Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
vaikea kyllä nähdä mikä bisnes on tehdä tollasia koppeja, eikö niitä nyt voi kuka tahansa alkaa rakennella ja voittaja on se, joka pystyy automatisoimaan tai ulkoistamaan vinku-intiaan tuotantoa ja tekemään mahdollisimman halvalla vastaavia?

Toisaalta hyvin moni käyttämämme tuote on juuri tuollainen: kuka tahansa voisi alkaa valmistaa halvalla intiassa. Silti kaupaksi menee tunnettu kalliimpi brändi, joka oli markkinoilla ensimmäisenä, jonka tuotteilla on hyvä mielikuva ja joita pidetään turvallisena ja luotettavana ostoksena kovemmasta hinnastaan huolimatta. En mä osaa sanoa miten tämän markkinat skaalautuu, mutta kuitenkin. Tietty Framerynkin pitää pysyä kustannuskilpailussa mukana.

Suomessa oli ainakin toinen vastaavien koppien tekijäfirma, mutta jos nyt oikein muistan, niin ehkä juuri Framery uhkasi oikeustoimilla ja siksi tämä toinen firma lopetti toimintansa. Ehkä joku pantentti tms. rikkomus oli kyseessä jonka puolustaminen olisi ollut kallista.

Eikun tästä oli kyse:

Smartblock oli se toinen firma.

vaikea kyllä nähdä mikä bisnes on tehdä tollasia koppeja, eikö niitä nyt voi kuka tahansa alkaa rakennella ja voittaja on se, joka pystyy automatisoimaan tai ulkoistamaan vinku-intiaan tuotantoa ja tekemään mahdollisimman halvalla vastaavia?

Samaa olen miettinyt. Hesarissa oli tästä muistaakseni äskettäin isohko juttu, ja itse en ollut osannut ajatella sitä, että miten iso haaste on ahtaa koppiin neljä henkeä, saada ilmanvaihto toimivaan ilman että siitä tulee meteliä. Eli on tuossa kai paljon muutakin tuotekehitystä kuin "koppi", mutta ilman muuta kilpailijoita tulee. Sinänsä tällaisille kopeille on varmaan jatkossakin tilausta ja tarvetta.

Rahulista puhumisesta pitäisi bännätä vähintään seuraavalle vuosikymmenelle asti.

Aika hyvin on EUNL+IS3N sijoittaja hiipinyt kohti keskiarvotuottoa tänäkin vuonna, vaikka pari kuukautta sitten taisin manata alkuvuoden olleen vaakalentoa dollarin heikentymisen nollatessa tuotot. Tällä hetkellä ~ +9 %.

Onhan niissä kaikkea sähkötekniikkaa, ilmanvaihtoa ja niistä huolimatta vielä hyvä äänenvaimennus ja tyylikäs ulkoasu. Eli ei ne ihan pelkkiä koppeja ole ja tuotantohan kai on osin halpamaissa. Tästä huolimatta olen samaa mieltä siitä, että varmaan kopsataan riittävän hyvin nopeasti vinkuintiassa. Voihan sitä yrittää myös tehdä brändiä.
Frameryn tehdas on Tampereella. Jotain loppuvaiheen kustomointia taidetaan tehdä parissa paikassa ympäri maailmaa logistisista syistä mutta ei sitä oikein tuotannoksi voi sinänsä laskea. En toki yllättyisi, että siirtäisivät oikeastikin tuotannon jossain vaiheessa pois Suomesta ihan jo mainitsemani logistiikan takia.

Frameryn tehdas on Tampereella. Jotain loppuvaiheen kustomointia taidetaan tehdä parissa paikassa ympäri maailmaa logistisista syistä mutta ei sitä oikein tuotannoksi voi sinänsä laskea. En toki yllättyisi, että siirtäisivät oikeastikin tuotannon jossain vaiheessa pois Suomesta ihan jo mainitsemani logistiikan takia.
Joo, HS jutussa oli, että vaihtoivat puurungot peltiin, niin helpottaa mm. logistiikkaa ja tuotannon hajauttamista. Itse en koskaan ole noissa tykännyt istua palaveeraamassa, niin en osallistunut antiin ihan jo sillä perusteella. Voi olla, että oli huono ratkaisu.

Kyllä. Ja sen sijaan lähettää mainosviestin, että "Black Friday tarjoaa shoppailumahdollisuuksia myös pörssissä" :facepalm: Ei ehkä ihan onnistunutta BF-viestintää.

No höh. Juniori odotellut... Tarjoaako mikään välittäjä Suomesta kohtuu hintaan kaupankäyntiä Jenkki pörssissä? Ja nyt puhutaan ihan pienistä kaupoista.

Ibrk, degiro yms. ei nyt ehkä enkä, toki jos ei muita vaihtoehtoja ole niin pakko varmaan yrittää noihin avata.

Tarjoaako mikään välittäjä Suomesta kohtuu hintaan kaupankäyntiä Jenkki pörssissä? Ja nyt puhutaan ihan pienistä kaupoista.

Nordealla on noin 3-4 kertaa vuodessa osakesäästöpäivässä USA-päivä, eli se voisi olla yksi vaihtoehto. 1e/toimeksianto. Oisko seuraavaksi halvin jos on Osakesäästäjien jäsen, niin Danske tarjoaa ulkomaiset kaupat alkaen 5e/laaki.

Mutta suorat ostot USA:aan ovat kalliita minimien osalta ellei mene merta edemmäs kalaan ja ota ulkomaalaista välittäjää. Valitettavasti. Juniorinki kannattaisi tuon takia ottaa rahastoja/ETF:iä, vaikka ehkä tuntuvat tylsiltä.

Nordealla on noin 3-4 kertaa vuodessa osakesäästöpäivässä USA-päivä, eli se voisi olla yksi vaihtoehto. 1e/toimeksianto. Oisko seuraavaksi halvin jos on Osakesäästäjien jäsen, niin Danske tarjoaa ulkomaiset kaupat alkaen 5e/laaki.

Mutta suorat ostot USA:aan ovat kalliita minimien osalta ellei mene merta edemmäs kalaan ja ota ulkomaalaista välittäjää. Valitettavasti. Juniorinki kannattaisi tuon takia ottaa rahastoja/ETF:iä, vaikka ehkä tuntuvat tylsiltä.

Niihin kk säästöt rullaa, mutta sälillä motivaatiota leikkiä yksittäisten lappujen kanssa niin pitää pitää liekkiä yllä. Kaverit käyttää rahaa uhkapeleihin niin positiivisempaa toi mun mielestä on vaikka käytännössä sama kun perehtymisen taso ei ole kovin iso 🙃

Siinä vaan tulee taas kaikki veroilmoitus jutut yms. No syvään päätyyn vaan suosiolla sit heti.

Mistä se sieltä löytyy vai tuliko joku pop-up?
Mulla ainaki kysy tota jokaisella kirjautumisyrityksellä. Kännykällä ei mennyt läpi mutta päästi sitten kuitenkin tarkastelemaan tiliä. Selaimella sitten meni läpi. Kaverilla tuli pari kk sitten sama, että jos et ole törmännyt vielä tähän jo, niin ei varmaan ole tarvinut vielä tehdä.

Niihin kk säästöt rullaa, mutta sälillä motivaatiota leikkiä yksittäisten lappujen kanssa niin pitää pitää liekkiä yllä. Kaverit käyttää rahaa uhkapeleihin niin positiivisempaa toi mun mielestä on vaikka käytännössä sama kun perehtymisen taso ei ole kovin iso 🙃

Siinä vaan tulee taas kaikki veroilmoitus jutut yms. No syvään päätyyn vaan suosiolla sit heti.
Joo antaa kaverin itse tehdä havainnon että kk-tason ETF:t on ihan hyvä juttu. :lol:

Joo antaa kaverin itse tehdä havainnon että kk-tason ETF:t on ihan hyvä juttu. :lol:

Jep. Yrittänyt kertoa omia esimerkkejä, mutta ei niin ei. Onneksi suurimmat summat menee kk säästöihin ja noi osakekaupat on vielä nappikauppaa. Älkkiäkös ne summat kasvaa kun sitä tarpeeksi kauan miettii, että nytkin jos olisi 100€ sijaan laittanut 1000€ niin olis tullut enempi.

Jossain kohtaa kaveri muuttuu vasemmistolaiseksi joka vaatii omaisuus ja maastamuuttoveroa ja korkeampi veroja. Harvemmin sijoittajat nähdään hyvänä, ennemminkin pahana jotka jotenkin duunarin selkänahasta repivät voittonsa. Mutta ehkä väärä ketju tälle, onhan tätä politiikkapuolella käsitelty säännöllisesti.

Samaa voi varmaan kysyä kaikista toimistokalusteista. Silti firmat maksavat niistä extraa vs. halvin ikea ja toimistot ovat täynnä kaiken maailman design-valaisinta ja kalustetta.

Jossain kohtaa kaveri muuttuu vasemmistolaiseksi joka vaatii omaisuus ja maastamuuttoveroa ja korkeampi veroja. Harvemmin sijoittajat nähdään hyvänä, ennemminkin pahana jotka jotenkin duunarin selkänahasta repivät voittonsa. Mutta ehkä väärä ketju tälle, onhan tätä politiikkapuolella käsitelty säännöllisesti.

Kyllä tästä ainakin on tullut kasvatettua humanistin sijaan kapitalisti. Kaikessa aina eurot edellä pienestä asti. Aina oli, että mitä mistäkin maksetaan. No raha onneksi motivoi 4h yrittäjäksi ja oikeisiin töihin pääsi koulun ohella. Viime vuonna parin viikon reissu mikä hänen osalta olisi ollut joku 2k€. Sanoin, että maksan, mutta jos et tulee niin ei saa rahana. Olisi joutunut ottamaan palkatonta töistä eli takkiin joku 1-1,5k€ niin ei tullut mukaan...

Nyt meni reissuhommiin niin nappasi mukaan omavaraisuus haasteen Esa Juntusen viimeisimmän kirjan ja ilmeisesti juuri kohdassa missä puhutaan kulujen seuraamisesta kun tuli viestiä, että missä se taulukko oli (oon jakanut oman seuranta taulukon pohjan joskus pari vuotta sitten jo kun sanoin, että ala seuraamaan auton kuluja niin tajuat millanen raha reikä se oikeasti on, mutta ei vielä tuolloin kiinnostanut). Se on ihan hauska kattoa kun kaikennäköisistä asioista aina jotain puhunut ja mitkä ei ole silloin kiinnostaneet juurikaan, mutta niistä jäänyt jotain taustalle ja sitten ne tulee vuosien päästä, että mikäs tää oli ja voisin tehdä niin tai näin.

Enempi siinä tilanteessa, että antaa toisen mennä vaan eikä kauheasti yritä vetää pohajlle. Just noi osakkeet. Jos on meno haluja niin ostakoot kun tässä vaiheessa kulut=auto. Turha sitä on jankuttaa, että ei järkeä. Tehkööt virheet itse nyt 20 korvilla kuin lähempänä 40(kuten itse). Inttiinkin haluaa vuodeksi ja voi veljet, että tekee vaikeaa olla hiljaa, että mitä hittoa sinne mennä vuodeksi vaan äkkiä helvettiin mentaliteetilla :rofl:

Tästä voi olla kyllä ihan hyvillä mielin, että rahakasvatus mennyt ihan ok. Vielä olis pari vuotta nuorempi sisko jota raha motivoi about ei yhtään kunhan on uudehkot omenatuotteet. Meni kyllä talouspuolelle opiskelemaan, jotta joku kipinä voi olla olemassa.

Tästä voi olla kyllä ihan hyvillä mielin, että rahakasvatus mennyt ihan ok. Vielä olis pari vuotta nuorempi sisko jota raha motivoi about ei yhtään kunhan on uudehkot omenatuotteet. Meni kyllä talouspuolelle opiskelemaan, jotta joku kipinä voi olla olemassa.

Tuo varmaan vaihtelee aika paljon ihmisten välillä. Itse olin (ja olen) kova optimoimaan kuluja pienemmäksi, mutta rahan eteen sykkiminen ei niin kiinnostanut. :D

Tilanne muuttuu kun se tajuaa että sillä on 0e ja naapurilla miljoonan osakesalkku josta enempi arvonnousua/osinkoa vuodessa kuin keskiarvopalkka.

Tässä itseasiassa asuu muutamien talojen päässä eurojaska miljönääri. Ei ole muuttanut tilannetta.

En kyllä tietoa missä pitää rahojaan, että voi olla ettei ole osakesalkussa :hmm:

Kyllä. Ja sen sijaan lähettää mainosviestin, että "Black Friday tarjoaa shoppailumahdollisuuksia myös pörssissä" :facepalm: Ei ehkä ihan onnistunutta BF-viestintää.
Olipa pettymys, olen jättänyt useita vuosia koko vuoden dollariosingot dollaritilille odottamaan vuotuista ostospäivää ja aiemmin viikolla laskeskellut mihin riittää, mutta eipä sitten. Ei ehkä tuottoisinta jemmata niitä nollakorolla, mutta suoraviivaista. Täytynee ottaa merkkinä että parempi luopua USA-osakkeista jollain aikataululla ja siirtää nekin rahat indeksiin :D

Salkku se vaan paisuu. 160ke raja ylitetty tänään. Toivottavasti ehtii rahoista vielä nauttimaankin ennen kuin aika jättää, on tämä elämä vähän tällaista kituuttamista kun maksimit laittaa säästöön vaan.

EDIT: Sinänsä houkutus on suuri ottaa vaan lopputili, kun nykyisellä kulurakenteella pärjäilisin tuolla summalla lähemmäs 10 vuotta ilman senttiäkään tuloja, jos vaan laittaisi salkun lihoiksi ja olettaen ettei inflaatio ihan laukalle lähde. Katselis sitten 10v päästä miltä maailman näyttää.

Nordnetilla ei oo oikein mennyt toi viestintä putkeen viime aikoina. Tää yllämainittu ja sitten toi Private Bankingin "uudistus" :facepalm:

Voihan se olla että samanlainen BF tarjous kuin parina viime vuonna olisi ollut nettonegatiivinen Nordnetille ja ehkä PB:n kautta ei voinut monestakaan syystä tarjota parempaa. Mutta melkein parempi olisi vaan ollut etteivät olisi sanoneet mitään.

Salkku se vaan paisuu. 160ke raja ylitetty tänään. Toivottavasti ehtii rahoista vielä nauttimaankin ennen kuin aika jättää, on tämä elämä vähän tällaista kituuttamista kun maksimit laittaa säästöön vaan.

EDIT: Sinänsä houkutus on suuri ottaa vaan lopputili, kun nykyisellä kulurakenteella pärjäilisin tuolla summalla lähemmäs 10 vuotta ilman senttiäkään tuloja, jos vaan laittaisi salkun lihoiksi ja olettaen ettei inflaatio ihan laukalle lähde. Katselis sitten 10v päästä miltä maailman näyttää.
Tuo potti on jo sellainen että vain harvat pystyvät samaan palkkatuloista keräämällä, monella ei riitä kärsivällisyys tai luonne. Tuottaakin jo jotain ihan itsekseen. Jos ei ihan tule ikä vastaan tai työ ole täysin tervanjuontia, niin kannattaa hetki vielä kasvatella. Sekin jo helpottaa palkkatöitä että tietää että tarvittaessa hyvän aikaa pärjää, vaikka kenkää antaisivat. Ainakin omalla kohdalla oli näin.

Nyt toteutan aikaisemmin ketjussa kyselemäni että kaikki osakkeet lihoiksi.
Tulkitsinko nyt oikein että hankintameno-olettamaa voi käyttää myös alle 10v vanhoihin omistuksiin? Olin luulossa että vain 10+v ovat?
Salkussa broadcomia yli 1000% tuotolla, joten verotus osuu niihin todella kovaa. Mutta hankintameno olettamaa jos saisi käytettyä tuon 20% arvolla niin sekin olisi jotain.

Sinänsä houkutus on suuri ottaa vaan lopputili, kun nykyisellä kulurakenteella pärjäilisin tuolla summalla lähemmäs 10 vuotta ilman senttiäkään tuloja
Kymmenen vuoden katko työeläkekertymässä voi harmittaa myöhemmin, jos säästöt tuli jo käytettyä. Onhan tässä ollut myös puheita että joudutaanko jo ansaittuja eläkkeitä tarkastamaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 397
Jäsenet
80 489
Uusin jäsen
zentiv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom