Dirt Rally 2.0

Kävin time trialissa testaileen vr ja näyttöaikoja. Kreikan perasma platanissa(~10km) jäin 15 sec näytöllä kun vedin molemmilla 3 runia. Laitoin tuon jälkeen ghostin päälle ja yritin näytöllä pysyä perässä. Parikytä kertaa varmaan koitin eikä oikein ollu saumaa, muutamalla kerralla olin puolessa välissä 2-3sec päässä mut tuntuu ettei oo samalailla kontrollissa auton kanssa ku vr laseilla niin aina cräshää johonkin.

Onko kukaan muu testaillu nopeuseroa Vr vs näyttö? Mulla on tunteja huomattavasti enemmän vr laseilla, varmasti osittain tottumiskysymyskin mutta en kyllä näe että pääsin näytöllä samoihin aikoihin rallissa. Rata-autoilussa ehkä.
Sillon kun VR tuki lopulta alkoi toimia järkevästi DR2:ssa, niin muutamia vertailuvetoja ajelin. Sitä ennen ajotunteja varmaan ~50 tuntia 35" ultrawide näytöllä. Poikkeuksetta sain VR:ssä parempaa tulosta. VR:ssä tuntui ettei tarvitse ajaa samanlaisella riskillä, jotta sai samanlaisia aikoja. Keskimääräistä eroa VR vs. näyttö en saanut, koska testinäytteitä olis niin vähän. Mutta se tunne jäi, että pitkällä aikavälillä VR tuottaa tasaisemman laadukasta ajolopputulosta. Sen lisäksi, että on ylipäätään mukavampi ajella, jos ei tämän hetken VR-resoluutiobugeja pätkän aloituksessa huomioida, ja muutamia ikäviä tarpeettomia VR:ää haittaavia ongelmia joita pelissä on. Kuten pätkän alussa ja lopussa tapahtuvia kamera-ajoja joissa kamera huojuu, yms. täysin tarpeetonta VR-pelaajan kiusaamista. Eli liikaa 3d teatteri näkymää VR:n kanssa.
 
Ei varmaan pysty oikee suoraan vertaileen. Vähä sama ku vaihtaa padista rattiin, hetkeksi voi ajat tipahtaa, mut sit ku pääsee rati nkans sinuiksi, niin alkaa tulosta tulla. Mut ootko oppinut radan paremmin vai johtuuko vain ratista vai sekä että? :)

Ei oo vr-laseilla ajamisesta kokemusta, mut mutulla veikkaisin, että esim. jarrutuspaikoissa voittanee pitkässä juoksussa?

Tuo rata oli todella tuttu ekasta dirtistä ku kaverin kanssa vedettiin siinä joskus aikoja. Valitsin sen takia sen. Ratilla siis vedin sekä näytön että vr lasien kanssa, otin ensin vr ajot ja suoraan sen jälkeen näytöllä.


Sillon kun VR tuki lopulta alkoi toimia järkevästi DR2:ssa, niin muutamia vertailuvetoja ajelin. Sitä ennen ajotunteja varmaan ~50 tuntia 35" ultrawide näytöllä. Poikkeuksetta sain VR:ssä parempaa tulosta. VR:ssä tuntui ettei tarvitse ajaa samanlaisella riskillä, jotta sai samanlaisia aikoja. Keskimääräistä eroa VR vs. näyttö en saanut, koska testinäytteitä olis niin vähän. Mutta se tunne jäi, että pitkällä aikavälillä VR tuottaa tasaisemman laadukasta ajolopputulosta. Sen lisäksi, että on ylipäätään mukavampi ajella, jos ei tämän hetken VR-resoluutiobugeja pätkän aloituksessa huomioida, ja muutamia ikäviä tarpeettomia VR:ää haittaavia ongelmia joita pelissä on. Kuten pätkän alussa ja lopussa tapahtuvia kamera-ajoja joissa kamera huojuu, yms. täysin tarpeetonta VR-pelaajan kiusaamista. Eli liikaa 3d teatteri näkymää VR:n kanssa.

Mullakin tällä hetkellä vr:n suurin etu on että pystyy ajamaan ihan siellä oman skillin ylärajoilla tekemättä paljon virheitä. Näytöllä joutuu ottaan varovaisemmin, ja siltikin tulee virheitä enemmän... Mietin kyllä että johtuukohan se omalla kohdalla vain siitä että ajanut pääasiassa vr lasit päässä. Nyt tulee tunteja enemmän näytöllekin kun ei aina jaksa laseja laittaa päähän, joten näkee mihin suuntaan se kehittyy.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin tällä hetkellä vr:n suurin etu on että pystyy ajamaan ihan sielä oman skillin rajamailla tekemättä paljon virheitä. Näytöllä joutuu ottaan varovaisemmin, ja siltikin tulee virheitä enemmän... Mietin kyllä että johtuukohan se omalla kohdalla vain siitä että ajanut pääasiassa vr lasit päässä. Nyt tulee tunteja enemmän näytöllekin kun ei aina jaksa laseja laittaa päähän, joten näkee mihin suuntaan se kehittyy.
Minusta VR:ssä radan mutkien pituuksia, jyrkkyyksiä ja mutkan sisäreunan kuntoa on paljon helpompi havainnoida ja sitä kautta mutkiin tulokulmat ja leikkauksen määrä on helpommin arvioitavissa. Näytöllä ei jostain syystä oikein hahmota mutkien jyrkkyyksiä ja etenkin aivan jyrkimpien mutkien kanssa mutkan tulokulma ajolinja on paljon vaikeampia löytää. Mutta nämä vain omaa mututuntumaa, eikä tarkoita etenkään sitä, etteikö näytön kanssa voisi (joku muu) oppia ajamaan mutkia nopeammin.

EDIT: Etenkin korkeuserot on on VR:llä hahmotettavissa paremmin ja myös ajettavan tien jyrkkyys rinteessä hahmottuu helpommin, jolla on aika suuri merkitys jarrutuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Samat tuntemukset VRn kanssa minullakin. Imersio on vaan niin paljon parempi.
Näytöillä kokeilin joskus jotain Jämsän pätkää ja ei siitä tullut mitään vaikka oli 3kpl 25" näyttöjä. Nyt olisi kyllä 35 laajis mutta en ole kokeillut kertaakaan. Käytän näyttöä kun tallennan setuppeja, siinä se toinen vr bugi. Ei pysty nimeämään setuppeja.
Monte seikkailu olisi viimeistä pätkää vaille taputeltu. Ei vaan käsitä miten siellä painetaan tolla pitkällä pätkällä 20s nopreammin. Luulin tai oletin ettei tässä ole niin paljoa muillakun vaihteisto säädöillä merkitystä. Ajaako kärki softeilla kuitenkin?
 
Samat tuntemukset VRn kanssa minullakin. Imersio on vaan niin paljon parempi.
Näytöillä kokeilin joskus jotain Jämsän pätkää ja ei siitä tullut mitään vaikka oli 3kpl 25" näyttöjä. Nyt olisi kyllä 35 laajis mutta en ole kokeillut kertaakaan. Käytän näyttöä kun tallennan setuppeja, siinä se toinen vr bugi. Ei pysty nimeämään setuppeja.
Miksi setupin nimeäminen ei onnistu? Minulla se kyllä toimii. Tallennan setupin ensin ja sitten vain rename-namiskaa painaa. Tämän jälkeen kypärää vähän sivuun ja takomaan kirjaimia näppäimistöltä ja enter. Hyvin on toiminut. Laseina Samsung Odyssey WMR kiikarit.
 
Se on sitten korjattu viimeisimmässä. Pitää huomenna testata.
Aiemmin teki sen ku meni nimeämään setupin nimen perässä tolppa vilkkui mutta mistään ei tapahtunut mitää. Ainut konsti päästä pois oli tappaa koko peli.
Tämä siis indexillä.
 
Samat tuntemukset VRn kanssa minullakin. Imersio on vaan niin paljon parempi.
Näytöillä kokeilin joskus jotain Jämsän pätkää ja ei siitä tullut mitään vaikka oli 3kpl 25" näyttöjä. Nyt olisi kyllä 35 laajis mutta en ole kokeillut kertaakaan. Käytän näyttöä kun tallennan setuppeja, siinä se toinen vr bugi. Ei pysty nimeämään setuppeja.
Monte seikkailu olisi viimeistä pätkää vaille taputeltu. Ei vaan käsitä miten siellä painetaan tolla pitkällä pätkällä 20s nopreammin. Luulin tai oletin ettei tässä ole niin paljoa muillakun vaihteisto säädöillä merkitystä. Ajaako kärki softeilla kuitenkin?
Itse ajoin wintereilla koko kisan ja en usko, että tuossa Monten kisassa muutkaan kärkipäässä ajaa softeilla muuta kuin tuon ekan Gordolonin. Noilla ylöspäin menevillä pätkillä sain jokusen kärkiajan ainakin tähän mennessä, mutta kaikilla alaspäin menevillä tuli takkiin, kun tuntui, että puskee aivan sikana joka paikassa. Mutta tuohonkin näköjään pystyi vaikuttamaan setupilla, koska eilen huvikseen testasin vähän säädellä Poloa ja kaikilta pätkiltä mitä kokeilin, niin sai heti 5-10s pois, kun auto kääntyi paremmin. Ja Gordolonin pääsi heti 3.16 pintaan, kun vaan vaihtoi softit alle, joten tuonne winterit oli aivan väärä valinta. Isoimmat erot tuolla taitaa tulla noilla epämääräisillä keskiosuuksilla, mutta siellä pystyy ajamaan yllättävän reippaasti, kun hyödyntää kaiken pidon lumilaikkujen ulkopuolelta.
 
kattelin tuossa jonkun C4wrccllä ajetuun pätkän ja aika eritavalla ajavat lumella, ite vedän vähä niiku driftaamalla niin näillä on keula sisämutkaan. eli pitäisi vaan paremmin osata nuo pätkät..
GTR technicalin säädöillä ajoin suoran fiestalla, ei oo vielä noitte R5 säädöt oikeen hallussa..
auttaisi varmaan jos laittaisi driving locckia isommaks edestä kääntymiseen?
edit siis takaa
 
Viimeksi muokattu:
Samat tuntemukset VRn kanssa minullakin. Imersio on vaan niin paljon parempi.
Näytöillä kokeilin joskus jotain Jämsän pätkää ja ei siitä tullut mitään vaikka oli 3kpl 25" näyttöjä. Nyt olisi kyllä 35 laajis mutta en ole kokeillut kertaakaan. Käytän näyttöä kun tallennan setuppeja, siinä se toinen vr bugi. Ei pysty nimeämään setuppeja.
Monte seikkailu olisi viimeistä pätkää vaille taputeltu. Ei vaan käsitä miten siellä painetaan tolla pitkällä pätkällä 20s nopreammin. Luulin tai oletin ettei tässä ole niin paljoa muillakun vaihteisto säädöillä merkitystä. Ajaako kärki softeilla kuitenkin?

VR:stä. Oon Pleikkari pelaaja, joten harmikseni en ole päässyt tätä 2 osaa ajamaan, kattila päässä. Ykköstä pelasin PSVR:nä ja itsellä kaikki avaruudellinen hahmottaminen oli sillä paljon parempaa, ihan kuin irl. Näytöltä, joutuu enemmän opettelemaan, jos haluaa vetää kunnolla limiitillä, mutta kyllä sillä sitten pääsee ihan samoihin aikoihin.

Montesta: Kuulopuheiden perusteella, jotkut osaa ajaa yllättävän kovaa softeilla, myös jäisillä osuuksilla. Itte meen, niillä osuuksilla winttereillä kyllä selkeesti nopeempaa. Säädöissä painotin sulia osuuksia, kun jäällä ei tunnu mitkään asetukset vaikuttavan, liukasta on aina :D

Tarkoitus rykäistä tänään kerralla koko ralli, 12EKta.
 
Viimeksi muokattu:
kattelin tuossa jonkun C4wrccllä ajetuun pätkän ja aika eritavalla ajavat lumella, ite vedän vähä niiku driftaamalla niin näillä on keula sisämutkaan. eli pitäisi vaan paremmin osata nuo pätkät..
GTR technicalin säädöillä ajoin suoran fiestalla, ei oo vielä noitte R5 säädöt oikeen hallussa..
auttaisi varmaan jos laittaisi driving locckia isommaks edestä kääntymiseen?

Itseasiassa, lukon lisääminen eteen huonontaa kääntyvyyttä, mutta tuo tasaisemman pidon.
 
kattelin tuossa jonkun C4wrccllä ajetuun pätkän ja aika eritavalla ajavat lumella, ite vedän vähä niiku driftaamalla niin näillä on keula sisämutkaan. eli pitäisi vaan paremmin osata nuo pätkät..
GTR technicalin säädöillä ajoin suoran fiestalla, ei oo vielä noitte R5 säädöt oikeen hallussa..
auttaisi varmaan jos laittaisi driving locckia isommaks edestä kääntymiseen?
Itse pyrin ajamaan nuo liukkaat jää/lumimutkat juurikin keula aika lailla sisäkurvia kohti ja tasainen veto päällä. Ennen mutkaa vaan kääntää kässärillä sopivaan kulmaan. Softejakin eilen testailin noilla pitemmillä pätkillä ja ei niillä kovin paljoa jäänyt wintereille, mutta jäi kuitenkin joitakin sekunteja. Mutta pitänee testailla noita vielä lisää, koska on ne niin mukavat kaikkialla muualla kuin lumella/jäällä.

Polossa vaikutti paljon kääntyvyyteen pelkästään roll barin tiukkaaminen edestä, mutta lopulta apinoin gtr:n säädöt ja nekin tuntui aivan hyvältä sellaisenaan.
 
olen siis ajanu soft asfaltti säädöillä koko ajan mutta winter renkailla. hyvin se tuntuu osuvan omaan käteen mutta ei ole nopea..
 
se etu muuten toho VRllä ajamiseen kun vetää just keula sisäkurvaan ni vielä näet mihin ollaan menossa. toki fovia kasvattamalla näytölläki mut ei se oo koskaan sama.
 
Pistetään nyt vielä kerran niitä tuloksia, tämän jälkeen paree käydä katsomassa ne sarjan FB-sivulta, tai ryhmästä, niin ei mene kenenkään päivä pilalle. Kauden päätteeksi pistän tänne sitten lopputulokset.

4WD Suomi-Sarja|Rallisprint 2020, #7 Kisa | Suomen ralli:

1. MHK2308
2. REINFELDTZ
3. SFR_RALLIMOILANE

Onnea voittajalle taputukset maaliin päässeille! Suomen vauhdikkaaseen kisaan osallistui komeasti 98 kuskia. Kausi jatkuu suoraan Kreikassa, jossa ajoaikaa Ti 28.1 ilta klo.24 asti. Nähdään siellä

Tarkemmat tulokset nähtävissä täällä:
DiRT Rally 2.0

DR World Cup|Monte-Carlo:
Rallin viimeinen päivä on käynnissä ja ajoaika loppuu klo.20
Kisaan on startannut hienosti jo 83 kuskia ja maslissa on 71. Kisaa johtaa tällä hetkellä, Puolalainen Benek2301
Tarkemmat tulokset nähtävissä täällä:
DiRT Rally 2.0
 
Nähtävästi jotain sekoilin näiden klubien kanssa eilen. Yhtä kaikki, taisin eilen joinata tuohon World Cup sarjaan ja tänään vasta 4WD suomi sarjaan :D
On kyllä sopivan mittaisia kisoja nuo parin EK:n vedot. Keskittymiskyky riitää vähän agressiivisemmallakin asenteella ajella maaliin asti.
 
kyllä se setuppien uudelleen nimeys VRllä (indexillä) vaan bugittaa. alt f4 pääsee pois..
 
Minkä merkkiset VR-lasit ovat parhaat DR:n pelaamiseen ???:confused:

Silmälasit pitää mahtua alle :cool:

Valikoima on niin valtava että ei pysty arvuuttelemaan joten kysyn asiantuntioilta PARASTA .
 
Pahoin pelkään ettei tuohon kysymykseen ole olemassa vastausta. VR lasien hommaaminen on vähän vastaava mitä vaatteiden ostaminen. Googlattava paljon, ja taisteluväsymyksen jälkeen vain klikattava tilausnappia ja luotettava tuuriin. Eli huomattavaa kärsivällisyyttä edellytetään. Parempi hommata VR lasit paikasta jossa on helppo palautusoikeus.
 
Minkä merkkiset VR-lasit ovat parhaat DR:n pelaamiseen ???:confused:

Silmälasit pitää mahtua alle :cool:

Valikoima on niin valtava että ei pysty arvuuttelemaan joten kysyn asiantuntioilta PARASTA .
Kato vaan sellaiset VR lasit mihin saa lisälinssit omilla vahvuuksilla! Näkymä lisälinsseillä paljon parempi kun silmälaseilla. Lisälinssejä saa muutamalla kympillä.
 
Colin McRae: FLAT OUT Pack – Coming to DiRT Rally 2.0 on March 24 | Codemasters Blog
CMR Flat Out Pack.jpg
 
aika outua ajaa jotain suomi sarjaa ku ei kertaakaan päääse ees maalinastiajamaan,, loppuu aina aika kesken vaikka kuin hyvin vetää?
 
ei yhtään ralllia koko maailamssa, mikä tässä mättää.. onko dirt 4.0 jotenkin erillainen?
 
aika outua ajaa jotain suomi sarjaa ku ei kertaakaan päääse ees maalinastiajamaan,, loppuu aina aika kesken vaikka kuin hyvin vetää?

ei yhtään ralllia koko maailamssa, mikä tässä mättää.. onko dirt 4.0 jotenkin erillainen?

Mitä tarkoitat? Aika loppuu kesken? Ei yhtään rallia maailmassa?

Dirtit on arcade rallipelejä ja dirt rallyt on rallisimuja. Dirt rally 1 oli ehkä eka kunnon rallipeli sitten RBR:n.
 
Eikös DiRT4:ssa ollut about sama mallinnus kuin Dirt Rallyssäkin, asetuksissa nimellä "simulation" tjsp.
Toki noin muuten samaa mieltä :)
Ei muuten edes tue VR:ää.

Aijaa, uutta tietoa mulle. Mut tosiaan enemmän keskittyy uramoodeihin jne?
 
Minkälaisilla FOV-asetuksilla Suomi4wd-sarjan kärkikuskit ajelevat?

Yritän itse ajaa 1:1 FOV:lla. Omalla kohdallani 49" 32:9-näytöllä ja 54cm katseluetäisyydellä laskennallinen vFOV n. 34,75° ja Dirt2.0:ssa yksi napsu vasemmalta on 35° (Dirt ykkösessä 34°) Lähde:FOV in Dirt Rally 2.0. Joku 37° olisi itsellä (ehkä) sweetspot, mutta tuo 40° (kaksi napsua) on jo liian kalansilmämeininkiä...
 
mikähä tonne Henkan spekiaali kisoihi on tullu ku piti alkaa 28.1. ?
GTFR – Henri Toivonen Special | GT Finland Racers

Jos oikein muistan, niin 4wd suomisarjassa oli jotain mainintaa tästä, facebook-ryhmässä siis? Näemmä puolaa ajetaan vielä reilu viikko, jos kyse on tästä DiRT Rally 2.0

edit: tässä on Mirolla viimeisimmässä kommentissa jotain, varmaan häneltä voi tiedustella (linkki toiminee vain ryhmään kuuluville): [facebook.com]/groups/1037602396578502/permalink/1049585902046818/
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisilla FOV-asetuksilla Suomi4wd-sarjan kärkikuskit ajelevat?

Yritän itse ajaa 1:1 FOV:lla. Omalla kohdallani 49" 32:9-näytöllä ja 54cm katseluetäisyydellä laskennallinen vFOV n. 34,75° ja Dirt2.0:ssa yksi napsu vasemmalta on 35° (Dirt ykkösessä 34°) Lähde:FOV in Dirt Rally 2.0. Joku 37° olisi itsellä (ehkä) sweetspot, mutta tuo 40° (kaksi napsua) on jo liian kalansilmämeininkiä...

Sillä mitä xboxilla annetaan :( Kaipais ehkä hieman pienempää fovia..
 
Nojust. Harmi kun eivät päivittäneet tonne kisakalenterii. Jääpä se tuokin ajamatta.
 
Nojust. Harmi kun eivät päivittäneet tonne kisakalenterii. Jääpä se tuokin ajamatta.

Joo eli Puola ja Australia oli webbisivulla mennyt vahingossa väärinpäin. Aikataulu muuten oikein. Eikait sitä sen vuoksi ajamatta tarvi jättää vai täh? :) Itsellä on kirjanmerkit noihin clubisivustoihin suoraan, näkee nopeasti tuloksetki jne.
 
Oon kikkaillut viimeisen kuukauden noiden FOV-asetusten kanssa. Rata-autoiluissa matemaattisesti oikea FOV toimii hyvin, kun radat on leveitä ja ne osaa usein ulkoa.

Rallissa tuntuu, että oikealla FOV:lla saa parempia huippuaikoja, mutta toisaalta tulee tehtyä enemmän mokia jarrutusmatkojen kanssa. Sitten on katsellut YouTubesta kovien kuskien ajoa vastaavalla kokoonpanolla ja laidasta laitaan tuntuu löytyvän... Toisaalta siellä täällä kuulee, että rallissa helpottaa etenkin mutkaisella tiellä hieman matemaattista suurempi FOV-arvo...
 
Oon kikkaillut viimeisen kuukauden noiden FOV-asetusten kanssa. Rata-autoiluissa matemaattisesti oikea FOV toimii hyvin, kun radat on leveitä ja ne osaa usein ulkoa.

Rallissa tuntuu, että oikealla FOV:lla saa parempia huippuaikoja, mutta toisaalta tulee tehtyä enemmän mokia jarrutusmatkojen kanssa. Sitten on katsellut YouTubesta kovien kuskien ajoa vastaavalla kokoonpanolla ja laidasta laitaan tuntuu löytyvän... Toisaalta siellä täällä kuulee, että rallissa helpottaa etenkin mutkaisella tiellä hieman matemaattista suurempi FOV-arvo...
Itsellä 2pykälää oikealle fov-säätö sieltä täysin vasemmasta laidasta 49" superultra wide (32:9) näytön kanssa ja katseluetäisyys n. 50cm. Sen fov aste säädön pitäisi olla täysin sama kuin se oli Dr1.0 paitsi että nyt ei näe mitään numeroita (dr 1.0 luvut meni 0.0 -> 1.0, 0.1 välein) eli alkaa 30 asteesta ja menee 70asteeseen 4asteen välein. 30->34->38->42->46->50->54->58->62->66->70 (11 asetusta)

Omasta mielestä pelissä vauhdintunne on vähän huono, kun ajan n. 100km/h esim. Espanjassa niin se ei tunnu kuin joltain n.70-80km/h vauhdilta, mutta oikeaa autoa en ole ajanut n.9 vuoteen niin voi olla että muistan väärin sen. Jos vaihdan uuteen dash näkymään niin siinä vauhdintunne on jotenkin parempi/oikeampi (ja käsittääkseni tuossa kamerassa fov slideri on lukittuna puoliväliin eli 50asteen vfov), mutta pystyn kyllä ajamaan ihan hyvin nykyisellä asetuksillakin.
En tiedä sitten että vaikuttaako se puuttuva 80astetta horisontaalinäkymästä noin paljon(20-30%) vauhdin tunteeseen (tämä 49" 32:9 näyttö n. 50cm etäisyydellä niin hfov on n. 100astetta)

edit: kokeilin nyt fov säätö vain yhden pykälän oikealle (34astetta) ja ihan ok tuokin mutta se kaventaa näkymää entisestään(pystysuunnassa) niin voi olla että joissain sekventiaali autoissa ei enää näe vaihdenäyttöä kunnolla vaikka siirtää penkin ihan taakse, katsetta voi myös kyllä kallistaa alaspäin mutta jotenkin en tykkää tehdä sitä. Sitten tietenkin voisi käyttää Hud gaugea mutta sekin on vähän huono kun on ihan oikeassa reunassa, saisi edes siirrettyä 16:9 kohtaan niin voisi toimiakin
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä 2pykälää oikealle fov-säätö sieltä täysin vasemmasta laidasta 49" superultra wide (32:9) näytön kanssa ja katseluetäisyys n. 50cm. Sen fov aste säädön pitäisi olla täysin sama kuin se oli Dr1.0 paitsi että nyt ei näe mitään numeroita (dr 1.0 luvut meni 0.0 -> 1.0, 0.1 välein) eli alkaa 30 asteesta ja menee 70asteeseen 4asteen välein. 30->34->38->42->46->50->54->58->62->66->70 (11 asetusta)

Omasta mielestä pelissä vauhdintunne on vähän huono, kun ajan n. 100km/h esim. Espanjassa niin se ei tunnu kuin joltain n.70-80km/h vauhdilta, mutta oikeaa autoa en ole ajanut n.9 vuoteen niin voi olla että muistan väärin sen. Jos vaihdan uuteen dash näkymään niin siinä vauhdintunne on jotenkin parempi/oikeampi (ja käsittääkseni tuossa kamerassa fov slideri on lukittuna puoliväliin eli 50asteen vfov), mutta pystyn kyllä ajamaan ihan hyvin nykyisellä asetuksillakin.
En tiedä sitten että vaikuttaako se puuttuva 80astetta horisontaalinäkymästä noin paljon(20-30%) vauhdin tunteeseen (tämä 49" 32:9 näyttö n. 50cm etäisyydellä niin hfov on n. 100astetta)

edit: kokeilin nyt fov säätö vain yhden pykälän oikealle (34astetta) ja ihan ok tuokin mutta se kaventaa näkymää entisestään(pystysuunnassa) niin voi olla että joissain sekventiaali autoissa ei enää näe vaihdenäyttöä kunnolla vaikka siirtää penkin ihan taakse, katsetta voi myös kyllä kallistaa alaspäin mutta jotenkin en tykkää tehdä sitä. Sitten tietenkin voisi käyttää Hud gaugea mutta sekin on vähän huono kun on ihan oikeassa reunassa, saisi edes siirrettyä 16:9 kohtaan niin voisi toimiakin
Tuollakin Field of view calculator · andyf.me näyttäisi viiden välein pykällystä laskurissa. Alkaa 30°:sta.

Viimeisimpänä olen pitänyt tosiaan sitä penkin säätöä mahd. takana, joillakin uusilla autoilla (2000cc Citroen, Peugeot esim. hieman ylöspäin, mutta kulman säädöstä en minäkään pidä).

Virtuaalisen mittarin sain keskemmälle vaihtamalla tekstitiedostoon näytöt 3x1 vakioasetuksen sijaan, mutta lakkasi toimimasta jonkun päivityksen myötä, enkä ole saanut enää takaisin. Ehkä voisi vielä yrittää jotakin muita lukemia tuohon. Tuolla ykkösdirttiin ohjeet noihin säätöihin, osa toimii myös tässä. Project Immersion
 
Tuollakin Field of view calculator · andyf.me näyttäisi viiden välein pykällystä laskurissa. Alkaa 30°:sta.

Viimeisimpänä olen pitänyt tosiaan sitä penkin säätöä mahd. takana, joillakin uusilla autoilla (2000cc Citroen, Peugeot esim. hieman ylöspäin, mutta kulman säädöstä en minäkään pidä).

Virtuaalisen mittarin sain keskemmälle vaihtamalla tekstitiedostoon näytöt 3x1 vakioasetuksen sijaan, mutta lakkasi toimimasta jonkun päivityksen myötä, enkä ole saanut enää takaisin. Ehkä voisi vielä yrittää jotakin muita lukemia tuohon. Tuolla ykkösdirttiin ohjeet noihin säätöihin, osa toimii myös tässä. Project Immersion
Joo itekin kokeilin tuota 3x1 muokkausta tekstitiedostoon mutta se muutti myös fov:ta jotenkin. Itsellä fov näkymä ainakin muuttui hieman joten otin sen muokkauksen pois kun en ollut varma mitä muuta se teki.

Tuo 3x1 on triple näytöille tarkoitettu muokkaus joten niillä se voi toimia ilman että fov muuttuu tmv, mutta tämä 49" 32:9 on kaksi näyttöä rinnakkain niin siinä pitäisi ehkä käyttää toista suhdelukua 3x1:n sijasta (toimisiko sitten esim. 2x1 paremmin).
 
Viimeksi muokattu:
Joo itekin kokeilin tuota 3x1 muokkausta tekstitiedostoon mutta se muutti myös fov:ta jotenkin. Itsellä fov näkymä ainakin muuttui hieman joten otin sen muokkauksen pois kun en ollut varma mitä muuta se teki.

Tuo 3x1 on triple näytöille tarkoitettu muokkaus joten niillä se voi toimia ilman että fov muuttuu tmv, mutta tämä 49" 32:9 on kaksi näyttöä rinnakkain niin siinä pitäisi ehkä käyttää toista suhdelukua 3x1:n sijasta (toimisiko sitten esim. 2x1 paremmin).
2x1 pitää minulla HUD:n paikoillaan (sama kun ilmankin). Jätin myös arvon vakioksi (ei mitään) lopulta. Kokeilin ajaa Walesin 4WD-sarjasta sinun FOV-asetuksilla (38 tai 40 kumpi nyt onkaan sitten) Citroenilla, ja ihan hyvä veto tuli omasta mielestä. Vaihteita lyhyemmäksi + softit ja ilman varapyörää, muuten vakio. Muutaman vihreän sektorinkin sain, kun ei ollut vasta kun kymmenkunta kuskia.

Edit: Näyttää omaan silmään paremmalta, kun vähän ottaa penkkiä eteenpäin, niin kompensoituu suuremmat asteet hieman...
 
Tuli nyt palattua tämän pariin kun sai seasonit alennuksesta ja tuli vähän modattua ratti-telinettä mukavampaan suuntaan.
Kyllähän tämä on tainnut perffin osalta parantua kun nyt tuntuu pysyvän 90fps+ oikein hyvin. Asetukset Indexille optimoitu, low/off - high ja 120% resolla. Näyttääkin ihan hyvältä.
Perinteisesti aloitus takatuuppareilla, eka kausi Escort Mk2:lla ja tokan aloitin Stratoksella.
Rahasta ei tässä pelissä tule kyllä pulaa, ekan kauden jälkeen jo pamahti "olet tienannut miljoonan" -achievement. Ja delsujen kylkiäisinä tungetaan myös takaluukku täyteen rahaa.
 
Siis steamista 120% ja 90fps?
Ajan ite 100% 90fps ja sekalaiset säädöt dirtissä. Pääasiassa pysyy 90fps mutta esim espanjan kylissä tippuu välillä jopa 50fps hetkellisesti.
 
Siis steamista 120% ja 90fps?
Ajan ite 100% 90fps ja sekalaiset säädöt dirtissä. Pääasiassa pysyy 90fps mutta esim espanjan kylissä tippuu välillä jopa 50fps hetkellisesti.
Joo, juuri noin. Epsanja ei ole vielä tullut vastaan, muistaakseni se oli kaikista huonoiten optimoitu, että siellä voi kyllä tipahdella.
 
2x1 pitää minulla HUD:n paikoillaan (sama kun ilmankin). Jätin myös arvon vakioksi (ei mitään) lopulta. Kokeilin ajaa Walesin 4WD-sarjasta sinun FOV-asetuksilla (38 tai 40 kumpi nyt onkaan sitten) Citroenilla, ja ihan hyvä veto tuli omasta mielestä. Vaihteita lyhyemmäksi + softit ja ilman varapyörää, muuten vakio. Muutaman vihreän sektorinkin sain, kun ei ollut vasta kun kymmenkunta kuskia.

Edit: Näyttää omaan silmään paremmalta, kun vähän ottaa penkkiä eteenpäin, niin kompensoituu suuremmat asteet hieman...

Kikkailin sen ini.-tiedoston (D:\Users\…\Documents\My Games\DiRT Rally 2.0\hardwaresettingshardware_settings_config) kanssa ja huomasin, että saa HUD mittarin keskemmälle ruutua, kun muuttaa arvon <eyefinity force="" osd="" /> muotoon <eyefinity force="3x1" osd="" />. Pelin FOV säätö tosiaan muuttuu tämän seurauksena. Eilisen illan mittanauhan kanssa mittailin lähtöviivalla paikallaan olevan oranssin kartion etäisyyttä näytön reunasta, ja totesin, että keskimmäinen vFOV-arvo on 3x1-moodissa n. 37,5° ja säätö muuttuu n. 2,5° suuntaansa tästä eli minimiarvo on silloin n. 25° ja maksimi n. 50°.

Voin toki olla väärässäkin, mutta yksi napsu keskikohdasta oikealle vastasi horisontaalisesti mitattuna samaa, kuin vakioasetuksilla kaksi napsua vasemmasta reunasta (vFOV 40°) ja yksi keskikohdasta vasemmalle samaa kuin yksi napsu vasemmasta reunasta alunperin (35° vFOV).

Nämä kokemukset siis 49'' Super-ultrawidellä 32:9 kuvasuhteella. Jätin arvon keskelle n. 37,5° ja hyvältä tuntuu. Käytän muissa ajosimuissa 35-37 astetta tällä hetkellä. Tämä siis niille, jotka haluavat enemmän säätövaraa FOV-asetuksiin tai haluavat HUD-mittariston keskemmälle näyttöä. Ymmärtääkseni samaa keinoa on käytetty Tommi-TAG:n kameramodissa alkuperäiseen DiRT Rallyyn FOV-presettien luomiseen.

Modin kommenteissa tuoreimpana keskustelua aiheesta, mistä sain ajatuksen pienelle tutkimusmatkalleni (DiRT Rally - Enhanced Camera Control Mod)

Edit: 5x1 ym. säädöt muuttavat FOV presetin eri välille. Portaikon pieneneminen johtuu siitä, ettei koko kuva ikään kuin ole käytössä käytettäessä usean näytön asetuksia yhdellä monitorilla.

Vertailla voi omiin normi FOV asetuksiin vaikkapa lähdössä puiden tai muiden kiinteiden objektien avulla. Penkin säätövara kasvoi ainakin minulla eteen-taakse-suunnassa myös arvon muuttamisen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Siis steamista 120% ja 90fps?
Ajan ite 100% 90fps ja sekalaiset säädöt dirtissä. Pääasiassa pysyy 90fps mutta esim espanjan kylissä tippuu välillä jopa 50fps hetkellisesti.
Tiputa Crowd (yleisö) low:lle asetuksista. Minulla ainakin poisti tuo Nvidian kortilla frame dropit Espanjan kylissä sekä Suomen Kakariston risteyksessä ja keltaisen talon hypyssä.
 
Taitaakin olla mediumilla.
Löysin jonkun viivaston missä on eri asetusten vaikutus pyörimiseen.laitan sen huomenna tänne.
Monten lähdössä siellä ylhäällä on huvittava se yksi toimitsija. Liukuu sivuttain kun siinä odottelet lähtöä :lol:
 
Taitaakin olla mediumilla.
Löysin jonkun viivaston missä on eri asetusten vaikutus pyörimiseen.laitan sen huomenna tänne.
Monten lähdössä siellä ylhäällä on huvittava se yksi toimitsija. Liukuu sivuttain kun siinä odottelet lähtöä :lol:
Johtuu tuosta Crowd-asetuksesta. Kauempana ovat katsojat rumempia, eivätkä liikuta käsiä/jalkoja tms. Ei vaan kehtaa silti "maksaa" siitä 20fps:ää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 124
Viestejä
4 861 456
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Elsa M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom