DIY subwoofer -ketju

NX3000 on D-sarjan vahvistin ja siksi siinä ei ole mm. painavaa toroidi-muuntajaa virransyötössä, jolloin se on kevyempi. Molemmat ovat toki hyviä laitteita. EP4000:n hyvyyden voin kyllä allekirjoittaa tuossa hintaluokassa kun moinen hyllystä löytyy.
Kuulostaa hyvältä, miltäs EP4000 tuulettimet kuulostaa, tarviiko vaihtaa hiljaisempiin niin kuin Inukessa?
 
Pitäs itelle subi rakentoo.

vaatimukset: 20Hz-100Hz, elementti >=15", vahvistin 500W (D-luokka), kotelo >300litraa

mitäs ehdottelette?
 
Pitäs itelle subi rakentoo.

vaatimukset: 20Hz-100Hz, elementti >=15", vahvistin 500W (D-luokka), kotelo >300litraa

mitäs ehdottelette?
Ite tuli kaksi tuollaista 15" 287ltr koteloa väsäiltyä, ja nuke6000:sen perässä on. Toinen elementti vielä hakusessa, mutta jos ei aikaisempaa kokemusta paljoa ole, niin voi sanoa et yksi 15" ultimax, 300ltr kotelo, ja kunnon vahvari, niin mökää kyllä lähtee :) tosin oishan se 18" ollu miehekkäämpi.

DSC_0320-1.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaisiko Rainbow Hammer 12" olla aihiota kotiteatteri subiksi? Tuollainen jäänyt nurkkiin odottelemaan uutta käyttötarkoitusta. Speksejä on vaikea löytää tälle enää, mutta tämä näyttäisi etäisesti tutulta.
 
Hiilikuitukalvoinen eli mk2. Alunperin se lukikin tuossa viestissäni, mutta onnistuin näköjään editoimaan sen pois, kun muotoilin sanajärjestystä uusiksi.
Tuossa vanhemmassa mallissa tais olla fs niinkin korkea kuin 32hz. Kyllä tuosta ihan pätevän leffatoistimen saa, 100l kotelo 81cm 5" putkella antais -3db 26hz ja -6db 20hz.
 
noniin bassoherrat sanooko mulle hyvä pa vahvistin kotiteatteri subbari käyttöön jossa olis kaikki suotimet valmiina että ei tarviis erilistä jakosuodinta
 
noniin bassoherrat sanooko mulle hyvä pa vahvistin kotiteatteri subbari käyttöön jossa olis kaikki suotimet valmiina että ei tarviis erilistä jakosuodinta
Eipä sen välttämättä tarvi olla PA -pääte, ellet halua mahd. halvalla niitä watteja ulos. Daytonilla on esim. hyviä ei-pa -päätteitä.
 
Jos ekaa subia on rakentelemassa, niin onko suosituksia hyvästä valmissetistä joka käytännössä tarttis vaan kasata, eikä tarttis ite puun työstöön ottaa kantaa?
 
Jos ekaa subia on rakentelemassa, niin onko suosituksia hyvästä valmissetistä joka käytännössä tarttis vaan kasata, eikä tarttis ite puun työstöön ottaa kantaa?
Riippunee kuinka valmiin setin haluat ? Maalatko itse ? ruuvaatko ruuvit ? entäpä refleksiputki, vanut, naparuuvit ? onko sinulla omasta takaa vahvistin etc... eli kannattaa hieman täsmentää.

Alustavasti voin sanoa että kuviopuu tekee aika valmiiksi kotelot, mutta ovat kalliita. Jos haluaa valmiina hienon kotelon tarvitsee melkein levyt sitten maalauttaa ja tehdä niihin jiiraukset jotta loppukäyttäjälle jää vaan se kasaaminen. Mutta tuossa vaiheessa tulee kyllä tosiaan kotelolle jo hintaakin.
 
Lähinnä se puuosien työstä pitäisi ulkoistaa.

E: kun ei se työkalujen hommaaminenkaan varsinaisesti halpaa ole :)
 
Kannattanee varautua tekemään tiivis kotelo tuon arkun sisään. Ihan vaan näin sivusta katsojana tuumailen :vihellys:
 
Itsekkään en erityisesti puun työstämistä nauti, joten seuraavat subi kotelot teen näistä.
HAVANNA-arkkupöytä, 50 x 60 cm (tummanruskea)

Itse arvelin tehdä Ikean Hemnes 2-laatikkoisesta lipastosta kotelot... Melko helppo, taka-, etu- ja alalevyt tarvitsee tehdä. Liimaa laatikon etuosat vielä tuohon etulevyyn kiinni niin pysyy ulkonäkö muuttumattomana...

Ja tietysti vahvikkeet...
 
Oma suljettu tammiliimapuulevystä(26mm) tehty suljettu kuutio lähti halkeilemaan tehtaan liimauksista keskeltä levyä. Omat liitokset pysyneet kiinni. Itse en toista enää tee. Senverran kallista oli levy ja ehjänä pysyi ehkä muutaman kuukauden. Liekkö oli vielä kosteaa kasausvaiheessa vaikka sisätiloissa säilytetty.
 
Oma suljettu tammiliimapuulevystä(26mm) tehty suljettu kuutio lähti halkeilemaan tehtaan liimauksista keskeltä levyä. Omat liitokset pysyneet kiinni. Itse en toista enää tee. Senverran kallista oli levy ja ehjänä pysyi ehkä muutaman kuukauden. Liekkö oli vielä kosteaa kasausvaiheessa vaikka sisätiloissa säilytetty.

Aika hurjaa. Omat pääkaiuttimet ja subbarit on kasattu ihan liimapuulevystä (kun halvalla sai, muuten olisin ottanut MDF:ää) ja hyvin ovat kestäneet jo useamman vuoden.

Itse rakennan mielellään liimapuusta, jos vaan löydän kohtuuhinnalla. Mukavampi materiaali minun mielestä käsitellä, kun ei pölyä MDF:n tavoin.
 
Aika hurjaa. Omat pääkaiuttimet ja subbarit on kasattu ihan liimapuulevystä (kun halvalla sai, muuten olisin ottanut MDF:ää) ja hyvin ovat kestäneet jo useamman vuoden.

Itse rakennan mielellään liimapuusta, jos vaan löydän kohtuuhinnalla. Mukavampi materiaali minun mielestä käsitellä, kun ei pölyä MDF:n tavoin.
Voihan se olla, että 18" ultimaxilla oli jotain tekemistä asian kanssa. Mutta ilmat alko tuleen läpi niin vaihdoin koteloa.
 
Voihan se olla, että 18" ultimaxilla oli jotain tekemistä asian kanssa. Mutta ilmat alko tuleen läpi niin vaihdoin koteloa.

Tutuhko elementti, minulla on pari 15" Ultimaxia. En usko, että elementti pystyy oikeasti rikkomaan tukevaa koteloa ellei rakennusmateriaalissa ole sitten ollut vikaa. Vaikuttaa todennäköiseltä, jos sinulla oli vielä liimauksen kohdalta pettänyt.
 
Korjattanee vielä että ei vain yhdestä kohtaan vaan usealta sivulta. Todennäköisin syy on, että kuivui entisestään ja kun on puristettu ja liimattu kasaan niin ei kestäny jännitystä.
 
Se on semmoinen homma, että tarkoitus olisi rakentaa(taas) uusi kotelo um18-22 subille. Töiden kautta tuli sauma tilata halvalla mdf levyä ja nykyisessä tilassa ei kotelon koolla ole oikeastaan väliä. Entinen kotelo oli vähän kompromissi ja nyt voisi hyödyntää täysin elementin. Käyttö 95% leffat ja 5% musa. Kuinka isoksi perinteinen refleksikotelo pitäisi rakentaa, että saisi eniten irti?
 
Se on semmoinen homma, että tarkoitus olisi rakentaa(taas) uusi kotelo um18-22 subille. Töiden kautta tuli sauma tilata halvalla mdf levyä ja nykyisessä tilassa ei kotelon koolla ole oikeastaan väliä. Entinen kotelo oli vähän kompromissi ja nyt voisi hyödyntää täysin elementin. Käyttö 95% leffat ja 5% musa. Kuinka isoksi perinteinen refleksikotelo pitäisi rakentaa, että saisi eniten irti?
450lit kotelon tilavuus nettona. Putkeksi esim. 15cm halk. 40cm pitkä. Tällöin viritystaajuus olisi 15hz. Luulisi riittävän
 
450lit kotelon tilavuus nettona. Putkeksi esim. 15cm halk. 40cm pitkä. Tällöin viritystaajuus olisi 15hz. Luulisi riittävän
Olen tykästynyt ulkonäöllisesti putken korvaamisen slottiportilla. Onko tuohon jotain laskukaavaa? Marty tyyliin 3 porttia poksin päätyyn.
 
Olen tykästynyt ulkonäöllisesti putken korvaamisen slottiportilla. Onko tuohon jotain laskukaavaa? Marty tyyliin 3 porttia poksin päätyyn.
Oma ehdotukseni on että jos itse haluat tehdä portin niin tee neliön muotoinen portti, perinteinen 3 slotin matala portti saattaa aiheuttaa heikompaa ilmanvirtausta. Tai jos välttämättä haluat kolme porttia niin max. 2:1 slotin muoto. Mitä enemmän sulla on portin seinämiä, sitä enemmän se vastustaa ilman virtausta.
Pyöreä > neliö > suorakaide.
 
@Antipro
Aivan. Toinen vaihtoehto joka miellyttäisi silmää olisi kaksi tai kolme putkea päätyy. Helpottaisi myös kotelon rakennusta.

Edit: Eli tekisin 450 litraisen kotelon. Suurinpiirteiset mitat 160cmx65cmx50cm. Kotelo kankaan alapuolelle. Putket elementin puolelle katsojaan päin.
 
@Antipro
Aivan. Toinen vaihtoehto joka miellyttäisi silmää olisi kaksi tai kolme putkea päätyy. Helpottaisi myös kotelon rakennusta.

Edit: Eli tekisin 450 litraisen kotelon. Suurinpiirteiset mitat 160cmx65cmx50cm. Kotelo kankaan alapuolelle. Putket elementin puolelle katsojaan päin.
3 putkea on oikein hyvä ja esteettisesti varmasti ok. 11cm halk ja 65cm pitkä (uponor viemäriputki) niin viri on ~16hz.
 
Kiitoksia lateksille laskelmista. Tuli vielä mieleen sekin vaihtoehto, että tekisi kaksi parin sadan litran suljettua koteloa. Kumpihan olisi parempi leffojen kannalta? Eli yksi refleksi tai kaksi suljettua.
 
Kiitoksia lateksille laskelmista. Tuli vielä mieleen sekin vaihtoehto, että tekisi kaksi parin sadan litran suljettua koteloa. Kumpihan olisi parempi leffojen kannalta? Eli yksi refleksi tai kaksi suljettua.
Itse ainakin ymmärsin että tuo 450 litraa olis yhdelle elementille, ja melkein vois ymmärtää et sulla kaksi noita? Leffoille ehdottomasti refleksi, eikö?

Itsekkin arvoin refleksin ja suljetun välillä, um15 kanssa, ja vajaa 290ltr portilla tuli tehtyä, eikä kaduta. Pysyy musiikinkin mukana, mikä tällästä keltanokkaa jännitti, kun aina luullut että isot refleksikotelot on pelkkiä matalien louskuttajia. Sitä en tiedä kuinka kultakorva olet, mutta oma mielipide :)
 
Yksi elementti tosiaan on tällä hetkellä, mutta nälkä kasvaa syödessään. Mietin päässäni sitä vaihtoehtoa, että ostaisin toisen ja laittaisin vierekkäin kaks suljettua.
 
Yksi elementti tosiaan on tällä hetkellä, mutta nälkä kasvaa syödessään. Mietin päässäni sitä vaihtoehtoa, että ostaisin toisen ja laittaisin vierekkäin kaks suljettua.
Veikkaan että alemmat mörinät ei kuulu kahdella suljetulla yhtään kovempaan kuin yhdellä 450ltr refleksillä. Jos tila ei lopu kesken, niin tee kaksi 450ltr ni ei varmasti kaduta.
 
Yksi elementti tosiaan on tällä hetkellä, mutta nälkä kasvaa syödessään. Mietin päässäni sitä vaihtoehtoa, että ostaisin toisen ja laittaisin vierekkäin kaks suljettua.

Jos teet kaksi, niin useimmissa huoneissa paras sijoittelu ei ole kaksi vierekkäin. Suurin hyöty kahdessa subbarissa on se, että sijoittelemalla saadaan tasaisempi taajuusvaste. Vierekkäin asettelemalla menetetään tämä hyöty.

Jos sijoittelu ei ole ongelma, laittaisin vaihtoehdot paremmuusjärjestykseen seuraavasti: 2 refleksiä > 2 suljettua > 1 refleksi > 1 suljettu. Nuo kaksi refleksiä menevät todennäköisesti huonekorostuksen kanssa vaimentumattomana lähelle 10hz taajuutta. Mitään muuta syytä mennä suljetuilla ei ole kuin se, että et saa kahta refleksiä sijoitettua optimaalisesti.

Kannattaa REW:llä (RoomSim) hieman simuloida tuota huonetta, niin saa karkean ajatuksen siitä mihin ne kaksi subbaria kannattaisi laittaa. Jos tuntuu, että kahta refleksiä ei saa sopivasti sijoitettua, niin suljetut saattavat olla parempi vaihtoehto vaikka niillä hävitään alle 30hz paineissa ihan reippaasti.
 
Jotenkin jäätävän kokoinen tulee tästä kotelosta. Sama haudata tämän sisällä sitten aikanaan. 1700x650x550 Mdf levy 22mm.
1hwDNWA.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se ilmeisesti suositeltavaa olisi :) itse purin varastosta pari vanhaa petauspatjaa kotelon vaimennukseen :)
 
Ikuisuus kysymys,

Kotelo(t) olisi noin 70-75l, näihin pitäisi elementti(t) valita. Vertailuelementtinä pitäisin Sls-12 elementtiä.

Koteloon olen simuloinut montaa eri 12 tuumaista ja 15 tuumaista. 15 tuumainen normaalisti soi himpun kovempaa mutta toistokäyrä jää samantapaiseksi kun on pieni kotelo.

Budjetti olisi tuon 2xSLS-12 verran käytössä... Eli noin 198€ mutta mieluusti alle. Yhden elementin katoksi ajattelin n. 130€ tuohon.

Mitä laitetaan?
 
Ikuisuus kysymys,

Kotelo(t) olisi noin 70-75l, näihin pitäisi elementti(t) valita. Vertailuelementtinä pitäisin Sls-12 elementtiä.

Koteloon olen simuloinut montaa eri 12 tuumaista ja 15 tuumaista. 15 tuumainen normaalisti soi himpun kovempaa mutta toistokäyrä jää samantapaiseksi kun on pieni kotelo.

Budjetti olisi tuon 2xSLS-12 verran käytössä... Eli noin 198€ mutta mieluusti alle. Yhden elementin katoksi ajattelin n. 130€ tuohon.

Mitä laitetaan?

Tutustu Speakerbox Liteen, siinä saa asetettua omat filtterit tyyliin tilavuus 70l - f3 20hz ja sit se listaa kaikki sopivat elementit.
 
Yhden elementin katoksi ajattelin n. 130€ tuohon.

Mitä laitetaan?
Tuolla budjetilla ei uutena yhtään mitään. Käytettynä ehkä saattaa säkällä löytyä jotain ok 12" -tuumaista, kuten Alpine Type R. Tuplaat tuon 130e niin saat yhden ok elementin esim. Alpine Type-R 15" -tuumainen. Sen laitat tuohon 70lit (netto) koteloon ja teet sille linkwitz transform -filtterin MiniDSP:llä niin saat ihan hyvän ulottuvuuden.


Se nyt vaan on fakta että pieneen koteloon sullottuna iso(hko) elementti ei yksinkertaisesti fysiikan lakeihin nojaten toistoltaan ulotu matalalle defaulttina vaan signaalia joutuu pakosti käpistelemään (niinkuin tehdään kaupallisissakin).
 
Ikuisuus kysymys,

Kotelo(t) olisi noin 70-75l, näihin pitäisi elementti(t) valita. Vertailuelementtinä pitäisin Sls-12 elementtiä.

Koteloon olen simuloinut montaa eri 12 tuumaista ja 15 tuumaista. 15 tuumainen normaalisti soi himpun kovempaa mutta toistokäyrä jää samantapaiseksi kun on pieni kotelo.

Budjetti olisi tuon 2xSLS-12 verran käytössä... Eli noin 198€ mutta mieluusti alle. Yhden elementin katoksi ajattelin n. 130€ tuohon.

Mitä laitetaan?

Olisko tuosta? Aika suora vaste 20hz asti...

Dayton Audio RSS265HF-4 10" Reference HF Subwoofer
 
Ei enää noita 10 tuumaisia... Jotenkin tuntuu että ei ne oikein koskaan ole kovin hyviä.

Täytyy katsoa että voisko budjettia nostaa, Alpinen typerä olis kyllä hyvä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 822
Viestejä
4 567 019
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom