Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Mutta kun se vertailupiste on autot nyt ilman noita varusteita tai noiden varusteiden kanssa, niin ei siinä sitten mitkään tieolosuhteet merkkaa.
Kuitenkin tuo tilastotieto on paljon parempaa ja tarkempaa tietoa kuin sun perstuntuma heitot.
Tilastotieto voi olla tarkkaa, mutta pitää ymmärtää, että monenlaisilla tilastoinnin ulkopuolisilla muuttujilla on sivuvaikutuksia, jotka vaikuttavat myös tilastoitavaan asiaan. Tälle lienee myös joku tilastotieteilijöiden käyttämä termi olemassa.

Idioottimainen idea, jolle ei ole mitään tarvetta. Sähkökatkot ovat pääosin lyhyitä, osa hisseistä toimii varavirralla, huolto auttaa jos katko kestää pidempään. Mekaaninen kampi on turvallisuus- ja ilkivaltariski. Hississähän jarrut menevät automaattisesti päälle kun sähköt katoavat. Ja sähköjen palattua tuo aiheuttaa loputtomasti ongelmia. Ei missään nimessä. Typerä idea. Usko jo, että sille on syynsä että tuotakaan ideaasi ei ole käytössä.
Täältä katkesi sähköt viimeksi toissapäivänä, ja sähkökatkoksia on viime aikoina ollut usein, vaikka kaapelit kaivettiin maahan ja sen takia maksetaan viisinkertaisia siirtomaksuja. Epäilen katkojen johtuvan tuulivoiman aiheuttamasta sähköverkon taajuuden heittelystä. Aina taajuuden kyykätessä sähköt laitetaan pois jostain muualta kuin rannikon suurista kaupungeista.

Moottorijarrutus nyt on ihan normaali toimintatapa autolla ajaessa. Sen sijaan jos alat itse tietoisesti kikkailemaan jollain vasemman jalan jarrutuksilla ja onnistut vielä soveltamaan jostain harmonin soitosta tuttuja jalkaliikkeitä, niin omissa toimintatavoissa voisi olla korjaamisen varaa. Tämä ei ilmeisestikään sinulta onnistu. Valintojen maailma, sanoisi kummelimies.
Miksi tämä ei päde polkimien käyttöön? Jos et nykyautossa osaapolkimia käyttää, miten voit liikennesäännöt osata? Nykyaikaista autoa ajetaan eritavalla kuin 60-luvun autoa.

Itsellä ainakaan ikinä ole ollut ongelmia hätäjarruavustimien kanssa.
Jos autossa on kolme poljinta - kytkin, jarru ja kaasu - niin vasemmanpuolimmaisen pitäisi irrottaa mekaaninen yhteys moottorin kampiakselin ja vaihteiston kytkinakselin väliltä, keskimmäisen taas pitäisi aiheuttaa painetta jarruihin ja oikeanpuolimmaisen taas pitäisi joko lisätä moottorin tehoa tai pyytää lisää kierroksia, riippuen siitä onko kyse diesel- vai ottomoottorisesta autosta. Nykyautoissa kuitenkin noilla kolmikirjaimisilla järjestelmillä nämä asiat on saatu ihan sekaisin.

Minusta tavallinen moottorijarrutus ei ole "kikkailua".

Ihan itse sanoit, että "minä ainakin haluan ajaa sellaisella autolla, jossa kaikki on kokonaan mekaanista ja mikään tietokonejärjestelmä ei puutu ajamiseen".

Tuo vanha Ford oli esimerkki täysin mekaanisesta ajoneuvosta. Hirveän paljon uudempaa ei ole olemassakaan, jossa ei olisi jotain ohjelmallista toiminnallisuutta. Vai mihin sen rajan vedät? Ilmeisesti kuitenkin sitten vähän saa olla piirisarjaa ja ohjelmakoodia, mutta vain sopivasti ja sinun päättämissä paikoissa?
Mikrosirut autoissa alkoivat yleistymään vasta 80-luvun loppupuolella.

Niin, kyllä nuo nykyisten autojen turvamekanismit, monitoimipaneelit, turvaominaisuudet, eri järjestelmien väliset yhteydet ja moottoriohjauslogiikat ovat aika helkutin laajoja ja monimutkaisia kokonaisuuksia.
Kyllä, ja se onkin yksi nykyautojen ongelmista. Kun jostain syystä kaikki halutaan integroida yhteen, niin saadaan niin monimutkainen järjestelmä, ettei sitä enää kukaan saa toimivaksi.

Tarkoitin kuitenkin aiemmassa viestissäni sutimisen- ja luistonestoja, jollaisten koodaamisen ei pitäisi olla kovin mahdoton tehtävä perusasiat fysiikasta ja ajoneuvotekniikasta ymmärtävälle, mutta silti edelleen on uusia autoja, jotka jäävät ristiriipuntatilanteessa vain pyörittämään ilmassa olevaa rengasta.

En tiedä teistä, mutta itse repesin lihavoidun kohdalla. Mielikuva kanttori Piiparisesta ajamassa täysmekaanisella ajoneuvolla. Kirjoituksesta huokuu vähän sellainen asenne, että 99,99% väestöstä pitäisi hyväksyä kehityksen pysähtyminen kaikkialla ja pärjätä ilman automatiikkaa, koska yhden suomalaisen kanttorin vainoharhat uhkaavat hänen turvallisuudentunnetta. (tune: Vuorenpeikkojen tanssi)
Sekö on minun vika, että käytän auton polkimia eri tavalla tai eri nopeudella kuin joku todennäköisesti ajokortiton soijakoodari on ajatellut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Sekö on minun vika, että käytän auton polkimia eri tavalla tai eri nopeudella kuin joku todennäköisesti ajokortiton soijakoodari on ajatellut?
Välikaasu ja vasemman jalan jarrutelu ei oikein ole laskettavissa mielestäni nykyaikaisen auton normaaliksi ajamiseksi. Kummasti nuo autot muilla toimii ihan kunnolla eivätkä tee "itsestään" mitään paniikkijarrutuksia tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Välikaasu ja vasemman jalan jarrutelu ei oikein ole laskettavissa mielestäni nykyaikaisen auton normaaliksi ajamiseksi. Kummasti nuo autot muilla toimii ihan kunnolla eivätkä tee "itsestään" mitään paniikkijarrutuksia tms.
Siinä "nykyaikaisessa" autossa on aivan samanlaisella rakenteella oleva synkronoitu vaihteisto kuin on ollut käytännössä kaikissa manuaalivaihteisissa autoissa jo melkein sata vuotta. Missä siis kulkee "nykyaikaisen" auton raja tässä asiassa ja miksi sitä "nykyaikaista" autoa pitäisi ajaa jotenkin eri tavalla?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Missä siis kulkee "nykyaikaisen" auton raja tässä asiassa ja miksi sitä "nykyaikaista" autoa pitäisi ajaa jotenkin eri tavalla?
En minä ainakaan aja autoa tänä päivänä yhtään eri tavalla kuin vaikka 80-luvulla. Silti en saa mitään hätäjarrutusta aikaiseksi tahattomasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Siinä "nykyaikaisessa" autossa on aivan samanlaisella rakenteella oleva synkronoitu vaihteisto kuin on ollut käytännössä kaikissa manuaalivaihteisissa autoissa jo melkein sata vuotta. Missä siis kulkee "nykyaikaisen" auton raja tässä asiassa ja miksi sitä "nykyaikaista" autoa pitäisi ajaa jotenkin eri tavalla?
Ei sitä välikaasua synkronoidulla laatikolla tarvitse käyttää, painaa vaan kytkinpoljinta ja vaihtaa vaihdetta ja synkrot hoitaa loput. Synkronoimattomalla vaihteistolla kyllä ymmärrän välikaasun tai kaksoispoljennan vaihteita vaihtaessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 748
Tilastotieto voi olla tarkkaa, mutta pitää ymmärtää, että monenlaisilla tilastoinnin ulkopuolisilla muuttujilla on sivuvaikutuksia, jotka vaikuttavat myös tilastoitavaan asiaan. Tälle lienee myös joku tilastotieteilijöiden käyttämä termi olemassa.
Niin ja kerta ne tutkimuksia tekevät ihmiset tietävät tuon, he pyrkivät kontrolloimaan noiden vaikutuksen pois niistä lopputuloksista.
Kuitenkin meillä on vaikka kuinka paljon tieteellistä näyttöä noiden turvajärjestelmien hyödyistä, kun taaskin sulla ei ole niitä vastaan mitään muuta kuin sun omaa mutuilua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Ei sitä välikaasua synkronoidulla laatikolla tarvitse käyttää, painaa vaan kytkinpoljinta ja vaihtaa vaihdetta ja synkrot hoitaa loput. Synkronoimattomalla vaihteistolla kyllä ymmärrän välikaasun tai kaksoispoljennan vaihteita vaihtaessa.
Ei pienemmälle vaihteelle oikein voi vauhdista vaihtaa ilman välikaasua synkronoidussakaan vaihteistossa. Tai toki se on "mahdollista", mutta silloin vaihteen vaihdossa kestää törkeän pitkään ja synkrot kuluvat.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
568
Ei pienemmälle vaihteelle oikein voi vauhdista vaihtaa ilman välikaasua synkronoidussakaan vaihteistossa. Tai toki se on "mahdollista", mutta silloin vaihteen vaihdossa kestää törkeän pitkään ja synkrot kuluvat.
En oikeasti muista tilannetta, että minun olisi pitänyt henkilöautolla välikaasutella kanssa missään vaihtotilanteissa. Viimeksi joutunut välikaasun kanssa kikkailemaan pari vuotta sitten sitten Fuller-vaihteistolla varustetun Sisun ratissa.

Kukin toki toimikoot kuten parhaaksi näkee, mutta välikaasuttelu synkronoidun (henkilöauton) vaihteiston kanssa on melkoinen kuriositeetti.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
324
Eikö oikein vimosen päälle uusissa autoissa ole tuo välikaasu automatisoitu? Ehkä Sompin kannattaisi hommata tällainen oikein uusi auto niin saa sen halutun välikaasullisen vaihteenvaihdon vielä nopeammaksi ja bonuksena pystyy jarruttamaan tasaisesti koko suorituksen ajan. Tekniikka ryntää apuun kun tarvitaan.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
310
Ehkä pitäisi myös miettiä siltä kantilta että jos porukka ihan tosissaan pitää noita ajonvakautuksia sun muita lähes välttämättöminä varusteina tänä päivänä, niin olisiko siinä ajotavassa yhtään viilausvaraa? Itse en ole mikään Räikkönen mutta on tullut aikanaan harjoiteltua autolla ajoa sen verran että se ajaminen tulee selkärangasta, mukaan lukien kaikki reagointi äkkinäisiin tilanteisiin jos sellaisia tielle sattuu. Toisaalta olen sen verran hämäläinen, että jos joudun alkaa ajattelemaan kesken tilanteen että miksi auto tekee näin vaikka minä teen näin, niin siihen kuluu kalliita sekunnin sadasosia hukkaan joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa. Sillä ei ole väliä onko auto etu- taka- vai nelivetoinen, automaatilla vai manuaalilla, tai polttomoottorilla / sähkömoottorilla, kunhan se tottelee käskyjä.

Ajan autoa aina sillä mielellä että kyseessä on mekaaninen laite, ja mekaanisen laitteen kuuluu totella mekaanisia käskyjä. Sille en ole niin allerginen onko sen käsissä pidettävän renkulan tai pylpyrän ja mekaniikan välissä jotain helpottamassa liikerataa tms. kunhan se reagointi on välitöntä ja antaa sopivan palautteen kuljettajalle, jolloin tekeminen on luonnollista. Jos siellä on taas joku sähköinen jutska miettimässä kaikenlaista ennen kuin käsky toteutetaan, tai jopa sellainen joka vaikuttaa vaikkapa ohjaukseen tai renkaisiin, eikä ole minkäänlaista perstuntumaa, niin ei kiva.

En sulje tietenkään joka ikistä nykyvarustetta pois turhana, ja on todellakin tilanteita missä niistä on ollut ihan hyötyäkin. Mutta silti nuo ei saa missään tapauksessa olla sellaisia mitä ei voi mitenkään järkevästi kytkeä pois käytöstä jos siltä tuntuu. Ja missään hemmetin tapauksessa ei saa sitä tapahtua että auto kytkee jonkun järjestelmän lennosta päälle jos tulkitsee "liian vaarallista" ajamista tms. Saahan nuo varmaan perusjantterille olla defaulttina päälläkin, mutta todella ikävä ajaa autoa minkä asetuksia et saa muokattua mieleiseksi.

Myönnetään, että on tullut suljetulla alueella leikittyä noilla tehokkaammilla nykyvempeleillä, ja pari kertaa tullut puskista kun on oikein lintassa yrittänyt viedä kalustoa niin sieltä on joku valo yhtäkkiä pamahtanut näytölle ja sitten ollaan oltu herran (eli tietokoneen) hallussa koska ohjaus ja kaasu ei enää tottele siten kuin voisi olettaa. No tietokone on suoristanut auton ja penkkaan ei ole menty, mutta silti mieluummin hoidan tuon vahtimisen itse ja jos olen sitä mieltä että taidot loppuu niin sitten vauhtia napsu pois, ei siinä pitäisi olla mitään sen kummempaa.

Mutta tällä foorumilla nyt tuntuukin olevan aika paljon näitä joiden mielestä nopeusrajoituskyltti on miniminopeus, ja kortti pois kaikilta jotka eivät aja sitä tai mielellään +10kmh yli vaikka keli olisi millainen. Onneksi Suomessa on kattavasti hinauspalveluyrittäjiä...
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
532
Ei pienemmälle vaihteelle oikein voi vauhdista vaihtaa ilman välikaasua synkronoidussakaan vaihteistossa. Tai toki se on "mahdollista", mutta silloin vaihteen vaihdossa kestää törkeän pitkään ja synkrot kuluvat.
Mitä tuo synkrojen kuluminen sitten käytännössä vaikuttaa, vaihteisto saattaa hajota jo 450tkm kohdalla puolen miljoonan sijaan? Käytännön ongelmaa tuosta ei saa millään 1990-luvulla tai sen jälkeen tehdyllä autolla. Tämä keskustelu on kyllä jo melko kaukana ketjun otsikosta.

En itsekään tykkää digitalisoitumisen lieveilmiöstä, jossa jokaiseen asiaan ja jokaisella valmistajalla on oma sovellus ja suunnilleen leivänpaahtimissakin on nettiyhteys. Ymmärrän miksi niin käy, mutta aika nopeasti esimerkiksi kännykkäsovellusten kanssa tulee ähky, jos lähtee henkilökohtaisessa elämässään edistämään digitalisaatiota viimeiseen asti. Oma kynnykseni asentaa edes kännykkäsovelluksia on melko korkealla ja erityisen korkealla silloin, jos kyse on sovelluksesta joka vaatii jostain syystä maksutietoja.

Ymmärrän ja tunnistan myös sen, että keskimäärin digitalisoituminen helpottaa elämää, en esimerkiksi yhtään kaipaa aikoja, jolloin pankkiasioiden hoitaminen onnistui vain paikan päällä konttorissa. Toisaalta ihan validi kysymys on sekin, katoaako ihmisiltä tuntuma ja ymmärrys arkisiin asioihin, jos niistä tehdään "liian" helppoja. Ja mitä digitalisoituminen ja kaiken saatavilla olo kaikkialla ja kaiken aikaa tekee ihmisen psyykelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Mitä tuo synkrojen kuluminen sitten käytännössä vaikuttaa, vaihteisto saattaa hajota jo 450tkm kohdalla puolen miljoonan sijaan? Käytännön ongelmaa tuosta ei saa millään 1990-luvulla tai sen jälkeen tehdyllä autolla. Tämä keskustelu on kyllä jo melko kaukana ketjun otsikosta.
Miksi se olisi ongelma vain 1980-luvulla ja ennen sitä valmistetuille autoille? Varmasti ne synkrot kuluvat uudemmistakin, jos väkisin tasaat isoja pyörimisnopeuseroja niillä. Ei niitä ole sellaiseen mitoitettu.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Ajan autoa aina sillä mielellä että kyseessä on mekaaninen laite, ja mekaanisen laitteen kuuluu totella mekaanisia käskyjä. Sille en ole niin allerginen onko sen käsissä pidettävän renkulan tai pylpyrän ja mekaniikan välissä jotain helpottamassa liikerataa tms. kunhan se reagointi on välitöntä ja antaa sopivan palautteen kuljettajalle, jolloin tekeminen on luonnollista. Jos siellä on taas joku sähköinen jutska miettimässä kaikenlaista ennen kuin käsky toteutetaan, tai jopa sellainen joka vaikuttaa vaikkapa ohjaukseen tai renkaisiin, eikä ole minkäänlaista perstuntumaa, niin ei kiva.
Vieläkös nykypäivänä on kaasupolkimia, jotka eivät ole sähköisiä? Toki ymmärrän tuon tuntuman merkityksen, mutta aika vanhalla kiesillä saa ajella, jos sähkö on paha asia. Mulla ei ole tippaakaan ikävä esim. niitä veivejä, millä liikutellaan sivulaseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 080
Toisaalta ihan validi kysymys on sekin, katoaako ihmisiltä tuntuma ja ymmärrys arkisiin asioihin, jos niistä tehdään "liian" helppoja.
Avaatko tätä hieman. En ihan saa tästä kiinni. Eli mikä olisi sellainen esimerkki digitalisaatiosta, jossa oikeasti negatiivisella tavalla katoaa "tuntuma ja ymmärrys arkisiin asioihin"?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Miksi se olisi ongelma vain 1980-luvulla ja ennen sitä valmistetuille autoille? Varmasti ne synkrot kuluvat uudemmistakin, jos väkisin tasaat isoja pyörimisnopeuseroja niillä. Ei niitä ole sellaiseen mitoitettu.
Siis auton vaihteistoa ei ole mitoitettu siihen, että vaihteet vaihtuvat? Kutoseltako pitää vaihtaa ykköselle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Siis auton vaihteistoa ei ole mitoitettu siihen, että vaihteet vaihtuvat? Kutoseltako pitää vaihtaa ykköselle?
Ne synkrot ovat mitoitettu isommalle vaihteelle vaihtamiseen, jolloin pyörimisnopeuserot tasaavat itse itsensä ja synkrot vain vähän auttavat siinä. Vauhdissa pienemmälle vaihteelle vaihtaminen on ihan eri asia.

Näiden asioiden pitäisi kyllä olla itsestäänselvyyksiä jokaiselle manuaalivaihteisella autolla ajaneelle.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Ne synkrot ovat mitoitettu isommalle vaihteelle vaihtamiseen, jolloin pyörimisnopeuserot tasaavat itse itsensä ja synkrot vain vähän auttavat siinä. Vauhdissa pienemmälle vaihteelle vaihtaminen on ihan eri asia.

Näiden asioiden pitäisi kyllä olla itsestäänselvyyksiä jokaiselle manuaalivaihteisella autolla ajaneelle.
Mitä ihmettä sä ihan oikeasti selität? Mä olen ajanut autoilla 40 vuotta, eikä mulla ole ikinä ollut ongelmaa pienemmälle vaihtaessa. Yhteenkään autoon ei ole tarvinnut tehdä kytkin- tahi vaihderemppaa. Jarrupaloja on joskus vaihdettu. Varmaan oma moka, kun kulutin niitä jarruttamalla.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
532
Avaatko tätä hieman. En ihan saa tästä kiinni. Eli mikä olisi sellainen esimerkki digitalisaatiosta, jossa oikeasti negatiivisella tavalla katoaa "tuntuma ja ymmärrys arkisiin asioihin"?
Helpoin ja kattavin esimerkki lienee ihmisten välisen fyysisen kanssakäymisen korvaaminen internetin välityksellä tapahtuvalla. Internet helpottaa yhteydenpitoa tuttuihin ihmisiin, mutta esimerkiksi uusiin ihmisiin tutustuminen jää sen kautta vajavaiseksi. Tavallaan määrä korvaa laadun, eli voi "tuntea" netissä paljon ihmisiä, mutta et oikeasti tunne heitä ellet ole koskaan tekemisissä reaalimaailmassa. Netin puhuvien päiden näkeminen kokonaisina ihmisinä korvautuu helposti stereotyyppisellä luokittelulla, ja ihmisten sosiaaliset taidot voivat rapautua.

Tämähän on toisaalta-toisaalta kuitenkin eikä mulla ole tämän ajatuksen tueksi mitään kovaa dataa. Toisaalta netin kautta voi halutessaan löytää tietoa ja tutustua asioihin ja ihmisiin, joiden elämästä ei tietäisi mitään ilman nettiä, ja se voi laajentaa kuvaa maailmasta yleisesti.

Edit: Ehkä kiteytettynä, digitaalinen kanssakäyminen on hyvä asia, jos se ei pääsääntöisesti korvaa tosielämän vastaavaa, vaan tulee sen lisäksi. Houkutus liialliseen ruutuelämään voi vain olla suuri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Mitä ihmettä sä ihan oikeasti selität? Mä olen ajanut autoilla 40 vuotta, eikä mulla ole ikinä ollut ongelmaa pienemmälle vaihtaessa. Yhteenkään autoon ei ole tarvinnut tehdä kytkin- tahi vaihderemppaa. Jarrupaloja on joskus vaihdettu. Varmaan oma moka, kun kulutin niitä jarruttamalla.
Triumph Herald pääsi yllättämään itseni parisenkymmentä vuotta sitten kun yritin vaihtaa pienemmälle siinä onnistumatta vaan piti antaa välikaasua. Sen jälkeen ei ole välikaasuja tarvittu missään autossa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Mä en ole varsinaisesti törmännyt digitalisaation negatiiviseen puoleen kuin siinä, että firmojen palvelukanavat ovat muuttuneet itsepalveluportaaleiksi ja chat-roboteiksi. Jos ja kun jotain menee pieleen, palvelun saaminen muuttuu haasteelliseksi. Plussat kuitenkin voittavat miinukset tällä hetkellä.

Sen sijaan kotiautomaation suhteen olen paranoidin konservatiivi. Mun kotiin ei tulla kuin ovesta. Ei ole pienintäkään intoa kytkeä jääkaappia tai pesukonetta nettiin.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Triumph Herald pääsi yllättämään itseni parisenkymmentä vuotta sitten kun yritin vaihtaa pienemmälle siinä onnistumatta vaan piti antaa välikaasua. Sen jälkeen ei ole välikaasuja tarvittu missään autossa.
Viimeinen noista valmisettiin wikin mukaan -71. Hyvin säilynyt yksilö ilmeisesti. Mä olen tarvinnut välikaasua viimeksi autokoulussa. Ajoin c-kortin Sisulla, jossa ei ollut synkronoitua laatikkoa. Juhlapäivä oli se, kun oli yksi ajotunti Mitsubishi Lancerilla.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 430
Kyllä omaa mieltäni ainakin hissiä käyttäessä rauhoittaisi tieto siitä, että vikatilanteen sattuessa pääsen hissistä poiskin.
Jep jep. Ja vain muutama viesti takaperin haukuit muita kirjoittajia "irrationaalisista peloista".

Halutaanko siis pakottaa yhteiskunnan ulkopuolelle ihmiset, jotka haluavat pitää itsellään täyden hallinnan käyttämäänsä teknologiaan?
Ensimmäisessä autossani ei ollut edes polttoaineen suorasuihkutusta, muista moottorinohjaus- tai ajoavustinjärjestelmistä puhumattakaan. Jostakin syystä tuo mekaaninen teknologia ei kuitenkaan antanut täyttä hallintaa, vaan ajoin kerran ojaan ja pari kertaa juutuin lumipenkkaan. Pientä peltivauriota kummempaa ei onneksi sattunut. Hyvä tuuri, tiedä miten pahasti olisi käynyt, jos auto olisi ollut täynnä nykyistä digitaalitekniikkaa.

Tietysti nykyautot ovat "turvallisempia", ainakin siihen asti kun joku hakkeri tai valtiollinen tiedustelupalvelu räjäyttää turvatyynyt silmille moottoritiellä.
Niin mitä sanoitkaan niistä irrationaalisista peloista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Niin mitä sanoitkaan niistä irrationaalisista peloista?
Tuossa ei ole mitään irrationaalista. Minulla on poliisista sen verran huonoja kokemuksia, että en todellakaan kovin mielelläni antaisi esim. Iisalmen poliisipäällikkö Veli Palloselle tuollaista mahdollisuutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Epäilen suuresti että Iisalmen poliisipäällikkö räjäyttelisi turvatyynyjä etänä :srofl:

Joku roti nyt näihin trollauksiinkin.
Miksi ei? Esimerkiksi Yhdysvalloissa uusissa autoissa on jo lainkin mukaan oltava ohjelmistossa takaovet poliisin suorittamaa etähallintaa varten. Toki noita takaovia on varmasti ollut olemassa jo ennen kuin laki on niitä virallisesti vaatinut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
No siinäpä sinulle pähkinä purtavaksi, että miksi ei. Voi luoja sentään.

Ai että Iisalmen poliisilla olisi jossain joku laite, sanotaan vaikkapa salkku, jolla voi ihan yleismaallisesti valita että "otetaanpa tuosta Sompi ja räjäytetään sen airbägi"?

Liitätkö vielä tuon lainkohdan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 080
Tää ketju on mennyt kyllä ihan absurdiksi. Nämä "ongelmat" ovat ihan tuulesta temmattuja, joilla ei ole mitään tekemistä niiden oikeiden mahdollisten ongelmien kanssa, joita digitalisoitumiseen joskus liittyy. En tiedä, onko tässä tarkoitus saada ne oikeat ongelmat tuntumaan vähäpätöisiltä kun keskustelu siirtyy johohkin hemmetin hissien mekaanisiin kampiin ja turvatyynyjen räjäyttelyyn etänä. Vaikea sanoa, ollaanko tässä oikeasti tosissaan enää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Ai että Iisalmen poliisilla olisi jossain joku laite, sanotaan vaikkapa salkku, jolla voi ihan yleismaallisesti valita että "otetaanpa tuosta Sompi ja räjäytetään sen airbägi"?
Sellaiset "salkut" ovat Yhdysvalloissa virkavallalla jo käytössä ja kovaa vauhtia tulossa Eurooppaankin. Seuraatko teknologian kehitystä mistään muualta kuin jostain tekniikkauskovaisten pöhinäsivustoilta?
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 515
Tää ketju on mennyt kyllä ihan absurdiksi. Nämä "ongelmat" ovat ihan tuulesta temmattuja, joilla ei ole mitään tekemistä niiden oikeiden mahdollisten ongelmien kanssa, joita digitalisoitumiseen joskus liittyy. En tiedä, onko tässä tarkoitus saada ne oikeat ongelmat tuntumaan vähäpätöisiltä kun keskustelu siirtyy johohkin hemmetin hissien mekaanisiin kampiin ja turvatyynyjen räjäyttelyyn etänä. Vaikea sanoa, ollaanko tässä oikeasti tosissaan enää.
Ei sikäli haittaisi jos paskanjauhannan sijaan keskittyisi tässä säikeessä digitalisaatioon. Näen ainakin itse ketjun otsikon niin, että se enemmän signaloi sitä, että digitalisaatiota ja ongelmia voi olla vähän kaikkialla, eikä sitä että kaikki ongelmat ovat kriittisen vakavia ja pysäyttävät koko yhteiskunnan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Sellaiset "salkut" ovat Yhdysvalloissa virkavallalla jo käytössä ja kovaa vauhtia tulossa Eurooppaankin. Seuraatko teknologian kehitystä mistään muualta kuin jostain tekniikkauskovaisten pöhinäsivustoilta?
Kyllä, mutten mistään flat earth salaliittohörhöjen airbägien räjäyttelyfoorumilta.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 515
Jos nyt keskittyy asiaan, autoja on teknisesti mahdollista etäohjata ja kaapata. Tuossa nyt minuutin googlailulla parikin juttua:


Esim. viimeisessä jutussa puhutaan, että lainvalvojilla on pääsy järjestelmiin. Tässä on näytetty toteen jo kaksi asiaa - kun auton ohjauslaitteet toimivat digitaalisesti eikä suoralla mekaanisella yhteydellä, niitä voi etäohjata. Viranomaisilla on myös halu ja lupa ollut päästä käsiksi systeemeihin. On nyt vaan lainsäädännöstä ja autovalmistajilta kiinni, miten totaalinen pääsy autoihin sallitaan. Osassa maista viranomaisilla ei ole samanlaisia ihmisoikeuskäsityksiä kuin Suomessa, joten autot ainakin teknisesti mahdollistavat erilaisten Black mirror -tyylisten dystopiakuvausten toteutumisen käytännössäkin.

Nämä kuitenkin nyt vaan sivuavat ketjun aihetta, kun nuohan toimivat ihan kuten on suunniteltukin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Tuo poliisin etähallintasysteemi autoihin onkin näköjään tulossa pakolliseksi vasta vuonna 2026, eli vielä on saatavana uusia autoja, joissa sitä ei ainakaan virallisesti ole. Tietenkään loppukäyttäjä ei oikeasti noista autojen suljetun koodin ohjelmia ajavista tietokonejärjestelmistä voi mitenkään tietää, vaikka siinä tuollainen järjestelmä jo olisikin.
Ihmettelen kyllä silti, miten tämäkin uutinen on voinut mennä ohi oletettavasti melko tiiviisti tekniikan kehitystä seuraavilta io-tekkiläisiltä.

Osassa maista viranomaisilla ei ole samanlaisia ihmisoikeuskäsityksiä kuin Suomessa
Implikoitko, että Suomen poliisi, Supo ja muut olisivat tässä suhteessa jotenkin nuhteettomampia kuin vastaavat organisaatiot muissa maissa keskimäärin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 080
Tuo poliisin etähallintasysteemi autoihin onkin näköjään tulossa pakolliseksi vasta vuonna 2026, eli vielä on saatavana uusia autoja, joissa sitä ei ainakaan virallisesti ole. Tietenkään loppukäyttäjä ei oikeasti noista autojen suljetun koodin ohjelmia ajavista tietokonejärjestelmistä voi mitenkään tietää, vaikka siinä tuollainen järjestelmä jo olisikin.
Ja tämän mukaan tuo on huuhaata:


The claim: Bill gives government and law enforcement access to a 'kill switch' in vehicles beginning 2026

Our rating: False


Automobile experts told USA TODAY the bill does not direct a kill switch to be implemented in cars, nor does it give any third parties, including law enforcement or government officials, access to the in-vehicle technology. Rather, the bill in question directs a federal agency to require technology that would detect driver impairment and disable the vehicle in that scenario.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 080
Tietysti "faktantarkistajat" määrittelevät tuon huuhaaksi. Lue tuo Hacker Newsin linkin takaa löytyvä artikkeli.
Jees, eli 1 bloggaaja vs. 4 faktantarkistajaa. Sinä toki uskot sitä yhtä bloggaajaa. Mutta tähän varmaan palataan kun niitä turvatyynyjä aletaan räjäytellä. Siihen asti tätä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Niin, siellä Hacker Newsin lähdeartikkelissahan nimenomaan mainitaan että tuo on paskapuhetta.
Tuo teksti ei ole siitä artikkelista, vaan taitaa olla siitä lakiehdotuksesta. Tuota kohtaa aina käytetään argumenttina sen puolesta, että lakiehdotus ei muka antaisi poliisille ajoneuvojen etähallintaa, vaikka kokonaisuudessaan se sen kyllä tekee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 748
Tuo teksti ei ole siitä artikkelista, vaan taitaa olla siitä lakiehdotuksesta. Tuota kohtaa aina käytetään argumenttina sen puolesta, että lakiehdotus ei muka antaisi poliisille ajoneuvojen etähallintaa, vaikka kokonaisuudessaan se sen kyllä tekee.
Missä kohtaa se sitten antaa sen etähallinnan?
 
Liittynyt
22.11.2023
Viestejä
19
Useimmilla laitevalmistajilla on oletus, että ihmisten selkeä enemmistö etsii helpotusta elämäänsä ohjaamalla laitteitaan appsien, Alexan, verkkokäyttöliittymien yms. kautta, mutta lähtökohtaisesti toivottavinta ovat modernin ajan parhaiksi todetut ratkaisut, fyysiset painikkeet ja/tai kaukosäädin. Tuntuu ahdistavalta jos kännykkä on pullollaan vaihtelevasti toimivia käyttöliittymiä, joita osaa joutuu asennusvaiheessa vielä säätämään. Sitten on uunit, pesukoneet ja jääkaapit, joita ei voisi vähempää kiinnostaa etäohjata (tai joiden tilaa seurata). Kun on kerran ottanut haltuun jonkun arkisen laitteen, jossa on fyysinen käyttis ja jonka läheisyydessä pyörit muutenkin jatkuvasti, niin pitäkööt tunkkinsa.

Hyödylle pitää olla todellinen tarve, että jaksaa asennella loputonta määrä appseja. Ok, itse haluan pysyä tekniikasta käryllä ja toimintaperiaatteet kiinnostavat, mutta näen useimpien sovellusten hyödyn vähäisenä. Suotakoon täys- tai puoliautomaattiset kodit asiasta kiinnostuneille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Useimmilla laitevalmistajilla on oletus, että ihmisten selkeä enemmistö etsii helpotusta elämäänsä ohjaamalla laitteitaan appsien, Alexan, verkkokäyttöliittymien yms. kautta, mutta lähtökohtaisesti toivottavinta ovat modernin ajan parhaiksi todetut ratkaisut, fyysiset painikkeet ja/tai kaukosäädin. Tuntuu ahdistavalta jos kännykkä on pullollaan vaihtelevasti toimivia käyttöliittymiä, joita osaa joutuu asennusvaiheessa vielä säätämään. Sitten on uunit, pesukoneet ja jääkaapit, joita ei voisi vähempää kiinnostaa etäohjata (tai joiden tilaa seurata). Kun on kerran ottanut haltuun jonkun arkisen laitteen, jossa on fyysinen käyttis ja jonka läheisyydessä pyörit muutenkin jatkuvasti, niin pitäkööt tunkkinsa.

Hyödylle pitää olla todellinen tarve, että jaksaa asennella loputonta määrä appseja. Ok, itse haluan pysyä tekniikasta käryllä ja toimintaperiaatteet kiinnostavat, mutta näen useimpien sovellusten hyödyn vähäisenä. Suotakoon täys- tai puoliautomaattiset kodit asiasta kiinnostuneille.
Suurin ongelmahan noissa kodinkoneiden "älytoiminnoissa" yleensä on se, että ne vaativat sen oman sovelluksen ja valmistajan pilvipalvelun käyttöä. Itse ottaisin mielelläni sellaisia laitteita itselleni jotka vain liitettäisiin verkkoon ja niitä voisi ohjata vaikka selaimella (ilman mitään ylimääräisten äppien asentelua) tai jonkun paikallisesti toimivan API:n kautta. Tuolloin voisi tehdä kaikkia enemmän tai vähemmän käteviä automaatioita noiden laitteiden kanssa. Mutta kun noissa ei ole noita simppeleitä mahdollisuuksia joilla voisi noita johonkin integroidakin vaan joka asialle pitää olla oma äppi, tunnukset ja laitteella yhteys nettiin johonkin valmistajan pilveen (jolla ei ole mitään takeita onko pystyssä viikon, kuukauden tai jopa pari vuotta).
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 897
Mitä "älytoimintoja" teillä on, ja missä kodinkoneissa? Minulla ei tule mieleen yhtään omaa kodinkonetta, joissa olisi joku sovelluksella toimiva älytoiminto. Eikä kyllä taida olla tulossakaan.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 515
Suurin ongelmahan noissa kodinkoneiden "älytoiminnoissa" yleensä on se, että ne vaativat sen oman sovelluksen ja valmistajan pilvipalvelun käyttöä. Itse ottaisin mielelläni sellaisia laitteita itselleni jotka vain liitettäisiin verkkoon ja niitä voisi ohjata vaikka selaimella (ilman mitään ylimääräisten äppien asentelua) tai jonkun paikallisesti toimivan API:n kautta. Tuolloin voisi tehdä kaikkia enemmän tai vähemmän käteviä automaatioita noiden laitteiden kanssa. Mutta kun noissa ei ole noita simppeleitä mahdollisuuksia joilla voisi noita johonkin integroidakin vaan joka asialle pitää olla oma äppi, tunnukset ja laitteella yhteys nettiin johonkin valmistajan pilveen (jolla ei ole mitään takeita onko pystyssä viikon, kuukauden tai jopa pari vuotta).
Tämä on ihan suunniteltu ominaisuus. Onhan älykoteja ollut saatavilla DOS-aikaan:

Kiitos langattoman tekniikan, paikallisverkossa toimivia älylaitteitahan olisi paljon helpompi ottaa käyttöön 2020-luvulla kun vertaa noihin 70-luvun X10-tekniikoihin. Nythän parina vuonna älylaitteet ovat olleet yksi Black Fridayn myyntihitti. Älyn voi sanoa lyöneen läpi kun ihan Ikean ja Lidlin tapaisissa kaupoissa on jatkuvasti myynnissä älyä.

Laitteista valtaosa tuntuu kytkeytyvän internetiin ja pilvipalveluun. Laitteiden tunnistautumiseen käytetään usein jotain paikallista verkkoa. Joko tukkoista 2,4 GHz wifiä tai jotain hubia vaativaa erillistä verkko.a Näiden jatkuvuus on täysin riippuvaista valmistajan tuesta. Heti kun tuki loppuu, laitteen käyttö voi keskeytyä. Esim. älyvaloissa on varsin ärsyttävää, että netin katkeaminen voi estää on/off-toiminnon kun kaikki viestit kiertävät pilven kautta. Tästä tulee myös kohtalaisen paljon latenssia ja puhetunnistuksesta vielä vähän lisää.

Itsellä on muutamia älylaitteita ja vaikka osassa noista on integraatiota esim. google homeen, integraatio on vaan osittaista. Esim. ilmanpuhdistimessa voi näkyä vain on/off, kun laitteen oman appsin kautta voi säätää tehoa ja lukea sensorien arvoja. Robotti-imurissa sama, että home-appsin kautta saa vain on/off ja esim. kerroksen valinta tai kamera tai moppauksen kosteus yms. ei ole säädettävissä. Joka valmistajalla on oma "hub-ohjelma", jota kehittävät. Samoin kaikki fitness/wellbeing-valmistajat kehittävät omaa terveysekosysteemiä.

Laitteiden ohjelmissa on ärsyttäviä ominaisuuksia kuten satunnainen ulos loggaus. Esim. electroluxin ilmanpuhdistimen ohjelma voi heittää ulos vaikkapa joka toinen päivä ihan randomisti riippuen saturnuksen renkaiden asennosta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 035
Mitä "älytoimintoja" teillä on, ja missä kodinkoneissa? Minulla ei tule mieleen yhtään omaa kodinkonetta, joissa olisi joku sovelluksella toimiva älytoiminto. Eikä kyllä taida olla tulossakaan.
Robotti-imuri löytyy itseltä. Melko monesta muustakin taloudesta. Tosin kovin moneen muuhun kodinkoneeseen en itsekkään osaa keksiä missä sovelluksesta olisi jotain hyötyä.

Edit: No lihalämpömittari löytyy myös MEATER Plus paistomittari, langaton 99,99
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
Onko sinulla jotain lähdettä näiden argumenttiesi tueksi?
Joskus tuli luettua autojen turvallisuutta käsitteleviä tutkimuksia, niin ainakin USA:ssa oli saatu ehkä yllättävä tulos, että ABS ei juurikaan parantanut turvallisuutta. ABS-autoille nimittäin sattui runsaasti fataaleja ulosajoja. Syynä oli ilmeisesti se, että jarrut lukossa auto etenee sinne minne oli menossakin - eli suunnilleen tien suuntaan - mutta ABS ohjaa auton sinne, mihin pyörät osoittavat, eli hallinnanmenetyksen jälkeen suoraan lepikkoon.

Sitten kun lisättiin ESC, niin tapahtui vähemmän hallinnanmenetyksiä ja autot alkoivat pysyä tiellä. Turvallisuus parani tilastollisesti merkittävästi. Preliminary Results Analyzing The Effectiveness Of Electronic Stability Control (ESC) Systems

Lähteitä... NHTSA:n tutkimukset - vaan eipä juuri tuo löydy helposti. Tässä perustellaan ESC:n pakollisuutta, pitäisi kaivaa sen referenssit läpi: https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/files/fmvss/ESC_FRIA_%2003_2007_0.pdf
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
322
Tuossa ei ole mitään irrationaalista. Minulla on poliisista sen verran huonoja kokemuksia, että en todellakaan kovin mielelläni antaisi esim. Iisalmen poliisipäällikkö Veli Palloselle tuollaista mahdollisuutta.
Poliisin kanssa ei yksinkertaisesti joudu Suomessa ongelmiin, ellei itse niitä kerjää tai käy joku todella uskomaton sattumien sarja.

Esim tuo auton kanssa kikkailu kuulostaa siltä, että ihminen joka ihan tahallaan kikkailee että "voi olla oikeassa/näyttää muille" ja sen vuoksi aiheuttaa muille vaaratilanteita tekemällä jotain paniikkujarrutuksua kun steppaa polkimia, ei kuulu auton rattiin.

Jotenkin vaan absurdia että joku vaan jankkaa että se on modernien autojen vika että tulee äkkijarrutuksia, sen sijaan että lopettaisi tuon 100% turhan kikkailun vasemman jalan jarrutuksilla.

Jarrut on sitä varten että niitä käytetään, moottorilla voi jarruttaa jos tilanne on turvallinen, ja se ei ole sitä jos sählää jonkun äkkijarrutuksen. Jota ei sitäkään tapahtu jos ei poljinta paina liikaa.

Vähän kuin valittaisi että päähän sattuu kun sitä hakkaa seinään, miksi seiniä ei pehmusteta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Siinähän ei ole mitään erikoista, joskin harvinaista, että manuaalivaihteisen auton kolmella polkimella jarruttaa vasemmalla ja joskus käyttää kolmea poljinta samanaikaisesti. Nuorena vielä jaksoi "pelleillä" ja siis ihan rauhallisessa ajossa. Tämä ei yleensä ottaen aiheuta mitään vikatilanteita moderneissa autoissa. Jos ei oikein osaa ja vasemman jalan liikkeet jarrulla rekisteröidään paniikkiliikkeiksi, voi hiljaa keskenään arvioida onko ajotekniikka ja raajojen koordinaatio ihan kunnossa.

AEB ei juurikaan aiheuta virheellistä toimintaa ja silloinkin kun aiheuttaa siitä ei ole vaaraa. Noin 20 vuotta liki päivittäin ajettuani ja jälkimmäisen puolen siitä modernilla ajoapuelektroniikalla olen oppinut arvostamaan erityisesti ajonvakautusta, joka on ainoa "game changer" autotekniikassa oikeastaan ikinä. Kaikki muu on ollut hidasta hyvää kehitystä ja asteittaista parannusta erinäisten uusien kiusojen laimentamana. Hätäjarrutusavustukset ovat tasan kerran olleet hyödyksi siten, että lähdön peruuntuessa toisten perseilyn takia jäikin yli metri tilaa alle puolen metrin sijaan. Tykkään silti siitä, että tiedän yhä useammalla olevan tällaisiä varusteita apuna. Turhia reagointeja järjestelmässä on aina välillä sattunut, mutta eipä niistä juuri haittaa ole ollut.

Jos taas haluaa moottoriurheiluelämyksiä, kannattanee sen verran perehtyä asiaan että tuntee ajoneuvon toiminnan. Jos ajaa jollain 1980-luvun Broncolla, tuskin törmää ongelmiin auton ajoelektroniikan vikatilojen tai oikeankaan toiminnan osalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Minä en kyllä ymmärrä, miten siitä saadaan minun syy, että auton automatiikka tekee täysjarrutuksen, vaikka painan jarrua vain sen verran, että poljinvoiman perusteella jarruvoimaa pitäisi olla vain vähän. Mitä minä mahdan sille, että auto toimii noin? Pitäisikö minun siis vain painaa jarrupoljinta jotenkin teennäisen hitaasti, vaikka olen tottunut painamaan sitä nopeammin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 970
Viestejä
4 295 058
Jäsenet
71 757
Uusin jäsen
jeetro

Hinta.fi

Ylös Bottom