Tuli hommattua VR-lasien seuraksi Dirt Rally. Onpahan erilaista menoa kuin ilman laseja! Joskus ajanut enemmänkin rallia, joten pientä tuntumaa on. Kysymys kuuluu, että pärjääkö auton oletus asetuksilla tarpeeksi hyvin vai pitäiskö niitä alkaa hienosäätämään tosissaan? En paljoakaan niistä tosin tajua tai en ainakaan jaksaisi alkaa opettelemaan. Onko tietoa, että onko niitä valmiita setuppeja jostain saatavilla, vähän voisi maksaakin jos ero olisi merkittävä.
Ei ne vakiot ole parhaimmat, mutta hyvä ajaa niillä kuiten että oppii ne ongelmat niissä (varsinki jos ajaa toisen setupilla niin voi vertailla että mitkä asiat muuttui suhteessa vakioon).
Yleisimmät ongelmat on:
- yli/ali-ohjaaminen eri tavoin, jota voi esiintyä ohjauksella/kaasulla/jarrulla/kaasunnostoissa
- vakava pohjaaminen niin että menetät ohjattavuuden hetkeksi kokonaan, tai auto muuttaa suuntaa arvaamattomasti pompun/hypyn kohdalla ja kun olet ilmassa sen jälkeen ei voi korjata (voi lentää ulos tieltä jne)
- turhan lyhyet tai pitkät välitykset eli liian lyhyt niin ajat rajoittimella jopa 10s useita kertoja ek:lla joka tarkoittaa monen sekunnin aikatappiota, liian pitkä välitys esiintyy niin että ei ole koskaan tarvetta isoimmalle vaihteelle tai ei pääse rajoittimelle asti sillä kertaakaan ek:lla.
- yleinen huono vakaus eli auto nouseee kahdelle renkaalle liian helposti tai jopa kaatuu herkästi (vanhemmissa autoissa on huono balanssi, painopiste korkealla, ovat kapeampia akselileveydeltään niin ne kärsii tästä enemmän kuin uudemmat autot)
Näihin ongelmiin voi vaikuttaa oikeanlaisilla säätömuutoksilla. Ja hyödyt voi olla lyhyellä ek:lla 5-8km yli 1s/km luokkaa.
Sitten jos autossa ei ole pohjaamisongelmia ja se on hyvin vakaa niin voi kokeilla damping ja spring rateja pehmeämpinä joka voi hyödyttää ajallisesti (+ehkä anti-roll barit jäykempään vähentämään turhaa kallistelua joka lisääntyy noiden damping ja spring rate pehmeämmiksi muutosten myötä)
Ja jos auton setup on hyvin pehmeä niin jäykät arb ei ehkä auta rittävästi ja auton ohjausvaste voi olla huono(kääntyy viiveellä) niin voi kokeilla jäykempää setuppia damping+spring rate osalta (ja voi vaikka laskee ride heightiakin), vertaa vain sitten eri setupeilla aikoja/splittejä/ajotuntumaa jne että kumpi parempi.
Täältä löytyy mun setuppeja, valitse DR2.0 lokaatio sivu ja sitten vieritä alaspäin kunnes pääset säätöihin
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1B0MNyHmtHrl0PN2R18tQ4mBkaqnouWR_dm6MPHu3qhE/pubhtml
Lisäksi siellä on n. 200rivin säätöohjeet suomeksi jossa käyn kaikki säätökohdat yksityiskohtaisesti läpi.
###
Jos sulla on maa ja etu+taka+neliveto auto mihin haluat setupin (time trial ja high degradation=syvät urat) niin voisin laittaa tänne testaamattomat(tai testatut) säädöt mistä lähteä liikkeelle ja korjata ongelmia niissä (ja verrata siihen vakioon).
Omat ehdotukset olisi:
- R2 Ford etuveto (moderni etuveto niin käyttätyy hyvin vähin ongelmin (Ford nopein luokassaan)
- H3 rwd: BMW e30 M3 takaveto (yksi helpoimmista rwd-autoista, ei ole nopein luokassaan vaan Stratos, Renault ovat edellä mutta nuo on hankalia ajaa keskimoottorin takia jne)
- R5: Ford Fiesta MkII neliveto (uusin R5 autoista -19 ja nopein vaihtoehto useimpiin maihin, muut jää yleensä vähän luokkaa 0.1-0.4s/km tälle).
Maata en osaa nimetä mutta Skotlanti on aika haastava kun on niin kapeaa ja objekteja lähellä tietä paljon, ja keskituntinopeudeltaan se on keskivertoa esim. Suomea(nopein maa pelissä) n. 30% hitaampi ja Argentiinaa(hitain maa pelissä) n. 30% nopeampi.