Henkilökohtaisesti olen kerran välttänyt törmäämästä jäisen tien varressa olevaan sähkötolppaan kiskaisemalla käsijarrusta; Tie oli muuten luminen kohtalaisella pidolla, mutta juuri mutkassa olikin umpijäässä, ja auto lähti puskemaan ja ulkokurvissa oli penkassa sähkötolppa hyvin lähellä tietä. Tuolla jäätiköllä ei pystynyt tekemään käytännössä mitään auton suunnan muuttamiseksi, mutta käsijarrusta kiskaisemalla sain auton puskemisen sijaan yliohjautumaan, jolloin auto törmäsi tien varressa ollevaan lumipenkkaan kylki eikä nokka edellä, ja kun auto törmäsi penkkaan 4 metriä pitkä kylki eikä pelkkä etukulma edellä, se penkka pysäytti auton ennen kuin auto meni penkkaan niin syvälle että törmäsi sähkötolppaan.
Auto selvisi täysin vaurioitta.
Tämä efekti siis, mutta tässä videossa ei huomioida lumipenkan vaikutusta auton pysäyttämiseen
Minulle käsijarru on yksi auton hallintalaitteista, enkä halua siitä luopua. Top Gear on myös ymmärtänyt asian ytimen
Mielestäni luotettavuus ei ole tässä oikea pointti kumpaankaan suuntaan. Lähinnä tuntuu siltä, että joku liikenneturvallisusunatsi on saanut päähänsä, että käsijarrukäännös on vaarallinen ja tyhmä asia, ja alkanut sen takia agitoimaan käsijarrujen poistamista autoista, jotta käsijarrukäännös muuttuu mahdottomaksi, ja autovalmistajat lähteneet mukaan, koska nappi joka yhdistää jo olemassaoleviin tietokoneohjattuihin abs-jarruihin on halvempi toteuttaa kuin mekaaninen vaijeri ja vipu.
Autonvalmistaja säästää auton valmistuskustannuksissa luokkaa kympin, ja voi samalla vielä mainostaa autoaan moderniksi, liikenneturvallisuusnatsi on tyytyväinen kuin teineillä on vähemmän keinoja leikkiä liikenteessä.