DIY subwoofer -ketju

Sama tapahtuisi myös isossa korkealle viritetyssä refleksissä.
Eiköhän sitä liikeradan poikkeamaa tapahdu millä tahansa (viritystaajuuden alapuolisella) taajuudella, kun tehoa syötetään liikaa.
Tekijän virheet ne subit tappaa, ei liika teho. Mutta joo, eiköhän tässä ollu.
Oikeampi termi on kokematon KÄYTTÄJÄ jonka jäljiltä subit kuolee. Olen tehnyt immeisille useita subbareita, eikä ole minun vika jos he niitä paskovat yliampuvilla tehoilla.
 
Eiköhän sitä liikeradan poikkeamaa tapahdu millä tahansa taajuudella, kun tehoa syötetään liikaa. Eiköhän se ole suht. kokematon KÄYTTÄJÄ jonka jäljiltä subit kuolee. Olen tehnyt immeisille useita subbareita, eikä ole minun vika jos he niitä paskovat yliampuvilla tehoilla.
Virin alapuolella ne tosiaan kuolee, kun ei ole ilmajousta kontroloimassa elementtiä. Tuonkin asian totesin kyllä aiemmin.
DIY puolella kun ollaan, niin moni tekee subbarit itse.
Tuossa vielä tuosta "liiasta" tehosta, eli Ground zeron bassot rääkätään jo tehtaalla moninkertaisilla tehoilla.
"Hydrogen SPL elementtien suunnittelussa on käytetty Klippel-optimointia. 10 tuntia kestävässä testauksessa elementin käyttäytymistä tutkitaan lukuisin mittaustuloksin ja näin löydetään jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa ne heikot kohdat ja ongelmat jotka vaativat parannusta. Elementtiä rääkätään jopa nelinkertaisella teholla sen tehonkestoon nähden. Lopputuloksena on elementti jonka impedanssivaste on hyvin tasainen, eli se ottaa vastaan hyvin tehoa kaikilla taajuuksilla, on herkkyydeltään hyvä ja kestää tehoa kunnolla".
Ground Zero GZHW 16SPL - Audioimport
 
Oxamin: Voisitko tämän "yliteho on hyvää" -yleistämisen nyt lopettaa? Se että esimerkkinä käytät Ground Zeron testausproseduuria, ei tarkoita että muiden valmistajien subit olisi samalla tavalla kvalifioitu taikka robusteja moninkertaiselle vahvistinteholle (tai liikepoikkeamalle) mitä se valmistaja on speksannut.

Jokainen subbarijärjestelmä (DIY) tulisi suunnitella hyvin ja käyttää myös järkevästi (valmistajat, niin elementtien kuin vahvistimienkin antavat kyllä speksit joita noudattamalla turvallinen ja toimiva lopputulos on varmasti mahdollista). Jos jotain menee paskaksi niin aina saa ensimmäiseksi katsoa peiliin kun se vastuu aina lähtökohtaisesti on sillä DIY miehellä/naisella.
 
Tuossa vielä tuosta "liiasta" tehosta, eli Ground zeron bassot rääkätään jo tehtaalla moninkertaisilla tehoilla.
"Hydrogen SPL elementtien suunnittelussa on käytetty Klippel-optimointia. 10 tuntia kestävässä testauksessa elementin käyttäytymistä tutkitaan lukuisin mittaustuloksin ja näin löydetään jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa ne heikot kohdat ja ongelmat jotka vaativat parannusta. Elementtiä rääkätään jopa nelinkertaisella teholla sen tehonkestoon nähden. Lopputuloksena on elementti jonka impedanssivaste on hyvin tasainen, eli se ottaa vastaan hyvin tehoa kaikilla taajuuksilla, on herkkyydeltään hyvä ja kestää tehoa kunnolla".
Ground Zero GZHW 16SPL - Audioimport
Ei taida GroundZeron (auto)äänenpaine(kisa)elementit liittyä tähän threadiin millään tavalla. Kukaan täysjärkinen ei tee kotona tuollaisella (epäedullisilla parametreillä varustetulla) subwoofer elementillä yhtään mitään. Sikstoisekseen tuota käytetään Hydrogen -sarjassa, eikä kauttaaltaan "Ground Zeron" bassoissa.
 
Oxamin: Voisitko tämän "yliteho on hyvää" -yleistämisen nyt lopettaa? Se että esimerkkinä käytät Ground Zeron testausproseduuria, ei tarkoita että muiden valmistajien subit olisi samalla tavalla kvalifioitu taikka robusteja moninkertaiselle vahvistinteholle (tai liikepoikkeamalle) mitä se valmistaja on speksannut.

Jokainen subbarijärjestelmä (DIY) tulisi suunnitella hyvin ja käyttää myös järkevästi (valmistajat, niin elementtien kuin vahvistimienkin antavat kyllä speksit joita noudattamalla turvallinen ja toimiva lopputulos on varmasti mahdollista). Jos jotain menee paskaksi niin aina saa ensimmäiseksi katsoa peiliin kun se vastuu aina lähtökohtaisesti on sillä DIY miehellä/naisella.
Subit ei hajoa "liiasta" tehosta, se on fakta. Voit toki todistaa väitteeni vääräksi, sen sijaan että määräilet mistä täällä saa kirjoittaa.
 
Subit ei hajoa "liiasta" tehosta, se on fakta. Voit toki todistaa väitteeni vääräksi, sen sijaan että määräilet mistä täällä saa kirjoittaa.
Liikaa tehoa suhteessa esim. liikerataan == subwoofer hajoaa. Johan tämä sinulle selvitettiin tapped horn -esimerkissä. Idiotismia on lähteä jollekkin haistapaska -saivartelulinjalle, kuten "väärä kotelointi" "väärä viritystaajuus" "väärässä kohtaa subsonic". Subwoofer todellakin rikotaan liialla teholla, siksi niissä on tehonkesto.
 
Ei taida GroundZeron (auto)äänenpaine(kisa)elementit liittyä tähän threadiin millään tavalla. Kukaan täysjärkinen ei tee kotona tuollaisella (epäedullisilla parametreillä varustetulla) subwoofer elementillä yhtään mitään. Sikstoisekseen tuota käytetään Hydrogen -sarjassa, eikä kauttaaltaan "Ground Zeron" bassoissa.
Minun pointti tuli varmaan selväksi? Tuo mittaus on käytössä jo halvoissa iridium subeissa. Daytonin tapauksessa ei puhuta edes tehonkeston kaksinkertaisesta ylittämisestä. elementti on järeä ja laadukas, eikä databassin mukaan säikähdä liikeradan ylitystä.
 
Liikaa tehoa suhteessa esim. liikerataan == subwoofer hajoaa. Johan tämä sinulle selvitettiin tapped horn -esimerkissä. Idiotismia on lähteä jollekkin haistapaska -saivartelulinjalle, kuten "väärä kotelointi" "väärä viritystaajuus" "väärässä kohtaa subsonic". Subwoofer todellakin rikotaan liialla teholla, siksi niissä on tehonkesto.
Elä jauhaa paskaa. Montako subia olet hajoittanut "liialla" teholla?
 
Minun pointti tuli varmaan selväksi? Tuo mittaus on käytössä jo halvoissa iridium subeissa. Daytonin tapauksessa ei puhuta edes tehonkeston kaksinkertaisesta ylittämisestä. elementti on järeä ja laadukas, eikä databassin mukaan säikähdä liikeradan ylitystä.
Tuota mittausta ei ole käytössä yhdessäkään fiksussa "kotikäyttöön" tarkoitetussa elementissä, eikä yhdessäkään elementissä mitä täällä on oikeasti sivuttu. Noista kannattaa jauhaa siellä autohifi puolella. Pointtini varmaan tuli selväksi ?
 
Subit ei hajoa "liiasta" tehosta, se on fakta. Voit toki todistaa väitteeni vääräksi, sen sijaan että määräilet mistä täällä saa kirjoittaa.

Yritä edes ymmärtää lukemasi oikein. Pyysin lopettamaan, en määrännyt. Tämä oli vielä pakko oikaista, mutta lopetettaisko nyt oikeesti...
 
Yritä edes ymmärtää lukemasi oikein. Pyysin lopettamaan, en määrännyt. Tämä oli vielä pakko oikaista, mutta lopetettaisko nyt oikeesti...
Olen pyytänyt asiallisesti korjaamaan jos olen väärässä, se että toista osapuolta vain pyydetään lopettamaan, ei ole kovinkaan rakentavaa keskustelua.
 
Saahan noita käämejä sulateltua (tai ainakin niiden liimaukset) kun oikein yrittää: Dual LMS Ultra 5400 sealed blew up melted coil

Todennäköisempi skenaario, jos jättää siniaalloilla leikkimiset väliin, on tuupata riittävällä teholla tarpeeksi matalia. Ainakin War of the Worlds ja Edge of Tomorrow sisältävät aika lujia tööttäyksiä alle 10 hertsillä. Kyllä refleksissä tai jopa suljetussa kotelossa saa heilautettua elementin xmech rajojen yli jolloin se jossain kohti pamauttaa johonkin kiinteään ja repii elementtiin tai ripustuksiin reikiä. En nyt tähän hätään löytänyt esimerkkiä mutta on noista joskus tullut AVSForumin puolelta luettua.

Harvinaistahan tuo toki on, ja vaatii yleensä aika tolkuttomasti tehoja, mutta kannattaa tiedostaa DIY subbarien kanssa säätäessä. WINISD tms. simulointihan tuonkin mahdollisuuden kertoo, niin voi sitten harkita infrasonic suojaa DSP:llä johonkin pisteeseen. Tai tosiaan vahvarin tehon rajoittamista jos sellainen mahdollisuus löytyy.
 
Saahan noita käämejä sulateltua (tai ainakin niiden liimaukset) kun oikein yrittää: Dual LMS Ultra 5400 sealed blew up melted coil

Todennäköisempi skenaario, jos jättää siniaalloilla leikkimiset väliin, on tuupata riittävällä teholla tarpeeksi matalia. Ainakin War of the Worlds ja Edge of Tomorrow sisältävät aika lujia tööttäyksiä alle 10 hertsillä. Kyllä refleksissä tai jopa suljetussa kotelossa saa heilautettua elementin xmech rajojen yli jolloin se jossain kohti pamauttaa johonkin kiinteään ja repii elementtiin tai ripustuksiin reikiä. En nyt tähän hätään löytänyt esimerkkiä mutta on noista joskus tullut AVSForumin puolelta luettua.

Harvinaistahan tuo toki on, ja vaatii yleensä aika tolkuttomasti tehoja, mutta kannattaa tiedostaa DIY subbarien kanssa säätäessä. WINISD tms. simulointihan tuonkin mahdollisuuden kertoo, niin voi sitten harkita infrasonic suojaa DSP:llä johonkin pisteeseen. Tai tosiaan vahvarin tehon rajoittamista jos sellainen mahdollisuus löytyy.

Tähän liittyen, tein pienestä 8" Daytonista alabasson kotiteatteriini vihdoinkin. Se toimii hyvin. Mutta turhaan se yrittää toistaa noita matalampia ääniä, niin voisin vaikka leikata kaikki yli 40Hz pois. Onko tähän mitään muuta ratkaisua, kuin minidsp, jota olen nyt siihen laittamassa?

Tuommoinen:
RSS210HF-4 8
 
Tähän liittyen, tein pienestä 8" Daytonista alabasson kotiteatteriini vihdoinkin. Se toimii hyvin. Mutta turhaan se yrittää toistaa noita matalampia ääniä, niin voisin vaikka leikata kaikki yli 40Hz pois. Onko tähän mitään muuta ratkaisua, kuin minidsp, jota olen nyt siihen laittamassa?

Tuommoinen:
RSS210HF-4 8

Siro kapistus, kuitenkin aika järeällä "tehonkestolla". :D

Itse kiinnostaisi tämä myös. Tuollaisen ghettoblasterin tein, jossa piti saada matalat pois 70Hz alkaen. En keksinyt muuta ratkaisua kuin minidsp.
 
Tähän liittyen, tein pienestä 8" Daytonista alabasson kotiteatteriini vihdoinkin. Se toimii hyvin. Mutta turhaan se yrittää toistaa noita matalampia ääniä, niin voisin vaikka leikata kaikki yli 40Hz pois. Onko tähän mitään muuta ratkaisua, kuin minidsp, jota olen nyt siihen laittamassa?

Tuommoinen:
RSS210HF-4 8
MiniDSP on varmaan paras ja helpoin kun sillä saa samalla tehtyä huonekorjauksetkin. Voihan noita "jakosuotimia" sitten itsekin mitoittaa ja kolvata jos kiinnostaa. Jotain periaatetta tuolla Linkwitz-Riley Crossovers: A Primer mutta parempiakin ohjeistuksia luultavasti löytyy jostain.
 
Juu MiniDSP taitaa olla monipuolisin ja hyötyä tulevaisuudessakin. Voishan tuohon myös laskea parilla hassulla komponentilla jonkun passiivikötöstyksenkin. Samaa "yksinkertaisuutta" taitaa noudattaa nämä RCA -plugaritkin.

Tangbandin W6 (6") on saatu aika kovia tuloksia tuollaisessa pienessä torvikotelossa. Eli kotelokoko on mallia ATX pc-kotelo. Joskus miettinyt että ois ihan näppärä moinen askartaa.

tb%20th%20wiz.jpg
 
Tangbandin W6 (6") on saatu aika kovia tuloksia tuollaisessa pienessä torvikotelossa. Eli kotelokoko on mallia ATX pc-kotelo. Joskus miettinyt että ois ihan näppärä moinen askartaa.

Onko samantyylisiä suunnitelmia kuin täällä? Plans – Volvotreter Homepage

Tuota double folded TH:ta katselin itsekin joskus, mutta sattui sitten löytymään tuo TB W6-1139 passiivien kanssa pakettina, niin tein perinteisen 10 litraisen kuution.
 
Nyt löytyy Klippel-testattua dataa Peerlessin STW-350F elementistä sekä Stereo Integrityn tulevasta uutuudesta. Eihän toi Peerlessi ihan siltä näytä mitä on mainostettu. Ei edes puolta Xmaxista mitä luvattu. https://www.avsforum.com/forum/155-...0mm-mechanical-excursion-15.html#post57846184

Taidan silti tuolla elementillä mennä, ei nyt kai kauheasti parempaakaan näytä olevan saatavilla joka menis 60 litran koteloon. Taitaa olla noiden lukujen perusteella 1000W tehoa ihan riittävä.
 
Nyt löytyy Klippel-testattua dataa Peerlessin STW-350F elementistä sekä Stereo Integrityn tulevasta uutuudesta. Eihän toi Peerlessi ihan siltä näytä mitä on mainostettu. Ei edes puolta Xmaxista mitä luvattu. https://www.avsforum.com/forum/155-...0mm-mechanical-excursion-15.html#post57846184

Taidan silti tuolla elementillä mennä, ei nyt kai kauheasti parempaakaan näytä olevan saatavilla joka menis 60 litran koteloon. Taitaa olla noiden lukujen perusteella 1000W tehoa ihan riittävä.

Onko se 60L kotelo ihan maksimi? 15" Ultimax toimisi 100L kotelossa jo ihan hyvin.

Alpine Type-R R-15 voisi toimia tuon kokoisessa ihan mukavasti. Itse ottaisin mielummin sen kuin Peerlessin. Tuo Klippel-data ei ole todellakaan lupaavaa, enkä haluaisi antaa rahojani firmalle, jos lopputuote on tuota luokkaa...
 
Typerä Alpine oli muistaakseni itselläni 70lit kotelossa, samassa kotelossa majaili Eminence Lab 15"
 
Kotelon koko on aikalailla maksimi mitä huoneeseen mahtuu. Toki saisi korkeutta ja pituutta lisättyä mutta ei ole kauhean nättiä sitten.

Yks Dayton Ultimax 15" tuli hankittua tarjouksesta jemmaan jo. Muuten on vasta suunnitteluasteella kotelot, elementit ja vahvistimet. Vaikka kaikkien noiden tilaukset onkin jo puoliksi sovittu. Kaverilla tuollanen Alpine toimii kyllä hienosti ja näyttäisi se tosiaan ihan hyvin mallintuvan. On vaan kamalan näköinen ison logon kanssa, että ei pysty.

Kotelo olikin uudelleenlaskettuna melko tarkkaan 70 litraa jos laskee tukien viemän tilavuuden pois, tästä toki sitten lasketaan sitten pois elementin viemä tila. 65 litran tilavuudella aika samoihin nuo kaikki kolme elementtiä menee mallintaen. Alpine vähän herkempi matalilla, Dayton herkempi korkeemmilla. Peerless kestäisi varmasti täyden tehon jatkuvasti, vaikka tuskin mitään oikeeta ongelmaa noilla muillakaan olisi 1000W kanssa.

Nythän tuolla on AVSforumilla Tymphanyn edustajan jonkinlainen vastauskin. Parin viikon päästä julkaisevat omat mittaustulokset.

I very quickly looked at the data posted, and it seems very far off the spec, I’m not sure if the Klippel fitting error was too high, or something else going on, but the data certainly doesn’t look right,
 
Itsellä Alpine Type-R 15 suljetussa kotelossa (bruttotilavuus 79lit) ja ihan hyvin toimii.
Screenshot_2019-03-14-16-44-46-793_com.dmholdings.AudysseyMultEq.png
Behringeristä on buustattu 20Hz taajuutta 3db Q arvolla 2.0. Pienempi Q arvo tekisi korostuman 40Hz paikkeille.
Audyssey apin 20Hz roll-off vaan pilaa tuon korjatun käyrän, mutta se on taas eri juttu.

edit.
2 kpl on nuita subbareita.
 
Taas pitkästä aikaan ehdin palaamaan tämän terassisubin pariin. Elementiksi ajattelin paria Ground Zero Iridium GZIW 12SPL ja kotiteatterin Inuke 6000dsp saa yhdellä kanavalla puskea tätä paria. Nyt kuitenkin hämmästystä aiheuttaa valmistajan kotelosuositus vs. winisd kokeilut. Erityisesti tuuletetun kotelon ilmarööreissä on iso heitto, WinISD sanoo että 100 mm putki pitäisi 31,6 Hz virityksellä olla yli 350 mm mutta valmistajan lapussa putki on vain 170 mm. Vielä päälle se että ilman nopeus tuossa pitkässä putkessa nousisi 500 W teholla 45 m/s joka ei taida olla hyvä asia.

Pitäisikö vain sokeasti luottaa valmistajan ohjeeseen?
 
Juu MiniDSP taitaa olla monipuolisin ja hyötyä tulevaisuudessakin. Voishan tuohon myös laskea parilla hassulla komponentilla jonkun passiivikötöstyksenkin. Samaa "yksinkertaisuutta" taitaa noudattaa nämä RCA -plugaritkin.

Tangbandin W6 (6") on saatu aika kovia tuloksia tuollaisessa pienessä torvikotelossa. Eli kotelokoko on mallia ATX pc-kotelo. Joskus miettinyt että ois ihan näppärä moinen askartaa.

tb%20th%20wiz.jpg
Tuollanen torvikotelo rupesi kiinnostamaan toiseen musasettiin. Millaisen vahvistimen tollanen tarvii?
 
Taas pitkästä aikaan ehdin palaamaan tämän terassisubin pariin. Elementiksi ajattelin paria Ground Zero Iridium GZIW 12SPL ja kotiteatterin Inuke 6000dsp saa yhdellä kanavalla puskea tätä paria. Nyt kuitenkin hämmästystä aiheuttaa valmistajan kotelosuositus vs. winisd kokeilut. Erityisesti tuuletetun kotelon ilmarööreissä on iso heitto, WinISD sanoo että 100 mm putki pitäisi 31,6 Hz virityksellä olla yli 350 mm mutta valmistajan lapussa putki on vain 170 mm. Vielä päälle se että ilman nopeus tuossa pitkässä putkessa nousisi 500 W teholla 45 m/s joka ei taida olla hyvä asia.

Pitäisikö vain sokeasti luottaa valmistajan ohjeeseen?

Tsekkaa, että elementin T/S-arvot on syötetty oikein. Jos ovat, niin luottaisin itse simulaatioon. Jos erot ovat suuria, niin valmistaja on simuloinut omat suosituksensa eri arvoilla.

Minulla ainakin joskus jumittaa tuo WinISD:n putken pituuden ja muiden mittojen simulointi. Kannattaa aloittaa uudestaan koko simulaatio jos tuntuu, että luvuissa ei ole järkeä. Olen itse saanut softan kertaalleen laskemaan, että haluttu viritystaajuus saavutetaan pituudeltaan negatiivisella refleksiputkella.
 
Taas pitkästä aikaan ehdin palaamaan tämän terassisubin pariin. Elementiksi ajattelin paria Ground Zero Iridium GZIW 12SPL ja kotiteatterin Inuke 6000dsp saa yhdellä kanavalla puskea tätä paria. Nyt kuitenkin hämmästystä aiheuttaa valmistajan kotelosuositus vs. winisd kokeilut. Erityisesti tuuletetun kotelon ilmarööreissä on iso heitto, WinISD sanoo että 100 mm putki pitäisi 31,6 Hz virityksellä olla yli 350 mm mutta valmistajan lapussa putki on vain 170 mm. Vielä päälle se että ilman nopeus tuossa pitkässä putkessa nousisi 500 W teholla 45 m/s joka ei taida olla hyvä asia.

Pitäisikö vain sokeasti luottaa valmistajan ohjeeseen?
Vaihda se GZIW -> GZRW
 
Viimeksi muokattu:
Taas pitkästä aikaan ehdin palaamaan tämän terassisubin pariin. Elementiksi ajattelin paria Ground Zero Iridium GZIW 12SPL ja kotiteatterin Inuke 6000dsp saa yhdellä kanavalla puskea tätä paria. Nyt kuitenkin hämmästystä aiheuttaa valmistajan kotelosuositus vs. winisd kokeilut. Erityisesti tuuletetun kotelon ilmarööreissä on iso heitto, WinISD sanoo että 100 mm putki pitäisi 31,6 Hz virityksellä olla yli 350 mm mutta valmistajan lapussa putki on vain 170 mm. Vielä päälle se että ilman nopeus tuossa pitkässä putkessa nousisi 500 W teholla 45 m/s joka ei taida olla hyvä asia.

Pitäisikö vain sokeasti luottaa valmistajan ohjeeseen?
Korkea resonen SPL subi, niin siksi valmistajan suosituksessa on korkea viri(60l/40hz)
Tuolla virillä subista saa varmasti maksimaalisen määrän ääntä irti.
 
Vaihda se GZIW -> GZRW

Näyttää olevan loppu kaikkialta. Olisko tuossa merkittävä parannus?

Korkea resonen SPL subi, niin siksi valmistajan suosituksessa on korkea viri(60l/40hz)
Tuolla virillä subista saa varmasti maksimaalisen määrän ääntä irti.

Tuo korkea viritys ei haittaa kun tosiaan tulossa ulos ja vain musiikkiin. Mutta tuo putken mitta hämmentää.
 
Näyttää olevan loppu kaikkialta. Olisko tuossa merkittävä parannus?



Tuo korkea viritys ei haittaa kun tosiaan tulossa ulos ja vain musiikkiin. Mutta tuo putken mitta hämmentää.
Tuossa on uusi malli tuosta Ground Zero GZRW 30-D2 - Fanatic Audio
Järeämpi Ellu matalammalla resolla. Tosin ulkokäytössä ei taida niin matalia saada tulemaankaan, joten korkeampi viri on ihan hyvä. Saa sitä "slämmiä" dance musiikille:D
 
DIY miehille 2kpl uusia Ultimax UM15 möhkäleitä myynnissä tuolla "Audiolaitteet ja tarvikkeet" -osastolla. :cool:
 
Vinkkejä kaivataan. Olohuone remppa menossa ja subia lattian sisään keskelle huonetta (karkastu lasi päälle) n.4x4m huone. Löytyis pari kipaletta Audio Pro.n sub focusta ja ajattelin hyödyntää vahvistimet (miks ei elementitkin?), mutta ilmeisesti kotelo "t" pitäisi muuttaa yhdeksi suljetuksi ja "generaattorit" muualle kuin lattian sisään! Mitkä elementit jatkeeksi ja muita huomion arvoisia ajatuksia??
 
Oletko mitannut että ne sun suunnittelemat subbarit toimivat juuri siinä kohdassa johon olit ne ajatellut asentaa? Yleisesti keskelle huonetta asennettu subbari on silloin paskimmassa mahdollisessa paikassa (huoneessa). Itse olisin erittäin varovainen tekemään kiinteitä asennuksia ennekuin olisin todella varma siitä että ne tulevat toimimaan halutusti asennuspaikassaan. Enkä todellakaan asentaisi kiinteästi Audio poroa (?) vaan jotain ihan oikeasti toimivaa hifiä.
 
En ole vielä tehnyt mitään kokeita, lähinnä kuuntelisin "kritiikit" ja muut vinkit ensin ja päättelen, että kannattaako sille tielle edes lähteä? Ajatus lähti siitä, että lattiian tulisi "pieni" yksityiskohta. Toinen vaihtoehto olis käyttää GZNW 12SPL ja GZPA 1.4 ja jo olemassa olevaan trukin akustoa jolla jo osittain tehty 12v valaistus asunnossa.
Jos nyt lähdettäis uudelle kalustolle, niin mikä olis järkevä Hinta / Laatu kokoonpano "toimivasta hifistä" Esim. hyvä Subi ja pääkauittimet. Laitteisto kuitenkin koko perheen musiikki ja leffa käytössä.
 
En ole vielä tehnyt mitään kokeita, lähinnä kuuntelisin "kritiikit" ja muut vinkit ensin ja päättelen, että kannattaako sille tielle edes lähteä? Ajatus lähti siitä, että lattiian tulisi "pieni" yksityiskohta. Toinen vaihtoehto olis käyttää GZNW 12SPL ja GZPA 1.4 ja jo olemassa olevaan trukin akustoa jolla jo osittain tehty 12v valaistus asunnossa.
Jos nyt lähdettäis uudelle kalustolle, niin mikä olis järkevä Hinta / Laatu kokoonpano "toimivasta hifistä" Esim. hyvä Subi ja pääkauittimet. Laitteisto kuitenkin koko perheen musiikki ja leffa käytössä.
Subeiksi pari nuita.
Alpine Type-R SWR-1522D - Powerset
Diy projekteja löytyy nuista hyvin, toimii suljetussa ja refleksissä.
Vahvariksi varma valinta on behrun nx6000
Tehoa riittää ja dsp on hyvä olla, ellei av vahvarista löydy huonekorjainta.
https://www.thomann.de/fi/behringer_nx6000d.htm
 
En ole vielä tehnyt mitään kokeita, lähinnä kuuntelisin "kritiikit" ja muut vinkit ensin ja päättelen, että kannattaako sille tielle edes lähteä? Ajatus lähti siitä, että lattiian tulisi "pieni" yksityiskohta. Toinen vaihtoehto olis käyttää GZNW 12SPL ja GZPA 1.4 ja jo olemassa olevaan trukin akustoa jolla jo osittain tehty 12v valaistus asunnossa.
Jos nyt lähdettäis uudelle kalustolle, niin mikä olis järkevä Hinta / Laatu kokoonpano "toimivasta hifistä" Esim. hyvä Subi ja pääkauittimet. Laitteisto kuitenkin koko perheen musiikki ja leffa käytössä.
No kaikkihan lähtee budjetista liikkeelle eli kuinka syvälle kättä työnnetään taskuun? Leffoja, musiikkia vai molempia?
 
No näillähän päästään alkuun jo! Eli budjetti ei koskaan ole huimaava, mutta voi aloittaa jostain. Eli nuo Alppinet voiskin hommata siis alkuun ja jatkaa behrillä, kun saa taas taalaa kasaan. Mites nuo elementit, samaan vai omat kotelot? Tasku on aina yhtä syvä, eli nilkoista näkyy sormet, kun syvälle työntää:dead:
tykki tuli jo hommattua ja kohta alkaa lineaarimoottorin/kiskojen asennus telkulle, että saadaan tykin tieltä tiputettua aina piiloon=)
Kaikkee on kiva haluta ja six kyselenkin vähän kokoonpanoa ym. virityksiä asennuksille.
Kaikki mikä ei jää näkyviin on kivaa:happy: (Sen tähden ne subit oisin halunut lattian alle:wtf:)
Lisää vinkkejä......
 
Mites noi Peerlesin SLS 12" Elementit???
Ne on ilmeisesti ihan ok elementit, mutta muistaakseni ne vaatii todella ison kotelon. Olisiko ollut noin 100 litraa suljettuna, joka on 12" elementille melkoinen eikä nyt aleta edes puhumaan refleksiviritetyn kotelon tilavaatimuksista...sanoisin että parempiakin löytyy yleiskäyttöön. Noi SLS elukat on suunniteltu lähinnä musiikkikäyttöön. Ne eivät varsinaisia subbareita ole vaikka niitä myydään sillä osastolla.
 
Kiitoksia edelleen vinkeistä. Jotenkin tuo sivu sai ihon kananlihalle, kun mietin 4 elementin settiä. Tee itse skaalautuva subwoofer | AudioVideo.fi
Ja niille mietin behringerin NX6000D.tä.
Vai olisko 2 Rainbowta (1 eteen / 1 taakse) olis vaan paras mahdollinen sijoituspaikka?
Sls on aika heppoinen elementti, mutta kyllähän neljällä subilla olisi kartio pintaa aika miehekkäästi. Nx3000 riittää kyllä vahvariksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä vaihtoehto 100l suljettuun, ihan matalimmat häviää tietysti refleksille mutta tehoa ei tarviis paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom