DIY subwoofer -ketju

Kiitoksia vastauksista aiempaan, tosiaan ulkomailtahan noita saisi, mutta toimistusajat ei oikein itselle natsaa. :/

Jatkoa tuohon edelliseen, menetänkö paljon tuossa jos tosiaan suljettuihin isken nuo 18":t, vai oisko mahdoton ajatus tommoset laittaa 140litraisiin refleksikoteloihin? Lähinnä nuo alataajuudet jäi mietityttämään vielä suljetun kanssa. Sattuko kukaan muu simuloimaan tuota focuksen 18:sta?

Ultimax ois kyllä paremman näköinenkin..
 
oliks siitä mihinkään? ja muistutan vielä et tällä hetkel mulla oli ne tupla kasit...
Oli. Mutta tosiaan vaatii tuon DSP -korjauksen mikä on tuossa threadissakin aika tarkkaan käsitelty.


Kiitoksia vastauksista aiempaan, tosiaan ulkomailtahan noita saisi, mutta toimistusajat ei oikein itselle natsaa. :/

Jatkoa tuohon edelliseen, menetänkö paljon tuossa jos tosiaan suljettuihin isken nuo 18":t, vai oisko mahdoton ajatus tommoset laittaa 140litraisiin refleksikoteloihin? Lähinnä nuo alataajuudet jäi mietityttämään vielä suljetun kanssa. Sattuko kukaan muu simuloimaan tuota focuksen 18:sta?

Ultimax ois kyllä paremman näköinenkin..

No itselläni on Mach Audion 18" (x 3 kpl) suljetuissa 140lit (eli 1 elementti per kotelo) ja hyvin toimii leffoilla (joita meneekin 99% :sti)

Väittäisin että jos vahvarista paukkua piisaa niin myös 15" -tuumaiset toimivat suljetussa leffoilla. Jos tuntuu että ei paukut riitä niin sitten voi tehdä vielä linkwitz transform -korjauksen. (tuon tekeminen ei ihmeitä vaadi, joko komponenteillä ja laskurista saa arvot tai sitten DSP:llä kuten miniDSP)
 
Jees, sain kuin sainkin suomesta kohtuu "edullisesti" nuo ultimaxit, 950eur jäi 2kpl hintaa. Tästäpä se sitten etenee jonkun ajan päästä, täytyy vielä kotelokokoa funtsia tarkemmin kunhan saa sijoittelun katsottua.

Tuon korjauksen voinee tehdä iNuken DSP:n kautta joko boostaamalla PEQ:n kautta suoraan 20Hz kohdalta, taikka HS12 negatiivisella gainilla johonkin 20-30Hz tienoille, sen jälkeen boostaamalla kokonaisgainia?
 
Tuon korjauksen voinee tehdä iNuken DSP:n kautta joko boostaamalla PEQ:n kautta suoraan 20Hz kohdalta, taikka HS12 negatiivisella gainilla johonkin 20-30Hz tienoille, sen jälkeen boostaamalla kokonaisgainia?

Laitat subbarit kasaan, haet parhaat sijainnit ja sitten mietit korjauksia. Itsellä menee Antimoden avustamana yksi kappale 15" Ultimaxia 120l suljetussa viivasuorana 15hz:iin. Huoneboosti on vielä ihan oma lukunsa, sen kanssa -3dB piste on jossain 11hz nurkalla. Ja sinulla on 2x enemmän kartiota ja tehoakin enemmän per elementti tarjolla.

Älä siis kauheasti stressaa korjauksia etukäteen, voin luvata että toisto on ihan kohtalaisen hurja, kunhan saat säädöt kohdilleen, ilman korostuksia alapäälle.
 
Joo, eli kannattaa tosiaan katsoa ekaksi mihin noi pystyy ilman mitään korjauksia, mutta säilyttää takaraivossa se korjauksen mahdollisuus. Itselläni tuli kyllä puhtia ja voimaa runsaasti lisää tuon korjauksen myötä, mutta täällä on "vuotavat" puuseinät ja muutenkin puinen asunto.

Inuken DSP ei välttämättä tuohon taivu.. käsittääkseni siitä ei löydy vaadittavaa Low / High Shelf -filtteriominaisuutta, mutta en ole aivan satavarma.
 
Joo, ilman muuta ensin katsotaan miten toistaa kylmiltään, pohdiskelin vain tuota DSP:n toimintaa tässä odotellessa. Kyllä tuosta nukesta pitäs löytyä nuo High- ja Low Shelf-säädöt(HS6/LS6 ja HS12/LS12), eli voidaan siis laskea tai nostaa tietyn taajuuden yläpuolelta(tai alapuolelta) signaalia. Sitten vain kompensoidaan muu taajuusalue haluamakseen kokonaisgainilla.

Mullakin tulossa puutaloon nämä vehkeet, veikkaan tosiaan että riittävästi paukkua lähtee tuohon tönöön vaikka suljettunakin ovat.

Onko muuten mitään kokemuksia tommosen inuken käyttämisessä full rangena esim lattiakaiuttimille? Ajattelin testailla myös tuota hommaa kun löytyis valmiina iNuken 3000dsp myös.

edit. sitähän piti myös kysyä, että vissiinkin BiAmp1 tai 2 modessahan tuota nukea kannattanee subbareille ajaa? Tollahan pitäs saada yhdestä input-signaalista kahdelle kanavalle vaikkakin manuaali on aika sekava tuon suhteen.
 
Mä käytin tuota iNuken DSP:tä oman subin säätöön. Tuon 15 Hz ylipäästön jälkeen taisi vaste olla sellainen että alkoi ylhäältä, iso monttu 50 Hz jälkeen ja siitä epämääräisen matalaa 100 Hz asti. Aika kovia korjauksia piti tehdä mutta sai suht koht suorahkoksi välille 20 - 100 Hz. Tein muistaakseni isoja +gainejakin vaikka kaikissa ohjeissa kielletään että kuormittaa vahvistinta liikaa. No mulla on volumet niin hiljasella normaalisti ettei edes kahda lamppua syty iNuken tasomittariin kuin harvoin. 20 Hz alempana taso nousi jonkunverran mutta selkeä parannus tuli ääneen noinkin. Työkaluina oli:
-Läppäri josta hdmi vahvistimeen
-Audyssey mikki kiinni läppärissä
-REW ohjelma
-iNuken säätöohjelma jonka nimeä en muista
 
DIY henkisenä iski silmään tämä topici. Ei mitään hurjaa tietämystä näistä asioista sähköjen kanssa tulee oltua aika paljon tekemisissä eli se puoli kohtuu hyvn hanskassa, autoihin on tullut jotain perus muutoksia tehtyä aikoinaan.

Lähinnä kiinnostaisi onko hyvää syytä lähteä tekemään kotiteatterin kaveriksi (Pioneer VSX-930 & lisänä Olavi räsäsen 5kaiuttimen paketti, melkoisen vanha sellainen). Lisää infoa voin päivitellä kun pääsen kotia.

Näille joku maltillinen subi voisi olla lisänä mielessä. Ehkäpä se sitten on jotain 10" ja 12" kokoluokasta 8" taitaa olla liian pieni. Onko hyviä ehdotuksia tai johdatuksia johonkin suuntaan. Kauan aikaa sitten myytiin olikohn Simexin 150W tms vahvareita mitkä pystyi koteloon upottamaan mutta taitavat olla melkoista historiikkia nykyisin.

Nyt siis kiinnostaisi minkälaisella budjetilla pystyisi tuollaisen rakentamaan ja minkälaiset hyödyt on vr jos etsii jonkun esim käytetyn merkkilaitteen? Saa myös tarjota omiaankin, mieluiten tässä näkyvillä niin saa samalla mahdollisesti jotain mielipidettä muilta kyseiseen tarjoukseen :)

Piirilevy tasoltakaan rakentelu ei ole mahdotonta, mutta projekteja sen verran kertynyt että osa projektista voisi ainakin olla jossain määrin valmiista paloista (esim vahvari) voisi olla parempi idea :)
 
DIY henkisenä iski silmään tämä topici. Ei mitään hurjaa tietämystä näistä asioista sähköjen kanssa tulee oltua aika paljon tekemisissä eli se puoli kohtuu hyvn hanskassa, autoihin on tullut jotain perus muutoksia tehtyä aikoinaan.

Lähinnä kiinnostaisi onko hyvää syytä lähteä tekemään kotiteatterin kaveriksi (Pioneer VSX-930 & lisänä Olavi räsäsen 5kaiuttimen paketti, melkoisen vanha sellainen). Lisää infoa voin päivitellä kun pääsen kotia.

Näille joku maltillinen subi voisi olla lisänä mielessä. Ehkäpä se sitten on jotain 10" ja 12" kokoluokasta 8" taitaa olla liian pieni. Onko hyviä ehdotuksia tai johdatuksia johonkin suuntaan. Kauan aikaa sitten myytiin olikohn Simexin 150W tms vahvareita mitkä pystyi koteloon upottamaan mutta taitavat olla melkoista historiikkia nykyisin.

Nyt siis kiinnostaisi minkälaisella budjetilla pystyisi tuollaisen rakentamaan ja minkälaiset hyödyt on vr jos etsii jonkun esim käytetyn merkkilaitteen? Saa myös tarjota omiaankin, mieluiten tässä näkyvillä niin saa samalla mahdollisesti jotain mielipidettä muilta kyseiseen tarjoukseen :)

Piirilevy tasoltakaan rakentelu ei ole mahdotonta, mutta projekteja sen verran kertynyt että osa projektista voisi ainakin olla jossain määrin valmiista paloista (esim vahvari) voisi olla parempi idea :)
Mihin käyttöön subbari tulisi ? (elokuva leffat etc..) Noita upotettavia vahvistinmoduuleita on vielä nykyäänkin (esim. Dayton SPA, Hypex, IMG Stageline,HT-AMP, PWR-ICE). Näiden lisäksi myös pa-päätteet ovat suosittuja. Melkein sanoisin että 500e diy malli vastaa about 1000e valmista. Toki riippuu monesta tekijästä, kuten löytyykö vahvistin ja elementti käytettynä ja millaisen pinnan / viimeistelyn haluaa subwooferinsa. Jos ei tarvi pinta olla viimeisen päälle niin about puolet halvemmalla pääsee kun tekee itse.
 
Leffat lähinnä eipä tuosta telkasta juuri muuta tule katseltua netflix varmaankin 90% käytössä sen kautta, ehkä normi telkka ja urheilu liiga/F1 loput 10%, mutta niille nyt subilla ei merkitystä ole.

Ok kiitoksia tuossa tulikin jo hyviä hakuja mitä lähteä hakemaan. Mitään audio foorumia/palstaa ei taida enää olla pystyssä mistä käytettyjä voisi etsiä? Onkos pa-päätteiden käytössä joku erityinen syy taitavat olla usein 2kanavaisia, mahtavatko olla sillattavissa vai ajetaanko kahta elementtiä vai kaksi kelaista elementtiä. Omina aikoina vasta nämä monella kelalla olevat elementit yleistyi niin niiden yleistymisestä ja käytöstä ei mitään tietoa.

Esim tälläinen tuli Thomann: vastaan pikasesti. Joku käytetty setti olisi kyllä enempi mieleen. https://www.thomann.de/fi/the_tamp_e800.htm

MDF taidetaan edelleen kotelot tehdä ja sisään lisäksi tukirakennetta lisää, vanua ilmeisesti edelleen koteloiden sisään pistetään? Refleksi kopat taitaa olla kotikäytössä suljettuja suositumpia? Pinnan viimeistelyyn voi olla apuja tutulta puusepältä viilutuksen tms muun asian yhteydessä. Laadukas teippauskin on mahdollisuus, mutta sen onnistuminen kunnioitusta herättävästi edes omaan silmään onkin eri juttu :)

Kokonaisuus taitaa edelleen ratkaista näissäkin hommissa eli elementin, vahvarin pitää olla hyviä ja kotelon tietenkin. Onko kuitenkin joku raja mitä enempää ei kannata esim vahvistimeen sijoittaa, onko elementti kuitenkin se osa mihin sijoitetaan isoin määrä rahallisesti?

Mitä mieltä kotelo vaihtoehdoista / tuuma koosta elementillä (käytännössä yhdellä elementillä tehdään kaikki kotikäyttö subit?)
 
Pa -päätteitä löytyy muusikoiden.net :stä. käytettyjä elementtejä / diy subbareita löytyy hifiharrastajista ja dvdplazalta. Valitettavasti suositun (ja edullisen) elementin nimeltä Infinity REF 1260 (12") myynti ja liekkö valmistus on lopetettu, joten sitä ei enää saa paitsi käytettynä, mutta onhan noita toki muitakin vaihtoehtoja. (ScanSpeak, Alpine Type-R 12" , Groundzero GZRW12)
 
Viimeksi muokattu:
MDF taidetaan edelleen kotelot tehdä ja sisään lisäksi tukirakennetta lisää, vanua ilmeisesti edelleen koteloiden sisään pistetään? Refleksi kopat taitaa olla kotikäytössä suljettuja suositumpia? Pinnan viimeistelyyn voi olla apuja tutulta puusepältä viilutuksen tms muun asian yhteydessä. Laadukas teippauskin on mahdollisuus, mutta sen onnistuminen kunnioitusta herättävästi edes omaan silmään onkin eri juttu :)
Liimapuulevystä tulee suoraan hieno pinta niin ei tarvitse päällystää, kysy puuseppäkaverilta löytyykö jäännöspaloja. Mitä ohuemmasta levystä tekee sitä enemmän tarvitsee tukia, että jäykkyys pysyy samana. Pienehkö kotelo paksusta levystä ei tarvitse välttämättä lainkaan tukia.

Vanua ei ole pakko laittaa kuten kaiutinkoteloihin, bassotaajuuksilla aallonpituus on niin pitkä ettei seisovia aaltoja mahdu syntymään. Vanu tai muu sopivasti läpäisevä täyte suurentaa kotelon näennäistä tilavuutta.
 
Liimapuulevy voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto ja vetää vaikka öljyn/vahan siihen päälle. Koivu lienee kovin ja "edullisin" vai liekkö sama vaikka tekee männystä. Tammi varmaankin paras, mut hintaakin luultavasti tulee jos ei ole nurkissa ylijäämä paloja.

Ok hyvä tietää tuo tuki homma pitää sitten kun tietää vähän mittoja kysellä tartteeko täällä olevien mielestä tukia.

Kuinkas tarkkaa tuo kotelon teko nykyisillä elementeillä on, pitääkö litrat vaan saada täsmäämään vai onko muitakin tärkeitä asioita. Refleksi koteloita lienee melkein kaikki kotihifissä käytössä olevat?

Olisiko hyviä ehdotuksia elementiksi noin 50x60x40 koteloon? ei nyt täysin kiveen hakatut mitat mutta tuota kokoluokkaa. Vahvaria ajattelin upottaa takaseinään ja elementtiä ja refleksi putkea lattiaa kohden jos siitä ei haittaa tarpeeksi korkeilla jaloilla?
 
Monet vahvistimet eivät ole ilmatiiviitä joten vaativat oman koteloinnin.

Refleksikotelo on tarkempi litrojen ja putken pituuden suhteen, että viritystaajuus menee oikein, suljetussa ei pienet heitot juurikaan vaikuta.
 
Liimapuulevy voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto ja vetää vaikka öljyn/vahan siihen päälle. Koivu lienee kovin ja "edullisin" vai liekkö sama vaikka tekee männystä. Tammi varmaankin paras, mut hintaakin luultavasti tulee jos ei ole nurkissa ylijäämä paloja.

Ok hyvä tietää tuo tuki homma pitää sitten kun tietää vähän mittoja kysellä tartteeko täällä olevien mielestä tukia.

Kuinkas tarkkaa tuo kotelon teko nykyisillä elementeillä on, pitääkö litrat vaan saada täsmäämään vai onko muitakin tärkeitä asioita. Refleksi koteloita lienee melkein kaikki kotihifissä käytössä olevat?

Olisiko hyviä ehdotuksia elementiksi noin 50x60x40 koteloon? ei nyt täysin kiveen hakatut mitat mutta tuota kokoluokkaa. Vahvaria ajattelin upottaa takaseinään ja elementtiä ja refleksi putkea lattiaa kohden jos siitä ei haittaa tarpeeksi korkeilla jaloilla?

Vanerit, MDF, Lattialastulevy (kovuus P6 ..mm. Saurama tekee tästä), Liimapuulevyt.. Onhan noita materiaaleja, kaikki ovat toimivia.

Eikä sen tarvi edes olla puuta, voi tehdä vaikka paksuun salaojaputkeen, ja varmaan on kestävä jos moisen päälle tulee oikeassa käytössä maata ja kuormuri vetää ylitse. Erilaisiahan nuo ovat sitten työstää....

Eipä ole kotelon teko kovin tarkkaa, litran päälle. (kymmenet litrat eriasia esim. refleksissä) Itse olen omat koteloni AINA vanuttanut, vanu kompensoi esim. refleksiputken / elementin / moduulivahvistimen haukkaamaa tilaa, sen lisäksi se parantaa (monesti) elementin impedanssikäyttäytymistä.. Mitään haittaa siitä ei siis ole. (saattaa tosin tehdä tekeleestä epäherkemmän desibelin pari).

Tuolle moduulivaffarille kannattaa (varmuuden vuoksi) tehdä oma eristetty tilansa, se kun saattaa vuotaa potikoista ja näin ollen subuttimen viritystaajuus on vuodon vuoksi aivan jotain muuta kun mitä sen pitäisi. Tätä havaittiin esim. Simexin plateampeilla.

Kotihifissa on molempia, suljettuja ja refleksejä.. Jopa torvimallisia ja passiiviviritteisiäkin. Tuohon kokoluokkaan tekisin joko 15" -tuumaisen suljetun tai 12" -tuumaisen refleksin. Ylempänä mainitsin pari hyvää elementtiä.. Mainittujen lisäksi Esim. Dayton tekee hyviä elukoita.

Putki voi olla suunnattuna lattiaakin kohti kunhan on väh. putken halkaisijan verran tilaa. Välttämättä ei tarvitse olla putkimallinen vaan myös käytävä toimii putken sijasta (Klipsch käyttää esim. tuota toteutustapaa)
 
Eikä sen tarvi edes olla puuta, voi tehdä vaikka paksuun salaojaputkeen, ja varmaan on kestävä jos moisen päälle tulee oikeassa käytössä maata ja kuormuri vetää ylitse.
Ei nyt sentään salaojaputkeen, ne ovat melko ohuita ja täynnä reikiä.

LLT jne. tuubeissa taitavat käyttää jopa pahvi-putkia, pyöreästä tulee helposti riittävän jäykkä.
 
Ei nyt sentään salaojaputkeen, ne ovat melko ohuita ja täynnä reikiä.

LLT jne. tuubeissa taitavat käyttää jopa pahvi-putkia, pyöreästä tulee helposti riittävän jäykkä.
Joo totta.. Pitäisi käyttää esim. termiä sadevesien ohjauksessa käytettävät rumpuputket. Viemäriputkista sitten vaikka refleksiputket. Menee sekaisin... Sonoco-Alcoren puupahvi -hylsyistä on tehty ainakin paljon noita LLT -tuubeja.

Heh, teollisuusalueen vieressä kun asuu niin lojuu aika paljon joutilaana tuollaisia pätkittyjä ponttooniputkiakin (tuo kuva ei siis täältä mutta vastaavia pätkinä).. + kaikkee muuta "tarpeellista"
 
Viimeksi muokattu:
Allekirjoittaneen subbari kasattu juurikin tuollaiseen ponttooniputkeen. Myytiin minulle "viemäriputkena", mutta mistään tuotelistoilta en onnistunut itse vastaavaa löytämään. 18mm vahvuinen seinä ja helppo työstää, suosittelen. Lisäbonuksena tuollainen sylinterimäinen rakenne ei tarvitse ristitukea sisälle, koska paine jakautuu tasaisemmin putkimaisen muodon vuoksi. Eihän se iso homma ole ristikkoa tehdä, mutta vähän lisää materiaalikuluja sekin on. Itselle kustansi subbarin rakennusmateriaalit (sis. jalat) 70-80€ ja kasaaminen kesti kuutisen tuntia kaikkinensa (+ puuosien maalaaminen ja kuivumisaika). Ja en siis todellakaan ole kummoinen rakennustaidoiltani, työvälineinä oli pistosaha, hiomakone ja akkupora.

 
Minulla on viemäriputkista tehtyjä refleksiputkia. Ihan siistit nekin on ja saa sopivalla läpimitalla.

On myös kalliita refleksiputkia suoraan kaiutinliikkeestä. Ei ne ole olennaisesti parempia.
 
On myös kalliita refleksiputkia suoraan kaiutinliikkeestä. Ei ne ole olennaisesti parempia.
Pienemmässä kokoluokassa pyöristetyt päät voi ehkäistä tai vähentää suhinaa/vihellystä kovemmilla paineilla soittaessa. Pieneen koteloon voi olla hankala saada mahtumaan riittävän paksua putkea joka ei suhise.

Voihan pyöristykset toki tehdä itsekin, mutta ei taida olla kovin helppoa.
 
Nyt olis hankittuna ScanSpeak 30W/4558T00 elementti, The t.amp TA2400 vahvari ja rakentelun alla 100litrainen refleksi, 110mm halkasilla olevalla refleksillä, jolla 70cm pituutta. Kiitokset vinkeistä yv:llä foorumilaiselle.

Projekti koitetaan saada etenemään tässä tän viikon aikana vielä. Materiaaliksi 21mm koivuvaneri.
 
Olisiko hyviä ehdotuksia elementiksi noin 50x60x40 koteloon? ei nyt täysin kiveen hakatut mitat mutta tuota kokoluokkaa. Vahvaria ajattelin upottaa takaseinään ja elementtiä ja refleksi putkea lattiaa kohden jos siitä ei haittaa tarpeeksi korkeilla jaloilla?

Sanottakoon vielä, että jos tekee täydellisen neliön muotoisen, niin ei tarvitse niin paljoa tukirimoja silloinkaan, koska se on silloin tukevampi muotonsa puolesta.
 
Nyt olis hankittuna ScanSpeak 30W/4558T00 elementti, The t.amp TA2400 vahvari ja rakentelun alla 100litrainen refleksi, 110mm halkasilla olevalla refleksillä, jolla 70cm pituutta. Kiitokset vinkeistä yv:llä foorumilaiselle.
Mul on toi sama elementti vajaan 60l suljetussa. Äänenlaadultaan se on hyvä, mut joihinkin biiseihin kaipais ehkä lisää jerkkua alemmas. Ei välttis ehkä paras leffoihin suljetussa, mutta refleksistä en sitten tiedä...
 
Pienemmässä kokoluokassa pyöristetyt päät voi ehkäistä tai vähentää suhinaa/vihellystä kovemmilla paineilla soittaessa. Pieneen koteloon voi olla hankala saada mahtumaan riittävän paksua putkea joka ei suhise.

Voihan pyöristykset toki tehdä itsekin, mutta ei taida olla kovin helppoa.

Oli putki tai portti suuri tai pieni niin kyllä se pyöristykset vaatii aina toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Ulkopuolen pyöristys ei ole niin tärkeä kuin sisäpuolen.
 
Muistaakseni putkareiden kanssa tuo kytkentä aiheuttaa savua.
Erittäin hyvä pointti ja varoitus, ei tullut ajateltua että putkivehkeet käsittelee eri tavalla tuollaisia kuormia. Transistorilaitteen kanssa minulla oli vastaava kytkentä useamman vuoden (tosin B-kajariliittimissä eikä suoraan rinnakkain pääkajarien kanssa), eli sillä puolella onnistuu paremmin.
 
Putkarille tuo tuskin onnistunee... kun vaatinee aika mielettömästi watteja.
Ei se itseasiassa vaadi, kun mul on subin vahvarissa (Hypex ds 4.0) paikka myös linjatasoiselle äänelle, tai et voi vetää kajarilähdöistä siihen. Mä selvittelin itsekkin tota silloin, mut siihen kytkentään ei tule kuormaa juuri nimeksikään, joten virtakin pysyy todella pienenä. Ei ehkä kliinisin ratkaisu, mutta vähän ku jaksoin säätää subin jakosuodinta, ni tuli ihan hyvä.

Laskin pääkajareille myös ensimmäisen tason jakosuotimet 60Hz kohdalle ja toteutin yhdellä kondensaattorilla per kajari ;) Hyödystä on hankala sanoa mitään, ku se ei speksien mukaan muutenkaan toista sen alapuolella olevaa ääntä.
 
Ei se itseasiassa vaadi, kun mul on subin vahvarissa (Hypex ds 4.0) paikka myös linjatasoiselle äänelle, tai et voi vetää kajarilähdöistä siihen.
No tuo Scanspeak 60lit suljetussa (alkup. qtc 0,424) Linkwitz korjattuna (arvoksi -> qtc 0.707) vaatii 20hz alueella 200w (puolet mitä hypex antanee) teholla 1110 wattia. Minusta tuo nyt on aika paljon. (tämä siis winisd:llä nopeasti simuloituna)

Miten tuota olet selvitellyt jossei sinulla ole ikinä linkwitz korjausta ole ollut ?
 
Viimeksi muokattu:
No tuo Scanspeak 60lit suljetussa (alkup. qtc 0,424) Linkwitz korjattuna (arvoksi -> qtc 0.707) vaatii 20hz alueella 200w (puolet mitä hypex antanee) teholla 1110 wattia. Minusta tuo nyt on aika paljon. (tämä siis winisd:llä nopeasti simuloituna)

Miten tuota olet selvitellyt jossei sinulla ole ikinä linkwitz korjausta ole ollut ?

Selvittelin sitä kuormaa, joka (putki)vahvistimelle tulee, jos käyttää sitä subbarin kajaripiuhasta otettavaa sisääntuloa.

Mut olen mä tota linkwitziäkin vähän selvitellyt. Sillä silloisella winisd:llä ei nähnyt liikepoikkeamaa, mut n. 400w tais olla ton Hypexin ds 4.0:n maksimi tehoanto neljään ohmiin. Tietty sitten myös pitäis huomioida se impedanssi sen 20 Hz kohdalla, et tehoa tarttis kyl rutkasti.

Sit mulla meni vähän ohi, mitä tarkoitat tolla teholla 1110 wattia. Milloin sen verran tarvittaisiin? 1110 watin vahvari ois jo melkonen mörkö. Muutenkin mä tykkään, että qtc on hieman hifistisempi ja muistaakseni laskin omani johonkin 0,6:n ja 0,7:n välille (jos se nyt noin päin oli, että tarkkuutta tuli lisää pienemmällä arvolla). Tiedä sit miten onnistuin. Lähempänä se kotelo oli kuitenkin 55l:aa, kun 60l:aa. Tais olla 38cm kanttiinsa ja täydellinen neliö.
 
Selvittelin sitä kuormaa, joka (putki)vahvistimelle tulee, jos käyttää sitä subbarin kajaripiuhasta otettavaa sisääntuloa.

Mut olen mä tota linkwitziäkin vähän selvitellyt. Sillä silloisella winisd:llä ei nähnyt liikepoikkeamaa, mut n. 400w tais olla ton Hypexin ds 4.0:n maksimi tehoanto neljään ohmiin. Tietty sitten myös pitäis huomioida se impedanssi sen 20 Hz kohdalla, et tehoa tarttis kyl rutkasti.

Sit mulla meni vähän ohi, mitä tarkoitat tolla teholla 1110 wattia. Milloin sen verran tarvittaisiin? 1110 watin vahvari ois jo melkonen mörkö. Muutenkin mä tykkään, että qtc on hieman hifistisempi ja muistaakseni laskin omani johonkin 0,6:n ja 0,7:n välille (jos se nyt noin päin oli, että tarkkuutta tuli lisää pienemmällä arvolla). Tiedä sit miten onnistuin. Lähempänä se kotelo oli kuitenkin 55l:aa, kun 60l:aa. Tais olla 38cm kanttiinsa ja täydellinen neliö.
Eli kun Linkwitz korjaus on käytössä niin 400w teholla (kiitos linkwitzin) vahvari haukkaakin 1110w (itseasiassa tekee sen jo 200w teholla) siellä 20hz tienoilla.


Noilla litroilla kotelon QTC on ~0.44
 
Eli kun Linkwitz korjaus on käytössä niin 400w teholla (kiitos linkwitzin) vahvari haukkaakin 1110w (itseasiassa tekee sen jo 200w teholla) siellä 20hz tienoilla.

Mielenkiintoinen mallinnus. Kiitos siitä. Tossa tulis varmasti jo elementinkin tehonkesto vastaan.

Kerran kidutin pöörlessin sls 10":sta tolla samalla vahvarilla ja miniDSP:llä, ni luulin jo, et se hajos, kun tuli vaan jotain ihme pörinää, kun nostin niitä alataajuuksia ohjelmallisesti sillä. Ton simulointisi perusteella voisin kuvitella, että se olikin vahvari, josta loppui jerkku.
 
Mielenkiintoinen mallinnus. Kiitos siitä. Tossa tulis varmasti jo elementinkin tehonkesto vastaan.

Kerran kidutin pöörlessin sls 10":sta tolla samalla vahvarilla ja miniDSP:llä, ni luulin jo, et se hajos, kun tuli vaan jotain ihme pörinää, kun nostin niitä alataajuuksia ohjelmallisesti sillä. Ton simulointisi perusteella voisin kuvitella, että se olikin vahvari, josta loppui jerkku.
Varmaan tulis vastaan. Tokihan jos tekee tuon linkkarin MiniDSP:llä, niin samaan syssyyn voi tehdä subsonicin sinne 15hz alueella joka tiputtaa kyllä noita tehovaateita ja suojaa samalla elementtiä :).
 
Noniin, alkas olla kotelot loppusuoralla.. olihan noissa hommaa kun ekaa kertaa yritin edes jotenkuten kunnolla rakentaa. Aiemmin tullu vaan refleksejä autoon rakenneltua joilla ei niin väliä minkä näköset tulee. Oishan näistä paremmatkin tietysti voinu tulla, tuennassa ehkä ois voinu myös parantaa.
 

Liitteet

  • 20171219_164938.jpg
    20171219_164938.jpg
    2,8 MB · Luettu: 196
  • 20171216_130024.jpg
    20171216_130024.jpg
    3 MB · Luettu: 183
Löyty tallista hyllystä tommoset 10" xls peerlessit 8ohm.
Jos noista vaikka jaksais jossain välissä subin väsätä niin minkähän kokoista koteloa noille rupeaisi suunnittelemaan?
Suljettu vai refleksi?
 

Liitteet

  • P1110003.JPG
    P1110003.JPG
    546,4 KB · Luettu: 52
Löyty tallista hyllystä tommoset 10" xls peerlessit 8ohm.
Jos noista vaikka jaksais jossain välissä subin väsätä niin minkähän kokoista koteloa noille rupeaisi suunnittelemaan?
Suljettu vai refleksi?

Kotelon tyyppi valitaan yleensä sen perusteella haluaako äänenlaatua, vai jyminää... Suljettu on myös oletettavasti helpompi tehdä ja suunnitella. WinISD kantsii ladata, ni sillä saa kotelon suunniteltua, kun syöttää elementin speksit siihen.
 
Oishan näistä paremmatkin tietysti voinu tulla, tuennassa ehkä ois voinu myös parantaa.

Ehkä noin isoihin ois kannattanut tosiaan jotain tukirimaa jo pistää, vaik näyttäisikin täydellisiltä kuutioilta noi. Paksu levy tietty vähentää sen tarvetta. Oletko kuinka paksusta tehnyt ton? Itellä on muistaakseni n. 33mm mäntyliimalevyä ilman tukirimoja n. 55l kotelo ja siinä ei tuntuis olevan mitään ongelmaa ainakaan ja täydellinen kuutio sekin.

Voip olla, että hyvät pörinät lähtee valmiina noista jokatapauksessa :)
 
Löyty tallista hyllystä tommoset 10" xls peerlessit 8ohm.
Jos noista vaikka jaksais jossain välissä subin väsätä niin minkähän kokoista koteloa noille rupeaisi suunnittelemaan?
Suljettu vai refleksi?
Mitähän niiltä elementeiltä haluat. Onko käyttö siis vaan ja ainoastaan musiikkia vai leffoja vai sekä että ? Itse tekisin refleksin ja virittäisin niin alas kun mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom