatchia moninpelin puolella. Liekö tulossakaan.
 
Tykkäsin toistaiseksi enemmän Doom 2016 kenttädesignista ja questiflowista jos rehellisiä ollaan, mutta takana onkin vasta Eternalin toka "talvimappi" ja kohta ilmeisesti ensimmäinen pomo(?) vastassa. Katsotaan miten mieli muuttuu...

Tai siis miten tämän nyt selittäisi... Tuntuu vaan vähän oudolta, että kentät on niin epärealistisen oloisia, kun kaikki paikat vaikuttaa tosiaankin tasohyppelypulmanratkonnalta.
Tarkoitan, että ei edes yritetä tehdä kenttiin mitään logiikkaa. Samalla olisin toivonut myös säikäytysvihuja seinien takaa ja realistisemman oloisia laitoksia jne. eikä vaan näitä kenttään jatkuvasti alloissa spawnaavia vihuja, jossa jokainen erillinen taistelutanner on kuin PVP Duel Areena.
Välialueet areenoiden välillä on sitten tätä sokkelo dash/wallclimber osiota. Salareista plussaa kuten kaikista easter eggeistä. Esim. dopefishin näkeminen eri paikoissa vieläkin lämmittää mieltä. :)

Eli keskimäärin vähän turhan arcadeputkeen menty koko designissa eikä siltikään sitä coopia ole saatu tähän mukaan, mikä on minusta hiukan hämmentävää. Eikö sen takia coop pelit ole tippuneet pois, kun realistisempaan tarinakerrontaan niitä on vaikea sijoittaa sopivaksi. Nyt mennään kuitenkin niin arcademaiseksi kenttien osalta, että coop modi erikseen ei mitenkään rikkoisi flowia (muuten kuin se että doom slayeristä puhutaan yhtenä henkilönä).

Modernimmalta Serious Samilta oikeastaan tämä on vaikuttanut siltä osin eikä origineli doomilta, mutta kenttäskaalana ollaan vähän tiukemmissa oloissa ja korkeuseroja hyödynnetään taisteluissa paljon enemmän, eli siltäosin tuntuu taas Quakelta toi areenaosuus.

Toistaiseksi olen ollut edelleenkin pihalla miten Doom Slayer on tässä tilanteessa vrt. mihin aiemman doomin loppu päättyi. Eli jatko-osan tarina alkoi yhtäkkiä jostain eikä tässä ollut itse perillä mitähän tässä onkaan käynyt...

Eli vähän sekava peli kaikilta osin. Hauska combat, vaikka vihaan edelleenkin panoksien vähyyttä (kun 3:n ammoupgraden jälkeen on edelleen haulikkossa max 22 kutia), mutta esim full auto shotgun tilassa sentään master perk auttaa kummasti!
 
Viimeksi muokattu:
Tykkäsin toistaiseksi enemmän Doom 2016 kenttädesignista ja questiflowista jos rehellisiä ollaan, mutta takana onkin vasta Eternalin toka "talvimappi" ja kohta ilmeisesti ensimmäinen pomo(?) vastassa. Katsotaan miten mieli muuttuu...

Tai siis miten tämän nyt selittäisi... Tuntuu vaan vähän oudolta, että kentät on niin epärealistisen oloisia, kun kaikki paikat vaikuttaa tosiaankin tasohyppelypulmanratkonnalta.
Tarkoitan, että ei edes yritetä tehdä kenttiin mitään logiikkaa. Samalla olisin toivonut myös säikäytysvihuja seinien takaa ja realistisemman oloisia laitoksia jne. eikä vaan näitä kenttään jatkuvasti alloissa spawnaavia vihuja, jossa jokainen erillinen taistelutanner on kuin PVP Duel Areena.
Välialueet areenoiden välillä on sitten tätä sokkelo dash/wallclimber osiota. Salareista plussaa kuten kaikista easter eggeistä. Esim. dopefishin näkeminen eri paikoissa vieläkin lämmittää mieltä. :)

Eli keskimäärin vähän turhan arcadeputkeen menty koko designissa eikä siltikään sitä coopia ole saatu tähän mukaan, mikä on minusta hiukan hämmentävää. Eikö sen takia coop pelit ole tippuneet pois, kun realistisempaan tarinakerrontaan niitä on vaikea sijoittaa sopivaksi. Nyt mennään kuitenkin niin arcademaiseksi kenttien osalta, että coop modi erikseen ei mitenkään rikkoisi flowia (muuten kuin se että doom slayeristä puhutaan yhtenä henkilönä).

Modernimmalta Serious Samilta oikeastaan tämä on vaikuttanut siltä osin eikä origineli doomilta, mutta kenttäskaalana ollaan vähän tiukemmissa oloissa ja korkeuseroja hyödynnetään taisteluissa paljon enemmän, eli siltäosin tuntuu taas Quakelta toi areenaosuus.

Toistaiseksi olen ollut edelleenkin pihalla miten Doom Slayer on tässä tilanteessa vrt. mihin aiemman doomin loppu päättyi. Eli jatko-osan tarina alkoi yhtäkkiä jostain eikä tässä ollut itse perillä mitähän tässä onkaan käynyt...

Eli vähän sekava peli kaikilta osin. Hauska combat, vaikka vihaan edelleenkin panoksien vähyyttä (kun 3:n ammoupgraden jälkeen on edelleen haulikkossa max 22 kutia), mutta esim full auto shotgun tilassa sentään master perk auttaa kummasti!
Jaahas tämä vahvisti sen päätöksen, ettei tule ostettua. En voi sietää jotenki arcade Areena räiskintää. Ei ole vain minun juttu. Edellinen Doom puudutti aika nopeasti tosiaan.

Joten parempi vaan säästää rahat.
 
Se myös mikä on näissä nykydoomeissa (tai ehkä enemmänkin nykypeleissä) ehkä hiukan puuduttanut: Se yksiulotteinen combat mättösountrack.

Jotkut tietenkin tykkäävät tästä, mutta en itse ole erillisen combat musiikin ystävä jos siinä ei ole mitään suurempaa melodiaa. Tästäkin tulee mieleen Serious Sam ihan täysin, mutta siinä musiikki ei ollut niin agressiivista ja oli sentään jotain melodiaakin, niin se ei puuduttanut.
Jos kentässä on jo hyvä ambientmusa (joka on parhaassa tapauksessa nostalginen koska on tutuja melodioita alkuperäisistä), niin tuo areenoiden mättöpaske alkaa puuduttamaan hetken jälkeen - Varsinkin jos nightmarella joutuu pelaamaan kohtia useamman kerran, kun kuolee niin helposti yhden virheen takia. Ilman arenaosuuksia ja tuota combatmäiskettä todennäköisesti vaan nauttisin tästä enemmän.
 
Tykkäsin toistaiseksi enemmän Doom 2016 kenttädesignista ja questiflowista jos rehellisiä ollaan, mutta takana onkin vasta Eternalin toka "talvimappi" ja kohta ilmeisesti ensimmäinen pomo(?) vastassa. Katsotaan miten mieli muuttuu...

Tai siis miten tämän nyt selittäisi... Tuntuu vaan vähän oudolta, että kentät on niin epärealistisen oloisia, kun kaikki paikat vaikuttaa tosiaankin tasohyppelypulmanratkonnalta.
Tarkoitan, että ei edes yritetä tehdä kenttiin mitään logiikkaa. Samalla olisin toivonut myös säikäytysvihuja seinien takaa ja realistisemman oloisia laitoksia jne. eikä vaan näitä kenttään jatkuvasti alloissa spawnaavia vihuja, jossa jokainen erillinen taistelutanner on kuin PVP Duel Areena.
Välialueet areenoiden välillä on sitten tätä sokkelo dash/wallclimber osiota. Salareista plussaa kuten kaikista easter eggeistä. Esim. dopefishin näkeminen eri paikoissa vieläkin lämmittää mieltä. :)

No enemmän tämä Eternal alkuperäisten doomien suuntaan kumartaa kenttädesignissa kun 3:n tai Doom 2016. Ei ne alkuperäsen doomin kentät todellakaan mitään kovin "realistisia" ollut. Hyvin epäloogisia ja "huvipuistomaisia" sokkeloita. Tässä on otettu siihen lisäksi vaan tuommonen quake areena tyyppinen toiminta.

Toki itsekkin tykkäsin myös Doom 3:n ja 2016:n realistisemmista kartoista. Doom 2016 oli ehkä vähän semmonen hybridi 3:n ja tämän väliltä. Tässä sitten otettiin palutteen pohjalta rohkeasti kunnon askel arcade räiskinnän suuntaan ja unohdettiin realistisemman kenttäsuunniteelun rajoitteet sen osalta. Itselle tämäkin suunta maistuu oikein hyvin. Toki on ymmärrettävää, että kaikki eivät tykkää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 035
Viestejä
4 618 100
Jäsenet
75 976
Uusin jäsen
EeZee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom