Noissa pitää muistaa myös käytetty elementtirakenne. Esim. onko double-gaussian vaiko sonnar, ja vielä jos gaussian, niin minkä sortin gaussian-rakenne, onko Zeissin Planar vai Leitzin Summicron vaiko Nikkor jne. Nämä eivät ole automaattisesti niin, että vain Carl Zeiss valmistaisi vain Planar-rakenteella tai vain Leica valmistaisi vain Summicron-rakenteella, joten tämä selvennyksenä ettei kukaan nyt sekoita tuotemerkkiä ja linssiryhmien kokoonpanoa keskenään.
Tai onko asfäärisiä linssejä välissä. Ja kuinka monta. Millaisia pinnoitteita on käytetty, montako kerrosta pinnoitetta. Mistä käytetty lasi koostuu (jos linssi edes on lasia!), onko lantanoidia, lyijya, toriumdioksidia (ja täten linssi radioaktiivinen) jne. Pinnoitteet ja muut happanevat ajan kanssa, osassa vanhoista linsseistä jokin aiemmin kirkas elementti voi olla vaikka täysin keltainen tänä päivänä.
Onko linssi suunniteltu filmikameralle vaiko digikennolle. Mille kennolle - kennon suojalasin paksuus tai onko kennossa AA-filtteriä vaikuttaa suoraan siihen millainen kuva tallentuu kortille. Moni vintage-linssi on aika anteeksiantamaton digikennolle, kun linssi on suunniteltu ja tuotettu ajalla ennen kuin kukaan tiesi edes unelmoida mistään digikennosta. Filmi oli monessa anteeksiantavampi media. Moni linssi käyttäytyy täysin eri tavalla vaikkapa Sonyssa (paksu kennon suojalasi) ja Leicassa (ohut suojalasi, mikrolinssit kennolla).
Napatusta kuvasta voi myös saada illuusion ettei se olisi terävä, vaikka harhakuva syntyykin siitä, että linssi on matalakontrastinen. Myös moni täydellä aukolla eteerinen linssi saattaa insinöörismielessä tuottaa ala-arvoista kuvaa, mutta kumminkin ihan pienetkin mikrodetaljit, kuten yksittäiset hiukset, ovat edelleen erotettavissa, kunhan jaksaa katsoa hehkun alle. En itse juuri pidä "kliinisen terävistä" laseista.
Valitettavasti Kamera Storen hinnat alkaen -manuaalikakkulat ovat järjestään melko varmasti suttuja, mutta on olemassa myös hyviä vintage-linssejä. Myöskään uusin ja kallein linssi ei ole automaattisesti insinööri-asteikolla "paras", vaan riippuu ihan samoista ominaisuuksista ja rakenteista kuin vanhatkin lasit. Tuotantolinjan toleranssit ovat vain paljon tiukemmat ja pinnoitteet kehittyneet millä päästään vaikka kromaattisista värivirheistä eroon helpommin. Kaikki uudetkaan linssit eivät kuitenkaan automaattisesti ole CA-vapaita. Mutta yhtenä esimerkkinä Fujin GF 110mm. Se on monella mittarilla todella hyvä lasi, mutta se on kuitenkin luonteeltaan potreettilasi ja ei korosta esimerkiksi ihossa kaikkia näppylöitä ja karvoja, vaan saa kuvattavan näyttämään luonnollisemmalta. Siltä ei kannata odottaa kovan kontrastin veitsenterävää piirtoa. En tarkoita etteikö se pystyisi piirtämään kuvaa 100 megapikselin kennolle, kyllä pystyy.
Vastauksen ei ole tarkoitus olla provosoiva. Itse pidän enemmän luonteesta kuvissa, pidän tietyntyyppisestä hehkusta (kuten MS Opticsin tai Light Lens Labin linssit täydellä aukolla), linssi saa vinjetoida, epäterävyysalue kohteen taustalla saa taittua ja näkyä swirliä ja niin edelleen. Itse esimerkiksi tykkään vaikka noista Canonin 135L ja 50L "orgaanisesta" lookista, vaikka violetti halo voimakkaiden valojen kontrastipinnassa aiheuttaakin systemaattisesti hiustenrepimistä.
Kaikkihan riippuu siitä mitä kuviltaan hakee. Ja vähän myös siitä kauanko niiden kanssa jaksaa RAW-softassaan leipoa.