Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Kannattaa itselleen yrittää hahmottaa että arvostaako enemmän 24-105mm F4 pidempää ulottuvuutta vai 24-70mm F2.8 yhden askeleen parempaa valovoimaa. Toki jos diiliin tulee 50mm F1.8, niin tämä korvaa tietyissä tilanteissa F4, putken heikohkoa valovoimaa (jalkazoomi on kätevä prime putken kanssa ;).

Et pahasti mene metsää R8 + 24-105mmF4 +50mmF1.8 kombolla (jos tämän saat 3k€). Toki varaa lisäakkuihin pieni budjetti.
Kyllä ehdottomasti tuo 24-70 F2.8 olisi paljon mieluisampi vaihtoehto, mutta kuten sanoit niin ei vaan mahdu oikein budjettiin millään valitettavasti. Sonyllä taas tuo lasitarjonta olisi paljon parempaa kaikinpuolin. Pitäisi kyllä päästä kokeilemaan tuo R8 jossain, A7 on jo tuttu ja se sopii ainakin omaan käteen hyvin.
 
Vinkkiä kaivattaisiin.

Haussa n. 100-150 € hintaluokassa (toki allekin jos sopivia on) kamerajalusta. En tiedä miten laadukasta tällä hinnalla saa, vai pitääko suosiolla nostaa.

Käyttö: Pääosin videokuvaus (sisällöntuotanto jossa puhutaan kameralle), kameraa ei liikutella kuvauksen aikana, käyttö lähinnä sisätiloissa. Toki valokuvastakin välillä tarve tehdä.

Kokemus jalustoista vähäinen, joten vinkit otetaan kiitollisina vastaan!

Kamerana käytössä Canon EOS R50. Lisäksi tälle kameralla tarvittaisiin säilytys/kantolaukkua jos jollain on sellaisesta vinkata. Alle 50 € voisi tälle olla budjetti.
 
Vinkkiä kaivattaisiin.

Haussa n. 100-150 € hintaluokassa (toki allekin jos sopivia on) kamerajalusta. En tiedä miten laadukasta tällä hinnalla saa, vai pitääko suosiolla nostaa.

Käyttö: Pääosin videokuvaus (sisällöntuotanto jossa puhutaan kameralle), kameraa ei liikutella kuvauksen aikana, käyttö lähinnä sisätiloissa. Toki valokuvastakin välillä tarve tehdä.

Kokemus jalustoista vähäinen, joten vinkit otetaan kiitollisina vastaan!

Kamerana käytössä Canon EOS R50. Lisäksi tälle kameralla tarvittaisiin säilytys/kantolaukkua jos jollain on sellaisesta vinkata. Alle 50 € voisi tälle olla budjetti.
Tarjouksista bongannut itselleni joitain tarvikkeita, jotka ei taloutta kaada:
Kolmijalka - oli aikoinaan verkkiksessä 40€, nyt ei ihan samaan rahaan irtoa, mutta lienee edelleen hintaansa nähden ihan laadukas, riittävästi kantokykyä ja säätöjä: Velbon EX-640 - alumiinijalusta - Kuva-Järvinen
Pöytäjalusta - jos haluaa pöydän äärellä jotain staattisempaa tehdä tai käyttää kameraa vaikkapa web-kamerana: Ulanzi Pöytäjalusta + puristin & kuulapää
Kameralaukku (20% voucher) - tämä vielä tulossa, mutta valinta osui tähän, kun riittävästi pitäisi olla tilaa ja saa ripustettua myös kolmijalan tarvittaessa (amazonissa nykyisin ilmainen toimitus vasta 99€): https://www.amazon.de/gp/product/B0C7G78V4F
 
Vinkkiä kaivattaisiin.

Haussa n. 100-150 € hintaluokassa (toki allekin jos sopivia on) kamerajalusta. En tiedä miten laadukasta tällä hinnalla saa, vai pitääko suosiolla nostaa.

Käyttö: Pääosin videokuvaus (sisällöntuotanto jossa puhutaan kameralle), kameraa ei liikutella kuvauksen aikana, käyttö lähinnä sisätiloissa. Toki valokuvastakin välillä tarve tehdä.

Kokemus jalustoista vähäinen, joten vinkit otetaan kiitollisina vastaan!

Kamerana käytössä Canon EOS R50. Lisäksi tälle kameralla tarvittaisiin säilytys/kantolaukkua jos jollain on sellaisesta vinkata. Alle 50 € voisi tälle olla budjetti.
Esim Siruin 5cx voisi olla sopiva.
Suht tukeva, kevyt ja menee todella pieneen tilaan. Hintaansa nähden ihan kelpo jalusta.


Sirui Traveler 5CX | Foto Monza
 
Vertaus canon r8 vs käytetty sony lV ei ole mitenkään järkevä, R8 on 1ke halvempi runko..Mielummin käytetty R6 jota voi löytää 1500€ ja objektiiviksi rf ei niitä adaperi+ ef ..sigma tai tamroni.
 
^Tuokin on ihan täysin totta, ihan eri hintainen runko kyseessä. Lähinnä itse pohtinut, että pärjäisikö tuolla vähän halvemmalla rungolla (R8) vai tulisiko heti oston jälkeen tunne että olisi pitänyt valita toisin ja sijoittaa enemmän.

Tänään tuli käytyä pyörittelemässä vaihtoehtoja kädessä. R8, R6 Mark 2 ja Sony A7 III. Valitettavasti A7 IV:tä ei missään ollut hyllyssä että olisi saanut hypistellä. R8 tuntui heti kättelyssä harmillisen lelumaiselta (keveys ja kameran napit) omaan käteen verrattuna esimerkiksi tuohon A7 III. Kooltaan R8 on aika kompakti, joka ei välttämättä huono asia ole. R6 Mark II sitten taas oli kyllä huomattavasti kivemman ja laadukkaan tuntuinen omaan käteen, mutta toki myös hintaeroa on se tonni.

Varmaan jatkan käytetyn A7 III, R6 tai A7 IV:n metsästystä, jos jostain sattuisi sopiva yksilö löytymään. Viimeksi harrastuksen into vähän lopahti jossain kohtaa, joka kieltämättä vähän huolettaa myös nyt. Tämän vuoksi ei ihan älytöntä summaa haluaisi sijoittaa (+3k€), mutta kuitenkin haluaisi laadukkaan täyskennoisen kameran millä herätellä mielenkiintoa takaisin henkiin. Edellinen kamera oli Olympuksen halvemman pään peilitön järkkäri (vuonna 2017), joka jätti toivomisen varaan tietyissä tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Haussa n. 100-150 € hintaluokassa (toki allekin jos sopivia on) kamerajalusta. En tiedä miten laadukasta tällä hinnalla saa, vai pitääko suosiolla nostaa.

Itselläni on tästä vastaava malli: Bundle C5i - Carbon Tripod + Premium ND Filter Set . Jossain muistan spekuloidun, että Siruin ja Rollein tuotteet olis samalta tehtaalta, sen verran identtisiä ovat.

Tämmösenä kevyen tason harrastelijana en ole keksinyt mitään vikaa tuosta. Tosin noi pyöritettävät vs. klipsuilla lukittavat jalat on varmaan mielipidekysymys.
 
Varmaan jatkan käytetyn A7 III, R6 tai A7 IV:n metsästystä, jos jostain sattuisi sopiva yksilö löytymään.
Tarkistin, niin viime black fridayna ostin oman A7 IV:n hintaan 2429,10 € Rajalasta. Tuossa oli silloin ensiksi 200 € alennus ja sitten perjantaina tuli lisäksi 10 % alennus. Tuohon olisi ehkä mahdollista löytää sopiva zoomi käytettynä ilman että 3000 € ylittyy. Ja tämä tietenkin sillä oletuksella, että siellä on tänä vuonna samat tarjoukset kuin viime vuonna.
 
^Tuokin on ihan täysin totta, ihan eri hintainen runko kyseessä. Lähinnä itse pohtinut, että pärjäisikö tuolla vähän halvemmalla rungolla (R8) vai tulisiko heti oston jälkeen tunne että olisi pitänyt valita toisin ja sijoittaa enemmän.

Tänään tuli käytyä pyörittelemässä vaihtoehtoja kädessä. R8, R6 Mark 2 ja Sony A7 III. Valitettavasti A7 IV:tä ei missään ollut hyllyssä että olisi saanut hypistellä. R8 tuntui heti kättelyssä harmillisen lelumaiselta (keveys ja kameran napit) omaan käteen verrattuna esimerkiksi tuohon A7 III. Kooltaan R8 on aika kompakti, joka ei välttämättä huono asia ole. R6 Mark II sitten taas oli kyllä huomattavasti kivemman ja laadukkaan tuntuinen omaan käteen, mutta toki myös hintaeroa on se tonni.

Varmaan jatkan käytetyn A7 III, R6 tai A7 IV:n metsästystä, jos jostain sattuisi sopiva yksilö löytymään. Viimeksi harrastuksen into vähän lopahti jossain kohtaa, joka kieltämättä vähän huolettaa myös nyt. Tämän vuoksi ei ihan älytöntä summaa haluaisi sijoittaa (+3k€), mutta kuitenkin haluaisi laadukkaan täyskennoisen kameran millä herätellä mielenkiintoa takaisin henkiin. Edellinen kamera oli Olympuksen halvemman pään peilitön järkkäri (vuonna 2017), joka jätti toivomisen varaan tietyissä tilanteissa.

Itse lähtisin järjestelmää rakentamaan mahdollisimman haluttu ja laadukas käytetty optiikka edellä. Laadukkaassa optiikasta pääsee aina eroon ja suurta tappiota näissä ei pääse syntymään, kun vielä "metsästää" ne ajan kanssa sopivaan markkinahintaan.
Rungon hinta järjestelmässä, on kuitenkin se jossa tahtoo rahallista tappiota tulemaan. Runkojen arvo voi pudota aika nopeastikin, vaikka ostaisi käytettynä.
 
Onko kellään muuten kokemuksia esimerkiksi Rajalan myymistä käytettyjen takuusta käytännössä? Rajala ilmoittaa takuuksi jokaiselle vain 1kk. Jos esimerkiksi Sonyn kamerassa tulisi ongelmia, niin korjaako valmistajakaan ongelmaa vai toteaako vain että kameralla ei ole takuuta, koska se on ostettu käytettynä / et ole alkuperäinen omistaja?

Edit: Laitoin Rajalalle sähköpostiin kysymyksen tästä myös ja sain tämmöisen vastauksen:
Käytetyillä laitteillamme on 1 kk takuu. Valitettavasti näistä ei mm. tietosuojasyistä ole saatavilla edellisen omistajan ostokuitteja. Toki valmistaja näkee sarjanumerosta valmistusajankohdan, mutta en usko, että ilman ostokuittia vikaa takuuseen korjaavat.”
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään muuten kokemuksia esimerkiksi Rajalan myymistä käytettyjen takuusta käytännössä? Rajala ilmoittaa takuuksi jokaiselle vain 1kk. Jos esimerkiksi Sonyn kamerassa tulisi ongelmia, niin korjaako valmistajakaan ongelmaa vai toteaako vain että kameralla ei ole takuuta, koska se on ostettu käytettynä / et ole alkuperäinen omistaja?

Ostin aikanaan käytetyn kameran Top Shotista ja takuu oli mitä oli. Kun kysyin myyjältä asiasta, niin hän antoi ymmärtää että käytännössä takuu voi olla vähän pidempikin, jos kamea yllättäen hajoaa. Eli silloin siellä antoivat ymmärtää että haluavat pitää kiinni asiakkaistaan.
 
^Tuokin on ihan täysin totta, ihan eri hintainen runko kyseessä. Lähinnä itse pohtinut, että pärjäisikö tuolla vähän halvemmalla rungolla (R8) vai tulisiko heti oston jälkeen tunne että olisi pitänyt valita toisin ja sijoittaa enemmän.
Jos ei tiedä mitä kuvaa, tai mikä on se kuva jonka haluaa saada niin R8lla menee helposti pieleen. Omaan käytöön R8 sopii täysin, still kuvia nisäkkäistä in action, kissat koirat, hevoset ja ihimset tekemässä jotakin.
Ennenkuin edes pakaan laukkua mietin minkä kuvan haluan ottaa ja valitsen linsseistä RF 70-200 F4, RF 35F1.8 ehkä salama ja softbox..Noi tavarat ja R8 runko mahdollistaa itselle kaikki kuvat joita haluan ottaa. R8+RF 70-200 tarjoaa fantastisen autofocuksen ja kuvanlaadun kompaktissa koossa, setti painaa 1,1kg ja mahtuu 3L sling bagiin, mutta sen verran karsittu R8 on ettei sitä ihan kaikille voi suositella.
 
Onko Samyang 100mm f/2.8 ED UMC Macrosta kokemusta kellään? Tuohan on saatavilla moneen kameraan, mutta itse ajattelin sitä Panasonic G9 mft-kameran kaveriksi. Aikaisemmin ei ole makroa ollut ja sen kaltaisia kuvia onkin tullut lähinnä otettua Panasonicin 100-300 zoomilla, mutta tuossa on nyt tullut raja vastaan ja parempaa tekisi mieli.

Mainittakoon samalla, että nyt 8 kk G9:n kanssa kuvanneena olen kameraan oikein tyytyväinen kaikilta muilta osin, mutta laukaisin on aivan järkyttävän herkkä verrattuna edellisiin (G80, GH4, G5). Onkohan tuo yleistä? Välillä ei tarvitse kuin hipaista ja automaattitarkennuksen sijaan kamera napsaisee kuvan.
 
Mainittakoon samalla, että nyt 8 kk G9:n kanssa kuvanneena olen kameraan oikein tyytyväinen kaikilta muilta osin, mutta laukaisin on aivan järkyttävän herkkä verrattuna edellisiin (G80, GH4, G5). Onkohan tuo yleistä? Välillä ei tarvitse kuin hipaista ja automaattitarkennuksen sijaan kamera napsaisee kuvan.

G9:n laukaisinnappi on tunnetusti herkkä. Moni on ihmetellyt asiaa, mutta melkein yhtä moni on siihen sulkimeen lopulta tottunut. Itseäni se ei haittaa. Päinvastoin tuollainen herkkä nappi on luontokuvauksessa hyvä kaltaiselleni kuvaajalle, joka ei käytä sarjakuvausmoodia, vaan joka luottaa nopeaan etusormeen. Videokuvauksessa on vähän ärsyttävää kun kamera alkaa kuvaamaan ennen aikojaan osittain johtuen tuosta herkästä kytkimestä.
 
Onko Samyang 100mm f/2.8 ED UMC Macrosta kokemusta kellään? Tuohan on saatavilla moneen kameraan, mutta itse ajattelin sitä Panasonic G9 mft-kameran kaveriksi. Aikaisemmin ei ole makroa ollut ja sen kaltaisia kuvia onkin tullut lähinnä otettua Panasonicin 100-300 zoomilla, mutta tuossa on nyt tullut raja vastaan ja parempaa tekisi mieli.

Mainittakoon samalla, että nyt 8 kk G9:n kanssa kuvanneena olen kameraan oikein tyytyväinen kaikilta muilta osin, mutta laukaisin on aivan järkyttävän herkkä verrattuna edellisiin (G80, GH4, G5). Onkohan tuo yleistä? Välillä ei tarvitse kuin hipaista ja automaattitarkennuksen sijaan kamera napsaisee kuvan.
Samyangista ei ole kokemusta, mutta Olympuksen 60 mm macro on löytynyt tämän kesän ajan sekä tuo 100-300 mm zoomi. Onhan nuo ihan eri kapistuksia, kun macrolla pääsee oikeasti siihen ötökän vierelle ottamaan suurennettua kuvaa. Lisäksi ainakin tuo Olympus toimii yllättävän hyvin yleislinssinäkin, vaikka käytettävyyttä heikentääkin se zoomialueen esivalinta, kun on aina väärässä kohdassa kuvaustilanteeseen nähden. Tuossa pari kuvaa alkukesältä: Makrokuvia . Omani ostin Saksan Amazonista 360 eurolla.

G9:n laukaisin on kovin herkkä myös minun mielestäni. Vuodessa olen tottunut, mutta joskus kuvia purkaessa huomaa että on tullut lonkalta räpsittyä sivulle vahinkokuvia. Saan kyllä tarkennettua ilman kuvan ottamista, mutta jos kameraa lainaa muille, huomaa että vaikeuksia on. Toki aina on mahdollisuus käyttää myös takanappia tarkennukseen.
 
G9:n laukaisinnappi on tunnetusti herkkä. Moni on ihmetellyt asiaa, mutta melkein yhtä moni on siihen sulkimeen lopulta tottunut.

Joo, olin lukenut sen olevan herkkä, mutten kyllä tällaista odottanut missään nimessä :)

Onhan tuohon jo jossain määrin tottunut, mutta edelleen ottaisin entisten kameroiden tunnun mieluummin.
 
Makroja saa hyvin käytettynä kun yleensä äkkiä kyllästytään niihin puoliksi fokuksessa oleviin ötököihin (terävä alue pieni). Toki voihan sitä käyttää potretteihinkin.
 
Päinvastoin tuollainen herkkä nappi on luontokuvauksessa hyvä kaltaiselleni kuvaajalle, joka ei käytä sarjakuvausmoodia, vaan joka luottaa nopeaan etusormeen.
Mä olen harrastanut luontokuvausta vasta kolme vuotta. Tänä kesänä opettelin varta vasten käyttämään sarjakuvausta myös tirppojen pönötyskuvissa. Lentokuvissahan tuo on arkipäivää. Pönötyksissä käytän hidasta sarjakuvaa, eli n. 3 kuvaa sekunnissa. Se on oikeasti ihan perusteltavissa. Jos tirppa on paikoillaan, yleensä otan sen kolme kuvaa ja noista tyypillisesti keskimmäinen on terävin. Joskus nuo peijoonit eivät malta olla paikoillaan ja välillä niitä on useampikin. Noissa tilanteissa varsinkin on tullut puolivahingossa hauskoja tilannekuvia hitaallakin sarjalla.
 
Mä olen harrastanut luontokuvausta vasta kolme vuotta. Tänä kesänä opettelin varta vasten käyttämään sarjakuvausta myös tirppojen pönötyskuvissa. Lentokuvissahan tuo on arkipäivää. Pönötyksissä käytän hidasta sarjakuvaa, eli n. 3 kuvaa sekunnissa. Se on oikeasti ihan perusteltavissa. Jos tirppa on paikoillaan, yleensä otan sen kolme kuvaa ja noista tyypillisesti keskimmäinen on terävin. Joskus nuo peijoonit eivät malta olla paikoillaan ja välillä niitä on useampikin. Noissa tilanteissa varsinkin on tullut puolivahingossa hauskoja tilannekuvia hitaallakin sarjalla.

Etusormealla kun "liu'uttaa" kytkintä, niin helposti saa 5-10 kuvaa sekunnissa. Jos kuvaan paikallaan olevia elukoita, jotka yhtäkkiä saattavat liikkua, niin käytän Panasonicin 4k/6k photo moden pre-burstia. 30fps sarjakuvauksen lisäkse se tallentaa 30 framea (1s) ennen sulkimen painamista. Odotteluajalta ei siis tule tolkuttomasti ylimääräisiä kuvia, ja nuo sanotaan 60 kuvaakin tallentuvat näppärästi yhteen tiedostoon. Raw-kuvaus ei toki tässä moodissa onnistu, mutta esim. Olympus/OM-systemsin vähän paremmilla kameroilla onnistuu Pro Capturen avulla.
 
Etusormealla kun "liu'uttaa" kytkintä, niin helposti saa 5-10 kuvaa sekunnissa. Jos kuvaan paikallaan olevia elukoita, jotka yhtäkkiä saattavat liikkua, niin käytän Panasonicin 4k/6k photo moden pre-burstia. 30fps sarjakuvauksen lisäkse se tallentaa 30 framea (1s) ennen sulkimen painamista. Odotteluajalta ei siis tule tolkuttomasti ylimääräisiä kuvia, ja nuo sanotaan 60 kuvaakin tallentuvat näppärästi yhteen tiedostoon. Raw-kuvaus ei toki tässä moodissa onnistu, mutta esim. Olympus/OM-systemsin vähän paremmilla kameroilla onnistuu Pro Capturen avulla.
Kyllähän G9:ssäkin saa raakakuvia bufferoitua..?
 
Onko Samyang 100mm f/2.8 ED UMC Macrosta kokemusta kellään? Tuohan on saatavilla moneen kameraan, mutta itse ajattelin sitä Panasonic G9 mft-kameran kaveriksi. Aikaisemmin ei ole makroa ollut ja sen kaltaisia kuvia onkin tullut lähinnä otettua Panasonicin 100-300 zoomilla, mutta tuossa on nyt tullut raja vastaan ja parempaa tekisi mieli.
Toi samyang on vissiin manuaalitarkenteinen, ennemmin ottaisin autofocuksella varustetun linssin. Macroilussa huomioitava myös työskentelyetäisyys objektiivilla onko omaan käyttöön sopiva sekä valaistuksen järjetäminen / jalusta..
 
Kyllähän G9:ssäkin saa raakakuvia bufferoitua..?

Tää on kyllä hyvä ominaisuus
Toi samyang on vissiin manuaalitarkenteinen, ennemmin ottaisin autofocuksella varustetun linssin. Macroilussa huomioitava myös työskentelyetäisyys objektiivilla onko omaan käyttöön sopiva sekä valaistuksen järjetäminen / jalusta..

No ite oon pähkäillyt, että juuri se manuaali olisi omaan käyttöön omiaan. Ja laitoinkin tollaisen tilaukseen, että katotaan nyt sitten kuinka se käyttöön sopii.
 
Laajikset ja macrot olisivat minulle aivan turhaan automaatittarkenteisia. Macro tarkennuksen pituuden takia ja laajis lyhyyden...ja kumpikin käytön luonteen.
 
Tarkistin, niin viime black fridayna ostin oman A7 IV:n hintaan 2429,10 € Rajalasta. Tuossa oli silloin ensiksi 200 € alennus ja sitten perjantaina tuli lisäksi 10 % alennus. Tuohon olisi ehkä mahdollista löytää sopiva zoomi käytettynä ilman että 3000 € ylittyy. Ja tämä tietenkin sillä oletuksella, että siellä on tänä vuonna samat tarjoukset kuin viime vuonna.

Sony A7 IV on kyl hyvä, varsinkin kun pääsee pois auto mode käytöstä ja sisäistää järjestelmän asetukset joka tilanteeseen. Jo pelkkä P moden käyttö riittää avaamaan kameran kaikki hienoudet. Linssien laajus on hyvä. Halvalla saa toisen valmistajan linssiä jos ei ole valmis maksamaan monia tonneja sonyn laseista. Olen tykännyt kamerasta täysin.
 
Niin, on nykyaikaa aettä Program-modea, joka siis yhdistää kaksi automodea, sitä kutsutaan manuaalimodeksi ;-D
 
Makroja saa hyvin käytettynä kun yleensä äkkiä kyllästytään niihin puoliksi fokuksessa oleviin ötököihin (terävä alue pieni). Toki voihan sitä käyttää potretteihinkin.
Ei Panasonicin saa hyvin macroja tai mitään muutakaan käytettynä tai muita merkkejä uutena, kun on järkkäreissä niin vähän myyty merkki.
Kuvien pinoamista käytetään, että saadaan haluttu terävyysalue.
 
Ei Manuaalimodessa ole mitään etua, verraten A, S tai P modeen, jos niitä mittarinäyttämiä seuraa, kun se mittari joka tapauksessa ohjaa ihan samaan valotukseen. M-modessa on ainostaan iloa, jos se on nopeampi, tai johdonmukaisempi ohittamaan valotusmittarin ohjetta. Siis jios vaika toteaa että nyt haluan valottaa puolitosita aukkoa yli mitä mittari sanoo, silloin M-mode on monela käyttöliittymällä nopeampi kuin valotuksenkorjaus millään automatiikalla. Itse tosin A-modea valtaosin käytämällä vain huijaan siirtämällä kameraa sen verran että mittari muuttaa tarjoustaan, ja lukitsen sen, ja siirrän kameraa. Nopeampaa kuin käyttää valotuksenkorjausta.
 
Ei Manuaalimodessa ole mitään etua, verraten A, S tai P modeen, jos niitä mittarinäyttämiä seuraa, kun se mittari joka tapauksessa ohjaa ihan samaan valotukseen. M-modessa on ainostaan iloa, jos se on nopeampi, tai johdonmukaisempi ohittamaan valotusmittarin ohjetta. Siis jios vaika toteaa että nyt haluan valottaa puolitosita aukkoa yli mitä mittari sanoo, silloin M-mode on monela käyttöliittymällä nopeampi kuin valotuksenkorjaus millään automatiikalla. Itse tosin A-modea valtaosin käytämällä vain huijaan siirtämällä kameraa sen verran että mittari muuttaa tarjoustaan, ja lukitsen sen, ja siirrän kameraa. Nopeampaa kuin käyttää valotuksenkorjausta.
Sen takia just ne modet missä ei pysty vaikuttamaan valotukseen on ihan turhia ja itsellä ei ainakaan A modessa pysty edes valitsemaan tarkennuspisteitä tai tarkentamaan back buttonista vaikka se on valittu, eli ihan naurettavia modeja, siksi en niitä käytä ikinä.
Sen takia ennemmin noitten turhien tilalle 3-6 modea mitkä pystyy itse määrittelemään.
Program-modeja on ollut yli kymmenen vuotta, joten ei ole mitään nykyaikaa.
 
Ei rungossa oikein ole mitään käyttöä, kun M ja noille ohjelmoitaville paikoille, muut ihan turhia.

Itsellä oli Canon 1D Mark II ja siinä ei ollut mitään automaattiohjelmia. Pidin ajattelutavasta. En yhtään tiedä millainen Canonin ykkössarja (tai vastaava "pro" luokka) on nykyään.
 
Itsellä oli Canon 1D Mark II ja siinä ei ollut mitään automaattiohjelmia. Pidin ajattelutavasta. En yhtään tiedä millainen Canonin ykkössarja (tai vastaava "pro" luokka) on nykyään.
Itsellä yhtenä runkona 1DX ja siitä löytyy; M, Av, Tv, P, C1-C3 ja bulb, uusista paremmista peilittömistä ei ole kokemusta, mutta tod. näk. kaikki ja jopa A löytyy, kun kuvaustaidottomia joilla on rahaa löytyy yllin kyllin.
 
Canonisteille A-moodi tarkoittaa näköjään auto-moodia kun muille se on aukon esivalinta...

Itse kuvaustaidottomana keskituloisena luotan kameran valotusalgoritmeihin ja käytän pääsääntöisesti A/S moodeja auto-isolla riippuen siitä liikkuuko kohde vai ei.
 
Canonisteille A-moodi tarkoittaa näköjään auto-moodia kun muille se on aukon esivalinta...

Itse kuvaustaidottomana keskituloisena luotan kameran valotusalgoritmeihin ja käytän pääsääntöisesti A/S moodeja auto-isolla riippuen siitä liikkuuko kohde vai ei.

Olin juuri kirjoittamassa samaa. A = Aperture priority normaalisti, joka siis on Canonilla Av = Aperture value.

Itse käytän 98% A-moodia ja säädän herkkyyden (ISO) käsin.
 
Canonisteille A-moodi tarkoittaa näköjään auto-moodia kun muille se on aukon esivalinta...

Itse kuvaustaidottomana keskituloisena luotan kameran valotusalgoritmeihin ja käytän pääsääntöisesti A/S moodeja auto-isolla riippuen siitä liikkuuko kohde vai ei.
Liikkuvissa kohteissa on erityisen tärkeää, että valotusta pystyy muuttamaan nopeasti lennosta, kun esim. vakoinen kohde liikkuu valosta varjoon tai päinvastoin on joko valkoinen puhkipalanut tai vaihtoehtoisesti muut kohdat alivalottuneet, jos ei säädä mitään.
 
Liikkuvissa kohteissa on erityisen tärkeää, että valotusta pystyy muuttamaan nopeasti lennosta, kun esim. vakoinen kohde liikkuu valosta varjoon tai päinvastoin on joko valkoinen puhkipalanut tai vaihtoehtoisesti muut kohdat alivalottuneet.
Siksi kannattaa antaa kameran täydentää valotusyhtälö koska se on siinä paljon ihmistä nopeampi ja tarkempi. Siten voi itse keskittyä kohteen seurantaan ja oikeaan laukaisuhetkeen, tai painaa menemään sarjatulella kuten itse kuvaustaidottomana on tapana tehdä.
 
Olin juuri kirjoittamassa samaa. A = Aperture priority normaalisti, joka siis on Canonilla Av = Aperture value.

Itse käytän 98% A-moodia ja säädän herkkyyden (ISO) käsin.
Eikö muissa ole ollenkaan auto modea vai millä se on merkitty, jos on?
 
Siksi kannattaa antaa kameran täydentää valotusyhtälö koska se on siinä paljon ihmistä nopeampi ja tarkempi. Siten voi itse keskittyä kohteen seurantaan ja oikeaan laukaisuhetkeen, tai painaa menemään sarjatulella kuten itse kuvaustaidottomana on tapana tehdä.
Täydentää mitä täydentää, mutta tekee sen mikä on valittu asetuksista mittausalueeksi, eli per... menee useimmiten.
Eikä tämä ole ainoa missä valotusta pitää käsin säätää, kun kamera on niin tyhmä kun sen käyttäjä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö muissa ole ollenkaan auto modea vai millä se on merkitty, jos on?
Omissa kameroissa on kaksi täysautomaattimoodia. Ensimmäinen on P-moodi (program-mode) jossa kamera valitsee aukon ja suljinajan mutta kunnioittaa kaikkia muita asetuksia kuten ISO-valintaa, tarkennuspistettä tai drive-modea. Toinen on sitten iAuto jossa kamera aukon ja suljinajan lisäksi ottaa kontrollia myös muista asetuksista kuten tarkennuksesta ja jpeg-käsittelyyn liittyvissä asioissa (dynaaminen kontrasti yms. "kuvanparannukset").

Itse en iAuto-moodia koskaan käytä sillä se tosiaan rajoittaa kameran toimintaa ja saattaa mallista riippuen esim. estää tarkennuspisteen manuaalisen valinnan.
 
Omissa kameroissa on kaksi automaattimoodia. Ensimmäinen on P-moodi (program-mode) jossa kamera valitsee aukon ja suljinajan mutta kunnioittaa kaikkia muita asetuksia kuten ISO-valintaa, tarkennuspistettä tai drive-modea. Toinen on sitten iAuto jossa kamera aukon ja suljinajan lisäksi ottaa kontrollia myös muista asetuksista kuten tarkennuksesta ja jpeg-käsittelyyn liittyvissä asioissa (dynaaminen kontrasti yms. "kuvanparannukset").

Itse en iAuto-moodia koskaan käytä sillä se tosiaan rajoittaa kameran toimintaa ja saattaa mallista riippuen esim. estää tarkennuspisteen manuaalisen valinnan.

Panasonicilla on iAuto (iA) ja iAuto+, joista jompi kumpi antaa vähän kontrollia käyttäjälle, tyyliin voi muuttaa valkotasapainoa ja valotuksen kompensaatiota. Ja sitten on tietysti valmiita eri kuvauskohteisiin tarkoitettuja täysautomaattisia scene-moodeja. Aukon valinta ja suljinvalintahan ovat nekin automaattimoodeja, mutta eivät täysautomaattisia.
 
Sen takia just ne modet missä ei pysty vaikuttamaan valotukseen on ihan turhia ja itsellä ei ainakaan A modessa pysty edes valitsemaan tarkennuspisteitä tai tarkentamaan back buttonista vaikka se on valittu, eli ihan naurettavia modeja, siksi en niitä käytä ikinä.
Sen takia ennemmin noitten turhien tilalle 3-6 modea mitkä pystyy itse määrittelemään.
Program-modeja on ollut yli kymmenen vuotta, joten ei ole mitään nykyaikaa.
Mikä kamera käyttäytyy noin? Tuossa täytyy olla asetuksissa joku säätö pielessä, nimittäin P, A/AV, S/TV ja M-moodit eivät vaikuta tarkennukseen tai painikkeiden toimintaan mitenkään. Ainoastaan siihen miten kamera valottaa kohteen.

Itse olen pitänyt kuvausmoodeissa nyrkkisääntönä seuraavaa:
M: yökuvaus, reposet, pitkät valotukset yms spesiaalihifistely
A/AV: yleiskuvaus, potretit, macroilu, maisemat
S/TV: urheilu, nopeat tilanteet, liikepanorointi
Ja aina ISO automaatilla, paitsi tietty M-moodissa.
 
Ei Manuaalimodessa ole mitään etua, verraten A, S tai P modeen, jos niitä mittarinäyttämiä seuraa, kun se mittari joka tapauksessa ohjaa ihan samaan valotukseen. M-modessa on ainostaan iloa, jos se on nopeampi, tai johdonmukaisempi ohittamaan valotusmittarin ohjetta. Siis jios vaika toteaa että nyt haluan valottaa puolitosita aukkoa yli mitä mittari sanoo, silloin M-mode on monela käyttöliittymällä nopeampi kuin valotuksenkorjaus millään automatiikalla. Itse tosin A-modea valtaosin käytämällä vain huijaan siirtämällä kameraa sen verran että mittari muuttaa tarjoustaan, ja lukitsen sen, ja siirrän kameraa. Nopeampaa kuin käyttää valotuksenkorjausta.
A7 IV on siis omassa käytössä (en jaksa olettaa, että kaikki jaksaisivat pysyä kärryillä siitä millä kukin kuvaa), ja siinä M-modea tulee käytettyä silloin, kun kuvaa liikkuvia kohteita esim. tanssiesityksiä, jolloin pystyy valitsemaan itse sopivan aukon ja valotusajan, jolloin liikkuvan kohteen saa pidettyä riittävän terävänä. Tällöinkin käytän automaattista herkkyyttä, jolloin nimestään huolimatta M ei ole täysin manuaali. Tässä kamerassa valotuksenkorjauksensäätö on oletuksena oikeassa takarullassa, joten nopea käyttää. Yleensä laitan normaalissa valaistuksessa +1/3 tai +2/3 EV siihen mitä kameran automatiikka tarjoaisi.

A-mode (aukon esivalinta) on minullakin se eniten käytetty tila, sillä yleensä aukko on se mikä eniten vaikuttaa siihen miltä lopullinen kuva tulee näyttämään. Herkkyyden yleensä rajannut välille 400 - 12800 ISO, paitsi ulkona auringossa 100 - 12800, jos meinaa ylivalottua. Harvoin tuo herkkyyden yläraja tulee vastaan, joten en ole paljoa testaillut, että olisiko joku muu arvo siihen parempi.
 
Täydentää mitä täydentää, mutta tekee sen mikä on valittu asetuksista mittausalueeksi, eli per... menee useimmiten.
Omat kokemukseni ovat taas toisenlaisia. Minusta kameran automaatti valottaa pääsääntöisesti riittävän hyvin, tarkoittaen että jpeg on käyttökelpoinen ja raakakuvasta löytyy tarpeeksi säätövaraa että virtuaalipimiössä voi kehittää kuvasta halutunlaisen.

Silloin kun kameraa on ollut tarpeen auttaa valotuksessa niin EV-säätö on yleensä ollut riittävä. Lähinnä yökuvissa manuaalimoodi on tullut tarpeeseen koska niissä kamerat järjestään haluavat tehdä yöstä päivän.
 
Sen takia just ne modet missä ei pysty vaikuttamaan valotukseen on ihan turhia ja itsellä ei ainakaan A modessa pysty edes valitsemaan tarkennuspisteitä tai tarkentamaan back buttonista vaikka se on valittu, eli ihan naurettavia modeja, siksi en niitä käytä ikinä.
Sen takia ennemmin noitten turhien tilalle 3-6 modea mitkä pystyy itse määrittelemään.
Program-modeja on ollut yli kymmenen vuotta, joten ei ole mitään nykyaikaa.

Valohan sen määrää, minkälaiset valotusasetukset syöttää kameraan.

 
Mikä kamera käyttäytyy noin? Tuossa täytyy olla asetuksissa joku säätö pielessä, nimittäin P, A/AV, S/TV ja M-moodit eivät vaikuta tarkennukseen tai painikkeiden toimintaan mitenkään. Ainoastaan siihen miten kamera valottaa kohteen.

Itse olen pitänyt kuvausmoodeissa nyrkkisääntönä seuraavaa:
M: yökuvaus, reposet, pitkät valotukset yms spesiaalihifistely
A/AV: yleiskuvaus, potretit, macroilu, maisemat
S/TV: urheilu, nopeat tilanteet, liikepanorointi
Ja aina ISO automaatilla, paitsi tietty M-moodissa.
Canonin 5D4 ja näyttäisi löytyvän monesta muusta, esim. peilittömästä M5:stä.
 
Canonin 5D4 ja näyttäisi löytyvän monesta muusta, esim. peilittömästä M5:stä.
Ettei sinulla olisi joku valotus/tarkennuskombo päällä:hmm: Itellä ollut vuosien aikana laidasta laitaan kameroita ja kaikki on toimineet että tarkennuspisteitä voi vaihtaa ihan vapaasti kuvausmoodista riippumatta. Ja painikkeiden toiminnot on pysyneet vakiona.
 
Canonin 5D4 ja näyttäisi löytyvän monesta muusta, esim. peilittömästä M5:stä.

Canonin 5d4:n ohjekirjassa ei ole mainintaa että vaikuttaisi tarkennukseen millään tavalla. Kamera huoltoon vaikka olisi takuuaika päättynyt jos näin toimii, menee virhevastuun piiriin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 796
Viestejä
4 499 143
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom