Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Ei nyt kannata henkilökohtaisesti ottaa. Mietin vaan sitä että miten se on digitalisaation vika että eläin käyttäytyy eläimen tavoin.

Lukot voi aina vaihtaa jos ne tuottaa liikaa ongelmia.
Kirjoitin jo aiempaan, mikä ongelma voi olla. Ostat talopaketin ja siihen ei vaan saa talofirmalta asiakkaan tapaukseen toimivia lukkoja, koska pakettifirma on ylimielisesti päättänyt asiakkaan puolesta, että tämä on hyvä ja sillä sipuli. Lukkojen poistattaminen ja vaihdattaminen on tietenkin mahdollista, mutta se on sitten omalla kustannuksella ja ajalla. Eikä tämä rajoitu eläimiin, vaan voi lapsikin avata kahvasta. Joo, ongelma on tavallaan vaan paremman tuotteen korvaaminen paskemmalla ottamatta digiin sen enempää kantaa. Se miksi minusta digi on tässä alunperin on ongelma, on että digiä kovasti rummutetaan näissä kaikin tavoin parempana. Esimerkiksi ensimmäistä taloa ostavalla on niin paljon mietittävää eri ratkaisujen kanssa, että tällainen yksityiskohta ei edes tule mieleen ajoissa. Vasta kun on muutettu sisään ja saa jäljityskoirien kanssa lähteä etsimään sitä parin tonnin bengalikissaa lähimetsästä.
 
Tässäkin digitalisaatio haittaa kulutuksen vähentämistä. Jos käyn kaupassa henkilökohtaisesti, voin käyttää samoja paikattuja kangaskasseja vuosikausia. Kotiintoimitetuissa ruoka on joko pussitettu ja/tai pahvilaatikoissa. Pahvi joudutaan kuljettamaan pois ja esim. taloyhtiössä pahviroskiksen tyhjentämisen tihentäminen lisää taloyhtiön kuluja. Jos viet itse eikä pahviroskis ole työmatkan varrella suoraan, koukkauksesta tulee lisäajoa.

Verkkokaupasta on myös vaikea tilata esim. erittäin kypsiä hedelmiä. Banaaneissakin voi mennä muutama päivä ennen kuin ovat syötäviä. Itse valikoimalla voi ostaa eri kypsyysasteen tuotteita niin että osan voi syödä heti ja loput myöhemmin. Esim. hedelmissä voi käydä niin, jos ostat saman määrän samanikäisiä tuotteita, niitä ei ehdi syömään kypsänä ja syntyy ruokahävikkiä. Jos taas ostat vähemmän ja vain sen verran kuin ehdit syödä, pitäisi ostamisen väliä tihentää jos haluat joka päivä hedelmiä. Myös punalaputetut tuotteet jäävät helposti ostamatta verkkokaupasta. Verkkokauppa myös nojaa siihen, että perinteiset kaupassakävijät ostavat ne murjoutuneet tuotteet pois, joita ei voi enää myydä verkkokaupan kautta priimakuntoisina. Eli digiverkkokauppa edellyttää nykymuodossaan myös että osa käy myymälässä hypistelemässä.
Toisaalta, verkkokaupasta ostaessa tulee vähemmän heräteostoksia. Ja itse käytän ne ostosten pahvilaatikot viemällä niillä tyhjiä pulloja ja tölkkejä kauppaan ja siellä palautusautomaatin vieressä kun on pahvinkeräyskin niin pahvitkin menevät kätevästi kiertoon. Ja vastaavasti mukana tulevat muovipussit menevät roskapusseina niin niitä ei tarvitse niin paljoa erikseen ostaa.
 
Toisaalta, verkkokaupasta ostaessa tulee vähemmän heräteostoksia. Ja itse käytän ne ostosten pahvilaatikot viemällä niillä tyhjiä pulloja ja tölkkejä kauppaan ja siellä palautusautomaatin vieressä kun on pahvinkeräyskin niin pahvitkin menevät kätevästi kiertoon. Ja vastaavasti mukana tulevat muovipussit menevät roskapusseina niin niitä ei tarvitse niin paljoa erikseen ostaa.
Hienoa, olet löytänyt näille käyttöä, mutta se ei poista sitä ongelmaa, että tuotetaan enemmän. Minä käytän kangaskasseja kuten jotkut muutkin, ja siitä huolimatta esim. pusseja kertyy vaikkapa nyt hedelmien ostaminen niin paljon, että roskapusseja ei vaan tarvi.
 
Päivän iltapaskassa oli nyt myös mielenkiintoinen uutinen digitaalisesta patteriautosta, jossa sähköisen käsijarrun digilogiikka ajoi auton penkkaan. Tässäkin mahdollinen digitaalinen ohjelmointibugi aiheutti vaaratilanteen ja mahdollisesti olisi voinut viedä kuskin hengen.
Tässä on mukana myös user erroria. Tyyppi ajelee käsijarru päällä, ihmettelee vain hieman kun "auto laahaa". Ja voihan mekaaninenkin kässäri jäädä päälle ja vikaantua.
 
Hienoa, olet löytänyt näille käyttöä, mutta se ei poista sitä ongelmaa, että tuotetaan enemmän. Minä käytän kangaskasseja kuten jotkut muutkin, ja siitä huolimatta esim. pusseja kertyy vaikkapa nyt hedelmien ostaminen niin paljon, että roskapusseja ei vaan tarvi.
Meillä taas verkkokauppaostoksissa tulee nuo hedelmät paperipusseissa joten niitä ei paljon roskapussina käytetä. Melkein kyllä toivoisi jotain valintaa verkkokauppaan että voisi valita haluaako paperi- vai muovipussissa nuo hedelmät. Tai ylipäätään jos on esim yksittäinen pomelo tai pari banaania niin niitä ei tarvitsisi laittaa pussiin ollenkaan.

Meillä ainakin ruuan verkkokaupan käyttäminen on vaikuttanut ihan kohtalaisesti ostoksiin menevään rahamäärään, ei tule niin paljon heräteostoksia ja muutenkin voi rauhassa miettiä mitä tarvitsee ja voi jopa kätevästi vertailla hintoja eikä tarvitse tihrustaa niitä hyllynlaidassa olevia mikroskooppisen pienellä printattuja hintalappuja.
 
Tässä on mukana myös user erroria. Tyyppi ajelee käsijarru päällä, ihmettelee vain hieman kun "auto laahaa". Ja voihan mekaaninenkin kässäri jäädä päälle ja vikaantua.
Toki tämä on perinteisessä autossa ihan tunnettu huolimattomuusongelma. Pikkuautossa oli joskus niin vähän massaa ja tehoa, että käsijarrun unohtumisen kyllä huomasi. Pahimmillaan käsijarru kului vaan puhki. Uutisen tekstistä sai kuvan, että käsijarrun pois kytkemiseen ei ollut mitään keinoa käyttöliittymän kautta eikä automatiikka toiminut. En tiedä, mikä on totuus, mutta kuulostaa hyvinkin mahdolliselta tilakoneen bugilta, jota ei ole huomattu testata.
 
Päivän iltapaskassa oli nyt myös mielenkiintoinen uutinen digitaalisesta patteriautosta, jossa sähköisen käsijarrun digilogiikka ajoi auton penkkaan. Tässäkin mahdollinen digitaalinen ohjelmointibugi aiheutti vaaratilanteen ja mahdollisesti olisi voinut viedä kuskin hengen.
Tässä on mukana myös user erroria. Tyyppi ajelee käsijarru päällä, ihmettelee vain hieman kun "auto laahaa". Ja voihan mekaaninenkin kässäri jäädä päälle ja vikaantua.

On myös käyttäjän mokaa mukana, mutta käsittämätön heikosti suunniteltu vaarallinen miina tuo silti on. Ei turvallisuus voi perustua siihen, että kaikki ovat aina vähän varuillaan tuollaisen käteen hajoamisen tapaisen virhetoiminnon varalta. Tietysti mitäänhän ei voi sattua kunhan on varovainen. :rofl: Tähän ei vaan huonoa tuotetta puolustellessa ainakaan valmistaja pääse vetoamaan kun on mulkkumaisuuttaan tehnyt auton, joka vaatii kiinnittämään turvavyön ennen käsijarrun vapautusta, tai muuten sysätään sut ojaan. Oppiipaha.
 
Abloyn digilukoissa on vaan sellainen, että esim. Yalen Doorman-lukossa ei minusta ollut mitään keinoa suojata sisältäpäin lukkoa niin ettei eläimet pääsisi hyppimään kahvaan ja avaamaan ovea. Onko tämä sitten social engineeringiä vai mitä, jos varas houkuttaa vaikka ruualla koiran ovelle ja hyppimään kahvaan. Saa sitten sitä kautta pääsyn miljoonien arvoiseen uuteen älykotiin. Tai jos koiralla tulee tylsä kesken päivää, voi hyppiä kahvaan ja karata luontoon. Omistajaa voi vituttaa, ettei ottanut älylukon sijaan perinteistä lukkoa.

Uusissa Yale doormaneissa on nappula mitä pitää painaa samaan aikaan kuin kahvaa painaa, että aukeaa. Pelkkä kahvan painaminen ei avaa ovea.

Ja tiedän kissoja jotka osaavat avata perinteisen lukon sisältä päin, mutta ei kukaan heidän omistajista lukkoa siitä ole syyttänyt.

Mutta ei toki digi lukko kaikille sovi, mutta en sanoisi että se on sen digitalisaation vika. Eihän esim abloyn munalukkokaan sovi joka paikkaan. Ei ole olemassa yleismallista lukkoa tai mitään muutakaan mikä sopii kaikkialle, kaikille ja kaikkiin tilanteisiin.
 
Nuo sähköiset käsijarruthan ovat uusi normaali nykyautoissa olleet jo monta vuotta, ja olen ihmetellyt, että miten ne edes voidaan tulkita laillisiksi. Seisontajarrun pitäisi kuitenkin olla varajarru, jota käytetään, jos varsinainen jarru menee rikki. Tuollainen sähköinen diginappulasta käytettävä käsijarru on yleensä toteutettu niin, että sitä ei saa edes vauhdista päälle, ja vaikka saisikin, niin jarruvoimaa ei voi säätää mitenkään, jolloin auto helposti pyörähtää ympäri. Sen lisäksi noissa on jatkuvasti ongelmia talvipakkasilla ja muutenkin toimivat miten sattuu, mikä varmaan johtuu monesti laiteohjelmistossa olevista ohjelmointivirheistäkin.
Väärin, seisontajarru on olemassa pysäköintiä varten, eli se ei ole mikään ajonaikainen varajarru.

Toimintaongelmia on ollut lähinnä vanhemmissa kulkineissa silloin kun seisontajarrua käytetään kerran vuodessa ja silloinkin vain katsastuksen vuoksi. Siinä mielessä niitä vikoja ei ole ainakaan perinteistä enempää. Teknisestihän kyse on aika pitkälti samasta asiasta kuin kahvajarrussakin, eli napista painettaessa ohjausyksikkö komentaa sähkömoottoria puristamaan jarrupalat jarrulevyjä vasten (tai jarrukengät jarrurumpua vasten). Erona on lähinnä se, ettei ole ruostuvaa vaijerimekanismia, eikä käyttäjä voi myöskään säädellä jarruvoimaa. Jälkimmäisellä näistä ei ole edes mitään merkitystä muuten kuin teinien käsijarrukäännöksissä.
 
Nuo sähköiset käsijarruthan ovat uusi normaali nykyautoissa olleet jo monta vuotta, ja olen ihmetellyt, että miten ne edes voidaan tulkita laillisiksi. Seisontajarrun pitäisi kuitenkin olla varajarru, jota käytetään, jos varsinainen jarru menee rikki. Tuollainen sähköinen diginappulasta käytettävä käsijarru on yleensä toteutettu niin, että sitä ei saa edes vauhdista päälle, ja vaikka saisikin, niin jarruvoimaa ei voi säätää mitenkään, jolloin auto helposti pyörähtää ympäri. Sen lisäksi noissa on jatkuvasti ongelmia talvipakkasilla ja muutenkin toimivat miten sattuu, mikä varmaan johtuu monesti laiteohjelmistossa olevista ohjelmointivirheistäkin. Tunnetustihan nykyautoissa on jo pitkään kaikkea mahdollista ohjattu sekavalla ja bugisella spagettikoodilla ihan kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta lähtien: Toyota Unintended Acceleration and the Big Bowl of “Spaghetti” Code - Safety Research & Strategies, Inc.

Minun on hyvin hankalaa ymmärtää, miten joku voi haluta sähköisen käsijarrun tai edes keksiä epäironisesti mitään niin typerää konseptia kuin sähköinen käsijarru on. Minkälainen ajatuksenkulku siihen johtaa? Mietitäänkö seurauksia ja asiakokonaisuuksia ollenkaan? Kyse on kuitenkin AUTON JARRUSTA, jonka pitäisi toimia aina luotettavasti kaikissa kuviteltavissa olevissa olosuhteissa. Kuljettajalla pitäisi aina olla täysi hallinta siihen, mitä auto tekee. Ei kukaan täysijärkinen ajatteleva ihminen halua siihen väliin mitään epämääräistä tietokoneohjelmaa.

Se on seisonta eikä mikään käyttöjarru.
…jaahans, joku muu kerkesi ensin :sori:
 
Uusissa Yale doormaneissa on nappula mitä pitää painaa samaan aikaan kuin kahvaa painaa, että aukeaa. Pelkkä kahvan painaminen ei avaa ovea.

Ja tiedän kissoja jotka osaavat avata perinteisen lukon sisältä päin, mutta ei kukaan heidän omistajista lukkoa siitä ole syyttänyt.
Perinteisiä lukkoja on monenlaisia. Esim. kerrostaloissa on usein postiluukun takia suojattu lukko niin ettei taivutetulla vaijerilla voi vääntää. Eli se kierrettävä nuppi on esim. kupin sisällä. Sama tekniikka suojaa eläimiltäkin. Ylipäänsä kierrettävä mekanismi on aika haastava muille kuin kädellisille. Ehkä norsu pystyisi avaamaan? En muista, että pieneen hetkeen missään tutulla olisi ollut lukko, joka ei vaatisi kiertämistä. Johtuu tietty siitäkin, että valtaosa asuu kaupungissa kerrostalossa.

Tosiaan uusissa Yaleissa on kahvan juuressa nappi, jota pitää myös painaa, mutta tuossa vanhemmassa mallissa ei ole.
 
Eipä ole omassa autossa ollut minkäänlaisia ongelmia sähköisen seisontajarrun kanssa. Huomattavan mukava käyttää, eikä tarvitse ottaa erikseen pois päältä liikkeelle lähdettäessä. En ole jäänyt perinteistä nyittävää kahvaa kaipaamaan. Uusissa autoissa kieltämättä on tiettyjä typeriä ratkaisuja, joissa on menyt taaksepäin kehityksessä käytettävyyden osalta (mm. erikoiset ovenkahvat, fyysisten namiskoiden liiallinen korvaaminen kosketusnäytöllä jne.), mutta sähköinen seisontajarru ei mielestäni lukeudu näihin.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Seisontajarru on myös varajärjestelmä käyttöjarrulle, eikä se fakta muutu miksikään, vaikka kuinka inttäisit.
Tämä on jotain sinun omaa tajunnavirtaa. Eikö sinulle sano mitään käyttötarkoituksesta edes se, että järjestelmän nimi on juurikin seisontajarru (tai pysäköintijarru)?

Henkilöautojen käyttöjarrujärjestelmässä on vikaantumisen vuoksi kaksi erillistä akseli- tai ristijakoista piiriä. Seisontajarru ei ole niistä kumpikaan.

Joissakin raskaissa ajoneuvoissa voi olla paineilmajarrut ja niissä varajarruna voi joskus toimia myös seisontajarru, mutta se on eri asia.
Eipä ole omassa autossa ollut minkäänlaisia ongelmia sähköisen seisontajarrun kanssa. Huomattavan mukava käyttää, eikä tarvitse ottaa erikseen pois päältä liikkeelle lähdettäessä. En ole jäänyt perinteistä nyittävää kahvaa kaipaamaan.
Sama. En tosin itse käytä sitä juuri koskaan, kun ei ole ollut tarvetta. Automaatti P-asennossa on hoitanut tarpeet muualla, paitsi jyrkissä ylä/alamäissä, joissa ei ole hyvä roikottaa autoa pelkästään vaihteiston parkkilukon varassa.
 
Definition of EMERGENCY BRAKE Kasijarrua joissain piireissa sanotaan hatajarruksi
Se on joskus 1900-luvun alussa ja vähän myöhemminkin ollut oikeasti sellainen ja sitä kautta mm. englannin kielessä sille on jäänyt tuo vanha termi elämään synonyyminä "parking brakelle" (joskus se on siellä myös "e-brake"). Ei se silti oikea ajon aikana käytettäväksi suunniteltu hätäjarru ole ollut vuosikymmeniin normaaleissa kahdella jarrupiirillä varustetuissa henkilöautoissa. Toki se edelleen teknisesti useimmissa automalleissa taitaa toimia myös ajon aikana, mutta omassakin autossa sähköinen seisontajarru toimii ainakin manuaalin mukaan niin, että jos sen onnistuu kytkemään päälle ajon aikana, se käyttää normaalia käyttöjarrua. En ole koskaan kokeillut, että millä voimalla se jarruttaa, vai tekeekö se jonkun todellisen hätäjarrutuksen ja aiheuttaa sitä kautta viimeistään ongelmia. :D

Kuvakaappaus auton manuaalista:

1701967330687.png


Edit.
Näköjään seuraavalla sivulla oli lisämainintana, että "Hätätapauksissa voidaan seisontajarru kytkeä auton liikkuessa painamalla säädintä sisään. Kun säädin vapautetaan tai kaasupoljinta painetaan, jarrutustapahtuma keskeytetään. Hätäjarrutuksessa nopeuksissa yli 10 km/h kuuluu signaali jarrutuksen aikana".

Jos en ihan väärin muista, niin edellisessä autossa ei seisontajarru tosiaan toiminut lainkaan ajon aikana. Jos ja kun tuo ei ole mikään lakisääteinen vaatimus, niin en jaksa uskoa että sitä myöskään opetettaisiin autokouluissa ainakaan muuten kuin sivuhuomiona, kun se olisi aika edesvastuutonta.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole omassa autossa ollut minkäänlaisia ongelmia sähköisen seisontajarrun kanssa. Huomattavan mukava käyttää, eikä tarvitse ottaa erikseen pois päältä liikkeelle lähdettäessä. En ole jäänyt perinteistä nyittävää kahvaa kaipaamaan.
Tämä oli mukava lukea. Sähköinen seisontajarru oli suurin epäilyksen aihe nykyistä autoa ostaessani. En uskonut että se voisi toimia hyvin. Sitten ensimmäisen vuoden jälkeen ajattelin, että minulla vain kävi tuuri kun se ei ole jumittanut. Kai tässä täytyy uskoa, että ainakin osa valmistajista osaa tehdä sen oikein :)
 
Automaattinen sähköinen seisontajarruhan jäätyy ja jumittaa huomattavasti vähemmän kuin manuaalinen jo ihan siitä syystä, että sitä käytetään aina vs käsijarru jota jotkut ei käytä kuin ehkä mäkeen pysäköidessä
 
Seisontajarru on myös varajärjestelmä käyttöjarrulle, eikä se fakta muutu miksikään, vaikka kuinka inttäisit.
Tähän faktaan olisi kiva saada lähdettä , ja sitten se miten sähköinen sen toiminnallisuuden estäisi ?

Sähköisissä käsijarruissa on kyllä hyvin paljon toimintaongelmia varsinkin autojen ikään suhteutettuna. Niillä on usein taipumusta mennä jumiin varsinkin talvisin, tai muuten vain toimia vähän miten sattuu.



Vaijerilla toimiva käsijarru tyypillisesti menee jumiin vain vaijerinkuoren vaurioiduttua, kun vaijeriin pääsee hiekkaa ja jäätä. Käyttämättömyydellä ei ole asiaan niin suurta vaikutusta, koska vaijeria ei tehdä ruostuvasta teräksestä eikä se jarrumekanismikaan nyt muutaman viikon tai edes kuukauden käyttämättömyydestä jumiin ruostu, varsinkaan jos varsinaista käyttöjarrua kuitenkin käytetään.
Perinteinen ei sähköinen monessa toteutuksessa ei edusta sitä luotettavaa tekniikka, päinvastoin. Toki sähköinenkin voidaan tehdä epäluotettavaksi, mutta se kyllä mahdollistaa luotettavan hyvän toteutuksen jolla taklataan monta perinteinsen käsijarrun ongelmaa.

Eli jälleen esimerkki digitalisaation hyvistä mahdollisuuksista.
 
Haluatte varmaan lähteen sillekin, että taivas on sininen.

On kummallinen oletus, että seisontajarru olisi jossain vaiheessa yhtäkkiä lakannut olemasta varajarru vain, koska "nykyaika". Vaikka jarrupiirejä olisi kaksi tai useampi, niin se ei kuitenkaan muuta seisontajarrun roolia varajarruna yhtään miksikään. Ei ole mitenkään mahdotonta, että jarrupääsylinteri menee rikki tai jostain muusta syystä ensisijainen jarrujärjestelmä estyy kokonaan toimimasta, jolloin tarvitaan jotain siitä erillistä varajärjestelmää.

Vaijeritoiminen käsijarru on melkoisen luotettava joitain huonoja toteutuksia lukuunottamatta. Sähköinen käsijarru on paljon monimutkaisempi ja siten epäluotettavampi. Luotettavuus ei koskaan parane monimutkaisuutta lisäämällä.
Sulla löytyy varmaan jotain statistiikkaa siitä kuinka vaarallinen tuo sähköinen käsijarru on? Luulisi että onnettomuuksia sattuu päivittäin jos se on noin suuri ongelma.
 
On kummallinen oletus, että seisontajarru olisi jossain vaiheessa yhtäkkiä lakannut olemasta varajarru vain, koska "nykyaika".
Jotta ymmärtäisin tämän varrajarrujutun niin jotain lähdettä kaipaisin, puhutaanko tässä nyt jostain sadanvuoden takaisesta vai mistä.

Ja miten digitalisaatio sen romuttaa, näin maalikkona luulisi että jos moinen toiminnallisuus vaatimus on niin sen voi tehdä digitalisaatio aikaankin.

Vaijeritoiminen käsijarru on melkoisen luotettava joitain huonoja toteutuksia lukuunottamatta. Sähköinen käsijarru on paljon monimutkaisempi ja siten epäluotettavampi. Luotettavuus ei koskaan parane monimutkaisuutta lisäämällä.
Onko nämä jutut nyt otsikon juttuja vai jonkin autoketjun juttuja. Mutta jos nyt näissä autoesimerkeissä niin valtavasta monimutkaistumisesta huolimatta luotettavuus noussut valtavasti. Digitalisaatiolla siitä seisontajarrustakin saa luotettavamman. Se kritiikässä muistettava että edut voidaan käyttää luotettavuuden parantamisen sijaan muuhun.

Ketju taitaakin olla sinun aloitus, vaikuttaa että digitalisaation alle halua liittää yksinkertaiset sähköiset toiminnallisuudet, niin kannattaa aloitukseen muokata kuvaus selkeämmäksi.
 
Haluatte varmaan lähteen sillekin, että taivas on sininen.

On kummallinen oletus, että seisontajarru olisi jossain vaiheessa yhtäkkiä lakannut olemasta varajarru vain, koska "nykyaika". Vaikka jarrupiirejä olisi kaksi tai useampi, niin se ei kuitenkaan muuta seisontajarrun roolia varajarruna yhtään miksikään. Ei ole mitenkään mahdotonta, että jarrupääsylinteri menee rikki tai jostain muusta syystä ensisijainen jarrujärjestelmä estyy kokonaan toimimasta, jolloin tarvitaan jotain siitä erillistä varajärjestelmää.

Vaijeritoiminen käsijarru on melkoisen luotettava joitain huonoja toteutuksia lukuunottamatta. Sähköinen käsijarru on paljon monimutkaisempi ja siten epäluotettavampi. Luotettavuus ei koskaan parane monimutkaisuutta lisäämällä.
Mitenkäs nuo kahdennetut järjestelmät? Kovasti tuntuisi monimutkaisemmalta sekä samalla luotettavammalta toteutukselta.
 
Henkilökohtaisesti olen kerran välttänyt törmäämästä jäisen tien varressa olevaan sähkötolppaan kiskaisemalla käsijarrusta; Tie oli muuten luminen kohtalaisella pidolla, mutta juuri mutkassa olikin umpijäässä, ja auto lähti puskemaan ja ulkokurvissa oli penkassa sähkötolppa hyvin lähellä tietä. Tuolla jäätiköllä ei pystynyt tekemään käytännössä mitään auton suunnan muuttamiseksi, mutta käsijarrusta kiskaisemalla sain auton puskemisen sijaan yliohjautumaan, jolloin auto törmäsi tien varressa ollevaan lumipenkkaan kylki eikä nokka edellä, ja kun auto törmäsi penkkaan 4 metriä pitkä kylki eikä pelkkä etukulma edellä, se penkka pysäytti auton ennen kuin auto meni penkkaan niin syvälle että törmäsi sähkötolppaan.

Auto selvisi täysin vaurioitta.

Tämä efekti siis, mutta tässä videossa ei huomioida lumipenkan vaikutusta auton pysäyttämiseen



Minulle käsijarru on yksi auton hallintalaitteista, enkä halua siitä luopua. Top Gear on myös ymmärtänyt asian ytimen



Mielestäni luotettavuus ei ole tässä oikea pointti kumpaankaan suuntaan. Lähinnä tuntuu siltä, että joku liikenneturvallisusunatsi on saanut päähänsä, että käsijarrukäännös on vaarallinen ja tyhmä asia, ja alkanut sen takia agitoimaan käsijarrujen poistamista autoista, jotta käsijarrukäännös muuttuu mahdottomaksi, ja autovalmistajat lähteneet mukaan, koska nappi joka yhdistää jo olemassaoleviin tietokoneohjattuihin abs-jarruihin on halvempi toteuttaa kuin mekaaninen vaijeri ja vipu.

Autonvalmistaja säästää auton valmistuskustannuksissa luokkaa kympin, ja voi samalla vielä mainostaa autoaan moderniksi, liikenneturvallisuusnatsi on tyytyväinen kuin teineillä on vähemmän keinoja leikkiä liikenteessä.
 
Henkilökohtaisesti olen kerran välttänyt törmäämästä jäisen tien varressa olevaan sähkötolppaan kiskaisemalla käsijarrusta; Tie oli muuten luminen kohtalaisella pidolla, mutta juuri mutkassa olikin umpijäässä, ja auto lähti puskemaan ja ulkokurvissa oli penkassa sähkötolppa hyvin lähellä tietä. Tuolla jäätiköllä ei pystynyt tekemään käytännössä mitään auton suunnan muuttamiseksi, mutta käsijarrusta kiskaisemalla sain auton puskemisen sijaan yliohjautumaan, jolloin auto törmäsi tien varressa ollevaan lumipenkkaan kylki eikä nokka edellä, ja kun auto törmäsi penkkaan 4 metriä pitkä kylki eikä pelkkä etukulma edellä, se penkka pysäytti auton ennen kuin auto meni penkkaan niin syvälle että törmäsi sähkötolppaan.

Auto selvisi täysin vaurioitta.

Tämä efekti siis, mutta tässä videossa ei huomioida lumipenkan vaikutusta auton pysäyttämiseen



Minulle käsijarru on yksi auton hallintalaitteista, enkä halua siitä luopua. Top Gear on myös ymmärtänyt asian ytimen



Mielestäni luotettavuus ei ole tässä oikea pointti kumpaankaan suuntaan. Lähinnä tuntuu siltä, että joku liikenneturvallisusunatsi on saanut päähänsä, että käsijarrukäännös on vaarallinen ja tyhmä asia, ja alkanut sen takia agitoimaan käsijarrujen poistamista autoista, jotta käsijarrukäännös muuttuu mahdottomaksi, ja autovalmistajat lähteneet mukaan, koska nappi joka yhdistää jo olemassaoleviin tietokoneohjattuihin abs-jarruihin on halvempi toteuttaa kuin mekaaninen vaijeri ja vipu.

Autonvalmistaja säästää auton valmistuskustannuksissa luokkaa kympin, ja voi samalla vielä mainostaa autoaan moderniksi, liikenneturvallisuusnatsi on tyytyväinen kuin teineillä on vähemmän keinoja leikkiä liikenteessä.

Myös minä olen parikin kertaa aikoinaan pelastanut pitkäksi luisuvan käännöksen käsijarrun avulla. Ei se silti tarkoita, että käsijarrua olisi siihen käyttöön suunniteltu. Lisäksi nykyisissä autoissa on kaikenlaista luisunestojärjestelmää ja ajonvakautinta, joiden kanssa nämä vanhat kikat eivät toimi erityisen hyvin, kun lopputulos voi olla jotain muuta kuin mitä kuski oletti.

Tässä on vähän samaa ilmiötä kuin abs-jarrujen alkuvaiheessa. Niitäkin vastusti osa käyttäjistä, koska kokivat osaavansa hoitaa jarrua pumppaamalla myös ohjaamisen hätätilanteissa automatiikkaa paremmin.

"Kyllä ennen oli kaikki paremmin". :D
 
Viimeksi muokattu:
Sähköisissä käsijarruissa on kyllä auton ikään nähden huomattavasti enemmän ongelmia kuin manuaalisissa käsijarruissa. Manuaalinen käsijarru toimii ehjillä vaijereilla helposti parikymmentä vuotta vikaantumatta, paitsi joissain huonosti suunnitelluissa automalleissa, joissa vaijerin sisälle pääsee lunta ja jäätä
En tästä löytänyt tilastoja, käsijarruvikoja on vanhoissa autoissa paljon, vaikka niiden vaatimukset käyttöjarruihin verrattuna vaatimattomat. Tiedostan että sähköisissä on myös vikoja, mutta "digitaalisaatio" jarrut olla niin paljon paremmat ja laadukkaammat + omavalvonta.

Ja se käsijarru on varajarru.
En tälle nopeasti löytänyt selkeää vahvistusta, oikeastaan vain sen verran että seisontajarru voi olla osa varajarrujärjestelmää, seisontajarrun ja varajarrun ei ymmärtääkseni tarvitse olla käsikäyttöinen. Sähkö, digitalisaatio antaa toteuttamiseen tehokkaampia mahdollisuuksia toteuttaa, muun lisäksi sen luotettavuuden lisäämiseksi. Ja toki digitalisaatiokaan ei pakota tekemään hyvää.

Seisonta jarrun vaatimukset toisenlaiset varajarruvatimuuksiin nähden digitaalisaation mahdollistaa sen että samalla ohjauslaitteella voidaan käyttää kumpaakin vaikka seisontajarrua ei käytettäisi varajarruna. ja vaikka käyttäisi samoja järjestelmiä, niin digitalisaatio tuo vapauksia toteuttaa ohjaus.

Seisontajarrutoteutukset voineet olla mekaanisissakin sellaisia että saa käyttää vain pysähdyksissä, ettei niistä ole hidastaman ajossa. -> lisäksi vaurivaara jos niin yrittää.
 
Henkilökohtaisesti olen kerran välttänyt törmäämästä jäisen tien varressa olevaan sähkötolppaan kiskaisemalla käsijarrusta; Tie oli muuten luminen kohtalaisella pidolla, mutta juuri mutkassa olikin umpijäässä, ja auto lähti puskemaan ja ulkokurvissa oli penkassa sähkötolppa hyvin lähellä tietä. Tuolla jäätiköllä ei pystynyt tekemään käytännössä mitään auton suunnan muuttamiseksi, mutta käsijarrusta kiskaisemalla sain auton puskemisen sijaan yliohjautumaan, jolloin auto törmäsi tien varressa ollevaan lumipenkkaan kylki eikä nokka edellä, ja kun auto törmäsi penkkaan 4 metriä pitkä kylki eikä pelkkä etukulma edellä, se penkka pysäytti auton ennen kuin auto meni penkkaan niin syvälle että törmäsi sähkötolppaan.

Auto selvisi täysin vaurioitta.

Tämä efekti siis, mutta tässä videossa ei huomioida lumipenkan vaikutusta auton pysäyttämiseen



Minulle käsijarru on yksi auton hallintalaitteista, enkä halua siitä luopua. Top Gear on myös ymmärtänyt asian ytimen



Mielestäni luotettavuus ei ole tässä oikea pointti kumpaankaan suuntaan. Lähinnä tuntuu siltä, että joku liikenneturvallisusunatsi on saanut päähänsä, että käsijarrukäännös on vaarallinen ja tyhmä asia, ja alkanut sen takia agitoimaan käsijarrujen poistamista autoista, jotta käsijarrukäännös muuttuu mahdottomaksi, ja autovalmistajat lähteneet mukaan, koska nappi joka yhdistää jo olemassaoleviin tietokoneohjattuihin abs-jarruihin on halvempi toteuttaa kuin mekaaninen vaijeri ja vipu.

Autonvalmistaja säästää auton valmistuskustannuksissa luokkaa kympin, ja voi samalla vielä mainostaa autoaan moderniksi, liikenneturvallisuusnatsi on tyytyväinen kuin teineillä on vähemmän keinoja leikkiä liikenteessä.


Ihan mielenkiinnosta kysyn oliko tapauksen autossa ajovakaudenhallintajärjestelmää?

Itsekin tullut nuorempana leikittyä niin etu- kuin takavetoautoilla aivan tarpeeksi ja käsijarrukin tullut tutuksi "hallintalaitteena". Omassa tilanteessasi kävi onneksi hyvin, mutta kyseessä on silti yksittäistapaus. Lähtökohtaisesti matkustajien terveyden kannalta taitaa edelleenkin olla parempi, että mahdollisessa törmäystilanteessa este otetaan vastaan keula, ei kylki, edellä.
 
Myös minä olen parikin kertaa aikoinaan pelastanut pitkäksi luisuvan käännöksen käsijarrun avulla. Ei se silti tarkoita, että käsijarrua olisi siihen käyttöön suunniteltu. Lisäksi nykyisissä autoissa on kaikenlaista luisunestojärjestelmää ja ajonvakautinta, joiden kanssa nämä vanhat kikat eivät toimi erityisen hyvin, kun lopputulos voi olla jotain muuta mitä kuski oletti.
Varmasti on tapauksia jossa ulosmitattu marginaalit ja käsijarrulla yritetty ja ehkä onnistuttukkin selviään tilanteesta. Kuten kirjoitit niin onko kuitenkaan "turvavaruste".

Sitten on niitä tarinoita joissa seisontajarrulla, varsinkin käsijarrulla aiheutettu onnettomuus, ja omaversio sitten ne tapaukset missä eturenkaisiin vaikuttavalla käsijarrulla sukkana suoraan.

Vanhoilla autoilla, ennen moderneja järjestelmiä niillä jalkapolkimilla osa hallitsi yli aliohjaamisia.

Edit:
Olikos se jokin ranskalainen valmistaja joko jonkin malli kasvojenkohotuksessa korvasin sen perinteinsen käsijarrukahvan sähkömoottorilla ja kytkimellä, ilman mitään hyödyttävää digitalisaatiota. Eli korvasivat käsijarrun ainoan toimiva komponentin, ja jättivät ne epävarmimmat.

Edit2:
Käsijarrukahva etupenkkienvälissä ajonhallintaan, varsinkin yllättävässä ääritilanteessa käytettäväksi niin kuullostaa hunoa suunnittelua ketjun aiheeseen
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka sille oman elämän Ari Vataselle varmasti se perinteinen käsijarru voi olla kätevä kerran kymmenessä vuodessa, niin eiköhän tämä ole sellainen tapaus, että noin 99,9%:lle autoilijoista se elektroninen käsijarru on yleisen turvallisuuden ja käytettävyyden kannalta paljon parempi kuin se perinteinen käsijarru.
 
Ihmettelen kyllä, minkälainen mielenlaatu pitää olla, jotta pystyy aidosti nauttimaan siitä, että omistamaansa ja käyttämäänsä teknistä laitetta hallitsee oikeasti joku muu kuin itse - etenkin kun vielä tekniikkafoorumilla ollaan.
Mikähän juttu nyt oli mielessä.
 
Ihmettelen kyllä, minkälainen mielenlaatu pitää olla, jotta pystyy aidosti nauttimaan siitä, että omistamaansa ja käyttämäänsä teknistä laitetta hallitsee oikeasti joku muu kuin itse - etenkin kun vielä tekniikkafoorumilla ollaan.
Nämä juttusi alkavat kuulostaa yhä enemmän ja enemmän pelkältä trollilta. Aihe kuin aihe, niin aina on muka jotain "vikaa" siinä uudemmassa keksinnössä. Varmaan kuulamustekynäkin on sinusta huonompi sulkakynään verrattuna? Eikös tekniikkafoorumilaisten nimenomaan pitäisi lähtökohtaisesti tykätä siitä, että on olemassa sitä tekniikkaa, joka helpottaa elämää. Suosittelen sinullekin lämpimästi nykyaikaisen auton hankintaa, josta löytyy sähköinen seisontajarru sekä muita mukavuuksia, saatat yllättyä tämän ainaisen wanhojen aicojen haikailun sijaan.
 
Sompin lähtökohtahan taita olla se, että jokaisen tulisi itse kyetä sekä rakentamaan että varsinkin huoltamaan käyttämänsä härveli, oli se sitten digitaalinen rajapinta tai fyysinen vauhdinhidastin. Tässähän ei ole mitään muuta vikaa ajatuksena, kuin että se rajoittaa niin tuotteiden kuin palveluidenkin kehitystä voimakkaasti. Ajatuksena se sinänsä sopii Suomeen, jossa itsetekemisen kulttuuri on edelleen voimakas ja arvossaan ja jossa muiden palveluna suorittamia toimia pidetään jossain määrin turhana hapatuksena ja rahantuhlauksena.
 
Millä tavoin avoimuus rajoittaa tuotteiden ja palveluiden kehitystä? Itse näkisin, että se rajoittaa lähinnä korporaatioiden harjoittamaa vallan kahmimista itselleen.

Voisin kyllä keksiä loputtomasti esimerkkejä siitä, miten teknologioiden avoimuus ja yksinkertaisuus voisi lisätä uusien innovaatioiden määrää.

En tainnut mainita avoimuudesta mitään.
 
Voisin kyllä keksiä loputtomasti esimerkkejä siitä, miten teknologioiden avoimuus ja yksinkertaisuus voisi lisätä uusien innovaatioiden määrää.
Samalla tavalla löytyy loputtomasti esimerkkejä siitä miten kehitys hidastuu tai pysähtyy yritysten toimesta, jos ne eivät saa tehdä bisnestä haluamallaan tavalla. Markkinat sitten päättävät lompakolla äänestämällä missä määrin haluavat ottaa innovaatiot vastaan. Avoimuus on monessa kohdassa kiva juttu, mutta ei siihen pidä, eikä voi pakottaa kaikessa.

Vaatimus teknologian yksinkertaisuudesta on typerä. Ei mistään järjestelmästä tehdä tarkoituksella yhtään sen monimutkaisempaa kuin mitä olisi tarve kaikki muu siihen liittyvä kokonaisuus huomioiden.
 
Tämä oli mukava lukea. Sähköinen seisontajarru oli suurin epäilyksen aihe nykyistä autoa ostaessani. En uskonut että se voisi toimia hyvin. Sitten ensimmäisen vuoden jälkeen ajattelin, että minulla vain kävi tuuri kun se ei ole jumittanut. Kai tässä täytyy uskoa, että ainakin osa valmistajista osaa tehdä sen oikein :)
Volkkarissa (passat) ei tarvii koko käsijarrua muistaa ollenkaan. ”Auto hold” menee aina automaattisesti päälle, kun auto pysähtyy. Tällä menty viimeinen ~8 vuotta, ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Varmaan sama muissakin VAGeissa.
 
Ihmettelen kyllä, minkälainen mielenlaatu pitää olla, jotta pystyy aidosti nauttimaan siitä, että omistamaansa ja käyttämäänsä teknistä laitetta hallitsee oikeasti joku muu kuin itse - etenkin kun vielä tekniikkafoorumilla ollaan.

Ainakin itse joudun ihan työkseni säätämään erilaisten teknisten laitteiden, ja etenkin softan, parissa niin paljon, että vapaa-ajallani (ja töissäkin kaiken "tukevan" toiminnan osalta) en todellakaan halua käyttää aikaa säätämiseen. Joten ilomielin uhraan absoluuttisen hallinnan sille, että saan ratkaisun joka "Just works". Jonka takia nykyään kotona on Applen tuotteet aika vahvasti edustettuna.
 
Tuossa ei ole kyllä mitään järkeä. Mikään yksittäinen yritys ei voi omalla päätöksellään "pysäyttää kehitystä", jos markkinat eivät toimi yrityksen haluamalla tavalla, koska, kuten kirjoitit:
Tarkoitin sitä, ettei yritysten kannata panostaa kehitykseen ja innovointiin samalla tavalla, jos lopputuotteen joutuu luovuttamaan vastikkeettomasti edelleen. Tätä kautta se kehitys siis hidastuisi tai estyisi paikoin kokonaan. En missään viitannut, että yksittäinen yritys pysäyttäisi muiden kehitystä. Niitä yrityksiä vaan ei olisi samalla tavalla, kun se ei olisi kannattavaa.

Vähän sama kuin lääketeknologiassa. Ei meillä olisi moniakaan uusia lääkkeitä tarjolla, jos niitä eivät kehittäisi miljardipanostuksella ja suurilla riskeillä yksityiset yritykset, jotka uskaltavat ottaa noita riskejä juuri siksi, kun tietävät että voivat onnistuessaan kerätä massit myynnistä joko suoraan itse, tai lisensoinnin kautta.

Ei, mutta kaikessa yhteiskuntaan osallistumiseen liittyvässä avoimuuteen ehdottomasti pitää pakottaa.
Mitä tässä yhteydessä tarkoitat "yhteiskuntaan osallistumisella"?

Lukitaanko vastaus?
Mitä haet tällä viisastelulla? Meinaatko, että joku tekisi tarkoituksella jostakin asiasta monimutkaisempaa? Jos meinaat, niin kerro ihmeessä se päättelyketju, jolla tuollaiseen lopputulokseen päädyit?

Niitä syitä monimutkaisuudelle voi olla useita suunnitteluhetken tekniikasta, suunnittelijan osaamisesta, saatavilla olevista komponenteista ja kaikesta muusta asiaan vaikuttavasta kokonaisuudesta lähtien. Se että joku suljettu järjestelmä vaatii erilaisia estoja niiden kiertämisen rajaamiseksi, ei tarkoita että olisi alunperin tahallaan tehty jotain vaikeammin kuin on tarve, vaan se tarve juuri voi olla muodostunut nimenomaan siitä, että halutaan pitää järjestelmä suljettuna.

Pointti siis oli, ettei kukaan varmasti tee tahallaan mistään toteutuksesta yhtään sen monimutkaisempaa kuin mitä on tarve.
 
Sähköisissä käsijarruissa on kyllä auton ikään nähden huomattavasti enemmän ongelmia kuin manuaalisissa käsijarruissa. Manuaalinen käsijarru toimii ehjillä vaijereilla helposti parikymmentä vuotta vikaantumatta, paitsi joissain huonosti suunnitelluissa automalleissa, joissa vaijerin sisälle pääsee lunta ja jäätä.

Ja se käsijarru on varajarru.
Oma kokemus päinvastainen. Manuaalisissa oli aina ongelmia ja erikseen piti stressata ja korjauttaa ennen katsastusta. Udemmissa autoissani sähköinen toimii aina ja korjaustarpeita ei ikinä. Jos ei löydy tilastoja tueksi, niin pidän totuutena, että sähköinen on luotettavampi.

Seisontajarru ei ole varajarru, autoissa on kahdennetut jarrupiirit. Miten sähköistä seisontajarrua käytetään varajarruna? Jos painaa nappia 100 km/h vauhdissa, mitä tapahtuu?
 
Oma kokemus päinvastainen. Manuaalisissa oli aina ongelmia ja erikseen piti stressata ja korjauttaa ennen katsastusta. Udemmissa autoissani sähköinen toimii aina ja korjaustarpeita ei ikinä. Jos ei löydy tilastoja tueksi, niin pidän totuutena, että sähköinen on luotettavampi.
Oma kokemus on, että vaijerillisissa ongelmaa on alkanut tulla 15+ vuotta vanhoissa. Huolto on onneksi halpaa. Kaikissa autoissa ei vielä ole 10 vuotta sitten ollut vakiovarusteena (esim. 2013 Astrassa luki että vasta cosmo-varustelutasolla olisi) sähköistä seisontajarrua, joten voi olla vähän ennenaikaista sanoa kestävyydestä koko elinkaaren aikana, jos vaikka ennen vanhaan on 15-20 vuotiaissa tullut vaihtotarvetta.

Sähköisessä voi katketa johdot tai muuten kontakti heikentyä tai muu mekaaninen ongelma. Löysin nyt ihan puolen minuutin googlailulla heti haun ekalta sivulta, kun tuossa 2020 oli joltain V90:stä katkennut johto. Automalli on kai tullut 2016 myyntiin, joten max 4 vuotta vanhasta kyse. /offtopic
 
Seisontajarru ei ole varajarru, autoissa on kahdennetut jarrupiirit. Miten sähköistä seisontajarrua käytetään varajarruna? Jos painaa nappia 100 km/h vauhdissa, mitä tapahtuu?


Tuolla on ihan hyvä kuvaus sähköisestä seisontajarrusta ja kuinka se voi toimia hätäjarruna. Toteutuksia on erilaisia. En lainaa, kun en saa jostain syystä puhelimella kopioitua sieltä tekstiä (ehkä otsikon kamaa tämä?)
 

Tuolla on ihan hyvä kuvaus sähköisestä seisontajarrusta ja kuinka se voi toimia hätäjarruna. Toteutuksia on erilaisia. En lainaa, kun en saa jostain syystä puhelimella kopioitua sieltä tekstiä (ehkä otsikon kamaa tämä?)
Ei tuolla ole mitään muuta mainintaa kuin sivulla 19 geneerisesti heitettynä muutama sähköisen seisontajarrun hyvä puoli tilansäästön lisäksi ja perään myös lähteetön maininta siitä, että vikatilanteessa se voi toimia hätäjarruna (vaikka näin ei kaikissa automalleissa olisikaan).

Sähköisen seisontajarrun on myös mahdollista toteuttaa monia erilaisia sähköisiä sovelluksia, kuten kiristysvoiman säätö, kulumisen ilmaisin, turvalogiikka, diagnostiikka, hälytys, että autosta poistuttaessa jarru ei ole päällä. Sähköinen seisontajarru voi toimia myös hätäjarruna silloin, kun hydrauliseen käyttöjarruun tulee vika.

Tarpeeton monimutkaistaminen on yleinen tapa, jolla suuret teknologiayritykset estävät pienempiä kilpailijoita tunkemasta samoille markkinoille. Sitä tarpeetonta monimutkaistamista tehdään myös näennäisen avoimet speksit omaavien tekniikoiden kanssa.
No niinpä tietenkin. Onneksi kerroit tämän aukottoman ja lopullisen faktan meille kaikille pesanteille, niin tiedetään sitten jatkossa, että kaiken takana on todellisuudessa aina vain korporaatioiden loputon halu alistaa ja kyykyttää.

Jännä juttu, mutta minusta tämä kuulostaa edelleen siltä, että sinulla on päässäsi tietty ideologia, jota haluat tuputtaa kaikille ja nämä salaliitot ja kaiken maailman stratosfääristä noukitut kaukaiset skenaariot ovat vain apuväline siinä.

Silloin korjaamo ei ole osannut hommaansa oikein. Kyllä sen pitäisi uusilla osilla toimia aivan yhtä hyvin kuin uudessakin autossa.
Varmaan tuossa tarkoitettiin sitä, että ilman jatkuvaa korjausta ja huolenpitoa vaativa järjestelmä on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon näkemys sähköisestä käsijarrusta. Jos jarrupääsylinteri on hajalla niin ei taida pysähtyä ollenkaan. Mutta neuvotaan kuitenkin hätäjarrutukseen soveltuvaksi.
Screenshot_20231208-145057-01.jpeg
 
Volvon näkemys sähköisestä käsijarrusta. Jos jarrupääsylinteri on hajalla niin ei taida pysähtyä ollenkaan. Mutta neuvotaan kuitenkin hätäjarrutukseen soveltuvaksi.

Nyt seison (jarru päällä) korjattuna. Mulla on vieläpä Volvo. Aina oppii uutta. :)
 
Nyt seison (jarru päällä) korjattuna. Mulla on vieläpä Volvo. Aina oppii uutta. :)
Joo, meillä kanssa. Laitoin tuon saman jo eilen, kun itsekin sitä manuaalista tavailin ja ensimmäisen kerran huomasin että sitä ylipäätään on mahdollista käyttää ajon aikana (jolloin se käyttää jollakin tietyllä kiinteällä voimalla auton normaaleja käyttöjarruja). En kyllä tiedä uskaltaisinko tuota testata talvella missään lentokenttää pienemmällä tiellä. :D

Itse en ole käyttänyt tuota seisontajarrua kuin kaksi kertaa muutenkaan (jyrkässä ylä/alamäessä).
 
Tarpeeton monimutkaistaminen on yleinen tapa, jolla suuret teknologiayritykset estävät pienempiä kilpailijoita tunkemasta samoille markkinoille. Sitä tarpeetonta monimutkaistamista tehdään myös näennäisen avoimet speksit omaavien tekniikoiden kanssa.

Olen nyt tässä 15 vuoden työuran aikana ollut useaan otteeseen tekemisissä avoimien speksien kehittämisen kanssa, parissakin eri suuressa teknologiayrityksessä, ja kertaakaan en ole nähnyt, että asioita tehtäisiin tarkoituksella monimutkaisemmaksi, jotta pienillä firmoilla olisi vaikeampaa.

Se, että niihin speksien tulee sitä tarpeetonta monimutkaisuutta, selittyy käytännössä täysin kahdella asialla:

Speksejä kirjoitetaan aina osittain tulevaisuutta varten. Niissä yritetään arvata tulevaisuuden tarpeita, jonka seurauksena sinne speksiin päätyy sellaista, jota ei lopulta tarvitakaan. Joka paisuttaa sitä speksiä lopulta turhan suureksi.

Toinen, ja todennäköisesti se suurempi syy, on, että speksit kirjoitetaan komitean toimesta. Komitean, joka koostuu speksistä riippuen tusinoista eri firmoista. Jokainen noista firmoista yrittää puskea niitä omia ideoitaan sinne speksiin. Joko siksi, että niillä on niihin ideoihin liittyvää IPR:ää, tai koska niillä on joku tuoteidea ja haluavat speksin tukevan sitä. Lopputuloksena on sitten iso kasa lehmänkauppoja, jonka seurauksena speksi paisuu kun sinne survotaan usein osittain redundanttia kamaa.
Mutta tuota ei tehdä siksi, että vain halutaan tehdä speksistä vaikeasti toteutettava.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 567
Viestejä
4 748 182
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom