Niille, jotka eivät jaksa miettiä, tarkastajan ilmestyessä näköpiiriin näytät aika tyhmältä, kun laskuri raksuttaa sekunteja samalla kun sulle kirjoitetaan tarkastusmaksua. Oon aika monta kännykän paniikkiräpläystä todistanut stadin metrossa. Ja sitten vertaillaan aikaleimoja ja kuunnellaan turhia selityksiä.
Yhä edelleen: mikä tuon laskurin pointti on? Jos ajatus on se, että lippu ei ole voimassa ennen kuin laskuri on laskenut loppuun, niin se samalla tarkoittaa että pariin minuuttiin oston ja aktivoinnin jälkeen lippu ei yhä edelleen ole validi. Ei siis kuulosta kovin hyvältä systeemiltä. Ostat lipun, aktivoit lipun, odottelet N minuuttia pysäkillä ja missaat vuorosi, astut seuraavaan.
Mun käsittääkseni Suomessa ei kenenkään tarvitse manuaalisesti aikaleimoja vertailla. Itse nousin päätepysäkiltä junaan, joten tarkastajan laite näkee suoraan oliko lippu ostttu kun juna nytkähti liikkeelle. Ei ollut -> tarkastusmaksu. En tiedä, miten tuo toimii esim. bussissa ja raitiovaunuissa, mutta nykyään on joka välineessä GPS-seuranta, joten silläkin saadaan aika tarkka aika pysäkiltä lähdölle.
Aukoton systeemi olisi sellainen, että kulkuneuvoon ei edes voisi mennä sisälle ilman voimassa olevaa lippua. Mutta se hidastaa matkantekoa.