Dolby Atmos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dargol
  • Aloitettu Aloitettu
En itsekään lähtenyt poraamaan kattoon reikiä ja asentelemaan (atmos-)kajareita kattoon vaan päädyin asentamaan kajarit katon rajaan. Hyvin toimii tällainkin.

Atmoksesta formaattina sellainen huomio, että tuntuu et eri äänien sijainti vaakatasossakin on tarkemmin havaittavissa atmoksella kuin 5.1 äänillä (itellä 5.1.4 setuppi).

Atmoksessahan ääniraidan tekovaiheessa jokainen ääniobjekti sijoitetaan 3D kenttään (tämän takia kaikkiin vanhempiin elokuviin ym ei ole saatu tehtyä Atmos raitaa, koska alkuperäisestä äänitallennuksesta ei ole välttämättä saatu eroteltua eri lähteitä). Ja sitten Atmos vahvistin tämän tiedon perusteella päättää mistä kaiuttimista ja millä voimakkuudella ääni tulee vahvistimella tehdyn kalibroinnin avulla. Tällöin se ääni saadaan tarkemmin sijoitettua juuri ohjaajan halutulla tavalla, vaikka kaiuttimien sijoittelu ei täysin vastaisikaan Dolby standardia.
 
Atmoksessahan ääniraidan tekovaiheessa jokainen ääniobjekti sijoitetaan 3D kenttään (tämän takia kaikkiin vanhempiin elokuviin ym ei ole saatu tehtyä Atmos raitaa, koska alkuperäisestä äänitallennuksesta ei ole välttämättä saatu eroteltua eri lähteitä). Ja sitten Atmos vahvistin tämän tiedon perusteella päättää mistä kaiuttimista ja millä voimakkuudella ääni tulee vahvistimella tehdyn kalibroinnin avulla. Tällöin se ääni saadaan tarkemmin sijoitettua juuri ohjaajan halutulla tavalla, vaikka kaiuttimien sijoittelu ei täysin vastaisikaan Dolby standardia.
Tämä oli jo itselle hyvin tiedossa, mutta hyvähän tämä oli muillekin auki kirjoittaa. Oma huomio olikin lähinnä siksi kirjoitettu, että tuntuu että ihmiset ajattelevat atmoksen tuovan ainoastaan yläpuoliset äänet mukaan leffaan, mutta formaatti tuo mukanaan sen lisäksi tuon tarkemman äänien sijoittumisen ääniavaruuteen.
 
Atmoksessa taisi olla kohtuu selkeä ero onko katossa kaksi vai neljä kaiutinta, eli Denon 3500 voisi päivitellä jossain välissä 3700 ja pari Anthony gallon palloa lisää kattoon.
(Akseli Gallen Kallela ja Anthony Gallon palloja ei pidä sekoittaa keskenään).

Kun keskiäänet tulevat myös etukaiuttimista niin setti olis kahdella lisä kattokajarilla 4.1.4 Versus nykyinen 4.1.2.

Mieluusti vaihtais niin että edessä olevat Aurelia Magenta II menis taakse, ja tilalle Aurelia Ambera II. Sitte takaa kattoon siirtyisi Anthony gallon divat jo katossa olevien micro nucleuksien kavereiksi.

Eli pitäis vaihtaa 3500 -> 3700 ja ostaa Aurelia Amberat. Kahden tonnin panostus, mahtaakohan kannattaa...(?)

Jos haluaa keskitien niin yksi lisä Aurelia Magenta toimisi hyvin, tosin tuo ”phantom” etuäänet pääkajareista on hyvä kyllä sekin.
 
Itselläni on kaksi Orbia katossa ja kyllä se mukavasti tekee immersiota äänikenttään. Vähän niin kuin olisi kuplan sisällä kun joka puolella tapahtuu :)
 
Atmoksessa taisi olla kohtuu selkeä ero onko katossa kaksi vai neljä kaiutinta, eli Denon 3500 voisi päivitellä jossain välissä 3700 ja pari Anthony gallon palloa lisää kattoon.
(Akseli Gallen Kallela ja Anthony Gallon palloja ei pidä sekoittaa keskenään).

Eli pitäis vaihtaa 3500 -> 3700 ja ostaa Aurelia Amberat. Kahden tonnin panostus, mahtaakohan kannattaa...(?)
Kun on kaks kattokajarii niin silloinhan menettää (ainakin osittain) sen pään päällä tapahtuvan äänien edestä taakse tai toisinpäin tapahtuvan liikkeen. Se, onko se kahden tonnin upgraden arvoista riippuu pitkälle käyttäjästä. Kuinka syvät taskut on, kuinka paljon siitä rahasta on valmis laittamaan kotiteatteriin kiinni jne.
Muutos äänimaailmassa on varmasti selkeä, niissä kuitenkin melko harvoissa kohdin, kun tuollaista liikettä tapahtuu ylä-äänissä eli yleisimmin, kun lentokone/avaruusalus/helikopteri tms lentää pään yli (toki on paljon muitakin).
Kyllä, menetät kahdella kattokajarilla jotain, mutta se onko se päivitys neljään kajariin sen arvoista on vain sinun päätettävissä. (Sulla toki samalla päivittyis niin etu kuin takakajaritkin eikä pelkästään kattokajarit)
 
Kun on kaks kattokajarii niin silloinhan menettää (ainakin osittain) sen pään päällä tapahtuvan äänien edestä taakse tai toisinpäin tapahtuvan liikkeen. Se, onko se kahden tonnin upgraden arvoista riippuu pitkälle käyttäjästä. Kuinka syvät taskut on, kuinka paljon siitä rajasta on valmis laittamaan kotiteatteriin kiinni jne.
Muutos äänimaailmassa on varmasti selkeä, niissä kuitenkin melko harvoissa kohdin, kun tuollaista liikettä tapahtuu ylä-äänissä eli yleisimmin, kun lentokone/avaruusalus/helikopteri tms lentää pään yli (toki on paljon muitakin).
Kyllä, menetät kahdella kattokajarilla jotain, mutta se onko se päivitys neljään kajariin sen arvoista on vain sinun päätettävissä. (Sulla toki samalla päivittyis niin etu kuin takakajaritkin eikä pelkästään kattokajarit)

Joo tuolla päivityksella sais "uutta hifiä" samalla, toki pääsisi helpomalla jos hommais vaan kattoon pari Micro Nucleusta lisää, mutta vahvistin pitää kuitenkin vaihtaa.

Olen kyllä kaivannut tuota yläpuolen äänien lisäystä, loppuen lopuksi aika vähän sieltä mitään tulee, jos saisi vähän laajennettua kaiuttimia + ne kaksi kattoon lisää niin varmasti tekis kyllä hyvää Atmokselle.

No pitää pureskella asiaa. Mutta jos myös veikkaat että muutos on selkeä niin sitä kaipais :)
 
Toimiiko atmos mitenkään järkevästi jos kaiuttimet olisivat takaseinällä katonrajassa? Litteitä kaiuttimia ei hirveästi ole tarjolla halvalla.
 
Toimiiko atmos mitenkään järkevästi jos kaiuttimet olisivat takaseinällä katonrajassa? Litteitä kaiuttimia ei hirveästi ole tarjolla halvalla.
Toimii ihan hyvin myös katonrajastakin, itellä kaikki 4 yläkajaria katonrajassa, takakajarit on vielä suunnattu sohvaan päin. En tiedä kuinka paljon paremmin kattoon laitettavat parantaisivat äänimaailmaa, mutta tuskin se aivan älytön ero voi edes olla, sen verta hyvin omakin setuppi jo toimii.
Tulipaha tilattuu ja asennettuu kohtuu pieneen olohuoneeseen nyt 4 kpl kyseisiä kajareita. Takana nyt parit leffat ja muutama jakso daredeviliä ja täytyy sanoa että ihan hyvin toimii. Usein kajarit sulautuvat äänimaailmaan luontevasti, mutta jotkut tietyt efektit ovat kyllä olleet hienoja ja saaneet hymyn huulille (mm. Hacksaw ridgessä pään yli menevä tykkituli sekä daredevilissä yläpuolella pörräävä helikopteri). Kajarit oli simppeli asentaa kipsilevyyn (tosin hain varmuuden vuoksi prismasta paremmat ankkurit kuin mukana tulleet). Päädyin ostamaan takakajareille pidikkeet, jotta saan ne suunnattua paremmin sohvalle.
...
20181111_030035.jpg 20181111_030023.jpg
 
Kyllä, neljä kattokaiutinta on aivan selvä upgrade kahteen nähden. Täältä löytyy 7.1.4 / 6.1.4 / 4.1.2 . Kaikki setit ovat aloittaneet elämänsä kahdella kattokanavalla ja sijoittelua muutettu lisäyksien myötä. Harrastajalle lisäys fiiliksessä on selkeä, kun ääni voi todella liikkua katossa ristiinrastiin ja jokasuuntaan. Tuleeko tästä iso ero koko elokuvan ajaksi? No ei. Neljän kaiuttimen etu on mielestäni nimenomaan nuo efektit ja niiden ulottuvuus. Äänikenttä tietysti laajenee myös muuten, mutta tavalliset surround äänet sateen ropinat jne niin ei suurta eroa 2 vs 4.

Sijoittelussa hitunen maalaisjärkeä mukaan ja ei noiden ole pakko-olla just millilteen Dolbyn referenssin mukaiset ja referenssitkin tarjoavat mahdollisuuden asentaa katon ja seinän nurkkaan. Oikeita kaiuttimia kuitenkin suosisin ja sinne kattoon tai katonrajaan asennettuna. Heijaste kaiuttimilla ei vain niin hyvää saa tehtyä, mutta voivat nekin lisää fiilistä silti tuoda ja toimia, mutta enemmän riippuvaisia tilasta.

Denonit x3600/x4300 lähtien mahdollistavat laajemmat setupit. Taitaa olla av-vahvistimienkin saannot kivenalla.:lol:
 
Toimii ihan hyvin myös katonrajastakin, itellä kaikki 4 yläkajaria katonrajassa, takakajarit on vielä suunnattu sohvaan päin. En tiedä kuinka paljon paremmin kattoon laitettavat parantaisivat äänimaailmaa, mutta tuskin se aivan älytön ero voi edes olla, sen verta hyvin omakin setuppi jo toimii.
Ei ole kuin 2 paikkaa kattokaiuttimille, siksi tuo toimivuus epäilyttää.
 
Ei ole kuin 2 paikkaa kattokaiuttimille, siksi tuo toimivuus epäilyttää.
Jos siis tarkoitat, että laajentaisit nykyistä setuppia kahdella kajarilla takaseinään katonrajaan, niin ainakin @Lars_A mainitsi, että hyvin pelittää.
Itsellä on juuri näin - sohva kiinni takaseinässä. Sivuilla seinällä on takakajarit ja ylhäällä Atmos -kajareina Micropodit.

Hyvin skulaa
 
Tästä linkistä kun selaa alaspäin rupee löytymään erilaisia asetteluja. Kunhan kalibroi ja vahvistimelle kertoo miten on laittanut niin homma varmasti pelittää.


Itse olen miettinyt onko kuudesta kattokaiuttimesta saatavilla suoranaisesti mitään etua neljään, kun kyse on pienemmästä tilasta? Ymmärrän että tästä tulee iloa, jos on kotiteatterissa useampia penkkirivejä, mutta tavalliseen suomalaiseen olohuoneeseen. Neljällä kuitenkin saadaan jo syvyys "stereo" tehtyä ja suoranaista lisä-ulottuvuutta ei sillä kuuden kaiuttimen lisäyksellä kait tule + kättä saa laittaa paljon syvemmälle taskuun, että saa 6 tai enempää kattokanavaa prosessoivan vahvistimen kotiin.
 
Joskus katoin youtubesta parikin videota, missä vertailtiin atmos kajareiden (etummaiset) sijoittelua niin, että ovat katossa suunnattuna suoraan alaspäin ja toinen katonrajassa suunnattuna kuuntelupaikkaa kohti. Toisessa muistaakseni todettiin, että alaspäin suunnatuissa saa tasoa rämplätä aika hemmetisti ylöspäin, että saa saman verran desibelejä kuuntelupaikalle verrattuna kuuntelupaikkaa kohti suunnattuja kaiuttimia. Jos on siis pikkuruiset kaiuttimet katossa, niin varmastikin suositeltavaa, että suuntaa ne kuuntelupaikkaa kohti kuin se, että Atmos procuurien mukaisesti laittais ne suoraan alaspäin. Ei niistä kattokaiuttimista taida mitään iloa olla, jos niiden ääni ei kantaudu kuuntelupaikalle asti.
 
Ovat itseasiassa vähentäneet noita esimerkki setuppeja tuolta sivuilta, mutta viittaukset noihin katonrajaan asennettaviin löytyvät mm näistä:

Pelkkä surroundien lisäys tuo aina selkeän lisän äänikenttään ja jo kahden kattokaiuttimen lisäys luo sen 3d kuplan. Kun on itsensä totuttanut tuohon ympäröivään ääneen niin pelkästään vaakatasossa oleva vaikka 7.1 alkaa kuullostamaan vajaalta ja puutteelliselta. Tämä pätee ihan 5.1/7.1 ääniraidoilla varustettuihin elokuviin ja sarjoihin myös. Ei Atmos kattokaiuttimet tarvitse toimiakseen sitä aitoa Atmos/dts:x signaalia. Tietenkään erikoistehosteet eivät ole niin tarkkoja, mutta tunnelma yms kyllä laajenee hyvin ja tuntuvat nuo prosessoinnit hyvin laskevan edestä taakse siirtyvät äänet ja hyödyntävät kattokanavia tehosteissakin.
 
Joskus katoin youtubesta parikin videota, missä vertailtiin atmos kajareiden (etummaiset) sijoittelua niin, että ovat katossa suunnattuna suoraan alaspäin ja toinen katonrajassa suunnattuna kuuntelupaikkaa kohti. Toisessa muistaakseni todettiin, että alaspäin suunnatuissa saa tasoa rämplätä aika hemmetisti ylöspäin, että saa saman verran desibelejä kuuntelupaikalle verrattuna kuuntelupaikkaa kohti suunnattuja kaiuttimia. Jos on siis pikkuruiset kaiuttimet katossa, niin varmastikin suositeltavaa, että suuntaa ne kuuntelupaikkaa kohti kuin se, että Atmos procuurien mukaisesti laittais ne suoraan alaspäin. Ei niistä kattokaiuttimista taida mitään iloa olla, jos niiden ääni ei kantaudu kuuntelupaikalle asti.
Ei kai dolby missään vaadi että kaiuttimet pitäisi suoraan alas päin suunnata?
 
Jos siis tarkoitat, että laajentaisit nykyistä setuppia kahdella kajarilla takaseinään katonrajaan, niin ainakin @Lars_A mainitsi, että hyvin pelittää.

Jep, mulla on tällainen, ihan hyvin toimii. Joskus vielä testaan kun ehdin miten toimii jos kääntää noi kattoa kohti.
 

Liitteet

  • 20210214_111745.jpg
    20210214_111745.jpg
    1,4 MB · Luettu: 368
Eli pitäis vaihtaa 3500 -> 3700
Ei pidä. Voit ostaa halvimman Atmokseen kykenevän vahvarin tuohon rinnalle. Katsot vaan kaiutinasettelusta että saat sopivan layoutin ja että vahvarissa on riittävän nopea HDMI sinun käyttötarkoituksiisi. Itselläni on 9.3.6 Atmos ja sellaisia vahvareita ei olemassakaan (kuluttajaystävällisessä hintaluokassa) joten kahdella vaffilla mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä. Voit ostaa halvimman Atmokseen kykenevän vahvarin tuohon rinnalle. Katsot vaan kaiutinasettelusta että saat sopivan layoutin ja että vahvarissa on riittävän nopea HDMI sinun käyttötarkoituksiisi. Itselläni on 9.3.6 Atmos ja sellaisia vahvareita ei olemassakaan (kuluttajaystävällisessä hintaluokassa) joten kahdella mennään.

Joo näin muistelin kans että kahdella vahvarilla onnistuu myös, mutta mielummin yhdellä kuin alkaa olkkariin kasaamaan niitä stackiin (hellasärö). Jos 3500 myy ja ostaa 3700 tilalle niin välirahaa menee kyllä hiukan enempi kuin millä sais halvimman 3500 rinnalle.

Tuo 9.3.6 on naseva setti mutta pitää olla jo kunnollinen tilakin :thumbsup:
 
Ei pidä. Voit ostaa halvimman Atmokseen kykenevän vahvarin tuohon rinnalle. Katsot vaan kaiutinasettelusta että saat sopivan layoutin ja että vahvarissa on riittävän nopea HDMI sinun käyttötarkoituksiisi. Itselläni on 9.3.6 Atmos ja sellaisia vahvareita ei olemassakaan (kuluttajaystävällisessä hintaluokassa) joten kahdella mennään.
Miten tämä järjestely käytännössä toimi? Tarvitseeko pc/4k blu rayn josta tupla hdmi:llä siirretään ääni kahteen vahvistimeen? Onnistuuko siis suoraan esim telkkarista tai 4k apple telkusta? Onko erilaisten vahvistimien välillä viiveissä eroja? Ja miten tuo jos esimerkkinä toisesta vahvistimesta laittaa 4 kattokanavaa ja toisesta ne kaksi. Eikö tuo kahdenkin kanavan yritä emuloida jo koko katon ääntä sillä kahdella, jolloin toistavat osittain samaa ääntä 4 setupin kanssa? Sama tietysti vaakakentässä.

Oliko sinulla aiemmin neljä kattokanavaa josta laajensit kuuteen, miten kuvailisit eroa? Itsellä oli mielessä neljä vs kuusi "klassisesti" katossa, mutta jos etu ja takapää ovat katonrajassa ja keskimmäiset kuuntelupaikan yläpuolella niin voin kuvitella jo selvemmän eron kuuden kattokaiuttimen eduksi. Kattoasennuksessa mutulla ja kokematta vaikeampi fiilistellä tuota eroa.
 
Jos siis tarkoitat, että laajentaisit nykyistä setuppia kahdella kajarilla takaseinään katonrajaan, niin ainakin @Lars_A mainitsi, että hyvin pelittää.
Omassa setupissa ne olisivat 1.5m päässä takana. Kattoon hankalampi laittaa, pitäisi jaksaa tehdä kiinnike. Slim kaiuttimista laitoin hintakyselyä, genet turhan arvokkaita tuohon käyttöön.
 
Miten tämä järjestely käytännössä toimi? Tarvitseeko pc/4k blu rayn josta tupla hdmi:llä siirretään ääni kahteen vahvistimeen? Onnistuuko siis suoraan esim telkkarista tai 4k apple telkusta? Onko erilaisten vahvistimien välillä viiveissä eroja? Ja miten tuo jos esimerkkinä toisesta vahvistimesta laittaa 4 kattokanavaa ja toisesta ne kaksi. Eikö tuo kahdenkin kanavan yritä emuloida jo koko katon ääntä sillä kahdella, jolloin toistavat osittain samaa ääntä 4 setupin kanssa? Sama tietysti vaakakentässä.

Oliko sinulla aiemmin neljä kattokanavaa josta laajensit kuuteen, miten kuvailisit eroa? Itsellä oli mielessä neljä vs kuusi "klassisesti" katossa, mutta jos etu ja takapää ovat katonrajassa ja keskimmäiset kuuntelupaikan yläpuolella niin voin kuvitella jo selvemmän eron kuuden kattokaiuttimen eduksi. Kattoasennuksessa mutulla ja kokematta vaikeampi fiilistellä tuota eroa.
Ketjutat vaan vahvistimet HDMI out -> HDMI in jne. Yhellä toistolaitteella lähdöllä siis pärjää. Empä ole viiveissä eroja huomannut (2 Marantzia atm). Onhan tuo ero (vs. 5.1.2) älytön millä aloitin. Toki kuunteluhuoneen koko on 40 neliöö. Tuossa alla kytky "vähän" järeämmästä Atmoksesta..


fRYDGz3.png
 
Tuo ylempi kytkentä rupeaa menemään jo korkeamman asteen yhtälöksi, mutta jos otetaan aiheen mukaisesti esimerkiksi X3500 ja tämän laajentaminen "halvimmalla" atmokseen kykenevällä vahvistimella. Eli lisätään tähän vaikka X1600 vahvistin kylkeen ja tavoitteena olisi 7.1.4. Miten nämä tulisi kytkeä toisiinsa?

Kumpikaan vahvistimista ei tue neljää (4) kattokanavaa, joten kummastakin tarvitsisi saada 2 kattokanavaa ulos. Jos X3500 vahvistimeen on kytkettynä 5.1.2 eli sen maksimit niin se koodaa sitä atmosta tuohon setuppiin ja siirtää ääniä etu-katto(front)-surround kaiuttimien välillä. Nyt jos lisätään X1600 vahvistin ja keskitytään ensin vain kattoon eli laitetaan takakaiuttimet katto(rear). X1600 kyllä laittaa ääntä sinne kattoon, mutta tämä puute on jo otettu huomioon X3500 prosessoinnissa ja siirtyminen katto(front)-surround välissä ja nyt X1600 työntää siihen väliin vielä oman lusikkansa soppaan ja äänet menevät osittain päällekkäin.

Edit: Kuten tuossa megasetupinkin tarinassa sanotaan mm saman vahvistimen täytyy prosessoida surround/surround back kanavat. Tämäkään ei onnistu halvemmilla atmos vahvistimilla edes kahden kattokanavan kanssa. Eikä X3500 suostu edes prosessoimaan top rear kanavia, pelkästään top fron ja top middle. Kahden X8500 kanssa varmasti rupeaa olemaan säätäminen helpompaa, mutta kättä saa sinne taskuun sitten laittaa noin 8000e verkkokaupan hinnoilla.

Sitten vaakakentän laajennus tässä on taas pakko käyttää kumpaakin vahvistinta, koska vain kahta kattokanavaa pystyivät prosessoimaan. X3500 hoitelee vaakakentässä nyt 5.1 left/right surround ja X1600 pitäisi tulla jelppimään Left/right back surround äänissä. X3500 kuitenkin jo laittaa prosessoimiinsa surround kanaviin kaiken taka-äänikentän informaation, jolloin jos x1600 prosessoi noita taaimmaisia surroundeja ääni tulee sitten samaan aikaan kaikista neljästä surroundista yksinkertaistaen. X3500 ei tiedä, että joku muu hoitelee jo niitä ääniä taaempana.

Korjatkaa jos olen aivan väärässä tämän kanssa. Itselläkin on 4.1.2 setupissa X3500 ja kiinnostaisi todella tietää miten tämä homma oikeasti toimii.

Ymmärrän helpommin tuon JOS ensimmäinen vahvistin on järeämpi ja voidaan käyttää sen pre-outteja ja seuraavassa vahvistimessa on nämä kytkettävissä inputeiksi tai ensimmäinen vahvistin hoitaa 7.1 ja toinen on MYÖS järeämpi, että voi hoitaa x.x.4 neljää kattokanavaa kerralla tosin tällöinkin ensimmäinen vahvistin toistaa sitä katon äänikenttää vaakatasosta. Halvemmissa atmos vahvistimissa on aika suppeat in/out liitännät.

Atmos kuitenkin skaalautuu siitä kahdesta kaiuttimista kymmeniin, mutta irrallisten kaiuttimien prosessointi siten, että ensimmäinen ei siitä tiedä arveluttaa. Äänen saa kuulumaan varmasti ja fiilistä, mutta tuleeko tuo äänikenttä sitten puristisemmin oikeaoppisena enää?

 

Liitteet

  • X1600.png
    X1600.png
    4,8 MB · Luettu: 33
  • X3500.png
    X3500.png
    5,4 MB · Luettu: 34
Viimeksi muokattu:
^ Lattiatason kajareiden layout pitääkin säilyä samana ja yhtäaikaa pitäis pystyä jonkilaiseen atmokseen (tai front height etc. mitä sitten haluaakaan), eli 3500 ei tuohon taivu koska vaan 7-kanabainen. Mitä taas "puritistiimin" (sarjassamme kuuletko omin korvin eroja) tulee niin empä viitsi edes vastata.

ja 7.x.4 onnistuu yhdelläkin laitteella + sterovaffilla niin helposti etten alkaisi kikkailemaan useammalla avr:llä. eriasia jos haluaa jotain hieman "eksoottisempaa".
 
Viimeksi muokattu:
Otetaan pari esimerkkiä siitä mitä tapahtuu kun kytketään kaksi vahvistinta toisiinsa siten että ensimmäinen ei prosessoi toiselle menevää ääniraitaa. Hieman kärjistäen ja yksinkertaistaen. Tilanne on aivan eri, kuin jos käytetään toista vahvistinta ensimmäisen prosessoimana pre-out liitäntöjä hyväksikäyttäen. Pre-outtien kanssa homma toimii, mutta riittävä määrä prosessointia ja pre-out liitäntöjä löytyy valitettavasti vain niistä kalliimman pään vahvistimista, jotka jo melkein yksinään pystyvät 7.1.4 tai enempään.

1. Ensimmäiseen vahvistimeen laitetaan vain stereokaiuttimet ja toistetaan Atmos ääniraitaa. Dinosaurus hiipii takaapäin-> kun on vain stereokaiuttimet käytössä kuulet tämän hiipimisen edestä niistä kaiuttimista. Halutaan lisätä surroundiin kaksi kaiutinta ja käytetään toista vahvistinta tähän. Lisätään nämä ja conffataan takakaiuttimiksi ja ääni tulee takaa, kuten kuuluukin. Ensimmäinen vahvistin ei tätä kuitenkaan tiedä ja ääni tulee myös sieltä etukaiuttimista edelleen. Lopputuloksena ääni tulee sekä edestä, että takaa. Tämä ei enää vastaa tarkoitusta, joka takakanavilla on ja meininki lähempänä multi-stereota. (totesit jo, että vaakakentässä pitää olla sama prosessointi, mutta esimerkin vuoksi ja pätee kohtaan 2)

2. Hieman monimutkaisempi ja laajempi setuppi. Käytetään ensimmäistä vahvistinta 7 vaakakanavaan ja toistetaan Atmos ääniraitaa. Kaikki täyden atmoksen katon äänet toistetaan vaakatasossa. Ei mitään efektiä jätetä pois kuultavista vaikkei kattokaiuttimia olisikaan. Kuullostaisi elokuvat aika hassulta muuten tämän jälkeen. Halutaan lisätä tähän setuppiin 4 kattokanavaa ja käytetään toista vahvistinta se tekemään. Kattokanavat toistuvat oikein tällä jälkimmäisellä vahvistimella, mutta niiden kaikki äänet tulevat edelleen myös ensimmäisen vahvistimen 7 vaakatason kaiutimesta. Nyt ollaan tilanteessa jossa katon yli lentävä lentokone jylisee sekä katossa, että vaakakentässä. Äänikenttä sekoittuu ja ei ole enää tarkoituksen mukainen. Tehosteiden korkeussuuntainen sijainti menee vahvasti pieleen.

3. Lisäksi äänen kalibroiminen esim xt32 tulee käytännössä mahdottomaksi. Et voi kalibroida vain 4 kattokaiutinta, pitää olla kiinni myös vaakatason kaiuttimia X-määrä, jotta audussey suostuu kalibroinnin tekemään. Tämän voi tietysti ohittaa kytkemällä vaakakenttään kalibroinnin ajaksi kaiuttimet kyseiseen vahvistimeen.

Tietysti jos halutaan vain top rear kaiuttimet lisätä (huom vaati sitä järeämpää vahvistinta kuin x3500) niin ero jää pienemmäksi jos vain nämä top rear kaiuttimet pakkosyötetään ensimmäisen vahvistimen 5/7.1.2(top front) prosessoinnin väliin. Lähinnä siirtymä top front->rear surround välissä äänikentän tarkkuus vähenee ja sekoittuu.

Uskaltaisin kuitenkin väittää, että ero siihen tuleeko ääntä jokapuolelta samaan aikaan, kuten 2-kohdassa vai tarkemmin prosessoidusti liikkuen vain katossa on aivan selvästi kuultavissa. Usein elokuvissa ja etenkin demoissa on vain kattokanavista tulevia tehosteita tai ainankin niiden voimakkuus katossa on paljon voimakkaampi mitä vuotavat vaakakenttään. Kohdan 2 kytkennällä nämä tulevat suurinpiirtein yhtä voimakkaina katosta ja vaakakentästä.
 
ja 7.x.4 onnistuu yhdelläkin laitteella + sterovaffilla niin helposti etten alkaisi kikkailemaan useammalla avr:llä. eriasia jos haluaa jotain hieman "eksoottisempaa".

Jep, stereowaffi tai front tai viimeiset top rear kaiuttimet aktiiveja (yhtäläistä kaikille, että signaali otetaan pre-out liitännöistä, kun vahvistimessa ei riitä vahvistimia täydelle setupille, mutta prosessointia riittää) niin taitaa Denonin mallistosta alkaa onnistumaan x3600/x4300 lähtien.
 
Minulla on neljä surround kaiutinta tuota Bronze FX:ää ja kattoon olen laittanut neljä Bronze 1:stä.

Mitä joskus testailin noilla surroundeilla, niin tykkäsin enemmän kun kaiuttimet oli dipoli tilassa, etenkin silloin kun oli sivusurroundit joskus varsin lähellä kuuntelupaikkaa.

Varmasti nuo katossakin toimii hyvin, mutta niin ne toimii nuo Bronze 1:setkin.
 
Alkanut toi Atmos kiinnostaan ja Monitor Audion Bronze Atmos kaiuttimet kiinnostaisi. Onko noista mitään iloa jos ne laittaa pääkaiuttimien päälle tai etuseinälle ylös? Kattoon en ala asentamaan.

Vahvarina on Denon X2300 ja kajareina Monitor Audio BX5, BX2(centteri) ja BX1.
 
Laskin kotiteatterille sijoittelua avokeittiö/olohuoneeseen niin jäin miettimään kannattaako 5.1.4. kajarit sijoittaa kattoon min, max vai medium etäisyyksillä mihin dolbyn speksi antaa kulmien suhteen mahdollisuuksia? Medium asetuksillakin taemmat kajarit katossa tulevat kauemmas kuin varsinaiset takakajarit? Alla kuvassa pisteet ovat kajarien paikat. Päädyin jopa pienentämään katon kaiuttimien etäisyyksiä kun ilmanvaihdon putki osui pahasti eli nyt kulma on jotain >45 astetta ja etäisyys kuuntelupaikalle 1,46cm. Sijoittaminen lähemmäs varmaankin pienentää katon kaiuttimien vaimentumaa verrattuna pienimpään sallittuun kulmaan, mutta en tiedä kärsiikö efektit vai riittääkö kun ei asenna lähemmäs mitä speksi sallii?

Toinen mitä mietin onko hyviä vinkkejä matalista kattoon upotettavista kaiuttimista (max 6cm)? Polk audiolla oli mm. V60 slim missä oli vielä suunnattavat diskantit mikä auttaa hienosäädössä asennuksen jälkeen. Ilmeisesti riittää jos subin jakotaajuuteen saakka yltää toisto mikä varmaankin tulee olemaan noin 80hz?

Saa myös vinkata jos on siistejä seinään upotettavia kaiutin ja rca terminaaleja niin voisi jättää siististi kaapelit seinän sisään.

image.jpg
 
Medium asetuksillakin taemmat kajarit katossa tulevat kauemmas kuin varsinaiset takakajarit?
...mutta en tiedä kärsiikö efektit vai riittääkö kun ei asenna lähemmäs mitä speksi sallii?
5.1.4 järjestelmässähän ei edes ole varsinaisia takakajareita, vaan sivusurroundit.

Kyllä tuo asettelu näyttää hyvälle, mutta ei noiden atmos kaiuttimien asettelu ole aivan niin tarkkaa. Atmos efektit kun ei ole tarkoitus olla mitenkään tarkasti paikannettavissa. Kunhan pysyy kuuntelualueen etu- ja takapuolella, niin AV-vahvistin hoitaa sitten loput.

Saa myös vinkata jos on siistejä seinään upotettavia kaiutin ja rca terminaaleja niin voisi jättää siististi kaapelit seinän sisään.

Kaiuttimiin tarkoitettuja terminaaleja on ihan hyvä käyttää. Purkaa liittimet irti ja sitten muovipohjaa ja väriä päälle kilikalipullosta, jos tarvii väriä vaihtaa.

Seinien sisään jäävät liitännät kannattaa puristuksen lisäksi tinata, tai vähintäänkin sukittaa (tai molempia) niin ei ainakaan hapetu ajan saatossa.
 
Meniskö noi JBL control pro 1 etuseinän yläreunaan kuuntelupaikalle suunnattuna? Olisivat ainakin hurjasti halvemmat kun noi SVS Elevationit.
 
Meniskö noi JBL control pro 1 etuseinän yläreunaan kuuntelupaikalle suunnattuna? Olisivat ainakin hurjasti halvemmat kun noi SVS Elevationit.
Toki se yhtälailla toimii, menetät taajuuskaistassa, mutta saavutat hinnassa. Itsellä on katossa Dayton Audio B652 joka toimii hienosti eikä ole hinnalla pilattu ja rakenne suljettu eli sopii hienosti liki kattoon / seinään / nurkkaan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Toki se yhtälailla toimii, menetät taajuuskaistassa, mutta saavutat hinnassa. Itsellä on katossa Dayton Audio B652 joka toimii hienosti eikä ole hinnalla pilattu ja rakenne suljettu eli sopii hienosti liki kattoon / seinään / nurkkaan kiinni.

Millä laitoit kiinni? Vois jopa tilata noi Dayton Audiot ja myöhemmin sitte parempaa SVS:ää tms. Tilalle
 
Itse asiassa mulla varastossa Vogels vlb200 telineet. Taidanpa siis tilata daytonit tänään niin pääsee testaileen atmosta.

Edit: air vai non air?
Itse tykkään tuosta nauhadiskantista enempi kuin tavan napista, mutta voihan tuo jakaa mielipiteitä. Itse sanoisin että AIR :). AIR :t olivat silloin loppu kun omiani hommasin.
 
Hetken pohdittuani ei uuteen kipsilevykattoon houkuta heti tehdä 20cm reikiä upotettavia kaiuttimia varten ja ilmeisesti kuuntelijaa kohti olisi parempi nuo atmokset suunnata. Onko kokemuksia orb audion tai anthony gallon pienistä palloista katossa atmos-käytössä? Pienimmät istuisi budjettiin ja silmään, mutta joutuukohan subin jakotaajuuden nostamaan turhan korkeaksi (120-160hz)?
 
Hetken pohdittuani ei uuteen kipsilevykattoon houkuta heti tehdä 20cm reikiä upotettavia kaiuttimia varten ja ilmeisesti kuuntelijaa kohti olisi parempi nuo atmokset suunnata. Onko kokemuksia orb audion tai anthony gallon pienistä palloista katossa atmos-käytössä? Pienimmät istuisi budjettiin ja silmään, mutta joutuukohan subin jakotaajuuden nostamaan turhan korkeaksi (120-160hz)?
Täällä on micro/se Galloja 8kpl katossa/surroundeina yhdessä setissä ja useammalla kaverilla myös hyödynnetty vastaavassa käytössä. Valmistajan suositus jakotaajuudeksi taitaa olla 100hz, audyssey xt32 haluaisi 150/isompaa. Ääntähän noista lähtee ja todella laaja äänikenttä minkä atmos/surround rymistelyyn näkisin plussana. Subia kuitenkin tarvitsevat kaverikseen. Ääneltään minusta parempia kuin G-sarjan genet.
 
Täällä on micro/se Galloja 8kpl katossa/surroundeina yhdessä setissä ja useammalla kaverilla myös hyödynnetty vastaavassa käytössä. Valmistajan suositus jakotaajuudeksi taitaa olla 100hz, audyssey xt32 haluaisi 150/isompaa. Ääntähän noista lähtee ja todella laaja äänikenttä minkä atmos/surround rymistelyyn näkisin plussana. Subia kuitenkin tarvitsevat kaverikseen. Ääneltään minusta parempia kuin G-sarjan genet.
Hyvä kuulla, että noista toimivan setin saa rakennettua. Onko sinulla tullut ongelmia subin paikallistumisen suhteen jos noin ylös olet jakotaajuuden laittanut tai toimiiko subi vastaavasti hyvin jos noin ylhäältä tulee materiaalia? Itsellä on Bk monolith df ja olikohan 100hz surroundien jako missä on ole huomannut vielä mitään ongelmia. Oletko asentanut peruskiinnikkeellä kattoon?
 
Hetken pohdittuani ei uuteen kipsilevykattoon houkuta heti tehdä 20cm reikiä upotettavia kaiuttimia varten ja ilmeisesti kuuntelijaa kohti olisi parempi nuo atmokset suunnata. Onko kokemuksia orb audion tai anthony gallon pienistä palloista katossa atmos-käytössä? Pienimmät istuisi budjettiin ja silmään, mutta joutuukohan subin jakotaajuuden nostamaan turhan korkeaksi (120-160hz)?
Minulla on 2 kpl Orb Audio mod1 katossa, hyvin toimii. En nyt muista, mihin Denonin kalibrointi ehdotti jakotaajuutta, mutta oli se noiden osalta aika ylhäällä. Olisinko laittanut 120 hertsiin käsin..ja ainakin Denonissa valinnat on kanavakohtaiset niin tuo ohjaus ei tietysti vaikuta "normaaleihin" kanaviin mitenkään.
 
Hetken pohdittuani ei uuteen kipsilevykattoon houkuta heti tehdä 20cm reikiä upotettavia kaiuttimia varten ja ilmeisesti kuuntelijaa kohti olisi parempi nuo atmokset suunnata. Onko kokemuksia orb audion tai anthony gallon pienistä palloista katossa atmos-käytössä? Pienimmät istuisi budjettiin ja silmään, mutta joutuukohan subin jakotaajuuden nostamaan turhan korkeaksi (120-160hz)?

Täällä myös Gallon Micro Nucleukset katossa, vertailua en osaa sanoa mutta mitä aiemmin googlailin niin pitäis olla laatukamaa äänenlaadullisesti ja spoivat tuohon tarkoitukseen, kyllähän niissä erottelukykyinen, kirkas ja tarkka ääni on.

Takana on Diva SE:t ja mahdollisesti nekin kattoon jos laajentaa 4 kattokajariin.
 
Suositelkaas jotain hyviä uhd atmos bluray elokuvia levyllä jotka räjäyttää tajunnan :)

Tullut nyt demottua noita netistä löytämilläni pätkillä ja voi vitsi että hymy tulee kasvoille.

Oisko jotain hyviä luonto ym. Dokkareita missä kuva ja ääni olis siistejä vähän noiden demojen malliin.

Ennemmin siis noita dokuja kuin puhtaita leffojs mut kaikkee vois suositella.

Ja mistäs niitä kannattais ostella että hintakin ois sopivan kohtuullinen. Tietty rompekoreista aina välillä jos löytyisi.
 
Suositelkaas jotain hyviä uhd atmos bluray elokuvia levyllä jotka räjäyttää tajunnan :)


13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Ch. 19 – In general, this is a movie with great demo material throughout, with a high-quality visual aesthetic and precise sounds, especially with the action scenes. Even the subtle moments have good surround activity (too many to list, but I like the sprinklers in the background in one of the earlier scenes). Once this chapter builds up to the firefight, lots of surround activity and various bass effects with each weapon having distinct sounds (I like the lowkey LFE thumping when the heavy machine gun fires). The true highlight is the second mortar though, where you can track it shooting upwards in the sky, and when it hits has a nice deeeeep bass hit with low frequency extension and a wall shaking effect.

1917
Ch. 13 – Not every demo scene needs disorienting action and heavy bass notes. This one is just a technical mastery both visually and audibly (the darkness and contrast with the light makes this perfect to test your black level performance). It is almost relaxing as the music and scene builds up. From the initial water drops and music cues, to the lighting effects from pitch black to the glows through the window and moving shadows…the real highlight to me is the subtlety of the flares that flutter up above and a nice showcase for overhead Atmos effects. The music starts roaring through the room and moves past you, but you can clearly distinguish the flare fluttering above you and landing in the surround left channel. The final shot of the burning church against the pitch-black looks like artwork. Nice.

Aquaman
Ch. 12 – Bass. If you want bass, watch this movie. All kinds of bass and frequency ranges from ULF to chest slams to wall shaking, even the voices and footsteps have heft to them. The entire movie has usage of the subwoofers from start to finish. My favorite is this chapter where Aquaman gets the trident, but before must fight the monster guarding it. Your walls will shake as they duke it out and the stones crumble. But the fun doesn’t really start until he grabs the trident (spoiler alert). That’s when the low frequencies really start, and you don’t hear it as much as you just feel your couch vibrating and room moving air. As the music crescendos and he appears from behind the waterfall (“the one true king”)…if you have subwoofers with good linear 13hz extension at volume, you will understand the smile on my face!

Arrival
Ch. 2 – This scene takes a while to get to the good stuff; the part where the helicopter lands in the front yard and takes them to the site. I like the overall dynamics of this entire scene…mostly revolving around the helicopter. Even though it’s not in Atmos, it feels like it flies over her house and goes from quiet to loud with authority. This scene is also great to show off black levels of your TV, but I just love the way the sound of the helicopter varies as the camera perspective changes, very precise, and once they board up and get ready for takeoff the low frequencies start ramping up and feel it in the couch while the blades feel like they are above you. While airborne and they put the earpieces on, it has a great effect how it gets quieter, but the bass is all really low frequency at a low volume that you can still feel. In general, you just feel like you’re in the helicopter with them and even though it’s not super bass heavy, there’s just a lot of variance and subtlety that can show off your setup.

Black Hawk Down
Ch. 3 – Sonic assault. I always thought of this mix as more “realistic” sounding with the echoes and “lighter” punch of the weapons compared to the usual bass boosts more modern mixes use (i.e. John Wick). Before the main event, there’s also some nice Atmos effects as the radio voice in the control room comes from the ceiling speakers, giving it a nice touch. Anyway, a nice subwoofer treat is the famous “Irene” scene, especially the quick hit shot where the soldiers are running from the hangar to their choppers. Unsuspecting viewers might think a small earthquake is happening; not the wall shaking kind, but the swaying kind. As they board up and the blades start ramping up, the low rumble persists, followed by a more thunderous bass as they fly over the interrogation room and the glass of water starts shaking on the table. The tight bass drums of the soundtrack sound nice too.

First Man
Ch. 7 – Although First Man has a more rugged and janky feel to the sound mix (almost claustrophobic), it’s intentional. That doesn’t mean it’s not a technical marvel, as it shows off a lot of detail and precision. This is a nice Atmos scene and has several elements to show off. The way the stage jiggles, you can hear all the squeaky lights swaying too, with some clear height effects sounding like they are directly above you. You can hear the rocket in the background take off and it shifts in the sound stage as the camera swings. The way the air from the tubes wheezes and hisses left to right as they approach the pod makes it feel like you’re there, and once they sit in their seats you can hear the change in the audio getting much closer and personal and notice the suits crunching around in their seats as they try to get comfortable. The hatch closing is a nice Atmos effect as you can hear it in the right ceiling as it swings closed with a nice bass thump towards the center channel.
Ch. 15 – This is just a nice mesmerizing scene from start to finish. The music, the cinematography, and sounds. I can’t even describe it but makes me feel pride for humanity.

Deepwater Horizon
Ch. 3 – While this movie is known for its action and bass, I like how quality the overall mix is in general. I like this scene because it sounds like you’re there in the outdoors and I like the helicopter effects and subtle bass notes. There’s also a nice jump scare and thump with the surprise bird strike.
Ch. 9 – Lots of energy in the sound mix as the pipes start bursting into the room, and some good bass that persists. What I like about this scene is that even when it’s loud, it remains clear and maintains the distinct sounds all around. You feel like you are in the room and it doesn’t sound fatiguing (i.e. some Nolan movies which just crank up EVERYTHING).
Ch. 11 – Good all-around scene that has surround effects and clarity, and then it builds up to some nice bass with the explosions.

Hacksaw Ridge
Ch. 9 – You need to fast forward a little bit since the chapters are long, but this is a nice torture test of your subwoofers and how deep they extend. It’s the famous artillery shelling, and a lot of the sound in the room is ULF where you feel it more than hear it. It pounds your chest but it’s also not damaging to your ears, since it’s not overly boosted like other movies. This is the kind of bass I enjoy, where it extends deep and doesn’t need major boosts. You can keep this scene going for once they climb up and the action starts; lots of active surrounds and height channels screaming with bullets whirling by. You feel you are in there with them.

Fury
Ch. 4 – The main event is the tank battle that this scene ends with, but I also like the beginning of this chapter and the ambiance surround activity in the far background. The planes flying overhead, bombs exploding in the distance…you really feel immersed and it and it makes good usage of all your speakers. But the tank battle though! Once that first shell goes flying by, you will be ducking. The machine guns in the trenches pack a nice bass note that you feel in the couch, and the tank shells pack a nice hard and precise impact to them. With all the action going on, there’s still nice clarity and defined channel activity giving it a nice 3D envelope where you are looking for cover.

Godzilla
Ch. 1 – Similar to Aquaman, this movie has plenty of bass in every scene and is overall a very aggressive mix. The opening credits will shake your walls and is a good test to start the movie and let you know what you’re in for. However, there’s also good Atmos moments here too. Once the movie kicks in and Mothra hatches, once the alpha signal gets locked in, you hear some very distinct effects and roar from the ceiling (top right mostly) channels.
Ch. 8 – This scene has some good spatial cues throughout, especially when he is outside in the rain and about to get on the chopper. The grand finale is when Mothra appears. Cool scene and the music envelops you.

The House with a Clock in its Walls

Ch. 1 - Opening credits has fantastic 10 second use of all the surround channels, with clocks tick tocking all around you and making you feel like you're spinning. When the big clock chimes, it feels like it is above you and pulsating past you.
Ch. 14 - Short and simple scene in the candy shop, once the uncle slaps his hand on the counter and a bunch of candy goes flying up over our heads. Good use of surrounds and Atmos.

Interstellar
Ch. 17 - Nice deep bass rumble as they approach the giant black hole, puts a smile on my face. Also nice use of rattling and clanging from the surrounds as the ship shakes about.

John Wick
Ch. 9 - The night club scene has great overall sound quality. Nice variance of ambiance, bass, music, clarity and detail as the scene progresses. The bass in the lockerroom before he heads to the bath house hits nice and deep in the background. Once the action picks up, the guns each pack a nice little thump and radiate with some echo in the basement. Once he pulls out the big gun, there's a nice shockwave of LFE.
Ch. 11 - The church scene has a nice gun sound as it echoes and hits short and hard with his single shots. As it progresses into the parking lot shootout, there's nice overall immersion and you feel like you're in the scene looking for cover. Some of the guns have nice bass to them too, and I like the detail in the shells hitting the ground along with the broken glass.

Kong
Ch. 4 - Fantastic deep bass and good action. There's lots of surround activity on all channels, but the money shot is as Kong is revealed. Bonus, the opening chapter/scene of the movie has fun surround activity too with the dogfight.

Logan
Ch. 10 & 11 - The first part of Ch. 10 is just a good quick test for Atmos. As the train rumbles in the background, there's some good rattling and shaking effects of things around the room which gives nice spatial cues. The Ch. 11 scene is an action scene and nice clean bass with some of the weapon fire and the music beats. It ends with a nice crash through the fences which leads to a deep bass extension as they try to break through it.

Lone Survivor
Ch. 4 - This one isn't Atmos but I like this demo scene for a couple reasons. First, helicopter scenes seem to make good demo material! I like the subtle ways the sound changes as they traverse through the canyons from the exterior of the helicopter, and the scene changes to inside, and a nice little LFE rumble that extends pretty deep. As they approach to land, you get some really nice deep bass from the helicopter that makes you feel like you're inside with them. Once it leaves, there's peace and quiet and you hear nothing but crickets and coyote sounds in the distance...followed with the plane flyby. Nice.

The Magnificent Seven
Ch. 1 and Ch. 14 - The opening of the movie has good unexpected explosions that extend really deep and prolonged as it echoes through the town. It's a quick scene but nice subwoofer test. Overall, I like the sound mix of the movie, especially the score (when Denzel rides into town, for example). The subwoofer highlight is Ch. 14 though, there's some crazy (again unexpected) low frequency extension on some of the shots as the horses come charging towards the final showdown, it's also prolonged for several seconds. If you have a ported subwoofer with deep extension, you will feel the air move and your couch sway. It's very low key and a nice effect.

Midway
Ch. 2 - A showcase scene for your subwoofers and surround activity precision. Once the attack begins, man there's some persistent deep bass notes from the music and couch shaking explosions that have you holding on. The overall clarity of the height channels and surrounds make you feel like there's planes and bullets flying all around you. The entire movie has a high quality sound design, but this chapter has a little bit of everything and will keep you on the edge of your seat.

Mission Impossible: Rogue Nation
Ch. 1 - The music just fills the entire room and it's a fun exciting demo that builds up. The subtle breeze bristling through the grass makes you feel like you're outdoors, and once the plane starts its engines there's some nice low deep LFE that makes you feel next to it. Fun scene.
Ch. 8/9 - This is great test for Atmos. As they parachute down there's clear height activity as they quickly fly from behind and overhead the listening position towards the front right speaker. There's nice detail as the scene progresses and good ambiant effects from the hallway, security scanner, the water pumps etc. Once he dives in, there's fantastic Atmos effects as the machine spins around. Later on in the sewer, I like the echo effects that radiate through the room and sound realistic. The bike chase scene has some quick hitting bass too as they bounce down the stairways.

Overlord
Ch. 1 - We all know this one by now. Thrilling scene with some crazy bass once the green light comes on to signal the jump. This scene is good chaotic fun but maintains clarity. Once he lands and emerges from the water, there's a crashing plane that clearly flies overhead above you, and shortly thereafter there's machine gun fire that feels like it whistles right past you and you duck.

A Quiet Place
Ch. 3 - Even during the quiet scenes, you feel the air and subtle ambiance. Great mix overall. As the scene progresses after dinner when they are playing a board game and accidently knock over the lantern...there's a nice deep bass rumble. You then really hear the distant noises approaching and when the racoons are above you in the ceiling, the entire sounds are from the height channels and very immersive.

Ready Player One
Ch. 2 - One of the most impressive audio and visual demo scenes. So much going on but you feel like you're in there racing. Nice deep bass, clear treble (like the coins being collected), engines roaring, crashes everywhere. There's even subtle height effects like after he slides under the big rig trailer, he pushes the button to close his suidice doors which all come from the height speakers. From the T-rex to Kong to everything else, just fun thrilling scene.

@ Best Dolby Atmos Movie Scene Demo?


Oisko jotain hyviä luonto ym. Dokkareita missä kuva ja ääni olis siistejä vähän noiden demojen malliin.
Planet Earth on silmäkarkkia (mutta näissä mitään atmoksia ole)
 
Viimeksi muokattu:
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Ch. 19 – In general, this is a movie with great demo material throughout, with a high-quality visual aesthetic and precise sounds, especially with the action scenes. Even the subtle moments have good surround activity (too many to list, but I like the sprinklers in the background in one of the earlier scenes). Once this chapter builds up to the firefight, lots of surround activity and various bass effects with each weapon having distinct sounds (I like the lowkey LFE thumping when the heavy machine gun fires). The true highlight is the second mortar though, where you can track it shooting upwards in the sky, and when it hits has a nice deeeeep bass hit with low frequency extension and a wall shaking effect.

1917
Ch. 13 – Not every demo scene needs disorienting action and heavy bass notes. This one is just a technical mastery both visually and audibly (the darkness and contrast with the light makes this perfect to test your black level performance). It is almost relaxing as the music and scene builds up. From the initial water drops and music cues, to the lighting effects from pitch black to the glows through the window and moving shadows…the real highlight to me is the subtlety of the flares that flutter up above and a nice showcase for overhead Atmos effects. The music starts roaring through the room and moves past you, but you can clearly distinguish the flare fluttering above you and landing in the surround left channel. The final shot of the burning church against the pitch-black looks like artwork. Nice.

Aquaman
Ch. 12 – Bass. If you want bass, watch this movie. All kinds of bass and frequency ranges from ULF to chest slams to wall shaking, even the voices and footsteps have heft to them. The entire movie has usage of the subwoofers from start to finish. My favorite is this chapter where Aquaman gets the trident, but before must fight the monster guarding it. Your walls will shake as they duke it out and the stones crumble. But the fun doesn’t really start until he grabs the trident (spoiler alert). That’s when the low frequencies really start, and you don’t hear it as much as you just feel your couch vibrating and room moving air. As the music crescendos and he appears from behind the waterfall (“the one true king”)…if you have subwoofers with good linear 13hz extension at volume, you will understand the smile on my face!

Arrival
Ch. 2 – This scene takes a while to get to the good stuff; the part where the helicopter lands in the front yard and takes them to the site. I like the overall dynamics of this entire scene…mostly revolving around the helicopter. Even though it’s not in Atmos, it feels like it flies over her house and goes from quiet to loud with authority. This scene is also great to show off black levels of your TV, but I just love the way the sound of the helicopter varies as the camera perspective changes, very precise, and once they board up and get ready for takeoff the low frequencies start ramping up and feel it in the couch while the blades feel like they are above you. While airborne and they put the earpieces on, it has a great effect how it gets quieter, but the bass is all really low frequency at a low volume that you can still feel. In general, you just feel like you’re in the helicopter with them and even though it’s not super bass heavy, there’s just a lot of variance and subtlety that can show off your setup.

Black Hawk Down
Ch. 3 – Sonic assault. I always thought of this mix as more “realistic” sounding with the echoes and “lighter” punch of the weapons compared to the usual bass boosts more modern mixes use (i.e. John Wick). Before the main event, there’s also some nice Atmos effects as the radio voice in the control room comes from the ceiling speakers, giving it a nice touch. Anyway, a nice subwoofer treat is the famous “Irene” scene, especially the quick hit shot where the soldiers are running from the hangar to their choppers. Unsuspecting viewers might think a small earthquake is happening; not the wall shaking kind, but the swaying kind. As they board up and the blades start ramping up, the low rumble persists, followed by a more thunderous bass as they fly over the interrogation room and the glass of water starts shaking on the table. The tight bass drums of the soundtrack sound nice too.

First Man
Ch. 7 – Although First Man has a more rugged and janky feel to the sound mix (almost claustrophobic), it’s intentional. That doesn’t mean it’s not a technical marvel, as it shows off a lot of detail and precision. This is a nice Atmos scene and has several elements to show off. The way the stage jiggles, you can hear all the squeaky lights swaying too, with some clear height effects sounding like they are directly above you. You can hear the rocket in the background take off and it shifts in the sound stage as the camera swings. The way the air from the tubes wheezes and hisses left to right as they approach the pod makes it feel like you’re there, and once they sit in their seats you can hear the change in the audio getting much closer and personal and notice the suits crunching around in their seats as they try to get comfortable. The hatch closing is a nice Atmos effect as you can hear it in the right ceiling as it swings closed with a nice bass thump towards the center channel.
Ch. 15 – This is just a nice mesmerizing scene from start to finish. The music, the cinematography, and sounds. I can’t even describe it but makes me feel pride for humanity.

Deepwater Horizon
Ch. 3 – While this movie is known for its action and bass, I like how quality the overall mix is in general. I like this scene because it sounds like you’re there in the outdoors and I like the helicopter effects and subtle bass notes. There’s also a nice jump scare and thump with the surprise bird strike.
Ch. 9 – Lots of energy in the sound mix as the pipes start bursting into the room, and some good bass that persists. What I like about this scene is that even when it’s loud, it remains clear and maintains the distinct sounds all around. You feel like you are in the room and it doesn’t sound fatiguing (i.e. some Nolan movies which just crank up EVERYTHING).
Ch. 11 – Good all-around scene that has surround effects and clarity, and then it builds up to some nice bass with the explosions.

Hacksaw Ridge
Ch. 9 – You need to fast forward a little bit since the chapters are long, but this is a nice torture test of your subwoofers and how deep they extend. It’s the famous artillery shelling, and a lot of the sound in the room is ULF where you feel it more than hear it. It pounds your chest but it’s also not damaging to your ears, since it’s not overly boosted like other movies. This is the kind of bass I enjoy, where it extends deep and doesn’t need major boosts. You can keep this scene going for once they climb up and the action starts; lots of active surrounds and height channels screaming with bullets whirling by. You feel you are in there with them.

Fury
Ch. 4 – The main event is the tank battle that this scene ends with, but I also like the beginning of this chapter and the ambiance surround activity in the far background. The planes flying overhead, bombs exploding in the distance…you really feel immersed and it and it makes good usage of all your speakers. But the tank battle though! Once that first shell goes flying by, you will be ducking. The machine guns in the trenches pack a nice bass note that you feel in the couch, and the tank shells pack a nice hard and precise impact to them. With all the action going on, there’s still nice clarity and defined channel activity giving it a nice 3D envelope where you are looking for cover.

Godzilla
Ch. 1 – Similar to Aquaman, this movie has plenty of bass in every scene and is overall a very aggressive mix. The opening credits will shake your walls and is a good test to start the movie and let you know what you’re in for. However, there’s also good Atmos moments here too. Once the movie kicks in and Mothra hatches, once the alpha signal gets locked in, you hear some very distinct effects and roar from the ceiling (top right mostly) channels.
Ch. 8 – This scene has some good spatial cues throughout, especially when he is outside in the rain and about to get on the chopper. The grand finale is when Mothra appears. Cool scene and the music envelops you.

The House with a Clock in its Walls

Ch. 1 - Opening credits has fantastic 10 second use of all the surround channels, with clocks tick tocking all around you and making you feel like you're spinning. When the big clock chimes, it feels like it is above you and pulsating past you.
Ch. 14 - Short and simple scene in the candy shop, once the uncle slaps his hand on the counter and a bunch of candy goes flying up over our heads. Good use of surrounds and Atmos.

Interstellar
Ch. 17 - Nice deep bass rumble as they approach the giant black hole, puts a smile on my face. Also nice use of rattling and clanging from the surrounds as the ship shakes about.

John Wick
Ch. 9 - The night club scene has great overall sound quality. Nice variance of ambiance, bass, music, clarity and detail as the scene progresses. The bass in the lockerroom before he heads to the bath house hits nice and deep in the background. Once the action picks up, the guns each pack a nice little thump and radiate with some echo in the basement. Once he pulls out the big gun, there's a nice shockwave of LFE.
Ch. 11 - The church scene has a nice gun sound as it echoes and hits short and hard with his single shots. As it progresses into the parking lot shootout, there's nice overall immersion and you feel like you're in the scene looking for cover. Some of the guns have nice bass to them too, and I like the detail in the shells hitting the ground along with the broken glass.

Kong
Ch. 4 - Fantastic deep bass and good action. There's lots of surround activity on all channels, but the money shot is as Kong is revealed. Bonus, the opening chapter/scene of the movie has fun surround activity too with the dogfight.

Logan
Ch. 10 & 11 - The first part of Ch. 10 is just a good quick test for Atmos. As the train rumbles in the background, there's some good rattling and shaking effects of things around the room which gives nice spatial cues. The Ch. 11 scene is an action scene and nice clean bass with some of the weapon fire and the music beats. It ends with a nice crash through the fences which leads to a deep bass extension as they try to break through it.

Lone Survivor
Ch. 4 - This one isn't Atmos but I like this demo scene for a couple reasons. First, helicopter scenes seem to make good demo material! I like the subtle ways the sound changes as they traverse through the canyons from the exterior of the helicopter, and the scene changes to inside, and a nice little LFE rumble that extends pretty deep. As they approach to land, you get some really nice deep bass from the helicopter that makes you feel like you're inside with them. Once it leaves, there's peace and quiet and you hear nothing but crickets and coyote sounds in the distance...followed with the plane flyby. Nice.

The Magnificent Seven
Ch. 1 and Ch. 14 - The opening of the movie has good unexpected explosions that extend really deep and prolonged as it echoes through the town. It's a quick scene but nice subwoofer test. Overall, I like the sound mix of the movie, especially the score (when Denzel rides into town, for example). The subwoofer highlight is Ch. 14 though, there's some crazy (again unexpected) low frequency extension on some of the shots as the horses come charging towards the final showdown, it's also prolonged for several seconds. If you have a ported subwoofer with deep extension, you will feel the air move and your couch sway. It's very low key and a nice effect.

Midway
Ch. 2 - A showcase scene for your subwoofers and surround activity precision. Once the attack begins, man there's some persistent deep bass notes from the music and couch shaking explosions that have you holding on. The overall clarity of the height channels and surrounds make you feel like there's planes and bullets flying all around you. The entire movie has a high quality sound design, but this chapter has a little bit of everything and will keep you on the edge of your seat.

Mission Impossible: Rogue Nation
Ch. 1 - The music just fills the entire room and it's a fun exciting demo that builds up. The subtle breeze bristling through the grass makes you feel like you're outdoors, and once the plane starts its engines there's some nice low deep LFE that makes you feel next to it. Fun scene.
Ch. 8/9 - This is great test for Atmos. As they parachute down there's clear height activity as they quickly fly from behind and overhead the listening position towards the front right speaker. There's nice detail as the scene progresses and good ambiant effects from the hallway, security scanner, the water pumps etc. Once he dives in, there's fantastic Atmos effects as the machine spins around. Later on in the sewer, I like the echo effects that radiate through the room and sound realistic. The bike chase scene has some quick hitting bass too as they bounce down the stairways.

Overlord
Ch. 1 - We all know this one by now. Thrilling scene with some crazy bass once the green light comes on to signal the jump. This scene is good chaotic fun but maintains clarity. Once he lands and emerges from the water, there's a crashing plane that clearly flies overhead above you, and shortly thereafter there's machine gun fire that feels like it whistles right past you and you duck.

A Quiet Place
Ch. 3 - Even during the quiet scenes, you feel the air and subtle ambiance. Great mix overall. As the scene progresses after dinner when they are playing a board game and accidently knock over the lantern...there's a nice deep bass rumble. You then really hear the distant noises approaching and when the racoons are above you in the ceiling, the entire sounds are from the height channels and very immersive.

Ready Player One
Ch. 2 - One of the most impressive audio and visual demo scenes. So much going on but you feel like you're in there racing. Nice deep bass, clear treble (like the coins being collected), engines roaring, crashes everywhere. There's even subtle height effects like after he slides under the big rig trailer, he pushes the button to close his suidice doors which all come from the height speakers. From the T-rex to Kong to everything else, just fun thrilling scene.


Planet Earth on silmäkarkkia (mutta näissä mitään atmoksia ole)

No niin...sieltähän tuli kattava lista niin täyypä tutustua ;) kiitos näistä.

Tosiaan onko jotain hyvää psikkas suositella mistä löytyy noita edullisesti vsi mennäänkö perus cdon.com ja niin edelleen? Missä postit on halvimmat?

Edit.... Kävin piruuttain katsomassa prismassa niin siellä oli kokonaista 2 kpl eri uhd leffoja : D
 
Missä prismassa noin huono valikoima on? Joensuussa löytyy useampi kymmenen nimikettä jo 9,95€ laarista.

Kotkan prismassa.... Ei kyllä osunut silmään kuin wonder womanin uusin ja joku toinen... Muut näytti pelkkiä blurayta olevan.

Eli joko mä olin sokea tai oikeasti niitä ei ollut...
 
Semmonen välihuomio että elokuvanhan ei täydy olla 4K Blu-ray, jotta siitä Atmos äänet löytyy.

Cdonista olen aika paljon ihan normi Blu-ray levyjä ostanut ja jos on mainittu että Atmos löytyy, niin on kaikkien itse ostamien kohdalla pitänyt paikkansa.
 
Kotkan prismassa.... Ei kyllä osunut silmään kuin wonder womanin uusin ja joku toinen... Muut näytti pelkkiä blurayta olevan.

Eli joko mä olin sokea tai oikeasti niitä ei ollut...

Jos Kotkan seudulla asut, niin Jussin jättikirppiksellä on jokunen kymmenen 4k UHD rieskaa siellä peränurkan leffahyllyssä, 10e/kpl.

Kävin niistä omaan makuun sopivat hakemassa talteen, vaan jäi sinne vielä kaikenlaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 657
Viestejä
4 561 243
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom