Dirt Rally 2.0

Ostin Dirt Rally 2.0 Game of the year edition:n Steamista ja aloin pelaamaan. Heti alkuun huomasin, että siinähän on jo valmiiksi avattuna kaikki autot sekä rallit ja rally cross radat. Rahaakin on 2,4 milliä. Oletin, että peli aloitetaan pohjalta, eli rahaa on tietty määrä, jolla ostetaan auto ja pelin edetessä saadaan niitä saadaan lisää. Sen tiesin jo ostaessa, että GOTY:n kuuluu paljon autoja ja seasonit 1-4 jne., mutta kuuluuko niiden olla jo valmiiksi käytettävissä? Pelistä menee vähän se idea.. :confused2:
Minä ostin tämän reilu vuosi sitten ja silloinki oli kaikki heti auki. Oli kyllä pettymys kun sarjoissa nouseminen, autojen avaaminen ja kehittyminen on niin hauskaa hommaa. Kaikin puolin tämä on parempi kun Dirt Rally 1, mutta tuo autojen avaaminen on iso miinus minunlaiselle sunnuntaiajelijalle. On tässä silti se Colin McRaen uran ajaminen, mutta se ei ole sama asia.
 
Minä ostin tämän reilu vuosi sitten ja silloinki oli kaikki heti auki. Oli kyllä pettymys kun sarjoissa nouseminen, autojen avaaminen ja kehittyminen on niin hauskaa hommaa. Kaikin puolin tämä on parempi kun Dirt Rally 1, mutta tuo autojen avaaminen on iso miinus minunlaiselle sunnuntaiajelijalle. On tässä silti se Colin McRaen uran ajaminen, mutta se ei ole sama asia.
No itse asiassa joskus viime vuonna minäkin ostin tämän pelin, kun taisi olla joku hyvä tarjous, mutta se jäi sitten kuljeksimaan Steamin kirjastoon :whistling: Nyt sitten hankin uuden ratin (Logitech G923), niin muistin, että ai niin, siellähän olisi se Dirt Rally 2.0 odottamassa asennusta :) Tykkäsin siitä Dirt Rally 1:n uramoodista, kun siinä pääsi ns. kehittymään ja sitä myötä sai avattua autoja jne, mutta kyllä tämä 2.0 näin alkuun vaikuttaa hyvältä muilta osin.
 
En ole ikinä pitänyt dirt 2.0 minään muuna kuin ihan vain ajopelinä muita vastaan.
Eli simuna ja pääpaino nimenomaan sillä ajamisella.
Pelkästään auton säätämisen ymmärtämiseen menee ihan tolkuton määrä aikaa.
Ajoklubejahan pelistä löytyy myös ihan järjetön määrä, puhumattakaan niistä päivä/viikko/kuukausi haasteista.
Muuhun käyttöön löytyy varmasti muitakin pelejä.
 
Molemmat Dirt rallyt olen hankkinut. Dirt 1:ssä pelasin varmaan 2 kisaa ura moodia, mutta muuten kaikki muu peliaika on mennyt noissa molemmissa dirteissä Daily/Weekly/Monthly Challengeissa. Jotenkin vaan uppoo paremmin itelle tuo muita pelaajia vastaan kisaamineen.
 
Näyttis vaihtui vegasta rtx2080:si ja alkoi stutterointi ja hetkittäinen pätkiminen.
Mikään muu ei siis muuttunut.
Onko jollain tietoa, että mikähän tuossa nvidiassa dirttiä nyppii?
 
Näyttis vaihtui vegasta rtx2080:si ja alkoi stutterointi ja hetkittäinen pätkiminen.
Mikään muu ei siis muuttunut.
Onko jollain tietoa, että mikähän tuossa nvidiassa dirttiä nyppii?
Meikän 2080Ti:llä tuli monissa erikoiskokeissa puolessa välissä paha 0-2 sekunnin jumitus jolloin peli kulki eteenpäin, mutta kuva oli jumittunut ja joskus meni ojaan sen takia. En tiiä johtuko VR:nä pelaamisesta vai mistä mutta se loppu ku pisti yleisön grafiikat pienimmälle.
 
Näyttis vaihtui vegasta rtx2080:si ja alkoi stutterointi ja hetkittäinen pätkiminen.
Mikään muu ei siis muuttunut.
Onko jollain tietoa, että mikähän tuossa nvidiassa dirttiä nyppii?
Muutamat jutut grafiikoissa syö paljon tehoja. Eli kokeile ainakin näitä muutoksia

Multisampling: CMAA
Anisotropic filtering: korkeintaan 4x
TAA: off?

Crowd: OFF (poistaa katsojat joita on paikoin runsaasti ja voi aiheuttaa stutteria esim. Argentiinassa ja muuallakin
Ground cover: OFF (poistaa ruohon kokonaan)

ja täältä sitten loput grafiikka asetukset sen mukaan miten hyvin/huonosti pyörii
Advanced Graphics
shader detailhigh (tai medium, low)
texture detailhigh (tai medium, low)
reflectionsmedium (tai low)
screen space refl.ON (tai OFF)
shadowsmedium (tai low)
night lightingultra (hyvä olla maksimit jotta näkee ajaa paremmin öisin kun autojen lisävalotkin on niin tehottomat)
ambient occlusionhigh (tai medium, low)
adv. ambient occl.ON (tai OFF)
particlesmedium (tai low, off)
advanced blendingoff
weatherhigh
crowdoff (syö tehoja paikoin kun yleisöä on hyvin paljon)
clothlow
mirrorsoff
vehicle detailshigh (tai medium, low)
trackhigh (tai medium)
objecthigh (tai medium, low)
treeshigh (tai medium)
ground coveroff (syö paljon tehoja)
skidmarksoff
motion bluroff
god raysreplay only
chromatic aberrat.replay only
bloomoff
light streaksreplay only
lens flaresoff (replay only?)
lens dustoff (replay only?)
 
Meikän 2080Ti:llä tuli monissa erikoiskokeissa puolessa välissä paha 0-2 sekunnin jumitus jolloin peli kulki eteenpäin, mutta kuva oli jumittunut ja joskus meni ojaan sen takia. En tiiä johtuko VR:nä pelaamisesta vai mistä mutta se loppu ku pisti yleisön grafiikat pienimmälle.
Kokeillaan.
Lähinnä ihmettelin kun teho riitti vallan mainiosti vegalla 1440p resolla lähes kaikki detaljit tapissa.
Jotain ruuvasin pienemmälle, kun sateessa vähän tökki. En muista enää mitä.
 
Itellä alkoi valtavat ongelmat pienten ja isompien jumimisten kanssa yhden äkin RX 5700 XTeen kanssa, enkä niitä saanut korjattua muuten kuin ottamalla varalle olleen GTX 980 Tiin käyttöön jolla pyörii täysin ongelmitta.
 
Nyt on muutama viikko vr lasien hommaamisen jälkeen tullut testailtua ajotaitoja. Tullut todettua että aika surkeasti toteutettu vr tässä pelissä. Puitten tekstuurit hyppii silmille niitä lähestyessä aikas ikävällä tavalla joka kyllä pilaa immersiota. Vielä pahempi ongelma on pimeällä ajo esim Jämsän EKoilla puskat sun muut välkkyy jatkuvalla syötöllä kun peli renderöi niitä ja ainoa tapa päästä eroon tästä on laittamalla ground cover offille joka saa pelin näyttämään todella ankealta. Asetuksia oon koittanu säätää suuntaan ja toiseen, mutta muuta tapaa korjaamiseen en ole löytänyt. Conffeista säätänyt myös lodeja mutta ne pitäisi laittaa järkyttävän isolle että puskat jne renderöityisi silmien kantamattomissa ja rauta ei pysy moisen perässä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia vai onko mulla raudassa jotain vikaa? :D

Kone syöny 5600x ja 3060ti. Vr laseina Rift S ja SS 1.25. Myös eye accomodation fix asennettuna.
 
Onko muilla vastaavia kokemuksia vai onko mulla raudassa jotain vikaa? :D

Kone syöny 5600x ja 3060ti. Vr laseina Rift S ja SS 1.25. Myös eye accomodation fix asennettuna.

Kyllähän tää on todella huonosti optimoitu VRlle. Dirt Rally 1 toimi paremmin.
Itsellä oli aika pelikelvoton HP Reverb G2 laseilla, kaverin Oculus Rift S toimi paremmin omalla koneella.
OpenCompositea voisi kokeilla
 
Itse sain lopulta Opencompositella VR:n toimimaan hyvin HP:n laseilla. Nyt pystyy pitämään kaikki grafiikat tapissa mutta kyllä sitä puiden välkkymistä silti tapahtuu. Ehkä olen vain tottunut siihen kun ei se pahemmin häiritse. Toivottavasti vielä joskus saataisiin joku uusi rallipeli kunnollisella VR-tuella.
 
outoa, valve index, steamvr ei mitään ongelmia kaikki täysillä, amd 5800x3d+rtx4080
ei se aiemmallaa amd3700x+ rt6800x välkytelly tai muuta outoa tehnyt
 
En muista että mulla ois ollu VR:nä muita ongelmia kuin puolessa välissä erikoiskoetta tulevat parin sekunnin jäätymiset joiden jälkeen tuli monesti "herättyä" ojasta. Jäätyily katosi kun laskin yleisön tarkkuuden minimiin.

Puihin liittyviä ongelmia mulla oli Dirt Rally 1:ssä, mutta silloin VR headsettinä oli Quest 1 jonka tarkkuus oli aika huono, ja tummat puut "väreilivät" ikävästi kirkasta taivasta vasten. DR2:ssa en ole huomannut samaa Quest 2:lla jossa on parempi tarkkuus.
 
Reilu 380h tullu tätä pädillä pelattua, lähinnä clubi kisoja tosin ajellu. Niin nyt tuli puol vahingossa ratti setti hommattua. Täähän on prkle ihan eri peli kun ratilla veivaa. :D Vauhdissa tulee takkiin aika reilusti kun vertaa pädillä ajoon, mutta on tää oikeesti niin perkuleen paljon hauskempaa ruorilla. Noo eiköhän se vauhtikin tosta nouse, kun saa tunteja alle ruorin kanssa. Kuitenkaan kovin paljoa ei ole tullu ratilla pelattua mitään.
 
Reilu 380h tullu tätä pädillä pelattua, lähinnä clubi kisoja tosin ajellu. Niin nyt tuli puol vahingossa ratti setti hommattua. Täähän on prkle ihan eri peli kun ratilla veivaa. :D Vauhdissa tulee takkiin aika reilusti kun vertaa pädillä ajoon, mutta on tää oikeesti niin perkuleen paljon hauskempaa ruorilla. Noo eiköhän se vauhtikin tosta nouse, kun saa tunteja alle ruorin kanssa. Kuitenkaan kovin paljoa ei ole tullu ratilla pelattua mitään.
Joo alkuun laski itselläkö aikoinaan vauhti, mut lopulta tuli ennätyksiä toisensa jälkeen
 
Joo alkuun laski itselläkö aikoinaan vauhti, mut lopulta tuli ennätyksiä toisensa jälkeen
Kolmisen tuntia tossa ajelin, niin alko se sujuu huomattavasti paremmin. Suomen pitkillä pätkillä tulee vajaa 30s enään tattiin omiin pädi aikoihin kun vertaa.
 
Mulla putosi vauhti ensin kun siirtyi näytöltä VR:ään, mutta sitten kun on lasien kanssa ajanut 200+ tuntia ei näytöltä ajaessa pysy enää tiellä ollenkaan. Katoin että parhaimmillaan oon jäänyt enää n. 0,5-1 sek/km kärjelle. Viime aikoina on kyllä jäänyt tosi vähiin ajelut.
 
Aina siinä on isot erot ku vaihtaa ohjausmetodia. Sama FPS-peleissä ku vaihtaa raskaasta >110g hiirestä jonnekin <70g ultra keveään hiireen jota ei edes tunne käden alla. Viikon päästä kumminki osuu paremmin ku kerkiää tottumaan.

Suosittelen kyllä DarkkiFINille VR-laseja kun konetehokin riittää. Se on niiiiiin hienoa istua siinä autossa. Lentosimut vielä päälle niin voi pojat. Meta Quest 2 uutena taitaa olla n. 400€ ja kohta julkaistaan uusi.
 
Aina siinä on isot erot ku vaihtaa ohjausmetodia. Sama FPS-peleissä ku vaihtaa raskaasta >110g hiirestä jonnekin <70g ultra keveään hiireen jota ei edes tunne käden alla. Viikon päästä kumminki osuu paremmin ku kerkiää tottumaan.

Suosittelen kyllä DarkkiFINille VR-laseja kun konetehokin riittää. Se on niiiiiin hienoa istua siinä autossa. Lentosimut vielä päälle niin voi pojat. Meta Quest 2 uutena taitaa olla n. 400€ ja kohta julkaistaan uusi.
Vähän skeptinen että miten noi VR kamat istuu omaan päähän, kivalta se tosin näyttää, kun on parissa striimissä nähny DR2.0 pelattavan laseilla. Syssymällä pääsee tosin testaamaan ittekin, kun eksyy kaverille kylään toiselle puolelle suomea.
 
Tuli hommattua VR-lasien seuraksi Dirt Rally. Onpahan erilaista menoa kuin ilman laseja! Joskus ajanut enemmänkin rallia, joten pientä tuntumaa on. Kysymys kuuluu, että pärjääkö auton oletus asetuksilla tarpeeksi hyvin vai pitäiskö niitä alkaa hienosäätämään tosissaan? En paljoakaan niistä tosin tajua tai en ainakaan jaksaisi alkaa opettelemaan. Onko tietoa, että onko niitä valmiita setuppeja jostain saatavilla, vähän voisi maksaakin jos ero olisi merkittävä.
 
Tuli hommattua VR-lasien seuraksi Dirt Rally. Onpahan erilaista menoa kuin ilman laseja! Joskus ajanut enemmänkin rallia, joten pientä tuntumaa on. Kysymys kuuluu, että pärjääkö auton oletus asetuksilla tarpeeksi hyvin vai pitäiskö niitä alkaa hienosäätämään tosissaan? En paljoakaan niistä tosin tajua tai en ainakaan jaksaisi alkaa opettelemaan. Onko tietoa, että onko niitä valmiita setuppeja jostain saatavilla, vähän voisi maksaakin jos ero olisi merkittävä.
Ei ne vakiot ole parhaimmat, mutta hyvä ajaa niillä kuiten että oppii ne ongelmat niissä (varsinki jos ajaa toisen setupilla niin voi vertailla että mitkä asiat muuttui suhteessa vakioon).

Yleisimmät ongelmat on:
- yli/ali-ohjaaminen eri tavoin, jota voi esiintyä ohjauksella/kaasulla/jarrulla/kaasunnostoissa
- vakava pohjaaminen niin että menetät ohjattavuuden hetkeksi kokonaan, tai auto muuttaa suuntaa arvaamattomasti pompun/hypyn kohdalla ja kun olet ilmassa sen jälkeen ei voi korjata (voi lentää ulos tieltä jne)
- turhan lyhyet tai pitkät välitykset eli liian lyhyt niin ajat rajoittimella jopa 10s useita kertoja ek:lla joka tarkoittaa monen sekunnin aikatappiota, liian pitkä välitys esiintyy niin että ei ole koskaan tarvetta isoimmalle vaihteelle tai ei pääse rajoittimelle asti sillä kertaakaan ek:lla.
- yleinen huono vakaus eli auto nouseee kahdelle renkaalle liian helposti tai jopa kaatuu herkästi (vanhemmissa autoissa on huono balanssi, painopiste korkealla, ovat kapeampia akselileveydeltään niin ne kärsii tästä enemmän kuin uudemmat autot)

Näihin ongelmiin voi vaikuttaa oikeanlaisilla säätömuutoksilla. Ja hyödyt voi olla lyhyellä ek:lla 5-8km yli 1s/km luokkaa.

Sitten jos autossa ei ole pohjaamisongelmia ja se on hyvin vakaa niin voi kokeilla damping ja spring rateja pehmeämpinä joka voi hyödyttää ajallisesti (+ehkä anti-roll barit jäykempään vähentämään turhaa kallistelua joka lisääntyy noiden damping ja spring rate pehmeämmiksi muutosten myötä)
Ja jos auton setup on hyvin pehmeä niin jäykät arb ei ehkä auta rittävästi ja auton ohjausvaste voi olla huono(kääntyy viiveellä) niin voi kokeilla jäykempää setuppia damping+spring rate osalta (ja voi vaikka laskee ride heightiakin), vertaa vain sitten eri setupeilla aikoja/splittejä/ajotuntumaa jne että kumpi parempi.

Täältä löytyy mun setuppeja, valitse DR2.0 lokaatio sivu ja sitten vieritä alaspäin kunnes pääset säätöihin https://docs.google.com/spreadsheets/d/1B0MNyHmtHrl0PN2R18tQ4mBkaqnouWR_dm6MPHu3qhE/pubhtml

Lisäksi siellä on n. 200rivin säätöohjeet suomeksi jossa käyn kaikki säätökohdat yksityiskohtaisesti läpi.

###

Jos sulla on maa ja etu+taka+neliveto auto mihin haluat setupin (time trial ja high degradation=syvät urat) niin voisin laittaa tänne testaamattomat(tai testatut) säädöt mistä lähteä liikkeelle ja korjata ongelmia niissä (ja verrata siihen vakioon).

Omat ehdotukset olisi:
- R2 Ford etuveto (moderni etuveto niin käyttätyy hyvin vähin ongelmin (Ford nopein luokassaan)
- H3 rwd: BMW e30 M3 takaveto (yksi helpoimmista rwd-autoista, ei ole nopein luokassaan vaan Stratos, Renault ovat edellä mutta nuo on hankalia ajaa keskimoottorin takia jne)
- R5: Ford Fiesta MkII neliveto (uusin R5 autoista -19 ja nopein vaihtoehto useimpiin maihin, muut jää yleensä vähän luokkaa 0.1-0.4s/km tälle).

Maata en osaa nimetä mutta Skotlanti on aika haastava kun on niin kapeaa ja objekteja lähellä tietä paljon, ja keskituntinopeudeltaan se on keskivertoa esim. Suomea(nopein maa pelissä) n. 30% hitaampi ja Argentiinaa(hitain maa pelissä) n. 30% nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä niitä setuppeja Skotlantiin (vaativat muutoksia kun ovat suurelta osin täsyin testaamattomat)

R2 Ford Time Trial, Skotlanti
TIME TRIAL Ford Fiesta R2 (July 26th 2023) untested TT setup
Alignment:Front: toe -0.20, camber -1.00 / Rear: toe 0.00, camber -0.75
Brakes:2,430.00Nm, bias 66% (test 74% if rear is locking)
Differential:driving: 35% (test 30%), braking 35% (test 30%), preload 70.00Nm (test 60.00)
Gears:0.399 (70kph) / 0.539 / 0.699 / 0.904 / 1.140 / FD 0.192 (top speed 200km/h or 124.3mph)
Damping:Front: 1.00, 2.00, 1.20mps, -1.00 (test reb 0.00) / Rear: 1.00, 2.00, 1.20mps, -1.00 (test reb 0.00)
Springs:Front: rh 50.00mm, spr 44, arb 13 / Rear: rh 50.00mm, spr 33(or under), arb 16 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softer to fix oversteer)
Gears, top 180kph: 399 / 510 / 642 / 819 / 1026 / fd 0.192
Gears, top 190kph: 399 / 525 / 671 / 862 / 1083 / fd 0.192
Gears, top 210kph: 399 / 553 / 728 / 947 / 1197 / fd 0.192

R2: Ford Fiesta High degradation (syvimmät urat) säätö, Skotlanti (+muutoksia siihen jos onkin vain low tai medium degr)
Ford Fiesta R2 (July 26th 2023) for HIGH degradation (untested setup)
Alignment:Front: toe -0.20, camber -1.00 / Rear: toe 0.00, camber -0.75
Brakes:2,430.00Nm, bias 66% (test 74% if rear is locking)
Differential:driving: 35% (test 30%), braking 35% (test 30%), preload 70.00Nm (test 60.00)
Gears:0.399 (70kph) / 0.539 / 0.699 / 0.904 / 1.140 / FD 0.192 (top speed 200km/h or 124.3mph)
Damping:Front: 2.00, 3.00, 1.20mps, 0.00 (test reb 1.00) / Rear: 2.00, 3.00, 1.20mps, 0.00 (test reb 1.00)
Springs:Front: rh 50.00mm, spr 52, arb 10 / Rear: rh 50.00mm, spr 39(or under), arb 12 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softer to fix oversteer)
notes:
handling:
setup:
setup:
setup:
setup: test ride heights F+R 40.00mm (or even lower) for better balance (can introduce bottoming out so firmer damping+spring rates values maybe needed for compensation)
for LOW degr, UNTESTED: damping F+R 1, 2 1.20mps, -1 (or reb 0), spring rates F 44, R 33(or under), arbs F 13, R 16 <- adjust rear arb if need
for MEDIUM degr, UNTESTED: spring rates F 48, R 36(or under), arbs maybe firmer F 12, R 14.5 <- adjust rear arb if need
Gears, top 180kph: 399 / 510 / 642 / 819 / 1026 / fd 0.192
Gears, top 190kph: 399 / 525 / 671 / 862 / 1083 / fd 0.192
Gears, top 210kph: 399 / 553 / 728 / 947 / 1197 / fd 0.192

#####

H3 rwd: BMW e30 M3 Time Trial, Skotlanti
TIME TRIAL, BMW M3 e30 Rally (July 26th 2023) untested TT setup
Alignment:Front: toe 0.40, camber -0.80 / Rear: toe 0.80, camber -1.00
Brakes:2,380.00Nm, bias 71%
Differential:driving 24% (test 30%), braking 12% (test 18%), preload 50.00 (test 40.00)
Gears:0.401 (80kph) / 0.496 / 0.612 / 0.748 / 0.904 / 1.080 / FD 0.182 (top speed 215km/h or 133mph)
Damping:Front: 1.00, -1.00 (test reb 0) / Rear: 1.00, -1.00 (test reb 0)
Springs:Front: rh 20.00mm, spr 60, arb 15 / Rear: rh 20.00mm, spr 40(or under), arb 16 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softer to fix oversteer)

H3 rwd: BMW e30 M3 High degradation (syvimmät urat) säätö, Skotlanti (+muutoksia siihen jos onkin vain low tai medium degr)
BMW M3 e30 Rally (July 26th 2023) for HIGH degradation (untested setup)
Alignment:Front: toe 0.40, camber -0.80 / Rear: toe 0.80, camber -1.00
Brakes:2,380.00Nm, bias 71%
Differential:driving 24% (test 30%), braking 12% (test 18%), preload 50.00 (test 40.00)
Gears:0.401 (80kph) / 0.496 / 0.612 / 0.748 / 0.904 / 1.080 / FD 0.182 (top speed 215km/h or 133mph)
Damping:Front: 2.00, 0.00 / Rear: 2.00, 0.00
Springs:Front: rh 20.00mm, spr 70.63, arb 11.25 / Rear: rh 20.00mm, spr 46(or under), arb 12.00 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softer to fix oversteer)
notes:
handling:
setup:
setup:
setup:
setup:
for LOW degr, UNTESTED: damping F+R 1, -1 (or reb 0), spring rates F 60, R 40(or under), maybe arbs F 15, R 16 <- adjust rear arb if need
for MEDIUM degr, UNTESTED: spring rates F 65, R 43(or under), maybe arbs F 13, R 14 <- adjust rear arb if need

#####

R5: Ford Fiesta MkII Time Trial, Skotlanti
TIME TRIAL, Ford Fiesta MkII R5 (July 26th 2023) untested TT setup
Alignment:Front: -0.20, camber -1.29 / Rear: 0.00, camber -1.29 (test F -1.50, R -1.50 if better/faster)
Brakes:2,800.00Nm, bias 66%
Differential:Front: driving 30%, braking 32%, 70.00 (test 60.00) / Rear: driving 35%, braking 36% (test 32%), 70.00
Gears:0.320 (64kph) / 0.467 / 0.639 / 0.853 / 1.100 / FD 0.223 (top speed 221km/h or 137.3mph)
Damping:Front: 1.00, 2.00, 0.84mps, -1.00 / Rear: 1.00, 3.00, 0.84mps, -1.00
Springs:Front: rh 40.00mm(max up in use), spr 52, arb 3 / Rear: rh 40.00mm(max up in use), spr 39(or under), arb 18 <- adjust rear arb if need (firmer to fix understeer, softe rto fix oversteer)

R5: Ford Fiesta MkII High degradation (syvimmät urat) säätö, Skotlanti (+muutoksia siihen jos onkin vain low tai medium degr)
Ford Fiesta MkII R5 (May 27th 2023) for HIGH degradation
Alignment:Front: -0.20, camber -1.29 / Rear: 0.00, camber -1.29 (test F -1.50, R -1.50 if better/faster)
Brakes:2,800.00Nm, bias 66%
Differential:Front: driving 30%, braking 32%, 70.00 (test 60.00) / Rear: driving 35%, braking 36% (test 32%), 70.00
Gears:0.320 (64kph) / 0.467 / 0.639 / 0.853 / 1.100 / FD 0.223 (top speed 221km/h or 137.3mph)
Damping:Front: 2.00, 4.00, 0.84mps, 0.00 / Rear: 2.00, 4.00, 0.84mps, 0.00
Springs:Front: rh 40.00mm(max up in use), spr 60.88, arb 2.14 / Rear: rh 40.00mm(max up in use), spr 43.20, arb 12.73
notes:
handling: is car now too soft (setup) so it actually slows you down?
setup: test cambers F -1.50, R -1.50 (if better/faster)
setup: test diff preload 60.00 (for more throttle lift-off oversteer) # test diff rear braking lock 32% (for less on brakes oversteer)+with this maybe also rear spring rate 1click firmer to 46 (test it)
setup:
setup:
for LOW degr, UNTESTED: maybe damping F+R 1, 3, 0.84mps, -1, spring rates F 52, R 39(or under), maybe arbs F 3, R 18 <- adjust rear arb if need
for MEDIUM degr, UNTESTED: spring rates F 56, R 42(or under)
Gears, 210kph top: 318 / 454 / 611 / 813 / 1.045 / fd 0.223
Gears, 215kph top: 318 / 462 / 624 / 832 / 1.070 / fd 0.223
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin tossa Suomi viikkistä Lancia HF ja jotain outoa tapahtui. Eli ensimmäisellä erikoiskokeella noin kolmanneksi viimeisellä ajanotto välillä auto ei enään kiihtynyt 3 ja 4 vaihteilla, eli ei kierroksia koneesta saanut nousemaan vaan hyytyi näillä isommilla vaihteilla. 1 ja 2 toimi normaalisti ja sama juttu seuraavalla lyhyemmällä erikoiskokeella, kunnes viimeisellä ajanotto välillä rupes taas toimimaan normaalisti ja auto oli täysin ehjä huollossa. Onko tämä bugi pelissä teille tuttu juttu?
Mulla oli käytössä Logitech g29 ja H vaihteisto kytkimellä käytössä.
 
Ettei ois kaasupolkimessa jotain vikaa, ei ole ainakaan padilla pelatessa tehny mitään tuollaista.
 
Kaasupolkimen häiriö tuskin tässä vikana, kun 1 ja 2 vaihteilla toimi normaalisti.
 
Ajelin tossa Suomi viikkistä Lancia HF ja jotain outoa tapahtui. Eli ensimmäisellä erikoiskokeella noin kolmanneksi viimeisellä ajanotto välillä auto ei enään kiihtynyt 3 ja 4 vaihteilla, eli ei kierroksia koneesta saanut nousemaan vaan hyytyi näillä isommilla vaihteilla. 1 ja 2 toimi normaalisti ja sama juttu seuraavalla lyhyemmällä erikoiskokeella, kunnes viimeisellä ajanotto välillä rupes taas toimimaan normaalisti ja auto oli täysin ehjä huollossa. Onko tämä bugi pelissä teille tuttu juttu?
Mulla oli käytössä Logitech g29 ja H vaihteisto kytkimellä käytössä.
Jos olet pc:llä niin varmista pelitiedostot.

Sitten menet siihen input reporting valikkoon testaamaan että kaikki kaasut ym palkit menee 100% joka polkaisulla. Ja tietenkin että ne menee myös alas 0% ettei esim jarrua jää päälle (silloin deadzoneja 5-10% alkuun niin ei jää päälle vaikka tuo jarru.

Kokeile toista autoa että onko sama vika, suoraan time trialiin vaan niin on auto maksimitehoilla myös.

Onko ajoapuja päällä, ainakin se TC pois päältä ja testiä että onko parempi. En usko että johtuu tästä vaan todennäköisemmin jarru tai käsijarru input jää päälle ja estää auton kiihtymisen, tai kaasu ei mene 100% vaan jää johonkin 50% max niin eihän se kulje, tai niissä pelitiedostoissa tuon auton kohdalla on jokin bugi joka aiheuttaa sen.

#####

Ratin kaibroinninkin voisit tehdä peliin uusiksi ja oikein.

1. aluksi ratin kääntö maksimi lukkoon ja napista eteenpäin
2. toinen vaihe on keskitä ja käännä 90astetta (kello 3 tai 9) ja napista eteenpäin (tässä kohtaa pitäisi olla esim. 540astetta jos rattiasteet on nuo ajureissa)
3. seuraavaksi polkimet pohjaan, yksitellen painat jokaista poljinta pohjaan asti ja nosta ylös (ei tarvi mitään kaikkia kerralla pohjaan mitä porukka yrittää)
4. tässä on testialue ja jos kaikki toimii niin SELECT-napista eteenpäin niin se on Save & Exit (Ei BACK-nappia koska se ei tallenna kalibrointia)
 
Viimeksi muokattu:
Juu PC:llä pelaan. Pääsääntöisesti pelaan rattisiivillä, mutta satunnaisesti pelaan myös H vaihteistolla, kun semmoinenkin löytyy. Siivillä en ole moiseen bugin törmännyt. Käännös nuolet on ainoat jotka avustamista on käytössä.
 
Juu PC:llä pelaan. Pääsääntöisesti pelaan rattisiivillä, mutta satunnaisesti pelaan myös H vaihteistolla, kun semmoinenkin löytyy. Siivillä en ole moiseen bugin törmännyt. Käännös nuolet on ainoat jotka avustamista on käytössä.
Pelissä voi laittaa vaihteiston niin että joka autossa on käytössä se oikea eli joko H-kaavio tai sekventiaali.

Assists-valikossa siinne Transmission kohtaan jos laitat manual H-pattern with clutch and manual sequential niin peli osaa automaattisesti ottaa käyttöön oikean vaihteiston. Js et tiedä kummalla auto on niin kokeilet vain että millä vaihtaa vaihteita vaikka shakedownissa jos teet uraa tai ajat muita kisoja. Ohjaamostakin sen yleensä voi nähdä ellet sitten aja konepelliltä niin tuolloin se pitää vain testata kumpi on jos ei tiädä tai muista. Yleisesti vanhemmat ennen vuotta 2000 on H-kaaviolla(pari poikkeusta Gr A Mitsu, 2000cc Subaru S4) ja uusimmat jälkeen vuoden 2000 on sekventiaaleja (pari poikkeusta NR4/R4 molemmat H-kaaviolla).

Ja Assists-menusta päälle myös Clutch Override jotta saat kytkin toiminnon sekventiaali autoihin. Et tarvitse kytkintä vaihtamiseen vaan jotta voit tehdä clutck-kickiä niillä jne. Tämä ei ole mikään assist vaan sekventiaali autoissa on kytkin olemassa jota käyttävät lähdöissä ja joissain muissa tilanteissa estämään moottorin sammumisen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kokeilut nyt Logitech omista säädöissä (ratin kääntö aste 470) ja pelin säädöissä, niin kaikki tuntuisi toimivan hyvin, jos nyt jarru ottaa vain 95% pelin testissä. Karik laitoit että kannattaisi kalibroida pelin ratti asetukset. Tämmöistä en löytänyt, vaan ainoastaan input reporting tilassa testaamaan ja siellä oli kaikki ok. Olen testaillut sitä samaa etappia(pitkäjärvi) samalla autolla, niin en ole saanut virhettä toistumaan. Mutta kiitokset karik avusta, vaikka taitaa jäädä tämä häiriö selvittämättä.
 
Olen kokeilut nyt Logitech omista säädöissä (ratin kääntö aste 470) ja pelin säädöissä, niin kaikki tuntuisi toimivan hyvin, jos nyt jarru ottaa vain 95% pelin testissä. Karik laitoit että kannattaisi kalibroida pelin ratti asetukset. Tämmöistä en löytänyt, vaan ainoastaan input reporting tilassa testaamaan ja siellä oli kaikki ok. Olen testaillut sitä samaa etappia(pitkäjärvi) samalla autolla, niin en ole saanut virhettä toistumaan. Mutta kiitokset karik avusta, vaikka taitaa jäädä tämä häiriö selvittämättä.
Kalibrointi löytyy input device menusta, menet ratin "päälle" ja sitten oikealla alhaalla lukee nappi jolla pääsee kalibrointi-menuun.

Saattoi olla tosiaan vain jokin tilapäinen häiriö jos se et saa toistettua sitä useammin.

Jos tapahtuu jälleen niin heti siihen input reporting menuun testaamaan kaikki läpi. Tämän voi tehdä ek:lla, pausettaa ja menee sinne valikkoon vain.
 
Viimeksi muokattu:
Juu löytyi kalibrointi ja kaikki toimi kuten pitikin.
Kiitokset vielä sinulle karik, mutta saattaa jäädä tämä häiriö mysteeriksi.
 
Itellä käynyt käsijarrun kanssa niin, että hieman laahannut ja sama vaikutus (tämän joku jo mainitsi).
Sen sai kuntoon korjaamalla deadzonea...
@karik134 ihan kurko näissä hommissa!
 
Kun kirjoittelussa vauhtiin pääsin, niin aatelin kysyä mitä kohtuu edullista VR laitteistoa rallipeleille suosittelisitte? Ajan lähinnä rallipelejä, mutta satunnaisesti myös ratapelejä. Ehkä kysymys väärässä paikassa, mutta lähinnä tähän ja tulevaa peliin sitä ajattelin. Tiedä sit riittääkö 10700k(vakio) muistit 3600 16g ja 3060ti tehot VR:ään
 
Itsellä ei valitettavasti ole erillistä käsijarrua, vaan käytän O painiketta ratissa ja tämä tuntuisi toimivan, eli vian aikana ei pelissä palanut käsijarru valo.
ehkä pitäisi hommata erillinen käsijarru.
 
Muistelen itselle käyneen ainakin time trialissa niin, että auto pätki tietyssä kohtaa erikoiskoetta aina. En muista pätkää enkä autoa, mutta muistan testanneeni saman kolme kertaa ja aina sama juttu.
 
Kun kirjoittelussa vauhtiin pääsin, niin aatelin kysyä mitä kohtuu edullista VR laitteistoa rallipeleille suosittelisitte? Ajan lähinnä rallipelejä, mutta satunnaisesti myös ratapelejä. Ehkä kysymys väärässä paikassa, mutta lähinnä tähän ja tulevaa peliin sitä ajattelin. Tiedä sit riittääkö 10700k(vakio) muistit 3600 16g ja 3060ti tehot VR:ään
Luulis riittävän. Grafiikoita joutuu laskemaan joka tapauksessa, mutta sen vaikutus on lähinnä henkinen kun pelit näyttää upealta vaikka joku heijastus jostain puuttuisi. Tässä Dirt Rally 2:ssa mulla seisoskeleva yleisö aiheutti sekunnin jämähtämisiä kesken erikoiskokeen ja kun otin ne pois kokonaan pois päältä jämähtämiset loppui. Lisäksi oon alentanu heijastuksia ja varjoja, mutta muut (AA, teksuurit, jne.) on täysillä.

EDIT: Meta Quest 2 (entinen Oculus Quest 2) on halpa ja hyvä ratkaisu. Toimii PC:n kanssa nopean USB-kaapelin (Motonetistä 14€ 2,5 metriä) kanssa tai nopean wifin kautta langattomasti.
 
Muistelen itselle käyneen ainakin time trialissa niin, että auto pätki tietyssä kohtaa erikoiskoetta aina. En muista pätkää enkä autoa, mutta muistan testanneeni saman kolme kertaa ja aina sama juttu.
Oiskohan sama homma mikä mulla? Otin seisoskelevan yleisön kokonaan pois päältä(tai laitoin alimalle) niin loppui ne sekunnin jämähtämiset aina samoissa kohdissa keskellä erikoiskoetta.
 
Oiskohan sama homma mikä mulla? Otin seisoskelevan yleisön kokonaan pois päältä(tai laitoin alimalle) niin loppui ne sekunnin jämähtämiset aina samoissa kohdissa keskellä erikoiskoetta.
Ei tykkää peli ainakaan nvidian 2000 sarjasta. Vanha vega pyöritti tökkimättä, mutta vaikka nappais kaikki yleisöhommat minimiin niin rtx2080 töksähtelee.
 
Ei tykkää peli ainakaan nvidian 2000 sarjasta. Vanha vega pyöritti tökkimättä, mutta vaikka nappais kaikki yleisöhommat minimiin niin rtx2080 töksähtelee.
Kumma, mulla kyllä 2080ti toimii ihan hyvin ja VR:nä pelaan. VR:n (lasien resosta riippuen) voi kai laskea vastaavaksi ku 4K:nä tai tarkemmalla resolla pelaamisen.
 
Aikasemmin tuli se 30s tattiin pitkillä pätkillä suomessa ruorilla kun pädi aikoihin vertailin. No nyt on rattiin saatu tuntumaa parin viikon verran, niin eilen mentiinkin jo 9s kovempaa kun mitä pädillä olin päässyt ja toi eilinen aikakin tuli toisella yrityksellä tolla pätkällä. Auton säädöt ei ehkä ollu ihan iskussa, niin jokusen sekunnin varmaan sais pois niitä hieromalla. :hmm:

 
Miltei vakiosäätöisellä Sierralla pääsin pitkään ajolinjoja hieromalla 6:37.xx joku vuos sitte.. A Lancialla about tuohon aikaan, hehe..
 
Put your money where your mouth is ja techbbs ajoklubi pystyyn.
Ellei sellaista vielä siis ole.
Tein avoimen klubin "iotech" nimellä ja laitoin kuukauden loppuun asti championshipin. Hardcore damage päällä ja assistit pois päältä mutta, kamera porukan itse valittavissa. En tiedä kuinka noi klubit toimii mutta jos siellä voi antaa muillekkin oikeuksia tehdä eventtejä nii laitetaan niitä oikeuksia sit jakoon.
 
Laitoin kaikille liittyneille samat oikeudet kun itselleni. Uskon että toimii ilman perseilyjä ja pelataan aina yksi championship loppuun ja sit kuka haluaa/kerkee tekee seuraavan. Varmaan kuukausi/championship on ihan ok.

Tohon ekaan championshippiin pistin 7pv eventit sisältäen 4-5 rataa ja tämä kertaa neljä.Aika maltillinen määrä ja kerkeää luultavasti jossain vaiheessa viikkoa ne rykäsemään.
 
Viimeksi muokattu:
Perhana enpäs oo sitten toukokuu -22 avannut koko peliä mut nyt vähän kiihoittelis ajella jos "tutun" porukan kans pääsis ajelee, ellei sit pädi ajelijaa kaltata heti kättelyssä. Rattipolkimet kun tuli myytyä platioinnin jälkeen
 
No tuli ajettua eka eventti putkeen kun tossa pääs töistä, kovia aikoja siel oli ei mitää jakoja itellä ja autonki sain melkee paskaks vikalla radalla :D
Paljon tääl porukalla tunteja tässä tai vastaavissa yleensä? Itselle aika uusia tuttavuuksia 23h Dirt 2.0 ja varmaan joku sama RBR NGPssä, ratilla ja polkimilla pelailen.
 
No tuli ajettua eka eventti putkeen kun tossa pääs töistä, kovia aikoja siel oli ei mitää jakoja itellä ja autonki sain melkee paskaks vikalla radalla :D
Paljon tääl porukalla tunteja tässä tai vastaavissa yleensä? Itselle aika uusia tuttavuuksia 23h Dirt 2.0 ja varmaan joku sama RBR NGPssä, ratilla ja polkimilla pelailen.
Dirt 2.0 jotain 380h pädillä takana ja nyt reilun parin viikon aikana joku 25h tullu ratilla ajettua. Rattia aikasemmin testannu jokusen kerran kaverilla, nyt sitten sai oman vihdoin hommattua. Pädillä tullut ajettua vähän kaikkea, ETS2, ACC, Wrekfest, Forza Motorsportit ja jopa Iracingkiä testasin jonkun verran pädillä. :D RBR testannu muutaman kerran, mutta ei oikeen se sitten iskenyt.
 
Kävin ajamassa iotechin ekat pätkät läpi. Huomaa että on melko ruosteessa ja heti ekalla pätkällä annoin vähän tasoitusta kun oli väärät renkaat alla ja vr-lasit resetoi itsensä kesken ajon jonnekin auton ulkopuolelle ja piti lennossa säätää :lol: Mutta nopeasti se tuntuma alkoi löytyä parin etapin jälkeen. Nickki on Simonster83. Pelikellossa reilut 300h, mutta ajanut oikeastaan vain nelivetoisia autoja. Muissa simuissa melko vähän tunteja, satunnaisesti AMS2 jotain rata-ajelua, mutta siinäkin täytyy alkaa rallycrossia testailemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom