DIY subwoofer -ketju

Nyrkkisääntönä on pidetty ilmavirtausta alle 20 m/s ja porttiresonanssi yli 160 hz (jos jako on 80 hz eli oktaavin yli). Nämä taitaa olla sellaisia veteen piirrettyjä viivoja, mutta ihan yleisenä ohjenuorana.
 
nonnih, levyt käyty tilaamassa, alkuviikosta sais ne haettua, ja vahvistinkin löyty. Ei ihan se mitä hain mutta kuitenkin. Sitten olisi enää tuo piuhahomma. Ikinä en oo ees xlr-, tai speakon liitintä nähnyt, ja nyt kun kattelin noita niin enemmän pihalla vaan..

Kehtaako joku heittää linkkiä, millaiset piuhan/piuhat ja terminaalin tarvitsen, Jotta saan av-vahvistimen pre-outista Nuke6000:selle, ja nukelta kotelolle, sekä millainen liitin koteloon :confused:

Aluksi ei tarvetta kuin toiselle kanavalle tuosta nukesta.
 
Pre-autin äänenvoimakkuutta et voi säätää muuten kuin manuaalisesti. Jos otat subbarin lähdöstä niin säätyy automaagisesti kaukosäätimestä.

Jos subivahvistimen äänenvoimakkuus ei riitä niin linjavahvistin kehiin. Postasinkin jonnekkin tuonne aiemmin sellaisen kikkareen.
 
Pre-autin äänenvoimakkuutta et voi säätää muuten kuin manuaalisesti. Jos otat subbarin lähdöstä niin säätyy automaagisesti kaukosäätimestä.

Jos subivahvistimen äänenvoimakkuus ei riitä niin linjavahvistin kehiin. Postasinkin jonnekkin tuonne aiemmin sellaisen kikkareen.

Siis ensi viikolla mulla kaikki kasassa, ja polte on kova päästä kasaamaan ja kuuntelemaan, mutta mitään piuhoja en ole hommannut vielä. Eli vinkkejä siis? Vahvistimena tämä: Pioneer VSX-922 + AS-WL300

Ne piuhat tilaan mitkä nyt parhaiten tolla kombolla toimii :)
 
nonnih, levyt käyty tilaamassa, alkuviikosta sais ne haettua, ja vahvistinkin löyty. Ei ihan se mitä hain mutta kuitenkin. Sitten olisi enää tuo piuhahomma. Ikinä en oo ees xlr-, tai speakon liitintä nähnyt, ja nyt kun kattelin noita niin enemmän pihalla vaan..

Kehtaako joku heittää linkkiä, millaiset piuhan/piuhat ja terminaalin tarvitsen, Jotta saan av-vahvistimen pre-outista Nuke6000:selle, ja nukelta kotelolle, sekä millainen liitin koteloon :confused:

Aluksi ei tarvetta kuin toiselle kanavalle tuosta nukesta.

Kun aikoinaan Inuken hankin ja tein pari subbaria niin tälläiset ostin mukaan. Tietty 2.5mm olisi varmaan ollut varmempi valinta.

Vahvistimen ja inuken väliin rca-xlr male.
https://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_6_mc.htm
inuken ja subbarin väliin neutrik speakon kaapeli.
2x https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm
Subbarikoteloon neutrik speakon liitinpaneeli.
2 x https://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4mp_dtyp.htm
Subbarin sisälle kaiutinkaapelia.
2m https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_spk215.htm
 
Kun aikoinaan Inuken hankin ja tein pari subbaria niin tälläiset ostin mukaan. Tietty 2.5mm olisi varmaan ollut varmempi valinta.

Vahvistimen ja inuken väliin rca-xlr male.
https://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_6_mc.htm
inuken ja subbarin väliin neutrik speakon kaapeli.
2x https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm
Subbarikoteloon neutrik speakon liitinpaneeli.
2 x https://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4mp_dtyp.htm
Subbarin sisälle kaiutinkaapelia.
2m https://www.thomann.de/fi/the_sssnake_spk215.htm

Tattis :) onko väliä, tuleeko koteloon kiinni 2 vai 4 napainen speakon?
 
Tattis :) onko väliä, tuleeko koteloon kiinni 2 vai 4 napainen speakon?

Ei väliä, nelinapaista liitintä voi käyttää kaksinapaisena. Kaksinapainen kaapeli toimii nelinapaisessa liittimessä (käyttää liittimen +1 ja -1 napoja), mutta ei toisinpäin. Tietty kaksinapaisen kanssa ei pysty tekemään virheitä.
 
ja aivan tavalliset kuparit siellä Speakon -kaapelin sisällä toimii.. Eli voi myös napsasta sen liittimen siitä kaapelista veke ja kytkeä subwooferin päähän aivan tavalliset kuparijohtimet ja naparuuvit. Speakon on näppärämpi toki. (Itse en vaan ikinä edes tule vetämään alle 4mm² subwooferille, koska veto on pitkä.. just in case. Speakonit taitaa tukea vaan 2,5mm²)
 
ja aivan tavalliset kuparit siellä Speakon -kaapelin sisällä toimii.. Eli voi myös napsasta sen liittimen siitä kaapelista veke ja kytkeä subwooferin päähän aivan tavalliset kuparijohtimet ja naparuuvit. Speakon on näppärämpi toki. (Itse en vaan ikinä edes tule vetämään alle 4mm² subwooferille, koska veto on pitkä.. just in case. Speakonit taitaa tukea vaan 2,5mm²)


No parempi näin :tup:

Eli kaksi näitä: Neutrik NL2FX 2-napainen Speakon johtoliitin - St. Paul's Sound verkkokauppa

Ja toisen pään karvaperseet vaan normaaliin terminaaliin kiinni?

Ja tällä vahvistimesta nukeen, niin homma lähtee toimimaan?

Cordial XLRu-RCA, parikaapeli - St. Paul's Sound verkkokauppa

Pitänee laittaa vkl aikana tilaukseen =)
 
Eli, voit siis ostaa valmiin speakon -kaiutinjohdon jonka katkaisemalla saat kuparikarvat subwooferin tavalliseen kaiutinterminaaliin / naparuuveihin, mikäli sellaiset siihen kiinnität. Tai sitten laitat normaalin ehyen speakon -kaiutinkaapelin speakon -runkoliittimeen kiinni ja toisen pään inukee, eli ei karvaperseitä...

Jos ostat pelkät speakon -liittimet (kaiutinkaapelille), niin tarvitset luonnollisesti myös sitä kaiutinkaapelia ellei löydy omasta takaa. Speakonin kaiutinliittimen sisään en usko 4mm² -kaapelin mahtuvan. (muistaakseni kokeilin joskus.. tai kannattaa ainakin varmistaa.. ne kiinnitysnastat on meinaa aaaaika pienet)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tungettu 6mm2 piuhat speakonii. Tiukkaa teki mutta mahtui. Purin kuuden neliön kumikaapelista kaksi johdinta ja pistin liittimet päihin.
 
Varmaankin löytyy eri neliölle eri speakonit. Taisin alunperin tilata ebaysta neljän neliön piuhalla speakon johdon jonka sitten purin.
 
Unohtui mainita että speakon liitinpaneeleita varten käytetään sellaisia lattaliittimiä. 4.8mm leveys.
 
Viimeksi muokattu:
Note to self - älä ikinä käytä messinkisiä puuruuveja vanerikotelon katsauksessa. Nappasin kaupasta, en ajatellut sen kummemmin.

Tein pienet esireiätkin ja silti saldona on 5 taipunutta, 3 katkennutta ja 2 pyöristynyttä kantaa. Tämä siis käsiruuvarilla.

Hiukan meni hermot kun osat ei kiristyneet kunnolla kun ruuvit katkeili, taipui tai pyöristyi. Onneksi kotelo jää sohvan alle piiloon...
 
No hemmetti :btooth:

Muistelisin joskus jostain lukeneeni, oliko että koivuvanerista jos tekee, niin sisäpinta kannattaisi maalata? Vai untako oon nähnyt.

Mites, ois n.2,5cm paksua vaahtomuovia, yks kerros riittää? Oliko että joku seinä kannattaa jättää ilman vaimennusta?
 
Note to self - älä ikinä käytä messinkisiä puuruuveja vanerikotelon katsauksessa. Nappasin kaupasta, en ajatellut sen kummemmin.

Tein pienet esireiätkin ja silti saldona on 5 taipunutta, 3 katkennutta ja 2 pyöristynyttä kantaa. Tämä siis käsiruuvarilla.

Hiukan meni hermot kun osat ei kiristyneet kunnolla kun ruuvit katkeili, taipui tai pyöristyi. Onneksi kotelo jää sohvan alle piiloon...

Minkä helkutin takia oot ottanu noin pehmosia ruuveja? Messinkiruuvi ei kelpaa ku koristeeksi.

Stn88: Miksi se pitäisi maalata? Koivuvaneri on erittäin tiivistä verrattuna mdf levyyn. Meillä töissä esimerkiksi alipainenostin vetää vielä 30mm mdf levyn läpi toisen levyn mukanaan. Kun taas koivuvanerilevy voi olla vaikka 8mm eikä päästä ilmaa läpi.
 
Noniin, sisärakenne olisi tässä, näyttääkö järkevältä?

Vahvistin tulee kylkeen, leikkaan aukot elementille, putkelle ja vahvarille kunhan kansi on paikoillaan.

Jäykisteisiin leikkasin 2 kevennysreikää vielä ennen liimaamista.

20190603_193811.jpg
 
Minkä helkutin takia oot ottanu noin pehmosia ruuveja? Messinkiruuvi ei kelpaa ku koristeeksi.

Stn88: Miksi se pitäisi maalata? Koivuvaneri on erittäin tiivistä verrattuna mdf levyyn. Meillä töissä esimerkiksi alipainenostin vetää vielä 30mm mdf levyn läpi toisen levyn mukanaan. Kun taas koivuvanerilevy voi olla vaikka 8mm eikä päästä ilmaa läpi.

Voi olla että muistelin väärin sit. jos tuo maalaaminen liitty juuri tuohon läpihengittämiseen, niin varmaan sit oli joku muu materiaali.

Noniin, sisärakenne olisi tässä, näyttääkö järkevältä?

Vahvistin tulee kylkeen, leikkaan aukot elementille, putkelle ja vahvarille kunhan kansi on paikoillaan.

Jäykisteisiin leikkasin 2 kevennysreikää vielä ennen liimaamista.

20190603_193811.jpg

Olikos noissa plateissa, et kannattas "koteloida" tuohon koteloon, ettei paljaaltaan olisi kotelon sisällä?
 
Viimeksi muokattu:
Olikos noissa plateissa, et kannattas "koteloida" tuohon koteloon, ettei paljaaltaan olisi kotelon sisällä?

Jotkut plateampit pitää tosiaan koteloida kun eivät ole tiiviitä, varmistin että tuo ei tarvi koteloa kun se on turhaa väsäämistä. Joku saattaa myös hermoilla kun sisäpuolella on verkkovirtaiset osat suoraan käpisteltävissä.
 
Onnistuuko nuken dsp-hommat Android Tabletilla?

E: Ei muuten pidä nuke 6000 mun korvaan ääntä yhtään kun noctuat sisällä. Testasin vahvistimen vaan töpselin päässä kun matkahuollosta hain, niin piti tarkistaa että pyöriikö ne edes...
 
Viimeksi muokattu:
Nyrkkisääntönä on pidetty ilmavirtausta alle 20 m/s ja porttiresonanssi yli 160 hz (jos jako on 80 hz eli oktaavin yli). Nämä taitaa olla sellaisia veteen piirrettyjä viivoja, mutta ihan yleisenä ohjenuorana.

En muistanutkaan tällaista nyrkkisääntöä. Jos jako tosiaan vaikka 80Hz ja porttiresonanssi 120Hz niin mitä tästä seuraa (jos subissa on jyrkkä alipäästö vielä 80Hz yläpuolella)? Itsellä meinaan juurikin tällainen ongelma, että se resonanssi jää 120-140Hz alueelle.
 
Emäntä sano et miks kaikki aina lähtee lapasesta :D 10" yamahan 100w subille piti päivitystä kattella, ni vanerit ku haki ni mietti vähän itekkin..

DSC_0291.JPG
 
Olohuoneeseen tulee vaakatasoon 2kpl 150x50x50cm koteloita kahdelle 15" ultimaxille:) nettolitrat per kotelo jää johonkin 275litran paikkeille. Painaa muuten yks levy jo enemmän ku vanha Subi :D

E: typot korjattu, ku uus tabletti ni heittää ennustava jotain ihan päättömiä :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin sai omat stereosubit valmiiks Peerless STW-350 elementeillä ja Hypex Fusionamp FA502 plateampeilla. Soi kyllä mukavasti kerrostalo-olkkarissa ihan luontaisella vasteen laskulla. Integroituu ATC SCM50 pääkaiuttimiin mahtavasti. Pientä hienosäätöä vaille.

Leffoilla varmasti olisi saanut refleksinä esim. tuolla Daytonan Ultimaxilla refleksissä enemmän potkua, mutta musiikilla tuskin saa parempaa. Kovemmilla tasoilla tosin tuon Peerlessin moottorin ääni on yllättävän kova.

Pienenä yllätyksenä elementin reunoilla ei ollut vaahtomuovitiivistettä niinkuin Daytonalla. Oma asennus rautakaupan tiivisteellä jäi vähän heikoksi jotenka todella kovaa soittaessa on havaittavissa pientä vuotoa. Järkevillä tasoilla ei mitään ongelmaa.

Hypexin vahvistin kävi maahantuojan valohuollossa. Totesivat että ei ole ongelmaa. Samat ongelmat olivat vielä kun sain laitteen takaisin. Ei mennyt virransäästötilaan ja tuulettimet pyörivät itsestään vaikka ei olisi soitellut mitään musiikkia. Tuuletinongelma tulee ilmi vasta kun laite ollut päällä monia tunteja. Ilmeisesti laite lämpiää idlenä niin paljon. Virransäästöongelma onneksi katosi itsestään jostain syystä.. Poislukien se, että kuuluu kova poksahdus aina kun laite käynnistyy tai sammuu virransäästötilasta. Hypexin valmistajan huolto käski lähettää laitteet paikanpäälle, saas nähdä koska saan aikaseksi.

Hypex Filter Design softa on kyllä monipuolinen, vaikkakin hieman kökkö käyttää ja kaatuilee aika usein..
 
Oma köyhän miehen takuumurea -projekti alkaa olla valmis. Aineksina siis GZIW 250X ja IMG Stageline 300. Kotelo on 19mm koivuvaneria, fyllatty polyesterivanulla aika reilusti.

Kehtaan väittää että tällä <300€ budjetilla tuli aika hemmetin hyvä. Rumahan se on mutta tulee sohvan alle niin ei haittaa.

Nyt vielä pitää ajaa Audyssey ja kalibroida tasot, laitan vielä käppyrät kunhan ehtii. Pitäisi mennä aika suoraan 20hz asti.

20190606_133838.jpg
 
Ihan hyvin tuo perinteinenkin Audyssey XT tasoittaa vasteen.

Alarajataajuus jäi vähän ylemmäs kuin luulin, täytyy vähän pidentää putkea jos jaksaa mutta toimii kyllä todella hyvin sekä leffoilla että musalla.

Pääkaiuttimilla on pari huoneesta johtuvaa ongelmaa mitkä ei audysseyllä lähteneet, nyt kun laittoi jaon 60hz niin hävisi nekin kätevästi.

Bonuksena tuli aika mojova buttkicker kun potkii sohvan alla, Pacific Rim oli aika messevä kokemus.

20190609_113459.jpg
 
Ihan hyvin tuo perinteinenkin Audyssey XT tasoittaa vasteen.
Sinulla kyllä, kun before tilanne on jo lähtökohtaisesti hyvällä mallilla. XT: llä on tietty määrä resopisteitä käytössä ja jos lähtökohta on hyvä niin kyllähän siitä nätti kippura tulee loppupeleissä.
 
Mistähän johtuu että tuo vaste tippuu noin jyrkästi suoraan 30hz jälkeen?

Tarkistin vielä simulaatiot ja kotelon viritys pitäisi olla jotain 25-27hz jolla -3db piste pitäisi osua 23-24hz.
 
Mistähän johtuu että tuo vaste tippuu noin jyrkästi suoraan 30hz jälkeen?

Tarkistin vielä simulaatiot ja kotelon viritys pitäisi olla jotain 25-27hz jolla -3db piste pitäisi osua 23-24hz.
Varmaan huone tekee jotain mihin tavan XT ei enään pure. Kunnon mikillä (Esim. umik-1) voisi mitata tuon tarkan vasteen suoraan elementin pölykupin edestä, jolla siis pelataan huoneen aiheuttamat vaikutukset pois.

Tuossa oma subukka (vanhaa aikaa, kun oli "vaan" 1)

 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo aika paljon vielä siistimpi XT32, selvästi on eroa.

Täytyy vielä kokeilla jatkaa refleksiputkea kunhan joku päivä jaksaa, ainakin kun erilaisilla test toneilla kokeilin niin kyllä se toisto tosiaan rajaantuu tuohon juuri alle 30hz.

No, silti toi todella hyvin tasapainoa musallekin, rakennusvuorossa on kohta laajakaistat jotka ei toista yhtä alas kuin nykyiset lattiakaiuttimet niin tulee subille väkisinkin käyttöä.
 
Tuossa minun uusimmat mittaukset. Piti siirtää toinenkin subbari huoneen eteen kun sohvan takana ja melkein kiinni alkoi sohvan niskatyyny täristä niin paljon että hampaat tärisivät ja sohva heilui muutenkin ihan liikaa jos leffassa oli joku hurjempi toimintakohtaus.

68-WQHIN-d.jpg

IiM4x04.jpg
 
Onhan tuo aika paljon vielä siistimpi XT32, selvästi on eroa.

Täytyy vielä kokeilla jatkaa refleksiputkea kunhan joku päivä jaksaa, ainakin kun erilaisilla test toneilla kokeilin niin kyllä se toisto tosiaan rajaantuu tuohon juuri alle 30hz.

No, silti toi todella hyvin tasapainoa musallekin, rakennusvuorossa on kohta laajakaistat jotka ei toista yhtä alas kuin nykyiset lattiakaiuttimet niin tulee subille väkisinkin käyttöä.

Jaahans, ongelman syy selvisi. Näissä Monacor / IMG Stageline vahvistimissa on kiinteä subsonic 25hz / 18db.

Voihan perhana, eipä valmistajan esitteissä moista mainita. Oikealla hakusanalla löytyi mittauksetkin:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2tRLb9V4w3LPfGgXEPastX

Tiedoksi siis muillekin, ei voi suositella jos pyrkii subilla kovin alas...
 
Jaahans, ongelman syy selvisi. Näissä Monacor / IMG Stageline vahvistimissa on kiinteä subsonic 25hz / 18db.

Voihan perhana, eipä valmistajan esitteissä moista mainita. Oikealla hakusanalla löytyi mittauksetkin:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2tRLb9V4w3LPfGgXEPastX

Tiedoksi siis muillekin, ei voi suositella jos pyrkii subilla kovin alas...

Samaa törmäsin noissa ht.ampin vahvareissa o_O

Tässä kun ei oikein kunnon vehkeitä ole millä sais levyyn 45 asteen kulman, niin ahistaako se pahasti kun portissa on 90asteen kulma?
Päät kyllä pyöristelen, mutta tuohon mutkaan en saa oikein millään tehtyä loiventavia levynpaloja:wtf:
 
Samaa törmäsin noissa ht.ampin vahvareissa o_O

Tässä kun ei oikein kunnon vehkeitä ole millä sais levyyn 45 asteen kulman, niin ahistaako se pahasti kun portissa on 90asteen kulma?
Päät kyllä pyöristelen, mutta tuohon mutkaan en saa oikein millään tehtyä loiventavia levynpaloja:wtf:
90 asteen kulma on ihan tavallista.

AVSforumilla suosituissa Martysubeissa on juurikin vain yksi jyrkkä kulma.

Jos refleksikanava on lattiaa pitkin ja kotelossa kanava tehty niin, että jatkuu kotelon seinämää pitkin niin viritys saattaa pudota yhdellä ainaki taajuudella.

MartySub by GSG(TM) - Flat Packs
Näistä kaupallisista rakennussarjoista näkee helposti että mitenkä on tehty.

PERFORMANCE COMPARISON TABLE
Täs on aika hyvin esitetty muute 18" ja 21" elementeille eri suorituskykyarvoja eri koteloilla. Tuollanen korkeemmalle viritetty VBSS/MBM kotelo ja halpa Daytonan PA-basso olisi ihan hauska kaveri suljetulle subille.. jos vaan olisi enemmän tilaa kämpässä.
 
Kannattaako tuohon pitkittäin heittää jotkut tuet? Pyörötangot tai jotain vastaavaa?

DSC_0313.JPG
 
Ekat höyryt otettu. Tuntuu etten oo kotona aikasemmin subia omistanutkaan :D piuhaa ei oo vielä et sais koneeseen kiinni ja sitä kautta säätämään. Huomio kiinnitty siihen, et Subi humisee koko ajan. Vinkkiä mikä on pielessä?

Onhan tuo aika massiivinen tuohon kymppituumaseen verrattuna.:D:D Toinen kotelo vielä pitää tekasta, ja sit pintakäsittely.

Mistä saisi suht paksuja 10-12cm jalkoja? Ei oikeen kiinnosta laittaa noita 3-4cm paksuja jalkoja mitä k-rauta ym. myy.

DSC_0322.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ekat höyryt otettu. Tuntuu etten oo kotona aikasemmin subia omistanutkaan :D piuhaa ei oo vielä et sais koneeseen kiinni ja sitä kautta säätämään. Huomio kiinnitty siihen, et Subi humisee koko ajan. Vinkkiä mikä on pielessä?

Onhan tuo aika massiivinen tuohon kymppituumaseen verrattuna.:D:D Toinen kotelo vielä pitää tekasta, ja sit pintakäsittely.

Mistä saisi suht paksuja 10-12cm jalkoja? Ei oikeen kiinnosta laittaa noita 3-4cm paksuja jalkoja mitä k-rauta ym. myy.

DSC_0322.JPG

Tarkista signaalipiuha joka menee AV vahvarilta subivahvarille. Eilen löyty omaan vika kun yksi RCA piuha oli viallinen, ehjä tilalle niin loppu hurina. Tarkista siis signaalitien mahdolliset virhelähteet ensin.
 
Ekat höyryt otettu. Tuntuu etten oo kotona aikasemmin subia omistanutkaan :D piuhaa ei oo vielä et sais koneeseen kiinni ja sitä kautta säätämään. Huomio kiinnitty siihen, et Subi humisee koko ajan. Vinkkiä mikä on pielessä?

Onhan tuo aika massiivinen tuohon kymppituumaseen verrattuna.:D:D Toinen kotelo vielä pitää tekasta, ja sit pintakäsittely.

Mistä saisi suht paksuja 10-12cm jalkoja? Ei oikeen kiinnosta laittaa noita 3-4cm paksuja jalkoja mitä k-rauta ym. myy.

DSC_0322.JPG
Jalan malli? Materiaali?
Esim. pätkät 4x4 parrua määrämittaan ja ruuveillä pohjaan kiinni.
 
Jalan malli? Materiaali?
Esim. pätkät 4x4 parrua määrämittaan ja ruuveillä pohjaan kiinni.

Kaikista paras olisi pyöreät hopeat/rosterit, mutta onhan tuossa tuota 2x4 pihalla. Jos siitä sit tekasiskin. En vaan tajua kuinka ei tuota tullut mieleen :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö kyseinen teksti paikkaansa:

Vaikka äänenpaine kaksinkertaistuu (+6 dB SPL), kuuloaistin mielestä kuitenkin vasta 10 dB SPL muutos vastaa äänenvoiman, oikeammin äänekkyyden (loudness), kaksinkertaistumista.

Aluksi kun kattelin et toisella Subilla tulisi samalla teholla se +6db, niin tuntu aika vähältä näin keltanokan korvaan, mutta jos asia onkin noin kuin yllä mainittu?
 
Ei pidä. Äänenpaine kun kaksinkertaistuu niin silloin 100dB -muuttuu -> 200dB ja 85dB muuttuu 170dB.. kun TEHO kaksinkertaistuu niin äänenpaine kasvaa +3dB .. kun elementtien määrä tuplaantuu äänenpaine kasvaa +3dB.

Korvan kuuloaistia sekä sen tuntemuksia voidaan tutkailla fletcher munson -käppyröiden avulla.

FletcherMunson_Oarih.png
 
Ei pidä. Äänenpaine kun kaksinkertaistuu niin silloin 100dB -muuttuu -> 200dB ja 85dB muuttuu 170dB.. kun TEHO kaksinkertaistuu niin äänenpaine kasvaa +3dB .. kun elementtien määrä tuplaantuu äänenpaine kasvaa +3dB.

Korvan kuuloaistia sekä sen tuntemuksia voidaan tutkailla fletcher munson -käppyröiden avulla.

FletcherMunson_Oarih.png
Tuolta luin ( 6. Desibeli, äänenvoima ), niin itse ymmärsin että teho + pinta-ala tuplataan, tulee +6db, mikä taas ihmisen korvaan kuullostaa kaksinkertaiselta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom