DIY subwoofer -ketju

Hieno kotelo :) Itselläkin käy varmaan samoin viimeistelyn kanssa kun en raaski lämmittää hataraa autotallia niin kauan kun homma kestäisi, ehkä sitten kesällä.

Olisi kysymys kotelon akustoinnista.
Kotelo vielä hieman kesken mutta kun kylkeen kopautta niin koppa kumisee jonkin verran
Kuminan saisi varmaan pois laittamalla bitumimattoa mutta onko se tarpeellista?

Tuossa kuvaa tukien rakentelusta, tukia valmiissa kotelossa n. 20 cm välein

Kotelo.jpg

Minä en tähän lätkisi bitumia, mutta tukisin vielä etu- ja takaseinän. Nykyisellä tuennalla on riskinä, että ne eivät ole riittävän tukevat. Itse laittaisin jotakin pehmeämpää materiaaleja sisälle tappamaan kotelon sointia. Ewona on tuohon hyvää tavaraa. Kannattanee Googlailla vähäsen, että miten sitä refleksikoteloon kannattaa sijoitella.
 
Varmaan 7 vuotta sitten rakennettu tuubi sai vihdoin maalin pintaan!

Aihio on ilmeisesti sadeviemärin putkea, dyykkasin tuon joskus työmaan romuläjästä, päätyihin vanerilevyt tuplana. Tilavuutta muistaakseni 120 litraa ja viritys 25hz. Elementti on Coral PRF 400 (Peerless Resolution 15) jonka ostin käytettynä ja sitä ajamaan on t-amp e-800.

Onneks sai tämän mahdutettua uuteen olkkariin, vaikka isohko onkin, niin kyllä tässä on hyvä hinta/laatu suhde. Setin kokonaishinta kun jää sinne 200€ tienoille.
c467d8ee4b2a005e05cbcbce350dbf87.jpg

Hieno peli kyllä! Kiinnostaisi tietää tuon tötterön fyysiset mitat.
 
Minä en tähän lätkisi bitumia, mutta tukisin vielä etu- ja takaseinän. Nykyisellä tuennalla on riskinä, että ne eivät ole riittävän tukevat. Itse laittaisin jotakin pehmeämpää materiaaleja sisälle tappamaan kotelon sointia. Ewona on tuohon hyvää tavaraa. Kannattanee Googlailla vähäsen, että miten sitä refleksikoteloon kannattaa sijoitella.

Etu ja taka seinään on tulossa vielä 8 tukea, liimaan ne sitten kun arkun kansi menee kiinni (+ muutama muualle). Kuva on vaan keski tuesta. Bitumi kyllä tappaa ainakin pellistä ja lasikuidusta soinnin niin luulisi sen jotain auttavan lastulevyynkin. Tuota raskas mattoakin voisi kokeilla ja siihen päälle vielä 8mm huopa
 
Eikö tuo Ewona ole tarkoitettu matalampien seisovien aaltojen leikkaukseen ja kotelon suurentamiseen jos olen oikein googlaamalla ymmärtänyt. Tuo resonointi on kaiketi korkeampia taajuuksia, enkä löytänyt siihen mitään selvää vastausta miten ne tapetaan
 
Kaikki villa on tarkoitettu kotelon näennäistilavuuden suurentamiseen. Ewona sopii parhaiten refleksikoteloon KOSKA siitä ei irtoa mitää kivi lasi etc. hiukkasia kuten kivi ja lasivillasta. Itsellä on riittänyt aina villat tuossa vaimennuksessa. Lisäksi tuo vaimennusmateriaali vaikuttaa impedanssiin suotuisasti.
 
Tällänen sohvapöytä siitä sit tuli. Senverran on ekasta projektista opittu, että seuraava ei ole tehty vanerista, eikä se ole noin ohutta tavaraa, kävelee koko kotelo ja tavarat siinä päällä tuossa kokolattiamatolla jos kovasti soittaa.

Hyvin tuolla halpiselementilläkin kuuluu pienelläkin volumella vielä 18hz silleensä, että vaikut lepattaa korvakäytävässä vaikka ei ees täysillä soita.

Semmonen kysymys tuossa, että kun en rohkinu vielä uutta elementtiä tuhota liialla teholla, enkä soita sillattuna tuolla km750 vahvistimella. Elementti saa siis max.200w(vai oliko rms?) Ja vahvistimen clip vilahtelee välillä. Omaan korvaan kuulostais, että se on vahvistimen säröä ja portin lepatusta, mutta tuossa on monenmoista haistelijaa käyny väittämässä että: "nuo pa-vehkeet haistelee jollain taikuudella sitä, että kaiutin menee särölle", "niin pieni magneetti, että se ei enää pysy puhekelan perässä" jne.

Itsehän olen enemmänkin sitä mieltä, että liian tehokasta vahvistinta ei ole, ja jos on, kela pohjaa ja alkaa rämisemään/kolisemaan.

Ei siinä sillä, että ääntä pitäisi lisää vielä saada, koska yläpäänä on joku philipsin aktiivikaiutinpari, taikka että pelottaisi liian pienellä vahvistimella tuhottu 30e elementti, mutta oon vaan sitä mieltä, että tuosta ei ole vielä otettu lähellekkään "maksimeja". Kumpi on väärässä, minä vai muut? Asiahan toki selviäis purkamalla elementti ja katsomalla, onko lakka vaihtanut väriä, mutta enpä ala toimivaa tuhoamaan.

IMG_20190208_201734.jpg
 
Siitä sitten tulikin mieleen, että osaisko joku linkata juttuja elementin sähkösten- ja mekaanisten parametrien mittaamisesta/laskemisesta/testaamisesta?

Juolahti vaan tuossa mieleen, että tuollanen elementin suunnittelu ja rakennus vois olla ihan pätevä tapa opetella tuo fusion360.. ;) melkonen oppimiskynnys blenderiin tottuneelle. Kelahan varmasti kääntyy sorvissa ja kiinasta saa vaikka minkälaisia magneetteja.. :whistle:

Edit: on siis mielessä monia hajatuksia kalvon pinta-alan ja jäykkyyden(mikä nyt tosin ei varmaankaan ole ollu paperikalvoillakaan pitkiin aikoihin mikään ongelma), lisäämiseen, mitä ihmettelen, että kaiutinvalmistajat ei oo ottanu huomioon. Budjetti on, mutta käytännössä "rajaton" kun suunnittelulle ja piirrustukselle ei tarvi laskee hintaa kun ite kuukausipalkalla värkkäilee firman piikkiin.

Edit2: tarkotuksena ei siis oo mitään kaupallista laitetta tehdä vaan ihan omaksi iloksi ja stressiksi värkkäillä että pysyy hereillä ja mieli virkeenä kun tulee kuitenkin töikoneen äärellä istuttua illat pitkät tekemässä ei yhtään mitään. Myös muut linkit ja vinkit tuohon elementin rakentamiseen kelpaa, jonkun team peränurkan youtubevideon katoin missä vaihtoivat elementtiin käytännössä kaiken muun, paitsi rungon ja siitähän se ajatus sitten lähti.

Englanti taittuu kyllä, en vaan keksi hakusanoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile hakea vaikka "measuring t/s parameters", pitäisi löytyä jotain. Tuo mittaus olisi toisaalta ihan mielenkiintoista mutten itse ole löytänyt aikaa moiselle.

Jos vaan rahkeet riittää rakentamiseen niin miksei. On kyllä niin järkyttävä määrä muuttuvia tekijöitä yhdessä elementissä, etten itse lähtisi. Esim runko on hankala jos isompaa elementtiä meinaa tehdä. Sitten itse ripustus ja spider, näitä varmaan jotain "yleismallia" löytyy, mutta tekeekö niillä sitten mitään. Puhekelan runkohan voi olla vaikka pahvihylsy, langan materiaali ja käämintä ehkä oleellisempaa.
 
Jes kiitän, minäpä etsin. Jonkinlaisen elementinhän varmasti osais varmasti tehä kaikki, ketkä on joskus sellaisen nähny ja perustyökalut pysyy käsissä ja pää jollain tavalla toimii, mutta samalla vaivallahan sitä sitten yrittäisi jo tehdä "hyvän".

Jäi näköjään tämä viesti lähettämättä niin lisätään tähän nyt tällänen ensimmäinen koeponnistus, mikä pitäis olla 3d tulostimelle helppo tulostettava niin pääsee testailemaan. Tämä senverran offtopiccia et ei oo halkaisija kuin 100mm että ei mene ikuisuuksia tulostuksessa ;)

edit: Vielä pitää jonkinlainen tulostettava alaripustus tuohon piirrustella ja keksiä, millä/mistä tekee yläripustuksen niin proto on valmis (tää ei siis oo sitä viimestä designia, lähinnä testi että mikä vaikuttaa mihinkin ja miten paljon ja tehty helpoksi tulostettavaksi.).

malli.PNG
 
Siitäpä juolahtikin taas uusi asia mieleen; mitenkäpäin magneetin kentät on? kuvan punaisten vai sinisten nuolten mukaan? ajatus oli korvata magneetti käämillä, tietäisi vain että mitenkäpäin käämiä.

mallimagneetti.PNG
 
Sain viimein valmiiksi ensimmäisen oman tekeleen ja ekat testit tehty.
Kotelolle tuli tilavutta 370L miinus elementin viemä tila, viritystaajuudeksi laskin 17.36Hz
Aluksi harmittelin kun en ostanutkaan UM18 mutta näin kokemattomalle tämä Focuskin soi kyllä niin hyvin ettei meinaa hymy lähteä naamalta :D
Testasin 15 Hz testi raidalla niin tuli kiire kääntää volume piemmälle kun alkoi lattia ja seinät täristä niin että luulin että joku paikka pettää ja valkokangas tulee seinältä alas, siinä kohtaa alkoi jo elementti kyllä pohjaamaan.

Elementtinä tosiaan tuo Focus Acoustics Black SPL 18" MK2 ja vaffarina DX6000
Aika rohjo siitä tuli, jos keväämmällä kerkeisi laittamaan etulevyyn sisustus levyn ja viimeistelemään muutenkin

IMG_20190212_185913.jpg

Edit.
Tässä testiä 15Hz raidalla, en uskaltanut enää laittaa nuppia kaakkoon

VID_20190225_110820.mp4
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Olis tarkoitus tässä rakennella uusi Tv-taso kun menee takaisin töihin.

Tällä hetkellä on erillinen aktiivisubi, mutta kun ei oikein sovi mihinkään. Joten ajattelin että rakentaisin tv-tasoon suoraan kotelon subille.

https://photos.app.goo.gl/Qm27Cts9FrNDJ2PeA

Tv-tason koko:
Pituus 1350mm
Korkeus 500mm
Syvyys 400mm

Pohjaan jäisi tilaa kotelolle:
Pituus 1298mm
Korkeus 172mm
Syvyys 360mm

Vaihtoehtoja olen pyöritellyt että mitä sinne tekisi. Jos nykyinen aktiivisubi ei mene kaupaksi, niin käytän siitä vahvistimen tähän. Siitä löytyisi Simex BA-150. Mutta jos se menee kaupan olen ajatellut hommata HT-amp 200.1.

Mitään järisyttävää bassoa en tarvitse, mutta mukavaksi tueksi alemmille kaistoille.
Jalustakaiuttimina toimii Monitor Audio BX2.

Aktiivisubista jäisi Boschmann SYLB-10 elementti ja kaapista löytyisi TangBand WT-644F.

TB:lle saisi sopivasti 65L refleksikotelon 30hz viritettynä.

Mietteitä, ehdotuksia, parannuksia?
 
^ Dayton Audio UM10 syvyys on ~14cm, eli se mahtuisi tuonne(?). Sille pykäät refleksikotelon, niin saat jonkinlaisen tekeleen jota voi kutsua subwooferiksi eikä wooferiksi tai passoksi. Jos Simexiä meinaat käyttää niin kannattaa sen toiminta tutkia vähän tarkemmin. Noissa on monesti aika korkealla ylipäästö (subsonic) filtterit joka estää matalimpien taajuuksien toiston.
 
Tuolla kyllä todellakin varmaan saisi mukavasti potkua.

Kuinkas nuo vahvistimet? Ovatko liian heikkoja tuon ajamiseen? Mitään luukuttamista ei tulla harrastamaan.
Refleksinä herkkyys olisi sitä luokkaa että varmaan molempien mainittujen vaffien watit piisaisi, että saat irti sen mitä tarvitset. PA -päätteetkään eivät kovin kalliita ole.
 
Lisäilin muutaman kuvan tuonne ja tein hiukan muutoksia, jos tekisin tuolla daytonan elementillä.

Subikotelo tulisi 18mm MDF ja jalat tulisi suoraan siihen kiinni.

Jaloista otin 10mm pois mitasta eli olisi maasta irti 70mm. Kannen vahvuudeksi vaihdoin 26mm jolloin sain vielä hiukan lisää tilaa tuolle subikotelolle. Kotelo olisi nyt tuon materiaalin kanssa n.65L. Refleksiputkiksi tulisi 3" putket ja viritys 22hz. Alkaako "tuhisemaan" liian helposti ja onko sijoittelu muutenkaan mitenkään järkevä? Puhekelan taakse jäisi 40mm noin tilaa jotta pääsee tuulettumaan.

Mietteitä, ajatuksia, parannuksia?

https://photos.app.goo.gl/Qm27Cts9FrNDJ2PeA
 
Ajoin XT32 huonekorjauksen ja sen jäljiltä subin jakotaajuus meni 140Hz. Pää kajareiden jako meni 40Hz (klipsch rp250f) ja keskikanavalle 60Hz(simex) muita kanavia ei vielä ole. Kuulostaa vähän korkealle tuo lfe jako taajuus noin isolle subille. Olisiko ajatuksia tämän suhteen?
 
Ajoin XT32 huonekorjauksen ja sen jäljiltä subin jakotaajuus meni 140Hz. Pää kajareiden jako meni 40Hz (klipsch rp250f) ja keskikanavalle 60Hz(simex) muita kanavia ei vielä ole. Kuulostaa vähän korkealle tuo lfe jako taajuus noin isolle subille. Olisiko ajatuksia tämän suhteen?
Ei muuta kuin turkkaat sen johonkin 140hz -> 60hz. 140hz on liian korkea
 
Ei muuta kuin turkkaat sen johonkin 140hz -> 60hz. 140hz on liian korkea

Mutta meneekö huonekorjaus persiilleen kun subbari ei toistakkaan taajuuksia 60->140 mitä on säädössä suunniteltu


edit.
Vai pitäisikö antaa XT32 tehdä säätö ilman subia ja tehdä sen säätö NX6000D:llä
 
Määrittelet asetukset niin että subwoofer toistaa 60hz ja alle ja muut tuon yli.
 
Ok, eli XT32 ei tehnytkään tuota jakoa. Eli laitan jakotaajuudet käsin ja ajan säädön uudestaan
 
Ok, eli XT32 ei tehnytkään tuota jakoa. Eli laitan jakotaajuudet käsin ja ajan säädön uudestaan
Näin kannattaa. Itse määrittelen nuo aina uusiksi XT32:n jäljiltä, mutta kalibrointia ei tarvitse uudelleen ajaa. Säädät vaan subwooferin vaiheen kohdalleen jos muutat sen sinne 60hz
 
Nyt olis käyty töissä katsomassa sopiva kansi tuohon tv-tasoon, niin jos sitä maanantaina ja tiistaina menisi tuon väkertelemään.

Vanha subikin meni kaupaksi, joten saa laittaa nuo uudet tarvikkeet tilaukseen.

Ilmeisesti ihan viemäriputki käy tuohon refleksiputkeksi? Tuohon kun löytyy sopivasti mutkia. Onko sijoituksella mitään merkitystä, onko refleksiputken pää subia kohti tai poispäin? Winisd:llä kun laittaa viritystaajuuden 2 putkella, onko mitta kahden putken yhteenlaskettu pituus vai pelkästään yhden?

Refleksiputkiin ajattelin ajaa joko 8r tai 10r pyöristyksen tuonne tason alle.
 
Ensimmäistä kertaa REWin kanssa säätämässä.
Denon X3500H:n mikrofoni käytössä.

Tälläistä käppyrää sain aikaiseksi.
Ensimmäinen huomio oli, että subin vaiheen kääntämällä tasoittui reippaasti tuo 50hz kuoppa (vaikkakin on edelleen melko järkyttävä...)
Mistäköhän voisi johtua? Jakoa yritin säätää Denonista välillä 40Hz-250Hz ilman vaikutusta. Subivahvistimessa jakotaajuus korkein mahdollinen. Käytössä on "väliaikainen" vahvistin Hypex HS200 jossa ilmeisesti Subsonic 20Hz / -3dB, 24dB / Oktaavi.
Täytyy ajaa huomenna audyssey uudelleen, jos siitä olisi jotain apua tuohon kuoppaan vaiheenkäännön jälkeen. :tdown:
3.jpg
2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siirrä mikkiä johonkin suuntaan kuuntelualueella ja katso tasoittuuko. Vaikuttaisi seisovalta aallolta.
 
Siirrä mikkiä johonkin suuntaan kuuntelualueella ja katso tasoittuuko. Vaikuttaisi seisovalta aallolta.

Täytyy huomenna testailla lisää, 2 m sivuttais siirrolla ei kuitenkaan ollut vaikutusta.

EDIT:
Testailut jatkuneet, audysseyn uudelleen ajosta ei ollut hyötyä.
Siirsin subia muutaman metrin, tein mittauksen pari metriä kuuntelupisteen takaa ja mittasin myös ~10cm päästä kartiosta. Mikään näistä ei muuttanut tuota kuoppaa.

Pikaisesti laskeskelin seisovien aaltojen taajuudet.
Leveys 45Hz, 90Hz
Pituus 24Hz, 48Hz, 95Hz
Korkeus 1 59Hz, 118Hz
Korkeus 2 71Hz, 142Hz

Tein myös sellaisen huomion, että audysseyn tekemässä korjauksessa on 10dB vaimennus arviolta tuolla taajuudella.
Tämä sama kuoppa ilmeni myös pelkästään pääkanavat mittaamalla.
Audysseyn jakotaajuuden säädöllä ei ollut minkäänlaista vaikutusta vasteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Hienon näkönen idea tuo tv-taso homma ja varsin maukkaan näköset työstölaitteet projekteille :) Tuollaiset laitteet kyllä kelpais omiinkin projekteihin :P Komea laitos.
 
Hienon näkönen idea tuo tv-taso homma ja varsin maukkaan näköset työstölaitteet projekteille :) Tuollaiset laitteet kyllä kelpais omiinkin projekteihin :p Komea laitos.

Kyllä noilla vehkeillä saa paljon pahaa aikaiseksi, kun vain alkaa tekemään. :D

Löytyy saha automaattivarastolla, 3 cnc:tä, listakone ja tappikone.
 
Ajoin XT32 huonekorjauksen ja sen jäljiltä subin jakotaajuus meni 140Hz. Pää kajareiden jako meni 40Hz (klipsch rp250f) ja keskikanavalle 60Hz(simex) muita kanavia ei vielä ole. Kuulostaa vähän korkealle tuo lfe jako taajuus noin isolle subille. Olisiko ajatuksia tämän suhteen?

LFE toistaa ääntä 3-120 Hz taajuudella. Oikea asetus on 120 Hz jonka Audyssey ainakin minulle asetti. Tässä siis säädetään sitä .1 kanavaa jota subwoofer toistaa.

40 Hz ja 60 Hz jako etu- ja keskikanaville taas on bass-management puolta jossa pääkanavien basso-kuormaa ohjataan subbarille. Tämä on siis eri asia kuin LFE.

LPF on LFE

"It's a filter that is applied to the content of the separate LFE track found in 5.1 content. That content is authored up to 120 Hz and so the only correct setting is 120 Hz."
 
Kiitos selvennyksestä, ihmettelikin kun ääni muuttui laskiessani lfe taajuuden 80Hz
 
Zufushiki laitoitko mitään tukia noille refleksiputkille tuolla kotelon sisällä?
 
En laittanut ainakaan noille alkukäyrille mitään. On meinaan sen verran tiukat sovitteet että hyvä kun noita saa edes käännettyä.

Ajettiin 75mm reiät ja sen jälkeen sai vielä hiomapaperilla hiukan hioa että tuo putki sopi tuohon.

Täytyy sen jälkeen miettiä uudestaan kun saa tuohon oikean pituiset putket paikalleen, että onko tukeminen tarpeellista.
 
LFE toistaa ääntä 3-120 Hz taajuudella. Oikea asetus on 120 Hz jonka Audyssey ainakin minulle asetti. Tässä siis säädetään sitä .1 kanavaa jota subwoofer toistaa.

40 Hz ja 60 Hz jako etu- ja keskikanaville taas on bass-management puolta jossa pääkanavien basso-kuormaa ohjataan subbarille. Tämä on siis eri asia kuin LFE.

LPF on LFE

"It's a filter that is applied to the content of the separate LFE track found in 5.1 content. That content is authored up to 120 Hz and so the only correct setting is 120 Hz."
Muutamia kysymyksiä! Mistä tuo 120Hz tuolle LFE:lle tulee??? Onko se joku Dolbyn ohje yms? Ja Onko siis, niin etttä kun itselläni on Denon 3300W ja mulla on tuo LFE nyt 120Hz, niin sekö ei vaikuta muuhun jakotaajuuteen??? Eli, kun Crossover on pääkajareilla vaik 80Hz, niin leikkaako Denon automaattisesti subilta siitä ylöspäin menevät pois ja LFE pysyy muuttumattomana? Sitten toinen juttu. kun teen kalibroinnin, niin joka kerta muistaakseni Audyssey vetää pääkajarit ja keskikajarin LARGEKSI, Miksi? ja pitääkö tuota kalibrointia ennen asettaa haluamansa jakotaajuudet yms??? Vai, kun tuntuu että tuo Audyssey säätelee niitä itse ja jos Audyssey säätää jakotaajuuksia itse, niin kandeeks ne oikeesti jättää niihin? Itsellä oli tilanne kalibroinnin jälkeen se, et Top middle oli jako 150Hz, takakaiuttimet oli 90Hz, keskikaiutin oli 60Hz ja pääkajarit oli 40Hz. Tuntuu vaan omituiselta, et kun mulla on sekä pääkajarit, että takakajarit samoja Aurelin magentoja, niin jakotaajuudet on erit. Ja mielelläni muutenkaan en pitäisi noin pieniä kaiuttimia largeina vaan Small asetuksella, et sais leikattuu alimpia pois
 
Muutamia kysymyksiä! Mistä tuo 120Hz tuolle LFE:lle tulee??? Onko se joku Dolbyn ohje yms? Ja Onko siis, niin etttä kun itselläni on Denon 3300W ja mulla on tuo LFE nyt 120Hz, niin sekö ei vaikuta muuhun jakotaajuuteen??? Eli, kun Crossover on pääkajareilla vaik 80Hz, niin leikkaako Denon automaattisesti subilta siitä ylöspäin menevät pois ja LFE pysyy muuttumattomana? Sitten toinen juttu. kun teen kalibroinnin, niin joka kerta muistaakseni Audyssey vetää pääkajarit ja keskikajarin LARGEKSI, Miksi? ja pitääkö tuota kalibrointia ennen asettaa haluamansa jakotaajuudet yms??? Vai, kun tuntuu että tuo Audyssey säätelee niitä itse ja jos Audyssey säätää jakotaajuuksia itse, niin kandeeks ne oikeesti jättää niihin? Itsellä oli tilanne kalibroinnin jälkeen se, et Top middle oli jako 150Hz, takakaiuttimet oli 90Hz, keskikaiutin oli 60Hz ja pääkajarit oli 40Hz. Tuntuu vaan omituiselta, et kun mulla on sekä pääkajarit, että takakajarit samoja Aurelin magentoja, niin jakotaajuudet on erit. Ja mielelläni muutenkaan en pitäisi noin pieniä kaiuttimia largeina vaan Small asetuksella, et sais leikattuu alimpia pois

Siis tuo LFE-kanava joka on se erillinen .1 sub-kanava sisältää ääntä 120hz saakka. Kaiuttimien, vaikkapa ne 5 kanavaa (siinä 5.1 setupissa) on myös erillisiä ja nuo Audysseyn asettamat jakotaajuudet vaikuttavat ainoastaan siihen mikä osuus näiltä kanavilta ajetaan subille tuon LFE-kanavan lisäksi. Audyssey korjaa aluksi kaikki kaiuttimet ja koko taajuudelta (-3db-pisteeseen saakka). Jakotaajuus asetetaan vasta tämän jälkeen ja käsittääkseni tuon -3db-pisteen kohdalle eli missä kaiuttimen toisto lähtee laskemaan. Sitä siis voi muutella jälkikäteen eikä ole tarvetta ajaa kalibrointia uudelleen. Nuo ehdotukset taitas kaikissa vahvistimissa olla vähän sinnepäin ja usein ohjeistetaan nostamaan se tuonne 80hz ja muuttamaan kaikki kaiuttimet small:ksi (subia ei muuten ko. kanavalle hyödynnetä). Ja nostamaan taajuutta ei laskemaan sillä esim. ehdotuksella 120hz korjaus on tehty 120hz-20khz ja jos tuon laskee 80hz niin tuohon 80hz-120hz voi jäädä vaimentumaa. Voin olla väärässäkin mutta näin oman käsitykseni mukaan:)
 
Muutamia kysymyksiä! Mistä tuo 120Hz tuolle LFE:lle tulee??? Onko se joku Dolbyn ohje yms? Ja Onko siis, niin etttä kun itselläni on Denon 3300W ja mulla on tuo LFE nyt 120Hz, niin sekö ei vaikuta muuhun jakotaajuuteen??? Eli, kun Crossover on pääkajareilla vaik 80Hz, niin leikkaako Denon automaattisesti subilta siitä ylöspäin menevät pois ja LFE pysyy muuttumattomana? Sitten toinen juttu. kun teen kalibroinnin, niin joka kerta muistaakseni Audyssey vetää pääkajarit ja keskikajarin LARGEKSI, Miksi? ja pitääkö tuota kalibrointia ennen asettaa haluamansa jakotaajuudet yms??? Vai, kun tuntuu että tuo Audyssey säätelee niitä itse ja jos Audyssey säätää jakotaajuuksia itse, niin kandeeks ne oikeesti jättää niihin? Itsellä oli tilanne kalibroinnin jälkeen se, et Top middle oli jako 150Hz, takakaiuttimet oli 90Hz, keskikaiutin oli 60Hz ja pääkajarit oli 40Hz. Tuntuu vaan omituiselta, et kun mulla on sekä pääkajarit, että takakajarit samoja Aurelin magentoja, niin jakotaajuudet on erit. Ja mielelläni muutenkaan en pitäisi noin pieniä kaiuttimia largeina vaan Small asetuksella, et sais leikattuu alimpia pois

Audyssey ei ilmeisesti vastaa crossoverista vaan AVR. Audysseyn mukaan crossoverin säätäminen ylöspäin ei siis vaikuta korjaukseen, mutta alaspäin vaikuttaa sillä Audyssey lopettaa korjauksen kun kaiuttimen -3db taso saavutetaan. Sitä en tiedä varmasti onko vaihe kunnossa kun crossoverin säätää haluamalleen tasolle. Ja voihan se olla että nostaessa 40hz -> 80hz tulee esille joku kuoppa mutta 40hz -> 60hz ei kuoppaa esiinny. Tämän voi vain tarkistaa mittaamalla tai ehkä testisignaaleja kuuntelemalla.


Alla linkki jossa on hyviä vastauksia Audysseyn tuelta:
Changing the cross-over settings after running Audyssey

It's OK to change the crossovers. 80 Hz is always a good first choice. It sends enough content to the sub where the higher resolution MultEQ filters are. You can also try 60 Hz. Don't expect huge differences. They will likely be subtle.

There is no issue with your receiver. First let's clarify the sub issue. There is no such thing as a "sub crossover". The 80 Hz that you see there is an *incorrect* decision made by Onkyo (and many other AVR makers). That filter only applies to the separate LFE track found in 5.1 content. It has nothing to do with the bass from the other speakers in the system. The LFE track is authored to have content up to 120 Hz and so any other choice is incorrect. Please change the LFE LPF (low pass filter) to 120 Hz. The lowpass filter on the sub itself should be all the way up to the highest frequency (as you have it). That function is performed correctly by the bass management system in the Onkyo that applies the proper highpass and lowpass filters to the signals going to all speakers.

Now, this won't fix the issue you are having. That is most likely due to acoustical problems in your room that are concentrated in that region. Raising the crossover to a higher frequency has the huge benefit of sending more content to the sub. The MultEQ subwoofer filter has 8x more resolution that what is found in the other speakers and this will provide a much smoother bass response.

MultEQ does not set crossovers. It simply finds the roll off that each speaker has in the room and where it's placed. The crossovers are set by the AVR maker. There is a benefit in raising the crossover up: the MultEQ filters in the subwoofer channel have 8x more resolution and so will produce a smoother bass response. I would recommend using 80 Hz.

E:
  1. From reading this and other threads, it sounds like it was the AVR, not Audyssey that decided incorrectly to set my speakers to Large, correct?

  2. Even so, I assume the 40hz crossover came from Audyssey, but 40hz was definitely not correct either.

  3. Is all this indicative of some trouble in the auto setup that maybe I should retry or persue with Marantz?
  1. Correct.

  2. Audyssey found the roll off to be 40 Hz and I am fairly certain that is correct. Proximity to walls and corners can have a huge effect on the roll off frequency of a speaker

  3. No, there is no trouble. Just change any Large speaker to Small after the calibration is finished.
 
Edelleen bkelec XLS200 on ilman vahvistinta.

Mietin jos tilaisi monacorin sam-300D:n vahvistimeksi. Tehoa lähtee 300Wrms/4ohm. Jakosuodin ei ole paras mahdollinen, 3db buusti on 40hz kohdalla. Hieman korjaa vastetta mutta ei tarpeeksi. Saisi olla alempana mutta pienellä budjetilla kaikkea ei voi saada. 150€ saisi vahvarin. Aika hyvin tehoa suhteessa hintaan.
 
Edelleen bkelec XLS200 on ilman vahvistinta.

Mietin jos tilaisi monacorin sam-300D:n vahvistimeksi. Tehoa lähtee 300Wrms/4ohm. Jakosuodin ei ole paras mahdollinen, 3db buusti on 40hz kohdalla. Hieman korjaa vastetta mutta ei tarpeeksi. Saisi olla alempana mutta pienellä budjetilla kaikkea ei voi saada. 150€ saisi vahvarin. Aika hyvin tehoa suhteessa hintaan.

Tilasin itselleni tuon Monacorin Sam-300D tuohon tv-taso subiin. Jotenkin vähän erikoinen kun täytyy GAIN olla lähes täysillä että vahvistin edes herää. Edellisellä vahvarilla Simex BA-150, ei tarvinnut olla edes puolessa välissä että sai jo signaalin.

Muuten tuntuu ihan kelpo peliltä!

Ja sen verran vielä että täytyy subi channelille antaa vielä +6db että kuulee sen kaiuttimien läpi.
 
Tilasin itselleni tuon Monacorin Sam-300D tuohon tv-taso subiin. Jotenkin vähän erikoinen kun täytyy GAIN olla lähes täysillä että vahvistin edes herää. Edellisellä vahvarilla Simex BA-150, ei tarvinnut olla edes puolessa välissä että sai jo signaalin.

Muuten tuntuu ihan kelpo peliltä!

Ja sen verran vielä että täytyy subi channelille antaa vielä +6db että kuulee sen kaiuttimien läpi.

Eikös tuon saa kompensoitua nostamalla virivahvarin päästä subin linjalähdön tasoa. Monissa kotiteatterivahvareissa löytyy joku +10db -asetus lähdölle.
 
Tuntuu vain hassulta edellisen vahvarin jäljiltä kun ei tarvinnut lisätä mitään desibelejä ja gainikin sai olla puolessa välissä.
 
Nyt kävi harmillinen homma tän MGR laatuelementin kanssa. En edes ehtiny huudattaa hajalle kun puolet kelasta lipes pois paikaltaan.

IMG_20190308_144912.jpg
 
Olen harkinnut Behringer NX6000D:n ostamista. Vahvistin ei kuitenkaan mahdu sellaisenaan tv-tason laitehyllylle.
Onkohan "räkkikiinnikkeet" irroitettavissa? :tdown:
 
Tilasin itselleni tuon Monacorin Sam-300D tuohon tv-taso subiin. Jotenkin vähän erikoinen kun täytyy GAIN olla lähes täysillä että vahvistin edes herää. Edellisellä vahvarilla Simex BA-150, ei tarvinnut olla edes puolessa välissä että sai jo signaalin.

Muuten tuntuu ihan kelpo peliltä!

Ja sen verran vielä että täytyy subi channelille antaa vielä +6db että kuulee sen kaiuttimien läpi.

Hei! Ihan sama "ongelma" ja pelkään oikeasti tuon pitämistä noin kovalla. Korvat (tai naapurien pelko) on meinannut mennä aikaisemmin vahvareilla ennen sitä.

..ja sitten pitää vähän hiljentää LFE:n ollessa päällä, että ei koko taloyhtiö kuule, jos on muuten paljon rymistelyä elokuvassa.

Tuommoinen on siinä kiinni:
RSS210HF-4 8
 
Olen harkinnut Behringer NX6000D:n ostamista. Vahvistin ei kuitenkaan mahdu sellaisenaan tv-tason laitehyllylle.
Onkohan "räkkikiinnikkeet" irroitettavissa? :tdown:

Monesti taitaavat olla yhtä puuta kylkien kanssa, eli nekin menis vaihtoon. Omassa t-ampissa ne voisi korvata helposti suorilla levyillä, mutta tuossa Behringerissä näyttää olevan vähän monimutkaisempi tuo rakenne.
 
Olen harkinnut Behringer NX6000D:n ostamista. Vahvistin ei kuitenkaan mahdu sellaisenaan tv-tason laitehyllylle.
Onkohan "räkkikiinnikkeet" irroitettavissa? :tdown:
Monesti taitaavat olla yhtä puuta kylkien kanssa, eli nekin menis vaihtoon. Omassa t-ampissa ne voisi korvata helposti suorilla levyillä, mutta tuossa Behringerissä näyttää olevan vähän monimutkaisempi tuo rakenne.
Eivät ole irrotettavissa, ainakin AVSForumin hemmojen mukaan ovat tosiaan kiinteä osa koteloa ja vaatii sitten rautasahan käyttöä jos niistä haluaa eroon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom