Ei niitä tuhansia rivejä koodia itse tarvitse kirjoittaa kun monissa kielissä on valmiit kirjastot REST API:n käsittelyyn. Viimeksi tänä aamuna toteutin yhden REST API -testaus-skriptin pythonilla alle vartissa. Varmaan joku kymmenkunta riviä kaikkineen ja ajastakin meni suurempi osa API:n dokumentaation lukemiseen kuin itse koodaamiseen. Tuo REST API vaan on niin helppokäyttöinen ja yleisesti käytössä.Hah.
Onko tässä REST APIn pakottamisessa motiivina se, että protokollan pitää olla sellainen, että sitä pystyy käpistelemään JavaScriptin fetch-APIlla? Ja kun mitään muuta kuin sitä JavaScriptiä ei osata eikä viitsitä opetella, niin halutaan sitten pakottaa kaikki muutkin käyttämään sitä.
Ihan millä tahansa konekielelle käännettävällä kielellä tuollaisen tekeminen on nimittäin aika monta tuhatta riviä koodia, jos ajatellaan, että yhdelle riville tulee yksi lauseke. JavaScript ja muut skriptikielet ovat tietysti asia erikseen, mutta niillä ei kovin tehokkaaseen lopputulokseen ikinä päästäkään.
JavaScript on vielä siitäkin hyvin huono kieli, että mitään ohjelmoijan itse päättämää sisältöä ei saa sokettien yli menemään, vaan ainoat mahdollisuudet ovat käyttää fetch-APIn kautta HTTP-protokollan tarjoamia metodeja ja sitten webSocket-apin kautta käyttää websoketteja. Tuki uusille jutuille vaihtelee selaimittain.
Yleensä aina vituttaa jos joutuu jotain random ASCII- tai binääriprotokollaa käyttämään kun kaiken joutuu tekemään itse kun valmiita kirjastoja ei ole olemassa.