Siis ensi viikolla mulla kaikki kasassa, ja polte on kova päästä kasaamaan ja kuuntelemaan, mutta mitään piuhoja en ole hommannut vielä. Eli vinkkejä siis? Vahvistimena tämä: Pioneer VSX-922 + AS-WL300Pre-autin äänenvoimakkuutta et voi säätää muuten kuin manuaalisesti. Jos otat subbarin lähdöstä niin säätyy automaagisesti kaukosäätimestä.
Jos subivahvistimen äänenvoimakkuus ei riitä niin linjavahvistin kehiin. Postasinkin jonnekkin tuonne aiemmin sellaisen kikkareen.
Kun aikoinaan Inuken hankin ja tein pari subbaria niin tälläiset ostin mukaan. Tietty 2.5mm olisi varmaan ollut varmempi valinta.nonnih, levyt käyty tilaamassa, alkuviikosta sais ne haettua, ja vahvistinkin löyty. Ei ihan se mitä hain mutta kuitenkin. Sitten olisi enää tuo piuhahomma. Ikinä en oo ees xlr-, tai speakon liitintä nähnyt, ja nyt kun kattelin noita niin enemmän pihalla vaan..
Kehtaako joku heittää linkkiä, millaiset piuhan/piuhat ja terminaalin tarvitsen, Jotta saan av-vahvistimen pre-outista Nuke6000:selle, ja nukelta kotelolle, sekä millainen liitin koteloon
Aluksi ei tarvetta kuin toiselle kanavalle tuosta nukesta.
Tattis onko väliä, tuleeko koteloon kiinni 2 vai 4 napainen speakon?Kun aikoinaan Inuken hankin ja tein pari subbaria niin tälläiset ostin mukaan. Tietty 2.5mm olisi varmaan ollut varmempi valinta.
Vahvistimen ja inuken väliin rca-xlr male.
https://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_6_mc.htm
inuken ja subbarin väliin neutrik speakon kaapeli.
2x https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm
Subbarikoteloon neutrik speakon liitinpaneeli.
2 x https://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4mp_dtyp.htm
Subbarin sisälle kaiutinkaapelia.
2m https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_spk215.htm
Ei väliä, nelinapaista liitintä voi käyttää kaksinapaisena. Kaksinapainen kaapeli toimii nelinapaisessa liittimessä (käyttää liittimen +1 ja -1 napoja), mutta ei toisinpäin. Tietty kaksinapaisen kanssa ei pysty tekemään virheitä.Tattis onko väliä, tuleeko koteloon kiinni 2 vai 4 napainen speakon?
ja aivan tavalliset kuparit siellä Speakon -kaapelin sisällä toimii.. Eli voi myös napsasta sen liittimen siitä kaapelista veke ja kytkeä subwooferin päähän aivan tavalliset kuparijohtimet ja naparuuvit. Speakon on näppärämpi toki. (Itse en vaan ikinä edes tule vetämään alle 4mm² subwooferille, koska veto on pitkä.. just in case. Speakonit taitaa tukea vaan 2,5mm²)
Juu. NL4FX ainakin on speksattu "Wiresize: 4 mm² / 6 mm² (screw type terminals/soldering)"Varmaankin löytyy eri neliölle eri speakonit. Taisin alunperin tilata ebaysta neljän neliön piuhalla speakon johdon jonka sitten purin.
Minkä helkutin takia oot ottanu noin pehmosia ruuveja? Messinkiruuvi ei kelpaa ku koristeeksi.Note to self - älä ikinä käytä messinkisiä puuruuveja vanerikotelon katsauksessa. Nappasin kaupasta, en ajatellut sen kummemmin.
Tein pienet esireiätkin ja silti saldona on 5 taipunutta, 3 katkennutta ja 2 pyöristynyttä kantaa. Tämä siis käsiruuvarilla.
Hiukan meni hermot kun osat ei kiristyneet kunnolla kun ruuvit katkeili, taipui tai pyöristyi. Onneksi kotelo jää sohvan alle piiloon...
Voi olla että muistelin väärin sit. jos tuo maalaaminen liitty juuri tuohon läpihengittämiseen, niin varmaan sit oli joku muu materiaali.Minkä helkutin takia oot ottanu noin pehmosia ruuveja? Messinkiruuvi ei kelpaa ku koristeeksi.
Stn88: Miksi se pitäisi maalata? Koivuvaneri on erittäin tiivistä verrattuna mdf levyyn. Meillä töissä esimerkiksi alipainenostin vetää vielä 30mm mdf levyn läpi toisen levyn mukanaan. Kun taas koivuvanerilevy voi olla vaikka 8mm eikä päästä ilmaa läpi.
Olikos noissa plateissa, et kannattas "koteloida" tuohon koteloon, ettei paljaaltaan olisi kotelon sisällä?Noniin, sisärakenne olisi tässä, näyttääkö järkevältä?
Vahvistin tulee kylkeen, leikkaan aukot elementille, putkelle ja vahvarille kunhan kansi on paikoillaan.
Jäykisteisiin leikkasin 2 kevennysreikää vielä ennen liimaamista.
Jotkut plateampit pitää tosiaan koteloida kun eivät ole tiiviitä, varmistin että tuo ei tarvi koteloa kun se on turhaa väsäämistä. Joku saattaa myös hermoilla kun sisäpuolella on verkkovirtaiset osat suoraan käpisteltävissä.Olikos noissa plateissa, et kannattas "koteloida" tuohon koteloon, ettei paljaaltaan olisi kotelon sisällä?
Kiitoksia vinkeistä... Palataan jossain kohtaa, kun pääsen remontissa niin pitkälle, että pääsee testailemaan jotakin hankittua ;-)Tai sitten suht. halpoja Dayton Audion DCS385 15" -elementtejä (Fs 17.5 , SPL 91.7dB). Noille piisaa helposti Behringer NX1000 -sarjalainen.
En muistanutkaan tällaista nyrkkisääntöä. Jos jako tosiaan vaikka 80Hz ja porttiresonanssi 120Hz niin mitä tästä seuraa (jos subissa on jyrkkä alipäästö vielä 80Hz yläpuolella)? Itsellä meinaan juurikin tällainen ongelma, että se resonanssi jää 120-140Hz alueelle.Nyrkkisääntönä on pidetty ilmavirtausta alle 20 m/s ja porttiresonanssi yli 160 hz (jos jako on 80 hz eli oktaavin yli). Nämä taitaa olla sellaisia veteen piirrettyjä viivoja, mutta ihan yleisenä ohjenuorana.
Parempi överit ku vajarit.Emäntä sano et miks kaikki aina lähtee lapasesta 10" yamahan 100w subille piti päivitystä kattella, ni vanerit ku haki ni mietti vähän itekkin..
Sinulla kyllä, kun before tilanne on jo lähtökohtaisesti hyvällä mallilla. XT: llä on tietty määrä resopisteitä käytössä ja jos lähtökohta on hyvä niin kyllähän siitä nätti kippura tulee loppupeleissä.Ihan hyvin tuo perinteinenkin Audyssey XT tasoittaa vasteen.
Varmaan huone tekee jotain mihin tavan XT ei enään pure. Kunnon mikillä (Esim. umik-1) voisi mitata tuon tarkan vasteen suoraan elementin pölykupin edestä, jolla siis pelataan huoneen aiheuttamat vaikutukset pois.Mistähän johtuu että tuo vaste tippuu noin jyrkästi suoraan 30hz jälkeen?
Tarkistin vielä simulaatiot ja kotelon viritys pitäisi olla jotain 25-27hz jolla -3db piste pitäisi osua 23-24hz.
Jaahans, ongelman syy selvisi. Näissä Monacor / IMG Stageline vahvistimissa on kiinteä subsonic 25hz / 18db.Onhan tuo aika paljon vielä siistimpi XT32, selvästi on eroa.
Täytyy vielä kokeilla jatkaa refleksiputkea kunhan joku päivä jaksaa, ainakin kun erilaisilla test toneilla kokeilin niin kyllä se toisto tosiaan rajaantuu tuohon juuri alle 30hz.
No, silti toi todella hyvin tasapainoa musallekin, rakennusvuorossa on kohta laajakaistat jotka ei toista yhtä alas kuin nykyiset lattiakaiuttimet niin tulee subille väkisinkin käyttöä.
Samaa törmäsin noissa ht.ampin vahvareissaJaahans, ongelman syy selvisi. Näissä Monacor / IMG Stageline vahvistimissa on kiinteä subsonic 25hz / 18db.
Voihan perhana, eipä valmistajan esitteissä moista mainita. Oikealla hakusanalla löytyi mittauksetkin:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2tRLb9V4w3LPfGgXEPastX
Tiedoksi siis muillekin, ei voi suositella jos pyrkii subilla kovin alas...
90 asteen kulma on ihan tavallista.Samaa törmäsin noissa ht.ampin vahvareissa
Tässä kun ei oikein kunnon vehkeitä ole millä sais levyyn 45 asteen kulman, niin ahistaako se pahasti kun portissa on 90asteen kulma?
Päät kyllä pyöristelen, mutta tuohon mutkaan en saa oikein millään tehtyä loiventavia levynpaloja
Tarkista signaalipiuha joka menee AV vahvarilta subivahvarille. Eilen löyty omaan vika kun yksi RCA piuha oli viallinen, ehjä tilalle niin loppu hurina. Tarkista siis signaalitien mahdolliset virhelähteet ensin.Ekat höyryt otettu. Tuntuu etten oo kotona aikasemmin subia omistanutkaan piuhaa ei oo vielä et sais koneeseen kiinni ja sitä kautta säätämään. Huomio kiinnitty siihen, et Subi humisee koko ajan. Vinkkiä mikä on pielessä?
Onhan tuo aika massiivinen tuohon kymppituumaseen verrattuna. Toinen kotelo vielä pitää tekasta, ja sit pintakäsittely.
Mistä saisi suht paksuja 10-12cm jalkoja? Ei oikeen kiinnosta laittaa noita 3-4cm paksuja jalkoja mitä k-rauta ym. myy.
Juu. Piuhana uusi tällänen: Cordial XLRu-RCA, parikaapeli - St. Paul's Sound verkkokauppaTarkista signaalipiuha joka menee AV vahvarilta subivahvarille. Eilen löyty omaan vika kun yksi RCA piuha oli viallinen, ehjä tilalle niin loppu hurina. Tarkista siis signaalitien mahdolliset virhelähteet ensin.
Jalan malli? Materiaali?Ekat höyryt otettu. Tuntuu etten oo kotona aikasemmin subia omistanutkaan piuhaa ei oo vielä et sais koneeseen kiinni ja sitä kautta säätämään. Huomio kiinnitty siihen, et Subi humisee koko ajan. Vinkkiä mikä on pielessä?
Onhan tuo aika massiivinen tuohon kymppituumaseen verrattuna. Toinen kotelo vielä pitää tekasta, ja sit pintakäsittely.
Mistä saisi suht paksuja 10-12cm jalkoja? Ei oikeen kiinnosta laittaa noita 3-4cm paksuja jalkoja mitä k-rauta ym. myy.
Kaikista paras olisi pyöreät hopeat/rosterit, mutta onhan tuossa tuota 2x4 pihalla. Jos siitä sit tekasiskin. En vaan tajua kuinka ei tuota tullut mieleenJalan malli? Materiaali?
Esim. pätkät 4x4 parrua määrämittaan ja ruuveillä pohjaan kiinni.
Tuolta luin ( 6. Desibeli, äänenvoima ), niin itse ymmärsin että teho + pinta-ala tuplataan, tulee +6db, mikä taas ihmisen korvaan kuullostaa kaksinkertaiselta.Ei pidä. Äänenpaine kun kaksinkertaistuu niin silloin 100dB -muuttuu -> 200dB ja 85dB muuttuu 170dB.. kun TEHO kaksinkertaistuu niin äänenpaine kasvaa +3dB .. kun elementtien määrä tuplaantuu äänenpaine kasvaa +3dB.
Korvan kuuloaistia sekä sen tuntemuksia voidaan tutkailla fletcher munson -käppyröiden avulla.
Toki jos teho JA pinta-ala tuplataan niin tulee +6db.itse ymmärsin että teho + pinta-ala tuplataan, tulee +6db, mikä taas ihmisen korvaan kuullostaa kaksinkertaiselta.