DIY subwoofer -ketju

Ei nyt silleen ole mikään projekti enää, mutta jokunen vuosi takaperin oli. Eli tuli tehtyä tuollainen eimitäänjärkeä-subi "kankaan" alapuolelle. Leveyttä rapiat 2,5m. Tilavuutta n. 500l joka jaettu väliseinällä kahtia. Eli kahdelle bassolle aina se n.250l. Vire n.23-25hz. Tarkatkin tilavuudet mulla on jossain tallessa, mutta ei nyt tähän hätään löytänyt, mutta kymmenen litran tarkkuudella noin. Projektikuvia kans aika heikosti, mutta pari sentään löytyi. Materiaalina muistaakseni 25mm MDF. Kasattu uretaaniliimalla ja ruuveilla. Sisällä muutamia tukirakenteita heikoimpiin kohtiin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna tuet oisivat voineet olla paremmatkin. Ei kylläkään resonoi kotelo ulospäin juurikaan kovillakaan voluumeilla.

Elementteinä DD615 D2. 2kpl kytkettynä 4ohm. Virtaa näille tarjoilee Crown Xti4000 kaksikanavaisena.

Järkeähän tässä ei ole, mutta alunperinkin toteutettu hieman sillä asenteella että kunhan ääntä lähtee. Tarvittaessa sitä kyllä lähtee, mutta esim. neljän erillisen subin systeemi olisi ollut huomattavasti järkevämpi äänentoistoa ajatellen, mutta nyt mentiin fiilispohjalta tällaisella idealla :)

21475_996811190399648_7254258079242226755_n.jpg 1239681_1000947413319359_8337928436406990511_n.jpg IMG_20190315_174912.jpg
 
Tuon kokoisena olisi varmaan mennyt suljettunakin melko kovilla äänenpaineilla :cigar2:
 
AJ oletko kokeillut tulpata noita reflexi putkia?
Luulisin äkkiseltään että säröt pienenee ja toiston tarkkuus voi parantua. Saavutettu äänenpaine/w pienenee varmasti.
Tietenkin eri asia on huomaako noita asioita todellisuudessa millään.
 
AJ oletko kokeillut tulpata noita reflexi putkia?
Luulisin äkkiseltään että säröt pienenee ja toiston tarkkuus voi parantua. Saavutettu äänenpaine/w pienenee varmasti.
Tietenkin eri asia on huomaako noita asioita todellisuudessa millään.

Säröt todennäköisesti kasvavat, koska suljetulla särö on suurempi. Toiston tarkkuus on vähän niin ja näin, ryhmäviive kasvaa refleksissä viritystaajuutta kohti mennessä, mutta kuinka moni tämän toistossa kuulee on asia erikseen. Jos tuo kotelo on suunniteltu fiksusti (näyttäisi olevan) ja viritys on sopiva elementeille, niin suljetuksi muuttamisella saavutetaan korkeintaan hyötyä vasta jossakin 10-15hz alueella.
 
Et saavuta sillä yhtään mitään, mutta voihan sitäkin aina koittaa huvikseen :)
No teoriassa matalat taajuudet tulisi silloin paremmin, mutta testasin tuota joskus ja ei kyllä korvin kuultavaa eroa ollut. Mittarilla en alkanut tutkimaan.

AJ oletko kokeillut tulpata noita reflexi putkia?
Luulisin äkkiseltään että säröt pienenee ja toiston tarkkuus voi parantua. Saavutettu äänenpaine/w pienenee varmasti.
Tietenkin eri asia on huomaako noita asioita todellisuudessa millään.

Testasin joo joskus, mutta ei nyt mahdottomia eroja. Musiikilla jotkut biisit kadotti hieman potkuaan, mutta säädöillä toki sekin korjattavissa.

Säröt todennäköisesti kasvavat, koska suljetulla särö on suurempi. Toiston tarkkuus on vähän niin ja näin, ryhmäviive kasvaa refleksissä viritystaajuutta kohti mennessä, mutta kuinka moni tämän toistossa kuulee on asia erikseen. Jos tuo kotelo on suunniteltu fiksusti (näyttäisi olevan) ja viritys on sopiva elementeille, niin suljetuksi muuttamisella saavutetaan korkeintaan hyötyä vasta jossakin 10-15hz alueella.

Joo suht fiksusti koetettiin silloin kotelo suunnitella, ja juurikin nuita aivan alimpia taajuuksia testailin hakea tulpattuna, mutta ei kauheaa eroa. Muutenkin jo ongelmana ettei tahdo löytyä tarpeeksi jämerää telinettä/kiinnitysalustaa tykille, niin ei oikeastaan tarvetta enää näille matalimmille maanjäristystaajuuksille :D
 
Perustele miksi ne tulisi paremmin ?

Jos ja kun nyt puhutaan kotelonvireen alapuolisista taajuuksista, niin tokihan ne jokaisessa refleksikotelossa vaimenee jossain kohti alemmas vrt suljettu. Tämänhän toki varmaan tiesitkin, niin en nyt oikein saa kiinni kysymyksestäsi? En tarkkaan muista taajuutta, mutta laskettiin sekin kohta tuohon koteloon missä kohtaa refleksinä ei enää toista yli suljetun. Jossain 15-20hz se leikkauskohta oli.
 
Jos ja kun nyt puhutaan kotelonvireen alapuolisista taajuuksista, niin tokihan ne jokaisessa refleksikotelossa vaimenee jossain kohti alemmas vrt suljettu. Tämänhän toki varmaan tiesitkin, niin en nyt oikein saa kiinni kysymyksestäsi? En tarkkaan muista taajuutta, mutta laskettiin sekin kohta tuohon koteloon missä kohtaa refleksinä ei enää toista yli suljetun. Jossain 15-20hz se leikkauskohta oli.
Joo koska refleksin vaste laskee jyrkemmin. Mutta jos puhutaan refleksisubbarista joka on viritetty vaikkapa ~17hz niin suljettu toistanee lujempaa jossain 8hz alueella(?) millä ole enään paskankaan merkitystä käytännössä. Täten suljettu myös häviää törkeän paljon dB siellä ~20hz alueella ja pakko nojata johonkin nurkkaboostiin jotta saadaan edes jotain pöhinää sinne infran yläpuolelle.

Täällä on 3 x 18" -tuumaisia suljettuja ja niin surkeasti toimi leffoilla että piti toteuttaa linkwitz filtteröinnit.
 
Joo koska refleksin vaste laskee jyrkemmin. Mutta jos puhutaan refleksisubbarista joka on viritetty vaikkapa ~17hz niin suljettu toistanee lujempaa jossain 8hz alueella(?) millä ole enään paskankaan merkitystä käytännössä. Täten suljettu myös häviää törkeän paljon dB siellä ~20hz alueella ja pakko nojata johonkin nurkkaboostiin jotta saadaan edes jotain pöhinää sinne infran yläpuolelle.

Täällä on 3 x 18" -tuumaisia suljettuja ja niin surkeasti toimi leffoilla että piti toteuttaa linkwitz filtteröinnit.

Miten tuo linkwitz toimii kolmen kaiuttimen kans? Itellä ei mitään kokemusta tuosta, mutta pitikös tässä olla parillinen määrä aina kaiuttimia että summautuu oikein? Voi toki olla että nyt muistan ihan väärin ja sekoittuu jo monen muun kanssa :D Eikös tuo periaatteessa oo jonkin sortin jakosuodin/vaiheenkääntö hässäkkä jolla vaan summataan useita elementtejä keskenään tietylle taajuudelle?
 
Parametrein (f0, fs, qtc) laskettu täsmäkorostus ~12dB (ns shelf filter muistaakseni) about alkaen siitä taajuudesta missä vaste alkaisi laskemaan.. Eli venyttää rajusti -3dB aluetta. Identtiset kotelot niin sama toimii kaikissa haaroittimella..
 
pitäisi alkaa ensimmäistä subia rakentelemaan. tarkoituksena siis rakentaa subi, mikä pysyy nopeatempoisen musiikin perässä. Elementtipuolella oon kallistunut peerlessiin.

Muutama kysymys:

1. Kannattaisiko tehdä kahdesta Sls sarjan 10" tai 12", vai yhdestä Xxls 12" elementistä? perusteluja?

2. tehonkestoja en noille löytänyt, mutta 4ohmiin nuo menee kumpikin vaihtoehto, ellei kahdelle sls:lle homma sitten 2ch vahvistinta ja erilliset kammiot niin 8ohm. Millaista vahvistinta pitäisi noille katsella?

3.suosittelisitteko refleksiä, vai suljettua musiikin luukuttamiseen?

4. ymmärsinkö oikein että Sls on paljon herkempi kun tuo xxls, joten ei tarvitsisi älyttömän kallista vahvistinta?
 
pitäisi alkaa ensimmäistä subia rakentelemaan. tarkoituksena siis rakentaa subi, mikä pysyy nopeatempoisen musiikin perässä. Elementtipuolella oon kallistunut peerlessiin.

Muutama kysymys:

1. Kannattaisiko tehdä kahdesta Sls sarjan 10" tai 12", vai yhdestä Xxls 12" elementistä? perusteluja?

2. tehonkestoja en noille löytänyt, mutta 4ohmiin nuo menee kumpikin vaihtoehto, ellei kahdelle sls:lle homma sitten 2ch vahvistinta ja erilliset kammiot niin 8ohm. Millaista vahvistinta pitäisi noille katsella?

3.suosittelisitteko refleksiä, vai suljettua musiikin luukuttamiseen?

4. ymmärsinkö oikein että Sls on paljon herkempi kun tuo xxls, joten ei tarvitsisi älyttömän kallista vahvistinta?

Oliko kotelon koolla kauheasti merkitystä ja onko elementtiasia lopullisesti lyöty lukkoon?

Itse olen suljettua Ärjyä päässyt tässä testailemaan ja se sopii musiikille kyllä erittäin hyvin ja on herkkä. Varmasti harkitsemisen arvoinen jos vain soveltuu kokonaisuuteesi. Siinä tuo koko (kun 18" elementti ja tilavuutta lootaan tarvitaan mielellään se 150L) sekä kokonaishinta ei missään nimessä halvimmasta päästä jos päättää siihen vahvistimeenkin vielä panostaa.

Tässäpä artikkelia:
Kaiutinrakennusohje - Ärjy-äijäsubbari - 18-tuumainen aktiivisubwoofer | AudioVideo.fi

EDIT: niin ja XXLS peerlesseistä taitaa omata pitemmän lineaarisen liikeradan ja tehonkesto täten myös korkeampi. SLS vaikuttaisi tosiaan olevan herkempi, mutta ei se XXLS mitenkään hirveästi tehoja kaipaa, joten aika maltillisella vahvistinteholla silläkin pärjää eikä hinta pompsahda pilviin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäänhän ei ole täysin lukkoon lyöty vielä, mutta noissa hinta-laatusuhde on ilmeisesti hyvin kohdallaan? Kotelon koolla ei niin väliä, mutta mieluummin korkea kuin pirun leveä. Budjettina olisi n. 500-600e koko hommaan nollasta valmiiseen.

Myös muita vaihtoehtoja voi esittää, mut mieluummin pysyn tuossa 10"-12". Ehkä 15" menis, jos ei mitään 400L lootaa tarvitse.
 
Mitäänhän ei ole täysin lukkoon lyöty vielä, mutta noissa hinta-laatusuhde on ilmeisesti hyvin kohdallaan? Kotelon koolla ei niin väliä, mutta mieluummin korkea kuin pirun leveä. Budjettina olisi n. 500-600e koko hommaan nollasta valmiiseen.

Myös muita vaihtoehtoja voi esittää, mut mieluummin pysyn tuossa 10"-12". Ehkä 15" menis, jos ei mitään 400L lootaa tarvitse.


Mieluiten iso elementti noilla sinun vaatimuksilla. Tai ainakin mahdollisimman herkkä ja kevyet liikkuvat omaava elementti. Ei missään tapauksessa mitään hirveän pitkäiskuista pikkuelementtiä jos nopeaa toistoa haluat.

Eighteen Sound 15LW1401, 8ohm - Hifitalo Tuo esim 15" ei huono vaihtoehto.
 
Mitäänhän ei ole täysin lukkoon lyöty vielä, mutta noissa hinta-laatusuhde on ilmeisesti hyvin kohdallaan? Kotelon koolla ei niin väliä, mutta mieluummin korkea kuin pirun leveä. Budjettina olisi n. 500-600e koko hommaan nollasta valmiiseen.

Myös muita vaihtoehtoja voi esittää, mut mieluummin pysyn tuossa 10"-12". Ehkä 15" menis, jos ei mitään 400L lootaa tarvitse.

Jos projektilla ei ole kauhea kiire, niin säästä vielä pari satasta ja osta pari 15". Valikoimaa löytyy ihan ok, kun ostaa EU-alueelta. Minulla on kaksi 15" Dayton Audion Ultimaxia ja näitä saa 300€/kpl hintaan paristakin paikasta. Siihen lisäksi vahvistin ja kotelomateriaalit, niin kokonaishinta on 800-1000€ välissä. Nämä toimivat ihan mukavasti >200L refleksinä tai >100L suljetussa.

Yksi hyvä vaihtoehto olisi kanssa Alpine Type-R SWR-15".

Sitten on toki vielä nuo PA-elementit, jos kaipaa enemmän iskua yläbassoille. Niitä saa about samalla hinnalla. Pikkaisen siis kun tuosta venytät budjettia, niin saat monta pykälää kovemmaan kokonaisuuden kuin 2xSLS 12". Ei sillä, että SLS olisi huono, mutta parempi hinta-laatu-suhde on helposti saavutettavissa.
 
Ja jos tilaa on ylöspäin niin suosittelen refleksiä esim. ponttoonilaituriputkeen toteutettuna, eli ns. sylinteri -mallinen tekele. Tuohon ei tarvisi oikeastaan kun päätylaipat jyrsiä niin kotelo olisi valmis. Tuo myös haukkaa lattialta todella vähän neliöitä vrt tavan humppakuutio. Toinen (mitä täällä ei ole ehdotettu) olisi esim. tapped horn, eli korkea torvikaiutin jossa on erittäin herkkä Eminencen 15" -tuumainen pa -elementti (viritys 20hz). Tässä elementti on itsessään herkkä ja kotelon toteutustapa herkistää entisestään. Eli tod. näk. 10w riittäisi tälle tehoa. Tuolla siihen ohje. Tuo haukkaisi 50x50cm lattialta tilaa, mutta on korkea (2,3m)

Jos se suljettu on niin helvetin paljon nopeampi ja parempi niin minkä takia ylipäätään kaiuttimet tehdään lähes kaikki refleksinä... Eipä niissä kukaan valita "hitaasta" toistosta.

Ei missään tapauksessa mitään hirveän pitkäiskuista pikkuelementtiä jos nopeaa toistoa haluat.
JL-Audion Fathom aktiivisubwooferit käyttää elementtejä missä on suuri xmax (x-mech vitusti isompi) eli ei tuo juurikaan kerro mitään "nopeudesta". Ja ei, siinä ei ole mitään servo (eli liiketakaisin kytkentä) -ohjausta. Ja taitanee olla yksi kärkipään aktiivisubwoofereita musiikkipuolella
 
Viimeksi muokattu:
JL-Audion Fathom aktiivisubwooferit käyttää elementtejä missä on suuri xmax (x-mech vitusti isompi) eli ei tuo juurikaan kerro mitään "nopeudesta". Ja ei, siinä ei ole mitään servo (eli liiketakaisin kytkentä) -ohjausta. Ja taitanee olla yksi kärkipään aktiivisubwoofereita musiikkipuolella

Niin, en siis suoraan tarkoittanut että pitkä liikerata olisi se huono vaan jos puhutaan liikkuvasta ilman määrästä, niin saman ilmamäärän liikuttamiseen isokalvoinen lyhyellä liikeradalla on varmasti jokaisessa tapauksessa parempi ja järkevämpi ratkaisu. Toki etsimällä löytyy aina poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti menee noin ja kompromisseja joutuu aina tekemään.
 
Isompi on toki aina parempi, kun äärirajoillaan lotkottava pien pöristin jota ei voida kutsua edes subwooferiksi vaan lähinnä passoksi.
 
No ei tarvinnut paljoa perehtyä esim tuohon Eighteen soundin subiin, niin en nyt ihan varma olekkaan mennäänkö peerlesillä o_O

Mutta siis tuo budjetti on ihan maksimi mihin voi venyä, ja tämähän olisi ensimmäinen subi kotiin minkä rakentaisin, niin alotellaan tuolla budjetilla. Jos innostuu enemmän, niinkuin melko varmasti tulee käymään, niin sitten kasvatellaan budjettia ja rakennellaan enemmän :tup:

@latexii ehdottama sylinterimallinen vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitänee perehtyä enemmän tuollaiseen ratkaisuun.

Jos nyt sattuisikin niin käymään, että ihan perus kulmikkaalla kotelolla mennään, niin mites tuossa jos kotelon mitat olisi 45x45x loput ylöspäin sopivan vireen saamiseksi, ja elementti lattiaa päin. Toimiiko yhtä hyvin kuin eteenpäin suunnattuna, ja tarviaako subi paljon ilmatilaa ennen lattiaa?
 
Subwoofer on ympärisäteilevä (tiettyihin taajuuksiin saakka) joten suuntauksella ei ole väliä. Hengitystilaa on hyvä olla refleksiputken halkaisijan verran jos siis tekee refleksitoteutuksen ja putki olisi alaspäin. Muuten ei ole niin nöpönuukaa. Itse jättäisin varmaan noin 7cm (12" -tuumaisella)
 
Subwoofer on ympärisäteilevä (tiettyihin taajuuksiin saakka) joten suuntauksella ei ole väliä. Hengitystilaa on hyvä olla refleksiputken halkaisijan verran jos siis tekee refleksitoteutuksen ja putki olisi alaspäin. Muuten ei ole niin nöpönuukaa. Itse jättäisin varmaan noin 7cm (12" -tuumaisella)

Olisiko sulla mitään linkkiä heittää, missä olisi hieman tarkemmin näytetty tuon sylinterimallin toteutus? Pääsis paremmin jyvälle asiasta. Mietin vaan refleksiputken toteutusta tuollaiseen..

E: Kyllähän google noita löytikin aika reilusti kun englanniksi haki =)
 
Olisiko sulla mitään linkkiä heittää, missä olisi hieman tarkemmin näytetty tuon sylinterimallin toteutus? Pääsis paremmin jyvälle asiasta. Mietin vaan refleksiputken toteutusta tuollaiseen..

E: Kyllähän google noita löytikin aika reilusti kun englanniksi haki =)

Tuossa oma näkemys aiheesta: DIY subwoofer -ketju

Putki on erinomainen muoto jäykkyytensä puolesta, ja tosi helppo rakentaa jos vaan sopivaa putkea löytyy. Isommat halkaisijat on harvinaisempia ja tuo omakin tuubi löytyi vahingossa romuläjästä, käsittääkseni on sadevesiviemärin putkea.
 
Tuossa oma näkemys aiheesta: DIY subwoofer -ketju

Putki on erinomainen muoto jäykkyytensä puolesta, ja tosi helppo rakentaa jos vaan sopivaa putkea löytyy. Isommat halkaisijat on harvinaisempia ja tuo omakin tuubi löytyi vahingossa romuläjästä, käsittääkseni on sadevesiviemärin putkea.

Tyylikkään näkönen kyllä. Itse vähän havittelen josko tehtaalta saisi serkku tuotua tyhjän kartonkihylsyn, kun niitä siellä on halkaisijaltaan +400mm ja seinämävahvuus jotain 10-15mm. Onkohan tuollaseen mitään mahdollisuutta toteuttaa refleksiputke niin, että lähtisi kyljestä, niin saisi tuohon päälle jonkun pienen valaisimen?
 
Tuo pahvihylsy on hyvä valinta, niin ei painoa tule niin paljon. Toki järeiden elementtien kanssa ei painosta haittaa ole.

En näkisi ongelmaa putken sijoittamisesta sivulle. Reikäsahalla vaan sopiva reikä ja putki siihen. Tosin ei voi noita kaupallisia putkia käyttää kun sitä kiinnityskaulusta ei saa taipumaan. Itse laittaisin viemäriputken ja leikkaisin ja hioisin sen pään pinnan tasalle lopuksi. Ja mutkapaloja löytyy jos pituus alkaa ahdistaa.
 
Saattaa venyä pahvihylsyjen saanti, niin kysellään mistähän mahtaisi saada 400 tai 450 kokoista rumpuputkea edullisimmin? Ei vissiin myydä kun tuota 6000mm pitkää, vai saako jostain esim 3m tai 4m pätkää?
 
Tyylikkään näkönen kyllä. Itse vähän havittelen josko tehtaalta saisi serkku tuotua tyhjän kartonkihylsyn, kun niitä siellä on halkaisijaltaan +400mm ja seinämävahvuus jotain 10-15mm. Onkohan tuollaseen mitään mahdollisuutta toteuttaa refleksiputke niin, että lähtisi kyljestä, niin saisi tuohon päälle jonkun pienen valaisimen?

Putki keskelle ja vaikka kunnon ledinauhasta siihen ympärille se valaisin. Jos putki yli 2m korkea niin eihän se edes häikäise vaikka nauha osoittaisi suoraan sivulle kun sen upottaa hieman siihen putken ulkoreunaan nähden keskemmälle. Toisen kiekon nauhaa voi laittaa sisäkehälle refleksiputken suuaukkoa kohden. Toki nauhasta voisi tehdä tuossa myös ylöspäin kohdistetun valaisimen helpohkosti mutta vaatisi useita lyhyitä pätkiä...
 
Saattaa venyä pahvihylsyjen saanti, niin kysellään mistähän mahtaisi saada 400 tai 450 kokoista rumpuputkea edullisimmin? Ei vissiin myydä kun tuota 6000mm pitkää, vai saako jostain esim 3m tai 4m pätkää?
esim torissa oli.
 
Aika paljon noita 315 putkia on, ja tuo 450 mikä on niin 6,2m pätkä, ja saattaa hinta olla siinä 200e luokkaa ja tuskin toimitusta löytyy. Huono kun itse imatralla asustelen. :/
Nojoo, ja ennemmin ponttooniputkea kun rumpuputkea. Itse en tuosta rummun pinnasta tykkää vaan sileästä.
 
Nojoo, ja ennemmin ponttooniputkea kun rumpuputkea. Itse en tuosta rummun pinnasta tykkää vaan sileästä.

Juu ittekkin kirosin et miten ton rumpuputken sais tasaseksi, kun muistanyt yhtään tuota jo aiemmin mainitsemaasi ponttooniputkea :facepalm:
 
Jos en nyt tuotaa 500mm putkea saa, niin pienempää kyllä saisi, niin mitäs arvon raati on mieltä, kannattaako metsästää tuota isompaa putkea, että saa 1x15/18", tai sitten 2x10/12"? Kuinka paljon toistossa on eroa 18"vrt 2x10"/12"? Kaksi jos tekisi niin saisi reunoille sitten erilleen? Kovasti nuo Ultimaxit kutkuttaisi.. Valinnan vaikeus on suuri :(

Kuinkas isoa refleksi koteloa 10" tai 12" tarviaa?

E: Ja mun huonolla englannilla, en nyt ihan päässyt perille mitä tarkoitetaan tuolla "sag" ongelmalla, mikä ilmeisesti olisi edessä jos meinaa alaspäin ampuvaksi laittaa tuota ultimax sarjaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liekkö tuo "sag" -ongelma meinaa sitä että kartion ripustukset antaa jonkinverran periksi koska elementti on alaspäin eli se "roikkuu" kun miehiset säkit konsanaan. Mutta käytännössä en ole koskaan huomannut mitään ongelmia moisessa toteutuksessa. Ja ehdottomasti 18" -tuumainen ! se vie 12" -tuumaisia sata nolla. Ennemmin sitten taas 2 x 15" -tuumaista kun yksi 18" .. Ultimaxit ovat hyviä tekeleitä. About 100-120lit tarvitsee 12" refleksi.
 
12":lla pitäisi tehdä 2kpl:tta kahdella elementillä, menisikö lähelle 18":sta? Putken molempiin päihin elementit, vaatii ehkä enemmän askartelua.
 
Liekkö tuo "sag" -ongelma meinaa sitä että kartion ripustukset antaa jonkinverran periksi koska elementti on alaspäin eli se "roikkuu" kun miehiset säkit konsanaan. Mutta käytännössä en ole koskaan huomannut mitään ongelmia moisessa toteutuksessa. Ja ehdottomasti 18" -tuumainen ! se vie 12" -tuumaisia sata nolla. Ennemmin sitten taas 2 x 15" -tuumaista kun yksi 18" .. Ultimaxit ovat hyviä tekeleitä. About 100-120lit tarvitsee 12" refleksi.

Juu siis näyttää siltä, että vaihtoehdot jää yhteen 18 tai 15", taikka sitten 2x12". Viekö tuo 18" noita kahta 12":sta myös satanolla?
 
Juu siis näyttää siltä, että vaihtoehdot jää yhteen 18 tai 15", taikka sitten 2x12". Viekö tuo 18" noita kahta 12":sta myös satanolla?

Mites se menee, 2x12" vastaa noin 15", ja 2x15" noin 18". Tuo siis tulee kartiopinta-alasta, mutta vihkiintyneemmät kertokoon tarkemmin.
 
Mites se menee, 2x12" vastaa noin 15", ja 2x15" noin 18". Tuo siis tulee kartiopinta-alasta, mutta vihkiintyneemmät kertokoon tarkemmin.

Meneeks se ihan näin, et 12" = 15 x 15 x 3,14 = 706,5cm2?
15" = 18,825 x 18,825 x 3,14 = 1112,7cm2
18" = 22,59 x 22,59 x 3,14 = 1602,3cm2 ?
 
Meneeks se ihan näin, et 12" = 15 x 15 x 3,14 = 706,5cm2?
15" = 18,825 x 18,825 x 3,14 = 1112,7cm2
18" = 22,59 x 22,59 x 3,14 = 1602,3cm2 ?

Ei taida suoraan saada kaavalla, kun on elementeissä eroa (opinnot.net kartion pinta-ala). Ja sitten pitää ottaa huomioon ripustukset jne kun nekin on laskettu siihen kokoon. Tuo on semmoinen karkea arvio mitä netissä joskus tulee vastaan.
 
Ei taida suoraan saada kaavalla, kun on elementeissä eroa (opinnot.net kartion pinta-ala). Ja sitten pitää ottaa huomioon ripustukset jne kun nekin on laskettu siihen kokoon. Tuo on semmoinen karkea arvio mitä netissä joskus tulee vastaan.

Niin vähän arvelinkin, ettei nyt noin simppelisti voi mennä:D tuo 4x12" setti tulis jo kustantamaan mun lompakolla aivan liikaa. Vahvistimeksi tulee kumminkin Crownin Xls1002 taikka Xls1502.
 
Kämpänrakennus alkaa olla siinä vaiheessa että saa kohta alkaa tilaamaan alaslaskettua kattoa sinne. Nämä subiasiat vaan vaivaa mieltä. Eli mulla on 2kpl Dayton Ultimax 15" tallissa odottamassa. Tarkoitus on asentaa kotelot kattoon ja katossa 1 ruutu on 120x60cm. Syvyyttä saa max 30cm sille alaslaskulle. Eli yhteen ruutuun saa aika helposti tuollaisen netto 120L kotelon. No sehän sopii suljetulle oikein hyvin, mutta nälkä kasvaa syödessä jolloin tuplaruuduista sais aikaseksi sellaisen 250L nettokotelon, joka alkaa refleksinä tuolle elementille olemaan jo aika siedettävä.

Iso kotelo ja kattoasennus onkin se hankala puoli tuossa. Tollasen 120L koelon vielä jotenkin järjellisesti sais sinne asennettua, mutta tuplaruudulta 120x120cm kotelo (pinta-ala) alkaakin sitten jo painaa aika tavalla. Kattoasennuksessa se etu ettei refleksiputken pituudella ole niin väliä, sen voi tuoda kotelon ulkopuolella ja sitten vaan akustiikkalevystä läpi. Eli tuo koko alkaa olemaan se ongelmallinen puoli.

Esim. CSS SDX12 elementti menisi aika kivasti tuollaiseen 120L refleksiin, tosin se refleksiputki on pitkä mutta se ei tässä tapauksessa haittaa. Vasteen ja maksimit saisi about samoihin kuin 15" Ultimaxeilla, mutta kotelon koko olisi vain puolet ja täten helpompi toteutus kattoon. Viritystaajuudeksi ajattelin 17-18Hz.

Mitäköhän tässä tekis... :btooth:
 
Kämpänrakennus alkaa olla siinä vaiheessa että saa kohta alkaa tilaamaan alaslaskettua kattoa sinne. Nämä subiasiat vaan vaivaa mieltä. Eli mulla on 2kpl Dayton Ultimax 15" tallissa odottamassa. Tarkoitus on asentaa kotelot kattoon ja katossa 1 ruutu on 120x60cm. Syvyyttä saa max 30cm sille alaslaskulle. Eli yhteen ruutuun saa aika helposti tuollaisen netto 120L kotelon. No sehän sopii suljetulle oikein hyvin, mutta nälkä kasvaa syödessä jolloin tuplaruuduista sais aikaseksi sellaisen 250L nettokotelon, joka alkaa refleksinä tuolle elementille olemaan jo aika siedettävä.

Iso kotelo ja kattoasennus onkin se hankala puoli tuossa. Tollasen 120L koelon vielä jotenkin järjellisesti sais sinne asennettua, mutta tuplaruudulta 120x120cm kotelo (pinta-ala) alkaakin sitten jo painaa aika tavalla. Kattoasennuksessa se etu ettei refleksiputken pituudella ole niin väliä, sen voi tuoda kotelon ulkopuolella ja sitten vaan akustiikkalevystä läpi. Eli tuo koko alkaa olemaan se ongelmallinen puoli.

Esim. CSS SDX12 elementti menisi aika kivasti tuollaiseen 120L refleksiin, tosin se refleksiputki on pitkä mutta se ei tässä tapauksessa haittaa. Vasteen ja maksimit saisi about samoihin kuin 15" Ultimaxeilla, mutta kotelon koko olisi vain puolet ja täten helpompi toteutus kattoon. Viritystaajuudeksi ajattelin 17-18Hz.

Mitäköhän tässä tekis... :btooth:

Kattoon? Itse laittaisin ecophonet kattoon, mutta se olen vain minä..
 
Tuli mieleen, että onkos täällä porukoilla videoita, missä näkyis miten omilla DIY seteillä lähtee ääntä? Tuli vaan aika huvittava video juutuupissa vastaan :D

 
Jooh, eli tuntuu nyt et mikään asia ei mene niinkuin suunniteltu, ja nyt olisi käytettävissä loppupeleissä sit mitat 80(L) x 80(K) x 45(S)cm mitat. Onko järkeä tuohon alkaa 18" ultimaxia rakentaa, kun kotelo jäisi aika lailla alakanttiin refleksinä, mitä on suositeltu?

Vissiin on 15":llekkin liian pieni refleksinä?
 
Jooh, eli tuntuu nyt et mikään asia ei mene niinkuin suunniteltu, ja nyt olisi käytettävissä loppupeleissä sit mitat 80(L) x 80(K) x 45(S)cm mitat. Onko järkeä tuohon alkaa 18" ultimaxia rakentaa, kun kotelo jäisi aika lailla alakanttiin refleksinä, mitä on suositeltu?

Vissiin on 15":llekkin liian pieni refleksinä?
Ultimaxi tuohon ei istu refleksinä, mutta esim. Alpine Type-R 15" -tuumaisena istuu (refleksi 150lit, 2 x 10cm halk. putkea 70cm pitkiä ja viritystaajuus ~20hz) samoin istuu GroundZero GZRW 15" -tuumainen (200lit refleksi 2 x 10cm halk. putkea 60cm pitkiä, viri ~20hz). Samoin mahtuisi Mach Audio IXL 18" -tuumainen (refleksinä) mutta niitäpä ei liikenteessä juurikaan ole.
 
Ultimaxi tuohon ei istu refleksinä, mutta esim. Alpine Type-R 15" -tuumaisena istuu (refleksi 150lit, 2 x 10cm halk. putkea 70cm pitkiä ja viritystaajuus ~20hz) samoin istuu GroundZero GZRW 15" -tuumainen (200lit refleksi 2 x 10cm halk. putkea 60cm pitkiä, viri ~20hz). Samoin mahtuisi Mach Audio IXL 18" -tuumainen (refleksinä) mutta niitäpä ei liikenteessä juurikaan ole.

Pitääpi perehtyä noihin. Hieman kyl potuttaa kun tyylikkään näkönen, ja ilmeisesti paremmin soiva oikeassa kotelossa kun alpinet tai gz:t :(

Tuo 225L brutto on siis liian pieni 15" ultimaxille?
 
latexii ehtikin ensin. :)

Riippuu siis kovasti elementistä ja halutusta viritystaajuudesta. Kun halutaan alta 20Hz viritystä niin sitten se kotelon koko yleensä on iso(hko).

Itellähän on noita Ultimax 15" uusia kaksin kappalein. Piti laittaa suljettu mutta kun en ole koskaan refleksiä vielä tehnyt niin tuossa aikaisemmin pohdiskeltu reilu 200L kotelo kattoon asennettuna on vaan vaikea. Hommasinkin sitten CSS SDX12 elementtejä kaksin kappalein. Ne on siittä hauskat elementit että tarjolla olevaan 120L tilaan ne toimii refleksinä helvetin hyvin ja antaa samat paineet kuin nuo Ultimaxit (iskunpituutta on 33% enemmän jolloin vastaa aika kivasti noita 15" Ultimaxeja mutta vaatii vain alle puolikkaan kotelon).

Saattais noi Ultimaxit olla kohta myynnissä...
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä simulaatiota (elementit xmax rajoilla):
vertailu.JPG

Keltainen Ultimax 15" x2 240L suljettu.
Valkoinen Ultimax 15" X2 450L refleksi 18Hz.
Sininen SDX12 12" X2 250L refleksi 17Hz.

Just näitä täällä simuloinu niin tuli helposti. :)

EDIT: korjattu tilavuudet. Puolittamalla ja vähentämällä 6dB saa yhden elementin paineet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom