Noniin, tulipahan poltettua omaan makuun riittävästi rahaa surround-kaiuttimiin yhdellä kertaa, toivottavasti en innostu lisäkanavista pitkään aikaan...
Atmos ja taka-surroundeiksi tuli Canton GLE 10 Pro (uudempi versio aiemmin linkittämistäni Cantoneista, vanhemmat olivat loppu joka paikasta). Onhan tuo ero oikeasti aika tuntuva ihan saman tien. Kyllähän niillä vanhoillakin pikku-kajareilla pärjäsi, mutta nyt oikeastaan vasta tajuaa, että miten paljon kokemuksesta jäi puuttumaan.
Kun aiemmin takakanavista toistui niiden bassotoiston rajallisuuden (ja pienen äänenpainekapasiteetin) vuoksi vain satunnaisia suhauksia ja muita korkeita ääniä, niin nyt efektit saivat ihan eri tavalla syvyyttä. Nyt äänet myös oikeasti tuntuvat tulevan jostain suunnasta. Aiemmin fiilis oli aina se, että 99% äänestä tuli edestä, kun surround-kanavien korkea jakotaajuus pakotti suuren osan kaistasta subbareille (subbarit sijaitsevat etuseinällä). Tuo tietenkin tekee joistain tehosteista oudon kuuloisia, kun subbari joutuu toistamaan melkein alakeskialueelle ja se on useamman metrin päässä "oikeasta" äänen suunnasta. Nyt efektit vaan tuntuvat "toimivan oikein", äänikenttä on selkeämpi.
Itse en saanut Cantoneita venymään ihan niin alas kuin halusin, päädyin 100hz jakotaajuuteen. 60hz olisi varmaan sellainen ihanteellinen jakotaajuus surround-kanavilta subeille, mutta sellaisten surround-kaiuttimien löytäminen onkin jo vaikeaa (kuten
@latexii totesi). Itse en näitä Cantoneita hinnan puolesta pysty suosittelemaan, koska vastaavan suorituskyvyn saa todella halvoilla käytetyillä jalustakaiuttimilla ja tukevilla telineillä. Omaan olohuoneeseen en kuitenkaan halua mitään silmään pistävää ja nämä tuntuivat aika optimivaihtoehdolta minulle.
Pitänee päivittää itsekin siis vähän käsitystä siitä mitä surround-kanavilta oikeasti nykypäivänä vaaditaan. Atmos/DTS:X on muuttanut äänisuunnittelua sen verran, että enää on vaikea suositella mitään ihan pikkupurkkeja surround-kanaviin. Toki saman suuntaiset rajoitteet olivat jo aiemmin monikanava-ääniraidoissa, jos kaiuttimet olivat liian pienet, mutta miksattiinko silloin surround-kanavaan 20hz signaalia? Itse en tiedä, mutta en yllättyisi yhtään, jos tämä olisi "Atmos-ajan" keksintö.
TL;DR: Vaihdoin isompiin surround-kajareihin. Kannatti, vaikka en omaa kaiutinvalintaa suosittele muille. Nykyääniraidat vaativat enemmän myös surround-kaiuttimilta toimiakseen suunnitellusti.