Kuinka isoja eroja noilla säädöillä saa? Tullu ajettuu noil vakio setupeil aina.
Useasti 1s/km pelkästään pidemmillä välityksillä ja muilla muutoksilla voi saada velä lisää aikaa pois. Tai muutoksilla voi saada autoon vakautta, korjata liialliset yli/aliohjaamiset pois, pohjaamiset pois jolloin ajovirheet vähänee vaikka vauhtia tulee lisää esim. noilla pidemmillä välityksillä.
Sama setup ei voi olla paras mahdollinen jos maiden keskituntinopeuksissa on iso ero esim. Suomi 145km/h ja Argentiina 80km/h = eroa on n. 80% keskituntinopeuksissa eli lähes tuplat. Jos Suomessa on 1 neulansilmä 10km matkaal niin Argentiinassa samalla 10km matkalla on n.10 neulansilmää tai jos Suomessa 10 pitkää suoraa 10km matkalla niin Argentiinassa samalla 10km matkalla on vain pari pitempää suoraa eikä nekään ole kenties ihan Suomen normi suorien mittaisia jne.
Tällaisten erojen takia setuppien pitää olla aika erilaiset jotta ne toimii parhaalla mahdollisella tavalla. On hyvä kuitenkin ajaa sillä yhdellä vakiosäädöllä jotta oppii löytämään sen isoimmat ongelmat.
Argentiina
- tänne tarvitsee hyvin yliohjaavan setupin jotta se taittuu lukuisiin tiukkoihin mutkiin (täällä ollaan 90% 1-3 vaihteilla ja tosi harvoin 4-6 vaihteet käytössä
- lyhyet välitykset eli vähemmän huippunopeutta (esim. 190km/h) koska suoria ei juuri löydy. Ja ohuesta ilmanalasta 1500m johtuva tehohävikki n. -8% turboautoissa (esim. 300> 276hv)
- muilta osiltaan setup voi olla pehmeämpi kuten damping+spring rates koska sivuttaisvoimat ym. ovat pienemmän yleisesti alhaisemmissa nopeuksissa. Soratyyypi on heavy gravel joka on siis alemman pidon alusta kuin Suomen light gravel.
Suomi
- tänne setup voi olla aliohjaavampi(tai ei läheskään niin yliohjaava kuin ARG) jotta se on vakaa kovissa vauhdeissa ja se ei juuri haittaa koska hitaita mutkia on hyvin vähän (pari neularia, pari risteystä muuten ei juuri 1-3 vaihteilla ajeta vaan n. 90% ollaan 4-6 vaihteilla)
- välitykset pidemmät eli enemmän huippunopeutta (esim. 230km/h) hyödyttää koska löytyy useita pitkiä suoria, ilmanala ei juuri vaikuta kun ollaan jossain alle 300m kait.
- muilta osiltaan setupin pitää ehkä olla jäykempi kuten damping+spring rates(+anti-roll barit) koska kaikki autoon kohdistuvat voimat ovat suuremmat johtuen kovista vauhdeista ja lukuisista isoista hypyistä+pompuista ja liian pehmeän setupin ongelmat tulee näissä esiin esim. yleinen epävakaus (pehmeä setup > enemmän kallistelua > isot painopisteen muutokset), autot voi jopa nousta kahdelle renkaalle tai jopa kaatua tai auto pohjaa vakavasti aivan liikaa koska damping+spring ratet ei vastusta riittävästi alaspäin kohdistuvissa voimissa (ja ride height on jo korkeimmat mahdolliset tai niitä ei voi käyttää koska auto kaatuu liian herkästi silloin). Soratyyppi on light gravel eli tarjoaa enemmän pitoa kuin Argentiinan heavy gravel.
Ja älkää testatko sora+lumi säätöjä Time Trialissa pelkästään koska siellä ei ole uria, tie on tasaisin mahdollinen ja maksimaalisella pidolla.
Syvimmät urat on n.100mm joten pohjaaminen voi useasti olla hyvin vakava ongelma kun on High/Max degradation käytössä esim. club kisoissa jos se on niin asetettu tai arvottu.
#####
Tässä voisi olla Argentiinaan ja Suomeen yleispätevät damping, spring rate ja anti-roll bar lähtökohta asetukset esim. R5 autoihin (osassa R5 on vähemmän maavaraa kuin toisissa esim. Skoda ja Peugeot ainakin niin ne voi tarvita jäykemmät säädöt etteivät pohjaa). Aina voi kokeilla pehmeämpiä säätöjä myös jos ei esiinny mitään ongelmia.
R5-luokka
damping
ARG: slow bump F+R +0.00, fast bump +1.00, bump zone division 1.20mps, slow rebound F+R -3.00 (kokeile rebound F+R -4.00 tai -2.00 josko parempi)
FIN: slow bump F+R +4.00, fast bump +5.00, bump zone division 1.20mps, slow rebound F+R +2.00 (kokeile rebound F+R +1.00 tai +3.00 josko parempi)
R5 autoissa on kaksisuuntainen iskari joka Bump Zone division säätöasetuksen mukaan se osaa akitvoida Fast Bumpin ottamaan isommat iskut vastaan. Kannattaa aina laittaa Fast Bump vähintään 1pykäläl isommaksi kuin Slow Bump ja sitten säätää vielä Bump Zone division ja aloittaa vaikka 1.20mps josta vain laskee jos Fast bumpin ei tarvitse aktivoituakaan niin paljon (esim. jos Slow Bump 2 niin sitten aina Fast Bump 3 ja division alkuun 1.20mps jota lähtee laskemaan vähitellen jos auto ei pohjaa liikaa).
spring rates
ARG: Front 40, Rear 33 (eli nyt mekaanisen pidon määrä takana on 21% korkeampi kuin edessä, voi kokeilla laittaa takajousta vieläkin firmer esim. 35 vain 15% tai jopa 37 vain 8% ja auto kääntyy paremmin, mutta voi olla jo liian jäykkä jolloin perä poukkoilee ilmaan liikaa aiheuttaen ongelmia)
FIN: Front 70, Rear 54 (eli nyt mekaanisen pidon määrä takana n. 30% korkeampi ja tähänkin voi kokeilla hivenen jäykempää takajousi asetusta mutta Suomessa on yleensä isompi ongelmia perän poukkoilun kanssa joten ehkä ei voi jäykentää tästä yhtään tai pitää laittaa jopa pehmeämmäksi kuin 54 jotaa saa peräpään kuriin)
Näiden spring ratejen F+R suhdeluku vaikuttaa myös yleiseen jarrutasapainoon, jota voi korjata paremmaksi Brake Bias asetuksella.
anti-roll bar (nämä voi vaihdella autoittain hyvinkin paljon mitkä toimii johtuen autojen pituuseroista, painojakauma eroista jne)
ARG: Front 5, Rear 10-20
FIN: Front 15, Rear 10-20
Jos säädöt on hyvin pehmeät niin silloin auton ohjausvaste on huono eli tarkoitan tällä että kääntyy viiveellä koska bodyroll on niin paljon. AIna on hyvä kokeilla jäykempää säätöä josko olisi loppupeleissä silti parempi/nopeampi).