Kertakäyttöinen salasanalista on aivan hyvä ja toimiva kaksivaiheisen tunnistuksen muoto, vaikka se ei sinunlaisille kelpaakaan, kun pitäisi ilmeisesti olla joku helvetin kännykkä-äppi.
Niin, ja sinulle sopii ne kertakäyttösalasanalistat, huolimatta siitä, että ne ovat kömpelöitä ja vanhanaikaisia, eikä sellaisia käytännössä mikään nykyaikainen järjestelmä taustalla enää tue ja vaikka tukisikin, niin sellaisilla virityksillä menee helposti rikki monta muuta toiminnallisuutta, kun eri järjestelmät käyttävät taustalla yhtä ja samaa identiteettipalvelua.
Bonuksena mm. juuri aiemminkin mainittu imapin basic autentikointi, joka on todettu puutteelliseksi ja turvattomaksi jo aikoja sitten ja jonka Microsoft on siksi poistanut keskitetysti käytöstä kaikista M365-tenanteista.
Learn about deprecation of Basic authentication in Exchange Online
learn.microsoft.com
For many years, applications have used Basic authentication to connect to servers, services, and API endpoints. Basic authentication simply means the application sends a username and password with every request, and those credentials are also often stored or saved on the device. Traditionally, Basic authentication is enabled by default on most servers or services, and is simple to set up.
Simplicity isn't at all bad, but Basic authentication makes it easier for attackers to capture user credentials (particularly if the credentials are not protected by TLS), which increases the risk of those stolen credentials being reused against other endpoints or services. Furthermore, the enforcement of multifactor authentication (MFA) is not simple or in some cases, possible when Basic authentication remains enabled.
Basic authentication is an outdated industry standard. Threats posed by it have only increased since we originally announced that we were going to turn it off (see Improving Security - Together) There are better and more effective user authentication alternatives.
Savonian tietomurto liittyy juuri näihin asioihin, joita olen täällä ketjussa kertonut. Kaikki tehdään päin helvettiä ja digitalisoidaan perustellen sitä sillä, että "se on nykyaikaa".
Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa. Ja kun ottaa huomioon vastahakoisen suhtautumisesi tässä ja muissa ketjuissa kaikkeen uuteen teknologiaan, tai ylipäätään siihen mikä ei miellytä nimenomaan sinua konservatiivisten tottumustesi kautta, niin se asettaa kyseenalaiseen valoon nämä muutkin väitteesi.
Kaikki ratkaisut ostetaan ulkopuolelta (tietysti käyttäen valtava määrä verorahoja) ja joko integroidaan toisiinsa purkkavirityksillä tai ei integroida ollenkaan, vaan tietoja siirrellään alustasta toiseen manuaalisesti.
Se vasta olisikin verovarojen tuhlausta, jos oppilaitoksen kaikki tietojärjestelmät rakennettaisiin ja ylläpidettäisiin alusta saakka itse. Se että kaikki ei ole kertalaakista valmista, on pieru saharassa.
Samalla pakotetaan opettajat ja opiskelijat asentamaan tietotekniset laitteensa täyteen epämääräisiä kaikki mahdolliset oikeudet vaativia suljetun koodin ohjelmia.
Sieltähän se taas tuli. Eli ongelma on siinä, että pitäisi olla päätelaite, johon pitää asentaa joku sovellus. Eiköhän tuo vaatimus ole ilmaistu jo siinä vaiheessa, kun olet sinne kouluun hakenut opiskelemaan. Miten tämä alkaa vaikuttamaan siltä, että olet opiskelemassa vain jotta saat uuden syyn valittaa jostakin?
Ja siis mistä sovelluksesta nyt edes puhut, eli mitä epämääräisiä sovelluksia sinun pitää asentaa ja mikä niissä on todellisena ongelmana? Authenticator, Zoom, vai mikä?
Oikeista tiedossa olevista tietoturva-aukoista (kuten siitä, että Zoomin asiakasohjelma ei autentikoi päivityspakettia mitenkään automaattista päivitystä tehdessään) ei välitetä
Zoomissa on oma sisäinen päivitysmekanisminsa. Jos olet kirjautunut sovellukseen, se osaa tilanteesta riippuen pitää aiemmin avatun session voimassa päivityksen aikana. Ei tässä ole mitään erityisen poikkeavaa.
Mikä tuossa on se oikea tietoturva-aukko ja miten Savonian pitäisi ottaa siihen kantaa, kun koko järjestelmä on kolmannen osapuolen organisaation tuottama?
Ostetaan tietoturva-auditointi joltain kolmannen osapuolen yritykseltä, joka näkee kaikki ongelmakohdat ja antaa silti täydet pisteet, ja muutaman viikon päästä huomataan, että on tapahtunut tietomurto.
Tottakai se ostetaan kolmannelta osapuolelta. Sehän sen auditoinnin idea juuri on, ettei sitä tehdä itse, vaan sen tekee joku asiaan tarkemmin vihkiytynyt kolmas osapuoli. Raporttia en ole nähnyt, enkä osaa ottaa siihen kantaa, mutta sinä ilmeisesti olet nähnyt sen ja siinä olevat "täydet pisteet", vai kuinka? Oliko siinä raportissa jotain todellista kritisoitavaa ja jos oli, niin mitä?
Entä mikä tämä auditoinnin jälkeen tapahtunut tietomurto oli?
TLDR: Kaikki tietoturva-asiat ovat päin helvettiä ja pahemmaksi menee koko ajan, eikä niitä näytä olevan aikomustakaan korjata.
Varmaan helvetin raskasta, kun kaikki on niin selvää itselle ja kaikki muut tekevät ja ajattelevat kaiken koko ajan väärin? Peilin paikka?