VR:n junissa ei pysty enää ostamaan matkalippua käteisellä. Ainoastaan korttimaksu käy. Kysyin konduktööriltä, mitä tapahtuu, jos tulee junaan ilman lippua ja maksuyhteydet eivät toimi esimerkiksi matkapuhelinverkon häviämisen takia. Vastaus oli, että silloin junat eivät liiku ollenkaan, koska koko junien kulunohjausjärjestelmä on riippuvainen matkapuhelinverkosta.
Ravintolavaunussa oli maksuliikenne jumissa ja ainoastaan käteisellä maksaminen onnistui. Ravintolavaunussa siis jostain syystä käteinen käy, mutta itse matkaa sillä ei voi ostaa. Junan WLAN-verkosta ei mikään paketti reitittynyt ulkoverkkoon, joten ravintolavaunun maksuliikenne todennäköisesti menee myös sitä kautta. Matkalippujen ostamisen maksuliikenne menee eri kautta.
Junan julkiseen WLAN-verkkoon liityttyäni porttiskannasin kaikki samassa verkossa olevat laitteet. Verkossa ei ilmeisesti ole mitään suojauksia ja kaikkien matkustajien kaikki WLAN-verkkoon yhteydessä olevat laitteet verkkojakoineen ym. näkyivät siellä. Vihamielinen toimija saisi helposti paljon vahinkoa aikaan.
Juna-asemilla ei enää ole aikatauluja, vaan aikataulun aiemmin sisältäneet ilmoitustaulut on korvattu VR:n Android-puhelinohjelman mainoksella. Asemalaitureilla on näytöt, joista pitäisi näkyä lähtevät junat, mutta omaa junaa ei jostain syystä siinä näkynyt. Juna tuli kuitenkin asemalle kymmenen minuuttia myöhässä. Junien myöhässä olemisista ei tule enää kuulutuksia, eli mistään ei voi tietää, onko juna edes tulossa.
Koska matkalipun ostaminen junasta käteisellä ei enää onnistu, niin junalla ei voi enää matkustaa nousemalla junan kyytiin ja ostamalla matkan konduktööriltä, vaan matka pitää suunnitella etukäteen.
Ei varsinaisesti liity digitalisaatioon, mutta uudet junatyypit ovat kaikilta spekseiltään selkeä huononnus sinisten vaunujen pikajuniin verrattuna. Intercityissä ja pendolinoissa on sisällä kuuma, ikkunoita ei saa auki, penkit ovat ahtaat (olen 174/63 ja liian leveä niihin penkkeihin) ja jaloille ei ole tilaa juuri ollenkaan. Matkatavarat eivät mahdu mihinkään. Penkit ovat myös kovat ja senkin takia epämukavat. Ilmanvaihto on tehty koneellisesti ja se pitää kovaa ääntä.
Polkupyörille on vain kolme paikkaa per juna, kun pikajunissa oli kokonainen vaunu omistettu matkatavaroille ja polkupyörä mahtui aina sinne. Uusissa junatyypeissä polkupyöräparkit ovat aina tyhjinä, koska kukaan ei ota pyörää asemalle mukaan, koska siinä on aina se riski, ettei sitä saakaan junaan mukaan, jos pyöräpaikat ovatkin jo kaikki käytössä.