DIY subwoofer -ketju

Pitääpi perehtyä noihin. Hieman kyl potuttaa kun tyylikkään näkönen, ja ilmeisesti paremmin soiva oikeassa kotelossa kun alpinet tai gz:t :(

Tuo 225L brutto on siis liian pieni 15" ultimaxille?
Dayton 15" Ultimax toiminee ok 225lit refleksissä / 2 x 10cm halk. putk. pituus 50cm. Siinä mielessä Ultimax on hieno vekotin että toimisi myös samassa kotelossa putket tulpattuna, eli suljettuna "hyvyysarvon" (Eli QTC) säilyessä fiksuna..

Ei muuta kun hierotte kaupat kuntoon ^^
 
No kahtellaan josko noista luopuis... Noita toisia en vielä vaan oo saanu. Tuli kuitenkin tällainen haettua tänään ihan "varmuuden vuoksi" jos sitä tehoa sitten enemmän tarvii.

20190326_193017_resized.jpg

Crown Xti 4002. Sopivasti 1200W per kanava. Mulla oli joskus tollanen 1002 malli autotallissa ajamassa paria suljettua XLS 10" ja ihan kiva, mutta onko näistä kokemusta subeille että riittää kenkää varmasti matalille? Varmasti laadukkaampi kuin iNuke komponenteiltaan, mutta oli hintakin ihan eri luokkaa.
 
Crownin vanha Xti 1000 -sarjalainen oli ainakin kasa tunkkia 4ohm @ 20hz.. (vaikka kallis onkin) luvattiin 500w. Toivottavasti ovat tsempanneet tuossa uudemmassa sarjassa.

XTi1000-24ohm-051408.jpg


vrt esim. behringer ep2500

EP2500-4ohm-061007.jpg
 
Jos oikein muistan niin ei ne pikku iNuket myöskään ihan matalimmille jaksaneet kuten isoimmat, liekkö virtapuolen rensselit jotka rajoittaa. Olis mulla NU6000DSP myös, jollainen oli aikaisemmin 18" mallujen kanssa ja se tiedetään tuottavan tehoa ihan sinne matalimmillekkin. Täytyy selvitellä tarkemmin, mutta käsittääkseni tuo Xti 4002 on ainakin jenkeissä ihan OK suosiossa HT subien ajamiseen, DSP siitäkin löytyy ja tarvittavat hyllysuotimet vaikka LT viritykseen (suljettuja ajatellen). Täytyy koittaa tutkia vielä tarkemmin tuota, potku pitäis saada riittämään sinne 17Hz asti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein muistan niin ei ne pikku iNuket myöskään ihan matalimmille jaksaneet kuten isoimmat, liekkö virtapuolen rensselit jotka rajoittaa. Olis mulla NU6000DSP myös, jollainen oli aikaisemmin 18" mallujen kanssa ja se tiedetään tuottavan tehoa ihan sinne matalimmillekkin. Täytyy selvitellä tarkemmin, mutta käsittääkseni tuo Xti 4002 on ainakin jenkeissä ihan OK suosiossa HT subien ajamiseen, DSP siitäkin löytyy ja tarvittavat hyllysuotimet vaikka LT viritykseen (suljettuja ajatellen). Täytyy koittaa tutkia vielä tarkemmin tuota, potku pitäis saada riittämään sinne 17Hz asti.


DSP on näissä monesti se rajoittava tekijä kun sitä ei jostain syystä saada/osata laittaa kokonaan pois päältä. Näissä tosin taitaa kiertää ääni d/a:n läpi vaikka olisikin pois päältä. Itellä käytössä siis tuota vanhempaa sarjaa xti4000 ja xti2000. Muutamia asioita mitkä on nyt muutaman vuoden käytöllä tullu mieleen: Tuulettimet vaihtaa välittömästi hiljaisempiin. Sellaiset kolmilapaiset sirkkelit oli vakiona että ei kyllä oikiasti samassa huoneessa voi pitää jos aikoo musaa kuunnella/leffaa kahtoa. Konkat on saanu virtapuolelle vaihtaa molempiin ja samoin (Tämä on ihan käsittämätön ratkaisu "rosvoliittimineen") näytölle menevä lattakaapeli joka varsinkin keikkakäytössä olleissa tahtoo alkaa pätkiin=kaikki äänet kiertää sen näytön kautta niin pätkii myös äänet. Molemmista korjasin avaamalla "rosvon" ja painamalla puolen sentin päähän uuteen kohtaan kiinni. En tosin tiedä onko tuossa uudemmassa samoja ratkaisuja, mutta näissä vanhemmissa ainakin on nuo yllä mainitut heikot kohdat. Ja virta näille tosiaan maistuu varsinki matalia soitellessa, että kannattaa mahdollisesti suunnitella silleen että saat 16A:n sulakkeen taakse. Itellä nyt toteutettu että tulee teatterihuoneeseen 2 vaihetta (16A+10A)josta omalla pikkukeskuksella jaetaan: 16A:n nallin taakse Äänentoisto + tietokone ja 10A:n taakse valaistus+tykki+lämmitys(Pieni sähköpatteri).
 
Uuteen tilaan tulee 16A syötöt, joten virta riittänee. Täytyy tosiaan tutkiskella vielä soveltuvuutta subeille, siis oikeasti matalille taajuuksille.

Ei ole vissiin suunnittelussa ihan onnistuttu tuon aikaisemman mallisarjan kanssa, toivottavasti on otettu oppia uutta suunniteltaessa. Keikkakäyttöönhän nämä on kuitenkin lähtökohtaisesti rakennettu. :D Mulla oli siis 1002 malli jonkunaikaa ja olihan se laadukkaan oloinen sekin (musasubi käytössä). Laadukkuus kyllä huokuu tästä 4002 viimeistelyjäljen jne ohella vs. nuo iNuket (löytyy myös pari 1000DSP malliakin, joista toinen meni rikki). Mutta onhan tuo hintakin jo ainakin x2 samoille wateille.
 
@latexii onko sulla mitää Tietoa mistä löytäisi xls 1002 tai xls 1502 mittauksia, antaako yhtään sinne päin mitä luvataan?
 
@latexii onko sulla mitää Tietoa mistä löytäisi xls 1002 tai xls 1502 mittauksia, antaako yhtään sinne päin mitä luvataan?
XLS 1502 antaa sen 2 x ~330w @4ohm ja toimii 20hz saakka tasasesti.. sen jälkeen alkaa hiipumaan potku. Eli refleksi subwooferille ok. Reflekseille kelpaisi tosin hienosti esim. Behringer A500 (jos ei tarvi DSP:tä)

index.php


Crown PA -päätteissa taitaa olla sisääntuloherkkyys (kaikissa??) 1,4v jota pidän isona miinuksena. Vrt. esim. Behrun Inuke 0,75v
 
XLS 1502 antaa sen 2 x ~330w @4ohm ja toimii 20hz saakka tasasesti.. sen jälkeen alkaa hiipumaan potku. Eli refleksi subwooferille ok. Reflekseille kelpaisi tosin hienosti esim. Behringer A500 (jos ei tarvi DSP:tä)

index.php


Crown PA -päätteissa taitaa olla sisääntuloherkkyys (kaikissa??) 1,4v jota pidän isona miinuksena. Vrt. esim. Behrun Inuke 0,75v

Sisääntuloherkkyys on ilmeisesti valittavissa 1.4 tai 0.775v.

Itse niin pihalla vielä näistä, niin tarviiko tuota dsp:tä, et tämmönen amatööri saa subista ilon irti? Ku en ole vielä edes 100% varma, et riittääkö subi ja xls1002/1502 pelkästään että saan subipään kuntoon, vai tarviaako tuohon vielä muutakin osaa ostaa kuin piuhat noitten lisäksi?
 
Sisääntuloherkkyys on ilmeisesti valittavissa 1.4 tai 0.775v.

Itse niin pihalla vielä näistä, niin tarviiko tuota dsp:tä, et tämmönen amatööri saa subista ilon irti? Ku en ole vielä edes 100% varma, et riittääkö subi ja xls1002/1502 pelkästään että saan subipään kuntoon, vai tarviaako tuohon vielä muutakin osaa ostaa kuin piuhat noitten lisäksi?

Hyvä että on herkkyys valittavissa, koska muuten voi tietyt asiat muuttua haasteellisiksi. (RCA:t tosiaan noissa on monesti vaan haaroitettu XLR:stä, eli eivät ole samalla tasolla "hifi" rca herkkyyksien kanssa) Jos teet refleksisubwooferit niin et tarvitse muuta. Kannattaa toki suosia tuota tehokkaampaa.

DSP on hyvä olla. Sen voit aluksi ohittaa, mutta jos käykin niin että matalassapääässä on korostumaa / vaimentumaa etc. mihin kotiteatterivahvistin + mahdollinen subwoofereiden uudelleensijoittelu ei toimi niin tuolla sitä voi (hieno)säätää paremmin. Tuolla saa myös vaiheensäädööt tod. näk. hyvin toteutettua etc.

Näissä hommissa kun nälkä kasvaa syödessä ja joskus se kiinnostus kuitenkin herää että mitähän tuolla DSP:llä voikaan tehdä ja saada aikaan. Alkuun tottakai pääset hienosti ilman sitä hymyssä suin
 
Hyvä että on herkkyys valittavissa, koska muuten voi tietyt asiat muuttua haasteellisiksi. (RCA:t tosiaan noissa on monesti vaan haaroitettu XLR:stä, eli eivät ole samalla tasolla "hifi" rca herkkyyksien kanssa) Jos teet refleksisubwooferit niin et tarvitse muuta. Kannattaa toki suosia tuota tehokkaampaa.

DSP on hyvä olla. Sen voit aluksi ohittaa, mutta jos käykin niin että matalassapääässä on korostumaa / vaimentumaa etc. mihin kotiteatterivahvistin + mahdollinen subwoofereiden uudelleensijoittelu ei toimi niin tuolla sitä voi (hieno)säätää paremmin. Tuolla saa myös vaiheensäädööt tod. näk. hyvin toteutettua etc.

Näissä hommissa kun nälkä kasvaa syödessä ja joskus se kiinnostus kuitenkin herää että mitähän tuolla DSP:llä voikaan tehdä ja saada aikaan. Alkuun tottakai pääset hienosti ilman sitä hymyssä suin

Pitänee alkaa kattelemaan noita Dsp:llä olevia vahvistimia, saako niitä tuossa samassa hintaluokassa. Digi olisi kyllä parempi kuin AB, mutta onko niissä sitten muuta eroa kun lämpeneminen ja virrankulutus?
 
Pitänee alkaa kattelemaan noita Dsp:llä olevia vahvistimia, saako niitä tuossa samassa hintaluokassa. Digi olisi kyllä parempi kuin AB, mutta onko niissä sitten muuta eroa kun lämpeneminen ja virrankulutus?
Itse olen vaan kiinnostunut testatusti toistettavista wattimääristä sielä 20hz alueella.. Vahvarin luokittelulle en ole antanut painoarvoa.
 
Monacor STA-1000D / Monacor STA-1000DSP on kans ihan mielenkiintonen vahvistin. Hintaa noin 400e ja DSP:n kanssa 600e. Saatavilla myös IMG line tuotemerkillä. Käyttää Pascalin D-luokkasia moduleita. Tehoja luvataan 2x500W 4ohm tai sillattuna 1000W. Todennäköisesti tämä moduli S-PRO2 - Pascal Audio Samalla mallinimellä SVS käyttää Sledge STA-1000D vahvistinta 13-tuumaisissa subbareissaan. Huhujen mukaan myös Genelec käyttäisi näitä huippumalleissaan.

Mitattua dataa en löytänyt oikein, mutta sinänsä pitäisi olla laadukkaat modulit ainakin. Paljoahan nuo laatikkoon modulin änkijät eivät pääse tekemään pahoja. Jäähdytys ja tuuletin on arvoitus ainakin.

Toinen kiinnostava kohtuuhintanen olisi BK Extreme 1000. Hintaa noin 450e, mikä on ihan kohtuullinen 1000W plateampista. Käyttää Anaview ALC1000-1300 modulia. Pelkän modulin saisi 319 euroon. Tästäkään ei pahemmin mittauksia, ilman tuulettimia kuitenkin aika paljon luvataan.

Itse varmaan rakennan kohta Peerless STW-350 ja Hypex FusionAmp FA502 yhdistelmällä. Tehokkaampaa plateampia DSP:llä ei oikein ole tullut vastaan.
 
Itse varmaan rakennan kohta Peerless STW-350 ja Hypex FusionAmp FA502 yhdistelmällä. Tehokkaampaa plateampia DSP:llä ei oikein ole tullut vastaan.
Tuon Daytonin olet varmaan huomannut ? Entäpä Speaker Powerin SP1-6000-HT ( 2000w @ 8 ohm.. tosin ei valitettavasti DSP:tä, sen joutuis hoitaa MiniDSP:llä esim.)
 
Viimeksi muokattu:
Aika kiistelty elementti tuo Peerless STW-350 .. mm. xmaxin suhteen. Just saying. Tehoo tuo vaatinee näemmä aivan vitusti, joten en yhtään ihmettele vahvistinvalintojasi.
 
Tuo on aika varma valinta.

https://www.thomann.de/fi/behringer_nx6000d.htm
Tuulettimet nuista joutuu vaihtamaan, mutta tehon pitäisi riittää.
https://www.thomann.de/fi/behringer_nx6000d.htm


Tuli tuota nx3000d ja nx6000d malleja tuossa myös katteltua crownin lisäksi. Mutta miten hitossa nää ilmoitetut teholukemat heittelee tuollai saman hintaluokan vehkeissä, vai onko todellisuus sitten aivan jotain muuta?

Jotenkin en vaan jaksa uskoa että nx6000d työntäs 2x3000w 4ohmiin jatkuvaa? Näin alottelijana käy järkeen, mitä järkeä olisi ostaa tuollaista pyörittämään 2subia, kun kestää sen 800w rms/subi ??
 
^ Inuket on mitattu ja todettu toimiviksi esim. Audiovideossa. NX -sarjassa samat sisuskalut. Ikinä ei kannata uskoa ilmoitettuihin watteihin.
 
Tuli tuota nx3000d ja nx6000d malleja tuossa myös katteltua crownin lisäksi. Mutta miten hitossa nää ilmoitetut teholukemat heittelee tuollai saman hintaluokan vehkeissä, vai onko todellisuus sitten aivan jotain muuta?

Jotenkin en vaan jaksa uskoa että nx6000d työntäs 2x3000w 4ohmiin jatkuvaa? Näin alottelijana käy järkeen, mitä järkeä olisi ostaa tuollaista pyörittämään 2subia, kun kestää sen 800w rms/subi ??
Tosiaan Max tehoja nuo, AV lehti mittasi 2*1500wrms 4ohm kuormaan.
Harvoin niitä subeja liialla teholla rikotaan, tuossa esimerkiksi ajettiin yhtä subia 5kw tehoilla:D
 
Tosiaan Max tehoja nuo, AV lehti mittasi 2*1500wrms 4ohm kuormaan.
Harvoin niitä subeja liialla teholla rikotaan, tuossa esimerkiksi ajettiin yhtä subia 5kw tehoilla:D


Ilmeisesti hyvin tehdyssä kotelossa kestääkin enemmän tehoa, mutta persiilleen rakennetussa kotelossahan sai vissiin rikottua myös liikateholla helpommin. Eli nou hätä mulla, jos pari 15" ultimaxia on ja työntää ton 1,5kw per subi.
 
Ilmeisesti hyvin tehdyssä kotelossa kestääkin enemmän tehoa, mutta persiilleen rakennetussa kotelossahan sai vissiin rikottua myös liikateholla helpommin. Eli nou hätä mulla, jos pari 15" ultimaxia on ja työntää ton 1,5kw per subi.

Kyllä mä siltikin rajoittaisin ne tehot sen simulaation mukaan (noilla Behrun DSP vehkeillä saa sen rajoitettua just siihen mihin haluaa). Ultimaxeissa ei paljoakaan varaa ole ylittää tuota 19mm Xmax kun alkaa mekaanisesti kolisemaan. 1.5kW on ihan liikaa, jos haluaa varmistaa ettei teholla riko niitä elementtejä. 500W vie elementin jo äärirajoille.
 
Kyllä mä siltikin rajoittaisin ne tehot sen simulaation mukaan (noilla Behrun DSP vehkeillä saa sen rajoitettua just siihen mihin haluaa). Ultimaxeissa ei paljoakaan varaa ole ylittää tuota 19mm Xmax kun alkaa mekaanisesti kolisemaan. 1.5kW on ihan liikaa, jos haluaa varmistaa ettei teholla riko niitä elementtejä. 500W vie elementin jo äärirajoille.

Saako sen rajoitettua niin, että se todellinen antoteho jää siihen 500w, vai sitten laskettuna tuosta et maksimi on 3000w ja siitä on jaettu kuudesosa? en nyt tiiä selitinkö yhtään niin että kukaan tuosta mitään tajuaa, mitä tarkoitin :darra:
 
Saako sen rajoitettua niin, että se todellinen antoteho jää siihen 500w, vai sitten laskettuna tuosta et maksimi on 3000w ja siitä on jaettu kuudesosa? en nyt tiiä selitinkö yhtään niin että kukaan tuosta mitään tajuaa, mitä tarkoitin :darra:

Ainakin iNukessa saat valita mieleisesi wattimäärän.
 
Ei se liika teho niitä riko, virin alapuolella tosin häviää kontrolli joka on aika hyvä hajottamaan elementtejä:D
 
Saako sen rajoitettua niin, että se todellinen antoteho jää siihen 500w, vai sitten laskettuna tuosta et maksimi on 3000w ja siitä on jaettu kuudesosa? en nyt tiiä selitinkö yhtään niin että kukaan tuosta mitään tajuaa, mitä tarkoitin :darra:
Nyt pikkuisen sitä oma-aloitteisuutta peliin. Netti on täynnä Behringer Inuke / NX -sarjalaisen DSP softan kuvia. (tuossa esim videoo missä näkyy mitä sieltä voi säätää)
 
Ei se liika teho niitä riko, virin alapuolella tosin häviää kontrolli joka on aika hyvä hajottamaan elementtejä:D

Jos elementti on xmax 500w teholla ja mekaaniset rajat tulee nopeasti sen jälkeen vastaan (Ultimaxeissa hyvin pienet marginaalit) niin eikö riski vaikka 3x teholla kasva että rikot elementin? Myös särö kasvaa xmax yläpuolella.

Minusta vaarallista sanoa että liika teho ei riko elementtiä. Silloin se vastuu siirtyy suoraan käyttäjälle jos ei ole turvallisesti mitoitettu.
 
Minkä välilehden alta tuon voi säätää DSP :stä ?

Öö nyt ei ole tuoreessa muistissa kun muutama vuosi aikaa kun viimeksi säätelin. Säädöt oon tehny siis sillä läppärisoftalla, en suoraan päätteestä. Sillä softalla ainakin pystyi watteina säätämään limittiä.
 
Öö nyt ei ole tuoreessa muistissa kun muutama vuosi aikaa kun viimeksi säätelin. Säädöt oon tehny siis sillä läppärisoftalla, en suoraan päätteestä. Sillä softalla ainakin pystyi watteina säätämään limittiä.
Ok. Screenshoteissa oli vaan että itse määritellään mm. dBfs / Vp arvot ja softa laskee näihin liittyen watit.
 
Jos elementti on xmax 500w teholla ja mekaaniset rajat tulee nopeasti sen jälkeen vastaan (Ultimaxeissa hyvin pienet marginaalit) niin eikö riski vaikka 3x teholla kasva että rikot elementin? Myös särö kasvaa xmax yläpuolella.

Minusta vaarallista sanoa että liika teho ei riko elementtiä. Silloin se vastuu siirtyy suoraan käyttäjälle jos ei ole turvallisesti mitoitettu.
Ei se nyt heti 19mm jälkeen pohjaa. Eikä se 1500w ole liikaa subille, koska eihän sitä siniaallolla soiteta.
 
Jaa-a, ite soitellu kyllä maksimiin mitä tuo 6000 inuke jaksaa työntää ja aina vaan tuntuu, että ei vaan teho riitä tuossa nukessa noille 18 UM:lle. Vielähän noi ehjät ovat ja pohjaamisista ei tietoakaan. Itseasiassa näyttää, että voisivat liikkua reilusti enempikin vaikka noita 20 hertsillä soittelis.

Lämpöön noi subit yleisesti ennemmin palaa jos asiaan ei kiinnitä huomiota vaan antaa vaan paahtaa säröllä (se liian pieni teho....) yms.
 
Ultimax 15" 100l suljetussa xmax on 30mm 1500w teholla, 18" mallissa xmech on 35mm.
Data-Bass
Jännä ettei tuo elementti hajonnut, vaikka tehoa oli aika paljon.
K Series - Powersoft Audio

Pieni lisäpotku ei varmaankaan tuhoja vielä tee, kunhan vielä ne ylipäästöt refleksissä on sitten kunnossa (viritystaajuuden alapuolelle). Simulaation perusteella tosiaan 1500W wattia riittää tuottamaan UM15 kartion poikkeaman 30mm, mutta aika vaarallista on sanoa että se on ihan OK. Kukin käyttää laitteitaan miten huvittaa ja pääsääntöisesti äänenlaatu heikkenee (särö kasvaa) ja riskit kasvaa jos noita xmax arvoja aletaan merkittävästi ylittämään.

Tuosta sinun aikaisemmasta viestinnästäsi saa tietämätön käsityksen että on ihan OK ylittää simuloidut arvot tehon suhteen jopa moninkertaisesti. Tarkkaavaisuutta, pliis.
 
Pieni lisäpotku ei varmaankaan tuhoja vielä tee, kunhan vielä ne ylipäästöt refleksissä on sitten kunnossa (viritystaajuuden alapuolelle). Simulaation perusteella tosiaan 1500W wattia riittää tuottamaan UM15 kartion poikkeaman 30mm, mutta aika vaarallista on sanoa että se on ihan OK. Kukin käyttää laitteitaan miten huvittaa ja pääsääntöisesti äänenlaatu heikkenee (särö kasvaa) ja riskit kasvaa jos noita xmax arvoja aletaan merkittävästi ylittämään.

Tuosta sinun aikaisemmasta viestinnästäsi saa tietämätön käsityksen että on ihan OK ylittää simuloidut arvot tehon suhteen jopa moninkertaisesti. Tarkkaavaisuutta, pliis.
Tuosta virin alapuolisesta kuoleman vaarasta kirjoitinkin aiemmin. puhekela taas kestää jatkuvaa tehoa 800rms, mutta tuolla alimittaisella 500w vahvarilla puhekela on helppo polttaa.
Tuossa on hyvää faktaa asiasta.
Subbari palaa tai hajoaa? | Autosubbari.fi
 
Joo tuossa ihan hyvin faktaa.. Mutta mutkia ei kannata oikoa. Jos loppukäyttäjä on niin tyhmä että vetää dB -korostukset tappiin (ts. ei osaa säätää laitteistoaan millään tavalla oikeaoppisesti) niin silloin on palaminen mahdollista. Se että soitetaan subwooferia 500w vaffilla joka kestäisi 800rms ei kerro vielä yhtään mistään yhtään mitään, eikä varmaan polta mitään jos säädöt mm. korostukset ovat niinkuin pitääkin. Ja tuskin kukaan paukuttaa refleksisubbareita millään 800w tehoilla, korvat eikä talon kivijalka sitä edes kestäisi. Itsellä oli 4 tapped hornia ja niille riitti 10w aivan heittämällä.
 
Tuosta virin alapuolisesta kuoleman vaarasta kirjoitinkin aiemmin. puhekela taas kestää jatkuvaa tehoa 800rms, mutta tuolla alimittaisella 500w vahvarilla puhekela on helppo polttaa.

Ihan hyviä juttuja oli tuossa linkissä kyllä, mutta noita asioita ei tosiaan kannata yleistää. Tuon linkin muistilistan viimeinen kohta "Käytä niitä järjellisesti" on se tärkein ja vastuu on aina käyttäjällä jos "ohjearvoista" poiketaan. latexii tähän jo viittasikin.

Tässä lainatussa kommentissa mennään taas vähän sekaisin suhteessa siihen mistä ollaan keskusteltu. Jos siitä iNuke NU6000DSP laitteesta rajataan ne watit nyt sinne 500W (max 1500W jatkuvaa) niin ei se noita Ultimaxeja riko mitenkään. Vahvarista tuleva signaali on varmasti puhdasta ja särötöntä, kun komponenteissa riittää reilusti reserviä. Eli se vahvistin ei tuossa varmasti ole se heikoin lenkki.
 
Joo tuossa ihan hyvin faktaa.. Mutta mutkia ei kannata oikoa. Jos loppukäyttäjä on niin tyhmä että vetää dB -korostukset tappiin (ts. ei osaa säätää laitteistoaan millään tavalla oikeaoppisesti) niin silloin on palaminen mahdollista. Se että soitetaan subwooferia 500w vaffilla joka kestäisi 800rms ei kerro vielä yhtään mistään yhtään mitään, eikä varmaan polta mitään jos säädöt mm. korostukset ovat niinkuin pitääkin. Ja tuskin kukaan paukuttaa refleksisubbareita millään 800w tehoilla, korvat eikä talon kivijalka sitä edes kestäisi. Itsellä oli 4 tapped hornia ja niille riitti 10w aivan heittämällä.
Minkä tahansa saa väärällä käytöllä rikki, sehän on vaan käyttäjän tyhmyyttä silloin.
Yhtään subia en ole saanut liialla teholla rikki, vaikka yrittänyt kyllä olen. Sen sijaan 15" 800wrms subi on ruvennut haiskahtamaan, kun sitä on ajanut 388w päätteellä infected mushroomia kuunnellessa. Mutta kuten mainitsit, niin tärkeintä on se vehkeiden säätö, subsonic ehdottomasti refleksiin yms.
 
Riittääkös tuo 24mm koivuvaneri, kun vetäsee eteen tuplat, ja sisälle tuet laittaa? 30mm filmivaneri ois toinen vaihtoehto?

Mites havuvaneri soveltuu kotelon väsäämiseen?

@latexii kun mainitsit tuon 225ltr kotelo, 2x10cm halkaisijan putket, 50cm pitkät, niin minne se Viri asettuisi noilla? Ajatuksissa oli jos olisi alareunaan portin / portit tehnyt, niin riittääkö että portin pinta-ala on sama, kuin yhteensä noilla putkilla?
 
Ihan hyviä juttuja oli tuossa linkissä kyllä, mutta noita asioita ei tosiaan kannata yleistää. Tuon linkin muistilistan viimeinen kohta "Käytä niitä järjellisesti" on se tärkein ja vastuu on aina käyttäjällä jos "ohjearvoista" poiketaan. latexii tähän jo viittasikin.

Tässä lainatussa kommentissa mennään taas vähän sekaisin suhteessa siihen mistä ollaan keskusteltu. Jos siitä iNuke NU6000DSP laitteesta rajataan ne watit nyt sinne 500W (max 1500W jatkuvaa) niin ei se noita Ultimaxeja riko mitenkään. Vahvarista tuleva signaali on varmasti puhdasta ja särötöntä, kun komponenteissa riittää reilusti reserviä. Eli se vahvistin ei tuossa varmasti ole se heikoin lenkki.
Miksi se subi menisi oikeilla säädöillä rikki tuolla 1500w?
 
Riittääkös tuo 24mm koivuvaneri, kun vetäsee eteen tuplat, ja sisälle tuet laittaa? 30mm filmivaneri ois toinen vaihtoehto?

Mites havuvaneri soveltuu kotelon väsäämiseen?

@latexii kun mainitsit tuon 225ltr kotelo, 2x10cm halkaisijan putket, 50cm pitkät, niin minne se Viri asettuisi noilla? Ajatuksissa oli jos olisi alareunaan portin / portit tehnyt, niin riittääkö että portin pinta-ala on sama, kuin yhteensä noilla putkilla?
Riittää varmasti tuo 24mm, paljon vaan tukia sisälle. Virin laskemiseen tuo on verraton.
MaxBoom.fi
 
Wattijauhanta on typerää koska kokonaisuus ratkaisee, esim. kotelointitapa. Laitetaan Ultimax helvetin isoon tapped horn koteloon jossa jo varmaan 100w riittäisi ylittämään xmaxin (jopa xmechin). Syötä siinä sille sitten 1500w ja mieti miksi meni rikki vaikka "säädöt" olivat oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Wattijauhanta on typerää koska kokonaisuus ratkaisee, esim. kotelointitapa. Laitetaan Ultimax helvetin isoon tapped horn koteloon jossa jo varmaan 100w riittäisi ylittämään xmaxin (jopa xmechin). Syötä siinä sille sitten 1500w ja mieti miksi meni rikki vaikka "säädöt" olivat oikein.
Sama tapahtuisi myös isossa korkealle viritetyssä refleksissä. Tekijän virheet ne subit tappaa, ei liika teho. Mutta joo, eiköhän tässä ollu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom