Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Bookmarkkasin joskus hyviä kuvat.fi gallerioita. Lähinnä erilaisia (auto)tapahtumia. Tästä on yli 10 vuotta. Jonkin aikaa sitte ajattelin selailla niitä ja 99% oli kadonnut bittiavaruuteen. Tämä kertonee jotain.
 
Bookmarkkasin joskus hyviä kuvat.fi gallerioita. Lähinnä erilaisia (auto)tapahtumia. Tästä on yli 10 vuotta. Jonkin aikaa sitte ajattelin selailla niitä ja 99% oli kadonnut bittiavaruuteen. Tämä kertonee jotain.

Kuinkakohan moni muu virtuaaligalleria on kadonnut 10v aikana, varsinkin hyvin aihealueeltaan rajattu galleria? Tuskin on mitään tekemistä poistumisien kanssa kuvat.fin tekniikan kanssa.
 
Bookmarkkasin joskus hyviä kuvat.fi gallerioita. Lähinnä erilaisia (auto)tapahtumia. Tästä on yli 10 vuotta. Jonkin aikaa sitte ajattelin selailla niitä ja 99% oli kadonnut bittiavaruuteen. Tämä kertonee jotain.
Kertoo ettei ihmiset halua maksaa? Ei ne siellä ilmaiseksi säily...
 
Millanen on Nikonin D5300 käytännössä? Olisi taas tarjolla halpaa kakkoskameraksi. Vaikka tuo mun Z50 mikään erityisen kallis kamera ole, niin ajattelin jos haastaviin olosuhteisiin hommais käytetyn halvan kameran, jonka hajoaminen ei ottaisi niin kupoliin.
 
Millanen on Nikonin D5300 käytännössä? Olisi taas tarjolla halpaa kakkoskameraksi. Vaikka tuo mun Z50 mikään erityisen kallis kamera ole, niin ajattelin jos haastaviin olosuhteisiin hommais käytetyn halvan kameran, jonka hajoaminen ei ottaisi niin kupoliin.
Halpa aloittelijatason järkkäri pienellä etsimellä ja muovinen rakenne. Riippuu paljon että millaisella hinnalla olet ostamassa kannattaako tuon osto.
 
Halpa aloittelijatason järkkäri pienellä etsimellä ja muovinen rakenne. Riippuu paljon että millaisella hinnalla olet ostamassa kannattaako tuon osto.

vajaa 300. n 10 000 kuvaa otettu. Näyttääkö kamera näytössä kuvaa, mitä on ottamassa vai tarvitseeko siinä käyttää etsintä?
 
vajaa 300. n 10 000 kuvaa otettu. Näyttääkö kamera näytössä kuvaa, mitä on ottamassa vai tarvitseeko siinä käyttää etsintä?
Näyttää kuvan takanäytöltä, mutta tarkennus on hidasta sen kautta koska tuo on vielä perinteinen peilijärkkäri, toimii siis eritavalla entä tuo sinun Z50. Ja kannattaa ottaa huomioon että lasit eivät toimi keskenään ilman adapteria. Vähän ehkä kova hinta tuo 300€ tuosta, ennemmin alle 200€ maksaisin jos yksityiseltä ostaisin.
Used Nikon D5300 | MPB tuolla 6kk takuulla olevia D5300 runkoja.


Edit: jos haet huonoon keliin runkoa, kannattaa melkein katsella vaikka D300/D300s runkoja, halvempia ja kestää kunnolla huonompia kelejä. Toki nämäkin vaatii F-bajonetilla olevan objektiivin joka kestää myös vettä/on edes bajonetin suulta tiivistetty.
Used Nikon D300s | MPB
Used Nikon D300 | MPB

edit: korjattu typo
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää kuvan takaetsimessä, mutta tarkennus on hidasta sen kautta koska tuo on vielä perinteinen peilijärkkäri, toimii siis eritavalla entä tuo sinun Z50.

Tarkennuksena siis että kun käyttää etsintä, niin tarkennus toimii niinkun pitää eli oletettavasti varsin ripeästi ja luotettavasti. Takanäytöltä katsottuna tarkennus ei ole yhtä hyvä.
 
Noi 300:t näyttäisi olevan muuten hyvä, mutta melkein tarvitsisin käänneltävän näytön. Nykyinen kakkoskamera D80, niin siihen haluaisin kaksi parannusta, se että pystyy lcd:ltä katsomaan + kääntyvä näyttö. Itse asiassa tuo z50 näyttökin on siinä mielessä vähän huono, kun se vaan taittuu alas. Nikonissa oli kuten tuo 5300 näyttää samanlainen ku muissa, et se taittuu sivulle ja siinä pyörii, miksi Nikon muutti tyylin.
 
Noi 300:t näyttäisi olevan muuten hyvä, mutta melkein tarvitsisin käänneltävän näytön. Nykyinen kakkoskamera D80, niin siihen haluaisin kaksi parannusta, se että pystyy lcd:ltä katsomaan + kääntyvä näyttö. Itse asiassa tuo z50 näyttökin on siinä mielessä vähän huono, kun se vaan taittuu alas. Nikonissa oli kuten tuo 5300 näyttää samanlainen ku muissa, et se taittuu sivulle ja siinä pyörii, miksi Nikon muutti tyylin.
Mitä pikaisesti katsoin, niin näyttäisi että kaikki D5000 sarjalaiset omaa kääntyvän näytön, eli jos tuo kyseinen malli kiinnostaa, kannattaa noita aiempiakin malleja katsella, näyttäisi aika halvalla lähtevän.
Used Nikon D5000 | MPB
Used Nikon D5100 | MPB
Used Nikon D5200 | MPB
 
Noi 300:t näyttäisi olevan muuten hyvä, mutta melkein tarvitsisin käänneltävän näytön. Nykyinen kakkoskamera D80, niin siihen haluaisin kaksi parannusta, se että pystyy lcd:ltä katsomaan + kääntyvä näyttö. Itse asiassa tuo z50 näyttökin on siinä mielessä vähän huono, kun se vaan taittuu alas. Nikonissa oli kuten tuo 5300 näyttää samanlainen ku muissa, et se taittuu sivulle ja siinä pyörii, miksi Nikon muutti tyylin.

Moni jostain syystä vihaa sivulle kääntyvää moneen suuntaan kääntyvää ((fully) articulating screen (FAS)) näyttöä. Oma vinkkini tuollaisen näytön kanssa että aina kun näyttö käännetty kiinni kameraan, on näyttö aina kameran runkoon päin. Jos tuollaista näyttöä käyttää allaolevan kuvan tapaan (näyttö käännetty kameraan kiinni, näyttö kuvaajaan päin), joutuu sitä jatkuvasti kääntelemään ja vääntelemään ihan turhaan jos haluaa muuttaa näytön kulmaa. En suosittele tätä, tai siis suosittelen kokeilemaan josko tämän konfiguraation välttely helpottaa kameran käyttöä.

Kun näyttö "säilytysasennossa" (kiinni kamerassa näyttö kameran runkoon päin) ja sen siitä avaa vasemmalle sivulle, niin se silloin avautuu kuvaajaan päin, ja näytön kallistaminen tapahtuu jatkeena samalle liikkeelle jolla näyttö avattiin. Kun näyttöä ei käytä, se on aina suojattuna. Lisäksi tällä tavalla nenä ei ikinä osu kosketusnäyttöön ja esim. muuta tarkennuspistettä väärään paikkaan. Haittapuolena tässä on että näyttö ei ole pystyakselilla samassa linjassa objektiivin ja kennon kanssa, mutta tämä ei ole minua ikinä häirinnyt. Näytön avaaminen ei juuri vie ylimääräistä aikaa kun siihen tottuu.
Slide1_crop.JPG
 
Onko tietoa onko Z50:ssä runkovakaajaa? Googlella sain vastuaksen "The Z50 lacks the in-body stabilization (or "VR" vibration reduction, as Nikon calls it) available on the full-frame models.", mutta eihän Z50 ole full frame kamera.
 
Moni jostain syystä vihaa sivulle kääntyvää moneen suuntaan kääntyvää ((fully) articulating screen (FAS)) näyttöä. Oma vinkkini tuollaisen näytön kanssa että aina kun näyttö käännetty kiinni kameraan, on näyttö aina kameran runkoon päin. Jos tuollaista näyttöä käyttää allaolevan kuvan tapaan (näyttö käännetty kameraan kiinni, näyttö kuvaajaan päin), joutuu sitä jatkuvasti kääntelemään ja vääntelemään ihan turhaan jos haluaa muuttaa näytön kulmaa. En suosittele tätä, tai siis suosittelen kokeilemaan josko tämän konfiguraation välttely helpottaa kameran käyttöä.

Kun näyttö "säilytysasennossa" (kiinni kamerassa näyttö kameran runkoon päin) ja sen siitä avaa vasemmalle sivulle, niin se silloin avautuu kuvaajaan päin, ja näytön kallistaminen tapahtuu jatkeena samalle liikkeelle jolla näyttö avattiin. Kun näyttöä ei käytä, se on aina suojattuna. Lisäksi tällä tavalla nenä ei ikinä osu kosketusnäyttöön ja esim. muuta tarkennuspistettä väärään paikkaan. Haittapuolena tässä on että näyttö ei ole pystyakselilla samassa linjassa objektiivin ja kennon kanssa, mutta tämä ei ole minua ikinä häirinnyt. Näytön avaaminen ei juuri vie ylimääräistä aikaa kun siihen tottuu.
Slide1_crop.JPG

En ole juurikaan muita merkkejä seurannut, kuin sen minkä näkee noissa videoblogeissa jne. mutta sellanen käsitys että kaikissa muissa merkeissä on juurikin tuollainen näyttö vai olenko tulkinnut väärin?
 
Onko tietoa onko Z50:ssä runkovakaajaa? Googlella sain vastuaksen "The Z50 lacks the in-body stabilization (or "VR" vibration reduction, as Nikon calls it) available on the full-frame models.", mutta eihän Z50 ole full frame kamera.

Z50:ssä ei ole sisäänrakennettua kuvanvakaajaa, toisin kuin Nikonin Z-täyskennokameroissa.
 
En ole juurikaan muita merkkejä seurannut, kuin sen minkä näkee noissa videoblogeissa jne. mutta sellanen käsitys että kaikissa muissa merkeissä on juurikin tuollainen näyttö vai olenko tulkinnut väärin?

Tänä päivänä peilittömissä kameroissa yleensä on jonkinlainen kääntyvä näyttö. Päätyypit:
  • Vain pystysuunnassa (x-akselin ympäri) kääntyvä näyttö (tilt-only). Joissain tapauksissa tämän saa käännettyä kuvaajaa kohti (yleensä kameran yläpuolelle).
  • Sivulle kääntyvä näyttö (flippy screen) (Fully) articualting screen (FAS). Näyttö kääntyy kahden akselin ympäri, mutta näyttö pitää ensin kääntää sivulle.
  • Kahden akselin ympäri kääntyvä näyttö, jota ei tarvitse ensin kääntää sivuun. Näitä on ainakin joissain Fujin (X-H1) ja Panasonicin malleissa (S1H).
Kaikissa on etunsa, tuo kolmas vaihtoehto on ikäänkuin yhdistelmä kahdesta ensimmäisestä.
 
Rupes kiinnostaa toi D5200, onko se kuvien osalta käyttökelpoinen?
Kyllähän se on, kyllä noilla vanhoillakin rungoilla saa laadukasta kuvaa, enemmän se kuvanlaatu on objektiivista kiinni.
Vasta katselin omaa kuva-arkistoa läpi, vanhalla Nikonin D90 rungolla otetut kuvat oli aivan priimaa ja käyttökelpoista edelleenkin.
 
Tuli tehtyä tilaus. Mulla siis kakkoskamerana nyt ollut D80 ja mitä oon siihen kaivannut lisää on juurikin se, että pystyy kuvaamaan lcd-näytöltä, ei tarvitse aina laittaa silmää kiinni viewfinderiin, vaikka onnistuuhan sillä kuvat suht sokkonakin. Mulla on kaksi F-mountin objektiiviakin, 35mm ja 50 mm Nikkoreita. Oliko ne molemmat 1.8 aukolla + autotarkennuksella.
 
Tuli tehtyä tilaus. Mulla siis kakkoskamerana nyt ollut D80 ja mitä oon siihen kaivannut lisää on juurikin se, että pystyy kuvaamaan lcd-näytöltä, ei tarvitse aina laittaa silmää kiinni viewfinderiin, vaikka onnistuuhan sillä kuvat suht sokkonakin. Mulla on kaksi F-mountin objektiiviakin, 35mm ja 50 mm Nikkoreita. Oliko ne molemmat 1.8 aukolla + autotarkennuksella.
Jos nuo on niitä 1.8G sarjalaisia, ne on perhanan hyviä laseja. Varsinkin se 35mm, oma suosikki croppinikoniin. Vähän hitaahko tarkennus, mutta kuvanlaatu huippua ja hinta todella halpa.
 
Bookmarkkasin joskus hyviä kuvat.fi gallerioita. Lähinnä erilaisia (auto)tapahtumia. Tästä on yli 10 vuotta. Jonkin aikaa sitte ajattelin selailla niitä ja 99% oli kadonnut bittiavaruuteen. Tämä kertonee jotain.

Mulla on ollut 2007? lähtien kuvat.fi. Ei tuo nyt niin paljoa maksa. Kun en käytä someja tms, niin ei kuvia oikein voi muuallakaan jakaa samalla tavalla suuria määriä yhtä helposti. Hostaan siellä myös pelien kuvankaappauksia, kuvia eräretkiltä, ja kaikkea muuta.

---

Viime viikolla oli 24h kuvausmaraton. Tunnin välein tuli uudet aiheet, yht. 24kpl, ja koko setti piti palauttaa heti kisan päätyttyä. Oli aika tiukkaa. Käytin aikaa ehkä 20min/kuva, yht. 8h. Olen ollut aiemmin 6h kisoissa mukana, mutta 24h on jo jotain muuta :D Yritin kaikenlaista teknistä kikkailua.

02 - reflections - sattumalta sai aika paljon heijastuksia jostain kulmaravintolan ikkunoista
02b_reflections_1098233_3840px.jpg


06 - 痕迹 - tässä heilutin kameraa graffitin edessä pidemmällä suljinajalla
06_tracks_and_traces_1098184_3840px.jpg


12 - π x r² - teetä ja soijakastiketta ripoteltuna paperin päälle..
12_circle_1098322_3840px.jpg


17 - À l'envers - ikean 1L mitan sisällä pyörän lamppu, päällä kristallimalja.
17_upside_down_1098460_3840px.jpg


24 - Snap - leikkasin mustasta pahvista kulman pois, ja peitin aina 3/4 osaa kuva-alasta kerrallaan pahvilla. Näin sai neljä pientä valotusta samaan ruutuun:
24_snap_1098462_3840px.jpg


Kaikki kuvat: 09-06 - Fotomaraton

Kamerana oli Panasonic S1, perus 24mpix peilitön järkkäri vuodelta 2018. Suurimmassa osassa kuvia käytin sigman 35/2 contemporary lasia, sain sen pari viikkoa sitten Rajalasta 380€:llä Sigman 58mm filsun kanssa käytettynä. Tynnyrivääristymä on aika paha, mutta onneksi softa korjaa ne hyvin. Terävä piirto ja pehmeä bokeh, suht pieni ja tavallaan aika kevyt myös.

Varmaan, mutta en tiedä viitsinkö enää investoida F-mountin laseihin.

Monessa kuvassa mulla oli 85mm f/2.8 PC-nikkor, eli tilt-shift -lasi. Käytin lähinnä sitä siksi, koska sillä pystyi tarkentamaan lähelle, 1:2. Piirrosta huomaa, että se on vähän "vanhanaikainen", mutta ihan riittävän hyvä kuitenkin. Perus 85mm/1.8 tms lasia en F-mountille ostaisi, ellei sitä saisi erityisen edullisesti. F-mountin lasit rupeavat olemaan vähän "ongelmajätettä", joten sen pitää näkyä hinnassa. Hyvin niitä käyttää, ja tuo PC-nikkor esim on paljon halvempi kuin 90mm 2.8 L TS-E.

Toisaalta tässä kuvassa käytin vähän tilttiä, että sain tarkennustason käännettyä kirjan pohjan suuntaisesti. Näin sai vähän sivusta kuvatessakin tarkan silhuetin kirjasta:

18 - Ngiyakuthanda
18_i_love_you_1098335_3840px.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut 2007? lähtien kuvat.fi. Ei tuo nyt niin paljoa maksa. Kun en käytä someja tms, niin ei kuvia oikein voi muuallakaan jakaa samalla tavalla suuria määriä yhtä helposti. Hostaan siellä myös pelien kuvankaappauksia, kuvia eräretkiltä, ja kaikkea muuta.

Pilvipalveluissa (Google drive, OneDrive, DropBox, mitä näytä nyt on) pystyy jakamaan ja myös selailemaan kuvia. Ilmaista tilaa on tyypillisesti tosin vain se 10-15Gt, en osaa sanoa kuinka kilpailukykyisiä hinnat ovat jos haluaa enemmän tilaa. Hyvänä puolena on että nuo integroituvat hyvin osaksi tiedostojärjestelmää. Mitään plugineja ei siis tarvita, sen kun eksporttaa kuvat suoraan raw-kehityssoftasta tiedostojärjestelmän kautta Onedriveen tai G:-asemalle (Google drive). Tiedostoja pääsee myös helposti hallitsemaan vaikka älypuhelimella.

Tuollaisella kuvagallerialla on silti varmasti edelleen paikkansa maailmassa. OneDriveä en käytä kun sen kanssa ei koskaan tiedä missä datat oikeasti ovat, moni softakin tallentelee ties mitä .ini-tiedostoja ja väliaikaistiedostoja Onedriveen eli pilveen.
 
D-sarjalaisten LCD:lle ei isoa painoarvoa kannata antaa, ellei harrasta oikeasti staatisten kohteiden kuvaamista erikoisemmista vinkkeleistä. Live view autofocus noissa kaikissa peili-nikoneissa on parhaimmillaankin aika paska (pumppaa ja on hidas), joten pääosin vain tuotosten pikaiseen kenttätarkasteluun sitä käyttää. Rikki en ole vielä yhdestäkään kamerasta näyttöä saanut, vaikka aika surutta on tullut kuljettua vaikka missä. Ylös/alas kääntyvä on ihan kiva, mutta minkä arvoinen sitten... videoita jos aikoo, ja haluaa nähdä linssin eteen mitä kuvaa, kannattaa minusta unohtaa nuo vanhat peilirungot.
Kuvanlaatu on vähintään käypää halvimmissakin Dxxx rungoissa, mutta kovin isoa rahaa en enää tuohon F-systeemiin laittaisi, kun eipä niistä sitten joskus myöhemmin luopuessa saa sitäkään vähää vaihdossa.
 
Tänään tiistaina ilmeisesti julkaistaan Panasonic G9 II. Selkeimpiä parannuksia lienevät entistäkin parempi kuvanvakain, PDAF-tarkennus ja 25Mp kenno. GH7 julkaistaan mahdollisesti myös, kenties "työn alla" projektina. Myöskin objektiiveista on tulossa uusia versiota, ainakin PanaLeica 100-400mm. Itseäni kiinnostaa erityisesti että miten tuo 25Mp kenno tullaan virittämään. GH6:n dual-gain-kennohan ei alemmilla ISO-tasoilla yllä esim. GH5/G9-tasolle, mutta ylemmillä ISO-tasoilla on käsittääkseni omaa luokkaansa verrattuna GH5/G9.
 
Tänään tiistaina ilmeisesti julkaistaan Panasonic G9 II.
G9:n omistaja täällä, hyvin mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee. Päivitys kiinnostaa, etenkin pdaf:n vuoksi, mutta tuskin nopeammasta prosessoristakaan haittaa olisi. Tosin päivitys kiinnostaa siksikin, että käytettynä Rajalasta ostettu kamera ei kyllä ihan vastannu mielestäni ilmoitettua kuntoluokkaa, joten ihan jo silläkin haluaisi vaihtaa (etenkin kun black fridaynä olis saanu tuliterän halvemmalla).

Jos ja kun hinta tökkii, niin sitten pitää jäädä odottamaan josko jotain kampanjaa joskus tulis.
 
Panasonic G9 II Micro Four Thirds-kamera siis julkaistiin. Samalla tuli uudet versiot 12-35mm f/2.8, 35-100mm ja 100-400mm f/4-6.3 objektiivista. Kahta ensimmäistä ei ollut aiemmin Leica-brandatty, vaikka erittäin laadukkaita (niin laadultaan kuin hinnaltaan) ovat olleetkin. 100-400mm objektiivin lyhin tarkennusetäisyys vissiin pieneni ja objektiivi ottaa nyt teleconverttereja, eli periaatteessa tuolla pääsee nyt 1600mm täyskennovastaavuuteen.

G9 II:ssa on 25MP kenno, joka kaiketi perustuu GH6:n kennoon, mutta ilmeisesti ehkä on huomattavasti parempi matalilla herkkyyksillä? Lisäksi ensimmäisenä Panasonicin Micro Four Thirds -kamerana kennossa on vaihetarkennus (PDAF). Rungossa olevan kuvanvakaimen (IBIS) tehoksi luvataan 8 pykälää, tämä tosin saattaa olla kokonaisteho josssa yhdistellään kameran ja objetkiivin kuvanvakaimia. Sarjakuvaus on 50 kuvaa sekunnissa jatkuvalla tarkennuksella elektronisella sulkimella, 60 ilman jatkuvaa tarkennusta ja mekaanisella sulkimella 10 kuvaa sekunnissa. Kameralla voi nyt ottaa 100 megapikselin kuvia hi-res-moodissa, joka ottaa monta kuvaa peräjälkeen kuvanvakaimen liikuttaen kennoa pikselin tai puoli pikseliä eri suuntiin. Tällä tavalla saadaan myös kohinaa poistettua. Uutta on että tämä moodi toimii nyt ilman jalustaa, aivan kuin Olympuksen/OM-systemsin kameroilla aiemmin.

Videopuolella VLOG on asennettuna vakiona ja videon tallennuspituuksissa ei ole rajoituksia. Chrisin ja Jordanin Petapixel-testissä huoneenlämmössä kamera ei ylikuumentunut n. 1.5h kuvauksen aikana, missä ajassa akku tyhjeni. Nämä moodit taisivat olla 4k 60fps ja ellen väärin muista open gate 5.9k, joka siis kuvaa videota käyttäen koko kennoa (4:3 kuvasuhteessa). 4k 120fps -kuvauksessa kamera ylikuumeni reilussa 10 minuutissa. Kameraahan markkinoidaan nimenomaan stillikamerana, mutta video-ominaisuudet vaikuttavat erittäin hyviltä.

Kameran runko on käytännössä täyskennoisen S5 II-runko ilman tuuletusrakoja, G9 II:ssä siis ei ole tuuletinta, toisin kuin S5 II:ssa. Runko on hieman kapeampi kuin G9, mutta korkeampi. Etsin (3.86Mp) ja näyttö ovat kutakuinkin samaa luokkaa G9:n kanssa. Varsin hyvät siis mutta ei tässä kohtaa mitään mullistavaa, tuo G9:hän julkaistiin joulukuussa 2017. Kameran päällä oleva näyttö on pois, samoin salamaportti ja 1/2 vipu kameran edessä. Joysticki toimii kahdeksaan suuntaan G9:n neljän sijasta. Muutoin kamera muistuttaa aika lailla G9:ä, näyttö kääntyy sivulle, pre-burst onnistuu jne. Hintaa on suunnilleen 1800€.

Korjailkaa jos tiedoissa on virheitä, puutteita varmasti ainakin on. G9 II vaikuttaa kameralta jossa ei ole mitään vikaa (paitsi ehkä koko ja paino) sekä kameralta joka tekee melkein kaiken todella hyvin (paitsi syväterävyttä ei saa kovin kapeaksi, tämä vaikuttaa myös hämäräkuvausominaisuuksiin silloin kun matala syväterävyys ei ole haitta). Kilpailu on kuitenkin kovaa ja muutkin osaavat tehdä hyviä kameroita, eikä tuo G9 nyt oikein missään ole paraskaan.
 
Panasonic G9 II Micro Four Thirds-kamera siis julkaistiin. Samalla tuli uudet versiot 12-35mm f/2.8, 35-100mm ja 100-400mm f/4-6.3 objektiivista. Kahta ensimmäistä ei ollut aiemmin Leica-brandatty, vaikka erittäin laadukkaita (niin laadultaan kuin hinnaltaan) ovat olleetkin. 100-400mm objektiivin lyhin tarkennusetäisyys vissiin pieneni ja objektiivi ottaa nyt teleconverttereja, eli periaatteessa tuolla pääsee nyt 1600mm täyskennovastaavuuteen.

G9 II:ssa on 25MP kenno, joka kaiketi perustuu GH6:n kennoon, mutta ilmeisesti ehkä on huomattavasti parempi matalilla herkkyyksillä? Lisäksi ensimmäisenä Panasonicin Micro Four Thirds -kamerana kennossa on vaihetarkennus (PDAF). Rungossa olevan kuvanvakaimen (IBIS) tehoksi luvataan 8 pykälää, tämä tosin saattaa olla kokonaisteho josssa yhdistellään kameran ja objetkiivin kuvanvakaimia. Sarjakuvaus on 50 kuvaa sekunnissa jatkuvalla tarkennuksella elektronisella sulkimella, 60 ilman jatkuvaa tarkennusta ja mekaanisella sulkimella 10 kuvaa sekunnissa. Kameralla voi nyt ottaa 100 megapikselin kuvia hi-res-moodissa, joka ottaa monta kuvaa peräjälkeen kuvanvakaimen liikuttaen kennoa pikselin tai puoli pikseliä eri suuntiin. Tällä tavalla saadaan myös kohinaa poistettua. Uutta on että tämä moodi toimii nyt ilman jalustaa, aivan kuin Olympuksen/OM-systemsin kameroilla aiemmin.

Videopuolella VLOG on asennettuna vakiona ja videon tallennuspituuksissa ei ole rajoituksia. Chrisin ja Jordanin Petapixel-testissä huoneenlämmössä kamera ei ylikuumentunut n. 1.5h kuvauksen aikana, missä ajassa akku tyhjeni. Nämä moodit taisivat olla 4k 60fps ja ellen väärin muista open gate 5.9k, joka siis kuvaa videota käyttäen koko kennoa (4:3 kuvasuhteessa). 4k 120fps -kuvauksessa kamera ylikuumeni reilussa 10 minuutissa. Kameraahan markkinoidaan nimenomaan stillikamerana, mutta video-ominaisuudet vaikuttavat erittäin hyviltä.

Kameran runko on käytännössä täyskennoisen S5 II-runko ilman tuuletusrakoja, G9 II:ssä siis ei ole tuuletinta, toisin kuin S5 II:ssa. Runko on hieman kapeampi kuin G9, mutta korkeampi. Etsin (3.86Mp) ja näyttö ovat kutakuinkin samaa luokkaa G9:n kanssa. Varsin hyvät siis mutta ei tässä kohtaa mitään mullistavaa, tuo G9:hän julkaistiin joulukuussa 2017. Kameran päällä oleva näyttö on pois, samoin salamaportti ja 1/2 vipu kameran edessä. Joysticki toimii kahdeksaan suuntaan G9:n neljän sijasta. Muutoin kamera muistuttaa aika lailla G9:ä, näyttö kääntyy sivulle, pre-burst onnistuu jne. Hintaa on suunnilleen 1800€.

Korjailkaa jos tiedoissa on virheitä, puutteita varmasti ainakin on. G9 II vaikuttaa kameralta jossa ei ole mitään vikaa (paitsi ehkä koko ja paino) sekä kameralta joka tekee melkein kaiken todella hyvin (paitsi syväterävyttä ei saa kovin kapeaksi, tämä vaikuttaa myös hämäräkuvausominaisuuksiin silloin kun matala syväterävyys ei ole haitta). Kilpailu on kuitenkin kovaa ja muutkin osaavat tehdä hyviä kameroita, eikä tuo G9 nyt oikein missään ole paraskaan.
Vakain on tod hyvä tuossa. Saat hölskyttää oikein kunnolla. Sisäinen prores tallennus jos en väärin muista. Ja v-log myös stilleihin.
Komee paketti.
 
Vakain on tod hyvä tuossa. Saat hölskyttää oikein kunnolla. Sisäinen prores tallennus jos en väärin muista. Ja v-log myös stilleihin.
Komee paketti.

Prores 422 ja 422 HQ on käsittääkseni ulkoiselle SSD:lle. Ulkoinen SSD-tallennus ei ehkä tunnu kovin kiihottavalta, mutta tuohon siis ei tarvitse hommata ulkoista tallenninta (Esim. Atomos Ninja), SSD-levythän ovat edullisia ja sellaisen saa johonkin SmallRigiin helposti kiinni. Tästä päästäänkin siihen että jos käytössä on jo S5 II ja siihen rigi, niin sama rigi käy G9 II:lle. G9 II:ssa on kuitenkin tiettyjä etuja täyskennokameraan verrattuna, kuten tehokkaampi kuvanvakautus ja esim. todella pitkillä polttoväleillä (100-400mm, vastaa 200-800mm) kuvaaminen on huomattavasti helpompaa. S5 II ja G9 II molemmat toki maksavat jonkin verran rahaa, mutta jos videohommien budjetteja miettiin niin itseasiassa erittäin edullisia. Tuossa on aika hyvä combo, oletan että väriprofiilit yms. ovat keskenään yhteensopivia mikä helpottaa huomattavasti editointia.
 
Pinotusta kennosta on iso hyöty nopeasti liikkuviin kohteisiin, onko G9 II:ssa pinottu kenno kuten OM-1:ssä ?
 
Pinotusta kennosta on iso hyöty nopeasti liikkuviin kohteisiin, onko G9 II:ssa pinottu kenno kuten OM-1:ssä ?

G9 II:ssä ei ole pinottua kennoa, mikä liittynee siihen että kenno ilmeisesti ei ole Sonyn valmistama toisin kuin kilpailijoilla. Oletusarvoisesti lukunopeus on samaa tasoa kuin GH6:ssa. Tätä varmasti joku on jo ehtinyt testatakin, en äkisti löytänyt testituloksia. GH6:ssa kennon lukuaika on 5.8K-moodissa (koko kenno) 17.6ms, DCI 4K-moodissa 12.4ms ja UHD 4k-moodissa 13.3ms (Panasonic Lumix DC-GH6 review). Tämähä on ihan hyvä, mutta kilpailijoilla on parhaissa kameroissa vielä parempi. Sekä GH6:ssa että G9 II:ssa on "dual output gain" kenno, eli kaksi natiivi ISOa (https://www.dpreview.com/articles/1570070253/what-is-dual-gain-and-how-does-it-work; tarkentakaa jotka ymmärrätte paremmin). G9 II -kenno mahdollisesti on todella hyvä kokoonsa nähden, matalilla herkkyyksillä huomattavasti parempi kuin GH6 kenno, mutta en ole nähnyt testituloksia.

Vertailun vuoksi ilmeisesti OM-1:ssä lukuaika on noin 8ms ja Sony Alpha 1:ssä ja Nikon Z 9:ssä vielä paljon nopeampi (OM Digital OM-1 Review: The Best Micro Four Thirds Camera Ever Made).
 
Onko tiedossa jotain hyvää kameratarvikeliikettä euroopassa? Mieluiten Saksasta. Alkaa nykyinen kotimainen kivijalkaliike myymään kaiken tarvikkeen toimitusmyyntinä (joita itse tilaan; varmasti ovat katsoneet mitä myydään eniten ovat varastossa mutta se ei mua ilahduta), se ei sinänsä haittaa mutta nytkin tilaus ollut odottamassa tavaroiden saapumisia 1,5 viikkoa ja siitä kun saapuvat sinne liikkeeseen menee rahdissa päivä kaksi mulle ja enemmänkin jos sappuminen kivijalkaan sattuu perjantaiksi.
 
Onko tiedossa jotain hyvää kameratarvikeliikettä euroopassa? Mieluiten Saksasta. Alkaa nykyinen kotimainen kivijalkaliike myymään kaiken tarvikkeen toimitusmyyntinä (joita itse tilaan; varmasti ovat katsoneet mitä myydään eniten ovat varastossa mutta se ei mua ilahduta), se ei sinänsä haittaa mutta nytkin tilaus ollut odottamassa tavaroiden saapumisia 1,5 viikkoa ja siitä kun saapuvat sinne liikkeeseen menee rahdissa päivä kaksi mulle ja enemmänkin jos sappuminen kivijalkaan sattuu perjantaiksi.
On kai noita nopeitakin kotimaisia liikkeitä? Fotonordic, Kameraliike, Fotomonza, Telefoto nyt ainakin näin äkkiseltään mieleen tulevia.
Jos oikein muistan, Saksassa ei edes hinnat ole enää nykyään kilpailukykyisiä Suomeen verrattuna.

Edit: suurimmassa osassa noista näkee jopa reaaliaikaisen varastotilanteen. Ainahan se on viivästystä jos myyjä joutuu tukkurilta tilaamaan, mutta varastotuotteet on omien kokemuksien perusteella tulleet kahdessa päivässä perille, jopa tänne Oulun seudulle. Fotonordicista päivässä.
 
On kai noita nopeitakin kotimaisia liikkeitä? Fotonordic, Kameraliike, Fotomonza, Telefoto nyt ainakin näin äkkiseltään mieleen tulevia.
Jos oikein muistan, Saksassa ei edes hinnat ole enää nykyään kilpailukykyisiä Suomeen verrattuna.

Edit: suurimmassa osassa noista näkee jopa reaaliaikaisen varastotilanteen. Ainahan se on viivästystä jos myyjä joutuu tukkurilta tilaamaan, mutta varastotuotteet on omien kokemuksien perusteella tulleet kahdessa päivässä perille, jopa tänne Oulun seudulle. Fotonordicista päivässä.

Itse en ainakaan koskaan ole ollut sen halvimman hinnan perässä, sen vuoksihan olenkin "vakioasiakas" liikkeessä, jossa löydän itselleni mieluisen ammattitaitoisen palvelun ja suhteellisen nopeat toimitusajat. Itse en ymmärrä miten voi Helsingissä sijaitsevalla tukkurilta tavaran toimittaminen kivijalkaliikkeeseen kestää sen pari viikkoa eikä yrittäjä edes harrasta patikointia, joten en usko että hakee sen sieltä kävellen. Eikä sekään mua haittaa, ellei palvelua mainosteta nopeana. Jos tiedän että tarvitsen jotain tuotetta perjantaina ja mulle liikkeestä luvataan että se on silloin mun kotona, niin koen sen vähän huonona asiakaspalveluna kun kertääkään muutaman viikon. Jos olisi sanottu että siinä kestää niin silloin voisin joko siirtää sitä mun tarpeen aikataulua tai etsiä paikka josta sen saan.

Sen vuoski mietinkin jotain saksalaista, kun ainakin pyörätarvikeliikkeessä, esim. bike24 on next day delivery lisäoptio, 10€ kun maksaa lisää niin saa sen tuotteen kotiin seuraavaksi päiväksi. ja ilman sitäkin se on se viikko.
 
Sen vuoski mietinkin jotain saksalaista, kun ainakin pyörätarvikeliikkeessä, esim. bike24 on next day delivery lisäoptio, 10€ kun maksaa lisää niin saa sen tuotteen kotiin seuraavaksi päiväksi. ja ilman sitäkin se on se viikko.
Amazon.de on ollu mun valinta. Tosin mieluiten suosin minäkin paikallista liikettä, mutta kun hintaero alkaa olla satasissa, ei enää pysty. Viimeksi näin taisi käydä Olympuksen MFT-makro-objektiivin kohdalla. (Tosin Suomessakin oli jokin hinta-eroa tasoittava cashback-tarjous siihen aikaan, mutta cashback vs. suora alennus kallistuu mulla aina suoran alennuksen eduksi.)
 
Itse en ainakaan koskaan ole ollut sen halvimman hinnan perässä, sen vuoksihan olenkin "vakioasiakas" liikkeessä, jossa löydän itselleni mieluisen ammattitaitoisen palvelun ja suhteellisen nopeat toimitusajat. Itse en ymmärrä miten voi Helsingissä sijaitsevalla tukkurilta tavaran toimittaminen kivijalkaliikkeeseen kestää sen pari viikkoa eikä yrittäjä edes harrasta patikointia, joten en usko että hakee sen sieltä kävellen. Eikä sekään mua haittaa, ellei palvelua mainosteta nopeana. Jos tiedän että tarvitsen jotain tuotetta perjantaina ja mulle liikkeestä luvataan että se on silloin mun kotona, niin koen sen vähän huonona asiakaspalveluna kun kertääkään muutaman viikon. Jos olisi sanottu että siinä kestää niin silloin voisin joko siirtää sitä mun tarpeen aikataulua tai etsiä paikka josta sen saan.

Sen vuoski mietinkin jotain saksalaista, kun ainakin pyörätarvikeliikkeessä, esim. bike24 on next day delivery lisäoptio, 10€ kun maksaa lisää niin saa sen tuotteen kotiin seuraavaksi päiväksi. ja ilman sitäkin se on se viikko.
No on se silloin kyllä väärin jo luvataan tietylle päivälle ja siitä myöhästytään päivätolkulla.
Saksalaisista pyöräliikkeistä olen samaa mieltä, halvat hinnat ja tulee melkein nopeampaa entä suomalaisista liikkeistä tilaamalla. Itsekin tilannut pyörien osat sieltä. Hauskinta on että postit on yleensä halvempia entä Suomalaisista liikkeistä tilattuna.
 
Panasonic G9 II Micro Four Thirds-kamera siis julkaistiin. Samalla tuli uudet versiot 12-35mm f/2.8, 35-100mm ja 100-400mm f/4-6.3 objektiivista. Kahta ensimmäistä ei ollut aiemmin Leica-brandatty, vaikka erittäin laadukkaita (niin laadultaan kuin hinnaltaan) ovat olleetkin. 100-400mm objektiivin lyhin tarkennusetäisyys vissiin pieneni ja objektiivi ottaa nyt teleconverttereja, eli periaatteessa tuolla pääsee nyt 1600mm täyskennovastaavuuteen.

Panasonic Leica 100-400mm objektiivin lyhin tarkennusetäisyys ilmeisesti ei pienentynytkään II-versiossa. Telekonvertterin ansiosta suurennuskerroin toki kasvaa, nähtäväksi jää onko optinen laatu niin hyvää että sellaisen käyttämisestä olisi merkittävää hyötyä. Joka tapauksessa tuo objektiivi kyllä taipuu kukkasten ja isompien hyönteisten kuvaamiseen eli siinä mielessä suurennuskerroin on ihan relevantti:

PG9A0324_1600x1200.jpg
Herukkaperhonen, koko kuva pienennettynä 1600 x 1200 resoluutioon. Panasonic G9, Panasonic Leica 100-400mm (I), 400mm, 1/500s, f/9, ISO 400, DxO PhotoLab 5.

PG9A0324_1to1crop.jpg
Herukkaperhonen, 100% (1:1) crop, pikselipornoiluun. Panasonic G9, Panasonic Leica 100-400mm (I), 400mm, 1/500s, f/9, ISO 400, DxO PhotoLab 5.
 
Viimeksi muokattu:
Panasonic Leica 100-400mm objektiivin lyhin tarkennusetäisyys ilmeisesti ei pienentynytkään II-versiossa.

Tää on 100-300 mm objektiivillakin isoin ongelma hyönteisiä kuvatessa. Aika paljon saa välillä hinkata että tarkennuksen saa osumaan. Muutoin kyllä tykkään.

Aiemmin kyselin Samyangin manuaalitarkennettavasta makrosta ja sellainen tulikin ostettua. Aika tuskaahan sillä on tietyissä tilanteissa yrittää tarkennusta sada kohdilleen, mutta kun natsaa, niin tykkään lopputuloksesta.
 
Tää on 100-300 mm objektiivillakin isoin ongelma hyönteisiä kuvatessa. Aika paljon saa välillä hinkata että tarkennuksen saa osumaan. Muutoin kyllä tykkään.

Tämä on kontrastipohjaisen tarkennuksen huono puoli, automaattitarkennus ei yleensä toimi ääripäässä eli lyhyimmällä mahdollisella tarkennusetäisyydellä.

Aiemmin kyselin Samyangin manuaalitarkennettavasta makrosta ja sellainen tulikin ostettua. Aika tuskaahan sillä on tietyissä tilanteissa yrittää tarkennusta sada kohdilleen, mutta kun natsaa, niin tykkään lopputuloksesta.

Sarjakuvausta olen itse käyttänyt makrokuvauksessa. Kun tarkennus on lukittu (usein lyhimmäksi mahdolliseksi ja manuaalitarkennus päällä), niin ensin pidän kameraa hieman liian kaukana, jonka jälkeen painan sulkimen pohjaan ja siirrän kameraa hitaasti lähemmäksi. Jossain kohtaa kohde osuu tarkennusetäisyydelle.
 
Tänään posteljooni toi tuon kakkoskameran D5200. Tuli ihan sormi suuhun, kun siinä on vain yksi säätöpyörä, mistä mä säädän F-arvoa. Rulla säätää aikaa, kun painaa Fn-näppäintä samalla, se säätä iso-arvoa mutta en oo vielä keksinyt miten aukkoa säädetään.
 
Mitään en ihmeemmin kameroista ymmärrä, mutta kookle kertoo, että pitäis painaa kameran päältä +- namiska pohjaan ja pyörittää rullasta.
 
Hittolainen kun on vaikea yrittää valita 85mm 1.8 primen kaveriksi fullfreimille toista primeä. Ehdokkaina Sonyn G masterit 24mm f1.4 ja 35m f1.4. Molemmat todella loistavia objektiivejä, mutta koska oma kuvaaminen on aikalailla kaikkea mahdollista päivästä riippuen, niin kumpikaan ei oikein ole juuri se oikea valinta (zoomit on kokeiltu, pidän enemmän primeistä) ja molempiin ei budjetti riitä. 35mm kannalle olen hieman kallistunut, mutta silti epäilyttää että sopisiko itselleni paremmin hieman laajempi 24mm. Toki monesti kuulee, että 35mm + 85mm on aika hyvä kokonaisuus jos kaksi primeä haluaa, mutta myös tuo 24mm olisi taas ihan mielenkiintoinen valinta tiettyihin tilanteisiin.
 
Hittolainen kun on vaikea yrittää valita 85mm 1.8 primen kaveriksi fullfreimille toista primeä. Ehdokkaina Sonyn G masterit 24mm f1.4 ja 35m f1.4. Molemmat todella loistavia objektiivejä, mutta koska oma kuvaaminen on aikalailla kaikkea mahdollista päivästä riippuen, niin kumpikaan ei oikein ole juuri se oikea valinta (zoomit on kokeiltu, pidän enemmän primeistä) ja molempiin ei budjetti riitä. 35mm kannalle olen hieman kallistunut, mutta silti epäilyttää että sopisiko itselleni paremmin hieman laajempi 24mm. Toki monesti kuulee, että 35mm + 85mm on aika hyvä kokonaisuus jos kaksi primeä haluaa, mutta myös tuo 24mm olisi taas ihan mielenkiintoinen valinta tiettyihin tilanteisiin.
Mulla 35 mm linssi on yks yleisimmin käytössä olevia (tai no, MFT-kamera, joten puhun kroppikerroinkorjatusta 17 mm linssistä). Kyllä sille 24 mm käyttöä myös on, mutta nimenomaan yleiskäyttöön valitsisin mieluummin tuon 35 mm. Vähän samankaltaisilla mietteillä ("mielenkiintoinen valinta tiettyihin tilanteisiin") päädyin ostamaan myös 18 mm linssin, mutta nähtäväksi jää, oliko se fiksu hankinta. Tähtitaivasta meinasin sillä kuvata, ja olihan tuosta revontulien kanssa jo iloakin.
 
Mulla 35 mm linssi on yks yleisimmin käytössä olevia (tai no, MFT-kamera, joten puhun kroppikerroinkorjatusta 17 mm linssistä). Kyllä sille 24 mm käyttöä myös on, mutta nimenomaan yleiskäyttöön valitsisin mieluummin tuon 35 mm. Vähän samankaltaisilla mietteillä ("mielenkiintoinen valinta tiettyihin tilanteisiin") päädyin ostamaan myös 18 mm linssin, mutta nähtäväksi jää, oliko se fiksu hankinta. Tähtitaivasta meinasin sillä kuvata, ja olihan tuosta revontulien kanssa jo iloakin.
Joo kyllähän tuo 35mm piirtää todella luonnollisen kuvan ilman juurikaan vääristymiä. Toisaalta juurikin tuo 24mm pieni vääristämä sopii tietyissä tilanteissa, mutta ei tietenkään kaikenlaisiin kuviin. Sitten taas toisaalta 35mm voi olla hieman liian tiukka polttoväli joihinkin tilanteisiin verrattuna 24mm, joka on hieman laajempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 390
Viestejä
4 549 652
Jäsenet
74 981
Uusin jäsen
Kakonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom