- Liittynyt
- 08.12.2017
- Viestejä
- 1 613
Voisi hiukan toisenlaisen esimerkin ottaa tähän: Aran asukasvalinnan järjestelmä ei toiminut kuun alussa. Järjestelmä ehti käsitellä puoleen päivään mennessä noin 10 000 hakemusta. Toisaalla oli huomio, että tämä on varsin pieni throughput nykyaikaiselle web-järjestelmälle. Arvioitiin, että web-palvelu käsitteli alle 0,1 käsittelypyyntöä sekunnissa. Tähän liittyen, c10k-ongelma oli ajankohtainen 1990-luvun lopussa ja 2010-luvun alussa yksi rack-serveri pystyi jo käsittelemään kymmenen miljoonan yhteyden verran sekunnissa. Suomen valtion it-osaaminen on siis yli sata miljoonaa kertaa jäljessä sitä, missä oltiin 10 vuotta sitten. Sen jälkeen kehitys on ollut alalle tyypilliseen tapaan eksponentiaalista. Voidaan siis jo arvioida it-osaamisen olevan miljardeja kertoja jäljessä. Vielä jos järjestelmää ajoi yhden rack-serverin sijaan useampia, voi osaamisvajeen kertaluokka olla kymmeniä tai satoja miljardeja.
Tässä luonnollinen tapa it-osaajalla lienee reagoida asiaan nauramalla kampaviinereitä syöville julkisen puolen hankkijaorganisaation "pukumiehille" ja "jakkukanoille" ja selostaa, miten Suomen IT-osaajien palkkataso on niin matala esim. Sveitsiin nähden, ettei paljon kannata motivoitua tekemään parempaa.
Viranomaisten järjestelmien toimimattomuudella voi olla aika isojakin vaikutuksia ihmisten elämään. Esim. tässä tapauksessa joku menetti paikkansa jonossa ja saattoi tätä kautta menettää asumisoikeutensa. Mielenkiintoista oli, että pieleen menneen operaation jälkeen ei otettu uusintayritystä, jotta kaikilla olisi ollut tasapuolinen mahdollisuus yrittää uudestaan. Ilmeisesti järjestelmä oli paikkailunkin jälkeenkin niin paske, että ei ollut luottamusta sen toimintaan ja olisi varmaan käynyt samalla tavalla.
Tässä luonnollinen tapa it-osaajalla lienee reagoida asiaan nauramalla kampaviinereitä syöville julkisen puolen hankkijaorganisaation "pukumiehille" ja "jakkukanoille" ja selostaa, miten Suomen IT-osaajien palkkataso on niin matala esim. Sveitsiin nähden, ettei paljon kannata motivoitua tekemään parempaa.
Viranomaisten järjestelmien toimimattomuudella voi olla aika isojakin vaikutuksia ihmisten elämään. Esim. tässä tapauksessa joku menetti paikkansa jonossa ja saattoi tätä kautta menettää asumisoikeutensa. Mielenkiintoista oli, että pieleen menneen operaation jälkeen ei otettu uusintayritystä, jotta kaikilla olisi ollut tasapuolinen mahdollisuus yrittää uudestaan. Ilmeisesti järjestelmä oli paikkailunkin jälkeenkin niin paske, että ei ollut luottamusta sen toimintaan ja olisi varmaan käynyt samalla tavalla.