Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 701
Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Kannattaa miettiä sitä käyttötarkoitusta ensin. Tenba näyttää siltä että on suunniteltu urbaaneihin olosuhteisiin. Jos taas haluat vaeltamaan kamojen kanssa niin ehkä parempi valinta on tyyliin se Shimoda. Noita pelkästään kameratarvikkeille olevia reppuja on paljon. Niitä monikäyttöön tarkoitettuja vähän vähemmän.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Kannattaa miettiä sitä käyttötarkoitusta ensin. Tenba näyttää siltä että on suunniteltu urbaaneihin olosuhteisiin. Jos taas haluat vaeltamaan kamojen kanssa niin ehkä parempi valinta on tyyliin se Shimoda. Noita pelkästään kameratarvikkeille olevia reppuja on paljon. Niitä monikäyttöön tarkoitettuja vähän vähemmän.
En ehkä vaeltaa halua. Lähinnä pyöräillä joskus kameroiden kanssa johonkin pitää pieni kuvausbreikki ja sitten takaisin. Shimodat tuntuu olevan tosi isoja, etsin sellasta johon mahtuu yksi järkkäri ja ehkä varaputki sen kaveriksi + liikuteltava kolmijalka johonkin kylkeen roikkumaan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
161
Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Täältä löytyy yksi Tenba Axis 20L (ei v2) käyttäjä. Oikein tyytyväinen olen ollut, hyvin tilaa ja todella monipuolisesti säädettävä repun olkaimet + tukeva vyö jolla saa painon hartiolta lanteille. Olen käyttänyt repun alaosan pikatilaa retkeilytarvikkeille yms. ei pysyvälle tavaralle. Suurin miinus (taitaa koskea kaikkia kamerareppuja ja laukkuja) väliseinien työläs virittely jos kalustoon tulee muutosia.

Vastapallona kysyn mikä olisi soiva olkalaukku kameralle R6 ja 70-200 objektiiville? Ei tarvitse muuta mahtua. Onko Peka Desigin 6L tai 10L olkalaukut mistään kotoisin?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
569
Heitänpä tämmöisen laukun ulkopuolisen ajatuksen tähän, ei välttämättä sovellu kuitenkaan haettuun tilanteeseen. Taustatietona, mulla itselläni on pari edullista Lowepron kameralaukkua (selkäreppu & pieni "käsilaukku"), joten paremmista en edes tiedä. Mutta pyöräilessä olen huomannut että molemmat jää kotiin, ja kamera tulee useimmiten tiputettua tällaiseen Topeakin tavaratelinelaukkuun:

MTX TRUNKBAG DXP (vaatii yhteensopivan tavaratelineen pyörään).

Laukun sisäosaa saa säädettyä, mutta ehkä jotain kuplamuovia tms. olisi hyvä vähän pohjalle lisätä pehmusteeksi pyörän tärinöitä vaimentamaan. Tilaa on sen verran, että oma G9 (MFT) + 100-300 mm putki + vastavalosuoja mahtuu mukisematta. Sivulaukut avaamalla mukaan saa muutakin roinaa, kameraa tai objektiiveja en niihin laittaisi. Suurin syy miksi tuota tulee käytettyä, on helppous. Kamera on helppo pakata mukaan, ajon aikana nopea ottaa käsiin ja jälleen yhtä nopea laittaa pois. Lisäksi laukku lukittuu pyörään tukevasti. Mukana tuli olkahihnakin, mutta en sitä kyllä olalle laittaisi ihan jo sen vuoksi että laukku kuraantuu pyöräilessä niin paljon.
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
16
Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 909
Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.
Jotenkin elättelin toiveita selviäväni vähän edullisemmalla mutta katsotaanpa nyt.
Eli tuo kyllä herätti kiinnostusta heti kun vähän paremmin katseli. Setuppikin olisi jokseenkin sama itsellä ja tosiaan vierastan reppua, joka pitää lähes purkaa atomeiksi jotta jotain saa ulos. Pitää olla sikäli kiinnostunut, että käy ihan fyysisesti tutustumassa jossakin kohtaa ja nappaa matkaan jos edelleen tuntuu hyvältä.

Hyvä vinkki siis ainakin itselleni.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.
Itsellä mietinnässä 16l versio.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
95
Vastapallona kysyn mikä olisi soiva olkalaukku kameralle R6 ja 70-200 objektiiville?
Olen harkinnut tuon tapaista omaan käyttööni: Advanced Holster L III (Tosin M-kokoa, johon pitäisi ainakin ilmoitettujen mittojen perusteella mahtua Sonyn a7 IV ja 35 - 150 mm f/2 - f/2,8).

Mutta onko zoomille jotain haittaa siitä, että kaikki paino on jatkuvasti etuosan varassa, joka ottaa ekana vastaan kaikki mahdolliset kolhut?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Olen harkinnut tuon tapaista omaan käyttööni: Advanced Holster L III (Tosin M-kokoa, johon pitäisi ainakin ilmoitettujen mittojen perusteella mahtua Sonyn a7 IV ja 35 - 150 mm f/2 - f/2,8).

Mutta onko zoomille jotain haittaa siitä, että kaikki paino on jatkuvasti etuosan varassa, joka ottaa ekana vastaan kaikki mahdolliset kolhut?
Mulla oli joskus 15v joku tuon tyylinen laukku zoomille ja olin muokannut sen siten, että mukana tuli pari välisenää, niin se kamera makasi niiden välisenän päällä, eli putki roikkui rungosta, putken pää oli ilmassa.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
49
Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Hep! Tenba BYOB 10, jonka laitan patikoidessa/vaeltaessa tavalliseen reppuun tai pyöräillessä pyörän sivulaukkuun. Sekä Tenba Skyline 10 jota käytän pääosin autolla liikkuessani. Kamerana peilitön Lumix S5 jossa pitkä ja lyhyt zoom sekä kiinteä 50mm. Mahtuvat isompaan Tenbaan sujuvasti + varavirtalähde ym pientä rekvisiittaa, pienemmästä Tenbasta olen jättänyt kiinteän sovinnolla tunkematta. Tenbat ostin kotimaasta, ovat ihan OK laatuisia ja vuoden käytön jälkeen olen niihin tyytyväinen.

Pyöräily + kameran kuljetus:: Reppu on mielestäni vihoviimeinen kapistus, hiostaa ja hankala ottaa kamera esiin, kamerareput eivät ole kovin ergonomisia ainakaan halvemmissa hintaluokissa. Sivulaukku ja vaikka tuollainen Tenba BYOB10 tapainen pehmennysratkaisu on kätevämpi mikäli painoa ei lastaa älyttömiä määriä (koko kalusto mukaan). Olen käyttänyt MFT-järjestelmällä ja myös tuolla peilittömällä Lumixilla.

Tuo aiemmin mainittu Topeak satulaputkeen pikakiinnitettävä teline+laukku on myös ihan hyvä vaihtoehto, itselläni on liki parinkymmenen vuoden kokemus noista kahdella erikokoisella laukulla. Nikonin peilijärkkäri kahdella putkella mahtui pehmustettuina ihan kivasti, samoin muussa käytössä eväät töihin ja varavaatteet tai pienen kauppareissun ostokset. Topeakeja oli aikanaan kahta eri sarjaa, itselläni on korkeammalla paino/lastausrajalla ollut muistaakseni RX-tyyppi. Ja hiilikuituisella satulaputkella varustetun pyörän omistaja unohtanee sovinnolla mainitut Topeakit, en usko niiden muodostavan pitkää parisuhdetta.

Ja jos se reppu kuitenkin on ainut vaihtoehto, niin laadukas ergonominen tavallinen reppu ja kameratarvikkeet sinne pehmustettuina on myös vaihtoehto ja repulle löytynee sitten muutakin käyttöä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Joo, toisaalta kameran kuljetus on aina vähän kompromissi ja pitänee valita mistä tykkää. Reppu toki hiostaa, mutta toisaalta mulla ei ole tavaratelinettä sivulaukuille. Toisaalta maastoreissuilla on juomareppu mukana.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
49
Joo, toisaalta kameran kuljetus on aina vähän kompromissi ja pitänee valita mistä tykkää. Reppu toki hiostaa, mutta toisaalta mulla ei ole tavaratelinettä sivulaukuille. Toisaalta maastoreissuilla on juomareppu mukana.
Kymmeniä vuosia pyöräilyä ja valokuvausta harrastaneena tunnistan ongelmat ja tiedän toki ettei kaikissa pyörissä ole tarakkaa tai mahdollisuutta sellaiseen. Itselläni on useampia pyöriä ja tavaratelineen kiinnitys maastopyörään tai maantiepyörään olisi lähinnä pyhäinhäpäisyä. Halusin vain tuoda esiin vaihtoehtoja jotka eivät kaikille ole itsestäänselvyyksiä.

Maantiepyörällä liikkuessani minulla oli joskus pyöräilypaidan taskussa laadukkaita pokkariluokan kameroita, nykyään kännykamerat ovat hyvin kehittyneitä muttei niilläkään kaikkeen pysty. Ja sitten se, että kun alkaa hiukan väsähtää niin mikään ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että viitsisi pysähtyä kuvaamaan.

Ja noihin mainitsemiini parempiin tavisreppuihin useimmiten sisältyy paikka juomarakolle tai miksi sitä nestepussukkaa nykyään kutsutaankin, joten kameroiden kuljetus ei poissulje juomaoptiota.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
569
Kymmeniä vuosia pyöräilyä ja valokuvausta harrastaneena tunnistan ongelmat ja tiedän toki ettei kaikissa pyörissä ole tarakkaa tai mahdollisuutta sellaiseen. Itselläni on useampia pyöriä ja tavaratelineen kiinnitys maastopyörään tai maantiepyörään olisi lähinnä pyhäinhäpäisyä.
Onneksi olen sen verran hävytön ja jumalaton, että pystyn läskipyörään kiinnittämään jopparin (aka tarakan), ja myös cyclocrossissa on tavarateline. :D Molemmat siis noita Topeakin tekeleitä, joihin tuon aiemmin linkatun laukun saa näppärästi kiinni.

Ja sitten se, että kun alkaa hiukan väsähtää niin mikään ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että viitsisi pysähtyä kuvaamaan.
Tämä. Harmittaa itteä myös, kun kamera on mukana ja kaikenlaista kuvaa alkumatkasta, mutta sitten loppumatkasta ei jaksa enää pysähtyä vaikka vastaan saattaa tulla ihan mielenkiintoisiakin asioita ikuistettavaksi.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
860
En ehkä vaeltaa halua. Lähinnä pyöräillä joskus kameroiden kanssa johonkin pitää pieni kuvausbreikki ja sitten takaisin. Shimodat tuntuu olevan tosi isoja, etsin sellasta johon mahtuu yksi järkkäri ja ehkä varaputki sen kaveriksi + liikuteltava kolmijalka johonkin kylkeen roikkumaan.
Kannattaa katsoa tuo WANDRD - THE PRVKE 21L vielä uudemman kerran. Se voisi toimia jos tuollainen kalusto pitää kulkea mukana. Siinä saa sinne yläosaa sitten vaihtovaatetta, evästä yms mahtumaan, jalustalle löytyy kiinnityspaikka sivusta, todella laadukkaat materiaalit, paljon avaustyylejä, ei kamerarepun näköinen, elinikäinen takuu yms. Ja hemmetin mukava selässä, ei häviä Shimodalle mielestäni lainkaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Riippuen kameran ja linssien koosta, suosittelen kevyttä urheilureppu tyyppistä fillarointiin. Itse laitan maastofilladoiressa selkään Lowepro Photo Sport BP 200 AW II repun. Se on mukavan huomaamaton, jos ei ole helvetin leveä selkä. Mulla on luonnostaan jonkin verran hartijaleveyttä, joten voin kuvitella ettei tuo sovi oikein paksuniskaiselle. Tohon reppuun mahtuu mulla Sonyn peilitin täyskennoinen, 50mm f1.4 prime ja jokin hieman pienempi tötterö. Fujin kanssa meni 16-55 f2.8 ja melkein mikä vain prime. Lisäksi on juomapullotasku (tai kolmijalalle paikka), juomarakolle paikka, hieman tilaa lisävaatteille/eväille ja päällitasku pikkutavaralle. Takana on kypärälle avotasku, johon voi sulloa muutakin.
Joku 30l reppu on jo sporttiseen liikkumiseen iso/ kömpelö. Kapea reppu on virtaviivaisempi, eikä osu metsässä puskiin. Reppu ei saa olla myöskään liian korkea, ettei kypärä ota siihen jos ajoasento on etukenossa ja päätä joutuu taittamaan taakse. Ton repun kanssa olen mennyt kaupunkilomat ja sporttijutut ja se on kestänyt käytössä viitisen vuotta näyttäen edelleen suhteellisen uudelta. Lantiovyön olen niputtanut takapuolelta kireälle vetäen pois tieltä.
Isommissa repuissa on puolensa, mutta koko ei saa haitata pyöräilyä.
 
Liittynyt
03.02.2019
Viestejä
171
Riippuen kameran ja linssien koosta, suosittelen kevyttä urheilureppu tyyppistä fillarointiin. Itse laitan maastofilladoiressa selkään Lowepro Photo Sport BP 200 AW II repun. Se on mukavan huomaamaton, jos ei ole helvetin leveä selkä. Mulla on luonnostaan jonkin verran hartijaleveyttä, joten voin kuvitella ettei tuo sovi oikein paksuniskaiselle. Tohon reppuun mahtuu mulla Sonyn peilitin täyskennoinen, 50mm f1.4 prime ja jokin hieman pienempi tötterö. Fujin kanssa meni 16-55 f2.8 ja melkein mikä vain prime. Lisäksi on juomapullotasku (tai kolmijalalle paikka), juomarakolle paikka, hieman tilaa lisävaatteille/eväille ja päällitasku pikkutavaralle. Takana on kypärälle avotasku, johon voi sulloa muutakin.
Joku 30l reppu on jo sporttiseen liikkumiseen iso/ kömpelö. Kapea reppu on virtaviivaisempi, eikä osu metsässä puskiin. Reppu ei saa olla myöskään liian korkea, ettei kypärä ota siihen jos ajoasento on etukenossa ja päätä joutuu taittamaan taakse. Ton repun kanssa olen mennyt kaupunkilomat ja sporttijutut ja se on kestänyt käytössä viitisen vuotta näyttäen edelleen suhteellisen uudelta. Lantiovyön olen niputtanut takapuolelta kireälle vetäen pois tieltä.
Isommissa repuissa on puolensa, mutta koko ei saa haitata pyöräilyä.
Itse on tullut käytettyä Lowepro Flipside 400 AW II reppua pyöräreissuilla, plussaa siitä että kameroihin pääsee käsiksi selkäpuolelta. Ehkä vähän turvallisempi niin. Saattaa olla jo liian iso, sisälle mahtuu runkoon kiinnitettynä Canon 100-400II tai 100-500 putki + muuta tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Kuten todettua, niin reppu on syvältä pyöräillessä jos hikoilee. Iso olkalaukku jonka saa pysymään alaselässä (osin sivussa lonkkaluuta vasten) erillisellä remmillä on mielestäni paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Kaupunkipyörää käytettäessä olkalaukku toimii myös paremmin kuin pyörälaukku ja kameran saa otettua laukusta ilman kikkailuja toisin kuin reppua käytettäessä. Eri ratkaisuilla on puolensa ja sopivat eri tavalla erilaiselle kalustolle, mutta repusta on mielestäni hyötyä lähinnä patikoidessa ja silloinkaan kameraa ei kannata siellä pitää.

BYOB 10 reppuunko mahtuu 10 litraa omaa viinaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Kuten todettua, niin reppu on syvältä pyöräillessä jos hikoilee. Iso olkalaukku jonka saa pysymään alaselässä (osin sivussa lonkkaluuta vasten) erillisellä remmillä on mielestäni paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Kaupunkipyörää käytettäessä olkalaukku toimii myös paremmin kuin pyörälaukku ja kameran saa otettua laukusta ilman kikkailuja toisin kuin reppua käytettäessä. Eri ratkaisuilla on puolensa ja sopivat eri tavalla erilaiselle kalustolle, mutta repusta on mielestäni hyötyä lähinnä patikoidessa ja silloinkaan kameraa ei kannata siellä pitää.

BYOB 10 reppuunko mahtuu 10 litraa omaa viinaa?
Olen kokeillut olkalaukkuja, enkä henkilökohtaisesti pidä siitä, että laukku liikkuu irti kehosta, pyörähtää helposti selältä sivulle ja painaa toispuoleisesti. Oma kokemukseni ei luonnollisesti ole mikään yleinen totuus, mutta vaikea nähdä miten se laukku pysyy paikallaan selän puolella, jos on jokin muu kuin ns. mummorulla, jossa on hyvin pysty ajoasento vs nykyaikaiset pitkän reachin omaavat pyörät.
Monissa kamerarepuissa on sivutasku, josta saa kameratavarat nopeasti ottamalla toisen olkahihnan pois olalta, jolloin laukku tulee eteen kuin olkalaukku ikään. Näin mm. tuossa mainitsemassani loweprossa.
Google-kuvahaun tulos kohteessa https://www.pentaxforums.com/content/uploads/files/6459/1864/medium/K1__3075.jpg
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 294
Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Dokkarihommissa jos on pakko saada filliä, muotokuvahommissa aina joskaan ei kameran päältä ammuttina
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Makroilusta löytyi uusi ulottuvuus kun otti salamat mukaan. Nyt niitä kuvia viitsii pitää levyllä ja ehkä joskus jopa jakaa muille. :smoke:

En siis kanna jalustoja mukana tai stäkkää kuvia (yleensä).
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Tuli sitten tilattua tuo Tenban 16l reppu. Joku muu ratkaisu olisi varmaan voinut olla parempi ja joku toinen huonompi. Se on pieni, uskon että kypärä ei ota kiinni ja sen saa myös Ortliebin sivulaukun sisään jos tarve vaatii ja saa sellaset kiinni. Samalla laitoin koriin Sirui Traveller 7c liikuteltavan kolmijalan.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 909
Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Ainakin itse käytän salamaa (canon 430ex ii), niin esim. aurinkoisella kelillä jos ottaa ihmisistä kuvia salama tuo tasaisemman valoituksen esim. naamaan.
Tai jos koittaa vähän alivaloittaa kuvaa, niin salama helpottaa.

Salamakuvauksen sanasto – tämän avulla valaisun opettelu on helpompaa - Kamerakoulu.fi

Tuo sinun salamasta löytyy TTL (Through the lens)

Tekniikka, jossa kamera ohjaa automaattisesti käytettävää salamavalon voimakkuutta linssin läpi tapahtuvalla mittauksella.

Perusvinkit salaman käyttöön
Salamakuvauksen alkeet – tärkeimmät asetukset, kalusto ja teoria
Erilliset salamalaitteet | valokuvakurssi.fi
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
257
Muutama sivu taaksepäin oli puhetta kamerakaman säilytyksestä. Ratkaisin pulman näillä muovisalkuilla. (Isot Motonetistä ja pienempi taitaa olla Clasulta). Eivät kerää pölyä, toisin kuin jos olisivat hyllyssä paljaaltaan ja kamat on helppo siirtää tarvittaessa muualle.

1683119815857.jpg


Nikonin D-kasisatanen on sen verta korkea että salkku mahtuu sulkeutumaan juuri ja juuri kameran ollessa sen sisällä pystyssä, mutta muuten ei ongelmia. Motonetin muovisalkkujen vaahtomuovi on melko höttöistä tavaraa ja salvatkin ovat aika yksinkertaiset rakenteeltaan (eivät avatessa tarraa salkun tai sen kannen reunaan, estäen vahinkoavaamisia). Clasun salkuissa tai salvoissa ei ole valittamista, ja Clasun salkkusarjan toisiksi tai kolmanneksi pienintä vastaavaa (täysin samanlaisella muotilla tehtyä) salkkua myy myös Tokmanni omalla Brücke-tuotemerkillään ja huomattavasti halvemmalla.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Muutama sivu taaksepäin oli puhetta kamerakaman säilytyksestä. Ratkaisin pulman näillä muovisalkuilla. (Isot Motonetistä ja pienempi taitaa olla Clasulta). Eivät kerää pölyä, toisin kuin jos olisivat hyllyssä paljaaltaan ja kamat on helppo siirtää tarvittaessa muualle.



Nikonin D-kasisatanen on sen verta korkea että salkku mahtuu sulkeutumaan juuri ja juuri kameran ollessa sen sisällä pystyssä, mutta muuten ei ongelmia. Motonetin muovisalkkujen vaahtomuovi on melko höttöistä tavaraa ja salvatkin ovat aika yksinkertaiset rakenteeltaan (eivät avatessa tarraa salkun tai sen kannen reunaan, estäen vahinkoavaamisia). Clasun salkuissa tai salvoissa ei ole valittamista, ja Clasun salkkusarjan toisiksi tai kolmanneksi pienintä vastaavaa (täysin samanlaisella muotilla tehtyä) salkkua myy myös Tokmanni omalla Brücke-tuotemerkillään ja huomattavasti halvemmalla.
Itse ajattelin tehdä samanlaisen systeemin Milwaukeen Packout järjestelmään mut taitaa olla liian kallis systeemi mulle.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Onko muuten olemassa vesitiivistä järjestelmäkameraa ja linssiä jolla voisi kuvailla myös vesisateessa?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Onko muuten olemassa vesitiivistä järjestelmäkameraa ja linssiä jolla voisi kuvailla myös vesisateessa?
Tällä voi kuvata vesisateessa.



Jos haluaa päivittää kitin tilalle jonkun toisen objektiivin, niin senkin tulee olla sääsuojattu malli, jos kuvailee vesisateessa.

Minulla on tuo runko ja kahdessa monista objektiiveistani on suojaus:
12-60 mm f2,8-4,0
100-300 mm f4,0-5,6 II
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Onko muuten olemassa vesitiivistä järjestelmäkameraa ja linssiä jolla voisi kuvailla myös vesisateessa?
Joka valmistajalta löytyy, joskaan en ole ihan varma miten löytyy Canonin/Nikonin APS-C-systeemeihin. Olympus/OMDS-uskovaiset kokevat vahvasti että heidän käyttämänsä systeemi on sääsuojaukseltaan paras. Sony pärjäsi joskus jossain testissä huonommin kuin muut.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Ei ole tarkoitus, mietin vaan kun Nikonin sivuilla lukee, että Z50 on sääsuojattu, mutta kysyin kivijalkaliikkestä, niin ne ei kuulemma kestä vesisadetta, kuulemma noi sääsuojaukset auttaa jos se pääsee jotenkin kastumaan mutta ei vesisadetta. Noh, itsellä ei ole asennetta mennä kuvailemaan sateeseen, joten ei kovin tärkeä asia mulle :D
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 572
Ja onhan kameroille kaikenlaisia 'sadetakkeja'.
...Tai vaikka joku muovipussiviritelmä hätätilanteessa
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Ei ole tarkoitus, mietin vaan kun Nikonin sivuilla lukee, että Z50 on sääsuojattu, mutta kysyin kivijalkaliikkestä, niin ne ei kuulemma kestä vesisadetta, kuulemma noi sääsuojaukset auttaa jos se pääsee jotenkin kastumaan mutta ei vesisadetta. Noh, itsellä ei ole asennetta mennä kuvailemaan sateeseen, joten ei kovin tärkeä asia mulle :D
Minkä sään se sääsuojattu Z50 sitten kestää, jos ei muka sadesäätä, pelkän poutasään vai?

Panasonic G80 (toiselta nimeltään G85) on tarkoitettu kestämään mm. vesisadetta:
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Sääsuojaus ei vissiin ole mikään kivenhakattu standardi, johon voi vedota riitatilanteessa. Voihan se tarkoittaa että se on suojattu auringonpaisteelta. jne. Mut hyvä että on oikeasti vesitiivitä kameroita.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Kameroilla ei yleensä ole IP-luokitusta (linkki Wikipedian IP-luokitus-sivuun). Toisin sanoen vaikka valmistajat antavat ymmärtää että kameraa voi käyttää vesisateessa, niin mitään vastuuta he eivät tästä ota. Jälleenmyyjälläkin lienee joku vastuu siitä mitä lupaa. Olympus käytti IPX1-luokitusta, ja sen seuraaja OMDS nosti luokituksen IP53:ksi, jolla on jotain arvoakin. Arvelisin että itse sääsuojaus Olympuksen ja OMDS:n välillä ei ole erilainen, suhtautuminen siihen mitä uskataan luvata on vain muuttunut.

Tuo onkin mielenkiintoinen aihe että mitä valmistajat lupaavat ja mitä todellisuudessa tarjoavat. Sonylla on perinteisesti ollut parhaat specsit, mutta asiat jotka eivät näy specsitaulukossa ovatkin usein heikommalla tasolla. Canonilla on ollut ikävä tapa luvata korkeita specsejä, mutta tosiasiassa käytössä on rajoitteita jotka estävät specsatunmukaisen käytön. Vaikka Panasonicilla on paljon omaa innovaatiota, niin tuntuu kestävän vuosia että toisten valmistajien innovaatiot saadaan käyttöön. Toisaalta nämä innovaatiot on yleensä mietitty ja hiottu loppuun asti eli sitä saa mitä specseissä lukee. Kuten mainittua Olympukset olivat käsittääkseni selvästi alispecsattuja sääsuojauksen suhteen (muut eivät specsaa ollenkaan), OMDS:lla homma on hallussa ja käsittääkseni myös Nikon ja Fuji suurinpiirtein myyvät sitä mitä lupaavat.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
569
Noh, itsellä ei ole asennetta mennä kuvailemaan sateeseen, joten ei kovin tärkeä asia mulle :D
Ei ollu mullakaan asennetta, mutta niin vain huomasin viime uutena vuotena kuvaavani vaakaan satavassa kaatosateessa ilotulituksia. Mahtava fiilis. Kamerana Panasonic G9 + 12-60 mm 2.8 - 4, ja ainakin tuon koettelemuksen ne kesti.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
860
Pentax, Olympus, Nikonin D3/D4/D5/D6, Canonin 1D-sarja on oikeasti vettä kestäviä kameroita. Itsellä kokemusta kaikista, ja vesisade/lumisade ei haittaa. Toki, objektiivien kanssa saa olla tarkkana että nekin on yhtälailla suojattuja.
Hiekkapölyä sen sijaan kaikkien kanssa kannattaa välttää, se on niin hienojakoista että tunkeutuu kaikkien nappien ja rullien väliin ja saa aikaan häiriöitä pahimmassa tapauksessa. Esim erittäin tuulisella päivällä rannalla kuvaaminen on melko riskialtista.


Edit: Esim Sonyn ja Fujin sääsuojaukset on melko kyseenalaisia ja varsinkin Sonyn runkojen kohdalla tiivistys on melko ala-arvoista (paitsi ehkä ihan uusimmissa malleissa).
Tarkoitan tuolla kyseenalaisella luukkujen tiivistyksiä. Sonyissä ja Fujeissa ei ole kovin vakuuttavia nuo akku ja muistikorttiluukkujen tiivisteet, osassa puuttuu kokonaan vaikka mainostetaan pöly- ja roiskevedenkestävinä.



Tuolla Sonysta mielenkiintoista luettavaa, kyseessä tunnettu valokuvaaja jota itsekin olen seurannut pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 696
Joo, en kuvaisi sateessa minäkään vaikka esitteessä lukisi mitä, ja vaikka olisi "standardejakin" nekään usein eivät vastaa todellisuutta, kuten ei rannekelloissakaan. Eli ei 100M kello kestä sadan metrin vedensyvyyttä, ja lisäksi moni ajatelee että vaikka ei vettä kestäisikään, niin saunassa nyt ei syvällä uida, ajatelematta että höyry voi tunkea paikkaan johon roiskevesi ei mene. Ja kameroissa tietenkin sama kuin kelloissa, ettei se edes saavutettu vedenkesto ole ikuinen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
569
Joo, en kuvaisi sateessa minäkään vaikka esitteessä lukisi mitä, ja vaikka olisi "standardejakin" nekään usein eivät vastaa todellisuutta, kuten ei rannekelloissakaan. Eli ei 100M kello kestä sadan metrin vedensyvyyttä, ja lisäksi moni ajatelee että vaikka ei vettä kestäisikään, niin saunassa nyt ei syvällä uida, ajatelematta että höyry voi tunkea paikkaan johon roiskevesi ei mene. Ja kameroissa tietenkin sama kuin kelloissa, ettei se edes saavutettu vedenkesto ole ikuinen.
Niin no, ensiksi olisi kuitenkin hyvä tietää mitä merkintä tarkoittaa. "100M" ei edes yritä tarkoittaa, että kello kestäisi 100 m vedensyvyyttä.

"100M = vesitiivis: soveltuu pintauintikäyttöön ja snorkkelisukellukseen, ei laitesukellukseen. Myös kellossa olevia kuoren ulkopuolisia painimia voi käyttää veden alla, mutta ei sisään upotettuja painimia."


Hämäävä tuo kyseinen merkintä kyllä on.
 

caden

Häseltäjä
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
220
Mitä sää suojaukseen ja Nikoniin tulee, olen FF Z-sarjalaisilla kuvannut sporttia niin vesi- kuin lumisateesakin ja hyvin kestänyt ilman erillistä suojahuppua. Toki jos mahdollista niin pyrin suojaamaan kameran hupulla/muovipussilla tms.

Tietysti on muistettava, että sen käytössä olevan lissin tulee myös olla sääsuojattu.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
720
Itse olen myös kuvannut Olympus E-M5 II + 12-40/2.8 Pro -setillä kaatosateessa ilman mitään erillisiä suojuksia. Ei tuottanut ongelmia kun valitsee välineet kelin mukaan. Nykyisellä Sony A7 III + Samyang 45/1.8 -setillä sen sijaan en lähtisi kokeilemaan.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
860
Itse olen myös kuvannut Olympus E-M5 II + 12-40/2.8 Pro -setillä kaatosateessa ilman mitään erillisiä suojuksia. Ei tuottanut ongelmia kun valitsee välineet kelin mukaan. Nykyisellä Sony A7 III + Samyang 45/1.8 -setillä sen sijaan en lähtisi kokeilemaan.
Joo Pentaxin lisäksi Olympuksen kamerat, E-M1 sekä E-M5 on todistetusti vesisateen kestäviä. Itsekin olen melkoisissa kaatosateissa kuvannut noilla ilman mitään ongelmia ja aina on laitteet toiminut.
Toki, aina kannattaa maalaisjärkeä käyttää, itsekin aina kuivaan kamerat heti kun pääsen sisätiloihin ja jätän kuivumaan rauhassa. Ja talvella sama, kovasta pakkasesta sisälle tultaessa, annan kameran rauhassa sulaa/lämmetä laukussa ennenkuin otan sen esiin.
 

Sorbuss

Köyhä
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
160
Vähän miettinyt lenscoatin rainsleeveä omalle sonylle ja 200-600mm:lle mutta aika harvoin niin huonossa säässä tulee kuvattua että pelkäisi veden joutumista väärään paikkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Sony A7 IV ja Sony G 200-600 on saaneet myös kunnon saderummutusta parin tunnin ajan. Olin itse aivan läpimärkä, mutta kamera ja linssi ainakin havainnoivilta osin täysin ok. Yksi tuttu jätti saman setin kaatosateeseen kolmijalalle, kun lähti käymään mökissä ja unohtui saunomaan. Ei damagea hänellekään.
Linssien osalta suojauksia on monen tasoisia ja joissakin suojaus on vain tasoa ”kumitiiviste kamerarunkoa vasten” ja muut osat tiivistämättä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 696
Reissu reissulta kameralaukku on keventynyt, muta reissu reissulta se tuntuu painavammalta.
Taas kerran pitäisi miettiä mitä tehdä asialle. Monena päivän ei ollut mukana kuin taskuunmahtuva Panasonic GM-1, mutta sillä ei juuri tullut kuin videoitua. Persnäytöstä ei juuri mitään näe, edes oloissa josta siitä jotain näkisi, eli aika räiskimistä. Eikä tuon kameran säätimissäkään ole hurraamista.
Käytännössä kuvaaminen yhtä holtitonta kuin puhelimella.
Vaimon Olympus OM-D E-M5 mahtuisi pannarilla vielä jotenkin takin taskuun, mutta en tykkää senkään etsimestä yhtään. Sitä on nin Nikon D700 -ja tietenkin filmikameroiden peilietsimiin tottunut.
Hankala juttu.
Ajattelin josko kunnon säätimet omaavan Fujin kävisi lainaamassa päiväksi kokeiluun, mutta tuskin se mahtuu taskuun, enkä odota niidenkään etsimiltä liikoja. Joskus sitä toivoo että olisi kuvannut mittaetsinkameroilla, olisi jo valmiiksi tottunut puolivelttoihin etsimiin ;-)
 
Viimeksi muokattu:

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
860
Reissu reissulta kameralaukku on keventynyt, muta reissu reissulta se tuntuu painavammalta.
Taas kerran pitäisi miettiä mitä tehdä asialle. Monena päivän ei ollut mukana kuin taskuunmahtuva Panasonic PM-1, mutta sillä ei juuri tullut kuin videoitua. Persnäytöstä ei juuri mitään näe, edes oloissa josta siitä jotain näkisi, eli aika räiskimistä. Eikä tuon kameran säätimissäkään ole hurraamista.
Käytännössä kuvaaminen yhtä holtitonta kuin puhelimella.
Vaimon Olympus OM-D E-M5 mahtuisi pannarilla vielä jotenkin takin taskuun, mutta en tykkää senkään etsimestä yhtään. Sitä on nin Nikon D700 -ja tietenkin filmikameroiden peilietsimiin tottunut.
Hankala juttu.
Ajattelin josko kunnon säätimet omaavan Fujin kävisi lainaamassa päiväksi kokeiluun, mutta tuskin se mahtuu taskuun, enkä odota niidenkään etsimiltä liikoja. Joskus sitä toivoo että olisi kuvannut mittaetsinkameroilla, olisi jo valmiiksi tottunut puolivelttoihin etsimiin ;-)
Melkein kokeilisin Fujilta X100 tai X-E sarjaa. X100 sarjan etu on tuo hybridietsin, x-essä on pelkästään elektroninen. X100 on rungoltaan vähän isompi, enemmän säätimiä ja hyvälaatuinen pannariobjektiivi.
X-E:hen sopiva ja pieni linssi olisi joko 23mm/2, 35mm/2 tai 27/2.8.

Itsellä oli X100V käytössä puolen vuoden ajan ja nautin perhanasti sillä kuvaamisesta. Vähän isohko takin taskuun, mutta mahtui kyllä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 696
Joo, kyllä nämä tiedetään. Se X100:n polttoväli vaan on ensinnäkin justiinsa se mikä ei kiinnosta, kamera on kallis, ennemminkin sen sijaan Panan LX100; paremmat säätimet kuin monessa Panan omassa järjestelmässä. Heti jää kauppaan jos on PASM-säätimelle uhrattu kaikki.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 783
... ennemminkin sen sijaan Panan LX100; paremmat säätimet kuin monessa Panan omassa järjestelmässä....
Mulla on ollut yhtäaikaa Panan LX100, GX80 ja G80 sekä lukuisia kiinteitä ja zoom-objektiiveja. Nyt on muut myyty paitsi G80 + PL12-60 ja 100-300. GX80 lähti G80:ta huonomman ergonomian takia, kun en saavuttanut hitusen pienemmällä koolla mitään pl. aika spesiaali käyttö esim. 15/20mm pannukakun kanssa. LX100 mk1 lähti taas usean syyn takia, mm. zoomin hitaus, kosketusnäytön puute ja muutamat asiat käyttöliittymässä vs. G80. Lisäksi LX100 ja GX80 eivät tuoneet minulle suurta lisäarvoa kännykkään nähden. Taas G80 ja peruspolttovälinen (ok valovoimalla) sekä minikokoinen teleobjektiivi on kombo, jota kännykkä ei voi korvata.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 320
Itsellä oli X100V käytössä puolen vuoden ajan ja nautin perhanasti sillä kuvaamisesta. Vähän isohko takin taskuun, mutta mahtui kyllä.
Huhujen mukaan siitä tulisi uusi versio tässä kuussa. Toivottavasti on pienempi kuin edeltäjänsä kuten kävi XT-5:lle.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Reissu reissulta kameralaukku on keventynyt, muta reissu reissulta se tuntuu painavammalta.
Taas kerran pitäisi miettiä mitä tehdä asialle. Monena päivän ei ollut mukana kuin taskuunmahtuva Panasonic PM-1, mutta sillä ei juuri tullut kuin videoitua. Persnäytöstä ei juuri mitään näe, edes oloissa josta siitä jotain näkisi, eli aika räiskimistä. Eikä tuon kameran säätimissäkään ole hurraamista.
Käytännössä kuvaaminen yhtä holtitonta kuin puhelimella.
GM5 on aika iso ergonominen päivitys GM1:stä (josta kai oli puhe). Takana olevaa rullaa voi painaa, jolloin sen avulla voi säätää kahta valotusparametriä. Etsin löytyy myös mutta se on todella pieni. Drive mode säädin puuttuu, nyt siihen kuluu yksi nappi minkä takia valotusmoodin joutuu valitsemaan pikavalikon kautta, eli säätimien määrässä on vähän säästetty. Ei täydellinen ratkaisu, mutta parempi kuin GM1 vaikka onkin vähän isompi (itsellä on molemmat). Toinen asia on että mistä tuollaisen saa ja mihin hintaan.

Videokuvauksessa näytön merkitys korostuu, stillikuvauksessa itselle periaatteessa riittää että saa varmennettua missä tarkennus on ja että saa kuvan rajattua (ja sommiteltua). Vaikka onhan kunnon etsin iloinen asia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 838
Viestejä
4 210 482
Jäsenet
70 968
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom