Dirt Rally 2.0

Eilen ajelin kanssa läpi.
Mahikset meni nelosella. Löysä vakaaja niin pirulainen lähti rullaan kyljelleen.
Omat mieltymykset menee kyllä RWD autoihin.
Nelikkoja tarttee paiskoa liikaa.
Näköjään reilu 400h näyttää steam.
 
Juu tulin mukaan ja ensimmäinen racenet ajo. No vituralleensa se meni. Ekalla pätkällä rengas rikki ja piti olla vararengas, mut ei ollutkaan ja yritys hajonneella renkaalla oli vaan liikaa. Siinä vaan hajottelin lisää autoa. Ulkona ollaan jo kisasta ekassa osakilpaillussa, mutta yritetään ajaa tulevat kisat paremmin.
ps. Kiva että tällainen kisa laitettiin pystyy
 
Juu tulin mukaan ja ensimmäinen racenet ajo. No vituralleensa se meni. Ekalla pätkällä rengas rikki ja piti olla vararengas, mut ei ollutkaan ja yritys hajonneella renkaalla oli vaan liikaa. Siinä vaan hajottelin lisää autoa. Ulkona ollaan jo kisasta ekassa osakilpaillussa, mutta yritetään ajaa tulevat kisat paremmin.
ps. Kiva että tällainen kisa laitettiin pystyy
renkaat vaihdot sitten aina viimeiseksi. Jos sen jälkeen menee vaikka lataamaan alustasäätöjä niin nollaa esimerkiksi sen vararenkaan.
 
kiva kun jaksetaan vielä järjestää näin :thumbsup:
hyvässä vauhdissa reilu vuoden ajon jälkeen, yksi katolleen ajo josta minuutin sakko vaikka jäi pyörilleen...
itellä ajettuna 450h steamin mukaan, Pumo steam tunnuksella ajelen.
 
Nyt tuli itelläkin peli kaivettua naftaliinista tämän ketjun innoittamana. 1 shakedownin voimilla Puolaa selättämään. Vanha totuuskin tuli taas todettua. Puolassa tulee aina rengasrikko. Ainoa kysymys on, missä se tulee ja onko niitä vain 1. 4 pätkällä takarengas kopsahti puuhun ja auto yleisöön... Steam kertoo pelitunneiks 113h ja edelliseen dirt rallyyn 90h. Molemmat tältä vuodelta. Nyt pelitaukoa toukokuusta tähän päivään.
 
Eka ralli keskeyty ku pitkän tauon jälkeen lähti soitellen sotaan. Tokassa alko jo näyttää hyvältä mutta vikalla pätkällä rengasrikko ja minuutin sakko.

Pitääpäs alkaa taas hiomaan ajolinjat kuntoon seuraavaa rallia varten!
 
Virheetöntä ajoa odottelen itseltä myös.
Reenin puutetta.
Heti ekalla nilkutin kolmella renkaalla maaliin 75% pätkästä ja siinä se meni.
Puola on aina ollut jotenkin epämiellyttävä ja jäänyt vähemmälle ajolle.
 
Tulihan se eilen ajettua, pikku hipasu penkkaan kolmos pätkällä(tais olla kolmosella) ja tossu päreiksi, siitä minuutti tattiin ja kisa oli lähinnä siinä. Siihen asti kulki suht hyvin. Puola ei kuulu suosikkeihin, en vaan tykkää niistä nopeista kapeista pätkistä yhtään.
 
Juu tuli itsekkin puola ajeltua varovasti alta pois, mutta silti ekalla pätkällä rengasrikko ja viimeisellä sit auto katolleen onhan tämä puola aika haastava ralli, ei kuulu myöskään omiin suosikkeihin. Touhupussi on nicki täällä racenetissä. Ajan eri nickillä noita perus kisoja. Ajo tunteja on riittävästi, mutta nopeus noille ei suosikki radoille näkyy kyllä kellossa.
 
Puola ei kuulu itselläkään suosikkeihin ja se näkyy ajassa kun tulee ajeltua melko varovasti keskellä tietä. Australia ja Uusi-Seelanti olisi vahvimmat, mutta ne ei nyt tässä iotechin kisassa olleet tietenkään mukana :) mutta onneksi ei sentään Monacoa valittu
 
Seuraavaan sitten eri ratoja / maita
oikeasti pelkästään Puolaa niin maan pirusti
 
Oma suosikki kisa on ehdottomasti USA. Omasta mielestä helpoin ajaa limitillä ja yleensä parhaat tulokset tulee siellä. Seuraavaksi suosikeiksi laittaisin New Zealandin ja Australian, joka pompuisuuden takia kyllä välillä aiheuttaa ongelmia. Argentiinaa ja Espanjaa on tullut myös ajeltua enemmän, mutta eivät yllä aiemmin mainittujen tasolle. Sitten ovat listalla Skotlanti, wales ja Suomi. Näitä tullut ajeltua vähemmän. Ja lopuksi ne jotka ei oikein nappaa, ovat Saksa ja Monaco. Niitä tulee pelattua selvästi vähiten.
Mutta oli kisat mitkä vaan, niin kisailu kyllä maistuu.
 
Puola paketissa, pari isompaa munausta mahtu tähänki. Tuli huomattua että ilmeisesti noi engine upgradet on myös näissä online ralleissa. Omassa tasolla 1/4....
 
Okei no hyvä jos näin
Eikä ole käytössä uratilan insinöörit+mekaanikot eikä kartturin upgradet mm. 30s renkaanvaihto vaan stuo vaihto kestää clubeissa aina 60s. Jos ajaa clubissa terminal damaget niin kisa on ohi (ei pääse seuraavasta huollosta jatkamaan kuten urassa kun kartturi max upgrade) ja ne reset back to road saa enemmän sakkosekunteja clubeissa (uratilassa jälleen kartturin upgradeilla nuo pienenee)
 
Nyt on Suomikin ajettu. Valitsin Mitsubishin ja se tuntui ainakin vakiona leijuvan oudosti tien pinnalla. Muistikuvat ei riittäny tuunaamiseen niin päätin sitten vaan lähteä ajamaan. Pääsin 1 stagea puoleen väliin kun kartturi päätti mennä lyhtypylvään ympärille poikittain. DNF, jospa sitä ens viikolla sitte....
 
olin menossa ajamaan tota Suomi pätkää mutta olikin eri autot kuin edellisissä, äkkiipäkkii :)
mite se tuo Lancia pitäisi säätää tai voiko edes ettei olisi alastuloissa semmone kumipallo?
ei ota yhtää vastaan kuten esim mitsu. kello vaan ei tykkää jos Mitsulla ajaa vs Lancia ainakaan tuossa Paskurissa.
Rally technical youtube kanavan setuppia kokeilin. ei ne vaan satu oikein..
 
olin menossa ajamaan tota Suomi pätkää mutta olikin eri autot kuin edellisissä, äkkiipäkkii :)
mite se tuo Lancia pitäisi säätää tai voiko edes ettei olisi alastuloissa semmone kumipallo?
ei ota yhtää vastaan kuten esim mitsu. kello vaan ei tykkää jos Mitsulla ajaa vs Lancia ainakaan tuossa Paskurissa.
Rally technical youtube kanavan setuppia kokeilin. ei ne vaan satu oikein..
Ei sitä alustaltaan yhtä hyväksi saa millään, mutta kokeile technicalin säädöistä vaimentimia vaikka napsu löysemmälle slow bumppia ja pari napsua jäykemmälle reboundia.
 
Gr A lanciassa vain 100mm jousituksen toiminta-alue. Pelin Mitsu on väärässä sarjassa kun on -99 auto n. 200mm joustoilla eli wrc-säännöllä (-97 alkaen wrc-säännöt) jolloin hylättiin tuotantoautoihin perustuva tekniikka ja sallittiin pitemmät jouset & iskarit ja sekventiaalivaihteistot ym.

Gr A Lancia riippuen pohjaileeko ja miten paljon niin
- damping Slow Bump 5 ja Slow Rebound alkuun 3 ja säätää siitä ylöspäin 4, 5 jos auto on liian epävakaa

(selitys: tuotantoautoihin perustuvan tekniikan takia ei löydy Fast Bump+bump zone divisionia isoihin rysäytyksiin niin Slow Bump joutuu ottamaan ne iskut vastaan ja kun joustovaraa on vain 100mm niin iskarin pitää tehdä se vaimennus tällöin paremmin/nopeammin, siksi ehkä joutuu käyttämään hyvin kovaa Slow Bump asetusta, ja voi olla että SB 5 asetuskaan ei riitä niin sitten pitää osata varoa tietyissä paikoissa enemmän että auto ei ehkä handlaa tän koon hyppyä tai pomppua hyvin niin sitten vähän sitoo jarrulla jne)

(selitys: slow rebound on iskarin palautumisnopeus eli liian jäykkänä voi heittää autoa paikoin vain enemmän ilmaan mutta liian pehmeänä lisää epävakautta)

- etu anti-roll bar maksimijäykkyys tai lähes (koska taka arb ehkä hyvä olla jäykkä/jäykempi kuin edessä jotta kääntyilee paremmin)
(selitys: tällä saa vakautta koska Lancia voi helposti kaatua mutkissa varsinkin jos on joutunut nostamaan maavaraa pohjaamisen takia ja pohjaaminen voi johtua yleisesti liian pehmeistä damping arvoista+spring rate arvoista myös tai jos tiessä on syvimmät urat niin pohjaa enemmän)

Jäykempi damping+spring rate säädöt vähentää kokonaispidon määrää mutta joskus se on tehtävä autonhallinnan vuoksi jotta voi ajaa rajoilla joka taas parantaa aikoja. Tai voi myös muuttaa ajotapaa sen auton mukaan, hidastaa pahoissa paikoissa mitä auto ei handlaa hyvin jne.

Suomi on pelin nopein maa jossa eniten isoja hyppyjä, keskituntinopeudet vertailua: Suomi 145km/h, Argentiina 80km/h ja loput maat on näiden väliltä. Itse säädän damping vähän maan keskinopeuksien mukaan aluksi, jos voi mennä pehmeämmäksi kuin aluksi arvioin ja siitä ei aiheudu ongelmia niin hyvä ja sen pitäisi näkyä aikojen prantumisina, joskus pitää mennä jäykempään suuntaan ja sekin voi olla hyvä ajallisesti.
Siksi on tärkeää ajaa jotain pikkutestiä ennen kisaa(esim. yhtä lyhyttä ek:ta eri suuntiin) että tietää onko auto hyvä ja huono missä (custom saa kulumaakin tiehen toisin kuin TT:ssä) ja kokeilla säätää paremmaksi oikeilla muutoksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Itte vetelen järjestään paaaaljon pehmeämmällä alustalla soralla, kuin mikä olisi ns. nopein. Yleensä pärjään siis paremmin, mitä pidempi eventti. Varsinkin jos on paljon osanottajia ja alustan kuluminen on se maksimi, eli urittuu, niin auttaa ihan hitokseen joku löysä vakaaja. Vaarana tosiaan korin rullaus ja sitä kautta hidas reagointi, sekä tosiaan voi kipata mutkassa. Sanoisin silti, että vähemmän ajavat hyötyy nimenomaan tuosta hitaammasta reagoinnista. Rauhottaa meinaan menoa kummasti.
 
Gr A lanciassa vain 100mm jousituksen toiminta-alue. Pelin Mitsu on väärässä sarjassa kun on -99 auto n. 200mm joustoilla eli wrc-säännöllä (-97 alkaen wrc-säännöt) jolloin hylättiin tuotantoautoihin perustuva tekniikka ja sallittiin pitemmät jouset & iskarit ja sekventiaalivaihteistot ym.

Gr A Lancia riippuen pohjaileeko ja miten paljon niin
- damping Slow Bump 5 ja Slow Rebound alkuun 3 ja säätää siitä ylöspäin 4, 5 jos auto on liian epävakaa

(selitys: tuotantoautoihin perustuvan tekniikan takia ei löydy Fast Bump+bump zone divisionia isoihin rysäytyksiin niin Slow Bump joutuu ottamaan ne iskut vastaan ja kun joustovaraa on vain 100mm niin iskarin pitää tehdä se vaimennus tällöin paremmin/nopeammin, siksi ehkä joutuu käyttämään hyvin kovaa Slow Bump asetusta, ja voi olla että SB 5 asetuskaan ei riitä niin sitten pitää osata varoa tietyissä paikoissa enemmän että auto ei ehkä handlaa tän koon hyppyä tai pomppua hyvin niin sitten vähän sitoo jarrulla jne)

(selitys: slow rebound on iskarin palautumisnopeus eli liian jäykkänä voi heittää autoa paikoin vain enemmän ilmaan mutta liian pehmeänä lisää epävakautta)

- etu anti-roll bar maksimijäykkyys tai lähes (koska taka arb ehkä hyvä olla jäykkä/jäykempi kuin edessä jotta kääntyilee paremmin)
(selitys: tällä saa vakautta koska Lancia voi helposti kaatua mutkissa varsinkin jos on joutunut nostamaan maavaraa pohjaamisen takia ja pohjaaminen voi johtua yleisesti liian pehmeistä damping arvoista+spring rate arvoista myös tai jos tiessä on syvimmät urat niin pohjaa enemmän)

Jäykempi damping+spring rate säädöt vähentää kokonaispidon määrää mutta joskus se on tehtävä autonhallinnan vuoksi jotta voi ajaa rajoilla joka taas parantaa aikoja. Tai voi myös muuttaa ajotapaa sen auton mukaan, hidastaa pahoissa paikoissa mitä auto ei handlaa hyvin jne.
Paljon autoja on "väärissä" sarjoissa. Mutta se on mitä on. Esimerkiksi joku h2 rwd sarja on tosi tasainen autojen puolesta. R5 myös aika tasainen.
 
Kuinka isoja eroja noilla säädöillä saa? Tullu ajettuu noil vakio setupeil aina.
Saahan niillä paljonkin.
Jokaisella tosin omat mieltymyksensä, mutta onhan se nyt selvä, että karkeasti jossain asfaltilla auto vedetään tonttiin ja jäykäksi kun taas samoilla säädöillä soralla ei pysy edes tiellä.
 
Paljon autoja on "väärissä" sarjoissa. Mutta se on mitä on. Esimerkiksi joku h2 rwd sarja on tosi tasainen autojen puolesta. R5 myös aika tasainen.
Gr A on autoja eri minimipainoilla kun säädökset vuosien kuluessa muuttui(painot nousivat) mikä tekee siitä epäreilun luokan.
Lancia 1100kg (kait -92 säännöissä), Legacy 1150kg (kait -93 säännöissä), Ford 1200kg (kait -94 säännöissä) ja sitten -95 vuodesta lähtien autot painaneet 1230kg eli Subaru 95+Mitsu VI painavat tuon verran. Se on nykypäivänäkin käytössä Rally2 autoissa joiden minimipino siis 1230kg (ja pelin R5 ja 2000cc autot painavat kaikki 1230kg).
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka isoja eroja noilla säädöillä saa? Tullu ajettuu noil vakio setupeil aina.
Useasti 1s/km pelkästään pidemmillä välityksillä ja muilla muutoksilla voi saada velä lisää aikaa pois. Tai muutoksilla voi saada autoon vakautta, korjata liialliset yli/aliohjaamiset pois, pohjaamiset pois jolloin ajovirheet vähänee vaikka vauhtia tulee lisää esim. noilla pidemmillä välityksillä.

Sama setup ei voi olla paras mahdollinen jos maiden keskituntinopeuksissa on iso ero esim. Suomi 145km/h ja Argentiina 80km/h = eroa on n. 80% keskituntinopeuksissa eli lähes tuplat. Jos Suomessa on 1 neulansilmä 10km matkaal niin Argentiinassa samalla 10km matkalla on n.10 neulansilmää tai jos Suomessa 10 pitkää suoraa 10km matkalla niin Argentiinassa samalla 10km matkalla on vain pari pitempää suoraa eikä nekään ole kenties ihan Suomen normi suorien mittaisia jne.

Tällaisten erojen takia setuppien pitää olla aika erilaiset jotta ne toimii parhaalla mahdollisella tavalla. On hyvä kuitenkin ajaa sillä yhdellä vakiosäädöllä jotta oppii löytämään sen isoimmat ongelmat.

Argentiina
- tänne tarvitsee hyvin yliohjaavan setupin jotta se taittuu lukuisiin tiukkoihin mutkiin (täällä ollaan 90% 1-3 vaihteilla ja tosi harvoin 4-6 vaihteet käytössä
- lyhyet välitykset eli vähemmän huippunopeutta (esim. 190km/h) koska suoria ei juuri löydy. Ja ohuesta ilmanalasta 1500m johtuva tehohävikki n. -8% turboautoissa (esim. 300> 276hv)
- muilta osiltaan setup voi olla pehmeämpi kuten damping+spring rates koska sivuttaisvoimat ym. ovat pienemmän yleisesti alhaisemmissa nopeuksissa. Soratyyypi on heavy gravel joka on siis alemman pidon alusta kuin Suomen light gravel.

Suomi
- tänne setup voi olla aliohjaavampi(tai ei läheskään niin yliohjaava kuin ARG) jotta se on vakaa kovissa vauhdeissa ja se ei juuri haittaa koska hitaita mutkia on hyvin vähän (pari neularia, pari risteystä muuten ei juuri 1-3 vaihteilla ajeta vaan n. 90% ollaan 4-6 vaihteilla)
- välitykset pidemmät eli enemmän huippunopeutta (esim. 230km/h) hyödyttää koska löytyy useita pitkiä suoria, ilmanala ei juuri vaikuta kun ollaan jossain alle 300m kait.
- muilta osiltaan setupin pitää ehkä olla jäykempi kuten damping+spring rates(+anti-roll barit) koska kaikki autoon kohdistuvat voimat ovat suuremmat johtuen kovista vauhdeista ja lukuisista isoista hypyistä+pompuista ja liian pehmeän setupin ongelmat tulee näissä esiin esim. yleinen epävakaus (pehmeä setup > enemmän kallistelua > isot painopisteen muutokset), autot voi jopa nousta kahdelle renkaalle tai jopa kaatua tai auto pohjaa vakavasti aivan liikaa koska damping+spring ratet ei vastusta riittävästi alaspäin kohdistuvissa voimissa (ja ride height on jo korkeimmat mahdolliset tai niitä ei voi käyttää koska auto kaatuu liian herkästi silloin). Soratyyppi on light gravel eli tarjoaa enemmän pitoa kuin Argentiinan heavy gravel.

Ja älkää testatko sora+lumi säätöjä Time Trialissa pelkästään koska siellä ei ole uria, tie on tasaisin mahdollinen ja maksimaalisella pidolla.
Syvimmät urat on n.100mm joten pohjaaminen voi useasti olla hyvin vakava ongelma kun on High/Max degradation käytössä esim. club kisoissa jos se on niin asetettu tai arvottu.

#####

Tässä voisi olla Argentiinaan ja Suomeen yleispätevät damping, spring rate ja anti-roll bar lähtökohta asetukset esim. R5 autoihin (osassa R5 on vähemmän maavaraa kuin toisissa esim. Skoda ja Peugeot ainakin niin ne voi tarvita jäykemmät säädöt etteivät pohjaa). Aina voi kokeilla pehmeämpiä säätöjä myös jos ei esiinny mitään ongelmia.

R5-luokka

damping
ARG: slow bump F+R +0.00, fast bump +1.00, bump zone division 1.20mps, slow rebound F+R -3.00 (kokeile rebound F+R -4.00 tai -2.00 josko parempi)
FIN: slow bump F+R +4.00, fast bump +5.00, bump zone division 1.20mps, slow rebound F+R +2.00 (kokeile rebound F+R +1.00 tai +3.00 josko parempi)

R5 autoissa on kaksisuuntainen iskari joka Bump Zone division säätöasetuksen mukaan se osaa akitvoida Fast Bumpin ottamaan isommat iskut vastaan. Kannattaa aina laittaa Fast Bump vähintään 1pykäläl isommaksi kuin Slow Bump ja sitten säätää vielä Bump Zone division ja aloittaa vaikka 1.20mps josta vain laskee jos Fast bumpin ei tarvitse aktivoituakaan niin paljon (esim. jos Slow Bump 2 niin sitten aina Fast Bump 3 ja division alkuun 1.20mps jota lähtee laskemaan vähitellen jos auto ei pohjaa liikaa).

spring rates
ARG: Front 40, Rear 33 (eli nyt mekaanisen pidon määrä takana on 21% korkeampi kuin edessä, voi kokeilla laittaa takajousta vieläkin firmer esim. 35 vain 15% tai jopa 37 vain 8% ja auto kääntyy paremmin, mutta voi olla jo liian jäykkä jolloin perä poukkoilee ilmaan liikaa aiheuttaen ongelmia)

FIN: Front 70, Rear 54 (eli nyt mekaanisen pidon määrä takana n. 30% korkeampi ja tähänkin voi kokeilla hivenen jäykempää takajousi asetusta mutta Suomessa on yleensä isompi ongelmia perän poukkoilun kanssa joten ehkä ei voi jäykentää tästä yhtään tai pitää laittaa jopa pehmeämmäksi kuin 54 jotaa saa peräpään kuriin)

Näiden spring ratejen F+R suhdeluku vaikuttaa myös yleiseen jarrutasapainoon, jota voi korjata paremmaksi Brake Bias asetuksella.

anti-roll bar (nämä voi vaihdella autoittain hyvinkin paljon mitkä toimii johtuen autojen pituuseroista, painojakauma eroista jne)
ARG: Front 5, Rear 10-20
FIN: Front 15, Rear 10-20

Jos säädöt on hyvin pehmeät niin silloin auton ohjausvaste on huono eli tarkoitan tällä että kääntyy viiveellä koska bodyroll on niin paljon. AIna on hyvä kokeilla jäykempää säätöä josko olisi loppupeleissä silti parempi/nopeampi).
 
Viimeksi muokattu:
Tässä viimeisimpänä esimerkkinä mun R5 Skoda Suomi-säätö Time Trialiin. Yksi huonoimmista autoista säätää uraiselle soralle/lumelle kun maavaraa on R5-autoista kaikista vähiten ja TT pitää setupin pitää olla extra kova ettei pohjaile liikoja pahoissa paikoissa.
TIME TRIAL, Skoda Fabia R5 (FINLAND, Aug 12th 2023) only driven/tested on Kailajärvi+Paskuri dry (same short stage)
Alignment:Front: toe 0.00, camber -1.50 / Rear: toe 0.00, camber -1.50
Brakes:2,840.00Nm, bias 66%
Differential:Front: driving 44%, braking 44%, preload 100.00 / Rear driving 50%, braking 48% (test 44%), preload 100.00 (test 90.00)
Gears:0.325 (65kph) / 0.487 / 0.669 / 0.883 / 1.110 / FD 0.221 (top speed 223km/h or 138.6mph)
Damping:Front: 5.00, 5.00, 1.20mps, 3.00 (test reb 4 or 5) / Rear: 5.00, 5.00, 1.20mps, 3.00 (test reb 4 or 5)
Springs:Front: rh 15.00mm(max up in use), spr 98.97, arb 20.04 / Rear: rh 15.00mm(max up in use), spr 77.89 (test 75.03), arb 18.32 (test 19.29) <- adjust rear arb if need

TT testiajat: (tämä on sama ek vain eri suuntiin)
- Kailajärvi (välitys jolla teor. huiput 223km/h) 3:06.092 (väliajat 51.25 / 46.06 / 5.19 / 38.59), ek-pituus 7,51km ja ktn 145,2km/h

- Paskuri (välitys jolla teor. huiput 227km/h) 3:05.142 (väliajat 40.56 / 52.26 / 43.80 / 48.52), ek-pituus 7,46km ja ktn 146,0km/h
(227km/h välitys: 325 / 491 / 677 / 893 / 1130 / FD 0.221)

Jos tästä säädöstä laittaa paljonkin pehmeämpään suuntaan Damping Slow Bump+Fast Bump ja Spring Rate arvoja niin auto alkaa pohjaamaan omaan makuun aivan liikaa. Pehmeämpi voi tuoda pitoja mutta miten sä estät pahat pohjaamiset? Jos teet sen jarruttamalla vähän enemmän pahimpiin paikkoihin häviät aikaa jota et ehkä voita takaisin missään ja väärissä kohdin jarruttaminen voi vain pahentaa pohjaamista kun keula painuu silloin alemmas jne.

Clubi kisoissa ajaessa jos on Hardcore damage niin rajuista pohjaamisista autoon tulee vaurioita jotka kertyy eli esim. Radiator(jäähy): eka raju isku = light damage, toinen samanlainen isku = medium damage ja kolmannen rajun iskun jälkeen moottori savuttaa/jäähystä tulee höyryä eli damage on heavy/severe tai osa on lost eli menetetty. Samaan tapaan esim. pakoputki(exhaust), vaihdelaatikko(gearbox), wheel alignment(wheel wobble) voivat saada vaurioita rajuista pohjaamisista (tällaisia vaurioita on tullut vastaan muuten puhtaalla ajolla paitsi että auto on voinut paikoin pohjata hyvinkin rajusti kun on tehnyt testiä pelin maksimi-ura sora ja lumi teillä).

Lisää välityksiä R5 Skodaan Suomeen
Gears, top 205kph: 325 / 463 / 622 / 811 / 1020 / fd 0.221
Gears: top 210kph: 325 / 470 / 635 / 830 / 1045 / fd 0.221
Gears, top 215kph: 325 / 476 / 647 / 848 / 1070 / fd 0.221
Gears, top 220kph: 325 / 482 / 660 / 867 / 1095 / fd 0.221
Gears, top 225kph: 325 / 488 / 672 / 886 / 1120 / fd 0.221
Gears, top 230kph: 325 / 495 / 685 / 905 / 1145 / fd 0.221
Gears, top 235kph: 325 / 501 / 697 / 923 / 1170 / fd 0.221
Gears, top 240kph: 325 / 507 / 710 / 942 / 1195 / fd 0.221
 
Viimeksi muokattu:
Näkyykö tien uriutuminen jotenkin? En ole näitä klubikisoja paljoa ajellut, tapahtuuko tien kulumista ainoastaan näissä vai myös muissa pelimuodoissa?
 
Näkyykö tien uriutuminen jotenkin? En ole näitä klubikisoja paljoa ajellut, tapahtuuko tien kulumista ainoastaan näissä vai myös muissa pelimuodoissa?
Näkee. Kun olet service arean pääsivulla niin yksi vaihtuvista sivuista siinä näyttää surface degradation, siinä on kolme aluetta ja seuraavan ek:n kuluma on korostettuna siinä rengaskuviossa. Kaikista vasen on off/low degr (urasyvyys off 0mm, low n.1-33mm), keskimmäinen on medium degr (urasyvyys n. 34-66mm) ja oikeammaisin on high/max degr (urasyvyys high n.67-99mm, max on n.100mm).

Tietenkin jos on kaksi ek:ta peräjälkeen ilman huoltoja niin jälkimmäisen ek:n kulumaa et tiedä joten se voi olla mitä vaan, 1ek voi olla off/low ja seuraava vaikka high/max, ihan riippuen miten clubin tekijä sen asetti tai antoi arpoa ne.

Erisuuruista tienkulumaa voi esiintyy Careerissa, niissä daily/weekly/monthlyissa, clubeissa ja jos ajat Freeride Customissa.

Ja pidon määrä soralla/lumella kasvaa kuluman myötä, eli high/max degr on suurin pito myös koska tie on eniten puhdas irto sorasta+lumesta. Time Trialissa sora+lumi taas ei ole kulumaa, tie tasaisin ja silti paras pito. Asvaltilla tienkuluma vähentää pitoa koska tie likaantuu enemmän (TT:ssä asvaltilla aina paras pito).
 
Viimeksi muokattu:
Iotechin Suomi pätkät ajeltu, hiki tuli :lol: Vielä ennen viimeistä erikoiskoetta olin niukassa johdossa, mutta kun varmisteli viimeisessä jokaisen hypyn niin tuli takkiin 10s omaan timetrial enkkaan nähden ja jäin JopiFastin taakse.
 
Iotechin Argentina myös ajeltu, menikin omaan tasoon nähden ihan ok 4 ekaa pätkää ja sitten viimeisellä ulos tieltä (mutta ei ihan rotkoon asti), siinä taisi mennä mahikset sarjan kärkipaikkaan.
 
Tekis mieli käynnistellä peli uudestaan. Onkohan tuohon VR puoleen tullut mitään fixiä? Pelaan Oculus Quest 2:lla ja viimeksi kun testailin oli aika kamalaa suttua ja muutamat kentät aika ajokelvotonta ylivalotuksen takia.
 
Argentiina ajettu. Ei oikein tällaisen vanhan eläkeläisukon refleksit riitä tollaisille syherö pätkille. :sgeek:
 
joskushan ainaki ruotsi oli ajokelvoton vrllä. jostain pongasin oliko se nyt ainakin godray pois ja ambient occlusioon pois ni auttoi.

Argentiina ei petä, on se vaan kamala ralli tai no toiseksi kamalin monten jälkeen. tuo lancia ei vaan taitu ja käkkärillä menee pitkäksi usein.
jännä kun olen tuota ajanut pelkästään VRllä 459h steamin mukaan, koitin nyt ihan huviksen näytöllä niin tuli samoja oloja näytöllä pelatessa kuin ihan VRllä alkuaikoina. ainakin argentiinassa joka nyt on tommone pomppurata
 
Noniin se olisi eka iotech ralli paketissa!

Itseltä jäi Suomi kokonaan ajamatta kun en päässyt koneelle ja Argentiinassa sitten kaljapäissään ajoin auton rotkoon.:rolleyes:
En tiedä millä tavalla tuo laskee voittajan kun kerta tasapisteillä on menty mutta tietysti eroja esim rallien 1.sijoitusten määrällä.
Haluaako joku muu väsätä vaikka syyskuulle seuraavan?

Onnea voittajille! liitteenä TOP 10
tulokset.jpg
 
Jäi tää vika ajamatta, kun on polvi vähän särki. Muuten olis saattanu olla pykälän pari parempi sijotus. Noo ehkä ens kerralla sitten saa kaikki ajettua.
 
Vataza tuli viimeiseen kisaan mukaan ja ratkaisi kärjen sijoitukset kokonaistuloksissa :) seuraavaan kisaan sitten mukaan noita listalla näkyneitä muitakin kovia kuskeja. Ehdotan että mukana olisi ainakin Australia, Uusi-Seelanti ja USA :cool:
 
Ei päässyt vikaan kun kone palasina.
Kelpaisko seuraavaksi vaikka ihan yksi luokka ja vaikka 6 pätkää per maa?
Itse ehdotan takatuuppareita h2 tai h3.
 
Hitto. Menikin ihan ohi teccirallit kun ei ole tullut paljoa foorumilla oltua eikä kyllä pelattuakaan. Taitaa olla yli vuosi jo kun Dirt2 viimeksi pelasin. Täytyykin tulla seuraaviin mukaan jos sellaiset joku pistää pystyyn.
 
R5-luokalle ääni täältä tai vaihtelevasti eri luokkia. Etuvedot ei kylläkään nappaa ollenkaan.

6 pätkää per maa kuulostaa hyvältä.
 
6 pätkää per maa on sopiva. Pääsee hyvin ajamisen makuun, mutta saa tarvittaessa nopeesti alta pois, jos ei kerkeä enempää panostamaan. Takaveto vois olla mukava viime kuukauden nelivedon jälkeen.
 
No tulihan itsekin kahlattua tämä kisa, mutta eipä ollut omat tulokset kummoisia. Täytyy myöntää, että nämä kisat jotka ajettiin, niin eivät ole itsellä ihan ulkomuistissa. Tämä tarkoitti sitä, että hardi tasolla virheet maksoivat paljon aikaa ja viel oli pidemmät aika sakot, joten kisa oli pilalla jo yhdestä rengasrikosta. Mutta näinhän ne hyvät jyvät erottuu akanoista.
 
Autoista takatuuparit on lieviä suosikkeja, periaatteessa kaikki käy. No ehkä itse jättäisin pois H1:set ja kit carit.
 
En selviä takavetoisilla varmaan edes ensimmäistä etappia ehjänä maaliin :lol: aivan mahdotonta kun ei voi ajaa kaasu pohjassa koko ajan
 
No koska kuukausi vaihtuu kohta niin avasin Syyskuun rallin.
Luokkana H2 RWD ja rallit USA - Uusi-Seelanti - Australia - Ruotsi

Hardcore edelleen ja kamera vapautettuna niin jokainen ajakoon mieluisalla kuvakulmalla

Otetaan kuukauden päästä sitten R5 ajot:)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom